MALAKIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Mdis Lszl professzor
Bevezets
Malakis prfta szemlye.
A prfta szemlyre nzve nincs semmifle adatunk. Sem a knyvbl, sem a Szentrsbl, sem a knonon kvli irodalombl nem kapunk mg csak utalst sem a knyv szerzjre nzve. ppen ezrt a magyarzk szmra kezdettl fogva lehetsg nylt arra, hogy ms s ms mdon rtelmezzk a knyv szerzsgnek krdst. ltalban hrom rtelmezssel tallkozunk.
A hber bejad mal ’k kifejezsre utalva az arm nyelv Targum, majd Hieronymus is gy gondoltk, hogy a kifejezs nem tulajdonnv, hanem mindssze annyit jelent: „kvetem ltal”. A knyv szerzjnek Esdrst tartottk.
Ms magyarzk viszont eltekintenek az Esdrs szerzsgtl s egyszeren ismeretlennek tartjk a szerzt (Kllay Klmn: Bevezets… Debr. 1955. 339. 1.). Ezek ltalban utalnak a Szeptuaginta s a Vulgata fordtsokra.
A magyarzk tekintlyes rsze azonban trtneti szemlynek s a knyv szerzjnek tekinti Malakist. Neve eredetileg lehetett Malakjh. A hber knon szerkeszti is tulajdonnvnek tekintettk a Malakis szt. (V. Harsnyi 6–8. 1.)
Legclszerbb az utbbi llsponthoz csatlakozni mr azrt is, mert az szvetsgi prftkat nv szerint is megriztk az iratok minden esetben.
Malakis prfta knyve.
A knyvet a hber knonban hrom, a grg knonban ngy rszre osztottk. Feldolgozsunkban ez elbbit kvetjk. A knyv felirata: massz’ megegyezik a Zak 9:1 s 12:1-ben tallhat felirattal. Ez a knyv jellegt hatrozza meg.
A knyv keletkezsi helye a tartalombl megllapthatan Jeruzslem. A templom mr felplt, a papsg az ldozatok krl forgoldik, st ersen kifogsolhat visszalseket kvet el. Jdban „helytart” (hb. phh) uralkodik (1:8), teht a perzsa vilgbirodalomhoz tartozik az orszg.
A knyv keletkezsi ideje vitatott. A magyarzk ltalban a Kr. e. 5. szzadbl szrmaztatjk. Egyesek 460 tjra, a Nehmis eltti korra gondolnak, msok az Esdrs s Nehmis korra, st vannak, akik a Kr. e. 2-ik szzadba helyezik. (V. Harsnyi 9–14. 1.) Mivel Esdrs s Nehmis nem emltik Malakist, holott Haggeusrl s Zakarisrl megemlkeznek, arra kvetkeztethetnk, hogy Malakis Esdrs s Nehmis korban lt s mkdtt. Ezt tmogatja az a tny is, hogy Malakis prfta is ugyanolyan bajok ellen kzd, mint Esdrs s Nehmis, teht a trsadalmi viszonyok egyeznek. Az Esdrs s Nehmis ltal letbe lptetett reformok igyekeztek kikszblni a prfta ltal is ostorozott visszssgokat, ezrt Malakis mkdst nem lehet az Esdrs s Nehmis utni korba helyezni.
Malakis knyvnek tartalma.
A rvid knyv zmben a feliratnak megfelelen „fenyegetseket”, tletes prfcikat tartalmaz. Jellegzetes, hogy az els prfcia Edom ellen irnyul, a testvr-np ellen, mely brmennyire is akar lni, menthetetlenl el fog pusztulni (1:2–5). A tovbbiakban sajt npe, a szvetsges np letvel foglalkozik a prfta. Egyrszt a papsg ellen fordul, akik szablytalanul, st htlenl forgoldnak tisztkben, msrszt npe bneit ostorozza s a szvetsgbe val visszatrsre hvja ket. Knyvnek legjellegzetesebb szakaszai azok, amelyekben Jahve megjelenst, kzeli megrkezst s szvetsgnek rvnyestst hirdeti. (V. 3:1–5.13–24.) Ez a prfcia mlt befejezse nemcsak knyvnek, de az egsz szvetsgi prftai irodalomnak is.
A knyv trtneti httere.
