//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
- JSZVETSG Mt, Mrk, Lukcs, Jnos
evangliumok Apostolok Cselelekedeti
:

MT irsa szerinti evanglium 01 - 05
Dr Varga Zsigmond professzor

MT irsa szerinti evanglium 01 - 05
Dr Varga Zsigmond professzor


MT EVANGLIUMNAK MAGYARZATA

rta: Dr. Varga Zsigmond professzor

Bevezets

Az evanglium cme s rja.

A hagyomnyos sorrend szerint az jszvetsg els knyve „az evanglium Mt szerint”. A cm az egyhzi hagyomnyban ksbben alakult ki, az evanglium mr mfaji megjells benne. A knyv, gy, ahogyan keletkezett, nvtelen irat volt: szerzje alzatbl kvnt httrben maradni, annyira jelentktelennek tartotta nmaga szemlyt ahhoz az gyhz kpest, amelyrl irata szl. Mt szerzsge egyetlen egyhzi adatra vezethet vissza, amelyet Eusebius kzl Papias ama tudstsra hivatkozva, hogy „Mt hber (= arm) nyelven szerkesztette meg a beszdeket (logia), ezt aztn mindenki gy fordtotta le, ahogyan tudta”. Eusebius a rnk maradt evangliumra gondol, viszont tudomsunk szerint az evangliumnak nem volt arm eredetije: rnk maradt formja egybknt is jellegzetesen eredeti grg nyelv irat. gy a Papias-fle adatrl csak annyit mondhatunk, hogy az evanglium nem Mt mve: nem szem- s fltan irata, egybknt is Mk-ra tmaszkodik, ez pedig maga sem apostoli eredet irat. Sokan gy rtik Papias adatt, hogy Mt-nak Mk mellett hasznlt msik forrsa az n. Logia volna Mt mve, azonban bizonytkok hjn ez a vlemny sem tbb puszta fltevsnl. A lnyeg az, hogy az „els evanglium” nvtelen m, de szerzjnek szemlye nem is fontos. Isten igjnek hitelessgt nem az evanglium szerzjnek szemlye biztostja. A magyarzatban az evanglium szerzjt az egyszersg kedvrt Mtnak nevezzk. Klnben az egyhzi hagyomnnyal fgg ssze az is, hogy Mt 9,9-ben a prhuzamos helyektl eltren nem a Lvi, hanem a Mt nevet talljuk az elhvsi trtnetben: ez abbl az ignybl fakad, hogy az evanglium rjnak neve szerepeljen az iratban.

Az evanglium keletkezsnek helye s ideje.

Errl a krdsrl is csak hozzvetleg tudunk beszlni. Az evanglium szemllete s irnyzata zsidkeresztyn jelleg, az irat grg nyelve itt nem ellenrv, mert Palesztina laki is nagyrszt ktnyelvek: a hagyomny grg nyelvre val lefordtsa is itt kezddtt meg. gy az evanglium keletkezsi helye elssorban Palesztina lehet, taln ppen Pella, ahova a zsidkeresztynek nem sokkal Jeruzslem elpuszttsa eltt kivonultak. Grgorszg vagy Itlia nem jhet szba, mert gylekezeteik nem zsidkeresztyn jellegek, Egyiptomba ksbben jut el a keresztynsg, Szrira pedig csak rszint a 17:24–27 (a szttr s didrachmon viszonynak meghatrozsa) alapjn szoks gondolni, s azon az alapon, hogy elsnek alexandriai Ignatius egyhzatya hivatkozik az evangliumra. Az evanglium keletkezsi idejrl annyit mondhatunk, hogy Mk-nl ksbbi, de mg az I. szzadban keletkezett, mert a II. szzadban mr ismeretes. Az r mennybemenetele ta mr hosszabb idnek kellett eltelnie. Ha a 22:7-bl vagy az utols idkrl szl tantsbl arra kvetkeztetnk, hogy az evanglium a jeruzslemi templom pusztulsa utn keletkezett, akkor a 80 s 100 kztti vekre kell gondolnunk. Mivel azonban az emltett rszletek nem flttlenl bizonyt erejek arra nzve, hogy a templom mr nem ll, ezrt az evanglium keletkezsnek idejt Lk-hoz hasonlan 60 s 70 kz tehetjk.

Az evanglium forrsai, irodalmi sajtsgai.

A ma is ltalnosan elfogadott ktforrs-elmlet szerint Mt egyik forrsa Mk (vagy ennek valamilyen korbbi formja), amely Jzus tetteit s letnek esemnyeit rkti meg: ennek szinte teljes anyagt felhasznlja, ehhez igaztja szerkezett, s sok helyen – klnsen a beszdekben – sok a szszerinti egyezsk is. Az elbeszlsekben ltalban viszont Mt rvidebb. A hasznls nyomai vilgosan, Mt nyelvi-stilris tekintetben s sajtos cljnak megfelelen tartalmi vonatkozsban is tudatosan tdolgozza a Mk-tl vett anyagot. – A msik forrs, amelyet Mt hasznl, inkbb Jzus beszdeit tartalmazta (Logia, a szakirodalomban gyakori rvidtse: Q, a nmet Quelle sz kezdbetje). Ez a forrs semmifle formban nem maradt rnk, krvonalaira legjobban gy kvetkeztethetnk, ha a hrom szinoptikust egybevetjk. Ebbl vlik valsznv az is, hogy ennek az alapiratnak nemcsak egyfle formja volt, s Mt meg Lk nem ugyanazt a formt hasznlhatta; viszont Mt nll anyagnak egy rsze is ebbl a forrsbl eredhet. Egybknt ezt a forrst nagyjbl ugyangy hasznlja Mt, mint a msikat. Ha teht olyan rszleteit is felhasznlja a Loginak, amelyeket Lk-ban nem tallunk, ez rszint a Logia ms formjra utal, rszint azzal magyarzhat, hogy Lk a maga sajtos cljnak megfelelen tudatosan mellzi a Loginak bizonyos, az ltala hasznlt formban is meglev, rszleteit. – Mt nll anyagrsze nem olyan tekintlyes, mint Lk-: fkppen az 1–2. rszben, a pldzatokban, a Pterre vonatkoz rszletekben, a szinoptikus apokalipszisben, valamint a szenveds s a feltmads trtnetben tallunk nll Mt-fle anyagot. Ennek az anyagnak egy rsze valsznleg a palesztinai szbeli hagyomnybl szrmazik, amely Mt keletkezsnek idejt mg l lehetett. E tbbrt anyagot Mt fknt tartalmi szempontbl rendszerezi: ez klnsen nagyszabs nll beszdalkotsaiban ltszik. Nha formai elvek is vezetik (gy nagy szerepe van a szerkesztsben az ts szmnak, v. a 13. s 23. rszt).

Az evanglium els olvasi, tartalmi sajtsgai.

