Pld. XVIII. RSZ
Pld. 18,1–24. Az let szilrd rtkei.
1–2. Kt nehz eset: az nz, aki csak magnak l, a kzssgrl nem vesz tudomst s a bolond, aki blcsnek hiszi magt. Az egyik nzsbl, a msik bolondsgbl, a jt tartja rossznak s a rosszat jnak. A klncnl gondolnak erre a jelentsre: megsrtett bart.
3. Nem mindig nyilvnval, de aki a hit szemvel nzi a dolgokat, az ltja: bn s bntets, gonoszsg s megszgyenls Isten rendjben gy sszetartoznak, hogy ahova az egyik megrkezik, odamegy a msik is.
4. Gazdagsg, frissessg, kimerthetetlensg, ltet er jellemzik a blcs beszdet. A vztelen Palesztinban ezeknek voltak jelkpei a mly vz, buggyan patak, forrs.
5. Ld. 17:26.
6–8. A bolond – meggondolatlan vagy rosszindulat – beszd tmntelen krt okozhat. Az gyes formba ltztetett rgalmaz beszdet rmmel szoktk hallgatni s nem tveszti hatst. E mondsok clja pp az, hogy flhvja figyelmnket, kritikval hallgassuk a beszlt. Sajt magra idz azonban romlst, aki rgalmaz, mert amit tesz, bn s kihvja maga ellen Isten bntetst (12:13; 13:3).
9. Testvre: ugyanabba a fajtba tartozik. A hanyagsg ugyanazt ri el, mint a rombols.
10–11. Ld. 10:15.
12. Ld. 16:18 magy. A flfuvalkods eredmnye sszetrets, az alzat eredmnye dicssg. – Isteni dialektika (Fil 2:5–11).
13. Nem illik s nem is okos dolog valakinek a szavba vgni. Mivel nem illik, szidalmat nyernk. Nem okos, mert esetleg olyasmire vlaszolunk, amit az illet nem is akart mondani.
14. Ld. 4:20–27 s 12:25.
15. A tudomnyban is gy lehet eredmnyt elrni, hogy valaki flismeri annak rtkt s trekszik elsajttsra. Ha valaki lusta, vagy azt hiszi, hogy mindent tud s ezrt nem tanul, buta marad. Ugyangy az isteni blcsessg. Aki belt, blcs, az megtesz mindent azrt, hogy minl tbbet megismerjen belle. V. 2:1–5.
16. Nem okvetlenl megvesztegetsre kell gondolnunk, br itt nagyon knny a hatrt tlpni. Hrom msik mondssal egytt kell nzni versnket: 10:2; 19:6 s Lk 16:9.
17. Ha csak az egyiket hallgatjuk meg kt peres fl kzl, egyoldal kpet kapunk. Hajlandk vagyunk annak igazat adni, akit elszr hallgattunk meg. Meg kell hallgatni a msik felet is, rgtn ms kpet kapunk az gyrl. – s ha mi vagyunk az egyik fl?!
18. Vits esetekben szoks volt sorsvetssel dnteni (16:33).
19. A csaldott bartot nehezebb visszaszerezni, mint egy bartot megszerezni. rthet: hozzfrhetetlenebb, mint egy vr.
20–21. Ld. 12:17 magy., 12:14; 13:2.
22. Termszetesen a j felesgrl van sz. Ez pedig nem szerencse, hanem ajndk az rtl. Ugyanaz az isteni jakarat adja, mint az igazi blcsessget (9:35).
23. A szocilis igazsgtalansg (gazdagsg–szegnysg) eltorztja az emberi lelket. A trtnelem gazdag pldatr.
24. Az igazi bartsg tbbet r egy rossz testvri viszonynl.
Pld. XIX. RSZ
Pld. 19,1–29. Hasznos s kros dolgok.
1. Kt krlrssal kzeltjk meg a vers rtelmt: „Mg szegnyen is jobb a feddhetetlen”. gy azt a flfogst helyesbti, hogy a gazdag rtkesebb, mert tbbel tud hozzjrulni a kzssg dolgaihoz. A msik: „Inkbb megmaradni szegnynek, de feddhetetlennek”. Ezt viszont a 15:24 gondolata egszti ki. A vers els fele azonos a 28:6 els felvel.
2–3. A „llek” itt jelentheti: „kvnsg”, st „buzgalom”. „Vtkezik”: clt tveszt. Ha valamilyen szorgalmas, de meggondolatlan buzglkodsunk sikertelen marad, nem az r a hibs.
4. Ld. 17:17.
5. Ld. 6:16–19.
6–7. Ld. 17:17.
8. A gondolat bvebb kifejtst ld. 2:1–4; 8:1–11.
9. Ld. 6:16–19.
10. Ld. 30:21–23 magy. Balgataghoz a fnyzs: olyan eszkz, amellyel nem tud bnni.
11. A 16:32 az nmagunk legyzshez szksges ert hangslyozza, ez a vers az okossgot lltja eltrbe. Aki meg tud bocstani, nemeslelk. A nemeslelksg dicssgre vlik.
