NEKEK NEKE Bevezets 01 - 03 Zergi Gbor
AZ NEKEK NEKE MAGYARZATA
rta: Zergi Gbor lelksz
Bevezets
Helye a knonban.
Az nn a hber knon harmadik rszben kapott helyet, a Jb s Dn knyvei kztt lev t „Tekercs” els darabjaknt. A zsinaggiai gyakorlat szerint a pska nnep nyolcadik napjn olvassk fel a 8. szzadtl kezdve.
Minden valsznsg szerint mr a Kr. e. 2. szzadban felvettk a knonba, de mg az n. jamniai zsinat idejn (Kr. u. 100 krl) is vita folyik rla, hogy ott van-e a helye? s mg a 2. szzadban is szigor rabbinusi rendelet tiltja profanizlst, egyes rszeinek borhzakban val neklst. A keresztyn egyhz kezdettl fogva kanonikus rsnak fogadta el.
A knyv hber szvege arnylag j llapotban maradt rnk. Pontos megrtst a szaggatott stlus, a ma mr szmunkra rthetetlen s ismeretlen adatok, utalsok s clzsok, valamint a sajtos tartalombl add sok hapax legomenon nehezti meg.
A knyv cmfelirata.
„nekek neke, amely Salamon”. A felsfok szoksos hber kifejezs, teht: a legszebb nek. Fknt a cmfelirat alapjn mind a zsid, mind a keresztyn tradci Salamon kirlyt tartotta a knyv szerzjnek.
Rgtl fogva akadtak azonban magyarzk, akik alapos, egyrszt a knyv tartalmbl vett rvek, fkppen azonban a knyv nyelve alapjn arra az llspontra helyezkedtek, hogy a knyv szerzje nem lehet Salamon, de mg az korabeli ember sem. A dnt nyelvi rvek: egsz sor aramizmus tallhat a knyvben (1:7.17; 2:5.9.11; 5:3; 7:3.10 stb.), a vonatkoz nvmsnak kizrlag csak a rvid formjt hasznlja, s nhny ksi jvevny sz is tallhat benne. Ezek, s sok ms apr jel arra utalnak, hogy a knyvet ebben a formjban csak az exilium utn rhattk. Msrszt viszont ugyancsak tartalmi s nyelvi jelensgek arra mutatnak, hogy a knyv egsze nem keletkezhetett a fogsg utn sem (pl. Tirch emltse a 6:4-ben). gy szksgkppen ketts keletkezsi idrl kell beszlnnk. Az egyes rszek, dalok eredete visszanylik egszen a salamoni korig, s a gyjtemny sszelltsnak ideje a Kr. e. 3. szzad krl keresend.
A knyv rja teht a cmfelirat ellenre sem lehet Salamon. rja maga a np, annak ajkn lt, csiszoldott, formldott vszzadokon t a knyv egy-egy dala, s ezt rgztette rsba, akkori formjban, egy gyjt (vagy redaktor). Ugyancsak rhatta a knyv elejre Salamon akkor mr dvcsengs nevt, akr azrt, hogy nagyobb figyelmet nyerjen a knyv, akr azrt, mert gy rezte, hogy Salamon szellemhez mlt a tartalom.
A knyv mfaja.
A knyv mfajt, irodalmi formjt illeten a vlemnyeket hrom f csoportba lehet sorolni.
1. A prbeszdes forma, a helyszn vltozsa, az antik drmk elmaradhatatlan szereplje, a krus („Jeruzslem lenyai”), mr Origenestl kezdve arra indtotta a magyarzkat, hogy a knyvet drmnak tekintsk. Ez a felfogs a 18. s 19. szzadban lte virgkort, de tartja magt mindmig. Felfedezni vltk a knyvben mindazt, ami egy j drmhoz szksges, el egszen addig, hogy sznekre, jelenetekre lehet tagolni, hogy fejlds van mind az esemnyekben, mind a jellemekben, s hogy maga a tartalom is drmai.
2. A magyarzk msik nagy csoportja gy rzi, hogy nem lehet drma, mert nincs meg benne a kell drmai feszltsg, mert egysges s folyamatos cselekmnyt csak erszakoltan lehet kiolvasni belle, s a jellembrzols teljesen hinyzik. Viszont az egsz knyvn vgigvonul Salamon nv, a hat zben felhangz krus, a refrnszeren visszatr felhvs, figyelmeztets, csodlkoz krds bizonyos szakaszok elejn vagy vgn, mgis egysges klti kompozcira mutatnak. A knyv nem tekinthet ugyan drmnak, de lehet ms nagyobb mret irodalmi m: tankltemny, lrai idill stb.
