//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : PLDABESZDEK 09 - 17

PLDABESZDEK 09 - 17


Pld. IX. RSZ

Pld. 9,1–18. A blcsessg s bolondsg hvsa.

Elrkeztnk a bevezet rsz (1–9) vghez. A 10:1-el kezddik a hosszabb-rvidebb blcs mondsok gyjtemnye. Mgegyszer elnk adja a vlaszts lehetsgt. Hv a blcsessg is, a bolondsg is. Az, hogy valaki blcs lesz-e vagy bolond (jl rendezi-e be az lett vagy sem), dnts krdse.

1–6. A blcsessg gazdag rn. Jl megptett, elkel hzban lakik. A ht oszlop – ltalban az oszlop – jmd hzra vall az akkori ptkezsi szoksok szerint; a hetes szm egyttal a teljessg jelkpe is. (A teremts ht napja, htg gyertyatart.) Lakomja gazdag: levgott llatok, fszeres bor van elksztve. A kenyr, bor, hs, kln-kln nem magyarzhat allegorikusan, de az telek az SZ-ben tbbhelyt jelkpei a lelki javaknak (zs 55:1; Jn 6:35). Nem jrunk messze az r szndktl, ha azt mondjuk, hogy a kvetkez fejezettl kezdve jnnek azok az tkek, amelyeket a blcsessg tertett fl asztalra. Az illem szerint, amikor mr ksz a lakoma, kimennek a szolgk, hogy a hivatalosokat mgegyszer hvjk s a hzhoz ksrjk (Eszt 5:4; 6:14; Lk 14:17). A meghvs ismt mindenkinek szl (ld. 8:1–11 magy.). Az egygyek, akik vezets nlkl nem tallnk meg az let tjt (mert tapasztalatlansguk miatt a rossz hatsnak engednek) ezltal rlphetnek a belts tjra. V. 1Kor 1:26–27 s Lk 10:21.

7–12. A csfol az, aki tudatosan elutastja magtl a blcsessget (13:1), ti. azt a fajtt, amit knyvnk kpvisel (10 v.). Taln ppen azrt, mert annyira biztos a sajt blcsessgben. Ebben klnbzik az egygytl, aki j irnyban is befolysolhat. Az ilyen emberrel nehz boldogulni (7–8a), mgis szl mg ennek is a blcsessg hvsa. (11–12)! Maga lssa kvetkezmnyeit, ha nem hallgat r. A blcs ellenben csak rl, ha segtsget kap (8b–9). Szinte lemrhetk az emberek azon, hogy fogadjk a figyelmeztetst. A 10. verset ld. az 1:7–9 magyarzatnl.

13–18. A bolondsg gondatlan hziasszony. Az hvsa is eljut mindenkihez, br ezt nem az illem szerint teszi, mint a blcsessg, hanem hza eltt lve szltja meg az arra elhaladkat. Viszont fecseg, s jl lthat helyen van a hza. Mindkt mozzanat olyan, ami a parznkra emlkeztet: 7:11; Jzs 2:15; Jer 3:2; Ez 16:31. Lakomja szegnyes: kenyr s vz. Rbeszl fecsegsvel azonban ezt sokkal kvnatosabbnak mutatja: desebb („izgalmasabb, sznesebb” – hangzik ma), mert lopott. (A „lopott vz” kifejezs lehet utals az 5:15kk. kpeire. Az „ivs” tbb helyen a szerelmi gynyrsget fejezi ki, a lopott vz teht a parznasgot.) Csak a vgn derl ki, hogy vendgei csapdba estek, mert a hall birodalmban vannak.

Pld. X. RSZ

Pld. 10,1–32. Blcs dolog-e jnak lenni?

Innen kezdve nagyon sok klnll rvid monds sorakozik egyms mell. Nagyobb gondolati egysgeket majd csak a knyv vgn tallunk jra. Ahol lehet, igyeksznk a mondsokat a bennk lev kzs gondolat alapjn egytt trgyalni. Sokszor azonban csak egy-egy kzs sz, vagy a hasonl hangzs alapjn kerlt egyms mell kt monds.

1. „Salamon pldabeszdei” ld. Bev. 1–4 pontja.

A trsadalom legkisebb sejtje, annak alapja – sokkal inkbb mint ma – a csald volt a bibliai korban is. A szlk voltak elsrenden a nevelk. ltalnos tanktelezettsg, rstuds nem volt, a gyermek azt vitte magval az letre, amit szleitl szbeli oktats formjban kapott.

2–5. Az igazak pnzgyei. Az igazak szmra a kevs is tbbet r, mert szmthatnak az r ldsra. Vgs fokon az lett (dvssgt) jtssza el a gonosz, rossz csert csinl a pillanatnyi nagyobb jltrt. Az igaz megtanul becsletesen dolgozni, teht nem ttlenl vrja az ldst. Ezrt nem szorul r a becstelen jvedelemre sem. Mindent idejben! – tantja az 5. v. „talussza”: a mly, ntudatlan alvs szavt hasznlja.

6–7. Ktfle sors. Az igazakra Isten s emberek ldsa szll (Zsolt 24:5; Deut 33:16), a gonoszokra bnk kvetkezmnye. Tette vgs kvetkezmnyeit nzi a blcs! Mg halluk utn is mskpp emlegetik ket.

8–9. Vlasztani lehet. Aki az ldott, a biztonsgos ton akar jrni, annak magra nzve ktelez ervel kell elfogadnia az tmutatsokat. Ezek szmra parancs az ige. A 8a utn odartend: ezrt van biztonsgban. Nagyobb hatalom ll az igaz mgtt, mint amekkora a gonoszok ereje!

10–12. Ktfle hats rad a ktfle letbl. Az egyikbl a ronts, a kr; mr letben a rothads illatt terjeszti. Kacsintgat: vagy titkos jelads a cinkosnak, mikzben valakivel beszl s gy tr romlsra (6:13), vagy a krrm kifejezse (Zsolt 35:19) s gy okoz fjdalmat. Mg az esetleges ms ltszat, bartsgos szavak mgtt is (11b) gonoszsgot rejteget. Az igaz viszont leterket raszt maga krl, azokat az erket, amibl maga is l. A harag, viszlyok lncolatt csak a megbocst szeretet tudja elvgni. A megbocsts, mint eltakars: Jak 5:20; 1Pt 4:8. A szeretet az „eltakar”: 17:9; 1Kor 13:7.13–14. A blcsessg (ld. Bev. s 1:2–6) az a tudomny, hogy valaki mindig a jt, a hasznosat teszi. Aki egyszer befogadta, tettei s szavai ezt tkrzik. „Elrejtik”: nem a msok ell val eldugs a sz rtelme, hanem, mint valami kincsnek (2:1; 7:1), a megrzse, biztos helyen tartsa. Nluk mindig megtallhat a blcsessg. Mg teht a blcsek e bels irnyts szerint jrnak, az eszteleneket bottal kell terelni.