12. Vigyzzanak a vezetsben levk, hogy jl hasznljk ezt a kezkbe helyezett hatalmat. A kpek erteljesek: a palesztinai ember nem az llatkertbl ismerte az oroszlnt. A korai idkben mg lehetett vele tallkozni (Br 14:5; 1Kir 13:24). Az v jelents rszben az egyetlen csapadk – a nvnyzet ltetje – a bsges harmat. A kirlyrl: 16:10–15.
13–14. A csaldot az r ajndkozza ernek, tmasznak, nyugvpontnak. Minek azt elrontani? Ahol bezik a hztet, nem lehet sokig kibrni a laksban. Termszetesen a vilgon minden Istentl jn – knyvnk bsgesen hangslyozza – ezzel a fogalmazssal csak a j asszony klnleges rtkt akarja kiemelni. Ha klns ajndk, kln kell krni is.
15. A mly, ntudatlan alvs szavt hasznlja. Ha hagyjuk a lustasgot elhatalmasodni, lassanknt teljesen megbnt; a vgn a lusta sajt maga fizet r.
16. „Parancs”: ld. 4:1–5. Egybknt 15:24.
17. Nha mersz kpeket hasznl az rs, hogy egy-egy tantst jl az elmnkbe vssen. A szegnyek megsegtse pedig egyik nagy tmja. Az ads egy id mlva fizet. Az r is visszafizet annak, aki a szegnyt segti. Ez a hasonlat rtelme, nem az, mintha csakugyan lekteleznnk t. Aktv segts-re hv fl, teht nemcsak arra, hogy ne nyomjuk el a szegnyt.
18. Az igazi, szeretet nem knyeztet, hanem okosan bntet. A fegyelmezsre szksg van, anlkl nem lehet helyes irnyba terelni a gyermeket. Idejben kell, amg alakthat. Kapkodsnak itt helye nincs. A magyarzk egy rsze gy rtelmezi a vers msodik felt, hogy a fegyelem hinyval is meg lehet lni a gyermeket, mert rossz ember lesz belle. A hber szveg megenged ilyen fordtst: „s odig ne vigyen lelked”. A versnkkel rokon mondanivalj 23:13–14-nek valban ez az rtelme. Itt mgis inkbb „tlbntetsrl” van sz, amelyik mr nem hasznl, hanem rt. Ez mr nem a gyermek rdekben trtnik. Ilyenkor a gyermek mr trgy, amin a szl kilheti szenvedlyeit. Bntetni csak higgadtan szabad.
19. A harag rossz tancsad, a hirtelen harag ember olyan tettekre ragadtatja magt, aminek trvnyes kvetkezmnyei vannak. Ha ilyen helyzetbl kimentjk, vagyis megssza bntets nlkl, akkor mg jobban vrszemet kap.
20. Ld. 12:15.
21. Az embernek sokfle terve van: gyakran ellenttes elgondolsok cikznak t agyn s mrlegeli, melyik mellett dntsn. Korntsem biztos, hogy egy terv bevlik. Az elgondols s az eredmny kzt nagy klnbsg van. Nem gy az rnl. Nla sz s tett, elgondols s kzzelfoghat eredmny ugyanaz. Az emberi tervek kzl teht az teljesedik be, ami az tancsval megegyezik.
22. A „hsg” itt az ember s ember kztti tkletes magatartst fejezi ki, az eredetiben a „szvetsgi hsg” szava ll. A vers msodik felhez odartend: a hazugnl, aki gazdag. Ld. e fejezet els verst.
23. Az r az let s minden j forrsa, ezrt aki vele ll kapcsolatban, az az let s a j. Az „r flelme” az Istennel val kapcsolat szakkifejezse, ld. 1:7.
24. Az asztal kzepn llott a tl, amibl az asztal krl lk mrtogattak (Mt 26:23). Knyvnk tbbszr fordtja a gny fegyvert a lusta ellen (6:10; 12:27).
25. A „csfol”: aki tudatosan utastja el magtl a blcsessget (ld. 1:20–23); az „egygy”: a tapasztalatlan, aki mg nyitott – a rosszra is s a jra is – (ld. 1:2–6). Az elbbi mr csak bntetst rdemel. Az egygynek tanulsgul szolgl a csfolt rt bntets s a helyes irnyba indtja. Az rtelmesnek viszont elg csak a lelkre beszlni, mert maga is a jt akarja vlasztani.
26. vezredes problma: az elaggott szlk gymoltsa. „Szgyenthoz”: elssorban sajt magra. Ld. 17:21.
27. „Fegyelem” ld. 1:2–6.
28–29. „Belil” ld. 16:27. „Csfol”, „balgatag”: ld. 1:20–33. Aki semmibe veszi a trvnyt, krt okoz embertrsainak, de vgs fokon sajt magnak, mert szembekerl a jog vdjvel, Istennel.
Pld. XX. RSZ
Pld. 20,1–30. Mitl kell vakodnunk?
1. Csfolv tesz a bor, vagyis az erklcsi rtkek megvetjv; lrmt, azaz kellemetlensget, testi krt (23:29) okoz. Termszetesen a mrtktelen borfogyasztsrl van sz. (Ld. 21:17; 23:20–21; 31:4–7).
2. Ld. 19:12.
3. A veszekeds sarat frccsent mg az rtatlanokra is. A blcs ezrt igyekezzk elkerlni a veszekeds alkalmait, gy rzi meg mltsgt. Ld. mg 17:14.
