ZSOLTR 107-150 rsz 120 - 132
Zsoltr. CXX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj szempontjbl hlanek. A zsoltrr visszatekint a nyomorsg idejn mondott imdsgra s annak meghallgatsra (1. vers), s a hlanek mdjn idzi imdsgt, elbeszli, milyen nyomorsgon ment t. Egyes magyarzk az 1. verset is jelen idnek gondoljk, s a zsoltrt mindenestl panaszneknek tartjk. Keletkezsi ideje – mint a zarndoknekeknek ltalban – a fogsg utni kor.
Zsolt. 120,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 120,1b. vers.
A hlanek bevezetsben a zsoltrr visszaemlkezik az tlt nyomorsgra (Zsolt 18:7). Akkor az rhoz imdkozott, s „kiltst” meghallgatta az r (Zsolt 3:5; 22:25; 66:19; 118:21).
Zsolt. 120,2–7. vers.
A zsoltr frsze az tlt nyomorsg elbeszlse. Az imdsgban a zsoltrr a „hazug ajak”, a „csalrd nyelv” ellen krt szabadtst az rtl. A hamis vd, a rgalom veszlyes fegyvere volt a zsoltrrk ellensgeinek (Zsolt 4:3; 5:7; 12:3; 27:12; 35:11). A 3. vers a hber szvegben activumban ll: „Mit adjon neked (ti. Istennek), s mit tegyen hozz a csalrd nyelv?”. A LXX alapjn ezt passivumnak tartjk: „Mi adassk neked, s mi ttessk hozz?”. Ez eskformula, ill. tokformula (v. 1Sm 3:17; 14:44; 20:13; 25:22: „gy bnjk veled az r most s azutn is…”). A zsoltrr Istenre bzza az tletet. A rgalmakat tzes nyilakhoz hasonltja (Zsolt 7:13k.; 11:2; 57:5; 64:4; zs 50:11; Jer 9:7; Jak 3:5k.). Ennek felel meg az tlet: az les nyilak a rgalmazkat talljk el. A rekettye fja igen kemny, parazsa tarts; itt ez az tlet eszkze (v. Zsolt 11:6). Az 5k. vers szerint a zsoltrr sokig lakott Mesekben s Kdrban. Mesek nem a Fekete-tenger mellett keresend, mint Gen 10:2; Ez 27:13; 32:26; 38:2k.-ben, hanem a Jordntl keletre, Kdr kzelben. Gen 10:23 s 1Krn 1:17 sszehasonltsa mutatja, hogy Mesek azonos Massal, Aram egyik fival (ld. mg Gen 25:14-et; ott Massz). A zsoltrr sokig lakott ezeknek a trzseknek a terletn, s szenvedett az ott lakk bktlen termszete miatt („gyllik a bkessget”; itt nhny hber s grg kzirattal egytt tbbes szmot olvasunk). k hborsgra” (ti. trekednek). Ennek ellenre a zsoltrr „bkessg”. csupa bkessg, maga a bkessg. A gyllkdsre is bksen vlaszol. Ez is a hv ember ismertetjelei kz tartozik.
Zsolt. CXXI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. A zsoltr prbeszd a templomba rkez zarndok s az t biztat s megld pap kztt. Rokon a 91. zsoltrral. A zsoltrr elszr egyes szm 1. szemlyben tesz bizonysgot az rba vetett bizodalomrl (Zsolt 91:1k.; 121:1k.), majd t szltja meg a biztat, buzdt papi sz (Zsolt 91:2–13; 121:2–8). A 121. zsoltrt a zarndoktra indul s a templomba rkez zarndok mondja, ill. neki szl a papi lds. A zarndoknekek keletkezsi ideje a fogsg utni kor.
Zsolt. 121,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 121,1b–2. vers.
A zarndokt folyamn a hvek olyan hegyek mellett is elmehettek, amelyek si knani kultuszhelyek voltak. Ilyen a Bsn-hegy (Zsolt 68:16), a Tbor-hegy (Zsolt 89:13) s a Cfn-hegy (Zsolt 48:3). A szemek felemelse hitatos, knyrg feltekintst jelent („szemeim az rra nznek”, Zsolt 25:15; 123:1; 141:8); ez az imdsg mozdulata. A vers msodik fele krds: „Honnan jn segtsgem?”. (Nem llts: „onnan jn segtsgem”.) A felelet a 2. versben van. Csakis az rtl jn segtsg. Neki van hatalma segteni, hiszen alkotta az eget s a fldet (Gen 1:1; 14:19; Zsolt 115:15; 124:8; 134:3). nagyobb a hegyeknl (Zsolt 89:13; 90:2; 97:5; 104:32). A „hegyek” irigykedve tekintenek az r hegyre (Zsolt 68:16k.). A zarndok ebben a kt versben polmit folytat a blvnyok ellen s szp hitvallst tesz az r mellett.
Zsolt. 121,3–8. vers.
Itt mr a pap beszl. „Nem engedi meginogni (activ infinitivus constructus!) lbadat” (egyes kziratok dualist olvasnak). Ez hasonlt Zsolt 91:11k.-hoz: az r vigyz, hogy a zarndok lba meg ne srljn az ton hever kvek miatt. Az, hogy az r nem szunnyad s nem alszik, megklnbzteti t a meghal s feltmad knani istenektl, akik a termszet elhalsval egytt maguk is meghalnak (1Kir 18:27). Az r viszont Izrel rizje s Psztora (Zsolt 23:1; 80:2; 95:7). Az r szrnyainak rnyka (Zsolt 17:8; 36:8; 57:2; 63:8), az keznek rnyka (Zsolt 91:1) ers oltalmat ad. A Nap s a Hold rt hats is lehet: a Biblia beszl napszrsrl s holdkrossgrl (2Kir 4:19; Mt 17:15). Az kori keleti npek vallsa szerint a Hold leprt okoz; a Nap, mint br, megfosztja jogaitl az eskszegt, aki elmozdtotta szomszdja hatrkvt. Klnbz alacsonyabb rend istensgek betegsgekkel, csapsokkal sjtjk a bnsket. A Bibliban az tlet Ura egyedl az r (Zsolt 11:5k.; 26:9; 28:3; 37:22). ad oltalmat a hveket fenyeget veszlyek ellen. A 7k. versben lev papi lds oltalmat gr a hvnek minden bajtl. Az r megrzi hveinek „ki- s bemenetelt”. Ez a kifejezs jelenti a napi munkt (mezre kimenni s este a vrosba visszatrni; Deut 28:6.19; 2Krn 15:5), a harcba vonulst s diadalmas visszatrst (Jzs 14:11; 1Sm 18:13.16) s a kzgyek intzst (1Kir 3:7), belertve a zsarnok magatartst is (2Kir 19:27 = zs 37:28). A zsoltr alapjn a zarndoktra indul s a templomba rkez hvre gondolhatunk, akire vigyz az r.
