//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

Mt 10 - 15 rsz.

Mt 10 - 15 rsz.


Mt. X. RSZ

Mt. 10,1–16. A tantvnyok kikldse (Mk 6:7; 3:14–19; 6:8–11; Lk 9:1; 6:13–14; 9:2–5; 10:3–12; v. ApCsel 1:13).

A kiklds, a tantvnyok kivlasztsnak elbeszlse s az apostoli nvsor Mt szerkeszti munkja rvn kerl egy egysgbe. Az sszefggs tartalmi igny, a rszletek j rtelmet nyernek benne. Jzus messisi munkja a vgs nagy tletet kszti el. Ezrt elszr sszegyjti npt, a messisi gylekezetet, hogy az embert eszkzv tegye a vilg megvltsnak. Erre kszti fel tantvnyait, amikor most prbakppen kikldi ket Izraelbe. maga jr elttk a kldetsben, s arra ad nekik hatalmat, amire Isten is adott neki. A tantvnyok kldetse a Krisztus kldetsben val rszeseds, ezrt ebben a kldetsben minden emberi nyomorsg orvosai lehetnek. Kldetsk alapjn kapjk most mr az apostolos „kldtt, kvet” nevet: kldetskben kldjk szemlyt kpviselik s vele egyenl jogaik vannak. A tizenkettes szm azt jelenti, hogy Jzus vltozatlanul az egsz Izrelt tekinti Isten gretei rksnek, gy tekint a megvlts teljessgre. Az apostoli nvsorbl pedig az tnik ki, hogy Izrel minden rtege s tpusa kpviselve van a kicsiny seregben: vmszedtl kezdve galileai halszokon t a farizeusi zlta-prt tagjig (Kananaios az arm qane’n’ „vakbuzg, zlta”), csendes, visszahzd emberektl kezdve egszen az rkk hangos, fanatikus rajongig (Pter). Nem emberi szemlyk, hanem Isten kld szava teszi ket apostolokk, s az is bizonyos, hogy nem egyforma a slyuk az egyhz letnek kezdeti idszakban. Jzus rszletes tbaigaztst ad prbakldetskre indul tantvnyainak. Amg sorrendben az els szolglatot, Izrel fiainak bresztst nem vgeztk el, addig nem lphetnek tl npk krn. Egybknt az rmzenett adja ajkukra, s ezt a tantvnyok szolglatban is azok a messisi jelek kvetik, amelyeket maga is tett. Npk krben most mg nem kell aggdniok meglhetskrt: Isten a np fiainak vendgszeretete ltal gondoskodik errl. Ezrt sem anyagi javak szerzsre nem adhatjk fejket, sem biztonsguk rdekben nem kell emberi eszkzkhz folyamodniuk. Kldetsk sorn Isten bkessgt viszik magukkal (a hb. lm megfeleli a smi nyelvekben a „bke” s a „ksznts” jelentst tartalmazzk, gy itt az aspazesthai s az eirn szavak sszecsengnek): mindenkivel vllaljk a kzssget, aki elfogadja ezt az zenetet, de aki elutastja, azzal tletesen tagadjk meg a kzssget (leverik lbukrl a port, vagyis a legcseklyebbet sem viszik magukkal tlk). Vgl arra figyelmezteti tantvnyait az r, hogy npk krben teljes kiszolgltatottsgban jrnak. Isten Lelke azonban nem hagyja ket magukra, ezrt okosak s romlatlanok tudnak lenni a kldetsben, az j ember ltbl folyan olyan sztnsen, ahogyan termszeti ltben az llat tud.

Mt. 10,17–25. A tantvnyok sorsa (Mk 13:9–13; Lk 21:12–13; 12:11–12; 21:24–25; 16–19; 6:40).

A hagyomny elemeit Mt ismt j sszefggsbe lltja. Az elzmnyekkel bizonyos feszltsgben elszr vja tantvnyait Jzus az Istene ellen lzad Izreltl, de tvolabbra tekintve a hasonl indulat pognyoktl is. Ezek az ldzs mindenfle fajtjt ki fogjk prblni rajtuk, de k soha nem maradnak emberi erikre hagyva. Isten lelke, aki velk jr a kldetsben, a dnt pillanatban szjukba adja a szksges szt. Az evanglium szava az emberi egyttls legbels kreiben, a csaldon bell is mly meghasonlsokat idz el: a legkzelebbi hozztartozkat egyms megl ellensgeiv teszi. A tantvnyok ellen egyetemes gyllkds kl Mesterk ellensgeiben, de aki a vgs clra, a vilg megvltsra tekint, amelyben gret szerint neki is rszesednie kell, az nem csggedhet, ezrt clba is r. Emberi hsiessgnek nincs helye a prbk kzepette. Aki a bke evangliumt hordozza, az kihv hskdssel sem szthatja a bktlensg tzt. Az igazi kitarts nem egy helyhez, hanem egyazon szolglathoz kti az embert! Jzus szava tlmutat a prbakldetsen, egybefogja a vgs idkig azonos kldetsben jr nemzedkeket. A tvolinak hitt vg kzel van: mg be sem fejezdik Izrel npnek Istenvel val megbkltetse, mr itt lesz a fldn a vgs tletre rkez Emberfia. sszefoglalsul Jzus mg egyszer rmutat tantvnyaival val sorskzssgre. A sz sokrt rtelmben „elg”, ha a tantvny s tantja, a rabszolga s ura egy sorsot hordoz. Ktsgtelenl keserves dolog rgalmakat szenvedni a kldets sorn. De kzben arra kell gondolnunk, hogy ugyanezt szenvedte vitl Jzus is, s mi gy az hza npe vagyunk (Beezeboul, hb. Bacl zebl lehet „a trgya ura” vagy „a hz ura” is, akkor az oikodespots – oikiakos szprral alkot szjtkot).

Mt. 10,26–33. A tantvnyok vallsttele (Lk 12:2–9; v. Mk 4:22; Lk 9:26; v. Mk 8:38; Lk 21:18).

Isten akarata az, hogy igjnek igazsga mindenki eltt egyre inkbb kiderljn: ezrt a pldzatban mondottak nyltakk, a bizalmas krben elhangzottak nyilvnos dolgokk vlnak. A tantvnyoknak is minden ron ezt a munkt kell s rdemes is vgeznik. Az Istennel ellensges vilg legfeljebb fldi egzisztencijukat veszlyezteti, ezrt nem kell tartaniuk tle. Isten az egyedli, akinek teljes emberi egzisztencink fltt hatalma van, egyedl tle kell tartanunk az let adja s egyedli ura. Viszont az Istenben val felttlen hit kiz minden flelmet. Itt is egy „kisebbrl nagyobbra” halad kvetkeztetssel rvel Jzus. A fillres rtket sem jelent verebek nem esnek ki Isten gondoskodsnak kre all. Mennyivel kevsb akkor az ember? Vgl Jzus nyltan a vilg tl brjaknt mutatkozik be vi eltt. Isten mellett hitvallst tenni itt egyenl rtkv vlik a Jzus mellett tett hitvallssal, s Jzus megtagadsa Izrel szmra Isten megtagadst jelenti. Ebben az rtelemben hirdet Jzus tletet s kegyelmet, npe fiainak s az embereknek a fldn tanstott hitvallsos vagy hittagad magatartsa alapjn. gy tartja igazn tiszteletben az ember szabadsgt: akinek nincs r szksge, arra nem erlteti r magt. De Izrelnek azt is meg kell gy tudnia, hogy csak a Krisztuson t vezet t.

Mt. 10,34–39. A tantvnyok nmegtagadsa (Lk 12:51–53; 14:26–27; Mk 8:34–35; v. Mt 16:24–25; Lk 9:23–24).

