//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

LUKCS irsa szerinti evanglium 01 - 03
Dr Varga Zsigmond professzor

LUKCS irsa szerinti evanglium 01 - 03
Dr Varga Zsigmond professzor


>LUKCS EVANGLIUMNAK MAGYARZATA

rta: Dr. Varga Zsigmond professzor

Bevezets

Az evanglium helye a knonban, cme, rja.

A harmadik evanglium annak az egy rtl szrmaz, kt knyvbl ll mnek az els knyve, amelynek msodik knyvt az „Apostolok cselekedetei” cmen ismerjk. A kt knyv sztvlasztsa ksbbi: az jszvetsgi knonnak az az ignye okolja, hogy a ngy szerz bizonysgttele szerint hagyomnyozott, de egysgesnek tartott evanglium egy tmbben szerepeljen a knoni iratok gyjtemnyben, de az vilgos, hogy a Lk 1:1–4 mindkt knyv kzs bevezetse. Lk a knonban eredetileg a msodik helyen llt, a harmadik helyre akkor kerlt, amikor az els helyet – megnvekedett tekintlye alapjn – Mt foglalta el. Lk (az ApCsel-hez hasonlan, amely ma is gy ll elttnk) eredetileg nvtelen irat, mai cmirata ksbbi, mint a tbbi evanglium is. rja szemlyre az evanglium sem utal, de azt jl kivehetjk belle, hogy nem szemtan (a szemtankat kritikai tvlatbl nzi), nem palesztinai (a helysznre vonatkoz fldrajzi adatai hzagosak, Jden egsz Palesztint rti, Galilet szomszdosnak gondolhatja vele stb), nem zsidkeresztyn (a trvny s az szvetsgi gretek nem foglalkoztatjk), grg anyanyelv s kornak mvelt embere („Isten trtnett”, az evanglium tartalmt, a vilgtrtnelmen bell helyezi el). Az egyhzi hagyomny (Irenaeus adata Eusebiusnl, az n. antimarkionita Lk-prolgus s a Muratori-fle knontredk) Lukcsot nevezi meg az evanglium rjaknt (Loukas, a Loukanos vagy esetleg Loukios nv rvid formja, de nem azonos a pli iratok Luciusval). A hagyomny antiochiai szrnek tartja, valsznleg az antiochiai viszonyok ismerete miatt (ApCsel); foglalkozsra nzve orvosnak, ez azonban bizonytalan adat, mert rgebben orvosi mszavaknak tartott kifejezsekrl kitnik, hogy a mveltebb grgsg ltalnos szkincshez tartoznak. A szerzsg krdsben az ApCsel nyjt mg segtsget: ennek tbbes szm els szemly elbeszlsei alapjn (a legjabb szlssgesen negatv kritikai irnyzat les tiltakozsa ellenre is) az az ltalnosan elfogadott nzet, hogy az ApCsel szerzje Lukcs: ez az evangliumra nzve is ebben az irnyban dnti el a krdst.

Az evanglium anyagnak eredete.

Lk flreismerhetetlenl szoros kapcsolatban ll Mk-kal, ktsgtelen rokonsgot mutat Mt-val is, ezek mellett a szinoptikusok kzl a legnagyobb mrtkben nyjt nll anyagot. Ennek a helyzetnek a magyarzatra szmos elt (igen bonyolult s sokszor rendkvl kalandos) feltevs szletett. De a helyzet jzan tgondolsa nagy vonalakban a kvetkez eredmnyre vezet. Br Lk a Mk-fle anyagnak csak mintegy ht tizedt adja, mgis vilgos, hogy alapvet forrsa Mk, ennek a szerkezett kveti, ha nem is vltoztatsok nlkl. A mellzsek s a mdostsok Lk sajtos cljval hinytalanul megmagyarzhatk. A Mt-val val rokonsgot a Logia hasznlata magyarzza: itt is figyelnnk kell termszetesen Lk sajtos theolgiai llspontjra, a Logia felttelezhet eltr vltozataira, de mg gy sem lehetetlen, hogy Lk kzvetlenl is figyelembe vette Mt-t. A bevezets programszer nyilatkozatba ez teljesen beleillik. Ez a nyilatkozat igazt tba az nll anyag krdsben is. Erre nzve az a kvetkeztets addik, hogy Lk gondosan sszegyjttte a rendelkezsre ll rsos, palesztnai tjn az ott mg mindig l szbeli hagyomnyt, s ennek alapjn alaktotta ki fknt hossz bevezet trtnett (1:2) s az n. „nagy betoldst” (ld. albb). De ennek hatsa rzik ms rszletekben s bizonyos prhuzamos rszek tdolgozsban is.

Az evanglium irodalmi sajtsgai.

Lukcs mint mvelt grg szksgesnek tartja forrsainak nyelvi, stilris s tartalmi simtst; de mint kornak kpzett embere, aki az akkori trtnetrsban is jratos, korszer trtneti mvet is akar alkotni (erre mutat az 1:1–4; az n. prooimion: ennek ajnlsa termszetesen nem azt jelenti, hogy az r csak Theophilos-nak rja mvt; a dedicatio a kor szokott irodalmi eszkze). Ezt azrt is fontosnak tartja, mert az Izrelben tmadt nagy ajndkot, az evangliumot a Rmai Birodalom nem-zsid alattvalihoz akarja eljuttatni. Msrszt az is jellemzi irodalmi sajtossgt, hogy evangliumt nem fejezi be ott, ahol a tbbi evanglista: ez a knyv mintegy bevezetss vlik az ApCsel-ben megrt „egyhztrtneti” mhz. gy irodalmi jellegt egy sajtos feszltsg: a trtnetrs s a bizonysgttel feszltsge jellemzi. A korabeli gnzis s a grg gondolkozs trtnetietlensgre val hajlandsgval ellenttben hangslyozza Jzus letnek s munkssgnak trtneti voltt, de sajtos trtnetrsa kzben megmarad bizonysgtev keresztynnek; ahogyan mve sem vlik profn trtneti mv, hanem megmarad igehirdetsnek. Trtneti jellege rvnyesl abban, hogy trtneti mvekknt rtkeli forrsait; trtneti cljnak megfelelen formlja egsz anyagt, mindenesetre Lk-ban kevesebb nllsggal, mint az ApCsel-ben, mg itt is legkevsb rintve Jzus szavainak a hagyomny szentestette formjt. Viszont trtneti jellege sem eredmnyezi azt, hogy idrendje, ltalban Jzus letnek „histriai” adatai pontosabbak volnnak, mint a tbbi evangliumi. Trtneti ignybl kvetkezik az is, hogy a hagyomny anyagt az ltala elrhet legnagyobb teljessgben kvnja adni. Ennek az anyagnak tlnyom rsze a galileai munkssg kereteit sztfeszten, a jeruzslemi idszakba viszont nem illik bele, ezrt a 9:51-ben elhagyja a Mk-fle szerkezetet, innentl kezdve nllan halad, s az elhagyott kerethez csak a 18,14-ben tr vissza. Az gy keletkezett „nagy betoldsban” a kls szituci ltalban az, hogy Jzus ton van, ezrt ezt az egysget „ti elbeszlsnek” is szoks nevezni (jelkpes, krisztolgikus rtelmezsnek krdsre nem trnk ki). Vgl trtnetri ignynek kvetkezmnye tudatos stilizlsa is: ennek krbl klnsen azt a jelensget emeljk ki, hogy olyan helyeken, ahol klnsen nneplyesen kvn fogalmazni, a LXX stlusra emlkeztet biblicizl stlushoz folyamodik (kl. a bevezet trtnetben, de a 9. r. dnt fordulatot jelz rszleteiben is). Irodalmi sajtossgai theolgiai llspontjnak formai kifejezi, gy ezekkel kell egybevetnnk az itt mondottakat.

