NHUM prfta knyve Bevez. 01 - 03 Dr. Aranyos Zoltn lelksz
NHUM KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Aranyos Zoltn lelksz
Bevezets
Kortrtneti sszefggsek.
Nhum knyvt Ninive pusztulsa foglalkoztatja. Az asszr birodalom utols nagy uralkodja, Assurbanipal idejben llt hatalma s dicssge tetfokn, aki Egyiptom elleni hadjrata sorn (633-ban) Thbt (N mn v. 3:8) is elfoglalta. Halla utn azonban, a 7. szzad utols harmadban Asszria gyors hanyatlsnak indult. A hszas vekben Babilon lerzta magrl az asszriai fennhatsgot. 612-ben Nabupolassar babilniai kirly, a mdekkel szvetkezve, a birodalom fvrost, Ninivt is elfoglalta. Az Asszria bukst s Ninive lerombolst ksr jelensgek az zsia npeiben felgylemlett gyllet mrtkt is jelzik. A birodalom katasztrfja, Asszria pusztulst megelzen, mr a 7. szzad utols harmadnak elejn elre vettette rnykt. A szaporod jelekkel egytt ntt e trsg npeinek nyugtalansga s gyllete a romlsukat okoz asszrok ellen.
A kornak ezt a hangulatt tkrzi Nhum knyve is. Asszria hanyatlsig, mintegy szz ven t Jda szintn Ninivtl fgg helyzetben volt. Asszriai csapatklntmnyek, klnbz hivatalnokok, adszedk, kereskedk voltak az orszgban. Az asszr birodalmi isteneknek is helyt adtak – a politikai lojalitst jelezve – a jeruzslemi llami szentlyben. Csak a birodalom hanyatlsval vlt lehetv az elszakadsra, az egykori szaki orszgrsz visszaszerzsre s a dvidi nagybirodalom helyrelltsra gondolni. Jsis jdai kirly szintn fggetlentette magt. Tbb, egyre gazdtlanabb vl samriai terletet s vrost ragadott maghoz s vont fennhatsga al, amely egykor Izrel llamhoz tartozott, majd pedig asszriai tartomny lett. Politikai koncepcijnak vallsi vetlete volt a kultusz reformja (622) s Jeruzslemben val centralizlsa. Ez egyarnt irnyult az Asszritl val fggsg s az ezzel egytt korbban behatolt s rvnyesl idegen, asszriai kultusz hatsai ellen.
A knyv keletkezsvel sszefgg krdsek.
A knyv anyaga nagyobb rsznek (a Ninive ellen irnyul prfcik) eredetisgt tbbnyire nem szoktk vitatni, de ltalban egyetrtenek abban is, hogy Nhum knyve mai formjban (ksbbi) szerkesztsi munka eredmnye. Ezt igazolja az a krlmny, hogy a knyvben gazdag tarkasgban klnbz mfajok tallhatk, de ezek a legritkbban fordulnak el tisztn, inkbb keverednek (vzi, gysznek, halotti nek, panaszdal, gnydal, tletes s dvprfcik).
Tbben gondoltak arra, hogy a knyv Ninive buksa (612) utn keletkezett s (mintegy kt hnappal ksbb) a jeruzslemi templom szi, jvi trnralpsi liturgijnak cljaira kszlt. Ezt a nzetet tmogatja s egszti ki az a vlemny, hogy a knyv egyes rszletei a Tammuz liturgia elemeit: mitikus kultikus harc motvumait tartalmazzk, amelyeknek babilniai, ugariti prhuzamai is fellelhetk (Sellin).
Ezzel szemben joggal mutatnak r arra, hogy – nhny rszletet kivve, ltalban – hinyzik a liturgikus szvegekre jellemz vltakoz beszd s a liturgikusan vallsos brzolsi md (amelynek pl. jobban kellene hangslyozni Jahve szerept a Ninive fltti gyzelemben s befejezsl himnikus hlanek formjt kellene lteni). Hasonl okok miatt nehz olyan nnepi kanttra is gondolni, amelynek rendeltetse a liturgikus elads lett volna.
