//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig :

PÉLDABESZÉDEK Bevezetés Czanik Péter

PÉLDABESZÉDEK Bevezetés Czanik Péter


A PÉLDABESZÉDEK KÖNYVÉNEK MAGYARÁZATA

Írta: Czanik Péter lelkész

Bevezetés. A könyv szerzője.

„Salamon” mondja az 1:1; 10:1; 25:1. De árulkodik már az a tény, hogy három ilyen címirata is van a könyvnek; méginkább a három közül az utolsó. Salamon király szerzőségét nem úgy kell értenünk, mint egy mai könyvnél. Úgy tekintettek rá Izraelben, mint a bölcsesség legfőbb képviselőjére (1Kir 10:1–10). Bölcs mondásait, hasonlatait, énekeit szájról szájra adták; bizonyára hamarosan megkezdődött írásba foglalásuk is. Ha azonban egy-egy bölcs mondás született, vagy a külföldi bölcsességirodalomból fordítottak le egy darabot, ezt is besorolták a neki tulajdonított mondások közé. A 25:1 szerint még halála után több száz évvel is közszájon forogtak ily módon tőle származó, vagy neki tulajdonított darabok; ezeket aztán – mai szóval – egy bizottság gyűjtötte össze Ezékiás uralkodása alatt. Azonban mások bölcs mondásai is belekerültek a könyvbe. A 22:17 és 24:23 általában a bölcseket, a 30:1 és a 31:1 Agurt és Lemuélt nevezi meg. Hogy kik voltak, nem tudjuk. Két irányban kereshetjük: a királyi udvarokban kiemelkedő közigazgatási, tanácsadói szerepet játszottak a bölcsek. Mint a 25:1 mutatja, ők végezték az írásba foglalás munkáját. Bizonyára az ő alkotásuk is ott van a gyűjteményben. Ők lehettek a közvetítők a másik forrás felé: az Izraelt körülvevő népeknek komoly bölcsességirodalma volt. Ez feltétlenül hatott az izraeli művekre (ld. alább).

Címe.

Példabeszédek. Az eredetiben a másál szó felel meg a példabeszédnek. Jelentését kétféleképpen igyekeznek levezetni, mindkét érvelésben lehet valami igazság. A msl gyök jelentése a héberben lehet „uralkodni” és „hasonlítani”. Akik az első jelentés felől értelmezik szavunkat, azok rámutatnak arra, hogy az eredeti szöveg tele van szójátékkal; ezek pedig „a régiek fölfogása szerint gondolatébresztő, magyarázó, meggyőző erővel bírnak… A másál erővel telített szó, valami, ami a megszokotton túlmegy” (Gemeser). Emellett szól az, hogy prófétai kijelentésekben többször előfordul: Num 23:3.7; 24:3; Ézs 14:4; Mik 2:4; Hab 2:6.

E helyek egyike sem zárja ki a másik értelmezést. Eredetileg hasonlatot jelentett a szó (10:26). A Hab 2:6 is érthető úgy, hogy hozzá fogják hasonlítani azok sorsát, akik azonos bűnben élnek. Ez a jelentés könnyen átmehetett az allegoriára (Ez 17), valamint a fenti hasonlathoz fogható rövid mondásokra, közmondásokra (Ez 18:2–3), aforizmákra, ha kifejezetten nem is tartalmaztak hasonlatot. Ezek a rövid mondások azután bővültek. Mellé tettek egy másikat, amelyik más szavakkal megismétli (22:17), kiegészíti (3:6) az értelmét, vagy az ellentét segítségével mélyíti el (10:27). Ez az óhéber irodalomban viszont már egy kis vers, tekintve, hogy ott a költeményt a gondolatritmus teszi. Érdekes lépcsőfok a 26:4–5. „Végül a másál, ahogy a példabeszédek címében alkalmazzák, jelenti az erkölcsi aforizmát, költeményt és értekezést, a bölcsek tökéletes szakértelmének végső és páratlan termékét. Izrael bölcseinek kiinduló mintája a népies közmondás volt”, ebből fejlesztették aztán tovább a komplikáltabb formákat (Fritsch).

Felosztása.