Az evanglium theolgiai gondolatvilga.

Lk kzpponti gondolata az evanglium egyetemes rvnye: hangslyozza, hogy Jzus Krisztus megvlt tette Isten terve szerint kezdettl fogva az egsz embervilgra tekint, minden emberi korltozs nlkl. gy a tbbi evangliumnl nagyobb hangslyt tesz Lk Jzus Krisztusnak az elveszettek irnti szeretetre is. Ehhez szorosan kapcsoldik a fldi javakhoz val viszonyunk krdse: akr a makarismos-ok Lk-fle megfogalmazsra, akr a 16. r. tartalmra gondolunk, vilgos, hogy Lk hatrozottan a szegnyek mell ll a gazdagokkal szemben (Lk „ebionitizmusrl” beszlni persze nem helytll). Erteljes hangslyt kap az evangliumban a Szentllek jelentsge: ez a bevezet trtnetben kezddik, vgigvonul Jzus egsz letn, a Llek munkjnak gymlcse a Jzusban beksznt j korszak eljvetele, s a Llek teremti meg a folyamatossgot Jzus lete s az egyhz lete kztt. Ezzel fgg ssze Lk eszkhatolgia-szemllete is: az eszkhatolgikus vradalom valsg-alapja Jzus fldi lete. Krisztusba vetett hite alapjn vr a fldi egyhz Urnak dicssges visszajvetelre, gy bizonyos hangsly-eltoldssal az vlik vilgoss, hogy az egyhz nem a vgs sz az dvssg trtnetben, a parousia az egyhz szmra a jvre utal, de nem tisztn futurikus vradalom. Szlnunk kell mg arrl, hogy Pl theolgijnak kzvetlen hatsrl Lk-ra nzve nem beszlhetnk: ez szintn sajtos theolgiai llspontjval magyarzhat, de nem lehet rv Lukcs szerzsge ellen.

Az evanglium keletkezsi helye s ideje.

Lk-t rja grg anyanyelv pognyoknak sznta; gy sem Palesztinban, sem Szriban nem keletkezhetett. A 2Kor 8:18 alapjn a hagyomny Achaira utal, de nem lehetetlen, hogy Lk az ApCsel-vel egytt Rmban keletkezett. Idben Mk s Mt flttlenl megelzte Lk-t, ez a 65–70 kztti vekre utal (akik a 21:20:24-ben vaticinium ex eventu-t ltnak, 70 utnra keltezik, de 93–94-en ezrt sem mennek tl, mert ekkor keletkezett Iosephus Antiquitates c. mve, ezt pedig Lk nem ismerte).

Az evanglium szerkezete.

Az evanglium szerkezete a mondottakbl mr nagy krvonalaiban megmutatkozik. A prooimion 1:1–4 utn Jnos s Jzus szletsnek elzmnyeivel foglalkoz nagyszabs bevezet trtnet kvetkezik 1:5–3:38. Az els frsz Mk-kal tbbnyire prhuzamosan Jzus galileai munkssgrl szl 4:1–9:50. A nagy betolds 9:51–19:27 a msodik frsz, mg a harmadik s egyben zr frsz a jeruzslemi idszak elbeszlse a passival, a feltmadssal s mennybemenetellel egytt 19:28–24:53.

Irodalom.

Weiss, Bernhard – Weiss, Johannes: Die Evangelien des Markus und Lukas. Kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament (Meyer), 2. ktet, 2. kiads 1901. Wellhausen, Julius: Das Evangelium Luc, 2. kiads 1909. Loisy, Alfred: Les vangiles synoptiques. 1907–1908. Loisy, Alfred: L’vangile selon Luc. 1924. Zahn, Theodor: Das Evangelium des Lukas. Kommentar zum Neuen Testament, 3. ktet, 3–4. kiads 1920. Klostermann, Erich: Das Lukasevangelium. Handbuch zum Neuen Testament (Lietzmann), 5. ktet, 2. kiads 1929. Schlatter, Adolf: Das Evangelium des Lukas. 1931. Schlatter, Adolf: Das Evangelium nach Lukas. Erluterungen zum Neuen Testament, 2. ktet 1954. Manson, William: The Gospel of Luke (Moffatt). 1930. Hauck, Friedrich: Das Evangelium des Lukas. Theologischer Handkommentar zum Neuen Testament, 3. ktet 1934. Rengstorf, Karl Heinrich: Das Evangelium nach Lukas. Das Neue Testament Deutsch Neues Gttinger Bibelwerk. 3. ktet, 7. kiads 1955. Grundmann, Walter: Das Evangelium nach Lukas. Theologischer Handkommentar zum Neuen Testament (Fascher). 3. ktet, 2. kiads 1961. Grundmann, Walter: Die Geschichte Jesu Christi. 3. kiads 1961 (mindhrom sznoptikushoz). Morgenthaler, Robert: Die lukanische Geschichtsschreibung als Zeugnis. 1–2. ktet, 1948–1949. Conzelmann, Hans: Die Mitte der Zeit. Studien zur Theologie des Lukas. 3. kiads 1960.

Luk. I. RSZ

Luk. 1,1–4. Ajnls.

Lukcs pldamutat abban, hogy az evanglium rk tartalmnak kifejezsre modern formt hasznl: gy tallhatja meg az utat a keresztyn bizonysgttel a kor mvelt emberhez is. A kor trtnetrsnak bevett tartozka az ajnls is: egyedl Lk-ban tallunk ilyet a m bevezetseknt (prooimion). Ebben egy szemlyt nevez meg az r (kratiste eredetileg hivatali rangot vagy elkel szrmazst felttelez, itt a szemlyes nagyrabecsls kifejezje), de nem csak neki rja mvt. Az evangliumnak elzmnyei vannak: Lukcs korban sokan rtak elbeszl mveket (digsis) mindarrl, amit a Jzust kvet szemtank szbeli igehirdets formjban riztek meg: a Jzus letben teljessgre jutott esemnyekrl amelyek a vilgban l egyhz letnek az alapjai. Az r, aki a hagyomnyozs harmadik rteghez tartozik, Jzus messisi fellpstl s elzmnyeitl kezdve (ap’ archs) gondosan megvizsglta ezt az anyagot, s gy hasznlta fel. Clja az, hogy Theophilos (akirl nevnl tbbet nem tudunk) s az evanglium hozz hasonl olvasi hiteles megvilgtsban s a tartalomhoz illeszked rendben tjkozdjanak mindarrl, amit az evangliumrl tudnak, akr alkalmi rtesls, akr tbb-kevsb rendszeres tants alapjn (katchths-ben a kett nem hatroldik el). Luk. 1,5–25. Keresztel Jnos szletsnek grete.