3. A magyarzk jabb, most mr szmarnyban is jelents, s a tudomnyos kutats legjabb eredmnyeit sszegez csoportja arra a megllaptsra jutott, hogy a knyv nll, kln-kln szletett, a np ajkn l, klnbz mdon formldott dalok gyjtemnye. Egyik jl szerkesztett dalciklusnak, dalsorozatnak, msik dalcsokornak, vagy egyszeren dalok s daltredkek bjos sszevisszasgnak tartja, melyeket csak a kzs trgy kapcsol lazn egymshoz. A kimutathatnak vlt dalok szma 4 s 62 kztt vltakozik.
A knyv tartalma.
A knyvbl kiolvashat sz szerinti tartalom tekintetben is ersen eltr vlemnyek alakultak ki az idk folyamn:
1. A knyv a trtneti Salamon kirly s Slammit (a fra lenya? vagy egyszeren egy falusi szpsg) szerelmt mondja el („kirly-hipotzis”), s a cselekmnyt ennek a szerelmes prnak a trtnete, jegyessgk esemnyei adjk, az eljegyzstl a beteljeslsig. Ennek az elmletnek a hinyait akarta ptolni az a vlekeds, hogy a knyvben kt frfi szlal meg, Salamon s egy psztor. A tartalom gy: Salamon hrembe vitet egy falusi lnyt, s meg akarja hdtani. A lny azonban mr egy psztorba szerelmes, s az utn vgydik. Nagy nehezen sikerl is kijutnia a kirlyi krnyezetbl, s a psztor-vlegnnyel teljesedik be boldogsguk („psztor-hipotzis”). Msok azonban egy kirlyi-pr s egy psztor-pr szerelmnek a prhuzamos trtnett vlik kiolvasni a knyvbl.
2. A knyv egyetlen tartalma a frfi s n kztti szerelem. Errl szlnak az egyes dalok, arrl nekel az egsz knyv, gy, ahogyan a szerelemrl minden np nyelvn nekelnek. Az egyms szpsgben val gynyrkds, az egyms utn val vgyds, a beteljeslsig jut kapcsolat, s a kzben add apr esemnyek alkotjk az egyedli tartalmat.
3. A mlt szzad kzepn kezddtt, s ma mr komoly irodalma van annak a kutatsi irnynak, amely az izreli s rokon npek s terletek menyegzi szoksait igyekszik feltrni. Megfigyeltk, hogy sok helyen a menyegz hett „kirlyi ht”-nek nevezik. A menyegznek vszzadok alatt kialakult rtusa van. A menyegz idejre az ifj prnak kt trnust lltanak fel, s elttk mint kirly s kirlyn (Salamon s Slammit) eltt hdolnak a vendgek. Egszen a legutbbi idkig, a rtusban nekek s tncok szerepelnek, dalokat nekelnek, amelyeknek eredete visszanylik messze a mltba, s valahol az nn-vel egy gykrbl eredhettek. Mg ma is ismers egyes keleti npeknl a vlegny s a menyasszony szpsgt ler nek (wasf), a menyasszony-vsr, a vlegny bevonulsa stb. Nmelyek ennek a menyegzi htnek a rtust vlik pontosan felismerni az nn-ben. Ha ez nem is ll meg, bizonyos, hogy ez a felfogs a knyv egyes rszeinek a jobb megrtst segtette.
4. Szinte divatknt kapott lbra jabban egy msik irnyzat, amely nagy nyelvi s tartalmi egyezst vl felismerni az nn s az utbbi idben felfedezett sumir-akkd szvegek kztt. E szvegek Istr-Tammuz (illetve ms hasonl tpus pogny istensgek) kultuszban hasznlatos nekeket tartalmaznak, amelyekben az istensgek egyms irnti szerelmi kapcsolatai kpezik a kzpontot. Ezek a tudsok gy vlik, hogy nn-nek a dalai is eredetileg a kananita termkenysgi kultusz darabjai voltak, s Manass idejben a jeruzslemi templomban is felhangzottak, ami ellen a prftk hevesen tiltakoztak is. E dalok aztn tbb-kevsb tdolgozott formban, miutn eredeti tartalmuk is megkopott, kerltek be e gyjtemnybe. A knyv tartalma teht szerelem ugyan, de nem emberi szerelem, hanem az istenek egyms irnti szerelme.
Az nekek neke rtelmezse s magyarzsi mdja.
Az nn rtelmezse s magyarzsi mdja tovbbi sznt s les ellenttet mutat.