Három címirat (1:1; 10:1; 25:1) három nagy részre osztja a könyvet. Az 1–9; 10–24 és 25–31 fejezetre. Egy-egy nagyobb gyűjtemény végén azonban függelékszerűen kisebb gyűjtemények találhatók. Így a 10–24 végén a 22:17–24:22 és 24:23–34 a „bölcsek szavai” és „ezek is a bölcsek (szava)i” címmel. A 25–31 végén találjuk Agur mondásait (30:1–14), számokkal kapcsolatos mondások gyűjteményét (30:15–33), Lemuél mondásait (31:1–9) és talán külön mű a derék asszony dicsérete (31:10–31). Eszerint: A. 1. 1–9
B. 2. 10:1–22:16
3. 22:17–24:22
4. 24:23–34
C. 5. 25–29
6. 30:1–14
7. 30:15–33
8. 31:1–9
9. 31:10–31
A Septuaginta (az ÓSz-nek a Kr. előtti századokban készült görög fordítása) bizonyítja, hogy ezek különálló darabok, mert más sorrendben hozza őket.

Keletkezési ideje.

Vitatott. Ha a 25:1-el kezdődő szakasz Ezékiás idejében állott elő (Kr. e. 8. sz. vége), akkor az egész könyv, mint egységes gyűjtemény csak később keletkezhetett. A főrésznek (10:1–22:16) viszont már hamarabb készen kellett lennie. Ehhez a már meglevőhöz gyűjtötték hozzá Ezékiás emberei a többit. Utána összekapcsolták a kettőt, hozzácsatolták a kisebb gyűjteményeket; az egész elé írtak egy bevezetőt (1–9) s fölé tették címnek: Salamon példabeszédei. Tehát:

1. fokozat: A Salamon halálát követő századokban összegyűjtik mondásait. Kr. e. 10–8. sz.
2. fokozat: Hozzácsatolják egy egyiptomi munka fordítását, ill. átdolgozását (22:17–24:22).
3. fokozat: Összegyűjtik a 25–29-et (Kr. e. 8. sz. vége).
4. fokozat: A kettőt összekapcsolják.
5. fokozat: Hozzáillesztenek még kisebb egységeket és
6. fokozat: Az egész elé megírják az 1–9-et.
Egyelőre még csak elképzelések vannak arra nézve, hogy mikor keletkezhettek a nevezett kisebb gyűjtemények. A könyv nagyrésze egymással össze nem függő mondásokból áll. Az első kilenc résznek azonban fölismerhető gondolatmenete van, mégpedig erre a főtémára: a bölcsesség haszna. Ebből következtetnek arra, hogy utoljára írták az egész könyv bevezetőjéül. Sokáig azt tartották, hogy egész későn, a fogság után keletkezett. Azok a stílusjegyek azonban, amelyek alapján erre következtettek – a régészeti leletek tanúsága szerint – megtalálhatók az Izráelt körülvevő népek irodalmában, mégpedig jóval korábban. Ez már átvezet a következő kérdéskörhöz.
Kortörténeti összefüggés.

Izráel természetesen ismerte az őt körülvevő népek kultúráját és kapcsolatban állott azzal. Márpedig ezeknek a népeknek mindnek volt bölcsességirodalma. Mezopotámiában a suméroknál állottak elő az első gyűjtemények a Kr. e. 3. évezredben, továbbfejlődik a bölcsességirodalom Asszír-Babiloniában. Egyiptom bölcsessége is több ezer éves múltra tekinthetett vissza. De jelentős volt a kánaánitáké is. Bizonyára talált és vett át Izrael azoktól a kánaánitáktól, akiket Palesztinában talált és leigázott, meg ezeknek északi rokonaitól is. Keresik az izráeli bölcsesség bizonyos forrásait az araboknál (Edom), sőt nyomoznak a görögök felé.

Izráel bölcsességirodalma része az ókori Közel-Kelet bölcsességirodalmának. Hogyan? Természetesen más a mondanivalója, de hasonló a formája. A nyelve egy a többi sémi nyelv közül, a költői forma hasonló az ókori Közel-Keleten ismert költői formákhoz. Kimutathatók gondolati érintkezések, azonos kifejezések, Egyiptomban megtalálták „Amen-em-ope bölcsességét” – kiderült, hogy forrásul szolgált annak a mondásgyűjteménynek, amelyik a 22:17–24:22-ben maradt ránk; a megegyezések sokszor szószerintiek. Ugyanez a rész merít az „Achikár mondásai” c. műből is. Azok a bölcsek tehát, akiknek szavairól a 22:17 beszél, külföldiek voltak. Egész nyilvánvalóan megmondja ezt az átvételt maga a Biblia a Péld 31:1-ben: Lemuél király beszédei következnek – mondja. Márpedig ilyen nevű királya Izráelnek nem volt, csakis pogány lehetett.

