A PLDABESZDEK KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Czanik Pter lelksz
Bevezets.
A knyv szerzje.
„Salamon” mondja az 1:1; 10:1; 25:1. De rulkodik mr az a tny, hogy hrom ilyen cmirata is van a knyvnek; mginkbb a hrom kzl az utols. Salamon kirly szerzsgt nem gy kell rtennk, mint egy mai knyvnl. gy tekintettek r Izraelben, mint a blcsessg legfbb kpviseljre (1Kir 10:1–10). Blcs mondsait, hasonlatait, nekeit szjrl szjra adtk; bizonyra hamarosan megkezddtt rsba foglalsuk is. Ha azonban egy-egy blcs monds szletett, vagy a klfldi blcsessgirodalombl fordtottak le egy darabot, ezt is besoroltk a neki tulajdontott mondsok kz. A 25:1 szerint mg halla utn tbb szz vvel is kzszjon forogtak ily mdon tle szrmaz, vagy neki tulajdontott darabok; ezeket aztn – mai szval – egy bizottsg gyjttte ssze Ezkis uralkodsa alatt.
Azonban msok blcs mondsai is belekerltek a knyvbe. A 22:17 s 24:23 ltalban a blcseket, a 30:1 s a 31:1 Agurt s Lemult nevezi meg. Hogy kik voltak, nem tudjuk. Kt irnyban kereshetjk: a kirlyi udvarokban kiemelked kzigazgatsi, tancsadi szerepet jtszottak a blcsek. Mint a 25:1 mutatja, k vgeztk az rsba foglals munkjt. Bizonyra az alkotsuk is ott van a gyjtemnyben. k lehettek a kzvettk a msik forrs fel: az Izraelt krlvev npeknek komoly blcsessgirodalma volt. Ez felttlenl hatott az izraeli mvekre (ld. albb).
Cme.
Pldabeszdek. Az eredetiben a msl sz felel meg a pldabeszdnek. Jelentst ktflekppen igyekeznek levezetni, mindkt rvelsben lehet valami igazsg. A msl gyk jelentse a hberben lehet „uralkodni” s „hasonltani”. Akik az els jelents fell rtelmezik szavunkat, azok rmutatnak arra, hogy az eredeti szveg tele van szjtkkal; ezek pedig „a rgiek flfogsa szerint gondolatbreszt, magyarz, meggyz ervel brnak… A msl ervel teltett sz, valami, ami a megszokotton tlmegy” (Gemeser). Emellett szl az, hogy prftai kijelentsekben tbbszr elfordul: Num 23:3.7; 24:3; zs 14:4; Mik 2:4; Hab 2:6.
E helyek egyike sem zrja ki a msik rtelmezst. Eredetileg hasonlatot jelentett a sz (10:26). A Hab 2:6 is rthet gy, hogy hozz fogjk hasonltani azok sorst, akik azonos bnben lnek. Ez a jelents knnyen tmehetett az allegorira (Ez 17), valamint a fenti hasonlathoz foghat rvid mondsokra, kzmondsokra (Ez 18:2–3), aforizmkra, ha kifejezetten nem is tartalmaztak hasonlatot. Ezek a rvid mondsok azutn bvltek. Mell tettek egy msikat, amelyik ms szavakkal megismtli (22:17), kiegszti (3:6) az rtelmt, vagy az ellentt segtsgvel mlyti el (10:27). Ez az hber irodalomban viszont mr egy kis vers, tekintve, hogy ott a kltemnyt a gondolatritmus teszi. rdekes lpcsfok a 26:4–5. „Vgl a msl, ahogy a pldabeszdek cmben alkalmazzk, jelenti az erklcsi aforizmt, kltemnyt s rtekezst, a blcsek tkletes szakrtelmnek vgs s pratlan termkt. Izrael blcseinek kiindul mintja a npies kzmonds volt”, ebbl fejlesztettk aztn tovbb a komplikltabb formkat (Fritsch).
Felosztsa.
Hrom cmirat (1:1; 10:1; 25:1) hrom nagy rszre osztja a knyvet. Az 1–9; 10–24 s 25–31 fejezetre. Egy-egy nagyobb gyjtemny vgn azonban fggelkszeren kisebb gyjtemnyek tallhatk. gy a 10–24 vgn a 22:17–24:22 s 24:23–34 a „blcsek szavai” s „ezek is a blcsek (szava)i” cmmel. A 25–31 vgn talljuk Agur mondsait (30:1–14), szmokkal kapcsolatos mondsok gyjtemnyt (30:15–33), Lemul mondsait (31:1–9) s taln kln m a derk asszony dicsrete (31:10–31).
