Zsoltr. CXVI. ZSOLTR
Ez a zsoltr hlanek. Bibliai kziratok, a LXX s Hieronymus a 10. verset j zsoltr kezdetnek tartjk, teht a 116. zsoltrt kt zsoltrnak gondoljk. Nhny rsmagyarz is gy vli, hogy a zsoltr els felben a meggygyult beteg, a zsoltr msodik felben a hamis vdakkal illetett vdlott ad hlt az rnak. Azonban betegsg s emiatt elszenvedett tmadsok ms zsoltrokban is olvashatk. Az is elfordul, hogy a zsoltrr ktszer mondja el panaszt (Zsolt 22). A zsoltr gondolatmenete nem folyamatos. Hlaldozatrl, fogadalomrl hromszor is van benne sz (2.12–14.17–19. vers). A szvege tbb helyen is javtsra szorul. A szereztetsi id a ksi, a fogsg utni kor. A 7.12. s 16. versben armos kpzs birtokragok fordulnak el.
Zsolt. 116,1–2. vers.
A hlanek bevezetse deuteronomiumi hatst mutat. Itt olvasunk ismtelten arrl, hogy az r szeretetet vr hveitl (Deut 6:5; 10:12; 11:1; 19:9). (Az 1. versben a „hangom” sz birtokragja trlend LXX s ms rgi fordtsok alapjn.) A zsoltrr azrt ad hlt, mert az r „felje fordtotta flt”, meghallgatta imdsgt (Zsolt 5:2; 17:1.6; 31:3; 54:4; 55:2k.; 71:2). A 2. vers vgn „napjaimban kiltok” (j fordts: t hvom segtsgl, amg lek) helyett a szr fordts „kiltsom napjn”-t olvas (= amikor Hozz kiltottam).
Zsolt. 116,3–4. vers.
A hlanekben a zsoltrr elbeszli az tlt nyomorsgot. Ezek a versek Zsolt 18:5–7a-ra emlkeztetnek. A hall „ktelei” hurkok, csapdk. A hall vadszknt vagy madarszknt leselkedik az emberre (ld. mg Zsolt 119:61; 140:6). A kvetkez flsor a holtak hazjnak „szorongatsrl” beszl. A zsoltrr – taln betegsg miatt – mr a hall kzelben rezte magt. Idzi azt az imdsgot, amit ebben a helyzetben mondott. Segtsgl hvta az r nevt (Zsolt 79:6; 80:19; 99:6; 105:1), s azt krte, hogy az r mentse meg az lett (ezt jelenti itt a „lelkemet” sz).
Zsolt. 116,5–9. vers.
Az 5. vers kibvti a liturgiban gyakran hasznlt mondst: „kegyelmes s irgalmas az r” (Ex 34:6; Zsolt 86:15; 103:8; 111:4). Hozzteszi azt is, hogy igazsgos. Isten az tletnek is Ura. tletvel igazsgot szolgltat szenved, ldztt hveinek (Zsolt 9:10; 12:6; 14:6; 18:20; 35:10b; 140:13). Klnsen is remnykedhetnek irgalmban az „egygyek”, a becsaphat s tapasztalatlan emberek (Zsolt 19:8; 119:130). A zsoltrr is ezek kz sorolja magt; azt lltja, hogy elesett, „kicsi” (Zsolt 79:8; 142:7). De megsegtette az r, s most mr a sajt lelkt biztatja: „lgy jra nyugodt, lelkem!”. Hasonl a Zsolt 42:6; 103:1k.: a zsoltrr nmagt buzdtja Istenbe vetett bizakodsra, ill. az hls magasztalsra. A 8. versben a LXX alapjn „megmentettl” helyett „megmentett” olvashat. Az r a hall szorongatsbl kimentette hvt, s megengedte, hogy „az r eltt jrjon” (Gen 17:1; 24:40; 48:15; Zsolt 56:14) az lk fldjn (Zsolt 27:13; 52:7; 142:6). (A „fld” sz a hber szvegben tbbes szmban ll; a LXX s a szr fordts megrizte a helyesebb, egyes szm vltozatot.)
Zsolt. 116,10–11. vers.
A hber kziratok egy rsze, a LXX s Hieronymus a 10. verset j zsoltr kezdetnek tartja. A „hittem” sz magban ll; ezrt az rsmagyarzk a legtgabb rtelemben az rba vetett hitre gondolnak. gy idzi ezt a verset 2Kor 4:13 is. Ehhez a hithez hozztartozik a bizalom is, hogy a hv ember a panaszt az rhoz viheti: „nagyon nyomorult vagyok!”. A nyomorsg oka az embertrsak magatartsa; a zsoltrr mr gy gondolta, hogy minden ember hazug (itt a LXX tvesen „hazugsgot” mond. A hber participium jobb). De ezt a zsoltrr „elhamarkodottan”, nagy lelki felindulsban mondta. Csaldott embertrsaiban. Megtanulta, hogy nem j bennk bzni (Zsolt 56:5.12; 62:10; 118:9; 146:3k.).
Zsolt. 116,12–14. vers.
A kapott nagy jttemnyrt felbredt a zsoltrr szvben a hla. A 12. vers klti krdssel kezddik: „Mivel viszonozzam…?” Ugyan mit fizethetne az az ember, aki az lett kapta vissza? Zsolt 49:8.9 szerint ezrt nem tud adni mlt rat az ember. De a hlaad istentiszteleten, amelyhez hlaldozat s kzs ldozati lakoma is tartozott, felemelhette a hlaads kelyht. Az jszvetsg az rvacsorai kelyhet mondja hlaads poharnak (1Kor 10:16). A 13. vers vgt nehz lefordtani: „az r nevt kiltom”. Legtbbszr „segtsgl hvom”-nak szoktuk fordtani. Azonban itt hlaadsrl s az r nevnek az istentiszteleten trtn magasztalsrl van sz. Ennek a magasztalsnak, a bajban tett fogadalom teljestsnek „az egsz np” eltt, a gylekezet kzssgben kell vgbemennie (Zsolt 22:23.26; 34:3; 40:10k.; 109:30; 111:1).
Zsolt. 116,15–16. vers.
A hallos veszlybl megmentett ember megismerte a szabadt Istent: „drga” az szemben hvei halla. (A „hall” sz mgtt ll si accusativus-vgzds itt csak a klti stlus jele.) E mgtt a kifejezs mgtt az a htkznapi nzet ll, hogy amit az ember drgnak tart, azt nem veszi meg. Isten szmra nem kzmbs hvei sorsa; meghallgatja imdsgaikat, s megmenti ket a halltl (Zsolt 16:10k.; 30:10; 72:14). A zsoltrr az r szolgjnak nevezi magt (Zsolt 19:12.14; 27:9; 31:17; 69:18; 86:2). Azt jelenti ez, hogy az rhoz tartozik, az oltalmban van. St az r „szolgllenynak fia”. Ez egyrszt a zsoltrr alzatt fejezi ki: az r legkisebb szolgja. Msrszt a „szolgl fia” a „hznl szletett” szolga (Gen 14:14; 17:12; Ex 23:12; Zsolt 86:16) klnsen is kzeli kapcsolatban llt urval. Az jszvetsg is rtkeli azt, ha valakinek mr a szlei is hitben ltek (2Tim 1:5).
