//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : PLDABESZDEK 01 - 08

PLDABESZDEK 01 - 08


Pld. I. RSZ Pld. 1,1. A knyv szerzje s cme. Ld. Bevezets. Pld. 1,2–6. Hasznlati utasts a knyvhz.

A blcsessg: megfelel eszkzket vlasztani valamilyen cl elrshez (technikai s tvitt rtelemben egyarnt. Ld. Bevezets). A knyv clja, hogy eszkzt, blcsessget adjon az let helyes lshez. Az let ti. nem egyszer dolog. Helyes folytatshoz nem mindig az a megfelel, ami pillanatnyilag a legkellemesebb. Ezrt nincs a blcsessg fegyelem nlkl. Ez nemcsak nfegyelem, hanem bizonyos tekintly elfogadsa: az ap, any, tant, vgs fokon Isten. A fegyelem sz annak a vilgnak a flvel rtend, amikor az apa (nevel) kezben mg bot volt (13:24). Az let dntsek, vlasztsok sorozata: rtelmes az, aki helyesen tud vlasztani. Az rtelem sz a 2-ben tulajdonkppen a megklnbztets kpessge.

Fegyelem s helyes megklnbztets ltal nyeri el az ember a magasabb rtkeket: az igazsgot, trvnyt, egyenessget. Az igazsg: a norma, a vilgban jelenlev bels rend, a bels hajlandsg ezzel a renddel, normval sszhangban llni. A trvny: ennek gyakorlati megjelense: az Isten s emberek irnti ktelessg betltse. Egyenessg: mindezt hts gondolat nlkl, nemcsak addig, amg jogszablyok arra knyszertenek.

Szksgk van tantsra az egygyeknek, tapasztalatlanoknak, akiket mg jra s rosszra befolysolni lehet (Zsolt 19:8; 116:6; Pld 1:22.32; 8:5). Ahogy egy szakmt az eldk tapasztalatnak tvtelvel lehet megtanulni, gy az letblcsessg is a leszrt tapasztalatok meghallgatsa. Aki okos, mg lehet tapasztalatlan. Mg a blcseknek sem szgyen a tanuls; hiszen mindig lehet tovbbjutni. Taln gy is rthetjk a 8-at, hogy aki mg nem prblta meg ezt a fajta blcsessget, annak is rdemes a knyvet tanulmnyoznia. (A blcsessgnek volt az erklcstl teljesen fggetlen jelentse. 2Sm 13:3.) Az rtl val blcsessg biztosabban vezet. Az irnyts (5. v.) taln hajzsi szakkifejezs: a kormny kiktse a megfelel irnyba. A 6. versben a blcsessgirodalom mfajai, ld. Bevezets: Blcs emberek.

Pld. 1,7–9. Az alapelv.

A 7. a sajt korban taln vdekezs a papi, prftai irnyvonal ellen: nem valami emberi, tisztn rtelemre tmaszkod dolog az, ami kvetkezik. Kiindulpontja Jahve flelme (nem is az ltalnosabb ’lohim szt hasznlja, hanem Izrael Istennek nevt). Szerkesztsi alapelv is: a nem teologiai kijelentsek ebbl a szempontbl rtelmezendk. Ez a fajta ismeret (prhuzamosan ll a blcsessg szval, azonos jelents vele) magasabb szempontot ad a jelensgek szemllshez. De ez az er, ez az ismeret: flelem. Vagyis tbb, mint egy a hatalmunkban ll sok lehetsg kzl. A legsibb rzs, amit az ember tlt az istensggel val tallkozsnl, a flelem. Ebbl az lmnybl szrmazik az istenflelem, az Isten irnti helyes magatarts s az ennek megfelel gyakorlati let szakkifejezse. A balgk: nem annyira szellemi, mint inkbb erklcsi fogyatkossgot jell; az, aki nem szmol letvezetsben Istennel. Istent, az letnek ltala adott trvnyeit figyelmen kvl hagyni: balgasg. A nevelk elssorban a szlk voltak. Sok fiatal terhesnek, vagy szgyenletesnek rzi, ha tantjk, pedig az dszre vlik („Jlnevelt”). kszert a frfiak is hordtak (Gen 38:18; Ex 32:2; Jb 42:11). A tants fleg szban trtnt, ezrt: hallgasd = hallgass r, kvesd, aszerint lj.

Pld. 1,10–19. Magasabb ltkr.

Azrt kell a tapasztalatlannak tudatosan kitennie magt a blcsessg j befolysnak, mert llandan hat r egy msik fajta befolys. Ez ellen kell magt flvrteznie, mgpedig gy, hogy megtanul elbbre ltni. A gonosz tett j kvetkezmnyeivel csbtjk (zskmny, gazdagsg), elbukhat, ha csak odig lt, de megmenekl, ha tudja, hogy ennek az tnak tvolabbi kvetkezmnye buks. A hv nem korltolt, mert nem csinlja ugyanazt, mint msok („Jjj velnk!”), hanem inkbb magasabbrl lt. Ezt a gondolatot ersti meg a bns fogalmnak kifejezsre hasznlt sz: „az, aki eltveszti a clt” (ht’). A Seol, az alvilg, az a hely, ahov a meghaltak kerlnek. Elbb-utbb mindenkit elnyel. Ilyen mohk, veszedelmesek a gonosztevk. De sajt magukra nzve is: a madarat sem lehet megfogni, ha a szeme eltt vetik ki a hlt, k azonban tudatosan rohannak a vesztkbe. Nem fenyegetnek, hanem csalogatnak, de a blcs megltja a fenyeget veszlyt.

Pld. 1,20–33. A vlaszts lehetsge.

Nem a beavatottaknak szl ez a blcsessg, nincsenek intellektulis felttelei. A megszemlyestett blcsessg (ld. Bevezets) a forgalmas helyeket keresi fel, hogy mindenkit hvjon. Valsgos utcamisszit vgez. A kapuknl s tereken jtszdott le a vrosi kzlet. Teht nemcsak a bns csbts, hanem a blcsessg szava is (a kapuknl l blcsek, vnek, brk szja ltal, az apa, anya s nevelk kzvettsvel) eljut mindenkihez. Jellemz az emberekre, hogy mgsem kvetik (Mt 7:14). Pedig a blcsessg srgetve hv (Meddig? 22. v.).