1. A legrgibb, a hagyomnyos formja a magyarzatnak az allegorikus magyarzat. J ideig az egyedl elismert, hivatalos magyarzat rangjt viselte, s kevesen mertek ellene szlni, s nem is tehettk bntetlenl. Ennek az irnyzatnak az alapttele az, hogy a knyv sz szerinti szvege mgtt mindentt magasabb, lelki rtelmet kell keresni. gy a zsid allegorikusok szerint a vlegny Jahve, a menyasszony Izrel, s az egsz knyv az dvtrtnet tnyeit tartalmazza trtnelmi sorrendben. (Bizonyra ezrt kerlt bele a pska nnepnek liturgijba felolvassa.) A keresztyn egyhz tvette a zsinaggtl az allegorikus rtelmezst, csak Jahve helyre Krisztus, Izrel helyre a „lelki Izrel”, az egyhz, illetve az egyes hv kerlt. A rmai egyhz mindmig ezt a magyarzsi mdot tartja a helyesnek, de protestns talajon is akad vdelmezje ma is. A kvetkezetesen vgigvezetett, rszletekbe men allegorizls az elmlt vszzadok folyamn sok csodabogarat szlt, s a magyarzatok mgtt lev hit s szeretet ellenre is gyakran komikumba fulladt.
2. A tipikus magyarzsi md rvnyre engedi ugyan jutni a sz szerinti rtelmet, de gy rzi, hogy annl tbbet is mond a knyv, s a sz szerinti jelentsen egy magasabb rtelem is tt. De nem maguk a szavak, szemlyek, hanem a lert viszonyok, helyzetek, llapotok, vonatkozsok a fontosabb, magasabb rend, szimbolikus jelents kifejezi.
3. A sz szerinti, a profn-erklcsi magyarzat hvei azt valljk, hogy nem kell semmi mst keresni a szavak mgtt, nem is utal a knyv egsze arra, hogy mst is kell belle rteni, mint amit valban, sz szerint jelent: a frfi s a n kztti szerelmet. Szerelmi dalok gyjtemnye a knyv, tipikus szerelmi lra. Br tudjuk, hogy a szerelem, a hzassg, a testi szpsg nem a legfbb javak, s ismerjk a Rm 13:14 figyelmeztetst is, mgis hlsaknak kell lennnk Isten irnt, hogy a szent knyvek sorba soroltatott ez a knyv is. Hiszen isteni ajndk a tiszta szerelem, amirl nekel, s nem is kis ajndk.
4. A mithologikus rtelmezs, amely pogny kultikus dalok gyjtemnyt ltja a knyvben, csupn vallstrtneti adatok trhznak ltja, s ha kvetkezetes nmaghoz, akkor a magyarzat feladatt e kultikus vonatkozsok tisztzsban ltja. Legfeljebb odig jut el, hogy a knyv mai formjban azt mondja, hogy a termkenysg is Jahve adomnya, s az let forrsa, a termszeti erk irnytja is .
E rvid ttekints utn mg nhny megjegyzs lljon itt.
A vzolt klnbz irnyzatoknak termszetesen szmos vltozata van, szinte annyi, ahny magyarz. A legtbb magyarzat nem is tiszta tpus, hanem eklektikus jelleg, innen is, amonnan is tveszi azt, ami tetszsnek, elmletnek, vagy meggyzdsnek megfelel. – Minden irnyzatnak megvannak a maga rvei, tbb-kevsb elfogadhat bizonytkai, amire elmlett felptette. De ugyancsak minden irnyzatnak megvannak a maga sebezhet pontjai is. A minden ms magyarzsi mdot kizr, lehetetlenn tev rvei egyetlen irnynak sincsenek. Az utols szt az eddigi eredmnyek alapjn korntsem lehet kimondani. Taln csak annyi vehet biztosra, hogy a szlssges allegorizls s a drmaelmlet fltt eljrt az id. – A knonba val felvtel emberi indokul azt szoktk emlegetni, hogy mr akkor csak allegorikus rtelmezse lehetett a knyvnek. De mg a kanonizls utn is l profn hasznlata inkbb azt teszi valsznv, hogy Salamon neve, s a neki tulajdontott szerzsg miatt lett knoni knyv. Ezt mutatja az is, hogy a babiloni Talmud mg a Pld s a Prd, teht a salamoninak tartott knyvek utn sorolja be a knonba.
