MRK irsa szerinti evanglium 01 - 05 Dr Varga Zsigmond professzor
MRK EVANGLIUMNAK MAGYARZATA
rta: Dr. Varga Zsigmond professzor
Bevezets
Az evanglium helye a knonban, cme, rja.
A „Mrk szerinti evanglium” jszvetsgi knonunkban s a szinoptikusok kztt a msodik. Az eredeti sorrend: Mk–Lk–Mt–Jn, ksbb Mt tekintlyi alapon az els helyre kerl: sibb tpus evangliumnak tnik fel, s Mk mintha Mt kivonata volna. Ma mr tudjuk, hogy Mk mind Mt-nak, mind Lk-nak forrsa, de idrendi sorrendben is els helyre kvnkozik. Mivel azonban az jszvetsgi knon sorrendje nem ilyen ignyek szerint jtt ltre, ezrt nyugodtan meghagyjuk a knoni sorrendet. Az evangliumot korai, megbzhat egyhzi hagyomny Mrknak tulajdontja, s ebben nincs okunk ktelkedni, hiszen Mrk-Jnos nem tartozik az segyhz nagy nevei kz, csak szerny apostol-tantvny. Jeruzslemi szrmazs, anyja Mria, hzukban gyakran gyltek ssze az els gylekezet tagjai s vezeti. Az n. els misszii tra egytt indul Pllal s Barnabssal, de Ciprustl visszafordul, gy a msodik misszii t eltt Pl s Barnabs, Mrk nagybtyja sszeklnbzik miatta. Pl ksbb kiengeszteldik irnta (v. Kol 4:10). Mindenesetre Mrk llandan azoknak a krknek a kzelben l, amelyek az els idben az evangliumi hagyomny hordozi. Eleinte egy szkebb ltkr zsidkeresztynsg hve; de ezen hamarosan tljut s lnken kapcsoldik bele Pl pognymisszii munkjba. Az els idk gylekezetei krben szemtannak szmit; ezrt vihette magval Pl s Barnabs az els misszii tra segtsgknt. Alighanem r vonatkozik a 14:51 adata is (ld. ott). Ezek az adatok egyeznek Mk rjnak az iratbl kvetkeztethet jellemvel. Mrk szemlyt az 1Pt 5:13 utalsn kvl a ksbbi egyhzi hagyomny is szoros kapcsolatba lltja Pterrel: Papias Pter „tolmcsnak” s igehirdetse feljegyzjnek nevezi, Origenes szerint egyenesen Pter maga bzta meg mindannak a feljegyzsvel, amit igehirdetsben Krisztusrl mondott (Eusebius szerint Pter rmai igehirdetsnek hallgati krtk erre).
Az evanglium anyagnak eredete.
Az egyhzi hagyomnnyal ellenttben Mk anyagban semmi jellegzetesen „pteri” nincsen: ha Pter alakjra nagy hangsly esik, ez ltalban a tizenkettes kr sajtossga. Az bizonyos; hogy az evanglium rja szoros kapcsolatban llt a hagyomnyt rz apostoli krrel, ezen bell persze kzel llhatott Pterhez, az sgylekezet legkimagaslbb szemlyisghez. Mk anyagt mindenesetre a msik kt szinoptikussal val sszehasonlts alapjn jellemezhetjk a legtallbban. gy elszr azt mondhatjuk, hogy Mk lnyegesen gazdagabb, mint a Logia (ahogyan a Logit Mt s Lk egybevetsvel krvonalazhatjuk). Idrendi pontossgra nem trekszik, de a maga cljnak megfelelen logikus taglals, ezrt veszi t szerkezett a msik kt szinoptikus. Ez a szerkezet csrjban bizonyra mr a hagyomnyban megvolt, s fokozatos nvekeds tjn alakult ki Mk-ban tallhat formjban. Mk anyagnak elemzsbl kln forrsokra nem tudunk kvetkeztetni: az esetleges egyenetlensgek is abbl addnak, hogy az sszefggs hol tartalmi, hol formai termszet. Nem dnthet el az a krds sem, hogy Mk hasznlta-e a Logit, klnsen ha ennek tbb formjval szmolunk; de az bizonyos, hogy ha hasznlta is, tvolrl sem olyan mrtkben, mint Mt vagy Lk.
Az evanglium keletkezsi helye s ideje.
Az egyhzi hagyomny Mk rmai keletkezsrl beszl; az evanglium latinizmusai magukban vve ezt nem bizonytank, de a hagyomny adatt jl altmasztjk. Ennek nem mond ellene az, hogy az evanglium nyelve grg: ennek a nyelvnek a hasznlata Rmban s Itliban is ltalnos volt ebben az idben. Mrk Rmban elzetesen hosszabb idt tlthetett egytt Pterrel, s valsznleg Pter halla sztnzte mvnek megrsra: Nagyon korai keletkezsre az evanglium anyagnak elemzse alapjn sem gondolhatunk, a legvalsznbb az, hogy a 60–70 kztti vtizedben keletkezett Mk. Erre vall a tbbi szinoptikushoz val viszonya is. Els olvasi az evangliumbl kvetkeztetheten pognykeresztynek – esetleg rmaiak – voltak.
Az evanglium irodalmi sajtsgai.
Mk nyelve sokkal kevsb ll irodalmi hats alatt, mint Mt- vagy Lk-. Lpten-nyomon felismerhet tudatos s tervszer szerkeszt munkja, de gazdag anyagt nyelvi kifejezs tekintetben sokkal kevesebb nllsggal s egyni lelemnyessggel kezeli, mint Mt s Lk. brzolsi eszkzei npszerek, de ppen ezrt bizonyos, hogy a hagyomny anyagt Mk rzi a leghvebben. Nyelvi kifejezse ersen a tartalom hatsa alatt ll, ezrt stlusa olykor egyenetlen (ez magyarzza egyenetlensgt, nem forrsok hasznlata). Legfbb stilris sajtsga, az ismtls is sztns, nem tudatos mvszi eszkz. Legnagyobb rtke abban van, hogy a hagyomny tartalmnak h megrzse az a cl, amelynek a nyelvi kifejezst is flttlenl alja rendeli. Ezrt ad el egy-egy trtnetet terjedelmesen, ezrt emel ki olykor rzelmi mozzanatokat. ltalban egyszeren szerkeszt, szereti a mellrendelst, a beszlk szavainak idzst (oratio recta), az elbeszl jelent, s klnsen szvesen alkalmazza egy-egy elbeszlsnek bevezetsben az euthys adverbiumot. Egymst kvet rvid mondataiban gyakran mondatrl-mondatra vltozik az alany (ld. pl. a 16:6k.-ben), sok vulgris szt is hasznl, de smitizmusai nem gyakoribbak, mint a tbbi szinoptikusi: ezek anyanyelvbl szrmazhatnak. Latinizmusait mr emltettk.