4. Az sz a sznts, a nyr az arats ideje volt a palesztinai mezgazdasgban. A sznts rendkvl nehz munka volt. Aki nem vgzi a munkt, amikor annak itt az ideje s nem vllalja a munka nehezt, hiba vrja (keresi) az eredmnyt. Ld. 10:5.
5. A vers els fele, mint nll monds azt jelentette: letad mint a vz, ha valaki meggondoltan cselekszik (18:4). A tancs: ugyanolyan adomnya a blcs embernek, mint a papnak a trvny, a prftnak az ige (Jer 18:18). Mly: soha nem hagy cserben a megfontols. A nem mly vz hamar kiszrad Keleten az estlen hsg idejn. Amikor kiegsztettk a vers msodik felvel, a mly vzben a kikutathatatlansg jelkpt lttk: a blcs ember tlt a msik szndkn (Jn 2:24–25).
6. Ezrt j az elz versben ajnlott elvigyzat.
7. Nem kellene a modern embernek is tbbet fradoznia azon, hogy ne csak anyagi s szellemi, hanem lelki travalt is adjon a gyermekeinek?
8. Az idelis kirly, ld. 16:10–15.
9. A felelet: senki (ld. Jn 1:8).
10. Az fa: rmrtk. Ld. 11:1 magy. Az egyik mrtket vsrlskor, a msikat eladsnl hasznltk. Szellemi skon is elfordul: ms mrtket hasznlunk, amikor kapunk, vagy elvrunk valamit (j szt, segtsget), mint amikor adunk. Mt 7:12.
11. A jellemtulajdonsgok mr gyermekkorban flismerhetk.
12. Hasznljuk ket annak trvnye szerint, akitl kaptuk ket.
13. Ld. 6:6–11.
14. Az 5. v. htkznapi vltozata.
15. Ld. 3:13–18 magy.
16. gy tesz a blcs, mintha a hitelezt biztatn: jrjon csak el kegyetlenl a kezes ellen; megrdemli, amirt olyan bolond volt, hogy kezessget vllalt. Ezzel a stlusbeli fordulattal teszi nyomatkosabb az intelmet. Ld. 6:1–5.
17. Knyvnk sehol sem lltja, hogy a gonoszoknak pillanatnyilag nem lehet jobb a helyzetk („zlik”). De az tjuk vge lesz rossz („de azutn”), ezrt kell idejben meggondolnunk, melyikre trnk. V. 9:13–18. Kenyr helyett k: Mt 7:9.
18. A vilgon mindent csak megfontoltan rdemes csinlni (15:22). A vers msodik fele egy specilis pldt emlt erre az alapszablyra: a hbort (Lk 14:31). A prftk igehirdetsbl tudjuk, hogy Izrael harcai idejn az igazi blcsessgnek nemcsak azt kellett volna mrlegelnie, hogy milyenek az erviszonyok, hanem, hogy mi az r akarata, s aszerint cselekedni (zs 30:1; 31:1; 3:1–3; Jer 2:18–19). Az r szerinti blcsessg teht itt is magasabb szempontok szerint jr el. Az let is harc: Zsolt 35:1; 56:2–3; 120:7; 140:3.
19. Ld. 11:9–14; kzelebbrl 11:13.
20. Ld. 13:9. A trvny bntetse hall (Ex 21:7). Ha valaki ezt ki is kerli, van Isten aki vgrehajtja a bntetst.
21. Ld. 13:11. Lehet, hogy az elz vers kiegsztse.
22. Magunkrt bosszt llni – ez Isten bri hatskrbe val beavatkozst jelentene (Mt 5:44; Rm 12:17–19).
23. Ld. 11:1 s 20:10.
24. Kimondhatatlan biztonsgrzet: minden lpsnket az r ellenrzse alatt tehetjk meg. Mindenhatsga erre is kiterjed. Ezzel szemben nagyon kicsi az emberi er: mg bele se lthat az tjba.
25. Szent, vagyis az rnak szentelt. Az Istennek tett fogadalom teljestsre a trvny szigoran gyel (Num 30). Ezrt veszlyes valamit meggondolatlanul megfogadni s csak azutn gondolni arra, hogy vajon tudjuk-e a fogadalmat teljesteni (Prd 4:17–5:6; Mt 15:5; Mk 7:11).
26. Ld. 16:10–15. A blcs kirly teszi ezt, mert tudja, hogy az igazi blcsessg az r akaratnak vgrehajtsa. „Rjuk hajtja a kerekeket”: a harciszekr – a korabeli tank – kerekeivel szttapostatni az ellensget. Hsg s igazsg ld. 3:3–4.
27. Ld. 15:11. A mcses az let jelkpe. „A lehellet”: ugyanaz a sz, mint a Gen 2:7-ben. ntudatos lelket, letet adott az r az embernek.
29. Ld. 16:31; 17:6.
30. A szigorsg, a fegyelem – az nfegyelem is – erklcsi tisztulst eredmnyez. V. 1Pt 4:1.
Pld. XXI. RSZ
Pld. 21,1–31. Helyes magatarts klnbz helyzetekben.