A Példabeszédek könyve része Izrael bölcsességirodalmának. A Prédikátor és a Jób könyve, meg néhány Zsoltár (Zsolt 1; 19; 37; 49; 73; 112; 119; 127–128; 133) tartozik még ezenkívül ehhez a műfajhoz, valamint az apokrif Jézus Sirák, Salamon Bölcsessége. A későbbi – rabbinisztikus – irodalomból még e műfajhoz tartozik a Pirké Aboth (Az atyák mondásai) c. munka.

Kik voltak azok a bölcs emberek, akik művelték ezt az irodalmat?

1. Maga a nép.

a) Ahol a világon ember él, jelenségek, kérdések elé van állítva: élet–halál, jó- vagy rossz sors, munka–henyélés, jóság–gonoszság. Az ember ezeket meggondolja, válasz születik meg rá, reflexió; ez a válasz nemzedékeken át csiszolódik. Minden nép ajkán él egy sereg ilyen kikristályosodott; tömör formát talált igazság: közmondás. „Szerzőjük” nincs – illetve az egész nép az. Az Ószövetség sok helyen idézi őket. „Az atyák ették meg az egrest, a fiak foga vásik belé”. Ez 18:2. „Ne kérkedjék a kardszíjat felkötő, mint aki már megoldja azt” 1Kir 20:11. Még néhány példa: Gen 10:9; 2Sám 11:25; 13:12; Péld 13:7.

b) Ide tartozik, amikor játékosan, elmetorna formájában igyekeztek a jelenségek mögé hatolni. Így született a rejtvény. Legismertebb példája Sámsoné (Bír 14:12–19). Valószínűleg a számokkal kapcsolatos mondások a rejtvényekből keletkeztek. Így hangzott a kérdés: Milyen három dolog alatt indul meg a föld? Erre jött a felelet: Péld 30:21–23.

c) Példázatos mesék (Bír 9:8–15; 2Sám 14:6kk.).

Ez a népi bölcsesség szolgált a további fokozatok alapjául. Egy rövid mondáshoz (A gazdag embernek erős városa a vagyon. Péld 10:15a és 18:11a) hozzáillesztettek egy folytatást (Az alacsonysorsúaknak a szegénységük a romlásuk. Péld 10:15b). Ugyanahhoz a mondáshoz azonban másfajta folytatást is kapcsolhattak (Magas várfal – képzeletében 18:11b) Ugyanígy: Péld 26:27a = Préd 10:5a; Péld 11:13a; 20:19a; de a versek második fele más-más. Ha azonban egy rövid mondáshoz ilyen módon folytatást illesztenek, kész a gondolatritmus, vagyis egy parányi költemény. Nincs kizárva, hogy sok népi mondás már eredetileg gondolatritmusban keletkezett.

2. Karizmatikus bölcsek a nép között. A különböző emberi közösségekből kiemelkednek egyesek bölcsességükkel: okos tanácsaikkal, peres ügyekben méltányos ítéletükkel, helyes helyzetfelismerésükkel. Az ilyeneket aztán fel is keresték tanácsért, ítéletért. Nagy tekintélynek örvendtek. Amikor a városkapu melletti kis téren megjelentek, ahol a városi „közélet” zajlott le, tisztelettel hallgatták szavaikat. Egy-egy találó bölcs megjegyzésüket szájról szájra adták. (A Jób 29 rajzol meg egy ilyet.) Saját bölcsességük mellett nyilván ismerték és továbbadták a régiek bölcsességét. Tudunk bölcs asszonyokról, egy ilyennek a segítségével békíti ki Joáb Dávidot Absolonnal (2Sám 14). Politikai ügyben tevékenykedik egy másik (2Sám 20:16–22).

