//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : ZSOLTR 107-150 rsz 133 - 150

ZSOLTR 107-150 rsz 133 - 150


Zsoltr CXXXIII. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj tekintetben a blcsessgirodalombl ismert n. blcs mondsok kz tartozik. Tmja is htkznapi: a testvrek kzti j kapcsolat, a fejre tlttt olaj, a Hermn-hegy harmata. Ksbbi az ron szakllrl szl 2b. vers, s a Hermn-hegy sszekapcsolsa a Sion-heggyel (3a. vers). Ezek ltal vlt a htkznapi hasonlatokat hasznl kltemny zarndoknekk, melyben a fpaprl s az ldsrl is van sz. A kiegszts a fogsg utni idkre mutat.

Zsolt. 133,1a. vers. Ld. a bevezets 6. s 3. pontja alatt.

Zsolt. 133,1b–3. vers.

A blcsessgirodalom stlusra emlkeztet az „me” (Zsolt 123:2; 127:3; 128:4) s a „mily szp” vagy „j” szval bevezetni a tantst (JSir 3:25–27). A zsoltrr a testvrek egytt lakozst mondja jnak s kedvesnek. Szoks volt az, hogy a testvrek az desapa halla utn nem vltak el egymstl, hanem a kzs rksget egytt mveltk meg. Egytt lak csaldtagokrl szl a Gen 13:6; 36:7; Deut 25:5. „Ha bkvel egytt laknak” (Szenczi Molnr Albert zsoltrfordtsa), az olyan dt, mint amikor a forrsgtl felhevlt utas fejre illatos olajat tlt a vendglt hzigazda (Zsolt 23:5; 92:11; 141:5). Az olaj olyan bsges, hogy a szakllon is vgigfolyik. A 2. vers msodik fele mr ron szakllrl szl. Az ron fejre tlttt felkensi olaj vgigfolyik a szaklln egszen ruhja peremig, nyakkivgsig. Ez a hagyomnyos felfogs. Megemltend, hogy a hber „ruha” s a „mret” sz tbbes szma azonos. Ezrt lehetsgesnek tartjk „ruhi szjn” helyett „az mrete szerint”-nek fordtani a 2. vers vgt. Ez azt jelenti, hogy ron szaklla nemcsak ruhja peremig rt, hanem igen hossz volt, mivel nem volt szabad lenyrni a vgt (Lev 21:5). Ilyen hossz szakllal brzoltk az kori Keleten az isteneket s a kirlyokat is. A msik hasonlat a Hermn-hegy harmatra vonatkozik, mely a Sion-hegyre hull le. Problma a magyarzk szmra, hogy a kt hegy messze van egymstl; a Hermn-hegy harmata nem hullhat a Sion-hegyre. Egyesek jelkpes rtelemben magyarzzk ezt, s a Hermn-hegy harmatt bsges harmatnak rtik. Msok szveghibra gondolnak, s a „Sion” sz helyett „Ijjn”-t olvasnak. Ijjn nev vros valban van a Hermn-hegy dlkeleti lejtjn, Dntl szakra kb. 20 km tvolsgra. (A cade s az ain knnyen sszetveszthet.) Figyelemre mlt, hogy a zsoltr Palesztina szaki rszn lev hegyet emlt, ppengy, mint a Zsolt 42:7. Itt ered a Jordn egyik bviz forrsa. Zsolt 89:13 szerint a Hermn is az r teremtmnye, mely ujjongva dicsri az Urat. Az r, Aki bviz forrsokat fakasztott a Hermn lejtin, Sion „hegyeit” (intensiv pluralis) is el tudja ltni „harmattal”. „Isten patakja tele van vzzel” (Zsolt 65:10; v. Zsolt 46:5). Jeruzslembl, a templom kszbe all folyk fognak radni (Ez 47:1; Jel 4:18; Zak 14:8; Jel 22:1). – A zsoltr utols sora szerint az r „rendeli az ldst”. Ez a kifejezs Lev 25:21-ben is elfordul. Ott azt jelenti, hogy hromvi termst ad az r azoknak, akik a nagy rmnnep vt engedelmesen megtartjk. Ez az gret az ldsokrl s tkokrl szl fejezetben, Deut 28-ban is elfordul (8. vers). Gondolni lehet az „roni lds”-ra (Num 6:22–26) s arra a szoksra is, hogy a templombl hazatr zarndokokat megldottk a papok (Zsolt 24:5; 67:7k.; 125:5; 128:6; 134:3).

A zsoltr mondanivaljt hromflekppen szoktk alkalmazni. 1. Az egytt lak testvrek ljenek bkben. A jobb md testvr segtse a szegnyebbet, ahogyan az olaj s a harmat fellrl lefel hull. 2. Legyen egyetrts az nnepl gylekezetben. 3. ljenek bkben a honfitrsak. Csak gy remlhetnek ldst Istentl.

Zsolt. CXXXIV. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. A zsoltr mfaja: liturgikus ldsmonds. Az nnep vgn a papok ldssal bocstottk el a hazatrsre kszl zarndokokat. A zsoltr szvege javtsra szorul, ami a LXX segtsgvel elvgezhet. Keletkezsi id a fogsg utni kor.

Zsolt. 134,1a. vers. Ld. a bevezets 6. pontja alatt.

Zsolt. 134,1b–3. vers.

A zsoltr els hber szava, az „me” nem illik bele a papi ldsmondsba. A msol hibjbl az elz zsoltrbl kerlhetett ide. Az rsmagyarzk egy rsze azt tantja, hogy az 1. s 2. verset a gylekezet mondja a papoknak. Azonban a papokat sehol sem nevezi az szvetsg az r szolginak, a hvek viszont magukat igen (pl. Zsolt 19:12; 116:16). A gylekezet tagjait a fogsg utni korban az r szolginak tekintettk (Zsolt 34:23; 69:37; 135:1.14; zs 56:6; 65:8k..13–15; 66:14). Az 1. vers vgn a hber szvegben az „jszakk” sz ll. Ennek alapjn arra gondolhatunk, hogy Izrelben jszakai istentiszteletek is voltak (zs 30:29). A zarndokok mg a napfelkelte eltt hazaindultak. Valszn azonban, hogy itt a LXX rizte meg a helyes szveget (v. Zsolt 135:2): „Istennk udvaraiban”. Az udvaron (intensiv pluralis) a gylekezet llt! A gylekezet tagjait szltottk fel a papok arra, hogy emeljk fel kezket a szently fel (Zsolt 28:2; JSir 2:19; 3:41), s gy ldjk az Urat. Az Urat ldani Isten dicsrett, magasztalst jelenti. A zarndokok bizonyra engedelmeskedtek is a felszltsnak, s ezutn hangozhatott el az nnepet zr lds: ldjon meg tged (ti. a gylekezetet) az r a Sionrl! (Num 6:24; Zsolt 118:26; 128:5; 135:21). A jeruzslemi kultikus tradcikhoz rgtl fogva hozztartozott Istennek, mint a menny s fld Teremtjnek tisztelete (Gen 14:19; Zsolt 115:15; 121:2; 124:8).

Zsolt. CXXXV. ZSOLTR

Ez a zsoltr himnusz, istendicsret. Liturgikus himnusznak s „muszl” (tredkekbl sszelltott) zsoltrnak neveztk, mert sok benne a klnbz bibliai knyvekbl vett idzet. A ktszeres bevezets utn (1k.3k. vers) a frszben mind az imperativusos, mind a participiumos himnusz formai s tartalmi elemei (exodus, ill. teremts s gondvisels) megtallhatk (5–12. vers). Himnikus a 13k. vers is. A 15–18. vers, a blvnyok kignyolsa, rejtett istendicsret. A zr versek a himnikus bevezets gondolatait tartalmazzk (19–21. vers). A zsoltr jval a fogsg utn keletkezett. A 8–12. vers miatt az n. trtnelmi zsoltrok kzt is szmon tartjk (Zsolt 68; 76–78; 105–106; 135–136).

Zsolt. 135,1–4. vers.

Mr a himnusz els verse is hrom imperativusban szltja fel az nnepl gylekezetet az r dicsretre. A gylekezet tagjait nevezi az szvetsg az r szolginak (sehol sem a papokat!; ld. Zsolt 134:1 magyarzatnl; Zsolt 34:23; 69:37; 134:1; zs 56:6; 65:8k..13–15; 66:14). k llnak az r hza udvaraiban. (Ez intensiv pluralis is lehet; de 2Kir 21:5; 23:12 kt udvarrl beszl.) Himnikus stlushoz tartozik a „mert j (az r)” kifejezs (Zsolt 54:8; 86:5; 100:5; 106:1; 107:1; 118:1.29; 136:1). Ezt ersti meg a 3. vers msodik flsora: „kedves” az r neve. A 4. vers szablyos corpus (frsz), mely megokolja az istendicsretet. Istent azrt kell dicsrni, mert kivlasztotta npt. A kivlaszts Isten szuvern, szabad cselekedete – tantja a Deut 7:7k. Ld. mg Zsolt 33:12; 65:5; 78:68; 132:13. A kivlaszts clja az volt, hogy Izrel az r tulajdonv legyen (Ex 19:5k.; Deut 14:2; 26:18): egyedl Benne bzzk s Neki engedelmeskedjk.

Zsolt. 135,5–12. vers.