15–16. A vagyonrl. A 15. v. helyes rtelmezshez ismernnk kell ltrejttnek folyamatt (ld. Bev. – npi blcsessg). Els fele nll mondsknt lt. Hozzkapcsoltak egy kiegsztst, ezzel klti formt adtak neki. Tartalma: relis tnymegllapts egy nem ppen erklcss trsadalmi jelensgrl. De egy ilyen rvid monds az igazsgnak egy-egy vonst villantja fl; gy versnk is egyoldal. Ezt bizonytja, hogy ugyanezt a megllaptst mshol (18:11) ms folytatssal mskpp fejlesztettk tovbb. Amott az igazsgnak mr msik mozzanatt kapjuk (ez az erssg csak gyvlt). Ugyanerrl a tmrl van mondanivalja a Prd 7:12-nek, vgl fejezetnk 29 v.-e megmondja, mi az igazi erssg. A vagyon: eszkz. Ugyanazt lehet ktflekppen hasznlni (er, tudomny, technika, atom). A blcs asszony j anyagi rzkkel pl. csaldja biztonsgt s a szklkdk segtst szolglja. (31:24–30) V. Jak 4:3.

17. A fegyelem azrt szksges, mert ami j, nem mindig kzvetlenl kellemes. Pl. 2. v.: A gonosz szerzemny pillanatnyilag kellemes, a vge hall. A fegyelem: lemonds valamilyen clrt. 18–21. A beszdrl. Sznezst: szennyezetlen, ezrt rtkes. Az igaz: ajkaival msokat legeltet; a nyjat megfelel legelre vezetni letfelttel Palesztina vztelen pusztasgain; vagyis az letbl olyan sokat kapott, hogy abbl msoknak is jut (a blcsessg letforrs 10:11; letfa 6:23). Ellenben a balgnak olyan kevs van, hogy magnak sem elg, meghal. A blcs, rtelmes, balga, esztelen stb. mindentt erklcsi s nem rtelmi kategrik.

22–23. Kinek mi a gazdagsg? A blcsnek: az r ldsa. Egyrszt azrt, mert kezben vannak az anyagi erk, ldsa olyan, hogy nem szorul kiptlsra (Zsolt 127:2). Msrszt azrt, mert ldsa, a vele val kapcsolat, ami maga az let, tbbet r minden anyagi boldogulsnl (Lk 12:13–21). A 23 rtelme: egyiknek ez a gynyrsg, msiknak az. Szrny tok odig romlani, hogy a bn legyen az rm, nagy lds, ha a lnyem egsze igent mond, „lvezi” a jt.

24–25. s 27–30. Melyik biztonsgosabb? Fldi hatrok kzt nzve: gonosznak lenni (Zsolt 73:1–16). Azt is felhasznlhatja rvnyeslshez, amit az igaz nem. Az letnek azonban nemcsak egyetlen valsga az, ami ezek kztt a hatrok kztt van (Zsolt 73:17kk.). Ezrt tesz vgig az egsz fejezet, st az egsz knyv egyenlsgjelet a blcs s az igaz kz. A gonoszsg: bizonytalansg (Zsolt 1:4–6). Az igaz az rk fundamentumra pt. A 29-et v. a 15-rl mondottakkal. Ha egy np nemzedkrl nemzedkre atyi fldjn lakik, ez a zavartalan biztonsg jele. gy lett Izrael szmra Isten ldsnak a jelkpe az gret fldjn val laks (Ex 20:12; Zsolt 37:3.11.29. tmegy az SZ-be is: Mt 5:5), a bntets pedig az onnan kizets (Ez 33:23–29). Az igaz soha – az eredeti szveg szerint: rks rvnnyel – nem inog meg. „Fldjrl”, Isten ldsainak sznhelyrl nem mozdtjk el a viharok.

26. Nemcsak kicsfolja a lustt, v is tle.

31–32. A szj is ktfle. A 31. fhoz hasonltja ket. Az igaz zldell, hajt, vagyis let van benne s letet raszt, a msik sorsa kivgats: Az egyik jhats, a msik kros (32).

Pld. XI. RSZ

Pld. 11,1–31. Maradand rtkek.

1. A hamis mrtk alkalmazsa olyan bn; ami emberi szemek eltt ritkn jn napvilgra. Elkvetjre inkbb hasznot szokott hozni, mint bajt. De az r ezt is ltja s nyilvn megjn a bntetse. pp ezrt alkalmas bevezet ez a monds a kvetkez versekhez, ahol arrl van sz, hogy a gonoszoknak ms a sorsa, mint amit rvid tvon gondolkoz szmtsuk flttelez.

2–8. Ktfle sors. Tipikus plda erre rgtn a 2. v. Dlyfs az, aki flbe helyezi magt az embereknek, de pp ezzel kerl – aljuk. A feddhetetlensg olyan biztosan vezet, mint psztor a nyjt. A harag napja a vgs leszmols napja (Zof 1:18; Ez 7:19) a 3. v. msodik felben a hall ll vele prhuzamosan. Ezen a napon trendezdnek az rtkek. Haszontalann vlik, amit eddig legfbbnek tartottak (10:2; Zsolt 49:6–10.17–18), ellenben megment az igazsg, aminek a fldi letben nem mindig van megfoghat, lemrhet haszna. Az gondolkozik teht blcsen, aki ennek a napnak a szemszgbl gondolkozik s erre nzve gyjt maradand rtkeket. Az igazsg tegyenget (gondoljunk a rgi vilg grngys tjaira!) az letben, br az igaz igenis juthat szorultsgba (8); de a vge a fontos: kimenekl. Helycsere kvetkezik a vgn.

9–14. Ktfle hats a kzssgre. Knyvnknek ebben a rszben klnsen sok monds egyszeren kijelent, tnymegllapt. Az rk, sszelltk cljt tekintve azonban ezek is intelmek. gy pl. a 9-ben kt intelem is van: rizkedj az ilyen embertl! Lgy igaz. „Ismeretk”: „Az igaz, aki hallgatni is tud, de a megfelel szt is tudja mondani, s mindig igazsgszeret, minden nehzsgbl megszabadul” (B. Gemser). Az igazsg a kzssg ltet ereje, az igazbl erk radnak (10–11). A hallgats (12–13) s a helyn mondott sz is (14) a kzssg fenntartja. Az ltet szt kimondani felelssg!

15. Ld. 6:1.

16. A derk asszony (31:10–33) az igazi kincs! A vers ltalban is flhvja figyelmnket a helyes rtkelsre a szellemi s anyagi kincsek kztt. Az egyik lnynek szpsgvel tiszteletet, a msik kls erszakkal szerez vagyont.