Karizmatikus bölcseknek azért nevezzük őket, mert bölcsességüket ajándékként kapták és úgy is adták tovább, nem tanulták és nem foglalkozásszerűen gyakorolták. Még ide sorolhatók, bár némileg különböznek azok a vének, akik tapasztaltságuknál fogva voltak vezetői különböző közösségeknek, valamint a királyi tanácsosok, akik természetes bölcsességükkel vívtak ki maguknak tiszteletet a király környezetében. Jól ismert Akhitófel (2Sám 16:23) Dávid idejében, de még jóval korábbról is maradt idevágó adat: A Bír 5:28–29 szerint bölcs asszonyok veszik körül a királynőt. Ezek a „bölcsek”, „bölcs férfiak”, „bölcs asszonyok” (királynő esetében) már udvari tisztségviselők, ha nem is hivatalnokok. Ugyanígy máshol is egy bizonyos testületet jelent a bölcsek fogalma: Ézs 19:11 (Egyiptom), Jer 50:35; 51:57 (Babilon).

3. Az írnokok: hivatalnokok. Az állami élet szükségessé tette olyan írni tudó, sokoldalúan képzett hivatalnokok beállítását, akik ellátták a mind bonyolultabbá váló feladatokat. Egyiptomban már régen fontos szerepet játszottak, de voltak Palesztina területén írnokok már a honfoglalást megelőző – kánaánita – időkben. Erről tanúskodnak egyiptomi levéltárakban fennmaradt levelek és a Kirjat-Széfer (Írnokváros vagy Könyvváros) városnév. Ezek az írnokok voltak a bölcsességirodalom hivatásos művelői: részben írói, részben a szájhagyományos anyag leírói. Érthető: ők már nem egyéb foglalkozásuk mellett – mint a karizmatikus bölcsek –, hanem főfoglalkozásként végezték szellemi munkájukat. Ők tették nemzetközivé; a nyelvtudás képzettségük egyik fontos része; diplomáciai szolgálatuk gyakran külföldi tartózkodással is együtt járt.

Már Dávidnak is volt írnoka (2Sám 8:17; 20:25), hisz ő volt az államapparátus első megszervezője, de Salamon volt az, aki óriási államgépezetet teremtett és tartott mozgásban, széleskörű nemzetközi kapcsolatokkal. A szervezés egyiptomi mintára történt és igen valószínű, hogy az országban nem lévén elég szakember, külföldieket is alkalmaztak. (Írnokok az ószövetségben: 1Kir 4:3; 2Kir 19:2; 22:3–7; Jer 36:20–21.) A Jer 8:8–9 együvé veszi a bölcseket és írnokokat. Salamon bizonyára meglevő személyes (karizmatikus) adottságai mellett ez lehetett az ok, hogy az ő idejében lendült fel nagymértékben a bölcsességirodalom gyakorlása, és ő lett a későbbi nemzedékek szemében minden izraeli bölcsesség forrása.

Izráelben elfoglalt szerepe.

A másik két – elméleti jellegű – mű mellett a Péld a gyakorlati bölcsesség könyve. Úgy gondolkoztak, hogy az igazi bölcsességet Isten adja, még akkor is, ha külföldről vették át. Az átvett anyagot át is alakították – a gyakorlati kegyesség útmutatójává. Akármit is jelentett valami az eredeti helyén, a könyvünkbe való beleszerkesztés ennek az alapelvnek rendelte alá: a bölcsesség kezdete az Úrnak félelme (1:7). Ez jogosít föl ma bennünket, hogy a még teljesebb kijelentés, az Újszövetség felől nézzük az egyes mondásokat.

Izráelben háromfajta szellemi vezetőember volt: a pap, a próféta és a bölcs (Jer 8:8–9; 18:18; Ézs 29:14; Ez 7:26). Szoktak beszélni a próféták és a bölcsek ellentétéről (Jer 8:8–9; Ézs 3:1–3; 5:21; 10:13; 19:1–4.11–15; 29:14; 30:1 = 31:1kk.). Ez így nem helytálló. Az igazi bölcsesség az Úrra figyel, ez ellen nem szóltak a próféták. Hiszen voltak hamis próféták is, ellenük éppenúgy fölvették a harcot (Jer 18:18), akárcsak a lélektelen kultusz ellen. A próféták nem a bölcsesség, hanem azok ellen a bölcsek (= udvari tisztviselők, politikai tanácsadók) ellen hadakoztak, akiket megrészegített a saját bölcsességük, és nem az Úr akaratára volt gondjuk. A próféták hirdették, hogy az Ő bölcsessége más, mint az embereké. (Ésaiás pl. valószínűleg maga is udvari bölcs volt, könyvében mindenesetre nagyon sok helyen bukkanunk a bölcsességirodalom hatására, jellemző stílusára.) Erről azonban az igazi bölcsek maguk is így gondolkoztak (Péld 26:12).