Jzus a bkessg fejedelmeknt jtt el a vilgba, de ez soha nem jelenthet megalkuvst, mert knyrtelen harc a bn ellen, s csak ezen az ron, Jzus lete rn, a meggrt bkessg megszerzse. maga tisztban van vele, hogy igehirdetse megosztst jelent tantvnyai s legkzelebbi hozztartozik kztt, de ezt tudnia kell minden tantvnynak is, s le kell vonnia belle a kvetkeztetst. Jzus arra tant, hogy tiszteljnk minden Istentl adott emberi kapcsolatot. De azt is vilgoss, teszi, hogy azonnal meg kell tagadnunk kapcsolatunkat minden emberrel, brki legyen is az, aki Krisztus vetlytrsv akar vlni az letnkben. A kereszthordozs kpe foglalja ssze a tants tartalmt: kzismert volt, hogy a kereszthallra tlt embernek magnak kellett kivinni a veszthelyre a keresztet, amelyre felfesztettk. Bizonyos, hogy mindig a vrtansg kockzatval jrunk az r kvetsben, de a vrtansg nem magunk vlasztotta lehetsg, hanem a bizonysgttelnek Istentl rendelt formja szmunkra, adott esetben. Tlnk az lland kszenltet kveteli meg Jzus: csak az tallja meg a teljes letet magba lel rk letet, aki szntelenl ksz szolglata kzben lemondani fldi egzisztencija biztostsrl, a fldi let elnyeirl s knyelmrl.

Mt. 10,40–42. A kikldsi beszd vge (Mk 9:37.41; v. Mt 18:5; Lk 9:48).

Befejezsl Jzus visszatr a beszd kezdetn felvetett gondolatokhoz: Izrelben lesznek olyanok, akik befogadjk a tantvnyokat, s lesznek olyanok, akik nem fogadjk be. Ha Krisztus kldetsben jrunk, sohasem gondolhatjuk azt, hogy ez a mi szemlyes krdsnk: t fogadja be s fogadja el az, aki elfogadja a kldetsben jr tantvnytl Krisztusnak Isten orszga meghirdetsben bejelentett ignyt. A tantvnyok teht ugyan azon a cmen (eis onoma rtelme itt gy ragadhat meg) szmthatnak Izrel vendgszeretetre, mint a hajdani-prftk s igazak. De azok jutalma is, akik vendgl ltjk ket, ugyanaz lesz, mint azok, akik a hajdani prftkat s igazakat vendgl lttk. Lehet, hogy Krisztus kldttei a np szemben „kicsinyek”, de Uruk gretesen hirdeti meg, hogy Isten ppen a kicsinyek gyt karolja fel a fldn, s aki a kicsinyekben felismeri az emberszeretet ignyvel jelentkez Krisztust, az bizonyos lehet az Atya jutalmaz kegyelmben.

Mt. XI. RSZ

Mt. 11,1–19. Keresztel Jnos s Jzus (Lk 7:18–30; 16:16; 7:31–35; v. Mt 17:10–12; Mk 9:11–13). Mt a kikldsi beszd befejezseknt nem emlti, mert termszetesen kvetkezik a mondottakbl, hogy a tantvnyok elindulnak a kldetsbe. A hangsly azon van, hogy Jzus is elindul, s elttk jr a kldetsben. Kzvetlenl ehhez a megjegyzshez kapcsoldik egy olyan krds tisztzsa, amely az segyhzban a kezdeti idkben sok flrertst okozott: Keresztel Jnos s Jzus viszonya ez. Jzus Kapernaumban tant; Jnos onnan mintegy 200 km-nyire, a Holt-tenger partjn lev Machairous-erdben van fogva. Fogsga nem szigor, rintkezik tantvnyaival is. gy veszi hrt Jzus tetteinek, s ezeket messisi jeleknek ismeri fel. Viszont nem ltja bennk azt a vonst, amely az igehirdetse legfontosabb tartalmra utalna: az tlet kzeledsre. Mindenesetre a Jzus irnti bizalom jele az, hogy tantvnyaival neki magnak tteti fel a dnt krdst. Jzus vlasza burkolt, s arra akarja rnevelni Jnos tantvnyait, hogy az embernek magnak kell dntenie az ilyen krdsekben mindazok helyes rtkelse alapjn, amiket maga tapasztalt. A 9:18–34-ben elbeszlt messisi jelekre hivatkozik, s ezek fokozst jelent felsorolsa vgn sszefoglal rtelmezsket adja (ptchoi euaggelizontai, zs 61:1). Boldog az, aki gy tudja t elfogadni, ahogyan jtt, mert megltja benne Isten kldttt. Ebben benne is van a vlasz Jnos tantvnyainak a krdsre. Mikzben Jnos tantvnyai tvoznak, Jzus ismt a maga tantvnyaihoz fordul: nyilvn nem kis tmeg lehet krltte. Jnossal kapcsolatos midenfle tves vradalmat elutast szavaiban. Mr pusztai megjelensnek s letmdjnak ignytelensge. de klnsen prftai igehirdetse vilgos bizonysg jelleme mellett: nem opportunista udvaronc, hanem Isten zenetnek megalkuvst nem ismer hordozja. Mint prfta nem csupn az szvetsgi prftasg beteljestje, hanem a prftk kornak utols alakja is. tkszt, aki nem tvolra mutat maga el a trtnelemben, amikor a beteljesedsrl szl, hanem a maga korra, mert kzvetlenl a Messis szemlye eltt jr. Jzus kornak legnagyobb emberi szemlyisge Jnos, de tipikusan mg a rgi vilgkorszakhoz tartozik, mert a messisi gylekezet tagjaira nzve nem emberi szemlyisgk dnt, hanem „fellrl” szletett lnyk. Jnost egy vilg vlasztja el az ekklsia korszaktl. A legkisebb is, aki bell, van Isten orszga fldi megvalsulsnak a krn, olyasminek lett rszesv, aminek Jnos mg nem lehetett. Az nneplyes hang bizonysgttel (amn leg hymin…, ho echn ta akouet) legnehezebb mondata a 12. vers. Sokan gy rtik, hogy Isten orszga ellen erszakkal lpnek fel ellensgei, s e magatartsukat siker is koronzza. De ez Jzus tantsba nem illik bele (v. 8:11k.; 21:43; 23:13), a kvetkez vershez sem kapcsoldik logikusan. Jzus itt a Jnossal bekvetkezett korszakvltsrl szl. Az utna kvetkez nemzedk nem passzv, vrakoz tpus: szenvedlyesen aktv magatarts fzi Isten orszghoz. Csak gy nyerheti el Isten orszgt (biazetai h b. t. ou. jelentse: „kiknyszertik maguknak a mennyek orszgt”; a kifejezs a farizeusi teolgiban ismert, csak ez a trvny megtartst tartja a kiknyszerts eszkznek, Jzus igehirdetse pedig az odasznt letet). Jzus szavai szerint Jnos Ills-tpus szemlyisg. E szavaival tallan jellemzi Jnos kldetsnek lnyegt, de valsznleg helyreigazt egy olyan tves „Ills-apokaliptikt” is, amely gy gondolta, hogy a Messis eljvetele eltt maga Ills tmad fel szemly szerint, s jn vissza a Messis tjnak elksztsre (v. Mal 3:1.21). A beszd zr szakaszban Jzus a korabeli Izrelt jellemzi, hozz s Jnoshoz val viszonya tekintetben. Pldzatot mond. Olyan ez az Izrel, mint a piactren jtszadoz gyermekek. Az egyik csoport jtszani hvja a msikat, de hiba ajnlja fel a legellenttesebb hangulat jtkokat (lakodalmas, temetsdi), amazok mgsem llnak ktlnek. Utals ez Jnos s Jzus megjelensnek, igehirdetsnek s egsz „programjnak” a lts szmra lesen mutatkoz klnbzsgre. Jnos az aszkta letmd olyan megtestestje, amilyet kora el sem tudott mr kpzelni. Jzus pedig annyira szabadon l az Atya nyjtotta javakkal, hogy kortrsai mindennek elmondjk: falnknak, rszegesnek blyegzik (ezzel taln mg „trvnytelen” szrmazsra is cloznak), csak ppen, az szabvnyuk szerinti vallsos embert nem tudjk ltni benne. Izrel a maga dnt tbbsgben egyikkre sem hallgat, s ezzel vilgoss teszi, hogy az egsz krds nem kegyessgi klssgek, hanem lelklet krdse. Mindegy, hogy ki mit hirdet: csak azt ne vrj a senki ettl a makacs nptl, hogy megvltoztassa Izrel jvjre vonatkoz nzeteit, vagyis hogy megtrjen. Jnosnak s Jzusnak azrt van igaza, mert Istennek adnak igazat. Ez a vonsuk folytatdik azokban, akik elfogadtk megtrsre val hvsukat, a vmszedkben s a bnskben, akik gy Isten blcsessgnek cselekv rszeseiv vltak.