Mivel nemcsak a gonoszok csbtsa (1:10kk.), hanem a blcsessg intse is mindenkihez eljut, ezrt mindenki felels a dntsrt. gy megrdemelten jn a bntets azokra, akik rosszul vlasztottak. A 22. v. hrom kifejezst hasznl azokra, akik elutastjk. Az egygyek: tapasztalatlanok, nyitottak (4. v.). Az bnk, hogy szeretik ezt az llapotot, nem hagyjk magukat j irnyban befolysolni. Ha nem hagyjk, hogy a blcsessg szntesse meg tapasztalatlansgukat s flvrtezze ket, akkor trvnyszeren a gonoszsg prdi lesznek. A csfolk: cinikusok, akik mr tudatosan gnyoljk ki azt, ami szent (zs 28:14–15; Zsolt 73:8–11). Aki ebben gynyrkdik, annak bnssge nem vits. A balgatagok: istentagadk. letkben szmtson kvl hagyjk t (Zsolt 10:4.11; 14:1).

Kincseket tudna adni a blcsessg, ha kvetnk (23). Az elhangzott sz azonban hibaval volt (24–25), azrt ehelyett figyelmeztetni, st fenyegetni knytelen. Minden eszkzt megragad arra, hogy megnyerjen. Erteljes sznekkel festi azok pusztulst, akik elutastottk, st a blcsessg krrmrl beszl. Akkor majd fogja gnyolni a csfolkat. A figyelmeztets cscsa: rdbbennek majd a balgk, mi lett volna a helyes, meg is prbljk keresni (mgpedig buzgn, az eredeti szvegben a szgyk a hajnallal van kapcsolatban – mr kora reggel keresni), de mr ks lesz. (V. az r nevetsre a Zsolt 2.) jra hangslyozza, hogy az az ismeret, amirl sz van, az r flelme (29. v. 7) s hogy azt – egyelre – vlasztani lehet.

A 31–33 sszefoglalst ad: az istennlkli let egyenes kvetkezmnye a vgs pusztuls (Az t = lett, Zsolt 1:6), ezrt kvet el bolondsgot, aki magban bzva Istent kihagyja a szmtsbl; ugyanez pozitvan is igaz: a kls bajok kztt is nyugodt a blcs, aki tl lt a jelen bajain s tudja, hogy azoknl nagyobb az Isten.

Pld. II. RSZ

Ebben a fejezetben mr nem a blcsessg, hanem a tant beszl. A „fiam” megszlts nem okvetlenl arra mutat, hogy az apa szl. Egyiptomban s Babilonban is gy szltjk meg a blcsessgtantk tantvnyaikat. Az „apm” megszlts illette valamely kzssg vezetjt ill. tekintlyes embert (Br 17:10; 18:19; 1Sm 24:12; 2Kir 2:12; 13:14). Az egsz fejezet az eredeti szvegben egyetlen mondat, mgis vilgosan tagoldik hat rszre: a) Ha szmodra mindennl rtkesebb a blcsessg (1–4), b) akkor eljutsz az istenismeretre (5–8), c) akkor megismered, ami j s helyes (9–11), d) azrt, hogy megmeneklj a gonosz embertl (12–15) e) azrt, hogy megmeneklj a rossz asszonytl (16–19), f) a clbl, hogy jrj a j ton, mrt a jk megmaradnak a fldn, a gonoszok elpusztulnak rla! (20–22). Ezt a szablyos felosztst (4, 4, 3, 4, 4, 3 vers) nemcsak a tartalmi tagolds, hanem a ktszk ritmusa is igazolja.

Pld. 2,1–4. A felttel.

Pnzrt sokmindent megcsinl az ember, sokrt gyakran mg bnt is elkvet. A blcsessg akkor lesz a mink, ha kellkppen rtkeljk s az rtknek megfelelen fradozunk rte. lland fokozs vonul vgig a verseken: Monds s parancs (teht valami, ami ktelez erej), tvtel s megrzs (mgpedig elrejtve, ahogy az rtkeket szoktk!), fllel val figyels s a szv rhangolsa. A fl a fizikai halls szerve; mr az is egy lps, ha valaki meghallgatja a blcsessget. A szvrl a Biblia, mint az ember szellemi letnek irnytjrl beszl (Bibl. Lex: szv). A szvet rhajtani a beltsra annyi, mint azt gondolkodsunk s cselekedeteink hajterejv tenni. Aki valamirt kilt, az nagyon vgyik r, mgpedig olyasmire, ami tle nem telik, gy kell kapnia. Az ezst jelent egyszeren pnzt is. Aki gy keresi a blcsessget, mint ezstt, az az lethez szksges dolgot lt benne. Aki elrejtett kincset tallt, az gazdag lett, a szksgesnl jval tbbje volt. A fokozs cscsa teht: ha minden msnl, az anyagi trekvsek legmagasabbjnl is tbbre tartod.

Pld. 2,5–8. Az els ajndk: istenflelem. (ld. 1:7)

Aki a blcsessget keresi, eljut Istenhez a blcsessg forrshoz. Megrteni az istenflelmet: azt, hogy mi az s milyen kvetelmnyekkel jr. Az ismeret ismt nem szellemi teljestmny, hanem a szemlyes n-te viszony kvetkezmnye. A Hs 4:1 s 6:6-ban a hsggel s szeretettel van egytt. Az igazi letblcsessg istenflelemben jrni, mert az ilyeneket megrzi az r. El van tve nla szmunkra (a 7. vers els szava) a segtsg, amibl azok szksg esetn merthetnek.

Pld. 2,9–11. A msodik ajndk: helyes magatarts a vilgban (igazsg, trvny, egyenessg ld. 1:3). Aki a fent lert mdon keresi a blcsessget, azt rvidesen nem kls eszkzk fogjk knyszerteni az Isten akarata szerinti letre, hanem bels indts. A szv: a szellemi let irnytja; a llek: maga az ember, a szemlyisg. Milyen rm a hv letben, ha a j cselekvse mr bellrl jn! A meggondols s rtelem bels r-rendszerr alakul.