Az ajnls klasszikus nyelvezete utn rthet, de jl is rzkelhet stlusvltozs kvetkezik be Lk bevezet trtnetben, amely sokkal rszletesebb s ms termszet is, mint Mt-. Az anyag a palesztinai hagyomnyra mehet vissza, himnusz-szer rszletei taln ppen a Jzus korban kzismert zsid nek-kincs darabjai. Mindenesetre az egsz bevezet trtnet hangulata nneplyes, ezt az ersen biblikus z (a LXX-ra emlkeztet stlus) megfogalmazs is biztostja; minden elbeszlse idillikus jelleg. Ebben az irodalmi formban a trtnetr Lukcs a keresztyn bizonysgttel sajtos tartalmt adja el Jnos s Jzus fldi plyafutsra nzve. Azt rtjk meg a nagyobb egysg tartalmbl, hogy ha kortrsaik szemben Jnos s Jzus fellpse esetszernek tnt is fel, valjban mgis Isten dvzt tervben volt kezdettl fogva mindkt esemny elksztve; s ha kettejk viszonya sokak szmra tisztzatlan volt, st: hossz idkn t az is maradt, – Isten tervben ez is tisztzott dolog volt, mieltt maguk az esemnyek bekvetkeztek volna. isteni hatalmval s vgzsvel mindkettejk plyjt s a kettnek egymshoz val viszonyt is megszabta, de mindezekbl fldi kibontakozsuk sorn csak a hit olvashatta ki Isten akaratt; az a hit, amelynek llsfoglalst Lk adja most olvasi el. – Az esemnyek Izrel fldi trtnetn bell helyezkednek el: az id annak a Nagy Herdesnek a kora, aki az idumeus dinasztia megalapozja volt, s Kr. e. 40-tl Kr. e. 4-ben bekvetkezett hallig uralkodott Jdea fltt. Zakaris klnben gyakori nv Izrelben ebben az idben: az itt emltett pap klnleges letszentsgt mg az is kiemeli, hogy felesge is roni szrmazs, pedig a papok felesgtl ezt a trvny nem is kvetelte meg (Lev 21:7). Azt Iosephustl is tudjuk, hogy a papok rendjeinek beosztsa ebben az idben rvnyben volt: az Abija-rend az 1Krn 24 felsorolsban a nyolcadik a papi rendek kztt. Egy-egy rend vente tlag ktszer egy-egy htig ltta el a szolglatot a templomban (ephmeria, hb. mismr heti s napi beosztst is jelenthet). Az elbeszls ltszlag csak egy egszen szk krt rint: egy ids hzasprt, de ami ezekkel trtnik, az. az egsz Izrelt tfogja. Npe egsznek s az egsz emberisgnek kszt Isten valami nagy ajndkot, amely azutn ennek a kt embernek az lett is megoldja. Maga az esemny si bibliai esetek hangulatt idzi. Erzsbet letnek slyos terhe immr megmsthatatlannak hitt meddsge: lete frjvel egytt emberi szmts szerint inkbb a mlt, mint a jv jegyben folyik. Ez a httr teszi egsz Izrel szmra klnlegesen beszdess Isten cselekvst, amellyel Zakaris s felesge letbe belenyl. Zakarisnak szolglata sznhelyn, a templomban jelenik meg az r angyala, Isten teljhatalm kldttje (erre utal az, hogy az oltr jobb oldaln ll meg). A mennyei jelensre a bns ember – az igaz let pap is – csak flelemmel tud vlaszolni, de az angyal szzata az r zenetnek tadsval egytt feloldja t a flelem all is. gy tudjuk meg, hogy Zakaris tudott remnysg ellenre remnykedni s imdkozni brahmhoz hasonlan, s imdsgt Isten meghallgatta. A szletend gyermek, aki Erzsbet letrl leveszi az tlet slyt, klnleges prftai kldetssel jn a vilgra. Ennek fog megfelelni letmdja, errl beszl majd neve (jchnan „az r kegyelmes”), s ezt bizonytja egsz munkssga: Isten Lelknek erejvel s Ills, az tkszt „programjval” szolgl majd nprt az rnak. – Zakaris hisz, de az ember hite mgtt mindig kirajzoldik a ktelkeds rnyka. Zakaris becslettel vallja meg ezt az angyal eltt, s az r hrnke most nmaga megnevezsvel pecsteli meg az gretet. De jelt is ad: Zakaris rszint hitetlenkedsnek. bntetsl, rszint azrt, hogy ne beszljen elszr, hanem Isten tettei legyen az els sz, nma marad mindaddig, amg az gret be nem teljesedik. Nmasga prba a templom udvarn vrakoz sokasgnak, s ez megrti a jelt. De hsgesen killja a prbt Erzsbet is. Amikor Isten az esemnyek elterbe lltja a kegyes hzasprt, Zakaris csendben tvozik a templombl, s elrejtzve l a vrvavrt napig: felesge is igyekszik a httrben maradni rejtve l mindaddig, amg el nem jn annak az ideje, hogy kilpjen rejtzkdsbl. Luk. 1,26–38. Jzus szletsnek grete.

A Jzus szletsnek grett hrlad elbeszls tartalmban kzel ll Mt 1:18kk.-hz (leszmtva az ottani reflexis idzetet), de az gret maga itt is himnusz formjban elhangz angyali szzat. Az elbeszls kzvetlen folytatsa az elznek. Az idbeli tvolsg oka az is lehet, hogy Erzsbet terhessge mr nem titkolhat, de klnsen a 44. v. tartalma okolja vilgosan. Ismt Gbriel a hrviv, ezttal Lk a helyszint is megjelli: Galilea dli rszben van a kis Nzret nev falu, itt l az, akit Isten eszkzl vlasztott arra, hogy anyja legyen a fldn emberknt megszletend Finak. Mria menyasszony, a zsid hzassgjogi viszonyok szerint hzastrsa Jzsefnek, csupn azzal a klnbsggel a hzassg teljes formjhoz kpest, hogy nem lnek kzs hztartsban, s nem lnek hzasletet (arrl itt nem esik sz, hogy Jzsef is nzreti-e). Az angyal szavra (chaire kecharitmen visszaadhatatlan szjtk: chairein „rl” felszlt formja: chaire „dvzlgy!” – kzs tbl szrmazik a charitoun ige alapszavval: charis „kegyelem”) Mria megdbben: formja szokatlan, mert Izrelben nem illett nket ksznteni; tartalma megfoghatatlan, mert hogyan szlhetne az, aki szzi tisztasgban tekint eljvend hzassga el. Az angyal azonban megmagyarzza Mrinak, hogy rintetlen nisgt Isten kvnja eszkzl felhasznlni: tle fog megszletni az Isten kldtte Szabadt (Isous, hb. jehsa’ „az r szabadt”), Isten Fia, Dvid trnjnak rkkval rkse. Mria azt is megtudja tovbbi krdsre, hogy mindebben Isten Lelke avatkozik bele az emberisg trtnetbe, de az letbe is. Titok ez, de a hagyomnyt rz egyhz alzatosan tartzkodik Isten titkainak feszegetstl. Gbriel mindssze a Mria csaldjban mr megtrtnt jelre utal: ami Erzsbettel trtnt, az nem nagyobb csoda ugyan annl, amit a Mrinak adott gret tartalmaz, de emberi szmts szerint az is a kptelensgek vilgba tartozik Zakaris s Erzsbet letkora miatt. Egyetlen magyarzat hangzik el: az az Isten cselekszik mindebben, akinek semmi sem lehetetlen. Mria ezek utn tengedi magt Isten akaratnak: nem knyszerbl enged a nagyobb hatalomnak, hanem szvnek vlik h hajtsv Isten akarata, hiszen a legnagyobb dicssgnek vlik rszesv; amely embernek egyltalban kijuthat. De dntsben s dntse utn is megmarad az r alzatos szolgllenynak: gy szl rla Lk, nem gy, mint a menny kirlynjrl, az egyhz szlanyjrl vagy az emberisg trsmegvltjrl Krisztus mellett.

