//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- PRÓFÉTAI KÖNYVEK Ézsaiás próféta könyvétől
Malakiás könyvéig
- PRÓFÉTAI KÖNYVEK Ézsaiás próféta könyvétől
Malakiás könyvéig
:

MALAKIÁS próféta könyve 01 - 03
Dr. Módis László professzor

MALAKIÁS próféta könyve 01 - 03
Dr. Módis László professzor


MALAKIÁS KÖNYVÉNEK MAGYARÁZATA

Írta: Dr. Módis László professzor

Bevezetés

Malakiás próféta személye.

A próféta személyére nézve nincs semmiféle adatunk. Sem a könyvből, sem a Szentírásból, sem a kánonon kívüli irodalomból nem kapunk még csak utalást sem a könyv szerzőjére nézve. Éppen ezért a magyarázók számára kezdettől fogva lehetőség nyílt arra, hogy más és más módon értelmezzék a könyv szerzőségének kérdését. Általában három értelmezéssel találkozunk.

A héber bejad mal ’ákí kifejezésre utalva az arám nyelvű Targum, majd Hieronymus is úgy gondolták, hogy a kifejezés nem tulajdonnév, hanem mindössze annyit jelent: „követem által”. A könyv szerzőjének Esdrást tartották.

Más magyarázók viszont eltekintenek az Esdrás szerzőségétől és egyszerűen ismeretlennek tartják a szerzőt (Kállay Kálmán: Bevezetés… Debr. 1955. 339. 1.). Ezek általában utalnak a Szeptuaginta és a Vulgata fordításokra.

A magyarázók tekintélyes része azonban történeti személynek és a könyv szerzőjének tekinti Malakiást. Neve eredetileg lehetett Malakjáh. A héber kánon szerkesztői is tulajdonnévnek tekintették a Malakiás szót. (Vö. Harsányi 6–8. 1.)

Legcélszerűbb az utóbbi állásponthoz csatlakozni már azért is, mert az ószövetségi prófétákat név szerint is megőrizték az iratok minden esetben.

Malakiás próféta könyve.

A könyvet a héber kánonban három, a görög kánonban négy részre osztották. Feldolgozásunkban ez előbbit követjük. A könyv felirata: masszá’ megegyezik a Zak 9:1 és 12:1-ben található felirattal. Ez a könyv jellegét határozza meg. A könyv keletkezési helye a tartalomból megállapíthatóan Jeruzsálem. A templom már felépült, a papság az áldozatok körül forgolódik, sőt erősen kifogásolható visszaéléseket követ el. Júdában „helytartó” (héb. päháh) uralkodik (1:8), tehát a perzsa világbirodalomhoz tartozik az ország.

A könyv keletkezési ideje vitatott. A magyarázók általában a Kr. e. 5. századból származtatják. Egyesek 460 tájára, a Nehémiás előtti korra gondolnak, mások az Esdrás és Nehémiás korára, sőt vannak, akik a Kr. e. 2-ik századba helyezik. (Vö. Harsányi 9–14. 1.) Mivel Esdrás és Nehémiás nem említik Malakiást, holott Haggeusról és Zakariásról megemlékeznek, arra következtethetünk, hogy Malakiás Esdrás és Nehémiás korában élt és működött. Ezt támogatja az a tény is, hogy Malakiás próféta is ugyanolyan bajok ellen küzd, mint Esdrás és Nehémiás, tehát a társadalmi viszonyok egyeznek. Az Esdrás és Nehémiás által életbe léptetett reformok igyekeztek kiküszöbölni a próféta által is ostorozott visszásságokat, ezért Malakiás működését nem lehet az Esdrás és Nehémiás utáni korba helyezni. Malakiás könyvének tartalma.

A rövid könyv zömében a feliratnak megfelelően „fenyegetéseket”, ítéletes próféciákat tartalmaz. Jellegzetes, hogy az első prófécia Edom ellen irányul, a testvér-nép ellen, mely bármennyire is akar élni, menthetetlenül el fog pusztulni (1:2–5). A továbbiakban saját népe, a szövetséges nép életével foglalkozik a próféta. Egyrészt a papság ellen fordul, akik szabálytalanul, sőt hűtlenül forgolódnak tisztükben, másrészt népe bűneit ostorozza és a szövetségbe való visszatérésre hívja őket. Könyvének legjellegzetesebb szakaszai azok, amelyekben Jahve megjelenését, közeli megérkezését és szövetségének érvényesítését hirdeti. (Vö. 3:1–5.13–24.) Ez a prófécia méltó befejezése nemcsak könyvének, de az egész ószövetségi prófétai irodalomnak is.

