//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Mk 11 - 16

Mk 11 - 16


Mrk. XI. RSZ

Mrk. 11,1–11. Jzus bevonul Jeruzslembe (Mt 21:1–11; Lk 19:28–38; v. Jn 12:12–19).

Jzus fldi kldetse csak Jeruzslemben vgzdhetik (v. Lk 13:33). A szinoptikusok szerint letnek utols hett tlti Jeruzslemben, de ez csak letrajzi keret, egybknt tartalmilag sszefgg rszletek egysgbe foglalsra. Jzus, aki egyre inkbb engedi nyilvnvalv lenni szemlynek titkt, ksretvel bevonul Jeruzslembe, s nem utastja vissza a tmeg; „akklamcijt”, br vilgos, hogy egszen msknt gondolkozik az esemny jelentsgrl, mint a tmeg. Izrel vezeti fknt a tmeg hangulata miatt nem sietnek, klnben is teljesen el van ksztve a Jzus elleni eljrs. Rma vrakoz llsponton van, mert az gynek ppen Jzus magatartsa kvetkeztben nincs tnteten politikai sznezete. Jerik fell az t Betnin, majd az Olajfk hegye nyugati lejtjn fekv Betfagn, Jeruzslem klvrosn t vezet. A tantvnyoknak adott parancs vilgos: egy olyan faluba kldi ket Jzus, amelyet ltnak is arrl a helyrl, ahol llnak. Hogy kitrst vagy csak elresietst jelent-e kldetsk, az lnyegtelen: dnt az, hogy Jzus innentl szamrhton akar menni. Kitnik, hogy Jeruzslem krnykn lnek olyanok, akikkel Jzusnak korbbi kapcsolata van, s akik kztt „az r” nven ismertes. Az elkszletek s a bevonuls klssgei mgtt a Zak 9-beli prfcia hzdik meg, ha Mk pognykeresztyn olvasi miatt nem is hivatkozik r. A szegnyek Messisa vonul be a vrosba, klcsnkrt szamron, fogadtatsa nneplyes; klssgei s a tmeg dvzl kiltsai messisi tartalmak (sanna, hb. hch n’ „segts ht!” – ksbben ltalban dvzl kilts; klnsen jelents Dvid kirlysgnak emltse). Jzus egyenesen a templomba megy: a templom miatt kereste fel elssorban a vrost. De nem cselekszik elhamarkodva, hanem elszr sztnz a templomban: ez a msnapi esemny nneplyes elksztse is. Az jszakt Betniban tlti a tizenkettvel; nem rzik biztonsgosnak a vrosban val jszakzst; de Betniban vannak is, akik szvesen adnak szllst nekik.

Mrk. 11,12–14. A fgefa megtkozsa (Mt 21:18–19).

Msnap, tban Jeruzslem fel, Jzus messisi jelt mutat vinek. Mk megjegyzi, hogy nincs fgers ideje, ezzel lesen kiemeli a jelnek azt az rtelmt, hogy a gymlcsterms idszersgt nem a kls krlmnyek hatrozzk meg Isten npe letben, csak az tl Isten szuvern akarata. Az nneplyes tok azt jelenti, hogy attl a nptl, amely Ura szmonkrsekor gymlcstelennek bizonyul, egyszersmindekorra elvtetik a gymlcsterms lehetsge.

Mrk. 11,15–19. A templom megtiszttsa (Mt 21:12–17; Lk 19:45–48; v. Jn 2:14–22).

Mk a bevonuls utni napra teszi a templom megtiszttst: gy jobban el tudja osztani a jeruzslemi napok esemnyeit, s nagyobb hangslyt tud adni ennek a jelenetnek, amelyben Jzus felvillansszeren, de ellenllhatatlan ervel ad jelt messisi tl hatalmrl. Ez a bevonulshoz kpest is fokozs, gy a szinoptikus elgondols szerint itt, az evanglium vgn van a helye. gy rthet az is, hogy Izrel vezeti mr nem csinlnak belle kln gyet. Mindez feszltsgben van Jn szemlletvel: ott az evanglium elejn talljuk ezt az esemnyt, de ez csak egy rsze annak az ltalnos feszltsgnek, amely Jn s a szinoptikusok kztt amugyis megvan. A templomot Jzus idejben az jellemezte, hogy a pognyok udvart, amely a pognyok irnti nyitottsgot s misszii felelssget volt hivatva brentartani, teljesen elznlttk az ldozati llatok rusai s a klnfle pnzeket a szent clokra hasznlatos -hber fl-sekelre bevlt zletemberek, a „templomi zlet” kpviseli, akik bss hasznuk miatt nagyon npszertlenek voltak a np krben. A fpapsggal lltak szoros kapcsolatban, s „Hanns fiainak” nevezgettk ket. Ezek ellen lp fel Jzus tletesen, s kikl az ellen a szoks ellen is, amely a templomot a vros kt rsze kztti t megrvidtsre tjrnak hasznlta (skeuos itt: „hasznlati trgy”). lesen csattannak a prftai szavak (zs 56:7 LXX; Jer 7:11): az engedetlen np az Istennel val tallkozs, a bnbnatban val szntelen megjuls s a pognyok irnti felelssg brentartsa helyett rablbarlangg tette a templomot. Itt keres bvhelyet gonoszsgainak elkvetse utn, hogy jabb bnkre gyjtsn ert. A np vezeti a tmeg hangulata miatt most sem lpnek kzbe, gy Jzus most is ki tud menni tantvnyaival jszakra a vrosbl.

Mrk. 11,20–26. A fgefa kiszradsa (Mt 21:19–22). Mk-nl a fgefa kiszradsa nem azonnal kvetkezik be: egy nappal az tok utn, ismt tban Jeruzslem fel, veszik szre a tantvnyok, gy emlkezik s emlkeztet az tokra Pter. Az esemny s a hozz fztt tants kapcsolata els pillanatra nem vilgos, csak akkor vlik azz, ha arra figyelnk, hogy a kett mgtt ugyanaz a gondolat ll. Az a hit s imdsg, amelyre Jzus egy sajtos kppel utal, Zak 14:4-et idzi. Ezt a krnyezet is motvlja: Jzus vivel az Olajfk hegyn ll, innen elltnak a Holt tengerig. A jzusi szavak itt (Mt-ban s Lk-ban ui. ms sszefggsben szerepelnek) sajtos sszefggsben szlnak a ktelkeds nlkli hitrl s az imdsg meghallgattatsnak bizonyossgrl. Az Istennel val imdsgos kzssg azt jelenti, hogy az ember megtagadja nmaga akaratt, s alrendeli magt Isten akaratnak. Ehhez szksges a megbocsts lgkre, amelyben Isten bnbocsnatt rasztja tovbb msokra az imdkoz ember. (A 26. v. a Mt 6:14–15 sszefggse alapjn szerepel egy nhny kziratban.)

Mrk. 11,27–33. Honnan van Jzus hatalma? (Mt 21:23–27; Lk 20:1–8).