Eszerint: A. 1. 1–9
B. 2. 10:1–22:16
3. 22:17–24:22
4. 24:23–34
C. 5. 25–29
6. 30:1–14
7. 30:15–33
8. 31:1–9
9. 31:10–31
A Septuaginta (az Sz-nek a Kr. eltti szzadokban kszlt grg fordtsa) bizonytja, hogy ezek klnll darabok, mert ms sorrendben hozza ket.
Keletkezsi ideje.
Vitatott. Ha a 25:1-el kezdd szakasz Ezkis idejben llott el (Kr. e. 8. sz. vge), akkor az egsz knyv, mint egysges gyjtemny csak ksbb keletkezhetett. A frsznek (10:1–22:16) viszont mr hamarabb kszen kellett lennie. Ehhez a mr meglevhz gyjtttk hozz Ezkis emberei a tbbit. Utna sszekapcsoltk a kettt, hozzcsatoltk a kisebb gyjtemnyeket; az egsz el rtak egy bevezett (1–9) s fl tettk cmnek: Salamon pldabeszdei. Teht:
1. fokozat: A Salamon hallt kvet szzadokban sszegyjtik mondsait. Kr. e. 10–8. sz.
2. fokozat: Hozzcsatoljk egy egyiptomi munka fordtst, ill. tdolgozst (22:17–24:22).
3. fokozat: sszegyjtik a 25–29-et (Kr. e. 8. sz. vge).
4. fokozat: A kettt sszekapcsoljk.
5. fokozat: Hozzillesztenek mg kisebb egysgeket s
6. fokozat: Az egsz el megrjk az 1–9-et.
Egyelre mg csak elkpzelsek vannak arra nzve, hogy mikor keletkezhettek a nevezett kisebb gyjtemnyek. A knyv nagyrsze egymssal ssze nem fgg mondsokbl ll. Az els kilenc rsznek azonban flismerhet gondolatmenete van, mgpedig erre a ftmra: a blcsessg haszna. Ebbl kvetkeztetnek arra, hogy utoljra rtk az egsz knyv bevezetjl. Sokig azt tartottk, hogy egsz ksn, a fogsg utn keletkezett. Azok a stlusjegyek azonban, amelyek alapjn erre kvetkeztettek – a rgszeti leletek tansga szerint – megtallhatk az Izrelt krlvev npek irodalmban, mgpedig jval korbban. Ez mr tvezet a kvetkez krdskrhz.
Kortrtneti sszefggs.
Izrel termszetesen ismerte az t krlvev npek kultrjt s kapcsolatban llott azzal. Mrpedig ezeknek a npeknek mindnek volt blcsessgirodalma. Mezopotmiban a sumroknl llottak el az els gyjtemnyek a Kr. e. 3. vezredben, tovbbfejldik a blcsessgirodalom Asszr-Babiloniban. Egyiptom blcsessge is tbb ezer ves mltra tekinthetett vissza. De jelents volt a knanitk is. Bizonyra tallt s vett t Izrael azoktl a knanitktl, akiket Palesztinban tallt s leigzott, meg ezeknek szaki rokonaitl is. Keresik az izreli blcsessg bizonyos forrsait az araboknl (Edom), st nyomoznak a grgk fel.
Izrel blcsessgirodalma rsze az kori Kzel-Kelet blcsessgirodalmnak. Hogyan? Termszetesen ms a mondanivalja, de hasonl a formja. A nyelve egy a tbbi smi nyelv kzl, a klti forma hasonl az kori Kzel-Keleten ismert klti formkhoz. Kimutathatk gondolati rintkezsek, azonos kifejezsek, Egyiptomban megtalltk „Amen-em-ope blcsessgt” – kiderlt, hogy forrsul szolglt annak a mondsgyjtemnynek, amelyik a 22:17–24:22-ben maradt rnk; a megegyezsek sokszor szszerintiek. Ugyanez a rsz mert az „Achikr mondsai” c. mbl is. Azok a blcsek teht, akiknek szavairl a 22:17 beszl, klfldiek voltak. Egsz nyilvnvalan megmondja ezt az tvtelt maga a Biblia a Pld 31:1-ben: Lemul kirly beszdei kvetkeznek – mondja. Mrpedig ilyen nev kirlya Izrelnek nem volt, csakis pogny lehetett.
