Mt. VI. RSZ
Mt. 6,1–4. Az adakozs.
Az erklcsi parancsok utn a kegyessg, az embernek Istenhez val viszonya kerl sorra Jzus tantsaiban. A hrom szakasz kzs bevezetse az 1. v., amely a helyes kegyessgre (dikaiosyn nzve hrom szablyt kzl: ne az emberek eltt, ne feltnen, a mennyei jutalmat el nem jtszva! Ezutn tr r a kegyessg els terletre, az adakozsra (elemosynn poiein voltakppen „irgalmassgot cselekedni”, de itt mr szakkifejezs az adakozsra). Az ember rk ksrtstl, nje eltrbe helyezsnek ignytl vja vit Jzus. A krtltets szoksrl mshonnan nem tudunk, de az ismeretes, hogy Izrelben sok feltn formja volt a jtkonysg „reklmozsnak” (dszhelyek a zsinaggkban a rabbik mellett stb.). Ezt a magatartst Jzus kpmutatsnak nevezi (hypokrits, a hb. chnf „lszent, istentelen” grg megfelelje). Aki ilyenfajta jutalomra plyzik, az Isten jutalmazsra, az igazi jutalomra nem szmthat. Isten „stlusa” ms: „feltns nlkl” nzi s ltja adakozsunkat, ezrt ennek is gy kell trtnnie.
Mt. 6,5–15. Az imdkozs (Lk 11:1–4).
Hasonl a helyzet az imdkozssal is: nem az imdsg maga a bizonysgttel, hanem imdsgainknak letnkben megmutatkoz gymlcsei. A trvnyes kegyesek tntettek azzal, hogy brhol rte ket az imdkozs elrt idszaka, tnteten felvettk az imdsg pzt. Ezzel ugyan kivvtk a tmeg bmulatt, de az szvkben az Istennel val tallkozs vgyt elnyomta az imdkozst elhanyagol „cscselk” irnti megvets. Jzus v bennnket itt is az ilyenfajta hamis jutalom hajszolstl. Ha valakit mgis megksrtene ez az indulat, inkbb a legteljesebb rejtettsgben keressen ellene vdelmet, csak azrt, hogy az igazi jutalom el ne maradjon (tamieion „bels” helyisg a laksban, kamara”: nincs szksg kln megszentelt helyre, mert nem a hely szenteli meg az imdsgot, hanem fordtva). Az imdsgnak egy msik nagy veszlye a bbeszdsg. Tipikus pogny magatarts ez: a pognyok szaportottk a szt imdkozs kzben, hogy „kimertsk az isteneket”, s gy vgl is rvegyk krseik teljestsre. Jzus gy tant, hogy Istent nem kell neknk emlkeztetnnk szksgeinkre, mert gyis ismeri ezeket. Az imdsg rendeltetse nem az, hogy rknyszertse Istenre az ember akaratt, hanem az, hogy kinyjtott kz legyen Isten elksztett ajndkainak bizalommal val elfogadsra.
A bevezet tantst, mintegy illusztrciknt, egy minta-imdsg kveti, amelyet ez a parancs elz meg: „Ti gy imdkozzatok!”. Ez az imdsg annak az imdsgos kzssgnek a tapasztalatain alapszik, amely Jzust az Atyhoz fzte. Prhuzamait megtalljuk a zsid imdsg-irodalomban, de sajtos slyt az adja meg, hogy ezt az imdsgot ppen Jzus mondja el, a maga sajtos helyzetben. Ha minta-imdsgrl beszltnk, ezt nem imdsg-sablonnak vagy varzsformulk gyjtemnynek rtettk. Az imdsg szerkezete vilgos: a megszltst kvet hrom krs kzppontjban az Atya ll, az imdsg msodik felben elhangz krsek megfogalmazsa (tbbes szm 1. szemly) viszont azt mutatja, hogy ezek a gylekezetek mindennapi lett rintik. A megszlts Isten atyasgrl beszl, de nem gy, mint az ember vgyrl, hanem gy, mint Isten gretrl. Az, hogy Isten a „mennyekben” van, nem elvlaszt bennnket tle: ha arrl szl is, hogy msfajta „lelki krnyezetben” l, mint mi, mgis azt hangslyozza, hogy mindig az imdkoz ember javra hatalmas, tiszta s szent. Az els krs egyttal lds is, s egyltalban nem ltalnossgban mozog, hanem nagyon is kzzelfoghat: Jzus egy olyan np krben knyrg Isten nevnek megszenteltetsrt, amely egsz letvel szntelenl megszentsgtelenti Istent. A msodik s harmadik krs az elsvel s egymssal is szoros kapcsolatban egyetemes rvny s eszkhatolgikus jelleg knyrgs. De ami a jvre nzve imdsgunk trgya, abbl mr a jelenben „elleget” kapunk: mr itt megtapasztaljuk, hogy Isten egyszerre r a fld s a menny, test s llek, jelenvalk s eljvendk, egyhz s vilg fltt.
