//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig :

ZSOLTR 107-150 TDIK KNYV 107 - 115

ZSOLTR 107-150 TDIK KNYV 107 - 115


A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA

TDIK KNYV (107–150)

Zsolt. CVII. ZSOLTR

A zsoltr 1–32. verse hlaad istentiszteleti liturgia, amelyet zarndoknnepek alkalmval tartottak. A hlaldozatra is sor kerlt (22. vers). A hlaads csoportokban trtnt. A 4–9. vers a pusztban eltvedt vndorokat, a 10–16. a kiszabadult foglyokat, a 17–22. a meggygyult betegeket, a 23–32. a viharbl megmeneklt hajsokat szltja fel hlaadsra. Mind a ngy versszak azonos felpts: nyomorsg, imdkozs, szabadts, hlaads. Mind a ngy versszak vgn megtallhat a refrn. Megfigyelhet, hogy a forma himnikus: az imperativusos felszlts mellett (1. vers) iussivusok tallhatk (2.8.15.21k.31k. vers). A hlanekben viszont maga a hlt ad ember beszl egyes szm 1. szemlyben: Hadd dicsrjelek, hadd ldjam nevedet, hadd adjak hlt stb. Itt teht arra kell gondolnunk, hogy a hlaad istentiszteletet a papok vezettk, k osztottk csoportokba az embereket, s k is foglaltk szavakba azt a hlt, amelyet a klnbz helyzetekbl jtt emberek reztek. Ez s a versszakok egysges formja arra mutat, hogy nem rgtnzssel van dolgunk, hanem a templom irattrban rztt ksz formulkkal. Ez nem zrja ki azt, hogy amikor a hlaldozatra kerlt a sor, a hvek sajt szavaikkal is bizonysgot tettek a szabadt Istenrl. A zsoltr vge ksbbi. Stlusa „msodik” zsais hatst mutatja. Rszben a himnusz, rszben a blcsessgirodalom nyelvn szl Isten vilgot kormnyz munkjrl s gondvisel szeretetrl. A ksbbi korokban a zsoltr els felben lev szenvedseket is a babiloni fogsg fnyben rtelmeztk s a np szenvedsre vonatkoztattk.

Zsolt. 107,1–3. vers. - Az 1. versben a papok szltjk fel az nnepl gylekezetet az r magasztalsra (v. Zsolt 106:1; 118:1–4; 136:1; Jer 33:11). Utna himnikus iussivusokban szltjk meg a papok a „megvltottakat” (v. Zsolt 118:1–4). A megvltottak azok, akiket a babiloni fogsgbl megszabadtott az r (zs 35:9; 51:10; 62:12). A 3. vers elbb horizontlisan (kelettl nyugatig), majd vertiklisan (a legmagasabb hegytl, a Cfntl, a legmlyebb helyig, a tengerig) tekinti t azokat a helyeket, ahonnan hazavezrelte npt az r. (A „tenger” helyett „Dl”-t szoktak rteni; de a szvegjavtst nem tmogatja bibliai kzirat; ld. Jb 11:7–9; Zsolt 139:8–12; m 9:2k.).

Zsolt. 107,4–9. vers.

Els csoport: a pusztban eltvedt vndorok. Palesztina laki jl ismertk a pusztai vndorokat s karavnokat fenyeget veszlyeket. Ilyen az, ha eltvednek, mint pl. Hgr Gen 21:14–19. Ha nem tallnak lakott helyet, hsg s szomjsg vr rjuk. kori keleti kpeken csontig lesovnyodott frfiakat s nket lthatunk, akiknek mr jrtnyi erejk sincs, s knjukban a hajukban lev bogarakat eszik. – A 6–7. vers az imdsgrl s annak meghallgatsrl beszl. Az r helyes tra vezette, s megmentette ket. Ebbl megismerhetik hsgt, ldhatjk t csodirt az emberek eltt. Az istendicsret nem magngy, hanem emberek el tartoz gy. Az r a „szomjas s hes lelket”, a nlklz embert megsznja s megelgti javaival. A szabadtsbl a szabadt Isten ismerhet meg. Zsolt. 107,10–16. vers.

Msodik csoport: a brtnbe zrt foglyok. A brtnben sttsg s homly van. Sokszor ciszternk szolgltak brtnl (Jer 38:6; JSir 3:53; Zak 9:11). A foglyok „nyomorsggal s vassal”, azaz nyomorsgot okoz vasbilinccsel (hendiadyoin) voltak megktzve (Zsolt 105:18). Bnk az volt, hogy „fellzadtak Isten beszde ellen, s megvetettk a Felsges tancst”. Ebben a versben nem az egyn bne, hanem Isten npnek a bne fejezdik ki. Itt a babiloni fogsg s a np bnbnata szlal meg: vszzadokon keresztl engedetlenek voltak a prftai igehirdetssel szemben. Ezrt a fogsgban kemny munkval alzta meg ket az r; roskadoztak terheik alatt (12. vers; zs 47:6; JSir 1:1.3.18; 5:13): azt bizonytja, hogy az otthon maradottaknak sem volt knnyebb a sorsuk. Ebben a helyzetben „kiltottak” az rhoz, imdkoztak. Az r kihozta ket a „sttsgbl s homlybl”, „sszetrte az rcajtkat s letrte a vas-zrakat” (16. vers). Ez idzet zs 45:2-bl (ld. mg zs 42:7; 49:9a). Hrodotosz szerint Bbel vrfaln szz bronzkapu volt.

Zsolt. 107,17–22. vers.