Luk. 1,39–45. Mria Erzsbetnl.

Mria szreveszi az angyali szzat figyelmet bresztget mozzanatt: nem akarj a elszalasztani azt a jelt, amelyrl az angyal szlt, gy azonnal elindul ids nrokona, Erzsbet ltogatsra. A helyszn rajza igen h: a jeruzslemi templom papjai ltalban Jda, fknt a hegyes vidk kisebb helysgeiben laktak, csak szolglatuk idejre mentek fel Jeruzslembe. A kt n tallkozsakor Isten ismt jelt ad: Jzus – az r – leend anyjnak kzeledtre s megjelensre ujjongva ad vlaszt a szletend tkszt. Az nnepi percben Szentllekkel telik meg Erzsbet, s ld-magasztal, tlrad rmmel s hlval telt szavakban szmol be arrl, hogy megmozdult a magzat (skirta a magzatmozgs mszava, az aor. itt a cselekvs kezdett jelli) mhben. Szzatnak mlt befejezse az a makarismos, amellyel nmaga hitrl vall, de Mria hitt is ersti.

Luk. 1,46–56. Mria nek.

A Szentllek erejvel ismerte fel Erzsbet Mriban „az Urnak” leend anyjt, s dicstette Istent mindazrt, amit npnek s az emberisgnek ksztett az szolglatuk ltal. A Llek megvilgost hatalma ltal vlaszol Isten dicstsvel e szavakra Mria. nekt az si latin egyhzi hagyomny a latin fordts els szavrl Magnificatnak nevezi (megalynei „magasztalja”). Az nek Izrel Jzuskorabeli himnuszainak nyelvn szl; mondataiban lpten-nyomon az szvetsg zsoltrainak megfogalmazsaival tallkozunk. A beteljeseds kszbn a hls lelkek az gretek szavait szlaltatjk meg: gy tesznek nyomatkos-nneplyes formban bizonysgot az gretek Istennek hsgrl. Mria ebben az nekben is vltozatlanul az r alzatos szolgllenya: mondatainak nem az alanya, hanem a cselekv Isten; s nem a trgya sem, hanem a szletend Fi, ha nem is nevezi t itt nevn. nmaga felmagasztaltatsrt ad hlt elszr Istennek, akinek irgalma vltozatlan mindazok irnt, akik t flik. Az emberi szmts s rtkels visszjra fordtsrt magasztalja ezutn Istent, egszen az emberi trtnelem nagy fordulatainak a kpkrben mozogva: a Szabadt r az, aki a ggseket megalzza, az alzatosakat pedig felemeli. Mindezek vgs kicscsosodsaknt pedig arrl szl, hogy a hatalmas Isten, aki gy tart tletet az embervilgban, soha nem vlik htlenn vlasztott nphez, soha nem feledkezik el npe irnti irgalmrl, soha nem mstja meg brahmnak s magvnak tett greteit. mindent megtesz most is nprt, a krds csak az, hogy npe hogyan fogadja azokat a tetteit, amelyek elksztsnek tanja Erzsbet s Mria. – Mria Jnos szletse eltt elvlik Erzsbettl: amikor a dnt pillanat elkvetkezik, mindkettejknek magnak kell hsggel megllania a maga helyn.

Luk. 1,57–66. Keresztel Jnos szletse.

Keresztel Jnos szletsnek trtnete a folytatsa a kt anya tallkozsrl szl elbeszlsnek. A stlus vltozatlanul biblikus-szvetsgi jelleg, a trtnetben a Jnos szletsvel kapcsolatosan eddig elhangzott gretek teljesednek be. Jnos szletse termszetesen elssorban a szlknek nagy rm: Zakaris imdsgainak meghallgatst s az Erzsbet letre nehezed tlet elvtetst jelenti ez a beteljeseds. De az rmben osztoznak az reg hzasprhoz legkzelebb llk is, annak ellenre, hogy Jnos megjvendlt kldetsrl nem is tudnak. A gyermek szletsnl sokkal nagyobb hangsly esik krlmetltetsre s arra, ami ennek alkalmval trtnik. Izrelben ltalban az volt a szoks, hogy a gyermeknek mindjrt szletse alkalmval nevet adtak, a nv mindig programszer jelentsg. Ksbben ez a szoks gy mdosulhatott, hogy a nvads a krlmetlkedshez kapcsoldott: ahhoz az aktushoz, amellyel az jszlttet felvettk Izrel npkzssgbe (taln ehhez kapcsoldott a keresztynsgnek az a szoksa, hogy a keresztsghez fzdtt a nvads). A Jnos krlmetlkedse alkalmval jelenlevk nyilvn ismt a rokonsg s szomszdsg tagjai, gy gondolkoznak; hogy ha az apa nem tud a gyermek nevt illeten rendelkezni nmasga miatt, akkor gy illend, hogy a gyermek az apja nevt rklje. De ezen a ponton Erzsbet – vagy kln megvilgosods alapjn, vagy frjvel trtnt valamilyen megllapods folytn (az elbeszls itt nem kzl kzelebbi rszleteket) a Jchnan nvhez ragaszkodik, amelyet az angyali szzatbl ismernk. A jelenlevk ellenkezse, egyltalban a krdsbe val beavatkozsuk termszetesen nem jogos: a gyermek nevnek megjellse az apa elvitathatatlan joga. Zakarishoz fordulnak, s l apai jogval: altmasztja Erzsbet ignyt, s ezzel hnek bizonyul az angyali szzat parancshoz, Isten akarathoz. Hsge elnyeri jutalmt: visszanyeri hangjt, de nem az az els dolga, hogy a nv krl tmadt vitban magyarzattal szolgljon, hanem az, hogy Istent dicstse a trtntek miatt. A klns eset tani tisztban vannak azzal, hogy mindezekben Istentl kapott jelt kell ltniuk: flelemmel telik el a szvk a cselekv Isten kzelsge miatt, az esemny hre bejrja az egsz krnyket, s akik csak rteslnek rla, mind megrtik, hogy az jszltt gyermeket Isten jegyezte el magnak, ezrt az tetteinek kijr dbbent mulattal latolgatjk a gyermek kldetsnek titkt.