Az evanglium tartalmi sajtsgai.
Ezek rszint els olvasira utalnak, rszint a szerz theologiai htterre (helytelen az a rgebbi llspont, mintha az skeresztyn igehirdets valaha is „theologitlan” lett volna). Ezekbl rthet, hogy Mk-ban Jzus szavainl sokkal nagyobb hangsly esik tetteire; tantsra nha ppen csak utal, de mg rvid tartalmukat sem adja. Jzus tetteinek ez a kiemelse az r theologiai dntse: pognykeresztyn olvasinak Jzus tettei mondtak valsznleg legtbbet. Mk az szvetsgi gretekkel nem lltja kapcsolatba Jzus letnek esemnyeit, mert ez olvasinak nem lett volna beszdes, de az evanglium szilrd theologiai alapja Mrk felfogsban is Jzus Messis-voltnak titka. Mrk s olvasi tudjk, hogy ez a titok Jzus fldi letben nem vlik tapasztalati ton szemllhetv. Mk Jzusa msknt ad jelt messisi kldetsrl: megjelenik az emberek letben, cselekszik, tetteit nem magyarzza, hanem visszavonul, s vrja azok dntst, akiknek az lett gy megrintette. E sajtsga miatt nevezgettk Mk-t „a rejtett epifnik knyvnek”.
Az evanglium szerkezete, a befejezs.
Mk szerkezetnek vizsglata azrt is fontos, mert ez hatrozza meg Mt s Lk szerkezett is. Az evanglium szerkezetnek megtlshez elssorban mfaji jellegt kell figyelembe vennnk. Az evanglium dnten igehirdets kvn lenni, a dolog termszethez hven tant formban. Ennek megfelelen gyjti ssze a hagyomny elemeit, s ezeket egy letrajzi keretben helyezi el: ez nem lp fel rszleteiben a trtneti helyessg ignyvel, de egszben hven kveti Jzus letnek dnt szakaszait (munkssgnak elkszletei, galileai tevkenysgnek ideje, tja Galileban s krnykn, Galilebl Jeruzslembe, a jeruzslemi idszak, Jzus szenvedse s halla, a halla utni esemnyek). Az evanglium vgn szmos kziratban szerepl 16:9–20 Jzus megjelenseit sszegezi Mt, Lk s Jn alapjn. Ha az evanglium a 16:8-nl vgzdik, akkor a befejezs feltnen abrupt. Hogy ez volt-e mgis az eredeti befejezs, vagy az elveszett, illetve az evanglista nem tudta befejezni mvt, ezt nem tudjuk megtlni. De hogy az egyhzi hasznlatban hamar kezdtk a 16:8 utn egy befejezs szksgt rezni, azt mutatja egy szemmel lthatan nem eredeti rvid befejezs, de mutatja az emltett szakasz arnylag korai (a 2. szzad kzepre tehet) jelentkezse. Mindenesetre ez a hosszabb befejezs hiteles hagyomnyanyagot tartalmaz, ha nem is Mrktl szrmazik, s az jszvetsgnek mai formjban szerves alkateleme.
Irodalom.
Holtzmann, Heinrich: Das Evangelium des Markus. Handkommentar zum Neuen Testament, 2. ktet, 3. kiads 1910. Weiss, Bernhard–Weiss, Johannes: Die Evangelien des Markus und Lukas. Meyers kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament, 2. ktet, 9. kiads 1901. Wellhausen, Julius: Das Evangelium Marci, 2. kiad. 1909. Zahn, Theodor: Das Evangelium des Markus. Kommentar zum Neuen Testament, 2. ktet, 3. kiads 1910. Loisy, Alfred: Les vangiles synoptiques. 1906–1908. Loisy, Alfred: Marc. 1911. Hauck, Friedrich: Das Evangelium des Marcus. Theologischer Handkommentar zum Neuen Testament, 2. ktet, 1931. Schlatter, Adolf: Der Evangelist Markus. 1935. Schlatter, Adolf: Erluterungen zum Neuen Testament: Das Evangelium nach Markus 2. ktet, 1954. Klostermann, Erich: Das Markusevangelium. Handbuch zum Neuen Testament (Bornkamm), 3. ktet, 4. kiads 1950. Taylor, Vincent: The Gospel According to St Mark (Macmillan-sorozat) 1952. Herbst, Wilhelm: Das Markus-Evangelium. Bibelhilfe fr die Gemeinde (jszvetsgi sor), 2. ktet, 2. kiads 1956. Grundmann, Walter: Das Evangelium nach Markus. Theologischer Handkommentar zum Neuen Testament (Fascher), 2. ktet, 2. kiads 1959. Lohmeyer, Ernst: Das Evangelium des Markus. Kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament (Meyer), I. sorozat, 2. ktet, 15. kiads 1959. Schniewind, Julius: Das Evangelium nach Markus. Das Neue Testament Deutsch. Neues Gttinger Bibelwerk, I. ktet, 7. kiads 1956.
Mrk. I. RSZ
Mrk. 1,1–8. Cmirat. Keresztel Jnos fellpse (Mt 3:1–12; Lk 3:1–9.15–18; v. Jn 1:6–28).