Az 5. versben jabb himnikus corpus (frsz) kezddik. Itt mr egy szemly, bizonyra a liturgit vezet pap beszl: „mert n tudom, hogy nagy az r” (Ex 18:11; Zsolt 20:7; 119:75). A vers msodik fele minden istennl nagyobbnak mondja az Urat (Ex 15:11; Zsolt 82:1–8; 89:7–9; 95:3; 96:4k.; 97:9). Mindenhat ereje a teremtett vilg minden rszn megnyilvnul: az gben, a fldn s a fld alatti vizekben (Ex 20:4). Hiszen mindezt alkotta (6. vers; itt mr a teremtstrtnethez ill participiumos himnusz tallhat!). A teremtshez szervesen hozztartozik a gondvisels. A 7. vers (a participiumos stlust folytatva) mr felhkrl, villmokrl, esrl s szlrl beszl. gi raktrakrl olvasunk Deut 28:12; Jb 37:9; 38:22; Jer 10:13; 51:16-ban is. Mindez a fld termkenysgnek felttele, Isten gondvisel szeretetnek jele.

A 8–12. vers az exodus s a honfoglals esemnyeirt dicsri az Urat. A 8. vers a tizedik csapst, az egyiptomi elsszlttek meglst emlti (Ex 12:29k.). Az els kilenc csapsrl kln nincs itt sz. Mgis ezekre kell gondolnunk a 9. vers magyarzatnl, ahol az Egyiptomban vghezvitt „jelekrl s csodkrl” van sz. A vers vge mr rtr a honfoglalsra. A legyztt „hatalmas kirlyok” kztt nv szerint is emlti a zsoltr Szhnt, az emriak kirlyt s got, Bsn kirlyt (Num 21:21–30.31–35; Jzs 11:23; Zsolt 78:43–55; 136:17–22). Az exodus s a pusztai vndorls trtnete akkor rt clhoz, amikor az r „rksgl” adta npnek az gret fldjt (Deut 4:21; 26:1; Jzs 11:23; 13:6k.; 14:9; Zsolt 105:11). Az dvtrtnet nagy tnyeinek a puszta felsorolsa is istendicsret.

Zsolt. 135,13–14. vers.

A 13. versben lev gondolatprhuzamban a „nv” s az „emlkezet” sz szerepel. Az egyiptomi szabadts ltal az r „nevet szerzett magnak” (Ex 9:16; 2Sm 7:23; zs 63:12.14), A „nv” sz hrnevet, dicssget is jelent (Zsolt 72:19; 102:16; zs 59:19). Az r „emlkezete” az istentiszteleteken hangz istendicsret, amikor az r nagy tetteit dicsri a gylekezet (az „emlkezni” (zkar) ige mveltet alakjnak jelentse: emleget, dicsr, zs 26:13; 62:6); v. Ex 20:24; Zsolt 6:6; 111:4; 145:4; zs 12:4–6. – A 14. vers szerint az r „tli npt”. A himnuszok az Urat, mint a npek Urt s brjt dicsrik. A npeket s kirlyaikat legyzi, megtli az r (Zsolt 66:7; 68:2.13.15.31; 98:9; 99;1k.). Az tlet az r npt is utolri; csak az r „szolgit”, a gylekezet tagjait kmli meg (Ez 9:1–11). A zsoltr 14. verse idzet Deut 32:36-bl.

Zsolt. 135,15–18. vers.

Ezek a versek blvnyok elleni polmit tartalmaznak. Ez az istendicsret egyik mdja. A LXX szvegben a 17. vers ngy sorral hosszabb, mint a hber szveg: „Van orruk, de nem szagolnak, van kezk, de nem tapintanak, van lbuk, de nem jrnak, nem jn ki hang a torkukon”. Ezzel a kiegsztssel a 15–18. vers azonoss vlik Zsolt 115:4 – 8 szvegvel (a magyarzatot ld. ott).

Zsolt. 135,19–21. vers.

Ezek a versek himnikus bevezetsnek is alkalmasak lennnek, hiszen imperativusokban szltjk fel az istentiszteleten rszt vev gylekezet egyes csoportjait az r magasztalsra (ld. Zsolt 118:2–4). Izrel hza az egsz npet jelenti. Ezutn a papokat s a lvitkat emlti a zsoltr, vgl az „istenflket” (ld. mg Zsolt 115:9–11). Istenflk azok, akik engedelmeskednek az r akaratnak (Zsolt 22:24; 25:12.14; 66:16; 112:1; 147:11). A himnikus stlushoz tartozik az „ldott legyen” s a „dicsrjtek az Urat” kifejezs is (21. vers). Az istendicsret a Jeruzslemben lakoz rnak szl. Jeruzslemet a fogsg utni idkben gyakran emlegetik a zsoltrok (Zsolt 51:20; 68:30; 79:1.3; 102:22; 116:19; 122:2k.; 125:2; 128:5; 137:5–7; 147:2.12).

Zsolt. CXXXVI. ZSOLTR

Ez a zsoltr himnusz. Az 1–3. versben a himnikus bevezets si formja lthat. Himnikus a corpus (frsz) is: az 5–9. vers a teremtsrl beszl, a 10–24. az egyiptomi szabadtsrl s a honfoglalsrl, a 25. vers a gondviselsrl, a 26. pedig a bevezetshez tr vissza. Klns, hogy az dvtrtnettel foglalkoz versekben is participiumos stlust tallunk. Ez a stlus a teremtsrl szl himnuszok jellegzetessge, s megegyezik az kori keleti npek himnuszainak stlusval. Sehol mshol nem fordul el az szvetsgben, hogy a genuin izreli hagyomnnyal, az exodussal foglalkoz himnusz participiumokban fogalmaz. Itt ragozott igealakok (perfectumok vagy vav consecutivumos imperfectumok) szoktak llni. A zsoltr a teremtstl a „megalztatsig” (babiloni fogsg) tekinti t a trtnelmet, st mr a szabadtsrl is beszl (24. vers). Ezrt az n. trtnelmi zsoltrok kztt is szmon tartjk (ilyenek: Zsolt 68; 76–78; 105–106; 135). Azonban itt csak az r tetteinek felsorolsa s dicstse olvashat, Izrel bneirl nincs sz. A zsoltr minden verse egyformn vgzdik: „mert rkk tart szeretete”. Ebbl arra kvetkeztetnek, hogy a versek els flsort a pap mondta, msodik flsort a gylekezet. Valsznnek tartjk, hogy a pskannep hlaad liturgijhoz tartozott. Mai formjban fogsg utni.

Zsolt. 136,1–3. vers.

Mindhrom bevezet vers az izreli himnusz jellegzetes kifejezsvel kezddik: „Dicsrjtek az Urat!”. Br a hlanekek hasonltanak a himnuszokra s a „dicsrni” ige jelentse „megvallani” s „hlt adni” is lehet, ez itt egyrtelmen himnusz. Az els vers maga is lehetne rvid himnusz (2Krn 7:3.6; Jer 33:11; ld. mg Zsolt 106:1; 107:1; 118:29; 1Krn 16:34; 2Krn 20:21). Az a kifejezs, hogy „istenek istene”, a politeizmusbl szrmazik. Hasonlkppen az „uraknak ura” kifejezs is; ez Marduk megtisztel cme volt.

Zsolt. 136,4–9. vers.

Ezek a versek a teremt Isten hatalmt s blcsessgt dicsrik. Csodlatosan teremtette az eget s a fldet. A fldet szlesre „taposta”, miutn kiemelte a kosz vizeibl, s oszlopokkal szilrdtotta meg (Zsolt 24:2; 93:1; 96:10). A Nap, a Hold s a csillagok teremtse megegyezik Gen 1:14–19 tantsval. Eszerint a Nap s a Hold nem istenek, hanem teremtmnyek. „Uralkodsuk” korltozott: egyik nappal „uralkodik”, msik jszaka. Ez az uralkods valjban szolglat: jelzi a teremt Isten nnepeit (Gen 1:14)!

Zsolt. 136,10–25. vers.

Az egyiptomi szabadtst megelz tz csapsbl ez a zsoltr is csak az utolst, az elsszlttek meglst emeli ki, ppen gy, mint a Zsolt 135:8 (v. Ex 12:29k.). Az r „ers kzzel s kinyjtott karral” hozta ki npt Egyiptombl. Ez deuteronomiumi kifejezs: Deut 4:34; 5:15; 7:19; 11:2; 26:8. A szabadts nagy csodja a Vrs-tengernl trtnt, ahol a vizet „kettvgta” az r. Ez a kifejezs a kosz-harcbl val. A gyztes istensg kettvgta a kosz-szrnyet. A „kettvgott” tengeren szraz lbbal mehetett t Isten npe (Ex 14:21k.). A frat s seregt pedig „belerzta” az r a tengerbe, mint a sskkat (Ex 14:27; Zsolt 109:23; v. Jb 38:12k.). A hossz pusztai vndorlsrl csak egy versben emlkezik meg a zsoltr: „Vezette npt a pusztban” (16. vers; v. Deut 8:15; Zsolt 78:52; Jer 2:6; m 2:10). Ezutn a honfoglalst megelz harcokrl szl, a Zsolt 135:10k.-hz hasonlan. A legyztt kirlyok kzl kiemeli Szhnt, az emri kirlyt (Num 21:21–30) s got, Bsn kirlyt (Num 21:31–35). Orszgukat (a Jordntl nyugatra lev terletekkel egytt) „rksgl adta szolgjnak, Izrelnek”. Az gret fldje Isten npnek „rksge”. Ezt a Deuteronomium hangslyozza (Deut 4:21; 15:4; 19:10; 26:1; Jzs 11:23; 13:6k.). A zsoltr 22. verse Zsolt 135:12-ben is megtallhat, de ott „npnek, Izrelnek” olvashat, itt pedig „szolgjnak, Izrelnek”. Izrelt a babiloni fogsg prftja, „msodik” zsais nevezte az r szolgjnak (zs 41:8k.; 42:19; 44:1k..21; 45:4). A fogsg utni vtizedekben az r gylekezetnek tagjait tekintettk az r szolginak (zs 65:9.13–15). A fogsg ideje s az utna kvetkez kzdelmes vek a „megalztats” (sz szerint „alacsonysg”) ideje. De a kzdelmek kztt is gondolt npre az r, s megmentette (sz szerint: „kirntotta”) ket ellensgeik hatalmbl. Itt a babiloni fogsgbl trtnt szabadtsra s a mr hazatrt np megsegtsre gondolhatunk: a samriai skldsok ellenre felptettk a templomot. A 25. vers Isten gondvisel szeretetrl szl. Tudjuk, hogy a templomptst megelz vek nsges vek voltak. A templompts utn azonban gazdag ldst grt az r (Hag 1:5–11; 2:15–19).