A könyv történeti háttere.

A könyv történeti háttere kétségtelenül a perzsa korszak. Közelebbről a Kr. e. 470–440. évtizedek politikai és társadalmi viszonyai tükröződnek a könyvben. A perzsa világhatalom mindvégig követte megalapítójának, Cyrus királynak a meghódított népekkel szemben tanusított megértő magatartását és vallási türelmességét. Az egykor Babilonba hurcolt zsidóság számára Cyrus ediktuma Kr. e. 539-ben biztosította a régi hazába való visszatérést, de ez nem jelentett egyúttal hazatérési kényszert is, mert akik ragaszkodtak továbbra is a mezopotámiai tartózkodáshoz, szabadon tehették. Vallásukat mind a hazatértek, mind a visszamaradottak szabadon gyakorolhatták. A birodalom keretében szabad mozgást is nyertek. Esdrás és Nehémiás példája pedig a legbeszédesebben igazolja, hogy teljes megbecsülésben volt részük és a legmagasabb méltóságig emelkedhettek.

Júda országa újjászerveződésének kérdéseit és kereteit aránylag jól ismerjük Haggeus és Zakariás próféták könyveiből. Malakiás könyve a jó félszázaddal későbbi belső állapotokra vet eléggé éles fényt: a papság visszaéléseire, mely kialakult hatalmi helyzetükkel függ össze, az idegen nőkkel való házasság, az Istennel való szövetség megszegésének kérdéseire. Igen fontos adatok ezek üdvtörténeti szempontból is, de kortörténeti szempontból is.

Malakiás próféta szemlélete.

Malakiás próféta szemlélete általában megegyezik a próféták szemléletével. Mint minden ószövetségi próféta, Malakiás is az Isten szövetségének őre és e szövetség alapján szemléli az egész történelmet és abban saját népének egykori és korabeli életét. Akik Ezékielt, majd Haggeust, Zakariást az ún. júdaizmus úttörői és alapvetői közé sorolják, általában Malakiást is ebből a szempontból értékelik és a júdaizmus útegyengetőjének tartják (Kállay). Kétségtelen, hogy a kultusszal erőteljesen foglalkozik, azonban ezt nem azért teszi, mintha a kultuszt tekintené a központi kérdésnek. Mint a próféták bármelyike, ő is csak járulékos jelenségnek tekinti a kultuszt, amely alkalmas eszköz lehet arra, hogy a gyülekezetet az Isten szövetségében való élésben segítse és támogassa, de csak akkor, ha a kultuszban a tiszta szív, a tiszta kéz és a tiszta száj érvényesül mind a papság, mind a gyülekezet részéről. Ha ezek bármelyike is hiányzik a kultuszból, akkor hazuggá és Isten előtt utálattá válik.

Malakiás próféta új formát használ: a dramatizált, párbeszédes formát. Ezzel próféciái elevenné válnak, dialektikusan hatnak, művészi szintre emelkednek. A nyolc párbeszédben a mondanivaló, a prófécia világos, határozott és félreérthetetlen. A könyv rövid ugyan, de értéke éppoly jelentős, mint bármelyik más könyvé a Szentírásban. Az üdvtörténetnek sajátos mozzanatait ismerjük meg belőle egy olyan korból, amelyből más írásos emlék nem maradt reánk.

Irodalom.

A Haggeusnál említett irodalomból a vonatkozó kötetek és Harsányi István: Malakiás próféta könyve. Sárospatak, 1918. – Csikesz Sándor kéziratos jegyzetei Malakiás könyvéhez. 1908–1910.

Malak. I. RÉSZ

Malak. 1,1–5. Jákóbot szerettem, Ézsaut mellőztem.

A könyv felirata szerint, amely egyébként az egész könyvre vonatkozik, a Malakiás által hirdetett prófécia, Jahve-ige, elsősorban fenyegetés, zömében ítélethirdetés Izráel ellen. Az Izráel név itt nem az országot, nem is a népet jelenti általában, hanem kifejezetten a szövetséges népet.

