PRDIKTOR 06 - 11
Prd. VI. RSZ
Prd. 6,1–12. Minden fldi j – rm nlkl.
Hajland az ember azt hinni, hogy a boldogsgnak, az rvendezsnek trgyi felttelei vannak csupn. Egy abszurdumig vezetett plda kvetkezik ezzel kapcsolatban. Tegyk fel, hogy valakinek megvan mindene, amit csak kvnhat e fldn: vagyon, kincs, tisztessg (vagy: hatalom); nem szenved semmiben hinyt; amit kvnni se merhet: szz gyermek (a csaldi s rzki let cscspontja), s olyan hossz letkor, amely messze tlhaladja az elkpzelhett is. Csak ppen az hinyzik neki, hogy lvezhesse is mindezt. Milyen szrny sors! Van eledele, de az let nem esik jl; van vagyona, de beleunt nzsbe is, gondozsba is; van pnze, de amit kaphat rte, nem elgti ki; van rangja, hatalma, de olyan teher jr vele, hogy roskad alatta; sok gyermeke csak szomorsgt nveli; a gynyr megkopott; van hossz lete, de nem tud mit kezdeni vele. Mindezek tetejbe: ms fogja megkapni, s az lvezi majd vagyont. Gonosz dolog! Mert ms dolog gazdagnak lenni s egszen ms dolog rvendez lethez jutni. Ez nincs hatalmban az embernek. Annyira kibrndt s gonosz dolog ez, hogy ennl mr jobb az id eltt s halva szletett gyermek sorsa, aki nevet sem kapott, teht visszahanyatlik a semmibe, a feledsbe, mieltt lett volna. Ennek legalbb nyugalma van, amit emez nem kapott meg. Minthogy pedig vgl is egy helyre kerlnek, az elvetlt gyermek elnyben van azzal is, hogy fradozs nlkl jutott oda, ahova sok hibaval gytrds utn rt csak el amaz (1–6. v.). – A 4–5. v. termszetesen az elvetlt gyermekre vonatkozik. – „Nem lesz temetse”: nem azt jelenti, hogy nem temetik el; a temets a legnyomorultabbnak is kijr. Hanem arra utal, hogy nem szeret s hls utdok lljk krl a ravatalt, nem veszi krl hls kegyelet.
De nemcsak a meglevben tallhat az ember lvezetet s rmt. Jelentheti az rmt maga a gyjts, a munka is. Relisan nzve azonban e tekintetben az a helyzet, hogy mikor az ember dolgozik, fradozik, azt elssorban a szjrt teszi, a falatrt, vagy a nagyobb falatrt. Mg ha csakugyan eredmnyes is a munkja, ha meghozza is a kvnt fldi hasznot, akkor is hiny maradhat a munka nyomn: a llek nem telik be vele. Vagy mindig ms s tbb kell, mint ami van, vagy egyszeren: semmifle fradozs nem teremtheti meg ppen azt, amire a lleknek van szksge. Mert ms dolog a munka, s egszen ms az rm. Az rvendez megelgeds a vagyonnal sem, de a munklkodssal sem jr szksgkppen egytt (7. v.). s ez nem is csak a gazdagok terhe. E tekintetben nincs elnyben a blcs a bolonddal szemben s a szegny se ll jobban a maga lehetsgei kztt mg akkor sem, ha jl tud forgoldni az letben. A llek vgya nem tlthet be azzal teljesen sohasem, amit pusztn emberi ervel el lehet rni (8. v.). Taln akkor az a megolds, amirl a 9. v. beszl? Vagyis: meg kell elgednie az embernek azzal, amije van, s egyltaln nem kell trdni azzal, ami a llek vgya s kvnsga volna, ha egyszer gyis kielgthetetlen. Ktsgtelen, igaz s blcs tancs s letszably – volna, ha el lehetne sajttani. Csakhogy ppen ez nem sikerl! A llek kvnsga olyan ervel jelentkezik, hogy nem lehet szre nem venni. Bizony, ez is hibavalsg! A 8. v. fordtsa tbbflekppen elkpzelhet. („Mert mennyivel van tbbje a blcsnek, mint a balgatagnak? Mi jut a nyomorultnak, aki tud forgoldni az letben?” – Vagy: „Mi elnye van a blcsnek a bolonddal szemben – neki – a szegnynek, aki pldakppen tud jrni az lk eltt?” stb.)
Az ember Isten mindenhat hatalmval kerl szembe mindentt. Csak vele perelhetne. De ember lvn, oktalan dolog lenne a nla ersebb dolgai felett tletet mondania (10. v.). rtelmetlen s oktalan dolog volna tletet mondani Isten tettei felett, hiszen azt sem tudja az ember magtl, hogy mi j neki. Honnan tudhatn akkor a jvendt?
Annyit tudhat csak az ember, hogy Isten kezben van, lete mindenestl az hatalma alatt ll, s rme csak abban lehet, amit ad, s amennyit ad. – Mondjk, hogy a knyv egyik legkibrndtbb fejezete ez. Valban! s mindaddig az is marad – mint maga az a tny, amirl beszl –, mg le nem mond az ember arrl a hi lmrl, hogy a maga kezben tartja az rmt.
Prd. VII. RSZ
Prd. 7,1–7. Vlaszd a jobbat!
A hibavalsg jrmt nygi s a hall rnykban jr az let. A kvetkez ht vers ngy kzmondsszer mondatban szokatlan s meglep formban mondja el, hogy ilyen krlmnyek kztt mi a jobb az embernek.
rdemes gy lni az letet, hogy az ember j hrnevet szerezzen magnak. Jobb gy lni az emberek kztt, hogy megrezzk a segtsgre ksz jakaratot bennnk, mint az ellenkez mdon. Az ilyen let hasznosabb, mint a sebek gygytsra is hasznlatos olaj. Vagy: a j nevet szerz nemes magatarts tbbet r a brmilyen dszes klssgnl (sm – smn: szjtk). Az olaj a mulatsg s a jlt jelkpe is. – Minthogy az 1b vers sz szerinti rtelemben vve ellenttet jelentene a Prd, de az egsz T szemlletvel is, itt nyilvn arrl van csak sz: j ott lenni ktsgtelenl, ahol egy emberi let a vilgra jn, hiszen ott rm van akkor. De tbbet tanulhat az ember ott, ahol a hall van jelen. Az agnia ltsa bizonyosan tbb embert ksztetett mr elgondolkozsra, mint egy jszltt srsa (1. v.).
A gyszol hz lgkre, az egsz krnyezet, hatatlanul az let s a hall komolyan vtelre ksztet, mg a lakodalmas hznl az a csalka rzs foghatja el az embert, hogy az let csupa rm. Azrt jobb a gyszol hzhoz menni. Egyszer gyszol hzz vlik minden hz, egyszer minden lnek vge elkvetkezik. Ilyen helyen jobban megfontolja az ember s relisabb mrleget kszt arrl, hogy mit rdemes cselekednie, mint olyan helyen, ahol a bor fti az indulatokat (2. v.).