Pld. 2,12–15. A harmadik ajndk: vdelem a gonosz ember ellen.

Ez s a kvetkez ajndk a msodikbl kvetkezik, ezt juttatja kifejezsre a mondatszerkezet is. Blcsessg kell a fonk okoskods tltshoz. Stt t = bns t. Ahol mr nem lthat akrki, veszedelmes hely. A 14. ellentte a 10-nek: a gonoszok odig sllyednek, hogy a rosszban telik kedvk.

Pld. 2,16–19. A negyedik ajndk: vdelem a rossz asszony ellen.

Itt van szksg a blcsek szles ltkrre: szava hzelg, kellemes a vele val trsalgs; a vgs kvetkezmny azonban a pusztuls. Hza csbt s kellemes, de a halottak birodalmnak elszobja, ahonnan nincs visszatrs. A 17. magasrend flfogs a hzassgrl: hsg azirnt, akivel fiatalon egytt indultak, Isten jelenltben kttt, vdelme alatt ll, szttrhetetlen szvetsg.

Pld. 2,20–22. Az tdik ajndk: megmarads.

Isten a vilg ura, ezrt csak a jk maradnak meg. A blcsessg viszont pp arra vezet el, hogy cselekedeteinkben szmoljunk az Istennel s kvessk a jt, ezrt vgsfokon megmaradsunkat munklja.

Pld. III. RSZ

Pld. 3,1–12. A blcsessg kincs.

1–2. A szv, vagyis az rtelmi kzpont, mint valami kincseskamra, elraktrozza a blcs parancsolatokat, vagyis a blcsek ktelez erej tantsait (ld. mg 4:1–5 magy.). Csak gy van hasznuk, ha meg is tartjk ket. Egyik haszna: a hossz let (2:21k.; 3:16; 4:10 stb.). A j s az let sszefggnek. Aki jl li az lett, annak lete teljessgre jut, nem szakad meg erszakosan, id eltt (Deut 30:6.15; Mal 2:5). thet: Isten az let forrsa. A Pld rja nem volt gy az rkletre belltva, mint a mai keresztyn, tantsa mgis figyelmeztet; a fldi javakat, mint Isten ajndkt s az rklet elzt tekintsk. A msik haszon: a bkessg. Az eredeti szvegben ez sokkal tbbet jelent a hbor hinynl. A szgyk (slm) a teljessget, hinytalansgot fejezi ki, a kls s bels harmnit. sszefoglalva: aki az isteni blcsessg szerint l, az nem aggdik az letrt s megvan letnek gazdag bels tartalma.

3–4. Aki valami nagyon rtkes dolgot llandan magnl akart hordani (pl. a pecstjt), azt a nyakba kttte. A rgieknl az rsbelisg kevsb volt elterjedve, az emlkeztehetsgk jobban mkdtt, mint ma. Nagy horderej dolog volt, ha mgis flrtak valamit. Ilyenkor tblra vsve vagy karcolva rtak. Szved tbljra: rtelmi, akarati kzpontodba. Hsg s igazsg legyenek lnyed lland alkotrszei. A hsg (szvetsgi hsg Isten rszrl az ember ltal megtrt szvetsg helyrelltsa, azaz megbocst szeretet, irgalom) s igazsg (szilrdsg, megbzhatsg, hitelre mltsg) a rokon csaldok (Gen 24:49), apa s fi (Gen 47:29), ltalban az emberek (Hs 4:1) egymskzti idelis viszonya, a boldogsg egyik forrsa (Zsolt 85:11). Gyakran fordulnak el egymssal sszekapcsolva; gy kiegsztik egymst. A hsg (fordtjk szeretetnek is) esetleges lgysgt az igazsg kemnyti, ennek szigorsgt az enyhti. A „hsg s igazsg” Isten tulajdonsga is (Ex 34:6; Deut 7:9; Zsolt 25:10; 40:11); az embereknl a tkletes erklcsi magatarts kifejezsre szolgl.

5–8. A blcsek is megklnbztettk az igazi blcsessget, amely az rral szmol, a csupn emberi blcsessgtl, akrcsak a prftk (zs 5:21; 30:1; Jer 9:23–24). Ahol Isten akarata s az n meggondolsom kzt ellentt tmad, az utbbinak kell engedni. Egsz szv; minden t: az odaadsnak teljesnek kell lennie. A tovbbi letton kiderl, hogy rdemes volt. Nha a gg kerti hatalmba az embert (7a) s azt gondolja: felttlenl sajt logikja szerint kell cselekedni, r van knyszertve, hogy valamit Isten trvnye ellenre tegyen („kegyes csals”, „elkerlhetetlen szksgszersg”). De ha a pillanatnyilag sszertlennek ltsz istenfl megolds gyz, testi jrzsben is kifejezsre jut az gy nyert bels harmnia.

9–10. Ms terleten alkalmazza ugyanazt a meggondolst. A szmts azt mondja, hogy ha elveszek a vagyonbl, kevesebb lesz. Az igazsg azonban az, hogyha az rnak veszek el, mgpedig a legjavbl! – mg tbb lesz.

11–12. Az istenflelembl ered blcsessg cscsa, amikor valaki a rosszat is bels ellenkezs nlkl tudja fogadni. A fegyelmezs s fedds az apa vagy nevel esetben is j clra trtnik, amikor az r dorgl, mgtte apai szeretete rejtzik. Nem kizrlag gy tekinti teht a Pld a szenvedst, mint a gonoszsg bntetst.

Pld. 3,13–26. A blcsessg boldogsg.