A kenyr krse tvezet a gylekezet szksgleteinek vilgba. Az imdsg tulajdonkppen az msnapi kenyrrt, lelemrt tant knyrgni (epiousios, az epiousa ti. hmera „a kvetkez nap” tovbbkpzse: az ez, amit a rmai katonai nyelvhasznlat diarium-nak nevezett, a katona egy napi lelmiszeradagja, amelyet mindig az elz napon kapott meg). Isten minden nap gondoskodik a kvetkez napi meglhetsnkrl, de ppen csak errl: a halmozs nem Krisztus egyhznak s tagjainak a magatartsa. A kvetkez krs embertrsainkhoz val viszonyunkat rint legslyosabb problmnkra utal. Hogy mennyire fontos ez a krs, azt az mutatja, hogy a 14–15. v. ennek a gondolatt veszi fel jra, s magyarzza rszletesebben. Mintegy esk formjban van fogalmazva ez a krs, s a gonosz szolga pldzatban kapja meg, majd utolrhetetlenl vilgos illusztrcijt. Mintha ezt mondan: gy legyen igaz a te bnbocsnatod, ahogyan mi is megbocstunk az ellennk vtkezknek. Isten bnbocst kegyelme nem lehet valsg addig az letnkben, amg nem folytatdik szervesen a mi bnbocsnatunkban, amellyel odahajlunk ellennk vtett embertrsainkhoz. A kijelentsnek ezekre a pontjaira kell nagyon felfigyelnnk, ahol Krisztus igehirdetse ennyire flrerthetetlen normkat ad elnk keresztyn letfolytatsunkra nzve. Az utols krs (a rmai egyhz egy a lutheri hagyomny Augustinus nyomn kt krsnek tekinti) az ember alzatos vallomsa arrl, hogy nerejre hagyva tehetetlen a gonosszal s a bnre viv erkkel szemben. Ezek fltt is Isten az r vgs fokon, ezrt hangzik gy a krs, ahogyan Jzus fogalmazza (nem Isten ksrt, de a bnre csbt erk is az uralma alatt llnak vgskppen, v. Jak 1:13). A dicst formula (doxolgia) eredetileg nem tartozott az imdsghoz, de hasznlata Izrelben szoksos volt (az egyszer „men” helyett). Az r imdsga utn valsznleg tbb ilyen doxolgit hasznltak az segyhzban, szabadon. Ez a doxolgia az 1. szzad vgn keletkezhetett, e formjban a 2. szzad ta ismeretes. A hagyomnyban azrt nhetett hozz a szveghez, mert az imdsg egszvel szp sszhangban van. A rmai egyhz nem hasznlja, a lutheri egyhz antifnlisan alkalmazza liturgijban, mi elfogadjuk mint az imdsg zr elemt.
Mt. 6,16–18. A bjtls.
A bjt Izrelben nem volt a trvnyben elrt ktelessg, csak a fogsg utn vlt egyre ltalnosabb npszokss (heti kt bjt, knyrgsekkel). A feltns vgya ezt a kegyessgi szokst klnskppen kikezdte. Ennek lekzdsre Jzus olyan mdszereket ajnl vinek, amelyek lttn a kegyes izraelita azt mondan: ez egyltaln nem bjt! Jzus viszont ismt az igazi, mennyei jutalom elnyerst tartja fontosnak, ezrt a bjt tartalmra irnytja kveti figyelmt. Ez a tartalom nmagunkrl s vgyainkrl vagy ignyeinkrl val nkntes s rvendez lemonds, ezrt a bjt formja nem lelki knyszeredettsget s kesersget, hanem szabad, nnepi s rvendez lelkletet fejez ki. Aki az ilyenfajta bjtt nem rzi bjtnek, az nem rti Isten kirlyi uralmnak lelkt, lnyegt s rendjt (dikaiosyn).
Mt. 6,19–21. Az igazi kincs (Lk 12:33–34).
Egy kvetkez nagyobb szakasz a fldi vagyonhoz val viszonyunkrl tant (19–34. v.). Bevezetl a fldi vagyon halmozstl v: a felhalmozott vagyont tulajdonkppen az emberi munka teszi kltsgess, viszont egszen nevetsges veszlyeknek van kitve (ss „moly” a textilruk ellensge, brsis vagy a hb. ma’aklet „sz” megfelelje, akkor a trolsra szolgl ldkra utal, vagy lt. „enyszet, rozsda”, akkor a fm holmit rinti; a tolvajok a palesztinai vlyoghzbl gy loptak, hogy kifrtk a falat). Jzus a mennyei kincsre irnytja figyelmnket. Azt nem mondja meg, hogy mi ez, mert megmondjk az embernek azok a vgyai, amelyeket fldi kincs szerzsvel akar hamis mdon kielgteni: boldogsg, biztonsg, igazi let. A vagyongyjts nemcsak hibaval prblkozs, de megvan az a veszlye is, hogy egyre biztosabban elvlasztja az embert Istentl, mert gondolatai kincsei krl forognak, egyedl ezeknek l.
Mt. 6,22–23. A test lmpsa (Lk 11:34–36).