A 3a vers „bosszsg” szava a kvetkez sorok megvilgtsban rtend. A szomorsg jobb, mert felfel emel, amit nem tesz a duhaj vidmsg, mert feleltlensget takar. Nem a szntelen komor kppel tetszelg magatartsrl van sz, hanem arrl az dvs szomorsgrl, amely helyes irnyba tereli a figyelmet, megtiszttja a ltst s a gondolatokat, ellenttben a nevetssel, amely lhv tesz. Jobb a gyszhz perspektvjban, mint a borospince tvlatban nzni az letet. Blcset is, bolondot is ott lehet tallni, ahov a szve vonja. – A gondolat egybknt a blcsessgirodalomban ltalnosan ismert s klnbz tendencival gyakran elbukkan (Jb 33; Pld 3:11kk.; Lsd az T-ban is: Rm 5:3; 1Kor 11:32; 2Kor 7:10).
Jobb a blcs dorglst hallgatni, mg akkor is, ha ppen rosszul esik, mint a bolondok sokat gr s semmit nem ad biztatst. A „balgatagok neklse” jelentheti a mmoros s rszeg ember rtelmetlen fecsegst, ordtozst; de jelentheti a nem a blcsessg szerint cselekvk hzelked beszdt, megveszteget csbtst. Mindenkppen hibavalsg. A 7. v. kzben figyelmeztet mindenesetre a blcsessg esend voltra is.
sszefoglalva: blcsen teszi az ember, ha nem a knnyebb s csillogbb rszt keresi az letnek; amott jobb!
Prd. 7,8–14. Trelemre van szksg.
Brmely dologrl, esemnyrl akkor llapthat meg csak, hogy igazban mit r, ha mr ltta a vgt az ember. A vg kivrshoz azonban id kell. Most e krds ll az eltrben.
A trelem v meg a kevlysgtl. A kevly ember mindenron siettetni akarja az esemnyeket, kzelebb hozni a vget. gy rzi, mindennek az kvnsga szerint kell trtnnie. Elhamarkodott tletet mond, elsietve cselekszik, tlete megbzhatatlan, cselekvse hibs, mert nem vrta ki a vget.
Trelem kell ahhoz, hogy az ember ne elhamarkodva hozza meg tlett, s ne bosszankodjk rgtn, ne guruljon dhbe, ha valami nem gy trtnik, ahogyan szeretn. A trelmetlen bolondok tulajdonsga, hogy nyomban felfortyannak. Trelem kell a msok meghallgatsra, esemnyek, emberek, dolgok alapos megvizsglsra, mert a trelmetlen bosszankods mindent elronthat. A trelmetlen s indulatoskod embernek mindig csak retlen gyekkel lesz dolga, s nem fogja soha megtudni, hogy megrett gyek is vannak ezen a vilgon. A trelmetlen, a megfontolatlan ember mondhatja csak a rgi napokat jobbaknak. „A rgi j idk” a mlt elfogult s egyoldal dicstsnek s a jelen ugyancsak elfogult, egyoldal s meggondolatlan kifogsolsnak illuzrikus eredmnye (9–10. v.).
Rszben a blcsessg is trelem krdse. Trelem is kell hozz, hogy az ember ne elsietve, azaz balgatagul fogjon a cselekvshez. A kevlysg, bosszankods, harag gyorsan, a pillanatnyi benyoms alapjn dnt, a blcsessg trelembl s megfontolsbl fakad cselekvse ppen azrt biztonsgosabb. Vdelmet s nyugalmat jelent, mint az rnyk. A vagyon, pnz vdelmet jelenthet, bizonyos vonatkozsban nyugodtabb s biztonsgosabb teheti az letet. Erre a blcsessg is kpes, st tbbre is. A trelmes, blcsessgben fogant letstlus letet jelent, megv az olyan veszedelmes s vgzetes lpsektl, amelyeket a maga krra megtesz a trelmetlen bolond. – A 11–12. verset sokflekppen fordtjk, egyrszt a 11. v. ’im szcskja, msrszt a 12. v. valamilyen formban kiegsztst ignyl mondatszerkezete miatt.
A trelmetlensg Istennel is szembellt s ellene val lzadsra ksztet. Pedig ki perelhetne vele? Trelem kell Isten cselekedeteinek a kivrshoz is. Semmi emberi erfeszts nem vltoztathat az tettein. El kell fogadni kezbl azt, amit ad, gy, ahogyan adja, akr j, akr rossz a mi megtlsnk szerint. Isten tetteivel trelemre s alzatra szoktatja az embert, annl is inkbb, mert nem tallhatja ki az ember azt, ami r kvetkezik. A trelmetlen elszalasztja azt a jt, ami az v lehetne. Nincs ok a trelmetlensgre. Istennel nem marad le az ember semmi jrl, s rdemes is trelmesnek lenni, mert nemcsak a teremtsnek, hanem Isten minden munkjnak a vge: j.
Prd. 7,15–24. Szksges az alzat.
A Prd is tudja, hogy Isten megtli mind az igazakat, mind a gonoszokat. Hogy a gonosz gonoszsga miatt elvsz, az termszetes az T emberei szmra. E szakaszban az a megdbbent, hogy itt arrl a tapasztalatrl szl, hogy van olyan igaz, aki igazsgossga miatt (nem ellenre!) vsz el. Teht igazsgbl fakad cselekedetei okozzk vesztt. s akad olyan gonosz, aki gonoszsga ltal (nem ellenre!) szerez elnyt magnak, teht erszak, csals, kmletlensg ltal megfelel krlmnyeket teremt magnak lete „megnyjtsra”, kiteljestsre. Mindez ellenkezik nemcsak az ltalnos vlemnnyel, hanem az T ltalnos szemlletvel is. A 16. v. magyarzza, mirl is van sz: arrl, aki felettbb igaz. Lehet tl igaznak lenni? Tudjuk, a farizeusok nagyon igaz s nagyon kegyes emberek voltak, ppensggel nem az istentelenek mdjn rendeztk be letket. s mgis: senki ellen nem hadakozott olyan kemnyen Krisztus, mint ppen ellenk. Annyira kegyesek s igazak voltak, annyira tkletesek, hogy szmukra Isten Fia – istenkroml, a trvny megrontja. Az alzat nlkli igaz menthetetlenl felettbb igazz vlik. – De egyebekben is lehet tl igaz az ember. Pusztn igazsgossgbl nem kpes jt tenni, s mg magnak is olyan magas kvetelmnyeket szab, hogy a tkletlensgtl val flelmben, inkbb semmit sem cselekszik. Ne lgy tl igaz! Termszetesen a msik oldal se jobb. Minden gonosz felett felettbb gonosz az, aki nem ertlensge miatt cselekszik rosszul, hanem tudatosan, semmibe vve minden emberi s isteni trvnyt, tudatosan, megfontoltan Isten ellen fordul, s cinikusan jrja a maga ggs tjt. Ez ugyancsak tletes magatarts. vakodj ht a gonosztl is! A 18. v., amely sszefoglalja az elbbieket, valsznleg arra utal, hogy mind a kt figyelmeztetst meg kell szvlelni: ne legyen az ember tl igaz s tl blcs, de a gonoszok mdjn se cselekedjk. Mindkett gg. Az istenfl s alzatos ember mindkt veszedelembl szabadul. Hatalmas er a blcsessg, amelynek kezdete (s vge is) az istenflelem (15–19. v.).