Zsolt. CXXII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj tekintetben az n. Sion-nekekhez hasonlt (Zsolt 46; 48; 76; 84; 87). Azonban itt mr nem a kaotikus tengerrel vagy a npekkel vvott harc ll a httrben, hanem Jeruzslem jjplse. Ennek rlnek a zarndokok, akik nemzetk gyt s Isten gyt sszekapcsoljk. gy csak a fogsg utn beszlnek a zsoltrok Jeruzslemrl (Zsolt 51:20; 68:30; 79:1.3; 102:22; 116:19; 122:2k..5; 125:2; 128:5; 135:21; 137:5–7; 147:2.12).
Zsolt. 122,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 122,1b–2. vers.
Megismerjk itt a zarndokok rmt. Otthonukban hatroztk el, hogy az r hzba mennek. Csoportosan mentek, mert az t fraszt s veszlyes volt (Zsolt 23:4; 84:7k.; 91:11k.; Jer 41:5). A trvny elrsa szerint minden frfinak meg kellett jelennie az r szne eltt venknt hromszor (Ex 23:17; 34:23; Deut 16:16; Lk 2:41k.). A hvek vgyakoztak a templomba, rmmel vllaltk a zarndokutat (Zsolt 42:5; 84:2–4). A 2. vers a megrkezs rmt tkrzi.
Zsolt. 122,3–5. vers.
A Sion-nekek is szlnak Jeruzslem szpsgrl (Zsolt 48:3; 76:2k.; 87:2). A 122. zsoltrban mr az jra megplt Jeruzslemnek rlnek a zarndokok. A 3. vers vge a hber szvegben passivum: „amely egybeillesztetett”. A LXX fnvnek rtelmezte: „amely egytt kzssg”. Az rsmagyarzk egy rsze itt arra gondol, hogy a vrost mr falak veszik krl. A 4k. versben a zarndokok a rgi idkre gondolnak. Izrel trzsei, amelyeket a zsoltr az r trzseinek nevez, egytt vettek rszt az nnepi istentiszteleteken (Zsolt 68:25–28). A 4. versben lev „rendelkezs ez Izrelnek” szavakat a qumrani szveg „Izrel gylekezetnek” mondja: „hogy Izrel gylekezete magasztalja az r nevt”. Az 5. vers Dvid „hznak”, a Dvidtl szrmaz kirlyok bri tevkenysgrl beszl. Isten is trnjra l, amikor tlkezik (Zsolt 9:5.8). A kirly trnra lsre kell gondolnunk, amikor az 5. versben azt olvassuk: „ott ltek az tlszkek”. A kirly bri tevkenysgrl van sz (2Sm 8:15; 15:2.6; 1Kir 3:28; 7:7). („Az tlethozatal csarnoka” kifejezst v. Zsolt 72:1k.; zs 9:6; 11:3.5; 16:5; Jer 21:12.)
Zsolt. 122,6–9. vers.
A zsoltr zr verseiben sszecseng Jeruzslem neve a „bke”, „nyugodtnak lenni” s „kvnni” szavakkal. A szp allitercikat a fordts nem tudja visszaadni. A zarndokok imdsgos llekkel mondott ldskvnsgrl van sz. A vidkrl jtt zarndokok szemben palotknak tnnek a vrosi hzak; bszkn nznek a vros kfalra, bstyira. Az ott lakkat testvreknek s bartoknak tartjk. Ez azrt is van, mert a vros benpestse szent sorsvets tjn ment vgbe. A vidki vrosok minden tizedik lakjnak be kellett kltznie Jeruzslembe (Neh 11:1k.). Jeruzslem nem jebszi vros tbb, mint Dvid korban. A zarndokok a rokonokrt s bartokrt knyrgnek, s nekik kvnnak ldst Istentl. Az r hzra is ldst krnek. Drga szmukra a babiloni fogsg utn a nagy nehzsgek rn felplt templom s az ott foly istentisztelet.
Zsolt. CXXIII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfajt tekintve kzssgi panasznek, amely bizalom-motvummal kezddik. A zsoltr kzppontjban az r knyrletrt mondott knyrgs ll (2b.3a. vers). Az ellensg gnyoldsa a panasz oka. Krds, hogy kls ellensgre kell-e gondolni, vagy elvilgiasodott honfitrsakra. Tny, hogy a perzsk nem becsltk sokra a zsidkat. Msrszt a fogsgbl hazatrt gylekezetben hamar jelentkeztek a bels bajok. Ezt Ezsdrs s Nehmis knyve bizonytja.
Zsolt. 123,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 123,1b–2. vers.
A zsoltr bevezetse az egyni panasznek egyik fontos rsze, az n. bizalom-motvum. A zsoltrr bizalommal s remnysggel emeli tekintett az rhoz (Zsolt 25:15; 121:1), Aki a mennyben lakik (Zsolt 2:4; 11:4; 103:19; 115:16; 148:1). A 2. versben lev szp hasonlat a csaldi letbl val. A szolga (szolgl) azrt nz urnak (rnjnek) kezre, mert tle kap ennivalt s mindent, amire szksge van. Az otthon szletett szolga klnsen is j kapcsolatban lehetett urval (Gen 14:14; ld. mg Gen 24:2). Elfordult, hogy a szolga nem akart felszabadulni, mert j bnsmdban rszeslt s szerette urt (Ex 21:5k.). A zsoltrban lev kedves, csaldias jelenet a szolga s szolgl bizalmt fejezi ki. A hv ember gy bzik az ajndkoz Istenben (v. mg Zsolt 104:27). A 2. vers vge mr tvezet a zsoltr frszbe, a panaszba. „Amg meg nem knyrl rajtunk” hasonlt a panasznek krdsre: „Meddig mg?”. A zsoltrr s vele a gylekezet vrja a knyrl Isten segtsgt.
Zsolt. 123,3–4. vers.
Az egyni panasznek bizalom-motvuma mr a 2. vers vgn kzssgi panaszba ment t. Ehhez tartozik a nyomatkos krs: „knyrlj rajtunk, Uram, knyrlj rajtunk!”, tovbb az ellensg magatartsnak lersa. A gylekezet tagjai gnyoldkkal llnak szemben (4. vers). A zsoltr utols szavt helyesebb „ggsknek” olvasni (a ketib szerint), minta „ggsk ggjre” gondolni (a qere alapjn). Nemcsak a babiloni fogsgban gnyoltk a zsidkat az egy igaz Istenbe vetett hit miatt, hanem ksbb is. St tulajdon honfitrsaik kzt akadtak olyanok, akik elvilgiasodtak, meggazdagodtak, s lenztk azokat, akik az atyk hithez hek maradtak.