Zsidkeresztynek szmra kszlt iratnak bizonyul Mt, egsz tartalma alapjn: jellegzetes megfogalmazsban lehetett csak idszer s konkrt olvasmny ennek az olvastbornak. De erre vall az is, hogy a zsid let szmos jelensgt magyarzat nlkl emlti (a „mennyek orszga” kifejezsre nzve v. 3:2-t).

Mindebbl rthet az is, hogy az evangliumban mely gondolatokra esik a legnagyobb hangsly. Az irat egszn vgigvonul Jzusnak az engedetlen Izrellel val vitja, a np s elssorban lelki vezeti tletnek meghirdetse. A farizeusi kegyessg kpmutat, ncl, klssges s embertelen volta ellen les szavakban kl ki Jzus: „ldozat” helyett szeretetet, tlkezs helyett irgalmassgot vr vitl. – Ekzben hirdeti meg Isten jelenval s eljvend kirlysgnak evangliumt, s gy mutatja be az egyhz letnek ketts oldalt: engedelmes bels lett s helyesen megrtett kldetsnek teljestst. – Jzus Krisztusban Izrel kirlyt lltja elnk az evanglium, klnsen az n. reflexis idzetekben: Izrel si greteinek beteljestje, letnek nemcsak egszben, hanem egy-egy rszletben is. – De ez a Jzus egyszersmind Isten j npnek, az egyhznak a teremtje is: ezt a munkjt kszti el megkeresztelkedsben, ezrt hvja el tantvnyait, ad nekik mintegy „alkotmnyt” a Hegyi Beszdben, kldi ket Izrelbe s tantja kvetsnek helyes mdjra. Ezrt hal meg a kereszten, s feltmadsa utn, mennybemenetele elbb ebbe a munkba kapcsolja bele tantvnyait a misszii paranccsal. Irodalom. Weiss, Bernhard: Das Matthus-Evangelium. Meyers Kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament I. ktet, 9. kiads 1898. Holtzmann, Heinrich: Das Evangelium des Matthus. Handkommentar zum Neuen Testament, I. ktet, 3. kiads 1901. Zahn, Theodor: Das Evangelium des Matthus. Kommentar zum Neuen Testament, I. ktet, 3. kiads 1910. Loisy, Alfred: Les vangiles synoptiques 1906–1908. Wellhausen, Julius: Das Evangelium Matthaei 2. kiads 1914. Klostermann, Erich: Das Matthus-Evangelium. Handbuch zum Neuen Testament, herausgegeben von H. Lietzmann, 4. ktet, 2. kiads 1927. McNeile, Alan Hugh: The Gospel According to St. Matthew. Macmillan-sorozat 1928. Schlatter, Adolf: Der Evangelist Matthus. Seine Sprache, sein Ziel, seine Selbstndingkeit. 1929. Schlatter, Adolf: Erluterungen zum Neuen Testament. Das Evangelium nach Matthus. I. ktet (j kiads 1954.) Lencz Gza: Mt evangliumnak fordtsa s magyarzata. Magyarzatos jszvetsg I. ktet 1927. Grosheide, Frederik Willem: Het heilig evangelie volgens Mattheus. Commentaar op het Nieuwe Testament door S. Greijdanus en F. W. Grosheide. 2. kiads 1954. Schniewind, Julius: Das Evangelium nach Matthus. Das Neue Testament Deutsch. Neues Gttinger Bibelwerk. 2. ktet, 7. kiads 1954. Lau, Franz: Das Matthus-Evangelium. Bibelhilfe fr die Gemeinde, 1. ktet (jszvetsgi kor) 1956. Lohmeyer, Ernst: Das Evangelium des Matthus. Kritisch-exegetischer Kommentar ber das Neue Testament (Meyer), Sonderband. 2. kiads (sajt al rendezte W. Schmauch) 1958.

Mt. I. RSZ

Mt. 1,1–17. Jzus Krisztus szrmazsa (Lk 3:23–38).

Az evanglium els kt szava (biblos geneses) lehetne az egsz knyv cme: akkor az jelenten, hogy a m Jzus Krisztus trtnete. De inkbb a nemzetsgtblzatra s szletstrtnetre vonatkozik. A nemzetsgtblzat arrl beszl, hogy Jzus Krisztus Dvidnak Ura, de fia, testi leszrmazottja is. Ezenkvl felvonultatja elttnk Izrel trtnett, s megmutatja, hogy ennek a trtnetnek clja s tetpontja Jzus. Npe egsz letn t az eljvetelt ksztette el Isten.

A nemzetsgtblzat hrom szakaszbl ll, mindegyik ktszer ht st sorol fel. Az els szakasz, brahmtl a kirlysg korig, Izrel fldi emelkedsnek ideje. Feltnen hallgat az sanyk krl azokrl, akikre Izrel bszke volt, de beszl a kananita Tmrrl, a jeriki Rhbrl s a hettita Uris felesgrl, Bsabrl, akik parznasgukrl voltak ismeretesek Izrel trtnetben. Jzust Mria miatt tartotta tiszttalan szrmazsnak npe, a nemzetsgtblzat viszont arra eszmltet, hogy ha jogos volna egy ilyen vd, akkor sem Mria volna az oka, hanem azok az sanyk, akik miatt Dvidot egyltalban nem tartotta tiszttalan szrmazsnak Izrel. – Ezenkvl a hrom asszony a negyedikkel, a mobita Ruttal egytt – pogny: Jzus teht mr szrmazsa rvn is kzssget vllal a bnskkel s a pognyokkal. – Vgl a ngy nv Izrel trtnetnek ngy szakaszt jelzi: Tmr, Jda, a trzsek satyja mellett szerepel, Rhb a honfoglals korra utal, Rut Dvid trzsnek sanyja, Btsab Izrel legnagyobb kirlynak felesge.

A msodik szakasz a kirlysg kezdettl a babiloni fogsgig tart: Izrel egyre lejjebb hanyatlik fldi rtelemben, de egyre elbbre jut lelkiekben: a megvlts greteinek s beteljesedsk elksztsnek tern. szf s mos (a hagyomnynak egy jelents rszben e kt nv ll sz s mn helyett) neve rvn a zsoltrokkal s a prftkkal kerl szoros kapcsolatba Jzus.

A harmadik szakasz ismt emelked: az j kirlysgig, Jzusig vezet (Jjakim neve Jjakinval val hasonlsga miatt kieshetett, helybe a hasonl hangzs Jekonj nv kerlt). A megrkezst a 16. v. jelzi: az emberknt megszletett Jzus Istentl „Krisztusnak neveztetik”, teht valsggal az is. Ez a rszlet arrl beszl, hogy a ltszatra egszen fldi Nzreti Jzust Isten maghoz emeli. Ezrt nem szl a szztl szletsrl: ez majd a kvetkez rszben kerl sorra. De ez nem azt jelenti, hogy kiegsztik egymst.

Mt. 1,18–25. Jzus Krisztus szletse.