Zsolt. 116,17–19. vers.
A 17. vers a hlaldozat bemutatsrl beszl. Ehhez tartozott a hlaads kelyhnek a felemelse is (13. vers; a kt vers vgzdse is azonos). A hlaldozatnak igen fontos rsze volt az r nevnek emltse (Luther „hirdets”-nek fordtja), s a gylekezet eltt elhangz bizonysgttel, a fogadalom teljestse (Zsolt 22:26; 40:7–11; 50:14k..23; 56:13; 61:6.9; 65:2; 100:4; 107:1–32). A 18. vers azonos a 14. verssel: A 19. vers szerint a hlaad istentisztelet Jeruzslemben, a templom udvarn ment vgbe. Boldog az, aki ott lehet (Zsolt 65:5; 135:2).
Zsolt. CXVII. ZSOLTR
Ez a legrvidebb zsoltr a Zsoltrok knyvben. A bibliai kziratok egy rsze nem is tartja nll zsoltrnak, hanem a Zsolt 116-hoz kapcsolja. Ms kziratok a Zsolt 118 kezdetnek tartjk. Rvidsge ellenre megvannak benne a himnusz szksges alkotrszei: az 1. vers az imperativusos bevezets, a 2. vers a „mert”-tel kezdd megokols. Hasonl rvid himnusz olvashat Ex 15:21-ben is („Mirjm neke”). A himnusz kort meghatrozza, hogy „msodik” zsais igehirdetsnek hatsa tkrzdik benne.
Zsolt. 117,1. vers.
A bevezets „minden nemzetek… minden npek” az r magasztalsra szlt fel. Br ez a felszlts elhangozhatott az istentiszteleten, ott a npek nincsenek jelen, a felszltst nem halljk. A felszlts mgtt az a hit ll, hogy az r minden np Ura. A npeknek meg kell ismernik az „tjt”, „szabadtst” (Zsolt 67:3; 83:19; 98:2; zs 40:5). Isten npnek kiemelt szerepe van a npek kztt: bizonysgot kell tennie az r csodlatos tetteirl (Zsolt 9:12; 96:3; 105:1); st fel kell szltania a npeket az r magasztalsra (Zsolt 22:28–32; 47:2k..6–10; 66:8; 72:11).
Zsolt. 117,2. vers.
A f rsz az istendicsret megokolst tartalmazza. A npek ltjk, milyen hatalmas dolgokat vitt vghez az r Izrellel. Errl ismerik meg az szvetsgi hsgt, igjnek megbzhatsgt. A zsoltr vgn ll felszltst („Dicsrjtek az Urat!”) egyes bibliai kziratok a Zsolt 118-hoz kapcsoljk.
Zsolt. CXVIII. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak f rsze egyni hlanek, melyben a zsoltrr egyes szm 1. szemlyben beszl az tlt szabadtsrl. Ez a hlanek a gylekezeti hlaad liturgia keretben ll elttnk, melyben klnbz csoportok adjk t egymsnak a szt (responsorium; 1–4. s 22–29. vers). A 22kk. versekben tbbes szm 1. szemly az alany. Tvesnek bizonyult az a nzet, hogy ez a zsoltr kirly-nek; ez a 10–12. versen alapult. Van a zsoltrban a blcsessgirodalomhoz tartoz szakasz (8k. vers) s n. „kapu-liturgia” is (19k. vers). A zsoltr szvege nhny helyen javtsra szorul. Szereztetsi ideje fogsg utni. Ez a zsoltr egyike az jszvetsg ltal legtbbszr idzett zsoltroknak.
Zsolt. 118,1–4. vers.
A hlaad liturgia himnikus stlusban kezddik. A papok felszltjk az r magasztalsra Izrelt, ron hzt s az istenflket (Zsolt 115:9–11). Izrel Isten npnek megtisztel neve, a np egszt jelenti. ron hza a papok, az istenflk pedig az istentiszteleten tnylegesen jelen lev gylekezet (Zsolt 22:24.26; 31:20; 66:16). A hvek feladata az r magasztalsa (Zsolt 33:1; 106:1; 107:1; 135:19k.). A iussivusos felszlts („mondja ht!”, „mondjk ht!”) is gyakran elfordul (Zsolt 35:27; 66:3; 96:10; 107:2). A hlaad liturgia az egyes csoportok vltakoz nekvel kezddik.
Zsolt. 118,5–21. vers.
Az 5. verstl olvashat a hlanek elbeszl rsze. Nyomorsgbl tgas trre vitte a zsoltrrt az r. Hasonlatok ezek, nem szksges sz szerinti rtelemben venni (a „nyomorsg” sz nem „brtnt” jelent). A szabadtst „kilts” elzi meg, vagyis imdkozs; ezt meghallgatta az r. A zsoltrrk bznak az imdsg meghallgatsban (Zsolt 5:2; 17:1.6; 31:3; 54:4; 55:2k.; 71:2). Bizalom-motvum a 6. vers is: „nem flek” (Zsolt 3:7; 23:4; 27:3). A vers msodik fele: „ember mit rthat nekem?” elfordul Zsolt 56:12-ben is. A 7. vers nem gy fordtand, hogy ott van az r a „segtim kztt”, hanem az igazi segtm. A vers vgn megtudjuk, hogy az r ellensggel, „gyllkkel” szemben segtette meg hvt gy, hogy elgttellel tekinthet rjuk.
A 10–12. vers a npek tmadsrl beszl. gy vettk krl a zsoltrrt a „npek”, mint a mhek. Lehet, hogy ez eredetileg kirly-nekekhez tartoz gondolat volt, a zsoltrokban azonban egynekrl is olvassuk, hogy sokan vannak ellensgei (Zsolt 3:2k.; 27:3; 43:1). A tmads elhrtsa csakis „az r nevben”, az r nevnek segtsgl hvsval s az segtsgvel lehetsges. Akkor a tmadk „kialszanak, mint a tvisbokor tze” (12. vers). Az r „neve” oltalmazza a hveket (1Sm 17:45; Zsolt 20:8).
A 13. versben a LXX szvege jobbnak ltszik: „eltasztva eltaszttattam” (a hber szveg helyett: „eltasztva eltasztottl”). A passivum itt az ellenfeleket jelenti. Velk szemben az r segtette meg hvt (13b. vers). Ezrt szlal meg a hlaadnek: „Erm (forrsa) s nekem (trgya) az r” (Ex 15:2; zs. 12:2; jabb kutatsok alapjn: oltalmam s erm az r).