13–18. ltalban az embert (nemcsak a tantvnyt) mondja boldognak, ha a blcsessget elrte. Nincs korhoz, llapothoz ktve. Arannyal-ezsttel mindaz megszerezhet, amit az anyagi vilg nyjthat, a blcsessg ennl magasabbrend vilgba emel. Ezrt lehet vele rtkesebb dolgokat megszerezni, mint azokkal. Kezeiben van a legtbb, amit az ember kvn, hossz let, gazdagsg, megbecsls, igazi ajndka azonban a bkessg (ld. 2. v.) s a teljes let: mindazon tl, amit az leten rtnk, mg az, amit az let fjnak si szimbluma fejez ki.

19–20. Hirtelen vltozik a kp: az ajnlott gyakorlati letblcsessg azonos azzal a blcsessggel, amely ltal Isten a vilgot olyan nagyszeren megteremtette, st (20b) fnn is tartja. Itt a kiindulpont a 8. fejezetben kidolgozott, majd ksbb az apokrif iratokban tovbbfejlesztett megszemlyestshez (ld. Bev.): a blcsessg nll szemly, aki rszt vesz a teremtsben. Ugyanaz a blcsessg segthet az emberi letet rtkesen flpteni, berendezni, amelyik Istennek szolglt a vilg flptsnl, berendezsnl, st szolgl a fnntartsnl. Harmniba kerlnk a krlttnk lev vilggal. „Ilyen kifejezsek, mint az ellensges univerzum, a nagy ismeretlen, a vletlen trvnyei, nem flelmetesek, mert Isten, aki fenntartja a mindensget hatalommal s blcsessggel, az emberi letnek is irnytja s rtelmess teszi azt”. (Fritsch)

21–26. Akrmilyen nagy dolog a blcsessg, nem , hanem az r az ldsok forrsa. A blcsessg jelentsge, hogy elvezet hozz. Tle kapjuk a biztostott letet, nyugodt alvst, a flelmektl val szabadulst s (22. v.) az let gazdag bels tartalma mellett a kellemes kls kifejezdst.

Pld. 3,27–35. A blcsessg magatarts-forma.

27–30. Gyakorlati intelmek a felebarti szeretetre vonatkozlag. Ahelyett, hogy tsiklunk rajtuk azzal, hogy kzhelyszerek vagy kezdetlegesek, rdemes ma is megvizsglni a segtsgkkel gyakorlati keresztynsgnket. A felebart a Pld-ben egyszeren „egy msik ember”, mr nem egy szkebb kzssg msik tagja, mint a rgebbi rtelemben (2Sm 13:3; 1Krn 27:33), de mg nem is az, ahogy Jzus rtelmezte (Lk 10:25–37); brki, mg az ellensg is. Az izraeli trvnyek s prftk nagy slyt helyeznek az elesettek flkarolsra. A maga mdjn, a blcsessgirodalom is trgyalja a tmt (10:15; 13:8; 19:4 stb. s 30:9) nyomatkosan ajnlja a szegny megsegtst (11:24–26; 14:21.31; 19:17; 29:7.14 stb.). A 27–28 tovbb rnyalja a tmt. Egyenesen jogos tulajdonosa a jttemnynek az, aki rszorult. A msikat megjratni, megalzni, ezltal fontoskodni nem szabad. Ha van mit adni, akkor azonnal. Becsletes nyltsg, bkeszerets a 29–30. tmja.

31–35. Az igazat is megksrti nha az a gondolat, hogy mennyivel tbbet engedhet meg magnak a gonosz, sokszor jobban megy dolga. Innen mr egy lps a mdszertvtel. „Az istenflelemnek kell meghatroznia azokat az eszkzket, amelyeket valaki cljai elrsre vlaszt” (Gispen). Az ingadozs utlatos az rnl, az egyeneseket viszont azzal krptolja az esetleges htrnyokrt, hogy meghitt kzssgbe vonja ket. A sz egy frfi legszkebb barti krt jelenti (Jb 19:19), amibe beletartozni kitntetsnek szmtott, s amelynek tagjaitl termszetesen legtbbet vrtak el. lds s tok az szvetsgi flfogs szerint haterk, melyek mkdse szemmellthat. gy ha ideig-rig bizonyos rtelm htrnyba is kerl az alzatos, a blcs a csfolkkal s balgkkal szemben, megtrtnik a kiegyenltds (34–35).

Pld. IV. RSZ

Pld. 4,1–27. Buzdts a blcsessg megszerzsre.

1–5. A fejezet egyetlen nagy kltemny. Atyai intelem formjban igyekszik a tant (r) rbeszlni tantvnyait (olvasit), hogy tanuljk meg tle a blcsessget. Atya-fi 2:1; fegyelmezs, belts 1:2–6. A tanuls nem szgyen. Ezt azzal igyekszik elfogadhatv tenni, hogy rmutat, valamikor is gyermekknt llt az apja eltt s rszeslt annak tantsban. Apjnak szavait idzi a 4. verstl kezdve. Akik most blcsek, valamikor azok is testek a tanulsi idn.

Az a sz, – amelyik itt s a Pld sok ms helyn „tants”-sal van fordtva, az eredetiben ugyanaz a sz, mint a trvny. A szgyk jelentse: tbaigazt, tant. Az szvetsgi trvny nem ms, mint tmutats arra, hogyan maradhat meg valaki az rral val szvetsgben. Ennek szigor megtartsa az egyn s kzssg rdeke volt, hiszen csak gy szmthattak az ldsra (Deut 30:19). Ezrt segtettk el a megtartst a megtorl intzkedsek is. A meg nem tarts a megtorl intzkedseken kvl a szvetsgbl val kiesst vonta maga utn. gy alakult ki az a kemny, szigor jelents, ami a trvny szhoz kapcsoldik. De hisz a blcsek tantsa sem egyb, mint tmutats a helyes s ezzel egytt az letre vezet tra (1:19.24–33; 2:7.11.18–22 stb. vgig az egsz knyvn!). Ennek megtartsa pp gy sajt rdeke mindenkinek, szinte gy mondhatnnk, ktelez, ha el akarja nyerni az ldst, ill. elkerlni a veszlyt. Ezrt hasznlja a „parancs” szt is. Az let felttele: hallgatni (1), de meg is tartani („tmaszkodjk hozz” szved = rtelmi, akarati kzpontod 4. v.), fontos, ezrt nem szabad elfelejteni, sem eltrni tle.

