//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : NEKEK NEKE 04 - 08

NEKEK NEKE 04 - 08


nekek neke. IV. RSZ

n. 4,1–7. A menyasszony szpsge.

Arab trzsek kztt mg ma is hozztartozik a menyegzk rendjhez a menyasszony szpsgrl szl nek. E szakaszhoz nagyon hasonl szavakkal trtnik a szpsg lersa. Az nn tbb ilyen si szpsglerst rztt meg. E dalban a menyasszony szpsgnek lersa a fejtl indul. Itt annyit r le szpsgbl, amennyit mindenki lthat. Ksbb a rejtett szpsgekre is sor kerl. A hajtl a keblekig ht testrszt dicsr a vlegny. Taln nyomatkos kifejezse annak: valban szp a menyasszony. Az ttetsz ftyol mgtt a szemek lnk rebbense a galambok knnyed rptre emlkeztet. A haj fekete, mint a palesztinai kecskk szre, s gy omlik al, mint a kecskenyjak lefel kgyz sora a hegyoldalon (taln csigavonalban). les ellenttet jelent a stt hajhoz a csillog fehr fog. A hasonlat itt ktszeres. Az sztatbl feljv nyj a frds s nyrs utn tiszta s fehr. A hasonlat msik fele pedig arra utal, hogy a kt fogsor hibtlan, szablyos, arnyos, sszeillenek, mint kt ikerbrny, s nincs kztk hiny vagy rs. Az lnkvrs karmazsin-fonlhoz hasonlt az ajkak termszetes piros szne. Ez s az ajkak vonala teszik bjoss a szjat. Nehezebben rthet a halntkok hasonlata. Gondolnak arra, hogy a kvl sttpiros grntalmnak a halvnyabb szn belsejvel alkotott sznkontraszt az sszehasonlts alapja, csak persze halvnyabb sznekben. Vagy pedig: az rett gymlcsgerezdben szmtalan apr piros mag tnik szembe; a ftyol pedig a halntkot apr kis mezkre osztja, s a fehr ftyol ngyszgeibl pirosan bukkan el az arc fels rsze szmtalan apr ngyszgekre osztottan. Bizonytalan a kvetkez hasonlat is; Dvid tornyrl semmi kzelebbit nem tudunk, s a jelz fordtsa is ingadoz: „kerek”, „emeletes”, „fegyverek szmra”. Valsznleg a torony s a nyak szp velsrl van sz a hasonlat els felben. A msik fele pedig a toronyra kvl krlaggatott fnyl pajzsok (ami a „szp vros” fogalmhoz hozztartozott, Ez 27:11) s a menyasszony nyakban viselt kszerek csillogsra utal. A gazella-ikrek a szeld, gyengd szpsg kifejezi, s jelzik a menyasszony kebleinek egyenlsgt, harmnijt, fiatal desgt. Esetleg a tavaszi rt fehr virgai kztt s a legel kis llatok barna szne kztti kontraszt az sszehasonlts alapja. Ezutn hirtelen megszakad a menyasszony szpsgnek lersa. A 6. v. szvege nem rulja el, hogy a vlegny vagy a menyasszony mondja-e e szavakat. A mirha-hegy s a tmjn-halom a valsgban nem ltezik, kpes beszd. Ha a vlegny mondja, akkor kpes rtelemben rthet volna a menyasszony keblei halmra, s az estre, amikor birtokba veheti felesge szpsgt. Ha pedig a menyasszony vgja kett e szavakkal szpsge dicsrett, akkor azt a vgyt lehet kirteni a szavakbl, hogy szeretne a vendgsereg krbl kiszabadulni s legalbb az esti illatos levegben csak tvolrl nzni az nnepl vendgsereget. De sok magyarz fontolgatja azt is, hogy a tmjn s mirha hegye a templom-hegyet jelenti, s magt a templomot. Annak csendje utn vgydnk most a menyasszony? A 7. v. aztn jra sszefoglalva megersti a rszlltsokat: hibtlanul szp, tkletes a menyasszony. S a 6. v. utn ez azt is jelenti, hogy miutn a menyasszony bepillantst engedett szvbe, ahol a csendessg s a vlegnnyel val zavartalan egyttlt utni vgy l, nemcsak kvl, de bell is szp, mindenestl szp.

Szp a menyasszony. Minden ifjsgrl, frissessgrl, tisztasgrl beszl rajta s benne. Ezt a szpsget meglthatja mindenki, aki csak rnz. Bizonnyal msok is dicsrtk mr szpsgt. Most ez a dicsret mgis ms: most az dicsri, akihez immr rkre tartozik. Az szemben is szp. Ki lthatn, ki rtkelhetn a menyasszony szpsgt gy, mint a vlegny? Az az egyedl fontos, hogy neki tessk. A dicsret nem arra val, hogy a menyasszony tbbre tartsa magt msoknl, hogy elbizakodjk. Azrt dicsr a vlegny, hogy a menyasszonynak rme legyen, bkessg tltse be, hogy hls s boldog lehessen – s mindezzel mg jobban maghoz ksse. A vlegny szmra pedig az a nagy rm, ha menyasszonya a vele val egyttltet tbbnek tudja tartani minden msnl.

n. 4,8. Hvogats. A hegynevek kzl a Libnon s a Hermn ismert. A Szenr a Hermn emreus neve (Deut 3:9). Az Amnh is minden bizonnyal az Anti-Libnon egyik cscsa. tvitt rtelemben az egsz hegysget jelentik. E hegysg hfdte cscsaival, magassgval, vadllataival az izraelita ember szmra a flelmetes s veszedelmes helyet, vagy a magnos s csendes, elhagyatott vidket jelentette. Emlegetik e verssel kapcsolatban azt a beduin szokst, hogy a menyasszony az els nap estjn adott jelre a szomszdos hegyre fut s a vlegnynek keressre kell indulnia. Eszerint a vlegny hvogat dala lenne e kis versike. Mindenkppen kpes rtelme van e soroknak. A vlegny azzal biztatja a menyasszonyt, hogy, ha vele van, nem kell flnie semmi veszedelemtl, mellette nincs flelmetes hely, nincs semmi veszedelem. Vagy fordtva: arra biztatja a menyasszonyt, hogy ne trdjk most semmi mssal, fordtson htat az let minden veszedelmnek, s a magnossgban, csendben csak hzassguk boldogsgnak ljen.