A prfcik meggyzen vziszer (2:2.4kk.; 3:1kk.) jellege miatt valsznnek tarthat, hogy az eredetileg nem sszetartoz, klnbz mfaj rszletek, amelyeknek (a knyv elejn ll himnikus zsoltrt, valamint a Jdnak szl szabadt gretet kivve) kzs tmja s alapvet vonsa, hogy Asszria s Ninive ellen irnyulnak (mindenkppen 663 utn, de) fleg a 7. szzad utols vtizedeiben, a hszas vekben s nem sokkal 612 eltt keletkeztek. A knyv anyagnak a Ninive buksa eltti keletkezst teszi valsznv az is, hogy bizonyra msknt, a valsgnak megfelelbben kerl lersra Ninive ostroma s bevtele, ha mr megtrtnt volna (v. 2:7). Msfell a kortrtneti sszefggsek nagyon kzenfekvv teszik, hogy a Ninive ellen irnyul indulatot, hangulatot hven tkrz prfcik, az asszria ellenes megnyilvnulsok a 7. szzad utols harmadnak termkei, abbl a korbl szrmaznak, amelyben mr hanyatlsnak indult az asszr birodalom s a vgs buks is elre vettette rnykt. Erre utal az is, hogy bizonyos rszletek (1:12–13; 2:1.3). szerint az Asszritl val elszakads mr elkezddtt, s folyamatban van s a kultuszi reform is megtrtnhetett. Ezek a Jdnak szl gretek lehetnek korbbiak s szrmazhatnak a hszas vekbl. A tovbbiakban mr nem is annyira Jda (s Szamria) szabadulsrl van sz, hanem Asszria vgs pusztulsrl. Ezrt legvalsznbb, hogy ezek a rszletek ksbbiek, s nem sokkal a 612 eltti idkbl valk.
A prfcik nagyobb rsznek szerzje lehetett Nhum. Az sincs kizrva, hogy ezek sszegyjtse Ninive eleste, a prfcik beteljesedse, az asszr birodalom sorsnak megpecsteldse utn trtnt. Elkpzelhet azonban az is, hogy az egysges knyv formjba val szerkeszts munkjt maga Nhum vgezte (vagy kezdte el), s hogy a knyv korn (ha nem is liturgikus, de) kultikus szerepet is kapott.
ltalnosan elfogadott vlemny szerint az els fejezet cmiratt kvet alfabetikus himnikus zsoltr eredetileg nem tartozik a Ninive elleni prfcikhoz. Legtbben arra gondolnak, hogy ez a rszlet azrt kerlt a knyv lre, hogy vallsilag ellenslyozza azt a mr-mr szekulrisan les, egyoldal rzelmekkel s indulatokkal tlfttt tartalmat s hangvtelt, amit az egsz knyv raszt, s gy bevezetl szolgljon az egsz knyvhz: theolgiai nzpontot adjon a Ninive elleni prfcinak. Ez a kiegszts trtnhetett ksbb, a fogsg utn, de – mint kultuszprfta – vgezhette maga Nhum is. Maga a rszlet anyaga aligha nhumi (noha ezt sem zrjk ki), lehet, hogy sokkal korbbi idbl szrmazik. Ennek valsznsgt tmasztja al, hogy hasonl jelleg s tartalm himnusz klnsen alkalmasnak tekintett s rgen szoksos bevezets az r, Isten megjelenst brzol theofnia el.
Nhum knyvt a szvegromlsok (fknt 1. rsz) ellenre is tt erej s klti szpsg (fknt 2. s 3. rsz) szvegnek tekintik.
A knyv szerzje.
Nhum (nevnek teljesebb formja: nahumjah – Jahve megvigasztal) szemlyrl s mkdsrl semmi kzelebbit nem tudunk. A 2:1 alapjn valsznnek ltszik, hogy Jeruzslemben mkdtt s kultuszprfta volt. A felirat szerint elkosi. Elkost megprbltk szmos helysggel azonostani s tbbfel keresni. Hieronymus szerint Galileban (el kauze, ill. Elcesaeus), Epiphanius szerint Jdeban (el kesin, a mai Beth Dzsibrin) volt. A 16. szzad ta egy kzpkori legenda alapjn keresztynek, zsidk s mohamednok Ninivtl szakra (egy el kus vagy al kus nev helysgben, ma Mosul) tisztelik a srjt. De Kapernaumra (kapar nahum – Nhum falva) is gondoltak, ahol ugyancsak mutogattk a srjt.
