PRDIKTOR Bevezets 01 - 05 Zergi Gbor
A PRDIKTOR KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Zergi Gbor lelksz
Bevezets
A knyv neve, helye a knonban.
A Prdiktor knyve a hber knon harmadik rszben, az t „Tekercs” negyedik tagjaknt kapott helyet. Hber neve: Qhlt.
Ezt a cmfeliratban, az 1:1-ben, szerepl nevet – noha a klnfle feltevseknek se szeri se szma – az exegetk tlnyom tbbsge gy rtelmezi, hogy a jl ismert „qhal” gykbl szrmazik, amelynek jelentse „sszegyjteni”, embereket sszegyjteni. Politikai sszejvetelre is vonatkozik, de ha Istennel kapcsolatos, az ekklsia fogalmnak hber kifejezje is lehet a qhl. A gyk igeknt csak hifilben hasznlatos, qal alakja nem fordul el. A Qhlt sz nyelvtanilag nem lehet ms, mint a qal. part. act. nnem alakja. gy jelenten azt a szemlyt, aki a gylst sszehvja, vezeti s szl az egybegyltek eltt. A sz a Szentrs ms knyvben nem fordul el, ebben a knyvben tbbszr, ktszer nvelvel. A szveg, alakja ellenre, mindig hmnem szknt kezeli. Hasonl kpzs sz fordul el az Ezsd 2:55; Neh 7:57; valamint az Ezsd 2:57-ben. Ezek figyelembevtelvel, de fkppen arab pldk nyomn lltjk, hogy szoksos valamely lls vagy hivatal betltjt az lls vagy hivatal nevvel jellni. Feltehet azonban az is, hogy a sz clzatosan vlasztott ri lnv. A szokatlan szkpzs is ezt hzza al. sszefgg a „qhl” alapvet jelentsvel s mind a knyv tartalmnak, mind cljnak jelzse szempontjbl is tall: Prdiktor.
A Prd knyvt a magyarzk szentrsbeli helytl fggetlenl a Jb s Pld knyvvel egy csoportba, az n. „tant knyvek” kz, vagy helyesebben a „blcsessgirodalom” darabjai kz soroljk. A szoksos hber kifejezs a „hokmh”-kltszet pontosabban meghatrozza ezt a fogalmat. E knyvek keletkezsi idejket tekintve nagyjbl egykorak. Abbl a korbl valk, amikor a trvnyads ideje mr rgen lejrt, elhallgatott az a prftai sz is, amely kzvetlenl hirdette Jahve jabb zenett, amikor az isteni kijelents a theolgiai megfontolsok nyelvn rt el az emberhez. Jellemz e knyvekre a tant-clzat. Hol les, frappns szentencia, kzmonds, hol gondolkodsra ksztet pldk, megfigyelsek s elemzsek sora ltal akar kzel vinni a lnyeghez. Elssorban az rtelemhez szlnak s ott akarjk elsegteni a szksges s dvs „metanoit”. A kzppontban nem trtneti szemly, nem kzssg, np, vagy gylekezet ll, hanem az egyn, az egyes ember. A lt krdseire keresik a feleletet, s a radiklis vizsglds trgya az ember lete szles tvlatokban, sznes sokflesgben. Ott vizsgljk e knyvek az embert, ahol valjban is ll: a szlets s a hall, a j s a rossz, Isten s a Stn tkzpontjban. Ha az irodalmi forma, a trgy, emlkeztet is a rgebbi (egyiptomi, babiloni) vagy egykor (grg) pogny vilg irodalmi formira, gykeresen klnbzik azoktl abban, hogy a krdseket Istennel egytt veti fel. Ennek a vizsgld blcsessgnek alaptrvnye, elfelttele az, hogy Istent a maga valsgban hozz kell szmtani az lethez, mert krdseire csak gy kaphat az ember rvnyes feleletet. A vizsgld blcsessg csak ezzel a felttellel rhet el hasznos eredmnyt.
A knyv szerzje. Keletkezsnek helye, ideje.
A cmfelirat szerint a knyv szerzje „Dvid fia”. Msfl vezreden t vitn fell llt, hogy a Prd knyvt Salamon, Izrel blcsessgrl hres kirlya rta, vagy legalbbis az gondolatait tartalmazza a knyv. Az alapos tudomnyos elemzsek nyomn azonban ma mr vitathatatlan tny, hogy a knyv szerzje nem lehet Salamon. Mindenekeltt a knyv nyelvezete bizonyt a salamoni szerzsg ellen. Tbb mint szz olyan hapax legomenont mutat ki az exegzis, amely csak a Misna, Talmud s a klnbz targumok nyelvben fordul el. Oldalakon t soroljk azokat a sajtossgokat, amelyek a grammatika s a szyntaxis terletn jellegzetesen exilium utni eredetek. A salamoni kornl sokkal ksbbi eredet mellett bizonytanak a szokatlan szformk, ragok s szavak, valamint az aramizmusok, grcizmusok is (mg perzsa eredet sz is van a knyvben). Ha nem ll is vitn fell az az irnyzat, amely a knyv tartalmban hellenisztikus hatsokat vl felismerni, annyi bizonyos, hogy az a szellem s az a hang, amely a knyvben megszlal, teljesen idegen a salamoni kor embertl. A stlus is ksbbi eredetre vall. A knyvbl kiolvashat, vagy kiolvasni vlt trtnelmi httr ugyan nem szmt megbzhat rvnek. Negatv bizonytknak azonban elfogadhat: nehz elkpzelni, hogy Salamon a sajt korrl s uralkodsrl nyilatkozzk olyankppen, ahogy a knyv rja teszi.
A ksi r ezzel a cmfelirattal taln az egykori blcs kirly emlknek akart hdolni. De kiemelhette ezzel a cmmel a knyv jellegt is. A Salamonra trtn utals egyszerre vilgoss teszi az olvas eltt, hogy mirl akar szlni: az igazi blcsessgrl. De a mondanival minsgt is jelezhette a knyv elejn ez az utals: olyan blcsessgrl van benne sz, amilyen Salamon volt, vagyis Istentl kapott; olyan, amelynek kezdete (de vge is) az rnak flelme.
A szerz felteheten a blcsek osztlyba tartozott, ami a ksi zsid gylekezetben a legmagasabb rangok kz szmtott. A maga viszonyai kztt tuds ember, egyttal tant is, akinek hivatshoz tartozott a nyilvnos tants s a magngyekben trtn tancsads is. Tapasztalt, vilgltott, sokat prblt ember, aki magas rangja mellett nagy vagyonnal is rendelkezhetett. Ennek a nvtelen, ri lnv mg rejtz egykori blcsnek a munkja az egsz knyv; az epilgus (a 12:8–14) kivtelvel.