Akrmennyire svrogta is a menyasszony a menyegz napjt, amikor megrkezik, mgis van benne nyugtalansg s flelem. Rgi nyugalmnak, eddigi zrt vilgnak vge, s eltte az ismeretlen jv minden flelmvel. A vlegny azzal biztat: kr volna megrontani a jelen rmt a mlt emlkeivel, vagy a jv flelmeivel. Az rm ideje van most. Klnben is a szeretet kzssgben, mellette, aki szereti, nincs ok a flelemre. „A szeretetben nincsen flelem, st a teljes szeretet kizi a flelmet” (1Jn 4:18).

n. 4,9–11. Lobog tz.

A 9. v. kezdete sz szerint: „elvetted rtelmemet”, megbabonztl, megbvltl. si babons vonatkozst vlnek a kifejezs mgtt, amely a szem pillantsban s a nyakban hordott amulettben rejtzik. Sokkal inkbb arrl van sz azonban, hogy trfsan a szerelem erejrl s nagysgrl beszl a vlegny, arrl a hatsrl, amelyet kedvesnek egyetlen pillantsa s a nyakban hordott lnc gyakorol r. A vlegnyre elbvl hatssal van minden, ami kedveshez tartozik. A ktszeres megszlts „hgom, menyasszonyom” rgtl fogva hasznlt megszltsa a kedvesnek a keleti szerelmi kltszetben. Taln annak is a kifejezse, hogy olyan kzelllnak tudja, rzi a kedvest maghoz, mintha egy anya szlte volna ket. A 10. v. az 1:2 menyasszony ltal elmondott dicsretet adja a vlegny szjba. „A szeretet emlkezik”. A bor nem hevt gy, s nem nyjt olyan rmt, mint a szerelem. Az illatszerek s a ruha illata is azrt hat fokozottan, mert a kedves. A beszdnek tejhez s mzhez val hasonltsa gyakori az T-ban is (Pld 5:3; 6:24; 7:5; Zsolt 55:22; 66:17 stb.). De lehetsges, hogy itt is, mint az 1:2-ben a cskrl van sz. Vagy ppen: csk is, beszd is elbvl a kedves ajkrl.

Minden kedves a vlegny szmra, ami hozztartozik a menyasszonyhoz. Szavaival, ruhjnak illatval, szemnek villansval egytt kedves. gy szereti s gy vllalja magnak. Szeretete nagysgnak is jele ez. St abba se frad bele, hogy ezt jra meg jra elmondja. A memrija is j a szeretetnek. Nem felejti el, amit kapott, st tetzve adja vissza. Mg szavakban is…

n. 4,4:12–5:1. Pecst alatt.

A 12–15. versekben a vlegny beszl, a 16. v. a menyasszony szavai, az 5:1 ismt a vlegny. A kert s forrs kpe a hzastrsi viszonyra utal, Pld 5:15–18. A lepecstelt kert s forrs ismeretes jelensg Palesztinban ma is. Termszetesen azt jelenti a pecst, hogy oda csak a tulajdonosnak van joga bejrni. A kert lersnl drga, egzotikus, ers illatot raszt nvnyekrl van sz. Kzlk Izrelben csak a grntalma s a ciprus tenyszett. Maga a kertet jelent sz is idegen eredet (pardsz – paradicsomkert). A Libanonbl ered patak vagy foly vize friss s kristlytiszta. Az „l vz” klnben is fogalom a vzben szegny tjon; les ellentte a ciszternk „holt” viznek. E kpben a hangsly a bels tartalomra utal: friss, tiszta, de a menyasszony, dten hat kzelsge mindenki szmra. A menyasszony vlaszban az szaki s dli (kellemesebb) szeleket szltja: ha kert j illatokkal telve, akkor hadd vigye illatt a szl messze. Hadd rezzk msok is, ami benne tiszta, dt s illatos. A kert tulajdonosa pedig vegye birtokba tulajdont! A boldog menyasszony vagy asszony boldog odaadst jelenti e vlasz: tied mindenem, amim csak van. A vlegny is megmarad a kpnl, az elz hasonlat szavaival fogadja a menyasszony felajnlkozst: elfogadja, magnak tartja, s teljes az rme benne. Azutn a szerelemtl rad szavak ttrik a kpet: des, rmt ad s bdt, nlklzhetetlen a szmra, amit benne nyer. Fokozd rmben mindenkit rvendezve szeretne ltni maga krl, s a krltte lev bartok, vagy vendgek fel kiltja a mondatot, amelynek rtelme: rljetek velem, legyen hasonl rmtk az enymhez! Csak mellkesen jegyezzk meg, hogy ppensggel nem kizrt dolog, hogy mikor az izraelita ember egykor egy ilyen dalt hallott vagy nekelt, tbbre is gondolt a ni szpsgnl. Tele van e kis szerelmi dal olyan fogalmakkal, amelyeknek ersen kultikus csengse van (paradicsomkert, l vz, balzsam, illatos nd, fahj, mely utbbiak a szent kenet alkotrszei, Ex 30:23).