Zsolt. 136,26. vers.

A himnusz zr verse a bevezetshez hasonlan istendicsret. Imperativusos formban szltja fel a gylekezetet a „menny Istennek” dicsretre. A „menny Istene” jellegzetes kifejezs, amely perzsa hatsra kerlt a Bibliba (2Krn 36:23; Ezsd 1:2; Neh 1:4k.; 2:4.20; Jn 1:9).


Zsolt. CXXXVII. ZSOLTR

Az rsmagyarzk egy rsze gy gondolja, hogy ez a zsoltr elszigetelten ll a Zsoltrok knyvben. Mfaja nem llapthat meg, hiszen nem imdsg, s nem is szltja meg Istent. Problmt okozott a zsoltr vgn lev tok is, amelyrl azt tantottk, hogy inkbb a krnyez npek vallshoz illik, mint a Biblia vallshoz. Azonban helyesebbnek ltszik, ha a zsoltrt a nemzeti panasznekek kz soroljuk. Ilyenek: Zsolt 44; 60; 74; 79–80; 83; 85; 89–90. Ez a zsoltr csonka: hinyzik a bevezets (Isten megszltsa s segtsgl hvsa). De van benne panasz, spedig rszben sajt sorsuk miatti panasz (n. „n-panasz”; 1–2. vers), rszben ellensg miatti panasz (n. „te-panasz”; 3–6. vers). Van benne krs is: a 7–9. vers az ellensg megbntetst kri. Elmaradt viszont a krs msik rsze, a szabadulsrt mondott knyrgs. A zsoltr szereztetsi ideje: a babiloni fogsg kora.

Zsolt. 137,1–6. vers.

Bevezets nlkl, in medias res szlal meg a panasz. A babiloni fogsgban „folyk mellett” laktak a foglyok: Ez 1:1; 3:15 szerint a „Kebr folyra”, ill. csatornra kell gondolni. A Sionra emlkezve srtak, s a gysz jell hangszereiket a csatorna melletti fzfkra akasztottk. (Nem hrfkrl van sz, hanem lyrkrl.) A palesztinai satsok sorn szmos lant kerlt a felsznre, de hrfa egy sem.) Sorsukat azzal neheztettk fogvatartik (a prhuzamos sorban lev „sanyargattak” sz csak itt fordul el az szvetsgben; jelentsre a „jajgatni” ige alapjn lehet kvetkeztetni), hogy vidm neklst kvntak tlk. Bizonyra hresek voltak a Sion-nekek (pl. Zsolt 46; 48; 76; 84; 87; 122) s a nagy nnepek rvendez hangulata. Azonban a foglyok felhborodottan utastottk vissza azt, hogy ezeket a szent nekeket fogvatartik szrakoztatsra adjk el; v. Br 16:25. (A nemzeti panasznekek fjdalommal emltik az ellensg gnyoldst; Zsolt 44:14–17; 74:9–11; 79:4; 80:7; 89:42.) Ezek ui. nemcsak Sion-nekek, ahogyan fogvatartik neveztk (3. vers), hanem Jahve-nekek (4. vers)! Olyan rvvel hrtottk el a kvnsg teljestst, amit az ellensg is komolyan vett. Az korban gy gondoltk, hogy az isteneknek is megvan a maguk uralkodsi terlete, s csak ott tisztelhetk (Deut 32:8k.; 1Sm 26:19k.; 2Kir 5:17; Hs 9:3–6). Az r tiszteletnek helye Jeruzslem. A zsoltrr szrny tkot mond nmagra arra az esetre, ha elfelejten Jeruzslemet. A feltteles neltkozsban azt kvnja, hogy ha „elfelejten” Jeruzslemet, felejtse el t a jobb keze s ragadjon nyhez a nyelve, azaz legyen bna s nma. A szrny tok mgtt a foglyok egy rsznek a hitbeli megingsa llt. gy akartak knnyteni a sorsukon, hogy elhagyva seik tiszta hitt, blvnyokat ksztenek s templomot ptenek maguknak Babilniban. Erre maga az r is eskvel megerstett nemet mondott (Ez 20:32–44; az eskformula a 33. versben van). Az r azt akarja, hogy szent hegyn tisztelje t az npe (40. vers). Az majd „rmm cscsa” lesz – mondja a zsoltrr a 6. vers vgn. ugyanis azok kz tartozott, akik a legnehezebb helyzetben is hek maradtak az rhoz.

Zsolt. 137,7–9. vers.

A 7. vers imdsg, mely megszltja az Urat: Emlkezz, Uram! Ha valakirl „megemlkezik” az r, az valami nagy ldst s ajndkot jelent (Gen 30:22; 1Sm 1:11.19; Zsolt 8:5; 25:7; 79:8; 98:3; 115:12; Lk 1:54k..72–75). Itt azonban mst jelent az emlkezs, mint az szvetsg ms rszeiben: az ellensg bnnek a szmontartst s megbntetst. A 7. vers a 3. vershez hasonlan idzet formjban kzli az ellensg szavait: „Romboljtok, romboljtok egszen az alapjig!”. (Az ellensg szavait idzi nhny panasznek: Zsolt 3:3; 22:9; 35:21.25; 40:16; 41:6.9; 42:4.11; 64:6; 71:11.) Ezt ordtottk „Jeruzslem napjn”, amikor Jeruzslemet elfoglalta a babiloni sereg. Az edmiak, akik hossz idn t adfizeti voltak Izrelnek, az ellensg mell lltak, s segtettek a puszttsban, az ldklsben s a fosztogatsban (Jer 49:7–22; JSir 4:21k.; Ez 25:12–14; 35:5–15; Abd 8–16. vers). A 8. versben „elpuszttott” helyett egyes rgi fordtsok alapjn „pusztt” olvashat. A versmrtkbe nem frnek bele a „bnsmdodat, mellyel velnk bntl” szavak; ez magyarz glossza. A csecsemk sziklhoz vagy falhoz vgsa a gyztesek kegyetlen szoksa volt (2Kir 8:12; Hs 10:14; 14:1; Nh 3:10). A 8. vers „Bbel lenya” kifejezse Babilnit jelenti, s azt kirlynhz hasonltja. A kirlyfiakat az kori keleti kpek gy brzoljk, hogy mr dajkjuk lben lve lbuk zsmolya alatt vannak az orszg ellensgei. Ha a kirlyfiak elpusztulnak, az a zsarnoksg vgt, az elnyomott npek szabadulst jelenti.

A zsoltrokban mshol is elfordul az ellensg megbntetsrt mondott knyrgs, pl. Zsolt 79:10–12; 83:10–19. Meggondoland, hogy a zsoltrrk nem maguk akartak bosszt llni ellensgeiken, hanem Istenre bztk a bosszllst (Deut 32:35; Rm 12:19). Hiszen az ellensg Istent gnyolta (Zsolt 79:12), az templomt rombolta le (Zsolt 74:3–8; 79:1), az nevt gyalzta (Zsolt 74:18; 79:10) s az „nyjt” puszttotta (Zsolt 44:12k..23). Az jszvetsg szerint az dvzlt vrtank is bosszrt imdkoznak (Jel 6:10). Isten igazsgosan tl.

Zsolt. CXXXVIII. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni hlanek. A bevezets a hlanek jellegzetes cohortativusait tartalmazza: „hadd adjak hlt”, „hadd boruljak le” (1. s 2. vers). A 3. vers mr a szabadulsrl szl. Himnikus kvnsgokat tartalmaz a frsz (4–6. vers), ahol iussivusokban fogalmaz a zsoltrr. A zr versekben a bizalom-motvum szlal meg (7–8. vers). A szveg nhny helyen javtsra szorul, amit nhny bibliai kzirat s a LXX alapjn el lehet vgezni. – Flrertsnek bizonyult az a nzet, hogy ezt a zsoltrt kirly rta. A kirly bemegy a templomba; az egyszer hv a templom udvarn borul le, a templom fel fordulva (2. vers). Flrertsnek tartjuk azt is, hogy a hlaads trgya a babiloni fogsgbl trtnt szabadts, alanya a gylekezet. Legfeljebb azt llthatjuk, hogy a zsoltr a fogsg utn keletkezett, s rja ismerte zs 40–66 tantsait.

Zsolt. 138,1a. vers. Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 138,1b–3. vers.