A keletkezsi helyet illeten sokan gondolnak r, hogy Alexandria lvn az akkori vilg szellemi kzppontja, az r ott tallkozhatott legjobban mind a rgi egyiptomi, mind az j helln hatsokkal. Sok apr, de egytt dnt, megfigyels nyomn azonban bizonyosnak tekinthet, hogy a knyv Palesztina terletn (valsznleg Jeruzslemben) keletkezett.
A knyv szerzje mr ismeri a teremtstrtnet jahvista s elohista megfogalmazst; a Mal 2:7-ben fordul el elszr a „mal’ak” sz, amely egszen jellegzetes fogsg utni fogalmat, papi cmet jelent. A keletkezsi id keressnl ez a terminus a quo. A terminus ad quem pedig a „Salamon blcsessge” cmet visel knyv megjelense (Kr. e. 190 krl), amely mr bizonyos ellenvetseket tartalmaz a Prd mondanivaljval szemben. A 2. sz.-ba datlt qumrni iratok kztt is talltak Prd kzirat-tredket. A nyelvi s egyb ilyen bizonytkok alapjn valsznnek ltszik, hogy a knyv a 3. sz. vgn keletkezett.
Tartalma, mondanivalja.
A magyarzk vlemnye legszlssgesebben a knyv tartalmnak, mondanivaljnak megtlsben klnl el egymstl. Az egyik vglet teljes szkepszist, st hitetlensget olvas ki a knyvbl, a msik pedig egyenesen az „istenflelem nekek neknek” ltja. Mindegyik irnynak megvan a maga tbb-kevsb jl megalapozott rve lltsnak igazolsra. Ktsgtelen, hogy a knyv hatrozottan s flrerthetetlenl hangslyozza, hogy minden hibavalsg. Ennek bizonytsra hozza a szerz letnek esemnyeit, vagy az ezt hatrozottan bizonyt pldkat. Szinte minden szba kerl itt, ami jellemzt lthat e vonatkozsban a figyel emberi szem. De nem ll meg ennl a tnynl, amirl egybknt az r is beszl. Meggyzdsnk, hogy a komor s stt pldk, a logikus s szinte ad absurdum elmen kvetkeztetsek, mlyrehat elemzsek nem pusztn a „minden hibavalsg” rideg tnynek a megllaptsra szolglnak. Mg az utols ht vers nlkl is – amelyet Qhlt egy tantvnya munkjnak tartanak – flrerthetetlen a knyv tendencija: megingatni szilrdnak hitt, de ingatag alapokra plt vlemnyeket, elvezetni az let helyes szemlletre, a helyes magatartsra, s a megnyugvst hoz megoldsra, az r flelmre. Aki nem akarja elvesztegetni lett hibavalan, aki a lehetsgekkel jl akar lni, annak a blcsessg megszerzse, s a blcsessg kvnta letfolytats nlklzhetetlen. A mondanival nem ellentmondst nem tr parancs formjban hangzik el, hanem meghkkent formjval is gondolkodsra ksztet s a helyes lts fel szort. A knyv rja nem szkeptikus, nem is filozfus, hanem „theolgus”, s mint ilyen veti fel a krdseket s teszi fel a krdjeleket. Ktsgtelen, hogy a knyv nem maga az evanglium, s nem az utols szt mdja ki a kijelents trtnethen. De j szolglatot tesz, amikor blcs vizsgldsai s les megfigyelsei, valamint kemny logikja erejvel kihzza a talajt a nagyon magabiztos s nagyon a lthatkra s emberire pt let all s odaszort Isten flelmre. s ha nem lenne igaza a Prd ltsnak, ha nem lenne magban vve minden hibavalsg, akkor Isten Finak nem kellett volna emberi testben eljnnie s elszenvednie a kereszthallt megvltsunkrt. Az jszvetsg fell nzve a Prd is, mint a trvny, a Krisztusra vezrl mester a szemnkben.
A knyv kisebb egysgekre tagozdik. Szerkezetben csak laza s ad hoc sszefggseket mutat. Csapongan vltozik a tma. A knyvet a f mondanival fogja ssze s teszi egysgess. Ennek szolglatban ll s e fel visz kzelebb minden mozzanat.
A knyv egsze klti mnek tekinthet, annak ellenre, hogy a punkttorok przai akcentusokkal lttk el.
Fontosabb kommentrok:
Fr. Delitzsch: The Book of Ecclesiastes, Grand Rapids. 1947; A. R. Fausset: A Commentary critical, experimental and practical, vol. III., Michigan, 1948; H. W. Hertzberg: Der Prediger, Gtersloh, 1963.; H. Lamparter: Das Buch der Weisheit, Stuttgart, 1959.; Th. Leale: A Homiletic Commentary on the Book of Ecclesiastes, New York.; G. L. Robinson: Ecclesiastes (The Abingdon Bible Commentary), New York, 1929.; D. G. Siegfried: Prediger und Hoheslied, Gttingen, 1898.; D. G. Wildeboer: Der Prediger (Die fnf Megillot), Leipzig, 1898.; W. Zimmerli: Das Bueh des Predigers Salomo, Gttingen, 1962.; O. Zckler: Das Hohelied und der Prediger, Leipzig, 1898.
Prd. I. RSZ
Prd. 1,1–11. „Minden hibavalsg!”
Ez a bevezet mondat adja meg az egsz knyv alaphangjt. A „hbl” alapjelentse: lehellet, fuvallat, pra. gy hvtk az els emberpr msodik fit (bel). tvitt rtelemben hibavalsg, de kzel van hozz a mulandsg, cltalansg, ertlensg jelents is. Az 1:2 s a 12:8 kztt mg 31-szer elfordul sz rnyalati jelentse ezek kztt mozog. A knyv egsze mutatja, hogy mi az a „minden” a Prd szemben, ami hibavalsg, s mi mennyire az. – A knyv nem gy kezddik, mint a prftai knyvek: „Ezt mondja az r!”, hanem: „azt mondja a prdiktor”. Nem azzal az ignnyel kezdi, hogy gondolatai ebben a formban Isten vgs gondolatai is az emberrl s a vilgrl. Itt a vizsgld ember mondja vlemnyt s gy ez nem felttlenl a megfellebbezhetetlen vgs tlet s vgs sz arrl, amirl szl.