Alzatra van szksg ahhoz is, hogy az ember felismerje s elfogadja igaznak Istennek az znvz utn, de a Zsolt 14 s 53-ban is vilgosan elmondott zenett: nincsen csak egy igaz is! Ezzel a kemny s vres valsggal csak az alzatos ember tud s ksz szmot vetni, s gy ltni magt.
De szksg van az alzatra ahhoz is, hogy msok tkai, vlemnye meg ne kesertsenek s elhamarkodott tettekre ne ragadjanak. Csak az alzatos ember rti meg: magunk is vtkesek vagyunk hasonlkban, minket is terhel hasonl vtek minduntalan (21–22. v.).
s alzat szksges ahhoz is, hogy blcsessgnk vges voltt felismerjk. A Prd felismeri, hogy a blcsessg teljessge tvol van tle, s a dolgok igazi lnyegt nem tallhatja meg, a vgs rtelemig nem jut el a kutat elme (24. v.).
Az T-ban a legfelsbb helyrl halljuk az lettel bizonytott intst: „Tanuljtok meg tlem, hogy n szeld s alzatos szv vagyok…” (Mt 11:29).
Prd. 7,25–29. Az ember nyomorsgrl.
A bevezet vers utn – amely klnsen nyomatkosan hangslyozza a minden irny alapos vizsgldst mind a blcsessg, mind ellentte, a balgasg tekintetben – a 26–29. versekben a hromszor ismtld „ezt talltam” kifejezssel bevezetve, szmol be az r vizsgldsnak eredmnyrl.
Els eredmny: az asszony romlottsga. A Prd szmra keser dolog a hall. Tudja, hogy jn, el nem kerlhet, nem is zgoldik ellene, de mgis az let a jobb a szmra. Keser, nagyon keser a hall! Annl meglepbb az itt kzlt eredmny: gy tallja, hogy a hallnl is keserbb lehet az asszony. Hurok, hl, bilincs lehet az asszony a frfi szmra. s nem is csak egy asszonyrl van itt sz, vagy az asszonyok egy csoportjrl, hanem ltalban az asszonyrl. Egy ngyll elfogult vlemnye ez csupn itt a blcsessg ruhjba ltztetve? Tlzs ez az „eredmny” a gondos vizsglds ellenre? Vagy az ltalnos rgi keleti vlemnyt osztja az asszony alacsonyabb rend voltrl? Korntsem! Hiszen mi is szoktunk beszlni „lebilincsel” erej nrl. Irodalmi mvek, filmek rk tmja a foglyul ejt, a frfit minden bilincsnl jobban megktzni kpes, megejt asszony. Az ngyilkosok sokszor a sz szoros rtelmben vve azt bizonytjk, hogy az asszony valban keserbb lehet a hallnl. Isten igje is tud rla, hogy a bn asszony ltal jtt be erre a vilgra. De hiszen ellenttes pldk is vannak a szemnk eltt! Igen, a blcsessgirodalom is tud a j felesgrl (Pld 31:10kk.). Igaz: sok nfelldozs, szeretet radt erre a vilgra asszonyok ltal! Ma is kivteles gylekezet az, amelyikben nem az asszonyok alkotjk a leghsgesebb s legtbb ldozatra ksz tbbsget. Itt azonban arrl van sz, hogy az emltett szrnysg lehetsgt minden asszony magban hordozza. Termszete szerint ezzel a teherttellel indul minden asszonyi let! s az a nem termszetes, ha nem mindegyik lesz olyan, akinek szve tr s hl, s kezei bilincsek! Mert akkor az si romls erejn mr egy nagyobb er diadalmaskodott: a kegyelem.
Msodik eredmny: a frfiak sincsenek azonban jobb helyzetben. Ezerbl egy, vagy egy se – nem sok klnbsg. Egybknt is kpes beszd ez itt, hiszen elbb mr elhangzott, hogy senki sincs, aki ne vtkeznk. Elnyrl csak a bneset idbeli rendjt tekintve lehet sz. Az asszony bukott el elbb. De a frfiban jutott teljessgre! A szomor tny az, hogy egykppen megromlottak. Csak ezen bell lehet sz ktes rtk fokozatrl. Egykppen tok alatt vannak. s a Prd mg csak gretknt hallotta, mi mr lttuk, hogy nem csak a bn jtt asszony ltal erre a vilgra, hanem a Szabadts is.
Harmadik eredmny: ezrt az llapotrt csak nmagt okolhatja az ember. Kezdetben „igaz”-nak teremtetett. Azonban szntelenl nagy mvszetet fejt ki abban, hogy kibjjon Isten uralma all, meglepen sok eredetisget mutat a gonosz mvelsben, s lelemnyesen keresi a grbe utakat!
A blcsessg, ha idig eljutott, elrte a legtbbet, amit egyltaln elrhet. A valnak, az igazsgnak az a rsze, amely ezen tl van, az mr semmifle emberi kutatssal, igyekezettel el nem rhet. Ami mg ezentl hozztartozik az let s a hall igazi archoz, emberi llapotunkhoz, az mr a kegyelem ajndka: „…megvltattatok a ti atyitoktl rklt hibaval letetekbl…” (1Pt 1:18–20).
Vitatjk, hogy a 28–29. versek nem csupn a blcsessgre rtendk-e? A 27. versben egy glossztor keze nyoma ltszik, a „Qhlt” sz pedig valsznleg nvelvel ll itt.
Prd. VIII. RSZ
Prd. 8,1–8. A blcs magatarts a zsarnoksggal szemben.
A blcs dicsretvel kezddik a szakasz. A blcsessg a dolgok mlyre lt, biztonsgot, bels nyugalmat ad az embernek, ami az arcon is tkrzdik. A tovbbiakban a keleti zsarnok-knyr jl kivehet kpe van elttnk. Nagy hatalom a kezben, akaratt mindenben vghezviszi, senki nem vonhatja felelssgre. Mi a blcs viszonyuls a zsarnokhoz?