Az 1b. vers els fele csonka, hinyzik belle az „r” sz. Nhny bibliai kzirat s rgi fordts alapjn kiegszthet: „Hlt adok Neked, Uram, teljes szvembl”. A „teljes szv” a Deuteronomium jellegzetes kifejezse (Deut 6:5; v. Zsolt 9:2; 86:12; 119:2.10.34). Hasonl 1Kir 8:61; 11:4; 15:3.14; 2Kir 20:3 („osztatlan” szv). A LXX itt mg egy mondatot tartalmaz: „mert meghallgattad szm mondsait”. A prhuzamos flsor: „istenek eltt zengedezek neked”, nem ellensges rtelm. Idegen istenek elleni polmia nincs a zsoltrban. J nyomon jr a LXX, amikor az „istenek” szt „angyalok”-nak fordtja. Az r mennyei udvartartsrl van sz, azokrl a mennyei lnyekrl, akik t magasztaljk (Zsolt 29:1k.; 103:20k.; 148:1k.). Egyiptomi kp maradt rnk, melyen a hv az istensg eltt trdel, s hrfn ksri nekt. A 138. zsoltr rja nem beszl arrl, hogy hlaldozatot mutat be az rnak, de nekel az r dicssgre (Zsolt 71:22; 104:33; 144:9). Az nek – ppen gy, mint az imdsg – elfoglalhatja az ldozat helyt (Zsolt 40:7–11; 50:7–14; 69:31k.; 141:2). A 2. vers szerint a zsoltrr a szent templom fel fordulva borul le (Zsolt 5:8; 28:2; 134:2), s gy magasztalja az r nevt. Az „r neve” ui. a templomban lakozik. Itt szl az r (Zsolt 60:8; 108:8), s innen ad segtsget hveinek (Zsolt 20:3). A zsoltrr az r „szeretett s hsgt” magasztalja (Zsolt 25:10; 40:12; 61:8; 89:15). A vers vge klns: „mert minden nevednl nagyobb tetted beszdedet”. Ez msoli hiba lehet. Hberl ui. „neved” s „egeid” knnyen sszetveszthet. A mondat gy egszthet ki: „mert az sszes egeknl nagyobb tetted nevedet s beszdedet”. Az kori ember az eget tbbemeletesnek gondolta (1Kir 8:27; 2Kor 12:2). Az egeknl is nagyobb az Ige, hiszen Isten Igjvel teremtette az eget s a fldet (Zsolt 33:9). Ugyanez az Ige szl a hvekhez is; ez fordtja meg sorsukat (Zsolt 35:3; 107:20; 119:38.76; 130:5). A 3. vers mr rvid „elbeszls”. Nem tudjuk meg belle, hogy mifle nyomorsgban volt a zsoltrr. Itt mr csak azt mondja el, hogy imdkozott („kiltott”), s meghallgatta t az r. A vers vge nehezen rthet. Sz szerint: „szorongattl engem, lelkemben er”. A LXX alapjn szoktk javtani. „megsokastottad lelkemben az ert”. Ha a „lelkem” szt itt szemlyes nvmsnak tartjuk („bennem”), kvetkeztethetnk arra, hogy a zsoltrr beteg volt, s az r j ert adott neki.

Zsolt. 138,4–6. vers.

A zsoltrr a kirlyokat szltja fel az r magasztalsra (Zsolt 72:11; v. zs 49:7.23; 52:15; 60:3.10k.; 62:2). A kirlyokkal egytt npeik is az Urat dicsrik (Zsolt 57:10; 67:3; 83:19). Ezt nem gy kell rteni, hogy gy csak kirly beszlhet, hanem gy, hogy a kirly-zsoltrok hatssal voltak az egyn ltal rt zsoltrokra is. Isten magasztalsba mindazoknak bele kell kapcsoldniuk, akik hallottk „szjnak beszdeit”, s rtesltek arrl a szabadtsrl, amit hvnek adott. Ez nem magngy, s nem csupn a gylekezet gye. Az egsz vilg Urt az egsz vilgnak magasztalnia kell. magassgban lakozik, de ltja az alacsonyan, a fldn, a nyomorsgban l embert is (Zsolt 10:14; 11:4; 14:2; 33:13k.; 35:22; 94:9; 102:20; 113:6; 139:3.16.24). Az alzatosokat felemeli, a kevlyeket megalzza (1Sm 2:4–10; Zsolt 113:5–9; zs 57:15; Mt 23:12; Lk 14:11; 18:14).

Zsolt. 138,7–8. vers.

Ezekben a versekben az n. bizalom-motvum szlal meg. A kapott segtsg a jvendre nzve is remnysgre indt. Hiszen a jvben is elfordulhat, hogy a zsoltrr nyomorsgba jut. Tovbbra is fenyegeti t ellensgei haragja. De bzik abban, hogy az r megtartja lett s megsegti jobbjval, ellensgeire pedig kezet emel (sz szerint: „kinyjtja kezt”). Az ellensgnek meg kell szgyenlnie (Zsolt 6:11; 7:17; 9:4–7).

A zsoltr knyrgssel fejezdik be: „Ne hagyd cserben kezeid munkit!”. Az r befejezi munkjt, melyet hvei javra, oltalmazsra vgez (8a. vers; Fil 1:6). St, az r npe maga is Isten „munkja”, teremtmnye (zs 60:21; 64:7). Ezrt bizakodhat ez a np az r kegyelmben (Zsolt 89:3; 100:5; 105:1; 106:1; 107:1; 118:1–4; 136:1–26).

Zsolt. CXXXIX. ZSOLTR

Ez a zsoltr kt rszbl ll. Az els rsz (1–18. vers) a teremtsrl szl himnuszok ksi formja. Itt a zsoltrr mr nem az g s a fld teremtsrl beszl, hanem sajt teremtetsrl. A msodik rsz (19–24. vers) az egyni panasznekek egyik motvumt, az rtatlansg hangoztatst tartalmazza. De nem kt klnll zsoltrrl van sz. Mr az 1. vers sszecseng a 23k. verssel. A zsoltrr teht kt egymstl klnbz mfajbl mertett. Mind a mfajkevereds, mind a blcsessgirodalombl vett gondolatokat is tartalmaz himnikus rsz, mind a tpreng, tpeld nvizsglat (24. vers) ksi korra mutat. A szveg nhny helyen romlott. Helyrelltsban nem mindig segtenek a bibliai kziratok s a rgi fordtsok. Nhnyszor a szvegjavts csak valsznleg helyes javaslat. A szvegben nhny armosan kpzett sz is tallhat.

Zsolt. 139,1a. vers. Ld. a bevezets 5., 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 139,1b–6. vers.

A zsoltr gy kezddik, mint az rtatlanul megvdolt ember hlaneke. gyt maga az r vizsglta meg. ismeri a szvek titkait (Zsolt 7:10; 17:3; 26:2). A vizsglatbl a vdlott rtatlansga derlt ki (Jb 10:6k.; Jer 12:3), amirt a zsoltrr magasztalja az r mindentudst. Az r nemcsak a templomban ltja az embert, hanem azt is ltja, ami „tvol” trtnik (Zsolt 11:4k.; 138:6; Jer 23:23). Ismeri hvei lelst s felllst, ismeri ket utazs kzben s pihenskor, st, gondolataikat is ismeri (1–2. vers). Mieltt mondannak valamit, az r mr elre tudja minden szavukat. Az 5. vers szerint ellrl s htulrl is krlvesz az r, ami oltalmat fejez ki. ppen gy vdelmet jelent, ha valakire az r rteszi a kezt (Ex 33:22). A kzrttel ldst fejez ki (Gen 48:14; Deut 34:9; ApCsel 8:18; 2Tim 1:6). A 6. versben magasztalja a zsoltrr az r mindentudst. Az r mindent lt (1Sm 2:3; 1Kir 8:39; Zsolt 14:2; 33:13–15; 94:7; 102:20k.). Ez csodlatos, rthetetlen s „magas” az embernek (ld. a 17. s 18. verset is).

Zsolt. 139,7–12. vers.

A 7. vers klti krds: „Hova menjek?… Hova fussak?”. A felelet vilgos: sehova. Hibaval lenne a menekls Isten ell, hiszen Isten Lelke mindentt munklkod hatalom. Az r orcja pedig az r szemlyes jelenltt jelenti (Ex 33:14; Deut 4:37; zs 63:9; JSir 4:16). a vilg hatalmas brja. tlete ell nem meneklhetnek el a bnsk (m 2:14k.; 5:19k.; 9:1–4). Mg ha mdjukban lenne is akr az gbe, akr a holtak hazjba menni, Isten ott is jelen van (Jb 17:13; 26:6). A mtoszok tartalmaztak mennyei vagy alvilgi utazsrl szl elbeszlseket. Igaz ugyan, hogy a holtak hazjban a legersebb ember is tehetetlenn vlik (zs 14:10–21; 29:4), st, elhallgat az istendicsret is (Zsolt 6:6; 30:10; 88:11–13; 115:17), de Isten hatalmnak a hall sem szab hatrt. A 9. vers mgtt egy olyan si mtosz ll, hogy a hajnalnak, melyet az kori Keleten csillag-istensgknt tiszteltek, szrnyai vannak (zs 14:12). Ha mdjban lenne is valakinek elvenni ezeket a szrnyakat s a hajnal fnyhez hasonlan pillanatok alatt keletrl a nyugat tls vgre replni, ott is megragadn t az r jobbja. Az sem segtene, ha valaki olyan varzsigt tudna mondani, amely a nappalt stt jszakv vltoztatja (Gen 19:11; 2Kir 6:18; Jb 17:12; 34:22). Hiszen Isten, Aki vilgossgot teremtett (Gen 1:3), a varzsigket is ertlenn tudja tenni (Num 23:23). A 11. versben a „sttsg tapos el engem” kifejezs a LXX alapjn „sttsg fed be engem”-nek olvashat. A sttsg csak embereket tud megakadlyozni munkjuk vgzsben (Ex 10:21–23), Istent nem. A 12. vers vgn ll kifejezs: „a sttsg olyan, mint a vilgossg” (ti. Isten szmra), magyarz glossza, mely jl foglalja ssze a 11k. vers tantst.

Zsolt. 139,13–18. vers.