Zsolt. CXXIV. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj tekintetben nemzeti hlanek, mint a Zsolt 129. Formanyelve az egyni panasznek nyelvezetbl s gondolatkrbl mert. Ezt bizonytjk a zsoltrban lev hasonlatok (ld. a magyarzatnl). St, profn s przai mfajok hatsa is szrevehet (ld. a 2. s 6. vers magyarzatt). Nyelvezetben arm hatsok is vannak. Sajnos nem is maradt rnk tbb nemzeti hlanek, mint a Zsolt 124 s 129; mindkett a fogsg utni korbl.
Zsolt. 124,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 124,1b–5. vers.
sszektik ezeket a verseket a ktszk: „Ha nem…, akkor”. Ez nem a liturgikus templomi stlushoz tartozik, hanem a przai stlushoz; przai elbeszlsekben fordul el, pl. vitban (Gen 31:42; 1Sm 25:34; 2Sm 2:27; 2Kir 3:14); de klti szvegekben is (Br 14:18; zs 1:9). – Az 1. versben a papok szltjk fel Izrelt, hogy „gy szljon” = adjon hlt az rnak (v. Zsolt 118:2–4; 129:1). A hlaads oka: velnk volt az r! (Zsolt 46:8.12; 56:10; 118:6). „Emberek” tmadtak rnk. Az „emberek” sz n. collectiv singularisban ll. Az ellensg csak „ember” (Zsolt 9:20k.; 12:9; 56:5.12; 118:6; 140:2; zs 31:3). Brmilyen hatalmasnak ltszik is az „ember”, nem rthat, ha az r van velnk. A 3. vers szerint az ellensg „lve nyelt volna el bennnket”. Az ellensg az egyni panasznekekben sokszor ll elttnk vadllatok kpben, amelyek el akarjk nyelni a hveket (Zsolt 22:14.22; 79:7; ld. mg zs 9:11; Jer 51:34). St a holtak hazja is el akarja nyelni az embert (Zsolt 55:16; zs 5:14). A 4. vers ms kpet hasznl: vizek radsrl beszl. A vers els fele alapjn a holtak hazjnak fenyeget vzradatra kell gondolnunk (Zsolt 32:6; 42:8; 69:3.16; zs 28:15). A vers msodik felben patakokrl van sz. Ezeknek a medre az v nagyobb rszben szraz (Jb 6:15–17; Zsolt 126:4). De a hirtelen eszs alkalmval megtelnek vzzel, s igen veszlyess vlnak. „tcsaptak volna lelknkn” – mondja a 4k. vers. Ehhez az 5. vers hozzteszi a „tajtkz vizek” kifejezst. A sz jelentsben benne van: „zubogva forrani”, emberekre vonatkoztatva pedig „orctlannak lenni”. Ez a blcsessgirodalom ismert szava, mely az ellensget erklcsi rtelemben is megblyegzi (Zsolt 19:14; 86:14; 119:21.51.69.78.85.122). A mitikus teremtstrtnet is beszl ggs, tajtkz vizekrl, melyeket a teremt Isten legyztt s korltok kz szortott (Jb 38:11; Zsolt 46:4; 89:10; 104:7).
Zsolt. 124,6–7. vers.
„ldott legyen az r!” – ez a kifejezs gyakran fordul el przai szvegekben is (Gen 24:27; Ex 18:10; 1Sm 25:32.39; 1Kir 1:48; 5:21; 8:56; 10:9). A zsoltrokban a hlaadst s az istendicsretet fejezi ki (Zsolt 28:6; 31:22; 41:14; 89:53; 106:48). A dicsret oka: az r „nem adott oda bennnket fogaik zskmnyul”. Itt az ellensg ismt vadllatok kpben ll elttnk, mint a 3. versben. Az ellensg fogairl is van sz a panasznekekben (Zsolt 3:8; 35:16; 57:5). A 7. vers madrhoz hasonltja a hveket, az ellensget madarszhoz, aki csapdt llt (Zsolt 91:3; 119:110; 140:6; 141:9; 142:4). A madr vdtelen s gyantlan: megltja a csaltket, s belerepl a csapdba. A csapda „sszetretett” – mondja a 7. vers. Ez passivum divinum: Isten cselekedetre mutat.
Zsolt. 124,8. vers.
Ez a vers szp hitvalls. Az r „neve” az r kijelentsnek nlklzhetetlen rsze. Ezt a nevet lehet segtsgl hvni, ezt kell ldani s magasztalni (Zsolt 20:8; 103:1; 113:1; 116:4.13.17; 118:10k.). az, Aki a jvben is segtsget tud adni. Megmutatta hatalmt: alkotta az eget s a fldet (Zsolt 115:15; 121:2).
Zsolt. CXXV. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaja: nemzeti bizalom-nek. A bizalom-motvum tkp. a panasznek egyik rsze volt. De ebben a zsoltrban a panaszt is tszvi a bizalom: a gonoszok uralma nem lesz tarts (3. vers). Az igazak s gonoszok sorsnak szembelltsa a blcsessgirodalom hatsa. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk. Szereztetsi ideje a fogsg utni kor.
Zsolt. 125,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 125,1b–2. vers.
A zsoltrr a Sion-hegyhez s Jeruzslemhez hasonltja a hveket. A Sion-hegy „nem inog meg, rkre fennll”, mert az r mindenfle tmadstl megvdi (Zsolt 46:6k.; 76:4–8; zs 17:12–14; 29:5–8). Jeruzslemet hegyek veszik krl. Ezeknek egy rsze magasabb a 743 m magas Sion-hegynl. Az Olajfk hegye ennl 66 mterrel, a tle szaknyugatra fekv Skopus (Cafin = kilthegy) 76, a Jeruzslemtl nyugatra lev domb 33 mterrel magasabb. A klt gy ltja, hogy ezek minden oldalrl vdik Jeruzslemet, s hirdeti, hogy az r is gy oltalmazza a Benne bzkat (Zsolt 34:8; Zak 2:9).
Zsolt. 125,3–5. vers.