A vlemnyek s irnyzatok szvevnybl a legelfogadhatbbnak a kvetkez llspont ltszik:
Az n vilgi, szerelmi dalok gyjtemnye az T-ban. Az egyes dalok a np ajkn ltek nemzedkrl nemzedkre, s eredetk visszanylik a salamoni korig. Sok hasonl kzl vlogatta s rendezte egybe egy ismeretlen gyjt (redaktor) a Kr. e. 3. sz. krl. A knyv prbeszdes formban, frfi s n hangjn, krus megszlaltatsval, si menyegzi szoksokat is rizve, menyegzkn hasznlt szoksos formulkat idzve beszl a szerelemrl, s a szerelmes pr letnek esemnyeirl. A Salamon s Slammit nv (kirly s kirlyn) csak megtisztel elnevezse a mindenkori vlegnynek s menyasszonynak. A knyv egysgt elssorban a tartalom s a tma adja: egyetlen trgya a szerelem. De egysges a stlus is (az izraelita s a szomszd npek kltszetnek stlusa ez), valamint az egyes dalok szerkezeti felptse, s a versels. A szerelem valsgosan van az emberi letben, s lte a Teremt akarata. Ennek megneklse ppen olyan termszetes, s ennek a knonban ppen gy helye van, mint az let, az egszsg, a bkessg magasztalsnak. A knyv nem maga az evanglium, de beletartozik a kijelents trtnetbe. A teljes rs klnbz mdon s klnfle vonatkozsban sok helyen beszl a szeretetrl, a vlegnyrl-menyasszonyrl, a hzassgrl. Ezeknek a sorba tartozik az nn mondanivalja is a maga egszben. Csak ppen az nn az egyetlen knyv a Szentrsban, amelynek egyetlen trgya a szerelem. Errl r a mi modern, eurpai flnkben gyakran szokatlanul cseng, egy egszen ms kor s np sznes, rzkletes, csillog klti nyelvn.
Igazat kell adnunk azoknak a magyarzknak, akik alapos bizonytkok tmegre tmaszkodva lltjk, hogy a knyv mondanivalja csak a sz szerinti rtelem lehet. Nem kell s nem is lehet ms rtelmet keresni benne. A knyv kifejezetten sehol se utal tl nmagn. De vajon felrhat-e a mai keresztyn igeolvasnak, igehirdetnek – aki megtanulta az rs egyes rszeit az egsznek a fnyben nzni, s aki tudja, hogy letben-hallban mindent Isten rk szeretetnek ksznhet –, ha pillantsa a rsz szerint val lttn az egszre is odavillan, s a knonban a fldi szerelemrl olvasva, ott pihen el vgleg Annl, Aki maga a szeretet? Semmikppen nem!
Fontosabb kommentrok.
F. Delitzsch: Commentary on the Song of Songs, Michigan, 1950; O. Zckler: Das Hohelied, Leipzig, 1866; K. Budde: Das Hohelied (Die fnf Megillot), Freiburg, 1898; M. Thilo: Das Hohelied, Bonn, 1921; G. Kuhn: Erklrung des Hohen Liedes, Leipzig, 1926; Th. Robinson: Homiletical Commentary on the Song of Solomon, New York and London; W. F. Adeney: The Song of Solomon, Grand Rapid, 1947; J. Fischer: Das Hohe Lied, Wrzburg, 1952; H. Ringgren: Das Hohe Lied, Gttingen, 1958; W. Rudolph: Das Hohe Lied, Gtersloh, 1962.
nekek neke. I. RSZ
n. 1,2–4. Menyasszonyi vgyds.
Az n bevezet nekben a menyasszony hangjn csendl fel a kedves kzvetlen kzelsge utni vgyakozs. Az szerelme jobban, mint a bor, „megvidmtja az ember szvt” (Zsolt 104:15). A keleti ember szmra klns lvezetet jelent drgakenet illata rzdik a kedves kzelben. St egsz valja, lnye, maga a legdrgbb illat. Lehet t nem szeretni? Mlt r, hogy mindenki szeresse. Kzelben, vele, szerelmben csak ujjongani s rvendezni lehet. A csapong, szaggatott sorokbl a kedves utni olthatatlan vgy st. A 3. szemlynek hirtelen msodikba trtn, egybknt nem szokatlan, tcsapsa szinte rzkelteti az indulat, a vgy hevt. A vgyds nem alaptalan, a „kirly”, a vlegny mr kimutatta irnta val szerelmt.
Akit igazn szeret a menyasszony, az betlti szvt. a legfontosabb. S akivel tele van a szv, annak kzelbe kerlni szntelen vgy sztnz. Mellette, vele pedig rm s ujjongs van. Ott van helyn.
n. 1,5–6. Csendes bizalom.
A menyasszony napbarntott szne miatt mentegetzik. A „Jeruzslem lenyai” taln a krltte lev asszonyok, de inkbb a menyegzre sszegylt vendgsereg asszonyai. A vrosi lnyok nap nem rte vilgosabb arcszne dicsekvs trgya mg ma is az arab kltszetben. Napbarntotta sznt egy beduin-trzs fekete kecskeszrbl kszlt storlapjaihoz hasonltja, szpsgt pedig a kirlyi lakosztly nyilvn nagyon szp, olykor nyilvnosan is lthat, falisznyegeihez. Nem rajta mlott, hogy gy lebarnult. Fitestvrei valamirt megharagudtak r, s olyan munkra knyszertettk, amit egybknt esetleg nem kellett volna vgeznie. A szlt kellett riznie, s a maga szljre (szpsgre) nem vigyzhatott. A szl gyakori kpe a ni szpsgnek.
