Mt. XVI. RSZ
Mt. 16,1–12. A farizeusok jelkvnsa (Mk 8:10–21; Lk 11:16.29; 12:1; v. Mt 12:38–39).
Feltn, hogy farizeusok s szadduceusok egytt mennek Jzushoz. Hogy miben egyek, az krskbl kitnik: azt akarjk, hogy Jzus olyan jellel igazolja messisi kldetst, amely fggetlen a hittl, s nem ignyel szemlyes dntst az embertl. Jzus vlasza egy pldzattal kezddik, amely azonban szmos rgi szvegben nincsen meg. Ez a pldzat arra utal, hogy amint az ember a termszet letben sztnsen hasznlja termszetes eszt s tapasztalatait a szeme lttra megmutatkoz jelek magyarzatra, gy kellene Izrel lelki vezetinek jel kvetelse helyett a megmutatkoz jeleket figyelnik, ezeket hitbeli sztnkkel s tapasztalataikkal magyarzniok. A vlasz csattanja ismt a Jns jelre val utals, mint a 12:39-ben, Jzus tvozsa pedig azt fejezi ki, hogy nem ltja rtelmt tovbbi beszdnek: nincs kzs trgyalsi alapjuk. Az 5. v. megjegyzse egy korbbi mozzanatra utal vissza, a kvetkezkben ismt a farizeusok s szadduceusok nelgltsgtl s ggjtl v Jzus. Egszen klns az elbeszls alapjul szolgl kettssg: a tantvnyokat teljesen betlti a fldi tpllk krli gond, Jzus pedig llandan benne l az Isten orszgval kapcsolatos gondolatok krben. Ebbl addik az a jellegzetes „ktfle beszls”, amelyben ugyanazok a szavak mst jelentenek a tantvnyoknak, mint az rnak (zym ltalban a normlis, teht kovsszal slt kenyr neve is; egybknt igen gyakori metaforval valamilyen erjeszt, tovaterjed emberi magatartst vagy tantst is jelenthet). A flrertsnek csak azzal tud vget vetni Jzus, hogy az ltala mondott pldzat kulcsszavt a „kovszt” nemrgiben tett megelgtsi jeleire val erteljes utalssal magyarzza meg: ennek nyomn vgre vilgossg tmad tantvnyai rtelmben, mert megvilgosodott a szvk.
Mt. 16,13–20. Pter hitvallsa (Mk 8:27–30; Lk 9:18–21; v. Jn 6:68–69).
Caesarea Philippi Palesztina legszakibb pontja: utna mr Szria kvetkezik. Idig rve Jzus vgigjrja Izrel egsz hatrvidkt a pognyok fel. tja most mr csak Jeruzslem fel vezethet, hogy szembenzzen sorsa beteljesedsvel. Ez a helyzet magyarzza Jzusnak nmaga szemlyre nzve feltett krdseit. Elgszr a krlttk l Izrel nzeteihez kell viszonytaniuk a tantvnyoknak a magukt, mert – mint kitnik – jl ismerik ezeket. A felemlitett trtneti nevek nem trtneti azonostst akarnak kifejezni, hanem tipikus jellemzst: lnyegk az, hogy Izrelben Jzust sokan tartottk nagy prftai szemlyisgnek, de jelentsgt nem tartottk az emberi mretek fl emelkednek. E bevezets utn a tantvnyoknak nmaguk vlemnyrl kell vallaniuk. Pter szlal meg, akit itt nneplyesen Simon Pternek nevez Mt; de azzal tisztban kell lennnk, hogy nem nmaga egyni vlemnynek ad hangot, hanem a tizenkett kpviseletben beszl. Jzus egy makarismos-szal vlaszol: Pter hitvallsnak forrsa a mennyei Atya kijelentse, s boldog az, aki Jzus szemlyisgvel kapcsolatos dntsben ebbl mert. Pter hitvallsa annyira nagy, hogy neki magnak is mg slyos prbk hossz sorn t kell felnnie hozz. A tantvnyi sereg, amelynek kpviseletben Pter szlt, most Pter szemlyhez szl mdon azt az gretet kapja, hogy Krisztus diadalmas egyhznak alapjv lesz (v. Ef 2:20). Igehirdetsket pedig nmaga teljhatalmval ruhzza fel az r: ennek nyomn dl el let s hall, dvssg s krhozat krdse, nylik meg, vagy zrul be emberek eltt a mennyek orszgnak kapuja. Az egyhz akkor rti jl ezt az gretet, ha tudja, hogy az ig a hatalom, v pedig a felelssg. gy kell hirdetnnk az igt, hogy let s hall krdsben val szolglattal vagyunk megbzva, nem kevesebbel. A tantvnyok ezt most mg nem rtik, ezrt inti ket hallgatsra Jzus. vja ket az retlen bizonysgtteltl, mert az ilyesmi legfeljebb forrfej messisi mozgalmakat pattant ki, de egyhz nem szlethetik belle.
Mt. 16,21–28. Jzus tja s a tantvnyok tja (Mk 8:31–9:1; Lk 9:22–27).
Most szl Jzus elszr nyltan arrl, hogy mi vr r Jeruzslemben. Szava prfcia: nemcsak az tartozik hozz messisi kldetshez, hogy feltmad a hallbl, hanem az is, hogy ismeri a hallba s azon tl a feltmadsra vezet tjt is. Ptert mg mindig npe hamis vradalmai ksrtik: ezek nem tudtk sszeegyeztetni a hallt a Messis isteni kldetsvel (v. ApCsel 26:23). Bizalmasan, de egyben flnyesen rendreutastja Jzust, amikor messisi kldetsnek errl az oldalrl szl. De Jzus kmletlenl leleplezi, Pter szavainak httert: aki nem Isten dolgaival trdik, hanem emberi szempontok szerint tl ebben a krdsben, az a stn szolglatban ll. Tl ezen a tantvnyoknak azzal is le kell szmolniuk, hogy Jzus tja lehet egyedl az tjuk is. A kereszthordozs mr ismert kpe utn (v. 10:38) az nmegtagads magatartsra hvja fel figyelmket. Mindezt a kereskedelembl vett kppel foglalja ssze: a legnagyobb nyeresg is kevesebb, mint maga az let, mert aki az lett elveszti, az a nyeresget sem lvezheti. Klnben is: mindenki ksz minden rat megfizetni, ha az lett akarja menteni. A mennyei let megfizethetetlen, ezrt rdemes mindent kockra vetni. A vgs tletben kiki a maga szmtsa s letfolytatsa alapjn ll majd helyt. Erre nagyon komolyan kell gyelnnk, mert ez az id nincsen mr messze.
Mt. XVII. RSZ
Mt. 17,1–13. Jzus megdicslse (Mk 9:2–13; Lk 9:28–36).
A megdicsls Pter hitvallsnak isteni pecstje, de a jvend gylekezetnek is szl: ezrt van az, hogy Jzus a hegyre hrom legkzelebbi tantvnyt viszi magval, az sgylekezet n. oszlopait. Vilgos a jelenet helye Jzus letnek sszefggsben is: letnek azt a fordulpontjt jelli, amelyen vgleg eldl, hogy elindul a sorsa beteljesedshez vezet ton (a tragdikban ezt peripeteia-nak nevezik). gy rokon a Jzus indulst jelz keresztelsi jelenettel, csak abban a ltoms villansszer csupn, a szzat sem ennyire teljes; s rokon a feltmadsi jelenettel, csak abban a Feltmadott mr mennyei testben jelenik meg, s az ajkn hangzik el a szzat, gy jelzi messisi plyjnak harmadik pontjt, a beteljeslst. A jelenet hrom eleme: a szzatra elkszt ltoms, a szzat s meghallsa, ezt kveten Jzus s tantvnyai beszlgetse. Az elbeszls hangulata szvetsgi (az idpont megjellsben: „hat nap mlva”, nem szmtja a hatrnapokat, mg a rmai mdon szmt Lk nyolc naprl beszl). A pontos idmegjells arra vall, hogy a jelents esemny elevenen lt a tantvnyok emlkezetben. A hely nincs megjellve (a ksbbi hagyomny emlegette Tbor-hegy nem lehet, mert ennek a tetejn erdtett vros volt): annyi bizonyos, hogy Caesarea Philippibl Jeruzslem fel van tban Jzus. Jzus talakulsnak rajza mrskelt, nem akarja arra csbtani az olvast, hogy tlzott jelentsget tulajdontson az elkszt jelleg ltomsnak. Jzus alakja itt nmagbl sugrz fnyt ragyog, a kt szvetsgi szemly jelentsge vilgos: Mzesben a trvny, Illsben a prftk kpviselje, az szvetsgi gretek vilgnak kt nagy fia hdol a beteljeseds eltt. Ismt Pter szlal meg, de szava most tle szokatlanul elfogdott s alzatos. Szolglatt ajnlja fel Jzusnak: nnep tartsra kszl, s szeretne berendezkedni a hegyen. De hiba rzi a pillanat nnepi voltt, lnyegt mgsem rti szavai vlasz nlkl maradnak, Isten maga ll ott a jelens s a tantvnyok kz, szvetsgi megjelensnek szokott formjban, megismtli a keresztelskor adott kijelentst (v. 3:17), kiegsztve e, jabb felhvssal (akouete autou). Isten jelenlte bns emberbl mindig flelmet vlt ki: gy van most is, s ez all most Jzus oldja fel a tantvnyokat, aki ltal maga Isten cselekszik. A ltoms eltnt, a szzat elhangzott: a trtntek helyes rtkelsre kvnja Jzus rvezetni tantvnyait. Azt kell megrtenik, hogy aminek taniv lettek, az elleg volt a feltmadssal kezdd j korszakbl, de teljes rtelmt nem tudjk most mg megragadni. Ne gondoljanak arra, hogy ami a hegyen trtnt, az mr feltmads volt, Ills jelenlte nem errl beszl. Klnben is: Jzus Illse Keresztel Jnos, gy az gret, amelyre a tantvnyok cloznak, mr beteljesedett. Csak nem Ills lthat megdicslsben, hanem a kiszolgltatott tkszt vrtansgban. Itt a kapcsolat az Illsrl szl gret s Jzus kldetse kztt: az dicssge is szenvedsben, szenvedse ltal s szenvedse utn fog kibontakozni, mert ez a Messis Isten rendelte tja.