A knyv trtneti httere ktsgtelenl a perzsa korszak. Kzelebbrl a Kr. e. 470–440. vtizedek politikai s trsadalmi viszonyai tkrzdnek a knyvben. A perzsa vilghatalom mindvgig kvette megalaptjnak, Cyrus kirlynak a meghdtott npekkel szemben tanustott megrt magatartst s vallsi trelmessgt. Az egykor Babilonba hurcolt zsidsg szmra Cyrus ediktuma Kr. e. 539-ben biztostotta a rgi hazba val visszatrst, de ez nem jelentett egyttal hazatrsi knyszert is, mert akik ragaszkodtak tovbbra is a mezopotmiai tartzkodshoz, szabadon tehettk. Vallsukat mind a hazatrtek, mind a visszamaradottak szabadon gyakorolhattk. A birodalom keretben szabad mozgst is nyertek. Esdrs s Nehmis pldja pedig a legbeszdesebben igazolja, hogy teljes megbecslsben volt rszk s a legmagasabb mltsgig emelkedhettek.
Jda orszga jjszervezdsnek krdseit s kereteit arnylag jl ismerjk Haggeus s Zakaris prftk knyveibl. Malakis knyve a j flszzaddal ksbbi bels llapotokra vet elgg les fnyt: a papsg visszalseire, mely kialakult hatalmi helyzetkkel fgg ssze, az idegen nkkel val hzassg, az Istennel val szvetsg megszegsnek krdseire. Igen fontos adatok ezek dvtrtneti szempontbl is, de kortrtneti szempontbl is.
Malakis prfta szemllete.
Malakis prfta szemllete ltalban megegyezik a prftk szemlletvel. Mint minden szvetsgi prfta, Malakis is az Isten szvetsgnek re s e szvetsg alapjn szemlli az egsz trtnelmet s abban sajt npnek egykori s korabeli lett. Akik Ezkielt, majd Haggeust, Zakarist az n. jdaizmus ttri s alapveti kz soroljk, ltalban Malakist is ebbl a szempontbl rtkelik s a jdaizmus tegyengetjnek tartjk (Kllay). Ktsgtelen, hogy a kultusszal erteljesen foglalkozik, azonban ezt nem azrt teszi, mintha a kultuszt tekinten a kzponti krdsnek. Mint a prftk brmelyike, is csak jrulkos jelensgnek tekinti a kultuszt, amely alkalmas eszkz lehet arra, hogy a gylekezetet az Isten szvetsgben val lsben segtse s tmogassa, de csak akkor, ha a kultuszban a tiszta szv, a tiszta kz s a tiszta szj rvnyesl mind a papsg, mind a gylekezet rszrl. Ha ezek brmelyike is hinyzik a kultuszbl, akkor hazugg s Isten eltt utlatt vlik.
Malakis prfta j formt hasznl: a dramatizlt, prbeszdes formt. Ezzel prfcii elevenn vlnak, dialektikusan hatnak, mvszi szintre emelkednek. A nyolc prbeszdben a mondanival, a prfcia vilgos, hatrozott s flrerthetetlen. A knyv rvid ugyan, de rtke ppoly jelents, mint brmelyik ms knyv a Szentrsban. Az dvtrtnetnek sajtos mozzanatait ismerjk meg belle egy olyan korbl, amelybl ms rsos emlk nem maradt renk.
Irodalom.
A Haggeusnl emltett irodalombl a vonatkoz ktetek s Harsnyi Istvn: Malakis prfta knyve. Srospatak, 1918. – Csikesz Sndor kziratos jegyzetei Malakis knyvhez. 1908–1910.
Malak. I. RSZ
Malak. 1,1–5. Jkbot szerettem, zsaut mellztem.
A knyv felirata szerint, amely egybknt az egsz knyvre vonatkozik, a Malakis ltal hirdetett prfcia, Jahve-ige, elssorban fenyegets, zmben tlethirdets Izrel ellen. Az Izrel nv itt nem az orszgot, nem is a npet jelenti ltalban, hanem kifejezetten a szvetsges npet.