A szv tisztasga a dnt az ember letben. Olyan ez, mint a test vilgban a szem: a tiszta szem fogkony a fny irnt; aki kveti az irnytst, az mindig a fnyben marad. De van a kpnek egy msik utalsa is: Izrelben a „tiszta szem” az irgalmas vagy tiszta szv, az anyagi javak krdsben tisztzott embert jelenti, a „gonosz szem” pedig a kapzsit (v. 20:15). Teht aki az anyagi javak dolgban tiszta, az vilgossgban, azaz erklcsileg a j tjn jr; aki viszont kapzsi, az sttsgben jr, a bnben l. Ha pedig a fnyre fogkony szem is stt, mondja a „kisebbrl nagyobbra” halad kvetkeztets sszegzsl, akkor nyilvn mg sttebbek azok a rszek, amelyek eleve a sttsg jegyben llnak.
Mt. 6,24. Isten s a mammon (Lk 16:13).
A rabszolgaletbl veszi Jzus a msodik illusztrcit. A zsid jog ismert olyan esetet, hogy egy rabszolgnak kt gazdja van (kzs rksghez jutott testvrek, zlettrsak). Itt azt a szlssges esetet veszi alapul, hogy a kt r akarata mindenben ellenttes. Vilgos, hogy ilyenkor nincs alku: a rabszolgnak el kell dntenie, hogy melyik rnak akar szolglni. Ilyen kizr ellentt van Isten szolglata s a vallsos mezbe bjtatott pnzimdat kztt is, amely Izrelben s minden idkre egyhzban is aggasztan kzismert jelensg. Emberekrt vagy emberek rovsra lni: sszebkthetetlen ellentt, s lpten-nyomon dntst vr tlnk.
Mt. 6,25–34. vs az aggodalmaskodstl (Lk 12:22–31).
A gazdagok vagyongyjtshez hasonl ksrtse a szegnyeknek az aggodalmaskods: ez is az let fenntartshoz szksges eszkzk biztostsnak vgybl fakad. Jzus rmutat arra, hogy ez a magatarts fonk: a nagyobb dologban, magnak az letnek a krdsben gyis knytelenek Istenre bzni magukat, mirt nem tudjk ugyanezt tenni a kisebbekben, a meglhets gondjaiban. A termszet is szembetlen tantja, hogy az aggodalmaskods rtelmetlen dolog: az llatokat s a nvnyeket Isten bsgesen tpllja, s nnepi pompval „ltzteti”, pedig teremtett vilgban ezek az emberhez kpest jelentktelen helyet foglalnak el, s az emberi munka rtelmben meg sem dolgoznak mindezrt (ismt a kisebbrl a nagyobbra halad kvetkeztets). Ez nem azt jelenti, hogy Jzus munktlansgra buzdtja az embert: minden llnyt maga adottsgai szerint tart el a Teremt. Az embernek azt kell megtanulnia, hogy tulajdon keze munkjval keresi kenyert, de Istentl kapja meglhetst. Mi, akik sokszor annyira nagyra tartjuk magunkat, ebben a dologban nem tudunk arra hagyatkozni, hogy nagyon drgk vagyunk az Atynak, s gondvisel kezt nem veszi le rlunk soha. Pedig Krisztus egyhznak aggodalmaskod tagja gyakorlati magatartsban az Isten nlkl l pognnyal kerl egy elbrls al, aki azrt keres valamilyen istensget, mert rk bizonytalansgban l, s fut meglhetsnek a biztostsa utn. A keresztynsg ott kezddik, hogy megtalltuk Krisztusban Istent, s ettl kezdve szntelenl Isten igazsgos uralkodst akarjuk szolglni msok javra. nmagunk minden gondjt „Istenre vetjk”, aki minden napra kiszabja kiszabja terheinket. Ha nem vllaljuk ezt az Istentl kapott letformt, akkor egyrszt elhordozhatatlan terhet akarunk vllalni, msrszt titokban ismt dologtalan napokat szeretnnk biztostani magunknak. Jzus tantsnak ez a jzansga ad tantvnyainak olyan hitbeli alapot, amelyen llva az Isten szerinti jt kisugrozzk a vilgba, magatartsuk tiltakozss vlik minden trsadalmi igazsgtalansg ellen, s llsfoglalss lesz az igazsgra trekv rend mellett.
Mt. VII. RSZ
Mt. 7,1–5. A kpmutat tlkezs (Lk 6:37–38.41–42).
A 7. rsz a Hegyi Beszd utols szakasza, egysges szerkezetet nem tallunk benne, de vilgos, hogy sszefoglal jelleg: minden tants visszafel utal az elzkre. Az tlkezsrl szl tants a farizeusok ellen irnyul: ezek tvesztettk ssze a bntl val elszakadst az emberektl val elklnlssel. Isten bri szkbe ltettk magugat, gy visszautastottk azt a szmtsi alapot, amelyet Isten a kegyelemben knl fel az embernek. Ezrt Isten az szmtsi alapjukat rvnyesti velk szemben. Nem azt mondja Jzus, hogy nincsen bn, vagy az embernek nem kell vele szmolnia. Csak arra figyelmeztet, hogy a kegyelem rvnye alatt a bnt mindig nmagunkban kell megtlnnk, hogy a magunk bnt mindig nagyobbnak kell ltnunk msoknl, s a msok bneivel legfeljebb akkor foglalkozhatunk, amikor nmagunkival mr teljesen leszmoltunk, vagyis gyakorlatban: soha…
Mt. 7,6. A szent dolgok megbecslse.