Mt. 17,14–21. Az epilepszis gyermek meggygytsa. (Mk 9:14–29; Lk 9:37–43).
Az elbeszls a hagyomnyban mindentt kzvetlen kapcsolatban van a megdicslsi jelenettel. A beteg fi (selniazesthai az korban ltalban az epilepszit jelenti, az apa szavai gy hirtelen fellp rohamokra utalnak) apja teljes bizalommal van Jzus irnt. Kitnik, hogy mg hrom tantvny a hegyen maradt rtetlen Jzus szemlynek titka irnt, addig a tbbi odalent mond csdt a kapott kldets teljestsben. Jzus ezt messze tlltva egsz npe csdjt ismeri fel a tantvnyok kudarcban: ez is csak azrt kvetkezett be mert kveti szvkben mg mindig nem tudtak elszakadni a np engedetlensgtl. Az apa flttlen hite az egyetlen pont, ahol Jzus megtallja azt, amit keres npben: gy ismt segt az eltte ll emberi nyomorsgon, s ezzel egyszerre teszi prbra a tmeget s tantvnyait. A gygyts tudatosan szkszav, tipikus elbeszlse utn a tantvnyok krsre vlaszolva eszmlteti ket az r, hogy a hit nem mennyisgi krds, hanem egy j letformba val tlps, amelyben az ember a jvend vilg eribl l: ezekbl pedig brmily kicsiny „mennyisgnek” is hihetetlen feszt ereje van ebben a vilgkorszakban (a 20. v. msodik fele taln ppen a Zak 14:4-beli nagyszabs ltomsra utal: a Messis kettvgja Olajfk hegyt a vgs tletben).
Mt. 17,22–23. Jzus msodszor jelenti szenvedst. (Mk 9:30–32; Lk 9:43–45).
A bevezet kifejezs azt a benyomst kelti, hogy Jzus ez id tjt nincs llandan egytt tantvnyaival (systrephomenn autn „sszegyltek, sszeverdtek”). A prfcia szvege mindhrom evangliumban pontosan egyezik: a forma itt jvidej. Mg elbb arra esett a hangsly, hogy mindezeknek Isten akaratbl meg kell trtnnik, most azt emeli ki Jzus, hogy mindez az engedelmessgbl be is fog kvetkezni. A tantvnyok most nem tiltakoznak, de szomorsguk mutatja, hogy lelkk mlyn mg mindig tiltakoznak a prfcia tartalma ellen.
Mt. 17,24–27. A templomad.
Az elbeszls az utols, amelynek sznhelye Kapernaum: a galileai idszak itt lezrul, s Jzus elindul Jeruzslembe. Mg ez a rszlet a trvny els tbljra utalva az j gylekezetnek Izrel kls vallsi rendjhez val viszonyval foglalkozik, addig a 18. rszben a trvny msodik tbljra van utals: ez a tantvnyoknak egymshoz s embertrsaikhoz valc viszonyrl szl. Jzus nincs llandan egytt tantvnyaival, itt is csak Pter van vele, ezrt fordulnak hozz krdskkel a templom-adszedi (didrachmon a ngy attikai drachma rtk hb. ql fele, a hellenista zsidsg szmolt gy; a tbbesszm a rendszeres fizetsi ktelezettsget fejezi ki; egy statr pedig kt didrachmon, azaz kt szemly templomi adja). Pter termszetesnek tartja, hogy Jzus mint becsletes hv izraelita fizeti a templom fenntartsra szolgl adt, amelyet Adar hnapban, teht ltalban hsvt eltt szedtek be. Ilyen rtelemben vlaszol az adszedknek. De meg kell lepdnie, mert Jzus nem tartja annyira magtl rtetdnek a dolgot, mint . Pldzatos krdsvel elbe vg Pternek. A kp arrl beszl, hogy a mennyek orszgnak fiai nem volnnak ktelezve az adfizetsre. Szabadsguk teljes, de ha a msok rdeke gy hozza magval, szabadsgukrl is le tudnak mondani, nem tntetnek krkedve ezzel a szabadsggal (v. 1Kor 8:9; 10:23–24). Jzus egy messisi jellel intzi el a krdst. A befejez mondatot nmi erltetssel szoks gy rtelmezni, hogy Pter fog egy halat, leveszi a horogrl (anoixas to stoma), s azonnal megkap rte (heuriskein) egy sztatrt. De a trtnet mondanivaljt nem kell ilyen magyarzattal gyengtennk. Isten, aki elkldte s a trvny al helyezte Fit, maga fizeti meg ilyen mdon a trvny kvetelte sszeget.
Mt. XVIII. RSZ
Mt. 18,1–9. A kisgyermek pldja, vs botrnkoztatstl. (Mk 9:33–37.42–48; Lk 9:46–48; 17:1–2).
A rszlet ln ll krds: „Ki a legnagyobb?” – meghatrozza az egsz rszletet, erre a krdsre vlaszol jzusi szavakat foglal itt Mt mlyrtelm egysgbe. A tantvnyok gondolatai a kzelesen eljvend mennyek orszga krl forognak, s ennek rendjbe szeretnnek bepillantani (meizn kzpfok felsfok jelentsvel). Jzus elszr egy l ml-hoz fordul: egy kisgyermeket llt a tantvnyok el, nem erklcsi pldaknt, hiszen tudjuk, hogy a gyermek sem rtatlan; nem is letnek sztnssgrt, mert ez sem sokig tart; hanem azrt a felttlen bizalomrt, amellyel a segtsgre szorul gyermek a segtsget el tudja fogadni. Ezen a ponton kell neknk „megtrnnk” (straphnai), ha egyllalban be akarunk jutni a mennyek orszgba (a felelet a krdshez kpest szndkosan eltoldik). Abban kvetend plda a gyermek, hogy „alacsonynak tartja magt” (tapeinoun itt ezt jelenti), ebben kell a tantvnyoknak hasonlv lenni a gyermekhez: flretenni nagyravgysukat, amely most is megszlalt bellk, s egszen Istenre hagyatkozva vllalni a jelen feladatait. gy vlik a kisgyermek „illusztrcibl” l problmv: Jzus maga jelentkezik benne elttnk, s ignyli szmra segt szeretetnket. Az lds gretnek slyt a kemny tlet meghirdetse nveli: a legknosabb hallnl is slyosabb tlet vr arra, aki visszal a gyermekek, Krisztus kicsinyei rutaltsgval, s bnbe sodorja ket. Ezen az tleten az sem vl hogy Isten tervbe a botrnkoztatsok is bele vannak ptve: hogy a mi gonoszsgunkat j vgre vinni, az nem ment fel minket felelssgnk tlet all. Ebben az sszefggsben zrja Jzus tantst nmagunk s sztneink radiklis megtagadsnak nyomatkos parancsval (v. 5:29–30)
Mt. 18,10–20. Megtr bnsk, bnbe esett testvrek (Lk 15:3–7; 17:3).
Az tvezet 10. v. ltalnostja a „kicsinyek” rtelmt, s mindazokat rti akik kvl maradtak Izrel kegyessgi s trsadalmi keretein. Jzus megdbbent mrtkben vllalja velk a kzssget, s ebben is az Atya akaratt teljesti. Az Atya gy rendelkezett, hogy akiket az ember hazug kegyessge alapjn kisemmiz a mennyek orszgbl, azok mennyei kpviseli lland s kzvetlen kapcsolatban legyenek vele. Ez az vilgkormnyzsnak legsajtosabb vonsa, s az jszvetsgi gondolkozs szerint Isten vilgkormnyzsnak kpviseli is az angyalok az ember letben. Ebbl kvetkezik elszr az, hogy neki az elveszettek megkeresse leginkbb a szvgye, s az a legnagyobb rme, ha egyetlen elveszettet is megtall. Errl beszl az elveszett juh pldzata. A rszlet msodik felben, a gylekezetnek adott szablyok formjban, arra az eshetsgre utal Jzus, hogy a testvrek kzl brmilyen formban, vtket kvet el (hamarts, az eis se „ellened” bvts ksbbi, itt nincsen is a helyn). Az egyhzi fegyelmezs alapszablynak is nevezhetjk ezt a helyet, csak az a fontos, hogy fegyelmezsen azt rtsk, amit kell. A bnbe esett testvr is az elveszettek kategrijba tartozik: a cl az, hogy mindnekppen visszanyerje t a gylekezet. Ezrt parancsolja Jzus azt a fokozatos magatartsmdot vele szemben, amellyel itt tallkozunk: elszr ngyszemkzti ints (vtknek htmgtti felemlegetse helyett); ha ez nem vezet eredmnyre, az szvetsgi szably szerint az intsnek kt vagy hrom tan jelenltben trtn, de mg mindig nem a nylvnossg eltt foly megismtlse. Ha ez is eredmnytelen, a gylekezet egsze el kell vinni az gyet, s ha gy sem sikerl az elesettet talpralltani, akkor a maga helyre kell t tenni. A gylekezetben nincsen helye ilyen llapotban, kvlllnak kell tekinteni, de ez nem elvetst vagy megblyegzst jelent, hanem fokozott lelkigondoz, st: misszii felelssget irnta mintha pogny vagy vmszed volna. Ezutn Jzus az olds s kts grett ismtli meg, most formjban is az egsz tantvnyi, krre tekint rvnnyel. Kiegszti azzal az grettel, hogy ha a gylekezet a bnbocsnat hirdetse s erejnek sugrzsa kzben imdsgos llekkel van egytt osztatlan egyetrtsben akkor ezt a knyrgst a mennyei Atya mindig meghallgatja. A zr gret Izrel si vradalmnak megismtlse, csupn az a klnbsg, hogy Izrelben az gret a Tra mellett egytt levkre vonatkozott, itt viszont a trvny helyre az l Jzus Krisztus kerl. Ez az gret nemcsak az egyn dvssgt pecsteli meg, hanem ltet ert sugroz ki a gylekezet krl l egsz embervilgra.
