Pld. XXV. RSZ
Pld. 25,1–28. nfegyelem, becslet, megbocsts.
1. Ezkis Jda kirlya volt a Kr. e. 8. sz. vgn. Kornak legnagyobb alakja zsais prfta. Uralkodsa mozgalmas idszakra esett. Kr. e. 722-ben elesik Samria, az szaki orszgrsz fvrosa; npt az asszrok fogsgba hurcoljk (2Kir 17:1–6), llandan fenyegetik Jda orszgt is, tbb hadjratot vezetnek ellene s kiraboljk. Ostromzr al veszik Jeruzslemet is (2Kir 18–19). Fenyegeti az orszg szellemi lett a klfldi befolys.
Ebben a fenyegetett lgkrben rthet, hogy igyekeznek sszegyjteni, megrizni a mlt szellemi rksgt. Ezkis kora klnben is a lelki jjszlets ideje (2Kir 18:1–3). A 2Krn 30:26 egyenesen Salamonhoz hasonltja Ezkis idejt.
Cmiratunk a 25–29 fejezetekre vonatkozik. Ld. mg a Bev. 1–3 pontjt. „Ezkis emberei”: udvari blcsei, rnokai. Egy ilyet emlt az zs 37:1–2 s 2Kir 18:18. Ezkis is mond (vagy idz) kzmondst (2Kir 19:3).
2. Egy szellemes paradoxonban kt klnbz trgy monds van egyestve. Isten lnyegnl fogva kikutathatatlan (30:4; Deut 29:28; Jb 11:7–9; Zsolt 77:14; zs 55:8–9). Dicssge: kikutathatatlan nagysga.
A kirly fladata az igazsg kidertse (1Kir 3:16–28). A kirlyok egyttal a legfbb brk is voltak. Dicssge abban van, ha ezt jl teljesteni tudja.
3. A kirlyok szndkukat termszetesen titokban tartjk. Egyedl Isten, aki ismeri a fld mlysgt s az g magassgt, lt bele a magas politikba, st irnytani is tudja azt (21:1).
4–5. Az ezst csak salakmentesen alkalmas arra, hogy edny legyen belle, gy az llamappartus is csak akkor tltheti be hivatst, ha tisztakez emberek munklkodnak benne.
6–7. Ld. Lk 14:7–11. Vajon az let klnbz terletein e szerint a szably szerint viselkednk? Mint vezetk, elrehozzuk az arra rdemeseket, ha szernyen htul llanak?
8–10. v az elhamarkodott pereskedstl. Ne igyekezznk mindent hivatalos tra terelni, mert kiderlhet, hogy nincs igazunk. J elszr ellenfelnkkel tisztzni a dolgot. Ha mgis belekeveredtnk valamibe, akkor ne viselkedjnk tisztessgtelenl. Aki leleplezsekkel, fljelentgetssel, bizalmas dolgok fltrsval igyekszik rtani ellenfelnek, az megvetsre mlt ember. Nem vonatkozik ez termszetesen arra az esetre, amikor az igazsg kidertse rdekben valamit szintn el kell mondanunk (24:26).
11. A blcs beszdet, tisztessges magatartst tbb helyen nevezi knyvnk gymlcsnek (12:14; 13:2; 18:20). Mg fokozni kvnja a hatst, amikor aranyalmhoz hasonltja. A jkor mondott szra hasznlja ezt a hasonlatot, mivel lehet igaz dolgot rosszkor is mondani. Bizonytalan annak a sznak az rtelme; amit fordtsunk „tnyr”-nak mond. Lehet, hogy egy ezst tvsmunkrl van sz, amelyen a gymlcsk aranybl voltak kiformlva. A sz lehet gygyt (12:25; 16:24), lehet a kzssg megmentje (11:14). Az ilyen blcs beszd az igazsggal jr egytt (10:20–21).
12. Aki blcs, az tudja, hogy van mg tanulnivalja (9:9; 13:10; 19:20). Az ilyen ember tudja, hogy dszre szolgl a tants meghallgatsa, rtkhez jut ltala. Persze blcs intelemrl van sz.
13. Nyri hsg idejn Palesztinban – dt, hvs szl a havasok fell. Palesztina szaki hatrnl havasok emelkednek. Az orszg egybknt sivatagok s a Fldkzi-tenger kz keldik. A kvet jelentsgre ld. 13:17.
14. Ti. aki grget egy ajndkot s nem adja meg. Palesztinban felh s szl trvnyszeren est hoznak.
15. Trelmes, blcs beszddel el lehet olyasmit rni, ami mskpp lehetetlen.
16–17. A mz: ld. 24:13. Brmely lvezeti cikk tlzott fogyasztsa kros kvetkezmnyekkel jr. „Ha talltl”: V. Br 14:8–9; 1Sm 14:25–30 ha alkalmad van arra, hogy korltlanul fogyassz. Ezt a lehetsget a gazdasgi jlt is adhatja. ll ez a szellemi dolgokra is. Ms idejvel visszalni, az is lops.
18. „Prly (esetleg buzogny), kard s les nyl” mind hallos sebeket t fegyverek. let (14:35) s hall van a tan kezben. Ezrt a legszigorbb bntets sjtja a hamis tant (Deut 19:18–19). V. 6:19.
19. Aki hitszeg mdon viselkedik, az vgzetesen egyedl marad akkor, ha bajba kerl, hiszen elszakadt az rtl, akiben remnysge lehetne. Isten azzal fizet neki, amivel vtkezett: r nem lehetett szmtani s a bajban neki sincs senkije, akire szmthatna.
20. Ez a vers a tapintatrl szl (Prd 3:1–8; Rm 12:15). Nem klsleges flvidtssal lehet valakinek a bnatt elzni, az inkbb csak ront a dolgon. A j szval az alapbajon kell segteni, ld. 12:25.