17–21. Mindenki nmagnak rt vagy hasznl. Sajt lelkvel = nmagval. „Szeretet”: szvetsgi hsg. Isten szvetsget kt az emberrel. Ennek megtartsa: Isten rszrl kegyelem, az ember rszrl Isten parancsnak megtartsa. Ember s ember kztt: hsg, szeretet, az Isten akaratnak megfelel viselkedsmd. A szeretet embere: Isten kegyelmben gykerezik, embertrsaival ennek megfelelen bnik. – „Hazug” kereset: hamis, megbzhatatlan. „Igaz” br: megbzhat, lland. A hber szavak ketts jelentse s az a tny, hogy ppen ezeket a szavakat vlasztottk a kereset, br jelzjl, mly igazsgot fejez ki. A hamisan keresett br hamis a gazdjhoz, cserben hagyja. A megbzhat ember megbzhat keresmnyben, mert a vilgban erklcsi rend rvnyesl. Nem hagy ktsget: az R az, aki erre a rendre flgyel.

22. Aranykarika: korabeli elkel kszer (Gen 24:47; zs 3:21; Ez 16:12). A „jzls” jelenti mg: krltekints, tapintat (pl. 1Sm 25:33); eszttikai, szellemi s erklcsi rtelemben a j vlasztsnak a kpessgt. Ers kppel hvja fl figyelmnket a ltszat s tartalmassg kzti klnbsgre.

23–31. Az igazsg ltet, a gonoszsg pusztt. Az igazak olyasmire vgynak, ami megegyezik az erklcsi jval – ezrt amit elrnek, a vgn tnyleg j lesz nekik. Amit a gonoszok remlnek, az szemkben termszetesen nem rossz, de vgl is az Isten haragjt hvja ki ellenk (23). A boldogsg vagy boldogtalansg egyik forrsa, hogy mire tartjuk a vagyont (24–27). Rabjv lenni rtelmetlensg, mert a) Isten az anyagiaknak is ura; nem a mi gyeskedsnk, hanem az ldsa szerint n a vagyon. b) Aki nincs vagyonhoz ktzve, hanem azt jltevsre hasznlja, belsleg gazdagodik. A szeretet, megbecsls lgkre dt a llekre. c) Akinek a vagyon a mindene, elszigeteldik az emberektl, a kls virgzs vigasztalan sivrsgot takar. A gabonval val spekulci klnsen rosszterm vagy hbors vekben hajtott nagy hasznot a gazdagoknak, a szegny np rovsra. (Feketepiac!) Aki a jra trekszik, tulajdonkppen Isten jtetszst keresi (27), ez viszont egyenl az ldssal, lettel, boldogsggal (8:32; 12:2.12). Aki a gazdagsgban bzik, vagyis abban, amit a vilg nyjtani tud, lehullik, mint a pusztul fnak a levele. Ezzel szemben az igazak virulnak, mert gykerk az ltet elemig nylik. Istenre van szksgnk (28). Az let ms terletein is visszjra fordul, ha valakit elvakt egy szenvedly. A csald(hz) sztzllik, ha valaki zsarnoka lesz neki, vagy fsvnysge miatt szenved hznpe. Valsznleg ez utbbira vonatkozik versnk, tekintve, hogy az elz versekben a kapzsisgrl volt sz. Az gy elll rideg lgkr visszahat elidzjre, a kedvetlen munka anyagi kihatsai is mutatkoznak (29). A szl: a haszontalan, muland, semmitr. Az let fja az Istentl szrmaz let si szimbluma. Az igazat igazsga lteti, st msoknak is ltetjv vlik. Az utols vers ltalnos fogalmazsa az r cselekvsre utal.

Pld. XII. RSZ

Pld. 12,1–28. Ktfle magatarts – ktfle sors.

1. Ld. 10:17.

2–3. A gonosz s az igaz sorsnak szembelltsa. „Bnsnek tartja”: az eredetiben az a kifejezs ll, amit akkor hasznltak, ha a brsg valakinek az gyt megvizsglta s az illett bnsnek nyilvntotta (Ex 22:9). Azrt nem biztos a gonosz lete, mert az r bnsnek tallja. Nagy vihar ingathatja meg a ft gykerig, vagy (folyparton) vz moshatja al! Az igaz biztostva van a kls behats ellen, mert sorsa az rtl fgg.
4. A derk asszony kifejezst ld. 31:10 lerst 31:10kk. Sok fgg a hzassgban az asszonytl. Vlhat dszre, mltsgra, de lehet megrontja is.
5–6. A kimondott sz hatalom. A gonoszokkal szemben val vatossgra hv fl. A szndk lthatatlan, ezrt vigyznunk kell az emberekkel. Nem tudjuk, szavaik mit takarnak. Klti megszemlyests: a beszd vrszomjas. Valjban a beszl.
Az igazak beszde szabadt er. Nem vilgos, hogy az „ket” kire vonatkozik. Taln sajt magukat mentik meg, mert igazak lvn, Isten oltalma alatt llnak. Taln azokat, akiket a gonoszok bajba juttattak.
7. Sokszor visszatr problma: Mirt megy jl a gonoszok dolga s szenvedhetnek az igazak? Versnk felelete: ez az llapot nem vgleges; hosszabb tvon jn el a kiegyenltds. Mt 7:24–27.
8. Ez a vers viszont az emberek eltti jutalomrl beszl.
9. Van aki a ltszatra ad, van aki a valsgos jltre.
10. A vers els felhez odartend: Mennyivel inkbb jl bnik embertrsaival! Az llatokkal szembeni magatartsra ld. Deut 25:4; Zsolt 104:17–24; Jn 4:11.
11. Lehet becsletesen dolgozni s lehet az ers tevkenysg ltszatt keltve nem csinlni semmit, illetleg nem csinlni semmi hasznosat, a tevkenysg cljt elhibzni.
12. A gonoszok vadszhlja: az a trekvsk, hogy rtsanak s bns nyeresgre tegyenek szert az igazak megkrostsval. Az igazak viszont az r vdelme alatt llnak. „Gykeret”: a hasonlat a szilrdan ll frl van vve.
13–14. V. Gal 6:7. Az ajkak htlensge: Rgalmazs, hamistanuzs, ktsznsg. Ha ezzel rtanak is a gonoszok („veszedelmes csapda”) az igaz ebbl vgl megmenekl. Vgl is mindenkit becsletessg szerint rtkelnek.
15–16. Senki nem olyan blcs, hogy msok tancsa ne lehetne segtsgre. A blcsek tudjk ezt igazn s gy jutnak llandan elbbre. A blcsessghez hozztartozik a meghallgats, de a hallgats mvszete is.
17–19. s 22. Tbb mint szz monds foglalkozik knyvnkben a nyelvvel ill. ajkakkal, teht a beszddel. Veszedelmes, nehezen ellenrizhet hatalom (Jak 3:1–12), sebezhet – meggondolatlansgbl, szndktalanul is – s gygythat. Az elrepl sz a mulandsg jelkpe; mgis, ha ajkunkat az rkkval rtk (igazsg) szolglatba lltjuk, ezltal mintegy az rkkvalsgban osztozik. Lehetsg a vlasztsra: pusztt erk sodrba, vagy ltet (mert Istentl szrmaz) erk ramkrbe kapcsoldunk-e. Egy ilyen eszkz, amivel ide vagy oda kapcsoldhatunk, a szj.
20. Aki rt – rosszat kovcsol – abban tall kielglst, hogy maga alatt rzi a msikat. Ez sivr tartalom, mrgez gazdjra is. Csalrd: ti. nmagt csapja be, aki gy tesz. A bkessg a hberben a teljessget, anyagi-szellemi kiegyenslyozottsgot is jelenti („bkebeli llapotok”). Akik erre segtenek msokat is (tancsolnak), maguk is rszesv lesznek ennek a harmninak.
21. Summz megllapts, kiegsztend azonban a 7-ben foglaltakkal. V. 3:5–8. magy.
22. Az okos nem dicsekszik okossgval, de termszetesen elmondja ott, ahol szksges (11:14). A butasg leplezsre egyetlen mdszer a hallgats.
24.27. A szorgalmasok keze: a szorgalmas kezek. A szorgalmasok fokozatosan elrejutnak. A szorgalmasok nllsgvaI szemben a lusta alrendelt helyzetbe kerl, ahol knyszertik a munkra (robot = knyszermunka). A 27a gny.
25. V. 4:20–27 magy. Ha a szv rossz tltse ltalnos levertsget okozhat, a j sz csodt tehet. Gygyt azzal, hogy az alapbajt sznteti.
26.28. Az igazsg vagy gonoszsg, blcsessg vagy bolondsg vgl is let vagy hall krdse. Isten tlete nem tagadhat ki a vilgbl.
Pld. XIII. RSZ