A vizsgld mindjrt kezdetnek kemny krdst vet fel. Mi az a haszon, „nyeresg”, amit az ember fradozsaibl megkaphat? A krdsben mindjrt benne is van a vlasz: semmi! me, itt van a fld, amely az emberrt teremtetett, s csak az llandan vltakoz nemzedkek halltncnak a helye a maga masszv valjban. A fld urnak nincs maradandsga. Itt s a kvetkez versekben participiumos szerkezet ll, llandan hangslyozva az lland, folyamatos vltozst. A napot sem a Zsolt 19 szemlletben ltja, hanem az rks, cltalan krforgst figyeli meg nla. (Az kori szemllet szerint a nap jszaka nyugatrl keletre siet, hogy jra felkelhessen.) Hasonlan monoton s cltalan a szl rks, nyugtalan krforgsa is. A ngyszer visszatr „szbb” gyk az lland, egyhang ismtldst emeli ki. Hasonl cltalansg ltszik a folyk sorsban is. Szntelen szlltjk a tengerbe a vizet, s az meg nem telik. Az eredmny teht: a nemzedkek, a nap, a szl, a vz cltalan fradozst mutatnak, nincs semmi eredmnye a fradozsuknak. „resjrat” minden. – A 8. v. rthet gy, mint az eddigi vizsglds sszegezse. De inkbb arrl van sz, hogy az elz pldk utn az emberi cselekvs, beszd, lts, halls is ugyanolyan cltalan s hibaval. Az ember beszl, lt, hall, s az eredmny: nincs semmi j a nap alatt. Amit jnak vl az ember, arrl is hamar kiderl, hogy az jnak ltsz forma ellenre is a lnyeg rgi. – s mg egy megfigyels: a sok emberi fradozs nemcsak hogy clt nem r, hanem mg emlkezete se marad az embernek. Egszen hibavalan cselekszik. A vgs eredmny teht: semmi haszon sehol semmiben, minden hibavalsg. Ez a Prd knyvnek a nyitnya.
A teremts befejeztvel Isten ltta, hogy minden „igen j”. A Prd az ellenkezjt ltja: „minden hibavalsg”. Az T is gy ltja: Rm 8:20kk. Az okt nem keresi a Prd, csak a tnyt szgezi le. Az T az okrl is tud, amit rviden gy mond: a bn.
Igaz a msik ttele is? Valban nincs semmi j a nap alatt? A modern ember szemben nagyon odakvnkozik e megllapts utn a krdjel. Ktsgtelen, sok minden mss lett mr a Prd ta is e vilgon. De: fradozni, gondoskodni, alkotni s rklni, srni s nevetni, felnni s megregedni, vgl meghalni – nem ez volt mindig, s nem ez ma is az ember lete? Ma is vannak, mint ahogyan mindig voltak, rdekellenttek, hatalmi trekvsek, betegsgek, katasztrfk, hadsznterek! s ami a dnt: a lnyegben nincs vltozs, semmi j. Nem vltozott a tny: az egsz teremtett vilg egyetemben nyg s svrog. Az j kls alatt az ember szve dobog.
Sok magyarz gy vli, hogy ez a szakasz az egsz knyv mondanivaljt foglalja ssze. Most egszben llaptja meg mindenrl, hogy hibavalsg, s a tovbbiakban kvetkezik a rszletezs.
Prd. 1,12–18. Mire j a blcsessg?
Salamon gy l az utkor emlkezetben, mint akinek birtokban volt minden, amit a fld javakban, fnyben, lehetsgekben nyjtani tud. Ha ilyen ember adja r magt a vizsgldsra, hiteles vlaszt nyerhetnk az eredmnyre vonatkozan. Ha se, akkor ki az, aki jl ttekintheti a dolgokat? Az r belekpzeli magt Salamon helybe, ami az effajta rsoknl szoksos eljrs. Ha maga Salamon rta volna e sorokat, bizonyosan nem gy rja meg. – A „drs” s a „tr” a kutats kt formja, az els a mlysgre, a msik a kiterjedsre vonatkozik; a kett egytt a nagyon alapos kutats kifejezse. A vizsglds eredmnye jra csak az, hogy minden hibavalsg. Az emberi fradozs hibavalsgnak kifejezsre mg tbbszr felbukkan j kp szolgl: kapkods a szl utn. A kifejezs mgtt az a kp van, hogy az ember kinyitott kezvel elkapja a szelet, de amikor utna megnzi, hogy mit fogott, ltnia kell, hogy semmi sincs kezben. Azt mondja e szakasz teht, hogy a vghezvitt vizsgldssal is csak gytri magt az ember, hibaval munkt vgez. Mirt? Meglep termszetessggel hangzik a vlasz: Isten adja a hibaval munkt s a vele jr gytrdst az embernek! Hirtelen bukkan itt el els zben Isten neve. Jele annak, hogy a Prdiktor szmra Isten nem problma. Vitn fell ll szmra nemcsak lte s valsga, hanem az is, hogy beleszl az ember letbe, s tbbek kztt azt a gytrdst is adja, hogy lte rtelme s haszna utn kutasson. Gytrelmes fradozs ez, mert a dolgokban ott van a hinyossg, a „defekt”, s nem tud rajta vltoztatni semmi erfeszts. – A blcsessg s az ismeret minden fldi jnl rtkesebb s tbb. De ha azt vizsglja az ember, hogy az ilyen blcsessg ad-e rtelmet, rtket az letnek, hogy rdemes-e vele lni az letet a nap alatt – a felelet nem nagyon vigasztal. Mert a blcsessg ktl dolog: segt ugyan jl ltni a dolgokat s mlyre pillantani az esemnyeknek, ugyanakkor azonban ppen a dolgoknak a hibaval volta az, amit felfedez – s ettl a felfedezstl a bolond megmenekszik.
A trtnsek s a dolgok alapos s mlyrehat vizsglata csak azt az eredmnyt hozhatja, hogy a blcsessg csupn arra j, hogy szrevegye a hinyossgokat, a dolgok mlyn rejtz fogyatkossgot, s azt a gytr tnyt, hogy nincs mdjban vltoztatni rajta. A hibavalsg, a „kapkods a szl utn” gytrelmes s nyomaszt tnye, a dolgok fogyatkossga s hinya mgtt Isten ll. Egyenesen adja az ezekkel val gonosz gytrdst az embernek. Az nmagval eltelt, nllsult s az letet a maga mdjn berendezni szndkoz ember olyan utat jr, amelynek a vge menthetetlenl a csd. Semmi erfesztse nem vltoztathat ezen az llapoton. Isten a gyengkkel s csdbe jutottakkal akar jat kezdeni (2Kor 12:9kk.).