A menyasszonyon rajta a pecst, magn viseli annak a jelt, hogy nem hozzfrhet akrki szmra. Van ura, aki gondol vele, magnak tudja, vdfalat emel krle, gondos szeretettel veszi krl. Nem lehet ms prdjv. Megrezheti kzelben ms is a rejtett rtkek illatt, „j illat” lehet msok szmra is. De senki sem tarthat r ignyt a vlegnyen kvl, akihez egyedl tartozik. s ami a legfbb: zrt kert, lepecstelt forrs volta nem a knyszer jegyt viseli magn. nknt vllalta ezt a sorsot, egsz valjn az odaads rme ragyog. Neki akar tetszeni, szmra tartogatja minden kincst. Nincs titka eltte. S lehet-e nagyobb rme a menyasszonynak, mint hogyha azt ltja: elfogadtk, s nmagval, kincseivel rmet szerzett annak, aki szereti.

n. V. RSZ

n. 5,2–8. Megfradtan.

E szakasz sszefgg az utna kvetkez kt msikkal, a 6:3-ig. Szerkezetileg tulajdonkppen a keretet adjk a vlegny szpsgnek a lershoz, amely, mint ellenprja a menyasszony szpsge lersnak, ugyancsak szoksos tartozka a mennyegzi nnepsgeknek. E drmai bevezet azt a clt is szolglja, hogy ne legyen egyhang, s ne vljk unalmass a szpsg dicsrete.

E dalban visszacseng a 3:1–4 tmja, csak ms mondanivalval. Ugyancsak lom keretben trtnik itt is minden, s a bevezet sorok ezt vilgosan ki is mondjk. A lert esemny klnben se hatna valsznen. Olyan dologrl szl, amirl beszlni kell, s a rapszodikus lombeli esemnyektl senki se krheti szmon a logikt, s nem rhatja fel a valszertlen helyzeteket. A forma szerint a menyasszony lmt mondja el Jeruzslem lenyainak, a valsgban bizonyra a nsznp a hallgatsg. Azt lmodja, hogy a vlegny (taln mr frje) zrget ajtajn, bebocstst krve. Halmozza a kedvesked megszltsokat, a kzttk lev benssges kapcsolatra utalva. Mg nyomatkosabb teszi a krst, hogy nem a szokott alakjban, hanem alzatos, fradt, hossz jszakai utat megtett vndor kpben kr bebocstst. „Szolgai formban” jelentkezik. A menyasszony vonakodik beengedni. rvei nem meggyzk. Lefekdt, ruhtlanul van, megmosta lbait – rgy csupn. Fradt, s nem akarja beengedni most. A vlegny benyl az ajtn (valami kmlel-lyukon, vagy a nem jl zrd ajt nylsn), bizonyra esdeklse jell, nem azrt, hogy maga nyissa ki az ajtt. Vgre, hosszabb vonakods utn, a menyasszony legyri kedvetlensgt, fradtsgt, s kinyitja az ajtt. Az ajtn, a kilincsen drga mirha maradt a vlegny utn. Magyarzk (jobb hjn) rmai szoksra hivatkozva, a vlegny hdolata s bcsja jelnek vlik. De mire kinyitja az ajtt a lny, a vlegny mr nincs sehol. s jra kezddik az jszakai keress a vrosban, csak ezttal eredmny nlkl, mert nem tall r a kedvesre. Az rkkel is rosszabbul jr, mint a 3:3-ban: megverik, sebeket kap, parzna nnek tartjk, letpik kendjt. E szakasz befejezse drmai felhvs Jeruzslem lenyaihoz: legyenek segtsgre, s ha tallkoznak szerelmesvel, mondjk el neki, hogy tveds trtnt, menyasszonya szereti t, annyira, hogy betege e szerelemnek.

A vlegny nem mindig gy kzeledik a menyasszonyhoz, ahogyan az vrn, s nem mindig alkalmas idben kr befogadtatst. A menyasszony kedvetlen, fradt, elutastja a kzeledst, mert terhes lenne most a vlegny kzelsge. A maga bajval van elfoglalva. A vlegny blcs, nem tri be az ajtt, nem erszakoskodik. Elmegy. Mire a menyasszony rdbben arra, hogy nlkle gysincs nyugta tbb, mr ks – a kedves elment. Fizetnie kell azrt, amit elrontott. Nem vlaszolt a kedves szavra, most idegen s taln rszvtlen fleknek lesz knytelen kikiltani szerelmt. Nhny lpst rest volt megtenni, jrhatja az jszakai utckat utna. Kis knyelmetlensget nem vllalt, vllalnia kell tlegeket, sebeket, szgyent rette. Ktflekppen is figyelmeztets e trtnet a menyasszonyok szmra: a magatok hibja folytn el is lehet vesztenetek, akit szerettek! s: vannak kellemetlensgek, flsleges szenvedsek, amelyek elkerlhetk. A menyasszony bkessge, rme a vlegnyhez kttetett. Nlkle „beteg”.

n. 5,9–16. A vlegny szpsge.