Pld. 13,1–25. ltet s pusztt erk.

1. Fegyelem ld. 1:2–6. A csfol: aki tudatosan (cinikusan) vlasztja a rosszat.
2. Ld. 12:13–14.
3. Ismt a beszd. A fegyelem ezen a tren egyenesen letment lehet.
4. Ha valaki nem ri el, ami utn vgyakozik, annak oka az, hogy nem dolgozik meg rte. A becsletes munka ldsa nem marad el. Termszetesen itt a relis vgyrl van sz, a szksglet kielgtsrl. 5–6. Az igaz s a bns. Az egyik monds a ktfle magatartst jellemzi s egyttal arrl szl, hogy a bnsre magatartsa szgyent hoz, teht bizonyos rtelemben mr magn hordja a bntetst. A msodik monds a ktfle kvetkezmnyt mutatja be: egyik az let, a megments erivel ll – kapcsolatban, teht ezeket rasztja, a msik a pusztulst.
7–8. Szegny-gazdag. Az els monds ktfle viselkedsmdot jellemez: a msodik a blcsebb. Az let azonban tbbet r, mint a gazdagsg s lehet olyan eset, hogy a gazdagsgot kell odaadni, hogy menthessk az letnket – mondja a msodik monds. A szegnynek annyiban nyugodtabb az lete, hogy nem kell remegnie tulajdona elvesztsrt, t nem lehet vagyonelkobzssal fenyegetni. Rablknak s nknyuralkodknak egyarnt clpontja, volt a gazdag. Az utbbiaktl sokat kellett nyelnik a gazdagoknak, ha el akartk kerlni, hogy azok rgyt talljanak a fej- s jszgvesztsre. 9. „A fny az let jelkpe (Jb 3:20; 16; Zsolt 49:20; 56:14; Jb 33:30; Zsolt 36:10) s a boldogsg (Jb 22:28; zs 9:1–2; 30:26; Zsolt 97:11), az g lmpa a lakott laks jele, a zavartalan, boldog csaldi let kpe (2Sm 21:17; 1Kir 11:36; 15:4; 2Kir 8:19; Zsolt 132:17; Jb 29:3); abban a laksban, ahol mr nem g a lmpa, kihalt a csald; a kialv vagy kihunyt lmpa ezrt a szerencstlensg s remnytelensg jelkpe (20:20; 24:20; Jb 18:5–6; 21:17).” B. Gemser utols megllaptshoz az idzett helyek alapjn mg hozztennm: s az isteni bntets. „A kt kifejezs: „vilgossg” s „mcses” bizonyra szndkosan vannak itt megvlasztva, hogy kifejezzk az ellenttet az igaz isteni blcsessg s a gonosz emberi okossg kztt” (Fritsch).
10. A kevly megsrtdik a jtancsrt – viszly tmad. Aki elfogadja, az blcs s a jtancs ltal mg blcsebb lesz.
11. Ahogy megszerzik a vagyont, aszerint lesz lland.
12. A szv itt az egsz szemlyisget jelenti. Az let fja: e sorok lersakor mr tbb ezer ves szimblum az kori keleten; leter, valami olyan let, ami tbb, mint puszta ltezs.
13–16. let – hall. „Ige, parancsolat”: Az r trvnye (Deut 30:11–14). „Parancs”: ld. 4:1–5 magy. Aki zlogot ad, annak egyszer fizetnie kell, vagy elvsz a zlog; aki hallja s semmibe veszi az igt, egyszer majd teljes lnynek elvesztsvel fizet rte. Flni: hdolattal tisztelni (istenflelem 1:7). Jutalmt veszi: ugyanaz a szgyk, mint a „bke”, ami kiteljesedett, hinyt nem szenved letet jelent. Tants: 4:1–5. A 14:27 ugyanazt mondja az r flelmrl, mint ami itt a blcsek tantsrl ll. Az let forrsa; ahol ezt a hasonlatot lertk, egy-egy vros lte szszerint egy forrshoz volt ktve. Isten a vilg teremtje, az let megalkotja. Az l, aki ebbl a forrsbl mert. A hall trei: a hall megszemlyestve, mint egy vadsz, aki csapd
kat llt. Az okos ember a parancsolatok megtartsa ltal az let tjt vlasztja.
17. Az korban a postaforgalom sokkal kezdetlegesebb volt, mint manapsg. Volt ugyan mg diplomciai levelezs is, de sok zenet csak szban ment. Sok mlott a kldttek hsgn, gyessgn (22:21; 25:13). Egyiptomban egyenesen tantrgy volt a megbizats helyes elintzse. gy kerltk ilyen trgy mondsok a blcsessgirodalomba, amelyek ltalnostva mindenfajta fladat hsges teljestsre intenek.
18. Egyrszt a fegyelmezs elfogadsa, msrszt nfegyelem nlkl komoly eredmnyt nem lehet az letben elrni (1:2–6). A hitletben sem. Nagy felelssg ez a szlkn, nevelkn.
19a. Ld. 12.
19b. Balgatagnak kell lenni ahhoz, hogy valaki a rossztl val eltvozst utlja. A vers kt felnek kapcsolpontja a kvnsg – utlat ellentt.
20–25. jra meg jra visszatr gondolata knyvnknek, hogy az blcs igazn, aki Isten tjt vlasztja. Az ilyen ember s le a valban biztos alapokig. Blcsessge abban van, hogy a ltszlag biztos helyett (amit a gonoszok vlasztanak) az igazn biztost vlasztja. A felszni hullmzs mgtt ui. ott van Isten igazsgos kormnyzsa. Pillanatnyilag trtnhet akaratval ellenkez. Br a termszet gy van berendezve, hogy mindenkinek, mg a szegnynek is, bven jutna lelem, de a trsadalmi igazsgtalansg miatt sokan nyomorognak, st elpusztulnak, munkjuk eredmnye a gonoszokhoz vndorol (23). De Isten gondoskodik a kiegyenltsrl. Ezrt azonostja knyvnk mindentt a gonoszokat a bolondokkal. Az okos a jvvel szmol. A bnsk vagyona az igazak lesz, szinte az igazak szmra van nluk eltve (20–22). Ezrt kell annak, aki az let tjn akar jrni, a trsasgt nagyon gondosan megvlogatnia (20). jszvetsgi kitekintsben: a kzssg, az egyhz fontossga. Persze, valami ggs elklnlsre nem ad jogcmet ez az ige; csak arrl van benne sz, hogy kiknek a hatsa alatt llunk. Mivel a kiskorak nehezen ismerik fl ezeket a mly trvnyszersgeket, inkbb a felszn csbtja ket, ezrt nagy a nevel felelssge s ezrt nem hinyozhat a nevelsbl a szigor (24. v. 18).
Pld. XIV. RSZ