Mt. 11,20–24. A galileai vrosok krhoztatsa (Lk 10:13–15).

Jzus szmos messisi jelt (dynameis „hatalom, hatalmi jel, ermegnyilvnuls”) tett eddigi munkssga sorn. A pognyok felfigyeltek jeleire, megsejtettek valamit titkbl, csak szkebb hazjnak vrosai maradtak rzketlenek, pedig ezekben tette legtbb messisi jelt. Ezrt fj szvvel ugyan, de tletet hirdet ezekre a vrosokra: a Kapernaumtl nem messze szakra lev Korazinra, a Genezret-t legszakibb cscsknl fekv Btsaidra, st „a maga vrosra”, Kapernaumra is, amelyen az sem fog segteni a vgs tletben, hogy Jzus annyiszor tallt otthonra falai kztt. Ezen az alapon hiba remnykedik felemeltetsben, mert sorsa csak elvettets lehet, kznye miatt. Slyosabb tlet vr ezekre a vrosokra, mint azokra, amelyek nem lehettek mg tani Jzus messisi jeleinek, s gy kvettk el slyos bneiket (Sodoma a plda az si idkbl, de megemlti Jzus a maga kornak kt nagy pogny vrost is: a szr Fncia egykori s ksbbi fvrost, a tengerparti Szidnt s a tle mintegy 35 km-nyire dlre fekv Tiruszt). Jzus kvetinek meg kell tanulni Uruk rtkelsmdjt: Isten elnzbb irgalmassga folytn a pognyok irnt, akik nem kerltek mg szembe dnten azzal a krdssel, hogy mit jelent nekik a Nzreti Jzus, mint a vlasztottak irnt, akik el beszdes valsgban llt oda az r, de engedetlen letkkel elutastottk.

Mt. 11,25–30. Jzus messisi szzata (Lk 10:21–22).

Egszen emelkedett nyelven, klti formban tesz vallst Jzus a megelz tletes szzat utn arrl, hogy az Atya minden intzkedsben keresi s megtallja, kapja s elfogadja az „jtetszst”, elre elvgzett akaratt (eudokia, hb. rcn). A himnusz els szakasza (25–26. v.) nneplyesen szltja meg a mennyei Atyt, majd arrl szl, hogy akiket Izrel Isten titkai kizrlagos ismerinek tartott, azok ell Isten akaratbl ezek a titkok rejtve maradtak; viszont akiket a np s fknt ezek a tekintlyes hivatalos kegyesek szmtsba sem vettek, azokat jnak ltta beavatni titkaiba. A msodik szakaszban Jzus – a negyedik evanglista beszdmodorhoz nagyon kzel ll formban – arrl szl, hogy t azrt sem ingathatja meg munkjban semmilyen sikertelensg, mert mindezek kzepette is tudja, hogy Isten t teljhatalommal kldte el. Izrel rtetlensggel veszi krl a Fit, de Isten ettl fggetlenl „tud rla”, vagyis vllalja vele a kzssget (epiginskei, a hb. jdc rtelmben). A vele val kzssg teljessgt is csak a Finak adta t, s csak az lehet rszesv, akinek kijelenti. Istenhez csak Krisztuson t, ltala vezet t. A harmadik szakasz (28–30. v.) a np elgytrt fiaihoz fordul hvogat szval. Az iga emltse mutatja, hogy nem ltalban az let, hanem csak a kegyessgi let terheirl van sz: Jzus ppen azok szabadtsra jtt, akik belerokkantak a trvny igjnak hordozsba, s nhibjukon kvl remnytelenekk vltak. arra teszi a hangslyt, hogy terhet mindig kell hordozni, mert az let s tartalma, a szolglat terhet jelent. De az Istentl rendelt, helyes kegyessg e terhek elhordozst nem megnehezti, mint a farizeusi kegyessg, hanem ppen megknnyteni igyekszik. Ezrt szl Jzus arrl, hogy is igt tesz vire, mert csak gy tudjk ezeket a terheket elhordozni. De az igja „praktikus” (chrstos), gy az a teher, amelyet ad vinek elhordozsra, ennek az ignak a segtsgvel elhordozhat (elaphros). Ezt az igt hordozza elttnk akkor, amikor pldt mutat: hogyan rendeljk al magunkat Isten akaratnak (prays), s hogyan hagyatkozzunk szvnk szerint, nem knyszerbl, teljesen Istenre (tapeinos t kardia).

Mt. XII. RSZ

Mt. 12,1–8. Kalsztps szombaton (Mk 2:23–28; Lk 6:1–5).

Jzusnak Izrellel folytatott vitjval foglalkozik klnlegesen is a 12. rsz: ennek els egysge a szombat-trvny krli vita. A bevezetl szolgl idmeghatrozs is csak annyiban konkrt, hogy az eset szombaton trtnik. ltalnos a helyzetrajz is: a farizeusok leselkednek Jzus utn, de nem azt kifogsoljk, hogy tantvnyai szombaton ton vannak (2000 rfnl nem nagyobb utat szombaton is meg lehetett tenni); nem is azt, hogy idegen fldeken kalszt tpnek hsgk csillaptsra, mert ezt a trvny az si kzssgi birtokrendszer alapjn megengedte; hanem azt, hogy a kalsz letpse s kimorzsolsa kzben szombaton meg nem engedhet munkt vgeznek. Jzus Izrel dics mltjbl emlt fel olyan eseteket, amelyek sorn Isten szent kldttei voltakppen megszegtk a szombatot, de az utdok ezt nem vetik szemkre, mintha nem is tudnnak rla (ouk anegnte?). Dvid, szent kldetsben jrva, ksrivel egytt megette a szent kenyereket a templomban szent kldetse kzben, pedig ezeket csak a papok ehettk meg (1Sm 21). A rabbinus hagyomny szerint ez az eset szombaton trtnt, s ez mg csak slyosbtja a trvnyszegst. De mg ennl is feltnbb az, hogy a papok a templomban szombaton – ppen a szolglat rdekben – megszegik az nnepet, munkt vgeznek (Lev 24:8k.; Num 28:9k.), mgsem hibztathatk. Ha a templomrt meg kell szegni az rott trvnyt, mennyivel inkbb akkor a Messisrt, aki tbb minden istentiszteleti formnl, s a templom vgt is jelenti. Isten nem ismer el semmilyen ncl kegyessget, csak azt, amelynek lelke a szeretet: ez az els, mindenek eltt, s ha az engedetlen kegyessg az ncl kegyessg parancsaival akarja gytrni a vlasztottakat (ldozat!), akkor Jzus les klnbsget tesz a kett kztt; elveti az ncl kegyessget, s skraszll a trvny szvrt, az ember szeretetrt. A tantvnyok ebben az gyben jrtak, ezrt nem illethetk vddal. Jzus azrt jogosult mindennek megllaptsra, mert az Emberfia, a vilg tl Ura, s mint ilyen r a trvny, a szombattrvny fltt is.

Mt. 12,9–14. Jzus szombaton gygyt (Mk 3:1–6; Lk 6:6–11; 14:5).

Ez a trtnet az elzvel egy napra esik, helyre nzve nem kapunk kzelebbi meghatrozst (autn-rl nem tudjuk, kikre vonatkozik). A zsinaggban elll beteg flkeze teljesen sorvadt („szradt kez” npies kifejezse ennek). Az ott levk krdse Jzus jellemnek ismeretbl fakadhat, alkalmas Jzus gygytsnak bevezetsre is. A krdezk ismt szeretnk trbe csalni Jzust, azonban szemly szerint fordtja vissza rjuk a krdst. Vlaszban Izrel akkori gyakorlatra utal: a pldban a veszly a ksedelemben van, s ez arra utal, hogy a segt szeretet elveszettnek rez minden pillanatot, amg bajban hagyja a msik embert. A kvetkeztets ismt a kisebbrl a nagyobb fel halad: ha mg az llat esetben is ez a trvnyes gyakorlat, akkor mennyivel inkbb gy kelt gondolkoznia Izrelnek, ha emberrl van sz. Nem kihv a vlasz; csupn annyit akar vele mondani Jzus, hogy ha trtnetesen szombaton tallkozik egy gygyulsra vr beteggel, akkor szombaton gygytja meg, mert mskor nincs r alkalma. De klnben is: a bajon akkor kell segteni, amikor ez idszerv vlik. Habozs nlkl elvgzi a gygytst, s ezzel tulajdonkppen a 4. parancsolat j rtelmezst adja, ha itt nem is antitzis formjban. Az rveikbl kifogyott emberek szmra viszont most is csak az erszak tja marad, mert a megtrs tjt nem tudjk vllalni. Itt mr vilgos, hogy nem egyesek privt bosszvgyrl van sz, hanem a np vezetinek hivatalos intzkedsrl (symboulion elabon).

