Mrk. VI. RSZ
Mrk. 6,1–6. Jzus Nzretben (Mt 13:53–58; Lk 4:16–30; v. Jn 6:42; 4:44).
A 6:1–44 egysgei kztt els pillantsra nem vehet szre sszefggs, de valjban ezek a rszek Jzus galileai munkssgnak zr szakaszt (6:1–6) s jeruzslemi munkssgnak elkszleteit adjk. Az elzkkel les ellentt adja meg az sszefggst: az isteni teljhatalommal cselekv Jzust most szkebb hazja kpviseletben veti el Nzret (patris egsz Galilera vonatkozik). Szavainak s tetteinek rendkvli erejt megismertk, csak az Izrelben kzkeleti felfogs szerint kptelensgnek tartjk, hogy egy csaldja krbl kzelrl ismert, magukfajta ember legyen a Messis. Ez a mozzanat az elbeszls egyik alappillre, a msik Jzusnak a prftasorsrl mondott kzmondsszer szava, amely a nzretiek botrnkozsnak okra mutat r. Az emberi logika szerint az emberkzelsg mindig akadlya az igazi nagysg felismersnek, s a bns ember egyik legnagyobb tragdija az, hogy akit tisztelni s rtkelni akar, azt eltvoltja magtl. Ebbl szletik az igazi rtkek megtagadsa s a hamis rtkek hazug kultusza. vi hitetlensge megdbbenti Jzust, s egyszeren lehetetlenn teszi, hogy folytassa messisi munkjt ezen a terleten. Mg egyszer vgigjrja falvaikat, s tant kzttk, de ezzel vget is r galileai munkssga.
Mrk. 6,7–13. A tizenkett kikldse (Mt 10:5–16; Lk 9:1–6; v. Lk 10:1–12).
Jzust nem kedvetlenti el a galileai kudarc: vlaszul kikldi a tizenkettt (v. 3:13–19; Mk itt mr gy szl rluk, mint ismert s meghatrozott krrl). Ezzel fokozottabban lltja dnts el npt, s fel akarja kszteni tantvnyait ksbbi nagy kldetskre. nmaga. kldetsnek rszeseiv teszi ket, amellyel t ruhzta fel az Atya. Ehhez nagyon fontos az; hogy minl akadlytalanabbl mozoghassanak (erre utal a saru, a vndorbot s az egy ltzet ruha); egybknt itt mg rbzza ket npknek a prftk s a vndor-igehirdetk irnti vendgszeretetre (ez teszi szksgtelenn, hogy lelmet, tarisznyt, pnzt s egy vlts ruht vigyenek magukkal; ezrt kell gyelnik arra is, hogy minden helysgben kitartsanak egy vendgltnl, klnben megbntank azt, aki befogadta ket). A tizenkett elindul a kldetsbe a megtrs evangliumval, a megvlt Krisztustl kapott ajndkaikat hven osztogatva. De azt is tudniuk kell, hogy tjukon lds mellett tletet is hordoznak magukkal: aki nem fogadja be ket, azzal rthet jel tjn („verjtek le a port a lbatokrl”) kell tletesen megtagadniuk mindenfle kzssget.
Mrk. 6,14–29. Keresztel Jnos halla (Mt 14:1–12; Lk 9:7–9; 3:19–20).
A tantvnyok munkssgnak mintegy a httert rajzolja ez az egysg. Falakja Herdes Antips (Kr. e. 20–Kr. u. 39), aki Kr. e. 4-ben lett Galilea s Perea tetrarchja. Atyjhoz, a Nagy Herdeshez hasonl jellem: erszakos, ravasz frfi, Rma flttlen kiszolglja. rtesl Jnos s Jzus munkssgnak kvetkezmnyeirl, s rtkelsben sajtosan kerl kapcsolatba kettejk szemlye. Az egybknt felvilgosult hellnista most babons magyarzatot keres a Jnos s Jzus kzti klnbsgre: Jzus ui. Jnostl eltren „csodkat” tesz, s ez csak gy rthet, hogy benne nem a hallon innen ll ember ll elttnk. Apjhoz hasonlan Antips is szeretett volna a messisi kirlysg rkse lenni, ezrt lnken figyelt minden messisi „mozgoldsra” Izrelben. Itt is ahhoz az ltalnos vlekedshez csatlakozik, amely Jzust, legends hre alapjn, Izrel trtnetnek legnagyobbjaihoz hasonltja. Kiegsztsl olyat beszl el Mk, ami idben megelzi a mondottakat. Jnos sorst azrt is mutatja be, mert gy utal Jzus vrhat vgre (v. Mt 17:12k.). A trtneti hitelessg esemnyt (Iosephus, Antiquitates XVII. 5:2) Mk trgyilagosan, npi stlusban beszli el. Jellemeinek elre meghatrozott, tipikus krvonalai vannak (Herdis – Jezbel; Herdes – Ahasvros knlkoz prhuzamok az szvetsgbl); gy azon sem csodlkozhatunk, ha adatai nem mindentt pontosak (Herddis nem Philipposnak, hanem Antips ugyancsak Herdes nev testvrnek volt a felesge). Mk Herdes jellemzst akarja adni az elbeszlsben. Jnos, a nyltszv, egyeneslelk prfta, szemre veti az uralkodnak bns letmdjt (echein tina a trvnytelen egyttlst jelenti). Herdist vrig srti Jnos szava: az magatartsa egyrtelm. Herdesre viszont mly benyomst tesz Jnos kimagasl szemlyisge s kristlytiszta jelleme. Fl tle, de vonzdik hozz. Csakhogy egy uralkod brmilyen lehet, de felems jellem nem. A lelke mlyig hi s hatalomvgy, de a j irnt sem rzketlen tetrarcha az esemnyek jtklabdjv lesz. Egy szletsnapi lakomn a mmor, a kirlylny elragad tnca s Herdes nagyhang grete Herdis kezbe adja a helyzet kulcst. Jnos sorsa prftai sorsknt teljesedik be, Herdes korbbi jindulatnak utols jeleknt pedig tantvnyai elvihetik mesterk holttestt, hogy lerjk irnta a kegyelet adjt.
Mrk. 6,30–44. tezer ember megelgtse (Mt 14:13–21; Lk 9:10–17; v. Jn 6:1–15).