Folytatdik Jzus fldi „szrmazsnak” elbeszlse, szletsnek trtnetvel (genesis ezt is jelenti). A hangsly itt azon van, hogy Isten belp az emberisg trtnetbe, velnk akar lenni (23. v.). Jzsef letben ez elszr egy slyos vlsgot idz el. A krlmnyek lttn arra kell gondolnia, hogy jegyese egybekelsk eltt beszennyezte testt: mr pedig Izrelben a jegyessg a hzassggal egyenrtk kapcsolat volt, felbontani ezt is csak elbocst-levllel lehetett, megszegse hzassgtrsnek szmtott, s hallbntetst vont maga utn. Jzsef, emberi jindulatra hallgatva csendben szeretn levonni a kvetkeztetst jegyessgk felbomlsbl, de Isten kzbelp. A frfi emberi rtelmt kikapcsolva angyala tjn lmban ad neki kijelentst. Megrteti vele, hogy ami emberi ltszat szerint szgyen s botrny, az valjban az dicssges munkja, s ebbe a munkjba vonja be Jzsefet. Isten Lelke Mria testben vllal kzssget a testben l emberrel, hogy beteljesedhessk az si gret: Izrel megvltsa, az els lps a vilg megvltsnak tjn. Az angyali szzat ppen ezrt parancsot is ad: a szletend gyermeknek olyan nevet kell adni, amely egsz letnek tartalmt programszeren hatrozza meg (Isous, a hb. jehsac grg formja, jelentse: „Jahve szabadt, az r szabadtsa”). Ez Jzsef, Isten munkatrsa szmra az els prba: megmarad-e szkkebl emberi gondolkozsa mellett, vagy elfogadja minden emberi szmtssal szembeszllva Isten ajndkt, amely az emberisg megvltsra vezet. Az evanglista bzik Jzsef engedelmessgben, gy rvendezve tesz bizonysgot arrl, hogy ami most trtnik, az nem elkszts nlkl jn a vilgba, hanem a prftai gretek beteljesedse (zs 7:14). Jzsef cselekszik ott, ahol Isten erre szltja fel, de flrell ott, ahol erre kap parancsot: nem l felesgvel hzasletet addig, amg meg nem szletik a meggrt Fi. Ez az elbeszls teht a megelzvel ellenttben „fellrl lefel” mutat: Isten rk Krisztusa leszll a mennybl, s itt a Nzreti Jzus emberi nevt kapja.

Mt. II. RSZ

Mt. 2,1–12. A keleti blcsek Betlehemben.

Mt s Lk „bevezet trtnete” azt akarja megmutatni, hogyan ksztette el Isten Jzus Krisztus szletst Izrelben s a vilgmindensgben, mieltt Jnos tkszt s Jzus messisi munkja megkezddtt. Ezt a clt szolglja a keleti blcsek trtnete is, amely npmesei formban valsgos s htkznapi trtnetet beszl el, ilyen formjban – ha megrtjk – igehirdetss vlik minden idk egyhza szmra.

A trtnet megjelli a Messis szletsnek helyt (hb. bt lchm „kenyr hza”, Jeruzslemtl dlre 8 km-nyire, 777 m magassgban, ms nven ’frth „a termkeny”). Ismert trtneti szemly „Nagy Herdes” is, Izrel edomita kirlya (Kr. e. 40-tl Kr. u. 4-ig), aki a rmaiak tmogatsval uralkodott nagy pompval, de uralmt stt gaztettek szennyeztk be. Izrel mlyen lenzte flpogny szrmazsa miatt, azonban szerette volna magra vonatkoztatni a messisi greteket, gy klnsen lete vge fel egyre fltkenyebb volt mindenkire, akitl azt az ignyt fltette. – Jzus szletsvel egyidben egy klns esemny kelt figyelmet Jeruzslemben: babiloni mgusok, csillagjsok keresik Jeruzslemben a vilg megvltjt, hogy imdjk, mert lttk „feltnni” (en anatol) a csillagt, s kutatsaik arra az eredmnyre vezettk ket, hogy Izrel krben kell megszletnie az dvztnek. Isten teht ezeknek a keres pognyoknak a maguk mdjn, az Izrelben babonnak szmt asztrolgia tjn ad kijelentst. A pogny mgusok gy elmennek imdni a Megvltt, Izrel lelki vezeti viszont, akik ismerik az greteket, tjkoztatjk is ezekrl Herdest, kirlyukkal az len fegyverkeznek a megszletett Messis ellen. Herdes hborgsa rmlettel tlti el az egsz vrost: tudjk, hogy ha Herdest ilyen indulatok ftik, akkor nem sok jt vrhatnak tle. Valban: miutn elhangzik a fpapok s rstudk szakrti vlemnye, amely az evanglista elbeszlsben az szvetsgi gretet s az jszvetsgi beteljesedst sszekapcsol idzett vlik, a kirly hajszt indt a veszedelmes vetlytrs ellen. A mgusokat szp szavakkal s hazugsggal akarja cljai szolglatba lltani. Ezek azonban, miutn tovbbra is a csillag fnye nyomn haladva eleget tettek szvk h vgynak, s odaborultak a vilg Megvltja, a betlehemi Gyermek el, Istentl kapott utasts alapjn kerlik a Herdessel val tallkozst, s kerl ton trnek haza. Nincs ktsg: Isten az engedelmes pognyokkal egszen klnleges, minden emberi szmtson fell ll mdon vllalja a kzssget, mg az akarata ellen lzad kirlyra s npnek htlen vezetire els perctl kezdve rnehezedik tletnek slya.

Mt. 2,13–15. Jzsef s csaldja Egyiptomba menekl.

Jzus a zsidsgnak az evangliumtl fggetlen hagyomnya szerint lt Egyiptomban: azzal gyanstgattk, hogy egyiptomi mgit tanult s folytatott ott. A rvid elbeszls, tovbbra is npmesei stlusban, ezt a hagyomnyt helyezi helyes megvilgtsba. Jzsef ismt lmban kap intst Istentl: Egyiptomban kell mennie csaldjval. Isten mindig a legkzelebbi lpst mutatja meg, gy itt mg nem beszl arrl, hogy menni ideig kell ott maradniuk (a ksbbi hagyomny a Jel 12:14 alapjn kt vagy hrom s fl vrl beszl). Isten munki ismt vlsgot idztek el Jzus csaldja letben, de szlvrosra is borzalmas csapst zdtanak: Jzus sohasem gr zavartalan nyugalmat azoknak, akik kapcsolatba kerlnek vele. Ez az t mgis a szabaduls meggrt tja: errl is szlt Isten az szvetsgi prfcia ltal. Ahogyan egykor Egyiptombl jtt ki Izrel Isten csodlatos vezetse folytn, gy egyszltt Fit is Egyiptombl hozza ki az Atya (Hs 11:1).

Mt. 2,16–18. A betlehemi gyermekgyilkossg.