A menyasszony szeretne szebb lenni, hogy jobban tessk a kedvesnek. A krlmnyek, emberi indulatok sokszor akadlyozzk, hogy annyit rizzen meg szpsgbl, amennyire lehetsge volna. De a szeretet bizakodsval gy is tudja s meri mondani: neki gy is „szp”. Ez a fontos egyedl.
n. 1,7–8. Hol talllak meg?
A psztorlny-menyasszony szeretne zavartalanul egytt lenni a psztor-kedvessel. Erre a dli ra a legalkalmasabb, amikor a forrsgban pihennek az llatok. A 7. v. a lny krdse a kedveshez: hol tallhat r, hogy ne kelljen krdezskdnie s ezltal rossz sznben ne tnjn fel a tbbiek eltt (a parzna nknek kellett elftyolozniok magukat, Gen 38:14). Minthogy a psztor a megszltott, valszn, hogy az vlasza a 8. v. Az rtelme akkor ez: nem kell keresglned s krdezskdnd, kvesd a nyj nyomt, az elvezet a psztorok tborhelyre. Hajtsd nyjad te is oda, ott megtallsz. Ott a helyem. De rthet gy is, hogy a zavartalan egyttlt utn shajt lnynak csak az emlkezetben csengenek a taln mr mskor hallott szavak: Esetleg a krus hangja ez a vers. Minden segti a kerest.
jra csak a svrgs a kedves, a zavartalan egyttlt utn. Ez tlti be a menyasszony lett. Hogy hol kell keresni t? Nem is olyan nehz rtallni. A megszokott, mindennapi let, munka kzben figyelemmel jrva elrheti t. A nyomok hozz vezetnek. „Kvetni” kell t!
n. 1,9–17. Egytt.
A 9–11. verseket frfi mondja. Bkol a lnynak. A hasonlat nem drga paripk nemes tartsra, vagy mozgsra vonatkozik, hanem a paripk nyakba aggatott sok drga dszre. A menyasszony szpsgt kiemeli a hajba font, s nyakban viselt kszer. De mindez a dsz mg nem elg. Tbbre mlt a szpsge! A szeretet egyre tbbet akar adni. A 12–14. versek a menyasszony szavai. Csendes rm sugrzik bellk: nem az ajndk a fontos szmra, az grt jabb kszer, hanem kedvesnek kzvetlen kzellte. Mg itt van mellette, csak a drga illat jut az eszbe; maga is illatos nrdusolaj, s a vlegny is mirhacsokor s ciprus-frt. (Kelet asszonyai kebleik kztt mirht hordtak; ngedi a Holt-tenger nyugati partvidkn ozis, szlje „vilghr”.) A vlegny nem tud betelni a lny szpsgvel. Most annak szemeirl beszl: knnyed, lnk rebbensk galambokra emlkeztetik. A 16–17. v. jra a menyasszony hangja. A zldell termszet, a zavartalan s hbortatlan nyugalom, a krlttk lev cdrusok, a fejk fl borul ciprusok: ez a kvnt hely az egyttlthez.
A szeretet mindig adni akar s nincs nagyobb rme, mint meghajolni az eltt, akit szeret. A „megszpt messzesg” nem kedvez lgkr a szeretet szmra. A szeretet akkor n, ha a szeret szvek egyms kzelben lehetnek. Szksge van a szeret szvnek a csendessgre, a zavartalan egyttltre, amikor semmi ms nem lehet fontosabb a kedvesnl. s szksge van a szeretetnek a szavakra is, dicsr s buzdt szavakra. S a szeretet e vonatkozsban sem lehet fukar.
n. II. RSZ
n. 2,1–3. Egyms dicsrete.
Az 1. s 3. v. a menyasszony hangja, a 2. v. a frfi. A menyasszony szernyen zikhez s liliomhoz hasonltja magt. Mindkett vadon terem Srn sksgn, s a tbbi vlgyekben. Ilyen vagyok csak, amilyen milliszmra akad mindentt mindenki tjba. A kedves pedig szinte szavba vg: a szmomra te vagy az egyetlen. Nem virg a virgok kztt, hanem virg a tvisek kztt. Te vagy a virg szememben egyedl! A boldog lny szava aztn nyomban viszonozza a kedveskedst: mgiscsak n jrtam jobban! Hiszen olyan vagy, mint almafa a gymlcstelen fk kztt: nemcsak az annyira szksges rnykot adja, hanem kzben des gymlcst is nyjt. „Gymlcs” – mindaz, amit a kedvestl kapott: ajndkok, szavak, rm.