A 11:27–12:37 nagyobb egysgben az letrajzi keret tmeneti felfggesztsvel t vita-beszlgetsben mutatja be Mk Jzus jeruzslemi igehirdetst, szemlletesen brzolva azt is, hogyan vlik Jzus krl a lgkr egyre Fojtogatbb, s hogyan rajzoldnak ki egyre lesebben a golgotai kereszt krvonalai. Az els krdst a nagytancs tagjai teszik fel Jzusnak, mikzben a templomban jr-kl: knos pontossggal, a lnyeget ismtlssel nyomstva azt tudakoljk, hogy kinek milyen meghatalmazsa s hatalma (exousia a kett egytt) ll azok mgtt a tettek mgtt, amelyeket Jzus Jeruzslemben vitt vghez. A krds fenyeget le jl kivehet, viszont Jzus vlasza a krdezket lltja egyszerre igen knos „vagy – vagy” el. Jzus ui. azt krdezi: hogyan tlik meg a krdezk Keresztel Jnos munkssgt, amely mr a mlt, amelyre nzve a npnek kialakult pozitv rtkelse van, s amellyel Jzus nmaga tevkenysgt ismt szoros kapcsolatba lltja. A nagytancs tagjai nem tallnak kivezet utat az alternatvbl, viszont kitr vlaszuk felmenti Jzust az all az erklcsi ktelezettsg all, hogy megfeleljen krdskre.

Mrk. XII. RSZ

Mrk. 12,1–12. A gonosz szlmunksok pldzata (Mt 21:33–46; Lk 20:9–19).

A prhuzamok alapja a Mk-fle forma, a pldzat mly tartalmi sszefggsben van elzmnyvel: Jzus elmaradt vlasza helyett a vita nem vrt lezrsa, ezrt szakad meg egy pillanatra a vita-beszdek sora. A pldzat kezdete az zs 5-beli kzkedvelt kppel szl Izrel kivlasztsrl, de a rszletek magyarzgatsa tves volna, mert Jzus ms pldzataihoz hasonlan ez sem allegria. A folytatsban a Jzus-korabeli palesztinai fldbirtokviszonyok tkrzdnek (ld. a Mt-fle prhuzam magyarzatnl), s a pldzat le – ahogyan maguk is felismerik a np engedetlen vezeti ellen irnyul. gy legfbb mondanivaljra ppen sokszor emlegetett valszertlen vonsai figyelmeztetnek. Isten emberekre, npe vezetire bzza r a maga ltette drga szl gondozst. Gymlcstermsnek szmonkrsre prftit kldi el: a pldzatbeli rabszolgk sorsa utal arra a keser valsgra, amelyrl az ige olyan gyakran szl (v. 2Krn 36:15k.): Izrelben a prftk tipikus sorsa az, hogy npk vezeti gyilkoljk meg ket. Ezt fokozza a pldzat odig, hogy ugyanez a sors vr az egyetlen Fira, a Messisra is (a fi sorsnak rajza nem tartalmaz kzvetlen utalst Jzus sorsra, msknt Mt s Lk; Mk csak a gyilkosok elvetemltsgt jellemzi). Isten elveszi a maga orszga gondozsnak Feladatt a np jelenlegi vezetitl, s msok kezbe teszi le. Mindebben az emberektl meggyalzott, de Istentl felmagasztalt Krisztus sorsa a dnt, ebben cscsosodik ki befejezl a pldzat (v. Zsolt 118:22k.). Jzus ellenfelei megrtik a pldzat tartalmt, de egyelre tehetetlenek a tmeg miatt: knytelenek visszavonulni.

Mrk. 12,13–17. Az adgaras (Mt 22:15–22; Lk 20:20–26).

Az jabb vitt a nagytancs visszavonult tagjai kezdemnyezik. A vlasztott npnek slyos hitbeli krdse az, hogy fizethet-e adt a pogny uralkodnak. A farizeusok csak tletknt, negatv formban tudjk elfogadni az adott helyzetet, a velk ellenttben ll Herdes-prtiak pedig puszta rdekbl, Rma irnti alantas opportunizmusbl. A ktfle elembl alakult kldttsg bevezet szavaibl mindjrt kitnik, hogy egyltalban nem az igazsg keresse a cljuk, hanem Jzust akarjk trbe csalni. Jzus ezt nyltan megmondja, de a krdst az emltettek miatt mgis komolyan veszi. Az adpnz, a Tiberius-dnr, a megistentett csszr hatalmnak kilt jelkpe, ellenfeleinek kezbl kerl Jzushoz. Ezek gtls nlkl hasznljk, amg hasznuk van belle, agglyaik csak az adfizetsnl kezddnek. Jzus vlasza megdbbent emlkeztets arra, hogy az ember egsz letvel Istennek ads; de az irnta val hls engedelmessg krn bell ktelez bennnket hlra s tle rendelt adssgunk lerovsra a fldi hatalmassg irnt, amely ltal a fldi letnk fenntartshoz szksges viszonylagos, de nlklzhetetlen javakrl gondoskodik.

Mrk. 12,18–27. Krds a feltmadsrl (Mt 22:23–33; Lk 20:27–40).

Az jabb krds a szadduceusoktl jn, akik a farizeusokkal ellenttben tagadjk a feltmadst, mert az szvetsg ltaluk elismert irataiban betszerinti emltse nem mutathat ki. Jzus s ellenfelei vitamdszere egyezik (megfelel a kor rstudi gyakorlatnak), szavaik tartalma azonban les ellenttben van egymssal. A feltmads remnysgnek formja s jogosultsga a tma. A szadduceusok egy mzesi, teht isteni rvny s tekintly parancsra hivatkoznak, majd krdskkel, amelynek alapja egy mesterklt trtnet, azt akarjk bizonytani, hogy ha a feltmads remnysge jogos, akkor Mzes, teht az rs parancsa kptelensg. Jzus arra mutat r, hogy ellenfelei nem rtik az rs igazi tartalmt, ezrt nem veszik komolyan Isten hatalmt. Elveti a krdsk mgtt meghzd durvn anyagias s alantas feltmads-hitet, amellyel egybknt farizeusi krkben tallkozhattak; s rmutat arra a fldi sszel fel nem rheten magasztos letformra, amelyet Isten a fldi trtnelem lezrsa utn szn az j g alatt az j fldn megjtott emberisgnek. Kornak rsmagyarzati mdszerhez alkalmazkodva tallja meg a feltmads bizonytkt a csipkebokornl elhangzott isteni szzatban, amely arrl ad kinyilatkoztatst, hogy aki a fldi trtnelem sorn egyszer l kzssgbe kerlt Istennel, azt nem hagyja a hallban. Minden ms llspont tvelygs, sszefrhetetlen az rs tekintlyre s Isten hatalmra val hivatkozssal.

Mrk. 12,28–34. A nagy parancsolat (Mt 22:34–40; Lk 10:25–28).