21–22. A 20:22 megtiltja a bosszt, az rra kell bzni az igazsgttelt. Belsnkben is tisztnak kell lennnk (24:17–18) s mg a krrmmel sem szabad megtoldanunk Isten tlett. Ezzel az igvel a cscsra rkeztnk: egyenesen jt kell tennnk az ellensggel. Nem mondhatjuk azt: „Utolrte az Isten bntetse, gy kell neki!” – hanem segtennk kell rajta.
„Parazsat gyjtesz a fejre”: tbbflekppen magyarzzk. Egyik szerint a rgi Izraelben, amikor a tzgyjts mg komoly gond volt, a szegny emberek mentek parazsat krni, s ha kaptak, valami ednyben a fejkn vittk haza. Eszerint a jttemny tovbbi hangslyozsa lenne ez a kifejezs. Egy egyiptomi szveg szerint a vezeklnek kellett parzzsal telt ednyt a fejn tartania. Asszriban az egyik szrny bntets volt, ha valakinek forr aszfaltot csurgattak a fejre. Errl lehet itt sz: Az ellensgnek lelki knt, megszgyenlst okoz, hogy rossz helyett jval fizetnek neki s ez – remlhetleg – megvltoztatja. Termszetesen valdi jcselekedetet kvn a 21. vers nem azzal a hts gondolattal, hogy ezzel megszgyentjk az ellensget.
Aki gy tud cselekedni, Isten jutalmra szmthat (a megfizetsrl Jzus is szl: Mt 6:4.6). E versek kijelentshez az Sz-nek sincs sok hozztenni valja: Mt 5:44; Rm 12:20. Az Sz tbblete azonban, hogy Krisztus a sajt testben, sajt knjval vltotta valra ezt a tantst, gyzte meg a gonoszt.
23. „Krhoztat”: haragos arcot. A titkos rgalmaz sszeveszti az embereket.
24. Ld. 21:9.
25. A bels s a kls llapot kapcsolata: ld. 4:20–27. A gygyt sz: 12:25. A kvet jelentsge: 13:17.
26. Kelet, ahol ez a monds ltrejtt, vztelen. Sok falunak vagy vrosnak egyetlen forrsa volt, lte ehhez volt ktve. Aki a sivatagban vndorolt, gy ment ozistl ozisig, hogy szigoran beosztott vzkszlete elfogyott, mire elrte a kvetkez forrst. Katasztrfa, ha a vz ihatatlan, mrgezett, slyos megprbltats, ha alig ihat, zavaros. Az igazak ebben a vilgban az isteni erk forrsai. Ha k meginognak, ha a gonoszok is megltjk, hogy ezek az erk nem hatnak az letkben, msokat is magukkal rntanak: olyanokat, akiknek az pldjuk nyomn kellett volna megtrnik.
27. A mz: ld. 24:13. Szellemi skon is vigyznunk kell magunkra s vakodni a tlzsoktl (16–17 v.).
28. Vdtelen az olyan ember, akibl hinyzik az nuralom. Knnyen lesz indulatai rabjv s nehezen vdekezik kls tmadsok ellen is. Gyengesgt knnyen kihasznljk msok.
Pld. XXVI. RSZ
Pld. 26,1–12. A balgasgrl.
Azokrl a bolondokrl van itt sz, akik szmtson kvl hagyjk Istent (1:22). Az 1Sm 12:17–18 mutatja, hogy milyen szokatlan volt arats idejn az es. „Dicssg”: tekintly, vezet lls, gazdagsg. Ez nincs a helyn a bolondnl, mert csak rtani tud vele. Aki hozzjuttatja, ezltal azt okozza, hogy megnveli rtalmassgnak a haterejt (1.8.). Egy veszedelmes fegyvert, az tkot, maga Isten veszi el tle: nem teljesti (2). Egybknt az tok hater: 30:10; 24:24–25; Num 23:8. A felelssg hordozsra a bolond nem alkalmas, gy kell irnytani (3 ld. 10:13–14).
A 4–5 vers mesteri ellentt-prban fogalmazza meg a bolondokkal szemben kvetend magatartst. Le ne sllyedj hozzjuk! Prbld meg jzan rvelssel cfolni kijelentsket. Viszont ne vedd komolyan ket: rezzk meg, hogy flttk vagy. Olyan vlaszt adj nekik, amilyet megrdemelnek; rtelmi szintjknek megfelelt. Vlaszodban legyen figyelmeztets a szmukra, hogy hagyjk el a bolondsgot.
Aki valahova kldnct kld, az megtoldja sajt lbait annak a lbaival. Aki bolondot kld, az viszont olyan, mintha levgn a lbt. Mg inkbb ront az gyn (6). A kldtt fontossga: ld. 13:17 (10:26; 25:13). Hiba van a bnnak lba, nem tudja hasznlni, hiba idzi a bolond a blcs mondst, nem tudja megfelelen alkalmazni (7). Ahogy vletlenl kerl a tvis az orrabuk rszeg kezbe, ugyangy a pldabeszd a bolond szjba (9). Egyik sincs a helyn, inkbb kros. Aki ilyen bolondot flfogad, olyan mint az, aki szndkosan okoz krt (10). A legnagyobb baj az, hogy jnak gondolja, amit csinl s ezrt nincs remny r, hogy abbahagyja (11–12). A kigygyuls egyetlen mdja a bolond szmra (12b), ha rjn a bolondsgra. Amikor mr nem blcs a maga szemben, akkor mr van felle remny.
Pld. 26,13–16. A lustasgrl.
A lustnak is az a baja, hogy azt hiszi, mindent jl csinl. A 13. vers a 22:13 a 14a a 6:9 s 24:33 a 15 a 19:24 gondolatnak ismtlse.
Pld. 26,17. A fontoskods.