Harmadik csoport: a betegek. Ezeket bolondoknak nevezi a 17. vers. Ez nem elmebajos vagy gyengeelmj embereket jelent, hanem olyanokat, akik nem trdnek Istennel (zs 19:11; 35:8; Jer 4:22; v. Zsolt 14:1). Vtkkkel letrtek az „trl”, bnk miatt tvelyegtek. Ez az oka slyos betegsgknek. A bn s a betegsg sszefgg egymssal (Zsolt 6:2k.; 32:1–5; 38:3kk.; 39:12; 41:5; 103:3). Mr nem megy le torkukon az tel, mr a hall kapuihoz kzelednek (18. vers). A hallnak, mint valami vrosnak, kapui vannak (Zsolt 9:14; Jn 2:7; Mt 16:18). De mg ebben a helyzetben is lehet az rhoz „kiltani” (19. vers); az r meg tudja hallgatni az imdsgot. A 20. vers szerint az r ltal „kldtt” Ige gygyt (Zsolt 35:3; 147:15; zs 55:11; v. Mt 8:8). A 20. vers vgn ritka alak sz ll: „srgdreikbl” megszabadtja ket. Ezt Zsolt 103:4 alapjn javtani szoktk: „megszabadtja letket a srgdrbl”. A 21. vers istendicsretre szltja fel a meggygyult betegeket. Az istendicsretet emberek eltt kell elmondani. Erre j alkalom a hlaldozati lakoma, melyen rmmel tettek bizonysgot az r (megtapasztalt) cselekedeteirl (Zsolt 22:23–26; 40:10k.; 50:14k.; 69:31; 92:5k.; 100:4): – (Megjegyzend, hogy hber szvegben a 21–26. vers eltt egy megfordtott nun ll. Ennek jelentst nem ismerjk.)

Zsolt. 107,23–32. vers.

Negyedik csoport: a hajn utazk. Izrel nem volt hajs np. Kivtelnek szmt Salamon kora, amikor Izrelnek haji voltak. De mg ekkor is a „tengert ismer” trusziak segtsgvel folyt a tengeri kereskeds (1Kir 9:26–28). Azonban akr mint munksok (23b. vers: munkjukat a nagy vizeken vgeztk; Gen 49:13–15; Br 5:17), akr mint rut szllt kereskedk, idegen hajkon is tengerre szllhattak. Az kori hajk felptse meglehetsen gyenge volt. Viharba kerlni nagy veszlyt jelentett (Zsolt 48:8; Jn 1:13–16; ApCsel 27). Ilyenkor meg lehetett ismerni „az r tetteit s csodit” (24. vers). Szavra viharos szl tmadt, mely flkorbcsolta a hullmokat. A haj hol az „gig” emelkedett, hol a „mlysgbe” sllyedt. A „mlysg” sz a teremtstrtnetbl ismert ellensges vizekre utal. A haj tncolt, mint a rszeg; az utasok „lelke megolvadt”, azaz rettegtek, s tancstalanok lettek, odaveszett (sz szerint: megzavarodottnak bizonyult) a „blcsessgk”. – Ekkor kezdtek el imdkozni, s az r meglltotta, lecsendestette a vihart (Zsolt 89:10; Mt 8:26). Az emberek szve is rmre indult s megnyugodott; most mr „kvnsguk kiktjbe” rhettek. Ezrt szltja fel ket a liturgit vezet pap a hlaadsra s az r magasztalsra „a np gylekezetben” s a „vnek gylsben”. A zarndoknnepre sszegylt gylekezetrl s annak elljrirl, a csaldfkrl van sz.

Zsolt. 107,33–43. vers.

Ezekben a versekben nem a nagy hlaad istentisztelet folytatdik, hanem himnikus gondolatokban van sz az r szuvern hatalmrl. Ez a hatalom a korbbi llapotok megvltoztatsban nyilvnul meg. Az r vzben gazdag, termkeny fldeket „sv” tud tenni. Az j fordts Biblia ezt „szikes fldnek” mondja (Jb 39:6; Jer 17:6). Ilyen a puszta fldje. A hborban elpuszttott vrosok fldjt is behintettk sval, hogy termketlenn vljanak (Deut 29:22; Br 9:45). De ennek az ellenkezje is igaz: az r a pusztban is tud vizet fakasztani (zs 35:7; 41:18k.; 43:19k.; 44:3). Azok, akik heznek s nincs hol lakniuk, vrost alapthatnak (Zsolt 48:9; 87:5; zs 62:7). Ott lakhatnak, bevethetik a fldeket, kerteket ltethetnek, lvezhetik azoknak termst, gy, ahogyan Jeremis rta hres levelben a babiloni foglyoknak (Jer 29:5; ld. mg Ez 36:33–37). Az r megldja ket. Az lds abban ll, hogy nemzedkrl nemzedkre n a szmuk, s nyjaik is szaporodnak.

A 39. s 40. vers sorrendjt megfordtjk az rsmagyarzk. Itt is az r tetteirl van sz. az, Aki az „elkelkre”, a vilg uraira gyalzatot zdt, hogy ttalan pusztasgban bolyongjanak (ld. Jb 12:13kk.; klnsen Jb 12:24). Megalz helyzetbe kerlnek, elnyoms s gytrelem lesz rszk. Itt nyilvnvalan a hatalmaskodkrl, Isten npe ellensgeirl van sz (1Sm 2:4–8; Zsolt 68:7; 75:8; 113:7–9; Lk 1:51–53).

Az ellensg feletti tlet oltalmat jelent a „szegnyeknek”, az r gylekezete tagjainak. Az oltalom tkp. olyan magas helyet jelent, melyhez nem fr hozz az ellensg (Zsolt 20:2; 69:30). A gylekezet tagjainak megtisztel neve az „egyenesek” (szintk, becsletesek) is. Ezek nyjknt sokasodhatnak, rvendezhetnek (Jb 21:11). A gonoszoknak pedig megsznik az uralma, el kell nmulniuk (Jb 5:16). Itt mr a himnikus gondolatok a blcsessgirodalom gondolataival gazdagodnak: Isten oltalmazza a becsleteseket, de megbnteti a bnsket. A gymlcsterm fld a rajta lakk gonoszsga miatt vlik szikess (34. vers), a szegnyeket s becsleteseket oltalmazza, az lnokokat elnmtja az r. Az r nem szeszlyes zsarnok, hanem igazsgos s a bajban lev hveket oltalmaz Isten. A „blcs” megrzi ezeket (szvben, elmjben), s rti (itt egyes szm olvasand) az r hsges tetteit (43. vers).