Mk-nak ez az egysge voltakppen nem is vita-beszlgets (msknt Mt, Lk pedig a 20:39-ben ppen csak utal erre a rszletre, mert Mk-ban olvasta, de prhuzamt ms sszefggsben, ms forrs alapjn adja). Jzus egyik ellenfele, egy rstud lp oda hozz az elzmnyek hatsa alatt, s egy olyan krdst tesz fel neki, amely az akkori zsidsg krben egybknt elgg gyakori. Jzus elfogadja a krdst, mert helyesli azt a magatartst, amely az rs sokfel gaz rsz-parancsolatai kztt is keresi Isten akarata kinyilatkoztatsnak a kzppontjt. Hiszen az rs parancsolataihoz fztt magyarzat ebben az idben egyre jobban „atomizlja” a kijelentst, s a kls formt a bels tartalom, az ncl kultuszt az tosz rovsra hangslyozza. Jzus vlasza alapjban vve nem j: a Deut 6:4 s a Lev 19:18 egyestsbl keletkezett „legnagyobb parancsolat” e formban Izrelben mr ismeretes volt (imdsgknt els szavrl a emac nevet kapta). jj abban vlik Jzus vlasza, hogy az rstudkkal ellenttben nemcsak felismersre, hanem letnek gyakorlatra is utal akkor, amikor az istenszeretet s az emberszeretet elvlaszthatatlanul egy parancsolatra hivatkozik. Ezt kell megrtenie az rstudnak is, akinek Jzus vlaszt helyesl mondata ppen ezrt nem is lehet az utols sz a beszlgetsben. Jzus szerint kzel van Istennek az szemlyben s letnek a valsgban jelentkez kirlysghoz az, aki felismerte a trvny kzpponti tartalmt; de rszesv csak az lehet, akinek az lett be is tlti ez a tartalom, aki felismerte az Isten orszgrl s az ember helyzetrl szuvern rknt nyilatkoz Mesterben a Messist. Minderrl Jzus olyan lenygz tekintllyel szl, hogy ellenfelei a tovbbiakban egyszeren nem mernek tovbb krdseket feltenni neki.

Mrk. 12,35–37. Krisztus Dvidnak fia s Ura (Mt 22:41–46; Lk 20:41–44).

Az rstud elismerse utn ktsgtelen, hogy Jzust vitban nem tudjk megfogni ellenfelei. Ezt a mozzanatot kveti a templomban lefolyt vita lezrsa: ezttal, az rstudk krben egyltalban nem szokatlan mdon, Jzus krdez vissza. A krds Izrel messisi remnysgnek kettssgre utal: a np egyrszt gy vrta az Eljvendt, mint Emberfit, akinek tl hatalma van a vilg fltt; msrszt testi szrmazsa szerint Dvid csaldjbl szletend emberknt. A feszltsg megoldsa, amelyet a zsid apokaliptika sem tallt meg (v. nkh knyvvel), magnak Jzusnak a szemlyben ll npe eltt: aki Dvid fia test szerint, abban Isten Dvid Urt, a Messist kldte el. A sokasg szvesen hallgatja Jzust, de a np vezeti szksgkppen vlasz nlkl hagyjk a krdst; ha elismernk a Messis emberi szrmazsnak lehetsgt, Jzus szemlyre nzve ez olyan kvetkeztetst tenne lehetv, amely terveiket illeten kihzn a talajt a lbuk all.

Mrk. 12,38–40. vs az rstudktl (Mt 23:6–7; Lk 20:45–47).

A rvid jzusi szavakbl szerkesztett rszlet szoros tartalmi kapcsolata rvn a vita-beszdek zradkv vlik. A Mt-ban e helyen tallhat (a Login alapul) nagyszabs beszdnek Mk mintegy a velejt foglalja ssze, amikor az rstudk magatartsnak tall jellemzsvel vja vit e magatarts kvetkezmnyeitl s kvetstl. Az rstudk tekintlyeskedse, a beljk vetett bizalommal val visszalsk, s mindezeknek egy klssges kegyessggel val leplezgetse csak slyosabb teszi Isten tlett rajtuk.

Mrk. 12,41–44. A szegny zvegy (Lk 21:1–4).

Mieltt a templombl tvoznk, mg egy lnyeges ponton ad betekintst Jzus Izrel templomi kegyessgbe. Az adakozsrl az korban ltalban az volt a nzet, hogy rtkt nem az sszeg nagysga, hanem az ldozatkszsg mrtke adja (a pogny nyilatkozatoktl val irodalmi fggs felttelezse nem meggyz a ttel magtl rtetd volta miatt). Az zvegy adomnya (a lepton a legkisebb grg aprpnz, a rmai quadrans fele) az szemszgbl mindent jelenti, msnapi meglhetsnek anyagi felttelt. Flslegnkbl adni brmily sokat – semmi; igazn soknak az szmt Isten eltt, ha mindennket odaadjuk, mg ha kevs is az anyagi rtke.

Mrk. XIII. RSZ

Mrk. 13,1–2. Jvendls a templomrl (Mt 24:1–2; Lk 21:5–6).

A rvid, de nll egysgben elhangz prfcival Jzus az szvetsgi prftk nyomba lp (v. Mik 3:2). Izrelben egy egyoldalan derlt, Izrel nagy helyrelltsra irnyul vradalom hatsa alatt feledsbe ment ez a prftai sz, de Jzus igehirdetsben a vgs szabadts elzmnye mindig az tlet. Itteni szavait is gy kell rtennk, mg ha a vgs idk esemnyeinek elszr csak az egyik oldalra mutat is r. Visszautastja a templomhoz fzd hamis emberi remnysgeket s a templomrt val (Izrelben ltalnos) naiv lelkesedst. A templom kls szpsge ppen az elz napok tapasztalatai alapjn nem tveszti meg a benne foly istentisztelet tartalmt illeten, ezrt hirdeti meg fltte az tletet.

Mrk. 13,3–20. Az utols idk jelei (Mt 24:3–22; Lk 21:7–24; v. Mt 10:17–22).