Prd. II. RSZ
Prd. 2,1–11. Az rm prbja.
Miutn a blcsessg tja hibavalnak bizonyult, kiprblja a prdiktor az ellenkezjt is, az lvezetek s az rm tjt. Nyomban meg is mondja az eredmnyt: hibavalsg jra, nincs semmi haszna, esztelensg. Hogy ktsg ne merlhessen fel a vizsglds alapos volta miatt, elmondja, mikppen trtnt az. Mindenekeltt, a blcsessg szemben nagyon gyans, s szokatlan mdon a borhoz folyamodik, amely „megvidmtja az ember szvt” (Zsolt 104:15). A borivs a jlt jele (m 6:6; zs 5:11). Odaadja magt erre az lvezetre. A blcsessg csak a megfigyelst vgzi, regisztrlja a tapasztalatot: j rtelmet kap-e ebben a bolondsgban az let? Arra vigyz a blcsessg, hogy ne rabszolgja legyen az lvezeteknek, hanem azok szolgljk az embert (3. v.). Nagyban folyik a prba, kirlyi mretekben. Megteremti azt a krnyezetet, ami a keleti ember szemben a boldogsgot megadhatja. A palotk emelse alapjban vve meg nem engedett luxus (zs 5:9; m 3:15). A szlhegyek az rm klnleges helyei (zs 16:10). A kerthez s szlhz mvszi parkok s dszkertek, a Palesztinban klnsen is a fnyzs cscspontjt jelent tavakkal. A gazdagsg egyb nyilvnval jelei: a szolgahad, a marhacsordk s a juhnyjak, ezst s arany kincsek, taln mkincsek. Nem maradt ki az lvezetekbl az nekesek mvszetben val gynyrkds. s mindenekfelett a szerelem, az asszony s az asszonyok (klnsen gy tbbes szmban!). sszefoglalva – az ugyancsak lvezetet jelent megllapts –, mindenkit fellmlt mindezekben, mindenkinl nagyobb lett. s mg a blcsessg is hozz! Elrhet ember ennl tbbet? s radsul mindez nem a vletlen folytn lett az v, hanem maga szerezte. Ez kln is rm. s me, jn az eredmny. Az els benyoms nem rossz. Szve mintha tallt volna valamit, amiben rmt leli: egy „osztlyrszt”! Vajon ez-e az a „haszon”, amelyet keresett mindebben? Itt sz sincs errl. Csak „rszt” kapott valamibl. Haszonrl, nyeresgrl sz se lehet. Mindeme rmt s lvezetet jelent dolgok felett is ott a slyos megllapts: hibavalsg, szlkergets. gy ltja Qhlt-Salamon.
Mmor, birtok, pnz, kincs, mvszet, szerelem – kicsiben s nagyban kvnatos a mi szemeink eltt. Mindez egytt pedig olyan hatalom, hogy az utnuk val vgy beivdik az ember sejtjeibe, dolgozik, frad, trtet rtk, lmodik rluk, s akrmennyit kapott is bellk, mindig azt sajnlja, hogy olyan keveset nyerhetett meg. Amit elrhet, az sohasem elg. Mindig azt hiszi, hogy a kvetkez fokon valsul meg remnye, ott a teljes rm. A Prd olyan ember szjba adja e mondatokat, aki mindent elrt. Az eredmny ott is az, amit kicsiben tud minden ember: hibavalsg. A lnyeg az a „nyeresg”, amit magban meg nem adhat mindez. A blcsessg is csak arra j, hogy nyilvnvalbb legyen a teljesen negatv eredmny. A nyeresg nem ebben az rmben magban van, s nem abban, amit az ember magtl elrhet, vagy megszerezhet.
E megllapts annl is keservesebb, mert az T is tud rla, hogy valban van rm: zs 35:10; Zsolt 4:8; 32:11; Hab 3:18 stb. Errl tudhatott – tudott is – a Prdiktor. Azt mg nem tudhatta, hogy nhny szzad mlva a knoni knyvek kztt majd ngyet is gy ismernek, hogy „evanglium”, s az els karcsony angyali zenete gy fog kezddni: „me, hirdetek nktek nagy rmet…” (Lk 2:10).
12–26. Tovbbi vizsglds – tovbbi hibavalsg!
A 12b verset sok magyarz kzvetlen a 11. v. utn olvassa, s gy Robomra vonatkoznk, mint az itt beszl Salamon utdra. A homlyos vers egyik elfogadhatnak tetsz magyarzata: a 12. v. elrevetti sszefoglalva a kvetkez kt szakasz tartalmt, a 12a s 13–17. versekt, a 12b a 18–23. versekt. Folytatdik a vizsglds. Ezttal a blcs ember fradozsa maga az, amit szemgyre vesz, s ennek a fradozsnak az eredmnye, s a fradoz ember sorsa. Ktsgtelenl kiderl a vizsgldsnl, hogy a blcsessgnek, s a blcsen val munklkodsnak van valami haszna. Blcs s bolond kztt nagy a klnbsg a mindennapi letben, olyan nagy, mint a sttsgben vagy a vilgossgban trtn jrs kztt. Ez a klnbsg azonban csak a szlets s a hall kztti idre nzve ll fenn. A vg szempontjbl nincs klnbsg, s a blcsnek nincs semmi elnye a bolonddal szemben. Bizony, ez hibavalsg! (13–15. v.). Azutn: blcset s bolondot egykppen elfelejtenek. A blcs emlke sem marad fenn tovbb, vagy jobban a bolondnl – ez a tapasztalata s ezt a Pld 10:7; Zsolt 112:6 ellenben lltja a Prd. Bizony a gondolat alkalmas arra, hogy nyomban letundor fogja el az embert. A blcset s tetteit elfelejtik, s mindenki megy a maga oktalansga utn. Szrny dolgokat kell ltnia a blcsessgnek, ha a balgatag cselekedetek miatt oda jut, hogy „meggylli” az letet (16–17. v.). Slyosbtja a helyzetet tovbb, hogy a blcsnek sincs semmi garancija arra sem, hogy fradozsnak munkjnak legalbb az eredmnye megmarad. Hiszen t kell adnia mindent msnak, s a nevet rks a sok fradsggal szerzett javakat bolondul bolondsgaira tkozolja esetleg. Harmadszor drdl tompn a sz: hibavalsg (18–19. v.). Ha pedig azt veszi szmba, hogy mennyi kzdelem s fradsg van egy-egy eredmny mgtt, s hogy mg lmban sincs nyugta az emszt gondok miatt – amit az „alkots” jelent –, s sszes vagyona olyan ember lesz, aki maga semmit nem fradozott rte: bizony negyedszer s tdszr is hibavalsg (18–23. v.).