6–9. A blcsessg: eszkz az let helyes lshez, a belts: kpessg arra, hogy a jt vlasszam (ld. Bev: Blcsessg s 1:2–6 magy.). Elfelttele (kezdete): rtkesnek tartani annyira, hogy az ember hajland legyen megvsrolni, azaz valami rtket adni rte, st minden rtkt rte adni, azaz mindennl tbbre becslni. Brmely terleten azok vlnak ki, akik egsz szvvel csinlnak valamit (sport, munka, tudomny, mvszet, csald). Mt 13:44–46. A blcsessg megszerzse ldozattal is jr. Ahogy a derk asszony mindennl tbbet r (18:22; 19:14; 31:10kk.) s a frjnek dicssgre vlik (12:3a), gy a blcsessg is megrdemli az rte hozott ldozatot s szeretetet (6.8.), mert megrzi (6) s flmagasztalja (8–9) azt, aki hozz ragaszkodik.

10–19. A blcsessg tja vilgos, biztos, a gonoszok stt, romlsba viv. A blcsessg azonban nha nehezebb; ezrt ajnlja a fegyelmet, a ragaszkodst (13), s a gonosz t tudatos kerlst. Ha vletlensgbl rtvedne valaki, azonnal hagyja el (15), mert a romlottsg hamar vlik msodik termszetnkk, letszksglett (16–17). Keser irnia a gonoszok ellen: nem a lelkifurdalstl nem tud aludni, hanem ellenkezleg, akkor ha nem cselekedett rosszat. Az t vgt nzi a blcs: az igazak tja (esetleg a reggeli szrkletben kezddik?) mindig fnyesebb lesz, mg a gonoszok a sttben egyre bizonytalanabb s bukssal vgzdik (Mt 7:13–14). Sr homly: „Nem a szoksos sz a sttsg kifejezsre, hanem egy, ami a mly sttsget, a fny teljes hinyt jelenti. A gonoszoknak el kell bukniuk, de ami rosszabb, nem tudjk, mirt esnek el, mivel nem ismertk fl a gonoszsgot, mint olyat, sem nem tudnak a bntetsrl, amit szksgszeren magval hoz.” (Fritsch.) 20–27. A rgiek sokat tudtak arrl, amit a modern gygyszat kezd jra flismerni: a testi egszsg (ill. gygyuls 22) sokban fgg a bels rendezettsgtl. Az let boldogsga (szvegnk egyszeren letnek nevezi), tbbnyire nem a krlmnyektl, hanem belsnktl fgg. A szv – szvetsgi flfogs szerint rtelmi, akarati kzpont – a kls ltszattal gyakran ellenttes (1Sm 16:7; Mt 15:19), s ha megfelel tltssel br, letforrs (Jn 7:38). gy tant mr az egyiptomi Ptahhotep: „A szv az, aki urt hallv, vagy nemhallv teszi. let, dv s egszsg az ember szmra a szve”. Ezrt szlt fel arra az r hagy lnynk kzpontjnak tltse a blcsessg legyen (21). Ugyanezrt kell minden msnl jobban rizni (23). Az kori Keleten a vz igen nagy kincs volt: egy-egy vros lte egy-egy forrshoz volt ktve; a forrsokat ezrt nagyon gondosan riztk.

Szakaszunk azonban nem marad ltalnossgban. A szvet kveti valamennyi testrsznk: a fl (20), a szem (21 s 25), a szj (24), a lb (26–27), kz (27). A blcsessg (= istenflelem) nemcsak bels rendezettsg, hanem a legaprbb rszletekben is megnyilvnul gyakorlati magatarts.

Pld. V. RSZ

Pld. 5,1–6. Mirt kell blcsessg az asszonyi csbts legyzshez?

Ugyanazrt, mint amit mr tbbszr megfigyeltnk (1:10–19; 3:31–35; 4:18–19): A blcs az t vgt ltja. Pillanatnyilag nagyon sok gynyrsg jr vele, rendkvl vonz. A vge: rossz szjz, kibrndultsg, az erklcsi rend krlelhetetlen tlete Az elrontott t a hallba visz. Az 1–9 fejezet llandan visszatr tmja ez (2:16kk.; 5; 6:20kk.; 7; 9:13kk.). Arra mutat, hogy a problma a fejezetek megrsa idejn get volt, akrcsak ma. Az intelmek frfiak szmra vannak fogalmazva. A blcsek hallgatsga, a knyvek olvasi frfiak voltak. A kor viszonyai is msok voltak. Ms trsadalom ll a trtnetek, intelmek htterben. Mindkt rtelemben a mi helyzetnkre lefordtva kell rtelmeznnk az intelmeket.

Pld. 5,7–14. A fegyelem haszna.

„Hallgass rm”, „az n blcsessgem” (1. v.) – nem az isteni blcsessggel (trvnnyel v. prftai kijelentssel – ld. Bev: Izraelben elfoglalt szerepe) szembeni megklnbztets, hanem ellenkezleg: az Istennel nem szmol (3. v.) rvelssel szemben. Egszen gyakorlatias tancs: ne jtssz a tzzel (8). A zaboltlan sztnlet kltsges. „Mltsgodat, esztendidet”: dolgos vek anyagi s erklcsi eredmnyt (ugyangy: leter, fradsgos munka). „Bitorlk”: a zaboltlan let vmszedi. Vgl oda a becslet is (14).

Az elcsbtott vgl elr egy pontot, amelyrl visszanzve beltja: Nem rte meg! (11). Mivel azonban a csbts ers, pillanatnyilag a gynyrk vonzak, rendkvli jelentsg a fegyelem (12). Rossz tapasztalatokat lehet megtakartani, ha figyelnk a nlunk blcsebbekre (13).

Pld. 5,15–20. A j hzassg megv.