Teológiai jelentősége.

A) A bölcsesség (hokmáh) az ÓSZ-ben: alapjelentésében nincs semmi rendkívüli: gyakorlattal megszerzett tudás, szakértelem. Valaki valamit csinál és azt jól csinálja. Használják mesteremberekre: Ex 28:3; 31:3.6; 36:1; 1Krón 22:15; Ézs 3:3; 40:20. (Megjegyzendő: a szentsátor készítői ezt is Isten ajándékaként kapják.) Ha valaki jól, „szakértelemmel” adott tanácsot, ügyes-bajos dolgokban, vagy az államvezetésben, szintén bölcs volt (Gen 41:33.39; Deut 1:13.15), annyira, hogy a király tanácsadó testületét „a bölcsek” elnevezéssel illették (vö. Bölcs emberek); Salamon Istentől kap bölcsességet a jó uralkodásra (1Kir 3); bölcs a sikeres hódító (Ézs 10:13). Bölcsek a mágia szakértői (Gen 41:8; Ex 7:11; Zsolt 58:6).

Az életet lehet jól és rosszul élni. Bölcs az, aki ezt is jól „csinálja”: életbölcsesség. Alapjelentésében nincs semmi erkölcsi tartalom, egyszerű ravaszság (2Sám 13:3kk.: arra ad a bölcs barát Ammonnak tanácsot, hogyan ejtse meg hugát. Vö. 1Kir 2:6 „Legyél elég ravasz”). Mivel azonban az él jól, aki nem hagyja ki Istent a számításból, azért „a bölcsesség kezdete az Úrnak félelme”, a bölcsesség és a kegyesség egymást fedő fogalmakká válnak és csak Isten adhatja az igazi bölcsességet (Péld 1:7; 4:11; 9:10; 15:21; Jób 28:28; Zsolt 90:12; 111:10). Ezért van az, hogy ahol a pogányoknál találnak ilyen jellegű bölcsességet, azt Isten ajándékának tekintik és felhasználják.

Isten minden dolgát jól csinálja (Gen 1:31), ezért a bölcsesség: isteni tulajdonság. Ezzel teremtett (Péld 3:19; Jer 10:12; 51:15; Zsolt 104:24) és ezzel irányítja ma is, amit teremtett (Jób 38:37). Az emberi bölcsességet fölülmúlja, annyira, hogy inkább úgy mondhatjuk: igazán csak Ő bölcs (Jób 12:13; 28:20.23). Az Övé nemcsak felülmúlja, sokszor egyenesen ellentétes az emberi bölcsességgel (Péld 21:30; Jer 8:9; Ézs 31:2). Éppen ezért csak az az igazi bölcsesség, amit tőle kapunk (1Kir 3) és amely szüntelen rá figyel. Isten nélkül még a tőle kapott bölcsesség sem ér semmit. Akármilyen bölcs is Salamon, öregkorára mégis bolondul viselkedik.