A menyasszony szavait tri meg Jeruzslem lenyainak (valjban bizonyra a menyegzi vendgek krusnak) a krdse, amelyre aztn megindul a vlegny szpsgnek rszletes lersa. Elszr ltalnos benyomsokra utal a hasonlat. Ragyog (fehr) s piros: a tisztasg, a jlt, a bke s a fiatalos egszsg jele (JSir 4:7). Utalhat esetleg elkel szrmazsra is. Egybknt is ms, mint a tbbi (taln magas termete miatt is), tzezer kztt is szrevehet. A lers a fejtl indul: nemes formj, imponl az a hullmos fekete frtkkel. Szemei lnkek, mint a vzparton nagy szmban repdes galambok mozgsa. A szem risze a szem fehrjben bizonyra hasonlt a tejben frd tarka galambhoz. S a vers utols hasonlata (a hap. leg. miatt bizonytalan) bizonyra olyan szemekre gondol, amelyek sem mlyen nem lnek az regkben, sem nem kiduzzadk. Az arc hasonlata: az arcot krlvev polt szakllt nmi fantzival virggyhoz lehet hasonltani (ms rtelmezs szerint a sz piramis alak ptmnyt, vagy „grupp”-ot jelent, s akkor a szakll formjra utal). desg, frissessg, j illat az arc jellemzje. Az ajkak is csupa let, tavasz, kedvessg (klnsen a beszl ajkak), lnkek s nedvesek, ellenttben az reg s beteg ember cserepes ajkaival, s „illatos” a lehellet is. A kz mint aranyhenger? Taln az egyenletesen lebarnult kar s ujjak a krmkkel (esetleg kszerekkel, gyrkkel). Az elefntcsontszn trzs brn ttnek a kkl erek (vagy tetovls?). Fehr a comb, aranyszn a lbszr, feje is, lba is, tettl talpig „aranyos”, egsz valja drgasg. Aztn jra az tfog kp: megjelense fensges, bszke, lenygz, mint e vidken a hegyek kirly, a Libnon. Az rtkes cdrus pomps alakjval messze kiemelkedik a kznsges fk kzl. Egy a kedves is. A hasonlathoz csak a legdrgbb, legnemesebb fogalmak megfelelek. A szinte rajong lers mutatja, milyen vonzert jelent szmra a kedves. Ez : ht nem ellenllhatatlan?

„Szoborszpsg”, tkletes, senki mshoz nem hasonlthat a vlegny a menyasszony lersban. Tisztasg, er, fensg sugrzik rla. Rla beszlni csak felsfokban lehet, gy, mint senki msrl ezen a vilgon. Vele van a szve tele a menyasszonynak, az egyetlen a szmra. Arany, elefntcsont, drgak, mrvny: minden kincset s minden szpsget testest meg szmra. Nlkle szegny, vele gazdag. A menyasszony minderrl a vlegny tvolltben beszl gy, keress kzben. Mikor tvol van a kedves, akkor tnik ki igazi rtke, akkor igazi valja. Ha csak lomban is, j vgiglnie a menyasszonynak az elveszts knjt. Jobban megltja, kicsoda is vlegnye. Ilyenkor derl ki vitathatatlanul: a legszebb, az egyetlen, a ptolhatatlan s nlklzhetetlen , s addig nem lehet nyugta, mg jra meg nem tallja.

n. VI. RSZ

n. 6,1–3. Hol van a vlegny?

rthet a szakasz gy, hogy mg az elz lomjelenethez tartozik. Jeruzslem lenyai krdsre most egyszerre tudja a menyasszony, vagy a krdsrl eszbe jut, hogy hol is kell keresni a kedvest. lomban nem feltn ilyen vratlan fordulat. S elkpzelve, hogy menyegz alkalmval hangzik el az nek, csattan befejezst jelenthet a vlegny dicsrethez, mikor kiderl, hogy nem is veszett el a vlegny, a menyasszony tudja, hol kell keresnie. De rthet gy is a szakasz, hogy egy egszen ms szitucirl van sz. Egy j dal, vagy daltredk ez. A taln szomorkod menyasszonyt bartni krdezik a kedves fell s ajnlkoznak, hogy segtik megkeresni. A lny azonban azt vlaszolja, hogy nincs szksg r, mert tudja, hol van a vlegnye. Nincs semmi baj, ha pillanatnyilag nincs is itt, de egyv tartoznak. Kiss zavarja a kpet, hogy a vlegny a kertben legeltet, de ppen elkpzelhet ez is. s akkor azt mondja, hogy a vlegny a szokott munkjt vgzi, a szokott helyen megtallhat. Esetleg azt, hogy a kedves hozzill krnyezetben van, virgok kztt. Vagy: virg nylik ott, ahol a kedves van.

A vlegny tvollte csak ideiglenes llapot, nem rkre szl az elszakads. A tarts, maradand s rk llapot az, hogy a vlegny s a menyasszony egymshoz tartoznak. Ha a menyasszony tallkozni akar vele, tudhatja, hol kell keresnie: a hozz mlt krnyezetben, tisztasgban, hsgben, j illatban – s munklkodva.

n. 6,4–9. A vltozatlan szeretet.

A vrosnv, Tirch, jelentse „kedvessg”; a Num 26:33 szerint ni nv is. Omri idejig az szaki orszgrsz fvrosa. Magas hegycscson, olajfaerdk kztt terlt el. A dal rgi eredetre utalhat, mert a ksbbi idkben jelentsgt vesztette, majd elpusztult. Jeruzslem pedig minden izraelita szmra a legszebb, a legkedvesebb helyet jelentette (JSir 2:15; Zsolt 48:3) s nyilvn nem csupn fekvse s pletei miatt, hanem az r jelenlte miatt. Megragad s bmulatba ejt a menyasszony szpsge, mint e vrosok. Szpsge klns voltt hangslyozza a msik hasonlat is: lmlkodsra ksztet, flelmetes, mint egy nagy sereg ltsa. A titokzatos s elbvl er a szemeken keresztl hat. A kvetkez versekben visszacsengenek a 4:2–4 hasonlatai, rvidebb formban, nhny sz megvltoztatsval. A megismtelt, meghitt szavak mintha annak a jelei volnnak, hogy a vlegny vltozatlan szeretettel viszonyul menyasszonyhoz. Akrmi trtnt is azta, mita elszr hangzottak el ezek a szavak, a vlegny szereti t vltozatlanul. St, jabb dicsr szavakat is tall. Mivel a vlegny e dalokban „kirly”, rthet a felesgek s gyasok emlegetse. Nagyon sokan vannak, akik versengenek rte, de neki egy is elg, az az egy felr minddel, az egyetlen. Ha anyjnak, szljnek kedvence, szeme fnye volt, az lesz, az marad a vlegny szmra is. Szpsge annyira vitathatatlan, hogy akik ltjk, dicsrni knytelenek.