Herdes csak annyit lt a mgusok viselkedsbl, hogy becsaptk. Nem tanul a trtntekbl, dhben bosszra szomjazik, s szrny csapdt llt fel a gyermek Jzusnak. Az evanglium arra mutat itt r, hogy amikor Isten csodlatos ervel egyengeti az dvssg tjt az emberisg trtnetben, akkor a Stn is sszeszedi minden erejt, s fegyverkezik Isten szabadt cselekvse ellen. Az jabb szvetsgi idzet (Jer 31:15) erre mutat r. Rkhel a fogsgba vitt fiakat siratja. A mostani esemny gy kapcsoldik ssze ezzel, hogy a Messis eljvetelt is slyos megprbltatsok ksrik, mint amilyenek a fogsg idejn trtntek. Isten szntelenl prblja npt, s ha a np nem gy fogadja ezeket a prbkat, mint amelyek az kezbl jnnek, akkor az tlet sem maradhat el.

Mt. 2,19–23. Visszatrs Nzretbe.

Kr. e. 4-ben a pskannepe eltt meghal Herdes: ez vet vget Jzsefk egyiptomi tartzkodsnak. Hazamehetnek „Izrel fldjre” (gy nevezik Palesztint, s ez itt ppen Egyiptommal szemben ers hangslyt kap). Jzsefet emberi gondolatai nyilvn Betlehembe vinnk, de Betlehem Archelaosz fennhatsga al tartozik, tle pedig joggal tart Jzsef. Msfell lett Betlehemben is jra kellene kezdenie, mint brhol msutt. Isten ismt tbaigaztja Jzsefet: lmban kijelenti neki, hogy nem Betlehem, hanem a galileai Nzret nevt kivjna rkre kapcsolatba hozni Izrel Messisnak s a vilg Megvltjnak a nevvel. Mria finak neve teht „Nazoreus” lesz, s ez a jelz a hely megjellsn kvl mlyebb rtelm clzst is takarhat (sszecseng a nzr „Istennek szentelt let frfi”, a necr „vesszszl” zs 11:1; a nezr „korona” szavakkal s fknt a ncar „megtart, riz” igvel). Ez a kies fekvs helysg lesz a felnv gyermek hazja; Nzretbl szrmazik az elfogult emberi vlekeds (v. Jn 1:46) megcsfolsval a legnagyobb j: a vilg dvssge.

Mt. III. RSZ

Mt. 3,1–12. Keresztel Jnos (Mk 1:2–8; Lk 3:1–9.15–18; v. Jn 1:6–28).

Jzus szletse utn mintegy hrom vtizedet tugorva, a kzs szinoptikus forrs alapjn arrl kezd beszlni Mt, amink az elkszleteirl adott hrt az eddigiekben. Hossz sznet utn ismt prfta lp fel Izrelben, a Holt-tengertl nyugatra es szikls pusztasgban s a Jordn foly partjnak ehhez csatlakoz vidkn, ezen az gretes helyen. A prftnak mr klseje s ignytelen tpllkozsmdja is prftra vall, de igehirdetse teszi vilgoss azt, amit az szvetsgi idzet (zs 40:3) mond el itt rla. Jnos, az tkszt megtrsre hvja azokat, akik kimennek hozz a pusztba. Az ember csak akkor lhet benne az Istentl knlt jban, ha gykeresen szakt minden elz elgondolsval, Izrelben ppen vallsos elgondolsaival. Jnos a prftk sort folytatja, de le is zrja ezt a sort. Nem jvidben szl a Messis eljvetelrl, hanem a jelenben hirdeti (ggiken „kzel jtt, mr itt van”), s gy szl rla, mint Isten dnt hatalomtvtelrl, amely vgskppen kilezi Isten s a stn, az let s a hall harct (a „mennyek orszga” kifejezs a zsidkeresztyn olvaskhoz alkalmazkod szhasznlat, de lehet, hogy magra Jzusra vezethet vissza). Izrel lelki szomjsgt mindennl jobban mutatja az, hogy a np fiai vlogats nlkl znlenek a pusztba. Jnos egy beszdes cselekvssel brzolja ki kldetse tartalmt: akik megbnjk bneiket, azokat belemerti a Jordnba. gy hamarosan lland jelzje lesz a baptists sz („mert, avat”, a rmai egyhz szhasznlata nyomn lett „keresztel”). A bemerts a megtisztulst jelkpezi, de Jnos keresztsge ms, mint a zsidk hasonl szertartsai: egyszeri aktus (a vzbe mertett ember jelkpesen megfullad, s j ember bukkan fel a vzbl a rgi helyett), ezenkvl a keresztelst senki sem vgezheti el nmagban, mint ahogyan az ember nem tisztulhat meg nerejbl. Sokan a prozelitus-keresztsg prhuzamt keresik Jnos keresztsgben: ez azrt volna kifejez, mert arra utalna, hogy Isten nem tesz klnbsget zsid s pogny kztt elletnek megtlsben.

A legfeltnbb a farizeusok s szadduceusok megjelense. Amazok tisztasgukra ggsen bszke, a tiszttlanoktl elklnl, klnben igen npszer s sajt korukban modernnek szmt „laikus” kegyesek. Emezek a papi nemessg konzervatv tagjai, szent knyvnek csak a Trt ismerik el, ezrt nmagukat tartjk az si kegyessg egyedli kpviselinek. Egyik fajta sem szeret nmaga bneirl beszlni, ezrt szl hozzjuk kemnyen Jnos. Bnbnatuk csak cselekedetikben bizonyulhat valsgosnak: msklnben hiba szmtanak brmilyen szrmazsi kivltsgra. brahmtl val testi leszrmazsuk csak slyosbtja helyzetket az tletben: Izrel szinte gy jelenik meg Jnos szeme eltt, mint a kivgsra tlt fa, melyre ppen kszl lecsapni az letnek vget vet fejsze. Viszont a lenzett pognyoknak a kegyelem risi lehetsgt hirdeti Jnos: Isten a kvekbl is teremthet fiakat brahmnak (a mondat az arm ben’ „fiak” s cabn’ „kvek” szjtkra mehet vissza). Jnos arrl sem hagy ktsget, hogy nem az Eljvend, hanem az, aki utna jn, aki annyira fltte ll, hogy a legalantasabb rabszolga is kzelebb ll urhoz, mint az gretek beteljestjhez. a megtrs srgetsvel csak elkszti a messisi kort, a Messis viszont a Llek erejvel kirasztja a kegyelmet a vilgra, elvlasztja egymstl a tisztt s a szennyest, amg ki nem g a Llek tzben minden a vilgbl, ami a hall szolglja. Errl szl a fldmves letbl vett kp is: tlet s kegyelem gy fgg ssze, hogy Isten a bnt tli meg, nem az embert sznja hallra. De ha az ember ragaszkodik bnhez, akkor vele egytt g meg maga is.

Mt. 3,13–17. Jzus megkeresztelse (Mk 1:9–11; Lk 3:21–22; v. Jn 1:32–34).