1. Egyiptomban, Mezopotmiban fejlett volt az ntzs, de Izraelben is maradtak fnn pl. csatornaalagutak, melyek segtsgvel a vizet a kvnt helyre vezettk. Ahogy az ember a vizet, gy tudja Isten a kirly akaratt irnytani. Az nknyuralkodk vilgban hangzik ez el! Az r kzben tartja a politikai esemnyeket is! Ld. 16:10–15.
2. Ld. 15:11; 16:2.
3. Ld. 15:8.
4. A bnsk gy vlik, hogy mcsesket – letket (13:9) a ggben, vagyis nmaguk megdicstsben talljk meg. Msok fl emelik magukat. Amit k letnek gondolnak, az nem ms, mint bn. A bn pedig – az itt hasznlt sz jelentse az eredetiben – cltveszts. Azltal vesznek el, ami ltal lni akartak.
5–6. A szorgalmasok tervei helyesek: fokrl fokra igyekv becsletes munkval akarnak eredmnyt elrni. Aki gyorsan akar meggazdagodni – rdemtelenl – szembe kerl az erklcsi rend rvel s megbnhdik. Ld. 12:11; 13:11. „Hazug nyelvvel”: kereskedelmi csalssal vagy hamistanzssal. Aki gy viselkedik, veszedelmes jtkot z a halllal.
7–8. A gonoszsgnak ugyanaz a hatalma spri el a bnsket, amivel k rtottak msoknak.
9. Ez bizony nem knyelmes mg a lapos palesztinai hztetn sem. Jobb az egyedllt mg a velejr knyelmetlensggel is, mint a rossz hzassg. (Megismtldik a vers: 25:24; a gondolat: 21:19.)
10. A gonoszsg, mint msodik termszet ld. 4:16–17; a ktfle lelklet: 12:10.
11. Ld. 19:25.
12–13. A cselekv „Igaz”: Isten (Jb 34:17). A pillanatnyi llapot nem mrvad (ld. 3:33; 12:7 magy.). V. Jak 2:13.
14. Akit valamilyen srelem miatt perbe fogtak, annak fizetnie kell. Vagy a brnak fizet, ez eltlend vesztegets (15:27; 17:23), vagy a srtettnek (1Sm 25). Vannak azonban esetek, amikor fizetsggel nem lehet lecsillaptani a haragot (6:34–35).
15. A vers els fele ld. 2:9–11; a msodik ld. 2:14. A bnsk szmra a rossz cselekvse az rm, de vgl ez pusztulsukhoz vezet, mert van trvny. Ezrt az is igyekezzk a trvny teljestsre, aki mg nem jutott odig, hogy bels gynyrsget talljon benne.
16. Ld. 15:24. „Az rtelem tja”: knyvnkben mindentt az Isten akaratnak teljestse.
17. Olajjal a lakomk alkalmval kentk magukat. Az lland mulatozs keresse trvnyszeren elszegnyedshez vezet. A nyomor viszont, vagy brmely kielgtetlensg a mmorban keres enyhlst s gy tovbb fokozza romlst s ebbl a krbl nem tud kitrni.
18. A fldi letben gyakran szenved az igaz a bns helyett; a bnsnek megy jl a dolga s nem az igaznak, br fordtva kellene lennie. Isten tlete helyrelltja a rendet (11:8); a gonoszok vesznek el, az igaz megszabadul. A „vltsgdj” sz itt csak hasonlatknt szerepel: vltsgdj az, ami elvsz, mg valami ms megmarad (13:8 – a pnz elvsz, hogy az let megszabaduljon); az, ami kielgti a haragot. Az tlet napjn a gonosz vsz el, gy csillapul Isten haragja, az igaz megmarad. Az Sz szerint (2Kor 5:21) Jzus lesz bnss s elpusztul, hogy mi igazak legynk s megmaradjunk.
19. Ld. 9. v.
20. Az olaj – ti. az a finom olaj, amivel a lakomk alkalmval kentk magukat – jlt jele. A blcs tudja, hogy a szorgalom s takarkossg tesz gazdagg, ezrt gyarapszik, a bolond kezbl kifolyik a pnz.
21. Ld. 15:24. Dicssg: az emberek eltt elrt jutalom.
22. Tbbet sszel, mint ervel – de ne feledkezznk meg kzben a blcsessg teolgiai jelentsgrl (ld. Bev.).
23. Ld. 12:17–19 s 13:3.
24. A csfol: Ld. 1:20–33. A kevlysg itt az isteni s emberi trvnyek semmibevtele.
25. Ha valaki valamire vgyik, meg is kell rte dolgoznia. A vgynak relisnak kell lennie; annyit kvnjunk, amennyit munknkkal el tudunk rni. A betltetlen vgy knoz – l.
26. A gonoszlelk ember csak kapni akar. Az igaz, aki maga is Isten ajndkbl l, az tud adni szntelenl.
27. Ld. 15:8.
28. „Engedelmes ember” az eredeti szvegben: az, aki odahallgat. Olyasvalaki, aki nem kitallt dolgot mond el, hanem olyat, amit tnyleg hallott. Ld. 12:17; 14:5.
29. „Szemtelen kpet”: elsznt arcot. A gonosz ki akarja knyszerteni magnak, amit el akar rni. Az egyenes ember ezzel szemben rendben tartja tjt (= cselekvsmdjt, letvitelt) s rhagyja magt az Isten ldsra, akinek erejrl pp a kvetkez kt vers szl.