A knyv theolgiai tartalma.
Nhny knyvre dnten az Asszria elleni prfcik szenvedlyektl tlfttt hangulata nyomja r blyegt. Tovbbi theolgiai tanulsga abban ragadhat meg s foglalhat ssze, hogy Isten nemcsak a vlasztott npnek, hanem az egsz vilgnak s a mindensgnek is hatalmas s ers Ura. Isten j s segti azokat, akik benne bznak, kegyelmes s trelmes, de nem tri a htlensget; bosszll, fltkeny, haragot tart, s ellensgeit megsemmisti. Isten szuvern uralkodsa harc s kzdelem sorn valsul meg, amely kozmikus mret s az egsz mindensget tfogja. Isten a kosz eri ellen kzd a trtnelem ember eltt is lthat felszne alatt s mgtt az emberi let s a vilg rendjrt. Az ember, akinek lete elkerlhetetlenl sznterv vlik e harcnak, szintn szksgszeren rszese e nagy kzdelemnek. Isten ellensgei azok, akik ellene llanak rendjnek s a kosz erivel vllalnak kzssget. Isten gyzelme s bntetse nem ktsges. E harc termszetnl fogva kollektv jelleg kzdelem, amelyen bell termszetesen az egyn szempontja s felelssge sem sikkad el.
Isten a vilgbirodalmaknak is ura, a vilgtrtnelmi fordulatokat is irnyitja, ll a birodalmak korszakvltsa mgtt. adja megbzatsukat, feladatukat s ennek teljestshez hatalmukat, de megszabja hatrukat s kldetsk tartamt is. A vilgbirodalmak akkor vlnak htlenn feladatukhoz s megbzatsukhoz, ha embertelenn vlnak. Ekkor Isten megtli ket s elpusztulnak. Ha nem is olyan hangsllyal s rszletesen, mint az saisi prfciban (zs 7:17kk.; 10:5kk.), de Nhumnl sem hinyoznak az kori keleti birodalom-ideolgival analg vonsokat felmutat theologiai gondolkods nyomai s Isten npre is vonatkoz konzekvencii. Isten maga adja npt bnei miatt a birodalmak hatalma al, de meg is szabadtja vlasztottait az tlet bntetsbl. A bke, amely zavartalan kapcsolat Isten s npe, hbortatlan viszony ember s ember kztt, mindenkor Isten ajndka s eljvend uralma teljessgnek elze.
Exkurzus.
A fentiekben sszefoglalt bevezetstani nzetek hosszabb ideje s tartsan konszenzusnak szmtottak az irodalomban a szakrk kztt. Jrg Jeremis 1970-ben megjelent monogrfijban (Kultprophetie und Gerichtsverkndigung in der spteren Knigszeit Israels) j oldalrl kzelti meg a krdst s tbb ponton a hagyomnyostl eltr nzeteket vall. A knyvet hrom hagyomny-rtegre bontja (2:4–14; 3:1–7 s 3:8–19) s gy vli, hogy Nhum nem kultuszprfta volt, hanem egyarnt tletet hirdetett Asszrinak s Izrelnek. gy nem egysgesen Asszria elleni prfcikkal van dolgunk. Csupn 2:4–14; 3:12–19 (v. 3:7) irnyul Asszria ellen. Az 1:11.14; 2:2k.; 3:1–5 (6–7.) s 3:8–11 Izrel elleni prfcia.
Irodalom.
Sellin-Rost: Einleitung in das Alte Testament. Heidelberg, 1950. O. Eissfeldt: Einleitung in das Alte Testament. Tbingen, 19643. C. Kuhl: Israels Propheten. Mnchen, 1956. K. Elliger: Das Buch der Zwlf Kleinen Propheten. Gttingen, 1951. Robinson-Horst: Die Zwlf Kleinen Propheten. Tbingen, 19542. Jrg Jeremias: Kultprophetie und Gerichtsverkndigung in der spteren Knigszeit Israels. Neukirchen-Vluyn, 1970.