Zsolt. CVIII. ZSOLTR

Zsolt. 108,1. vers. - Ld. a bevezets 1., 2., 3. pontja alatt. Zsolt. 108,2–6. vers. - Ld. Zsolt 57:8–12 magyarzatt. Zsolt. 108,7–14. vers. - Ld. Zsolt 60:7–14 magyarzatt.

Zsolt. CIX. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt tok-zsoltrnak szoktk nevezni. Csak a kzps rsz, a 6–20. vers tartalmaz „tkokat”; az 1–5. s 21–31. vers egyni panasznek. Nhny tekintlyes jabb magyarz azt tantja, hogy az tkokat nem is a zsoltrr mondja, hanem ellensgei. csak idzi ezeket. Ezek a magyarzk a 7. versre hivatkoznak, s azt lltjk, hogy itt az ellensg kri az Urat: ne hallgassa meg a vdlott zsoltrr knyrgst (4.26. vers). Azt is megfigyeltk, hogy az 1–5.21–31. versben tbbes szmban van sz ellensgrl, a 6–20. versben pedig egyes szmban; itt mr az ellensg beszl a zsoltrrrl. Val igaz, hogy ezen a mdon el lehet kerlni azt a negatv rtkelst, mely a rgebbi rsmagyarzknl tallhat, hogy ti. az tok-zsoltr nem az jszvetsg sznvonaln ll, hanem az kori keleti npek sznvonaln. Msrszt viszont meggondoland, hogy a panasznekekben lev krsnek kt oldala van: krs sajt szabadulsrt – s krs az ellensg megszgyenlsrt. A 109. zsoltrhoz hasonl „tkok” tallhatk a Zsolt 6; 27–28; 35; 38; 55; 69; 71; 102 s 143-ban is. (Klnsen kzel ll a zsoltr 6–19. vershez Jer 18:19–23). Mindezek mgtt az a hit ll, hogy az r az igazsg legfbb re, s nem hagyja a bnt bntets nlkl. Ha a zsoltrr az ellensg szavait idzn, vrnnk legalbb annyit, hogy „k ezt mondjk” (Zsolt 10:4.6.11.13; 14:1; 22:6k.). gy a 6–20. vers a zsoltrr szjban is elkpzelhet. De az is lehet, hogy ez ksbb kerlt a zsoltrhoz. – A zsoltr szvege itt-ott kisebb javtsra szorul; ebben a LXX j segtsget ad. – A 14. vers miatt, mely a szlk bnt emlegeti, fogsg utni szereztetsi idre gondolunk.

Zsolt. 109,1a. Vers. - Ld. a bevezets 5., 3., 2. pontja alatt.

Zsolt. 109,1b–5. vers.

A zsoltrr gy szltja meg az Urat: „Dicsretem Istene” = Isten, Akit dicsrek. Hasonl kifejezs tallhat Deut 10:21; Zsolt 22:4; Jer 17:14-ben is. A zsoltrr azt kri, hogy az r ne legyen nma, hanem feleljen a knyrgsre (Zsolt 28:1; 35:22; 39:13; 83:2). A felelet n. dvjvendls (1Sm 1:17; Zsolt 35:3). A 2–3. vers szerint a zsoltrrt alaptalan, hazug vdakkal tmadtk ellensgei. A 4–5. versbl megtudjuk, hogy k rosszal felelnek a jra, gyllettel a szeretetre (Zsolt 38:21; 41:10; Pld 17:13). A zsoltrr gy szl a 4. vers vgn: „De n (csupa) imdsg (vagyok)”. A LXX szvege simbb: „De n imdkozom”. A hber szveg klti szpsg. Nemcsak azt jelentheti, hogy a zsoltrr most, a bajban imdkozik, hanem azt is, hogy ellensgeirt kzbenjr imdsgot mondott (Zsolt 35:13). Erre vlaszoltak k gyllkdssel s hamis vdakkal.

Zsolt. 109,6–20. vers.

„Rendelj ellene egy bnst”, azaz „llts szembe vele egy bnst”. Ez a kifejezs s a 6. vers msodik fele az kori keleti bri eljrst tkrzi: a vdl a vdlott jobbjn llt (Zak 3:1). gy bnsknt kerl ki az „tlkezsbl”, a bri eljrsbl. A bns ember hiba imdkozik s hiba mutat be ldozatot), az nem lehet kedves Isten eltt (zs 1:10–17; m 5:21–24). Isten a bnst id eltti halllal bnteti (Zsolt 37:35k.; 55:24). Keresmnye ms lesz. A „keresmny” sz szolglatot, tisztsget is jelent. Ilyen rtelemben idzi ApCsel 1:20. A bntets a bns halla utn is folytatdik. zvegye, rvi szegnysgre jutnak. Fiai bolyongnak, kregetnek, lomhalmokon keresglnek; hiszen amijk volt, azt elvitte a hitelez (11. vers): idegenek fosztottk ki. A hitelez hatalmt bizonytja 2Kir 4:1; Neh 5:1–5. A 12. vers azt a kvnsgot fejezi ki, hogy ne legyen olyan, aki „hosszra nyjtja a hsget”, aki tartsan h marad hozz, s rvival kegyelmet gyakorol (Jer 18:21). A 13. vers klnsen is slyos bntetst kvn: az utdok kiirtst. Az kori keleti ember cltalannak rezte az lett utdok nlkl (Gen 15:2; Jb 18:19; Zsolt 37:28.34–36.38). Ezzel „eltrltetik” a neve (Zsolt 9:6; 41:6). Az atyk bnrl is megemlkezik az r (Ex 20:5; Deut 5:9; 2Sm 21:1–6). Az anya vtknek emlegetse klnsen is fjdalmas (1Sm 20:30; Zsolt 51:7; zs 50:1). Ezekrl a vtkekrl „megemlkezik” az r: nincs rjuk bocsnat. Az ilyen bn rkre „megmarad az r szne eltt” (15. vers). Az tok s a bntets igazsgosan ri utol a bnst: sem „emlkezett meg” arrl, hogy „hsget cselekedjk”. ldzte a nyomorultat s szegnyt, s az „sszetrt szv” hallt munklta. A 17k. vers is tok (iussivusok olvasandk, nem vav consecutivumok): „szerette az tkot: rje utol; nem kedvelte az ldst: maradjon tvol tle. Ruhaknt ltse magra az tkot: hatoljon bele a belsejbe, mint a vz, csontjaiba, mint az olaj!”. A 18. vers htterben az tokhoz vzrl szl trvny ll (Num 5:11–31). Az tok az kori keleti ember szmra nem res sz. A Biblia szerint azonban az toksz hatalma nem nmagban van, hanem az rtl fgg. Az r az ellenkezjre is tudja fordtani az tkot (ld. Blm trtnett, Num 22–24. rsz). St vissza tudja fordtani az tkot az tkozdra: betakarja t az tok, mint a ruha, krlveszi, mint az v (19. vers; v. Gen 12:3). A bns olyan bntetst kap, amilyen bnt elkvetett (ius talionis!). A 20. versben a zsoltrr azt a remnysgt fejezi ki, hogy ez lesz a bre vdlinak, akik gonosz rgalmakat szrnak r. Az „rtl” kifejezs ugyan tlterheli a sort, s egyesek trlendnek tartjk, viszont ez a kifejezs bizonytja, hogy a szveg msoli szerint a 6–20. versben a zsoltrr beszl.