Az tlkezs tiltsa nem jelent kritiktlansgra val buzdtst. Vigyzzunk, ne erltessk r lelki rtkeinket olyanokra, akik nem tudnak mit kezdeni velk. Ez medd prblkozs, de istenksrts is; Isten nem vllal kzssget ilyenfajt botorsgainkkal, hanem kiszolgltat bennnket termszetes kvetkezmnyeiknek. A kutya s a diszn Izrelben tiszttalan llat, az igazgyngy a legnagyobb rtk kifejezje, a hagion rtelme bizonytalan; az sszefggsben konkrt trgyra utal, gy esetleg az ldozati hst jelenti, v. Num 18:8.
Mt. 7,7–11. Az imdsg meghallgatsa (Lk 11:9–13).
Jzus tantsnak sszefggsbl vilgos, hogy amikor orszga szolglatban jr tantvny imdsgra gondol. A felszlt forma (7. v.) ugyanazt mondja el, mint a megllapt, Isten termszetre utal forma (8. v.). A hrmas beoszts klnbz helyzetekre utal, egyttal fokozst is tartalmaz. Isten orszga szolglatban gyakran szksge van az embernek valamire, ilyenkor kr. Van gy, hogy az utakat sem tallja, akkor keres. Mskor nem kapja meg mindjrt azt, amit kr, pedig bizonyos benne, hogy szksge van r: ilyenkor tudja, hogy Isten prbra teszi kitartst, s ezrt zrget. Ismt a kisebbrl a nagyobb fel halad kvetkeztets zrja a tantst: ha a fldi atyk bns termszetk ellenre nem csfoljk meg kr gyermekeik bizalmt, mennyivel kevsb tesz ilyet a mennyei Atya.
Mt. 7,12. A keresztny let „aranyszablya” (Lk 6:31).
Az elzket sszefoglal jzusi monds ismeretes az szvetsg vilgbl is. Itt az adja meg a sajtos slyt, hogy Jzus ebben az egyszer formulban foglalja ssze az egsz szvetsgi kijelents tartalmt (nomos kai prophtai). me, amit Izrel olyan bonyolult dolognak tntetett fel, annak sszesen ez a nyitja: tegynk jt az emberekkel. A „j” meghatrozsa is milyen egyszer: az ez, amit magunknak kvnunk. Ezt a parancsot semmifle kpmutatssal vagy „teolgizlssal” nem lehet megkerlni.
Mt. 7,13–14. Szoros kapu, keskeny t (Lk 13:23–24).
A zsidknl a kegyessg, a pognyoknl az erny tja s ennek kapuja, kzismert s kzkedvelt kp Jzus korban, ezrt nem magyarzza Jzus, hanem kirlyi szabadsggal felhasznlja. Izrel lelki vezetinek tantsa a szabvnyos trvnyes kegyessget tartotta az dvssg tjn val jrs felttelnek. Jzus tantsnak sszefggsbl vilgos, hogy a kpmutat s nz kegyessg vezet a krhozatba, kirakatba tett adakozsval, imdsgval s bjtjvel. Az dvssg azok, akiket Izrel kegyes vezeti krhozatra tltek, akik Jzust kvetve az elrejtett kegyessg s a kzzel foghat emberszeretet tjt vlasztottk.
Mt. 7,15–20. A hamis prftk (v. Lk 6:43–44).
Azoknak, akik az r tjn jrnak, mindig vannak emberi vezetk: az jabb intelem ezekkel foglalkozik. A Jzus korabeli Izrel helyzett veszi alapul, de kzvetve tovbb mutat az egyhz letre. A hamis prftk az szvetsg vilgban is slyos krdst jelentettek: ezek Istenre hivatkozva s sokszor az igazi prftk szavaival visszalve kiszolgltk a np emberi indulatait. Isten npe, a „juhok” kztt forgoldtak, kvlrl hozzjuk igyekeztek hasonltani, valjban azonban megl ellensgeik voltak: hallba vittk azokat, akik hallgattak rjuk. Szinte azt hihette az ember: nincs is rvnyes kritriuma annak, ki az lprfta, ki az igazi. Jzus nagyon egyszeren teremt tiszta helyzetet. A prfta szolglatnak egyetlen hitelestje van: az, hogy az lete milyen gymlcsket terem. Aki egsz letvel emberek letnek megplst szolglja, az igaz prfta. Aki munkjval megrontja az emberek lett, az nem kerlheti el a krhozatot.
Mt. 7,21–23. A mennyei Atya akaratnak cselekvse (Lk 6:45; 13:26–27).