Nh. I. RSZ
Az els fejezetet a kt rszbl ll felirat vezeti be, amelynek valsznleg csak a msodik fele eredeti, a Ninivre utal els fele ksbbi eredet betolds. A kvetkez egysg egy alfabetikus szerkezet himnikus zsoltr, amely eredetileg nem tartozott a Ninive elleni prfcikhoz (2–9). A kvetkez kisebb szakaszhoz (11–14.), amelyben elkezddik a Ninive elleni prfcik sora, megszlal a szabadts grete s lezrul az els fejezet, a 10. vers vezet t.
Nh. 1,1–10. Hatalmas Isten az r.
A feliratot kvet zsoltr valsznleg nem itt rt vget, hanem eredetileg az alfabetikus kezdsorok tovbb folytatdtak. Rekonstrulsa (a legtetszetsebb ksrletek ellenre is) lehetetlen. Az is bizonytalan, hogy meddig tart a zsoltr eredeti anyaga, mert a szerkeszti munka sorn, amely valsznleg az sszefggs miatt ppen e ponton illesztette a Ninive elleni prfcik el (s taln ms krlmnyek miatt is) szvegromls keletkezett, amely a kvetkez verseknl is bizonytalansgot okoz. De utalnak arra is, hogy az alfabetikus kezdsorok ppen az abc felnl, kzpen megszakadhatnak (ezt mutatja a 9. s 10. zsoltr hasonl kettosztsn tl a kzpkori zsid irodalomban nem teljes alfabetikus kltemnyek esete is). A zsoltr eredeti anyaga ltalnos felfogs szerint a 8., illetve 9. versig tart, a 10. vers pedig mr tvezet a Ninive elleni prfcikhoz. Az alfabetikus kezdsorok rekonstrukcija alapjn a versek eredeti sorrendje is eltrhetett a mostanitl: 2a, 3b, 4–8., 9b, 9a, 2b, 3a (s esetleg 10. v.).
A szekunder feliraton kvl semmi nem utal arra, hogy a himnusz valamilyen konkrt, trtnelmi esemnyre vonatkozik. Tmja – szinte elvont theolgiai megfogalmazsban –: ki mit vrhat Istentl, milyen magatartsra hogyan vlaszol a vlasztott np Ura.
Istenrl azt mondja a tants, hogy hatalmas s ers r. Ez npnek mindenkor bizodalmat, btortst s vigasztalst jelenthet. Hatalmnak mrtkt az mutatja, hogy nem csupn a gynge emberre terjed ki, hanem a flelmetes termszeti erkre, a vilg olyan tnyezire is, amelyekkel szemben az ember tehetetlen. Ez a hatalmas r j, s ismeri azokat, akik benne bznak: egzisztencilis letkzssget vllal azokkal, akik r ptenek s hagyatkoznak (az ismerni hber ige rtelme igen mly: benssges kzssget is jelent; a part.: bizalmas, meghitt bart). Mindig, de klnsen kritikus s nehz idkben van nagy jelentsge s vigasztal ereje annak a tudatnak, hogy ilyen Isten van npvel: mint ostromlott vr fal a szorongatott lakknak – olyan vdelem Isten jelenlte npnek.
Az r azonban fltkeny s bosszll Isten is, ellensgeivel haragot tart s vget vet az ellene llknak. A fltkeny Isten fogalma a vlasztott np krben nem szorul rszletesebb s bvebb magyarzatra: Isten nem tri a szvetsgi htlensget. Mint frfi s n kztt a hzassgtrs, gy rontja meg a szvetsgi kapcsolat j rendjt Isten s npe kztt az elprtols, a htlensg. Msfell azonban a fltkeny azt is jelenti, hogy Isten flti s szereti npt, s bosszt ll rte.