Alapvet dolgot tisztz a Prd, mikor elszr arrl beszl, hogy e dologban nemcsak a zsarnokkal van dolgunk. A felsbbsget Isten rendeli, akihez Istenre tett esk kt. – Csak tallgats trgya, hogy milyen eskrl van sz (2Krn 36:13?). – Azutn kvetkeznek a blcsessg diktlta j tancsok. A zsarnoksggal szemben a lzads nem megolds, mivel Istennel is szmolni kell. Parancst teljesteni kell. Viszont: nem kell megrmlve elrohannod sem elle, nem kell rettegned sem, ha megrizted parancst s nem vagy rszes olyan dologban, ami miatt joggal kell rettegned. Vagy ms fordtsi lehetsg szerint: nem kell indulatosan elrohannod szne ell, ha nem gy szl, ahogyan kvnod („ne llj meg a gonosz sznl”). rtelmetlen dolog volna igazad tudatban ellenkezni vele. gy is, gy is – mindent megtehet (3. v.). Azt is vedd tudomsul, hogy nem a te dolgod felelssgre vonni tetteirt (4. v.). Lgy jzan, vedd tudomsul a tnyeket, ne rettegj s ne bsztsd magatartsoddal s akkor mindent megtettl, ami rajtad ll, hogy elkerld a gonoszt (5a v.).
A msik tancs – amely nlkl az els tves lenne – szinte egy llegzetvtelre kvetkezik az els utn: semmikppen se higgy az erszak s a zsarnoksg mindenhatsgban! Egyedl Isten a mindenhat. Minden dolognak megszabott ideje van s tletre kerl minden. A zsarnok felett is van, aki tl. Ha elj az id, semmi sem mentheti meg az tlettl a zsarnokot sem. maga sem tudhatja, hogy mi kvetkezik r. Annyi bizonyos: ahogyan senki nem tudja hatalom alatt tartani a lelket (vagy: a szelet), ahogyan nincs hatalma az embernek a hall napja felett, ahogyan az tkzetbl senkit el nem engednek – ppen gy nem szabadthatja meg az erszak s a trvnyszegs azt, aki hasznlta s abban volt remnye (6–8. v.). rthetk ltalnossgban is e versek. A kisebb „zsarnokok” miatt is knnyen megmerevedik az arc. Mindenfle zsarnoksg ellen j orvossg: vgezd ktelessgedet, tgy meg minden tled telhett, amivel tartozol, de ne higgy mindenhat s tarts hatalmban. Gonoszsga s hatalma senkit meg nem menthet az tlettl. – Vagy mg egy jogosult magyarzat a szakaszra: gonosz dologba fogott, aki a felsbbsg ellen lzad. Nemcsak a gonosz felsbbsget, a lzadt is elri az tlet.
Prd. 8,9–17. Vigasztals a fldi igazsgtalansg lttn.
A vizsglds jabb eredmnyei a fldi igazsgtalansgra terelik a figyelmet. Visszs dolgok: 1. Vannak hatalmasok, akik msok krra gyakoroljk hatalmukat (9. v.). – 2. Dszes temetst nyernek a szent vrosban (vagy: a szent hely kzelben lhettek s szent fldbe temettetnek) olyanok, akik gonoszul ltek egsz letkben, viszont knytelenek voltak a szent helytl tvol lni s mg a j „emlkezet” sem lehet osztlyrsze olyanoknak, akik igazak s becsletesek voltak (10. v.). – 3. Slyosbtja a helyzetet, hogy mivel a gonosz nem kapja meg nyomban elmarasztal tlett, azrt jabb gonoszt nemz, a gonosz kiteljesedik, btran nvekszik. Az emberi szv gtls nlkl ontja gonoszsgt, a fken tart tlet elmaradsa miatt (11. v.). – 4. Annak ellenre, hogy szzszor is gonoszt cselekszik a bns, lete meghosszabbodik ahelyett, hogy id eltt rn utol a mlt hall (12a v.). – 5. Megtrtnik, hogy az igazak rszeslnek olyan bnsmdban, ami a bnsket illetn meg, s fordtva. Az igaznak a sorsa sikertelensg, szenveds, nyomorsg, a gonoszok sikert, megbecslst, rangot nyernek (14. v.). Letagadhatatlan tnyek. Ezt panaszolja a Zsolt 37; 49; 73 is.
A Prd szmra azonban mindezek lttn is alapvet valsg, hogy nem ez a hibavalsgnak elknyvelhet ltszat a vgs eredmny. Hogy az istenflk jrnak jl, s a bnsnek nem lesz j dolga, az olyan magtl rtetd bizonyossga, hogy minden tapasztalat s ltszat ellenre is ezt tartja valsgnak. Isten flelme (s a hit) hozzszmolja a lthatkhoz a lthatatlant: Isten cselekvse s tlete a dnt!
A blcs magatartsra a j tancs: Hasznljuk fel az Isten adta lehetsget az rmre; azzal, amit adott, ljnk rmmel, minden flsleges aggly nlkl. Tovbb pedig: ismerjk el alzatosan, hogy Isten cselekszik, s mi nem ismerhetjk meg cselekvsei rugjt, vilgkormnyzsa titkait. Amit a blcs mondhat, vagy megtudhat, nem maga a teljes igazsg s nem az utols sz, mg ha annyi igyekezet s fradozs van is mgtte (16–17. v.).
A fldi igazsgtalansg lttn az egyetlen vigasztals: egyszer nyilvnvalv lesz, hogy az istenflknek lesz j dolguk. Ezrt lehet rvendezni a kapott javaknak is.
Prd. IX. RSZ
Prd. 9,1–10. Isten uralkodik.
Az elz szakaszban elmondottakat fzi tovbb s indokolja itt azzal, hogy teljessgben Isten uralma alatt van az let, sorsunkat nem magunk irnytjuk, hanem felttlen szabadsggal Isten. Mindenekeltt az igazaknak s a blcseknek kell ezt tudomsul vennik, mert emberi oldalrl nzve, ket rinti rzkenyebben ez a tny.