A fontoskod, minden lben kanl embereknek szl ez a figyelmeztets, hogy ne tegyk ki magukat szksgtelenl bajnak.
Pld. 26,18–28. A veszedelmes nyelv.
Mint ahogy tzzel, fegyverrel veszedelmes dolog jtszani, gy bajt okozhat az emberek bizalmval val „jtk” is (18–19). Kt olyan bnnel foglalkozik tovbbi szakaszunk, amit beszddel lehet elkvetni. Egyik a rgalmazs; ezltal veszekedst lehet kelteni. A msik a hzelgs, amivel a rossz szndkot leplezik el. A belerejtett figyelmeztets is ktirny: akr msokrl hallunk rosszat, akr a szemnkbe mondanak jt, vigyzzunk. Az emberi termszet olyan, hogy mindkettt szvesen fogadja (22.25.). Gyzzk le termszetnket s igyekezznk flismerni a beszl rejtett szndkt. – Veszedelmes bn ez, mert alig-alig lehet leleplezni. Az r azonban itt is rkdik az erklcsi renden, s a bnsk elveszik bntetsket (26–27). Itt is s az let minden terletn azzal bnteti a bnst, amiben vtkezett. (27 v. 28:10; Zsolt 7:16–17; 9:16). A 22. v. = 18:8.
Pld. XXVII. RSZ
Pld. 27,1–27. Vegyes intelmek.
1–2. nmagunk tlrtkelsnek egyik formja, hogy tl biztosak vagyunk a holnapban. Mintha mskpp nem is trtnhetnk, mint ahogy mi elterveztk. V. Lk 12:16–21; Jak 4:13–16. Ugyancsak a mrtket tveszti el, aki magt dicsri. A sajt eredmnyeit tl nagynak ltja. V. 2Kor 10:12–13.
3. Nem knny trelmesnek lenni. A fizikai slyt knnyebb cipelni, mint a lelkit.
4. A fltkenysg a szenvedly legveszedelmesebb formja. V. 6:34–35.
5–6. Az szintesg r mindig a legtbbet. Mg a rossz-szndk is, mert tanulni lehet belle. Ht mg ha a barttl jn! Az a szeretet, amelyik nem nyilatkozik meg tnyekben, nem r semmit. Ha a szeretet tl elnz, vagy gyva az intsben, nem szolgl javunkra. Aki msnak jt akar, nem hzeleg, aki magnak jt akar, nem hallgatja a hzelgt.
7–8. Llektani megfigyelsek.
9. Az olajjal val kenekeds, illatosts a kellemes kzrzet elrsnek egyik elfelttele volt.
10. Hrom klnll monds van egyv vve a magasrend bartsgrl: a) lgy mindig hsges bart. b) Viszont amikor te vagy bajban, igyekezz arra, hogy ne terheld bartaidat. c) A bart nagy rtkrl.
11. Ld. 23:15–16.
12. Ld. 22:3.
13. Ld. 20:16.
14. A tlbuzg dicsret, hllkods, alzatoskod dvzls mindig gyans. Rendszerint nem szinte. Az emberek ezt flismerik s rdeme szerint rtkelik („tokul tulajdontjk”). „Korn”: nem a napszakot jelenti, hanem a buzgsg kifejezsre szolgl.
15–16. A 15. vers = 19:13. Ahogy a szelet nem lehet bezrni, az olajat megmarkolni, ugyangy nem lehet a veszeked lettrsat (a monds a veszeked frfira is ll!) elrejteni, sem korltozni, vagyis, ha valaki veszeked termszet, azt nem lehet rvelssel meggyzni. A baj a jellemben gykerezik.
17. V.: 13:20 „Tekintett”: az eredeti szvegben hasznlt sz jelentheti: szemlyt. A trsasg helyes megvlasztsa fontos.
18. A rgi kor ms trsadalmi viszonyai tkrzdnek a mondson. Ma nem urat s szolgt; hanem vezett s beosztottat mondannk. A szolglat hsges elltsa jutalmat hoz. St gy is megszvlelend a vezetknek: a hsges szolglatot megilleti a jutalom.
19. Ha az ember a szvt – mai szval: lelke mlyt = megvizsglja, megismerheti sajt igazi termszett. Fontos az nvizsglat, mert sokszor magunk sem tudjuk, mi van bennnk.
20. „Seol, pusztuls helye”: ld. 30:15–16. „A szem”: a vgy szkhelye (Jb 31:1; Prd 1:8; 4:8; 1Jn 2:16). Vagyis: az emberi telhetetlensgnek nincs hatra.
21. „Olvaszt-tgely, kemence”: eszkzk a fmek tiszttshoz. Igaz, hogy nem kell mindig az emberek vlemnyvel trdni, hiszen a gonoszok azt tlik el, ami j (29:27); nem is szabad az emberek vlemnyvel trdni, ha Isten vezetsvel jrunk. Azonban az is igaz, hogy hamis, ggs magatarts az, ha nem adunk msok vlemnyre. Segt a jobb letre, a helyes viselkedsmd megtallsra, ha figyelnk arra, hogyan vlekednek az emberek a cselekedeteinkrl. Senki sem tkletes.
22. Ld. 9:7–12 s 23:9.
23–27. Hrom dologra int: szorgalomra, krltekint munkavgzsre, okos gazdlkodsra. A httr: a korabeli palesztinai mezgazdasg. Az llatokat gondozni kell, idben gondoskodni a tli takarmnyrl, akkor jut a hznpnek is. A 24. vers rtelme: minden nemzedknek meg kell dolgozni az eredmnyrt, nem lehet a mltbl lni.
Pld. XXVIII. RSZ
Pld. 28,1–28. Intsek, figyelmeztetsek.