Teht a blcsessgnek csak a srig van haszna. Addig legalbb vilgossgban jr a blcs. Egybknt azonban a blcsessg vizsgldsa a szakadk szlig, az letgylletig s a ktsgbeessig vezet. Azt vrn az ember, hogy ezzel a nagy negatvummal vgzdik a vizsglds. „A pisztolylvs azonban nem drren el” (Lthi). Hirtelen fordulattal az a megllapts kvetkezik – a Prd szmra magtl rtetden –, hogy ppen ezrt nincs jobb az ember szmra, mint felhasznlni a meglev lehetsget az rmre. Mindezt pedig azrt, mert Isten kezbl jn a lehetsg az evsre, ivsra s rmre, magban hibavalsg minden. Isten azonban megadja a blcsessget, ismeretet s rmt, s a vtkeznek nyakba akaszthatja azt a terhet, hogy fradozzon, gyjtsn s ms kapja meg munkja gymlcst. – A 25. v. fordtsa rthetbb, ha tbb kzirat nyomn „mimmenn”-t olvasunk: nlkle. – Nem egszen vilgos, hogy a 26. v. utols mondata mire vonatkozik. Csak formai lezrsa egy szakasznak? A gyjts s a fradozs a hibaval, s a vele jr bosszsg, fjdalom? Taln az egsz szakasz mondanivaljra vonatkozik: hibaval a munka s fradozs tjn s a blcsessg egyb trekvse tjn keresni az rmt?
A sok vizsglds flelmetes eredmnye, a minden hibavalsg ismtelt lergztse utn nem a csaldott ember akasztfahumora szlal meg a szakasz vgn, nem is a ktsgbeesett s tehetetlen embernek a pillanatra szl, jelenre korltozott egyetlen lehetsgbe, az elrhet lvezetekbe val meneklse (zs 56:12; 1Kor 15:32). Hanem arrl a felismersrl van sz, hogy az ember az Isten kezbl elvett ajndkokban nyerheti meg a „jt”, a maga teremtette krlmnyek s eredmnyek ellenre. Isten uralkodik, Tle szrmazhat csupn j ajndk. Mg az rmnl kisebb dolgok sincsenek az ember hatalmban. Az ad rtelmet mindennek, hogy az kezben vagyunk. – Az T biztatsa: Lk 6:20; 1Kor 3:21.
Prd. III. RSZ
Prd. 3,1–15. A rendelt id titka.
j szakasz kezddik. Az r mr nem Salamon kpben beszl. Most nem egyes dolgokat s egyes trtnseket, hanem az egsz letet veszi vizsglat al a maga dialektikus feszltsgben. – Az T hrom idt jelent szava fordul el e szakaszban: a zemn meghatrozott, krlhatrolt idt jelent; az ’t idpont, valaminek a sajtos ideje (grgl: kairos); az ’lm kisebb-nagyobb idszakaszt jell, esetleg a teremtstl a vilg vgezetig a trtnsek teljes szakaszt is. – Annak megllaptsa utn, hogy mindennek megvan a maga krlhatrolt, rendelt s sajtos ideje, ktszer ht ellenttpr slyosan monoton felsorolsval rajzolja a Prdiktor, hogy minden szorosan megszabott terv szerint folyik, s a maga idejben trtnik. – Az 5. v. jelentheti azt, hogy hbor idejn a termfldeket kvekkel hnytk tele, s bke idejn sszeszedtk onnan. A 7. v.-ben a ruha megszaggatsa a gysz idejre utal. A gyszid leteltvel sszevarrtk a megszaggatott ruht.
Azutn levonja a kvetkeztetst a felsorolsbl. Mikzben trgyilagosan megllaptja, hogy minden cselekvsnek ugyangy, mint az ellenkezjnek is, megvan a megszabott ideje, hasztalan igyekezet emberi fradozssal prblkozni annak megvltoztatsval. Az letnek megadott tnyei vannak, s gy kell elfogadni ket, ahogyan adatnak. Mgttk, s a rendelt id mgtt is Isten ll. A kvetkez ebbl add tny pedig az: Isten cselekedeteiben, rendelsben nincs semmi hiba. A teremts j s szp (Gen 1; Zsolt 104) Isten szemvel nzve. Minden a maga idejben trtnik s minden a helyn van. s noha Isten az embernek – ellenttben az llatokkal – mg azt az ajndkot is a szvbe adta, hogy tl a ml pillanaton, az „rkkvalsg” fel is legyen kapcsolata s gy az idk rendje s trvnye fell is krdezskdhet: ez az igyekezete azonban nem rhet clhoz. Isten munkjnak titka, eleje s vge, rejtve marad eltte s nem lthat bele az idk titkba sem. Az ember szemei eltt csak egyes, ellenttes esemnyek vannak, amelyekben maga is benne van, amelyeket kszen kapott Istentl, vltozhatatlanul. Ezrt az ember szmra nincs jobb lehetsg, mint az, hogy ljen a neki adott lehetsgekkel, bennk Isten ajndkt ismerve fel. Isten a teljessg, rknt parancsol s szabadon rendelkezik mindenekkel. Az cselekvshez hozzadni, vagy elvenni akarni, az emberi korltokat ttrni – gg, alapvet bn az T szemlletben. Mindennek a clja pedig az, hogy az ember maradjon meg a neki kimrt hatrok kztt, hajoljon meg az eltt az Isten eltt, aki annyira szabad cselekedeteiben, hogy a tovatnteket is hatalma alatt tartja s visszahozhatja.
Az emberi let nem csupa rm, de nem is mer szomorsg. Az oktalan optimizmus s a ktsgbeesett pesszimizmus egykppen indokolatlan. Minden a megszabott idejben trtnik, de az esemnyek mgtt nem vak vletlen, hanem az idket s vele egytt mindeneket a hatalma alatt tart r ll. Semmifle emberi erlkds nem lpheti t a szmra adott hatrokat. Isten cselekedetei vltozhatatlanok, az ember nincs abban a helyzetben, hogy igaztson rajtuk. Felttlen r mindenekben, aki eltt csak meghajolnia lehet az embernek. Ezenfell pedig elfogadhatja hlsan ajndkait, s rmmel lhet azokkal. Nem azrt, mert egyebet nem tehet, hanem azrt, mert megilleti t a hdolat, s ajndkai azok, amelyek jk az ember szmra.