Zsolt. 109,21–31. vers.

A 21. vers els szava jelzi, hogy fordulat kvetkezik: De Te, Uram… Ez a fordulat nemcsak a 6.19–20. vershez illenk, hanem az 1b–5. vershez is: az ellensg oktalan gyllkdsvel szemben a zsoltrr az r segtsgt kri. spedig a szabadts az r nevrt, az dicssgre trtnik (Ez 20:9.14.22), az r „hsgnek jsga szerint” („mert” helyett „szerint” olvashat). A zsoltrr azrt remli, hogy irgalmas lesz hozz az r, mert „alzatos s szegny”. Szve remeg (Zsolt 55:5). Az elmlshoz van kzel: olyan, mint a megnylt rnyk (Zsolt 102:12). „Lerzatom, mint a sska”: ahogyan a sskarajt el tudja fjni a szl (lerzza a fldrl, mint abroszrl a morzskat, Jb 38:13), gy kell eltnnie az lk kzl a nagybeteg zsoltrrnak is. Mr legyenglt; remeg a trde a sok bjtlstl. Itt nem csupn a betegsggel egytt jr tvgytalansgrl van sz, hanem a knyrgst ksr bjtlsrl (2Sm 12:16; Zsolt 69:11k.). Teste „elfelejtette” az olajat: rgen nem polta mr magt. Az „n-panasz” utn jn a „te-panasz”, az ellensg ellen mondott panasz (25. vers). Jellegzetes hebraizmussal fejezi ki a zsoltrr, hogy gyalzzk t az ellensgei: „gyalzat lettem nekik” (abstractum pro concreto). A fejcsvls nem a rszvt jele, hanem a gny (2Kir 19:21; Jb 16:4; Zsolt 22:8; JSir 2:15; Mt 27:39). A 27. versben a panasznek jellegzetes rsze, a krs szlal meg: segts meg (Zsolt 119:86), szabadts meg (Zsolt 3:8; 6:5; 7:2; 22:22; 31:17; 54:3; 59:3; 69:2). A szabadts az r „hsge szerint” trtnik. Ez a mrce, nem az emberi rdem. A szabadts nem csupn a hv magngye. Az ellensgnek is meg kell tudnia, hogy az r „keze”, hatalma munklkodott. Ez a gondolat az n. „megismersi formula”, igen gyakran fordul el Ezkiel knyvben. Az r akr tletet, akr kegyelmet azrt gyakorol, hogy „megtudjk, hogy n vagyok az r” (Ez 6:10.13; 7:4; 16:62; 24:27; 30:8; 34:27; 36:11.23 stb.). A cl az, hogy Isten dicssge felragyogjon. A 28. vers feltteles (vagy megenged) mondattal kezddik: „ha k tkozdnak” (br k tkozdnak), te ldasz. A mondat vge a LXX-ban simbb: „Tmadim megszgyenlnek, szolgd pedig rl”. A zsoltrr nmagt nevezi az r szolgjnak. Bzik abban, hogy az r az ellensg tkt is ldss tudja vltoztatni (Num 23:11). Az ellensg akkor szgyenl meg, ha ltja, hogy az r megsegtette szenved hvt. A 29. vers hasonl a 17–19. vershez: a vdlkat szgyen bortja el, mint valami ruha.

A 30k. vers hlanek. A szabadts utn a zsoltrr bizonysgot tesz a szabadt Istenrl „sokak” eltt. A „sokak” az nnepl gylekezetet jelenti; ezrt a Targum itt a „blcsek” szt tartalmazza. A bizonysgttel s a hlanek igen fontos rsze volt a hlaad istentiszteletnek (Zsolt 22:26; 40:7–11; 50:14; 56:13; 61:9; 69:31k.). A „szegny” jobbjn ui. maga az r ll, hogy vdelmezze s megsegtse azokkal szemben, akik (jogtalanul) el akarjk tlni (Zsolt 16:8; 35:10; 54:6; 86:1; 121:5; Rm 8:33k.).

Zsolt. CX. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a kirly-zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 72; 89; 101; 132 s 144. Szvege a kirly trnra lpsi szertartsnak egyes rszeibl val. Az egsz szertartst nem lehet a zsoltr alapjn rekonstrulni. A zsoltr anyaga igen rgi. Htterben kori keleti kirly-mtoszok llnak. Szvege tbb helyen is romlott. Az jszvetsg tbbszr is idzi. Szereztetsi ideje a kirlysg kornak az els vszzada lehet, amikor mg ersen hatottak az si jeruzslemi kirly-ideolgia gondolatai. Az egyhzi hagyomny messisi jvendlsnek tartotta a zsoltrt.

Zsolt. 110,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 110,1b–2. vers.