Isten uralma alatt ll annyira az letnk, hogy szeretni vagy gyllni sincs magtl hatalmban az embernek. Nem irnythatja senki a maga sorst, minden rhet mindenkit, s senki nem tudhatja, hogy mi vr r. Isten uralmnak msik meghkkent tnye, hogy nincs lthat klnbsg igaz s tiszta, valamint a bns s tiszttalan ember sorsa kzt. Nem trvnyszeren s sablonosan, de prul jrhat az gyes gonosz is, s kaphat irigylsre mlt sorsot a fldiekkel nem sokat trd kegyes is. De termszetesen fordtva is lehet. Isten dntseit nem lehet befolysolni sem ldozattal, sem eskvel, de az ellenkezjvel sem. Isten nem lenne Isten, ha az ember akrmivel is knyszerthetn valamire. – De az abszolt hatalmrl s uralmrl bizonysg a hall is, amely elj egykppen gonoszra, igazra. Az T, gy a Prd is, a „harag oldalrl” nzi a hallt. Az lnek mg lehet remnysge, mg vrhat jutalmat, jvttelt, sok mindent, amit jnak lt az l e fldn. Ezrt megvetett ebknt is jobb az let, mint akr kirlyi pompval is, a hall. s mg ha nem sok is az, amit az l tudhat, ha csupn annyi belle a biztos, hogy tudja, az let vgn ott van a hall, mg az is tbb, mint amit a Selban tudhat az ember. Ott ugyanis nincs az lk szerint rtett jutalom, ott hinyzik a fldi rtelemben vett ismeret, az ott levknek nincs rszk abban, ami itt a nap alatt trtnik. Azt sem ltni, hogy mi van a Sel vgnl. – Az T termszetesen mr a „remnysg oldalrl” is nzi a hallt (Rm 6:23) s tud a hall hallrl is. E nlkl a remnysg nlkl azonban bizony gonosz dolog a hall, s aki az let mellett szavaz, az a relatve jobbat vlasztja.
Mivel az let egsze Isten uralma alatt ll, a Prd az elrhet fldi jkban, az rm lehetsgben Isten elre elrendelt ajndkt ltja, s ezrt annak megragadsra buzdt. Mivel a fldi jt is ksztette s ajndkozza, ppen azrt bizalmatlansg s bolondsg volna elszalasztani ennek lehetsgeit. Nem a ttlen lvezethabzsolsrl van sz. Az ember ltal elvgezhet munka is be van ptve Isten terveibe (Ef 2:10). Addig kell lni a kapott rmkkel, s addig kell munklkodni, mg nem j a hall. A Selban semmi emberi nincs tbb (7–10. v.).
Prd. 9,9:11–10:3. „Nem az, aki akarja…”
Nemcsak a cselekvs, hanem annak eredmnye sem az emberen mlik. Az eredmny nem ll egyenes arnyban az adottsgokkal s lehetsgekkel. Az lenne a termszetes, ha mindig a j fut rne elsnek a clba, mindig a hs nyern a harcot, s a blcsek s rtelmesek kapnk a nagyobb kegyet s nagyobb vagyont. A Prd azonban azt tapasztalta, hogy nem ez a helyzet. Semmi emberi igyekezet, buzgsg, tuds nem garantlja a sikert. Minden cselekvsben van valami „bizonytalansgi tnyez”, amit nem lehet kiszmtani, s az eredmny ms lehet, mint ahogyan szmtsunk szerint lennie kellene. Mintha „egy lthatatlan kz” belenylna az esemnyekbe, egyszerre minden a feje tetejre ll. Hirtelen, mint derlt gbl a villmcsaps, lecsap a „gonosz id”, s gy vergdik kelepcjben az ember, mint madr a trben, hal a hlban.
Nem jelenti ez azt, hogy akkor ht gyis minden mindegy, nem rdemes fradozni a jrt, vagy nem rdemes a jobb mellett dnteni. Csupn arrl van sz, hogy minden, mg a viszonylag legjobb is, olyan ezen a vilgon, hogy nem lehet teljesen bzni benne. me, a plda r:
A blcsessg a legrtkesebb fldi ajndk. Nagy haszna van. Egyszer egy kis vrost egy hatalmas kirly minden hadi ereje ellen megmentett egy blcs. De, mert szegny volt, nem kapta meg rte a legkisebb hlt sem, st egszen el is felejtettk. (rthet gy is: nem kapta meg a lehetsget r, hogy megmentse a vrost, noha meg tudta volna tenni. De mert szegny volt, senki se gyelt r.) me: az eredmny nem ll arnyban a vghezvitt tettel. Megvetik a blcsessget, mert szegny ember a hordozja. Nyilvnval, hogy valami hiba van a dolgokban, ha ilyen eredmnye is lehet a blcsessgnek, hogy megvetik (13–16. v.). Jobb a blcs beszde a bolondok kiablsnl – ha ppen meghallgatjk. De a tapasztalat szerint inkbb a bolondok beszdt hallgatjk meg. Tbbet r a blcsessg minden hadi eszkznl. De egy vtkes cselekvse olyan hathats, hogy sok j vesztt jelentheti (17–18. v.). A legrtkesebb olajba elg egy dgltt lgy, hogy megrontsa az egszet. Akrmilyen hathats is a blcsessg, sokkal kevesebb bolondsg erejt veheti, megronthatja. S fordtva nem ll (1. v.).
Minden, amit magunknak mondhatunk, megbzhatatlann vlhat. Magban hordozza erre a lehetsget. Valami szre se mindig vehet srls van a dolgokban. Ezrt nem mindig a gyorsak a futs, nem az ersek a diadal. „Nem az, aki akarja… hanem a knyrl Isten”. Csak re lehet biztosan szmtani egyedl!
A blcsessg segthet abban, hogy megfelel mdon cselekedjnk. A bolondrl az ton is ler bolondsga. Tbbet r, jobb, hasznosabb a blcsessg (2–3. v.), de „mindent” nem lehet tle vrni. Nem vlt be minden hozzfztt remnyt…
Prd. X. RSZ
Prd. 10,4–20. „Legyetek okosak…”
Blcs tancsok kvetkeznek szemlyes ints s ismert kzmondsok formjban. Noha a blcsessgtl se lehet mindent vrni, mert, mint minden emberi dolognak, ennek is megvan az a teherttele, hogy nem a vrt eredmnyre vezet, de mg ebben a formjban is elny s nagy nyeresg a bolondsggal szemben. A blcsessg „hegyi beszde” kvetkezik.
1. Mit tancsol a blcsessg, ha az uralkod, a felsbbsg megharagszik? Panaszkods, ktsgbeess, lzads, vagy ppen tlzott alzatoskods lehet r a vlasz, a vdekez magatarts. A helyes magatarts: ne rmlj meg, ne hagyd srtdtten fakpnl hivatsodat s munkdat, ne felelj haraggal! Higgadt, nyugodt magatartssal vgezd munkdat. Lgy szeld. Ha tovbb ingerled, valami gonoszt cselekedhet veled. A haragnak a derlt, nyugodt, higgadt magatarts az egyetlen ellenszere (4. v.).
2. Fokozottan szksg van erre a blcs magatartsra, ha nem csupn elszigetelt jelensgrl van sz, hanem egyetemesen visszs llapotok vannak. Tvedsnek ltszik e tny, de szinte trvnyszer e vilgon: a felsbbsg „tvedseknt” meg nem felel emberek kerlhetnek az lre, s a vezetsre alkalmasok meg nem rdemelt alantas helyzetbe kerlnek. A blcs magatarts ilyenkor is az: srtds, harag, flelem s lzongs nlkl vgezni a teendket. Elg alap ehhez, hogy a vilg kormnynl a gonosz idkben is tvedhetetlen hatalom rkdik (5–7. v.).