A ksi blcsessgirodalom foglalkozik azzal a gondolattal, hogy hogyan formldik az embri az anyamhben (Jb 10:9–12; Prd 11:5). A zsoltrokban errl ritkn van sz (ld. Zsolt 22:10; 33:15; 71:6; 94:9). A zsoltrr a vesjrl, azaz a bels rszeirl beszl (pars pro toto). Ezeket „sztte”, formlta a teremt Isten. Az ember bels rszei: belei, erei, idegei olyanok, mint egy tarka szttes. Az ember teremtst mint szvst egyiptomi kpek brzoljk. Egyiptomi hats az is, hogy Gen 2:7; Jb 10:9 a fazekas munkjhoz hasonltja az ember formlst. A 14. vers a hlanekek stlusban magasztalja az Urat, mert „flelmes s csodlatos vagy”. Az j fordts Biblia itt a LXX, a szr fordts s Hieronymus szvegt fogadta el. A hber szveg nehezen fordthat: „n flelmesen s csodlatosan alkottattam meg”. A 15. vers ismt arrl szl, hogy a teremt Isten gy sztte az embert, mint valami tarka ruht. Az ember formltatsa a fld mlyn trtnt, amely gondolat mgtt a fld-anya si kpzete ll (Zsolt 90:2; ld. mg Gen 2:7; 3:19; Jb 1:21). A teremt Isten mr embri korban is „ltta” az embert. St a knyvben elre meg voltak rva egy-egy ember letnek napjai, mg mieltt ezek a napok eljttek, „formltattak volna”. Isten mennyei knyvrl szl Ex 32:32k.; Zsolt 56:9; 69:29; Istennek a jvt ismer s meghatroz hatalmrl pedig Jb 14:5; zs 41:22k.; 42:9; Jer 1:5. A 17. vers kt klti krdst tartalmaz: „Mily drgk gondolataid, Istenem, s mily szmos azoknak summja!”. A zsoltrr htattal s csodlattal gondol Isten szndkaira s tetteire (Jb 42:3; Zsolt 40:6; 73:16; 92:6k.; 119:6). Az ember rtelme kicsi ahhoz, hogy ezeket teljesen megrtse (1Kor 13:12). Oly sok a csoda, mint a tengerparton a homokszemek (Gen 22:17; 32:13; 41:49). A vers vge gy hangzik: „ha felbredek, mg mindig veled vagyok”. A „felbredek” (qc) sz helyett nhny bibliai kzirat a hasonlan hangz „befejezem” (qcac) igt hasznlja. Teht ha befejezn a zsoltrr a csodk megszmllst, akkor is Istenhez jutna el (Zsolt 73:23).

Zsolt. 139,19–24. vers.

A zsoltr vge a panasznekekbl ismert gondolatokat tartalmazza. Megtudjuk, hogy a zsoltrr ellensgei vront emberek (19. vers; v. Zsolt 5:7; 26:9; 55:24; 59:3), akik aljas s hibaval dolgokat beszlnek (20. vers). A vers utols hber szava „vrosaid”. Ehelyett nhny bibliai kzirat a „hozzd” szt tartalmazza: „hibavalsgot emelnek (visznek) hozzd”. Az rsmagyarzk az „ellened” szt javasoljk itt. A zsoltrr a panasznekek mdjn ezeknek az embereknek a megbntetsrt imdkozik (1Sm 2:10; Zsolt 104:35). Gylli ket „tkletes”, teljes gyllettel, hiszen ezek az emberek az r ellensgei, az r gylli, Ellene lzadtak fel (22. vers). A zsoltrr Isten oldaln ll: Isten ellensgeit szemlyes ellensgeinek tartja. A 23k. versben visszatr az 1. vershez, s kri Istent hogy vizsglja meg szvt. A 24. vers els felben ezt kri: „Nzd meg, nem jrok-e tves ton” (j fordts Biblia). A „tves” sz ketts jelents. Jelent blvnyt s nyomorsgot, gytrelmet. A LXX trvnytelensgnek, a szr szveg hazugsgnak, a Targum tvelygsnek, Hieronymus cselnek fordtja. A zsoltrrt teht vagy blvnyimdssal, vagy lnoksggal vdoltk. Akrmi volt is a vd, bzik abban, hogy az r ismeri szvnek szorongsait (23b. vers), s megszabadtja t ezektl, amikor kiderti rtatlansgt. St, azt is remli, hogy az r, Aki t teremtette, vezrelni fogja t az „rk ton”, a rgtl fogva helyesnek bizonyult ton (Zsolt 23:3; 31:4; 73:24; 143:10).

Zsolt. CXL. ZSOLTR

Ez a zsoltr az egyn panaszneke. Kt bevezets (2. s 5. vers) s kt n. ellensg elleni panasz utn (3k. s 5c–6.) ketts knyrgs hangzik el. Egyrszt a maga szmra kr szabadtst a zsoltrr (7k. vers), msrszt a bnsk megbntetst kri (9–12. vers). A zsoltr szereztetsi idejnek meghatrozsnl arra lehet gondolni, hogy nem kls ellensggel ll szemben a zsoltrr, hanem npnek bnseivel: gonoszokkal, erszakosokkal, ggskkel, rgalmazkkal. Fontos a 12. s 14. vers gondolata is: csak a becsletesek maradhatnak meg az orszgban. Ezrt az rsmagyarzk a fogsg utni korra gondolnak.

Zsolt. 140,1. vers. Ld. a bevezets 5., 3., 2. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 140,2–4. vers.

A 2. vers a panasznek bevezetse: az r megszltsa s segtsgl hvsa. A bevezets anticiplja a panaszt is: gonosz ember(ek)rl, erszakos frfi(ak)rl beszl (collectiv singularis) (Zsolt 11:5). A frszt a 3. vers els szava vezeti be: „akik”. Itt az ellensg magatartsnak a lersa kvetkezik. Alattomos emberek ezek, akik csalrd dolgokat terveznek (Zsolt 26:4; 35:20). A vers msodik felt („mindennap hborkat” = „hborkkal tmadnak”) javtani szoktk: „hbort sztanak” (Zsolt 120:7; Pld 15:18; 28:25; 29:22). Ez a kifejezs tkp. a kirly-nekekbe illik; onnan kerlt az egyni nekekbe. A 4. vers a nyelvvel elkvetett bnkrl beszl. A vers eleje azt az kori hiedelmet tkrzi, hogy a kgynak a nyelve veszlyes. A vers msodik fele a vipera mrghez hasonltja a bnsk beszdt (Zsolt 10:7; 58:5k.; Rm 3:13).

Zsolt. 140,5–6. vers.

Az 5. vers ismtelt bevezets. Szinte sz szerint megegyezik a 2. verssel. Utna megint „akik” vonatkoz nvmssal kezddik a rvid frsz, a bnsk magatartsnak rajza. Megtudjuk, hogy el akarjk gncsolni a hvt (sz szerint: „azt terveztk, hogy eltasztjk lpteimet”). A 6. vers a vadszokhoz hasonltja az ellensget. Csapdrl, ktelekrl („hurkokrl”? – egyesek szvegjavtst javasolnak: „puszttk”) s hlrl beszl a 6. vers. Ezeket a vadszok a vad nyomaiba helyezik. A vad gyantlan s vdtelen, hiszen a vadsz a csapdt elrejti (Zsolt 9:16; 31:5; 35:7k.; 64:6; 142:4). A hl a korltlan hatalom, st a vilguralom jelkpe. Kirlyok vetik ki a hlt ms npekre (Ez 19:8; Hab 1:14k.), st maga az r (JSir 1:13; Ez 12:13; 17:20; 32:3; Hs 7:12). Egyiptomi kpek brzoljk a frat, amint az istenek segtsgvel sszehz egy emberekkel, llatokkal s madarakkal tele hatalmas vonhlt. Veszlyes fegyver volt a hl. A hasonlat az ellensg alattomossgt s a hvek kiszolgltatottsgt fejezi ki. Az ellensg nemcsak ravasz s hatalmas, hanem kevly is (Zsolt 123:4). A kevly ember azt a fensget sajttja ki magnak, ami egyedl az r (Jb 40:10; Zsolt 17:10). De az r megbnteti t (Zsolt 94:2). Zsolt. 140,7–12. vers.

Ezek a versek a panasznek jellegzetes rszt, a ketts krst tartalmazzk. Elszr a sajt szabadtsrt knyrg a zsoltrr. Imdsgt n. bizalom-motvum vezeti be: Te vagy Istenem! (Zsolt 22:11; 63:2; 118:28). A zsoltrr oltalmat kr, fejnek vdelmezst a „fegyver napjn”. Ez is a kirly-nekekbl vett gondolat (v. 3. vers). A 9. versben mr azrt knyrg, hogy az r histsa meg a bnsk tervt. A vers utols kt szava a LXX s nhny hber kzirat alapjn javthat s a 10. vershez csatolhat: „Ne emeljk fel megvetim a fejket krlttem”, azaz: ne diadalmaskodhassanak. A fej felemelse a diadal jele (Zsolt 3:4; 110:7). Ellenkezleg: „bortsa be ket ajkaik nyomorsga”, azaz: a nyomorsg, amit k okoztak msoknak lnok beszdkkel (Zsolt 7:17; 64:9). A 11. vers els szava helyett („ingadozzanak”) szr s latin fordts segtsgvel az „essenek” szt olvassk. Az gbl hull tzes parzs Sodoma trtnetre emlkeztet (Gen 19:24). Ezt a bntetst kvnjk a zsoltrrk a bnsknek (Zsolt 11:6; 120:4). Ha tzes es hull az gbl, tzes gdrkbe esnek a bnsk (11b. vers). A 12. vers azt kvnja, hogy a „nyelv ember(ei)” = a rgalmazk ne maradhassanak az orszgban. Az orszgbl el kell takarodnia minden bnnek (Zak 5:5–11). A tasztsok, melyekkel az „erszak embere(i)” az igazak lpteit akartk eltasztani (5c. vers), megszemlyestve mint vadszok ldzik a gonoszokat. Itt is az a kvnsg fejezdik ki, hogy az a sors rje utol ket, amit msoknak szntak.

Zsolt. 140,13–14. vers.

A zsoltr zr rsze bizalom-motvum. A nyomorultak s szegnyek joggal remnykedhetnek abban, hogy Isten tlete jogorvoslst, szabadtst hoz (Zsolt 12:6; 14:6; 18:28; 35:10; 116:6; 146:7; 149:4). Az igazak, a becsletesek „az r szne eltt”, azaz az gret fldjn maradhatnak (Zsolt 25:13; 37:9.11.29.34; Mt 5:5), s magasztalhatjk az r nevt az templomban (Zsolt 11:7; 23:6; 27:4; 31:21).