A szinoptikus apokalipszis (Mk 13. r.) klnsen Mk s Lk megfogalmazsban egyezik: Mt ms forrst is hasznl. Mk-ban szokatlan a nagyszabs beszd: els olvasinak helyzete magyarzza. Felptsben, eltr jelleg eleminek egysgestsben tervszer szerkeszt munka ismerhet fel. Jzus tantsi mdja itt eltr a szokottl: a zsid apokaliptika kpzetkrben mozog, de tartzkodik ennek rszleteket sznezget brzolsmdjtl, s v az esemnyek szertelen, tlz megtlstl. Mindvgig prftai tants, f mozzanatai az tlet s a szabadts, ezeket megelzen a jelenbl a vgs idkbe tvezet pratlan mret vlsg (az els egysg rszletei: a vgs esemnyek elzmnyei 3–8, intelmek az ldzsek idejre 9–13, a vgs nagy nyomorsg 14–20). A legbizalmasabb tantvnyok krdse motivlja a tantst: az Olajfk hegyrl eljk trul a templom egsznek pomps ltvnya, s a templom pusztulsrl hallott prfcit megrtve, azonnal kapcsolatba hozzk a vgs idk esemnyeivel. Ezek beteljesedsnek (synteleisthai) a korbeli zsidsg hite szerint a termszet jelensgeihez hasonlan flreismerhetetlen jelei vannak. Jzus ennek nem mond ellene, de jzansgra inti vit. A feszlt vrakozs hatsa alatt tlzottan fogkony lelkeket knnyen megtvesztik olyanok, akik Jzus nevre hivatkozva messisi ignnyel lpnek fel (eg eimi, hb. an h’ a Mt-ban tallhat ho Christos kiegszts nlkl is ezt fejezi ki). De a Messis eljvetele nem ilyen kzvetlenl trtnik: az emberi egyttls terletn, a npek viszonyban kzel s tvol, de magban a termszetben is irtzatos vlsgok a nyitnyai a vgs esemnyeknek. Mindez prbaknt nehezedik Krisztus tantvnyaira is: Jzus nem gr vinek bntatlansgot. Klnfle ldzsek kztt kell megllniuk hitkben s szemk eltt tartaniuk a vgs esemnyek legdntbb elzmnyt: az evanglium minden npnek val hirdetst. A vlsg kikezdi s thatja a csaldot is: akik az Urat vrjk, azok legkzelebbi hozztartozik gyllett is magukra vonjk. De mindezek kztt azt gri Jzus vinek, hogy a Llek helytll rtk, felruhzza ket, a szksges ervel s blcsessggel. A szabadts pedig kszen ll, ez a dolog trgyi oldala; de csak az juthat el r, aki a legvlsgosabb helyzetben sem tveszti szeme ell a clt, a Szabadt eljvetelt, ez a dolog emberi, szubjektv oldala (sthsetai a veszlyekbl val megmenekls s az dvssg egytt). A vgs nyomorsg bekszntsnek jele a pusztulst elidz undoksg megjelense a templomban (bdelygma ts ermses, iqqcm mesmm Dn 9:27): a blvnyimds uralomra jutsa az igaz Isten tiszteletnek helyn. Ez a dmoni erknek olyan mrtk s formj jelentkezse, amellyel szemben az ember semmikppen nem llhat meg: Jzus szavai Ltnak s csaldjnak helyzetre emlkeztetnek. Mindez azrt van, mert ez Isten tlete is a vilg fltt: viszont a dolog msik oldala az, hogy Isten nem engedi ki a kezbl az esemnyek irnytst. Irgalmassga nem sznik meg vlasztottai irnt, gy a vlsgos pillanatban „elvgja” (koloboun – „megcsonkt”, itt: „megrvidt”) az elviselhetetlenn vl prbk fonalt, nem engedi ezeket a dmoni erk tervezte vgpontjukig eljutni.

Mrk. 13,21–37. Az Emberfia eljvetele (Mt 24:29–36; Lk 21:25–33).

Az elzkhz kzvetlenl csatlakozik Jzus visszajvetelnek brzolsa (lmessisok 21–23, a parousia 24–27, a fgefa pldzata 28–29, a parousia ideje 30–32, zr intelmek 33–37). Krisztus eljvetelt lprftk s lmessisok jelentkezse elzi meg, akik hangos propagandjuk mellett messisi jeleknek vlhet tetteket is visznek vghez (ennek lehetsgvel szmolt a zsid gondolkozs). Jzus ismt figyelmeztet arra, hogy ezek clja csak a megtveszts, de a vrakozs feszltsgben lknek ppen azrt van nagy szksgk Jzus itteni tantsra s jzan megfontoltsgra, hogy a hit helyett a hiszkenysg tjra ne tvedjenek. Az igazi parousia a termszet erinek flreismerhetetlen bizonysgtteltl kisrve kvetkezik be. Azt jelzi gy a teremtett vilg, hogy az jnak adja t a helyt. A dicssggel megjelen Emberfia els intzkedse pedig az, hogy egybegyjteti angyalaival a vlasztottakat a vilg minden tjrl. Jel s jelzett dolog olyan szoros sszefggsben van itt egymssal, mint a termszeti jelensgek vilgban, de ezt sem azrt mondja el Jzus, hogy ncl ismeretekkel gazdagtsa vi rtelmt, hanem azrt, hogy teljes egzisztencijukkal felkszlhessenek az Eljvend fogadsra. Aki igazn vrja t, annak a vrakozsa nem tvolba tekint megalkuv s lagymatag llekkel, hanem eljvetelnek kzelsgvel szmol; hiszen jelennk minden esemnye is erre utal mr, az elkszts fokn. Egybknt is: az gret hitelessgnek alapja Jzus szavainak rkrvny igazsga. Mindezek kijelentse kzben a legtvolabb ll Jzustl az, hogy akr maga akarn megjellni eljvetelnek idpontjt, akr neknk engedne meg olyan ksrleteket, amelyekkel a parousia naptri idpontjt akarjuk meghatrozni. Az Atya egyedli hatalmra val hivatkozsnak a msik oldalon az lland kszenltre val ints felel meg, akr pldzatos, akr kzvetlen tants formjban, ppen a parousia kiszmthatatlansgnak hangslyozsval. vi magatartst gy hatrozza meg Jzus, mint a szntelen vrakozst s bersgt, s zr szavaiban ezt az intelmet mindenkire vonatkoz tantss szlesti ki.

Mrk. XIV. RSZ

Mrk. 14,1–2. Jzus meglsnek terve (Mt 26:3–5; Lk 22:1–2; v. Jn 11:47–53).

Rvid, nll rszlettel kezddik Mk legutols s legnagyobb fontossg egysge, a szenvedstrtnet. Kt nap van htra a tavaszi nagy nnepig (pska: Niszn 14. Ex 12:1kk.; kovsztalan kenyerek nnepe: Niszn 15–21), amelyre Izrel fiai risi tmegekben mentek a vilg minden rszbl Jeruzslembe. A nagytancs srgetnek rzi terve megvalstst: az nnep eltt vgeznik kell, Jzussal, klnben Jzus jelenlte s szemlye zavargst kelthet (messisi mozgalmat vlthat ki) az nnepre sszesereglett tmeg krben.

Mrk. 14,3–9. Jzus megkenetse (Mt 26:6–13; v. Jn 12:1–8).