A Pldabeszdek knyve rsze Izrael blcsessgirodalmnak. A Prdiktor s a Jb knyve, meg nhny Zsoltr (Zsolt 1; 19; 37; 49; 73; 112; 119; 127–128; 133) tartozik mg ezenkvl ehhez a mfajhoz, valamint az apokrif Jzus Sirk, Salamon Blcsessge. A ksbbi – rabbinisztikus – irodalombl mg e mfajhoz tartozik a Pirk Aboth (Az atyk mondsai) c. munka.
Kik voltak azok a blcs emberek, akik mveltk ezt az irodalmat?
1. Maga a np.
a) Ahol a vilgon ember l, jelensgek, krdsek el van lltva: let–hall, j- vagy rossz sors, munka–henyls, jsg–gonoszsg. Az ember ezeket meggondolja, vlasz szletik meg r, reflexi; ez a vlasz nemzedkeken t csiszoldik. Minden np ajkn l egy sereg ilyen kikristlyosodott; tmr formt tallt igazsg: kzmonds. „Szerzjk” nincs – illetve az egsz np az. Az szvetsg sok helyen idzi ket. „Az atyk ettk meg az egrest, a fiak foga vsik bel”. Ez 18:2. „Ne krkedjk a kardszjat felkt, mint aki mr megoldja azt” 1Kir 20:11. Mg nhny plda: Gen 10:9; 2Sm 11:25; 13:12; Pld 13:7.
b) Ide tartozik, amikor jtkosan, elmetorna formjban igyekeztek a jelensgek mg hatolni. gy szletett a rejtvny. Legismertebb pldja Smson (Br 14:12–19). Valsznleg a szmokkal kapcsolatos mondsok a rejtvnyekbl keletkeztek. gy hangzott a krds: Milyen hrom dolog alatt indul meg a fld? Erre jtt a felelet: Pld 30:21–23.
c) Pldzatos mesk (Br 9:8–15; 2Sm 14:6kk.).
Ez a npi blcsessg szolglt a tovbbi fokozatok alapjul. Egy rvid mondshoz (A gazdag embernek ers vrosa a vagyon. Pld 10:15a s 18:11a) hozzillesztettek egy folytatst (Az alacsonysorsaknak a szegnysgk a romlsuk. Pld 10:15b). Ugyanahhoz a mondshoz azonban msfajta folytatst is kapcsolhattak (Magas vrfal – kpzeletben 18:11b) Ugyangy: Pld 26:27a = Prd 10:5a; Pld 11:13a; 20:19a; de a versek msodik fele ms-ms. Ha azonban egy rvid mondshoz ilyen mdon folytatst illesztenek, ksz a gondolatritmus, vagyis egy parnyi kltemny. Nincs kizrva, hogy sok npi monds mr eredetileg gondolatritmusban keletkezett.
2. Karizmatikus blcsek a np kztt. A klnbz emberi kzssgekbl kiemelkednek egyesek blcsessgkkel: okos tancsaikkal, peres gyekben mltnyos tletkkel, helyes helyzetfelismerskkel. Az ilyeneket aztn fel is kerestk tancsrt, tletrt. Nagy tekintlynek rvendtek. Amikor a vroskapu melletti kis tren megjelentek, ahol a vrosi „kzlet” zajlott le, tisztelettel hallgattk szavaikat. Egy-egy tall blcs megjegyzsket szjrl szjra adtk. (A Jb 29 rajzol meg egy ilyet.) Sajt blcsessgk mellett nyilvn ismertk s tovbbadtk a rgiek blcsessgt.
Tudunk blcs asszonyokrl, egy ilyennek a segtsgvel bkti ki Job Dvidot Absolonnal (2Sm 14). Politikai gyben tevkenykedik egy msik (2Sm 20:16–22).