1. Nlunk hatalmasabb ernek vagyunk kitve. A vilgon senki nem rezheti magt biztonsgban. Aki nem tudja, hogy Isten kezben vannak ezek az erk, vagy aki gonoszsga miatt nem rzi magt Isten oltalmban, s radsul mg lelkiismeretfurdals is gytri, annak flelmek kztt telik az lete. Az oroszln azrt rzi magt biztonsgban, mert nincs nla ersebb. Ugyangy az igaznl sincs ersebb, mert Isten oltalmban l. A bels bkessg a legnagyobb biztonsg (v. Lev 26:36).
2. Els felre j plda az szaki orszgrsz trtnete. Msodik felt ld. 14:34.
3. Arrl a rettenetes erej felhszakadsrl van sz, amelyik lemossa Palesztinban a sok helyt elg vkony termfldet. ld. 30:21–23.
4. „Tants”. Ld. 4:1–5. Ki-ki a sajt magatartsa szerint tli meg msok viselkedst (29:27).
5. Isten akaratnak megrtse nem rtelmi krds (1:7; 9:1kk.; 29:7; 1Kor 2:14–15). Aki az r mellett dnttt, annak csodlatosan megnylik, meggazdagodik az rtelme is (Kol 2:2–3).
6. A rgi trsadalmak vezet elemei a gazdagok voltak. Tbbet tudtak ldozni a kzrt s tbb idejk volt kzgyek intzsre. A derk asszony frje is azrt vlik ismertt s megbecsltt, mert felesge tehermentesti (ld. 31:23). Az a gazdag azonban, aki visszal helyzetvel, rt a kzssgnek, vgeredmnyben teht rtktelenebb, mint a becsletes szegny.
A gazdagsg kellemesebb, mint a szegnysg. A becsletes szegnynek mgis jobb, mert az igazsg tja visz az letre (15:24).
7. Ld. 10:1 s 17:21 magy.
8. Ld. 13:20–25. Az szvetsgi korban a kamat s az uzsora jformn egybeesett; klcsnt csak a szorult helyzetben levk vettek fl, s a klcsnadk ezt igyekeztek kihasznlni (Neh 5:1–5). A mai idk pnzgazdlkodsa s mltnyos kamatai ismeretlenek voltak. Ezrt tli el versnk a kamatot az uzsorval egytt. Ez a kijelents teht megfenyegeti azokat, akik brmiflekppen kihasznljk ms szorult helyzett.
9. Ld. 15:8–9.
10. Ld. 26:27.
11. A gazdag hajland azt hinni, hogy gazdagsga mindenre kpesti. A blcsessg azonban isteni adomny, s elg a gazdagnak egy szegny, de blcs emberrel szembekerlnie, hogy hinyossga kiderljn.
12. Ld. 29:2.
13–14. Az egsz - s Sz kijelentshez csatlakozik itt a blcsessgirodalom (Zsolt 32; Jb 31:33–34; Jer 2:35; 1Jn 1:8–10). Az l blcsen – nmaga szmra is jl –, aki Isten eltt bnbnatban megtisztul s aki fl, ti. fl bnt elkvetni. „Aki megkemnyti szvt”: aki nem trdik Isten parancsval, aki nem fl bnt cselekedni (Ex 7:13; Zsolt 95:8).
15–16. rt erk radnak az Isten trvnye ltal nem korltozott emberbl. Ez leginkbb akkor nyilvnval, ha hatalma is van gonoszsga kilshez. Legveszedelmesebb az ilyen ember felels, vezet helyen. Az utols flvers az isteni igazsgszolgltatsra utal.
17–18. Isten nz, lt s igazsgot szolgltat. Ezt nem lehet fltartztatni. Blcs az, aki ezzel szmol (28:1; 13:21; Ez 35:6).
19. Ld. 12:11.
20–22. Siettetni a gazdagsgot trvnytelen eszkzkkel lehet, de nem okos dolog ez, mert nincs rajta lds (13:11). „Nem tudja”: nem tud az isteni igazsgszolgltatsrl. „Szemlyvlogats”: ld. 24:23. Mr egy egsz kis vesztegets elindthat a gonoszsg tjn.
23. Sok monds int a beszdben val vatossgra (13:3; 18:21). Ezek azonban nem a btorsg s szintesg hinyt ajnljk. A 16:20–23-hoz odatartozik a barti fedds is. Pillanatnyilag taln kellemetlen, de a „szeretet s igazsg szvetsge” (Lamparter) utlag felttlenl hlss teszi az okos embert. Lgy hls az szinte szrt.
24. Sok gyermek azt hiszi, hogy szlei vagyona megilleti t s elveszi javaikat, amikor azok mg letben vannak. Hny szlnek alig jut valami, pedig a gyermekeinek jl megy a dolga. Ez kznsges rabls.
25. Ld. 10:15–16. Aki a vagyonban bzik, mindenron azt hajszolja, elveszt egy nagy rtket: az emberek szeretett.
26. A blcsessg teht nem a „sajt szv” tulajdonsga, hanem valami, amit gy kapunk, amit tanulni s Istentl krni kell.
27. Ld. 19:17.
28. Ld. 29:2.
Pld. XXIX. RSZ
Pld. 29,1–27. Vegyes mondsok.
1. Ld. 10:17 s 13:18.
2. Az igazak, blcsek jelenlte a trsadalomban pt hats (11:9–14); minl inkbb rvnyre jutnak (28:12), annl inkbb dszre, javra vannak a trsadalomnak. A bnsk uralma olyan llapotokat teremt, hogy ajnlatos elrejtzni (28:12.28).
3. A blcsessg s a parznasg szembelltsa ld. 2:16–19.
4. Az idelis kirlyrl ld. 16:10–15.
5. A hzelgs mindig csapda: Akr gy, hogy a hzelg elvakt, mikzben valami rosszat tervez, valamit el akar rni; akr gy, hogy nem ismerem fl hibimat s rossz fel fejldik jellemem.