Az kori Kzel-Keleten a vz nagy problma volt, a szomjsg sokszor knz. Az egyes hzaknak sajt vztartja, ciszternja volt, ahonnan az v nagy rszben ellthattk a csaldot. A sajt vztartbl inni a zavartalan nyugalom jele is (zs 36:16). A gynyr, mint ivs, a n, mint forrs tbbszr elfordul kp (nn 4:15; 7:9; 8:2. „Az asszony kt” – mondja az egyiptomi blcs). A fenti ksrtsek ellen legjobb vdelem a kiegyenslyozott hzaslet (1Kor 7:1–9), msfell ezek a bnk a hzaslet melegt s a hsges hitvest raboljk el, gy magukban hordjk bntetsket. Figyelemre mlt, hogy mg kifel a legszigorbb vigyzatot ajnlja, a hzassgon belli gynyrkrl elfogulatlan termszetessggel beszl, el egszen a bolondos (mmoros) szerelem ajnlsig.

Pld. 5,21–23. A bn magban hordja bntetst.

Akr tudomsul veszik a vtkezk, akr nem: az r ott van flttk, bneik eltte nem maradnak titokban, elhozza a vgs leszmolst. Akik nem vllaltk a fegyelmet, a bnbe egyre jobban belegabalyodnak, megrszeglnek tle, vagyis nem tudnak tbb az okos szra hallgatni. A vgk hall.

Pld. VI. RSZ

Az 5. fejezet a hzassgtrs veszedelmes anyagi kvetkezmnyeinek lersval vgzdtt. Ehhez csatlakozik a 6. fejezet eleje. Kt olyan esetrl szl, melyek szintn anyagi csddel fenyegetnek: a kezessgrl (1–5) s lustasgrl (6–11). Azutn az lnok emberrl beszl (12–15), akit szintn utolr a gyors romls; majd az a ht dolog kvetkezik, amit az r utl (16–19). Ezek viszont tartalmi prhuzamban llnak (14 s 19) az lnok ember tulajdonsgaival. gy ezek a szakaszok asszocitive egy-egy hasonl gondolat kapcsn csatlakoznak egymshoz, ami a mai logika szerint trs a gondolatmenetben (az 1–19 betolds sok tuds szerint), de a bibliai korban megszokott szerkesztsi elv volt. A 6:20-tl megy tovbb az 5. fejezetben megkezdett gondolatmenet.

Pld. 6,1–5. A kezessg veszedelmes dolog.

Ha az ads nem becsletes, vagy szerencstlensg miatt fizetskptelen, a kezes megy tnkre. Ezrt v tle. A knnyelmen kimondott szba – gretbe – mint valami hlba gabalyodik bele az ember. Ki van szolgltatva a hiteleznek s annak, hogy vajon becsletes- az, akirt kezessget vllalt. (A nem fizet adst, st hozztartozit el lehetett adni rabszolgnak 2Kir 4:1; Mt 18:25). Ezrt srgs a mindenron val szabaduls, ha valaki meggondolatlanul megtette. Nem szabad passzvan vrni a fejlemnyekre, hanem cselekedni kell: ne szgyellje magt megalzni, a msiknl srgetleg fellpni. A fradtsg sem lehet akadly, mert az id mlik. Passzv emberek a problmk ell alvsba meneklnek, aztn el is mulasztjk az alkalmat. Szemlletes kp: gy igyekezni a szabadulson, mint az elfogott vad ficnkol, vagy a madr vergdik.

Ignket termszetesen csak az rs egszben rtelmezhetjk. A fentiek nem zrhatjk ki a rszorul felebart megsegtst (Lk 6:30.34.36 – ahol ismt nem a knnyelm adsra kapunk parancsot – 1Kor 6:7; ApCsel 17:9); hiszen olyan Istennk van, aki rtnk, fizetskptelenekrt kezessget vllalt (Jb 17:3; Zsolt 119:122; Zsid 7:22).

Pld. 6,6–11. A lustasgrl.

Bizonyos llatok bizonyos tulajdonsgok megtestesti a blcsessgirodalomban, nyilvn mr Salamon is gy rt rluk (1Kir 4:33). A hangya a szorgalom. Kutatk szerint szakaszunk megfigyelsei minden rszletkben helytllak a palesztinai hangyafajtra. tjuk: let-, cselekvsmdjuk. A hangykat sztneik irnytjk, melyeket Isten oltott beljk. A tudatosan gondolkod ember hozzjuk mehet blcsessget tanulni. Megtanuland: felelssg nmagunk irnt (nincs vezrk, mgis…), helyes, tgondolt letbeoszts (8), gondols a jvre (nyron annyit gyjtenek, hogy tlre is legyen). A 9. a blcs krdse, a 10. gnyosan a lusta szjba adott felelet, a 11-et ismt a blcs vgja r. A „csak egy kicsi” veszedelmes, flrevezet sz, trvnyszeren hozza el a szegnysget, amely mint egy rabl viszi el az ldozat vagyont. – Isten teremtse ezerszn: Ha valakinek nem a lustasg, hanem az aggodalmaskods a ksrtse, a fnyszr mshova irnyul (Mt 6:25–26).

Pld. 6,12–19. A gonoszsgrl.

12–15. Milyen lelkesedssel, mennyi gyessggel igyekszik az lnok ember clja elrsre. Szja, szeme, lba, ujjai rszt vesznek gonosz szndknak kivitelezsben. Bizonyra elgedett a sikerrel. A blcs azonban nem kveti, mert tudja, hogy mi lesz a vge. A gonosz bolondsga: nem szmol azzal, hogy van isteni igazsgszolgltats. A kacsintgats lehet a krrm jele (Zsolt 35:19) vagy titkos jelads egy harmadiknak. Az itt jellemzett ember vgclja: veszekedst kelteni.