Karizmatikus blcseknek azrt nevezzk ket, mert blcsessgket ajndkknt kaptk s gy is adtk tovbb, nem tanultk s nem foglalkozsszeren gyakoroltk. Mg ide sorolhatk, br nmileg klnbznek azok a vnek, akik tapasztaltsguknl fogva voltak vezeti klnbz kzssgeknek, valamint a kirlyi tancsosok, akik termszetes blcsessgkkel vvtak ki maguknak tiszteletet a kirly krnyezetben. Jl ismert Akhitfel (2Sm 16:23) Dvid idejben, de mg jval korbbrl is maradt idevg adat: A Br 5:28–29 szerint blcs asszonyok veszik krl a kirlynt. Ezek a „blcsek”, „blcs frfiak”, „blcs asszonyok” (kirlyn esetben) mr udvari tisztsgviselk, ha nem is hivatalnokok. Ugyangy mshol is egy bizonyos testletet jelent a blcsek fogalma: zs 19:11 (Egyiptom), Jer 50:35; 51:57 (Babilon).
3. Az rnokok: hivatalnokok. Az llami let szksgess tette olyan rni tud, sokoldalan kpzett hivatalnokok belltst, akik ellttk a mind bonyolultabb vl feladatokat. Egyiptomban mr rgen fontos szerepet jtszottak, de voltak Palesztina terletn rnokok mr a honfoglalst megelz – knanita – idkben. Errl tanskodnak egyiptomi levltrakban fennmaradt levelek s a Kirjat-Szfer (rnokvros vagy Knyvvros) vrosnv. Ezek az rnokok voltak a blcsessgirodalom hivatsos mveli: rszben ri, rszben a szjhagyomnyos anyag leri. rthet: k mr nem egyb foglalkozsuk mellett – mint a karizmatikus blcsek –, hanem ffoglalkozsknt vgeztk szellemi munkjukat. k tettk nemzetkziv; a nyelvtuds kpzettsgk egyik fontos rsze; diplomciai szolglatuk gyakran klfldi tartzkodssal is egytt jrt.
Mr Dvidnak is volt rnoka (2Sm 8:17; 20:25), hisz volt az llamappartus els megszervezje, de Salamon volt az, aki risi llamgpezetet teremtett s tartott mozgsban, szleskr nemzetkzi kapcsolatokkal. A szervezs egyiptomi mintra trtnt s igen valszn, hogy az orszgban nem lvn elg szakember, klfldieket is alkalmaztak. (rnokok az szvetsgben: 1Kir 4:3; 2Kir 19:2; 22:3–7; Jer 36:20–21.) A Jer 8:8–9 egyv veszi a blcseket s rnokokat. Salamon bizonyra meglev szemlyes (karizmatikus) adottsgai mellett ez lehetett az ok, hogy az idejben lendlt fel nagymrtkben a blcsessgirodalom gyakorlsa, s lett a ksbbi nemzedkek szemben minden izraeli blcsessg forrsa.
Izrelben elfoglalt szerepe.
A msik kt – elmleti jelleg – m mellett a Pld a gyakorlati blcsessg knyve. gy gondolkoztak, hogy az igazi blcsessget Isten adja, mg akkor is, ha klfldrl vettk t. Az tvett anyagot t is alaktottk – a gyakorlati kegyessg tmutatjv. Akrmit is jelentett valami az eredeti helyn, a knyvnkbe val beleszerkeszts ennek az alapelvnek rendelte al: a blcsessg kezdete az rnak flelme (1:7). Ez jogost fl ma bennnket, hogy a mg teljesebb kijelents, az jszvetsg fell nzzk az egyes mondsokat.
Izrelben hromfajta szellemi vezetember volt: a pap, a prfta s a blcs (Jer 8:8–9; 18:18; zs 29:14; Ez 7:26). Szoktak beszlni a prftk s a blcsek ellenttrl (Jer 8:8–9; zs 3:1–3; 5:21; 10:13; 19:1–4.11–15; 29:14; 30:1 = 31:1kk.). Ez gy nem helytll. Az igazi blcsessg az rra figyel, ez ellen nem szltak a prftk. Hiszen voltak hamis prftk is, ellenk ppengy flvettk a harcot (Jer 18:18), akrcsak a llektelen kultusz ellen. A prftk nem a blcsessg, hanem azok ellen a blcsek (= udvari tisztviselk, politikai tancsadk) ellen hadakoztak, akiket megrszegtett a sajt blcsessgk, s nem az r akaratra volt gondjuk. A prftk hirdettk, hogy az blcsessge ms, mint az emberek. (sais pl. valsznleg maga is udvari blcs volt, knyvben mindenesetre nagyon sok helyen bukkanunk a blcsessgirodalom hatsra, jellemz stlusra.) Errl azonban az igazi blcsek maguk is gy gondolkoztak (Pld 26:12).