6–8. A gonosz rt nmagnak is – mert magra vonja a bntetst – s a kzssgnek is. Az igaz maga is rvendezik – mert ldst nyer –, de ldsos a kzssgre is.
9. Akr elveszti a balga a pert (felhborodik), akr megnyeri (nevet), a blcs embernek mindenkppen kellemetlen az ilyen gy.
10. Ktfle indulat. V. 1:11 s Rm 12:17.
11. Nagy mvszet a trelem, amellyel a blcs uralkodik magn, st a bolond kitrst is sikerl lecsillaptania.
12. A gonosz mindenkppen vonzza a gonoszt, ht mg akkor, ha vezet helyen van. Fellrl lefel gyorsan romlik a kzssg.
13. Ld. 22:2.
14. Ld. 16:10–15.
15. Ld. 1:2–6; 13:18.24.
16. Ld. 29:2.
17. Ld. 1:2–6; 13:18.24.
18. „Ltoms”: Istentl szrmaz, isteni tekintly prftai sz (zs 1:1; 2Krn 32:32; Ez 13:16). „Tants”: 4:1–5. Itt valsznleg az isteni „trvny” rtelmben ll a sz.
19. s 21. Vannak az letnek terletei, ahol szksg van a szigorra.
20. Aki meggondolatlanul beszl, rosszabb a bolondnl. Azon legalbb a hallgats segt (17:28).
22. Ld. 14:17a.
23. Ld. 15:31–33.
24. Ld. 1:10–19.
25–26. Aki fl az emberektl, azt rknyszerthetik a bnre. Aki bzik az rban, az nem fl az emberektl.
27. Ld. 27:21.
Pld. XXX. RSZ
Pld. 30,1–14. Agur mondsai.
1. Agur s Jke szemlye ismeretlen. Ezek a nevek sem mshol az Sz-ben, sem az eddig tallt biblin kvli hber nyelvemlkekben nem fordulnak el. Szerepelnek azonban arab fliratokban. Tbb kutat arra kvetkeztet, hogy az eredeti szvegben „a prfcia” (hammassz’) helyett „Masszbl valt” (hammassz’i)-t kell olvasni (a kt sz kztt csak egy jelentktelen kis bet – a jod – a klnbsg, ez a bet egy msol hibja folytn maradhatott el). Massz’ Izmael finak, teht az egyik arab trzsnek a neve (Gen 25:14; 1Krn 1:30). Ezt a kis gyjtemnyt teht az araboktl vettk volna t az izraelitk.
A szakasz gy kezddik, mint egy prfcia (Num 24:3.15; 2Sm 23:1. A frfi sugallata, aki…) „Sugallat”: nem sajt blcsessgt mondja, hanem azt, amit termszetfltti ton kapott. Kzdtt, elfradt, s akkor rjtt, hogy az Isten hatalmasabb nla. gy rezte: vge. Amikor idig jutott, akkor megtelt a lelke Isten beszdvel, ami nemcsak neki adott fldlst, hanem alkalmas a tovbbadsra.
2–3. Jelents, hogy pp a blcsessgirodalomban tallhatk ezek a megllaptsok. (Bev. Izraelben elfoglalt szerep.) Az emberi rtelem erfesztse nem alkalmas r, hogy elrje az igazi blcsessget, megrtse az Istent (Jb 38). „Az igazi blcsessg soha nem tekinti egyenrtknek azt, amit az emberek sajt erejkkel sajtthatnak el, azzal, amit Isten kvnt kinyilatkoztatni” (Edgar Jones).
4. Meg is indokolja, mirt. Az ember sokat kikutathat ennek a vilgnak a trvnyeibl, fl is hasznlhatja ket, de nem lehet ura vagy alkotja azoknak. Az alkotst megismerheti, az alkott nem. Vgtelenl nagynak, rejtlyesnek, kikutathatatlannak tallta az kori ember a vilgot; mi a termszettudomnyok rvn sokkal tbbet ismernk belle, ezrt mg inkbb nagynak, rejtlyesnek s kikutathatatlannak rezzk, s elfog a megdbbens az eltt, aki alkotta.
5–6. Isten azonban megszlal, kijelenti magt. gy vetkzzk le mgis tudatlansgunkat (Zsolt 73:16–17.22–23). Amit megrtnk kijelentsbl: Isten jsga. Figyelmeztets: aki megprbl hozztenni szavaihoz, az blcsebbnek hiszi magt nla s gy szembekerl vele.
7–9. A sajt korltainak, Isten nagysgnak, kijelentsnek, jsgnak megismerse utn alzatos imdsg kvetkezik. „Mieltt meghalok”: a fldi let idejnek krlrsa. A gazdagsg hamis fggetlensgi rzetet adhat, a szegnysg pedig rknyszertheti az embert olyasmire, amit mskpp nem tenne meg.
10. A szolga ura knye-kedvre volt kiszolgltatva. Csnya dolog megrgalmazni, mert nem vdekezhet. Jogos tkt azonban meghallgatja Isten, teljesedsbe megy, gy bnhdik az, aki gonoszt tett vele (Rm 12:9).
11–14. Valsznleg egy csonka szm-monds. Bevezetse gy hangozhatott, mint a 6:16; csak ms szmokkal: „E hrom dolgot gylli az r s ngy dolog utlatos az lelknek”. A nemzetsg: egy bizonyos emberfajta. Ez az rtelme: „Vannak olyanok, akik…” Nem kell ngy kln nemzetsgre-emberfajtra gondolnunk. A teljes elfajultsgra mutat a 11. vers. A 12. ltalnos emberi tulajdonsgra utal – sajt magt mindenki elfogultan ltja –, de kzelebbrl taln azokra gondol, akik megelgedtek a kls kultikus tisztasggal (zs 1:10–17; Mik 3:9–12; Mt 15:1–20).