Mt-tl s Lk-tl eltren Mk nem ad bevezet trtnetet. Egyetlen dologrl kvn szlni: arrl, hogy a Nzreti Jzus a Messis; ezt pedig ott kezdi, hogy beszmol az tkszt, Jnos megjelensrl, ahogyan az szvetsgi prfcia beszl rla. A jvend nagy esemnyek elkszleteinek sznhelye a puszta. Jnos tkszt szolglata abban ll, hogy mindenkit felhv egsz letnek teljes megvltozsra (metanoia, hb. tebh): csak gy vlhat az ember elfogadjv a messisi kor nagy ajndknak, a bnbocsnatnak, Isten irnti megfizethetetlen adssga elengedsnek. gy hirdeti meg a „keresztsget”, az ember hallt s az j ember letrekelst kifejez eszkhatolgikus skramentumot. Igehirdetse nagy tmegeket vonz hozz a pusztba, s akik bnvallsukkal vlaszolnak r, azokat bemerti a Jordnba. Jnos maga sajtos viseletvel az szvetsgi prftk utdjnak vallja magt, ignytelen letmdjval a bnbnat meghirdetjnek aszktikus magatartst fejezi ki. nmaga szemlyre semmifle hangslyt nem tesz, st, minden flrerts eloszlatsra gy szl az utna jv hatalmasabbrl, mint akinek szemlye krl a legalantasabb rabszolgamunkt sem mlt elvgezni. Mk nem tr ki Jnos igehirdetsben rszletesen az tlet mozzanatra: a pognyokhoz fordul evangliumban a kegyelem emltse idszer. Erre esik minden hangsly: mg Jnos csak bnbnatra hv a vzzel val keresztelsben, addig Jzus az j let teljessgt adja a messisi kor gylekezetnek: Isten Lelkt, amelyrl az az gret szl Jel prftnl, hogy az utols napokban kitltetik minden testre.
Mrk. 1,9–11. Jzus megkeresztelse (Mt 3:13–17; Lk 3:21–22; v. Jn 1:32–34).
Jzus nevt s lakhelyt minden bevezets nlkl emlti Mk. A hangsly azon van, hogy mint elbb, most is minden Isten tervszer intzkedsbl trtnik (kai egeneto, a LXX-bl jl ismert bevezets, hb. wajeh, erre utal). Jnos enged az isteni rendelsnek, s Jzust is bemerti a Jordnba. Amint Jzus feljn a vzbl, sejtelmes ltoms rszesv lesz: a megnylt gbl villan fehr fny – mint egy sebes rpt galamb – nyugszik meg rajta. Ez hvja fel a figyelmnket arra, amit itt Isten ki akar jelenteni: szzata Jzus engedelmessgre vlasz, aki megkeresztelkedsben vllalta a kzssget a bns emberrel. Ezzel tett bizonysgot arrl, hogy Fia az irgalmas Istennek, r esett Isten vlasztsa (en soi eudoksa), hogy elvgezze az emberisg megvltsnak mvt.
Mrk. 1,12–13. Jzus megksrtetse (Mt 4:1–11; Lk 4:1–13).
Sznet nlkl (euthys) sietnek cljuk fel az esemnyek: Isten Lelke szinte drasztikus hatrozottsggal cselekszik (ekballei), hogy messisi munkssgnak megkezdse eltt Jzus leszmoljon mindennel, ami el akarn trteni kldetse vllalstl. A prba idtartama a teljessget jelz negyven nap, helye a puszta, eszkze maga az ellensg, aki a kisrtsek sorn leleplezi nmagt. Jzusnak a vadllatokkal val egyttlte a messisi kor teljessgnek gretes kpt vetti elre (v. zs 11:6), a szolglatra kldtt angyalok megjelense engedelmessgnek elismer jutalma. Ennyit tart lnyegesnek elmondani Mk Jzus megksrtetsrl.
Mrk. 1,14–15. Jzus prdiklni kezd (Mt 4:12.17; Lk 4:14–15).
Jnos kiszolgltatsnak s Jzus fellpsnek sszekapcsolsval Mrk nem az idrendre akarja tenni a hangslyt. Jzus szmra ez az esemny a jelads arra, hogy meg kell kezdenie messisi munkjt. Igehirdetse lnyegben ugyanaz, amiben Mt foglalja ssze Jnos s Jzus igehirdetst, de a forma Mk-ban a pognymisszi kifejezkszlethez igazodik, gy pli formulkra emlkeztet. Ez azonban csak „fordts” krdse, a tartalom bels hitelessgn nem vltoztat.
Mrk. 1,16–20. Jzus elhvja els tantvnyait (Mt 4:18–22; Lk 5:1–11; v. Jn 1:35–51).
Kt elbeszls ll itt egyms mellett, s ez bizonyos egyenetlensget eredmnyez. Simont s Andrst halszat kezdetn, a Zebedeusfiakat halszat utn, a napnak egy ksbbi szakban hvja el Jzus. De a tartalmi egysg tretlen: Jzus teljes letkzssgre hvja tantvnyait, leend hivatsukat a halszatbl vett kppel vilgtja meg (haleeis anthrpn), a megszltottak egyformn vlaszolnak a hvsra, s felttel nlkl csatlakoznak Jzushoz (a napszmosok emltse taln utals arra, hogy Zebedeust nem hozza nehz helyzetbe fiainak dntse, mert nem marad egyedl a munkban).
Mrk. 1,21–28. Jzus a kapernaumi zsinaggban (Lk 4:31–37; v. Mt 7:28–29).
Kt nll rszlet kapcsoldik itt egybe: a kapernaumi tants sszegezse 21–22, a gygyts 23–28. Az elzkkel ismt tartalmi a kapcsolat; amazok munkanapon trtnnek, a kvetkezk szombaton. A rszlet tartalmi okokbl kerlt az evanglium elejre: a Szabadt r megjelenst rajzolja (v. 2Tim 1:10). A sznhely „Jzus vrosa”, Jzus szombaton tant a zsinaggban (ehhez minden felntt frfinak joga van Izrelben). Tantsi mdja mulatot vlt ki, mert azt talltk meg szavaiban, ami az rstudk szraz trvnymagyarzatbl hinyzott: mennyei megbzatst felttelez l s ltet ert: (exousia). A folytats mlt a kezdethez: egy beteget megszllva tart tiszttalan lelkek elvesztik nuralmukat, s elruljk, hogy felismertk azt, aki hatalommal parancsol nekik. Tiltakoznak, a mgia ismert eszkzvel, a leleplezssel prbljk rtalmatlann tenni, de hiba. Egy utols roham utn visszavonulsra knyszerlnek, a tmeg pedig dbbent tancstalansggal ll a tnyek eltt, s elterjeszti hrt egsz Galiteban.
Mrk. 1,29–31. Jzus meggygytja Pter anyst (Mt 8:14–15; Lk 4:38–39).
Ezt s a kvetkez rszletet Pter visszaemlkezseire vezetik vissza. Betsaida a sznhely, Pter s Andrs szleinek otthona. Pter anysa beteg, s Jzus figyelmt felhvjk r, mert a rabbiknak szoksuk a betegket megltogatni. Jzussal tallkozni azonban sohasem jelenthet puszta formasgot. Ez tnik ki most is: Jzus talpralltja a lzas beteget, s visszaadja letnek rtelmt: a msokrt val szolglatot.