Luk. 1,67–80. Zakaris neke.

Zakaris, kls-hivatalos minsgt tekintve a jeruzslemi templom papja. Bels-tartalmi vonatkozsban az elkszlet stdiumban jelentkez j kornak prftjv lesz Isten Lelknek ereje ltal. gy hangzik fel ajkn az tkszt egsz kldetst s dvtrtneti jelentsgt tiszta fnnyel megvilgt himnusz, amely – ismt a latin fordts els szava utn – a hagyomnyban a Benedictus (eulogtos „ldott”) cmet kapta, s amely a Magnificat-tal eredetre s megfogalmazsra nzve a legkzelebbi rokonsgban ll (ld. ott). Zsoltrreminiszcencik jutnak szhoz a himnusz els felben, amelyben Zakaris arrl jvendl, hogy Jnos kldetse az Izrelnek grt szabadts beteljesedsnek kezdete. Az ujjongva rvendez bizonysgttel az evanglium nyitnyaknt ennek f motvumait rinti meg: Isten megltogatja npt (epeskepsato), vltsgot szerez neki (lytrsis), hatalmas dvztt tmaszt krben (geiren keras strias: egeirein itt: a trtnelemben „fellptet, tmaszt”, keras, hb. rem „szarv: er, hatalom”); mindezekben az si gret szerint szolgi a, Dvid hatalmt s kirlysgt lltja ismt helyre, ahogyan a vgs idkre nzve vrta a np. Mindezzel ellensgtl, aki egyben Isten ellensge is (ez az eszkhatolgikus korra nzve rvnyes rtkels), szabadtja meg npt az r. Ezt a vradalmat oly sokszor rtette flre mr a np. A himnusz sorai taln ppen a Makkabeusok kornak szabadsgharcai alkalmval nekelt himnuszokkal kzeli rokonok: csak akkor a np egy engedetlen, emberi clok utn igazod kzdelem sorn fldi-emberi ellensgeitl akart „szabadulni”. Most pedig az igazi beteljeseds szellemben arra irnytja figyelmt a prftai sz, hogy a szabaduls igazi rtelme az engedetlen np ltal megrontott szvetsg helyrelltsa, a hv brahm tjra val visszatrs a np rszrl: az igazsgban s szentsgben val szolglat beteljestse, vlaszknt Isten tetteire, aki mindezek lehetsgt adja npnek a szabadts gretnek valra vltsban. Ebben az egsz rendkvli esemnysorozatban prftai szerep vr az jszltt Jnosra. kszti el a Szabadt tjt Izrelhez s ltala az emberisghez; ismerteti meg igehirdetse ltal Isten irgalmassgt, ebbl fakad bnbocsnatt s gy ajndkozott dvztst. A sttsgben – a bnben s hallban – l npre magassgbl, Isten vilgbl ragyog r a vilgossg, hogy eljusson a vgs clhoz, Isten teremtett vilgnak a zavartalan jrendjhez (eirn; hb. lm). – A himnuszban mondottakat egy rvid trtneti kommentr zrja, amely arrl tudst, hogy Jnos letben hamarosan megkezddik az gretek beteljesedse: az szvetsgi gretekbl jl ismert helyen, a pusztban kszl hivatsra, s gy jut el addig a pontig, hogy Isten rendelte tisztbe lp Izrelben (anadeixis „hivatalos bemutats, beiktats; szolglatba lps, lptets, ordinci”: kifejez az, hogy egy olyan aktusra, amely egyltalban nem Izrel hivatalos kegyessgi rendjn bell helyezkedik el, Lk egszen „hivatalos” kifejezst hasznl).

Luk. II. RSZ

Luk. 2,1–20. Jzus szletse.