Mk nyomn csak Mt adja az elbeszlst ebben az sszefggsben (Jn a bevonuls elttre teszi, Lk a 7:36–50 hasonl elbeszlse miatt ezt ezen a helyen mellzi). A leprs Simon onnan vehette nevt, hogy Jzus gygytotta meg ebbl a betegsgbl: az elbeszlsbl kiveheten ismert szemly az segyhzban. Az elbeszls a tovbbiakban ltalnossgban mozog: nem tudjuk meg az asszony nevt, aki beszdes bkezsggel fejezi ki Jzus irnti tisztelett; az sem tnik ki, hogy szemly szerint ki ad hangot tette helytelentsnek. Mindez azrt van, hogy figyelmnk zavartalanul irnyulhasson a dnt mondanivalra: aki a szegnyekre val hivatkozssal helytelenti az asszony tettt, az szmtsa ellenre sem vrhat helyeslsre Jzustl, mert nem ismerte fel a pillanat jelentsgt, nem veszi komolyan Jzus nagysgt s nmaga irnta val szeretett, de azt sem rti, hogy a szegnyekkel ellenttben Jzussal mr nem sokig lesz alkalmuk „jt tenni” vinek. De ennl is dntbb, s az evangliummal rk kapcsolatba lltja az asszony tettnek emlkt a megkens gesztusban mutatkoz vilgos jelads: kzel van a Messis megldoztatsnak ideje.

Mrk. 14,10–11. Jds rulsa (Mt 26:14–16; Lk 22:3–6).

Mk feltnen szkszav beszmoljbl megtudjuk, hogy Jzus meglsre a kezdemnyezs a nagytancs tagjaitl fggetlenl a tizenkett egyike rszrl is megindul. Mk elbeszlsbl arra kvetkeztethetnk, hogy Jds nem pnzrt, hanem valami msrt (nem tudjuk meg, mirt) vllalkozik az rulsra, amely Jzus meglsnek lehetsgt knnyebb teszi ellensgeinek. A fpapok mintegy maguktl grnek pnzt rmkben a felknlkoz tantvnynak, aki ezentl csak a megfelel alkalmat keresi szndknak megvalstsra.

Mrk. 14,12–25. Az utols vacsora (Mt 26:17–29; Lk 22:7–23; v. 1Kor 11:23–25).

Mk ismt nll rszletekbl szerkeszti ssze egy egysgg az elbeszlst (a pska-vacsora elksztse 12–16, lefolysa 22–25, a kett kztt az rul szemlyre val utals 17–21). Mk szerint a vacsort Jzus az nnep eltti napon tartja tantvnyaival. Hogy tudatos vagy knyszer idpont-vltoztatsrl van-e sz (az igazi pska a golgotai ldozat!), vagy ppen az elbeszl pontatlan az idpontok rgztsben (v. Jn eltr verzijval), ez a krds Mk szemszgbl trgytalan. Ennek legfbb motvuma az, hogy Jzus itt a teremt Isten mindenek fltt ll hatalmval intzkedik: gy trtnik meg a pska-vacsora elksztse, a virgvasrnapi elkszletekhez hasonlan: a vacsora sznhelye a hagyomny szerint Mrk anyja, Mria jeruzslemi hznak fels terme (nmelyek a korst viv frfiban Mrkot ltjk: gr. keramion = arm marqs; de minderre itt semmi sem utal). Estre minden kszen van, s Jzus megjelenik a tizenkettvel a teremben vacsorzni. Egszen ltalnossgban mozg mdon jelzi, hogy a tizenkett kzl egy elrulja, de az jrul szemlyt a tizenkett krdezskdsre sem jelli meg: szavai csak annyit rulnak el, hogy az asztalnl vele lk kzl egy az, aki ellene fordul. A sejtelmes szavak, az rul sorsrl mondott kemny mondatokkal egytt csak a 10–11. versekhez kapcsolva vlnak beszlv az olvasnak, de ezt az sszekapcsolst Mk rbzza olvasira. Ezutn hangzanak el Jzus ajkrl az rvacsora szereztetsi igi, amelyek a vacsora-asztalnl adott jelt kapcsolatba lltjk azzal, ami msnap a Golgotn bekvetkezik. Ezzel jellemzik Jzus kereszthallnak tfog jelentsgt (to haima… to ekchynnomenon hyper polln, v. 10:45), rmutatva a hallon tl annak gyzedelmes bizonyossgra, hogy Jzus nem marad a hallban, hanem feltmadsa utn visszajn majd Isten orszgnak dicssges teljessgben.

Mrk. 14,26–31. Az Olajfk hegyn (Mt 26:30–35; Lk 22:33–34).

Az utols vacsora mindenkppen pska-vacsora volt: ezt mutatja az is, hogy zsoltrneklssel zrdik (hymnsantes, a Zsolt 115–118; az n. Halll-zsoltrok neklsrl van sz). A vacsora vgeztvel valamennyien az Olajfk hegyre indulnak (nincs sz arrl, hogy Jds mikor hagyja el ket). Itt Jzus szvetsgi prfcia szavval beszl arrl, hogy tisztn ltja eljvend sorst, a tantvnyok erklcsi kudarct, de az ezek utn kvetkez gyzelemben is megingathatatlanul bizonyos. Ezrt brndtja ki magabiztossgbl Ptert, ezrt jvendli meg azt a bukst, amelyet Pter valamennyi tantvny kpviseletben pldaszeren tl. Valamennyik szinte eszeveszett fogadkozsa csak annak a bizonysga, hogy sem az esemnyek slyval, sem nmaguk gyarlsgval s az emberi bn mlysgvel nincsenek tisztban.

Mrk. 14,32–42. A Gecsemn-kertben (Mt 26:36–46; Lk 22:40–46).

Mint mr tbbszr, most is a Gecsemn-kertben tltik az jszakt (a nv alapja vagy gat emn „olajprs”, vagy g’. „olajvlgy”). Mk s Mt egyezse feltn ezen a ponton. Jzus magatartsa figyelemremlt: nem viszi magval minden tantvnyt, de nem is akar a dnts rjn teljesen egyedl maradni. Hrom legbizalmasabb tantvnynak val mly, hallos szomorsgrl (hes thanatou mrtkhatroz), amelyet teljes kiszolgltatottsgnak s magra maradsnak vgiggondolsa vlt ki belle; de tlk sem kri, hogy imdkozzanak rte. Egyedl akar maradni benssges imdsgban az Atyval. Emberi mdon gytrdik, de vgl meghajlik Isten akarata eltt. Ilyen az szinte imdsg, amelyben az ember szembe mer nzni nmaga gyngesgvel s a ksrts irnti fogkonysgval, vallani mer Isten eltt arrl, ami elvlasztja t tle: ezrt tudja elfogadni Isten akaratt. A tantvnyok csdt mondanak, mert nem tudjk, hogy ilyen helyzetekben bersgre s imdsgra van szksg bns romlottsgunk miatt testnk, emberi szemlyisgnk knny prdjv lehet a bnnek akkor is, ha Isten bennnk munklkod ereje buzgsggal tlt el. A jelenet rvid utals formjban mg ktszer ismtldik, s Jzus szavaival r vget: nyltan bejelenti, hogy elrkezett elfogatsnak ideje. A keserves tnyek lttn vi hamarosan akkor sem tudnnak nyugodni, ha egybknt akarnnak, mert ezek a tnyek Jzushoz val viszonyukban vgs kihvst, szemlykre pedig komoly veszlyt jelentenek.