Itt az udvari klt beszl. Prftaknt szl; a zsoltr els szava a prftai kijelentshez tartozik. Tbbnyire annak vgn szokott llni, mint zrformula: „ez az r sugallata”. Itt a kijelents elejn ll, mint Num 24:3k.9.15k.; 2Sm 23:1-ben is. Az r kijelentse „az n uramnak”, a kirlynak szl. A kirlyt „uram”-nak szltottk alattvali (1Sm 22:12; 26:17k.; 1Kir 1:2). Az llampolgrok a kirly szolgi (1Sm 8:17). Ez a vers Jzus s a farizeusok vitjban fontos szerepet jtszott (Mt 22:41–46; Mk 12:35–37; Lk 20:41–44).

„lj a jobbomra.” Egyiptomi bra maradt rnk, amely a frat a slyomfej Hrusz istensg jobbjn, vele egy trnon lve brzolja. Ez a monds a kirly trnra lpse alkalmval hangzik el. Salamon kirlyrl azt olvassuk, hogy az r trnjn lt (1Krn 28:5; 29:23; 2Krn 9:8). Ha a kirly jobbjn lni megtiszteltetst jelent (1Kir 2:19; Zsolt 45:10), mennyivel inkbb az Isten jobbjn lni! Ezt a mondst az jszvetsg Krisztusra vonatkoztatja (Mt 26:64; ApCsel 2:34; 7:55; Rm 8:34; Ef 1:20; Zsid 1:13; 8:1; 10:12; 1Pt 3:22).

Az is a trnra lpsi szertartshoz tartozik, hogy Isten a kirlynak gyzelmet gr ellensgei felett: lba zsmolyv teszi ellensgeit. Az jszvetsg ezt is Krisztusra vonatkoztatja (ApCsel 2:35; 1Kor 15:25; Zsid 10:13). Szoks volt, hogy a gyztes kirly rtette a lbt a legyztt ellensg nyakra (Jzs 10:24; zs 51:23). Egyiptomi brzolsok maradtak rnk, amelyeken a mg ifj kirly valamelyik istensg vagy istenn lben l. Lba alatt zsmoly, s ez alatt trdelnek vagy fekszenek a kirly legyztt ellensgei. A nyakukon lev ktelek vge a kirly kezben van.

A 2. vers folytatja a gondolatot. A trnra lp kirly rr lesz ellensgei felett. Jogart maga az r nyjtja ki a Sionrl. A jogar nemcsak hatalmi jelvny (Zsolt 45:7), hanem buzognyszer fegyver is. Ezzel a trnra lps napjn a kirly jelkpesen sszetrte azokat a cserpszobrocskkat, amelyek ellensgeit brzoltk (Zsolt 2:9). Szmos kori keleti kpen lthat a kirly, amint egyik kezvel magasra emeli buzognyt, msik kezvel ellensgei hajt markolja meg. A kirlyt ui. ellensges erk fenyegetik, de ezek felett diadalt ad neki az r (Zsolt 2:8; 21:9; 45:3–6; 68:22; 72:8). A Sionrl nyjtja ki az r a kirly jogart. Ez arra mutat, hogy a jeruzslemi templom mr ll; itt lakik az r.

Zsolt. 110,3. vers.

Ennek a versnek a szvege romlott. A vers eleje a mssalhangzk rintetlenl hagysval javthat. „Nped nkntessg” (= nknt kvet) helyett a LXX segtsgvel „veled vannak az elkelk”; „sereged napjn” helyett „szletsed napjn” (tkp. vajdsod = a szletseddel jr fjdalmak) napjn. Itt mr nem a kirly harcairl van sz, hanem a kirly szletsrl. A kvetkez sorban sok bibliai kzirat alapjn „szent ltzetben” helyett „szent hegyeken” olvasand. Utna pedig: „a hajnal mhbl szltelek, mint a harmatot”. A httrben az a mtosz ll, amelyrl zs 14:12-ben is olvasunk. Ott Bbel kirlynak „fnyes hajnalcsillag” (sz szerint: hajnalcsillag, Sahar fia) a neve. Sahar maga is istensg volt. Ez a trnra lp kirly isteni szrmazst jelenti. Ezt a mtoszok sz szerinti rtelemben vettk. A Biblia azonban csak a fiv fogads rtelmben szl errl, spedig ugyanazzal a szval, mint Zsolt 2:7-ben: „nemzettelek tged”. A kirly istenfisga abban a pillanatban kezddik, amikor az isteni kijelents elhangzik.

Zsolt. 110,4. vers.

Eskvel megerstett isteni kijelentst tartalmaz ez a vers. Az r eskjrl ismtelten olvasunk: Zsolt 89:4.36; 95:11; Jer 22:5; m 4:2; 6:8; Zsid 6:13. A trnra lp kirlynak rkk tart papi tisztsget ajndkoz az r. Nem volt szokatlan az kori keleti npeknl, hogy a kirly egy szemlyben pap is volt. Melkisedek is pap-kirly volt Jeruzslemben (Gen 14:18). Amikor Dvid elfoglalta Jeruzslemet, a kirlysggal s a papsggal kapcsolatos gazdag hagyomnyanyagot ismert meg Izrel. Dvid maga is gyakorolt papi funkcikat. Papi efdban lejtett tncot, amikor a szvetsgldt Jeruzslembe vitte (2Sm 6:14); maga is mutatott be ldozatot (2Sm 6:13.17), s kzbenjr knyrgst mondott nprt (2Sm 24:17). Dvidnak a fiai is papok voltak (2Sm 8:18). Salamon Gibeonban mutatott be ldozatot (1Kir 3:4), s papknt megldotta a npet (1Kir 8:14.56). Dvid (s rszben mg Salamon is) a jeruzslemi Melkisedek-tradci rkbe lpett. Ksbb azonban kirlyok nem gyakoroltak papi funkcikat. A kultusz a papok irnytsa al kerlt. Prftai jvendlsek szlnak ugyan olyan „fejedelemrl”, aki fpap mdjn „kzeledhet” az rhoz (Jer 30:21), s az Ezkiel jvendlseiben szerepl fejedelemnek is kiemelt szerep jut a kultuszban (Ez 44:3; 45:16k..22–25; 46:2–7). De a trtnelem folyamn a kirly jogkre elvlt a papoktl. Fontos viszont ez az igevers az jszvetsgben, mely Jzus Krisztust Melkisedek rendje szerint val papnak mondja (Zsid 5:6; 7:1–25).