Pld. 14,1–35. Blcs magatarts – nfegyelem biztonsg.

1. Az eredeti szveg gondos vizsglata azt mutatja, hogy „az asszonyok” tvedsbl kerlt a szvegbe. „A blcsessg pti…” volt az eredeti. A blcsessg pt, a balgasg rombol er.

2. A hit s az erklcs szorosan sszetartoznak. A cselekedetekbl kvetkeztetni lehet, hogy valaki milyen viszonyban van az rral. Az erklcs hit nlkl nem elg.

3. A bolond beszdvel nmagnak rt. Ld. 12:17–19.22–23.

4. Jltpllt llatllomny: tele csr – okos gazdlkods: haszon. Ld. 31:19kk. magy.

5. Ld. 12:17. Intelem: lgy igaz tan. Ex 20:16.

6–9. A blcsessgre eljuts nem rtelmi, hanem lelkleti krds, az istenflelemmel kezddik. A csfol az, aki ppen ezt utastja el magtl (1:7; 2Tim 3:7). V. 13:20–25 magy. „Alattomossg” (8. v.): megcsalja nmagt s msokat.

10. Az ember vgzetesen egyedl van. „Mltatlan”: megfelelbb fordts: „Idegen”. Isten az, aki ismer minket (Zsolt 139:1) ezrt a magnyossg csak flfel trhet t (1Kir 8:38–39). Jzus megrt szeretete (Zsid 4:15) ltal trik t vzszintesen is ez a fal (Rm 12:15).

11–12. Ld. 12:7 s 3:5–8. Figyelmeztets, hogy llandan az ige vezetse alatt jrjunk, nyitottak legynk. Mg a hv rtelem sem tallja el mindig (Nthn 2Sm 7:3–12) Isten akaratt.

13. Az ember kiismerhetetlen. Nem minden rm hatol le a llek mlyig, csak a teljes rm (Zsolt 16:10). rmnk nem lland.

14. tjaival: cselekvsmdjval, st fordthatnnk szabadon: cselekedeteivel. Elgedett: azzal lakik jl, azzal lesz tele. Ahogy cselekszik, aszerint fizettetik meg a jnak is, rossznak is.

15. Az egygyek bne: vlogats nlkl elfogadnak mindent, ahelyett, hogy a j befolysnak igyekeznnek magukat kitenni (ld. 1:4.22). Az okos megvizsglja, hova lp, nem bns t-e az. Lgy vatos, szmolj a kvetkezmnyekkel!

16. Ugyanezt a gondolatot viszi tovbb.

17. A harag kt megnyilvnulsi formja ellen v: a hirtelen harag bolond cselekedetre ragadtat, eredmnye legjobb esetben is szgyen. A hideg, kiszmtott, tervszer (ezt jelenti az eredetiben a „fondorlatos”) bossz gylltt tesz.

18. „Egygy” ld. 15. „rklnek”: sorsuk, osztlyrszk lesz. Aki nem vlogatja meg, kit s mit enged magra hatni, az bolond lesz: elvakul s nem tudja flismerni azt, ami szmra j.

19–22. A 20. vers keseren relis trsadalmi megfigyels (De: zs 61:1). A javak elosztsa nem is mindig igazsgos, de helyre ll az igazsg (19 v. ld. 12:7). Az alamizsnra les koldusok lltak a kapuban (Lk 16:20). Az a boldog, aki a jelensgek mgtt flismeri Isten igazi akaratt s szereti azt, st segti (knyrl), aki megalzott helyzetben van. Aki ezt nem teszi, vtkezik. A 21. teht helyesbti, kiegszti erklcsi szempontbl a 20-at. pp az igazsg jvbeli rvnyeslse miatt az kovcsol magnak j jvt, aki erklcsileg tkletes. A „hsg s igazsg” kifejezst ld. 3:3–4 magy.

23. A szorgalomra hv fl, termszetesen kiegsztend: 10:22.

24. A blcs jl hasznlja vagyont, neki korona. A buta gazdagon is csak buta marad.

25. Ld. 12:17 s 14:5.

26–27. Az r flelme (ld. 1:7), biztonsg az embernek s ezt adhatja gyermekeinek. Az istenflelem s blcsessg kztti szoros sszefggsre mutat, hogy a 27 az istenflelemrl mondja ugyanazt, amit a 13:14 a blcs tantsrl. A kifejezsek magyarzatt ld. ott.

28. Intelem az alattvalknak: lljanak a vezetk mg, hogy a kzssg virgozhasson. Intelem a vezetknek: a kzssg javn dolgozzanak. Ez szolgl nekik is dicssgkre.

29. Ld. 17. Az nfegyelem hinya szgyent hoz.

30. jabb szempont a 4:20–27 s 12:25-hz. A harag rombolja a haragvt, szeldsg gygytja a szeldet.