Kldetsk befejeztvel az apostolok visszatrnek Jzushoz, s beszmolnak tapasztalataikrl. Jzus ppen a szolglat rdekben fontosnak tartja, hogy egy rvid idre visszavonuljanak s pihenjenek. A segtsgre szorulk s segtsget krk szma nem cskken, de a szolglat rdeke megkvnja, hogy egy rvid idt egytt tltsenek, krdseik megbeszlsre. Nem ncl ez: amikor az elhagyatottsga miatt szenved tmeg felfedezi s utolri ket, akkor Jzus nem vonja meg tlk segtsgt. Megesik rajtuk a szve (esplagchnisth Jzus irgalmassgra indulsnak szava az jszvetsgben), s megadja nekik azt, amire szksgk van. Egy pillanatra a tants kzben mintha megfeledkeznk a tmeg testi szksgeirl: a tantvnyok figyelmeztetik r. De azonnal kitnik, hogy Jzus nemcsak szreveszi ezeket a szksgeket, hanem felelsnek is tudja magt kielgtskrt, gy – joggal – felelss teszi rte tantvnyait is, akik a gyakorlati kivitelezsben mr knnyen magukra hagytk volna Jzus hallgatit. Meg is prbljk Jzust gyzni a vllalkozs kptelensgrl, de Jzus nem hajland elfogadni emberi szmts diktlta rveiket. gy a kptelenl kicsiny kszletbl, nyilvn Isten teremt erejnek munkja ltal, a tantvnyok aktv rszvtelvel nemcsak hogy megelgttetik a tmeg, hanem egyrszt mindez teljesen rendezetten trtnik, msrszt a maradk mennyisge risi bsgrl tanskodik. Az elbeszls Mk szoksa szerint npies stlus, jzan, mgis valami titokzatossg lengi krl (pl. a symposia s prasiai amgy sem gyakori szavak ismtlse disztributv rtelemben). A jelenlevk szmt minden kzelebbi meghatrozs nlkl adja (msknt Mt 14:21), de a jelenetnek az rvacsorra utal jellege itt is vilgos (mg ha a 41. versben eulogein szerepel is eucharistein helyett).
Mrk. 6,45–52. Jzus a tengeren jr (Mt 15:22–33; v. Jn 6:16–21).
Krisztus mindig a konkrt nyomorsgbl szabadtja meg az embert: ennek jegyben kveti az elz trtnetet a kvetkez elbeszls, amelyben Jzus arra ad parancsot tantvnyainak, hogy eltte, teht nlkle menjenek t a tengeren. Lthatan egyedl hagyja ket ( maga az Atyval keresi ezalatt az imdsgos kzssget), egyedl ll a parton, mg a haj ellenszllel knldva vergdik a tenger kzepn, majd jelenltnek valszertlensgvel megrettenti vit: de vgl a valsgos veszlybl szabadtja meg ket. Ezttal is csak dbbent csodlkozst vlt ki bellk. Mk itt mr arra is utal, amirl a msik kt szinoptikus csak a msodik megelgtsi trtnet utn szl; hogy ti. a tantvnyok egszen mskppen tlnk meg az esemnyeket, ha „rtettek volna a kenyerekbl”, s ha nem volna mg mindig kemny, rzketlen, fogkonysg nlkl val a szvk.
Mrk. 6,53–56. Jzus sok beteget meggygyt (Mt 14:34–37).
Az jabb summrium beszdes kontrasztja az elz trtnet vgnek: a tantvnyok szve kemny, a Jzussal sokkal kevsb szoros kapcsolatban ll sokasg, Genezret vidknek lakossga viszont korltlan bizalommal van irnta. A sokasgra nzve ennek meg is van az eredmnye, Izrel egszt viszont arra eszmlteti, hogy mg Jzus tetteinek kzeli, lland tani csdt mondanak, addig a tvoliak megtalljk hozz az utat.
Mrk. VII. RSZ
Mrk. 7,1–23. Jzus tantsa a tisztasgrl (Mt 15:10–20).
A hosszabb rszlet egysgt az adja, hogy formai tekintetben Jzus tantst az emberi hagyomnnyal lltja szembe (paradosis tn anthrpn), tartalmi tren pedig a tantvnyoktl vrt embersges magatartst a farizeusok vezette Izrel klssges, trvnyes-ritulis gondolkozs mdjval. A rszlet terjedelme jelentsghez, van mrve: Jzusnak farizeusi krnyezetvel val ellentte itt ri el tetpontjt. A vita csak a tisztasg rtelmezsre korltozdik, de az egyhz letnek szinte els perceitl kezdve vilgos, hogy mennyire fontos problmja ez a zsidkbl s pognyokbl szlet „harmadik npnek”. Ezen a helyen klnleges hangslyt is kap a rszlet: Jzus ezutn pogny vidkre megy tantvnyaival, s ezt megelzen szabadtja fel ket Izrelnek a trvnyre tmaszkod kizr (exkluzv) szemllettl, hogy magatartsuk nyitott, maghoz lel (inkluzv) lehessen azok irnt is, akik nem a trvny alatt lnek. Mk szerkeszt munkja rvn vltozatos anyag vlik itt szerves egssz (problmafelvets 1–2, magyarz jegyzet a pognykeresztyn olvasknak 3–4, expozci 5, illetve 1–5, prftai idzet: a hamis kegyessg veszlye 6–8, Isten trvnynek megrontsa emberi hagyomnyok kedvrt 9–13, pldzatos tants a tiszta s tiszttalan ellenttrl 14–16, a pldzat ketts l kifejtse 17–23). Jzus jrja a maga tjt, s tkzben odagylnek hozz azok is, akiknek valami keresnivaljuk van rajta. Ezttal farizeusok s rstudk ezek, a trvny magyarzatnak szakrti s a np gyakorlati kegyessgnek ellenrei, Jeruzslembl. A vd alapja Jzus krnyezete egynhny tagjnak magatartsa: ezek „szentsgtelen” (koinos ritulis rtelm, magyarzza az aniptos) kzzel lnek asztalhoz, les ellenttben az si hagyomnnyal, amely nem egyenrtk ugyan a trvnnyel, de hihetetlen tekintllyel nehezedik a npre (pantes hoi Ioudaioi a