A szeretet – egyebek kztt – alzatosnak lenni is megtant. Meghajolni a msik eltt a szeretetnek a legknnyebb. Aki szeret, annak szemben a kedves a legfontosabb. Oltalom, megnyugvs s feldls annak a kzelben van igazn, akit szeretnk. Nvekedni, gyarapodni, gazdagodni az kzelben lehet igazn. J idnknt ellenrizni szeretetnket.
n. 2,4–7. A szerelem betege.
Nem egszen vilgos, hogy milyen hzrl beszl a menyasszony. Egyszeren csak borhz, ahol szretelni szoktak? Vagy olyan hz, ahol bort mrnek ki? Vagy csupn csak „kellemes hely”, ahol jl rzi magt az ember? A zszl csupn a borkimrsek rgen is hasznlatos cgtblja? Vagy esetleg kpes rtelemben annak a jele, hogy itt mr hdt jrt? Mindenkppen nagy lmny a menyasszony szmra, rvendetes s mgis megrz lmny: nem a mag immr. A rzdul rzelem-hullm hatsa alatt gy rzi, hogy beteg. Erstsre van szksge. A szlskalcs s az alma (azonkvl, hogy a pogny kultuszban fontos szerepet jtszottak) a szerelmesek szimbolikus ajndkai. A megszlal lny teht a szerelem jabb jeleire, ajndkra vr, mert gy nyugtalantja a ktely a tvolsg, vagy a tvol lev kedves miatt. A „Jeruzslem lenyaihoz” intzett felkilts is rthet gy: sok knnal, fjdalommal jr a szerelem; csak gy lehet elviselni, ha idejben, magtl, nem erszakoltan indul. Klnben nem brja ki az add knokat, elhervad a kedveztlen krlmnyek kztt. A gazellkhoz s a fiatal szarvasokhoz flnk s szeld termszetk, bjos megjelensk alapjn – gyakran hasonltjk a lnyokat. A rgi izraelita ember arra eskszik, ami kedves neki, vagy ami hozztartozik a legjobban mindennapi lethez. A katona a kardjra, a szl gyermeke letre, a lny – a gazellkra, a szerelem jelkpeire. (Egybknt a gazellk hber neve azonos Jahve nevnek egyik sokat hasznlt s ismert jelzjvel: ceb’t.)
A lny – vagy taln mr ifj asszony – boldogan vallja meg, hogy meghdtottk. A meghdolst az teszi rvendetess, hogy immr valakinek az oltalma alatt ll, s hogy ez a hdts nem az erszak, hanem a szeretet jegyben trtnt. Boldog rabsg ez, amelynek az a betegsge, hogy egyre jobban rab szeretne lenni a meghdtott. llandan j meg j jelekre van szksge; amelyek bizonytjk, hogy van ura. Egyre szorosabban hozz szeretne tartozni a kedveshez. Minthogy azonban a szeretet semmilyen formban nem ismeri az erltetst s az erszakot, vrni kell megtanulnia. A szeretet hatalmban van a kezdemnyezs. Az emberi kezdemnyezs csak valami ptlkot produklhat a maga erejbl.
n. 2,8–14. Ne zrkzz be!
A 8–10a v. ni hang, a tbbi frfi szavai, de a ni hang idzetben. A kp: valahol vidken, mg a tli ess vszak hatsa alatt vagy szvnek szomorsga miatt is, bezrkzva l a lny. A kezdd tavasz friss szpsgben megjelenik a kedves s csalogatja ki elzrkzottsgbl a lnyt a pompz termszetbe. Nem vratlanul rkezik, mert a lny mr messzirl szreveszi, ahogyan hegyen-vlgyn t szkdelve kzeledik. Megrkezik a hz el, nzeget befel, megll az ajt eltt. Majd meg is szlal. Szavai a tavasz szpsgt ecsetelik: elmlt a tl, virg mindentt, a fgefa korai gymlcsei vrslenek, a szlk illata betlti a levegt. Ilyenkor nem j bezrkzni. Nem a magnossg, hanem az rm s az nekls ideje van. Csipkeldve, trfsan a ksziklban fszkel galambhoz hasonltja a kedvest, aki nem akar kibjni biztonsgot jelent fszkbl (Jer 48:28 szerint a biztonsg kpe a kszikla-fszek), pedig ltni szeretn. Kvl tavaszodik, a lny szvben mg tl van? gy hat e szakasz, hogy a lny ksbb mesli el ezt az esemnyt, ksbb emlkezik r.
Aki szeret, az se mindig tavaszi napokat l. Akadnak bors napok is. Klnsen akkor, amikor nincs a kzelben a kedves, nagyon rzkeny tud lenni s hamar bezrkzik. Gondok s ktelyek gytrik, flelem szorongatja, jra trtkel esemnyeket, szavakat. Knnyen abba az llapotba jut, amikor gy rzi, hogy csak elzrkzva, visszahzdva lehet biztonsgban, gy nem rhetik csaldsok. Biztatsra van ilyenkor szksge. rmmel llaptja meg, hogy a bors napok ideje lejr, nincs szksg rks elzrkzsra. A kedves jn s hvja t. S a menyasszony mr tudja, hogy nem magba zrkzva van biztonsgban, hanem vele s mellette.
n. 2,15. A krtevk.