Mrk. 1,32–39. Jzus sok beteget meggygyt (Mt 8:16–17; Lk 4:40–44).
Vge a szombatnak, s akik hallottk Jzus hrt, most tmegesen viszik hozz betegeiket. Az elbeszls n. summrium, sok egyedi esetet sszefoglal beszmol. Mk kln hangslyozza, hogy Jzus nem ad teret a dmonok tiszttalan „hitvallsnak”, mert ez csak zavarn Istennek Izrelre vonatkoz tervt, amely most mg trelmes vrakozst kvn. A zsfolt este utn Jzus korn reggel bren van, s egy puszta hely csendjben keresi az imdsgos kapcsolatot az Atyval. Pterk rtallnak, s rmmel szmolnak be neki arrl, hogy az emberek kvnjk a jelenltt. Jzust kls sikerek egybknt sem tvesztik meg, de most ppen nmrskletre inti kldetsnek fegyelme. Embereknek nemcsak az ellensgeskedse, de elismersk sem trtheti le Isten megszabta tjrl. Erre neveli tantvnyait is: elindul, hogy folytassa munkssgt egsz Galileban, kldetshez hven.
Mrk. 1,40–45. Jzus meggygyt egy leprst (Mt 8:1–4; Lk 5:12–16).
Az elbeszls kzvetlenl csatlakozik az elzhz. A leprt az kori keleten gygythatatlannak tartottk, csak elklntssel vdekeztek ellene, gygyulsa csodnak szmtott. Jzus nem irtzik a betegtl, hitet kifejez krse megrinti, s haladktalanul meggygytja: Mk elbeszlsben a lnyegre szortkoz eladsmd ppen a kifejez. A papok ktelessge az volt, hogy a gygyult leprstl elfogadjk az elrt ldozatot, s trljk nyilvntartsukbl. Ennyire telik a trvny erejbl, gy a papoknak szl bizonysgttel egyttal ellenk is szl (martyrion autois). A dolgok isteni oldala megint az, hogy Jzus tiltja a betegnek a mg nem rett bizonysgttelt; emberi oldaluk viszont az, hogy a beteg kptelen a trtntek utn engedelmeskedni a nagyon nyomatkos tiltsnak.
Mrk. II. RSZ
Mrk. 2,1–12. Jzus meggygytja a bnt (Mt 9:1–8; Lk 5:17–26).
A 2:1–3:6 j mondanivalja az, hogy Jzus messisi tettei rvn vitba kerl npe kegyessgi vezetivel, s kitnik, hogy trvnyrtelmezse – trvnytisztelete ellenre is – ms, mint amazok. Rvid tvezet megjegyzs utn a szokott helyzetkppel tallkozunk: mindenki hallgatni akarja Jzust, a hzbl kiszorulk mr az udvaron sem frnek el. Jzus tantsa kzben egyszerre meglnkl a jelenet: egy tehetetlen bnt visz hozz ngy ember. Jzusba vetett bizalmuk s segtkszsgk olyan nagy, hogy eszkzkben nem vlogatva vgl is elje juttatjk a beteget: az oldallpcsn mennek fel a lapos vlyogtetre, ezt Jzus fltt kibontjk, gy engedik le elje a beteget gyastl. Jzus vlasza erre a „kzbenjr hitre” a bnbocsnat meghirdetse a betegre nzve. Nhny rstud van jelen, s ezek mlysges bizalmatlansgukban istenkromlsnak minstik Jzus szavt: bnt csak Isten bocsthat meg. Szerintk Jzus szava feleltlen is: senki sem tlheti meg, hogy bekvetkezik-e nyomban az, amit grt. Arra gondolhatnak: ms volna, ha meggygytan a beteget, de ht az nem olyan egyszer dolog. Jzus azonban megfordtja klssges rtkelsket: a gygyts csak a bnbocsnat kvetkezmnye, ahogyan a betegsg is csak a bn tnete. Gygyt tette gy csattans vlasz az rstudk ki nem mondott gondolataira: ezek a tnyek lttn tehetetlenek, a tmeg viszont felismeri az esemny rendkvli jelentsgt. Jzus tettt Istennel hozza kapcsolatba, s t dicsti rte.
Mrk. 2,13–17. Jzus elhvja Lvit (Mt 9:9–13; Lk 5:27–32).
Egy elhvsi trtnethez kapcsoldik az jabb vita, tartalmt a 17. versbeli logion foglalja ssze. A rszlet nem ppen simn, de kzvetlenl kapcsoldik az elzhz: a tmeg ismt Jzus krl van, de a tants sznhelye most a tengerpart. Tantsa befejeztvel innen tovbbhaladva – tallkozik Jzus Lvivel, Alfeus fival (Mt 9:9-ben Mt, ld. Mt Bev. 1. pontjban), a vmszedvel. Pognykeresztyn olvasinak sem kell magyarznia Mk-nak, hogy mit jelentett ez a foglalkozs, Rma embertelen vmrendszernek kiszolglsa egy zsid ember rszrl honfitrsai szemben. Lvi felttel nlkl csatlakozik Jzushoz, s gy tudja meg, hogy a magafajtjak kzl mr szp szmmal akadnak kveti Jzusnak. Amikor ezek egy asztalhoz lnek egytt, s Jzus vllalja velk a kzssget, a farizeusi rstudkbl ismt kirobban az ellenkezs: Nem volna Izrelben klnb asztaltrsasg Jzusnak ezeknl? Jzus vlasza vilgos: tle az igazak hiba vrjk kivlsguk szentestst, mert nem ezrt jtt. A betegekhez kldetett, hogy tlkezs helyett gygytssal, a bnskhz, hogy tok s elvets helyett hv szval forduljon hozzjuk.
Mrk. 2,18–22. Jzus tantsa a bjtrl (Mt 9:14–17; Lk 5:38–39).