A prftkrl mondottakat kzvetlenl, kp nlkl kiterjeszti Jzus mindenkire, aki t kveti. Jzust rnak nevezni hitvallsnak szmt, mgis azt mondja az r, hogy ez nem elg az dvssghez. A hitvall sz rtkt az adja meg, ha a mennyei Atya akaratnak cselekvsvel prosul. Mg az is lehet, hogy azok, akik szjukkal rnak valljk Jzust, prftai szavaikra, a dmonok elleni eredmnyes fellpskre s csodik sokasgra is tudnak hivatkozni. De letnket hitelesen minsteni az tletben egyedl Krisztus tudja. mgje lt azoknak a megnyilvnulsoknak, amelyek klskppen megtveszten emlkeztetnek Isten orszgnak hatalmi jeleire, s ha nem ltja mgttk az egyetlen helyes indtkot, az Atya akaratnak cselekvst, akkor megtagad velk minden kzssget (oudepote egnn hymas). Akik gy ltek, azoknak egsz lete ncsalsnak bizonyul a vgs tletben.
Mt. 7,24–27. Aki ksziklra pt (Lk 6:47–49).
Jzus a rgi trvnyknyvek szoksa szerint ldst s tkot ad elnk igehirdetshez val viszonyunkrl szlva. A helyes magatarts az, hogy hallgati meghalljk s meg is cselekszik az szavt. Egy prfta vagy tant sem mert eddig gy fellpni Izrelben. Ezt a tantst Jzus az ptkezs kpvel vilgtja meg, amely kornak kzkincse volt. A helyes ptkezs szmol azzal, hogy az ptmny az idjrs viszontagsgainak van kitve, ezrt az alap leraksakor les a szilrd alapokig (Palesztinban a tengerparti fvny vkony rtegben fedte a szikls talajt). gy az plet idtll lesz. Ha azonban az pt nem rti a dolgt, csak gyors, mutats eredmnyre plyzik, akkor ltszateredmnyt r el: ptmnye az els prbt sem brja ki. Aki hallja s cselekszi Jzus szavt, a blcs pthz hasonl. Aki hallja, de nem vonja le belle a gyakorlati kvetkeztetst, az olyan, mint a bolond pt: munkja hibaval, eredmnye az els megprbltats hatsra semmiv lesz.
Mt. 7,28–29. A Hegyi Beszd befejezse.
A sokasg megszokta, hogy az rstudk igehirdetse a trvny szraz fejtegetse, mert ezt az dvssg felttelnek tudta. Jzus viszont klskppen nagyon egyszer szavaival sorra megoldja az emberi let leggetbb krdseit, s a sokasg nem tud betelni szavaival. Aki megoldsokra szomjazik, az azonnal megrzi, hogy res szcspls-e az igehirdetk szava, vagy mennyei meghatalmazs alapjn s krdseket megold ervel szlnak.
Mt. VIII. RSZ
Mt. 8,1–4. A leprs meggygytsa (Mk 1:40–45; Lk 5:12–16).
A hatalommal prdikl Jzus hitet keres Izrelben, s szavai megpecstelsre jeleket tesz. A lepra amelynek krokozja a gmkrhoz hasonl bacilus, Izrelben gyakorlatban gygythatatlannak szmtott, Isten ostornak, a leprs beteg pedig tiszttalannak szmtott: ltalban nem mehetett az emberek kz, elklntst szigor rendszablyok rtk el. A leprsok maguk is tisztban voltak helyzetk slyossgval; a trvny csak a bekvetkezett gygyuls sett szablyozta, klnben a leprbl val gygyulst olyan csodnak tartottk, mint a hallbl val feltmadst. Ez a leprs mindennek tudatban s mindennek ellenre tejes bizalommal fordul Jzushoz. Az eredmny nem marad el: nyomban nem lehet ktes senki eltt, hogy Isten maga cselekedett. Jzus azonban egyfell nem akarja, hogy messisi tettei id eltt vljanak kzismertt Izrelben, msfell a gygyult beteget odahelyezi Izrel trvnynek rvnye al.
Mt. 8,5–13. A kapernaumi szzados szolgjnak meggygytsa (Lk 7:1–10; v. Jn 4:46–53).
Jzus Kapernaumba r, s itt egy centurio (hekatontarchos: kb. szz fnyi legnysg fltt ll, legnysgi llomnybl kiemelt tiszt) keresi meg krsvel: gygytsa meg beteg szolgjt (pais „gyermek” vagy „rabszolga”, Lk-nl doulos „szolga”, Jn-nl hyios „fi”: az rtelmezs kettgazik). Jzus vlasza lehet felajnlkozs, de inkbb krds („n menjek el, s gygytsam meg…?”) – Ez ppen gy a prbattel gesztusa, mint a szrofnciai asszony esetben. A centurio azonban jl vizsgzik feleletvel. Vlasza elszr arrl tanskodik, hogy vltozatlanul rnak tartja Jzust, s ez a hite olyan mrtk, hogy Jzus szavnak magnak is gygyt ert tulajdont. De klnsen megdbbent a 9. versbeli hasonlat, amely annyival inkbb beszdes, hogy alzatos tartzkodssal ki sem mondja a vgs kvetkeztetst, hanem levonst rbzza az rra. Jzus mindezt tkletesen megrti, erre vall vlasza: , aki a Hegyi Beszd utn hitet keres npben, Izrelben nem tallt olyan hitet, mint a pogny centuriban. Lk elbeszlsvel ellenttben itt les a kvetkeztets levonsa: a nagy helycserrl szl, amelynek sorn az elhvottak kivettetnek Isten orszgbl, azok viszont, akiket Izrel ilyen szemszgbl szmtsba sem vett, bele fognak tartozni ebbe a szent kzssgbe. Ez a gondolatsor mondatja ki Jzussal a centurio hitre vlaszol gretet: bzott Jzus gygyt hatalmban, krse – ez a nagyon embersges krs – teljeslni fog.