Megtudjuk, hogy a zsoltrr korban gonoszok uralma alatt lt a np. Ezt jelenti a „gonoszsg jogara” (ms magnhangzkkal: gonosz[ok] jogara) kifejezs. Ez a jogar az „igazak sorsra” nehezedik. A „sors” sz itt a szent sorsvetssel kiosztott terletet jelenti, teht az egsz orszgot (Jzs 15:1; 17:1.14.17; 18:11; Zsolt 16:5; Mik 2:5). Az igazaknak nagy ksrtst jelent a gonoszsg (gonoszok) uralma: azt, hogy k is „kinyjtsk kezket a gonoszsgra”, k is bns eszkzkhz nyljanak. Ez lenne a szles t, ez lenne a knnyebb! De a zsoltrr kifejezi azt a remnysgt, hogy „nem nyugszik”, nem marad rkre az igazak „sorsn” a bns uralom. Az orszgot az igazak rklik (Zsolt 25:13; 37:9.11.29; zs 57:13; 60:21; 65:9; Mt 5:5). A 4. versben ppen ezrt knyrg: Tgy jt, Uram, a jkkal! Ebben az esetben a „j” csak a gonosz uralom megszntetst s az igazak, a hvek szabadtst jelentheti. A vers vge tiszta szveknek (tkp. egyenes szveknek) nevezi a hveket (Zsolt 7:11; 64:11; 94:15). Az 5. vers a hveket vja a ksrtstl. Ha meginognnak, ha „ferde utakra hajolnnak el”, akkor az r gy bnna velk, mint a gonosztevkkel. Nem nzn hv mltjukat (Ez 18:24). A hvek imdsgban krik az Urat, hogy ne a gonosztevkhz sorolja ket (Zsolt 28:3). Az igazak csak akkor remnykedhetnek ebben, ha maguk is minden erejkkel igyekeznek megmaradni az r tjn. Az jszvetsg is nagy veszedelemnek tartja a hit elhagyst (Zsid 6:4–7).
A zsoltr vgn lev jkvnsg tolds, tlterheli a verset (v. Zsolt 128:6). A gylekezet imdkozik Izrel bkjrt, s remnykedve vrja ezt az ajndkot az rtl (Zsolt 29:11; 85:9; 122:6–9; Ef 6:15).
Zsolt. CXXVI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt trtjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaja: nemzeti panasznek. Kzppontjban a 4. vers ll, amely knyrgs a np sorsnak jobbra fordtsrt. Eltte arrl szl a zsoltr, hogy mr volt egy nagy sorsfordulat: a babiloni fogsgbl hazatrhetett a np. A zsoltr vge azt a remnysget fejezi ki, hogy az r jra szabadtst ad. Ez olyan bizonyos, mint az, hogy a szraz vszak utn jn az ess vszak. A zsoltr keletkezsi ideje: a babiloni fogsg vge utni id, amikor a hazatrknek sok nehzsggel kellett megkzdenik.
Zsolt. 126,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 126,1b–3. vers.
A zsoltr bevezetse emlkezs a babiloni fogsgbl trtnt szabadtsra. Ennek emlke mg elevenen l a gylekezet szvben. Az els versben lev kifejezs nem a „fogsg” (sbh) szbl szrmazik, hanem a „visszatr” (sb) szbl; tkp. „fordulatot fordt” (Deut 30:3; Zsolt 14:7; 53:7; 85:2). Ez mindig abban az rtelemben veend, hogy az r jra fordtja (npe) sorst. A kifejezs itt armos vltozatban fordul el. A sorsfordulat rmt szerzett: olyanok voltunk, mint az lmodk (LXX: „mint a megvigasztaltak”; msok szerint: „meggygyultak”). Ha az r cselekszik, ujjonghatnak a hvek (Zsolt 63:6; 65:9). St, a tbbi np is elismerte, hogy az r „hatalmasan cselekedett”. Nem csfoltk tbb az r npt, mint addig (Zsolt 44:14–17; 79:4.10.12; 115:2; 123:3).
Zsolt. 126,4. vers.
Isten, Aki csodlatos szabadtst adott a babiloni fogsgbl, a sok bajjal kzd hazatrt gylekezetnek is tud segtsget, szabadulst adni. Az ember mindig szabadulsra szorul ember, az r pedig mindig ksz szabadtst adni. Ez a hit, ez a remnysg l a zsoltrr szvben, amikor gy szl: „fordtsd jra sorsunkat, Uram!”. Ez a kifejezs itt mr nem azt jelenti, hogy adj hazatrst a fogsgbl, hanem azt, hogy segts a jelen nyomorsgai kztt. Tudjuk pl., hogy a terms veken t nagyon gyenge volt (zs 59:9–11; Hag 1:6–11). Kls ellensg is zavarta a bks pt munkt (Ezsd 4–5. rsz). Volt oka a buzg knyrgsnek! A vers vge mr tvezet az 5k. versbe. A szraz vszakban sok patakmeder kiszrad. Az ess vszakban ezek hirtelen telnek meg vzzel. Itt azonban nem azon van a hangsly, hogy a hirtelen megradt patakok vize veszlyess vlik (Jb 6:15–17; Zsolt 124:4), hanem azon, hogy az es feldlst s majd termst ad, fordulatot hoz a szraz vszak utn.
Zsolt. 126,5–6. vers.
A 4b. vers gondolatt folytatja itt a zsoltrr. A httrben az kori keleti npek szoksai llnak. Egyiptomban ritulis srs ksrte a szntst s a vetst. Enlkl veszlyes lett volna barzdkat hastani a fldbe. Az mr ksbbi s felvilgosultabb rtelmezs, hogy a srs a terms bizonytalansga miatt trtnt. Aratskor pedig nevetst, ujjong rmt kvnt meg a rtus. A zsoltrban ez mr csak hasonlat, mely azt fejezi ki, hogy a gylekezetben most „srs”, szomor hangulat uralkodik a bels s kls bajok miatt. De ahogyan a fldnek, a termszetnek nem a blvnyok az urai (Jb 31:39b a „fld urairl” beszl; ld. mg zs 28:26.29; Hs 2:7k.), hanem egyedl az r, gy az Ura npnek s az egsz vilg trtnelmnek is. A nlklzs, a bajok, a „srs” ideje csak magvets. Elhozza az r az arats idejt is, amely ujjong rm ideje lesz (Zsolt 30:6; zs 54:7k.; Jn 16:20–22).
Zsolt. CXXVII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj tekintetben a blcsessgirodalomhoz tartoz kt mondssal van dolgunk (1–2. s 3–5. vers). A kt mondst az kapcsolja ssze, hogy az „pt”, vagy „hzat pt” (bnh) ige a hberben ktrtelm. Nemcsak hzptst jelent, hanem csaldalaptst is. Radsul az „pteni” ige s a „fi” fnv (bn) sszecseng a hberben; „megpttetni” = fit nyerni (Gen 16:2; 30:3). (Ld. mg Ex 1:21; Deut 25:9; Ruth 4:11; 1Sm 2:35 s klnsen 2Sm 7:11.27.) Az r „hzat pt” Dvidnak: tartss teszi a Dvidtl (Dvid „hzbl”) szrmaz kirlyok uralkodst. A zsoltr msodik fele mr ebben az rtelemben veend: a b gyermekldst az r adja. Keletkezsi id: a fogsg utni kor.
Zsolt. 127,1a. Vers. Ld. a bevezets 6. pontja alatt. – A zsoltrt azrt gondoltk Salamonnak, mert az 1. vers „hz” ptsrl beszl, s a „hz” templomot is jelent. Tovbb a 2. vers vgn az r „kedveltjrl” van sz, s ez Salamon neve volt (Jedidj, 2Sm 12:25).