Megszemélyesítve költői képekben. A bölcsesség az utcán jár, házat épít, lakomát készít, vendégeket hív, végül azt olvassuk róla, hogy jelen volt a teremtésnél (1:20–22; 3:15–19; 8:9). Ez az utolsó már átvezet ahhoz, hogy nemcsak költői kép legyen, hanem valóban Isten megszemélyesült tulajdonságának fogják föl. „A bölcsesség mindennek előtte teremtetett” – mondja az apokrif Jézus Sirák kezdete. A Salamon Bölcsessége 6:18–19 úgy beszél róla, mint a halhatatlanság forrásáról. Ezzel előkészítik a testté lett Istenről szóló újszövetségi tanítást (Kol 1:15 vö. a fenti Jézus Sirák idézettel). B) Másként továbbítja az üzenetet, mint a többi könyv. „Akit a Bölcsesség tanított, tagja volt a kultuszi közösségnek, élete különféle kultuszi kötöttségek alatt állt… De volt még egy széles terület, amely kitöltetlenül maradt…, mert abszolút törvény nem segíthetett neki… Ez a legközönségesebb hétköznapok területe…, a legegyszerűbb kapcsolat más emberekkel, okosokkal és balgákkal, idegenekkel és tolakodókkal és mindenekelőtt nőkkel. De pénzzel bánni is meg kellett tanulnia és saját testével – és ismét a legnehezebb: saját nyelvével.” (von Rad: Theologie des AT). Holland magyarázók – vagy a németek közül Lamparter – a Péld anyagát a Tízparancsolat szerint rendezik, Edgar Jones a prófétai tanítás konszolidálóját látja benne: Ámós így mennydörög: Folyjon az ítélet, mint a víz és az igazság, mint a bővizű patak (5:24). A Péld ezt így teszi gyakorlativá: a kétféle font és a kétféle mérték, utálatos az Úrnál egyaránt mind a kettő. A belátáshoz igyekszik szólni és ezzel talán sikerül megközelíteni olyanokat, akik erre a fajta megszólításra érzékenyebbek. Tele van olyan mondásokkal könyvünk, melyek nem teológiai kijelentést adnak; bármely gondolkozó ember megállapíthatja (10:4; 12:3). „Persze, mert nem egyéb, mint emberi bölcsesség, része az Ókori Kelet bölcsességirodalmának” – mondják sokan. Mi fordítva látjuk! Azért veszik fel a Szentírásba, hogy megmutassák: az élet minden területe Isten uralma alatt áll. Van valami nagyszerű abban, hogy a bölcsek nem tesznek különbséget az erkölcsi jó és a hasznosság szempontjából jó között; együtt nyújtják a természeti, nevelési és teológiai tapasztalatokat.

C) Maradandó-e a jelentősége? Könyvünk a törvény és a próféták tanításának alkalmazása a mindennapokban. Ma a világ más, amire alkalmazni kell; ezzel a megszorítással a Péld állandóan időszerű. Visszatérő témája (az egész könyvben tizenötször) az istenfélelem. Ezt ajánlja Pál 1Tim 4:7 (kegyesség = eusebeia = istenfélelem).

Tanítását arról, hogy a jók sorsa jó, a gonoszoké gonosz, mégpedig a földi életben, egyoldalúnak érezzük (1:33; 2:21–22; 12:2; 15:25). De a mondások természetéből következik, hogy az igazságnak egy-egy mozzanatát ragadják meg, a másik mozzanat megragadásához másik mondás kell. (Ellentétes mondások: Péld 26:4–5; Lk 9:5 és 11:23.) Kiegészíti az e témáról mondottakat a 14:32 és a Jób és Zsoltárok könyve is. Ezen túl az ÓSZ-nek erről a könyvéről is áll, hogy teljesebb kijelentésünk van. D) Az Újszövetség többször idézi. Jézus bölcsességtanító is. Igehirdetésében ott a mondás, a rejtvény (Lk 7:32kk.), a példázat. Ő a bölcsesség, aki hívja az embert (Péld 8), mert Ő az Isten megjelent bölcsessége Kol 1:15.

Irodalom.

Tunyogi Csapó András: Izráel Bölcsességirodalma. Debrecen; 1942. Czeglédy-Hamar-Kállay: Bibliai Lexikon. Bp. 1931. Bölcselkedés, bölcsesség, példabeszéd, Példabeszédek könyve példázat címszó alatt. Gemser: Sprüche Salamos; Handbuch zum Alten Testament 2., verbesserte und vermehrte Auflage. Tübingen, 1963. Ebben a könyvben részletes irodalomjegyzéket talál az, aki könyvünkkel behatóbban kíván foglalkozni. Lamparter: Das Buch der Weisheit; Die Botschaft des Alten Testaments. Stuttgart. Ringren: Sprüche; Das Alte Testament Deutsch. Göttingen, 1962. Gispen: De spreuken van Salomo; Korte Verklaring der Heilige Schrift. Kampen, 1952 és 1954. Toy: Proverbs; International Critical Commentary. Edinburgh, 1899. Fritsch: Proverbs; Interpreter’s Bible. New York – Nashville Perowne: The Proverbs; Cambridge Bible. Cambridge, 1916. Jones: Proverbs; The Torch Bible Commentaries. London, 1961.

Megjegyzés: Az eredeti szöveg néhány helyen többféleképpen fordítható. A magyarázatban mindenütt a készülő új bibliafordítás Próbafüzetének értelmezését tartottam szem előtt, ahhoz készült a magyarázat s a szerint idéztem a szöveget.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?