Mrk. 14,43–52. Jzus elfogatsa (Mt 26:47–56; Lk 22:47–53; v. Jn 18:3–11).

tmenet nlkl folytatdik az elbeszls (euthys, eti autou latountos). Jdsrl a 10–11 ta nem esett sz, ezrt mutatja be jra Mk, de ez a bemutats fjdalmas. A tizenkett kzl kerl ki az rul, aki lre ll a templomrsg tagjaibl sszelltott fegyveres csapatnak, amelyet a nagytancs kld Jzus elfogsra. Egy ptllagos adatbl (dedkei praet, perf. „megadott volt, elzetesen megadott”) tudjuk meg, hogy Jds rszletesen megbeszlte megbzival az elfogs tervt. Izrelben ltalnos szoks volt, hogy meghitt bartok cskkal dvzltk egymst: a szeretetnek ezt a jelt aljastja le rulsnak eszkzv Jds. Az elbeszlsbl kiolvashat izgatott kapkodsa (katephilsen intenzivum, sajtos mellkrtelemmel; termszetellenesen hangslyos a megszlts: rzik, hogy nem Jzusnak szl, hanem a csapatnak). Mk nem minsti ezt a magatartst, Jzus is sz nlkl hagyja. Megdbbent hirtelensggel kvetkezik be az erszak ltszlagos diadala: ezen az egyik (nv szerint meg nem nevezett) tantvny elhamarkodott, mgis ksi ellenszeglse sem segt. Jzus szemrehny szavai nem a csapatnak, hanem parancsolinak szlnak. De azt is megrthetjk bellk, hogy nem emberek szndka rvnyesl itt, hanem Isten sidk ta kijelentett akarata (az all’ hina kezdet mondat hinyos: „hanem azrt – van mindez –, hogy…, szokottabb fordtsa: „hanem, be kell teljesednik…”). Az akci le nyilvn csak Jzus ellen irnyul, a tantvnyok mgis tartanak a fegyveres ellenlls kvetkezmnyeitl, s elmeneklnek. A Jzus ksretben lev, egy szl gyolcsingben (jszakai ltzkben) ott ll, majd meztelenl elfut ifj trtnete nem tartozik a lnyeges esemnyekhez. Szemtan szemlyes emlke lehet: az ifjban Jnos Mrkot, Mria fit, az evanglium ksbbi rjt lthatjuk.

Mrk. 14,53–65. Jzus a nagytancs eltt (Mt 26:57–68; Lk 22:54–55.63–71; v. Jn 18:13–14.19–24).

Az tlet megszletsig kt esemnyt sz egybe sajtos mdon Mk: Jzus kihallgatst s Pter tovbbi sorst. – A hivatalos trgyalhelyisg a templom terletn van, gy az esti rban mr nincs nyitva. De rszletkrdseken az gy srgssge miatt nem akadnak fenn: a fpap rezidencijban a ksi idpont ellenre egytt van a szanhedrin, illetve a hatrozkpessghez szksges szm tagja. Pter veszlyes krlmnyek kztt kveti Jzust a fpap udvarig: most ott hzdik meg. A trgyals, akr rgtnztt, akr teljesen szablyszer, mindenkppen rvnyes hatrozatot fog hozni. Jzus szemszgbl csak hamis tanknak minsthetk a fellp tanuk, de valami nyilvn nem egyezik vallomsaikban a szanhedrin szemszgbl sem. Jzus soha nem mondta azt, hogy rontja le a templomot. A tanuk flrertsbl a templom elleni lzadst tulajdontanak neki, de a fpapok mst akarnnak hallani. Az id srget, gy a fpap Jzushoz fordul, s a lnyegre tereli a szt: elszr hallgatst rja fel neki megtalkodottsgnak jeleknt, majd messisi hitvallst igyekszik kiknyszerteni belle. Az els krdst Jzus figyelemre sem mltatja, de a msodikra meglepen kszsgesen vlaszol. A fpap diadalmasan csap le a knlkoz lehetsgre: a nagytancs tagjait nneplyes, nyomatkos krdssel szltja szavazsra, majd ennek eredmnyeknt Jzust tengedi a hallra tltek megszokott sorsnak. A nagytancs tagjai megvetsk jell lekpik s zlstelenl gnyoljk (a prftnak akkor is tudnia kell, hogy mi trtnik krltte, ha a szemt elfdik); mindehhez a maguk sznvonaln, tlegeikkel, a szolgk is csatlakoznak.

Mrk. 14,66–72. Pter megtagadja Jzust (Mt 26:69–75; Lk 22:56–62; v. Jn 18:15–18.25–27).

Kzben Pter a fpap udvarn lldogl. Veszlyben nem forog, csupn egy rabszolgan szltja meg, mert ismersnek tallja. Pter hevesen vlaszol, s biztonsgosabb helyet keres. A rabszolgan most krnyezete figyelmt is felhvja Pterre. Nagyobb jelentsge ennek sincs, az gy nyilvn nem a rabszolgan s trsai szintjn intzdik. Pter mgis megismtli tagad nyilatkozatt. Harmadszor egy msik jelenlev, alighanem a Jzus elfogsra kikldtt csapat egyik tagja, ismeri meg Ptert, s bizonytkul emlti ellene (bizonyra beszdmdjbl kivehet) galileai szrmazst. Pter az ismert tagad-eltkoz formulval felel (ouk oida ton anthrpon). Ekkor elhangzik a kakassz, s ez a jel emlkezteti Ptert Jzus szavaira, amelyekkel megjvendlte az imnt trtnteket. Pter emlkezik, s eljut a megbns helyre: kezdi rteni, hogy a dnt esemnyeket itt nem emberi ernyek, egyni hsiessg, hanem egszen msfajta erk irnytjk.

Mrk. XV. RSZ

Mrk. 15,1–5. Jzus Piltus eltt (Mt 27:1–2.11–14; Lk 23:1–5; v. Jn 18:28–38).