Mt. 18,21–35. Az ads szolga pldzata (v. Lk 17:3–4).
A megbocstsrl volt sz az elz rszletben, most Pter ennek hatra fell rdekldik (a szerkezet jellegzetesen smi: mellrendelst tallunk alrendels helyett, rtelme ez: „Hnyszor vtkezhetik ellenem a testvrem gy, hogy megbocstok neki?”). Izrel kzvlemnye gy tartja: hromszor eshetik meg ilyesmi. Pter mr elre tl akarja licitlni ezt mrtket, azrt kt ki a hetes szmnl, azonkvl abban is nagylelk, hogy nem kti a bocsnatot a jvttelhez mint felttelhez. Jzus vlasza a trvnyhez kapcsoldik, s a Lmek-formulra utal (Gen 4:24). Csak ppen ott a bosszrl, itt pedig a megbocstsrl van sz. A szmadat: „hetvenszer htszer” – hiperblikus, ltalnos rtelm. A trvnyben: bosszlls minden hatron tl; itt: bnbocsnat korltok nlkl. Az „elvi” jelleg tantst ismt pldzat vilgtja meg. A pldzatban az sszehasonltsi alap egy elszmolsi folyamat. Egy kirlyrl van sz, aki hihetetlen bizalommal mrhetetlen sszeget bz r egyik ftisztviseljre (doulos csak az uralkodhoz val viszonyt jelli, klnben a jellegztesen keleti viszonyok alapjn leginkbb kirlyi helytartra gondolhatunk): az sszeg megjellse lehet konkrt (tzezer talentum = szzmilli dnr, teht az sszeg a kvetkeznek milliszorosa), de lehet ltalnos is (myrioi „nagyon sok”). A talentum rtkt bajos mai pnznemben meghatrozni, jellemzsl annyit, hogy Herdes egsz vi jvedelme 900 talentum volt, az itteni sszegnek, tizedrszt sem rte el. A bntets mdja s mrtke pogny krnyezetre utal. A csald valamennyi tagjnak elrverezse sem fedezi az adssgot, st annak csak igen csekly hnyadval egyenrtk (egy rabszolga tlagos ra 500–2000 dnr, a maximum 10 000 dnr). Ezrt az ads fogadkozsa teljesen irrelis. A kirly knyrletessgnek alapja valban csak a sznalom s a nagylelksg. Ebben viszont annyira nagy, hogy sem jabb terminust nem szab, sem fogva nem tartja az adst. Ezek utn vlik klnsen elkpesztv a kvetkez jelenet, a csekly adssggal, s a hitelez kptelen lelketlensgvel. me: ez az arnya a mi Isten ellen elkvetett vtkeinknek, s felebartaink ellennk elkvetett vtkeinek; mgis az a helyzet, hogy Isten tud megbocstani, mi nem. A szolgatrsak felhborodsa hatsos httere a kpnek, a vgs mondanival pedig abban cscsosodik ki, hogy aki Isten bnbocst kegyelmt elnyerve, maga nem tud ellene vtkezett felebartainak megbocstani, az joggal kerl a legslyosabb tlet al. Aki nem ismeri el ltalapul az irgalmassgot, az szmoljon azzal, hogy Isten szabad folyst enged vele szemben az tletnek.
Mt. XIX. RSZ
Mt. 19,1–12. Hzassg s vls (Mk 10:1–12; v. Mt 5:31–32; Lk 16:18).
Mk szerkezethez alkalmazkodva Mt a hzassgrl tant ebben a rszletben, elszr a tantvnyoknak, azutn gy, hogy a tmeg nmely rszei is belekapcsoldnak. Egy rvid bevezets utn kvetkezik maga a prbeszd, Jzus llsfoglalsval. Majd a farizeusok ellenvetse s Jzus vlasza; vgl a tantvnyok ellenvetse s Jzus vlasza fejezi be a tantst. A hely- s idmeghatrozsnak nincs jelentsge, az elzkkel az sszefggs tartalmi. Mindenesetre Jdenak a Jordntl keletre es terletn, Perban ll meg Jzus. Galileai honfitrsaival s betegeikkel van ton: ezeket kvnja megszentelni az utols tra, amelyet vele egytt tesznek meg. A farizeusok feltette krdsben egyszeren a vls, helyesebben a hzassgi elbocsts lehetsgrl van sz, gy egyelre a krds zsid szemszgbl is ksrt mg inkbb az keresztyn szempontbl, a kata pasan aitian bvts miatt. A farizeusok hivatalos rszrl, a szanhedrintl, Jeruzslembl jhettek: ez adja meg jelentsgk slyt, s ez magyarzza meg azt a trekvsket, hogy Jzust vgl is a mzesi trvnnyel hozzk sszetkzsbe. Az rstudk krben ebben az idben kt irnyzat volt, a kett kztti klnbsg voltakppen exegetikai eredet. Az idzett trvnyhely a Deut 24,1: ennek kt dnt szava (crwat dbr, LXX aschmon pragma) vitatott. A szigorbb Sammaj-fle iskola, a kt szt egysges kifejeznek rti, s ltalban, az akkor mr kialakult rtelem szerint elssorban a hzassgtrst, vagy ms ehhez hasonl jelleg, de a hzassgot megcsfol magatartst rtett rajta. Az enyhbb Hilll-fle iskola kettvlasztja a kt szt, s gy rti: (crwat s (vagy) dbr, teht szgyenteljes dolog s (vagy) valamilyen dolog lehet vlok. A magyarzat bvl a Deut-nak azzal az lltsval, hogy a frfi elbocsthatja felesgt (ez a hely rtelme), ha tbb nem tall kedvessget eltte. Ettl csak egy lps az, hogy elbocsthatja, ha brmi ok miatt nem tetszik mr neki (pl. lekozmltatja az telt: nem tudni, hogy ez jelkpes kifejezs-e tanbeli eltvelyedsre; vagy ha pl. msik asszonyt ismer meg, s az tetszik meg neki). A farizeusok most gy gondoljk, hogy Jzus mindenkppen csak veszthet a vitban: ha Hilll llspontjt fogadja el, akkor erklcsi komolysgt jratja le; ha Sammaj szigor felfogshoz csatlakozik, akkor aszktikus szigora teszi npszertlenn. De Jzus keresztlhzza szmtsukat: szemkre veti, hogy nem trdnek az szvetsgben kijelentett s az ember bntl mg rintetlen tiszta teremtsbeli rendel. Amikor pedig a farizeusok azzal prblnak rvelni mintha Mzes elrendelte volna Izrelben a vlst, akkor rmutat arra, hogy a teremts tiszta rendjrl szl isteni kijelents az szvetsg alapvet rtege mg a mzesi rendelkezs az ember bne miatt ltrejtt msodlagos helyzetben keres egy olyan megoldst, amellyel megakadlyozhatja, hogy csaldok lete pokoll vljk. De ez nem parancs, csak engedmny nem elsdleges isteni rendels, csak a np emberi vezetje rszrl kapott knnyts. gy mindenekeltt nem rvnytelenti, mg csak problmatikuss sem teszi a hzassg felbonthatatlansgra vonatkoz teremtsi rendet. A tantvnyok nem rtik: ha ennyire felttlen s egyszeri kapcsolat a hzassg, hogy lhetnek egyltaln hzassgban Krisztus kveti. Jzus szavai azt tisztzzk, hogy elszr is a hzassg is olyan letforma, amelyet csak Isten kezbl fogadhat el a hv ember. A msodik az, hogy ezen a tren tbbfle lehetsg van, de ezt nem rhetjk el emberi ernkkel, nem erltethetjk ki emberi rendszablyokkal, hanem Istentl kapott lehetsgknt kell elfogadnunk. Az nem vits egy pillanatra sem, ami Pl tantsnak is sarkalatos alapttele: csak az lhet hzassg nlkl, aki a nemi lettl megtartztatja magt. Alku ebben a krdsben nincs.
Mt. 19,13–15. Jzus megldja a gyermekeket (Mk 10:13–16; Lk 18:15–17).
A rabbiknl szoksos volt az, amit itt a gyermekek szlei krnek a Mestertl; a krs mindenesetre Jzus nagy tekintlyre vall. A tantvnyok megprblnak fontoskodni: ilyen jelentktelen dollgokkal nem lehet zavarni a Mestert, aki az egsz vilg sorst hordozza vlln. Jzus a 18:1–4 pldzatos tantsra utal, amelyet a tantvnyok – gy ltszik – mr elfelejtettek, megismtli intelmeit, a gyermekek gyt jelents gynek minsti, s teljesti a szlk krst: kezt rjuk tve megadja az ldst. A tantvnyok ismt megtanulhatnak eg leckt: Krisztus kvetihez semmifle nagykpsg nem illik, ez a magatarts a Mester krnyezetben nincs helyn. A mennyek orszga pedig a sz sokrt rtelmben – ppen a gyermekek gye.