Zsolt. CXLI. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt az egyhzi hagyomny esti neknek tartotta. Mfaja: egyni panasznek. Az 1–2. vers bevezets: az r megszltsa s segtsgl hvsa. A 3–5. vers knyrgs; a zsoltrr a ksrts ellen kr segtsget az rtl. A 6–7. vers a bnsket utolr tletrl szl. A 8. vers bizalom-motvum, a 9. vers jbl krs, mint a 3–5. vers. A 10. vers kvnsg: rje utol a bnsket az tlet. A zsoltr szvege az 5–7. versben ersen romlott, helyrelltsban a LXX is segt. A 6. vers egyik szavt a 7. versbe helyezve, a szveg j rtelmet ad. A zsoltr a blcsessgirodalom hatst mutatja. rja a fogsg utni kegyesek kzl val, akik tvol tartottk magukat a bnsk trsasgtl (Zsolt 1 s 119).

Zsolt. 141,1a. vers. Ld. a bevezets 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 141,1b–2. vers.

A panasznek bevezetsben a zsoltrr az rhoz kilt (Zsolt 77:2; 88:2). Ez imdkozst jelent, melyhez hozztartozott a kezek felemelse (Zsolt 28:2; zs 1:15). A zsoltrr szmra srgs a segtsg, ezrt gy imdkozik: „Siess hozzm!” (Zsolt 22:20; 38:23; 40:14; 70:2.6; 71:12). Az 1. vers msodik felben „hangomat” helyett „knyrgsem hangjt” olvas a LXX. A 2. vers n. „felajnlsi formula”, de itt nem az ldozatot ajnlja fel a zsoltrr, hanem az imdsgot (Zsolt 19:15). Az imdsg az ldozatok helyre kerlt (Zsolt 40:7–11; 50:14k.; 69:31k.). A kirlyok kornak a vge fel az gldozatot reggel mutattk be, az telldozatot este (2Kir 16:15), az illatldozatot pedig az gldozat tznl (reggel) mutattk be (Num 7:12–88). Az telldozatot a 2. vers vge esti ldozatnak mondja. Ezsdrs kora utn azonban este is mutattak be gldozatot (Ex 29:38–42; Num 28:3k.); ami azt mutatja, hogy a 141. zsoltr az Ezsdrs eltti korbl val.

Zsolt. 141,3–5. vers.

A 3. versben arra kri a zsoltrr az Urat, hogy lltson rsget a szjhoz, st az r maga rizze a zsoltrr „ajkainak ajtajt”. (Az „ajt” (delet) sz itt rvidebb formban ll (dal), de nem „nincstelent” jelent.) A zsoltrr ui. nem akar a bnskhz hasonlan beszlni; vakodik az Istent srt vagy kroml beszdtl (Zsolt 34:14; 39:2). A kvetkez versben arra kri az Urat, hogy ne engedje bns cselekedetre „hajolni” szvt. Az ember szvt ui. az r tudja (jra) hajltani (Zsolt 119.36.112). A vers msodik felben azt ltjuk, hogy a bnsk gazdag lakomkkal igyekeztek elcsbtani a hveket. A zsoltrr nem vesz rszt ezeken (Num 25:1–5; Zsolt 1:1; 16:4; 1Kor 5:11). Az 5. versbe msoli hiba folytn ktszer kerlt bele a „fej” sz. A szveg jobb llapotban maradt rnk a LXX-ban: az els „fej” helyett a „bns” sz ll. A vers elejn „hsg” helyett „hv”-et vagy „kegyes”-t olvasva, a szveg rthetv vlik: „Verjen engem az igaz, s fenytsen a kegyes: a bns olaja ne dsztse fejemet”. Ez a vers arra mutat, hogy a zsoltr szerzje fiatal ember, aki ksz elfogadni a fenytst (Pld 15:31; 17:10; 27:6). De vakodik rszt venni a bnsk lakomin (4. vers), s engedni, hogy ott illatos olajjal kenjk meg a fejt (Zsolt 23:5; 92:11). Hasonl gondolatot tartalmaz Zsolt 84:11; Pld 27:6 is. A vers vge gy hangzik: „De tovbbra is (s) imdsgom gonoszsgaikban”. Ezt gy magyarzzk, hogy a gonoszok bnei ellenre (vagy: kzben) a zsoltrr folytatja az imdkozst. (Ms magnhangzkkal: mert azutn bneik miatt ostobn beszlnek.) A 6. vers „szikla” szavt a 7. vershez kapcsoljk. gy rthetbb vlik mindkt vers: „(Ha) tengedtetnek brik kezbe, meghalljk beszdeimet, hogy kedvesek voltak azok. Ahogyan felszntjk a fldet s ketthastjk a sziklt, gy szratnak csontjaik a holtak hazjnak szjba”. A zsoltrr bzik abban, hogy a bnsk „brik” el kerlnek. A trgyalson az szavait is idzni fogjk, s kiderl, hogy azok helyesek voltak, br a bnsk nem hallgattak azokra. Ezrt megnylik a fld, a holtak hazja kinyitja a szjt s elnyeli ket (Num 16:32k.; zs 5:14).

Zsolt. 141,8–10. vers.

A 8. vers bizalom-motvum s knyrgs. A zsoltrr az rra tekint (Zsolt 121:1k.; 123:1), s onnan reml segtsget, Nla keres oltalmat (Zsolt 2:12; 5:12; 11:1; 16:1; 18:3.31 stb.). A vers vgn elhangz krs: „ne ntsd ki lelkemet”. A lelket a vrhez hasonlan kinthetnek (kionthatnak) mondja Lev 17:11; Deut 12:23k.; zs 53:12 (sz szerint: kinttte lelkt a hall szmra). A 9. versben a zsoltrr a gonosztevkkel szemben kr oltalmat, akik csapdt lltottak neki (Zsolt 91:3; 119:110; 140:6; 142:4; ld. mg Zsolt 64:6; m 3:5). A 10. vers kvnsg: „essenek bele a hlba”. Itt olyan hlrl van sz, amely frjek elfogsra val. Ezt a hlt fggleges helyzetben fesztettk ki, s a fradt madarak belerepltek. Ugyanakkor a zsoltrr azrt knyrg, hogy elkerlhesse ezt a sorsot.

Zsolt. CXLII. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek. A 2–3. vers bevezets: az r segtsgl hvsa. A 4–5. vers bizalom-motvum s ellensg elleni panasz (n. „te-panasz”). A 6–8. vers jabb bizalom-motvum, majd szabadulsrt mondott knyrgs, vgl fogadalomttel. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk. Fogsg utni idbl valnak azrt tarthatjuk, mert a 6. versben lev „lvita-hitvalls”-t mr a hvek is magukv tettk.

Zsolt. 142,1. vers. Ld. a bevezets 3., 26. s 10. pontja alatt. A Zsoltrok knyvnek szerkeszti ezt a zsoltrt Dvid trtnetvel kapcsoltk ssze (1Sm 22:1; 24:1).

Zsolt. 142,2–3. vers.

A panasznek bevezetsben a zsoltrr hangos „kiltssal” hvja segtsgl az Urat (Zsolt 3:5; 30:9; 77:2). ltalnos szoks volt az kori Keleten a hangos imdsg (1Kir 18:27k.); a hangtalan viszont szokatlan volt (1Sm 1:13). A zsoltrr „kinti gondjt” az r eltt (Zsolt 102:1). Ez ugyanazt jelenti, mint a „szvt kinti” (Zsolt 62:9; JSir 2:19), vagy a „lelkt kinti” kifejezs (1Sm 1:15; Zsolt 42:5). A 3. vers msodik fele ms szavakkal is elmondja ezt: „nyomorsgomat elmondom az szne eltt”.

Zsolt. 142,4–5. vers.

A frsz az n. „n-panasszal” kezddik: „Elcsgged bennem a lelkem” (v. Zsolt 143:4.7). De ez a panasz mr a bizalom-motvum keretben ll elttnk: „Te ismered tamat”. Az „t” sz itt tvitt rtelemben ll, s sorsot jelent. Ha az r „ismeri” hvnek sorst, akkor kzssgben van vele. Ez remnysget ad a szenvednek! A vers msodik sora mr n. „te-panasz”, ellensg elleni panasz: „svnyemre, melyen jrok, csapdt rejtettek el szmomra”. A csapdt a vadszok s a madarszok hasznltk. A zsoltrokban a csapda az ellensg hatalmt s ravaszsgt jelkpezi (Zsolt 9:16; 31:5; 35:7k.; 64:6k.; 140:6). Az 5. versben a zsoltrr azrt panaszkodik, mert hiba tekint jobb fel, ahonnan segtsg jhetne (Zsolt 16:8; 110:5; 121:5). (A „tekinteni” s „nzni” igt infinitivus absolutusnak rtjk, s a vers tovbbi rsze mutatja, hogy a zsoltrr az alanyuk.) Az emberek szre sem veszik; senki sem trdik vele. Az emberek oldalrl „elveszett tlem a menedk” (Jb 11:20; Jer 25:35; m 2:14).

Zsolt. 142,7–8. vers.