Mt. 12,15–21. Az r szeld szolgja (Mk 3:7–12; Lk 6:17–19).

Jzus ugyan kitr ellenfeleinek tmadsa ell, mert nem jtt el mg az rja; de gygytsait folytatja, s arra is gondosan gyel, hogy magatartsa, mg most se vljk kihvv npe krben. Mindezt nem nfltsbl teszi, hanem Isten elre megjelentett akaratbl: Isten kivlasztott szolgja, aki egszen az rendelsei tjn halad, az Lelke teljessgben l. ppen azt a kt vonst hangoztatja a messisi prfcia (zs 42:1–4), amely Keresztel Jnosnak is annyi problmt jelentett: szeld, elrejtz csendessgt, s azt, hogy akiket egykor majd tlni fog, a pognyok remnykedve tekintenek r, Izrel kldetsnek betltjre, mert a npek Megvltjul jtt el a vilgba. A felismers rme melegti t Mt szavait: me, ilyen a Nzreti Jzus, ki ms lehetne a gretek betltje, az r Felkentje, mint !

Mt. 12,22–37. Jzus az ersebb fegyveres (Mk 3:22–30; Lk 11:14–23; 12:10; v. Mt 9:32–34; Lk 6:43–45).

Minden tmenet nlkl kvetkezik egy jabb gygytsi trtnet. Egy slyos dmoni megszllottsg alatt szenved beteget visznek Jzushoz: a beteg vak s nma, e ketts betegsgnek megfelelen szl Mt a gygyulsrl is. Szmos ilyen csodt tett Jzus, ezrt az elbeszls itt nem is idzik a rszleteknl. Csupn azrt emeli ki ezt az esetet a tbbi kzl, ami utna kvetkezik, mert brmennyire feltns nlkl cselekszik Jzus, a tmeg mlyen a ltottak hatsa alatt van (existanto „magukon kvl voltak”), s vatosan krdezskdik. A vezetk fellpse egyre kemnyebb, gy a tmeg – br alapos oka van Jzus tetteibl arra kvetkeztetni, hogy a Messis, fl szembeszllni a vezetk llspontjval. A jel megtrtnte nem vonhat ktsgbe, ezrt a hivatalos vlemny a szokott utat vlasztja: ktsgtelenl szellemi erk vannak munkban Jzus tetteiben, ezrt a dmoni erkkel val cimborls vdjt szegzi ismt szembe vele. Egyetlen rvk Jzus szrmazsa s ezzel sszefggsben emlegetett letmdja lehet: ilyen ember nem llhat kzssgben Isten Lelkvel. Csakhogy Jzus jl ismeri ellenfelei gondolkozsmdjt, s mivel tetteinek rtkelse krl forog a vita, ehhez kapcsoldik vlasza is. Elszr is arra utal, hogy tettei nem elszigetelt jelensgek; annyira nagy szmban s szerves sszefggsben fordulnak el, hogy csak egyetlen egysges akarat s er megnyilvnulsainak tekinthetk. Ha ezek utn mgis a stnt keresi valaki Jzus tettei mgtt, akkor nmaga ellen szl, hiszen akkor a stn vgs vlsgba jutott, s nmaga ellen fordult. Jzus szavaiban nem puszta kprl van sz: a stn uralkodsnak kzzelfoghat valsga ll elttnk. A kvetkeztets maga pedig egyenesen elkpeszt: ha Jzus a stn kzremkdsvel tenn csodit, akkor is a stn vgs veresgt jelenten a tetteiben megnyilvnul korszak. Jzus annyira felttlennek tartja Isten orszga erejt, hogy szmol azzal: olyanok krben is trtnnek Isten uralkodsnak jelei, akik forma szerint nem az kveti, mert az Isten orszga nem szervezeti, hanem tartalmi gy. A messisi jelek egyre inkbb „elradnak” Jzus munkja nyomn Izrelben, a vezetknek teht ltniuk kell, hogy ha Jzus ellen harcolnak, egsz npkkel kerlnek szembe. Ha teht tulajdon fiaikat nem ltjk el stni blyeggel, akkor Jzusban is csak Isten orszgnak fld megtestestjt lthatjk. Egy jabb harci kp Jzus erflnyt szemllteti: aki tmad, annak komoly tlerben kell lennie, hogy vllalkozsa sikeres lehessen. Jzus flnyes gyzelmbl mindenkinek le kell vonnia a kvetkeztetst: tantvnyainak tudniuk kell, hogy ha Krisztus nlkl prblnak szembenzni a stnnal, akkor hatalmat vehet rajtuk, mert ersebb nluk; egsz npnek pedig szmolnia kell azzal, hogy az si gret, Izrel nyjnak sszegyjtse (synagein a psztori igk kz tartozik!) csak Krisztussal jrva valsulhat meg. Aki szembefordul Krisztussal, az ellene dolgozik az gret beteljesedsnek (skorpizei is psztori ige: „sztszrja” ti. a juhokat). Ezrt mutat r arra Jzus, hogy ezen a ponton vgskppen kilezdik a dnts szksgessge: aki csak vele szll szembe, az mg szmthat bocsnatra Isten elltt; de aki a Szentllek nyilvnval munkit tulajdontja az rdgnek, annak sem most, sem az eljvend vilgban nincs bocsnat. A hivatalosok logikjt fordtja visszjra, Jzus, amikor gy tant, hogy az embert cselekedeteibl kell megtlni: ahol j gymlcst ltunk, ott a ft is jnak kell tartanunk. Ezrt kell tartzkodnia minden igaz kegyesnek a lelkeket megront, rosszindulat beszdek terjesztstl. A megolds nem az, hogy gonoszsgunkat szp szavakkal prbljuk palstolni, hanem az, hogy lelkletnket vltoztatjuk meg. Szavaink nem formjuk, hanem tartalmuk miatt gonoszak, ezrt brmilyen legyen is kls formjuk, nem kerlhetik el az tletet, ha gonosz lelkletbl fakadnak. Mert valamilyen mdon minden szavunk, a legrejtettebben gonosz szavaink is lelkletnk prbja: amivel csordultig van az ember szve, abbl szl a szja.

Mt. 12,38–42. A farizeusok jelkvnsa (Lk 12:16.29–32; Mk 8:11–12; v. Mt 16:1–4).

A bevezet szavakkal Mt az tmenetet biztostja (apekrithsan „megszlaltak”). A jel Jzusnak olyan nigazolst jelenti itt, amely flslegess tenn a hitet, s lthat bizonyossgot teremtene Jzus Messis-voltnak krdsben. A vlasz az szvetsgi prfcik fenyt szzataira emlkeztet, Izrel megjellse is Izrel s Isten hzassgi viszonynak szvetsgi gondolatkrn bell rthet. Azrt parzna a np, mert elhagyja Istent, s ms istenek utn jr. Jns jelre utal Jzus, s a prhuzam abban van, hogy amiknt Jns vratlanul jelent meg Ninivben, Jzus is vratlanul tr vissza a vgs tletre; amiknt Jns remnytelenl tnik el a tengeri szrny gyomrban, Jzus is gy tnik el a fld gyomrban; de amiknt Jns ppen gy jut el kldetse beteljestshez, Jzus is fldi halla utn jut el a feltmads ltal a dicssgre. Vagyis azok utn, hogy Izrel a keresztrefesztssel vgleg elintzettnek hiszi a „Jzus-gyet”. A kvetkez kt trtneti utals kzs tartalma az, hogy mg a vlasztott np megtagadja, addig a megvetett pognyok felismerik Isten munkit az egyetlen Igazban, mint ahogyan felismertk mg bns emberi kveteiben is. Ninive megtrt Jns engedetlen prdiklsra, Sba kirlynje pedig sietve ment megcsodlni annak a Salamonnak a blcsessgt, aki pedig lete vgn elkvetett tetteivel kora minden bnnek okv vlt.