Az első szakaszban Jahve alapvető tényként állapítja meg szövetséges népével kapcsolatban: mindig csak szerettelek titeket. Ezzel szemben a szövetséges nép kérdésként veti fel: ugyan miben mutatkozik meg az, hogy mindig csak szerettél bennünket? Csodálkozás is, kétkedés is van ebben a kérdésben, ami azt mutatja, hogy a szövetséges nép nincs tisztában üdvtörténeti szerepével és Istennek a történetben véghezvitt cselekedeteivel. Közel volt még a babiloni fogság, az ország pusztulása, a szétszóratás, majd a visszatérés és az ország újjáépítésének sok nehéz kérdéssel járó folyamata. A mindennapi kérdéseket nem tudták összefüggésben nézni és helyesen értékelni.

A prófécia konkrét történeti tényekkel, mindenki által érthető módon szemlélteti Istennek a szövetségben nyújtott kegyelmes szeretetét. A két testvér: Ézsau és Jákób sorsát eleveníti fel a próféta. Korabeli emberi jogszokás szerint Ézsaut illette volna mind az atyái, mind az isteni áldás zöme, mint elsőszülöttet. Ennek ellenére Isten mégis Jákóbot emelte első helyre, őt tette a szövetséges nép atyjává: Izráellé, őt és utódait méltatta szeretetére, Ézsaut és utódait pedig következetesen mellőzte. A szokásos fordítások: Ézsaut gyűlöltem – erősen félreérthetők és félremagyarázhatók. Kétségtelen, hogy a héber száné’ szónak ilyen jelentésváltozata is van. Egyébként mint a szeretet ellentéte jelenti a nem szeretést, a hátrábbtételt azzal szemben, akit szeret valaki, a mellőzést. És itt ezt az utóbbi jelentést kell kiemelni és használni, mert ez a tényszerű, ez érzékelteti helyesen a prófétai mondanivalót.

A következőkben nyilvánvaló, hogy Isten következetesen mellőzte Ézsaut és utódait, akik a Holt-tengertől keletre, a Széir hegység táján, Edomban laktak. Az edomiták állandó feszültségben éltek a szövetséges néppel, Jeruzsálem pusztulásakor pedig az ellenséghez csatlakoztak és részt vettek a város és a templom lerombolásában is (Zsolt 137), majd Júda déli részét is elfoglalták egészen Hebronig. A próféta korában azonban már megpecsételődött sorsuk. Edomot az 5. század folyamán az arab nabateusok foglalták el és helyén saját országot alapítottak. Az edomiták még reménykedtek abban, hogy visszaszerzik országukat és újjáépítik, azonban a prófécia szerint mindez reménytelen kísérletnek bizonyul, mert maga Isten is elhatározta pusztulásukat. Menthetetlenül beteljesednek rajtuk a korábbi próféciák (Ez 25:12–14), de tanúi lesznek annak is, hogy Jahve neve nagynak bizonyul Izráel határain túl is. Így értheti meg a szövetséges nép azt a tényt, hogy őt valóban mindig csak szerette Isten, mert ha bűneiért elpusztította, fogságba szórta is őket, de vissza is vezérelte, helyreállította őket, Isten üdvtervének eszközei maradnak továbbra is. A Kr. u. első században Edomnak még a neve is eltűnt a történelemből.

Malak. 1,6–14. Nem telik kedvem bennetek, az ételáldozatot sem kedvelem kezetekből!

Ebben a párbeszédes szakaszban a jeruzsálemi papság ellen fordul a próféta. Az alaptétel az, hogy a fiú tisztelni tartozik atyját és a szolga is tisztelni tartozik urát. Isten atya is, úr is a szövetséges nép számára, miért nem tisztelik tehát a papok, akiknek pedig elsősorban kellene ebben példát mutatni. Sőt éppen a papság az, amelyik megveti Jahvét. Megvetik Jahvét az oltárok körüli forgolódásukkal. Figyelmen kívül hagyták az áldozati előírásokat. Az ételáldozat anyaga tisztátalan, profanizált volt, az áldozati állatok hibásak, csökkent értékűek voltak. Mindez hálátlanság, tiszteletlenség volt Isten ellen és meggyalázása annak a szolgálatnak, amelyben forgolódtak, sőt semmibe vevése magának Istennek, akit pedig a szövetségen kívüli népek is féltek és tiszteltek, hiszen a diaspórákban élő szövetséges nép révén megismerték annak cselekedeteit. Hogy mennyire visszás a papok magatartása és eljárása, azt azzal szemlélteti a próféta, hogy a helytartóval szemben nem mernének így eljárni, mert a kétes értékű ajándékért aligha lenne kegyes hozzájuk.