16–19. A szmmondsokhoz tartozik (ld. 30:15kk.). A test egyes rszei kpviselnek egy-egy rossz tulajdonsgot vagy az illet tulajdonsggal br embert. A nagyralt szemek a ggt (30:12; Zsolt 18:28; 131:1), ami elsrenden hvja ki Isten bntetst (zs 2:11–17). A hazug nyelv: hazugsg, hamistanzs, hizelgs, rgalmazs. A nyelv bneire s annak veszedelmes hatalmra szmtalan szakasz hvja fl a figyelmet (12:13–35; 21:6; 26:20–28; Prd 10:12; Jak 3:1–12), de ugyanakkor a helyes beszd gygyt hatalmra is (12:18; 15:1.4; 25:15). A msokon tgzol, kmletlen ember mr szbakerlt (1:10kk.), ppgy, mint az, aki gonosz gondolatokat kovcsol (elz versek). A gonoszra gyorsan fut lb az ltalnos, teljes romlottsgra vonatkozik, amikor valaki buzg a gonosz cselekvsben, mert kedvt leli benne. A 19 annyiban klnbzik a 14-tl, hogy itt a trvny eltti hamis tanzsrl van sz. – Ezek kztt sok olyan bn van, amit a trvny nem bntethet, de elg fenyegets mr ez: utlatos az rnak.

20–35. „Tants”, „parancsolat” ld. 4:1–5. „Ksd szvedre” ld. 3:3–4. Kln is hangslyozza: mindig, ebben nem lehet sznetet tartani. Viszont akkor a blcsessg is mindig oltalmazlag jelen lesz letedben. Vezetnk, hogy az let tjn mindig a helyes s ezltal a biztos irnyba menjnk; oltalmaznk, mert Isten greteiben nyugszik az, aki napkzben parancsai szerint jrt (sok veszly s flelem vette krl a rgi embert jjel, amikor mg a nappali let nem hatolt gy be a technika segtsgvel az jszakba, mint ma. Nem vletlenl lett a sttsg a rossz, a fny a j jelkpe); ksrnk, akivel reggel meg lehet beszlni a napi fladatokat (22). Szvtnek, st fny, hogy ne akrmilyen utat, hanem az let tjt vlasszuk (23). Fegyelem: lsd 1:2.

A fentiek a parzna (frjes) n elleni jabb intelem bevezetse. „Ha meggondoljuk, mennyire bven van ez a vtek, termszetben milyen undok, milyen vszthoz a kvetkezmnye, milyen biztosan elpuszttja belsnkben a lelki let minden csrjt, nem csodljuk, hogy a r vonatkoz figyelmeztetsek llandan ismtldnek” (Matthew Henry). A buks a melengetett vggyal kezddik (25). A vge a teljes leszegnyeds, st nmagt veszti el az ember (llek = szemlyisg; nmaga), ha hljba keveredik (26). Meginteni sem lehet a tzet, mert get (27–28); ugyangy jr a bnhds e bn nyomban (29). Ha valaki azrt lop, mert hes, rthet. A bntets mgis utolri, ha rajtakapjk – szegny emberrl lvn sz, egsz vagyona rmehet (30–31). Az azonban nem rthet, egyenesen bolondsg, ha valaki frjes asszonnyal kezd, hiszen itt nincs sz szorongat szksgrl (32). Rajta ragad a szgyen (33), st letvel jtszik. A trvny hallbntetst r el (Lev 20:10; Num 22:22), arra pedig kevs remny van, hogy a fltkeny frj ajndkrt hagyja elsimtani az gyet (34–35).

Pld. VII. RSZ

Pld. 7,1–27. Mirt veszedelmes a hzassgtrs.

1–5. „Tants”, „parancs” ld. 4:1–5. Amit az ember az ujjra kt, az a) mindenki szmra lthat, b) llandan vele van, c) vigyz r, mert d) rtknek tartja. St, az r clozhat arra a korabeli szoksra, hogy amulettet hordtak az ujjukon, akkor e) vdi gazdjt. Ez legyen a blcsessg az ifj szmra. A szv tbljra rni: lsd 3:3b magy. A „nvrem” megszltssal illettk a szerelmest (nn 4:9–12; 5:1). A 4–5 teht ezt jelenti: a blcsessg legyen a szerelmed; akkor megriz az idegen asszonytl. Fontos rsen lenni: sima a nyelve.

6–23. Gyakorlati pldval vilgtja meg a tmrl eddig elmondottakat (2:16–19; 5; 6:20–35), klnskppen a csbt nyelvnek simasgt. A trtnet frfiszereplje egygy (ld. 1:2–6), nem blcs, ezrt nem tud ellenllni a csbtsnak (7).

a) Knnyen tallkozhatunk a csbts alkalmval, hiszen a csbt lesben ll s elnk toppan (7–10). b) A csbtt nyugtalan kielgtetlensg zi, ezrt merszen tmad, minden eszkzt megragad, szgyentelen. De ezrt trtnhet meg, hogy mire flocsdunk, gyztt. A parzna nt meg lehet klnbztetni ltzetrl (Gen 38:14), de lehet, hogy a 10b csak az ltalnos magatartsra vonatkozik (10–13).

c) Szve, szndka rejtett (10b). Azt mondja, hogy a msik kedvrt jtt, pedig igazi szndka a sajt kielglse (15).

d) Rgtn kszen van az elfogadhat mesvel. A bkeldozatnl az llatnak csak bizonyos rszt gettk el, ill. adtk a papnak, a nagyobb rsz megmaradt, amit nneplyesen aznap, vagy legksbb msnap elfogyasztottak (Lev 7:16). Az asszony azt hazudja a fiatalembernek, azrt indult el hazulrl, hogy ehhez a lakomhoz hvja. Rgtn megmagyarzza, mirt a frje tvollte alatt trtnik a meghvs: a fogadalom most telt le. A lakomt nem lve, hanem heverve fogyasztottk, az gyak elksztse mg ide tartozik (13–17).

e) Hideg szeretetlensggel beszl a hitvesrl („az ember” 19a). nzs, gonoszsg van emgtt. Mit vrhat tle ms?

f) Knlkoznak festi az alkalmat. A frj valsznleg keresked, aki zleti tra indult. Pnzt vitt magval, hamarosan nem tr vissza. Meglepetstl nem kell tartani. Izraelben mr Salamon bevezette a nemzetkzi kereskedelmet, gy az kortl kezdve brmelyik, szzadba helyezhet a trtnet (18–20). g) Ha valaki nem elg blcs, hogy idejben flismerje a rejtett szndkot, ks, mire a szg kibjik a zskbl. Addigra mr rzkei ragadjk magukkal. Megy, hogy gynyrsget szerezzen; valjban azonban a bnbe, vagyis halla fel siet (21–23).