A 15–16. vers a diadalnek stlusra emlkeztet. A diadalnek rgi idben az „igazak straiban” hangzott el. Diadalnek Br 5. rsz; 16:23k.; ld. mg 1Sm 18:7. A rgies kifejezsek itt a hlaad gylekezet rmt fejezik ki: az r jobbja felemelt (a LXX hozzteszi: engem), az r karja hatalmasan cselekedett ppen gy, mint azokban a hborkban, amelyekben hajdan diadalt adott npnek az r. A 17. vers pontosan megmondja, mit lt t a zsoltrr: hallbl mentette meg t az r. A hlaadshoz hozztartozik az r csodlatos tetteinek elbeszlse a gylekezet eltt (Zsolt 9:2; 26:7; 66:16; 73:28; 75:2; 107:22). A 18. vers szerint a szenvedst nevel, tisztt szndkkal bocstotta hvre az Isten. Ez a gondolat Elh beszdben fordul el: Isten szenvedssel fegyelmezi az embert (Jb 33:19kk.; 36:9k..15; v. Zsolt 66:10; 119:67.71; Pld 3:11k.). gy menti meg a szenvedsnl is nagyobb bajtl: a halltl.
A 19. versben a zsoltrr a kapu reit szltja meg: „Nyisstok ki nekem az igazsg kapuit!”. Ahogyan vannak kapui a hall hazjnak (Zsolt 9:14; 107:18; Mt 16:18), vannak kapui az „igazsg”, az dvssg terletnek is. Fontos volt a kapukon val tvonuls! Az els kapu („az igazsg kapuja”) a templom udvarba vezetett. Innen lpcs vezetett a fels udvar kapujhoz, az „r kapujhoz” (20. vers). Ezen tmenve lehetett a templomhoz jutni. Ide csak „igazak” mehettek be (zs 26:2): olyanok, akik megfeleltek az erklcsi kvetelmnyeknek (Zsolt 24:3–5; 50:16–21; zs 1:10–17; m 5:21–24). A hlaads oka a bajban mondott imdsg meghallgatsa, a szabadts.
Zsolt. 118,22–29. vers.
A 22k. vers kzmondsszeren fogalmazza meg a tanulsgot, amely a zsoltrr bizonysgttelbl levonhat. Az ptk „megvetettek” egy kvet. A httrben a palesztinai viszonyok llnak. Itt nem tglt hasznltak az ptshez, hanem termskvet. Ezt gy illesztettk bele a falba, hogy minl kevesebbet kelljen faragni. Az egyik k sehova sem ltszott jnak; vgl kiderlt, hogy ppen a legfontosabb helyre, a sarokra val. A sarok egyesek szerint kt fal tallkozst, msok szerint a boltv zrkvt jelenti. A zsoltrrrl is lemondtak mr ismersei. De az r jra fordtotta sorst, s a gylekezet megbecslt tagja lett. Azt is ltjuk, hogy itt mr nem a zsoltrr beszl, hanem a kzssg (nevben a pap): csodlatos a mi szemeink eltt. Ezt a verset az jszvetsg Jzus Krisztusra vonatkoztatja (Mt 21:42; Mk 12:10k.; Lk 20:17; ApCsel 4; 11; Ef 2:20; 1Pt 2:7).
A 24k. vers azt mutatja, hogy az a hlaad nnep, amelyen a fogadalmakat teljestettk, rmnnepe volt a gylekezetnek. Egyttal a gylekezet ms tagjai is felbuzdultak arra, hogy krjk az r segtsgt. A „hozsanna” kilts (25. vers) els jelentse ui.: „Segts meg!” (2Sm 14:4; 2Kir 6:26; Zsolt 12:2; 20:10; 28:9; 60:7; 108:7). Ksbb a sz eredeti jelentse elhalvnyult, s dvzl jellegv vlt (Mt 21:9; Mk 11:9k.). A 26. vers a papok mondsa: „Megldunk titeket az r hzbl”. A papok a templomban vrjk az nnepl gylekezetet, s aki kzeledik, azt ldssal kszntik (Num 6:23–27). Ehhez a papi ldshoz (n. „roni lds”-hoz) tartozik az a krs is, hogy az r adjon vilgossgot („ragyogtassa rd orcjt az r”, Num 6:25). A 27. verset tbbflekppen is fordtottk. 1. „Ktelekkel ksstek az nnepi ldozatot az oltr szarvaihoz!” Azonban nem tudunk ilyen szoksrl. Az ldozati llat mr levgott llapotban kerl az oltrra, megktsre nincs szksg. 2. „Csatlakozzatok a plmagakkal a krtnchoz stb.” 3. „Ktelekkel ksstek az nnepi krtncot az oltr szarvaihoz!” Biblin kvli vallsokban is szoks volt szent tncot jrni az oltr krl. A szent terletet ktllel kertettk be. Itt az a nehzsg, hogy a szveg nem ktelekrl beszl, hanem gallyakrl, gakrl. A ksi zsid hagyomny szerint (Misna) a tncolk a strak nnepn gakkal a kezkben jrtk krl az oltrt. Az oltr szarvai az oltr legszentebb rsznek szmtottak; ezeknl tallt menedket az ldztt (1Kir 2:28).
A 28. versben megint a zsoltrr szlal meg. A hlanek jellegzetes szavaival (cohortativusokban) mondja: Hlt adok neked…, magasztallak tged. Az „Istenem” sz az egsz Bibliban mindentt gyermeki bizalmat fejez ki. A zr versben ismt a papok szltjk fel a gylekezetet himnikus stlusban az r magasztalsra.
Zsolt. CXIX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az alfabetikus zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 9–10; 25; 34; 37; 111–112; 132 s 145. Ezek kztt a Zsolt 119 a legterjedelmesebb, hiszen minden hber mssalhangzval nyolc sor kezddik. Tmja Isten trvnynek dicsrete. A trvny megjellsre nyolc kifejezst hasznl: trvny (tra), utastsok (piqqdim), dntsek (misptim), rendelkezsek (huqqim), ige (dabar), parancsolat (micv), beszd (’imr) s intelmek (’dt). Felesleges itt ezeket kln elemezni, mert mind a nyolc kifejezs Isten rott Igjt jelenti. Ez szerez gynyrsget a hvnek. A zsoltrban sokfle mfaj elemei tallhatk meg (ld. az egyes versszakok magyarzatnl). Ismtlsek s az alfabetikus rend knyszernek hatsai is szrevehetk. Egszben vve mgis l, biblikus kegyessg szlal meg a zsoltrban. A zsoltrr sokszor beszl egyes szm els szemlyben; ez nem nvalloms, hanem inkbb irodalmi forma, mely a hvek tipikus magatartst rajzolja meg. A szerz Ezsdrs kora utn lt blcs lehetett.
Zsolt. 119,>Az 1–8. vers: alef-strfa.