Jnos valban nagyobb minden prftnl: egy napon szemtl szembe tallja magt a beteljeslssel, amelyet hirdetett. Jzus azrt megy hozz, hogy megkeresztelkedjk. Jnos megtorpan: nem gondolt arra, hogy a Messis hatalma ennyire nem szemllhet. Nem rti Jzust, tiltakozik krse ellen, mert gondolatvilgba nem fr bele ez a lps. Jzus viszont hatrozottan kijelenti, hogy ezzel a dntsvel tlti be egszen Isten uralkodsnak rendjt (plrsai pasan dikaiosynn), mert vllalja a kzssget npvel s az emberisggel abban a helyzetben, amelyben van, a bnben. Jnos vgl enged, Isten pedig szentesti Jzus dntst. Leszll r a Szentllek, aki villan fnyes jelenik meg (hsei peristera: mint amikor sebes rpt fehr galambot lt valaki), s ez a jel Isten kijelentsre irnytja figyelmnket. Jzus a szeretett Fi, akibe Isten bizalmt vetette, akit szent vgzsvel elrendelt (en h eudoksa).

Mt. IV. RSZ

Mt. 4,1–11. Jzus megksrtse (Mk 1:12–13; Lk 4:1–13).

Isten akarata az, hogy Jzust az rdg prbra tegye, mieltt hozzkezdene messisi munkjhoz. Jzus egybknt is nneplyes komolysggal kszl fel erre: negyvennapos bjttel. A negyvenes szm szent szm Izrelben, de itt klnlegesen is gy lltja elnk az evanglium Jzust, mint az „j Mzest”. A felkszlshez hozztartozik az is, hogy Jzus szembenzzen azokkal a ksrtsekkel, amelyek messisi plyjn jelentkezhetnek, s egyszersmindenkorra leszmoljon ezekkel. Hiszen Izrel tele van hamis messisi vradalmakkal, s az rdg ksrtsiben itt ezek szlalnak meg. Az egyhz szmra ezrt nagyjelentsg a ksrtstrtnet, mert leleplezi mindazokat a ksrtseket, amelyekkel szolglatnak tjrl le akarja trteni az rdg. A ksrt itt „minden krtyjt kijtssza”: mst azon kvl nem tud knlni, mint amivel itt elll. Az ktsgtelen, hogy Isten teljes mrtkben megbzik a Fiban, amikor a ksrtseknek kiteszi. Szint mg nveli is a ksrts veszlyeit, amikor negyvennapos bjt utn lltja szembe a kenyr krdsvel. De a helyzet gy relis. Jzus viszont egszen ember a ksrtsekkel szemkzt. Ez azt is jelenti, hogy ppen olyan slyos prba neki az rdg minden ksrt szava, mint akrkinek kzlnk. De azt is jelenti, hogy mg a stn szavai Izrel flvel hallva nagyon messisiak, addig Jzus vlaszai nagyon emberiek. De ez is termszetes, mert Isten amilyennek teremtette s akarja.

A ksrtsek lnyege az els parancsolattal s az r imdsgnak els krsvel, Isten nevnek megszentelsvel s kirlyi hatalmnak komolyan vtelvel fgg ssze. Sorrendjk itt ms, mint Lk-nl: Mt sorrendje logikusabbnak tnik fel, mert tervszer fokozs mutatkozik benne. Az els ksrts a kenyr krdst veti fel. si vradalom az, hogy a Messis megelgti npt, szvetsgi eljele ennek a manna-csoda. De Izrel ttlen lvezje szeretne lenni a messisi csodnak, s Jzus ez ellen az indulat ellen tiltakozik. A manna-csoda nem ncl, a kenyrkrds pedig nem az emberi let egyetlen krdse. Ha annak tartjuk, akkor megbontottuk a test s llek Istentl teremtett egysgt. Az a Jzus, aki itt arrl beszl, hogy nemcsak kenyrrel l az ember, az tezer megelgtsvel a msik oldalra is rmutat: nem is csak Isten igjvel l az ember. Itteni szava mindenesetre azt is jelenti, hogy Isten maga dnti el, hogy kvnja megelgteni npt. Ha akarja, valban szjnak beszdvel is megteheti ezt (Deut 8:3b). A msodik ksrts sznhelye a jeruzslemi templom. si hiedelem szerint a templom prknyzatrl (pterygion) hirdeti meg a Messis Izrelnek a szabadtst. A ksrt ezeknek a vradalmaknak a vilgt idzi a helysznnel s azzal is, hogy olyan ncl csoda ttelre akarja Jzust csbtani, amely messisi hatalmnak lthat (teht a hittl fggetlen) bizonytkt adn a tmeg szemben, s amilyet az lmessisok grgettek szntelenl. A stn a Biblit idzi, azzal a hamis rtelmezssel, ahogyan a hamis messisvradalmak hordozi rtettk: Jzus is az igre hivatkozik, s ebbl teszi vilgoss, hogy az ncl „csoda” Isten trelmnek prbattele, gy stni dolog, bn. A harmadik ksrts hazug httere az, hogy a ksrt gy lp fel, mintha rendelkeznk a vilg orszgai s dicssgk fltt. Lnyege pedig az, hogy Jzust le akarja trteni a kereszthez vezet trl, a fldi hatalom tjt knlja neki, a stn, vagyis az emberi nzs s gg megistentsnek az tjt. Jzus itt gyzi le vgrvnyesen a ksrtt. Neki nincs ms tja, csak az, amelyet Isten adott elje s amelyet vllalt, amikor eljtt a vilgba: a szolglat, az alzat s a keresztig val engedelmessg tja. Nem ignyli Isten knyeztet szeretett, ezrt „ingyen” nyeri meg ezt a szeretetet s kzzelfoghat jelt: angyalok jnnek szolglni hozz, s ez itt – mint Jn 1:51-ben is – azt jelenti, hogy Isten szntelen kapcsolatban van Jzussal.

Mt. 4,12–17. Jzus munkssgnak kezdete (Mk 1:14–15; Lk 4:14–15).