Pld. 30,15–33. Szm-mondsok.
Valsznleg a rejtvnyekbl keletkeztek (ld. Bev. Blcs emberek – npi blcsessg). Ezen tl azonban az emberi elme egyik si prblkozsa arra, hogy a jelensgek mg hatoljon. Ha tbb dologban sikerlt flismerni a kzset, a jelensgek egy rszt meghdtotta a rendszerez rtelem. Ne becsljk le ezeket a rendszereket. A mi szemnkben akrmilyen kezdetlegeseknek ltszanak is, a maguk korban risi jelentsgk volt.
Formjuk: az els sor kiemeli a kzset (18.21.24.29.) s megmondja a kzs vonssal br jelensgek szmt. A nagy problma: Hogyan formljk a szmot gondolatritmuss? A szmsor kt egyms melletti szmt veszik, a kisebbik ll az els flsorban, a nagyobbik a msodikban. Rendszerint a msodik a flsorols tnyleges szma. A klti szabadsg egyik si formja! Ezutn jn maga a flsorols.
15a. Kln monds. Hasonl tartalmnl fogva olvadt ssze a kvetkezvel. A telhetetlen, tolakod, msokra rtapad, msokat kihasznl embert a magyar nyelv is hasonltja a vrszv pichoz. Kt lnya van: klti metafora. Mst se tud, csak elvenni, adni nem.
15b–16. A Seol, a halottak birodalma vgl minden halandt elnyel. Mshol is a telhetetlensg jelkpe (1:12; 27:20). Palesztinban szraz s meleg az ghajlat; a fld minden est szomjasan elnyel. A ngy kp kzl hrom – az alvilg, a fld, a tz – az els hallsra rthet, vilgos. Az egsz monds klns mondanivalja abban van, hogy kzjk sorolja a gyermektelen asszonyt. Llektani igazsg: ha az let valamelyik terletn knz hinyrzet lappang, jelentkezhet az let ms terleteit elbont (anyagi, rvnyeslsbeli) kielgthetetlensgben.
17. Temetetlenl maradva vadllatok prdjv vlni a legszrnybb vgzetnek szmtott (1Kir 14:11; Jer 16:4). Hossz let utn az sk mell temettetni a legnagyobb lds (Gen 25:8; 1Kir 11:21). Aki letben eldobja magtl szleit, az hallakor nem kerl hozzjuk.
18–19. A termszeti trvnyek ismerete nyomn eltompult az az rzknk, hogy csodlattal nzznk a termszeti jelensgekre. De kevsb csodlatosak maguk a trvnyek? A jelensget megmagyarzzuk: a vz felhajtereje tartja fnn a hajt. De mivel magyarzzuk magt a trvnyt? Isten egyik legcsodlatosabb trvnye frfi s n egymsra tallsa. ljnk vele olyan szentl, mint az ajndkval illik!
20. nll monds. Hrom oknl fogva kerlt az elz (18–19) mg: a) A bennk szerepl kzs sz az „t”. b) A haj, a sas, a kgy nem hagy nyomot. Ugyangy a parzna a tett elkvetse utn gy tesz, mintha nem trtnt volna semmi. c) Tartalmilag csatlakozik – de nem azonos! – a 19d-hez.
Nemcsak Isten ltal rendelt magasztos utak vannak. Lehet az ltala adott csodlatos utat (19d) pervertlni, grbe tt vltoztatni. Lehet a rosszban annyira megkemnyedni, hogy a bns azt mondja: semmi rosszat nem kvettem el.
21–23. A 21. vers erteljes kpei ezt mondjk: trhetetlen kvetkezmnyekkel jr. A monds nem a fennll rend konzervlsra trekszik, hanem egy nagyon helyes llektani megfigyelst tartalmaz. Aki megalzott helyzetbl kerl uralkod pozciba, hajlamos arra, hogy minden elszenvedett kesersgrt elgttelt vegyen. Aki nem alkalmas a felelssg hordozsra, azt korltok kz kell szortani (22b). zsaisnl (3:5–6.13) prftai fenyegets a meg nem felelk uralma.
24–28. Nincs sszefggs a testi er s a jelentsg kztt. Figyelmeztets: tbbet sszel, mint ervel (Prd 9:15–18; 10:7). A szervezettsg, a cselekvs kzben kvetett rend (hangyk, ld. mg 6:6–8; sskk) ragadja meg a blcset. Tovbb hzhatjuk a vonalat a bels rendezettsg, lelkier fel. Btorts a gyngnek. Tants: ne a ltszat szerint tljnk.
29–31. Hrom magtl rtetd plda az llatvilgbl – ezek mind szpen jrnak – gy a kirly is npe ln.
32–33. lland nkritika s ellenrzs! A hallgats a legjobb eszkz a harag elkerlsre. Akr bolondsgot csinlt valaki, akr fl emelkedik msnak – s gy kihvja az irigysget –, akr valamit tervez (nem okvetlenl gonosz tervrl van sz, ugyanezt a szt sokszor hasznlja knyvnk j rtelemben 2:11; 3:21; 5:2) legjobb eszkz a hallgats. A 33. versben ktszeres szjtk van: az „orr” s a „harag” az eredetiben ugyanannak a sznak ms alakja. A „kpl”, „nyomkod”, „ingerel” ugyanaz a sz. Az elindtott folyamatot nem lehet visszacsinlni. Idejben kell elhallgatni.
Pld. XXXI. RSZ
Pld. 31,1–9. Lemul mondsai.