A trtnetr Lukcs tovbbra is a hagyomny anyagbl mert: itt a palesztinai hagyomnyt dolgozza fel nyilvn a maga sajtos cljnak megfelelen, az anyag gondos mrlegelse alapjn. Trtnetri elgondolshoz elssorban az tartozik itt hozz, hogy Jzus szletsnek esemnyt, amely az dvssg trtnetben kvetkez pratlan, egyszeri s megismtelhetetlen szakasz kezdpontja, idben igyekszik pontosan elhelyezni a vilgtrtnelemben, a vele egyidej trtneti adatokkal val sszehangols rvn. Rma uralkodja ebben az idben Augustus Caesar, az egykori Octavianus (a Kaisar Augoustos megnevezs latinizmus, a lat. augustus grg fordtsa sebastos „felsges, imdand”), aki gyakorlatban az egsz akkor ismert vilg ura (psa he oikoumen „az egsz lakott fld” ppen ezrt a Rmai Birodalom megszokott neve). Az egsz birodalomra kiterjeden elrendelt „sszers” (apograph, lat. census) nem elmleti-statisztikai rdek npszmlls, hanem az adktelesek nyilvntartsnak rdekben trtnik. Az ilyen sszersok ppen ezrt mindig nagy felzdulst keltettek Izrel fiaiban, mert arra a szgyenkre emlkeztettk ket, hogy adfizetsre vannak ktelezve a pogny elnyom uralom s ennek isteni rangot ignyl feje, az Imperator irnt. Szria s vele egytt Plesztina helytartja (hgemn, lat. procurator: ez a rangja a csszri provincik elljrjnak) ebben az idben P. Sulpicius Quirinius (a gr. Kyrnios trs alapjn lett a magyar fordtsban Cirniusz): ez az adat a Kr. e. 7. vre vezet bennnket. Lk adata azt is megjegyzi, hogy ez volt az els szriai sszers: minden ktsget kizran nagy s figyelemremlt munka, amely Quirinius nevhez fzdik. Az sszersok termszetnek ismeretre vall Lk-nak az az adata is, hogy mindenki a „sajt vrosba” volt kteles elmenni: ezt vagy helyi illetsge, vagy birtokainak helye dnttte el. A szemlyes megjelens all senki nem kaphatott felmentst, st: tudunk arrl, hogy a frfiaknak felesgkkel kellett megjelennik, s egszsgi llapotukra sem igen voltak tekintettel. Jzsef s felesge (emnsteumen helyett nmely kziratban gynaiki, ms kziratokban sszekapcsolva is) Izrelnek nem a lzong kreihez tartoztak, hanem olyanok voltak, akik tiszta lelkiismerettel fogadtk el Istennek azt az intzkedst, amellyel engedelmessgre ktelezte npt a vilgi hatalom irnt. Ilyen csaldba szletett bele Jzus, gy els pillanattl fogva rthet, hogy nem vllalt kzssget a harcos messisi programokkal. gy megy fel a frj s gyermekt vr felesge – mindketten Dvid csaldjbl valk! – Nzretbl Betlehembe, a Jeruzslemtl mintegy 10 km-nyire dlre fekv jdeai hegyi vrosba, Dvid vrosba. Elsszltt finak emltse az 1:31-re utal vissza: az ottani gret vlik teht itt valra. Magnak a szlsnek a krlmnyeirl Lk nem tudst, az gy hromtagv lett kis csald szllsrl is nagyon szkszavan szl. A lnyeg az, hogy a helysg zsfoltsga miatt nem jutottak rendes szllshoz (to katalyma nem flttlenl „vendgfogad”, jelenthet magnhznl vendgek elhelyezsre szolgl helyisget is; phatn istllra vagy llattarts cljait szolgl barlangszer helyre utal: ennek falba vgott jszolban helyezhette el Mria a gyermeket, hogy vdve legyen az llatoktl). A szegnyes elhelyezs mintegy elre jelzi az jszltt fldi sorsnak alakulst; annyival inkbb, mert a lers minden zben relis, st: htkznapi; a ksbbi legendk rzelgs regnyessgnek semmi nyoma benne. – Ilyen utal jel az is, hogy a szletstrtnet htterben a psztorok llanak. Ezek a np legkevesebbre becslt fiai kz tartoztak, gy a most szletett kirly uralkodsnak termszetre utal a jelenltk: a kisemmizettek Szabadtjul jtt el ; msfell az szvetsg a psztor kpben szl igen gyakran a np Istentl rendelt vezetirl: maga Isten is a np psztora, s Dvid is psztorsorbl kerlt a trnra. A J Psztor jszolblcsje krl mltn jelennek meg teht beszdes jelknt a jdeai legelk psztorai. Az jjel nyjaik mellett virraszt psztoroknak is angyal jelenik meg, adja nekik tudtul az rmhrt, amelynek els rszesei Izrelben gy ppen k lesznek, de Isten az egsz npnek sznja ezt az rvendetes ajndkot: a Szabadt megszletst (str a kornak vallsi s politikai szhasznlatban egyarnt „nagy szava”). Az angyal szzata kzli a psztorokkal a prbra tev jelt is, ezt pontosan krl is rja, majd szavainak elhangzsa utn angyali kar dicst („doxolgikus”) neke hangzik fel. A Szabadt szletsnek jelentsgt mltatja ez az nek: ez az esemny Isten dicssgt hirdeti a mennyben (doxa…: a kt hinyos mondat kiegsztse nem imperativusi, sem nem optativusi, hanem indicativusi: „dicssg van Istennek…”), ugyanakkor s ettl elvlaszthatatlanul bkt jelent a fldn, ezttal s elssorban Isten vlasztottainak (en anthrpois eudokias a helyes szvegforma, mert kttag, flig-khiasztikus formulrl van sz; eudokia a hb. rcn megfelelje, Isten kivlaszt kegyelmt jelenti, flrevezet a vulgata homines bonae voluntatis „jakarat emberek” fordtsa, mert itt egyltalban nem az emberi jakaratrl van sz, hanem Isten szuvern elhatrozsrl). A psztorok elfogadjk az angyal nyjtotta tbaigaztst, a jel nyomn megtalljk a Szabadtt, s Mriknak elmondjk a trtnteket. Isten titokzatos kzelsge csodlkozsra indtja valamennyiket: Mria klnsen rzkenyen ragadja meg s hosszasan meghnyja-veti mindezt nmagban, de minden fogkonysga ellenre sem rtheti meg. A psztorok viszont mindvgig engedelmesek a mennyei szzat irnt: gy lesznek a np krben els bizonysgtevi a nagy rmnek, amely az egsz npnek adatott.

Luk. 2,21–40. Jzus bemutatsa a templomban. Simeon s Anna.

Az elbeszls kzvetlenl folytatdik tovbb, s az jabb mozzanat Jzus fldi csaldjnak jellemzst most egy msik oldalrl adj a. Mria s Jzsef abban is Izrel hsges gyermekei; hogy kegyessgk alapja a trvny rendelkezseinek flttlen tiszteletben tartsa. A gyermeket a trvny elrsa szerint (Gen 17) a krlmetlkeds, az brahm-fle szvetsg kls jele ltal vtetik fel Izrel fiainak npkzssgbe: gy lesz a megszletett Szabadt Izrel fiairt „trvny alatt levv”. De a trvny irnti engedelmessg nem vlik a beteljesed gretektl fggetlen klssgg: a krlmetlkedssel kapcsolatos nvads sorn (v. 1:59kk. magy.) a gyermek azt a „programot jell” nevet kapja, amelyet az angyal Isten akaratbl mg a gyermek fogantatsa eltt megjellt: Jzus – az r szabadt. A trvny irnti engedelmessg tovbbi jele az, hogy az anynak a szls utni „megtisztulsa” utn (ez a Lev 12:2 szerint ht nap de ezutn mg 33 napig otthon kell maradnia az anynak, gy a trtntek negyven nappal a szls utn mehettek csak vgbe) az Ex 13:2.15. s a Num 18:15kk. rendelkezse szerint rszint jelkpes felajnlsknt, rszint a gyermek „kivltsaknt” bemutatjk rte az els ldozatot. Hogy Mrik ezt Jeruzslemben vgzik el, az is rendkvli kegyessgk bizonysga; hogy az ldozat egy pr galambfika, az viszont a szlk szegnysgnek ktsgtelen jele (Lev 12:6 szerint az elrt ldozat egy brny s egy galamb, az itteni ldozat a Lev 12:8 szerint a szegnyek ldozata). A jeruzslemi templomban val idzs mg jabb jelknt ismt jellegzetes httr rajzoldik Simeon s Anna szemlyben. Hogy Simeon prfta, azt Lk nem emlti ugyan kifejezetten, de az isteni szzatra s a Szentllekre val utals ilyenknt jellemzi. Egyttal az is kitnik, hogy Izrelben ebben az idben vannak jellegzetesen messisvr krk vagy csoportok (prosdechomenos paraklsin tou Isral), s Simeon ezekhez tartozik. A templomban az isteni jvendls grte tallkozs megtrtnik: ez a tallkozs egyik oldalrl nzve nyilvnvalan Isten Lelknek munkja, msik oldalrl tekintve azonban Simeon hitbeli fogkonysgnak a kvetkezmnye. Mlyen megindt kp, ahogyan a rgi vilg agg kpviselje lbe vve a kicsiny gyermeket bcszik megldott lettl, mint ahogyan a vrtn hsgesen kitartott r „lp le” az rsgrl; az j korszak gretes megtestestje pedig most indul neki az letnek, hogy Istentl kapott kldetst betltse. Simeon nagyon tisztn ltja, rti s fogalmazza a pillanat jelentsgt: az jtt el, aki Izrel npnek meghozta az igazi dicssget, amikor az egsz embervilg szmra elksztett szabadtst, a bn sttsgben l npeknek a kinyilatkoztatst s ezzel a vilgossgot hozta le a mennybl a fldre. Mria s Jzsef sok mindent hallott az elmlt napokban s hetekben, de ez a tvlat most jra mly megdbbenst kelt bennk. Simeon azonban tovbb megy Jzus szemlye titknak kijelentsben: jel lesz a gyermek, de nem trdre knyszert jel, hanem vitathat s vitatott jel; Mrinak pratlan dicssge az, hogy a Megvlt mellett anyjaknt llhat ott, de sorsa keserves fjdalmat fog jelenteni neki mindvgig; Jzus plyja a maga egszben titok; de akik sszetallkoznak szemlye titkval, azokat ppen ez a titok fogja leleplezni, szvk rejtett mlysgeit ez fogja feltrni. – Amit Annrl mond Lk, abbl az tnik ki, hogy is pratlanul szentlet asszony Izrelben, egyedl kegyessgnek l, teljesen lefoglalja t a nagy gret beteljesedsnek remnye, mert is Izrel messisvr krhez tartozik (prosdechomenoi lytrsin Ierousalm: a 25. versbeli meghatrozs stilisztikai vltozata). Ezek eltt tesz bizonysgot – Simeonhoz hasonlan – a hsges prftan, akinek szavait egyez tartalmuk miatt nem is ismtli Lk: mindjrt a kezdet kezdetn gy hangzik el a beteljeseds hitelessgnek altmasztsra kt egymssal egyez tanvalloms. – A trvny irnti engedelmessg jele az is, hogy szent ktelezettsgk elvgzse utn a szlk visszatrnek korbbi lakhelykre. A gyermek lett Isten kegyelmes akarata formlja tovbb, biztostja testi-lelki fejldsnek teljes harmnijt.