Nagy Herdes fia, akit Antips nven is ismer a trtnelem, hamarosan brtnbe veti Jnost. Jzus klns mdon vlaszol erre: visszavonul, de nem Antips ell, hiszen Galilea Antips orszgrszben van, hanem a nyilvnossg ell. Jelt ad arrl, hogy aki az tjn akar jrni, az az erszakra nem erszakkal felel, hanem szeldsggel s alzattal. Nem akar tntetni, kihvan fellpni, ezrt nem megy Jeruzslembe. Mt azt is vilgoss akarja tenni ezzel, hogy Jzus Messis-voltt nem lehet ktsgbe vonni azrt, mert nem Jeruzslemben kezdte meg munkssgt. De ez a rsz is rmutat, hogy Jnostl veszi t a szolglatot: Jnos elnmulsa s az fellpse ok s okozat viszonyban van egymssal. Hogy mindez nem Jzus nknyes lpse, hanem Isten elvgzett akarata, az szvetsgi prfcibl is kitnik. Jzus els igehirdetsnek tartalmt ugyanazokban a szavakban foglalja ssze Mt, mint Jnos igehirdetst. Mgis ms a kt igehirdets. Nem abban, hogy Jnos csak a megtrst, Jzus pedig csak a beteljesedst hirdeti. Ilyen klnbsget csak a ksbbi idk egyhza prblt tenni kzttk. A klnbsg kettejk helyzetbl addik. Ami Jnosnl csak elkszts, az Jzusnl sajtos trtnelmi helyzete miatt vlik beteljesedss. Jzus azt a szt vette t, amely Jnos ajkn elnmult. Ez az Isten akarata szerint val korszakvlts legtisztbb formja, pldja s rkre szl alapja is az egyhzban.

Mt. 4,18–22. Jzus elhvja els tantvnyait (Mk 1:16–20; Lk 5:1–11; v. Jn 1:35–51).

Mg Jnos kivonult a pusztba, s oda vrta maghoz Izrel fiait, addig Jzus utnuk megy az embereknek, maghoz kapcsolja ket, s elhv szavban nmagra mutat (deute opis mou „jjjetek utnam, kvessetek!”). Akik csatlakoznak hozz (kolouthsan: az aor. a kezd mozzanatot fejezi ki), azok tantvnyiv lesznek. Jvend hivatsuk tartalmt foglalkozsuk krbl vett kppel szemllteti Jzus: emberek halszaiv lesznek, vagyis az emberek kztt szolglva azt tapasztaljk meg, amit a halsz lthat, amikor hljt kiveti. Nem azt jelenti ez, hogy tmegsikerre s knny eredmnyekre szmthatnak, csak azt, hogy emberi letek az szolglatuk nyomn ellenllhatatlanul kapcsoldnak Krisztushoz. A trtnet nem kzl rszleteket, mert az els olvask ismerhettk a szereplket. Csak Simon „mellknevt” emlti, s azt emeli ki, hogy a megszltottak sz nlkl kvetik Jzust: Zebedeusnak mg foglalkozsban is nlklznie kell fiait, mert Jzus jelentette be rjuk ignyt. A ngy emltett tantvny kzl hrom a tovbbiakban Jzus legszkebb tantvnyi krhez tartozik.

Mt. 4,23–25. Jzus tant s gygyt (Mk 3:7–12; Lk 6:17–19).

Jzus munkssgnak sznhelye egyelre Galilea. Munkjnak tartalmt hrom mozzanatban foglalja ssze Mt, mindegyik tbb-kevsb elt Jnostl. A zsinaggkban npe fiaival beszlgetve igyekszik tisztzni az rsok igazi rtelmt. nneplyes prftai igehirdetsben azzal megy tl Jnos prftai szolglatn, hogy nmagra mutat mint arra, akiben eljtt s valsgosan jelen van Isten orszga. Ezt az rmzenetet pecsteli meg azzal, hogy tisztogatja npt Isten orszga szmra: a messisi idk jeleknt gygytja betegeit. Munkssgnak risi visszhangja van: a nyomorsgban l emberek a pogny vidkekrl ppen gy znlenek hozz, mint Izrel szvbl, Jeruzslembl s Jdebl. A np vezeti mg nem ismertk fel azt a veszlyt, amely Jzus munkja nyomn fenyegeti rdekeiket Jzus pedig szemlyvlogats nlkl irgalmas a dmoni erk hatalma alatt gytrd betegekhez. Isten orszga valban megjelent Izrelben, s tja – Jzus tja – kezdetben valsgos diadalt.

Mt. V. RSZ Mt. 5,1–12. A Hegyi Beszd bevezetse, boldogsg grete (Lk 6:20–23).

Az evanglium kvetkez hrom fejezete az egyhzi hagyomnyban a Hegyi Beszd nevet kapta. A nagyszabs igehirdetsnek nincs prhuzama a szinoptikusoknl, csupn nhny rszletnek a Lk 6-beli n. „mezei prdikciban” s ms sszefggsben az evanglium ms helyein. A Hegyi Beszd egy egysgg formldsa mr a hagyomny korbbi fokn megkezddhetett, de dnten Mt-ban formldott meg. Nem szakthat ki az evanglium egysgbl: Isten npnek, az egyhznak szl igehirdetst tartalmaz, nem valami rendkvli idszak tlfesztett erklcsi kvetelseivel ll el. Kzben llandan harcol Izrel trvnyes kegyeseinek „nigaz” s megkvlt kegyessge ellen, amelyben elzrkztak npk get krdsei ell, tletet hirdettek mindenki fltt, aki „nem ismeri a trvnyt”, tehetetlenek voltak a np nyomorsgval szemben, mert erre csupn gy tekintettek, mint Isten jogos tletre, de eszkbe sem jutott, hogy a betegeknek orvosra van szksgk, nem brra, s vgl a trvny betjhez ragaszkodva mgis a maguk szja ze szerint magyarztk a trvny isteni rendelkezseit, hol belemagyarzsokkal, hol emberi toldalkokkal hamistottk meg ezeket.

A Hegyi Beszd elszr az emlti meg, hogy br Jzus Galileban elvonultsgban mkdik, a sokasg megy utna, mert hallani akarja „hatalommal szl” szavt. Jzus nem tr ki ellk, hanem folytatja megkezdett igehirdetst, amely elz prdikcijnak mintegy a rszletez kifejtse. Ez az igehirdets elssorban tantvnyainak, azutn a krlttk elhelyezked, Jzus szavra bizalommal vr tmegnek, vgl egsz Izrelnek s minden idk egyhznak szl ebben a sajtos rtegzdsben. Bizonyos, hogy nem kzvetlenl a vilgnak szl, hanem az j letben jr ember „lbainak szvtneke” kvn lenni: a vilghoz az egyhz tagjainak bizonysgtev cselekedtei s ezekhez fzd szavai juttathatjk el a Hegyi Beszd gazdag s kegyelemben bvelked tartalmt.