30–31. Az r a leghatalmasabb: akrmilyen nagy hatalom a blcsessg (22. v.), ellene nem hasznl, hiszen az is tle szrmazik (8:22). Ezrt az igazi blcsessg: rhagyni magunkat. Akrhogy flkszl valaki a hborra – brmely vllalkozsra – kimenetele Istentl fgg. V. zs 31:13.
Pld. XXII. RSZ
Pld. 22,1–16. Blcs magatarts.
Szakaszunk mondsai nhny tma krl csoportosthatk.
A vagyonrl. A 7. vers egyszeren megllapt egy sajnlatos tnyt. Msodik felben mr intelem is van: v a klcsntl. Az 1. vers megprbl rvezetni arra, hogy a gazdagsgnl nagyobb rtk is van (v. 28:6). A hrnv, kedvessg sokszor jobb segtsg, teht hasznosabb is lehet, mint a gazdagsg. Ami van, az r akaratbl van (2). Ebbl azonban nem a dolgok, trsadalmi igazsgtalansgok megvltoztathatatlansga addik. St! Szegny s gazdag azonos rtkek. Ez egyenesen ktelezettsgeket r a gazdagra a szegnnyel szemben (v. 3:27–30). Ezeket pedig rdemes teljesteni (9), mert az ldst veszti el, aki nem teszi (8–9). Bvebben ld. 11:24–27 magy. Isten biztostja rendjt s megbnteti az ellenszeglket (16).
Az elrelts. Az okos ember meggondolja a kvetkezmnyeket s ezrt nem ri baj. A 3. vers mg egszen htkznapi dolgot llapt meg, de termszetesen nem a felelssg all val kibjsra biztat. E rvid mondsok a dolgoknak csak egy-egy vonatkozst villantjk fl! Igazn elrelt az, aki nem hagyja ki Istent a szmtsbl, mert aki kihagyja, nehz ton jr (5 v. 15:19). Az alzat az r flelme (ld. 1:7) vezet el az ldsokhoz; az anyagiak s az rklet ura (4). Aki csak ezt a vilgot ltja, s ennek megfelelen vlogatja meg eszkzeit, ingatag talajra pt (8 – a gondolat kifejtse 11:17–21). V. Gal 6:7. Vets-arats: az ok s okozat szigor kapcsolatra utal. A tisztasg, az ismeret (ti. az r szerinti ismeret) kvetkezmnye az lds (12), ezrt kell a trsadalmat is tisztn tartani (10–11.16.). Ahonnan kizik a csfolt (a kifejezst ld. 1:20–33), megsznnek jelenltnek rombol kvetkezmnyei is (10). Ugyanez az elrelts segt a nemi erklcs tisztasgban is (14 v. 5:1–6).
A nevelst idejben kell vgezni (6 v. 19:18a), a szigorsg a j cl rdekben fontos (15 v. 13:24).
A lustasg ellen ismt a gny fegyvervel harcol (13 v. 6:10; 12:27; 19:24).
Pld. 22.,17kk. A blcsek szavai.
A 17. verssel j szakasz kezddik knyvnkben (ld. Bev. – Feloszts). A stlus hirtelen megvltozik. Hosszabb gondolati egysgek kvetkeznek, jra fltnik az 1–9 fejezetbl ismert „fiam” megszlts. A 17–21 versek egy kln kis bevezets a kvetkezkhz. „A blcsek szavai” pedig az egykori cm lehetett, ami ksbb belekerlt a szvegbe. Ezek alapjn megllaptottk, hogy a 22:17–24:22 kln gyjtemny, amit az elz nagyobb gyjtemnyhez csatoltak. Vgl flfedeztek egy egyiptomi mvet – Amen-em-ope blcsessgt – s az feltnen sok hasonlsgot mutat a Pldabeszdek knyvnek ppen ezzel a szakaszval. Ezt a gyjtemnyt dolgozhatta t egy izraeli blcs, aki azonban anyagt szabadon kezelte; az tvett anyagot is sajt mondanivalja kifejezsre hasznlta fl. Tantsai mgtt mindentt az rban val szilrd hit ll. Mertett e szakasz sszelltja egy babiloni munkbl is, Achikar mondsaibl. 17–21. A kvetkez szakasz bevezetse, a blcsessg hasznrl: a) Elvezet az rban val bizalomra (ld. Bev. – Teolgiai jelentsg). b) Megtant az emberek kztti viselkedsre, a helyes beszdre. A kvetek jelentsgt ld. 13:17.
A blcsessg eszerint bels tartst, tmaszt ad, mgpedig megbzhatt, mert minden dolgok alapjhoz, az rhoz vezet el. Ennek azonban meg kell nyilatkoznia szavakban is. „Kedves” annak is, aki ebbl l s azok szmra is, akik a blcs ember szemlyn keresztl rszeslnek benne.
Pld. 22,22–29. A blcsessg a gyakorlatlan.
22–23. Rgtn r is tr a gyakorlatra. Az alacsonysors knny prdja az ersnek. Nincs hatalma, hogy megvdje magt. Gyngesge szinte csbt egyeseket a helyzet kihasznlsra. „A kapu”: a bibliai vrosokban a jogszolgltats, jogi gyletek lebonyoltsnak a helye, a kzlet szntere. Az alacsonysorsak gynek vdje maga az r. Aki jt akar, nem igyekszik jogtalan elnykhz jutni!