3. Ngy blcs monds arrl, hogy minden munknak megvan a maga veszlye, ezrt mindentt blcsen, vatosan s elreltan kell forgoldni. Aki veremsssal foglalkozik, beleeshet, ha nem vigyz; a falakkal foglalkoz szmoljon azzal, hogy a kraks alatt kgy fszkelhet; a kfarag megsebezheti magt; a ft hasogat ember gyeljen, hogyan vg. Minden emberi cselekedet veszllyel jr. Blcsen kell munklkodni, hogy a balga s knnyelm magatarts miatt kr ne rje az embert (8–9. v.).
4. Megvan a maga „letlen fejszje” minden emberi munknak, ami nehzz s keservess teheti. A blcsessg szmot vet az elvgzend munkval s a rendelkezsre ll eszkzkkel s jl felkszl a munkra. Sok hibaval s flsleges munktl s fradsgtl megkmlheti magt a blcs, aki kell gondossggal jr el munkjban (10. v.).
5. A blcs cselekvsben szmot vet a rendelt idvel s idejben cselekszik mindeneket. Az elmulasztott alkalom mindig krral jr. Csak a bolond hiszi, hogy mindegy, mit mikor cselekszik. – A kgybvls szoksos keleti mutatvny, tnyleges lehetsgt felttelezi a Prd csakgy, mint a zsoltrr, Zsolt 58:5–6 (11. v.).
6. A blcsessg szksges fk s zabola a beszdben, a nyelv szmra. A blcs mrlegre teszi a mondanivalt s arra igyekszik, hogy kls formjban is kedves s hasznot hoz legyen az. A bolond flslegesen beszl, s olyan dolgokrl is szvesen, amelyekhez nem rt, s amit nem tudhat az ember. Kzben a sok beszd miatt a legelemibb teendt se tudja (a vrosba szles t vezet, messzirl ltszik, mgis eltved). A balgatag fecsegs romlsba dnt elbb-utbb (12–15. v.).
7. A blcsessg adja meg a kell nuralmat, hogy tlzsba ne vigye az ember az evs-ivst. Pnzen meg lehet szerezni mindent, azt is, hogy a mulatsg, a mmor kedvrt tobzdjk az ember telben-italban. Klnsen a gazdagoknak s magas rangaknak van erre mdjuk. Minl magasabb helyen hinyzik a blcs mrtktarts, annl nagyobb krt okozhat, s vihet pusztulsba sokakat. A hatrokat senkinek sem lehet bntetlenl tlpnie. Tarts mrtket! (16–17.19. v.) – A kirly gyermek-voltra utals a blcsessg hinyra cloz.
8. A blcsessg megv a hibaval fradozstl, de megv a msik vglettl is. A restsg mg akkor is tletes dolog, ha nem okoz krt, mert a kapott ajndkot s lehetsget nem hasznlni magban vve is vtek. De a blcs tudja, hogy e restsg mindenkppen krt is okoz (18. v.).
9. Azt taln mg a bolond is megtanulja elbb-utbb, hogy vannak idk, amikor nem tancsos nyltan fecsegni s a felsbbsget tkozni. A blcsessg tancsa az: zrt krben se, mg gondolatban se tkozd fejedelmedet, de senki mst se. Nemcsak azrt, mert a falnak is flei vannak, s az gi madr is elviszi a szt, hanem – ki nem mondottan errl van sz –mert van, aki napfnyre hozhatja az elrejtett dolgokat, van, aki ismeri a ki nem mondott szt is. miatta ne tkozd a felsbb hatalmassgot, amelynek alvettettl (20. v.).
Tud az T olyan blcsessgrl is, amely vgeredmnyben bolondsg, mert szemben ll Isten rk hatalmval s az emberi rtelem blcsessge szerint akar tlni nem-emberi dolgokrl (1Kor 1:18kk.). Itt termszetesen nem errl van sz, hanem arrl az Istentl val blcsessgrl, amely ismeri korltait, vges voltt. Az ilyen blcsessg – az adott hatrokon bell maradva – j segtsg az lnek!
Prd. XI. RSZ
Prd. 11,1–8. A hit merszsgvel…
E szakasz magyarzata – alapjban vve azonos alap mondanivalval – kt f irnyban halad. Az egyik szerint itt a Prd arra buzdt: rdemes merszen kereskedni, hajkat kldeni a tengerre ruval, mert kockzatos dolog ugyan a vzre bzni a kenyeret, de nyeresggel lehet azt visszakapni. Mindenesetre j, ha vatosan teszi ezt az ember, 7–8 hajra s nem egyre kell rbzni mindent, mert minden hajt nem r baj s biztosan nyeresget hoz a kockzat. – A msik irny szerint a j cselekedetre szl buzdts van e sorokban. Amit msnak adsz, az ugyan olyasminek ltszik, mintha a megbzhatatlan vzre bznd r a kenyeredet. Mgis adj, bsgesen adj, adj htnek-nyolcnak is (soknak), mert nem tudod, mi vr rd. Visszakaphatod, amit merszen odaadtl (1–2. v.).
Vannak dolgok, amelyek trvnyszeren kvetkeznek egyms utn. A teltett felhbl es hull, s a kidnttt fa az eldls helyn marad. Ilyen termszetes kvetkezmny az is, hogy aki kockztat, az nyeresget kap – aki adakozik, az jtettnek jutalmt veszi (3. v.).
A vetshez szlcsend kell, az aratshoz derlt id. De aki a vetssel s az aratssal is egszen biztosra akar menni, szinte bizonyos, hogy elksi a kell idt. A felettbb val agglyoskodssal elszalasztja az ember a j lehetsget s biztosan elksik, vagy semmit nem cselekszik (4. v.).
Merszsg kell ltalban mindig ahhoz, hogy az ember valamihez hozzfogjon (kereskedshez is, j cselekedethez is), mert teljes pontossggal nem ll mdjban kiszmtani a kvetkezmnyeket. A maga terveibe nem tudja az ember beleszmtani Isten titkos tjait. Vannak titkok (mint a szl tja, vagy a terhes asszony mhben a csontok), amelyeket csak Isten tud. Cselekedetei kikutathatatlanok. E titkok ismerete hinyban azrt minden cselekvs mindig kockzattal jr az ember szmra (5. v.).
ppen ezrt reggel s este – szntelenl – munklkodni kell. Mivel nem tudhatja az ember, hogy mikor tallja el a kell idt, s melyik cselekedete jr megfelel eredmnnyel, azrt meg nem restlve, el nem csggedve s flsleges agglyoskods nlkl kell vgeznie munkjt – re hagyva a tbbit, Aki Ura szlnek s viharnak, s Akinek hatalmban van minden eredmny is (6. v.).