Zsolt. 110,5–7. vers.

jra az udvari klt szltja meg a kirlyt. A kirly harcairl szl, mint a 2. versben. Az r a kirly jobbjn ll a harcban: ersti s diadalra juttatja t. (Nemcsak a kirlyra, a hvekre nzve is igaz, hogy jobbjukon van, segti s oltalmazza ket az r; Zsolt 16:8; 73:23; 109:31; 121:5.) kori keleti kpeken lthat a kirly, amint harci kocsijn vgtat, s kifesztett ja az ellensget veszi clba. Mgtte ll az istensg, s fogja (ersti) a kirly kezt. Msik kpen az istensg jelkpe, a szrnyas napkorong lebeg a kirly harci kocsija felett, jelezve, hogy tulajdonkppen az istensg harcol. zzza szt a kirlyokat, akik fellzadtak az r „felkentje” ellen (Zsolt 2:2k.; 48:5kk.). Az r „haragjnak napja” eljn (Zsolt 2:5; zs 13:9.13; 30:27–33; Jel 2:1kk.; Zof 1:14–18; 3:8). Ezen a napon tletet fog tartani az r a npek felett (6. vers). A 6. versben csonka kifejezs tallhat: „megtlti holttestekkel”. Rgi grg fordtsok itt a „vlgyek” szt tartalmazzk (ez hberl knnyen sszetveszthet a „holttest” szval). Ezrt felttelezik, hogy az eredeti szveg „megtlti a vlgyeket holttestekkel” lehetett. Az ellensg fejnek sztzzsra nzve ld. Num 24:17; Zsolt 68:22; Hab 3:13-at s a 2. vers magyarzatt.

A 7. versnl az rsmagyarzk nem tnyleges harcra gondolnak, melyben a kirly kifrad, de iszik a patak vizbl s j ert nyer (v. 1Sm 14:27). Inkbb a koronzsi rtust tartjk httrnek. Mr Egyiptomban is tisztulsi rtussal kezddik a kirly trnra lpse. Kt istensg, Szth s Hrusz nt vizet a leend kirlyra. Ezzel er is rad, mely az uralkodshoz szksges. Felttelezik, hogy az izreli kirly trnra lpsi szertartshoz nneplyes processio is tartozott, melynek egyik llomsa a Gihn-forrs volt. Ezt bizonytja 1Kir 1:38–40. A fej felemelse a diadal jele (Gen 4:7; Zsolt 3:4; 27:6; 34:6).

Zsolt. CXI. ZSOLTR

Ez a zsoltr szorosan sszetartozik a 12. zsoltrral. Mindkett alfabetikus kltemny. A hber bc mssalhangzi nem soronknt kvetik egymst, hanem flsoronknt. Korbban az alfabetikus zsoltrokat (ilyenek: Zsolt 9–10; 25; 34; 37; 112; 119; 145) nem rtkeltk nagyra az rsmagyarzk; hiszen a gondolatok rendjt sokszor gzsba kti az bc rendje. jabban azonban felismertk a magyarzk, hogy br az ilyen zsoltrok rasztalnl kszltek s inkbb az olvasknak szlnak, mint a hallgatknak, a tuds szerzk mlysges hitrl s az dvtrtnet alapos ismeretrl tesznek bizonysgot. Kltemnyeik olyanok, mint a zsinrra fztt gyngyszemek. Az egyes mfajok elemei gyakran keverednek bennk; a 111. zsoltrban pl. hlanek, himnusz s blcsessgirodalom motvumai szvdnek ssze. A szereztetsi id a ksi, fogsg utni kor.

Zsolt. 111,1. vers.

A zsoltr eltt ll „Dicsrjtek az Urat” felkilts nem tartozik a zsoltr alfabetikus rendjhez; a bibliai kziratok egy rsze kihagyta. A zsoltr hlaad formulval kezddik: „Hlt adok az rnak”. Ez nem jelenti azt, hogy hlanekkel van dolgunk, hiszen fordthat gy is: „Dicstem az Urat”. Nem valszn, hogy hlaad istentiszteleten keletkezett ez a zsoltr. Alfabetikus kltemnyek rasztal mellett keletkeznek. – A „teljes szvvel” kifejezs deuteronomista hatst mutat (Deut 6:5; 1Kir 8:23; v. mg 1Kir 8:61; 11:4; 15:3). A vers msodik fele megtisztel nven „becsleteseknek” nevezi a gylekezet tagjait (Zsolt 33:1; 112:2.4; 125:4). A gylekezetet kt nven nevezi ez a vers; az els a szkebb krt jelenti, a msodik a nagy nnepi gylekezetet. Tveds lenne ebbl mindjrt arra kvetkeztetni, hogy a zsoltrt csak szk krben (conventiculum) vagy nagy nnepen hasznltk. Mindkett lehetsges.

Zsolt. 111,2–9. vers.