Az els vers a blcsessgirodalom stlusban fogalmazott boldog-monds (Zsolt 1:1; 32:1k.). A „teljes szv” a Deuteronomium jl ismert kifejezse (Deut 6:5; 10:12; 11:13 stb.). A „keress” itt mr nem az r hznak a felkeresst jelenti, hanem az r intelmeinek a kutatst (2. vers). A 3. vers „nem kvettek el lnoksgot” kifejezst a LXX participiumnak rtette: „De nem a gonosztevk”. Igazak s gonoszok szembelltsa a blcsessgirodalomban gyakori. Az 5. vers az igaz ember kvnsgt fejezi ki. Sz szerint: „Brcsak szilrdak lennnek utaim intelmeid megtartsban!” A 6. vers panasznek-motvum: „akkor nem szgyenlnk meg” (Zsolt 25:2; 83:18). A 7. vers hlanek-motvum: „Hlt adok neked (vagy: dicsrlek tged), mikzben tanulom igazsgod dntseit”. A zsoltrr az rott Igt tanulja! Kzben a panasznek stlusban kri az Urat, hogy ne hagyja el t (Zsolt 27:9; 71:9.18).
Zsolt. 119,9–16. vers: bt-strfa.
Ez a strfa ht olyan verset tartalmaz, amelyek a -ban, -ben, -val, -vel prepozcival kezddnek (hberl: be). A 9. versben lev krds jellemz a blcsessgirodalomra: a blcs tant krdseket tesz fel tantvnyainak (Zsolt 25:12; 34:13; 107:43; Pld 23:29k.). A vlasz nvalloms formjban hangzik el: „kerestelek tged, nem tvedtem el parancsolataidtl, szvembe zrtam beszdedet…”. Az nvalloms, az rtatlansg hangoztatsa az igaz ember ismertet jegyeit tartalmazza. A 12. vers himnikus stlusban kezddik: „ldott vagy te, Uram!”, s knyrgssel vgzdik: „Tants rendelkezseidre!” Nem elg, hogy ezeket a hv ember maga is tanulja (7. vers); szksges, hogy az r tantsa t. Ezeket „felsorolja”, flhangosan ismtelgeti (Zsolt 1:2). Ezeknek a tanulsa s megtartsa (intelmeid tjn, 14. vers) tbbet r a fldi kincsnl (Pld 3:14; 8:10k.; 16:16; Mt 13:44–46; Fil 3:8). Nem teher, hanem rm s gynyrsg az r svnyein jrni (24.47.77.111.117.162. vers). Ezeket bn lenne „elfelejteni” (Zsolt 44:18.21; 106:13.21).
Zsolt. 119,17–24. vers: gimel-strfa.
Ebben a strfban a panasznek alkotelemei tallhatk meg. „Bnj jl szolgddal”: ennek a krsnek itt nem az a tartalma, hogy gygyulst vagy szabadtst kr a zsoltrr, hanem a szem „leleplezst”, felnyitst az r trvnyeiben lev csodk megltsra (18. vers). A zsoltrr nem jogi, sz szerinti rtelemben mondja magt jvevnynek, hanem az r knyrlethez folyamodik. Isten szne eltt mindenki jvevny (Lev 25:23); de befogadja a jogfosztottakat (Zsolt 39:13). A panasznekben gyakran elfordul ez a krs: „Ne rejtsd el tlem orcdat” (Zsolt 27:9; 69:18; 102:3). Itt ez gy hangzik: Ne rejtsd el tlem parancsolataidat! (19. vers). Ezekre vgyakozik a zsoltrr. – A 21–24. versben a panasznekekbl ismert ellensgrl van sz. A zsoltrr arra kri az Urat, hogy „dorglja meg” ket (21. vers), „grdtse el” (gy rtend a 22. vers els szava a LXX alapjn) a hvre zdtott gyalzatot. „Orctlanoknak” mondja ellensgeit. Jellemz mdon abban ll a bnk, hogy eltvelyedtek az r parancsolataitl. Ezzel elszakadtak az rtl s „tkozottak” lettek (21. vers). Mikzben ezek a magas rang emberek („fejedelmek”, 23. vers) sszelnek s a zsoltrrrl rosszakat mondanak, Isten intelmeirl elmlkedik, ezekben gynyrkdik, s ezek a tancsadi (sz szerint: „tancsomnak emberei”).
Zsolt. 119,25–32. vers: dalet-strfa.
Ebben a strfban t sor kezddik az „t” szval (hberl: derek) s kett a „ragaszkodni” igvel (hberl: dbaq). A 25. vers panasznek-motvum: „lelkem (= letem) a porhoz tapad”. A hall hazjnak pora ez (Zsolt 22:16; 30:10; 44:26; zs 26:19). Ezrt hangzik a knyrgs: „elevents meg”, kelts letre (Zsolt 30:4; 71:20). Az letet az Ige ltal adja az r (Zsolt 35:3). A 26. versben mr a hlanek ismert kifejezse tallhat: „Utaimat (= bajomat, panaszomat) elbeszltem, s Te meghallgattl engem”. Utna kvetkezik a zsoltrr jellegzetes krse: „Tants rendelkezseidre, rtesd meg velem utastsaid tjt”, azt, hogy hogyan kell azok szerint lnem (27. vers). A 28. vers a panasznek ismert gondolata: a beteg ember lmatlanul tlti az jszakt (Zsolt 6:7; 42:4). Gondjaiban az rhoz knyrg: „Ersts meg igd ltal” (28. vers). A 29k. versben a hazugsg tja s az igazsg tja ll egymssal szemben. Az igaz ember az igaz utat vlasztotta, s az r dntseit tartja szeme eltt. Ez a hv ember hitvallsa az r trvnye mellett. A 31. vers a panasznekekben elfordul krst tartalmazza: ne hagyj megszgyenlnm! Ha a bajban nem kapna segtsget az imdkoz ember, megszgyenlne, hite hibavalnak bizonyulna. De aki a parancsolatok tjn „fut” (32. vers), annak nem kell szorong szvvel aggdnia, hanem az r „tgg teszi” a szvt (zs 60:5).
Zsolt. 119,33–40. vers: h-strfa.
A strfa nyolc sora kzl ht a mveltet (hifil) igetrzs h-kpzjvel kezddik. Valamennyi az r tevkenysgt fejezi ki. tantja (33. vers), teszi rtelmess hveit (34. vers). segt nekik, hogy parancsolatai tjn jrjanak (35. vers). „hajltja” az ember szvt intelmeinek megtartsra s arra, hogy a nyerszkedstl elforduljon (36. vers). fordtja el hvnek tekintett, hogy ne nzzen „hibavalsgra” (ez a sz itt az elz versben lev „nyerszkeds” rtelmben veend). eleventi meg, lteti hvt Igjvel (37., 40. vers). rvnyesti szolgjnak adott grett (38. vers). fordtja el hvrl a gyalzatot is, melyet ellensgei okoztak (39. vers). – Az ember magatartsa is kifejezsre jut: megrzi mindvgig (33. vers) teljes szvvel (34. vers) az r trvnyt; abban gynyrkdik (35. vers). Fli az Urat (38. vers), s vgyakozik letet ad rendelkezseire (40. vers).
Zsolt. 119,41–48. vers: vav-strfa.