A szntelen aggodalmaskods, a kockzat vllalstl val flelem megkeserti az letet. Felh, amely eltakarja a napot. Ezrt szabadon, aggodalmaskods nlkl kell lni az letet, rlni kell a napnak, a vilgossgnak, minden lehetsgnek. Az id gy is, gy is elszalad, s j az id, amikor a nap, minden mssal egytt eltnik. Hiszen alapjban vve minden, az eljvend sttsggel egytt, hibavalsg (7–8. v.).
A Prd gondolatmenete mgtt, vagy a vgnl, ott lehetett Izrel trtnetnek sok ismert esemnye. brahm elhvatsa, az exodus, a Vrs-tengeri tkels, a pusztai vndorls, Gedeon trtnete stb., arrl beszlnek, hogy voltak emberek, akik nem is csupn „kenyerket vetettk a vzre”, hanem egsz egzisztencijukat feltettk a „bizonytalanra”, a lthatatlanra, az elhv s vezet isteni szra – a hit merszsgvel s kockzatval. A „hitbl lni” mindig azt az egzisztencilis kockzatot jelenti: olyasmire bzni mindennket, egsz valnkat, ami az emberi lts eltt a hborg tengernl is bizonytalanabb: hogy Isten l s uralkodik s az akarata megy vgbe mindig mindenekben.
Prd. XII. RSZ
Prd. 11,11:9–12:7. Mieltt a por fldd lenne…
Most egyenesen az ifjsghoz cmezve halljuk felcsendlni az rvendezsre buzdt felhvst. Az r bizonyosan nem fiatal mr. reg ember ritkn hajland arra, hogy az ifjsgot rvendezsre s vidmsgra buzdtsa. Inkbb fkezni szeretn az regkor az ifjsg mulatsgvgyt, rvendezst. Pedig az ifjsg az rvendezs rendelt ideje. Addig kell rlni, mg minden adottsg megvan hozz. S az ifjsgnak lehet is, aggodalmaskods nlkl, szvbl rlnie. De termszetesen azt is tudja a blcs, hogy veszedelmes dolog lehet az ilyen biztats az ifjsg szmra. Knnyen arra segtheti, hogy fktelensgbe csapjon t az ifji rvendezs s hatrtalan letkedvben tlzsba esvn, egszen rabjv vljk az rm-hajhszsnak. Ezrt emlkeztet a Prd nyomban a buzdts utn a Teremtre, s arra, hogy az Isten tletre von. Egyltaln nem azrt teszi ezt, hogy elriassza az ifjsgot az rvendezstl. Nem arrl van sz: lgy csak vidm s rvendez, s egyszer majd fizess meg rte kemnyen az tletben! Hanem az rnak az a meggyzdse – rzik ez az egsz knyvben –, hogy nincs igazi rm Isten nlkl. Isten ellenre az ifjsgnak sem, senki msnak sem lehet rlnie. Az rm, amely nem brja ki az Istenre val emlkezst, semmikppen se lehet az igazi rm. Az igazi rm Isten ajndka. Rosszul is fel lehet hasznlni az rvendezs idejt. Ne mrgezze meg semmi az ifjsg rmt, de meg kell tudnia, hogy az szmra is vannak hatrok, amelyeket bntetlenl nem lphet t. A hatrokon bell azonban szabad rvendeznie. Ha nem teszi, elmulaszt valamit, ami soha tbb vissza nem jn. A hatr: csak Isten hatalma alatt (9–10. s 1. v.).
Az ifjsggal ellenttben az regsg mr nem az rvendezs ideje. Az regsg jellemz vonsainak rajza kvetkezik. A Prdiktor, eddigi stlustl eltren, megkap kpekkel rajzolja meg a hall fel tart llapotot, mintha csak azt mondan vele, hogy az olyan csnya, hogy csak megszpt kpekben rdemes rla beszlni. Az regsgben a hall rombol munkja ltszik, az ll a vgnl, s annak kzelsge ltszik meg rajta. tletes, pusztt munkjt viseli magn az regsg. Emiatt olyan az reg lete, mint a kzeled ess, bors vszak, vagy mint az alkonyat, ahogyan a 2. v. sszefoglalva mondja. Azutn egyenknt halljuk, hogy milyen rombolst vitt vghez az emberen a ml id. (Klnsen is feltn, ha az nn vlegny-menyasszony rajzval hasonltjuk ssze ezt a lerst!) – A hz reszketeg rizi termszetesen a kezek; a tmolyg, egykor ers frfiak a lbak. A megfogyatkozott rl lenyok a fogak, hinyosak, nem rlnek mr. Mr csak homlyosan ltnak az ablakon kinzk: a szemek. A flek, az utcra nyl ajtk bezrultak, nem hallanak mr. A malomzgs, az reg beszde nem a rgi ervel trtnik. A hasonlatok egy izraelita hz jellegzetes vonsaival rajzolnak. Omladozik mr. Az alvs olyan ber, hogy a madrcsipogs is felriasztja az reget. Az nekl lnyok elhallgatsa arra utalhat, hogy se ereje, se kedve az neklshez az regnek, de taln trelme sincs mr hallgatni azt (3–4. v.). – ltalban az let minden terletn kellemetlen meglepetsek vrnak az regre. A legkisebb emelked is lekzdhetetlen akadly a szmra, eddig szre se vett veszedelmeket rejt az t. Haja sz, mint a hulls eltt ll mandulavirg. Mozgsa nehzkes; a jllakott sska vonszolja gy magt. A tlrett kapor kipattan, vge fel jr lete. gy az regnek is. – Termszetesen se szeri, se szma e verseknl a klnbz magyarzatoknak. Azt emltsk mg meg, hogy sokan gy ltjk, hogy az 5. v. mr nem kpes beszd. A virgz mandula a tavaszt jelzi, a sskajrs ideje a kora nyr, s a kapor nyri nvny. gy arrl volna sz: a termszetben eljn a tavasz s a nyr, de az reg mr mit sem rzkel belle. Elmegy „rks hzba”, meghal. Az rks hz a sziklba vjt srreg, mely, mint maga a szikla, rk (5. v.).
Mellkesen emltsk meg – ppen az regkor ilyen szp kpekkel trtn rajza miatt –, megvan az regkornak is a maga sajtos szpsge s ajndka. Ez termszetesen ms lapra tartozik, s a tnyen nem vltoztat: a hall kzelben jr let az regek. Az se ktsges, hogy Isten nem az vek szma szerint osztlyoz (brahm elhvsakor 75 ves, Jeremis ifj mg). rk cljai szolglatban felhasznl fiatalt, reget egykppen.