rmai zsidkra vonatkozik, akik krben ltalban a farizeusi rendszablyok rvnyesltek). Jzus nagyon lesen vlaszol a vdra: ellenfeleinek felsznes s klssges kegyessgi felfogsukon kvl mindjrt azt is szemkre veti, hogy az emberi hagyomnyokat flje helyezik Isten parancsolatainak (a vlasz lessgre jellemz a hypokrits, a hb. chnf megfelelje, amelynek vgs jelentse: „istentelen”; valamint a kals atheteite „ti meg szpen semmiv teszitek…”). De Jzus tlmegy az ltalnossgok krn, s az emltett magatarts megvilgtsra az tdik parancsolatot emlti fel, pozitv s negatv fogalmazsban. A rt visszals lnyege az, hogy az elaggott szlk eltartsnak ktelezettsge all, amelyet a trvny tartalmaz, ki lehetett bjni, ha az e clra felhasznland vagyontrgyat vagy vagyonrszt tulajdonosa templomi ajndkk (korban) nyilvntotta, mert akkor ms clra nem volt felhasznlhat. A szlk halla utn viszont gyakran, legalbbis rszben mentestettk a korban-t a lektttsg all, s a fogadstev sajt hasznlatra kapta vissza. Az nclv vlt kultusz teht elszr kiszortja az etikai parancsot, azutn hazugsgba is viszi az embert, aki a templomot elje helyezte Istennek. A kultikus-ritulis kifogsra visszatrve Jzus vgl is egy rejtlyesen hangz, pldzatos tantst ad a tmegnek, amelyet a mr ismert nneplyes zradkkal pecstel meg. A tmeg nyilvn nem rti a pldzatot, hiszen a tantvnyok sem rtettk meg: az rszkrl ezt most mr rossz nven veszi Jzus (akmn asynetoi este szemrehny hangsly). A magyarzat valban vgtelenl egyszer. Az els pldzatflben a tpllkozs trvnyszersgeirl van sz: ami a tpllkozs sorn jut be az emberbe, ti. emsztrendszerbe, abbl a test felhasznlja azt, amire szksge van; ami pedig marad, az is „a maga helyre” kerl (katharizn panta ta brmata Jzusra vonatkozik, ha a 17. v. kezdethez kapcsoljuk). Az rnykszkre bajos vonatkoztatni nyelvi s tartalmi okok miatt egyarnt, sokan a szvegbe benyomult gsi glossznak tartjk. Egszen ms a „dolgok tja” a lelki letben: itt a tiszttalan, ti. a gonosz az ember „belsejben” terem meg, s azzal teszi tiszttalann az embert is, krnyezett is, hogy kirad belle. Hogy flrerts ne essk, az ilyenfajta bnk nevkn nevezsvel („bnkatalgus”) zrja Jzus a tantst.
Mrk. 7,24–30. A szrofnciai asszony (Mt 15:21–28).
Szkebb hazjban egyre kevsb maradhat rejtve Jzus, viszont npe irnti kmletbl kerlni akar minden feltnst vagy jvtehetetlen sszetkzst. De messisi jelt is ad akkor, amikor a pognyok kztt is megjelenik. Ezek krben megdbbent mrtk hitre tall ugyanakkor, amikor honfitrsai hitetlenl elfordulnak tle, st egyre inkbb ellene is fordulnak. Kzben nem feledkezik meg Jzus Izrelnek arrl a kivltsgos helyzetrl, amely megklnbzteti a pognyoktl. Egy pogny asszony (Tirusz s Szidon, az n. szriai Fnicia vidkn vagyunk) dmoni megszllottsgban szenved lenya meggygytst kri Jzustl. az emltett, Izrel kivltsgra utal szemponttal lltja prba el az asszonyt, de ennek hite killja a prbt. A pldzatos sz kulcsa a „kutya” (kynarion) megjells: ennek lehetne megvet s elutast rtelme is. De az asszony, hite sugallatra, gy rti Jzus szavait, hogy az Izrelben megvetett pognyok is Isten „hztartshoz” tartoznak, ha mindjrt a kutyk helyn is. Ezt a hitet s alzatot jutalmazza Jzus azzal, hogy meggygytja az asszony lenyt.
Mrk. 7,31–37. A sketnma meggygytsa (v. Mt 15:29–31).
Az elbeszls a 8:22–26-hoz hasonlan Mk nll anyaga: keretszeren fogja krl amazzal egytt a kzbees anyagot. Mindkt elbeszlsnek vilgos a kapcsolata zs 35:5 messisi gretvel: Jzusban a meggrt Messist lltjk elnk, kort a meggrt messisi kornak minstik. Tovbbra is pognyok kztt van Jzus, s az elzkben tapasztalthoz hasonl hittel tallkozik. A gygyts mdja rszint a kor orvosi mdszereihez alkalmazkodik, rszint a gygyt Isten segtsgl hvst fejezi ki. Az eredmny teljes; a hallgatsi parancs ismeretes, a csoda „hitelestje” az lmlkod tmeg nyilatkozata.
Mrk. VIII. RSZ
Mrk. 8,1–10. Ngyezer ember megelgtse (Mt 15:32–39).
A rszlet a 6:34–44 prja (dublettje), a legjelentsebb eltrs az, hogy itt Jzus kezdemnyezi a sokasg megelgtst, msak a szmadatok is (tezer helyett ngyezer ember, t helyett ngy kenyr, a halak szmt nem emlti, tizenkett helyett ht kosr, s itt sincs emltve, hogy a megelgtettek frfiak). A dublett-alkotsnak az evangliumokban mindig hatrozott clja van. Itt fknt a Lk 9. s 10. rszbeli kt kikldsi trtnet alapjn arra kell gondolnunk, hogy mg az tezer megelgtse Izrelben trtnt, addig a ngyezer a pognyokra nzve adott messisi jel. Erre utalhat a fiak s kutyk kenyernek emltse (5:27k.; msok hasonl utalst ltnak a kosarak szmban: a tizenkett a tantvnyi krre, az itteni az n. hetes krre cloz). A zr fldrajzi adat bizonytalan (Dalmanutha ismeretlen, mellette Magadan s Magdala szerepel leginkbb).