Vavval nagyon kevs hber sz kezddik. Ezrt a zsoltrr knytelen volt mind a nyolc sort az „s” (= ve) ktszval kezdeni. A 41. vers krs: „Jjjn el szmomra hsged, Uram, s szabadtsod igd (= greted) szerint”. A zsoltrr az r elhangzott gretben bzik. Ez segti t abban, hogy feleletet adjon gyalzinak (42. vers), akik gnyoljk. Knyrg az rnak, hogy ne vegye el tle „az igazsg beszdt”, melyet remnykedve vr. A 43–45. vers fogadalomttel: a zsoltrr gri az r trvnynek megtartst, s „tgas tren” kvn jrni (Gen 26:22; Deut 33:20; Zsolt 4:2; 18:20; 31:9), mint akit megszabadtott a veszedelembl az r. Tovbb „kirlyok eltt” kvnja elmondani az r intelmeit (a szr fordts itt „igazsgot” mond). A 47. versben jra azt lltja a zsoltrr, hogy szereti az r parancsolatait s gynyrkdik bennk (16., 24., 70., 77., 92., 174. vers). Nehz a 48. vers rtelmezse: „felemelem kezeimet parancsolataidhoz”. A kz felemelse az imdkozs mozdulata. De imdkozni csak Istenhez lehet. Felttelezik, hogy „parancsolataidhoz, melyeket szeretek” tvesen az elz versbl kerlt ide (dittogrfia), s „hozzd” llhatott helyette.
Zsolt. 119,49–56. vers: zain-strfa.
Ebben a strfban a panasznekbl vett motvumok vannak tlslyban. Az els sor eleje a LXX alapjn javtand: „Gondolj szolgdnak mondott igidre” (a hberben az „ige” sz birtokrag nlkl ll). A vers vge romlott: „amelyre nzve bztl bennem”. Jobb: „amelyben (ti. igdben) bztam”. Ez az ige az 50. vers szerint vigasztalst adott a nyomorsgban, s ltette a zsoltrrt. Hiszen ggs emberek gnyoltk t (51. vers). Ellensgei tmadsa kzben sem hajolt el az r trvnytl (51b. vers). Erre gondolt, s megvigasztaldott. Pedig mr heves indulat ragadta el, nemcsak az t rt csfols miatt, hanem fleg azrt, mert ellenfelei elhagytk az r trvnyt (53. vers). Ezzel szemben az 54–56. versben az r irnti hsgrl beszl. „Jvevnysge hzban”, azaz fldi letben jvevnynek rzi magt, aki az r vendgszeretetre szorul (19. vers; Lev 25:23). Az r rendelkezsei „nekek” szmra, melyeket az jszakai rvltsok alkalmval is ismtel; „emlkezik” az r nevre. Igen, „ez jutott nekem”, ez a rszem, hogy megtartsam utastsaidat (v. Zsolt 16:6; 73:26). (Az 56. vers n. „fordtott 3+2-es” versmrtk: 2+3-as.)
Zsolt. 119,57–64. vers: het-strfa.
Elssorban lvitk mondhattk el a hitvallst: „Az r az n rszem” (Zsolt 16:5; 73:26; 142:6). A lvitknak ui. nem volt fldbirtokuk (Num 18:20; Deut 10:9; Jzs 13:14). Ksbb a hvek ezt magukra vonatkoztattk. A vers msodik fele fogadalomttel Isten Igjnek megtartsra. Az 58. vers szerint a zsoltrr esedezett az rnak (sz szerint: „lgytotta az r orcjt”, mely ui. a harag miatt merev volt). De nem fldi segtsget krt, hanem az r kegyelmt, ahogyan igjben meggrte. Az 59–61. versben a zsoltrr sajt hsgt bizonygatja: utait Isten intelmeihez igaztja, s „siet” az r parancsolatait megtartani. Mg akkor sem feledkezik meg az r trvnyrl, ha a bnsk ktelei krlveszik. A bnsket a panasznekek vadszokhoz s madarszokhoz hasonltjk, akik ktllel s hlval lltanak csapdt az igazaknak (Zsolt 9:16; 31:5; 35:7k.; 140:6). – St mg jjel is flkel a zsoltrr, hogy magasztalja az Urat (Zsolt 1:2; 42:9; 63:7). Bartja, trsa minden istenflnek. Himnikus hangon fejezdik be a strfa: az r hsge betlti a fldet (Zsolt 33:5; zs 6:3). A himnuszhoz krs trsul: tants rendelkezseidre 12.26.68.108.124.135. vers.
Zsolt. 119,65–72. vers: tet-strfa.
A 65. vers a hlanek stlusban kezddik: „Jt tettl szolgddal” = velem. A „j” sz innen kerlhetett t a 66. versbe (dittografia); trlend, tlterheli a sort. Ez a vers krs: „rtelemre s ismeretre tants engem”. Az „rtelem” sz tkp. zlst, a klnbsgttel kpessgt jelenti. A vers vgn a zsoltrr a hitt vallja meg. A 67. vers els felben a LXX segtsgvel passivumot olvasunk: „Mieltt megalztattam, tvelyegtem”. A bnbnat hangja ez; nem ritka a fogsg utni zsoltrokban. A vers msodik fele fogadalomttel: „De most mr megtartom beszdedet”. A 68. vers himnikus hangon dicsri az r jsgt, s tantst kr (12.26.64.108.124.135. vers). A 69. vers a panasznekek ismert motvuma: az ellensg magatartsnak megrajzolsa. Hazugsggal szennyeztk be a zsoltrrt (78.86. vers; Zsolt 27:12; 31:19; 120:2), szvk „rzketlen, mint a hj”. A zsoltrr a tmadsok kzben is megtartja az r utastsait, st gynyrkdik trvnyben. S megrtette, hogy a szenvedssel is jt akart az r, annak nevel s tisztt hatsa volt (71. vers; Jb 5:17; Zsolt 118:18; Pld 3:11k.; Zsid 12:5k.). A 72. vers himnikus hangon magasztalja az r „szjnak trvnyt”. A vers vge a blcsessgirodalom egyik ismert mondst tartalmazza: Isten trvnye tbbet r a fldi kincsnl (127. vers; Zsolt 4:8; 19:11; Pld 3:13–15).
Zsolt. 119,73–80. vers: jod-strfa.
A 73. vers a teremtstrtnetben elfordul kifejezseket az egyn teremtsre vonatkoztatja. Isten ui. a vilgot alkotta s (az cenon oszlopokkal) megszilrdtotta, hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 104:5). Isten alkotta az embert is (Zsolt 100:3; 138:8; 139:13kk.); ezrt nem fordul el tle (Deut 32:6; Jb 10:8), hanem megtantja parancsolataira. A hvvel egytt rvendeznek az istenflk a hlaad istentiszteleten (74. vers; Zsolt 22:23.26k.; 34:3; 69:31–33). A 75. vers a fenytsrt dicsri az Urat (ld. a 71. vers magyarzatnl). Isten tlete igazsgos volt! Ezt a babiloni fogsgban tanulta meg Izrel (zs 43:22–28; 50:1; 54:8); s az egyn, a zsoltrr is. A 76k. vers knyrgs az r kegyelmrt s irgalmrt. Ez vigasztalja (76. vers) s lteti (77. vers) a hvt, aki gynyrkdik az r trvnyben (16.24.47.70.92.174. vers). A 78–80. vers a panasznekbl ismert knyrgs. Elszr a bnsk megszgyenlst kri a zsoltrr. Ezek ui. „hazugsggal vezettek engem flre”. Az istenflk, az intelmeinek ismeri viszont „forduljanak felm”, trjenek hozzm – hiszen nekik trsuk, bartjuk vagyok (63. vers). A 80. versben nmagrt knyrg a zsoltrr, azrt, hogy ne kelljen szgyent vallania. Ez csak gy lehet, ha szve „feddhetetlenl” az r rendelkezseit kveti.