Isten nemcsak npe krben r. Szuvern hatalma az egsz mindensgre kiterjed. A teremtstrtneti, mithologikus kpek (Isten a viharos szlben, fldrengsben, kiml lvban) arra utalnak, hogy uralmt a kosz erivel folytatott kzdelemben valstja meg, mikzben ezeket legyzi s megsemmisti.
Az isteni megnyilatkozs e kt vglete kztt a hossztrs gondolata jelenti az tmenetet. Ez egyarnt vonatkozik az Isten ellensgeire s a benne bzkra. Utbbiaknak kegyelemre utal trelmet jelent. Msfell pedig azt, hogy ha kritikus helyzetekben s nehz idkben gy is rzik, hogy ksik Isten beavatkozsa, ez ne tvessze meg ket: ha hosszan tr Isten is az r, nem hagy bntets nlkl, tartja a haragot s vgl bosszt ll. Ugyanez a gondolat Isten ellensgeire vonatkozan azt jelenti, hogy az r hossz trelme nekik is ad lehetsget megtrsre (v. Jn 2:4), de nem ktsges, hogy a bntets vgl nem kerli el azokat, akik megmaradnak a gonoszsg tjn.
A knyv e bevezet rszlete – rendeltetsnek megfelelen – ezt a gondolatot hzza al, hogy elksztse a Ninive megsemmistsrl szl prftai zenetet.
Nh. 1,11–14. Az r elhatrozsa.
Ebben a rvidebb szakaszban kt gondolat keveredik: egyfell a Ninivre vr tlet meghirdetse (11. s 14. vers masc.), msfell a Jdnak szl szabadts grete (12–13. vers fem.). Ez az anyag valsznleg viszonylag korbbi eredet (hszas vek) s az Asszria hanyatlsnak kezdeti jeleit s emlkeit tkrzi (anyaga egybknt tnylik a msodik fejezetbe).
A prftai beszd az elvi-theologiai bevezets utn konkrtabb vlik. A Ninivre vr s lesjt tlet indoklsa elmarasztalja Asszria uralkodjt, akinek trekvsei Isten akarata ellen irnyultak. Belil emltse (11. v.) bren tartja azt a gondolatot, hogy a vilg tapasztalati esemnyei olyan kzdelmet tkrznek, amely valjban Isten s a vele ellenttes erk kztt zajlik. ltalban egyetrtenek abban, hogy Asszria bne, az a legfbb rossz, ami tle szrmazott, az a npeket kiirt, llamokat, nemzeteket megsemmist, embertelenl elnyom s kizskmnyol, fktelenl erszakos, katonai hatalomra pl birodalmi politika s rendszer volt. Isten adja a birodalmaknak a hatalmat, ha szksges, bns npe felett is, fenyt tletl, de brmilyen ersek is, idejk leteltvel elmlnak. Isten megszabadtja npt is. Asszria tlett s pusztulst sehol nem motivlja az a gondolat, hogy azrt ri el a bntets, mert Isten npnek ellenfele volt. Isten valsgos hatalmt mutatja, hogy megsemmislnek azok a blvnyistensgek is, amelyek jeruzslemi jelenlte a politikai fggsget is kifejezte.
Nh. II. RSZ
A msodik fejezet kt rszletre oszlik. Az els versekben (1–3.) folytatdik az els fejezet vgrl tnyl korbbi anyag s benne a Jdnak szl gret, amelyben mr az elszakadsi ksrletek s a kultuszreform emlkei is vilgosabban tkrzdnek (1.3.). De folytatdik az Asszria elleni prfcival val kevereds is (2.). Ez utbbi elem azonban mr valsznleg a Ninive bukst megelz idk ksbbi anyaghoz tartozik (2:4–14). Az 1–3. mg mutatja, hogy a klnbz anyagok eredeti rendje a szerkeszts kvetkeztben megbomlott.
Nh. 2,1–3. Jda szabadulsnak grete.