Teolgiai jelentsge.
A) A blcsessg (hokmh) az SZ-ben: alapjelentsben nincs semmi rendkvli: gyakorlattal megszerzett tuds, szakrtelem. Valaki valamit csinl s azt jl csinlja. Hasznljk mesteremberekre: Ex 28:3; 31:3.6; 36:1; 1Krn 22:15; zs 3:3; 40:20. (Megjegyzend: a szentstor kszti ezt is Isten ajndkaknt kapjk.) Ha valaki jl, „szakrtelemmel” adott tancsot, gyes-bajos dolgokban, vagy az llamvezetsben, szintn blcs volt (Gen 41:33.39; Deut 1:13.15), annyira, hogy a kirly tancsad testlett „a blcsek” elnevezssel illettk (v. Blcs emberek); Salamon Istentl kap blcsessget a j uralkodsra (1Kir 3); blcs a sikeres hdt (zs 10:13). Blcsek a mgia szakrti (Gen 41:8; Ex 7:11; Zsolt 58:6).
Az letet lehet jl s rosszul lni. Blcs az, aki ezt is jl „csinlja”: letblcsessg. Alapjelentsben nincs semmi erklcsi tartalom, egyszer ravaszsg (2Sm 13:3kk.: arra ad a blcs bart Ammonnak tancsot, hogyan ejtse meg hugt. V. 1Kir 2:6 „Legyl elg ravasz”). Mivel azonban az l jl, aki nem hagyja ki Istent a szmtsbl, azrt „a blcsessg kezdete az rnak flelme”, a blcsessg s a kegyessg egymst fed fogalmakk vlnak s csak Isten adhatja az igazi blcsessget (Pld 1:7; 4:11; 9:10; 15:21; Jb 28:28; Zsolt 90:12; 111:10). Ezrt van az, hogy ahol a pognyoknl tallnak ilyen jelleg blcsessget, azt Isten ajndknak tekintik s felhasznljk.
Isten minden dolgt jl csinlja (Gen 1:31), ezrt a blcsessg: isteni tulajdonsg. Ezzel teremtett (Pld 3:19; Jer 10:12; 51:15; Zsolt 104:24) s ezzel irnytja ma is, amit teremtett (Jb 38:37). Az emberi blcsessget fllmlja, annyira, hogy inkbb gy mondhatjuk: igazn csak blcs (Jb 12:13; 28:20.23). Az v nemcsak fellmlja, sokszor egyenesen ellenttes az emberi blcsessggel (Pld 21:30; Jer 8:9; zs 31:2). ppen ezrt csak az az igazi blcsessg, amit tle kapunk (1Kir 3) s amely szntelen r figyel. Isten nlkl mg a tle kapott blcsessg sem r semmit. Akrmilyen blcs is Salamon, regkorra mgis bolondul viselkedik.
Megszemlyestve klti kpekben. A blcsessg az utcn jr, hzat pt, lakomt kszt, vendgeket hv, vgl azt olvassuk rla, hogy jelen volt a teremtsnl (1:20–22; 3:15–19; 8:9). Ez az utols mr tvezet ahhoz, hogy nemcsak klti kp legyen, hanem valban Isten megszemlyeslt tulajdonsgnak fogjk fl. „A blcsessg mindennek eltte teremtetett” – mondja az apokrif Jzus Sirk kezdete. A Salamon Blcsessge 6:18–19 gy beszl rla, mint a halhatatlansg forrsrl. Ezzel elksztik a testt lett Istenrl szl jszvetsgi tantst (Kol 1:15 v. a fenti Jzus Sirk idzettel).