24–27. A plda utn kvetkezik az alkalmazs: Ezrt kell a tapasztaltabbra idejben hallgatni, a csbtsnak ellenllni. (Szli felelssg a gyermeket idejben elkszteni!)

Pld. VIII. RSZ

Pld. 8,1–11. A blcsessg hvsa.

Az emberisg gondolkoz fele hallatlan erfesztseket tett az igazsg megismersre; a msik fele nem trdik vele, mert az „magas, haszontalan, elmleti”. Pedig a blcsessg (ld. Bev.) mindenki szmra knnyen elrhet, letfontossg, gyakorlati. Kilt, hogy mindenki hallja (Jn 7:37). A forgalmas helyeken ll, jl lthatlag (2). A vroskapuknl (3) kellett elhaladni a vrosba igyekv idegeneknek, a vroskapu bels oldaln helyet foglal kis tren pedig a vrosi kzlet zajlott le. Minden embernek szl a flhvs, az egygyeknek (ld. 1:2–6 magy.), kln is. Ez a blcsessg nem maradhat zrt ajtk mgtt.

A legtbb, amit az anyagi vilg ltal nyjtott lehetsgek kztt el tudunk rni az anyagi biztonsg s a luxus (ezst, arany, gyngy, drgasg 10–11). letfontossg a blcsessg, mert az ezeken tlmen rtkeket adja, azokat, melyek ezekrt meg nem vehetk. Igazsg: ami biztos, ami szilrd, amire lehet szmtani (ld. 3:3–4). Ezt ismtelgeti (= mormolja), hogy egyszersmindenkorra emlkezetbe vsdjk. Az „igazsg” kiegsztse: ellenttnek, azaz a gonosznak, a romlsba vivnek (2:22; 3:33) a gyllete. „Igaz mondsok”: megfelelnek a vilgban lev bels rendnek, normnak, (nincs bennk elferdtettsg) „csalrdsg, hamissg”: tkp. ami elferdtett, kifordtott, visszs (7–8). Ezrt a legfbb j a blcsessg. Mindezt abbl a gyakorlati clbl ajndkozza, hogy beltst adjon, vagyis azt a kpessget, hogy helyesen vlasszunk (9), s a j vlasztshoz szksges fegyelemhez juttasson (10a).

Pld. 8,12–21. A blcsessg kvetsnek haszna.

A blcsessg annl lakozik, aki hasznlja az eszt. (Az eredeti szveg kifejezsei jelenthetik az sz hasznlatt j, vagy rossz rtelemben.) Aki okosan meggondolja az letet, az eljut az isteni blcsessghez, aki megkapta ezt a blcsessget, megnylik az rtelme. A ggssget meg a bszkesget „mindenki gylli msokban, de neknk gyllnnk kell ket magunkban” (Matthew Henry). A blcsessg megtant bennnket arra, hogy a helyes arnyban lssuk magunkat Istenhez s az emberekhez viszonytva. A 14–16 szerint a blcsessg mindentt megadja a szksges tancsot, fltte ll az ernek („enym”). Termszetesen csak gy kapjuk az ldst, ha nem valami hasznossgi elv alapjn vlasztjuk a blcsessget, hanem belsleg rhangoldunk (17). Az gy nyert lds magasabbrend lelki javakbl ll, amelyekhez nem minden esetben trsulnak anyagi termszetek is. Igazsgossg, trvny ld. 1:2–6 magy.

Pld. 8,22–31. A blcsessg mltsga.

A legtbb, amit a blcsessg magasztalsra knyvnk elmond. A blcsessg, Isten megszemlyestett tulajdonsga, az els teremtmny. A szakasz mgtt ll vilgkp: Az scenbl emelkednek ki a hegyek, majd a sksgok, rjuk boltozdik az g a felhkkel. A forrsok alulrl az scenbl trnek fl. Lthatv vlik a partok vonala, majd megjelenik az ember. Teht egy si teremtstrtnet kpezi a htteret. Egyrszt „amikor mg nem”-el azt fejezi ki, hogy mindezeknl elbb teremtette Isten, msrszt „amikor”-ral azt, hogy mr megvolt, amikor ezek lettek. Szintn teremtmny, de rgibb, els. Az elsszltt pedig legmegbecsltebb, az er java (Gen 49:3; Deut 21:15–17; Zsolt 78:51). Ltta azt az idt, amikor mg nem llt ellenttben az ember az Istennel, amikor volt az r gynyrsge, az emberek meg az (blcsessg) gynyrsge voltak. Ilyen mltsg hvogatja az embereket. Ld. teljes egszben a 3:19–20 magyarzatt.

Szakaszunknak nagy jelentsge van kzvetlen mondanivaljn (az embereket hv blcsessg nagy mltsga) tlmenen. Fontos lloms egy teologiai gondolat fejldsben. Mshol is sz van a blcsessgrl; mint a teremt Isten tulajdonsgrl (3:19), mshol is szerepel megszemlyestve (ld. Bev.), de ez a szakasz adott lkst ahhoz, hogy a blcsessget mint nll lnyt fogjk fel. Ezzel egyttal elksztjv vlt jszvetsgi gondolatoknak s kifejezsmdoknak (Jn 1:1–14; Kol 3:15–17; Jel 3:14).

Pld. 8,32–36.

Akarod, hogy letedet ugyanazok a trvnyek irnytsk, amelyek fnntartjk az univerzumot? Akarsz a Teremt, vagyis az let s nem a hall uralma alatt llni? Akarsz ebben a fensges harmniban lni, akarsz boldog lenni? Vlaszd a blcsessget! Legyen neveld (fegyelem! 33) tmutatd, szmodra mindennl rtkesebb (gy rizd az ajtajt, ahogy kirlyn megjelensre vrnak alattvali, vagy szerelmese kilpsre az udvarl).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!