24–25. A trsasg rossz hatstl v. A hirtelenharag terrorizlja krnyezett, gy esetleg sok mindent elr, de magnak llt csapdt, egyrszt mert megutltatja magt, msrszt mert meggondolatlansgra ragadtatja magt.
26–27. Ld. 6:1–5.
28. Ld. 22:22–23 s 23:10–11.
29. Szvegnkn tdereng az egyiptomi eredet. A „serny” (mhr) az SZ-ben ltalban az rnokok jelzje (Zsolt 45:2; Ezsd 7:6). Az egyiptomi blcsessgirodalom nagyrszt rvnyeslsi tancsokbl ll rnokok – tisztviselk – szmra. Karrierjk cscsa az volt, hogy a kirlyi udvarban nyertek alkalmazst. Amen-em-ope (ld. 17 versnl) gy r: „Az rnok, aki hivatalban gyes, mltnak talltatik, hogy udvari ember legyen”. E sorokat dolgozta t rnk gy, hogy ltalnosan mindenkihez szljon: a becsletes munka jutalma nem marad el.
Pld. XXIII. RSZ
Pld. 23,1–35. A kegyessg: letblcsessg.
1–3. A Biblia foglalkozik az illendsg krdsvel is (2Thessz 3:7; Tit 2:3; 1Pt 2:12), ezen bell az tel-ital dolgval (Rm 13:13). Szakaszunk arra figyelmeztet, hogy az illem rnyalatait is vegyk tekintetbe; ez az intelem egy specilis helyzetre vonatkozik. Az nfegyelem s mrtkletessg nyomatkos ajnlsa is benne van, klnsen a 2. versben. A krltekints is fontos. Csaltek az, ami vesztt okozza elfogyasztjnak. A kirly haragjt hvhatja ki, ha valaki valamit figyelmetlenl eleszik elle az asztalnl. Esetleg arra utal a sz, hogy a nyjassg mgtt hts szndk llhat – le akar kenyerezni az, aki vendgl lt. Aki hagyja magt lektelezni, elveszti bels szabadsgt. Ha mr visszautastani nem lehet az ilyen meghvst, vigyzzunk evs kzben.
4–5. Nem a szorgalmat, nem is a gazdagsgot tli el, hanem azt a flfogst, amely egyetlen clnak tekinti a gazdagsgot. A belt ember abbahagyja a hajszt, mieltt tnkremenne bele (2Tim 6:9). A sasrl szl kp hromflekppen rthet: a) Hiba kapkodunk a gazdagsg utn. b) Kielgthetetlen a vgy; ha elrtnk valamit, nem tudunk neki rlni, mert mris jabb cljaink vannak. c) Muland a gazdagsg, nem ez az let igazi alapja (Mt 6:19–21).
6–8. Vigyzat! A kedvessg, bkezsg takarhat szmtst is. „A gonosz szem ember”: gonosz ember. „Ki fogod hnyni”: ti. az undortl s dhtl, amikor megtudod, milyen embernek voltl vendge. „Kedves szavaidat”: amik a hlbl fakadtak.
9. Kr a szt pazarolni a bolondra, a hats csak rossz lehet. Azrt meg kell ksrelni mindenkinek a megmentst! V. 9:7–12.
10–11. Egy-egy tulajdonos fldjt hatrk vlasztotta el a msiktl. Volt, aki gy nvelte birtokt, hogy titokban arbb rakta a hatrkvet. De elkpzelhet volt ez „trvnyes” ton is. Erszakkal, trvnycsavarssal, a szegnyek szorult helyzetnek kihasznlsval (Neh 5:3–5) szerezhette meg valaki msok birtokt. Ilyenkor nem volt mr tbb szksg az si hatrkre. Vagyis mindenfajta vagyonflhalmozs ellen szl ignk. Klnsen a vdtelenek – rvk, zvegyek – voltak kitve msok kapzsisgnak. Ezrt llnak az r klns vdelme alatt (Ex 22:21–24). A „megvlt” (g’l) az a legkzelebbi frfirokon, aki a csald elszegnyedse esetn gondoskodik arrl, hogy a birtok ne jusson idegen kzre (Lev 25:25–26.48–49). Versnkben az rra vonatkozik. azoknak jogvdje, akiknek nincs emberi segtsgk, vele kerl szembe, aki a szegnyt bntja (22:22–23).
12. Ld. 1:2–6.
13–14. Ld. 19:18.
15–16. rzelmileg igyekszik hatni a nevel. „Blcs”: nemcsak a gyakorlati letblcsessg tekintetben, hanem istenfl is (ld. Bev.). „Szv”: az rtelem-akarat kzpontja. A „vesk”: a legmlyebb rzsek kzpontja (Zsolt 7:10; Jer 17:10).
17–18. Ld. 3:31–35 s 15:24. Az anyagiakhoz kttt remny az anyagiakkal egytt muland. Az r flelme: 1:7.
19–21. Ld. a 29–35-nl.