A tants bevezetse boldogsg grett tartalmazza, a nyolc strfs himnusz minden strfja ezzel kezddik: „Boldogok…!” (makarioi, a hb. ’asr megfelelje; innen vettk nevket: makarismos-oknak, „boldogsg-greteknek” szoks nevezni ezeket a mondatokat). Mindegyik strfa kttag, egy magatartst tartalmaz s a hozz fzd gret az els s az utols strfban azonos. Az els ngy strfa inkbb a jvre, a msodik ngy inkbb a jelenre utal. Kzs tartalmuk az, hogy Isten orszgban nem berkezett emberek, boldog birtokosok vannak, hanem szntelenl a megvltsra vr, mindig a cl fel tart s bizonyos remnysgben l lelkek. Az els makarismos a farizeusi Izrel hamis biztonsga ellen irnyul, s Izrel megvetettjeinek, a kisemmizett koldusoknak (ptchoi) nyjt remnysget. Nem a szegnysg magban vve teszi az ember alkalmassg Isten orszgnak megnyersre, hanem ennek az emberi helyzetnek a jl levont tanulsga: aki „lelki mdon” (t pneumati) szegny, az nem bizakodik nmagban, hanem tisztban van azzal, hogy mindenben Istenre van utalva, s csak az irgalmbl lhet. A msodik strfa farizeusi kegyessg hamis rmkeresse ellen irnyul. Aki kls letkrlmnyeinek zavartalansgban keresi annak a bizonyossgt, hogy Isten vele van, az elfeledkezik a bn valsgrl A bns embert jra meg jra megszomortja minden, ami Istentl elvlasztja, de ez az Isten szerint val szomorsg mindig arra vezet, hogy az ilyen embert maga Isten vigasztalja meg (paraklethesontai: a szenved forma Isten cselekvst fejezi ki, nevnek elhallgatsval). Az erszak s hatalom csbtsa ellen tiltakozik a kvetkez strfa. Izrelben sokan (klnsen a zltk) ezzel az eszkzzel akartk a fld fltti uralmat magukhoz ragadni, s azt hittk, hogy ezt Isten nevben tehetik. Jzus arrl beszl, hogy a fld rksei azok, akik vele egytt a kereszthordozs tjn jrnak, hatalom helyett a szeldsget tartjk Isten npe egyedli megoldsnak. Az nelglt kegyesek lelki „jllakottsgt” krhoztatja az tdik strfa. Arra figyelmeztet, hogy nemcsak testi, de lelki letnknek is az az egszsges lktetse, hogy megheznk s megszomjazunk, majd megelgttetnk. Csak gy lehet az ember jra meg jra fogkonny a megelgtsre szolgl javak befogadsra, teht egyedl ez lehet az let szntelen megjulsnak tja. Isten kegyelmnek indtka az, hogy megindul az ember nyomorsgn: irgalmas az ember irnt. Ebben az irgalomban csak az l benne igazn, aki gy fordul oda embertrsaihoz, ahogyan hozz fordult oda irgalmassgban Isten. Az irgalom nlkli kegyessg hiba remnykedik Isten irgalmassgban. A tiszta, ellenmonds nlkli kegyessg magasztalst tartalmazza a kvetkez strfa is: aki tiszta szvvel vgyik az Istennel val kzssgre, attl Isten nem vonja meg nmagt, vele val kzssge az megltsban vlik majd teljess, de ebbl kap elleget szntelenl itt a fldn is. A bkeszerzk (eirnopoioi) boldogsgt hirdeti a kvetkez versszak: Isten nevezi fiainak azokat, akik a messisi kor nagy grett (alom, eirn: a dolgok zavartalan rendje) mr itt a fldi letben annyira komolyan veszik, hogy mindentt a bkts magatartsban tallja ket Uruk, ahol csak bktlensg van emberek, csoportok, npek kztt. Az utols, kln magyarz hozzfzssel is bvtett makarismos azoknak gr boldogsgot, akik Krisztussal teljes sorskzssgben ldzst is vllalnak, gyalzatot, rgalmakat is elszenvednek Isten orszgnak a rendjrt. A prftk utdai ezek, s mennyei jutalomra csak annak lehet remnysge, aki emberi szmtsait minduntalan megtagadva tud ezen az ton jrni.

Mt. 5,13–16. Fld sava, vilg vilgossga (Mk 9:50; 4:21; Lk 14:34–35; 8:16; 11:33).

Pldzatos formban a tantvnyok letnek minsgt jellemzi Jzus, gy azonban, hogy ktelessgkre s felelssgkre eszmlteti ket vele. S nlkl nem tel az tel: ugyangy a tantvnyok jelenlte is szksges a vilgban. De ha nem tltik be kldetsket, akkor nemcsak annyi trtnik, hogy nem ptolhatja ket senki, hanem a legslyosabb tlet teljesedik be rajtuk, mint akikre semmifle formban nincs tovbb szksg. Jzus a vilg vilgossga, s a tantvnyok ugyanezt a mltsgot kapjk Istentl. De a vilgossg nem nmagrt ragyog, hanem azrt, hogy fnyben lssanak azok, akiknek vilgt. A hegyen plt vrosnak termszethez tartozik az, hogy messzire ltszik; aki pedig azrt gyjtana lmpst, hogy eldugja, az nyilvnvalan nem ismeri a lmps rendeltetst. Ehhez kell szabniuk a tantvnyoknak is a maguk lett. Az ember mindig gy gondol Istenre, hogy cselekszik, s az hatalmas cselekvsbl mirnk hrul dicssg. Pedig Isten megfordtva rendelkezik: neknk kell cselekednnk a jt, teht Isten cselekedeteit a fldn, s ebbl kell Istenre, a mennyei Atyra dicssgnek hrulnia. Ha nem gy van, akkor „miattunk kromoltatik Isten neve a npek kztt” Rm 2:24).

Mt. 5,17–20. Jzus s a trvny.

Egy tovbbi hosszabb rszletben (17–48. v.) Jzus Isten trvnyt magyarzza a sajt korban ltalnossgban rvnyes trvnymagyarzattal szemben. Elszr nmagnak a trvnyhez val viszonyt jellemzi, eleve elhrtva a tantvnyok esetleges helytelen vlemnyalkotsnak a lehetsgt (m nomiste). Jzus messisi cselekvsnek szabadsga nem a trvny semmibevtelt jelenti: benne a trvny clba jut, mert a trvny egyetlen parancsolata ellen sem vt, s azrt is, mert a betlttt trvny valsga a mi letnk ajndkv lesz. Aki t kveti, az a trvny tartalmt li, ppen ezrt nem tveszti ssze a trvny betltst a trvny betinek aprlkos „megtartsval”. Ezrt vdi Jzus szinte tlz szavakkal a trvny tekintlyt: Isten nem alkuszik a trvny betltsnek kvetelsben (ita a legkisebb hber bet, a jod grg megfelelje, keraia a hber rs nmely jeleihez hozzrajzolt dszt elemet jelent, amelyek az rtelmet nem befolysoljk). Kicsi s nagy kztt nincs klnbsg a trvnyben, csak a mi krnkben: kicsinek szmt Isten orszgban mindenki, aki nem veszi komolyan a trvnyt, s csak azt minsti Isten nagynak, aki a trvny teljessgvel letre-hallra szmol. Ezrt a farizeusok „igazsgt” nem veti el Jzus, csal letk ellentmondsos voltra utal: msok a tetteik, mint a szavaik. Isten orszga rkseinek a sz s tett egysgben nagyobb az igazsga a farizeusoknl.

Mt. 5,21–26. „Ne lj!”