Mt. 8,14–15. Pter anysnak meggygytsa (Mk 1:29–31; Lk 4:38–39).
Jzus nem kln hvsra megy Pter hzba: otthonos itt. Odarve ltja, hogy Pter anysa lzas beteg. Kitnik az is, hogy Pter Krisztuskvetse nem jelentette azt, hogy letette a csaldjrt val felelssget is. Fensges messisi hatalmval Jzus azonnal meggygytja a beteget, helyrelltja egy ponton a stn megbontotta rendet, s az asszony folytatja Istentl rendelt hivatst: szolgl azoknak, akik erre r vannak utalva. Ezttal Jzusnak s tantvnyainak.
Mt. 8,16–17. Jzus sok beteget meggygyt (Mk 1:32–34; Lk 4:40–41).
Pter anysnak meggygytsval nemcsak ezt az asszonyt kti maghoz Jzus, hanem maghoz vonzza mindazokat, akiknek betegeik vannak, s vlogats nlkl rszesti ket a gygyts ajndkban. Aki azt hinn, hogy isteni erejvel Jzus knnyedn gyz a betegsgeken, azt az szvetsgi idzet eszmlteti a valsgra: Jzus mindig azon az ron gyz nyomorsgaink felett, hogy ezeket magra veszi, hordozza el helyettnk.
Mt. 8,18–22. Jzus kvetse (Lk 9:57–60).
Ismt nagy tmeg van Jzus krl, de el akar vonulni ellk. Az kvetse nem tmegek gye, hanem kevesek, akik minden kvetkezmnyvel vllaljk t. Mieltt azonban elindulna, egy rstud ajnlkozik felttel nlkli kvetsre. Jzus nem fogadja el ezt a ltszlag megindt ajnlkozst, mert egy dolgot nem lt mgtte. Aki gy ajnlkozik kvetsre, az ppen csak azzal a sorssal nem szmolt le, amely Jzusra vr, s amelyet vllal, ppen mirtnk. az Emberfia, a vilg hatalmas tl brja, de ezen a fldn nem lthat hatalomban, biztonsgban s jltben mutatkozik meg ez, hanem rejtettsgben, egyedl maradsban, kiszolgltatottsgban. Egy msik, egyik tantvnya, ksz t kvetni, de elbbrevalnak tartja elhunyt apja irnti gyermeki ktelessgt Jzus kvetsnl. Jzus felvilgostja, hogy az kvetse nem ismer feltteleket s konkurrencit. Aki az kvetse helyett s eltt halottak temetgetsvel foglalkozik, az maga is halott. Nem a szli tisztelet parancsa ellen szl itt Jzus, csak az kvetsnek flttlensgt helyezi szvnkre.
Mt. 8,23–27. Jzus lecsendesti a tengert (Mk 4:35–41; Lk 8:22–25).
Krisztus kvetsnek gondolathoz kapcsoldik az jabb elbeszls. A 18. versbeli parancsot hajtjk itt vgre a tantvnyok. Feltn, hogy a csnakba Krisztus lp be elszr, tantvnyai „kvetik”. A tantvnyoknak a Mester kvetsben mindig j helyzeteket kell tlnik: ez hozztartozik nevelskhz. Most, mint oly gyakran, vratlan vihar tr ki a Genezret tavn, s vlsgos helyzetbe sodorja a csnakot. A prba a tantvnyok szmra az, hogy Jzus a vlsgban teljesen rszvtlennek mutatkozik: alszik a hajban. A tantvnyok tancstalanok. Megdbbenti ket Uruk „rzketlensge”, de mgis a hatalmas Mesternek kijr nneplyes bizalommal szlnak hozz (kyrie, sson, apollymetha: szinte liturgikus formulnak hat). Most kitnik, hogy Jzusnak valban hatalma van a termszet eri fltt is. Tantvnyai sejtettk ezt, de nem hittek benne, ezrt kishitek. Az emberek ltjk, de nem rtik, gy emberi logikjuk nyomn nem jutnak tl a csodlkozson.
Mt. 8,28–34. A gadarai megszllottak meggygytsa (Mk 5:1–20; Lk 8:26–39).
A csnak a tavon dkeleti irnyban haladva a pogny Dekapolis (Tzvros) terletre rkezik, Gadarba, amelynek krnyke a tig nyl megkzelthetetlen szikls vidk, egyetlen keskeny svny vezet a ttl a vrosba. A kt megszllott kzveszlyes magatartsval elzrta ezt az utat. Jzus sem tudja kikerlni ket. A kor dmon-hite gy tartja, hogy a felismert dmon nem veszlyes, felismerjnek hatalma van fltte. Ezrt s Isten munkinak rendjrl alkotott hamis kpk alapjn a dmonok visszavonulsra akarjk brni Jzust. azonban nem htrl meg sehol, ahol emberek lete van vlsgban. Meggygytja a betegeket, a dmonokat pedig krskhz hven az ott legelsz disznkba kldi: ezeken tltik ki pusztt hajlamaikat. Izrel Messisa mindezzel prftai jelt mutat a pognyok fldjn. Nem vllalja a kzssget a pognyok tiszttalansgval (ennek kifejezdse a disznk elpusztulsa), de a pognyok zt is. vllalja a kzssget az ember nyomorsgval, s ezen segt. A hozz tdul gadaraiak dnts el vannak lltva, de nem lljk ki a prbt: nem kt fldijk gygyulsnak rlnek, hanem anyagi vesztesgket fjlaljk, s arra krik Jzust, hogy tvozzk vidkkrl.