Asszria hatalmnak megingsa, erejnek cskkense kvetkeztben, nemcsak a birodalom vgs buksnak rnyka vettdik elre, hanem mindez azonnali lehetsgeket is jelentett Jda szmra. Megnylt a politikai fggetlensg tja. Ezzel prhuzamosan fel lehetett szmolni az idegen, asszriai kultuszt is Jeruzslemben. Jda nemcsak a Ninivtl val elszakadst kezdhette meg, hanem az szaki orszgrsz, az asszriai provincia bizonyos terleteinek visszaszerzsre is sor kerlhetett. Ezek a fejlemnyek remnysget bresztettek a kt orszgrsz jraegyestsre, az egykori teljes orszg, a dvidi s salamoni birodalom feltmasztsra is (3. v.). A perg s kedvez esemnyek, valamint az ltaluk keltett remnyek, a testkzelben lev megvalsuls s beteljeseds lehetsgei gy tnnek a prfciban, mint a gyors lbakon Jeruzslembe tart rmhrnk, aki mr a vros eltt fekv dombok kztt jr. Az rmhr tartalma, a „bkessg” nem csupn a harc, a hadillapot vgt jelenti a vlasztott np szmra, hanem a srtetlen, p, teljes s rendezett llapotot, szvetsgi viszonyt is, ami egyben mindenkor az r ajndka is npnek s az eschatologikus vgs beteljeseds eljele. Ezrt indokolt a felszlts az rm nnepeinek megtartsra s a hlaadsra, hogy a np eleget tegyen szvetsgi ktelezettsgeinek, s mindazt ami trtnik, Isten kegyelmes s szabadt tettnek lssa, aki a trtnelem esemnyeit irnytja (1.3.).
Nh. 2,4–14. Ninive ellen van az r.
A szakasz – amellyel lnyegben a Ninive buksa eltti idbl szrmaz asszrellenes prfcik kezddnek – hrom kisebb egysgre oszlik (2:4–11., 12–13. s 14. v.), amelyek a kvetkez fejezet elejvel azonos felptst mutatnak (3:1–7). A ltnoki stlus drmai erej, klti kpzelettel s nyelven megfogalmazott, rendkvl eleven, hatsos kpek s perg jelenetek megragad ervel s lendlettel eleventik meg a vros ostromt s gyors pusztulst. Az impresszionista kpfestsre jellemz nhny vonssal megalkotott brzolshoz rvid, pregnns mondatkpzs prosul, amely maga is rzkelteti az esemnyek gyorsasgt s azt a bels knyszerbl fakad szksgszersget, amely ell nem lehet kitrni. A gazdag tarkasgban egymsra halmozd jelenetek egsze mgis mvszi kompozcit rul el.
Az els egysg, amely lnyegben az ostromot rja le, a hadidal mfajnak egyik tpusa. A feltartztathatatlan esemnyek, s az ezeket megjelent kpek lncszemekknt kapcsoldnak egymshoz. Az ellensg krlzrja a vrost, mely az ostromra val kszlds, a vdelem megszervezsnek parancsszavaitl, kiltsaitl hangos. De mr meg is jelenik az ellensg: a gyalogsg s a harcikocsik (4. v.). A tbor utcin a harcikocsikkal az len megtrtnnek az elkszltek a vros megrohansra (5. v.). Mire a kp vltozik, s a vdelem vezeti a helykre rnnek, mr ll is az ostrom (6. v.). Mg azonban a vdelmet lekti a falakon foly harc, a vros termszetesen vdett, biztosnak hitt msik odaln, a (ltoms szerint a Tigris) folyam fell a kapukon t betrt az ellensg a vrosba s a palotba, amelyik ezen a rszen van (7. v.). A kirlyrl (harcol vagy elesett?) nem trtnik emlts, de a kirlynt (a huccab – taln asszr sz – valszn a kirlyn szmra valamilyen megjells) s udvarhlgyeit meglepik, elfogjk, deportljk (8. v.). Egyfell harc a falakon, msfell az ellensg a vrosban. Pnik tr ki, aki tud, menekl. Hiba ksrlik meg nhnyan, hogy visszahvjk a meneklket (9. v.). Az jabb kpvltozs mr a gyztes katonk fosztogatst mutatja, akik maguk is meglepdnek a sok felhalmozott (elz asszr hditsokbl szrmaz, rabolt) kincs lttn, s aznap nem is tudnak vgre jrni (10. v.). Az utols kp az elesett, lerombolt, kifosztott vrost mutatja, benne a sorsukra vr foglyokkal (11. v.).