Mrk. 8,11–21. A farizeusok jelkvnsa (Mt 16:1–12; Lk 11:16.29; 12:1; v. Mt 12:38–39).
Kzvetlenl a megelgtsi trtnethez kapcsoldva elszr arrl szmol be Mk, hogy a farizeusok mennybl val jelt kvetelnek Jzustl vitjuk sorn: ezen messisi kldetsnek olyan igazolst rtik, amely kizr minden ellentmondst, s fggetlen az ember hitbeli dntstl. Jzus megltja szavaik mgtt az ellene irnyul indulatot (peirazein „prbra tesz; bnre csbt”): ez a magatarts ppen az elbb trtnt messisi jelei lttn a legteljesebb rtetlensgrl rulkodik. Npe szvnek kemnysge mlyen elszomortja, de ez sem vltoztathat vlaszn. Nem adhat nekik olyan jelt, amilyet kvetelnek (ei dothsetai a tagadssal egyrtelm, hinyos eskforma), de vitba sem szll velk, hanem magukra hagyja ket. Ezutn az tnik ki, hogy a tantvnyok, akik llandan a fldi meglhets krdseivel vannak elfoglalva, mennyire nem fogkonyak Jzus pldzatos rejtlyes szavai irnt, amelyekkel szntelenl Isten orszgnak gondolatkrn bell mozog. A rszlet Mk erteljes szerkeszt munkjnak nyomait rulja el. Kulcsszava a kovsz (zym): az akkori szhasznlatban a kenyr (artos) szinonimja is, de tvitt rtelemben jell olyan magatartst vagy tantst, amely erjeszt, esetleg ppen bomlaszt (v. 1Kor 5:6kk.). Jzus intelmnek ezt a rszt nem ragadjk meg tantvnyai, s a Mester mlyrtelm szavakkal veti szemkre rtetlensgket. Szvk mlyn k sem „emlkeznek” a megelgtsekben adott messisi jelekre, ezrt ragadnk meg emberi gondolatkrkben, s ezrt nem jutnak el Jzus szavai igazi, mly rtelmnek megragadsig. Jzus emlkeztetse, majd nyomatkos krdse segti hozz ket vgl ehhez a megrtshez.
Mrk. 8,22–26. A betsaidai vak meggygytsa.
A 7:31kk.-vel rokon ez a trtnet: Jzus Izrelen kvl gygyt, hasonl a gygyts mdja, ismtldik elhresztelsnek tilalma is. Mindenesetre a 7:37 Jzust dicst szava mr erre a trtnetre is utal, az elz elbeszlssel viszont a 18. v. lltja kapcsolatba: Jzus krl a vakok ltkk lesznek. Jzus a beteg gygytsban felhasznlja kornak orvosi eljrsmdjt (a nyl llekhordoz, gy gygyt ereje van), de a gygyuls lefolysbl az is kitnik, hogy meg kell neki kzdenie a betegsget okoz erkkel: az eredmny nem mutatkozik azonnal teljes mrtkben, de Jzus nem csgged el a kzdelemben, hanem a felgygyuls utn (ennek jellemzse arra vall, hogy a betegnek korbban voltak ltsi lmnyei) folytatja munkjt mindaddig, amg a teljes gygyuls be nem kvetkezik (ebtepen tlaugs hapanta).
Mrk. 8,27–30. Pter hitvallsa (Mt 16:13–20; Lk 9:18–21).
Az elbeszls fordulpont az evangliumban. A 8:27–10:52 az utols nagy egysg a Jeruzslembe vezet t brzolsban; azonkvl Jzus itt mr minden mdon igyekszik tantvnyait rnevelni a messisi kldetse titknak igazi megrtsre, s elhatrolni a np krben oly szvsan l hamis, politikai tartalm messis vradalomtl. Caesarea Philippi (Kaisareia h Philippou, Philippos szkvrosa, nevt Tiberius tiszteletre adta neki a tetrarcha) krnykn vannak ton, Galilen kvl, viszonylag biztonsgban. Jzus els krdsre arrl szmolnak be vi, hogy mit tart rla a kzvlemny. Mindenesetre prftai, st: apokaliptikus prftai szemlyisgnek tekintik, Isten orszga tksztjnek, igehirdetsnek tartalma alapjn. A msodik krds a tantvnyok llsfoglalst tudakolja. Pter mondja ki a dnt szt: a tizenkett a leghatrozottabban a meggrt Messist ltja s vallja meg Jzusban. Amennyire szabatos Pter vlasza, annyira nyomatkos, Jzus szava is: az igazi Messis csak azt nem akarhatja, hogy vi propagandt csinljanak messisvolta mellett, s messisi „mozgalmat” robbantsanak ki krltte.
Mrk. 8,31–33. Jzus elszr jelenti szenvedst (Mt 16:21–23; Lk 9:22).
Jzus messisi kldetsnek lnyeghez Messis voltnak titokban tartshoz hasonlan hozztartozik szenvedse s halla is. Most ltja elrkezettnek az idt arra; hogy errl nyltan szljon. Pter magatartsa mutatja, hogy mennyire nem rtik a tantvnyok tulajdon hitvallsuk igazi tartalmt sem. Jzus szavaibl pedig az tnik ki, hogy tantvnya, ha nem Isten dolgainak sszefggsben l s gondolkodik, a Stn szcsvv vlik.
Mrk. 8,8:34–9:1. Jzus kvetse (Mt 16:24–28; Lk 9:23–27).
Jzusnak szenvedseirl mondott prftai szavaihoz annak kijelentse is hozztartozik, hogy vinek sorskzssget kell vllalniuk vele. Ez azt jelenti, hogy az ember megtagadja nmagt, emberi szmtsait, s vllalja Jzus kvetsnek minden terht a hallig (arai ton stauron kzmondsszer, br nem kimutathatan kzmonds). Isten orszgnak alaptrvnye szerint csak az „menti meg” Istentl kapott teljes lett, aki nem reszket fldi egzisztencijrt, amikor Krisztus gynek a vllalsrl van sz. Az meglehet, hogy az ember mindent a nyeresgoldalon knyvelhet el fldi letben, de ezrt „nmagt” vesztette el, ezt az rat fizette rte. Ez az t azonban nem fordthat meg: elvesztett nmagunk ra nincs a keznkben. A helytlls alkalma Krisztusnak s gynek vllalsban ez a fldi let: aki ezen a ponton itt elbukik, arra Krisztus s Isten nem knyszerti r magt; az tletben csak az illet fldi dntsre t pecstet. Jzus befejez szavai azt hirdetik meg, hogy az feltmadsval megkezddnek a vgs idk, s az egyhz az eszkhatolgikus ekklsia. Csupn a dicssges r vgleges, lthat s tletes megjelense, teht megjelensnek beteljesedse van htra, s ez vlik valsgg visszajvetelben (a parousia-ban).