Mt. IX. RSZ
Mt. 9,1–8. A bna meggygytsa (Mk 2:1–12; Lk 5:17–26).
A gadarai gygyts utn Jzus visszatr Kapernaumba, a „sajt vrosba”: ebben az idben itt volt lland otthona. Itt ismt npe nyomorsgval tallkozik: egy gyhoz szegezett bnt (paralytikos mindenfle eredet bnasgban szenved beteget jell) helyeznek elje, nyilvn hozztartozi. Jzus nagyra rtkeli a betegrt fradozk „kzbenjr” hitt s magatartst, ezrt feloldja a bnt – bnei all. rstudk is vannak a tmegben, nylvn Jzus utn leselkednek, hogy a lehetsghez kpest rtsanak neki. Ezek most megszlalnak, s szavaiknak fenyeget lk van. Az istenkromlra hallbntets vr, ha a vd bizonythat. Az rstudk ellensges llspontjbl az kvetkezik, hogy k a gygyts kzzelfoghat jelt tartjk nagyobb dolognak, mert a bnbocst szt res beszdnek s gy isteni hatalom bitorlsnak tartjk. Ezrt prbljk a bnbocsnatot s a gygytst kijtszani egyms ellen. Jzus azonban elbe vg minden tovbbi vitnak s vdaskodsnak. Arra mutat r szavaiban, hogy elszr is a kt dolog csak egyazon isteni cselekvs kt oldala, azutn a hit szmra a bnbocst sz a nagyobb dolog, mert ebben mr benne tudja kvetkezmnyt, a gygyulst is. Jzus bnbocsnathirdetse mr tett, mert letnek a pecstje van rajta. Ezt fejezi ki hihetetlen elevensggel a sajtos mondatszerkeszts, amely mindhrom szinoptikusban sz szerint egyezik. A gygyuls tagadhatatlan, a messisi jel az rstudk rvelse all kihzta a talajt. Most mr a sokasg sem csak muldozik, hanem dicsti Istent, mert megrti, hogy menny s fld eddig soha nem volt tallkozsnak lett tanjv: Isten bnbocsnat s gygyts hatalmt adta az embereknek.
Mt. 9,9–13. Mt elhvsa, Jzus a bnsk kztt (Mk 2:13–17; Lk 5:27–32).
Egyszer szavakban szl Mt Jzus jabb tantvnynak elhvsrl. Vmszedrl van sz, a rmai adrendszer kiszolgljrl, akit honfitrsai mly megvetssel illettek. Jzus hv szavra azonnal elhagyja eddigi foglalkozst, s csatlakozik az rhoz. Ez a lnyeg, ennyirl szmol be az evanglium. Az j tantvny nyilvn meg akarja osztani rmt bartaival: otthon vacsorra gyl ssze velk. Jzust is meghvja, s az r nem vonakodik egy asztalhoz lni a vmszedkkel s bnskkel. Azt fejezi ki ezzel, hogy letkzssget vllal velk. Most a farizeusok emelnek szt Jzus e gesztusa ellen tantvnyainl. Jzusnak ez arra ad alkalmat, hogy a farizeusi felfogst telibe tallva mutasson r Isten logikjra: a beteg nem azrt van kzttnk hogy irtzattal elhzdjunk tle, hanem azrt, hogy meggygytsuk. Isten az nz kegyessget utlattal veti el: a msik emberhez bajaiban val odahajls indulata kedves eltte egyedl. gy Jzus is azrt jtt, hogy a bnsket hvja maghoz. Hogy kiszmtja magt az igazak kz, az kinek-kinek a maga dolga. De az bizonyos, hogy amg ezek kz szmtja magt, nem fogja meghallani Jzus hv szavt.
Mt. 9,14–17. Jzus tantsa a bjtrl (Mk 2:18–22; Lk 5:33–39).
Keresztel Jnos tantvnyainak az tantvnyaihoz intzett krdsre vlaszolva Jzus itt a bjt krdsnek egy msik oldalra mutat r. A bjt a gysz kifejezje is lehet: Jnos tantvnyai gyszolnak bneik miatt, s Mesterk igehirdetshez hven vrjk az j kor hajnalt. Ehhez a magatartshoz illik a bjt. Jzus tantvnyai az let teljessgben lnek Mesterk mellett: ezzel a lelki magatartssal nem fr ssze a bjt. Aki lakodalmak kzt bjtl, az nnepront. me, s j kztt thidalhatatlan az ellentt. A ruha s foltja, a bor s a tml pldzat arra tant, hogy rgi letnknek meg kell halnia, hogy helyet adhasson az jnak, de toldozgatssal-foldozgatssal ez a krds nem oldhat meg. Arra csak rmegy a rgi letnk, s nem nyerjk el az jat sem.