A kis rkk is krt okozhatnak a szlben, de a szlrskor a megnvekedett llatok klnsen nagy krt okozhatnak. Az reg rkt mr nehezebb trbe csalni, most kell ellenk hadakozni, mg kicsik. De bizonyos, hogy nemcsak ennyit mond a vers. A szl tvitt rtelemben (mint 1:6-ban) a lny szpsge, melynek megronti a fiatal legnyek. Egy a trfs dalnak az az rtelme, hogy a lnynak vigyznia kell, mert bven akadnak, akik veszlyesek szpsgre. De jelentheti ltalban azt is, hogy a rkk a mvelt fldnek, s gy az letnek az ellensgei. Meg kell szabadulni tlk, minl elbb, annl knnyebb. Az ellensget addig kell legyrni, mg kicsi.
Az elzek sszefggsben rtsk most gy: ellensg s krtev mindentt akad. A szerelemnek is vannak ellensgei. Van kls ellensg is, de a bels a veszedelmesebb: gond, ktelkeds, gyanakvs, bizalmatlansg pusztthatja a szeretetet. Idejben, mg mg el nem hatalmasodtak egszen, addig kell harcolni ellenk. Addig knnyebb s sikeresebb.
n. 2,16–17. A menyasszony rme.
Az egyv tartozsnak a bizonyossga, a szeretet odaadsa csendl fel a lny szavaiban. Ezzel biztatja magt most, amikor – legalbbis egyelre – el kell vlniuk. A 16. v. rthet sz szerint is: a psztor-kedves a virgos rten legelteti nyjt. De lehet csak kedvesked jelz. A tallkozs ideje a hvs nyugati szl felkelse, az rnykok megnylsa vagy eltnse, teht az este. A tallkozs helye, Beter, valsznleg helysgnv (a Jeruzslem-Jaffa kztti vast els llomsa ma: Bettir). Prbljk lefordtani is: „elvlaszts hegye”. (Msok pedig egy bizonyos fszer nevt sejtik benne.) A gazellkra s szarvasokra val utals itt srgets: jjj gyorsan!
A menyasszony mg nem lehet mindig egytt a vlegnnyel, mg idnknt el kell vlniuk. De a vele val tallkozs abban ersti meg jra, hogy hozztartozik a kedveshez, v, ktsg nlkl v. s bizalommal vrja a legkzelebbi tallkozst. A szeretetnek tudnia kell trnie s vrnia is. s a nagy rm kzepette is tudnia kell, hogy vannak elvgzend feladatok is, munklkodni kell, amg nappal van.
n. III. RSZ
n. 3,1–5. Kerestem t.
Annyira irrelis, annyira valszntlenl hat, amirl itt a menyasszony beszl, hogy nem tekinthet valsgosan megtrtnt esemnynek. Hogy egy lny jszaka felkeljen, egyedl bolyongjon az utckon, hogy megszltsa az rket, aztn csak gy hirtelenl rtalljon a kedvesre s t desanyja hzba vigye – mg ma is nehezen elkpzelhet, a rgi izreli viszonyok kztt pedig egszen elkpzelhetetlen. A legfbb magyarz szerint lomjelenetrl van itt sz. lomban mindez knnyen rthet, s illik az lom kvetkezetlensghez. gy rtve, e kis dal hangslyozhatn, hogy a menyasszony szntelenl, jjel-nappal vgydik a vlegny utn, mg lmban sincs nyugta. Nincs nyugta addig, mg az elveszettnek hitt kedvest meg nem tallja. A szerelmi kltszetnek egybknt is szinte minden np krben visszatr motvuma a kedves keresse. Klnsen gy utlag j arrl nekelni, hogy mennyit kellett fradnia, milyen ldozatot kellett vllalnia a kedvesrt. Persze minden fradsga mellett is rm volt ez. Stlusos befejezs e szakaszhoz a 2:7-ben mr hallott 5. v.: a szerelem teherrel is jr, amit elhordozni csak gy lehet, ha „magtl” indult, nem knyszertve. A kp szerint a sznhely Jeruzslem, az izraelita szemllet szerint „a” vros.