Azok a „nagy tettek”, amelyeket az r cselekedett, a npe javra vghezvitt trtnelmi tettek (Zsolt 64:10; 107:24; 118:17; ApCsel 2:11). Ezek „keresettek”, azaz kereshetk, megtapasztalhatk. St rmet szereznek azoknak, akik ezt „megkeresik”, tanulmnyozzk. Fensg s mltsg jellemzi az r munkjt (Zsolt 96:6; 104:1). Igazsga nem csupn jogi rtelemben vett igazsgot jelent, hanem npe javra vghezvitt szabadt, dvzt tetteit (Br 5:11; Zsolt 22:32; 24:5; 69:28; 98:2). Csodatetteinek „emlkezetet szerzett” (4. vers): ezeket a gylekezet az istentiszteleteken emlegeti. „Kegyelmes s irgalmas az r”: a liturgiban gyakran hasznlt nneplyes monds (Ex 34:5; Zsolt 86:15; 103:8; 116:5). Az 5. vers „zskmny” szava itt egyszeren eledelt jelent, mint Jb 24:5; Pld 31:15; Mal 3:10-ben is. A gondvisel szeretet, mellyel az r a pusztai vndorls idejn is krlvette npt, az szvetsgi hsgbl kvetkezik. A szvetsgktshez hozztartozik az az gret is, hogy az r orszgot ad npnek: a „npek rksgt” (6. vers). Ez a cselekedet jog s igazsg szerint trtnt akkor, amikor „betelt az emriak gonoszsga” (Gen 15:16; Deut 9:4k.). Igaz s helyes rendelkezseket adott npnek is az r. Ezeket kell teljesteni, ezekre kell tmaszkodni (a passiv participiumoknak itt ilyen rtelme van: teljestend teendk). A 8. vers vgt nhny bibliai kzirat „egyenessg”-nek pontozza: igazsgban s egyenessgben = igazn s helyesen. A 9. vers szerint az r „megvltst kldtt npnek”. A megvlts az egyiptomi nagy szabadtst jelenti (Deut 7:8; 9:26; 13:6; 15:15; 24:18; Zsolt 78:42). Ekkor „rendelte el” rk szvetsgt is. Deut 4:13 szerint ez gy trtnt, hogy az r a Tzparancsolat kt ktbljt ajndkozta npnek (v. mg Zsolt 105:8). „Szent s flelmes az neve” (Ex 15:11; Zsolt 99:3). Isten neve szent, flelmet s tiszteletet breszt azokban, akik ezt a nevet a kultuszban meghalljk.

Zsolt. 111,10. vers.

Ez a vers a blcsessgirodalom stlusban szltja meg azokat, akik istenfl letet lnek. „A blcsessg kezdete (= legjava) az r flelme” (Jb 28:28; Pld 1:7; 9:10). A blcsessg megtartjnak jvendje, szp jutalma van. Ez alapvet tantsa a blcsessgirodalomnak (Pld 3:4.13–18; 7:1k.; 8:11 stb.). A blcsessg, az istenfl let „dicsrete” vgs fokon az rtl van (Mt 24:45kk.; 25:21kk.).

Zsolt. CXII. ZSOLTR

Ez a zsoltr alfabetikus zsoltr. Ilyenek: Zsolt 9–10; 25; 34; 37; 111; 119; 145. sszetartozik a Zsolt 111-gyel. Sokak szerint a szerzjk is ugyanaz. A szkincsben is vannak egyezsek: „kedvel” (112:1; 111:2), „becsletesek” (112:2; 111:1), „igazsga rkk megmarad” (112:3b; 111:3b), „kegyelmes s irgalmas az r” (112:4; 111:4; ld. a magyarzatnl), „emlkezetes” (112:6; 111:5), „rendletlen” (112:8; 111:8). De mfaj tekintetben klnbznek egymstl. A Zsolt 111 himnusz, a 112 pedig a blcsessgirodalomhoz tartozik. Erre mutat a kt jkvnsg, ill. dvzl formula is: „boldog az az ember” (1. vers) s „j annak az embernek” (5. vers). Az istenfl ember jutalma a zsoltr tartalma. A szereztetsi id a ksi, fogsg utni kor.

Zsolt. 112,1. vers.

A „Dicsrjtek az Urat!” felszlts nem tartozik a zsoltr alfabetikus rendjhez. Jkvnsgot fejez ki a „boldog az az ember” kifejezs (Zsolt 1:1; 2:12; 32:1k.; 34:9; 40:5; 84:13; 128:1). Az istenflelem egytt jr Isten parancsolatainak megtartsval. De ez nem teher, hanem rm (Zsolt 1:2; 19:8–11; 111:2; 119:1.77.92.143.174).

Zsolt. 112,2–4. vers.

Az Istennek tetsz let jutalma az utdokra is kiterjed: rklik az orszgot (Zsolt 37:11; Mt 5:5). „A becsletesek nemzedke megldatik”, vagy (a szr fordts szerint) „ldatik a becsletesek nemzedkben”, azaz a gylekezetben. A „nemzedk” itt nem genercit jelent, hanem emberfajtt (Zsolt 24:6; Mt 24:34). A jmd az szvetsg szerint Isten ajndka (Gen 13:2.5; Jb 1:3; 42:12; Pld 3:10.16; 22:4). A 3. vers msodik fele azonos Zsolt 111:3b-vel. A 4. vers els sora Isten tevkenysgre mutat. Tle rad fnysugr a becsletesekre, spedig jra meg jra (Jb 29:3; Zsolt 4:7; 36:10; 44:4; 89:16; 97:11). A vers msodik fele is Istenre vonatkozik. az, Aki irgalmas s kegyelmes (Zsolt 111:4; 116:5). Ezrt azoknak a grg kziratoknak adunk igazat, amelyek a vers vgn tbbletknt „az r” szt tartalmazzk. Rgi liturgikus formulrl van sz (ld. Zsolt 111:4 magyarzatnl is).

Zsolt. 112,5–10. vers.

Az 5. vers a blcsessgirodalom stlusban dvzli a knyrletes embert: j annak, aki knyrl s klcsnad. Isten knyrl szeretete munklkodik benne. Klcsnadsra sokszor volt szksg, mert mindig voltak szegnyek. De klcsnadni csak trvnyesen volt szabad: kamat s uzsora nlkl (Ex 22:24–26; Lev 25:35kk.; Deut 23:20k.). Az ilyen ember rkre „nem inog meg” (Zsolt 15:5; 16:8; 21:8; 62:3.7; tkp. „nem ingattatik meg”: Isten nem engedi meginogni). Az ilyen ember „emlkezete”, j hre mg halla utn is megmarad (Pld 10:7), hasonlan az r „igaz tetteihez”, amelyeket npe dvssgre vitt vghez (Zsolt 111:3). A 7. vers azt mutatja, hogy az igaz embert is rheti „rossz hr”, rgalom. De ez nem gyzheti le azt, aki szilrdan bzik az rban. Az r az ilyen ember szvnek a tmasza (Zsolt 51:14; zs 26:3k.; Zsid 13:9). Veszlyek kztt l az igaz ember, de eljn az id, amikor elgttellel tekinthet ellensgeire (6b. vers). Az r ket megszgyenti, hvei gyt pedig diadalra viszi. A 9. vers tovbbviszi az 5. vers gondolatt: az igaz ember nemcsak klcsnad, hanem „szr, ad”, azaz bven ad viszonzs nlkl is, pusztn segt szndkkal. A zsoltrnak ezeket a szavait idzi 2Kor 9:9. „Szarva dicssgben emelkedik”: ez a kifejezs az er diadalmas nvekedst fejezi ki (1Sm 2:1.10; Zsolt 89:25; 92:11; 148:14; Lk 1:69). Mindezt a bnsknek vgig kell nznik. Tehetetlen haragukban csikorgatjk majd a fogukat (Jb 16:9; Zsolt 35:16; 37:12; Mt 8:12; 13:42.50; 22:13; 24:51; 25:30).