Zsolt. 119,81–88. vers: kaf-strfa.
Ebben a strfban a panasznek motvumai vannak tlslyban. A zsoltrr „lelke emsztdik”, „szemei epekednek” (mindktszer az „elmlik”, „tnkremegy” ige ll a szvegben) az Isten beszde utn. A 82. vers a panasznekbl ismert „mikor?” krdsvel vgzdik: Mikor vigasztalsz meg engem? Ezutn a 83k. vers az n. „n-panasz”-t, a sajt sorsa miatt mondott panaszt tartalmazza: Olyan lettem, mint a fstre tett, megfeketedett tml. A zsoltrr mr „fekete”, mint a gyszolk (Jb 30:30; Zsolt 42:10; 43:2). Mennyi ideje van mg htra szolgdnak? – krdezi az ereje vghez jutott ember. A vers vge krs az ellensg megbntetsrt. A 85. vers az ellensg magatartsnak rajza. Alattomosak k: vermet stak a hvnek (Zsolt 35:7; 57:7; Jer 18:22), mint a vadsz. k nem az r trvnye szerint lnek (85b. vers). A 86. vers eleje himnikus: minden parancsolatod (csupa) hsg. A vers msodik fele krs: segts meg, hiszen hazugsggal ldznek engem! A segtsg srgs: kis hjn kiirtottak (kivgeztek) a fldrl! (87. vers). A 87. vers vge az rtatlansg s a hsg hangoztatsa: nem hagytam el utastsaidat. A 88. vers krs: ltess engem kegyelmed szerint, tovbb fogadalomttel: megtartom szd intelmeit.
Zsolt. 119,89–96. vers: lmed-strfa.
A 89. vers formja n. fordtott 3+2-es versmrtk: 2+3-as. De szablyos 3+3-as verssor ll el, ha elfogadjuk a szr fordtst: „rkkval vagy te, Uram”. A prhuzamos verssor az ige tartssgrl beszl: „megll az gben”. A 89–91. vers himnikus: a teremt Istent dicsri, Aki „megszilrdtotta” a fldet, s az ll is „mindmig” (az -ig prepozci beiktatand Hieronymius fordtsa alapjn). A mindensg az Urat szolglja (91b. vers; v. Zsolt 148). A 92. vers a hlanekbl val: „Ha nem a te trvnyed lett volna gynyrsgem, elpusztultam volna nyomorsgomban”. A 93. vers fogadalomttel: „Soha el nem feledkezem utastsaidrl, mert azokkal keltettl letre engem”. A 94. vers bizalom-motvum: „Tied vagyok” (v. 125. vers; Zsolt 100:3). A hv ember az r tulajdona, s az oltalmban van. Ezrt krhet segtsget. Hitt, kegyessgt hangslyozza 94b. versben: „kutatom utastsaidat”. A 95. vers az ellensg magatartsnak rajza. Abban remnykednek, hogy elpusztthatjk a hvt. De az r intelmein gondolkozik. A 96. vers a blcsessgirodalombl mertett ellenttes gondolatprhuzam: minden „teljessg” (vghezvitel: amit az ember a fldn vghez tud vinni) vget r, de az r parancsolatai „tgak”, vgtelenek, rvnyesek maradnak.
Zsolt. 119,97–104. vers: mem-strfa.
Ebben a strfban mr a blcsessgirodalom gondolatai vannak tlslyban. A zsoltrr egsz nap az r trvnyein elmlkedik. Blcsebb teszi ez t ellensgeinl (98. vers), st okosabb teszi tantinl (99. vers) s a vneknl is (100. vers; v. Deut 4:6). A kvetkez versekben a zsoltrr a sajt kegyessgt hangoztatja: visszatartja lbait minden rossz ttl (101. vers), nem tr el az r dntseitl. Klti krdssel kezddik a 103. vers: Milyen desek nyemnek mondsaid! Az sszehasonlts is a blcsessgirodalom egyik formai ismertetjegye („desebb, mint… „tbbet r, mint…”; Zsolt 19:11; v. Pld 3:14; 8:11.19; 15:16; 16:16; 19:22). A zsoltrr a 104. versben is hsgt bizonytja: az r utastsain elmlkedik, s gyll minden hazug svnyt.
Zsolt. 119,105–112. vers: nun-strfa.
A 105. versben a zsoltrr a sajt kegyessgt bizonytja. Isten Igje olyan az szmra, mint az jszakai vndor lpteit megvilgt mcses (Zsolt 18:29; Pld 6:23). (A hber „mint” sszehasonlt szcska nlkl is tud hasonlsgot kifejezni.) A kvetkez vers fogadalomttel Isten „igaz dntseinek” megtartsra. A 107. vers eleje panasz: nagyon megalztattam. A vers msodik fele az ehhez tartoz krs: elevents meg Igd szerint. Formai tekintetben ez a vers „fordtott 3+2-es”, teht 2+3-as versmrtk. Utna az ldozat bemutatsnl hasznlatos n. felajnlsi formula olvashat: „Fogadd kegyesen…”. De most nem ldozatrl van sz, hanem imdsgrl (Zsolt 19:15; 141:2). A 109. versben a hber szveg gy szl: „lelkem (= letem) mindig a kezemben van”. Ez azt jelenti, hogy a zsoltrr kockra tette az lett (Br 12:3; 1Sm 19:5; 28:21; Jb 13:14). Grg, szr s latin kziratok szerint „letem mindenkor a te kezedben van”. Ez gy bizalom-motvum (Jb 12:10). A vers msodik felben sajt kegyessgrl vall a zsoltrr. A 110. vers panasz-motvum. Az ellensg csapdt llt, mint a vadsz s a madarsz (Zsolt 91:3; 140:6; 142:4; m 3:5); a hv ember gyantlan s vdtelen. Egyet tehet: nem tr el az r utastsaitl (110b. vers), hiszen ez az rksge s rme. (A hber szveg „rkltem” igje ms magnhangzkkal „rksgem”-nek olvashat; gy rtette Hieronymus. Ld. az 57. vers magyarzatt.) Ez jra a zsoltrr hsgnek, kegyessgnek hangoztatsa a 112. verssel egytt: szvemet rendelkezseid teljestsre „hajltom”, irnytom. A zsoltrr ennek a jutalmban remnykedik.