Az els szakaszban Jahve alapvet tnyknt llaptja meg szvetsges npvel kapcsolatban: mindig csak szerettelek titeket. Ezzel szemben a szvetsges np krdsknt veti fel: ugyan miben mutatkozik meg az, hogy mindig csak szerettl bennnket? Csodlkozs is, ktkeds is van ebben a krdsben, ami azt mutatja, hogy a szvetsges np nincs tisztban dvtrtneti szerepvel s Istennek a trtnetben vghezvitt cselekedeteivel. Kzel volt mg a babiloni fogsg, az orszg pusztulsa, a sztszrats, majd a visszatrs s az orszg jjptsnek sok nehz krdssel jr folyamata. A mindennapi krdseket nem tudtk sszefggsben nzni s helyesen rtkelni.
A prfcia konkrt trtneti tnyekkel, mindenki ltal rthet mdon szemllteti Istennek a szvetsgben nyjtott kegyelmes szeretett. A kt testvr: zsau s Jkb sorst eleventi fel a prfta. Korabeli emberi jogszoks szerint zsaut illette volna mind az atyi, mind az isteni lds zme, mint elsszlttet. Ennek ellenre Isten mgis Jkbot emelte els helyre, t tette a szvetsges np atyjv: Izrell, t s utdait mltatta szeretetre, zsaut s utdait pedig kvetkezetesen mellzte. A szoksos fordtsok: zsaut gylltem – ersen flrerthetk s flremagyarzhatk. Ktsgtelen, hogy a hber szn’ sznak ilyen jelentsvltozata is van. Egybknt mint a szeretet ellentte jelenti a nem szeretst, a htrbbttelt azzal szemben, akit szeret valaki, a mellzst. s itt ezt az utbbi jelentst kell kiemelni s hasznlni, mert ez a tnyszer, ez rzkelteti helyesen a prftai mondanivalt.
A kvetkezkben nyilvnval, hogy Isten kvetkezetesen mellzte zsaut s utdait, akik a Holt-tengertl keletre, a Szir hegysg tjn, Edomban laktak. Az edomitk lland feszltsgben ltek a szvetsges nppel, Jeruzslem pusztulsakor pedig az ellensghez csatlakoztak s rszt vettek a vros s a templom lerombolsban is (Zsolt 137), majd Jda dli rszt is elfoglaltk egszen Hebronig. A prfta korban azonban mr megpecsteldtt sorsuk. Edomot az 5. szzad folyamn az arab nabateusok foglaltk el s helyn sajt orszgot alaptottak. Az edomitk mg remnykedtek abban, hogy visszaszerzik orszgukat s jjptik, azonban a prfcia szerint mindez remnytelen ksrletnek bizonyul, mert maga Isten is elhatrozta pusztulsukat. Menthetetlenl beteljesednek rajtuk a korbbi prfcik (Ez 25:12–14), de tani lesznek annak is, hogy Jahve neve nagynak bizonyul Izrel hatrain tl is. gy rtheti meg a szvetsges np azt a tnyt, hogy t valban mindig csak szerette Isten, mert ha bneirt elpuszttotta, fogsgba szrta is ket, de vissza is vezrelte, helyrelltotta ket, Isten dvtervnek eszkzei maradnak tovbbra is. A Kr. u. els szzadban Edomnak mg a neve is eltnt a trtnelembl.
Malak. 1,6–14. Nem telik kedvem bennetek, az telldozatot sem kedvelem kezetekbl!
Ebben a prbeszdes szakaszban a jeruzslemi papsg ellen fordul a prfta. Az alapttel az, hogy a fi tisztelni tartozik atyjt s a szolga is tisztelni tartozik urt. Isten atya is, r is a szvetsges np szmra, mirt nem tisztelik teht a papok, akiknek pedig elssorban kellene ebben pldt mutatni. St ppen a papsg az, amelyik megveti Jahvt. Megvetik Jahvt az oltrok krli forgoldsukkal. Figyelmen kvl hagytk az ldozati elrsokat. Az telldozat anyaga tiszttalan, profanizlt volt, az ldozati llatok hibsak, cskkent rtkek voltak. Mindez hltlansg, tiszteletlensg volt Isten ellen s meggyalzsa annak a szolglatnak, amelyben forgoldtak, st semmibe vevse magnak Istennek, akit pedig a szvetsgen kvli npek is fltek s tiszteltek, hiszen a diasprkban l szvetsges np rvn megismertk annak cselekedeteit. Hogy mennyire visszs a papok magatartsa s eljrsa, azt azzal szemllteti a prfta, hogy a helytartval szemben nem mernnek gy eljrni, mert a ktes rtk ajndkrt aligha lenne kegyes hozzjuk.