Aki szeret, nem nyugszik bele, hogy tvol legyen attl, akivel tele van a szve. Trvny, hogy keresni kell t. Egyttal a prba ideje is ez: mit hajland vllalni a kedvesrt? Aki szeret, annak szmra nincs flelmetes id s flelmetes hely, ha keresnie kell a kedvest. Ez a keress a fontos. Ha gy ltszik is, hogy hibaval utat jrt, haszontalannak tetsz munkt vgzett a tallkozsrt, akkor sem volt flsleges a keress. Akkor lesz drga a kedves, ha nem olyan magtl rtetden tallta meg a menyasszony, ha kzben rdbbent, hogy el is lehetne veszteni. Akkor tudja igazn „megragadni”, akkor tud igazn ragaszkodni hozz, ha mr egyszer tlte annak a gondolatnak a knjt is, hogy el is vesztheti t. A keress knja tisztzza benne, hogy mennyit jelent neki . A keress keserve, s a megtalls rme kti hozz nagyon szorosan. s ha a megtalls nem is a keress kzvetlen eredmnye, de jele annak, hogy a menyasszony ksz volt minden tle telhett megtenni a vele val tallkozsrt.
n. 3,6–11. mhol j a vlegny!
A 11. v.-bl, de profn paralelekbl is, kitnik, hogy nszmenetrl van itt sz. A szveg csak a vlegnyt emlti, s a szakasz vgn a felszlts, hogy Sion lenyai jjjenek csodlni a kirlyt, gy termszetes, ha eltte ennek a menetnek a lersrl van sz, teht a vlegny megrkezsrl. A zsid allegorikus magyarzat is ezt a nzetet tmogatja, amikor Jahve bevonulst olvassa ki belle. A nehzsget az okozza, hogy a 6. v. kezd krdse hatrozottan ni szemlyre utal, s a zsid hagyomny a 9. v. gyaloghintnak fordtott jvevnyszavt, amely hap. leg. (’appirjn), a menyasszony gyaloghintjnak tudja, s a modern analgia szerint is a 6–10. versek a menyasszonynak a vlegny bartai ltal trtn elhozatalra vonatkoztatandk. A szveg azonban mindezek ellenre is azt teszi valsznbb, hogy a vlegny rkezsrl van sz. Nem tnik ki a szvegbl az sem, hogy a menyasszony mondja-e e sorokat, vagy a krus, esetleg egy nz. A szakasz szerint a menet a puszta fell rkezik. Bizonyosan ott van e kp mgtt az az dvtrtneti emlk, hogy aki pusztbl jn, az az gretek beteljesedse fel tart. De lehetsges persze, hogy a nszmenet valban a puszta fell rkezik. A fstoszlop – amelyhez ugyancsak ers dvtrtneti emlkek kapcsoldnak – egy kznsges nszmenet esetben a menet elejn vagy vgn getett j illat fstlszerek fstje, vagy egyszeren csak a menet ltal felkavart porfelh. A gyaloghint krl a vlegny bartai jnnek, termszetesen felfegyverezve, amire olykor szksg lehetett, klnsen jszakai tnl. Minl elkelbb a menyegzi pr, annl nagyobb szm a ksret. A gyaloghint vagy hordszk lersnl a 10. v. vgnek fordtsa nem egyrtelm. Jeruzslem lenyainak a szeretete-e az, amivel ki van dsztve (s akkor mit kell rteni rajta?), vagy szeretettel hmeztk a belsejt dszt takarkat? A vlegny megkoronzsrl csak itt hallunk. De ppen ebbl bizonyos, hogy a lers nem vonatkozhat a trtneti Salamon kirlyra, hiszen aligha ilyen krlmnyek kztt mehetett vgbe egy kirlyi menyegz. Keleten mindmig szoks az ifj prt a menyegz ht napja alatt kirlynak s kirlynnak nevezni, s elttk mint kirlyi pr eltt hdolni. S ha mr egyszer kirly a vlegny, akkor nem akrki-kirly, hanem mindjrt a legnagyobb, Salamon! A Sion lenyai megszlts minden bizonnyal a nsznpre vonatkozik. Az zs 61:10 tud a menyasszony megkoronzsrl. A vlegnyrl nem olvasunk. Ugyancsak nincs szentrsbeli hrads a vlegny anyjnak szereprl sem.
Jn a vlegny! Nem gy, mint eddig, hogy csak rvidebb-hosszabb idt tltsn egytt a menyasszonnyal. nnepi ra ez, amikor a vlegny rkre maghoz fogadja a menyasszonyt, s az odaadja magt hatalma al. A vlaszts s a dnts ideje lezrul ezzel. Gykeres vltozs trtnik s kezddik ezzel fkppen a menyasszony szmra. Ms lesz egsz lete ezentl, korltok dlnek le, viszonyok vltoznak meg, ms lesz a cl. Visszavonhatatlanul ms lesz a menyasszony. Mert mg ha valaha magra maradna is ezutn, akkor sem lny tbb mr, hanem legfeljebb elvlt, elkergetett, vagy zvegyasszony. A vlegny jn s megnylik az t a teljes kzssg fel.
|