31. Minden ember Isten teremtmnye. Isten nem kvlllknt nzi a trsadalmi folyamatokat. A hv ember felelssggel vesz rszt a vilgi letben.

32. Egy olyan er van, ami a halllal szemben is gyztes: az igazsg ereje. Aki Istenhez kapcsolja lett, az nemcsak fladatot kap (ti. hogy igaz emberknt viselkedjk), nemcsak ldozatot kell ezrt hoznia (lemondania mindarrl, ami erklcsileg rossz), hanem rszt kap az ltet erbl (4:13.18.22; 5:6; 6:23; 8:35; 10:2.11.16; 11:4.19; 12:28; 13:14; 14:27).

33. Mg a „bolondok” szvben is van bizonyos fogkonysg az isteni blcsessg irnt, annl nagyobb a bnk, ha elvetik.

34. Az igazsg nemcsak az egyn (32), hanem az egsz kzssg szmra letforrs. Isten Izrelt vlasztotta ki, hogy npe legyen s igazsgot cselekedjk; ez a monds azonban hatr nyits is. Brmely npet felmagasztal az igazsg cselekvse.

35. gy cselekszik az idelis kirly (ld. 16.10–15.). Felszlts a vezetknek: rdemk szerint mltnyoljtok a beosztottaitokat. Felszlts ltalban: blcs viselkedsre.

Pld. XV. RSZ

Pld. 15,1–33. Flfel vagy lefel vezet t.

1. Az isteni blcsessgnek (1:2–6) jabb oldala. 2. Nem elg az ismeret. Meg kell tanulni azt jl hasznlni, helyes idben, okos szavakkal alkalmazni. Ahol viszont nincs bell semmi j, onnan nem is vrhat ms, csak rossz.
3. Akkor is, ha a ltszat mst mutat, ha ez a nzs titkon van (Mt 6:4.6.18).
4. A gygyt nyelv ld. 12:25. Az let fja: a boldog let si szimbluma. A vers msodik fele az ellentt erejvel hzza al a mondanivalt.
5. Ld. 10:17.
6. Az igaz hzban kincs van, ez a vers els felnek rtelme. Az igaz szerzemny maradand. A gonosz szerzemnyen tok van (12:7; 13:22).
7. Kitl rdemes tanulni? A blcsek ismeretbl mg msoknak is jut. A blcsessg a szvben van, innen mert az ajak.
8–9. Az Izrael krl l npek vallsban nem fggtt ssze egyrtelmen a valls (ceremnik, isteneknek bemutatott ldozat) s az erklcs. Olyan gondolat ez, amely Isten npe krben is ksrtett. St azt gondoltk, hogy gazdagabb ceremnik, tbb imdsg jv teszi a bnket. Ma is ksrt: „leimdkozs, lervacsorzs”. A prftk a leglesebben flvettk ez ellen a kzdelmet (zs 1:11–17; Jer 7; m 5:21kk.; Zsolt 50:7:14), de harcoltak ellene a maguk mdjn a blcsessgtantk is. Az egsz knyv nem ms, mint „a gyakorlati kegyessg kziknyve”. (Deut 16:20; Mt 5:6; 15:1kk.)
10. „Az svny”: az letre vezet t, a j cselekedetek tja. Aki ezt tudatosan elhagyja, nem szvesen hallgatja a figyelmeztetst; pedig a szigor intelem a halltl menten meg.
11. Az alvilg, a holtak birodalma titokzatos hely, emberi szem nem lthat oda be. A vilgot teremt r azonban annak is teremtje s ura. Isten teremtette a vilgnak azokat a helyeit is, amelyek az ember ell el vannak zrva. Ezt meggondolva ma is rthetbb vlik: ismeri az emberi llek mlyt is.
12. Ld. 10. v. Azoknak a trsasgt vlasztja, akik nem „kellemetlenek” szmra.
13. Ld. 4:20–27 s 12:25.
14. Belt az, aki az let tjt, Isten tjt vlasztja. Nem biztos, hogy rgtn mindent tud rla, de attl kezdve ennek tanulmnyozsa lete legfbb gye. Szve: rtelme s akarata ezt kutatja.
15. Valsznleg mr ez a vers is a kvetkez kett gondolatkrbe tartozik s gy rtend: A szegnynek minden napja kemny munkval s gonddal folyik, de ha a lelke mlyn vidm (a „j” jelentheti azt is: „vidm”, „szp”), akkor mgis olyan rme van, mintha llandan mulatsgban lenne rsze.
16–17. Az igazi gazdagsg: az rral, minden gazdagsg forrsval fennll kapcsolat. Aki az Urat fli, az nem fl semmitl (ld. 1:7). A nyugtalansg minden rmet megkesert, akkor viszont hiba a gazdagsg. A szeretet a legnagyobb rmszerz, a gyllet kegyetlenl rossz rzs. Hzlalt kr: gazdagok asztaln nnepi tel.
18. Vannak emberek, akikre jellemz a hirtelen harag. Az ilyenek elkerlendk, mert ahol vannak, csak viszlyt sztanak. Kvetend a trelmesek pldja s keresend az trsasguk.
19. A tsks svnyen nem lehet jrni, st kertsnek, akadlynak hasznljk. A lusta sajt magnak teszi ilyenn az letutat.
20. Ld. 10:1.
21. Ld. 10:23. Az egyenes t vezet az letre.
22–23. A meghitt kzssg: Uralkodknak, megbzhat embereikbl (Jer 23:18.22), frfiaknak, legmeghittebb bartaikbl (Jb 19:19), volt egy kis tancsadi kre, ahol teljes bizalmassggal megbeszltek minden krdst. Tbb szem tbbet lt – senki sem olyan okos, hogy ilyen tancs nlkl minden sikerlne. Persze, nem tudnak segteni (tancsolni), ha valaki csak fejblint Jnosnak tartja ket.
24. jabb felelet arra, mirt rdemes az igazsg nehezebb tjt vlasztani. Ez az svny nem a halottak birodalmban vgzdik. Az izraelitk tudtak egy felfel vezet trl (Gen 5:24; 2Kir 2), oda, ahol Isten van (Gen 11:5; 21:17; 22:11; 28:12–13; Ex 19:11.18.20; Deut 4:36; 1Kir 8:27.30.32.34.36.39.43.45.49 s 2Krn 6). A fldi letbl teht kt irnyban lehet tvozni. Az rhoz, vagy a Seolba. Ez utbbival kapcsolatban a „lefel menni” igt hasznljk (7:27). Amikor teht knyvnk az igazak vgs jutalmrl s a gonoszok pusztulsrl beszl, tltekint a fldi hatrokon. Azrt trtem ki (Gispen alapjn) erre rszletesebben, mert sokan azt tartjk, hogy knyvnk ri mg nem ismertk az dvssg s krhozat fogalmt s csak evilgi jutalmat s bntetst helyeztek kiltsba.
25. A ggsk: akik semmibe veszik az isteni s emberi trvnyeket. zvegy: a n htrnyos helyzetben volt, a frfitmasz nlkl maradt zvegy ezt sokszorosan rezte. Ezrt Isten klns gondot fordt rjuk (Deut 10:18; Zsolt 146:9; Zak 7:10).
26. „Utlatos”: az, amit az r elutast, „tiszta”, amit elfogad. „Kedves szavak”: a felebarthoz intzett kedves szavak.
27. Ld. 24. v. Ajndk: vesztegets.
28. Az els felhez odartend: ezrt ldst raszt. A msodikhoz: mivel nem gondolja meg, mit mondjon, ezrt… Ld. 16:1.
29. Azok nyerik meg Isten kzssgt, akik akaratt elfogadjk. Az imdsg igazsg nlkl haszontalan.
30. Buzdts a nyjassgra. A ragyog arccal jv jhr-hoz rmet s ezltal flfrisslst okoz. Lpjnk mi is gy az emberek el!
31–33. Az let tjnak megtallshoz nevel feddsre, fegyelemre van szksg; aki ezt elfogadja, az blcs. „Szvet”: rtelmet. A blcsessg s let kzti sszefggsre ld. 13:20–25; a fegyelemre: 1:2–6; 13:18. Az r flelme: 1:7. Aki elg alzatos, hogy elfogadja a blcsessg-istenflelem fegyelmez vezetst, az jut maradand dicssgre.