Malak. II. RSZ
Malak. 2,1–9. Szvetsgem volt vele: az let s a bkessg.
A htlenn, a feleltlenn vlt papsggal szemben a legkemnyebb prfcia hangzik. Ha meg nem vltoznak, ha nem Isten akaratnak megfelelen, hsges, alzatos, engedelmes szvvel vgzik szolglatukat, akkor Isten tokkal fordul feljk. tokk vltoztatja az ldst, melyet a gylekezet elbocstsakor mondanak felemelt karral: az roni ldst (Num 6:24–26). De ennl is kemnyebb megtorlst helyez kiltsba: az ldozati llatok ganajt szrja majd arcukba s a ganajra fogjk majd kihordani ket az oltrtl. A papsg ellen elg sokszor hangzott el tlet, mint li fiai ellen (1Sm 2:12–17) s a llektelen kultusz ellen prfcia (m 5:22; zs 1:11; Jer 6:20); de ilyen kegyetlen szintesggel meghirdetett tletet msutt nem olvasunk.
A prfcia utal Istennek a Lvivel kttt szvetsgre (Num 8:11–19; 18:2–4). Ez a szvetsg az let s a bkessg szvetsge volt, ami azt jelenti, hogy a papsgnak ppen az volt a feladata – s ez a Lvi trzsnek jutott kivltsgul –, hogy Isten szvetsgben igyekezzk megtartani az egsz npet, elssorban termszetesen a sajt pldamutatsval. Ezt a feladatot s szolglatot ltalban hsgesen s alzatosan vgezte is a papsg a trtnet folyamn a prfcia szerint is s igyekezett msokat is visszatrtgetni bnbl (6).
A prfcia hatrozottan utal arra is, hogy a papsgnak az ldozatok vgzsn tl alapvet feladata volt a Tra hsges rzse, a Trban rgztett tuds, az igaz istenismeret szmontartsa s kzlse mindig, amikor tantst krtek tlk. Malakis korban ennek a hivatsnak s ktelezettsgnek sem tett eleget a papsg s ezzel mg slyosabb tette helyzett s mg inkbb rszolglt a kemny tletre. Hivatst elhagy s megtagad papsgra nincs szksge a szvetsges Istennek, sem pedig a szvetsges npnek.
Malak. 2,10–17. Ne legyetek htlenek!
A papsg utn a nphez fordul a prfta s annak htlensgt ostorozza. Kt gondolat fondik egybe igen finoman ebben a szakaszban. Az egyik a mltra utal s feleleventi a szvetsges np htlensgt a szvetsges Istennel szemben. „Htlenn vlt Jda, utlatosan cselekedtek Izrelben s Jeruzslemben” (11). A htlensget a blvnyimdssal kvette el Izrel s Jda: idegen isten lnyval hzasodott ssze, amit dbbenetesen szemlltet Ezkiel prfta az Ohol s Oholib – Samria s Jeruzslem – trtnetben (Ez 23). rdemes figyelni arra a tnyre, amit Tunyogi Csap Andrs fogalmazott meg s fejtett ki nemrg egszen rszletesen, hogy az sszes npek kztt egyedl Izrel volt az, amelyik jra meg jra fellzadt Istene ellen, htlen s engedetlen volt vele szemben, idegen istenekhez fordult s azokat imdta (The Rebellions of Israel. Richmond, 1969.). Mirt ppen Isten szvetsges npe volt ez a lzad, htlen s engedetlen np, amelyik egsz trtnetn t Isten szeretett, csodlatos tetteit tapasztalta meg, megnyugtatan alig lehet megmagyarzni. A vgzetesnek ltsz bntetsek sem fordtottk egyrtelmen Istenkhz, amit a jelen prfcia is flrerthetetlenl tkrz.