Zsolt. 127,1b–2. vers.
Ebben a kt versben hromszor fordul el a „hiba” sz. Isten segtsge nlkl minden emberi erfeszts hibaval. Az ember fradsgos munkjrl ismtelten olvasunk a blcsessgirodalomban (Zsolt 90:10; Pld 31:7; Prd 1:3; 2:10k..18–23; 4:4.6–8; 5:14). A hzptsrl Jzus Krisztus is szl: megklnbztet homokra ptett hzat s ksziklra ptett hzat (Mt 7:24–27). A homokra plt hz az r nlkli emberi fradozst jelenti; ez meghisul. Minden emberi fradozs hibaval s eredmnytelen az r ldsa nlkl (Pld 10:22). A hzpts utn a vros rzsrl szl az 1. vers. A vros faln rk virrasztottak, figyelve, hogy nem kzeledik-e ellensg (zs 62:6; Ez 33:1–6). Az ers ellensgtl csak az r tudja megrizni a vrost (Zsolt 121:3k.); az emberi er nem elg. A 2. vers a kora reggeltl ks estig vgzett munkrl beszl (Gen 3:17.19; Zsolt 104:22k.). Ez mind kevs lenne, ha az r nem lenne bkez, Aki ingyen adja ajndkait (Zsolt 104:27;145:15k.; Mt 6:25–34). Ezt a 2. vers vge gy fejezi ki: „lmban” ad az r annak, akit szeret. Ezt a gondolatot Mk 4:26–29 magyarzza: a magvet elveti a magot, „azutn alszik s felkel”. Kzben a „mag sarjad s n”. (Az „lmban” szt msok az arm „siker, rang” szval azonostjk: „kedveltjnek sikert ad”.)
Zsolt. 127,3–5. vers.
A rgebbi idben Izrel fldjt neveztk rksgnek (Deut 4:21; 10:9; 12:12; Jzs 13:6 stb.). A zsoltrr a fiakat mondja rksgnek, mert k biztostjk a csald fennmaradst. A lenyok frjhezmenetelk utn frjk csaldjhoz tartoztak; a frj a mtkapnzen megvsrolta felesgt (Gen 31:14–16). Az anyamh gymlcsrl Gen 30:2; Deut 7:13; 28:4.11.18.53; 30:9 is beszl. A gyermekldst Isten tudja adni – vagy megtagadni (Gen 30:2). A gyermeket jutalomnak tartottk, a gyermektelensget csapsnak, bntetsnek (Gen 20:18). A bibliai idkben a frfiak korn nsltek s a nk korn mentek frjhez. Az „ifjkor fiai” a fiatal szlk gyermekei. A szlk mg megrtk gyermekeik felntt vlst. A npes csald vdelmet jelentett, ppen gy, mint a nyilak a tegezben. Ha a snemi asszony ezt mondja Elizeusnak: „n npem krben lakom”, ez azt jelenti, hogy biztonsgban l, oltalmazza t egsz rokonsga (2Kir 4:13). Ez az oltalom jogi gyekben szksges. Ha valakit ellensgei hamis vdakkal tmadtak meg a vros kapujban, meg tudtk t vdeni a felntt, erteljes fiak. Nem kellett alulmaradnia a vitban, nem kellett igaz gyvel is „megszgyenlnie”, mert mellette lltak fiai. Ezrt a blcsessgirodalom nyelvn boldognak mondja az ilyen embert a zsoltrr.
Zsolt. CXXVIII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfajt tekintve a blcsessgirodalomhoz tartozik. Itt van sz arrl, hogy az igazakat segti s oltalmazza az r (Zsolt 1:3; 91:3kk.; 112:2k.; Pld 3:13k.; 8:32kk.; 16:20; 28:14; 29:18). A blcsessgirodalom stlushoz tartozik az 1–2. versben elfordul dvzlet: „boldog(ok) mindazok”, „boldog vagy te” kifejezs is (v. Jb 5:17; Zsolt 1:1; 32:1k.; 34:9; 40:5; 41:2k.; 84:5k.; 112:1). A 127. s 128. zsoltrt dvzlet-zsoltrnak is neveztk. Az dvzlet a profn nyelvhasznlatbl kerlt a liturgiba. Mint a zsoltr vge mutatja, a papok dvzlik s ldjk meg a hazatr zarndokokat. A Kr. e. 587. vben bekvetkezett nemzeti katasztrfa hatsra az eredetileg egyni nekek is nemzeti, kzssgi rtelmezst nyertek (5k. vers). A zsoltr mr a fogsgbl trtnt szabadulsrl is tud (6–7. vers).
Zsolt. 128,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 128,1b–4. vers.
A zsoltrr az „Urat flket” mondja boldognak. Istenflk azok, akik llandan figyelnek az r parancsolataira, s azokat engedelmesen megtartjk (Zsolt 22:24; 25:12.14; 31:20; 34:8.10; 61:6; 66:16; 85:10). Jutalmuk nem nagy gazdagsg, fnyzs. A zsoltrrnak elg, ha valaki a keze munkjbl megl (v. 1Tim 6:8). Hiszen Izrel npe gyakran tapasztalta meg, hogy idegenek trtek be orszgba, s odalett a terms (Br 6:4). Az is elfordult, hogy a gazdagok kifosztottk a szegnyket (zs 5:8–10; Ez 22:29; m 2:6–8; 5:11k.; Mik 3:2k.). Ennek a bntetse lett a babiloni fogsg (Lev 26:16; Deut 28:30kk.). Amikor az r megkegyelmez npnek, a vlasztottak „munkjuk eredmnybl lhetnek” (zs 65:21–25). Ehhez jrul a b gyermeklds. A szl s az olajfa Knan jellegzetes termkei (Num 13:23k.; Deut 6:11; Zsolt 80:9kk.; zs 5:1kk.; Ez 15:1–8). Aki a sajt szlejben (s fgefja alatt) lhet, nyugodtan s biztonsgban l (1Kir 5:5; 2Kir 18:31; Mik 4:4). Az olajft kirlyukk akartk tenni a fk Jtm mesjben (Br 9:8k.). Zldell olajfhoz hasonltja az r npt (Jer 11:15k.); a hveket (Zsolt 52:10). A zsoltrr a „hz belsejben” lev felesget hasonltja term szlthz (a szlt nnem sz a hberben), az asztal kr teleped fiakat pedig olajfacsemetkhez. Mindez az rtl jv lds (4. vers; v. Zsolt 127:3–5).
Zsolt. 128,5–6. vers.