Zsolt. 119,113–120. vers: szamek-strfa.
Ennek a strfnak a megrsnl fleg a panasznekekbl mertett a zsoltrr. A megvetend (embereket) gylli, de az r trvnyt szereti: ez a kegyes ember ismertetjele (Zsolt 15:4). A 114. vers bizalom-motvum: rejtekhelyem s pajzsom vagy te (Deut 33:29; Zsolt 28:7; 33:20; 115:9). Utna a panasznekbl ismert diadalmas felkilts olvashat: „Tvozzatok tlem, gonoszok!” (Zsolt 6:9). Velk szemben a 116. versben az rtl kr tmogatst a hv; akkor letben maradhat. „Ne szgyentsd meg remnysgemet”: a zsoltrr hite, remnysge bizonyulna hibavalnak, ha az r nem segten meg „beszde szerint”. A 117. vers folytatja a krst: „ersts, hogy megszabaduljak!”. A 118k. vers Isten tletrl szl. A hv ember bizonyos abban, hogy az r elutastja azokat, akik rendelkezseitl eltvednek, akik cselhez s hazugsghoz folyamodnak. A 119. vers „salak(knt) megsznteted” kifejezst a hber s grg kziratok egy rsze „salaknak tartod”-nak rti. Mindenkppen a „fld bnseit” utolr tletrl van sz. A zsoltrr magatartsa tbbnyire a versek msodik flsorban lthat: szeretem trvnyedet (113. vers), vrom Igdet (114. vers), megtartom Istenem parancsolatait (115. vers), mindig rendelkezseidre tekintek (117. vers), szeretem intelmeidet (119. vers). Mindez a zsoltrr kegyessgt bizonytja. A 120. versben egyenesen „rettegsnek” mondja istenflelmt (Ef 6:5; Fil 2:12), s „fli” = tiszteli az r dntseit.
Zsolt. 119,121–128. vers: ain-strfa.
Ebben a strfban is a panasznek alkotelemei vannak tlslyban. A 121. vers els mondata: jogot s igazsgot cselekedtem. Nhny kzirat itt Istenre gondol s a „cselekedtl” szt tartalmazza. A vers vge s a 122. vers krs: „vllalj kezessget szolgdrt”, hogy az elnyomk s kevlyek ne uralkodhassanak! A 123. vers n. „n-panasz”: „eped a szemem segtsgedrt”. A kvetkez vers krs: „tgy velem kegyelmed szerint!”. Majd bizalom-motvum kvetkezik: „szolgd vagyok n!”. A szolga szoros kapcsolatban van urval, s az oltalmban l (Zsolt 19:12; 31:17; 86:2.16; 90:13; 119:23). A 126. vers srgeti az Urat a beavatkozsra: „ideje mr a cselekvsnek”, hiszen ellensgeim „megszegtk trvnyedet!”. A trvny s a szvetsg megszegse a prftk szerint slyos bn (zs 24:5; 33:8; Jer 11:10; 31:32). A 127k. versben a zsoltrr a sajt kegyessgt bizonytja. Szereti az r parancsolatait, s azokat a fldi kincsnl tbbre rtkeli (ez a blcsessgirodalom stlusa, ld. a 72. vers magyarzatnl). Helyesnek tartja az r utastsait, de gylli a hazugsg svnyeit: ez az igaz ember ismertetjegyeihez tartozik (Zsolt 1:1k.; 15:4).
Zsolt. 119,129–136. vers: p-strfa.
A strfa kezd sora fordtott 3+2-es, azaz 2+3-as versmrtk. Ez a vers az r intelmeit mondja csodknak. Egybknt a csodk Istennek npe trtnetben vghezvitt nagy tetteit jelentik (Ex 15:11; Zsolt 77:12.15; 78:12). „Megtartotta ket lelkem”; a „lelkem” sz itt a szemlyes nvms helyett ll. A zsoltrr a sajt hsgt s engedelmessgt hangslyozza. A 130. vers szerint az Ige „megnyitsa” vilgossgot gyjt (Zsolt 18:29; 97:11; Pld 6:23; Jn 8:12), rtelmess teszi az egygyt (Zsolt 19:8k.). A zsoltrr „kittja a szjt”, s szenvedlyesen, „lihegve” vgydik az r parancsolatai utn (131. vers): jra a kegyessg hangslyozsa. Aki gy vgydik, bzhat Isten gretben: „Nyisd ki a szdat, s n megtltm!” (Zsolt 81:11c). A 132. vers a panasznekek stlusban megfogalmazott krs: „Fordulj hozzm s knyrlj rajtam” (Zsolt 25:16; 86:16). A vers msodik felben lev „tlet” vagy „dnts” sz itt szokst jelent; mint pl. 1Kir 18:28; 2Kir 11:14-ben. gy szokott az r eljrni azokkal, akik nevt (= t magt) szeretik. A 133. versben azt kri a zsoltrr, hogy lpteit = tetteit irnytsa az r (Jb 31:7; Zsolt 17:5; Pld 1:15; 4:26). A vers msodik fele a hber szveg szerint mveltet rtelm: ne engedj uralkodni rajtam semmi gonoszsgot. Ez jl kifejezi azt, hogy a zsoltrr segtsget kr az rtl. (A LXX leegyszersti a szveget: ne uralkodjk rajtam…) A 134. versben az emberek zsarnoksgtl kr „megvltst”, szabadtst (panasznek-motvum), s fogadalmat tesz az r utastsainak megtartsra (Zsolt 26:11; 78:42). A 135. versben az „roni lds” szavaival knyrg az rhoz (Num 6:25; Zsolt 31:17; 67:2; 80:4.8.20). Akire az r orcja rragyog, az szabadulsban rszesl s rvendezhet (Zsolt 21:7). A 136. vers ismt panasznek-motvum: a zsoltrr bnkdik a gonoszok miatt, akik nem tartjk meg az r trvnyt (21.53.85.118.126. vers).
Zsolt. 119,137–144. vers: cade-strfa.
Ennek a strfnak t verse az r trvnyt magasztal himnusz, hrom verse pedig panasznek-motvum. Himnikus a 137k. vers: az r igaz, dntsei, intelmei helyesek. A 139. vers fordtott 3+2-es, azaz 2+3-as versmrtk sor, s panasznek-motvumot tartalmaz: a zsoltrrt „elnmtja a buzgsg” (fltkenysg). Ez a sz itt haragos indulatot jelent, mint pl. Zsolt 69:10; 78:58; 79:5; zs 59:17; Jn 2:17-ben. Ellenfelei ui. bnsen „elfeledkeznek” Isten Igjrl. Ez azt jelenti, hogy nem trdnek vele (Deut 8:14.19; 1Sm 12:9; Zsolt 50:22; Jer 3:21; Hs 2:15). A 140. vers megint himnikus stlus: az r beszde „megtiszttott”; itt az tvs munkjra, a fm olvasztsra kell gondolnunk (Zsolt 12:7; 18:31). A 141. vers n. „n-panasz”: a zsoltrr a sajt megvetett voltt trja az r el (Zsolt 22:7; zs 53:3). A panasz-motvum a 143. versben folytatdik: baj s nyomorsg tallt rm. A 142. s 144. vers himnikus hangon magasztalja Isten rk igazsgt, trvnynek maradandsgt, rkk igaz intelmeit s kri az Urat, hogy tegye t rtelmess, hogy lhessen. A trvny megrtse letet s gynyrsget ad (116.144b. vers; Pld 4:4.13).