Mt. 19,16–30. A gazdag ifj (Mk 10:17–31; Lk 18:18–30; v. Lk 22:28–30).
Az elbeszls felptse Mk szerkezett kveti: a gazdag s Jzus prbeszde 16–22, a gazdagsg veszlyei 23–26, vgl a tantvnyok nmegtagadsa 27–30. A rszlet magyarzata a kvetkez pldzat, az utols vers erre tmenet. A trtnet „fszereplje” nincs kzelebbrl meghatrozva. Hogy ifj-e, vagy nem, az nem tnik ki az elbeszlsbl. Hogy gazdag, az csak a ksbbiekbl. De nem is ez a fontos, hanem az, hogy az rklet megszerzsnek (sch) feltteleit tudakolja Jzustl. A „kirdemls” mozzanata vilgos, ha a megfogalmazs el is tr a tbbi szinoptikustl (azokban a megszlts: didaskale agathe „j Mester!”, Mt-ban az agathon trggy vlik, mert a zsidkeresztyn olvasknak elviselhetetlen volna a hellnista udvariassgi formula; mindenesetre a Mk–Lk-fle forma ltszik eredetibbnek a megszlts s a felelet pontos sszecsengse miatt: „J Mester!” – „Senki sem j, csak Isten!”). Mt vlasza nagyon mly rtelm: elszr arrl szl, hogy a „j” nem szemlytelen dolog, hanem „valaki” (br Istent nem nevezi meg), s a jt keresni annyi, mint Istent keresni (v. m 5:2.6.14). Ezen az ton viszont nincsenek Jzus kezben sajtos receptek, mint ahogyan a gazdag vrn: a jl ismert trvnyhez utastja azt, aki Isten akaratt meg akarja ismerni. A gazdag meglepett krdsre Jzus minden flrertst kizrva fel is sorolja a msodik tbla trvnyeit, betetzve ezeket a Lev 19:18-beli sszefoglal formulval. Nincs kln t, rendkvli szably, egyrl lehet sz: szeretni Istent, jobban mindennl, teht fldi letnk biztonsgnl, knyelmnl s bsgnl is. De a gazdag nem tud tljutni azokon a kegyessgi fogalmakon, amelyekben (nyilvn farizeusi tanti) neveltk. Megllaptja, hogy a trvnyt megtartotta, mita az eszt tudja, majd egy magabiztos krdssel akarja Jzus helyeslst kivltani, de egyben buzgalmt is tanstani: ha volna valami mgis, amit nem tett meg, ksz azonnal elindulni s mulasztst ptolni. Jzus elfogadj a „trgyalsi alapnak” a gazdag llitst; ismt nem a trvnyen tlmen kvetelmnnyel ll el, csak prbra teszi a gazdag trvnymegtartsnak a valsgt. A trvny megtartsnak egyetlen alapja lehet: mindenek fltt szeretni Istent. Ez kizrja nistentsnk mindenfle formjt. Aki itt megllja a prbt, az meg tudja tagadni nmagt, tkletess vlik, gy elnyeri a mennyei kincset; s ezek vgs kvetkezmnyeknt csatlakozhatik Jzushoz. Az t teht vgl egyedl Jzus s az kvetse lehet. gy bukik meg a gazdag a prbn: csggedt tvozsa les ellenttben ll elbbi bizakodsval. Jzus pedig levonja a kvetkeztetst a trtntekbl a tantvnyok szmra. A gazdagra vonatkoz egyszer megllaptst most utlag szemllteti egy ml-lal, amelyet semmikppen nem szabad gyengtennk, hanem a maga kptelensgben kell tudomsul vennnk, ppen gy mint a Mt 23,24-beli kpet. A tantvnyok megrtik a vlaszt: krdsk ppen a kptelensg trzsbl fakad. Jzus alapjban vve elvgja krdezskdsket: az j igazsg, a tkletessg nem emberi lehetsg, hanem az Istentl kapott j let gymlcse. A trtnet jabb fordulathoz r. A tantvnyok kzhangulatt ismt Pter fejezi ki: szavaiban a tantvnyok dntst mgis emberi teljestmnyknt rtkeli, szinte benyjtja ezekrt a szmlt, s ppen ezzel teszi vilgoss, hogy mennyire nem rtettk Jzus szavainak lnyegt. De Jzus most is helyreigaztja a tantvnyok gondolkozst, amikor a jv s jelen viszonynak helyes rtelmre mutat r. A tantvnyok dntse, ha helyes dnts, az Emberfia legnagyobb dicssgnek sszefggsben ll benne; de ebben az esetben a jv kincse mr ebben az letben teljes valsg. Aki Krisztusrt mindent s mindenkit meg tud tagadni, annak ppen az a jutalma, hogy velejrhat. Amit rgi letnkbl elhagytunk, az elenyszen csekly rtk ahhoz kpest, amit az j letben, a gylekezetben kapunk emberi kapcsolatokban, lmnyekben, otthonban, testi-lelki javakban. A zrsz gy vezet t a kvetkez pldzatra: a vilg mostani s eljvend j formja kztt ellenttes a viszony. Ami itt rtknek ltszik, az ott semmiv vlik: elsk s utolsk szerepe minden tekintetben vgzetesen felcserldik. Krisztus egyhznak az a feladata, hogy egsz szolglatval „ellegezze” a jvnek ezt a rendjt mr itt a fldn.
Mt. XX. RSZ
Mt. 20,1–16. A szlmunksok pldzata.
A rszlet a 19:30 pldzatos megvilgtsa, ezrt a 20:16 a pldzat befejezseknt ennek a mondatnak a megismtlse: Jzus itt Istenhez val viszonyunkra alkalmazza ezt, s a pldzatbl tnik ki, hogy milyen rtelmet tulajdont neki. Isten orszgnak bizonyos trvnyszersgt itt a szlmunksok felfogadsnak s djazsnak a folyamathoz kvnja hasonltani Jzus. A gazda mint ltalban, Istenre utal; de ppen gy jelentheti Krisztust is, a vilg tl brjt. A munksok felfogadsa (mint maga az idszmits is) napkeltvel („az els ra”) kezddik. A napszm sszege egy dnr ezt nem egyszeren megszabja a gazda, hanem megalkuszik benne a munksokkal (symphnsas: erre nagy hangsly esik). Ms a helyzet a kvetkez csoporttal, amelyet reggel kilenc ra tjban fogad fel a gazda, nyilvn sznalombl, mert ltja, hogy nincs munkjuk: ezeknek csak annyit gr, hogy mltnyos brt kapnak. Ezek azrt nem is alkusznak, mert gyis elveszettnek rzik mr a tredk-napot, s rlnek, ha valamit mgis vihetnek haza csaldjuknak. Ksbbi rkban csak akkor szoks munksokat felfogadni, ha srgs munka van, ilyesmit azonban a pldzat nem emlt. Ugyanez ll a dli tizezenkettkor s dlutn hromkor felfogadottakra, az brzols itt egszen vzlatos is. Ha a gazda eddigi magatartsa kptelennek hatott, akkor igazn annakhat most utols gesztusa: az utols rra mg mindg fogad fel munksokat, mg ha ezekhez az elbbi rvid gret sem hangzik el a brre nzve. Egyre vilgosabb, hogy a kpen tt a tartalom: nem a Jzus korabeli munkaviszonyokrl akar beszlni a pldzat, hanem Isten orszgrl. A munkabreket a nap elteltvel szoktk Izrelben kiadni, fkppen ha a munksok is kvntk. Itt is gy trtnik. A brelszmols nyilvn a vgs nagy tletre val emlkeztets, de a tiszttart szemlyneknek nincs nll jelentsge benne, csupn a kpet sznezi. A brfizets alkalmval megfordul a munksok sorrendje: ennek az brzolstechnikai eszkznek segtsgvel vlik vilgoss a pldzat tartalma. Az utolsk megkapjk a teljes brsszeget, de az elsk ezen az alapon hiba remnykednek nagyobb sszegben: k is csak azt kapjk. A jutalmazs: nem teljestmny szerint trtnik (mian hran epoisan), hanem Isten kegyelmes akarata szerint (thel 14. v.). Amikor Isten gy jr el, senkit nem krost az egsz idt vgigdolgozott szolgkkal gy, „alkudott” a szegdtetskor. Aki ezt kifogsolja, azon mr az irigysg indulata vett ert, s az ingerli, aminek rlnie kellene: hogy Isten minden emberhez j („azrt gonosz a szemed – azaz: irigykedel –, mert n j vagyok?”). Vgl azt is meg kell rtennk a pldzatbl, hogy az embernek a legnagyobb jutalom az, ha „kezdettl” Isten orszgnak munksa lehet: amit ezen tl kap, az Isten irgalmas gondoskodsa, amellyel lett megtartja (a kpben maradva az a krds ez, hogy vajon azoknak volt-e nehezebb dolguk, akik izzadva dolgoztak ugyan egsz nap, de tudtk, hogy meglesz a meglhetsk; vagy azoknak, akik szorongva csorogtak munkra vrva, de egyre remnytelenebb vlt a helyzetk, s egyre kevsb hihettk, hogy tudnak ezen a napon kenyeret adni hez csaldjuknak). A jutalmazs ketts formja (kegyelembl – megllapods szerint) vilgos utals a farizeusi teolginak s a trvnyen tlmen „j igazsgnak” az ellenttre. Ktsgtelen, hogy Jzus a pldzatban a jutalom gondolatt alkalmazza, de ahogyan alkalmazza, azzal a farizeusi jutalom-gondolatra hallos csapst mr, rvnyen kvl helyezi Isten orszga szemszgbl.