Az 5. vers els sora hinyos. Papi ldsmonds a vers eleje: „ldjon meg tged (ti. a hazatr zarndokok gylekezett) az r a Sionrl!”. A pap ltal mondott zrlds Zsolt 121:7k.; 125:5; 133:3-ban is elfordul. A iussivus utn az imperativusok kvetkezmnyt fejeznek ki: „…s meglthatod”, „…hogy meglthasd Jeruzslem jltt”. A hossz let, a csaldi let s a np krben lt let mind Isten ajndka. Ezrt knyrg a gylekezet (Zsolt 3:9; 29:11; 129:8), s ezt kldi az r a Sionrl (Zsolt 134:3).
Zsolt. CXXIX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–34. Mfaj tekintetben nemzeti hlanek, mint a Zsolt 124 (ld. mg Zsolt 66:8–12). A zsoltr msodik felt, az 5–8. verset nem tokmondsnak tartjuk („szgyenljenek meg”, „legyenek olyanok”), hanem bizalom-motvumnak. Az r, Aki megsegti hveit, meg fogja szgyenteni npe gyllit. Ezrt az rsmagyarzk egy rsze bizalom-neknek tartja a zsoltrt. A Zsolt 124-hez hasonlan ez a zsoltr is az egyni hlanekbl s panasznekbl mert; innen valk a hasonlatok (sznts, hztetn ntt f, arats). Ezeket vonatkoztattk Izrelre. Az nek a babiloni fogsg utni idbl val.
Zsolt. 129,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 129,1b–4. vers.
A prftk az Egyiptomban tlttt idt s a pusztai vndorls idejt neveztk Izrel ifjsga idejnek (Jer 2:2; 22:21; 32:30; Ez 23:3; Hs 2:17; 11:1). Izrel itt gy ll elttnk, mintha egyn lenne (v. zs 12:1–3; Jer 10:19–22; Mik 7:7–10). A „mondja ezt Izrel” felszlts Zsolt 124:1-ben is megtallhat (ld. mg Zsolt 118:1–4). Izrelt sokat gytrtk ellensgei. Voltak kztk nagy npek: egyiptomiak, asszrok, babiloniak, perzsk; voltak kisebb npek is: armok, filiszteusok, edmiak, mbiak. A 3. vers az igavon jszghoz hasonltja Izrelt, melynek htn a ktelek s az ostorcsapsok hossz barzdkat hastottak. Ha a 2. vers diadalmasan kimondja: „mgsem brtak velem”, ez nem Izrel sajt erejnek ksznhet, hanem egyedl az rnak. Az r „elvgta a bnsk ktelt”, azaz: a ktelet, amellyel a jszg az ekt hzza. Ezzel a jszg szabadd vlt (v. Lev 26:13; zs 9:3; Ez 34:27). A zsoltr a szabadtsrt ldja az Urat. Igazsgos az r! Igazsga a trtnelemben vghezvitt szabadt tetteket jelenti (Deut 33:21; Br 5:11; 1Sm 12:7; Zsolt 48:11k.; 103:6).
Zsolt. 129,5–8. vers.
Az 5. vers els fele az egyni panasznekbl val: a bnsk megszgyenlnek, meghtrlnak (Zsolt 9:4k.; 35:4; 40:15). A bnsket a vers msodik fele Sion gyllinek mondja. Akik Siont, az r lakhelyt gyllik, magt az Urat gyllik, s Vele magval llnak szemben. ppen ezrt remli a zsoltrr, hogy kudarcot vallanak s elpusztulnak. Olyanok lesznek, mint a palesztinai hzak lapos tetejn ntt f. A tet gerendin lev kevs fldben ugyan kin a f, de a forr napon elszrad (2Kir 19:26 = zs 37:27; Zsolt 37:2). Nem kerl sor arra, hogy learassk. Nem hoz termst, mint a j fld, ahol az aratk marokra fogtk a kalszokat, sarlval levgtk s ruhjuk „keblbe”, vn felli bls rszbe (ezt jelenti a hber hcen sz) gyjtttk. Ez a hasonlat azt fejezi ki, hogy a bnsk lete eredmnytelen lesz (Mt 13:40–42; Jel 14:14–20). A 8. versben vltozik a kp. Itt a bnsk nem az aratnival, hanem az aratk. Szoks volt az aratkat ldsmondssal ksznteni, nekik bsges termst, az r ldst kvnni (Ruth 2:4). A bnsk, Sion gylli nem rszeslnek ilyen ldskvnsgban, s nem rszeslnek az r ldsban sem. Nem nyugszik meg „rajtuk” (gy olvasand sok bibliai kzirattal egytt a 8b. vers) az r ldsa (v. Num 6:27) (ennek sz szerinti fordtsa: gy helyezzk az n nevemet Izrel fiaira, s n megldom ket). Az r ldsa nlkl buks s megszgyenls lesz az ember sorsa.
Zsolt. CXXX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Az egyhzi hagyomny a ht bnbnati zsoltr egyiknek tartja (Zsolt 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143). Mfaj tekintetben egyni panasznek. Pontosabban a panasznek egyik motvuma, a bnbnat s Isten bnbocst irgalma lett itt nll zsoltrr. Ezrt nevezte Luther Mrton ezt a zsoltrt „pli zsoltrnak” (Psalmi paulini: 32; 51; 130; 143). Ksbb a zsoltrt Izrelre vonatkoztattk (7k. vers). Ez a fogsg utni idben trtnt.
Zsolt. 130,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 130,1b–4. vers.
A mlysg s sttsg a hall terlete (Zsolt 63:10; 88:7; 107:10). A halott ide „leszll” (Zsolt 28:1; 30:4.10; 88:5; 115:17; 143:7). Itt mly vizek vannak (Zsolt 69:3.15; zs 51:10; Ez 27:34; Jn 2:4). Hallos veszlybl kilt a zsoltrr az rhoz, s imdsga meghallgatsrt knyrg. Hiszi s tudja, hogy az r hallja a knyrgst (Zsolt 5:2; 17:1.6; 31:3; 54:4; 55:2; 71:2; 86:1). Bnbocsnatrt knyrg, mert a zsoltrr bnsnek tartja magt s minden embert (1Kir 8:46; Jb 4:17; 15:14–16; 25:4–6; Zsolt 143:2; Rm 3:20; Gal 3:22). Ha Isten szmon krn a bnt, egyetlen ember sem bizonyulna rtatlannak. De „Nla van a bocsnat”: ksz megbocstani. Azonban a bnbocsnat nem arra val, hogy az embert knnyelmv tegye, s tovbbi bnk elkvetsre adjon mdot. A bnbocsnat clja a 4. vers szerint az istenflelem! A bocsnatot nyert bnsnek hitre kell jutnia, s hlbl Isten Igjre figyel, Isten parancsolatainak engedelmes letet kell lnie (Zsolt 25:12.14; 34:12). (A vers utols szavt [„hogy fljenek tged”] a LXX „trvnyed kedvrt”-nek olvasta.)