A zsoltr zr verseiben nyomatkosan szlal meg a knyrgs: „hallgasd meg, ments meg, hozz ki!”. A zsoltrr a sajt szabadulsrt knyrg. Emberekben nem bzhat; egyedl az Urat tartja oltalmnak (Zsolt 14:6; 46:2; 61:4; 62:8k.; 71:7; 73:28; 91:2.9k.). Az r az „rsze”, ppen gy, mint a lvitknak, akik nem kaptak rksget az gret fldjn, hanem az r volt az rksgk (Num 18:20; Deut 10:9; Jzs 13:14). A zsoltrr ezt az rksget „az lk fldjn”, azaz ezen a fldn, a fldi letben vrja (Zsolt 27:13; 52:7; 116:9). A megokols is ketts: „mert nagyon kicsi vagyok” („alacsony”; az j fordts Biblia ennek a sznak fordtsra az „elesett” szt hasznlja Zsolt 79:8; 116:6-ban), s „mert ersebbek nlam”. A 8. vers szerint a zsoltrr brtnben van. Brtnrl nem sokat r az szvetsg. A vdlottakat addig szoktk megfosztani szabadsguktl, mg gyk a brsg eltt nem tisztzdott (Lev 24:12; Num 15:34; Zsolt 107:10–16). (Egyiptomban volt brtn, Gen 39:23; ebben a „kirly foglyait” tartottk.) A zsoltrr a 8. versben fogadalmat is tesz. Ha megszabadtja az r, magasztalni fogja az r nevt a gylekezetben: „Krlvesznek engem az igazak”. Hlaad istentiszteleten fogja elmondani, hogy jt tett vele az r. Amit az r tesz, nem magngy. Az r magasztalsban az egsz gylekezet rszt vesz (Zsolt 22:23–25.26k.; 32:11; 64:11; 69:33k.).

Zsolt. CXLIII. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt az egyhzi hagyomny a bnbnati zsoltrok kz sorolja. Ilyenek: Zsolt 6; 32; 38; 51; 102; 130. Az jabb magyarzk mr nem tartjk bnbnati zsoltrnak, hiszen csak a 3. versben van sz a zsoltrr bnrl. Itt is csak gy tartja magt bnsnek, ahogyan minden ember bns. Mfaj tekintetben egyni panasznekkel van dolgunk. A zsoltrrt ellensg ldzi; mr-mr a hall hazjban van (3. s 7. vers); innen knyrg szabadtsrt s bnbocsnatrt. A zsoltrban sok idzet van a korbbi zsoltrokbl. Ez s az r vezetsrt, tantsrt, j lelkrt mondott knyrgs (8. s 10. vers) a fogsg utni szereztetsi idre vall. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk.

Zsolt. 143,1a. vers. Ld. a bevezets 3., 2. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 143,1b–2. vers. A panasznek bevezetsben a zsoltrr megszltja s segtsgl hvja az Urat. Kri, hogy az r hallgassa meg imdsgt (Zsolt 5:2k.; 17:1.6; 31:3; 54:4; 55:2; 71:2; 86:1). Ha az r felel az imdsgra, az az igazsga ltal trtnik. Ez nem elmleti vagy jogi „igazsg” csupn, hanem az r szabadt tetteit jelenti (Br 5:11; Zsolt 22:32; 48:11; 71:24). A 2. versben a zsoltrr az r szolgjnak nevezi magt (ld. a 12. verset is), ami azt jelenti, hogy az rhoz tartozik, az r oltalma alatt l. Az r t az tlettl is oltalmazza. Ha az r a szigor igazsg szerint tln az embereket, senki sem llhatna meg Eltte, hiszen minden ember bns (Gen 8:21; Jb 4:17; 14:4; 15:14k.; 25:4–6; Zsolt 14:3; 130:3; Rm 3:10–20; Gal 2:16). Mindenki rszorul Isten bnbocst kegyelmre: senki sem dicsekedhet a sajt rdemvel, jtetteivel.

Zsolt. 143,3–4. vers.

A 3. vers ellensg elleni panasz (n. „te-panasz”). Az ellensg „fldre tiporja lelkemet” (Zsolt 72:4; 94:5). A „fld” sz sokszor a holtak hazjt jelenti (Zsolt 7:6; 44:26; 63:10; 71:20; 106:17; 141:7); a „llek” sz pedig itt az letet. A prhuzamos sor mr a hall sttsgrl beszl (intensiv pluralis, mint Zsolt 88:7-ben is). A 4. vers a sajt sorsa miatti panasz (n. „n-panasz”). A hall fenyeget kzelsgben a llek is elfrad, a szv is „megdermed” (v. Zsolt 61:3; 102:5; 109:22; 142:4).

Zsolt. 143,5–6. vers.

Ezekben a versekben a bizalom-motvum szlal meg. A bajban a zsoltrr a rgmlt idkre, az dvtrtnet nagy esemnyeire emlkezik, s ebbl mert ert (Zsolt 77:6.12). Kiterjeszti kezt az r fel; ez az imdsg mozdulata (1Kir 8:54; Zsolt 28:2; 88:10; zs 1:15; Jer 4:31). Lelke gy vrja a segtsget, mint a szikkadt fld az est (Zsolt 42:3; 61:3; 77:4).

Zsolt. 143,7–12. vers.

Ezekben a versekben krsek hangzanak el. A 7. versben a zsoltrr srgeti az Urat: „Siess, hallgass meg (vagy: felelj nekem!” (Zsolt 22:20; 38:23; 40:14; 70:2.6; 71:12). Hiszen mr „vgt jrja a lelkem”: nem sokig tart mr az leterm. A kvetkez sorban arra kri az Urat, hogy ne rejtse el orcjt (Zsolt 27:9; 69:18; 102:3). Ha az r elrejten orcjt, ez a krs elutastst s a zsoltrr biztos hallt jelenten: hasonl lenne azokhoz, akik leszllnak a srba (Zsolt 28:1; 30:4.10; 88:5; 115:17). A holtak helye a fld mlye (Zsolt 63:10; 88:7k..12k.). A segtsg rkezst „reggelre” vrja a zsoltrr (Jb 38:12k.; Zsolt 3:6; 4:9; 5:4; 46:6; 59:17; 90:14). A segtsg abban ll, hogy az r kijelentst ad: megismerteti „tjt” hvvel (Zsolt 25:4k.; 32:8; 94:12; 119:35k..64.67.73.105.130.160). A 8. vers vgn ll kifejezs („hozzd emelem lelkemet”) vgyakozst fejez ki (Zsolt 24:4; 25:1; 86:4).

A 9. versben a zsoltrr arra kri az Urat, hogy mentse meg t ellensgeitl. A vers vgn ll igt passivumnak rtjk (pual): „nlad tallok oltalmat” (= „oltalmaztatom”). Ez is bizalom-motvum, mint a 8. vers msodik flsora: „mert Benned bzom”.

A 10. versben jra a 8. vers gondolata ismerhet fel: a zsoltrr tantst kr az rtl. Nem tartja elg blcsnek magt ahhoz, hogy az r akarata, tetszse szerint ljen; llandan tantsra van szksge. Bizalommal kri ezt. Az „Istenem” sz a Szentrsban mindentt gyermeki bizalmat fejez ki (Ex 15:2; Zsolt 22:2.11; 63:2; 140:7; ld. mg Zsolt 5:3; 84:4; 94:22; Mt 27:46). Az Ige mellett a Llek vezetst kri a zsoltrr (Neh 9:20; Zsolt 51:13k.; zs 59:21), folyamatos, lland vezetst az „egyenes ton” (gy olvashat a szveg nhny bibliai kzirat alapjn „egyenes fldn” helyett; v. Zsolt 27:11; 86:11). Az r a sajt „nevrt”, nmagrt, neve dicssgrt ad kegyelmet hveinek (Zsolt 23:3; 25:11; zs 48:9; Jer 14:7). A zsoltrr a hallos veszlyben letet vr az rtl (Zsolt 119:25; 138:8). Az r „igazsga” ment szeretetet jelent (ld. az 1. versnl). A hvek megmentse egytt jr ellensgeik „elhallgattatsval”, megsemmistsvel. A panasznek rja az ellensg megbntetsrt is knyrg (Zsolt 54:7; 73:18–20.27; 94:23). Isten az egsz fld igazsgos brja. A zsoltrr a zsoltr vgn ismt kifejezi, hogy az r „szolgja”: Hozz tartozik s az oltalma alatt ll.

Zsolt. CXLIV. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a kirly-zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 72; 89; 101; 132. Azonban ms mfajokbl vett gondolatok is tallhatk benne. A 3–4. vers a himnusz s a ksi blcsessgirodalom, a 7–9. s 11. vers az egyni panasznek, ill. hlanek hatst mutatja. A mfajok ilyen keveredse s fleg a mr szkepszisbe hajl blcsessgirodalom hatsa miatt ezt a zsoltrt ksi korban rt kltemnynek tartjuk. Szvegben a 11. vers a 7b–8. vers ismtlse (de nem refrn). A 12–14. versben a bibliai kziratok egy rsze eltr olvassi mdot mutat (tbbes szm 3. szemly birtokragokat).

Zsolt. 144,1a. vers. Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 144,1b–2. vers.

A zsoltr bevezetse idzi Zsolt 18:3.35.47k. gondolatait. A zsoltrr a hlanek hangjn magasztalja az Urat, mint „kszikljt”. si egyiptomi brzolsok maradtak rnk arrl, hogy az istensg harcolni tantja a kirlyt. A kirly jat s nyilat tart a kezben, s a mgtte ll istensg mindkt karjt fogja, ersti. Ez arra a rgi idre mutat, amikor a kirly mg maga is rszt vett a harcban. A 2. vers els szava „hsgem”. Ehelyett Zsolt 18:3-ban a „kszlam” sz ll. Az „erssg” s a „fellegvr” olyan magasan van, hogy nem fr hozz az ellensg (Zsolt 18:3; 31:4; 71:3; 91:2; ill. Zsolt 18:3; 59:10.17k.; 62:3.7; 94:22). A kirly az rnl keres oltalmat (Zsolt 7:2; 16:1), Aki pajzsknt oltalmazza t (Zsolt 3:4; 35:2). St „npeket” rendel al (gy olvassuk szmos bibliai kzirat s rgi fordts alapjn a „npem” szt) (Zsolt 18:48).