Pld. XVI. RSZ

Pld. 16,1–33. Az r az igaz valsg.

1–9. A szakasz minden versben – a 8. kivtelvel – elfordul Isten neve. sszefoglal gondolata: az r az igaz valsg. ltalnos jelensg: valami egszen ms szalad ki a sznkon, mint amit akartunk, mskpp trtnik, mint terveztk. Nlunk nagyobb, tlnk fggetlen erk befolyst rezzk ilyenkor meg. Isten az erk teremtje s irnytja. Aki vele jr, annl j rtelemben nyilvnul meg a hatsuk. Nem kell aggodalmaskodnia beszde s holnapja fell (1.3.9.). Isten akarata a helyes mrtk. jobban ismeri lelknket, annak titkos rugit, mint mi magunk (15:11). Ezrt jobb, ha vezet (2–3). Rossz is van a vilgban, de ura azoknak az erknek is, amelyek akaratval szembeszeglnek (4). Nem gy rtend ez a vers, hogy azrt teremtett Isten rosszakat, hogy majd legyen kit eltlnie. Azt mondja: markban tartja a gonoszokat, azok akaratlanul is cljait szolgljk (a gonosz Asszria a zsidk megbntetst zs 10:5–12) s vgl megtli ket. Ilyen sszefggsben nevetsges a gg (5). Az „igazi hsg” az eredetiben: hsg s igazsg ld. 3:3–4. „Kiengesztel”: letakar vagy eltrl. Isten kegyelme trli el a bnt, amire az embernek tkletes erklcsi magatartssal kell felelnie. Az r flelme 1:7. Aki tadta magt Neki, az tud megsznni a bntl (6). Az erejvel nem kell flni az emberek rosszindulattl (7), sem anyagi nehzsgektl (8), mert a Vele val kapcsolat rme mindennl tbbet r (15:17).

10–15. Az idelis kirlyrl. Kelet nknyuralkodi nem ilyenek voltak s Isten npnek uralkodit is fenyegette, hogy ne ilyenek legyenek. Ez itt a mrtk – vezet beosztsban lev hv embereknek is (31:1–9). A kirly kiszolgltatja a jognak s nem forrsai maga is felels – Istennek. gy kerlhetett ide az igaz mrlegrl szl monds (ld. 11:1): Az r gye az igazsgossg s ellenriz ott, ahol emberi szemnek ez majdnem lehetetlen. Az ilyen vezetnek azonban hallatlan tekintlyt ad. „Isten dntse”: ezzel a szval mshol a tlvilgbl jv pogny-prftikus lmnyeket jelzik. Isten trnjnak is az igazsg a tartja (Zsolt 89:15), ugyanaz szilrdtja meg a fldi kirlyt! Kznsges embereknl is fontos, hogy bartsgos arcukkal jkedvet rasszanak maguk krl (15:30), ht mg azoknl, akikre sokan vannak rbzva. „Ksi es”: ettl fggtt az egsz vi munka eredmnye. 16–25. A blcsessg hasznrl. 16. v. ld. 3:13–18 magy. A blcsessg nem eszkz fldi javak megszerzsre, mint esetleg nmelyik monds tantja. Ezzel is jutalmazhatja Isten az vit: a blcsessg azonban tbb, a legfbb j. Aki elkerli a rosszat (erklcsi rtelemben), elkerli a rossz sorsot (17). Ld. 15:24. A blcsessg megriz a ggtl, amely elbb-utbb bukssal vgzdik (18–19). A gg az, ha a teremtmny olyan okosnak tartja magt, hogy nem trdik Isten tmutatsval. A blcsessg megtant, mire rdemes pteni (20 ld. 13:20–25), s az emberekkel val bnsra (21.23–24.). A nyjasan elmondott tantst fogkonyabban hallgatjk. „letforrs”: ld. 13:13–16. A 24. verset v. 12:25. A 25. v.-et ld. 14:12.

26–33. Vegyes mondsok.
26. Mindenki magnak dolgozik.

27–30. Gonosz mesterkedsek. „Belil”: semmirekell, haszontalan. Ksbb az rdg elnevezse lett. „Rosszat s ki”: aki mindenben azt kutatja, amit megszlhat – kkn is csomt keres. Beszdvel – rombol kritikjval – olyan, mint a pusztt tz. Legyenek rsen azok, akik szeretik egymst, mert a gonoszsg ravaszul igyekszik sztvlasztani ket. A „meghitt bart” a 2:14-ben hitvestrsat jelent. A „nem j t” az Isten akaratval ellenkez t (Zsolt 36:5; zs 65:2). A rosszat mr elre, gondolatban is vghez lehet vinni. St, tnylegesen is vghez lehet vinni valami rosszat: Egyetlen sz nlkl, arcjtkkal is ki lehet valakit gnyolni, valakinek becsletben gzolni.

31. Tbb helyen mondja knyvnk a blcsessg egyik ajndknak a hossz letet (3:16). A vers els fele korbban klnll monds lehetett, s az idsek megbecslsre hvja fl figyelmnket.