Zsolt. 130,5–6. vers.
Ezek a versek a zsoltrr remnyked vrakozsrl szlnak. Jobban vrja az Urat, mint az rk a reggelt. A reggel az isteni segtsg rkezsnek az ideje (Zsolt 46:6; 90:14; 143:8). A zsoltrr az r Igjt vrja. Ha az r nma maradna, ldozatul esnk a mly vizeknek, a hallos veszlynek (1. vers; Zsolt 28:1; 35:22; 39:13; 83:2; 109:1). De ha az r megszlal, ha Igt ad, akkor vge lesz a veszlynek. Az r bnbocst Igje teljes megoldst, letet ad (2Sm 12:13; Zsolt 107:20; 119:81.114.147; Mt 9:2). A bibliai remnysg az r igjre, gretre tmaszkodik, s nem emberi tervek megvalsulsban bzik. (Az 5. vers utols szavt a LXX a 6. vershez kapcsolja s egyes szm 3. szemlybe teszi: „vr a lelkem az rra”.)
Zsolt. 130,7–8. vers.
Az nek befejez sora a 7b. vers: „mert az rnl van a szeretet, gazdagon van Nla a megvlts”. Ez a vers is bizonytja, hogy milyen slyos tveds az „szvetsg Istent” bosszll viharistennek tartani, s csak az jszvetsgnek tulajdontani a kegyelmes Istenrl szl bizonysgttelt. A 7a.8. vers az eredetileg az egynrl szl zsoltrt Izrelre terjeszti ki. Izrelnek is az rra kell „vrnia”. Benne kell remnykednie, hiszen csak ad megvltst. A megvlts elssorban nem fldi szenvedsektl s prbattelektl val szabadulst jelent, hanem a 8. vers vge szerint „minden bntl” val megvltst, azaz teljes bnbocsnatot. Ez az rmzenet sszekti az szvetsget az jszvetsggel (Jer 31:34; Mt 9:2; Mk 2:5; Jn 8:11).
Zsolt. CXXXI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Rvidsge miatt nem knny megllaptani a zsoltr mfajt. Lehet bizalom-neknek tartani. Ilyenek pl. Zsolt 16; 23; 62. Ebben az esetben fel kell tteleznnk, hogy a zsoltrr valaha felfuvalkodott volt s nagy krsekkel, ignyekkel fordult az rhoz; de az r szenvedsekkel alzta meg t. De lehet arra is gondolni, hogy a zsoltrr, a templomba rkez zarndok n. negatv gynst tesz: elmondja, hogy milyen bnktl vakodott (Deut 26:13k.; Zsolt 15:3.5; 24:4). Ebben az esetben az n. „kapu-liturgia” tekintend a zsoltr htternek. Megemltend mg, hogy a zsoltr benssges, meleg hangja s a szveg pontos fordtsa jabb magyarzk szerint arra enged kvetkeztetni, hogy ezt a zsoltrt n, desanya rhatta. A fogsg utn az egyni nekek nagy rszt Izrelre vonatkoztattk (3. vers).
Zsolt. 131,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 131,1b–2. vers.
„Nem magas a szvem.” Ezt a kifejezst az j fordts Biblia a „felfuvalkodni” igvel adja vissza (2Krn 26:16; 32:25; Pld 18:12; Ez 28:2). A „szemeim nem magasak” kifejezst Zsolt 18:28 kevly tekintetnek, Zsolt 101:5 nagyraltnak (sz szerint: „magas szem”), Pld 6:17 pedig nagyravgynak fordtja. A vers msodik fele ms szavakkal is elmondja ugyanezt: a zsoltrr nem trekszik nagy dolgokra, olyanokra, amik „nehezek” neki, amiket nem tud elrni. Joggal utalnak az rsmagyarzk Zsolt 128-ra, ahol a hv ember megelgszik azzal, hogy keze munkjbl lhet s eltarthatja csaldjt. Nem vgydik nagy gazdagsgra, magas rangra s ellensgei legyzsre. A 2. vers pontos fordtsa gy hangzik: „Hanem csittottam s csendestettem lelkemet, mint az anyjn lev gyermeket; mint a rajtam lev gyermek, olyan az n lelkem”. Ebbl kvetkeztettek arra, hogy desanya rta ezt a zsoltrt, aki magval vitte a zarndoktra a gyermekt is. Amilyen boldog s nyugodt az a gyermek, akit megszoptatott, elcsendestett az desanyja, olyan boldogsgot rez a zsoltrr az r kzelben. Azeltt „kiltott”, imdkozott, panaszkodott; de az r boldog rmre vltoztatta a szomorsgot.
Zsolt. 131,3. vers.
A zarndoknek zr verse az egyn tapasztalatt a npre, a gylekezetre terjeszti ki. Egyttal felszltja a gylekezetet arra, hogy remnykedjk az rban (Zsolt 62:9; 115:9–11; 130:7).
Zsolt. CXXXII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a zarndoknekek kztt trtjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 120–134. Mfaj tekintetben a kirly-zsoltrokhoz tartozik (Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 72; 89; 101; 110; 132; 144). Klnbzik a tbbi zarndoknektl, melyek mgtt az egyszer np lete ll: vets s arats, csaldi let s gyermeklds stb. Itt kt ftmt tallunk: Dvid kivlasztst s Sionnak, az r lakhelynek a kivlasztst. Ezek mgtt 2Sm 6. s 7. rsze ll: a lda Jeruzslembe vitele s Ntn prfcija. Sok a hasonlsg a Zsolt 89-cel is. Azonban itt mr nincs sz arrl, hogy Dvid Isten fia, mint Zsolt 89:27k.-ben. Van sz viszont a papokrl (9. s 16. vers): k riztk a lda Jeruzslembe vitelrl szl tradcikat, s k idztk a Dvid kivlasztsrl szl greteket is. Felttelezhet, hogy „a hetedik hnapban, az nnepen” (1Kir 8:2) mindezt el is adtk. A szent hagyomnyok feleleventse a fogsg utn, a msodik templom felplse utn klnsen is fontoss vlt. A zsoltr f mondanivalja a 13. versben tallhat: Siont vlasztotta ki az r, azt kvnta lakhelyl.
Zsolt. 132,1a. vers.
Ld. a bevezets 6. pontja alatt.
Zsolt. 132,1b–10. vers.