Az jabb egysg az ellentt jogn kapcsoldik az elzhz. Mg Jzus „knnyelmen” l le vlogats nlkl brkivel enni-inni, addig a farizeusok s Jnos tantvnyai gyakori bjtlskkel homlokegyenest ellenkez magatartsra mutatnak pldt. A tantvnyokat krdezik e feltn klnbsg okrl, de Jzus vlaszol. Krdses formj vlasza pldzat, de megfejtse Izrelben knny annak, aki tiszta szvvel hallja. Jzusban a Messis van jelen npe krben, ez az idszak a nagy rm ideje, ennek pedig Izrel szmra jl ismert kpe a menyegz. Aki vendge a menyegznek (ezt fejezi ki a smi logikj hyioi tou nymphnos), az nem lehet nnepront; aki msknt gondolkozik, az kvlllnak minsti magt. A msik kt pldzat az j s a rgi vilg dnt sszetkzsrl beszl: az j poszt folt sszehzdsval sztszaktja az avult ruht, az j bor sztfeszti a rgi tmlt, amikor „dolgozni” kezd benne. j s rgi toldozgatsa nem megolds: meg kell tagadnunk egszen a rgit, hogy mink lehessen az j.
Mrk. 2,23–28. Kalsztps szombaton (Mt 12:1–8; Lk 6:1–5).
Ismt a szombat krdse tr vissza, rtheten, mert Jzus s tantvnyai npk kegyessgben lnek benne, a farizeusok szerint pedig a kegyessg bels igazsga az embernek a szombat-trvnyhez val viszonyn mrhet le dnten. Ezrt vlik nekik krdsess Jzus trvnytiszteletnek szintesge, amikor azt ltjk, hogy gabonafldn thaladva szombaton tantvnyai hsgk csillaptsra lnek az egybknt minden zsidnak biztostott lehetsggel: esznek a ms fldje (valjban Izrel kzs birtoka) termsbl. A botrnkozs oka az, hogy a kalsz letpsvel s kimorzsolsval szombatom megengedhetetlennek tartott munkt vgeznek. A klssges szempontbl felvetett krdsre Jzus tartalmi megokolssal felel. A trtneti plda (Abitr neve tves adat, Abimelek vagy Ahimelek az akkori fpap) arra mutat r, hogy Jzus s tantvnyai Dvidhoz hasonlan rendkvli isteni kldetsben jrnak, hsgket nem nz rdekbl csillaptjk, hanem Isten gyrt vgzett szolglatuk kzben. A klssges kegyessg embertelensgt is leleplezi, amikor visszjra fordtja a farizeusok logikjt: Isten nem „keser kedvben” adta a szombat-trvnyt, hogy gytrje vele az embert, hanem az ember javt akarja szolglni vele, mint minden trvnnyel. Jzus pedig, Izrel Messisa s a vilg Megvltja, hatalmat kapott a szombat fltt: Isten Lelknek vilgossgban s irgalmas szeretetnek melegvel rtelmezi ezt a trvnyt is.
Mrk. III. RSZ
Mrk. 3,1–6. Jzus szombaton gygyt (Mt 12:9–14; Lk 6:6–11).
Folytatdik a szombat-vita, de az j egysg fokozs is az elzhz kpest. Itt maga Jzus szegi meg gygytsval a szombat-trvnyt, ellenfelei pedig most mr nem csupn vletlenl tani tettnek, hanem hivatalos megbzsbl figyelik: adatokat gyjtenek ellene. A beteg a zsinaggban az elrs szerint a fldn guggol, s Jzus tntet nyltsggal gygytja meg, miutn elzetesen vlasz nlkl maradt krdsvel olyasmire hvta fel a kemnyszv kegyesek figyelmt, amivel ezek vajmi keveset trdtek: a mulasztsban rejl vtek krdsre. Aki nem segt, az l: szabad-e gyilkolni szombat tiszteletre? A farizeusok tvoznak, mert tehetetlenek. Az ltaluk nem sokra becslt Herdes-prtiakkal ktnek ktes rtk megllapodast, mert az szemszgkbl Jzus veszlyes, vgezni kell vele.
Mrk. 3,7–12. Jzus sok beteget gygyt (Mt 4:23–25; Lk 6:17–19).
A np tovbbra is hatalmas tmegekben (poly plthos a laza szerkesztsben ismtldik) veszi krl Jzust bizalmval s krdseivel: Jnoshoz sohasem sereglettek gy, de Jzus hre ennyire szles krben terjedt el, s helyzetre az is jellemz, hogy komoly tantvnyi sereg van krltte. gy knytelen lland kszenltben tartatni egy csnakot: ennek emltsben annak az emlke maradt fenn, hogy Jzus csnakbl is tantotta a sokasgot, ha msknt nem boldogult a tmeg nagysga miatt. Mk megdbbenten brzolja Izrel s ltalban a bns ember segtsgre szorultsgt: ezt jellemzi az a minden akadllyal szembeszll vgy, amellyel a betegek gygytjukat keresik Jzusban. Kln kiemeli a dmoni megszllottsgban gytrdket, dmonok tiszttalan „bizonysgttelnek” a megismtldst s Jzus kmletlen erlyt, amellyel visszautastja s tiltja ezeket a nyilatkozatokat.
Mrk. 3,13–19. A tizenkt tantvny elhvsa (Mt 10:1–4; Lk 6:13–16).
A 13–15 s 16–19 kt kisebb egysge is vlasz az Izrel vezetivel tmadt ellenttre. Rszint a tmeg bizalmt fogadja el Jzus, rszint arra utal, hogy a hivatalos vezetk Isten orszga szemszgbl csdt mondtak, ezrt Izrelnek a hivatalosok rszrl semmibe sem vett fiai kzl hvja el az j „vezetket”, s ezzel lerakja az eszkhatolgikus, messisi ekklsia alapjait. Jzus felmegy „a hegyre”: a tipikus megjells Isten kijelentsnek s cselekvsnek helyt jelli. Kvetinek tgabb krbl isteni teljhatalommal szlt ki tizenkettt, ahogyan ltja jnak (autos hangslyos). A szm eszkhatolgikus jelentsg, Izrel tizenkt trzsre utal. Ezutn sajtos megbzatsuk tartalmt adja eljk. k alkotjk mostantl fogva legszkebb krnyezett; ket kldi el Isten orszga rmzenetnek meghirdetsre, s ket bzza meg azzal, hogy az erejvel rr legyenek a dmonok minden rt hatsa fltt. Ezutn kzli a tizenkett nvsort: a felsorolsba beleszvi a hrom legjelentsebb apostol j nevt, s Jds nevhez hozzfzi az ruls fjdalmas tnynek jelzst. A tizenkettes kr mr sajtos sszettelvel is Izrel egszt kpviseli. A Simonnak adott j nv emberi szemlyisgvel les ellenttben az egyhzban betlttt alapvet jelentsgre utal, a Boanerges (hb. ben rg) nv viszont a kt tantvny robbankony termszetre utalhat. Az elhvottak kztt egy zltnak is jut hely (Simn Kananaios: a jelz jelentse: „farizeusi zltaprt tagja”), pedig egybknt ppen ettl az irnyzattl hatrolja el magt Jzus a leglesebben. De az elhvsnak nem az elhvottak emberi ellete az alapja, hanem csak Jzus „szuvern” elhatrozsa.