32. Ld. 14:17.29. Mersz kppel nagyobb gyzelemnek mondja nmagunk legyzst, mint a hadi hstettet.

33. A Bibliban sokszor olvassuk, hogy sorsvetssel dntenek (Lev 16:8; Jzs 18:6; zs 34:17; ApCsel 1:26 stb.). A magyar fordts flrerthet. A „titokban” Kroli fordtsa szerint „kebelben” a ruhnak az v fltt a mellen kiblsd rszt jelenti, amit zsebnek is hasznltak. Itt rztk ssze a sorsvet kvecskket vagy fadarabkkat. Senki sem tudja, hogy ezek hogyan keverednek – azrt sorsvets – mgis az r az irnytjuk. Vagyis: nincs vletlen. A pognyok sorshatalmak megnyilatkozst a sorsvetsben lttk. Nem a sorshatalmak, hanem az r irnytja a vilgot.

Pld. XVII. RSZ

Pld. 17,1–28. A blcsessg a magnletben s a trsadalomban.

1. Ld. 15:17.

2. Az szvetsgi korban egyrszt elkpzelhetetlen nagy tvolsg volt szolgk s szabadok kztt, msrszt a szolga a csaldf bizalmasv (Gen 24:2kk.), rksv (Gen 15:2–3; 2Sm 16:1–4), st csaldtagg (1Krn 2:34–35) lphetett el. Korabeli okmnyokbl tudjuk azonban, hogy csak akkor illette meg az rksg, ha nem szletett vr szerinti rks. A blcsessg nagy hasznt – msfell a blcsessg hinynak nagy krt – akarja az r az letbl vett bizonytkokkal hangslyozni. A blcs szolga flbe kerl a bolond finak.

3. Az olvaszttgely s kemence arra szolglt, hogy elvlasszk a nemesfmet a benne lev szennyez anyagoktl (zs 48:10). Munka kzben kiderlt, mennyi volt benne a szennyez anyag. Ahogy a kemence meg „tudja” vizsglni a fmet, gy az r a szvet. Pedig a szv (rtelmi, akarati kzpont) msoknak kikutathatatlan (14:10.13).

4. Mindenki a neki megfelel trsasgot keresi (15:10.12). Int a rossz trsasg kerlsre: azt csak romlottak keresik.

5. Ld. 14:31.

6. A nemzedki ellentt megolddik az rban, ha az eltr tulajdonsgokat nem gyanakvssal, hanem tisztelettel nzik.

7. Amilyen furcsn fest a butnl az elkelskds, pp gy nem illik a hazudozs egy felels tisztsgben lev emberhez.

8. Ahogy egy rtkes drgakrt sok mindent meg lehet venni, vagy egy szerencst hoz amulettel sok mindent el lehet rni, gy szerezhet meg valaki sok mindent vesztegetssel. A hasznlt hber sz mindkt magyarzatot megengedi. Az ilyen ember azonban nem szmol az erklcsi igazsgszolgltatssal – Istennel.

9. Ld. 10:12.

10. Ld. 9:7. A blcsek bels rzkenysgt, a jra val fogkonysgt brzolja. Az ellenttet a klt tlzs eszkzvel rajzolja. A trvnyben megengedett legtbb a negyven csaps volt (Deut 25:3). Figyelmeztets a nevelknek a megfelel mdszer alkalmazsra.

11. A fldi kirly is kemnykez hadvezrt kld a lzad ellen, aki azt leveri s megbnteti, ugyangy az r is elkldi az ellene makacskodkra a bntetst.

12. A fitl megfosztott medvvel tallkozni biztos, hall. Mg mindig jobb – mondja ironikusan versnk – mint a bolonddal. Taln azrt is, mert a medve testi hallt okoz, de a balgatagsg lelki krt tesz. A balgasg itt is erklcsi sznezet fogalom.

13. Aki a jrt rosszal fizet, nem szmthat tbbet arra, hogy jt tesznek vele – sem emberek, sem Isten.

14. Ha egyszer tszaktottk a gtat, a vizet nem lehet tbb fltartztatni, st szlesebbre mossa a medrt. pp gy megllthatatlan a veszekeds. Elkerlsre egyetlen md a megelzs.

15. A szveg jogi szakkifejezseket hasznl; teht nemcsak az elferdlt erklcsi rzket, hanem az igazsgtalan brskodst is ostorozza.

16. A blcsessg nem pnzkrds. A pnzt vehetjk tvitt rtelemben is: nem kls lehetsg krdse, bels rzkenysg kell hozz, kszsg az elsajttsra. Nem is csak rtelem. Az eredeti szvegben „szv” ll, amit ugyan igen gyakran sznek kell fordtani, de jelent egy bizonyos akarati belltottsgot is. 17. Az igazi bartrl van sz, aki nem hagy el. A krds msik oldalt trgyalja a 19:4.6–7. Itt nincs ellentt a testvr s bart kztt (mint 18:24; 27:10c), azrt helyesebb fordts lenne: s a testvr a veszedelem idejre szletik. Mindkettnl a bajban is kitart ldozatos szeretetet dicsri (Mt 11:19; Jn 15:14).

18. Ld. 6:1–5; 11:15.

19–20. A civakods bn. Az szereti az egyiket, aki a msikat szereti. Az eredeti szvegben ez ll: magastja ajtajt (a szj, mint ajt: Mik 7:5; Zsolt 141:3). Aki tlsgosan megmagasttatja hzn az ajtnylst, szmolhat a fal beomlsval; gy, aki nagyra ttja szjt, szmolhat a rossz kvetkezmnyekkel. Ugyangy a megbzhatatlan, hamis ember is magatartsa kvetkezmnyvel.

21. „Ez a monds arra szolgl, hogy vjon a balgasgtl s eltrtsen tle, nem arra, hogy kishitv tegyen a gyermekek nemzsre nzve”. (Gispen) Ld. 10:1.

22. Ld. 4:20–27.

23. Ld. 17:8. Aki a vesztegetst elfogadja: bns.

24. Az rtelmes soha nem tveszti szeme ell a blcsessg kvetelmnyt. A balgatag ezzel szemben nem cltudatos, nincs vezrelve, ezrt tvelyeg. Keres – de nem tudja, hogy mit.

25. Ld. 17:20.

26. „Mg megbrsgolni se j…” A brsg a bntets enyhbb formja volt, szemben a testi bntetssel (Ex 21:18–23; Deut 25:1–3). Ahol vesztegets, rszrehajls flbortja a jogrendet, vge a trsadalomnak („nem j”).

27–28. Tancskozsnl semmi klnbsg nincs blcs s bolond kztt egszen addig, amg meg nem szlalnak. Sajnos, a balgk nem fordtjk javukra ezt az igazsgot. A blcsnek nincs szksge arra, hogy fecsegssel hvja fl magra a figyelmet. A megfelel pillanatban azonban kimondja a szksges szt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!