A vlegny ajkn felhangzanak a mr egyszer elhangzott szavak jra. Azta sok minden trtnhetett mindkettjkkel. De a szavak arrl beszlnek, hogy ha vltozs trtnt kettjk kapcsolatban, az csak a menyasszony szvben trtnhetett. A vlegny most is gy szereti, mint az elutasts, megfrads, keress eltt. A szeretet hossztr. St az j szavak fokozd szeretetet mutatnak. Hogyne dicsrnk, s mondank boldognak msok is azt, akit gy szeretnek.

n. 6,6:10–7:1. Ki ez a leny?

E rvid szakaszt ltalban bevezetnek ltjk a menyasszony szpsgnek a 7:2-ben kezdd lershoz. A krus hangjn szlal meg a vendgsereg, vszzadokon t szoksos formulval. A menyasszonytnc (vagy tbor-tnc, vagy kard-tnc) szoksos mozzanata a keleti menyegzknek. Teht a krus ksznti e szavakkal a tnchoz (taln fogattal s ksrettel) rkez menyasszonyt. Hajnalpr, ezsts holdsugr, fnyl nap: nemcsak Izrel fldjn szoksos hasonlatok a ni szpsg rzkeltetsre. dn, frissen, mulatot kelten kzeledik a menyasszony. A vlegny szavai utn most a vendgsereg dicsri a lny szpsgt. Az exegetk tbbsge a 11–12. versekben a menyasszony vlaszt ltja. A dicsretre azzal felel a menyasszony, hogy elmondja, mikppen jutott el idig. Tavasszal a kertben stlgatott, s ott a virgz termszetben, maga se tudja, hogyan, szinte szrevtlenl, tallkozott a vlegnnyel. A 12. v. az egsz knyv legbizonytalanabb s legrthetetlenebb rsze. A szmtalan magyarzsi ksrlet kzl nhny: az „cammi ndib” kifejezs szszerint „nemes npem”. S a vers: …nemes npemnek szekereire tett engem. rthetetlen. A LXX tulajdonnvnek fordtja, mghozz Ammindb-nak. Ez a nv ugyan tbbszr elfordul az T-ban (Ex 6:23; Num 1:7; Ruth 4:19 stb.), de pusztn nemzetsgtblzatokban. Ammindb kocsija ppen olyan rtelmetlen, mint az elbbi. Clzst ltnak aztn a nvben az 1Sm 7:1; 2Sm 6:3-ra, ahol Abindbrl van sz, aki szekervel az r ldjt szlltotta. Prbljk aztn gy is rteni, hogy az Ammindib egyszeren annak az embernek a neve, aki az eskvjt tartja ppen. De mg akkor is krds, ki a mondat alanya: Ammindib vagy a „lelkem?” Mondjunk le rla, hogy pontosan megrthetjk ezt a verset. A 7:1-ben jra az asszonyok, vagy vendgek krusa szlal ma tncra biztatva a menyasszonyt. E versben fordul el elszr s utoljra a Sulammit nv. Mghozz nvelvel. A magyarzk egy rsze vokativusznak rti, ami a felszlt mondatba bele is illik jl. A nv eredetre s jelentsre nzve tbbfle magyarzat is van (a helyesrsa is ingadozik a kziratokban sin s szin kztt, vav-val vagy nlkle). Az egyik nzet szerint azt jelenti, hogy Sunem-bl (a mai Slembl) val (a non-lamed csere knnyen megmagyarzhat). Ebbl a helysgbl val volt az az igen szp lny, Abisg, akit Dvid regkorban maghoz vett (1Kir 1:3). A szpsgrl hres egykori lnyra emlkeztet a nv (esetleg mg ms vonatkozsban is). Ms vlemny szerint a Sulammit nv a Salamonval kzs gykbl szrmazik, annak ni vltozata, csak a masszrta szveg pontozza a nevet a sunemi lnyra gondolva. A nvel is csak azrt llhat eltte, mert nem igazi tulajdonnv. A nv jelentse teht sunemi n, vagy Salamonhoz tartoz n, vagyis ha a vlegny Salamon, akkor a hozz tartoz menyasszony Sulammit. – A krus biztat szavaira jra a menyasszony felel: a tncol falusi lny nem olyan fnyes ltvny, mint a mahanjimi krtnc. E fogalommal kapcsolatban utalnak a magyarzk Jkb ltomsra (Gen 32:1–2), s az angyalok ottani „tncra” gondolnak, ami nem szksgkppen volt valdi tnc, de ami fensges ltvny lehetett. Arrl is tudni vlnek magyarzk, hogy Mahanjm hres kultuszhely volt, ahol nagyszabs kultikus tncokat lthattak az ott jelen levk. De fordtjk a szt egyszeren kard-tncnak, tbor-tncnak, vagy a nzk csoportjbl alakul ketts sorokbl ll kzs tncnak. gy ltszik, a menyasszony vlasza mindenkppen az, hogy nem olyan fnyes ltvny , hogy rdemes volna nzni. Lehetsges, hogy si formula ez a menyegz rtusban.

Mindenki dicsri a menyasszony szpsgt. Jl teszi a menyasszony, ha tudatosan is elhrtja a dicsretet, ha nem szll fejbe a dicssg. Nagyobb kincse is van a ml szpsgnl. Az a tny, hogy egyltaln most itt van, hogy a menyasszonysg dicssgben rszeslt, hogy nem maga van tbb, hogy tartozik valakihez, az maga sem a sajt erfesztsnek eredmnye. az ajndkoz, ltala lett menyasszony, „szp”. Ne engem nzzetek: neki ksznhetek mindent!

n. VII. RSZ

n. 7,2–6. Lepel nlkl.