Mt. 20,17–19. Jzus harmadszor jelenti szenvedst (Mk 10:32–34; Lk 18:31–34).
A msik kt szinoptikushoz hasonlan Mt-ban is hromszor jelzi Jzus a Jeruzslemben rvr sorsot. A harmadik ilyen egysg az egybknt sszetartoz 20:1–16 s 20–38 kz keldtt be. Ez is arra utal, hogy Jzus igen kzel van cljhoz, s vgs elhatrozsra kell jutnia. Perbl halad Jeruzslembe, gy Jerik s Jdea szaki hatrn jr. A vele levk kzl flrehvja tantvnyait, egyedl nekik mondja el, ismt jv idej formban, hogy mi vr r messisi munkjnak betetzseknt. A rszletek kiemelsben ismt fokozs mutatkozik, ez is a passi kzelsgre utal (staursai: a zsidk szemben azt jelenti, hogy aki gy hal meg, arra Isten tka nehezedik, Deut 21:23). Ez a hallnem itt azzal kapcsoldik, hogy Jzust Izrel kiszolgltatja a pognyoknak (Rmban a keresztrefeszts, minden idk legborzalmasabb knzsa, ltalnos kivgzsi md ebben az idben).
Mt. 20,20–28. Zebedeus fiainak krse (Mk 10:35–45; v. Lk 22:24–26).
A kt Zebedeusfi krst itt Mk-tl eltren nem maguk, hanem desanyjuk adja el (nevt Mt nem kzli, a 27:56 alapjn arra gondolnak, hogy Salome volt; gy Jzussal rokoni kapcsolatban is llna). A krds arra jellemz, hogy Jzus krnyezete hogyan rtette Jeruzslem fel val kzeledst, messisi plyjnak beteljesedst. A krlmnyes bevezetsbl olyasmi ltszik, mintha a kt tantvny anyja maga is rezn krse knyes voltt, de msfell nylvn nem szeretn elszalasztani az alaklmas idt, amikor kszbn ll a Messis hatalomtvtele. A krs lnyege az, hogy Jzus hatalmi szava alapjn (eipe) a Zebedeusfiaknak jusson a dicssge trnjra l Jzus mellett a legnagyobb hatalom. Jzus azt kifogsolja, hogy a krs mgtt meghzd indulat emberi: elfeledkezik a Messis tjrl, a szenvedsekrl, s csak a dicssgben akar osztozni vele. Ezrt utal ismt sajt sorsra. A kt tantvny vlasza azt mutatja, hogy mevan bennk a szenveds vllalsra a kszsg. De Jzus ezt a vlaszt mgsem fogadja el, mert a tantvnyok egyrszt nem tudjk, mire akarnak itt vllalkozni, msrszt szavaik hitelt lerontja az, hogy mindenkppen szmts s hatalmi igny fejezdik ki bennk. Mr pedig a Krisztus tjn csak az jrhat igazn, aki elfogadja azt, hogy a jutalmazs egyedl az Atya hatskrbe esik. A Zebedeusfiak krse meghasonlst vlt ki a tantvnyokbl: indulataikat ugyan erklcsi mezbe akarjk bjtatni, de Jzus leleplezi s elutastja, mert egyszeren rgysget lt benne. A hborg tz s a kt Zebedeusfi magatartsa egyformn olyasmin alapszik, ami a fldi kirlysgokra rvnyes, de Isten uralkodsi rendjn bell nincs helye (katakyrieuein, katexousiazein les, az erszak fel hajl kifejezsek, de itt nincs krhoztat lk, csupn trgyilagos megllaptst tatalmaznak). Jzus rszrl gret is, parancs is, hogy a tantvnyok krben (s minden idk egyhzban) hatalmi versengsnek nincs helye: az elsbbsg a nagyobb szolglatban s odaadsban van. Ha ui. Isten orszgnak e fldn a szolglat a tartalma, akkor az kapott nagyobb rszt ebbl a kirlysgbl, aki tbbet vllalt a szolglatbl. Ezrt a legels Jzus: lete a maga egszben msokrt odaadott let, az eltns s a hall jegyben foly let. Nem is lehet ez msknt, mert a Mesis lete csak gy lehet a bn rabsgban sinyld ember letrt kifizetett vltsgdj (lytron anti polln: a polloi a hb. rabbm ltalnost rtelmben, v. 1Tim 2:6; 1Jn 2:2).
Mt. 20,29–34. Kt vak meggygytsa (Mk 10:46–52; Lk 18:35–43).
Mt ezt a trtnetet mr a 9:27–31-ben ellegezte: ott Jzus kzdelmeinek bevezetsre szolglt. Itt is bevezet jellege van: Jzus lete utols nagy kzdelmnek, a passinak az idszakt nyitja meg. Jzus mr mintegy 15 km-nyire van csupn Jeruzslemtl, a galileai zarndokok nagy serege kveti: hogy indulatukban mennyi emberi van, azt ksbb tudjuk meg. Az t mentn koldul vakok megszokott jelensgei a palesztnai vrosok krnyknek. Amint a kt vak meghallja krnyezettl, hogy Jzus kzeledik, ezeknek a szegny, nyomorult kivetetteknek az ajkn megszlalt a hitvalls. Azok dicstik a kereszt fel halad Krisztust, akiknek egsz munkssga szlt. A tmeg fontoskodva inti le a kiltozkat, de elhallgattatninem tudja ket. Jzus itt egyetlen rvid krdssel teszi prbra a vakok hitt, ezek pedig a hit termszetessgvel mondjk ki a flrerthetetlenl messisi csengs vlaszt (v. zs 29:18). Gygyulsuk nem marad el, s kitnik, hogy mg a tmeg a maga dicssgvgyban olyan embertelenl elutast, addig Jzus a kereszt rnykban is a nyomorult ember irgalmas szabadtja.
Mt. XXI. RSZ
Mt. 21,1–11. Jzus bevonul Jeruzslembe (Mk 11:1–11; Lk 19:28–39; v. Jn 12:12–19).
Jzus messisi munkssgnak utols, dnt szakasza a vrosba val bevonulssal kezddik. az elbeszls utal arra, hogy ez az esemny egyrszt a megigrt kirly bevonulsa, msrszt az Emberfia tja a kereszt fel. Mt elbeszlse ll a legszorosabb kapcsolatban az idevg szvetsgi gretekkel, mert szoksa szerint kzvetlenl egy szvetsgi idzethez kapcsolja esemny elbeszlst. Magt az utat fontossgi sorrendben, gy fldrajzi rtelemben visszafel haladva rja le: az Olajfk hegye Jeruzslemtl keletre egy szombatnapi tra (800 m) lev, a tengerszint fltt kb. 900 m magassgban lev domb; ennek nyugati lejtjn elterl klvrosfle Btfag („az retlen fgk hza” a rabbinus hber nyelvben). Ez mr a vroshatron fekszik: itt szoktak megtisztlkodni a zarndokok. A nphit szerint a Messisnak az Olajfk hegyrl kell eljnnie (a prfta is ide vrta az r megjelenst, Zak 14:1). Jzus most egy faluba kldi el a kt tantvnyt: Mt lersa rthet gy, hogy a falu az ttl jobbra vagy balra, bentebb fekszik, de gy is, hogy a tantvnyoknak elre kell sietnik, s majd azutn vissza kell hozniok az llatokat arra a helyre, ahol Jzus s a tmeg vr rjuk. Jzus parancsnak megfogalmazsa egszen a Zak 9:9-hez igazodik (Mk s Lk elbeszlstl eltren gy van sz itt kt llatrl, a waw explicativum „magyarz ktsz”-bl a fordts szerint waw copulativum „kapcsol ktsz lett), de arra is utal, hogy Jzusnak mr hvei lnek Jeruzslem krnykn, akik kztt a kyrios „r” nven ismeretes. A reflexis idzet slyt itt az adja meg, hogy Jzus maga is tudatosan alkalmazkodik magatartsban a prftai szhoz: gy brzolja ki nyltan messisi ignyt, de gy hatrolja el magt egyttal npnek hamis messisi vralmaitl is. A Nzreti Jzusban Dvid Fia, Izrel Messisa vonul be a szent vrosba, de az lmessisoktl megklnbzteti alzata s szegnysge. A szamr az erszak nlkl uralkod kirly ismertet jegye, e kirly szernysgre pedig az jellemz, hogy mg ezt a szamarat is klcsn kell krnie. Mt nagyon rviden utal csak arra, hogy Jzus parancsa beteljesedik, majd az llatokat krnyezetnek tagjai felsruhjukkal tertik le, s ezekre l Jzus. A tmeg tntetssel felel a bevonulsra: az tmenti fkrl gakat vgnak le, s ruhikkal egytt az tra tertik. Az nem tnik ki az elbeszlsbl, hogy csak a Jzussal lev zarndokok vesznek-e rszt a tntetsben vagy msok is csatlakoznak hozzjuk. De kiltsaikbl annl vilgosabb az, hogy kinek s minek szl a tntets („hozsnna”: eredetileg seglykilts a kirlyhoz vagy a kirlyrt Istenhez, majd ltalban dvzl formula: „dv, dicssg!”). Dvid Fia rkezett meg a szent vrosba. Jeruzslem szaki peremtl Jzus a templom fel tart, s hre hamarosan elterjed az egsz vrosban. Jzus szemlye ltalban ismeretlen a jeruzslemiek eltt, de a krdsben az egyszer tjkozatlansgon tl a ktkeds s felhborods is megszlal az irnt, aki ilyen klssgek kztt mer bevonulni a vrosba. A vlaszt a galileaiak adjk meg: megnyilvnul benne hazjuk bszke szeretete s egy kiss a jeruzslemiek lenzse is. Jeruzslemben egy hres prfta vonul be (ho prophts semmikppen nem rthet gy az ajkukon, hogy „az eszkhatolgikus prftt” jelenti), s a vros laki mg csak hrbl sem ismerik.