Az T termszetesen mr a rendelt id s az egsz let krdst ms szemmel nzi: a betlehemi jszaka, a golgotai dlutn, a hsvti reggel, s „ama nap” fnyben. A Rm 8:28 is sokkal tbbrl s jobbrl tud, mint e szakasz.
Prd. 3,16–22. Mire tant a jogtalansg?
Minden az Isten hatalma alatt van. s a Prd mgis azt ltja, hogy a trvnykezsben nem az igazsg, hanem a trvnyszegs rvnyesl mindentt. Az tlkezsben val igazsg s blcsessg fontos dolog (1Kir 3:16kk.). A tapasztalt szomor tny, a sok trvnyszegs, azonban nem panaszt s nem is tiltakozst vlt ki az rbl. Meg van rla gyzdve, hogy, mint minden dolognak, az tletnek is megvan a maga rendelt ideje, s igaz s trvnyszeg fltt egykppen tletet tesz az Isten. Arrl nem beszl, hogy ez az tlet milyen formban jn el. De magtl rtetd a szmra, hogy a kell idben eljn. Ezentl pedig tudja azt, hogy a ltott trvnyszegssel – amelynek nem jn nyomban lthat mdon az tlete – Isten megvizsglja, megprblja az embereket, hogy hajlandk-e elismerni teremtettsgk korltait Isten eltt. „Kivlogatja” ket, hogy a ltott szomor tnyek nyomn kiben tmad panasz, perlekeds ellene, s kiben alzat s istenflelem. St tovbb is megy. Ezek a tnyek arra knyszertenek, arra is sznta ket Isten, hogy az ember nzzen szembe egy nagyon flelmetes s komor valsggal: az ember magban vve nem tbb az llatnl (Zsolt 49:21). Sok tekintetben, de a fldi vg tekintetben klnskppen is kzs a sorsa az llatokval. Teste porbl val. Ugyangy a porba tr vissza, mint az llat. E tekintetben semmi elnye az embernek az llattal szemben. Itt elssorban a testi vg minden emberi ggt szertefoszlat komor tnyn van a hangsly. Egy helyre kerl az ember az llatokkal. A llek sorsrl tbbet is tud az T is, a Prd is, mint amennyit itt mond rla (12:7). Gyantani lehet, hogy a 21. v. krdse az akkor kezdd divatos vlemny ellen hadakozik, vagy legalbbis megkrdjelezi azt: az ember lelke „felfel”, az llat „lefel” megy a hall utn. Ami a hall utn lesz, az kvl esik az emberi ismeret hatrain. Osztlyrsznk annyi, hogy szabad rvendezni munknkban s annak eredmnyben, mert Isten adta. – Mg nhny megjegyzs a szakasszal kapcsolatban. A szveg, illetve a mondanival nem annyira vilgos, hogy csak ezt a – egybknt legvalsznbb – mondanivalt lehetne kiolvasni belle. rthet gy is, hogy a trvnyszegs kiegyenltse, az tlet maga a hall. A kp akkor az, hogy az lk seregbl az Isten fensges mozdulattal kivlasztja, s a hallba hvja, akit akar, a maga idejben. A Prd itt a jahvista teremtstrtnetet tartja szem eltt, Gen 2. r. Ha az Isten visszavonja „az letnek lehellett”, az ember porr lesz jra.
Meghkkent szmunkra ez a tragikus ember–llat prhuzam, a kilezett kzs sors, az egyforma hall. Pedig igaza van a Prdiktornak. Az emberi lts s vizsglds szmra nem a hall a vg? Tudhat az ember magtl valamit arrl, hogy mi kvetkezik a hall utn? Amit mi a hall utni letrl tudunk, azt nem mint a nap alatt l emberek tudjuk, hanem mint Isten fiai, mint megvltott emberek! Magban vve, az emberi adottsgokat sszegezve, nincs mivel dicsekedjk az ember. Amivel tbb az llatnl, azt Isten kln teremt s megvlt munkjnak ksznheti. – A hall az T szemletben is a vgs nagy ellensg. Az els hsvt ta azonban azt is tudjuk, hogy az let vgs hatrnl nem a mindent zskmnyul ejt hall, hanem Krisztus, az let Fejedelme ll.
Prd. IV. RSZ
Prd. 4,1–16. Fjdalmas s ksrt tnyek a mrlegen.
A jogfosztottak, elnyomottak, vigasztals nlkl valk szavakkal le nem rhat nyomorsga, a mindenkbl kiforgatottak vigasztalan llapota dbbenti meg a blcs figyelt az 1–3. versek szerint. A vgs idk nyomorsgbl rez meg valamit ezek lttn a Prd. Izrel krben klnsen is nagy sllyal esik a latba ez az llapot, hiszen egsz trtnetn vgighzdik a figyelmeztets, hogy az elesettek irnt irgalommal kell viseltetnik, hogy az Isten mindig az elnyomottak oldaln van. Nem sznik meg az r emlkeztetni arra, hogy Izrel is nyomorsgban volt, s ltt annak ksznheti, hogy megsznta s irgalmas volt irnta az r (Ex 22:21kk.). Ha ennek ellenre ilyen szrny llapotok vannak, annak eltlsre mr nem elg a szoksos kifejezs, a hibavalsg. A Prd maga nyilvn nem rszese szemlyesen ezeknek a nyomorsgoknak. Szava mgis megdbbent lettagadsba csap t. Az arm sbh gyk a knyvn kvl csak himnologikus sszefggsekben tallhat. Boldognak dicsri a holtakat, st a meg nem szletetteket, mert k nem rszesei e nyomorsgnak s nem kell ltniok azt. Semmi vigasztalst nem lt a Prd, mg az T zenetrl is elfelejtkezik, amely tud arrl a naprl, amikor Isten eltrli a knnyeket (zs 25:8). Mgis figyelemre mlt, hogy eme megfigyels utn elmarad a szoksos buzdts az evsre, ivsra, rmre. Mg kzvetve se mondja ht, hogy ebbe minden tovbbi nlkl bele kell trdni, vagy nem kell vele trdni. Minden megbecsls s segtsg megilleti azokat, akik a maguk helyn mindent elkvetnek, hogy ezek ne gy legyenek. s aki csak a knnyek jvend – valban elkvetkez! – eltrlsrl akar tudni, annak szmra idegen marad az evanglium lnyege, amirl a nyomorsgos keleti istllban szletett, a kereszten a Zsolt 22 szavval kilt, az ember nyomorsgval szolidaritst vllal Messis munkja beszl. (Mellesleg: Jb s Jeremis is megtkozza szletsnapjt, Jb 3:1kk.; Jer 20:14kk.)