Mrk. 3,20–21. Jzus csaldjnak szndka.
A rvid egysg jabb feszltsget jelez: amikor Jzus teljes ervel kezdi kibontakoztatni messisi munkjt, s a sokasg mr-mr alig elviselhet lelkesedssel fogadja, akkor csaldja rszrl tmad ellenkezs. Fltik Jzust: nem tudjk elgondolni, hogy jzan sszel teszi azt, amit tesz, mert vesztbe rohan. Az sem lehetetlen, hogy rltnek nyilvntsval t, nmagukat s tantvnyait akarjk menteni: a tvtantt ez az egyetlen diagnzis mentestette csaldjval s kvetivel egytt a kikzststl.
Mrk. 3,22–30. A Belzebb-vita (Mt 9:34; 12:22–32; Lk 11:14–22; 12:10).
Mk elbeszlse szerint (Mt-tl s Lk-tl eltren) az rstudk, ezek a Jeruzslembl kldtt „theolgiai ellenrk” kerlnek itt ellenttbe Jzussal. A tnyeket, Jzus tetteit nem tagadhatjk, ezrt rtkelskkel foglalkoznak. Azzal akarjk elintzni Jzust, hogy a dmonvilg fejedelmvel ll kapcsolatban (Beezeboul, Beelzeboul „a laks ura” vagy „a szemt ura”, kzismert rdgnv ebben az idben), ez magyarzza rdgzseit is. Jzus nem szll vitba ellenfeleivel, csupn gondolkozsuk nellentmondsra mutat r, ezt is halk, ltalnossgokban mozg formban teszi. Aki ismeri az let-hall harcban ll hatalmak kzdelmt, az tudja, hogy ilyen helyzetben az ellenfllel val legcseklyebb alkudozs, vagy csak az ezzel val kacrkods is a veresg ktsgtelen jele. Itt pedig ilyen harcrl van sz, s aki azt lltja, amit az rstudk; az vgs soron Jzusnak a dmonvilg fltti gyzelmt hirdette meg. Persze, akarata ellenre; ezrt elvakultsgra nincs is bocsnat sem a fldn, sem az rkkvalsgban. Aki Jzus tettei mgtt Isten Lelke helyett dmoni erket felttelez nmaga igazolsra, az Jzus nagysgn ugyan nem vltoztat, de nmaga sorst megpecsteli: megbocsthatatlan bnben vtkes, mert tudva tagadta meg Isten Lelkt.
Mrk. 3,31–35. Jzus igazi rokonai (Mt 12:46–50; Lk 8:19–21).
A 20–21 folytatsa a jelenet: Jzust hozztartozi meg akarjk akadlyozni kldetse betltsben. A krltte lvk felhvjk a figyelmt csaldja jelentkzsre, klns nyomatkkal emltve anyjt s testvreit. Jzus. nem szll velk vitba. Elszr krdsvel, azutn a jelenlevkn vgigfuttatott tekintetvel, majd kijelent szavval vilgoss teszi elttk, hogy Isten orszgban rvnyket vesztik a fldi szablyok: a Fihoz nem az ll kzel, akinek testi szrmazsa szerint tbb kze van hozz.
Mrk. IV. RSZ
Mrk. 4,1–20. A magvet pldzata (Mt 13:1–11.13–15.18–23; Lk 8:4–15).
A 4:1–34; amelyet leginkbb „tengeri prdikcinak” nevezhetnk, Mt Hegyi Beszdnek egyik alapja. A kls helyzet az 1–2 kzlsbl vilgos: Jzus csak akkor tud az risi tmeghez szlni, ha hajra szll, s onnan tant, a tmeg pedig a parton hallgatja. A 10–25 kilp ebbl a helyzetbl: itt Jzus a tantvnyokkal marad egyedl. Mk nyilvn Jzus pldzatos tantsnak eredeti vonsait rizte meg: ezeket mutatja hsgesen a msik kt szinoptikus is. Erre az jellemz, hogy kpanyagt a htkznapok jelensgeinek vilgbl merti. Sohasem sztatikus tulajdonsgokat llt prhuzamba, hanem trtnseket. Az sszehasonltsban egyrszt kzelebb viszi az emberhez Isten orszgt azzal, hogy fldi trtnseken szemllteti trvnyeit, msrszt megszenteli ezzel a fldi viszonylatokat. Pldzatai megfogalmazsbl az is kitnik, hogy Isten orszgrl adott rtelmezse lnyege szerint klnbzteti meg kortrsaitl. Ha ez nem gy volna, elg volna ezek magyarzathoz kapcsoldnia, s csak a kritikus ponttl kezdve rmutatnia az elgazsra. A magvet pldzatnak megfogalmazsa feltnen egyez a hrom szinoptikusban. Minden mozzanatban a palesztinai talajviszonyokra ismernk s a fldmvels ottani mdjra: elszr vetettek, ezutn szntottk be az elvetett magot, a boronlst pedig nem ismertk. Figyelemremlt kt hiperblikus vons: a magvets tkozl bsge (alig valami jut a j fldbe), s a termshozam nagysga. A befejez mondat nneplyesen hangslyozza, hogy a mondottak ismerete igen fontos a tantvnyoknak kldetsk szempontjbl. A tants rendkvlisge a tantvnyoknak is feltnik, innen a krds; de ez egyttal alkalmat is ad Jzusnak arra, hogy elmondja: mi a pldzatos tants isteni rendeltetse. Nem sajtos Mk-fle, pli ihlets predestincis theoldgia ez A feltett krdsre szvetsgi prfcia a vlasz (zs 6:9k.; taln palesztinai targum fordtsban). Jzus kt tpust klnbztet meg: az egyik otthonosan mozog Isten orszgnak titkai kztt, a msik szmra a pldzat rejtlly vlik (parabol a hb. ml „egyenlsg, hasonlat” s hdh „rejtvny, rejtly” jelentst egyesti itt). Hogy ki melyikhez tartozik, az Isten titka. Jzus a tantvnyokat remnysg szerint az elshz sorolja. A kt tpus klnvlsa ppen a 12-ben mondottakkal kvetkezik be. Hogy ez Isten intzkedsnek clja vagy kvetkezmnye (hina mindkettre utalhat), arrl cltalan dolog vitzni. Minden attl fgg, hogy isteni vagy emberi oldalrl nzzk-e a krdst. Aki Isten orszgnak sszefggsben l benne, annak magtl nylik meg a pldzat rtelme. Isten orszga e fldn mostoha krlmnyek kztt l, mgis gazdag gymlcsterms kveti az ige hirdetsnek s hallgatsnak benne foly szolglatt. A hangsly arra esik, hogy klnfle emberi lethelyzetekben mi a sorsa a hirdetett ignek: ige s hallgatja elvlaszthatatlan egysgg fondik ssze. A kldetsben jrd segyhz emlkezik mindebben Krisztus tantsra, szolglata sorn szerzett friss tapasztalatai alapjn.