Luk. 2,41–52. A tizenkt ves Jzus a templomban.

Ehhez az elbeszlshez hasonl trtnetek nagy szmmal fordulnak el az apokrifus evangliumokban, a knonon bell ez az egyetlen ilyen jelleg darab. Mindenesetre megklnbzteti amazoktl az, hogy mindenfle szertelen tlzs tvol ll tle, amellyel Jzust „csodagyermeknek” vagy affle gyermek varzslnak rajzoln, mint ahogyan az apokrifusok teszik. Flreismerhetetlen Lk clja is: arra akar rmutatni, hogy Jzus mindaz irnt, amit frfikorban kldetse tartalmnak felismert s elismert, jelszeren mr akkor engedelmes volt, amikor mr nem volt tehetetlen gyermek, de mg olyan felntt sem, aki rettkor emberhez ill dntseket hoz. – Jzus szleit itt is gy ltjuk magunk eltt, ahogyan az elzkben megismertk: a kegyes zsid csaldokhoz hasonlan vente Jeruzslemben nneplik meg a nagy tavaszi nnepet, a pskt (a goneis megjells Jzsefre s Mrira csak itt s a 2:27-ben hasznlatos). A teljes trvny megismerse s megtartsa Izrel frfitagjai rszre csak 13. letvktl kezdve ktelez: Jzust szlei mr hamarabb is hozzszoktatjk a templomhoz mint krnyezethez s Isten dolgaihoz mint Izrel kegyesei letnek legfbb tartalmhoz. A klns eset, amely a tizenkt ves Jzussal trtnik a pska nnepe utn, amikor szlei hazatrben szemk ell tvesztik, majd a templomban a „tantk” (didaskaloi: a trvnytantk, akik a kls templomudvar egyik zsinaggaszer helyisgben tantottak) kztt, ezekkel beszlgetve talljk meg, rra utal, hogy amire Jzust szlei hagyomnyos kegyessgknl fogva nevelgettk, az benne mr ekkor rett s sokkal mlyebben megrtett valsg volt. Mr gyermekfvel tisztban volt azzal, hogy neki „azokban kell benne lennie, amik az Atya dolgai” (en tois tou patros mou einai vonatkozhatik a templomra is, de inkbb az Atya dolgaira: azokra, amikrl a beszlgets folyt a tantmesterekkel). – A felvillan jel utn Lk hangslyozza, hogy a gyermek tovbbi nevelkedst szlei irnti engedelmessge hatrozta meg. Mria az jabb jelt mintegy hozzadja az eddigiekhez, Jzus nevelkedse pedig a 40 versben emltettekhez hasonlan van itt is jellemezve, csak annyival mond tbbet Lk, hogy a kibontakoz ifj Isten s emberek tetszst egyarnt megnyeri gazdagon kitrul emberi szemlyisgvel.

Luk. III. RSZ

Luk. 3,1–20. Keresztel Jnos (Mt 3:1–12; Mk 1:2–8; v. Jn 1:19–28).