Akrhogyan kell is rteni a 6. v. kpes szavait, bizonyos, hogy a hallrl van sz benne. Nyilvnval az is, hogy mikor az let megszakad, a Prd szerint valami szp, nemes s drga dolognak van vge. A vers a legdrgbb dolgokat veszi hasonlatul: ezstlnc, aranypalackocska. Az let drga ajndk sok hibavalsgot hordoz volta ellenre is. Amg megvan, hlval kell fogadni s jl hasznlni. Az elszakadt ezstfonl, az eltrt aranycssze, az eltrt kors, s a ktba zuhant sszetrt kerk kpe a teljes romlst mutatja. Egyszeri dolog volt az let, nem lehet jrakezdeni, nem lehet visszahozni az elmltakat. A hall a teljes testi vg!
Vgl pedig flrerthetetlen szval is, kp nlkl is: a por visszatr a porba, amelybl vtetett. A vgs lloms, a knyrtelen vg a hall. A llek pedig visszatr Istenhez, akitl szrmazott (Gen 2:7). Hogy egsz pontosan mit jelent ez a Prd szmra, nem lehet tudni. Annyi bizonyos, hogy az szemben se a hall az r, hanem az Isten, aki tl. – Termszetes az is, hogy az T vilgban egszen ms rtelme van a hallnak, s annak, ami utna kvetkezik, mint a Prd szemlletben. Tbbrl s jobbrl tud!
Prd. 11,8–14. Epilgus.
Valszn, hogy a htralev verseket nem Qhlt, hanem valaki ms (egy? kett? vagy hrom?) szemly rta. Taln egy tantvny, vagy valaki, aki ismerte az rt, vagy olyanvalaki, aki a knyvben foglaltakkal egyetrtett. Taln a kanonizls megknnytsre kerltek ide e versek, arra figyelmeztet clzattal, hogy hogyan is kell a knyv egszt rteni?
A 8. v. mindenesetre a knyv mondanivaljt emeli ki: minden hibavalsg. A knyv egsze arrl szl, hogy valban minden, minden emberi cselekvs, minden, amit csak megvizsglhat a kutat blcs elme: hibavalsg. Az egsz let olyan, hogy nincs benne maradandsg, megbzhatsg, ms, mint aminek ltszik, nem lehet r pteni. Maga a relatve legfbb j, a blcsessg, is olyan, hogy nem vltja be teljessggel a hozzfztt remnyeket. Ott van benne is a srls, ami megbzhatatlann teszi. s minden erfesztse ellenre se r el arra az eredmnyre, amire trekszik.
De ennek ellenre is hasznos a blcsessg. Ennek birtokban r a prdiktor. Tant clzattal, hogy megkmljen a hamis utaktl, helytelen ltsoktl, az id eltti elpusztulstl. Segteni akar – a maga mdjn. Tiszteletre mlt fradozssal vgzett munkja eredmnyt igyekszik szintn s megfelel formban eladni. Az igazsg ugyan igazsg akkor is, ha nem tetszets formban jelenik meg. De mirt ne lthetne tisztes ruht a blcsessg is, mikor annyi talmi dolog tetszeleg hivalkod dszben? De ht, akrmilyen tetszetsre csiszolja is az igazsg s blcsessg beszdt, azon nem vltoztathat, hogy ne srtsen, ne rintsen fjdalmasan. Sebezni tud az igaz s blcs beszd. A keleti ember kezben az sztke irnytsra szolglt: az llatnak bizony fjdalmat okozott, ha a maga feje utn akart menni. A blcsessg ezt a teendt van hivatva vgezni: a j irnyban tart s teljes erfesztsre sarkall. A bevert szegek tartst adnak valaminek, szilrdsgot. Ezt teszi a blcsessg is. Szilrdan odakt, megtart ott, ahol lennnk kell, ahol a helynkn vagyunk. – s mivel nem csupn emberi beszdrl van sz, hanem az „egy Psztortl” (Zsolt 23) valk az igk, biztos, hogy javunkra szolglnak. Mg akkor is, ha fjdalmat okoznak s sebeket ejtenek olykor rajtunk (9–11. v.).
Sok knyvet rnak az emberek, sokat lehet tanulmnyozni, sok fradozssal lehet gyjteni a tapasztalatot. Ezt tette a prdiktor is. Amit tapasztalt, ltott, amit lert, annak foglalata, summja, sszegezse ez: Fljed az Istent, s rizd meg parancsolatait. Ez a fontos, ez a feladata az embernek.
s az utols vers, a summzs megindokolsa, a maga szvetsgi tartalmban is mr az T fel utal: Isten, aki mindeneket hatalma alatt tart, tlet al is von mindeneket.
A zsinaggai hasznlat az utols vers utn jra olvasta a 13. verset!
sszegezs az T fnyben.
1. Minden hibavalsg! – mondja a knyv. De ezt mondja az T is: „…a teremtett vilg hibavalsg al vettetett…” (Rm 8:20). „Ha pedig Krisztus fel nem tmadott, hibaval a mi prdiklsunk, de hibaval a ti hitetek is” (1Kor 15:14). – Ennek tudatban kell lnnk letnket!
2. Minden Isten korltlan uralma alatt ll, az akarata megy vgbe mennyen, fldn. Az T nyelvn: „akr ljnk, akr haljunk, az ri vagyunk” (Rm 14:8). Tovbb is: Ef 2:10; Fil 2:9–11; 2Pt 2:9; Jel 11:15. Nem utolssorban: „Alleluja, mert uralkodik az r, a mi Istennk, a mindenhat!” (Jel 19:6). Ennek tudatban t kell flnnk!
3. Isten ad rmt s ajndkot s azt aggodalmaskods s flelem nlkl el lehet fogadnunk kezbl. Az T szava: „Ne aggodalmaskodjatok…” (Mt 6:31–32). Tovbb: Jak 1:17; Rm 8:28; el egszen addig: „Mindenkor rljetek!” (1Thessz 5:16). Ennek tudatban szabad rvendeznnk!
4. A blcsessg hasznos a maga helyn, korltaival egytt is az let legfbb javai kz tartozik. Errl az T gy: „Meglsstok azrt, hogy mi mdon jrjatok, nem mint bolondok, hanem mint blcsek” (Ef 5:15). Tovbb: Mt 7:25; Mt 10:16. Ennek tudatban keresnnk kell a blcsessget!
Termszetesen, hogy a Prd nem tudhatott a kijelentsnek abban a szakaszban, amelyben lt, olyant, amit csak az T vilgban tudhatunk. Korltai „rendelt idejnek” korltai voltak. Mi „jobbra” tanttattunk. Mi tudjuk, hogy egyedl a kegyelem tarthat meg. De ahhoz a „minden hibavalsg” megismersn t visz az t. S ehhez segt ma is a Prdiktor knyve!
|