Malak. II. RÉSZ

Malak. 2,1–9. Szövetségem volt vele: az életé és a békességé.

A hűtlenné, a felelőtlenné vált papsággal szemben a legkeményebb prófécia hangzik. Ha meg nem változnak, ha nem Isten akaratának megfelelően, hűséges, alázatos, engedelmes szívvel végzik szolgálatukat, akkor Isten átokkal fordul feléjük. Átokká változtatja az áldást, melyet a gyülekezet elbocsátásakor mondanak felemelt karral: az ároni áldást (Num 6:24–26). De ennél is keményebb megtorlást helyez kilátásba: az áldozati állatok ganaját szórja majd arcukba és a ganajra fogják majd kihordani őket az oltártól. A papság ellen elég sokszor hangzott el ítélet, mint Éli fiai ellen (1Sám 2:12–17) és a lélektelen kultusz ellen prófécia (Ám 5:22; Ézs 1:11; Jer 6:20); de ilyen kegyetlen őszinteséggel meghirdetett ítéletet másutt nem olvasunk.

A prófécia utal Istennek a Lévivel kötött szövetségére (Num 8:11–19; 18:2–4). Ez a szövetség az élet és a békesség szövetsége volt, ami azt jelenti, hogy a papságnak éppen az volt a feladata – és ez a Lévi törzsének jutott kiváltságul –, hogy Isten szövetségében igyekezzék megtartani az egész népet, elsősorban természetesen a saját példamutatásával. Ezt a feladatot és szolgálatot általában hűségesen és alázatosan végezte is a papság a történet folyamán a prófécia szerint is és igyekezett másokat is visszatérítgetni bűnből (6).

A prófécia határozottan utal arra is, hogy a papságnak az áldozatok végzésén túl alapvető feladata volt a Tóra hűséges őrzése, a Tórában rögzített tudás, az igaz istenismeret számontartása és közlése mindig, amikor tanítást kértek tőlük. Malakiás korában ennek a hivatásának és kötelezettségének sem tett eleget a papság és ezzel még súlyosabbá tette helyzetét és még inkább rászolgált a kemény ítéletre. Hivatását elhagyó és megtagadó papságra nincs szüksége a szövetséges Istennek, sem pedig a szövetséges népnek.

Malak. 2,10–17. Ne legyetek hűtlenek!

A papság után a néphez fordul a próféta és annak hűtlenségét ostorozza. Két gondolat fonódik egybe igen finoman ebben a szakaszban. Az egyik a múltra utal és feleleveníti a szövetséges nép hűtlenségét a szövetséges Istennel szemben. „Hűtlenné vált Júda, utálatosan cselekedtek Izráelben és Jeruzsálemben” (11). A hűtlenséget a bálványimádással követte el Izráel és Júda: idegen isten lányával házasodott össze, amit döbbenetesen szemléltet Ezékiel próféta az Oholá és Oholibá – Samária és Jeruzsálem – történetében (Ez 23). Érdemes figyelni arra a tényre, amit Tunyogi Csapó András fogalmazott meg és fejtett ki nemrég egészen részletesen, hogy az összes népek között egyedül Izráel volt az, amelyik újra meg újra fellázadt Istene ellen, hűtlen és engedetlen volt vele szemben, idegen istenekhez fordult és azokat imádta (The Rebellions of Israel. Richmond, 1969.). Miért éppen Isten szövetséges népe volt ez a lázadó, hűtlen és engedetlen nép, amelyik egész történetén át Isten szeretetét, csodálatos tetteit tapasztalta meg, megnyugtatóan alig lehet megmagyarázni. A végzetesnek látszó büntetések sem fordították egyértelműen Istenükhöz, amit a jelen prófécia is félreérthetetlenül tükröz.