A vlegny szavai dicsrik jra a menyasszonyt (nmelyek szerint a vendgsereg a tncol lnyt – ami nem valszn). Ha a vlegny „Salamon”, akkor a menyasszony lehet „fejedelmi lny”. A dszes nnepi saruban (tnc-cipben) mg szebbek a lptek, mint klnben. A 2. v. gy hat, mintha valban tncol leny lersa volna. Ezrt ingadozik a kvetkez hasonlat rtelmezse a combok, ill. a csp mozgsra, vagy formjra vonatkoztatva. Mindenkppen remekm. A kldk tvitt rtelemben jelenthette az egsz als testet, az „l”-et. A bor fszerezve mg ersebb, mg bdtbb, mint tisztn. A „gabonaszn” test mg ma is szpsgidel azon a vidken. Ezzel kapcsolatban emlegetnek olyan szokst mg ma is, hogy a kicspelt, halomba nttt gabont virgokkal rakjk krl. Taln a test sznrnyalatkontrasztjra cloz a hasonlat. A keblek hasonlatval mr a 4:5-ben tallkoztunk. A szpsglersnak vannak szeretett sztereotip formi, s egykppen hasznl a dicsr vers t s jat. Az elefntcsont-torony kvlrl elefntcsonttal kirakott pletet jelent, mint az 1Kir 22:39 emltette luxuslak. Ragyog, fehr, karcs, elbvl a nyak. A szemek ezttal tavakhoz hasonlk: a tavak csillogsra, tkrzsre emlkeztet a szemek csillogsa. A rgi amorita fvros emltse bizonyra azrt trtnik, mert ott kt egyforma t lehetett a kapu mellett. A „batrabbimi” kapu nyilvn egy ma mr ismeretlen faluba vezet tnl llt. De szoks a nevet le is fordtani, s magra Hesbnra rteni: a „sok lakos” vros kapujnl. A Libnon-toronyrl se tudunk semmit, s gy a hasonlat is nehezen rthet, neknk kicsit groteszk. Lehet, hogy csak az orr szablyos s szp formjt, nemes vonalt dicsri a hasonlat. A Karmel, klnsen a trl nzve, fensges ltvnyt nyjt. A menyasszony bszke fejtartsa r emlkeztet, esetleg a hajkorons fej az erd bortotta hegycscsra. Mivel a menyasszony haja fekete, a bborhoz val hasonlts nem a sznre, hanem annak csillogsra, esetleg mltsggal leoml voltra vonatkozik. Egybknt is „kirlyi” dsz a bbor. Rgi felfogs, ma is ismers, hogy a hajjal, mint hlval foglyul lehet ejteni a szvet. (Persze mssal is: Pld 6:25; Prd 7:26). A szpsg lersa itt alulrl felfel trtnik, az elbbi httel szemben itt 10 dicsrnivalt tall a vlegny. Amit itt ler a vlegny szava, az nem kzprda mg a szemnek sem. Csak a vlegnynek-frjnek szabad ezt ltni s dicsrni.

Van a menyasszonynak rejtett szpsge is, amit csak a vlegny-frj lthat meg. De ha ltn ms is, annak a msnak a szemben nem az az rtke lenne e szpsgeknek, mint az vben. Ez a szpsg neki igazn rtk s kincs. A menyasszony szpsgnek mindig jabb vonsait fedezi fel a vlegny, s a dicsret jra s jra felhangzik. Eltte leplezetlenl ll a menyasszony, nem titkolhat, nem takargathat semmit. Milyen j, milyen rm, hogy mindenestl magnak ismeri el, fogadja el a vlegny. Szpsge, rtkei a vlegny szeretetben rnek clhoz. Nem nmagrt van, s immr nem nmag.

n. 7,7–14. „…ketten egy testt…”

A dal bevezetje azt az egyszer igazsgot ltszik megllaptani, hogy milyen nagy gynyrsg a szerelem. (Ms punktlssal: …kedvesem, gynyrk lnya!) A lny kifogstalan termett a keleti kltszetben nagyon gyakori hasonlattal a plmafhoz mri. A plma neve – tmr – egybknt gyakori ni nv. A keblek datolyafrthz (vagy szlfrthz) val hasonltsa taln azok szablyos, kemny s egyttal rugalmas voltra utal. E kpet hasznlva jelenti be a vlegny ignyt a menyasszonyra. A 9b v.-hez odartend: „nekem”. A 10. v. a cskrl beszl, amely dt, mmort borra hasonlt. A vers tovbbi rsze bizonytalan, tbbfle fordts is lehetsges. Leginkbb gy van rtelme, ha felttelezzk, hogy mikor a vlegny azt mondja: „nyed a legjobb bor”, itt a menyasszony kzbevg, s kedveskedve, hzelkedve veszi ki szjbl a szt, s folytatja: „…mely egyenesen kedvesemhez folyik” s mg lmban is rzi azt. s a menyasszony folytatja tovbb is, boldogan vallva magt szerelmese tulajdonnak, aki vgydik r. A ritkn hasznlt sz clzs a Gen 2:16-ra: a klcsns vgyds ellenllhatatlan, mert Istentl akart s rendelt dolog. – A menyasszony szjba adott 12–14. versek valsznleg tbb daltredkbl kerltek egyms mell. De illenek jl az sszefggsbe: a menyasszony egyedllt s csend utn vgydik. A zajtl tvoli hely, a termszet csendje, a virul tj alkalmas hely az odaadsra. Ezrt jobb a 12b-ben „falvak” helyett a „hennabokrok kzt” kifejezst fordtani. A 13. v. „ott” szava nyomatkos. A menyasszony eddig is sokat megmutatott szerelmbl. A teljes odaadshoz megfelel csend, megfelel lgkr, krnyezet – s egyedllt szksges. A mandragra apr, fehres-zldes virg vadon term nvny. Ennek bogyit tallta Lea fia is (Gen 30:14). ltalban jelkpe a szerelemnek. Ott kint minden a szerelemre emlkeztet. Az utols vers hasonlata ugyancsak nehzkes neknk. Milyen gymlcsrl beszl? Vagy az „ajt eltt” csak kpes beszd, amely a menyasszony szerelmnek gymlcseire utalva azt mondja, hogy egszen az v lesz ismert s ismeretlen asszonyi kincseivel rvidesen? Vagy valdi gymlcsk llnak ott kszen, vagy a fn a hzuk eltt? A f mondanival azonban vilgos: amit msok nem kaphattak meg tle, megnyerheti , neki tartogatta s ksz egszen tadni magt neki.