A trvny magyarzatt a msodik tbla parancsolataival kezdi Jzus: ember s ember viszonynak krdsvel. Minden szakasz ellenmonds (antitzis) formjt lti. A hatodik parancsolatrl szlva arra mutat r Jzus, hogy a „rgiek”, akiknek hagyomnyt a korabeli Izrel is kveti, lsen csak a gyilkos cselekedetet rtettk, s ezt tekintettk tlet al es tnynek. Jzus a gyilkos cselekedetig el sem jut, erre nem is lehet szksg Isten npe krben. A gykrig hatol le: a felebart ellen rzett indulat rdemel alapfokon tletet, a megvet szrt (raka „hitvny”) magasabb fok tlet jr, a msik ember lett alapjban elvet tlkezsrt (mre, hb. nbl „bolond = istentelen”) az rk krhozat tze (geenna, hb. g Hinnom „H. vlgye”: tiszttalannak minstett hely Jeruzslemtl dlre, az egsz vros szemtlerak helye s dgtemetje). Ember s ember viszonynak tisztzottsga annyira fontos Isten szemben, hogy felttelv vlik az istentiszteletben val rszvtelnek is. Aki e tekintetben nem tud a bklkenysg tjn jrni, azon Isten az tletben egsz adssgt „behajtja”.

Mt. 5,27–32. „Ne parznlkodjl!”

A hzassgtrs gykre a frfi szvben felgerjed indulat, amellyel megkvnja az asszonyt. Izrelnek nagy ksrtse, hogy a nt a frfi rzki vgya kiszolgltatott trgynak tartsa, ezrt szl itt Jzus egyoldalan a frfirl. A trvny igazi rtelme szerint minden rzki vgy bn, mert a trvny lelki. A tants radiklis: a bn elleni harc csak akkor eredmnyes, ha a bnss vlt letfunkcit ljk meg magunkban, brmely testrsznkhz fzdik (a testrsz sokszor jelenti a hozz fzd funkcit, v. Kol 3:5). Ezek utn termszetes, hogy Jzus nem veszi knnyen a hzaslet vlsgnak krdst sem. Izrelben a frfi a Deut 24:1kk. alapjn ltalban vllevl kiadsval feljogostva rezte magt a hzassg nknyes felbontsra, s az elbocstott nt szabadnak tartotta jabb hzassgi kapcsolat felvtelre. Jzus nem krhoztatja Mzest az emberi gyngesg miatt adott engedmnyrt, nem is hatlytalantja ezt a trvnyhelyet. A hzassg – mondja – a parznasg miatt a valsgban akkor is felbomlik, ha semmilyen jogi intzkeds nem trtnik, de a kt test eggy ltelnek rvnye megvltoztathatatlanul fennll. gy az a frfi, aki elbocstja felesgt, hzassgtrv teszi az asszonyt, s aki elbocstott asszonyt vesz el, hzassgtrst kvet el. Ezek kzt a hatrok kzt szablyozza a hzassg krdseit az apostoli tants is (1Kor 7).

Mt. 5,33–37. „Ne eskdjl hamisan!”

Ez a szakasz a 3. parancsolat rtelmezst kapcsolja ssze a Zsolt 50:14-re emlkeztet magyarzattal. Ha Isten npe a sz s tett egysgben l, nincsen szksge arra, hogy szavait Istenre val res hivatkozssal erstgesse. Izrel ugyan kerlte Isten nevnek kiejtst, de annl inkbb bvlkdtt krlr formulkkal. Ezekrl szl itt Jzus, s azt llaptja meg, hogy a krlrsok nem vltoztatnak a lnyegen: azon, hogy az ember minden eskdzsben hazug s bitorl mdon szeretne tmaszkodni Isten nevre, teht az valsgra. Fel szoks vetni itt a hatsgok eltti esk krdst. Jzus tantsnak szellemben azt kell mondanunk, hogy nem az ilyesmitl val vonakods a megolds, hanem az, hogy fogadalomttelnk ne hamis eskvs, res bizonykods legyen, hanem keresztyn bizonysgttel.

Mt. 5,38–42. „Szemet szemrt, fogat fogrt!”

Ez a szakasz a Lev 24:20 rendelkezsre, a megtorls (ius talionis) elvre vonatkozik, amely minden emberi jogalkots alapja. Lnyege az, hogy senki ne kezdemnyezze a gonoszsgot, hanem csak az elkvetett gonoszsg megorlsnak legyen helye a trsadalomban, vagyis minden olyan tett bntetsnek, amely a msik ember rovsra trtnt. Isten npe krn bell ennek elgnek is kellene lennie. De Jzus a valsgos helyzetre tekint, tudja, hogy npnek fiai telve vannak a bossz vgyval, s ez knnyen vezet a gonoszsg kezdemnyezsre. Az erszak viszont erszakot szl, a gonoszt csak azzal tartztathatjuk fel, ha elllunk a megtorlstl. Ez a szably, ha durva erszakrl van sz (a jobbrl, teht „visszakzzel” adott pofon a legmlyebb megvets jele), ha kmletlen pereskedsrl (az Ex 22:26 rendelkezse szerint mindent el lehetett venni a pervesztestl, csak als ruhjt nem), ha kvetelsrl (aggareuein, perzsa eredet sz knyszer-szolgltatsok kvetelsre, de nincs alapja annak a feltevsnek, hogy a rmai hatsgok ilyenfajta jognak rvnyestsre vonatkoznk), vagy ha krsrl: kiszolgltatni magunkat mrtken fell, megtenni a megkvetelt szolglat ktszerest, legyzni azt az sztnnket, amely mindig tiltakozsra ksztet a krssel szemben.

Mt. 5,43–48. „Szeresd felebartodat, gylld ellensgedet!”

E szakaszban vilgosan ltszik, hogy Jzus nem a mzesi trvny, hanem annak helytelen rtelmezse ellen tiltakozik. „Gylld ellensgedet!” – ilyen parancs a trvnyben nincs, ez nknyes s helytelen emberi „megfelelje” a felebarti szeretet parancsnak. A bart ellentte az ellensg, a felebart (ho plsion, hb. ra) egyszeren a msik ember, klnbsgttel nlkl, ennek teht nincs is ellentte. Ha a msik emberre Isten valamilyen formban felhvja a figyelmnket, akr gy, hogy utunkba lltja, akr ppen gy, hogy ellensgnkk teszi, ezzel csak arra akar figyelmeztetni bennnket, hogy konkrt mdon ktelez bennnket irnta a szeretet parancsa. Isten nem tesz klnbsget javainak osztogatsban ember s ember kztt. Szeretete hasonl szeretetre ktelez el bennnket. Aki a szeretetben vallsi okokra hivatkozva szemlyvlogat, az nem klnb azoknl, akiket lenz azrt, mert ms okokra hivatkozva hasonl magatartst tanstanak. Szeretet szemlyvlogats nlkl: ebben van a mi Istenhez igazod „tkletessgnk”, rettkorsgunk, letnk kiteljesedse.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!