A msik gondolat, amelyik az elbbivel a legszorosabban sszefgg, az idegen, a szvetsgen kvli npekhez tartoz nkkel val sszehzasods tilalma. Malakis korban szles krben elterjedt szoks volt, hogy a szvetsges np fiai, st papjai is idegen nket vettek felesgl. Nem egyetlen jelensg a szvetsges np trtnete folyamn, de ilyen mreteket sohasem lttt. Az adatok szerint megtrtnt, hogy az idegen np krbl vett felesg kedvrt a szvetsges np krbl vett felesget bocstottk el. E gyakorlat htterben meghzdhatott az a trekvs is, hogy e hzassgok rvn tekintlyes idegen csaldokkal kerlhettek kapcsolatba (Pataky). Brmi volt azonban az indtok, az idegen nnek a csaldba fogadsa s vitele azzal a veszllyel jrt, hogy az idegen istenek tisztelete is bekerl a csaldba s ez kisebb vagy nagyobb mrtkben elsegti a szvetsges Isten irnti hsg meglazulst vagy felbomlst. Hogy mennyire alapvet s sorsdnt krds volt Malakis prfta korban a vegyeshzassg krdse s a szvetsgi hsg, azt nagyon jl szemllteti Esdrs mkdse, aki gyakorlatilag rendezte ksbb ezeket a krdseket (Ezsd 9–10). A szakasz szvege fbb helyen is nehzkes s homlyos.
A szakasz utols verst (17) ltalban mr a kvetkez szakaszhoz kapcsoljk, prbeszdes formjval bevezet versnek tekintik. A krds az, hogy mirt van j sorsa a gonoszsgot cselekvknek, meddig ksik Isten tlete?!
Malak. III. RSZ
Malak. 3,1–5. Elkldm majd kvetemet s utat egyenget elttem.
Felelet az elbbi krdsre. Isten felttlenl rvnyesteni fogja a szvetsget kvete ltal, aki a szvetsg kvete lesz (mal’ak habbert). A kvet nem azonosthat Malakissal, amit nem egyszer megksreltek. A szvetsg kvete pedig az az r (h’dn), aki vratlanul rkezik meg templomba. ltalnos vradalom volt, hogy az j, a zerubbbeli templom dicssge nagyobb lesz majd, mint volt az els. Ezkiel s Haggeus prftk kiemelten beszltek errl a dicssgrl. Az r egyes magyarzk szerint a Messis (Pataky), msok szerint maga Jahve. De gondolhatunk arra a fejedelemre, aki Ezkiel prfta szerint mint egyetlen psztor ll majd a gylekezet felett (Ez 34:23–24).
Az r rkezse – melynek idejt meghatrozni s kiszmtani nem lehet – egyttal tlettartst is jelent, amelyben elssorban Lvi fiai tisztulnak meg gy, hogy Istennek tetsz ldozatot visznek majd s azt Isten olyan jtetszssel fogadja, mint valamikor az els idkben. A tisztuls mlyrehat s teljes lesz. Hasonlat szerint Isten gy tiszttja meg szvetsges npt, mint ahogy az tvs kzben megtiszttja a nemes fmet a salaktl, vagy ahogy a posztvnyolk lgja eltnteti a foltot, piszkot a ruhbl. Eltnik mindaz, ami ellenttes a szvetsggel: a varzsls, a hzassgtrs, a hamis esk, a kizskmnyols, a jogtalansg. Az istenflelem lesz a szvetsges np jellemzje.
Malak. 3,6–12. n Jahve sohasem vltoztam meg!
Az j prbeszd lnyege az, hogy a prfcia kemnyen figyelmezteti a szvetsges npet arra, hogy messze eltrtek Isten rendelseitl, teht vissza kell trnik Istenhez, mert csak akkor fordul Isten is hozzjuk ismt kegyelmes szeretetvel. Jahve hangslyozza, hogy sohasem vltozott meg, mindig hsges maradt a szvetsghez. m a szvetsges np ezzel szemben mindig „Jkb leszrmazottja” maradt. Ez a kifejezs utals a Jkb nv eredeti jelentsre: csal, aki a msikat becsapja. A np megkemnyedett szvre mutat, hogy az Istentl val elhajls tnyt nem hajlandk elismerni, st csodlkozva vitatjk, hogy mibl s mirt kellene visszatrnik a szvetsges Istenhez, ugyan mivel akartk volna brmikor is becsapni Istent? Kt tnyt emlt a prfcia: a tizeddel s az ajndkokkal. De azt hatrozottan kimondja, hogy a szvetsges np bizony mindenestl fogva nem szvetsges npp (gj) lett.