tst a vgy az egsz szakaszon a fel az egyesls fel, amely frfi s n letben egyarnt dnt fordulat, amikor lesznek ketten egy testt. s ez csak akkor igazi, ha mindkt flben megvan az egyntet vgy erre a kapcsolatra, amely egsz letre szl. s minden szerelmes si vgya a kpzeletbeli „erdei lak”, „a magnos sziget”. A teljes egymsra tallshoz legalbbis ideiglenes csend s zavartalansg szksges. A csendes, meghitt lgkr, a zavartalan s bizalmas egyttlt nlklzhetetlen. De nem lnyegtelen mozzanat az sem, hogy a szeretet nemcsak kapni, hanem adni is ksz s tud. Adni legalbb olyan rm, mint kapni. s nem kevsb nagy rm, ha a szeretet kincsei megmaradtak annak a szmra, akinek teremtettek.

n. VIII. RSZ

n. 8,1–4. Mg szorosabb kapcsolattal.

Szv szerint, szerelme folytn egszen hozztartozik a menyasszony kedveshez. De azt szeretn, ha vr szerinti kapocs is ktn hozz. Nem is logiktlansg: szeretn, ha btyja lenne neki a vlegny, hogy mg jobban tbb lehessen szmra a testvrnl is. A testvri viszony azrt lenne j, hogy gyakrabban, szabadabban, nyltabban rezhetn cskjt, kzelsgt. A vlegny mr elbe ment ennek a kvnsgnak: mr sokszor „hgom”-nak szltotta. Minl eltphetetlenebbnek szeretn kettjk kapcsolatt. s ebben az egyttltben a vlegny lenne az, aki tantan, tadn blcsessgt, tapasztalatait, s a menyasszony is adn, amije van, fszeres bort, grntalma mustjt. Taln rgi emlk bukkan itt fel. Taln a megismerkedsk kezdetn ez volt a leghbb vgya a menyasszonynak. De most, a teljessg idejn is, mikor karja tlelve tartja, a mg szorosabb kapcsolat lehetsge ez. Adjon a magbl, magbl minl tbbet, s is ksz adni, amit adhat. S a Jeruzslem lenyaihoz szl refrn mg itt sem puszta forma. Az erszakosan, knyszerrel bresztett szerelem kn csak, nem adhat teljessget.

Termszetes, hogy a kedvest minden ktelkkel, minl szorosabban maghoz ktve szeretn tudni a menyasszony. A hitestrs – mint rgtl fogva valljk – szeret, bart, testvr. A testi kapcsolat a szerelemnek egyik rsze csak, szksg van tbbre is az igazi kzssghez, valami olyanra, amit csak az egy vrbl val szrmazs megbonthatatlan kapcsolatnak a kpe fejez ki igazn. Felbukkan az az igny is, hogy gy igazi a kapcsolat, ha abban klcsnsen szolgl az egyik a msiknak azzal, amije van, ami tle telik.

n. 8,5–7. „…mint a hall…”

Az ifj asszony frjre tmaszkodva kint stl. A vidk laki taln nem ismerik ket; az krdsket utnozza itt a krus. Taln benne cseng a krdsben a (Deut 32:10), a pusztbl val kijvetel emlke is. Az 5b verset mondhatja mind a frfi, mind a n (jelentktelen eltrssel a punktlsban). Az almafa taln kzvetlenl a hz eltt ll, s gy magt a hzat jelli, ahol egyikk szletett? Esetleg itt kezddtt szerelmk? Vagy ppen lmbl klttte fel egyik a msikat itt? Rgi emlkeket idznek? Mert egyltaln nem valszn, hogy valamelyikk is kint a szabadban a fa alatt szletett volna. – A 6. v. jelenti a cscspontot. A menyasszony kilt fel ezekkel a szavakkal. A kp clozhat arra, hogy a pecstet egykor zsinron a nyakba akasztva hordtk (a szv fltt), s nem vlt meg tle a tulajdonosa, hiszen egy kicsit t magt jelentette az. De jelentheti a sz magt a pecst lenyomatt is. Olyan kzel akar lenni a menyasszony kedveshez, mint a nyakban hordott pecst, vagy a szvre, karra nyomott pecst lenyomata, amit nem lehet tbb elhagyni, elveszteni. – A hall ers; ellenllhatatlan hatalma van a megtmadotton. A szeretet is ilyen knyszert er. S ahogyan a Sel nem engedi el zskmnyt, a szeret flts is hatalmas ervel, kemnyen tart fogva. A szerelem hatalmas erejt illusztrlja a msik hasonlat is: emszt tz, amely ugyan melegt s vilgol is, de veszlyesen perzsel s get is. S emellett Jahve lngja is, azaz: villm. s mivel ilyen a szerelem, semmi er nem semmistheti meg, mg legnagyobb ellensge sem (a tzre clozva emlti ellenttt, a vizet). De nevetsges dolog volna az is, ha valaki ezt meg akarn vsrolni. Milyen rat adhatna rte?