Mt. 9,18–26. A vrfolysos asszony meggygytsa, Jairus lenynak feltmasztsa (Mk 5:21–43; Lk 8:40–56).
A vrfolysos asszony meggygytsnak s az elljr lenya feltmasztsnak egy egysgg val sszefzse is ltalnos szinoptikus hagyomny. Mg tant Jzus, amikor egy apa egszen megdbbent krssel fordul hozz, korltlan bizalommal: tmassza fel az imnt meghalt lenyt. Jzus sem nem krdez, sem nem szabadkozik, ahogyan vrnk, hanem magtl rtetd mdon felkel, s elindul az apval. tkzben, a nagy tmegben trtnik a vrfolysos asszony meggygytsa, amely megint valami egszen kptelen hit kvetkezmnye. Az asszony titokban, ahogy gondolja, megrinti Jzus ruhja szeglyt, s meggygyul. Jzus szentesti az asszony hitt, s kimondja, most mr szemlyes rintkezs formjban, szemtl szembe, a gygyt szt, amely azonnali eredmnnyel jr. Ezek utn rkeznek meg az elljr hzba, ahol mr kezdett vette az embernek a halllal szemben rzett tehetetlensge jell a hangos, alapjban vve embertelen gyszszertarts. les ellenttknt jelenik meg a gyszolk kztt Jzus, csendes szval adja tudtukra, hogy a hall az szemben csak annyi, mint az lom: van hatalma arra, hogy felbressze belle az embert. A kt szempont sszetkzse a gyszolk szertelen s kznsges gesztusban trtnik meg: akik az imnt mg jajongva gyszoltak, most Jzus szavaira nevetsben trnek ki. De Jzust ez nem akadlyozhatja meg abban, hogy megcselekedje a messisi jelt. Ez a jel most arrl beszl, hogy a Messisnak nemcsak a betegsgen, de a hallon is hatalma van. Jzus hre, akarata ellenre, az egsz krnyken elterjed.
Mt. 9,27–31. Kt vak meggygytsa (Mk 10:46–52; Lk 18:35–43; v. Mt 20:29–34).
Ez s a kvetkez gygytsi trtnet egy-egy ksbbinek az ellegezse itt: azrt van rejuk szksg, hogy a 11:5k.-ben Jnos tantvnyainak krdsre adott vlaszban Jzus mr hivatkozhassk gygytsainak teljes krre, az szvetsgi gretnek megfelelen (ld. ott). Kt vak tkzben csatlakozik Jzushoz, s a legszablyosabb hitvallsos formula hasznlatval krik, hogy oldja fel ket rettenetes testi-lelki nyomorsguk all. Jzus prbra teszi a vakok hitt, mert a bajban lev ember hajland tlzott kijelentsekre. De a vakok hite komolynak bizonyul. gy Jzus rintse nyomn be is kvetkezik gygyulsuk, majd Jzus szigoran hallgatsra inti ket. Isten idt akar hagyni Izrelnek, hogy helyesen dnthessen Jzushoz val viszonyban. De az esemnyeket nem lehet feltartztatni: a vakok tlrad rme is sietteti Jzus hrnek terjedst, gy kzelebb hozza a vgs dnts rjt.
Mt. 9,32–34. Egy megszllott nma meggygytsa (Mk 3:22; Lk 11:14–15; v. Mt 12:22–24).
Kzvetlenl az elz gygyts utn, szinte egy percnyi sznet nincs kzben, egy dmoni lelkektl gytrt nmt (kphos ltalban „sketnma”, a kt betegsg egytt szokott jrni) visznek Jzushoz: kizi a dmont, s gy meggygytja a beteget. A messisi jel megosztja Izrel fiait: Isten munki mindig megosztst idznek el a vilgban. A sokasg Isten munkjt, egy soha mg nem volt kor bekszntsnek jelt ltja a trtntekben. A farizeusok sem tagadhatjk a csodt, gy arra a kptelen lltsra ragadtatjk magukat, amelyrl ksbben majd vitznak Jzussal: hogy ti. Jzus a dmonok fejedelmvel van szvetsgben, ezrt tud dmonokat kizni.
Mt. 9,35–38. Az aratnival sok, a munks kevs (Mk 6:6.34; Lk 10:1–2; v. Jn 4:35).
A 35. v. a 4:23 ismtlse, keretknt foglalja ssze a Hegyi Beszdet s a kvetkez messisi jeleket, itt mr a megtrtnt esemnyek gazdag tartalmval teltve. Jzus cselekvsnek vgs gykere elesett npnek megsznsa, vagyis Istennek benne jelentkez irgalmassga. A tennival sok, Jzus mgsem arra buzdtja tantvnyait, hogy induljanak munkba: az ember nem nmaga jszntbl, hanem Isten kld szavra indulhat csak munkba. A tantvnyoknak imdkozniuk kell, hogy Isten talljon munksokat a munkra.
|