Mivel nem trtnik emlts arrl, hogy milyen ellensg foglalja el Ninivt (az ellensg szinte mithologikus sznezetet kap), kzenfekv arra gondolni, hogy nem a babilniaiak gyzelme utn rekonstrult irodalmi megjelentssel llunk szemben, hanem valban ltomssal, amelyet nem sokkal Ninive eleste eltt mr rgzthettek. Ezt ltszik altmasztani az a stratgiai s archeolgiai megfontolsokbl add kvetkeztets, hogy (noha van olyan vlemny, amely szerint a Tigris radsa is segthetett volna az ellensgnek a vros elfoglalsban, azonban Ninive romjai csak a tz rombolsnak nyomait mutatjk s a vz betrst nem), valjban a vros elfoglalsa szak-keleti oldalrl trtnt s nem a nyugati „folyami kapuk” fell. Vgl feltn, hogy a vros megszllsnak s megostromlsnak brzolsa jellemzen asszriai mintra trtnik (2., 4–14. v.).
A kvetkez egysg mfajilag kt versbl ll gnyos, ironikus krds formjban megfogalmazott panaszos gysznek. A mfaj jellemz vonsai: az elhunyt dicsrete, a tvozs miatti gysz s panasz megnyilvnulsai – itt a gnydalban – visszjukra fordulnak. A sargonida kirlyok hdt hadjratai sorn sszerabolt s felhalmozott sok kincs Ninivt oroszlnbarlanghoz tette hasonlv, ahov az oroszln zskmnyt viszi, s az biztos helynek tnik, megkzelthetetlennek, a zskmny elvehetetlennek. Mindezt pusztuls fenyegeti (12–13. v.).
Az utols egysg, egy vers, amely az r megnyilatkozst (mondst) tartalmazza: ez ismtelt fenyegetst jelent Ninive szmra A hadvisels vgs eredmnye nem ktsges. Az r meghirdeti Ninive megsemmistst (a kifejezs a prharcra felszlt kihvs formja). Az egykor hatalmas Asszria kveteire, akiken keresztl mindenfel hallatta s megvalstotta akaratt, senki nem fog figyelni. E vers is egyrtelmen a jvre vonatkozik (14. v.).
Nh. III. RSZ
Nh. 3,1–7. Jaj Ninivnek!
Az elzkkel val szerkezeti, konstrukcis rokonsg szembetn s vitathatatlan. Itt is legkzenfekvbb arra gondolni, hogy elre mutat prfcirl van sz s nem mr megtrtnt esemnyek liturgikus megjelentsrl. A fenyeget veszedelmet bejelent bevezet vers utn (1. v.) az egysg kzppontjban itt is egy ltoms ll, amely az Asszria megsemmislshez vezet csatt brzolja (2–3. v.). Ezt kveten ismt Ninive bnei szerepelnek (4. v.), majd az r szavt tartalmaz kt vers (5–6. v.) utn ugyancsak a krrmt kifejez (politikai) gnydal zrja a szakaszt (7. v.).