Mrk. IX. RSZ
Mrk. 9,2–13. Jzus megdicslse (Mt 17:1–13; Lk 9:28–36).
A megdicsls elbeszlsben Mk s Mt (a Mt 17:6–7 leszmtsval) a Lk-fle prhuzammal szemben jelentsen egyezik. A 2–9 maga az esemny, a 10–13 ehhez fz reflexikat egy Illsapokaliptika s Jzus szenveds-prfcija jegyben. Az elbeszls nem lehet Jzus epifniinak visszavettse a fldi Jzus letbe, mert epifniiban Jzus nem gy jelent meg, s egy ilyen eredet elbeszlsben Mzes s Ills alakjnak sem volna mit keresnie. A megdicsls Mk koncepcijban a caesareai hitvalls megpecstelse, Jzus messisi plyjnak fordulpontja (peripeteia). gy rokon a keresztelsi jelenettel, amely Jzus messisi plyjn val elindulsnak mozzanata (csak ott a ltoms csupn villansszer); de elksztje a Feltmadott megjelenseinek is, amelyekben viszont a feltmads utni j ember teste vlik lthatv. Hat nappal a szenveds-prfcia utn trtnik a megdicsls (ez az isteni kinyilatkoztatsra val felkszls idtartama, v. Ex 24:16; Lk nyolc napja a rmai idszmtst kveti). Hrom legkzelebbi tantvnyt viszi magval Jzus: hrom tan jelenltben trtnik az esemny (Deut 19:15). Az elbeszlsbl kvetkezhetik, hogy Pter beszlte el ksbben. Hogy melyik hegy az, amelyen Jzus metamorphsis-a trtnik (Mk nyugodtan hasznlja ezt a nem egszen veszlytelen szt), azt nem tudjuk. Mk „nav” brzolsmdja apokaliptikusan tlz, s ehhez a hangulathoz hozztartozik Mzesnek, a trvny megfogalmazjnak s Illsnek, a trvny helyrelltjnak a megjelense is. Pter az nnepi percben nagy buzgalommal ajnlja fel szolglatt az rnak s a vele egytt lev mennyei szemlyeknek, de az elbeszlsbl megmutatkozik, hogy az emberi tank ezttal sem rtik az esemny lnyegt. Az is kitnik, hogy nem a ltoms a lnyeg: ez csak felhvja a jelenlevk figyelmt a mennyei szzatra, amelyet mr Jzus megkeresztelkedsnek elbeszlsbl ismernk. Amint ez elhangzik, tovbb nem is trtnik semmi. Jzusnak a hegyrl lefel jvet mondott szavaibl vilgoss vlik, hogy a trtntek valamikppen feltmadsra utalnak. A tantvnyok ismt nem rtik Jzus rejtlyes szavait. Odig jutnak el legmesszebbre, hogy azt hiszik: Ills megjelent a hegyen, teht most mr idszer az Emberfia dicssges eljvetele. Optimista vradalmaikkal szemben Jzus most is szenvedseire utal; Ills nevvel Keresztel Jnos sorst jellemzi, mintegy utalva vele tulajdon sorsra.
Mrk. 9,14–29. Az epilepszis gyermek meggygytsa (Mt 17:14–21; Lk 9:37–42).
Ez az elbeszls az elzvel szorosan kapcsoldik Mk alapjn a msik kt szinoptikusnl is: nyilvn mr a hagyomnynak Mk-ot megelz fokn kialakult ez az sszefggs, fknt trgyi alapon. Mk szerkeszt munkja mg szorosabb tette az sszefggst, amely a kontraszt jegyben ll: a megdicsls hegyrl lerkez Jzus az emberi nyomorsggal, betegsggel, hitetlensggel, rtetlensggel s tehetetlensggel tallja szembe magt. Mk elbeszlse alapjban vve szkszav, mgis a legszlesebb: a npi-epikus szinten marad eladsmd sorn a szavak mgtt szmos olyan mozzanat hzdik meg, amelyek mindegyike sokatmond utalss vlik. Az elbeszls a hegyrl visszatr Jzus szemszgbl van alaktva: krltte kt rszre vlik a tantvnyi sereg. Az egyik oldalon a Jzussal egytt rkez hrom, akik a hegyen mondtak csdt rtetlensgk miatt; msikon a lent maradt kilenc, akik itt vallottak kudarcot tehetetlensgk miatt. Ekrl forog a vita is, de ennek hirtelen vget vet Jzus megjelense, aki mennyei dicssgnek nyomait hordozhatja arcn, ez okolja a tmeg megrettenst. Jzus krdse s az apa vlasza utn tisztzdik a krds, s az esemnyek valamennyi rsztvevjnek szembe kell nznie nmagval. A gyermekrl kitnik, hogy nma s epilepszis, de a tantvnyok hiba prbltk meggygytani. Jzus felkiltsbl megtudjuk ennek az okt is: hinyzott bellk az Istenre val hagyatkozs magatartsa, az a hit, amellyel Jzus gygyt. Megragad fokozs vezet az elbeszls tetpontjig: a gyermeket Jzus el lltjk, s itt kitr rajta epilepszis rohama. A beteg gyermek szemszgbl feszlt lelkillapota magyarzza ezt; a dmoni erk viszont felismerik Jzusban parancsol urukat, s egy utols nagy lzadst ksrelnek meg ellene. A gyermek eszmletlen, amikor Jzus krdsre az apa a helyzet slyossgnak jellemzsre azt is elmondja, hogy fia kora gyermeksgtl szenved ebben a bajban (eis to pyr auton ebalen kai eis ta hydata: az epilepszis roham h brzolsa). Ezrt s a trtntek miatt vlik az apa vatoss hitben, mivel az emberi krlmnyekre nz, nem Krisztusra. Jzus erre vlaszolva tantja t az igazi hit korltok nlkl munklkod erejrl, az apa pedig egyetlen kiltssal vall hitrl, s vall hitetlensgrl, amellyel mr nem vllalja a kzssget, hanem Jzushoz fordul segtsgrt, hogy szabaduljon hitetlensgtl, s teljes hitre jusson. A gyermek gygyulsa Jzus kzbelpsre kt mozzanatban trtnik meg: a dmon tvozsa utn a gyermek olyann lesz, mint a halott, ezutn Jzus szinte a hallbl kelti letre ismt. Az elbeszls befejezse is Jzus szemszgbl nzve formldik. Mindenki eltnik a sznrl, csak Jzust ltjuk, amint szokshoz hven messisi tettnek elvgzse utn visszalp, majd az utna siet tantvnyoknak krdskre tehetetlensgk okt felkszletlensgkben jelli meg. Aki Jzust kveti, annak tudnia kell, hogy hol van szksg minden erejnek latbavetsre, s hol kell teljesen flrellnia, hogy egyedl Isten cselekedhessk. Erre kszti fel az embert az imdsg.