Zsolt. 144,3–4. vers.

A 3. vers idzet Zsolt 8:5-bl. Ott azonban ez a klti krds az istendicsrethez (himnusz) tartozik. Ez a himnikus motvum Jb 7:17-ben a panasz kifejezsre szolgl, itt pedig a szkepszisbe hajl ksi blcsessgirodalom gondolathoz vezet: az ember olyan, mint a lehelet (Zsolt 39:6k..12; 62:10; 94:11), napjai olyanok, mint a megnylt rnyk (Jb 14:2; Zsolt 102:12; 109:23; Prd 6:12; 8:13).

Zsolt. 144,5–8. vers.

Ezek a versek is a Zsolt 18-ra plnek, mint az 1–2. vers. A kirly Isten megjelenst kri (teofnia; a teofnia brzolsa tallhat a Zsolt 18; 29; 50; 68; 77; 97; 144-ben). A krs tartalma az, hogy az r hajltsa le az eget, mint valami szilrd boltozatot. Kerbokon trnolva szguldjon le a fldre. Megjelenstl fstlgni kezdenek a hegyek. Ez a Snai-hegyen adott kijelents emlke, ahol vulkanikus jelensgekkel tallkozott a np (Ex 19:11.18). A villmokat nyilakknt kilv istensg eredetileg Baal volt. A Biblia itt knani rksget vett t (v. Zsolt 18:10k..14k.; 77:18). – A zsoltr 7. verse szabadon idzi Zsolt 18:17-et: „Nylj le a magasbl”, ti. a kirly megmentsre. A kirlyt mr a „nagy vizek” fenyegettk: a holtak hazjnak radatai (Zsolt 69:2k.; 93:3k.). A 7. vers vge „historizlja” a mtoszbl vett gondolatokat: „az idegenek kezbl” = hatalmbl kr szabadtst a kirly. A 8. vers az egyni panasznekbe megy t. A „hibavalsgot beszl” emberek az egyn ellensgei. Ezek szpen beszltek a szenvedvel (Zsolt 55:22), meg is ltogattk (Zsolt 41:6–9). De szavaik hazugok (Zsolt 5:7.10; 10:7; 12:3), mg ha kezet is adnak r: „jobbjuk hazugsg jobbja” (8b. vers).

Zsolt. 144,9–11. vers.

A 9. vers az egyni panasznekbl, ill. hlanekbl val. A nyomorsg idejn szoks volt fogadalmat tenni az rnak. Ennek tartalma az j nek (Zsolt 33:3; 96:1), amelyet a szabadts utn a hlaad istentiszteleten a gylekezet jelenltben adtak el (Zsolt 22:23; 66:16; 79:13; 107:22; 118:17). A tzhr lant (pontosabban: lyra) nagyobb az tlagosnl (Zsolt 33:2; 92:4). A 10. vers jra kirlynek-motvum: dicsri az Urat, Aki szabadtst ad „a kirlyoknak”. A Dvid hzbl szrmaz kirlyokra, Dvid utdaira kell gondolnunk. A vers msodik fele Dvidot az r szolgjnak nevezi (1Kir 8:66; Zsolt 78:70; 89:4.21; 132:10). A 11. vers a 7b–8. vers ismtlse.

Zsolt. 144,12–15. vers.

Ezek a versek is a kirly-zsoltrhoz tartoznak. Ha a kirly Isten akaratnak megfelelen uralkodott, akkor az r ldsa a termszet letben is megmutatkozott: bsges termst adott a fld (Gen 49:25; Deut 7:13–16; 28:1–14; Zsolt 72:16k.). A 12–14. verset jkvnsgnak rtjk. Els szavt („amely”) egyesek ms magnhangzkkal olvassk: „Tedd boldogg”. Az orszg ifjai legyenek erteljesek; gy nvekedjenek, mint a fiatal fk. A lenyok legyenek olyan szpek, mint a palotkban lev faragott oszlopok. Legyenek tele a raktrak gabonval. A vrosok krl lev legelkn sok tzezer juh s erteljes, nagy test szarvasmarha nvekedjk. A 14. vers kt kifejezst: „nincs trs s nincs kimens” gy rtik, hogy ne legyen szerencstlensg s koraszls. A tereken ne legyen jajveszkels: ne rje a npet se termszeti csaps, se ellensges tmads. A 15. vers a blcsessgirodalom stlusban boldognak mondja azt a npet, amelynek az r az Istene. Ez azt jelenti, hogy az r szvetsget kttt vele, s a npet az r szvetsgi hsge veszi krl.

Zsolt. CXLV. ZSOLTR

Ez a zsoltr alfabetikus kltemny. Ilyenek: Zsolt 9–10; 25; 34; 37; 111–112; 119. A „nun-versszak” a hber szvegbl hinyzik, de a LXX alapjn ptolhat. A zsoltr mfaja himnusz. Formai tekintetben hrom himnikus bevezets (1k.4–7. s 10–12. vers) s hrom frsz (3.8.13–20. vers) tallhat a zsoltrban. Ms himnuszokban is elfordul, hogy a bevezets ismtldik: Zsolt 66:5.8; 95:6; 96:7; 98:4kk.; 100:4; 139:14. A zr vers gondolata visszatr a zsoltr elejhez. Sok bibliai kzirat a zr vershez Zsolt 115:18 szvegt is hozzkapcsolja. A szveg gyakran idz rgi igket; erteljesen hangslyozza az r kirlyi uralmt. Ez a fogsg utni ksi kor jellemzje.

Zsolt. 145,1a. vers. Ld. a bevezets 3. s 8. pontja alatt.

Zsolt. 145,1b–2. vers.

A zsoltrr magasztalja az Urat (Zsolt 30:2; 118:28), s „Istenem”-nek nevezi. Ez az Istennel val benssges kapcsolatnak s a gyermeki bizalomnak kifejezse (Zsolt 5:3; 68:25; 74:1; 84:4). Ahol Istent mint Kirlyt dicsrik, ott a gylekezet is jelen van. Ezt bizonytjk az Isten kirlysgrl szl nekek: Zsolt 93; 96–99. A zsoltrr nmagt szltja fel Isten, magasztalsra (Zsolt 103:1k.); az nevt akarja ldani „mindrkk”, azaz egsz letben. Az hajt mdok (cohortativusok) itt himnikus termszetek.

Zsolt. 145,3. vers.

A rvid himnikus corpus (frsz) az r nagysgt (Zsolt 48:1; 96:4; 147:5) s minden emberi rtelem felett ll, kikutathatatlan „hatalmas tetteit” dicsri (Jb 5:9; 9:10; zs 40:28).

Zsolt. 145,4–7. vers.

Ez a msodik bevezets, himnikus kvnsgokkal. Az igealakok iussivusok: dicsrjk… hirdessk (4. vers), beszljk… mondjk el (a LXX alapjn, a „dolgai” s „elmlkedem” helyett) (5. vers), szljanak… soroljk el (LXX) (6. vers), (forrsknt) buzogjanak… ujjongjanak (7. vers). Az, amit nemzedkrl nemzedkre hirdetni kell, az r teremt munkja s npe trtnetben vghezvitt csodi. Ezekbl megismerhet az dicssge, fensge s mltsga, s megtapasztalhat jsga s „igazsga” is (7. vers). Az r igazsga nem csupn igazsgos trvnyekben mutatkozik meg, hanem npt segt nagy trtnelmi tetteiben is (Br 5:11; Zsolt 22:32; 48:11; 71:24; 143:1). Ezeknek „emlkezete” a gylekezet istentiszteletn megy vgbe (Zsolt 30:5; 97:12) („szent emlkezett”) (102:13; 135:13).

Zsolt. 145,8–9. vers.

Ez rvid himnikus frsz (corpus). Az r irgalmhoz kpest kicsi az r haragja (Ex 34:6; Zsolt 30:6; 86:15; 103:8; zs 54:7k.). Itt rgi s a liturgiban gyakran hasznlt igt idz a zsoltrr. A 9. versben elfordul „mindensg” sz ksi szhasznlatra mutat; a prhuzamos flsor az r sszes alkotsrl beszl. Az r tevkenysge csupa jsg s irgalom az egsz teremtett vilgban (Zsolt 79:8; 119:77.156).

Zsolt. 145,10–12. vers.

Itt a harmadik bevezets, himnikus kvnsgokkal (iussivusok: magasztaljanak tged… ldjanak tged, 10. vers, mondjk el… beszljk, 11. vers). (A 12. vers clhatrozi prepozcival elltott infinitivus constructus: hogy megismerhessk). A 10. vers szerint a teremtett vilg nem maradhat nma. Magasztalnia kell az Urat (Zsolt 19:2; 97:6). Hiszen teremtett mindent (Zsolt 8:4; 19:2; 102:26); a vilg az tulajdona (Zsolt 95:4; 100:3). Az istendicsretben a hveknek kell elljrniuk. A gylekezet a teremtett vilg s a mennyei lnyek karvezetje: ezeket az r magasztalsra szltja fel (Zsolt 29:1k.; 103:20k.; 148:1kk.). A 12. versben mr az r hatalmnak s orszgnak hirdetsrl van sz. Az r orszga „fensges dicssgt” nemcsak a vlasztott np krben kell hirdetni, hanem minden emberrel meg kell ismertetni.

Zsolt. 145,13–20. vers.

A harmadik himnikus frszben (corpus) Isten orszgnak rendjt magasztalja a zsoltr. Az r nem lettelen elv vagy gondolatrendszer, hanem rkk l s uralkod szemlyes Isten. A 13. vers szvegt idzi a Dn 3:33; 4:31 is. A 13. vers a LXX-ban a hber szvegbl kiesett „nun-versszak”-ot is tartalmazza. Ez majdnem sz szerint megegyezik a 17. vers sz

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!