Mrk. 4,21–25. Az ige hallgatsa (Lk 8:16–18; v. Mt 5:15; 10:26; 7:2; 25:29; Lk 11:33; 6:38; 19:26; 12:2).
A kt msik szinoptikusnl ms sszefggsekben talljuk azokat a jzusi szavakat, amelyeket itt Mk sajtos egysgbe foglal: a halls mozzanatval fzi ssze ezeket kt pldzatprr. A trgykr ugyanaz, mint az elzkben: Isten orszgnak termszetrl szlva az olajmcs pldzata arra tant, hogy Jzus gye nem akar egy zrtkr csoport magngye lenni (msknt Mt 10:26; Lk 12:2). Ha most mg sokszor rejtett is az rtelme, a tantvnyok ltal minl tbbek eltt kell ismeretess s „vilgtv” lennie. Ami titok, vagy azz lett, az Isten munkinak eredmnyekppen – Jzus messisi tevkenysge srn – egyre inkbb „napfnyre jn”. Az els tantst nneplyes formula zrja (v. 4:9). A kvetkez verspr a hallsban val felelssgre utal. Kzmondsszer fordulatokban szl elszr a tantvnyoknak a np fiaihoz val viszonyrl. Nem az tlet (mint Mt 7:2), hanem az ige meghirdetsben hozzjuk val irgalmas odaforduls vonatkozsban. Erre Isten „flsen” irgalmas jutalma a vlasz. Vgl az anyagi javak tern rvnyesl, tapasztalati szablyra utalva mondja, hogy ha a tantvnyok fogkonysguk rvn gazdagok Isten titkainak ismeretben, akkor ez a gazdagsguk gyarapszik; mg ha nem vlt szvgykk ez a dolog, akkor kznyk miatt mg a meglev csekly ismeretk is semmiv vlik.
Mrk. 4,26–29. A magtl nvekv vets pldzata.
A magvet pldzathoz tartoz rvid fggelk csak Mk evangliumban van meg: kulcsszava az automat. A meghirdetett ige az igt befogad emberi letben Isten mindentl fggetlen munkja ltal termi meg gymlcst. Minden emberi igyekezet, trelmetlen srgets csak ronthat ezen a folyamaton. Az ember feladata egyedl az, hogy kszen lljon az eredmny nyilvnvalv ltelre, s el ne szalassza „a maga idejt”.
Mrk. 4,30–34. A mustrmag pldzata (Mt 13:31–32.34; Lk 13:18–19).
Mk-ban az Isten orszgrl szl pldzatok kzl az utols a megelznek prja: annak kt mozzanatt emeli ki. Isten orszga fggetlen minden emberi beavatkozstl, s a kezdet jelentktelensgvel a beteljeseds hihetetlen nagysga ll szemben (ebben a pldzatban Lk teljesen a Logitl fgg, Mt mindkt forrsra tmaszkodik, de mindketten a kovsz pldzatval egytt adjk a mustrmag pldzatt). Mk megfogalmazsa gnmikus: nem egyszeri trtnst brzol, hanem ltalnos szablyra utal, amikor elmondja, hogy az egybknt zldsgfle szmba men mustrcserje hogyan vlik minden msnl kisebb magbl a sajt fajtja keretei kzl kilpve fhoz hasonl nvnny. E fldn Isten orszga sem mutat tbbet elenyszen kis emberi kzssgnl, csak vgs kiteljesedse mutatja olyannak, amilyennek hitnk most is tartja: mindennl nagyobbnak s minden mshoz viszonytva egszen msnak. Befejezsl arra utal Mk, hogy Jzus sok ms pldzatot is mondott tantvnyainak: az evanglium nem lp fel a teljessg ignyvel, csak legjellegzetesebb pldival szemllteti Jzus ilyenfajta tantsnak termszett.
Mrk. 4,35–41. A tenger lecsendestse (Mt 8:23–27; Lk 8:22–25).
A 4:35–5:43 Jzus mindenek fltti hatalmt mutatja be messisi tetteinek elbeszlsvel. A hrom elbeszls kzs tartalma az segyhz hitvallsa: kyrios Isous, formjuk a kor csoda-elbeszlseire emlkeztet. De Jzus e tettei nem csodk a sz ltalnos vallstrtneti rtelmben, hanem messisi jelek, amelyek isteni teljhatalmbl folynak, de nem azt vannak hivatva bizonytani, hanem a bn s a hall elleni harc mozzanatai. Cljuk nem a hit ptlsa tapasztalati bizonyossg nyjtsval, hanem az ember hitbeli dnts el val lltsa. Ez a rszlet azt beszli el, hogy a tantvnyok a pldzatos tants befejeztvel minden elkszlet nlkl elindulnak a tls partra. A hirtelen tmad forgszl gyakori, ijeszt s veszlyes jelensge a galileai „tengernek”. A prbra tev helyzetben az tnik ki, hogy a tantvnyok Jzus „felelssgtudatban” s hatalmban egyarnt ktelkednek; hogy Jzus mindezek ellenre korltlan rnak bizonyul a termszet eri fltt; hogy vinek mr az eddig tltek nyomn is kellene hitknek lennie a Mester szemlyre nzve; s vgl: hogy vlaszuk mg a mostani ktsgtelen jelre is csak dbbent, csodlkoz krds tud lenni.
Mrk. V. RSZ
Mrk. 5,1–20. A megszllott meggygytsa (Mt 8:28–34; Lk 8:26–39).