Mrk. 9,30–32. Jzus msodszor jelenti szenvedst (Mt 17:22–23; Lk 9:43–45).
A msodik szenveds-prfcia a megdicsls „rnykban” helyezkedik el: ismt szervesen az esemnyek sszefggsben. Galilen t halad Jzus tovbb, rejtzve mindenki ell, s kzben ismt prftai szval kszti tantvnyait szenvedse titknak megrtsre. Ellenkezs ezttal nem hangzik el, a vlasz mindssze rtetlensg: krdezni nem mernek, s a titok egyelre tovbbra is titok marad.
Mrk. 9,33–37. A kisgyermek pldja (Mt 18:1–5; Lk 9:46–48).
A 33. v. a 9:33–50 nagyobb egysgnek bevezetse; olyan tantsokat kapcsol ssze Mk egy kzs vezrszval (epi t onomati az els, skandalizesthai a msodik ilyen kulcssz), amelyek a tantvnyokat egyre nagyobb nllsgra igyekeznek rnevelni. Logikailag az egysg a legels gondolathoz, a nagysg krdsnek helytelen felvetshez kapcsoldik. Jeruzslem fel tban utoljra halad t Jzus Galilen, s mg egyszer rinti Kapernaumot is. A tantvnyok vitznak tkzben, de amikor Jzus krdse szembelltja ket nmagukkal, mr tudjk, hogy vitjuk helytelen volt. Ezrt tmad a krds utn hossz csend, de az eszmlkeds utn Jzus flrerthetetlenl tudomsukra hozza, hogy lelkletk teljesen idegen Isten orszgtl. Ebben az alapvet lelklet a szolglat, s aki itt nagy akar lenni, annak a szolglatban kell kitnnie. A kisgyermekek azokat a kicsinyeket kpviselik itt, akikrt Isten orszga a tantvnyokat szolglatra ktelezi – Krisztusrt (epi t onomati mou „nevemrt = rem val tekintettel”). Egyedl gy juthat az ember l kzssgre Krisztussal s az Atyval, nem a hatalom keresse vagy ppen hajszolsa tjn.
Mrk. 9,38–41. Egy ismeretlen rdgz (Lk 9:49–50).
Egyms kztt versengtek az elbb a tantvnyok, most egy krkn kvl llval szemben kizrlagossgi ignyket akarjk rvnyesteni. Jzus abban jelli meg a lnyeget, hogy ez az rdgz az neve ltal (en t onomati sou az tvezet kifejezs) valsgos kapcsolatban ll vele, ezrt lehetetlen, hogy ezzel szinte egy llegzetre (euthys) ellene forduljon. Isten is azzal vllalja a kzssget az tletkor a jutalmazsban, aki ilyen kapcsolatban ll Jzussal. A testleti odatartozs krdsben Jzus nagyon nagyvonal. Igaz: aki nem vele van szemly szerint, az ellene van (v. Mt 12:30). De aki forma szerint nem jr egytt a tantvnyi krrel, arra gy kell tekintenik vinek, ha Jzus nevvel vllal kzssget, mint aki nem ellenk, hanem rtk (hyper hmn), az vkvel azonos clrt vgzi szolglatt (mindkt formula kzmondsszer, ismeretes a kor politikai sztrbl, v. Cicero Pro Ligario 32, de az irodalmi fggs felttelezse nem megokolt).
Mrk. 9,42–48. vs botrnkoztatstl (Mt 18:6–10; Lk 17:1–2).
Az tvezet fogalom a kicsinyek (paidia 37 mikroi 42), a tovbbi kulcssz a botrnkoztats. A legknosabb hall is knny sors – tantja Jzus –, azok tletnek slyossghoz kpest, akik a rjuk szorul s rjuk bzott kicsinyeket hitkben megzavarjk, eltntortjk, bnbe viszik. A botrnkoztats gondolatkrn bell ezutn arrl tant Jzus, hogy ha minket magunkat visz bnbe testnk valamelyik tagja (melos a tagokhoz fzd lettevkenysgeket is jelenti), akkor csak az lehet a megolds, hogy fenntarts nlkl megtagadjuk a kzssget bnss vlt s bnbe viv letjelensgnkkel; egszen vgletesen: akr a szemlyisgnk megcsonktsa rn is igyeksznk az rkletre jutni; mert mit rnk azzal, ha szemlyisgnk psgt fltegetjk, s gy az rk krhozat lesz osztlyrsznkk.
Mrk. 9,49–50. A megzetlenlt s (Mt 5:13; Lk 14:34–35).