Mt. 12,43–45. A visszatr dmon (v. Lk 11:24–26).

Kora dmonhitnek nyelvn arra tant itt Jzus, hogy a dmoni erk idrl idre elhagyhatjk ugyan az embert, de nem mondanak le rla, mert az emberi leten kvl egyetlen ms terlet sem letelemk. Visszavonulsuk viszont lehetsget ad az embernek, hogy ms „gazdt” vlasszon lete szmra: Jzus Krisztust. Csak ez lehet megolds, mert ha res marad az ember lete, gazdtlan az egzisztencija, akkor akrmilyen gynyr emberi ernyekkel dszti is fel szemlyisgt, menthetetlenl ldozatv vlik ismt a dmoni erknek, mghozz nem is a megelz mrtkben, hanem a legyzhetetlen teljessg („ms ht llekkel”) mrtkig.

Mt. 12,46–50. Jzus igazi rokonai (Mk 3:31–35; Lk 8:19–21).

Jzust tantsa kzben keresi fel csaldja (Jzsef nincs emltve, nyilvn ebben az idben mr nem lt), s az sszefggsbl kvetkeztetheten arra akarja rvenni, hogy hagyja abba messisi munkjt (v. Mk 3:21; az ex rtelme sem teljesen vilgos, ezt jelentheti: Jzus hallgatinak krn „kvl”). Taln az apa nlkl maradt csald ignyeln a legidsebb fitl, hogy vegye t a csaldf szerept. Krnyezete figyelmezteti Jzust, s krdssel vlaszol. A krds nyomn az tisztzdik, hogy Isten orszgban a csaldi kapcsolat sem testi krds, hanem tartalmi. Jzus azokkal ll igazn csaldi kzssgben, akik az Atya akaratnak cselekvsben egy ton jrnak vele; de testi rtelemben vett csaldjtl is elhatrolja magt, ameddig nem tud ezen az ton jrni, st gtolni akarja t kldetsnek teljestsben.

Mt. XIII. RSZ

Mt. 13,1–23. A magvet pldzata (Mk 4:1–20; Lk 8:4–15.18).

A 13. rsz szerkezete Mt nll alkotsa, magva a magvet pldzata. A rszek tartalmi sszefggsnek clja az, hogy a sorrend knnyen emlkezetben tarthat legyen. A rsz ht pldzatbl s ezekhez fzd tantsokbl ll. A pldzat mint kifejezsi forma zsid gyker (hb. ml), a rejtett rtelm, kzvetett kifejezs minden formjt jelenti. Az jszvetsgben a pldzat (parabol, paroimia) lehet: ltalnos rvny sszehasonlts, trtneti formj (tipikus vagy egyszeri rvny) elbeszls, kvetend vagy kerlend magatartst szemlltet trtnet, rvid monds (hasonlat, metafora, jelkp, szls-monds, kzmonds, jelsz, talls krds vagy mese) s allegria. A pldzat bevezetse sokfle, de mindig arra utal, hogy folyamatok, cselekvsek, nem rsz-mozzanatok egybevetsrl van sz. Ez kizrja az allegorizl magyarzatot. Jzus egsz tantsa parabolikus jelleg, formjban is sokkal tbb tantsa pldzatos, mint gondolnk. Pldzatai mindig konkrt helyzetben hangzanak el; ebbl nem szakthatk. Isten orszgrl gy szlnak, mint ami eljvend, de Krisztusban mr jelen van. A pldzatos tants clja ketts: egyrszt magyarz s megvilgt, amikor Isten orszgnak dolgait fldi viszonylatokhoz hasonltja; msrszt elrejti a mlyebb rtelmet, s ezzel prbra teszi hallgatit. Csak azok rtik meg, akik szvk szerint egyetrtenek az sszehasonltsban vilgoss vl tartalommal. A pldzatnak, mint ltalban a hasonlatnak, hrom eleme van: a tartalom (a hasonltott dolog, primum comparationis), a kpanyag (secundum c.) s a kett kzs vonsa (tertium c.): a tertium comparationis szabja meg a pldzat rvnyessgi krt, gy a pldzatk magyarzatban nem mehetnk tl ezen a krn, mert akkor magyarzat helyett belemagyarzst adunk. Ez is tiltja az allegorizlst. A rsz elejn megtudjuk, hogy Jzus elhagyta az elz trtnet sznhelyt. A keret kitgul: risi tmeg jelenik meg Jzus krl, pedig egy hajbl lve tantja hallgatit. gy jut el szava minden hallgatjhoz; akik a tparti fldek kztt llnak, mikzben Jzus ltja ezeket a fldeket, amelyeknek termszetrajza adja a pldzatok egy rsznek kpanyagt. Els pldzatt bevezets nlkl, egyszer szavakkal, de sajtos prftai lendlettel mondja el Jzus. A pldzat megrtshez tudnunk kell, hogy Palesztinban csak a vets utn szntottak, s nem boronltak. Ezrt vet a magvet az tra is: szntskor visszaszerzi a jv vi vets szmra az nknyesen kitaposott svnyt. Ezrt vet a szikls fldbe is: csak szntskor tnik ki, hogy nagyon vkony fldrteg van csupn a palesztinai talajban mindentt jelen lev szikla fltt. Ezrt vet a tvises gyomnvnyek kz is: arra szmt, hogy szntskor ezeket bele forgatja a fldbe. A „normlis” vetsi md brzolsban a pldzatnak az a vonsa mutatkozik meg, hogy sokszor ott van a legfontosabb mondanivalja, ahol a megszokottl elt, tlz mozzanatot tartalmaz. Tlzs az, hogy mennyire kevs mag jut a termshez szksges j fldbe. Tlzs az is, hogy ezek a magvak milyn hihetetlenl nagy termst hoznak. A befejezs nneplyes: Jzus tantsnak egyedlll jelentsgt emeli ki, amelynek eszkhatolgikus lt itt ebbe az si, IzreI szmra annyira sokatmond kpbe ltztette. A helyszn valsznleg vltozik, de errl az elbeszls nem tesz emltst: Jzus kiszllhatott a hajbl, s tantvnyai odamennek hozz. Krdskre vlaszolva ismerteti velk a pldzatos tants cljt. A tantvnyoknak Isten megadta azt a lehetsget, hogy elfogadjk (gnnai „elismerni”) Isten orszgnak titkt, az emberi rtelemnek ellentmond lnyegt. Ehhez tartozik az is, hogy aki kapott javaival hsgesen sfrkodik, az egyre tbbet kap; de aki nzen jogos birtoknak tartja azt a keveset, amije van, az nem kap tbbet: gy vgl semmiv foszlik, amit a magnak hitt, s kitnik rla, hogy hamis ltszat volt. A prftai idzet (zs 6:9–10 LXX) arrl szl, ami Jzus fldi lete sorn Izrelben valsgg vlik. A megkemnyedett szv np rtetlensge krhozatnak forrsv vlik, mg a tantvnyokat fogkonysguk rk boldogsggal jutalmazza. Olyasminek vltak rszeseiv, amit elttk jrt nemzedkek hn hajtottak, de nekik nem adatott meg. A magvet pldzatnak rtelmez megismtlse zrja a rszletet. Mag s fld, az ige s az igt hallgat ember szve elvlaszthatatlan egysg ebben. Az tra hullott mag sorsa arra utal, hogy van, aki meghallja ugyan az igt, de a dmoni erk nem engedik, hogy meggykerezzk szvkben, az igehallgatsnak semmilyen eredmnye nincs. A szikls talajra hullott mag sorsa arrl szl, hogy a felsznes hallgat nagy rmmel hallgatja az igt, de nincsen benne tarts hatsa: a legels prba hatsra htlenn vlik a hallottakhoz. A tvisek magva a felnv j vetssel egytt kl ki, s elfojtja ezt: gy fojtja el az aggodalmaskods vagy fldi jlt hajszolsa a hallott igt azokban, akik ilyen utakon jrnak. A j fldbe hullott mag azt az esetet pldzza, amikor az ige fogkony, engedelmes szvre tall, s ezt eredmnye, a gazdag, tlrad bsg terms igazolja. Mindezekbl azt kell megrtenik a hallgatknak, hogy Isten orszga elenyszen jelentktelen fldi kezdet utn jut majd el csodlatos mennyei hatalmra s dicssgre. Ha nagyon kicsinek s ertlennek ltszik Isten orszga fldi letnk idejn, akkor sem szabad csggednnk: Isten szabta elje ezt az utat.