Mt. 21,12–17. A templom megtiszttsa (Mk 11:15–19; Lk 19:45–48; v. Jn 2:14–22).
A szinoptikusok elbeszlsben a templom megtiszttsa csatlakozik a jeruzslemi bevonulshoz, mg ha a kapcsols mdjban van is klnbsg. Mt-ban ers hangsly esik arra, hogy Jzus jeruzslemi bevonulsnak kzvetlen clja a templom felkeresse: elbeszlsben Jzus kzvetlenl bevonulsa utn azonnal a templomba megy. Itt risi tolongs fogadja, azonban mindaz, ami ezt kivltja, nem mlt a templomhoz. A „pognyok udvara” nven ismert els udvar, amelynek rendeltetse az lett volna, hogy a pognyok is – legalbb tvolrl – valamikppen rszesedjenek az istentisztelet ldsaibl, nagyforgalm kereskedelmi kzpontt lett. Itt lehetett beszerezni az ldozathoz szksges llatokat, klnsen a szegnyek ldozataihoz elrt galambfiakat (Lev 12:8; 14:22; 15:14.29). A diaszpora klnbz rszeibl rkez izraelitk itt vlthattk be pogny pnzeiket izraelita (tyrusi) pnzre, mert a templomadt csak ebben a pnznemben lehetett befizetni: a tbbin pogny blvnykpek voltak brzolva. Mindkt jvedelmez tevkenysg a fpapi vezetsg vdelme alat llt, s elburjnzsuk arra vezetett, hogy Izrel lelkben a pognyok irnti felelssget kiszortotta a templomi zlet. A templom gy az Istennel val tallkozs helybl rablk gylekezhelyv vlt: nem azrt gylt ssze benne a np, hogy megtrjen a bnbl, hanem azrt, hogy begyjtse zskmnyt, s felkszljn jabb portykra. Jzus itt prftai jelet mutat, tletet pldz magatartsval mintegy ellegzi a vilg brjul kldetett Emberfia vgs tl munkjt. Ebben egszen Keresztel Jnosra emlkeztetne (3:12), de amannak egyoldalsgtl itt is tvol marad, amikor az tletes jelt irgalmnak megnyilvnulsa: gygyt tettei kvetik. Mindenesetre ezek is az eszkhatolgikus esemnyek ellegzst jelentik, mert vakok s bnk gygyulsa a messisi idk egyik legszentebb vradalma (zs 35:5k.; v. 2Sm 5:8). A templom hivatalos rei felhborodva veszik tudomsul, hogy Jzus kihv magatartsa felbortja vatos „egyhzpolitikjukat”, ezt a felhborodst nveli az, hogy az ott lev kisgyermekek megismtlik a felnttektl az imnt ltottakat s hallottakat: Jzus pedig nemcsak hogy nem inti le ket de Isten akaratbl valnak tartja a megszlalsukat. Az mindenesetre vilgos, hogy a templomban nagy a zrzavar, msklnben a templomrsg nem trn el a gyermekek kiltozst. Az is bizonyos, hogy a np vezeti kitartanak vatos politikjuk mellett: a lnyeg az, hogy Rma egyelre semmit ne vegyen szre a trtntekbl. Jzus sem feszti tovbb a hrt, nem rkezett el mg az rja sem. Rvid vlasza utn, amellyel rstudknak joggal utal az rs szavaira, elhagyja a templomot: inkbb a gyvasg ltszatt is vllalva, Jeruzslemen kvl, Betniban, a szabadban tlti az jszakt (aulizesthai ezt jelenti), taln szoks szerint tvol az emberektl, az Atya kzssgt keresve, imdkozva.
Mt. 21,18–22. A fgefa megtkozsa (Mk 11:12–14.20–24).
Kora reggel indul vissza Jzus a vrosba. hsgt az magyarzza, hogy nem hznl tlttte az jszakt, gy nyilvn nem is evett. Msfell ez vlik a kvetkez jel indtokv is. Jzus itteni tettt csak gy rthetjk meg, ha prftai jelnek tartjuk, amely ugyanazt fejezi ki jelkpes cselekvs formjban, amirl ugyanazt fejezi ki jelkpes cselekvs formjban, amirl Lk 13:6–9 szablyszer pldzatban szl. Izreltl azt kri szmon Jzus, hogy mirt gymlcstelen az lete. A makacs np azt hiszi: maga hatrozhatja meg, hogy mikor alkalmas az id a gymlcstermsre. Jzus azonban arra eszmlteti vit, hogy npe errl nem gondolkozhatik gy: akkor kell gymlcst teremnie, amikor Ura kvnja tle. Msklnben egyszersmindenkorra elveszti lett s a gymlcsterms lehetsgt. Nem kls krlmnyekhez igazodik teht Isten npe ebben a krdsben, hanem egyedl Ura akarathoz. A tantvnyok megdbbent krdse ismt alkalmat ad Jzusnak arra, hogy a jel, a hit s az imdsg sszefggsrl adjon nekik tantst. A ktelkedstl mentes hit s az ebbl fakad imdsg jelentsge az, hogy az ember Istennek munkatrsv vlik legnagyobb szabs munkiban is. Itt most az Ura rkezst fel nem ismer Jeruzslemrl van sz, s a messisi gret ppen ennek az tlethirdetsnek a htterben ragyog fel.
Mt. 21,23–27. Honnan van Jzus hatalma? (Mk 11:27–33; Lk 20:1–8).
Jzus ismt a templomban van, ott vannak vele egytt a nagytancs tagjai is (az rstudkat nem emlti kln Mt). A feltett krds termszetesen addik Jzus elz tetteibl, kulcsszava pedig az exousia, amely teljhatalmat s meghatalmazst jelent egyszerre. Jzus krdssel vlaszol. Nem a vlasz ell akar ezzel kitrni, hanem a krdezket akarja arra knyszerteni, hogy sznt valljanak szemlyre s minsgre nzve. Krdse Keresztel Jnosra s az megbzatsnak termszetre irnyul. A jelenlevk lelkiismerete rossz, mert Jnost k nem fogadtk el, de llspontjuk e tekintetben sem tudott dnt befolyssal lenni a kzhangulatra: a np hitt Jnos megbizatsnak isteni eredetben, prftnak tartotta. A vita mindenestre lehetetlenn vlik, mieltt megindulhatott volna; a szanhedrintagok pedig tanakodsukkal kimondtk magukrl az tletet. A kzvlemnnyel nem szllhatnak szembe, ha viszont ennek a szellemben nyilatkoznak, akkor joggal ri ket a szemrehnys, hogy mirt nem fogadtk le Jnost. Hallgatnak, de ezzel Jzust is felmentik a vlaszads ktelezettsge all.
Mt. 21,28–32. A kt testvr pldzata.
Ha a kzvetlen vlasz el is maradt a szanhedri tagjainak krdsre, Jzus nem tartja ezzel elintzettnek a krdst. Egy pldzatban folytatja tovbb a gondolatsort, s ez a pldzat flrerthetetlenl tartalmazza az engedetlen Izrel tlett. Izrelben a gyermekeknek ktelessge volt apja szljben vagy fldjn dolgozni. Itt a helyzetet slyosabb teszi az, hogy az nem is parancsol, holott megtehetn, hanem a parancs krss szeldl. Annl lesebben csattan az elutast vlasz. Ha a hallgatk sejtik a pldzat lt, akkor mr maga az is ingerelheti ket, hogy Izrel s Isten viszonyt nem az apa s egyetlen fia, hanem az apa s kt fia viszonyn szemllteti. Ezek magatartsra mindenestre jellemz, hogy les ellenttben ll egymssal. Az els megbnst jelent, a msodik engedetlensget. A pldzat vgn Jzus krdst tesz fel, s ez ell most mr lehetetlen kitrni. Az ellenfelek kimondjk az egyetlen lehetsges vlaszt, s ez Izrelnek azt a rszt „igazolja”, amely elletvel nemet mondott Istennek arra az akaratra, amelyet Jnos s Jzus meghirdetett: azt a rszt, amelyet a np hivatalos vezeti eltkoztak s tadtak a krhozatnak. De ez a vlasz kimondja a krhoztat tletet is a np msik rszre, amelynek ellete szavakban hangoztatott „igen” Isten akaratra, viszont egsz letfolytatsuk ellentmondsban van ezzel. Jzus nneplyes formban hagyja jv a vlaszt, s minden kertels nlkl vonja le belle azt a gyakorlati kvetkeztetst, amely egyben a pldzat magyarzata s alkalmazsa is.
Mt. 21,33–46. A gonosz szlmunksok pldzata (Mk 12:1–12; Lk 20:9–19).