Van teht szksg a visszatrsre, a megtrsre s ennek nyomn ismt elnyerhetik majd a szvetsges Isten bsges ldst. Megtapasztalhatjk, hogy Isten valban sohasem vltozott meg. Olyan let sarjad az gret fldn, hogy a nem szvetsges npek mind boldognak mondjk a szvetsges npet.
Malak. 3,13–21. Emlkknyvbe rtk eltte a Jahvt flket.
Az utols prbeszd a npnek azzal a felfogsval foglalkozik, hogy nem rdemes Jahvt szolglni, ltalban nem rdemes az szvetsghez ragaszkodni, hiszen a dlyfsk, a trvnyszegk jrnak jobban, mert sorsuk jl megy s nincs semmi kvetkezmnye annak, hogy Istent ksrtik vagy figyelmen kvl hagyjk.
m ezzel szemben a prfcia hirdeti, hogy Jahve figyel az t flkre, akik az szvetsgben lnek, neveiket emlkknyvbe ratja, teht szmontartja ket. Eljn majd a nap, s ez mr rkezben is van, amely lngol, mint a kemence s akkor nyilvnvalv lesz, hogy mi a klnbsg a szvetsgben l ember s a szvetsghez htlen ember kztt, az Istent tisztel s nem tisztel kztt. Az Isten szvetsgben lkre felragyog az igazsg napja, a szvetsgszegket viszont gy elgeti az a nap, hogy sem guk, sem gykerk nem marad. Hamuv lesznek, amit szttaposnak.
Malak. 3,22–24. Elkldm hozztok Ills prftt.
Malakis prfta knyve intelemmel, figyelmeztetssel zrul. De ez egyttal az utols szvetsgi prftai megnyilatkozs is. s ebben a prftai megnyilatkozsban benne van a prftai tiszt lnyege s minden prfcia summja.
A prfta a szvetsg re, aki int, figyelmeztet, emlkeztet a szvetsges Isten els szolgjnak, Mzesnek az tmutatsra, a dekalgusra, a szvetsg alapokmnyra, melyet a Hreb-Sinai hegyen nyert Istentl. Minden prftai beszd textusa rszben vagy egszben a dekalgus, az abbl megismerhet szvetsgi rend (mispt) aminek rvnyeslni kell a szvetsges np letben. A szvetsges np feladata, hogy llandan emlkezetben tartsa s rvnyestse a szvetsgi rendet.
A szvetsges np trtnetben voltak csodlatos korszakok, amelyek az dvtrtnetben is emlkezetben maradtak, mint pl. a dvidi korszak. Viszont a szvetsges np trtnetben sokkal gyakoribb volt a prtts, a szvetsgi hsg megszegse, amint az trtnt Malakis prfta korban is. A szvetsges Isten kegyelmes szeretetnek megnyilatkozsa teht az az gret, hogy mieltt eljnne „a nagy s flelmetes” napon, elkldi szvetsges nphez Ills prftt. Ills prfta a blvnyimds egyik legsttebb korszakban mentette t a szvetsges npet s szemlye mltn emelkedett ki az dvtrtnetben s emlkezete nemzedkrl nemzedkre elevenen lt a szvekben. Visszatrst mindig vrta a szvetsges np, klnsen nehz idkben. Ennek a vradalomnak a beteljesedsre utal a malakisi prfcia. Ills prfta ismt eredmnyesen, szinte maradktalanul tlti be a prftai tisztet: „az atyk szvt a fiakhoz, a fiak szvt az atykhoz fordtja”, a szvetsgi rend rvnyeslst munklja a szvetsges np krben. s ezzel Isten szrny tlett hrtja el, mert nem veri meg pusztt tokkal az orszgot vagy szlesebb rtelemben a fldet. Ennek jelentsgt akkor rtjk meg igazn, ha emlkezetnkbe idzzk a Deut 28:15–68-ban taglaltakat.
Megnyugtat s megragad ez a rvid zr-prfcia, amely egyttal az szvetsgi prftai megnyilatkozsokat is zrja. rthetetlen, hogy egyes magyarzk (Bhme, Duhm, Nowack, Marti) ksbbi toldsnak tartjk ezeket a verseket, holott ppen ezek mutatjk s jelzik az dvtrtnet tovbbi tjt, amelyen ksbb megjelenik Keresztel Jnos, a nagy tegyenget s annak nyomn az dvssgszerz Jzus Krisztus.