1–2. Lemul kirly mondja itt el azt, amit anyjtl tanult. Ki volt, nem tudjuk. Valamelyik szomszd nptl vettk t ezt a szakaszt. Az eredeti szvegen idegen (arm) nyelvi hats mutathat ki. A hber szveg gy is fordthat: Lemul, Massz’ kirlya. Massz’ pedig egy arab trzs neve. A blcsessgtantk szoksa volt – ms npeknl is – valamely tantst a nagyobb nyomatk kedvrt gy eladni, mint amit k is szleiktl tanultak (4:1–5). „Fogadalmaim gyermeke”: a gyermekrt (1Sm 1), vagy annak gygyulsrt, szabadulsrt tett fogadalom. Vagyis a szli aggodalom, felelssg kifejezse. A hromszoros krds (Mit?) ugyancsak: felelssggel fontolgatja a mondanivalt.
A 3–5 a vezetsben val felelssgre int. A parznasg s szeszes ital rombol, mgpedig – a vezet helyen lev ember szemlyn keresztl – tbbszrsen rombol. „Adjatok rszegt italt” rtelme bizonyra: Hagyd a rszegt italt azokra. Keser szocilis realizmus hzdik meg a megjegyzs mgtt. E versek alapjn alakult ki a ksbbi zsidsgban az a szoks, hogy a kivgzs eltt kbtszeres bort adtak az eltltnek (Mk 15:23). A bor pozitv rtkelse: Zsolt 104:15.
A 8–9 ismt a felelssget hangslyozza. szre kell venni a kicsiket, elnyomottakat, hogy rend legyen a trsadalomban. A vezet azrt van magasan, hogy szcsve lehessen, st vdje azoknak, akik alul vannak. A „nma”: aki flnksgbl, pnz, vagy hatalom hjn nem tudja magt megvdeni. A trvny (Deut 10:18; 24:19; v. Ruth 2:1–9) a prftk (m 2:6–7; 4:1; 5:15; zs 20:1–2) s a blcsessgirodalom (14:31; 22:9.16.22–23 stb.) egyarnt szt emel ez gyben.
Pld. 31,10–31. A derk asszony.
Knyvnk utols huszonkt verse akrosztikus kltemny. Ez azt jelenti, hogy az egyms utn kvetkez versek a hber bc egymsutn kvetkez betivel kezddnek. A hber bc 22 betbl ll. Ez az „Arany ABC” hzassg eltt ll fiatal lnyoknak szl. A gyakorlati oktatst otthon kaptk az anyjuktl. A blcs az ltalnos szablyokat foglalta ssze a szmukra. Mai rtelmezsnl szem eltt kell tartanunk, hogy a megrsa ta eltelt vezredek alatt talakult a vilg. Nem valsthat meg minden rendelkezse sz szerint, hiszen pl. a kzmipar helyt tvette a gyripar. A benne lev irnyelvek, teolgiai gondolatok azonban ma is rvnyesek. A hzassgot frfi s n egytt alkotjk, nemcsak az egyik, vagy csak a msik. Nincs benne uralkod s rabszolga. Ezen bell azonban megoszlanak a feladatok. Az egsz pedig akkor j, ha az r leli krl.
10. A teremtskor Isten volt az, aki „hozzill segttrs”-rl gondoskodott az ember szmra; ugyanez jtszdik le kicsiben jra minden hzassgktsnl. A bevezet krds nem valsgos krds, hanem klti eszkz a stlus lnktsre s egyttal annak a nyomatkos kifejezsre: A j asszony nem „talls” dolga („lutri”), hanem ajndk. A szvlaszts azonban elhvja tudatunkban a „keress” szt: Nem lehet elsietni, hanem felels elkszletet ignyel. Mivel megfizethetetlen, nem is anyagi krds. Az „ra” sz mgtt ott sejlik az a rgi szoks, hogy a vlegnynek fizetnie kellett a menyasszonyrt (Gen 34:12; Ex 22:16). Ha viszont ilyen drga, a keresshez hozztartozik a „krs” – imdsg – is. A „derekassg” az eredeti szvegben az ert s a vagyont is jelenti.
11. Biztos alap, ha van az letnek olyan terlete, ahol nyugodtan meg lehet tmaszkodni. Nlklzhetetlen a bizalomnak ez a pontja. lland szemlyes felgyelet nlkl is elre mennek a dolgok.
12. Ennek a versnek az alanya mr nem a frfi, hanem a n. A magyar fordtsbl ez nem tnik ki, de az eredetiben vilgos: Az asszony az, aki csak olyat tesz, ami frjnek (a csaldnak!) elnyre s nem htrnyra vlik. Ez pedig nemcsak j szndk krdse. A kvetkez versek az anyagiakrl szlnak. pp a mi bonyolultabb viszonyaink kztt ehhez mr a jakaraton s szorgalmon kvl meggondols, szmolni tuds kell. Erre hvjk fl a figyelmet az albbi versek, amelyek az asszony szorgalmn kvl az anyagi dolgokban val gyessgt is dicsrik. Ennek hinya a klcsns szeretet ellenre is lehet sok feszltsg forrsa a hzassgban. Persze nem az anyagi a minden. Az asszonynak tudnia kell, mi a j s nem rossz: sokszor pp az tehermentesti a frfit, vagyis az j, ha az asszony anyagi dolgokban lemond tud lenni.
13–14. A szorgalmas asszonyrl rajzolnak szp kpet. Rgen a csald sokkal inkbb nellt volt. Ruhzattal, fehrnemvel aszerint volt elltva, hogy mennyit szttek, fontak. Az a fontos, hogy amit csinl, azt „jkedv ujjakkal” teszi. Megtallja a munkt: „keres” gyapjt s lent, „messzirl meghozza” az eledelt. Tallkony is e tekintetben. Gondoljunk arra, hogy a kereskedelmi hajzs milyen mersz vllalkozs volt az akkori technikai viszonyok mellett, msrszt milyen hallatlan fejldst eredmnyezett, amikor megindult az rucsere tvoli vidkek kztt. Salamon gazdagsgnak egyik alapja pp a kereskedelmi flotta volt (1Kir 9:26–29). A szorgalmas asszony mindent megtesz csaldja letnek vltozatoss s szpp ttelre.