Nagy rme az ifj asszonynak, hogy van valakije, akire tmaszkodhat. Termszetes a vgy szvben arra, hogy mindig vele, mindig mellette lehessen, s hozz tartozzk elvlaszthatatlanul. Megrz, s mgis boldog tapasztalat adja ajkra az neket a szeretet hatalmrl. A hall pontot tesz egy emberi let vgre ellenllhatatlanul, lezr egy letet. Ahol szeretet van, ott is vge visszavonhatatlanul a csak nmagval trd, nz letnek. Knyszert er munkl ott, ahol szeretet van. A Sel kemnyen rzi – hitnk szerint egy ms vilg, egy j vilg szmra – a rbzott lelkeket. A szeretet izzsa, buzg fltse hasonlan kemnyen tart foglyul s riz egy ms letforma szmra. Amikppen a hall s a Sel hatalma eltt minden ms hatalom eltrpl, gy nem foghat semmi mshoz a szeretet hatalma sem. A szeretet knyszert erej hall- s Sel-jrs. S amikppen a tz sok mindent megemszt, a szeretet lobogsban is megsemmisl sok rtktelen s haszontalan gondolat, rzs, indulat, rtk. A hall, a Sel, a villm nem emberi eredet, tbb, mint amit ember produklhat. Egy magasabb helyrl szrmazik a szeretet is (1Jn 4:7; Rm 5:5). S minthogy nem emberi erfeszts eredmnye, nem is rthat neki semmi emberi. A gyllet rk radata sem nyomhatja el. De megszerezni sem lehet emberi ervel. Semmi kincs, semmi hatalom nem teremthet ott szeretetet, ahol nincs. Csak kapni, csak ajndkul nyerni lehet…

n. 8,8–14. „Kfal vagyok n…”

A knyv vgig terjed homlyos versek tg teret engednek a magyarzk fantzijnak. Legvalsznbb, hogy a boldog asszony itt rgi emlket elevent fel. Elmondja frjnek, mit mondtak neki a testvrei mg serdl lny korban, amikor elszr jtt szba jvendje. Ha kfalnak bizonyul a lny, ha ellene ll az ostromnak, azaz, ha megrzi tisztasgt – grtk a fivrek –, akkor a maguk rszrl is mindent elkvetnek, hogy ennek mlt jutalmt vegye. Gondoskodnak rla, hogy nevt, tisztasgt szembetnv tegyk, mint ahogyan messzire csillog a kfalra, vrfalra hzott ezst dsz. Ha ajtnak bizonyul, azaz megnylik mindenki szmra, nem tanst kell ellenllst, nem rzi tisztasgt, akkor maguk gondoskodnak rzsrl, vigyznak, hogy hozzfrhetetlen legyen. (Ms krds, hogy a testvri szeretet szl-e bellk, vagy a nagyobb sszeg menyasszony-vtelrat fltik.) S a lny bszkn felelt ekkor: nem kell fltenik t. Kfal lesz, szilrdan megll. De neki, az igazinak, ha jn, kaput fog nyitni. A „bkessget megtallni” kifejezs a Deut 20:11 s ms helyek alapjn, a kapuk megnyitsra, a meghdolsra rthet. rtik gy is, hogy az immr frjes asszony a csaldi tancsban sajt pldjra hivatkozik gy kisebb hga eltt. Ismt msok szerint a felbred szerelemrl van itt sz. (Itt, a magyarzat vgn emltjk meg, hogy az nn-ben lev dalok egymstl fggetlenl is rtelmezhetk. Az egyes dalok nyilvnvalan nem egyetlen fiatal prrl szlnak. Termszetszerleg egyetemes rzseket nekelnek meg.)

Taln e szavakra vlaszol a frj a 11–12. versekkel. Egy kis dal ez, kt szlrl. Az egyik Salamon kirly Bal-Hamnban (a hely ismeretlen). Nagy darab, kitn szl, risi hasznot hoz, gondosan mvelik, rzik. A msik szl a beszl, mely mint az 1:6-ban, maga a lny, a kedves. t birtokolva boldogan kiltja: az egsz drga szldrt, Salamon, nem adnm az enymet! Nem cserlnk Salamonnal sem! (Mg ersebb az ellentt, ha Salamon hremre is gondolunk. sszes szlje, nagy ltszm hreme nem r fel a vlegny szmra az egyetlen menyasszonnyal, aki az v.) A kt kis dalocska illusztrcinak is tekinthet a 6–7. versekhez. Egyik a szeretet ellenllhatatlan, a msik annak meg nem vsrolhat voltrl.

A 13. v. a vlegny felszltsa a kedveshez – aki most, vagy egybknt is, szvesen idzik a kertekben –, hogy nekeljen. Szereti hallani a hangjt. s a menyasszony boldogan nekel. A 2:17 hvogat nekt nekli csekly vltoztatssal.

rdemes a menyasszonynak vrnia, hvnek maradnia s csak az igazi eltt meghdolnia. Tmaszt, ers szvetsgest, bkessget tall benne a menyasszony. De egyedl csak benne, akihez nem a knyszertett, hanem az gy kapott ers s kemny szeretet kti. S akkor rvendezve nekelhet; s a leveg, a fk s virgok, hegyek s vlgyek visszhangozhatjk a menyasszony boldog nekt, aki letben megtallta a legnagyobbat: t!

Hadd visszhangozzk tr s id, ml szzadok s rkkvalsg, szvek s ajkak annak a menyasszonynak rvendez nekt is, aki Urval rk szeretetkzssgben fut a teljessg fel! „Mert… sem hall, sem let… el nem szakaszthat minket Isten szeretettl” (Rm 8:38–39).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!