Mt. 13,24–30. A bza s a konkoly pldzata.

A kpanyag itt is a magvets krbe esik, csak itt mr a vetmag minsgrl is sz esik (kalon sperma). A pldzat megrtsre kt tlz, hiperbolikus mozzanat vezet el: az egyik az, hogy a vets teljesen ki van szolgltatva az emberek nknynek: jjel senki sem vigyz r, mindenki azt tesz vele, amit akar; azonkvl a megszokottl eltren nem a vetmag minsge miatt kerl konkoly a vetsbe, hanem ellensges mesterkedsek kvetkeztben. Beszdes az a vons is, hogy Palesztinban a konkolyt ltalban a bza megromlott fajtjnak tekintettk: egszen kicsiny korban ui. meg sem klnbztethet tle. A szolgk krdsnek csak annyi a clja, hogy alkalmat adjanak a gazda vlaszra. Ennek a vlasznak viszont az a lnyege, hogy az aratsig (ez Izrelben mindig a vgs tlet kpe) nincs helye konkoly s bza – j s rossz – tletes sztvlasztsnak. A farizeusi teolgia legfbb programjrl teht kitnik, hogy Isten orszgnak ptse helyett csak Isten orszgt rombolja, mert tlkezsnek trelmetlensgvel azt idzi el, hogy a rossz irtsval egytt a jt is semmiv teszik azok, akik ezen az ton jrnak.

Mt. 13,31–33. A mustrmag s a kovsz pldzata (Mk 4:30–32; Lk 13:18–21).

A pldzatpr az Isten orszga fldi formjnak jelentktelensge s mennyei formjnak hatalmas dicssge kztti feszltsget szemllteti. A klnbsg kzttk az, hogy amg a mustrmag pldzata csupn a kt vgpont ellenttre utat, addig a kovsz pldzata a kett kztti folyamatra is. A mustrmaghoz hasonlan Isten orszga e fldn feltnen kicsiny, de aztn vgs kiteljesedsekor messze tln a fldn ltszlag vele egy kategriba tartoz kzssgeken (ginetai dendron: a „zldsgfle” szmba men mustrcserje Palesztinban 4 m magasra is megn). A kovsz pldzata viszont Isten orszgnak e vilgban megmutatkoz erjeszt, feszt erejt szemllteti. Az ige thatja az egsz vilgot: ez itt, most mg rejtetten jelentkezik, eredmnyeiben az j vilgban lesz szemllhetv.

Mt. 13,34–35. Jzus els zrszavai (Mk 4:33–34).

Az sszefoglal formula arra utal, hogy a pldzatos tants tbb, mint egyszer forma: Isten orszgnak lnyegt fejezi ki. Isten orszga kezdettl fogva rejtett dolog. Jzus nem szubjektv hajlamai miatt tant pldzatokban, hanem ezzel is Isten rktl fogva val akaratt teljesti be (Zsolt 78:2).

Mt. 13,36–43. A bza s konkoly pldzatnak rtelme

A bza s konkoly pldzatra visszatr tants nem kzvetlenl a pldzat utn, nem is olyan kzbevets utn kvetkezik, mint a magvet pldzatnak rtelme. A sorrendet Mt a forrsokbl rklhette, az ismtlst viszont az okolja meg, hogy most nem a tmeghez, hanem tulajdon krskre csak tantvnyaihoz fordul Jzus. Az Emberfia ll elttnk ismt, a mennyek orszghoz tartozkat s az ellentbort pedig az ismert smi eredett kifejezs (hyioi ts basileias, tou ponrou) jelli. A vilgkorszak szemllete egszen apokaliptikus: csak az arats kpvel jelzett vgs tlet s vgrehajti, az angyalok vannak emltve. A gylekezetre s bizonysgttelre most semmi nem utal, a tants egszen Isten oldalrl nzi az ember a vilg sorst: az elvetett mag sem az igt jelenti, hanem a vilgban l ktfle embert. A vilg ki van szolgltatva a gonosznak, ez el is vgzi benne Isten ellen irnyul munkjt. De ha oda is vetheti gonosz magvetst Isten j vetse mell, azt ezzel sem rheti el, hogy a j mag megromoljk. Ez bontakozik ki az tletben is: az angyalok egyetlen esetben sem tvesztik ssze a jkat s a gonoszokat. Az ember trelmetlen tlkez hajlama ellen irnyul a tants. Krisztus kvetit sokszor elcsggesztik a gonosz munki, s mr itt a fldn szeretnnek „tiszta helyzetet teremteni” isten orszga krdsben. Jzus int, hogy ilyen mdon minduntalan sszetvesztenk Isten igazsgt a magunk igazval, s csak slyos bajt okoznnk Isten orszga letben. A mi igazsgunk akkor ragyog majd fel, amikor a vilg sorsa is csathatatlan biztonsggal beteljesedik. Sem a ggs magabiztossg, sem a ktsgbeess nem jrhat t szmunkra. A mi utunk: hallani s megrteni az greteket, hogy ezekhez igazodjk letnk.

Mt. 13,44–46. A mezbe rejtett kincs s az igazgyngy pldzata.

Mindkt pldzat azt tantja, hogy Isten orszgba csak gy juthat el az ember, ha mindent odaadja rte. Az elsben az a hangslyos, hogy a fldmves vletlenl jut hozz a kincshez, de azutn „legitim” mdon akar tulajdonosv lenni ezrt megveszi a fldet. A msodik pldzat hangslya arra esik, hogy a kincs megtallja foglalkozsszer keress kzben tall r a drgagyngyre, de a kvetkeztetst ugyangy kell levonnia, mint a pldzatbeli fldmvesnek: mindent el kell adnia, hogy v lehessen a drga kincs.

Mt. 13,47–50. A nagy vontathl pldzata.

A konkoly s bza pldzatnak alapgondolata ismtldik, j megvilgtsban. Maga a kp szemlletes, nem is szorul magyarzatra. A nagy vontathlt (sagn) a part mentn vagy a mlyben tbb halszhajrl mertettk a tenger al, elindultak vele egy irnyban, s amikor rezhet volt, hogy megtelt, akkor kivontk a partra. A pldzat megrtsben a legfontosabb mozzanatok ezek: Isten orszgnak gye a mennybl nzve vilgos, csak: a fldn homlyos s titokzatos, azok kztt, akik dolgoznak benne; a halszat folyamata kzben nincsen id a halak vlogatsra: az Isten orszgban vgzett szolglat nem fr ssze az tlkezs magatartsval, vagy szolgl az ember, vagy tlkezik.

Mt. 13,51–52. A pldzatos tants befejezse.

Jzus zr s sszefoglal krdse nyilvn valamennyi pldzatra vonatkozik, s a krdez Mester elfogadja a tantvnyok vlaszt. Ezt a vlaszt egy pldzattal rtkeli, amelynek lnyege az, hogy az rsok igazi ismerje az, aki engedelmesen rzi a megszentelt hagyomnyokat, de egyttal kszsgesen vllalja a Krisztusban adott jat (kaina, palaia mr a kpen tlmutat, s kzvetlenl Isten orszga valsghoz kapcsoldik: nem akarja kzelebbrl meghatrozni, hogy mifle foglalkozs ember az oikodespots, s milyen „raktr” a thsauros).

Mt. 13,53–58. Jzust Nzretben elutastjk (Mk 6:1–6; Lk 4:16–30; v. Jn 4:44; 6:42).