A másik gondolat, amelyik az előbbivel a legszorosabban összefügg, az idegen, a szövetségen kívüli népekhez tartozó nőkkel való összeházasodás tilalma. Malakiás korában széles körben elterjedt szokás volt, hogy a szövetséges nép fiai, sőt papjai is idegen nőket vettek feleségül. Nem egyetlen jelenség a szövetséges nép története folyamán, de ilyen méreteket sohasem öltött. Az adatok szerint megtörtént, hogy az idegen nép köréből vett feleség kedvéért a szövetséges nép köréből vett feleséget bocsátották el. E gyakorlat hátterében meghúzódhatott az a törekvés is, hogy e házasságok révén tekintélyes idegen családokkal kerülhettek kapcsolatba (Pataky). Bármi volt azonban az indítóok, az idegen nőnek a családba fogadása és vitele azzal a veszéllyel járt, hogy az idegen istenek tisztelete is bekerül a családba és ez kisebb vagy nagyobb mértékben elősegíti a szövetséges Isten iránti hűség meglazulását vagy felbomlását. Hogy mennyire alapvető és sorsdöntő kérdés volt Malakiás próféta korában a vegyesházasság kérdése és a szövetségi hűség, azt nagyon jól szemlélteti Esdrás működése, aki gyakorlatilag rendezte később ezeket a kérdéseket (Ezsd 9–10). A szakasz szövege főbb helyen is nehézkes és homályos.

A szakasz utolsó versét (17) általában már a következő szakaszhoz kapcsolják, párbeszédes formájával bevezető versnek tekintik. A kérdés az, hogy miért van jó sorsa a gonoszságot cselekvőknek, meddig késik Isten ítélete?!

Malak. III. RÉSZ

Malak. 3,1–5. Elküldöm majd követemet és utat egyenget előttem.

Felelet az előbbi kérdésre. Isten feltétlenül érvényesíteni fogja a szövetséget követe által, aki a szövetség követe lesz (mal’ak habberít). A követ nem azonosítható Malakiással, amit nem egyszer megkíséreltek. A szövetség követe pedig az az Úr (há’ádón), aki váratlanul érkezik meg templomába. Általános váradalom volt, hogy az új, a zerubbábeli templom dicsősége nagyobb lesz majd, mint volt az elsőé. Ezékiel és Haggeus próféták kiemelten beszéltek erről a dicsőségről. Az Úr egyes magyarázók szerint a Messiás (Pataky), mások szerint maga Jahve. De gondolhatunk arra a fejedelemre, aki Ezékiel próféta szerint mint egyetlen pásztor áll majd a gyülekezet felett (Ez 34:23–24).

Az Úr érkezése – melynek idejét meghatározni és kiszámítani nem lehet – egyúttal ítélettartást is jelent, amelyben elsősorban Lévi fiai tisztulnak meg úgy, hogy Istennek tetsző áldozatot visznek majd és azt Isten olyan jótetszéssel fogadja, mint valamikor az első időkben. A tisztulás mélyreható és teljes lesz. Hasonlat szerint Isten úgy tisztítja meg szövetséges népét, mint ahogy az ötvös közben megtisztítja a nemes fémet a salaktól, vagy ahogy a posztóványolók lúgja eltünteti a foltot, piszkot a ruhából. Eltűnik mindaz, ami ellentétes a szövetséggel: a varázslás, a házasságtörés, a hamis eskü, a kizsákmányolás, a jogtalanság. Az istenfélelem lesz a szövetséges nép jellemzője.

Malak. 3,6–12. Én Jahve sohasem változtam meg!

Az új párbeszéd lényege az, hogy a prófécia keményen figyelmezteti a szövetséges népet arra, hogy messze eltértek Isten rendeléseitől, tehát vissza kell térniök Istenhez, mert csak akkor fordul Isten is hozzájuk ismét kegyelmes szeretetével. Jahve hangsúlyozza, hogy ő sohasem változott meg, mindig hűséges maradt a szövetségéhez. Ám a szövetséges nép ezzel szemben mindig „Jákób leszármazottja” maradt. Ez a kifejezés utalás a Jákób név eredeti jelentésére: csaló, aki a másikat becsapja. A nép megkeményedett szívére mutat, hogy az Istentől való elhajlás tényét nem hajlandók elismerni, sőt csodálkozva vitatják, hogy miből és miért kellene visszatérniök a szövetséges Istenhez, ugyan mivel akarták volna bármikor is becsapni Istent? Két tényt említ a prófécia: a tizeddel és az ajándékokkal. De azt határozottan kimondja, hogy a szövetséges nép bizony mindenestül fogva nem szövetséges néppé (gój) lett.