Az tvezet sz most a tz, de a 49. v. szemmellthatan nincsen kzvetlen kapcsolatban a 48. verssel. rtelme sem vilgos: taln arrl akar szlni, hogy mindenkinek tzprbn kell tmennie, s gy jut el arra az llhatatossgra, amely megvja a megromlstl (Istennek kedves ldozatt lesz, ahogyan nmely szvegek kiegsztik a hinyosnak rzett verset: kai pasa thysia hali halisthsetai). A s ezutn a tantvnyoknak azt az Istentl kapott lehetsgt jelenti, amellyel msok lett zess, tisztv s rtelmess tehetik. Ha ezt eljtsszk, akkor semmi hasznuk tbb. Ezrt fontos a zr intelem: arra is rmutat, hogy ha viszont ezt a lehetsgnket meg tudjuk rizni, akkor egymskzt is a szeretetbl fakad bkssges viszonyt tudjuk fenntartani.
Mrk. X. RSZ
Mrk. 10,1–12. Krds a hzassgi vlsrl (Mt 19:1–9; Lk 16:18; v. Mt 5:31–32).
A 10:1–31 ismt egy nagyobb egysg: a gylekezet hrom nagyon jelents krdst taglaljk (hzassg, gyermekek, anyagi javak). A hzassg s vls krdsben Mk ltalnosabban fogalmaz, mint Mt, aki Mk-ot is kveti, de sajtos cljnak megfelelen (a farizeusokkal val vita sszefggsben) egy msik forrsbl is mert. Mk megfogalmazsa szemmellthatan szmol az segyhz gylekezeteinek helyzetvel, de a tants Jzusnak ott s ekkor elhangzott szavaihoz kapcsoldik; s ltszik, hogy nem csupn a tantvnyoknak szl, hanem ltalban a Jzus krl lev tmeghez is fordul. Galilea elhagysa utn Jzus Jden t tart Perea fel. tkzben olyanok veszik krl, akik vagy szemlyesen, vagy hrbl ismerik. Farizeusok is vannak kzttk, s ezek knyes krds el lltjk Jzust: a hzassgi elvls, helyesebben elbocsts krdse el (a rszletekre nzve v. Mt 19:1kk.; 5:31k. magyarzatt). A krds azrt knyes, mert ha a korabeli szigorbb llsponthoz csatlakozik Jzus, akkor npszertlenn teszi magt; ha viszont a liberlisabb llspontot helyesli, akkor ismt szemre vethetik sokat emlegetett erklcsi szabadossgt. Jzus a trvny rtelmvel kapcsolatos megdbbent tisztnltsval histja meg a vitt s ellenfeleinek mgtte meghzd szndkt. Arra mutat r, hogy a hzassg isteni megalapozsa az rsnak megvltoztathatatlan rvny rendelse: ezt ersti meg otthon, tantvnyai krdsre. Viszont a mzesi rendelkezs rvnye viszonylagos: sem Isten, sem Mzes nem vonhat felelssgre azrt, hogy szksg volt s van r Izrelben. De az is vilgos, hogy abban a pillanatban nincsen r szksg, amint a kemnyszvsg esete nem forog fenn. Izrel jogrendjbl indul ki a krds, a vlasz is, de vgl is a keresztyn gylekezetek s tantik eltt vlik vilgoss, hogy Krisztus kveti a hzassg krdsben nem igazodhatnak mshoz, csak a teremt Isten megmsthatatlan akarathoz.
Mrk. 10,13–16. Jzus megldja a gyermekeket (Mt 19:13–15; Lk 18:15–17).
A gyermekekrl szl tants itt paradigmatikus. Jzus joggal neheztel meg tantvnyaira fontoskodsukrt: eddigi tantsaibl mr rthetnk, hogy milyen kapcsolat van a gyermekek s Isten orszga, a kicsinyek s az szemlye kztt. A magukat tlsgosan nagyra tart felnttek el pldaknt lltja a gyermekeket, nyilvn abban, hogy ezek a sz legtisztbb rtelmben alzatosak: sem tbbre, sem kevesebbre nem tartjk magukat nmaguknl. gy ldja meg Jzus a gyermekeket a zsidsgban akkor szoksos mdon: a szlk szerettk a rabbikhoz odavinni gyermekeiket, hogy imdkozzanak flttk, s ldjk meg ket.
Mrk. 10,17–31. A gazdag ifj (Mt 19:16–30; Lk 18:18–30).
Az anyagi javak krdsrl egy „antiparadigmban” tant Jzus. A krds felvetjrl semmi kzelebbit nem kzl Mk, csak az illetnek Jzus szavaira adott vlaszbl kvetkeztethetnk arra, hogy a farizeusi kegyessg neveltje. Krdse megszltssal kezddik (Mt t is formlja, mert a zsid kegyessg ezt a formt nem tudta elviselni): „J Mester!” Jzus visszautastja ezt a megszltst, s mint annyiszor, nmaga helyett most is Istenre mutat r, aki egyedl j, s aki minden jnak a forrsa. A krdez valami rendkvli parancsot vrhat Jzustl mint az rklet elnyersnek eszkzt, de Jzus a szokvnyos parancsolatokra utal. Vilgos, hogy nem msfajta parancsolatokat akar a krdez el adni, hanem a „rgi trvny” betltsnek mdjt illeten akarja prbra tenni. A krdez ezt nem rti: azt hiszi, hogy van mire hivatkoznia eddigi tet folytatsa alapjn. A trvny formai megtartsa szerinte igazsgnak szilrd alapja, Jzus viszont tartalmi prba el lltja. Ha valban megtartotta a trvnyt, akkor l kapcsolata van a trvny tartalmval, a szeretettel. Akkor viszont flre tud tenni mindent, ami akadlyozn a szeretet megtestestsnek, Jzusnak a kvetsben; mivel gazdag, ez az akadly nyilvn ppen a gazdagsga. A gazdag nem llja ki a prbt, s Jzus szomoran nzi kzdelmt: azt, ahogyan minden jszndka ellenre csdt mond ebben a krdsben. A tantvnyok krdsre egy hiperblikus pldzattal vlaszol, amelybl az tnik ki, hogy a gazdagsg – emberi lehetsgekben val bizakods, Isten orszga szemszgbl nzve kizr ok, mert az Isten orszgba val bemenetel nem emberi lehetsg, ezt a legbecsletesebb emberi igyekezet sem biztosthatja. Egyedl Isten adhatja meg, mert nem ismer lehetetlent sehol, ahol az ember egybknt ktelkedik vagy agglyoskodik is. Viszont ezen a ponton flre kell llnia minden formjban az emberi szmtsnak. A tantvnyok joggal hivatkozhatnnak arra, hogy Jzusrt mindenket elhagytk, s gy ltszik, hogy joggal krdezskdhetnnek: mi lesz ezrt a jutalmuk. De Jzus arra eszmlteti ket, hogy egyrszt bsges krptlst kapnak Isten orszga j rendjben mindazrt, amit a rgi vilgban eldobtak maguktl; msrszt Isten orszgnak rendje gykeresen megfordtja a fldi rtkelsmdot.