A 4–6. v. a munkt veszi szemgyre. A munka az eset utni ember szmra knyszer-jelleg is (Gen 3:17–19), de az lethez hozztartoz szksges j is. A figyel Prd azonban valami mellkzngt hall ki a szntelen munkbl s fradozsbl. Azt ltja meg, ami ers hajterknt mgtte van, s ksrtsknt benne van: ez ltal akar az ember a msik fl kerekedni. A msokra val fltkenysg knyszerti az embert egyre tbb munkra. Ez nem csak „kzdelem a ltrt”, hanem „konkurencia”. Ezrt hibavalsg. – Ttlen legyen ht az ember? Semmikppen sem! Csak a bolond teszi ezt, mondja a 4. v. kzmondsa. De megfontoland, hogy kell-e valban mindaz a rohans, fradsg, munka, amellyel mindkt keznk tele van? Az „egy mark” nyugalom nem ttlensg, hanem a szksges megpihens, a „szombat-nap”, amely nlkl minden rohans csak kapkods a szl utn, s az 1–3. versek nyomorsghoz vezet.
A 7–12. versek az egyedlll ember munkjrl mondjk el a blcs megfigyels eredmnyt. Mi rtelme van a megfesztett munknak, mikor mg utdja sincs, akinek gyjtsn? Vgkppen cltalan s rtelmetlen az ilyen fradozs s az illetnek nem jut eszbe, hogy milyen rossz foglalkozs ez. Pedig a kzmondsok is utalnak r. Ha ketten vgzik a munkt, tbb eredmnye van; ha a magban jr verembe esik, vagy gy elesik, hogy nem tud felkelni, nincs ki segtsen rajta; jobb, ha a hvs jszakban egyms mellett ketten fekszenek, s a kettjk fels ruhjval takarzhatnak; a hrom szlbl sodort ktl ersebb a ktszlnl, klnsen pedig az egy szlbl llnl. (A pldk mutatjk, hogy a Gen 2:18-rl van sz: „Nem j az embernek egyedl lennie”.) Az elz szakasz sszefggsben arra lehet gondolni, hogy az ember maga vlasztotta sorsrl van sz. Annyira tele van munkval s fradozssal, hogy a gazdagsg utni telhetetlen vgyban az egyedlvalsg terht is vllalja, hogy annl tbb id jusson, tbb lehetsg legyen a gyjtsre. Bizony, ez elg gonosz dolog. Mg amit egybknt elrhetne munkjval, abbl is kizrja magt. Ktsgtelen, hogy vannak emberek, akik felesg, gyermek, rokon nlkl maradtak nhibjukon kvl. A magnossgot azonban mindig az ember teremti maga krl. Isten rendje szerint nem j; de nem is kell az embernek egyedl lennie. Az T is tudja: nemcsak vrsgi ktelkek vannak!
Sokan gy vlik, hogy a 13–16. versek az elzkhz kapcsoldva azzal a krdssel foglalkoznak, hogy nem lehetne-e segteni ezen az llapoton? Ha az intsre a sajt vlemnye szerint r nem szorul, oktalan uralkod helyre olyan ember kerlne, aki brn rezte a nyomorsgot: vajon nem vltozhatna-e meg a helyzet? A megfigyels eredmnye azonban az, hogy elbb-utbb jra csak a rgi llapotok jnnnek vissza, az esetleges kezdeti jobb kiltsok ellenre is. – De lehetsges, hogy csupn egy, a trtnelembl ltalban levonhat kvetkeztetst llapt meg a trtnettel a Prd. Ezt a tnyt is besorolja a blcsessg szerezte tapasztalatok kz. Hiba fogadjk rmmel a blcs, ifj uralkodt, utbb tle is elfordulnak. Akr azrt, mert nem teltek be a hozz fztt remnysgek, akr azrt, mert a npkegy ingatag, akr azrt, mert a kvetkez nemzedkben van a hiba.
E fjdalmas s sok ksrtst magukban rejt tnyek a blcsessg szmra – magukban vve – csak a minden hibavalsg komor tnyt ersthetik meg, s a maga tehetetlensgt meglt embert Isten flelmre szorthatjk.
Prd. V. RSZ
Prd. 4,4:17–5:6. Az Isten eltt…
Az Isten irnti helyes magatartsra figyelmeztetnek e versek. A bevezet szavak hallatn a csszs, vagy a meredek szln vezet t kpe rmlik fel. Vigyznia kell az embernek magra az Isten eltt, hogy valami baj ne trtnjk vele. Nem veszlytelen dolog az Isten hzba menni. Hallgatni, figyelni kell – ez mindennl fontosabb az Isten hzban. Az Isten szavra (trvny, prftk) val figyelst nem ptolhatja semmi ldozat, klnsen nem a „bolondok mdjra” hozott ldozat, vagyis amelyet azzal a szndkkal hoznak, hogy vele lektelezzk Istent. Csak a cselekedeteiket meg nem vizsgl balgatagok vlhetik, hogy Istennek maga az ldozat elg, s nem nzi, hogy mi van mgtte. – Isten beszde old s ktz. letrl s hallrl van benne sz; a lbak szvtneke, s nem tr vissza resen. Ezrt nemcsak nem kedves, hanem egyenesen „rossz cselekedet” Isten eltt a magunk vlasztotta istentisztelet.
A msodik figyelmeztets az imdkozsra vonatkozik. A kr emberhez s az alzatos emberhez, aki tudja, hogy nagyobb eltt ll, a megfontolt sz illik. A sok beszd a pognyok imdkozsnak a jellemzje, amely sokszor varzsls, az istensg knyszertse akar lenni. Mivel Isten mennyei, mi pedig fldiek vagyunk – mrhetetlen klnbsg! –, azrt nagy tisztessgadssal kell elmondanunk knyrgsnket. Isten szne eltt a „kevs sznak” is mutatnia kell alzatunkat. A meg nem vlogatott sok beszd ezenfell menthetetlenl elrulja a balgatagot. Ahogyan a sok fradozs kvetkezmnye az lom, gy a sok beszd a balgatag hang. Isten akarja az imdsgot, de balgasg volna azt gondolni, hogy a sok beszddel rerltethetjk a magunk akaratt Istenre, vagy meggyzhetjk igazunkrl.