Zsolt. 119,145–152. vers: qof-strfa.
Ebben a strfban a panasznek motvumai vannak tlslyban. A zsoltrr „kilt”, imdkozik (Zsolt 17:6; 28:1; 88:10): Hallgass meg, Uram! Segts meg! A 145k. vers msodik fele fogadalomttel az r rendelkezseinek s intelmeinek megtartsra. A 147k. versek els szavnak jelentse tkp. „elbe megy”. Itt armos rtelemben: valamit korn tenni. A zsoltrr mr „korn kilt”; az jszakai rvltsok alkalmval imdkozva elmlkedik Isten beszdn (Zsolt 63:7; 119:62). Az szvetsg hrom jszakai rvltsrl tudst (Br 7:19; 1Sm 11:11). A 149. vers knyrgs az imdsg meghallgatsrt s azrt, hogy az r ltesse, eleventse meg hvt dntsvel (25.37.40.88.107.154.156.159. vers). A 150. vers szerint a zsoltrrhoz alattomosan „kzelednek” ldzi. Ez panasznek-motvum, az ellensg magatartsnak rajza. A „kzelednek” sz jelentse itt: „tmadnak” (a qrab ige mindkettt jelenti; v. Zsolt 27:2). Ugyanez a sz a 151. versben a bizalom kifejezse: „kzel vagy te, Uram!”. Ez vdelmet, szabadtst jelent (Zsolt 69:19; 73:28; zs 50:8). A vers msodik fele himnikus hangon magasztalja az r parancsolatait. Ezeket rkre „megllaptotta” az r (152b. vers); ez a teremtstrtnet egyik kifejezse (Zsolt 24:2; 78:69; 102:26; 104:5). A 152. vers els felben a zsoltrr a sajt kegyessgrl vall: rgtl fogva ismeri az r intelmeit.
Zsolt. 119,153–160. vers: rs-strfa.
Az elz strfhoz hasonlan itt is a panasznek motvumai vannak tlslyban. A 153k. vers knyrgs szabadtsrt, „megvltsrt”, ami itt a peres gyben adand jogorvoslst jelenti (Zsolt 35:1; 43:1). Ez „letre kelti” a bajban lev embert (17.77.116. vers). Az r „tvol van a gonoszoktl”, nekik nem nyjt segtsget, mert k sem trdnek az r rendelkezseivel (53.85.118.126.139.150. vers). A 155. vers himnikus hangon magasztalja az r nagy irgalmt (2Sm 24:14; Zsolt 69:17; 103:13). A 157. vers jra panasz: „sokan vannak ldzim s ellenfeleim” (Zsolt 3:7; 27:3; 55:19). Ezekre a hv ember iszonyattal tekint, hiszen nem tartjk meg az r beszdt (158. vers). A zsoltrr viszont sajt hsgt hangslyozza. nem trt el az r intelmeitl (157b. vers); szereti az r utastsait (159a. vers), s kri, hogy az r eleventse meg t kegyelmesen (156b.159b. vers). A strfa utols verse himnikus hang: dicsri az r igjnek igazsgt s rk rvnyessgt.
Zsolt. 119,161–168. vers: szin/sin-strfa.
A 161. vers ellensg ellen mondott panasz. Az ellensg nemcsak nagy szma miatt veszedelmes (157. vers), hanem nagy hatalma, magas rangja miatt is (Zsolt 4:3; 86:14). A hveket rtatlanul, ok nlkl tmadjk (Zsolt 35:7.19; 69:5). Velk szemben a zsoltrr Isten Igje irnti nagy tisztelett (rettegst) hangslyozza. A 162. versben hite bizonytsra elmondja, hogy rl Isten beszdnek. Ez a gondolat (br ms szval kifejezve) a 17.24.47.77.92.143.174. versben is megtallhat. A vers msodik fele „nagy zskmnyhoz” hasonltja az Ige rtkt (v. 72.103.127. vers). A kegyes ember ismertetjele: gylli a hazugsgot, s szereti az r trvnyt (163. vers; m 5:14k.). A 164. vers a zsoltrr kegyessgt bizonytja. Nem kell sz szerint venni, hogy htszer imdkozik naponknt. gy rtend ez, hogy gyakran imdkozik (Jb 5:19; Pld 24:16; 26:25; v. Gen 4:15.24; Mt 18:21k.). A 165. vers n. bizalom-motvum. „Nagy bkessget” kapnak az rtl, akik szeretik trvnyt. Ez azt jelenti, hogy mindazt megkapjk; ami javukat szolglja. A „botlstl”, elbukstl megvja ket az r. A 166. vers els fele Gen 49:18-at idzi. Itt s a kvetkez versben a zsoltrr a maga kegyessgt bizonytja: teljesti az r parancsolatait (166b. vers), megtartja intelmeit (167a. vers) s utastsait (168a. vers). Minden tja, cselekedete az r eltt van, ami egyrszt azt jelenti, hogy az r jl ltja ezeket (Jb 31:4), msrszt azt, hogy a zsoltrr Istennek tetsz letfolytatsra trekszik, „Isten szne eltt jr” (Gen 17:1).
Zsolt. 119,169–176. vers: tv-strfa.
A 169k. versben a panasznek mdjn kri a zsoltrr knyrgsnek meghallgatst s az rtl jv szabadtst. A 171k. versben a zsoltrr a sajt ajkait buzdtja, hogy „buzogjon” rluk az Isten dicsrete, nyelve pedig zengje az beszdt. A 172. vers vge ennek a felszltsnak a himnikus megokolsa: „mert minden parancsolatod igazsg” (= igaz). A 173. vers eleje ismt a panasznekbl vett krs: „kezed legyen segtsgemre!”. A „kz” hatalmat is jelent. A vers vge a zsoltrr kegyessgt hangslyozza: „utastsaidat vlasztottam”. A 174. vers ismt panasznek-motvum: a zsoltrr vgyakozik az rtl jv szabadts utn, s gynyrkdik az r trvnyben (24.77.92.143. vers). Ezzel a sajt kegyessgt bizonytja: A 175. vers is a panasznekbl val krs: „hadd ljen a lelkem… s segtsenek engem dntseid” (defective rt pluralis). A vers kzepn lev „s dicsrjen tged” (ti. a lelkem = n magam) fogadalomttel. A 176. versben eltvedt brnyhoz hasonltja magt a zsoltrr, ez n. „n-panasz”. Arra kri az Urat, hogy keresse meg t, hiszen az r h „szolgja”, aki nem feledkezett meg az, r parancsolatairl. A „szolga” az rhoz tartozik, rbzza magt Urra.