Az jabb rszlet mr annak a pldja, hogy a kzs (rszint Mk-on, rszint a Login alapul) szinoptikus anyagot hogyan hasznlja fel, de msrszt hogyan bvti Lk olyan elemekkel, amelyek vagy trtnetri ignybl szrmaznak (gy az 1–2. v. htszeres kronolgiai meghatrozsa), vagy nll anyagbl (fknt a 10–14 „szocilis igehirdetse”, de a bevezet jelleg 15. v. is). A nagyobb rszlet tbb kisebb egysgre tagoldik: Jnos fellpse 1–6, Jnos igehirdetse 7–14, a Messisrl tett nyilatkozata 15–17, munkssgnak vge 18–20. – A Jnos fellpsrl szl tudstst egy ht nevet s ezzel ht adatot tartalmaz ignyes prhuzamos idmeghatrozs (szinkronizmus) elzi meg: ez ismt a kor trtnetrsnak mfaji eleme, s ebben az esetben az dvtrtneti esemnyt rszint a Rmai Birodalom trtnetvel, rszint Izrel npe politikai s vallsi trtnetvel kapcsolja ssze. Tiberius Caesar, Augustus utda Kr. u. 14-ben lpett uralomra, gy uralkodsnak tizentdik ve vagy a 27/28, vagy a 28/29 vet jelenti. Pontius Pilatus procurator 26 tavasztl 36-ig vagy 37-ig volt hivatalban, mint Jdea s Samria helytartja, a szriai praesesnek alrendelve: a tisztsg viseli kzl az tdik. A zsidsg kis fejedelmei kzl hromnak a neve szerepel (tetrarcha eredetileg ngy egytt uralkod fejedelem kzl az egyik, ksbben egy terleten megosztva uralkod fejedelmek neve): Herdes fiai kzl Archelaost Rma mr megfosztotta hatalmtl az ellene emelt panaszok miatt, itt csak testvrei szerepelnek. Hrds Antipas (Kr. e. 4–Kr. u. 39) Jzus szkebb hazjnak s ezenkvl Perenak a fejedelme; fltestvre s a csald legkivlbb tagja Philippos, Galilea szaki s keleti rsznek ura (Kr. e. 4–Kr. u. 34); Lysanias, akirl az itt emltetteken kvl mst nem is tudunk, az Anatilibanontl dlre fekv Abilene uralkodja. Izrel lelki vezeti kzl kt nv szerepel a szinkronizmusban: az egyik Hanns (Anns), az letfogytiglani fpap, akit a rmaiak trvnytelenl fosztottak meg fpapsgtl, de a np krben nagy tiszteletnek rvendett, a msik Kajafs, a hivatalban lev fpap, Hanns veje, eredeti nevn Jzsef (a Kajafs nv jelentse „vallat; inkviztor”). – Jnosnak, Zakaris finak szemlye a bevezet trtnetbl ismeretes: ottani emltse s a rla szl jabb hrads az gret s a beteljeseds viszonyban ll egymssal. Mt-tl eltren Jnos itt nem Jdea pusztjban lg fel, nem gy mennek ki hozz a jdeaiak s jeruzslemiek, hanem vonul vgig ezen a vidken. a megtrs keresztsgnek meghirdetsvel, s kiszolgltatsval (ld. a Mt-prhuzam magyarzatban). Lk ezen a ponton szksgesnek rzi, hogy a Jnos fellptt gr s megalapoz szvetsgi prfcit idzze zs 40:3–5), mert gy vlik vilgoss Jnos helyzete az dvssg trtnetben: az szvetsgi kor s Jzus kora kztt helyezkedik el egsz kldetsvel, gy, hogy maga mg nem tartozik hozz voltakppen az jszvetsgi korhoz. – Jnos igehirdetsnek alaphangjt az motivlja, hogy a nyilvn farizeusi vezets alatt ll sokasg a szrmazsn alapul masszv nbizalom magatartsval megy ki hozz, hogy az dvssgre val jogos ignyt megpecsteltesse vele. De Jnos nem vllalja ezt a szerepet: kemnyen meghirdeti szmt lkegyessgk fltt az tletet, s vilgoss teszi elttk, hogy Isten eljvend haragja s a kszbn ll megsemmist tlet ell egyetlen mdon meneklhetnek. Eddigi letk teljes „irnyvltsnak” cselekedeteikben; letgyakorlatukban kell megmutatkoznia. Ezt az elemt igehirdetsnek konkrt formban is megfogalmazza Jnos, amikor a klnbz trsadalmi helyzetben lk erklcsi ktelessgt trja elnk (az n. Standespredigt, Lk nll anyaga). Az egyetemes parancs: adni a nincstelennek abbl, aminek magunk – viszonylag! – bvben vagyunk. A megdbbent mondanival az, hogy aki megtrt, megmaradhat hivatsban mint vmszed vagy katona is. Csak az a dnten fontos, hogy az embersg parancsa ellen ne vtkezzk: ne tekintse vmszedi hivatst a msok rovsra val meggazdagods alkalmnak; ha pedig katona, a hatalom kpviseletben ne adja a fejt olyasmire, amivel embertrsai lett zavarja vagy megrontja. – Jnos igehirdetse hatalmas prftai sz a rgta prfcira szomjaz np krben, rthet teht, ha sztnsen a meggrt Messist keresik Jnosban. De Jnos minden flrertst eloszlat akkor, amikor nmagnak az Eljvendhz val viszonyrl nyilatkozik. Az feladata csak az tkszts, a teljessget Jzus hozza el: az eljvetele teremt tiszta helyzetet npe krben s az embervilgban, amikor az alzatosokat beviszi orszgba, a magukban bzkon pedig vgrehajtja a megsemmist tletet. Jnos annyira nem foghat hozz nagysgban, hogy a legalantasabb rabszolgamunka elvgzsre sem mlt az szemlye krl. – Jnos hsgesen hajtja vgre megbzatst, amikor az rmzenetet gy meghirdeti npnek. De igazi prfta abban is, hogy felemeli tiltakoz szavt Herdes vrfertz s kegyetlen letmdja ellen. Sorsa is az szvetsgi prftk: Herdes brtnbe veti az Isten igazsgt kpvisel, nyltszv s btor szav prftt, ezzel vgkppen lehetetlenn is teszi Jnos tovbbi munkjt.

Luk. 3,21–22. Jzus megkereszteltetse (Mt 3:13–17; Mk 1:9–11; v. Jn 1:29–34).

A rvid elbeszls tulajdonkppen visszatr az elz rszletre, s gy emlti meg, hogy az egsz np megkereszteltette magt Jnossal, bnbnata jell. A sokasg tagjainak sorban, egyknt a sok kzl, megkeresztelkedett Jzus is. De ezt az egszen rviden; rintve emltett esetet Lk most kiemeli a tbbi kzl, mert kiemelte s emlkezetess tette mindenki szmra maga Isten Lelke. Jzus nem nmagrt keresztelkedett meg, hanem a bns emberrt: megkeresztelkedse kzssgvllals azokkal, akikrt egsz lett odaadja. Jnos a vilg tl brjnak hatalommal val eljvetelrl prftlt: Jzus annyira alzatosan jelentkezik els zben npe krben, hogy ez a megjelense mr maga is a hit prbjv vlik. Isten vlaszol Jzus alzatra s el fogadja: a mennybl jv ltoms (itt masszvabb megfogalmazsban, mint Mk-nl: smatik eidei) s a nyomban elhangz szzat bizonysgot tesz Jzusrl mint arrl, akit Isten maga nevez szeretett Finak, s akit szent dntsvel kivlasztott arra, hogy a Messis tjt vgigjrja: azt az utat, amely csendes alzatban kezddik, fel nem ismerssel s megvettetssel folytatdik, szenvedssel s halllal vgzdik itt a fldn. Abban gynyrkdik Isten, aki mindezek tudatban vllalja a neki sznt kldetst npe s az emberek kztt.

Luk. 3,23–38. Jzus nemzetsgtblzata (Mt 1:1–17).

Mt-hoz hasonlan Lk is kzli Jzus nemzetsgtblzatt, de Lk sajtos cljnak megfelelen ez a nemzetsgtblzat eltr amattl. Az els klnbsg az, hogy Lk (grg szoks szerint) visszafel halad a trtnelemben; a msik az, hogy Mt csak brahmig viszi fel a nemzetsgtblzatot, mert az szemben Jzus Izrel Messisa, Lk viszont brahmon tl dmig, mert az egsz emberisg Megvltjt mutatja be Jzusban. Mindkt tblzat a hetes beoszts szerint kszlt, de Mt-ban hrom nagy korszakon bell ktszer-ktszer ht s szerepel, Lk-ban brahmtl dmig hromszor ht, Izsktl Dvidig ktszer ht, Nthntl Sealtilig s Zorobbeltl Jzusig ismt hromszor-hromszor ht, sszesen tizenegyszer ht s szerepel. Jzseftl Dvidig alig van egyezs, innen brahmig alig van eltrs Mt s Lk kztt. – A genealogia, amely Jzust emberi szrmazsa szerint mutatja be, a 22. versbeli isteni szzathoz kapcsoldik, amely Jzust Isten Finak nevezi. Az els dm maga is Isten fia, s ltala az istenfisg rszese az egsz emberisg. De dm el jtssza ezt a lehetsget: majd csak a „msodik dm”, Krisztus lltja ezt vissza ismt nmaga szemlyre nzve, s szerzi vissza az egsz bnbe esett emberisgnek. Ezrt beszdes az, hogy a nemzetsgtblzat ln Lk-ban nem dm, hanem Jzus neve ll: nem adatott neknk ms nv, amely ltal meg kell tartatnunk.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!