Mk sorrendi kerethez visszatrve Mt itt arrl szl, hogy miutn Jzus mr galileai krnyezetnek szinte minden elemvel szembekerlt, most mr csak szlvrosa s szkebb hazjnak uralkodja (14,1–12) van htra. Nzret az utols lloms Galileban: innen mr llandan ton van Jzus. Hogy a zsinaggban tant, az termszetes: ehhez joga volt a gylekezet brmely felntt frfitagjnak. Hallgatsgnak reaglsba azonban itt az mulaton kvl mr kellemetlen mellkznge is vegyl (ekplssesthai). Hinyoljk Jzusbl szemlynek titokzatossgt, megbotrnkoznak azon, ami Jzusban a legnagyobb ajndk az emberisg szmra: gy Isten Fia, hogy kzben egszen olyan ember, mint mi. Jzus rmutat arra, hogy ez fjdalmas szksgszersg: akrki jelennk meg Izrelben az gretek tjn, a kemny-nyak np mindenkppen azon akadna fenn; hogy mirt ppen ez a Messis. Tl ezen az embernek egy sajtosan perverz vonst leplezi le az r: az ember csak azt tudja tisztelni, akinek az lett nem ismeri emberi kzelsgbl. gy szletik az emberi nagysg sok hazug mtosza, s gy tagadja meg az ember az igazi rtkeket. Csak termszetes, hogy ilyen dmoni lgkr nem alkalmas a messisi jelek cselekvsre, Jzus meg is tartztatja magt ettl.

Mt. XIV. RSZ

Mt. 14,1–12. Jzus s Herdes, Keresztel Jnos halla (Mk 6:14–29; Lk 9:7–9).

Herdes Antips (Kr. e. 4–Kr. u. 39) Galilea tetrarchja rtesl Jzus tetteirl (akon akouein, a paides megjellssel egytt szvetsgi hangulat). A felvilgosult hellenista a lelke mlyn babons flelemmel tekint Izrel vallsra: ezt szemllteti tallan az a vlemnye, amelyet udvari krnyezetnek nyilvnt Jzus szemlynek rtkelsrl. Magt a vlemnyt magyarzza az utna elbeszlt, idben elbb megtrtnt esemny. Herdes Philipposnak, tulajdon testvrnek a felesgvel lt egytt (echein a vadhzassgot jelenti ilyen kapcsolatban), az ilyen kapcsolat pedig – a levirtus-hzassg kivtelvel – Izrelben trvnytelennek szmtott. Jnos kvetkezetesen s megalkuvs nlkl vdelmezte az erklcsi tisztasgot ebben a krdsben is, gy szksgkppen ki kellett vltania uralkodja ellenkezst. Mgsem egyszeren ez az ellenkezs pecstelte meg sorst: Antips nagyzolsa is prosul hozz. A kzvlemny gyllte a bitorl idumeus zsarnokot, Jnost viszont prftnak knyvelte el: ez magban elg volt arra, hogy fkentartsa Antipst. De egy vgzetes alkalom szavn fogta. Szletse napjt nnepelte elkel trsasg kzepette, s Herdis lenya nem mindennapi kedvtelst szerzett a vendgeknek tncval. A mmorban fellelkeslt Antips nagyri gretet tesz, a hisgban mlyen srtett Herdis gonosz tancsot ad lenynak, ez pedig elfogadja. Herdes zskutcba jut: llnia kell szavt, ha nem akarja nmagt lejratni. Jnos vgzete ezzel megpecsteldik. Tantvnyaitl az uralkod nem tagadhatja meg azt a lehetsget, hogy lerjk mesterk irnt a kegyelet adjt. Jzus hamarosan hrt szerez tlk tksztje sorsrl. Ltszlag stt, alantas indulatok jtszottak kzre mindebben, valjban azonban Isten tervben volt ez gy elksztve.

Mt. 14,13–21. Az tezer ember megelgtse (Mk 6:31–44; Lk 9:10–17; v. Jn 6:1–15).

Jnos hallra vlaszul Jzus ismt visszavonul, mg legkzelebb ll tantvnyait sem viszi magval: nem akarja siettetni npvel val vgs sszetkzst. Hogy a tmeg ksrete mit jelent az nem vilgos: lehet, hogy asszonyok s gyermekek nem mentek el erre a megerltet tra (v. 21. v.). Megrkezsekor mr a helysznen vrjk, s br egyedl akart lenni, most mgsem utastja el ket: irgalmassgtl indttatva vlogats nlkl meggygytja valamennyi betegket. Este van mr, amikor tantvnyai felhvjk figyelmt arra, hogy a tmeg nem kszlt fel hosszabb tvolltre. Jzus nem vonja ktsgbe szavaik jogosultsgt, de arra akarja rnevelni ket, hogy nem elg felismerni a bajban lev ember krdseit, hanem segteni is kell rajta. A tantvnyok tancstalanok, mert csak emberi lehetsgeikre gondolnak: Jzus vlasza azonban elre veti a kvetkezend jel fnyt. nneplyes formban kvetkezik be a tmeg megelgtse: a tantvnyokat Jzus belevonja ebbe a munkba, amelyben Isten teremt ereje rvnyesl, s az egsz elbeszls beszdes utalss vlik az rvacsora skramentumra. A befejez megjegyzsek trgyilagos szmadatokkal szemlltetik a messisi jel nagysgt. Az tezer frfi emltse vagy arra utal, hogy asszonyok s gyermekek nem is voltak jelen, vagy azt hangslyozza, hogy ezek Izrel istentiszteleti kzssgnek nem teljes jog tagjai.

Mt. 14,22–33. Jzus a tengeren jr (Mk 6:45–52; v. Jn 6:15–21).

Az elbeszls az egsz hagyomnyban a megelzhz kapcsoldik kzvetlenl. Bevezetse titokzatos: nem rtjk, mirt kell Jzusnak hajba parancsolnia (nagkasen „knyszertette”, erteljes kifejezs) tantvnyait. Csak a tovbbiakbl vlik vilgoss, hogy az elkvetkezend jelre kszti el ezzel vit. A tmeg a megelgtsben flig rejtetten szemllhette hatalmt, de tantvnyainak most olyan jelt ad, amelybl ez teljesen nyilvnvalv vlik. Mg Jzus a hegyen keresi az Atyval az imdsgos kzssget, ezt az lland erforrst, addig tantvnyai messze eltvolodnak a t partjtl, s a kedveztlen szlviszonyok kzt nem tudnak uraiv lenni a hajnak. Hajnali hrom ra tjban keresi meg ket Jzus (1 phylak az jszvetsgben ltalban 3 jszakai ra), s a hallflelemben vergd tantvnyok azt hiszik, hogy felzaklatott kpzeletk jtszik velk, vagy dmoni erk krnykezik. Ennyi rmletet nem brnak hangtalanul elviselni: kiltsban trnek ki, de Jzus azonnal feloldja ket. A tantvnyok hisznek is, nem is, s lelkillapotuk h megrzkeltetjv ismt Pter vlik. Pter „megll”, amg csak az rra nz, de azonnal sllyedni kezd, amikor az emberileg remnytelen krlmnyekre fordtja figyelmt. Jzus mgis maghoz emeli a ktelkedt, mert ktsgei kzepette is hozz fordult segtsgrt. A hajban a Mester jelenlte azonnal szilrd helyzetet teremt: a termszet eri engedelmeskednek neki, a jel maga pedig annyira lenygz, hogy tani az eddig ilyenkor megszokott csodlkozson s tallgat krdezskdsen tlmenve bizonysgot tesznek: „Igazn Isten Fia vagy!”

Mt. 14,34–36. Jzus betegeket gygyt (Mk 6:53–56).

A rszlet sszefoglal jelleg: Jzus bcst mond Galilenak, s itt adja el Mt az utols gygytsi elbeszlst. A tovbbiakban a gygyts mr csak mellkes mozzanat. Genezretben, a t dlnyugati partjn rnek partot: ezzel Jzus valban egsz Galilet bejrta. A gygytsi jelenet ismert, tipikus: ezen a vidken is hallottak mr Jzus tetteirl, ez magyarzza a betegek tmeges odavitelt. A hit felttlensge s a betegek alzata fejezdik ki abban, hogy Jzustl csak annyit krnek: rinthessk ruhja bojtjt. Mindez Jzus tudtval trtnik, teht a folyamat szemlyes, s a betegek ismt mind meggygyulnak.