Az esemnyek sszefggse ezen a ponton nem teljesen vilgos, a megfogalmazs nagyon szkszav, utalsszer, s a rszletek ismerett felttelezi az olvaskrl (a rszletekre s az rtelmezsre nzve ld. a prhuzamos helyek magyarzatt: az rtelmezs ezekben nem egysges, hanem olykor elgaz). Az jabb esemny idben nem kveti a kihallgatst, sem az elz jelenetet. Mk elbeszlsbl arra kvetkeztethetnk, hogy ezttal a teljes nagytancs van egytt (holon to synedrion hangslyos, Mt-nl msknt). Elszr szablyszer formba ntik a meghozott hatrozatot (symboulion hetoimasantes: Mt s Lk eltren rtelmezi), majd a jogrvnyesen bnsnek nyilvntott Jzust megktzve „kiszolgltatjk” Piltusnak. A procurator szemlyt sem itt, sem elbb nem mutatja be Mk, ismertnek tekinti, s csak utal r (gondoljunk a gylekezetek kialakul hitvallsra, v. 1Tim 6:13). Arrl sem szl, hogy az egybknt Caesareban l ftisztvisel az nnep miatt van Jeruzslemben. Piltus krse is elzmny nlkl hangzik el: megfogalmazsa ettl fggetlenl rthet (v. a Mt-prhuzam magyarzatval), de Jzus vlasza sejtelmes, br nem kitr: messisi ignyt megvallja, de rtelme tekintetben nem bocstkozik magyarzatba (msknt Jn). Nem derl fny arra, hogy a fpapok mivel vdoljk Jzust, csak az tnik ki, hogy kemnyen s hosszasan vdaskodnak. Jzus hallgatsa termszetes. Amg Messis-voltrl volt sz, nyilatkozott, de hozz mltatlan szprbajba nem megy bele. Nmn szenved, ahogyan az r Szenved Szolgjhoz illik, Mk is gy lltja olvasi el. Piltus csodlkozsa az utols mozzanat: a divinum, az „isteni” megsejtse van mgtte, de ez nem annyira vilgos, hogy Piltus bnt a teljes ismeretben l zsidkval egy szintre emeln.

Mrk. 15,6–15. Jzus s Barabbs (Mt 27:15–16; Lk 23:13–25; v. Jn 18:39–40; 19:4–16).

A kihallgatsba j mozzanat szvdik: a praetoriumban, a helytart hivatalban, az Antonius-erdben megjelenik a tmeg, s egy krst ad el az nnepre hivatkozva. A mozzanatot kt magyarz jegyzet elzi meg. Az egyik szerint az nnep (ez a zsid szhasznlat szerint is a pskt jelenti) alkalmbl a zsidk kikrhettek egy foglyot, maguk hatrozhattk meg, hogy kit: ezt a helytart kteles volt szabadon engedni. Izrelre nzve nem tudunk mshonnan errl a szoksrl, de hasonl szoksok keleten ltalnosak voltak. A msik megjegyzs azt kzli, hogy ebben az idben ppen volt egy Barabbs (arm bar ’abb’ „az atya fia”) nev fogoly a rmaiak brtnben, zendlkkel egytt, akik egy ismertnek felttelezett lzads sorn (en t stasei hatrozott nvelvel) gyilkossgot kvettek el. Piltus magatartsa gy rthet, hogy tisztba jtt Jzus politikai rtalmatlansgval, de a helyzetet nem tudja ttekinteni. Azt mltsgn alulinak tartja, hogy a zsidktl krjen tjkoztatst, inkbb igyekszik tvgni a csomt. Felteszi, hogy egy kzveszlyes bnssel szemben a tmeg inkbb Jzus mell ll, ha javasolja a szabadon bocstst, ezrt megteszi ezt a lpst. De a tmeg rvid kzjtk utn Barabbs mellett dnt, s kveteli Jzus megfesztst. Piltus ltszlagos jindulata persze puszta knyelemszeretetbl s vllvonogat flnybl fakad, de gy is elg arra, hogy olyan httr legyen, amelyben Izrel bne teljes nagysgban leplezdik le. Piltus nem tesz tovbb ellenvetst, s befejezdik a klns jtk: akit npe kiszolgltatott a pogny hatsgnak, azt a pogny hatsg kiszolgltatja tulajdon npnek, mg lojalitst is bizonytva a megostorozs elrendelsvel.

Mrk. 15,16–19. Jzus megcsfolsa (Mt 27:27–30; v. Jn 19:2–5).

A jelenet a 14:65 beszdes prhuzama. A pognyok sem kmletesebbek Jzushoz, mint npe vezeti. De amazok gyalzkodst izz gyllet diktlja, emezekt a foglalkozsukhoz tartoz megszoks, brmily durva trfkra ragadtatjk is magukat. A praetorium belsejben minden szksges kellk biztostsval csfolja ki az egsz cohors a „zsidk kirlyt” (a rszletekre nzve ld. a Mt-prhuzam magyarzatt).

Mrk. 15,20–32. Jzus megfesztse (Mt 27:31–44; Lk 23:26.33–35.38–39; v. Jn 19:16–24).

Az eltltet ismt sajt ruhjba ltztetik, s elindtjk a kereszthez vezet ton. Keresztjnek a veszthelyre val kivitelre egy arra vetd idegent knyszertenek: a Kyrn-beli Simont, akit Mk az evanglium olvasi eltt ismert kt szemly (Alexander s Rufus, taln a rmai gylekezet tagjai) atyjaknt mutat be. A veszthely a vroson kvl van, nevt vagy alakjrl, vagy rendeltetsrl vehette. Jzus a knjai enyhtsre knlt kbt italt nem fogadja el: egszen ki akarja inni a szenvedsek pohart; amelyet az Atytl fogadott el. A keresztrefeszts megtrtnik (a rszletekre nzve ld. a Mt-prhuzam magyarzatt), az tlet vgrehajti megosztoznak a kivgzett ruhin, aki meggyalzva, meztelenl fgg a kereszten. A feje fltt lev felirat, amely szoks szerint a vd summjt foglalja ssze, Piltus utols bosszja a gyllt zsidsgon: me, a np, amely tulajdon kirlyt szegezi keresztre. Az zs 53:12-t idz szvetsgi utals elt Mk stlustl, ksbbi harmonizls eredmnye lehet (ld. Lk 22:37). – A Megfesztett szenvedseit s npe szemben Messis-voltnak hathats cfolatt a kereszt alatt llk vagy elmenk gnyoldsa teszi teljess. Aki a templom csods felptst grte, most nem tud leszllni a keresztrl; aki oly sokakat megmentett, magn nem tud segteni; Izrel kirlya most nem tud csodt tenni. Ki hihetne neki? Akikkel egy sorsot szenved el, azok is csak gyalzni tudjk: az emberi lelketlensgnek ez a mrtke maga a pokol.

Mrk. 15,33–41. Jzus halla (Mt 27:45–56; Lk 23:44–49; v. Jn 19:28–30).

A nap harmadik rjban (reggel kilenckor) lltottk fel Jzus keresztjt a Golgotn. A msodik idmeghatrozs, hrom rval ksbben, a termszet gyszrl szmol be: hromrs sttsg jelzi Jzus szenvedsnek msodik szakaszt. Ezt kveten, ahogyan a harmadik idmeghatrozs kzli, felhangzik Jzus utols kiltsa (Zsolt 22:2: Mk nmaga arm fordtsban kzli, grg fordtssal). Jzus teljes magra hagyattatsnak panaszos kifejezse ez: Mk elbeszlsben az arm forma miatt (eli) a krnyezet flrertse (Illst hvja: Mt-ban az sszefggs vilgosabb) kevsb rthet. A szenvedstrtnet emberi oldalt mindvgig a flrerts s a gnyolds jellemzi, mg az is ldozatul esik ennek, aki knyrletre indul ennyi kn lttn, s frisst italt knl a szenvednek (oxos a rmai katonk megszokott itala, a savany bor). Jzus sorsa beteljesedik, s ebben a pillanatban a templom is bizonysgot tesz mellette: a szentek szentjt elvlaszt krpit meghasad, Jzus ldozata megnyitja az utat minden benne hvnek Izrel Istenhez (v. Rm 5:2; Ef 2:18; 3:12). Mk elbeszlsben kt jel ksri Jzus knszenvedst. Az egyik a pogny centurio bizonysgttele, amely mintegy a pognymisszi tvlatra utal. A msik az, hogy a kereszttl valamivel tvolabb, csendben ott llanak a Jzust kvet asszonyok: k, akik Izrelben legfeljebb a msodik helyet foglaltk el, most a sztszledt tantvnyi sereggel kifejez ellenttben jelen vannak, holtban sem akarjk szemk ell tveszteni az Urat, jell annak, hogy „Krisztusban… nincs frfi, sem n”.