Az brzols mdja itt mg megkapbb, tmrebb, rvidebb, mint az elzkben: az egyes kpek vonsai kevsb rszletezettek, inkbb felvillansszerek. A villansok zsfoltsga fokozza az eszttikai hatst s mg plasztikusabb teszi. Mindez az esemnysorozatnak flelmetesen gyorsan perg tempt klcsnz. Villmgyorsan vgbemegy a cselekmny, hogy annl nagyobb legyen a kontraszt, midn a fktelen szgulds a vgn llkpp merevedik. A vszt meghirdet els versben ismt sz esik Ninive legfbb bneirl: vronts, rabls, amit a hazugsg egszt ki (1. v.). A csatajelenetet elbb tvolrl kzeled hangok vezetik be: ostorcsattogs, lovak dobogsa, hadi szekerek dbrgse (2. v.). De meg is jelenik az ellensg, s alig villannak meg a fegyverek, a csata sorsa eldlt. Az eredmny: sebesltek s holtak tmege, akik sokasgt klnsen jl rzkelteti a kifejezsek halmozsa (3. v.). Ninive bne j oldalrl kerl elnk: rtott azoknak a npeknek, amelyekkel kapcsolatba kerlt. Az a md, ahogyan ezt elrte, a parzna n praktikjhoz hasonl (4. v.). Ezrt a parzna n bntetse ri el Asszrit, s nyilvnosan megszgyenl, azok szeme eltt, akiket egyszer hatalmban tartott (5–6. v.). Senki nem sznakozik rajta, hanem krrmmel fordulnak el tle s kignyoljk. Ninive bne elssorban nem az, hogy Isten npe fltt is hatalma volt. Hatalmt Istentl kapta (1:12). Bne az, hogy engedetlenn vlt kldetshez: nem a npek javra, hanem nzse kielgtsre, harcsolsra s a npek elnyomsra, krra, vrontsra hasznlta.
Nh. 3,8–19. Ninive pusztulsa.
A Ninive vgs megsemmistst leir (fbb kisebb egysgbl ll), gnyos elemekkel tarktott hosszabb szakasz bevezetl egy trtnelmi esemnyre emlkeztet: N mn (Thba) elestre (663). Ezrt tbben ezt a rszletet a knyv legkorbbi egysgnek tekintik. Msok joggal mutatnak r arra, hogy ez olyan esemny volt, amely egy emberlt mltn is lnken lt a kortrsak emlkezetben. Msfell itt az a funkcija, hogy trtnelmi pldval bizonytsa: volt mr olyan ersnek hitt vros, hatalom, amely biztonsgban rezhette magt, mgis elbukott. A fels-egyiptomi fvros, ahonnan az etipiai kirlyok, a nubiai dinasztia tagjai egy ideig egsz Egyiptomot kormnyoztk, bevehetetlennek szmtott. Joggal tartottk sebezhetetlennek fekvse miatt, s mert az egyiptomi s etipiai (Ks) haderkn kvl lbiai s szomliai (Pt) szvetsgesek is tmogattk. Mgis, ppen Asszria vette be Assurbanipal vezetsvel, ami egyben az asszriai birodalom legtvolibb hdtst is jelentette. Az asszrok a maguk adta kegyetlen pldn lthatjk, hogy k sem lehetnek biztonsgban s ugyanaz a sors vr rjuk (8–10. v.). Kbult zavarukban nem lesz menekvsk, az ellensg knnyszerrel beveszi az erdtmnyeket, az orszgban gy halad elre, mintha gynge asszonynpbl llana a vdk hadserege, miutn a kulcsfontossg hegyi hgk s folyami tkelhelyek (az orszg kapui) feltrultak, mintha tz ette volna meg a zrakat (11–13. v.). A fvros ostroma elkerlhetetlen s a kszbn ll. Mr a legszksgesebb elkszleteket sem lesz id elvgezni, a vdket meglepi az ellensg. Puszttsa olyan alapos lesz, mint a ssk, amely mindent letarol s felfal. Az ugyancsak sskahadra emlkeztet klnbz hivatalnokok az anyaorszg s a meghdtott tartomnyok klnbz rszein (a hader rnykban nagy hasznot hajt egsz szervezet sszeomlik) gy tnnek el nyomtalanul, mint az j hidegben megdermedt, repedkekben meghzd sskk, ha a kel nap sugarai tmelegtik ket (14–17. v.).
Ironikusan panaszos halotti gysznek beszl befejezsl arrl, hogy a fvezrek elestek, nincs aki sszefogja a hadsereget s elszled. Ezzel visszavonhatatlanul megpecsteldik Ninive (Asszria) sorsa: nem tud tbb talprallni, gygythatatlan sebet kapott, megsemmists vrja. Mindazok, akik ezt halljk, s valaha reztk gonosz hatalmt – mert kin nem gzolt t – nagy krrmmel veszik tudomsul (18–19 v.).
|