Mt. XV. RSZ

Mt. 15,1–20. Az igazi tisztasg (Mk 7:1–23).

A sznhely nem vltozik, de a tma: tiszta s tiszttalan krdse, mr tvezet a pogny terleteken jtszd kvetkez rszekre. Itt egszen vilgos az, hogy a Jeruzslembl rkezett farizeusok s rstudk hivatalos megbzssal vannak jelen: a tants s az letfolytats tisztasgt ellenrzik. Trvnyszegssel vdoljk Jzus tantvnyait, mivel nem tartjk meg az sk hagyomnyait (paradosis tn presbytern: eredetileg a mzesi trvnyhez fztt alkalmaz megjegyzsek, ezek ksbben elhomlyostottk magt a trvnyt, s egyszer npszoksokat a trvnynl is fontosabbnak tartottak; ilyen intzkeds az tkezs eltti kzmoss parancsa is). A farizeusok Jzust teszik felelss krdskkel tantvnyai magatartsrt: nem is ok nlkl, mert lland kveti veszik krl, s rabbinak szmt. Mt a krdssel Jzus vlaszt alapozza meg. A Mester az rstudk kztt megszokott mdon krdssel vlaszol, s tkletes biztonsggal vonja meg a hatrt a kijelentsbeli parancs (entol theou), meg az emberi tanhagyomny (paradosis) kztt. Irnyad csak az els lehet, a msodik csak azt kvnja magyarzni, de rtkt veszti, st bnss vlik, ha amazt elhomlyostja. A felemltett pldbl vilgos, hogy ilyenkor a trvny rtelmezse a trvny megszegsre csbtja az embert. A szlk irnti ktelessget isteni parancs rendeli el, mgis felmentst adott alla a papi vezetsg, ha valaki a templom szmra ajnlotta fel az ehhez szksges sszeget, s mg csak nem is nagyon ellenriztk, hogy teljesen eleget tesz-e az illet ennek a fogadalomnak. A prftai idzet (zs 29:13) messze hangz figyelmeztets az egyhz jvend nemzedkei szmra, amelyez mindig megprblnak azon az ton jrni, amelyet most Izrel sajt korabeli nemzedknek vet szemre Jzus. Ez utn a mlyrtelm teolgiai tisztzs utn rtr Jzus a felvetett konkrt krdsre, s ismt pldzatos formban tantja, most mr az egsz tmeget arrl: mi nem teheti, s mi teszi tiszttalann az embert. Senki nem rti a tantst, de mg a tantvnyok is mltatlanul lesnek tartjk, a farizeusokkal szemben, Jzus szavait. Jzus nem rejti el vi ell, hogy brmilyen rejtetten s lassan, mgis egyre inkbb kilezdik a vlsg kzte s a farizeusok kzt. Ennek nem az oka, hanem ellenfelei, de az is bizonyos, hogy Izrel jvjnek nem a farizeusok a lettemnyesei, hanem Jzus s kveti. Izrel vezetin beteljesedik minden idk flrevezet vezetinek tlete: a flrevezetettekkel egytt tntorognak azon az ton, amely a krhozatba vezet. A feszlt lgkrt Pter krdse oldja fel: erre vlaszolva Jzus egyszer szavakkal magyarzza meg az imnti Pldzatot. A tisztasgi szablyok tlmutatnak nmagukon: letnk bels tisztasgnak kls, emlkeztet jelei. A farizeusi kegyessg ezek ncl hajszolsba vetette bele magt teljes erejvel, s azt hitte, hogy gy elterelheti Isten figyelmt letnek erklcsi csdjrl. Ezrt fokozza Jzus a vgskig a pldzat magyarzatt: a tiszttalan kzzel val evs nem szentsgtelenti meg letnket, hanem csak az a szenny, amely szvnket tlti el, s onnan rad ki krnyezetnkbe. Aki eljut az let valsgig, annak nincs szksge a valsg kpeire. Aki erklcsi tisztasgban l, annak a klssges szablyok tern teljes a szabadsga: ezek nem rthatnak neki, mint ahogyan a szablyok gondos megtartsa sem hasznlt, ha csak tl nem ltott a szablyon, el egszen igazi mondani valjig.

Mt. 15,21–28. A kanani asszony (Mk 7:24–30).

A szr Fncia vidkre megy Jzus (v. 11.21.), s tkzben egy errl a vidkrl val asszony ll elje. Nem „szrofnciainak” nevezi, hanem kananinak: azzal a jelzvel illeti, amellyel az szvetsgi Izrel jellte a krtte l pogny npeket. Most ez az Izrelben lenzett pogny asszony a vlasztott npet megszgyent hittel fordul Jzushoz, s dmoni megszllottsgban gytrd lenya szmra kri gygyt segtsgt. Megszlitsbl a hit tisztzottsga tnik ki (eleson me, kyrie, hyios Dauid), krsnek tartalma pedig azrt is nagyon beszdes, mert nem nmaga, hanem lenya szmra kri a segitsget. Jzus elszr hallatlann teszi a krdst. Azutn a tantvnyok srgetse ellenre elutast szavakkal vlaszol r. Amikor az asszony megdbbenten mly hitt ez a kt slyos prba sem tudja megtrni, akkor Jzus vgl egy ml-lal adja elje az utols prbt, s az asszony hite ezt a prbt is killja. Megfejti a pldzatot, nem emberi blcsessge segitsgvel, hanem Jzus irnti megingathatatlan bizalma rvn. Az r, Dvid Fia, a vilg Megvltja minden lehet, csak szvtelen nem! Ha pedig ez gy van, akkor az ltalban megvet „kutya” megjellst nem elutastsnak sznja, hanem be akarja t vele fogadni Izrel csaldjba: mindegy, hogy milyen helyen; mindegy, hogy a maradkra hvja vendgnek. me: Isten igje titknak megrtshez nem rtelmnk, hanem tadott letnk ltal vezet az t, s ha gy rtjk meg Isten igjnek titkt, a jutalom nem maradhat el.

Mt. 15,29–39. A ngyezer ember megelgtse (Mk 7:31–37; 8:1–10).

Br fldrajzi adatokat nem kzl Mt, mgis arra kell gondolnunk, hogy pogny vidken marad Jzus tovbbra is (31. v.: „Izrel Istene”; 39. v.: Magadan vrosnv emltse miatt). Munkja itt is ugyangy folyik, mind eddigi krnyezetben: a hegyen, imdsgos magnyban kszl tovbbi munkira; ismt tmegesen viszik hozz a betegeket, s valamennyit meggygytja; a tmeg vlasza itt is az, hogy dbbent csodlkozssal nzi a gygyulsokat, s az ember Jzus cselekedeteit ltva dicsti Izrel Istent, aki me, a pognyoknak is Atyjv lesz. Csekly motvumbeli klnbsgekkel megismtldik ezen a vidken a tmeg megelgtse is, amely ugyangy csatlakozik az elzmnyekhez, mint a 14:13–21-ben. Most Jzus szavai indtjk meg az esemnyeket, de a tantvnyok rtetlensge teljesen ugyangy jelentkezik, mint elbb. Jzus most a tantvnyok bevonsval vgzi el a csods megelgtst, mg ha a szmadatok ezttal nem is ugyanazok. A vgeredmny is ugyangy jelzi a jel nagysgt, mint amott (taln a spyris s a kophinos kztt lehet nmi, de nem jelents klnbsg, s itt nem 12, csak 7 kosrrl esik sz: ebben aligha lehet a „tizenkettes” krrel szemben a „hetes” krre val utalst ltni). Kisebb a tmeg is: „csupn” ngyezren vannak, de az itt is emltve van, hogy asszonyok s gyermekek ebben a szmban nincsenek benne. Jzus ezutn elbocstja a megelgtett sokasgot: ez vezet t a kvetkez trtnetre, st rszben mr ahhoz is tartozik (Magadan a hellnista vrosszvetsg, a Dekapolisz egybknt ismeretlen vrosa).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!