Ez a pldzat a megelz gondolatkrbe vg, ezrt nincs szksg itt sem magyarzatra. A kpanyag (Izrel = szlskert, zs 5:1kk.) si. Itt annyiban bvl, hogy a pldzat msodik fele a szl brlirl beszl: ezek itt csak a np vezetit jelenthetik. Jzus korban a jordn szaki vidkn s a Genezret mellett sok olyan nagybirtok volt, amelynek idegen tulajdonosai palesztnai brlknek adtk ki birtokaikat. Ez a helyzet a pldzatbeli kp alapja, de a kpen egyre inkbb tt a tartalom, a mennyek orszgnak valsga. A tvollev gazda megbzottjai ezrt jelentkeznek kt csoportban, mindig tbbesszmban: ez Izrel fogsg eltti s utni prftira utal. Sorsukat is minden alkalommal rszletezi: tudjuk, hogy a legends hagyomny sokat beszlt prftk meggyilkolsrl. A brlk vakmersgt a gazda tvollte magyarzza, s Jzus hallgati nagyon termszetesnek tarthattk ezt a kpet: gondoljunk a galileai zlta-mozgalom jellegre. A pldzat dnt le a harmadik kldetsben tallhat. Vilgos, hogy ez Krisztus kldetst pldzza (br a hallgatsgnak nem magtl rtetd az, hogy a „fi” megjells a Messisra utal, mert az „Isten Fia” nem volt azonnal rthet messisi mltsgnv). A palesztnai viszonyokra utal a brlk okoskodsa is. A fi rkezsbl arra kvetkeztetnek, hogy az apa mr nem l, gy ha a fit elteszik lb all, nincs rks, s az a szl, aki ppen megmunklja. A fi sorsa Jzus sorsnak vonsait lti magra (a szln kvl hal meg, v. Zsid 13:12kk.). Az utols mozzanat a vgs tletre utal: a brlk aljassgval ellenttben a jog s a valls nyelvn megfogalmazott igaz s szent tlet ez (kakous kaks apolesei autous a grg nyelv gyakori jogi formulja). Jzus maga is a zsoltrok gondolatvilgbl veszi a kpet nmaga jelentsgnek szemlltetsre (Zsolt 118:22k.). Taln a templom jjptsnek idejre utal ez: a rgi kvek kztt az ptk sokig nem talljk a legfontosabbikat, az egsz alap terht visel sarokkvet. Nagysokra tnik ki, hogy rajta tapostak a srral-szennyel belepett kvn: ekkor kissk, s helyre illesztik. Ehhez kapcsoldik a pldzat alkalmazsa. Isten szlje a mennyek orszga, brli Izrel nemzedkei. Ezek nem szolgltatjk be a gazdnak a gymlcst, a szl a gazda szmra gyakorlatban gymlcstelen. Ezrt Isten elveszi a szlt az eddigi brlktl, s olyan npnek adja, amely megtermi gymlcst. Ez az Izrel eddigi kivetettjeibl s a pognyokbl egybepl j np, a messisi ekklsia. Az ellenfelek megrtik, hogy a pldzat le ellenk irnyul, szeretnk is haladktalanul rtalmatlann tenni Jzust, de a kzhangulatot mg mindig nem sikerlt kellen befolysolniuk, ezrt egyelre vrniuk kell tervk kivitelezsvel.
Mt. XXII. RSZ
Mt. 22,1–14. A kirlyi mennyegz pldzata (Lk 14:16–24).
A pldzat trgya azonos az elz kettvel, de fokozst jelent azokhoz kpest. Az elsben a dnts lehetsgre mutatott r Jzus, a msodikban azt hirdette meg, hogy elvtetik Izreltl Isten orszga, itt pedig Isten ellensgei fltt hirdet vgs tletet. A pldzat eredeti formjban egyszeren egy gazdag ember vendgsgrl lehetett sz: a meghvst elszr ltalnossgban kzltk, azutn jelltk meg a pontos idpontot. Ezt kvette a vendgek visszautast vlasza, a hvs megismrlse: a „mltatlanok” meghvsa s az eredetileg meghvottak kizrsa a vendgsgbl. pldzat elejn Mt rzi jobban az eredeti formt, de azutn a kpanyagon egyre jobban tt a tartalom. A ktszeri hvs Izrel megvetettjeire, majd a pognyokra utal, a tbb szolga helyett az egyetlen kldtt Jzusra. A bevezet szavk utn a pldzat ismt egy folyamathoz hasonltja Isten orszgt. Kzppontjban egy kirly finak lakodalma ll. A kirly a pldzatokban ltalban Isten megjellse, a fi mennyegzje a vgs idk nagy messisi lakomja, a beteljeseds tlrad bsge (v. 9:15). A meghvs kt mozzanata itt sszefolyik: a kikldtt kvetek azokhoz fordulnak, akik mr korbban megkaptk a meghvst (tous keklmenous). A meghvsra vllvonogat visszautasts a vlasz, de a kirly ebbe nem nyugszik bele. Isten mrhetetlen trelmre utal a kp mgl eltr tartalmi elem: nem tud belenyugodni abba, hogy a „hivatalosak” kimaradjanak a mennyegz nagy rmbl. Az ismtelt hvsra arctlan megvets a vlasz: a hvottak ki sem mentik magukat, hanem elindulnak htkznapi gyeik utn. Magatartsuk betetzsnek elbeszlse vgleg elhagyja a pldzat kereteit: nyltan beszl arrl, hogy a prftagyilkos np vrost Isten tletesen el fogja puszttani. Ez utn a „kzjtk” utn folytatdik a pldzatbeli kp. Most mr ton-tflen sszeszedett npesggel telik meg a hz: ez a mozzanat Isten szemlyvlogats nlkli kegyelmnek brzolsa, a messisi gylekezet egybegyjtsnek kpe. Nincs klnbsg Izrel fiai s a pognyok, szegnyek s gazdagok kztt, csupn az a fontos, hogy a gazda akarata beteljesedett: a lakodalmas hz telve van vendgekkel. A befejez rszlet egy jabb pldzat, Mt nll anyaga. Ez azt emeli ki, hogy akik elfogadtk a meghvst, azoknak ebbl komolyan le kell vonniuk a kvetkeztetst. A pldzat egy vratlan fordulattal hvja fel erre a figyelmnket. Brhonnan hvta vendgeit a gazda, azt joggal elvrhatja tlk, hogy mltkppen jelenjenek meg az nnepi alkalmon. A mennyegzi ruha nem kltsges dszltzet, csupn tiszta ruha a szennyes munkaruhval szemben. A ruhacsere elmulasztsa csak a gazda s az alkalom semmibevtelt jelentheti, ezrt nem igazsgtalan a gazda magatartsa. A tants arra int, hogy aki mltatlan ltre meghvst kap Isten orszga rmbe, s azt hiszi, hogy ennek elfogadsa semmire sem ktelezi, az nem kerlheti el a vgs tletet. A befejezs arra utal, hogy Isten hv szava ugyan sokakhoz eljut, de ezek nem mind vannak benne valban a kivlasztottak seregben. Ez a dolgok onnan fellrl lthat isteni oldala.
Mt. 22,15–22. Az adgaras (Mk 12:13–17; Lk 20:20–26).