A zsoltr els fele pap ltal mondott imdsg. gy kezddik: „Emlkezz, Uram, Dvidra!”. Ez azt mutatja, hogy Dvid kora mr rgen elmlt. A fogsgban s a fogsg utni idben krtk az Urat arra, hogy emlkezzk (Zsolt 74:2.18; 89:48.51; 137:7; JSir 3:19; 5:1). Dvid „viszontagsgait” a LXX ms magnhangzkkal olvasta s „szeldsgnek” (kegyessg, alzat) rtette. A hber szveg alapjn arra kell gondolni, hogy Dvid szenvedett, amikor az r a templom helyt kijellte (2Sm 24), fradozott a templompts elksztsn, a szvetsgldt megkerestette s Jeruzslembe vitette, s sok megalztatsban is rsze volt. A 2. vers klti tlzssal azt mondja, hogy Dvid eskvel tett fogadalmat az rnak a templomptsre. Megfogadta, hogy nem megy be „hznak storba” s nem alszik addig, amg meg nem tallja az r hajlknak helyt. Errl az eskrl s fogadalomrl a trtneti knyvek nem adnak hrt. Ksbbi klti s legends feldolgozssal van dolgunk. Dvid „fogadalma” mgtt Uris trtnete ll (2Sm 11:9–11). A 2. s 5. versben lev istennv igen rgi: Gen 49:24; zs 49:26; 60:16; v. zs 1:24. A „hajlk” sz szakrlis intensiv pluralisban ll (Zsolt 43:3; 46:5; 84:2).
A 6. versben a zsoltrr azokat az embereket beszlteti, akiket Dvid elkldtt, hogy keressk meg a szvetsgldt. Visszatrve elmondtk, hogy elbb Dvid szlfldjn, Efratban, azaz Betlehemben kerestk (Ruth 4:11; Mik 5:1), mert azt hallottk, hogy ott van. Vgl Jaar mezin talltk meg (ez Kirjat-Jearim rvidebb, klti neve 1Sm 7:1k.). A 7. versben mr azok szlalnak meg, akik elzarndokoltak Jeruzslembe, az „r hajlkaiba” (jra intensiv pluralis, mint az 5. versben), s leborultak az r „lbnak zsmolya” eltt (Zsolt 95:6; 100:4). Az r lbainak zsmolya 1Krn 28:2; Zsolt 99:5 szerint a szvetsglda; zs 66:1; Mt 5:34 szerint a fld; JSir 2:1 s Ez 43:7 szerint Jeruzslem. A 8. versben Num 10:35 szavaival szltjk fel a papok az Urat, hogy keljen fel s menjen „nyugalma helyre” s „hatalmas ldja”. Itt nneplyes processira. kell gondolni, melyben a ldt a templomba viszik (Zsolt 24:7–10; 68:25–28). A szvetsglda telve volt az r hatalmval: aki illetktelenl belenzett vagy rintette, meghalt (1Sm 5:1–12; 6:19; 2Sm 6:6k.).
A 9. vers imdsgos krs. A papok gy ltik magukra az igazsgot, mint valami ruht (zs 11:5; 61:10). Az igazsgrl, nemcsak mint elvont fogalomrl tud beszlni az szvtsg, hanem dologi rtelemben is pl. mint a trn tmaszrl (Zsolt 89:15; 97:2). A papok „igazsga” s a hvek rme „Dvidrt”, az r szolgjrt valsulhat meg (Zsolt 78:70; 89:4; 144:10). Dvidrt hallgatja meg az r Dvid utdainak, a felkent kirlyoknak a knyrgst: nem utastja el, nem veti el ket (1Kir 11:13). A zsoltr 8–10. verst 2Krn 6:40–42 Salamon templomszentelsi imdsghoz kapcsolja, mint annak zr rszt.
Zsolt. 132,11–18. vers.
A zsoltr msodik fele az r greteit tartalmazza, feleletknt az 1–10. versben elhangzott imdsgra. A 2. versben Dvid eskjrl van sz, a 11. versben az r eskjrl. Mindkett klti tlzs: a trtneti knyvekben nincs sz eskrl, csak gretrl (2Sm 7:12–16). Az gret Ntn prfcijban mg nincs felttelhez ktve. Akkor is rvnyes, ha Dvid utdai vtkeznek. A zsoltrban mr felttelesen hangzik az gret. Csak akkor maradhatnak Dvid utdai Dvid trnjn, ha megtartjk az r szvetsgt s intelmeit. Ezek a szavak s ez a gondolat a deuteronomiumi teolgia hatsa (Deut 11:26–28; 28:1kk..15kk.; 30:15–18). Hasonlkppen deuteronomiumi tants Sion kivlasztsnak gondolata. Deut 12:5–26:2-ben, a trvnygyjtemnyben hsz alkalommal fordul el ez a kifejezs: „az a hely, melyet kivlaszt Istenetek, az r, hogy… ott lakjk”. Ez az „nyugalmnak helye”, miutn a szvetsglda hossz ideig „storban s hajlkban jrt” (2Sm 7:6). A trtnszek vlemnye szerint Dvid politikai gniusznak bizonyult, amikor Jeruzslemet tette fvross. Jeruzslem Izrel s Jda hatrn volt, s mint knani vros, egyikhez sem tartozott. Amikor Dvid a szvetsgldt ide vitette, Jeruzslemet az orszg vallsos kzpontjv tette. De a zsoltr az r kivlaszt akaratt magasztalja. kvnt itt lakni! Jeruzslem nem azrt szent, mert mr a honfoglals eltt is kultuszhely volt (Gen 14:18–20), nem is azrt, mert Dvid meghdtotta, hanem azrt, mert az r kivlasztotta (Zsolt 78:68; 87:2). Innen rad lds a np szegnyeire: k az r klns oltalmban s gondvisel szeretetben rszeslnek. A 16. vers hasonlt a 9. vershez. Itt azonban az r maga „ltzteti szabadtsba” (mint valami ruhba) a papokat, a hvek pedig „ujjongva ujjonganak” (eszerint javtjk a 9. verset is; infinitivus absolutusos szerkezet). A 17. vers jra Dvidot emlti (mint az 1. s 10. vers), akinek az r „szarvat sarjaszt”. A szarv felemelse a diadalmas er jele (1Sm 2:10; Zsolt 75:5k.; 89:18; 92:11; 148:14). Dvid hznak mcsesre vigyz az r (1Kir 11:36; 15:4; 2Kir 8:19; 2Krn 21:7). Amelyik hzban kialudt a mcses, az lakatlann vlt. De az r nem hagyja kialudni „felkentjnek, mcsest”, megtartja Dvid utdait. A 18. vers ketts dvgret. Els fele az ellensg megszgyentsrl szl: maga az r „ltzteti szgyenbe” (Jb 8:22; Zsolt 35:26; 109:29). Itt a 9. s 16. versben lev kifejezs tallhat, de negatv tartalommal. Az gret msodik fele a Dvid hzbl szrmaz kirlyok tarts uralmrl szl: a „felkenten” ragyog a diadm (2Sm 1:10; 12:30; 2Kir 11:12; Zsolt 21:4), a kirlyi hatalom jele.
|