Mrk. 10,32–34. Jzus harmadszor jelenti szenvedst (Mt 20:17–19; Lk 18:31–34).
Az utols szenveds-prfcia a legrszletesebb s legpontosabb. Slyt az adja meg, hogy Jzus most mr ksrivel egytt Jeruzslembe tart. Tantvnyai mly dbbenettel kvetik (ethambounto), tgabb krnyezete flelemmel nz arra, aminek a bekvetkezst sejti, de nem rti. Ebben a helyzetben szl Jzus nyltan utoljra szenvedseirl, ezttal jvidej formban, hangslyozva azt, hogy szenvedsben npnek fiai mellett a pognyok is egyenrang szerepet visznek, de mindezen tlmutat az Atya hatalommal vgbemen intzkedse: harmadnapra kiszabadtja a hallbl azt, akinek sorsa emberi mrtkkel mrve remnytelenl az elmlsba vezet.
Mrk. 10,35–45. Zebedeus fiainak krse (Mt 20:20–28; Lk 22:24–27).
Ahogyan az els szenveds-prfcit Pter tiltakozsa s Jzus ehhez fztt tantsa kvette, gy kapcsoldik az utols szenveds-prfcihoz a Zebedeusfiak rtetlen krse s Jzus jabb helyreigazt tantsa a hatalom krdsben. Mk szerkeszt munkja rvnyeslhet abban is, hogy egy elbeszl (35–40), egy tant (41–44) s egy sszefoglal egysg (45) vlik a rszletben szerves egssz. Az elz jelenet kzvetlen. folytatsaknt a kt Zebedeusfi (Mt-nl desanyjuk, de Mk elbeszlse az eredeti, mert Mt-ban sincs tovbb sz a kt tantvny anyjrl) krssel fordul Jzushoz. Kzelinek rzik messisi plyjnak tetpontra jutst: a jeruzslemi hatalomtvtelt, ahogyan k. rtik. Krsk megfogalmazsa mgtt a trnjn l Messis-kirly kpzete hzdik meg. Izrelben a fszemlytl jobbra es hely a msodik (v. Zsolt 110:1), ezt kveti a balra es hely. Jzus vlaszbl az tnik ki, kirlyi uralkodsnak ez a formja lesz valban messisi dicssgnek vgs kiteljesedse, de ezt megelzi valami, amirl vilgosan szlt, mint fldi letnek zr aktusrl. A kt tantvny – a tbbivel egytt – ezt teljesen rtetlenl hallgatta annakidejn (ouk oidate ti aiteisthe). Most is nmaga sorsrl szl a pohr s a megkereszteltets kpvel, Izrelben mindkett kzrthet kp. A kt tantvnynak a pldzatos krdsre adott felelett nem utastja vissza Jzus vlasza, de gy is helyre igaztja magabiztos megszlalsukat. Az a sors, amely re vr, a tantvnyoknak is osztlyrszv lehet, de az ember fldi sorsa s letnek mennyei jutalma kztt mg ilyen formban sem lehet sszefggst keresni. Ami egyedl Isten jtetszstl fgg, arra nzve az embernek nemcsak hogy kvnsga, de mg krdse vagy elgondolsa sem lehet (v. ApCsel 1:7). A tbbi tantvny bosszankodsnak nem az az oka. mintha ltnk a Zebedeusfiak krsnek helytelensgt, hanem az, hogy ezek megelztk ket annak a kimondsban, amirl valamennyien egyformn gondolkoztak. Ezrt szl Jzus tantsa valamennyiknek. A vilgi hatalomrl tett trgyilagos megjegyzsvel egytt utal Isten orszgnak, alaptrvnyre (v. a 9:35 magyarzatval). Mindebben nmagt lltja pldnak eljk, aki Emberfia, a vilg hatalmas brja, fldi letben mgis az az ismertet jegye; hogy szolgl, st: lett adja minden emberrt (polloi, a hb. rabbm megfelelje, a teljessget jelenti, v. zs 53). A Messis titka trul fel ezekben a szavakban: amikor minden jel szerint ellensgei hatalmba kerl, akkor lesz rr minden ember ellensgn, – a hallon, minden ember javra, azoknak is javukra, akik most mg ellensgei.
Mrk. 10,46–52. A vak Bartimeus meggygytsa (Mt 20:29–34; Lk 18:35–43).
A trtnetet Mk mr a hagyomnyban ezen a helyen tallhatta: az elz tants s a jeruzslemi bevonuls kztt (ugyangy Mt-ban s Lk-ban). Ennek sajtos tartalmi oka van: Jzus egyre inkbb engedi nyilvnvalv lenni szemlyisge titkt, s ezt a clt szolglja a vaknak hozz intzett megszltsa is. Kelet-Jordnibl jvet, a Jordnon val tkels utn Jerik az els nagyobb vros Jzus s ksri tjn. Amint ezt elhagyjk, a vroskapuk kzelben megszokott kp fogadja ket: egy vak koldus l s kreget az tszlen (neve: Bartimaios szrmazhatik az arm tim’ „tiszttalan” szbl, de atyja neve lehetett Timaios is, ez j grg nv, az eltag mindenkppen az arm bar, s a nv formja vgl is grgs). Jzus nem utastja vissza a tipikusan messisi megszltst, s a tmeg igyekezete is hibaval marad, amikor a szntelenl feljk kiltoz vakot el akarja hallgattatni. Jzus szava egy pillanat alatt megvltoztatja ksrinek hangulatt: most mr az biztatsukra siet Jzushoz Bartimeus. Jzus prbra teszi a vakot, de ennek egyszer; termszetes hang vlasza ktsgtelenn teszi, hogy mind a megszltst, mind a krst komolyan gondolta. Gygyulsa nem marad el, s azonnal csatlakozik Jzus kvetinek sereghez.
|