Ez az elbeszls a szinoptikusok kzl Mk-ban a legrszletesebb: klnben egyntet bizonysguk szerint mr a hagyomnyozsnak a Mk-t megelz fokn kapcsolatban llt az elzvel. A Mk fle forma a legeredetibb, Mt szinte teljesen fggetlen tle, Lk viszont a Mt-fle forma alapjn csiszolja Mk elbeszlst. A hely megjellse ingadoz, de az a legvalsznbb, hogy a Genezrettl dlkeletre lev, Dekapolisz (Tzvros). nev hllnista vrosszvetsg Gadara vrosrl van sz, amelynek hatra a t partjig terjedt. Pogny terlet ez, s az tellenes part idilli szpsg, lanks tjaival ellenttben komor, alig jrhat, kopr s szikls vidk. Ebbe a krnyezetbe ijeszten beleillik a srboltokban, teht tiszttalan helyeken lak, fkezhetetlen, n- s kzveszlyes megszllott, elmebajos (ma skizofrnisnak mondjuk az ilyet). Magatartsa Jzus kzeledtre klns llektani kettssget mutat. Maga a beteg vonzdik hozz, mert gygyulst reml tle; a dmonok nem tudnak ellenllni az rnak, azrt borulnak le eltte. A kor dmonhitnek megfelelen igyekeznek azonnal elhatrolni is tle magukat, ezrt sietnek nevn nevezni, mert neve a titka, s ha ezt leleplezik, akkor mr nem veszlyes rjuk nzve. Kzben kitnik, hogy Jzushoz intzett szavaik befejezse mr Jzus messisi jogkrben tett intzkedsre vlasz: az r meg akarja szabadtani a beteget betegsge okozinak terhes jelenlttl. Itt tudjuk meg, hogy elzetesen Jzus is szemlyes kapcsolatba akart kerlni a beteggel, gy ismerte meg llapotnak slyossgt, mert krdsre a beteg helyett az t megszllva tart dmonsereg felelt, amikor a beteg nevt, teht szemlyisgnek lnyegt tudakolta. A dmonok tisztban vannak helyzetkkel. Idt akarnak nyerni, ezrt fordulnak Jzushoz klns krskkel. Jzus enged a krsnek, s ebbl az tnik ki, hogy vllalta a kzssgt a pognyok nyomorsgval, de nem vllalta tiszttalansgukkal: az Izrel fiai szemben tiszttalan llatokat tengedi a pusztulsnak. Prftai jel ez, s egyttal prba a pogny lakossgnak, de a pognyok nem jl vizsgznak: tbbre becslik anyagi javaikat, mint egy honfitrsuk testi-lelki gygyulst s psgt. Krskre Jzus elhagyja vidkket, de a meggygyult beteg szeretne vele maradni. Viszont akiket Jzus meggygyt, azok lete fltt rendelkezik isteni mindentudsval s hatalmval. Itt, most az a kvnatos Isten orszga szemszgbl, hogy a gygyult beteg ne maradjon Jzus mellett, hanem vi kztt hirdesse azt, ami trtnt vele: Isten orszgnak evangliumt. Nemcsak az evanglium gye kvnja gy, hanem az szemlyes rdeke is: e szolglata rvn marad trbeli tvolsguk ellenre is igazn Krisztus kzelsgben.
Mrk. 5,21–43. Jairus lenynak feltmasztsa, a vrfolysos asszony meggygytsa (Mt 9:18–26; Lk 8:40–56).
Jzus a hall fltt is diadalmaskodik isteni erejvel. Az egysgbe fond kt trtnet a prhuzamokban hasonlan jelentkezik, gyhogy mr a hagyomny megelz fokn is ebben az sszefggsben szerepelhettek. Tartalmi tekintetben az a mozzanat kapcsolja ssze a kt trtnetet, hogy az emberi let igazn vlsgos helyzeteiben leomlik minden vlaszfal a kr ember s a segtsgl hvott Isten kztt. Jairus emberi szmts szerint ppen gy a kptelensgek talajn ll; amikor azt kri Jzustl, hogy halln lev lenyt gygytsa meg, mint a vrfolysos asszony, aki Jzus puszta rintstl vrja emberileg gygythatatlannak tartott betegsgbl val gygyulst. Alig szll partra Jzus ismt hazjban, egy Jairus nev zsinaggavezet siet hozz a tmegbl, s remnytelen helyzetben lev lenya gygytsrt knyrg hozz (eschats echei „a vgskn van”, mint Lk-ban, msknt Mt). Jzus habozs nlkl elindul az apa krst teljesteni. Ekkor egy jabb, vratlan eset tartja fel. A vrfolysos asszony helyzett akkor rtjk meg, ha arra gondolunk, hogy betegsge miatt a trvny rtelmben hossz ideje kitasztottknt l npe krben. Annyira tiszttalan, hogy a vele vagy hasznlati trgyaival val rintkezs mindenkit tiszttalann tesz (Lev 12:1kk.; 15:19kk.; kl. 25kk.). Helyzete emberi szmts szerint remnytelen, ez magyarzza elszntsgt, amellyel rinteni mer egy rabbit, s azt a rejtz mdot is, amellyel a gygyulst keresi. A gygyuls bekvetkezik: eloszlik Jzus krnyezetnek rtetlensge s az asszonynak hite ellenre fennll bizalmatlansga is. A testi-lelki gygyuls megtrtntt Jzus szavai szentestik. E kitr utn Jzus folytatja tjt Jairus hza fel: nem hagyhatjuk szmtson kvl, hogy a haldokl leny apjnak milyen prbt jelent az a nhny perc is, amelyet Jzus a vrfolysos asszonynak szentelt. Kzben mr jnnek is a hrvivk a leny hallhrvel, s az elbeszls itt ri el tetpontjt: Jzus egyrszt buzdtja a hitben vgskppen prbra tett apt, msrszt mindvgig ura marad a helyzetnek. Csak legbizalmasabb tantvnyait hagyja maga mellett, szembeszll a tehetetlen, hangoskod gysz szokvnyos kifejezsvel s a „gyszolk” gnyos ellenkezsvel. Emlkezetes szavaival (talitha koum: Mk az eredeti nyelven idzi) letre kelti a gyermeket, s krnyezete valamennyi tagjnl relisabban gondolkozva mg azzal is trdik, hogy adjanak enni a gyermeknek. A nem kvnatos hrversnek itt is elbe vg, s szigoran megtiltja az eset elhresztelst.
|