22–25. A blcsessg: szmolni a kvetkezmnyekkel, mgpedig hosszabb tvon, a fldi let hatrain is tl; szmolni azzal, hogy Isten megld vagy megbntet-e valamilyen cselekedetrt. Ezrt ll prhuzamban az igaz s a blcs. Amelyik gyermek szlk irnti ktelessg vonatkozsban ezt a blcsessget kveti, az megtesz minden tle telhett, hiszen a szlk tisztelete Isten nyomatkos parancsa (Ex 20:12). Ezrt rvendezhetnek szlei. A 25. vers viszont az rzelmi rhats kedvrt (v. 15–16) ismtli a gondolatot: „olyan lgy, hogy rljn atyd…”
A 23. vers a blcsessg-igazsg rtkt hangslyozza. Olyasmit vsrol az ember, olyasmirt hoz ldozatot, amit rtknek tart. Ha elad valamit, azrt teszi, mert nincs szksge r, vagy mert az rra nagyobb szksge van. Az igazsg (= megbzhatsg, szilrd kitarts Isten akarata mellett) megri a velejr ldozatot. Ennek az ldozatnak egyik fajtja az ids szlk irnti ktelezettsg teljestse. „Blcsessg, fegyelmezs, belts” ld. 1:2–6.
26–28. Ld. 5:1–6 s a leselkedsre: 7. r.
29–35. Ha egy modern orvos s egy klt sszefog, akkor tudjk ilyen tallan s tmren jellemezni a rszegeskedst. „Az iszkossg elleni intelem… a hallos komolysgot csps irnival vegyti” (Lamparter). A 31. vers szp kpe a pillanat csbt voltt festi. Ksbb jnnek a kvetkezmnyek. A csbt lehetsg hallos veszlyeket rejt (32). Megjegyzend, hogy nem mindenestl tli el a hs- vagy borfogyasztst, hanem mindkettnl a mrtktelensget (Br 9:13; Prd 10:16; Zsolt 104:15). Egyik kvetkezmny az elszegnyeds (20–21). A rszegsggel jr ingerlkenysg s feleltlensg kvetkezmnye egy csom kr, ami elkerlhet lett volna. Megbomlik az egszsg s az rtelem. A vgs fokozat a teljes eltompultsg. Az ember annyira az ital rabja lesz, hogy a csmrrel s zavaros lmaival nem trdve, flbredse utn jra az italt hajszolja. Az egsz ott kezddtt, hogy a bor kvnatosan gyngyztt a serlegben!
Pld. XXIV. RSZ
Pld. 24,1–34. A trelem, bkessg s blcsessg ldsai.
1–2. Ld. 3:31–35. A gonoszok kzellte mrgez.
3–7. Az elz kt vers utal arra a ksrtsre, hogy az igaz megirigyli a gonosz szerencsjt. Ezek rablott holmival tltik meg hzukat (1:13). Erre felel a 3–4 vers. Az igazi pter: a blcsessg. Ez szmol olyasmivel is, amit a bolondok figyelmen kvl hagynak: az isteni igazsgszolgltatssal. A szilrd hz teht blcsessgre pl (Mt 7:24–28). A 24:5–6-ot v. 21:22 s 20:18. A kzssg dolgaiban risi jelentsge van a blcs tancsnak (11:14). A bolond nem ri fl sszel a blcsessget, ha szlal meg, az csak rt, ppen ezrt hallgasson ott, ahol a kzssg dolgt intzik („kapuban”).
8–9. Azzal igyekszik visszatartani a gonosz gondolkodsmdtl s cselekedetektl, hogy az ilyen ember megblyegz nevet kap az emberektl. Idekvnkozik kiegsztsl: Mt 5:11–12 s 1Pt 4:14–16. A „vtek”: cltveszts. „A csfol”: ld. 1:20–33.
10–12. A 10. v. szvegt nehz lefordtani. Ktflekppen is rtelmezik: a) arra biztat, hogy a megprbltatsok idejn maradjunk ersek. b) Nem lehetnk gyengk (ti. a segtsre), amikor msokat szorongatnak, mert nem lesz ernk akkor sem, amikor magunknak lenne r szksgnk. Az sszefggst tekintve ez a msodik magyarzsi md a megfelelbb.
Isten embere mindenkirt felels. A Pld tele van olyan igkkel, amelyek a blcs hallgatst parancsoljk. Ezek magyarzatnl hangslyoztuk, hogy nem a felelssg all val kibjsra jogostanak fel (11:14; 12:23). E versek a „Ne lj!” parancsolat pozitv megfogalmazsa. Nemcsak az a fladatunk, hogy felebartunkat segtsk, hanem mg az is, hogy „krt tlnk telhetleg elhrtsuk” (Heid K 107 krd). Ments, mgpedig kslekeds nlkl! V. Lk 10:25–37; Jak 4:17. Hallba hurcoltakrt kzbenjrni kockzatos dolog. A Hs 4:2; Zsolt 94:3–6 kpletes rtelemben a szocilis elnyomst lsnek nevezi, ezen az alapon gondolnak a magyarzk arra is, hogy ignkben az elnyomottakrt val skraszllsrl van sz. Inkbb gy mondhatnm: arrl is.
A feladat nehz, egyszerbb szre sem venni. Ez a szrny kibv azonban ellennk fordul (Mt 25:41kk.). Mg nmagunkat is becsaphatjuk, a szvek vizsgljt (15:11; 16:2) azonban nem.