Mg jobban kell vigyzni a fogadsokkal. nknt, hlbl, vagy a krs megerstsl vllalt nkntes, a trvny elrta adomnyon felli nkntes adomnyrl vagy ldozatrl van sz. Jobb nem tenni fogadalmat, mint meg nem tartani a fogadst. Isten szava vltozatlan; rkre megll. Az eltte elhangzott sznak is magn kell valamit hordania ebbl a jellegbl. – Az 5–6. v. rtelmt illeten eltrek a vlemnyek. Az egyik vltozat szerint itt mg mindig a fogadalomrl van sz. Isten szmon tartja a fogadst s nem lehet kibjni a teljestse all azzal, hogy tveds volt (elsietett volt a fogadalomttel; vagy: tveds volt, hogy mind ez ideig halogatta a teljestst). Isten haragja felgerjed s nem marad el bntetse. – A msik vltozat a nyelv bneire gondol, amelyek az egsz testet vtekbe ejtik. Nem lehet azzal mentegetzni, hogy tveds volt csupn. – Az „Isten kvete” (Mal 2:7) kifejezssel kapcsolatban gondolnak arra a papi szemlyre, aki feloldozhat a fogadalom all. Vagy olyan hivatalos szemlyre, akinek a tvedsbl, sietsgbl, azaz „gyengesgbl” elkvetett bnket meg kell vallani. Ily mdon – teht lehetleg minl olcsbban – megmeneklni a fogads teljestse, vagy a kromls bne all, haragra ingerlse Istennek. – A 6a v. rtelme bizonytalan, csak bizonyos szveg-konjektrval rhet el jobb rtelmezs (esetleg a Jer 23:25.32 s a Zak 10:2 sszefggsben nzve).
Isten flelmnek ppen nem utols megnyilvnulsa az Isten eltti megfelel, alzatos magatarts. Isten vigyzza s flti a „sz”, az „ige” gyt. ppen ezrt az emberi sznak is stabilizldnia kell minden vonatkozsban…
Prd. 4,7–8. Hatalom alatt.
A 3:16 s a 4:1 problmja kerl jra el. Szrazon, indulat nlkl llaptja meg, hogy nem kell elkpedni a jogtalansg lttn. Nem arrl van sz, hogy jl van ez gy. Termszetesen nincs jl. A blcs azonban ltja, hogy ez a kizskmnyols farkastrvnye. A jograblk felett hasonlk llnak, s mg azok felett is hasonl hatalom uralkodik. E homlyos vers azonban gy is rthet, hogy legfell az Isten ll. tartja uralma alatt a kizskmnyolkat is (ami termszetesen gy van!). Egyik gazembert a msikkal bnteti s tartja fegyelem alatt, s a vgs tlet is az kezben van, aminek megvan az ideje. – A 8. v. jelentheti azt is, hogy a legrosszabb felsbbsg is jobb, mint a teljes kosz. A relatve legjobb llapot az r szemllete szerint egy orszg szmra az, ha a kirly a fldmvels rdekben mindent megtesz. Ki nem mondottan az is benne van ebben a kifejezsben: aki minden tekintetben a bkessget tartja szem eltt. Fldet mvelni csak bkre rdemes. – Az elz szakasz sszefggsben gy is lehet nzni a szakaszt, hogy figyelmeztets is: vigyzz a lbadra, mikor Isten hzba mgy, s vigyzz – ha kimgy az Isten hzbl az letbe.
Prd. 4,9–19. Ajndkknt…
A gazdagsg olyan hatalom, amellyel szmolni kell. A kvetkez kzmondsszer megllaptsokbl a gazdagsg csalrd s megbzhatatlan volta tnik ki. Megszllottjaira jellemz: 1. Minl tbbje van, annl tbbet akar; minl tbbet gyjt, annl inkbb rabja lesz a gyjts szenvedlynek (9. v.). 2. A vagyonnal n az lskdk szma, az olyanok, akik nem profitot jelentenek, hanem maguk is profitlni akarnak (szolgk, gondnokok, koldusok, naplopk). A vagyon gazdja legfeljebb csak gynyrkdni tud vagyonban (10. v.). – 3. A gazdag, aki nem vgez testi munkt, hanem lvezni akarja, amije van, jllakik s nem tud gy aludni emiatt, mint aki dolgozik (11. v.). – 4. Vratlan csaps, rossz szmts miatt elveszhet a vagyon. Olyan lehetsg ez, amely minden kapzsi gazdagnak a feje felett lebeg, s a gyermeknek – akinek taln gyjteni vlt – mire megszletik, semmije se marad (12–13. v.). – 5. De maga az a tny, hogy semmit se vihet el az ember magval, hogy meztelenl, ahogyan e vilgra jtt, gy kell tvoznia: nem jelenthet-e rk fjdalmat a gazdagnak? Egybknt is, a kzs vgs llomsnl, a hallnl, az is nyilvnvalv lesz, hogy semmi haszna nincs a fukar gazdagnak, aki bosszankodva, esetleg magtl is megtagadva azt is, amit megkaphatott volna, csak fradozott gytrdve. Gonosz nyavalya az, hogy annyi gytrdssel gyjt, s mindent elveszt.
A gazdagsg magban rabsgot jelent, hibaval, rtelmetlen trdst, nemsztst, csaldst. A legfontosabbat, az rmt, nem adhatja meg. Az rm Istenhez van ktve, adhatja egyedl. Osztlyrsze lehet az embernek ezen a fldn, hogy fradozsa s munkja gymlcst rvendezve lvezheti, hogy rme telik abban, ami rszl jutott. De ez nem magtl jn csak gy, nem szksgszer kvetkezmnye a fradozsnak. Ez maga is ajndk, Isten ajndka. Ahov ad rvendezst a munka nyomn, ott lesz csak rm. Magban vve minden emberi fradozs s munka, s az gy szerzett vagyon csak a gytrelem forrsa lehet. Hlsan s rvendezve, aggodalmaskods s gytrds nlkl lni a jval: ez nem telik ki az embertl. Nem az epikureusok filozfija ez, hanem annak az embernek rvendez letformja, aki ajndkul kapta, hogy aggodalmaskods s flelem nlkl rvendezhet az ugyancsak gy kapott jkkal. Ezt ersti meg a tbb fordtsi lehetsget nyjt 19. v. is. – A vagyonnak, az rmnek, minden jnak a titka ez: Isten adja ajndkul.
|