B) Msknt tovbbtja az zenetet, mint a tbbi knyv. „Akit a Blcsessg tantott, tagja volt a kultuszi kzssgnek, lete klnfle kultuszi ktttsgek alatt llt… De volt mg egy szles terlet, amely kitltetlenl maradt…, mert abszolt trvny nem segthetett neki… Ez a legkznsgesebb htkznapok terlete…, a legegyszerbb kapcsolat ms emberekkel, okosokkal s balgkkal, idegenekkel s tolakodkkal s mindenekeltt nkkel. De pnzzel bnni is meg kellett tanulnia s sajt testvel – s ismt a legnehezebb: sajt nyelvvel.” (von Rad: Theologie des AT). Holland magyarzk – vagy a nmetek kzl Lamparter – a Pld anyagt a Tzparancsolat szerint rendezik, Edgar Jones a prftai tants konszolidljt ltja benne: ms gy mennydrg: Folyjon az tlet, mint a vz s az igazsg, mint a bviz patak (5:24). A Pld ezt gy teszi gyakorlativ: a ktfle font s a ktfle mrtk, utlatos az rnl egyarnt mind a kett. A beltshoz igyekszik szlni s ezzel taln sikerl megkzelteni olyanokat, akik erre a fajta megszltsra rzkenyebbek. Tele van olyan mondsokkal knyvnk, melyek nem teolgiai kijelentst adnak; brmely gondolkoz ember megllapthatja (10:4; 12:3). „Persze, mert nem egyb, mint emberi blcsessg, rsze az kori Kelet blcsessgirodalmnak” – mondjk sokan. Mi fordtva ltjuk! Azrt veszik fel a Szentrsba, hogy megmutassk: az let minden terlete Isten uralma alatt ll. Van valami nagyszer abban, hogy a blcsek nem tesznek klnbsget az erklcsi j s a hasznossg szempontjbl j kztt; egytt nyjtjk a termszeti, nevelsi s teolgiai tapasztalatokat.
C) Maradand-e a jelentsge? Knyvnk a trvny s a prftk tantsnak alkalmazsa a mindennapokban. Ma a vilg ms, amire alkalmazni kell; ezzel a megszortssal a Pld llandan idszer. Visszatr tmja (az egsz knyvben tizentszr) az istenflelem. Ezt ajnlja Pl 1Tim 4:7 (kegyessg = eusebeia = istenflelem).
Tantst arrl, hogy a jk sorsa j, a gonoszok gonosz, mgpedig a fldi letben, egyoldalnak rezzk (1:33; 2:21–22; 12:2; 15:25). De a mondsok termszetbl kvetkezik, hogy az igazsgnak egy-egy mozzanatt ragadjk meg, a msik mozzanat megragadshoz msik monds kell. (Ellenttes mondsok: Pld 26:4–5; Lk 9:5 s 11:23.) Kiegszti az e tmrl mondottakat a 14:32 s a Jb s Zsoltrok knyve is. Ezen tl az SZ-nek errl a knyvrl is ll, hogy teljesebb kijelentsnk van.
D) Az jszvetsg tbbszr idzi. Jzus blcsessgtant is. Igehirdetsben ott a monds, a rejtvny (Lk 7:32kk.), a pldzat. a blcsessg, aki hvja az embert (Pld 8), mert az Isten megjelent blcsessge Kol 1:15.
Irodalom.
Tunyogi Csap Andrs: Izrel Blcsessgirodalma. Debrecen; 1942. Czegldy-Hamar-Kllay: Bibliai Lexikon. Bp. 1931. Blcselkeds, blcsessg, pldabeszd, Pldabeszdek knyve pldzat cmsz alatt. Gemser: Sprche Salamos; Handbuch zum Alten Testament 2., verbesserte und vermehrte Auflage. Tbingen, 1963. Ebben a knyvben rszletes irodalomjegyzket tall az, aki knyvnkkel behatbban kvn foglalkozni. Lamparter: Das Buch der Weisheit; Die Botschaft des Alten Testaments. Stuttgart. Ringren: Sprche; Das Alte Testament Deutsch. Gttingen, 1962. Gispen: De spreuken van Salomo; Korte Verklaring der Heilige Schrift. Kampen, 1952 s 1954. Toy: Proverbs; International Critical Commentary. Edinburgh, 1899. Fritsch: Proverbs; Interpreter’s Bible. New York – Nashville Perowne: The Proverbs; Cambridge Bible. Cambridge, 1916. Jones: Proverbs; The Torch Bible Commentaries. London, 1961.
Megjegyzs: Az eredeti szveg nhny helyen tbbflekppen fordthat. A magyarzatban mindentt a kszl j bibliafordts Prbafzetnek rtelmezst tartottam szem eltt, ahhoz kszlt a magyarzat s a szerint idztem a szveget.