13–14. Tudnunk kell, hogy a rgi ember – klnsen a kzel-keleti – sokkal desszjbb volt, mint a mai eurpai. Magban fogyasztotta a mzet (Br 14) s ez kzmondsosan finom csemegje volt. Amikor a mzet emlti, olyan dologra hivatkozik, amit mindenki egynteten a legfinomabbnak tartott. Ennek meggondolsa utn vilgos a hasonlat: pp gy a blcsessg a legfbb a j lleknek. Mirt? Mert a vilg lete nem vaktban folyik, irnyt rtelem van mgtte (3:19; 8:22kk.). Aki blcs, ezzel az ervel, az r akaratval l sszhangban. Nem akrmilyen blcsessgrl van itt sz, hanem az isteni blcsessgrl (ld. Bev.). A vilg clja fel halad (amikor Isten megfizet, 12 v.) s csak az rezheti magt biztonsgban (annak remnye nem vgatik ki), aki beleilleszkedik Isten tervbe (15:24).
15–16. Szmtalan vltozatban visszatr mondanivalja knyvnknek, hogy az igazak sorsa nem mindig j s a gonoszok nem mindig rossz, de vgl az igazak jrnak jl s a gonoszok bnhdnek. Micsoda vigasztals a bajban lev hvknek: az igazak is elesnek, vagyis rik ket roskaszt megprbltatsok, nem is ritkn („htszer” = gyakran), de mindannyiszor flkelnek! V. Jb 5:19; Zsolt 37:24. Ezrt kiltstalan a gonoszokra nzve minden tmads az igazak ellen. „Leselkedni”: mint a ragadoz, a kedvez alkalomra vrva.
17–18. A 20:22 mr figyelmeztetett, hogy mondjunk le a bosszrl. Van annak azonban egy finom, sokszor alig szrevehet formja: a krrm. Isten olyan nagyfok tisztasgot kvetel az vitl, hogy bri munkjnak ilyen megzavarst is bnteti. Bnteti azzal, hogy szabadon engedi, teht jra hatalomhoz juttatja ellensgnket, az tovbb rthat neknk. A 18. vers teht egyszeren a krrm bntetsrl szl.
19–20. ld. 3:31–35. Nem rdemes haragudni se a gonoszra, mert sorsa gyis meg van pecstelve. A „mcses” ld. 13:9.
21–22. Elszr az Urat, aztn a kirlyt (trvnyes felsbbsget). Ahogy a kettt egyms mell lltja, abbl ltszik, hogy a kettt egyv tartoznak tekinti. A kirlyt Isten adja s a lzadra ketten egytt sjtanak le. Ez azonban msfell azt is jelenti, hogy a kirly csak az r trvnye szerint uralkodhat. Csak addig ll az Isten mell sorolva, addig van annak vdelme alatt, addig ktelez irnta az engedelmessg, amg maga is engedelmeskedik az rnak (ld. 16:10–15). Az kori Keleten az uralkodt istentettk. tlphetett minden trvnyes megktttsget s a valls arra volt j, hogy hatalmt tmogassa. Izraelben is az isteni oldalra soroltk a kirlyt (Zsolt 2), de ez itt korltozta t: a trvny fegyelme alatt llt s a valls nem engedett nki korltlan hatalmat (Ills, zsais, Jeremis harcai). Sajnos, a kzpkor a Biblira hivatkozva inkbb a pogny, mint az izraeli flfogst vette t. – Ezzel a tisztelettel s ezzel a korltozssal terjeszti ki az SZ a kirlyrl szl tantst a pogny felssgre is: Lk 20:25; Rm 13:4.
23a. Mg egy rvid kis gyjtemny (23–34) csatlakozik az elzekhez „Ezek is a blcsektl valk” cmen (ld. Bev. – Feloszts).
23b–26. Megflemltett, megvesztegetett vagy egyszeren egy erklcsileg zlltt trsadalomban l brsg kpe. A rgiek mg nem ismertk ezt a fogalmat: a hivatalos hatalommal val visszals. Nem hamistjuk meg azonban e versek mondanivaljt, ha ezt is belertjk. A 24a jogi aktusra, a brsgi tlethirdetsre utal (17:15). lds s tok szvetsgi felfogs szerint haterk. A 24b–25-ben kiltsba helyezett bntets s jutalom teht tbb, mint az emberek eltti becslet elvesztse vagy megnyerse, mert Isten meghallgatja az elnyomottak panaszt (30:10). Az szinte sz – akr brsg eltt, akr ngyszemkzt – a gyngd bartsg tette, mg akkor is, ha els hallsra kellemetlen.
27. Elszr a kenyrkeres foglalkozs, azutn a csaldalapts, elszr a hivats, azutn a szemlyes ignyek. A „hzpts” mint csaldalapts: Ruth 4:11.
28. Ld. 6:19. Itt taln sszefggsben van a kvetkez verssel: akkor se tedd, ha a felebart azt tette.
29. Ld. 25:21–22.
30–34. A lustasgot knyvnk fradhatatlanul ostorozza. Itt most az letbl vett pldval tmasztja al mondanivaljt. Ld. 6:6–11.