15. A napi tevkenysg mg ma is ezzel kezddik Keleten: az asszonyok megrlik az rpt vagy bzt, s megstik belle az aznapra szksges kenyeret. Minden napra frissen stik, apr kerek lepnynek formljk (Bibl. Lex: kenyr). Ahol nagy a hznp, korn kell kelni, hogy minden rendben menjen. Versnk teht szintn az asszony szorgalmt hangslyozza. Az egsz szakasz azonban semmikppen nem gy beszl rla, mint a frfi rabszolgjrl (ld. a kvetkez vers). Azt vgzi szorgalmasan, ami a csaldi munkamegosztsbl r hrul. Ms trsadalomban ms a munkamegoszts is („dolgoz n!”).
16. Az asszony rszt vesz a tervezgetsben, a gyarapodsban pedig rsze van az szorgalmas munkjnak is. Egyenrang!
17. A vers jelentse: nekigyrkzik a munknak. Munkhoz vagy gyaloglshoz ktttk fl a ruht, hogy ne akadlyozza ket (Ex 12:11).
18. Aki megzleli, hogy hasznos a munka, az mg szorgalmasabb lesz.
19–22. s 24–25. A szorgalom s elrelts kvetkezmnye: a csald idejben flkszl a teherprbra. Nincs kapkods, aggodalom. St tudnak a szpsgre is adni (patyolat, karmazsin, bborgyapj). Termszetesen az egsz rs fnyben kell ltnunk ezt a szakaszt is. Az els az Isten gondviselsbe vetett bizalom (Mt 6:24kk.), viszont a hit s szorgalom nem zrjk ki egymst, hanem egytt jrnak (2Thessz 3:6–12).
A csald virgzshoz azzal is hozzjrul a blcs asszony, hogy piacra is termel. Nemcsak a megtermelshez, hanem az rtkestshez is rt. A kztudatban a hv gondolkodsban sszekeverik a j anyagi rzk s az anyagiassg fogalmt. Pedig az elst a Biblia ajnlja. Az a krds, minek a szolglatba lltjuk anyagi rzknket. A 20. s 24. vers egyms mell lltva kt fontos tantst kzl: a) okos anyagi gazdlkodst – de nem nzsre, hanem a segtsre! b) A hzassg nem lehet ketts nzs, mindig kifel is kell irnyulnia, msok segtsre, szolglatra.
23. Az egyenrangsgon bell megoszlanak a hzassgban a feladatok. Az asszony inkbb benne l a csaldban, annak dobog szve – ezt fejezik ki azok a versek, amelyek az feladatairl szlnak. A frfi feladatait nem rszletezi szakaszunk. az a kett kzl, aki inkbb kifel l, mintegy kvlrl veszi krl a csaldot, gy gondoskodik rla; s az, aki a nagyobb kzssggel sszekti, rszt vesz a kzgyekben. A vnek voltak a bibliai korban a kzgyek irnyti. Tancskozsaikat a vroskapu bels oldaln lev kis tren tartottk, ahol klnben az egsz kzlet lezajlott. Kzttk lni, kzttk ismert lenni = megbecslt vezet lenni. Az a frfi ri ezt el, akit derk felesge tehermentest a csaldon belli gondoktl (11–12. v.). Az egszsges trsadalom alapja az egszsges csald.
25a. A legszebb dsz nem a kls cifrasg, hanem a becsletes, szorgalmas munkval, szp csaldi lettel kivvott tekintly.
26–27. A kls csaldpt tulajdonsgok (szorgalom, gondossg, anyagi rzk) utn most a belsk kerlnek sorra. Jkor, j fogalmazsban mondja el intst (jt is lehet rosszkor, rosszul mondani), tantsa szeretetteljes (ugyanaz a sz ll az eredetiben, amelyik Isten szvetsgi hsgt, kegyelmt jelzi). Felgyel: nem engedi szabadjra azokat, akiknek nevelsre van szksge. Nem fejetlen a hz. Ez megltszik gyermekein (28a). Ezek is olyan tulajdonsgok, amikhez nem elg a j szndk, tanulgatni is kell ket.
28–31. A Biblia nem embertelen. Br egyedl Isten a dicssg, nem fukarkodik a j elismersvel s megdicsrsvel. (Pl. Rm 1:8; 1Kor 1:5–7; Fil 1:5; 4:10.18; Mt 25:21.23.) Sok kzdelemrt, fradsgrt hogy meg tud jutalmazni egy dicsr sz! Az ilyen asszony hre tlmegy – st: hadd menjen tl – a csald hatrain. Dicsrje az egsz kzssg (a kapu: ld. 23. vers).
A kls szpsg csbthat hallos tra (6:25–26), a bels a kiegyenslyozott letet, az emberileg vrhat legnagyobb boldogsgot adja meg. A kls radsul muland (hibaval = pra az eredetiben).
A derk asszony ajndk (10. vers). Derekassgnak alapja: az r flelme (kifejezs magy. ld. 1:7). gy foglalja a keretbe hit ezt a gyakorlati krdsekkel foglalkoz szakaszt.
A Pld tbbszr v a rossz asszony csbtsa ellen (2:16kk.; 5; 6:25kk.; 7; 22:14; 29:3), elmondja, hogy milyen teher a veszekeds (25:24; 27:15), de a legnagyobb ajndknak tekinti a jt (18:22; 19:14). Megbecsli, mint nevelt (1:8–9; 10:1; 17:25) s mint egyenrang segttrsat (31:10kk.). Szakaszunk az eszmnyi hziasszonyt s csaldanyt rajzolja meg, a felesgrl, mint szerelmi trsrl s az irnta ktelez hsgrl az 5:15kk. emlkezik meg.