Mrk. 15,42–47. Jzus temetse (Mt 27:57–61; Lk 23:50–55; v. Jn 19:38–42).

Az nnep eltt igyekeztek Izrel vezeti befejezni Jzus gyt. Az nnep eltt igyekszik Jzus egyik eddig ismeretlen kvetje, az Arimtibl (Remataim, Lidda mellett) val Jzsef, a nagytancs tekintlyes tagja mindent elkvetni, hogy Jzus teste ne jusson a kivgzett gonosztevk holttestnek sorsra. Nem fl (etolmsen) kzvetlenl a procuratorhoz fordulni, s szmtsban nem csaldik. Piltus elcsodlkozik a hall gyors belltn, de amikor az gyeletes centuritl pontos tjkoztatst kap, minden tovbbi nlkl kiadja a holttestet Jzsefnek. Jzus szemlye irnti viszonylagos rokonszenve s a hivatalos zsidk irnti flttlen ellenszenve mellett Jzsef szemlynek slya is vezet ebben. Jzsef az Izrel kegyeseinek kijr kegyelettel temeti el a testet, a sr biztostsrl is gondoskodik: tettnek tani ismt a kegyes asszonyok, akik most is ott vannak, mert tudni akarjk, hogy hol nyugszik Jzus holtteste. Az a tervk, hogy az nnep elmltval lerjk a kegyelet adjt a srnl. A temets elbeszlse egyrszt Jzus halla valsgos voltnak a bizonytka, msrszt remnyteljes jele annak, hogy Izrel fiai sem mind ellensgei Jzusnak. me, az eddig ismeretlen tantvny a dnt pillanatban lp kzbe, s befolysolja az esemnyek alakulsai.

Mrk. XVI. RSZ

Mrk. 16,1–8. Jzus feltmadsa (Mt 28:1–7; Lk 21:1–12; v. Jn 20:1–10).

Jzus feltmasztsval isten ttri a hall jegyben ll vilgforma korltait, ezrt tud a feltmads tnye olyan nehezen benyomulni a tantvnyok tudatba. Az asszonyok (most ms ssze ttelben, mint elbb) csak az nnep elteltvel tudjk megvalstani kegyeletes szndkukat, mert meg kell vsrolniuk a balzsamozshoz szksges illatszereket. De azutn, amilyen korn csak lehet, ott vannak a srnl. tkzben tmadt aggodalmaik eloszlanak: a srhoz rve ltjk, hogy a srt lezr risi k el van hengertve a sr szjrl. Bemennek a srkamarba, s egy klns jelensg vonja magra a figyelmket. Nyilvn angyal az, aki ott l (Mk most elszr szmol be angyal megjelensrl, de most sem kifejezetten, csak krlrva). Az asszonyok flelme rthet a mennyei jelensg lttn, de az angyal azonnal feloldja ket. Arra irnytja figyelmket; hogy a sr res: ez Izrel ltalnos felfogsa szerint a feltmads ktsgtelen bizonytka. Parancsot is kapnak az angyaltl: zenetet kell tadniuk a tantvnyoknak, amely Galileba irnytja ket. De az asszonyok nem adjk t az zenetet, mert a flelemtl teljesen magukon kvl vannak.

Mrk. 16,9–13. Jzus megjelensei (v. Mt 28:8–10; Lk 24:13–35; Jn 20:11–18).

Az n. „nem valdi Mk-be fejezs” arrl szl tovbb, hogy Jzus a magdalai Mrinak jelenik meg elszr, akit slyos betegsgbl gygytott meg (v. Lk 8:2). Amit az angyal parancsra az asszonyok nem mondtk el, azt most Mria viszi hrl Krisztus kvetinek. Most mr kzelebb kerl tudatukhoz a feltmads tnye, de hitet mg mindig nem breszt bennk. A hitetlensg akkor sem trik meg, amikor Mria utn kt ms kvetjnek is megjelenik az r. A lelkek mg mindig dermedten zrkznak el a feltmads valsga ell.

Mrk. 16,14–18. Az apostolok kikldse (Mt 28:16–20).

Jzus epifniinak cscspontja az evangliumban a tizenegy megmaradt tantvnynak val megjelense. Ez vgre ttri eddigi hitetlensgk s ktelkedsk kemny falt, amikor Jzus szemkre veti ezt a magatartsukat. A Mk-fle misszii parancs az egsz teremtett vilgra szl rvnnyel ad rszt a tantvnyoknak Uruk kldetsben, s munkjuk eredmnyre is kiterjeszti ezt a kzssget. Az evanglium hirdetse dnts el lltja az embereket, s ez a dntsk megpecsteli sorsukat. Isten munkatrsv teszi ebben az embert, de nem ad rszt neki termszetesen az dvssg s krhozat osztogatsban vagy akr csak megtlsben sem. Mindaz, amit vi szolglatnak vgzshez gretesen hozzfz, jel, teht nem kierltethet eredmny, nem is megkvetelhet felttel, hanem ksrjelensge mindazok szolglatnak, akik flttel nlkl, egsz letk odasznsval jrnak Uruktl kapott kldetskben, st, mi tbb: Uruk kldetsben.

Mrk. 16,19–20. Jzus mennybemenetele (Lk 24:50–53; v. ApCsel 1:4–12).

Befejezsl Mk a feltmadott Urra irnytja elszr figyelmnket, s minden rszletezs vagy magyarzkods nlkl beszmol arrl, hogy miutn mindenrl tbaigaztotta vit, amire eljvend letk s szolglatuk szemszgbl szksgk van, visszatrt az Atyhoz, az dicssgbe, amelybl jtt, amikor embernek megszletett, s amelybe most egy magasabb „szntzisben” trhetett vissza fldi kldetsnek elvgzse utn. Legvgl pedig a fldre irnytja tekintetnket, amikor beszmol arrl, hogy a feltmadott s megdicslt r tantvnyai Mesterk parancsa szerint fognak hozz az ige hirdetshez, munkjukat a meggrt jelek kvettk, – s kvetik ma is, ahol csak az ember elindul a Krisztus tjn, mert „az r egytt munklkodik velk” (tou kyriou synergountos).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!