Van tehát szükség a visszatérésre, a megtérésre és ennek nyomán ismét elnyerhetik majd a szövetséges Isten bőséges áldását. Megtapasztalhatják, hogy Isten valóban sohasem változott meg. Olyan élet sarjad az ígéret földén, hogy a nem szövetséges népek mind boldognak mondják a szövetséges népet.

Malak. 3,13–21. Emlékkönyvbe írták előtte a Jahvét félőket.

Az utolsó párbeszéd a népnek azzal a felfogásával foglalkozik, hogy nem érdemes Jahvét szolgálni, általában nem érdemes az ő szövetségéhez ragaszkodni, hiszen a dölyfösök, a törvényszegők járnak jobban, mert sorsuk jól megy és nincs semmi következménye annak, hogy Istent kísértik vagy figyelmen kívül hagyják.

Ám ezzel szemben a prófécia hirdeti, hogy Jahve figyel az őt félőkre, akik az ő szövetségében élnek, neveiket emlékkönyvbe íratja, tehát számontartja őket. Eljön majd a nap, és ez már érkezőben is van, amely lángol, mint a kemence és akkor nyilvánvalóvá lesz, hogy mi a különbség a szövetségben élő ember és a szövetséghez hűtlen ember között, az Istent tisztelő és nem tisztelő között. Az Isten szövetségében élőkre felragyog az igazság napja, a szövetségszegőket viszont úgy elégeti az a nap, hogy sem águk, sem gyökerük nem marad. Hamuvá lesznek, amit széttaposnak.

Malak. 3,22–24. Elküldöm hozzátok Illés prófétát.

Malakiás próféta könyve intelemmel, figyelmeztetéssel zárul. De ez egyúttal az utolsó ószövetségi prófétai megnyilatkozás is. És ebben a prófétai megnyilatkozásban benne van a prófétai tiszt lényege és minden prófécia summája.

A próféta a szövetség őre, aki int, figyelmeztet, emlékeztet a szövetséges Isten első szolgájának, Mózesnek az útmutatására, a dekalógusra, a szövetség alapokmányára, melyet a Hóreb-Sinai hegyen nyert Istentől. Minden prófétai beszéd textusa részben vagy egészben a dekalógus, az abból megismerhető szövetségi rend (mispát) aminek érvényesülni kell a szövetséges nép életében. A szövetséges nép feladata, hogy állandóan emlékezetében tartsa és érvényesítse a szövetségi rendet. A szövetséges nép történetében voltak csodálatos korszakok, amelyek az üdvtörténetben is emlékezetben maradtak, mint pl. a dávidi korszak. Viszont a szövetséges nép történetében sokkal gyakoribb volt a pártütés, a szövetségi hűség megszegése, amint az történt Malakiás próféta korában is. A szövetséges Isten kegyelmes szeretetének megnyilatkozása tehát az az ígéret, hogy mielőtt ő eljönne „a nagy és félelmetes” napon, elküldi szövetséges népéhez Illés prófétát. Illés próféta a bálványimádás egyik legsötétebb korszakában mentette át a szövetséges népet és személye méltán emelkedett ki az üdvtörténetben és emlékezete nemzedékről nemzedékre elevenen élt a szívekben. Visszatérését mindig várta a szövetséges nép, különösen nehéz időkben. Ennek a váradalomnak a beteljesedésére utal a malakiási prófécia. Illés próféta ismét eredményesen, szinte maradéktalanul tölti be a prófétai tisztet: „az atyák szívét a fiakhoz, a fiak szívét az atyákhoz fordítja”, a szövetségi rend érvényesülését munkálja a szövetséges nép körében. És ezzel Isten szörnyű ítéletét hárítja el, mert nem veri meg pusztító átokkal az országot vagy szélesebb értelemben a földet. Ennek jelentőségét akkor értjük meg igazán, ha emlékezetünkbe idézzük a Deut 28:15–68-ban taglaltakat.

Megnyugtató és megragadó ez a rövid záró-prófécia, amely egyúttal az ószövetségi prófétai megnyilatkozásokat is zárja. Érthetetlen, hogy egyes magyarázók (Böhme, Duhm, Nowack, Marti) későbbi toldásnak tartják ezeket a verseket, holott éppen ezek mutatják és jelzik az üdvtörténet további útját, amelyen később megjelenik Keresztelő János, a nagy útegyengető és annak nyomán az üdvösségszerző Jézus Krisztus.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?