Mint az elz hrom pldzat, gy a 22. r. htralev rszben lev ngy vita-beszlgetsbl ll egysg is a farizeusi kegyessg ellen irnyul, s a 23. r. nagy fedd beszdt van hivatva elkszteni. A szanhedrin tagjai rgi tervkhz hven dnt tmadsra kszlnek Jzus ellen. Mivel Jzus a tmegre ppen tantsa rvn van a legnagyobb hatssal, ezrt az ltszik a legalkalmasabb mdnak, hogy ezen a ponton „fogjk meg” (pagideuein „trbe ejt, csapdba csal”, az jszvetsgben csak itt). Egyrszt le akarjk jratni, msrszt olyan nyilatkozatot akarnak kicsalni belle, amely az ellene indtand perben dnt bizonytk lehet. Szndkaikat ppen ezrt titokban igyekeznek tartani, ezrt mr a vitapartnereket is flrevezet mdon vlogatjk ssze. A farizeus-tantvnyok termszetesen a farizeusi tbor llspontjt kpviselik, amely a nemzeti eszme hve ugyan, de a zltktl eltren nem szentest semmilyen erszakot, st, szvetsgi alapon hirdeti a felssg irnti engedelmessg parancst, teht az adfizetst sem tiltja. Csupn az egsz helyzetet teljesen negatv mdon; Isten tletes intzkedseknt rtelmezi, s szvbl htozza a pogny hatalom megdlst. A herdinusok a nemzeti kirlysg hvei, de „relpolitikusok”, ezrt a flttlen Rma-bartsg s az ad krdsben minden vallsi szempont mellzse jellemzi ket. gy tudnak egyek lenni a farizeusokkal abban, hogy Jzus messisi „programjban” hallos veszlyt ltnak Izrelre nzve, s ki akarjk t kszblni a np letbl. Bevezet szavaik azt a benyomst akarjk kelteni, hogy egy igazn get krdsben vrnak perdnt szakvlemnyt egy minden tekintetben erre hivatott rabbitl. A feltett krds az alattvalkra szemlyk vagy birtokuk utn kivetett egyenes adra vonatkozik (knsos, lat. census, Lk-nl phoros, ellenttben az rukra kivetett kzvetett adval, amelynek neve telos „vm”). A sz mgtt sok minden hzdik meg: Isten npe alja van vetve egy pogny hdt hatalomnak, Rma els szm adszedje maga Herdes, akinek pnzsvrsgt s durva adbehajtsi mdszereit vgl mr Rma is megelgelte: az adbehajts szolglatban ll a vmszedk hlzatnak jl ismert tevkenysge, s a zsidgyll Piltus szmos kihv intzkedsnek clja ppen az, hogy az adfizets ellen rugdaldz zsidsg dacos ellenllst megtrje. A csapda valban jl van kiszmtva: ha Jzus igent mond a krdsre, akkor a tmeg szemben nem Messis, mert a tmeg – klnsen Galileus Jds ta – a messisi program tartozknak tartja a census elleni tiltakozst. Ha nemet mond, akkor a tbbi mr a rmai igazsgszolgltats gye. Jzus tlt a krdezk sznlelsn, nem vlaszol a krdsre, s abba is hagyhatn itt a dolgot, ha csak a krdezk igazi indtokait nzn. De tudja, hogy a krds valban fennll, s a farizeusi llspont ppen olyan kevss ad megoldst benne, mint a herdinusok. Ezrt gy folytatja tovbb a beszlgetst, mintha a krds a legtisztbb indulatbl fakadt volna. Csak ppen a fellltott kettssgbe nem megy bele, hanem a tovbbiakban maga hatrozza meg a prbeszd folyst. A tovbbi vita lehetsgt elvgva olyan mdszerhez folyamodik, amely elszr teljesen idegennek ltszik egy rstudtl vagy rabbitl, vgl azonban a legtkletesebb pldzat alakjt lti. Egy olyan pnzdarabot kr ellenfeleitl, amellyel az adt szoktk fizetni (nomisma tou knsou), s a tovbbiakra nzve dnt az, hogy ellenfelei a pnz kzelebbi megnevezse nlkl is ismerik ezt, st: van is nluk ilyen, s azonnal t tudjk adni neki (dnarion az egyik Tiberius-fle dnr, a birodalom egyik legjobb s legelterjedtebb pnzneme). Ezen a pnzdarabon a rmai csszrnak ugyanaz a felsgjele lthat, amelyrl a zsidk a csszri „zszlkon” (signum-ok) annyira borzadtak, hogy ez a borzads Piltus hivatali idejnek elejn a hall vllalsra is kszekk tette volna ket. Az viszont szemellthatan nem zavarja ket, hogy ezt a pnzt hasznljk minden anyagi gyletk lebonyoltsa kzben, zavarv csak ott vlik a krds szmukra, amikor az adzs ktelezettsgre gondolnak. Jzus krdse szakszer s trgyilagos, s ellenfeleinek akarva-akaratlan ki kell mondaniuk a vlaszt. Ez a vlasz ppen rvidsgben csattans (Kaisaros – minden mltsgt mellzi, de gy is megnevezi a pogny birodalom istenknt tisztelt urt). A vlaszban Jzus gy mond igent a rmai hatalomra, hogy ezzel Isten legtisztbb prftai kijelentst folytatja (v. Jer 5kk.), a birodalom ltnek puszta tnyt Isten intzkedsbl vezeti le, s ezzel teszi erklcsi ktelezss vire. Vgl pedig egy olyan dolgot mond ki, amelyet gyakorlatban ellenfelei is elismertek s kvettek: amit a csszr kvetel, az az v, teht az adban csak „visszaszolgltatsrl” van sz (apodounai, les ellenttben a 17. versbeli dounai-jal), akr csupn a pnzre gondolunk, akr az uralkod irnti tiszteletre is. Az ember vallsos nistentsre mr Jzus hallos csapst, mert ez az alapja Izrel Rma elleni lzongsnak is s gy kitnik, hogy vgs gykerben ez a magatarts Isten elleni lzads. Ezrt megragad a vlasz kt felnek szorosan kapcsold prhuzamos szerkesztse (az imperativusban lev lltmnyt meg sem ismtli). Az ember lete, tl fldi letnek hatalom al vetett voltn, egy magasabb sszefggsben is ads let, s ebben a magasabb sszefggsben helyes s igazi csupn az elz is. Istennek vagyunk adsok egsz letnkkel, megbzatsba kaptuk ezt, s „vissza kell szolgltatnunk” neki: erre utal Izrel egsz istentisztelete. Itt van a sokkal slyosabb krds az egsz farizeusi kegyessgben is, ettl beteg a fldi viszonylatok kztt foly letnek egsz mdja is. Az ellenfelek megdbbense annak szl, hogy Jzus ennyire belelt a lelkkbe. Nem tehetnek mst: ismt eredmnytelenl tvoznak el, s magra hagyjk Jzust.
Mt. 22,23–33. Krds a feltmadsrl (Mk 12:18–27; Lk 20:27–40).
Mint lttuk, az elz krdsben a felvetett kettssg bizonyul helytelennek: a szadduceusok krdse viszont kptelen. E csoport tagjai ritkn szerepelnek az evangliumokban, egybknt a papi arisztokrcia tagjai, a templom fnybl lnek, de rajongi a grg kultrnak, emellett pedig Izrel si kegyessgi hagyomnyai leghvebb rkseinek tartjk magukat. ltalban gy tnik fel, hogy csak Mzes t knyvt fogadjk el knoni iratgyjtemnynek, s kzismert dolog, hogy nem hisznek a feltmadsban (hogy itt a legontes m einai anastasin ltalnos jellemzs vagy a krds konkrt bevezetse, az nem dnthet el vilgosan). Szerintk a sgor-hzassg intzmnye vilgos bizonytk arra, hogy a mzesi Trvny nem szmol a feltmads lehetsgvel. Ennek megvilgtsra szolgl ajkukon a gnyos clzattal eladott trtnet, amely a kor szoksa szerint klttt eset, azonkvl teljesen valszntlen is. Gyakorlati slya sincs, mert Jzus korban a sgor-hzassg mr nem szmtott ktelez intzmnynek. Mindenesetre a 28. versbeli krds, amely a szadduceusok voltakppeni cljt fejezi ki, arra mutat, hogy az tlagos zsid felfogs egszen emberi mdon gondolkozott a feltmadsrl. gy a szadduceusok llspontja tipikus fligazsg: igazuk van abban, hogy a durva emberi kpzetekben jelentkez, hamis feltmads-hit ellen hadakoznak. De tvelyegnek, amikor azt hiszik, hogy ezzel egytt ll vagy bukik maga a feltmads tnye is. A feltmads nem a fldi let mdjra trtn folytatsa az ember letnek, hanem valban „radiklisan msknt” („totaliter aliter”) l a feltmadott ember az j teremts vilgban, mint a fldi ember a mostani vilgban. Csak a feltmads helytelen hite ellenkezik a Trval, s a szadduceusok hibja az, hogy sem az rst, sem Isten hatalmt nem veszik komolyan.
Mt. 22,34–40. A nagy parancsolat (Mk 12:28–33; Lk 10:25–27).
A szadduceusok elnmtsa veszedelmes ellenflnek mutatja Jzust., gy farizeusi ellenfelei tancskozsra gylnek ssze, hogy megtalljk a megfelel eszkzt Jzus ellen irnyul tervk megvalstsra. Most egy trvnytud ll el kzlk, s mr ez is jelzi, hogy az jabb „prba” a trvny ismeretnek terletn fog trtnni. Krdse a zsid rsmagyarzat szellemnek ismeretben termszetes. Megfogalmazsa nem egszen egyrtelm (megal lehet egyszeren „nagy”, de „legnagyobb” is): clja az lehet, hogy minl tbb trvnyhely kerljn szba, s gy minl vilgosabban leleplezdjk Jzusnak a trvnyben val jratlansga. Jzus vlasza nem j. Els felt (Deut 6:4kk.; a szakasz neve els szavrl: emac) naponknt imdkoztk Izrel fiai: de nem j a msodik paranccsal val sszekapcsolsa sem (Lev 19:18). j az, ahogyan Jzus a kettsen egy parancsolatnak az egsz trvnyhez val viszonyt jellemzi. A trvny nem sok fggetlen erklcsi parancs szervetlen sszefogsa, hanem a szeretet egyetlen parancsolatnak kifejezse a vltoz krlmnyek vltozatos nyelvn. gy a vlaszban megjellt parancsolat nem egy a sok kzl, brmily jelents is egybknt, hanem a legels (prt: a trvnytudval ellenttben Jzus egyrtelmen fogalmaz), a trvny egyedli tartalma (Rm 13:9k.). Az is vilgos gy, hogy a trvny lelki, betltse nem egymstl fggetlennek tartott parancsolatok pepecsel, de teljesen klssges „szemmel-tartsa” (obszervancia) rvn lehetsges, csak Krisztus mdjn s lelkletvel. Egyesl Jzus rti helyesen s tlti be igazn a trvnyt. Az ember fltt tletet hirdet, amikor ezt kimondja, de ellenfelei semmit sem vethetnek szemre szavai alapjn. A vita befejezetlen marad, Mt kzvetlenl tr t a kvetkez prbeszdre.
Mt. 22,41–46. Dvid fia s Ura (Mk 12:35–37; Lk 20:41–44).
A farizeusok tovbbi vitra kszlnek, ezrt Jzus eltrve eddigi szokstl; de teljesen a farizeusi szoks krn bell maradva ellentmadsba megy t: maga tesz fel ellenfeleinek egy krdst. A krds formjbl ltszik jelentsge (ti hymin dokei? teljes felelssggel nyilvntott szakvlemnyt ignyel). Tartalma a Messis istenfisga, ha nem is ezzel a szval fejezi ki. Az ellenfelek meghatrozsa vezeti be a Zsolt 110:1-et, amelyre Jzus hivatkozik vlaszban: Dvid fia. Az idzettel nem azt akarja bizonytani, hogy a Messis nem lehet Dvid fia, sem nem nmaga dvidi szrmazst akarja igazolni (ezt nem is vonjk ktsgbe). Sajt eszkzeikkel fogj
|