Zsolt. CXIII. ZSOLTR

A zsoltr mfaja himnusz. Az 1. vers imperativusokban szltja fel a gylekezetet az r dicsretre. A 2. vers ezt iussivusban folytatja („legyen ldott”). Ezutn kvetkeznek a himnikus participiumok. Az imperativusos s participiumos stlus keveredse ksi korra mutat. Isten dicssge a 4. vers szerint a mennyben van. Ez is ksi kor felfogsa, hiszen a fogsg eltti szvegek szerint Isten dicssge a fldn jelent meg (Snai-hegyen felhben, a kijelents strnl stb.). Ksi szereztetsi idre mutat a zsoltr univerzalizmusa is. A Zsolt 113–118 az n. „halll”, melyet jholdkor, templomszentelsi nnepen s a hrom nagy zarndoknnepen nekeltek (Mt 26:30; Mk 14:26).

Zsolt. 113,1–4. vers.

Az r szolgi, akiket a zsoltrr az r magasztalsra szlt fel, nem papok vagy lvitk, hanem az nnepl gylekezet. A fogsg utn a gylekezet az r szolginak nevezi magt (Zsolt 34:23; 69:37; 135:1.14; zs 56:6; 65:6k..13–15; 64:14). Az r szolgjnak lenni azt jelenti, hogy az rhoz tartozni, az r oltalmban lni. Az r npnek tagjai mr a Snai-hegynl adott kijelents alkalmval megismertk az r nevt (Ex 3:13–16; 6:3). Az a dolguk, hogy dicsrjk (1. vers) s ldjk az r nevt (2. vers), amely dicsrend, dicsretre mlt (3. vers). Az r neve dicsretnek a vgtelensgig zengenie kell idben ppgy, mint trben (2b., 3a. vers: „mostantl fogva rkk”; Zsolt 115:18; 121:8; 125:2; 131:3 – „napkelttl napnyugtig”; Zsolt 50:1; Mal 1:11). Felette ll minden npnek (Zsolt 46:11; 99:2); dicssge magasabb az gnl (Zsolt 8:2; 19:2; 29:10; 148:13).

Zsolt. 113,5–9. vers.

Az 5. vers klti krdssel kezddik. Ez is a himnikus stlushoz tartozik. Istenhez senki sem hasonl (Ex 15:11; Deut 3:24; Zsolt 35:10; 89:7–9). Utna himnikus participiumok llnak (toldott i-vel; az els kett segdigeszeren sznezi az infinitivusos igk jelentst: magass teszi a trnolst = magasan trnol, s alacsonny teszi a ltst = mlybe lt). Isten l Isten: lt (Zsolt 10:14; 11:4; 14:2; 33:13k.; 35:22; 94:9; 102:20). Nem ttlenl szemlli mennyei trnusrl az emberek lett, hanem igazsgot oszt: felemeli a porbl a nincstelent, kiemeli a szemtbl a szegnyt. A porba vagy hamuba ls a gysz jele (Jb 2:8; Zsolt 7:6; zs 47:1; JSir 4:5). Az r azonban ppen a megalzottakon knyrl meg (Zsolt 138:6; zs 57:15). ppen azok bzhatnak knyrletben, akiknek semmijk sincs (1Sm 2:8; Lk 1:52k.). Az ilyeneket felemeli s a np elkeli kz lteti: elvesztett mltsgukat helyrelltja (Jb 36:7). A megalzottak kzt kln is emlti a zsoltr a gyermektelen asszonyokat. A gyermektelensget az korban csapsnak, Isten haragja jelnek tekintettk (Gen 16:2; 20:18; 1Sm 1:5; Lk 1:25). Ha a medd n fiakat szlhetett, ez rmt szerzett neki. Ezenkvl megszilrdult a helyzete a hzban, a csaldban is (Gen 29:31–35). Az ezekben a versekben tallhat n. „szuverenits-formula” („megl s megelevent” stb.; v. Deut 32:39; 1Sm 2:6; Zsolt 18:28; Lk 1:52k.) Isten mindenhat erejt fejezi ki, tovbb azt, hogy ezt a hatalmat igazsga s irgalma megvalstsra gyakorolja. – A zsoltr elejn s vgn a „Dicsrjtek az Urat!” felszlts ll.

Zsolt. CXIV. ZSOLTR

Ez a zsoltr tartalmi szempontbl himnusz, hiszen Istennek npe javra vghezvitt tetteit s a termszet feletti uralmt dicsri. De a himnusz formai alkotrszei hinyoznak. Nincs imperativusos bevezets, felszlts az r magasztalsra. Nincs „mert”-tel kezdd f rsz sem, legfeljebb a 8. versben van egy himnikus participium. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk. Szereztetsi idejnek meghatrozsnl fontos tudni, hogy nemcsak a Mzes knyveiben s Jzsu knyvben tallhat tradcikra tmaszkodik, hanem „msodik” zsais igehirdetsre is. Itt egybeesik a teremts, az exodus s az j exodus (zs 51:9–11), ppen gy, mint a 114. zsoltrban. St a zsoltr 8. verse elfelttelezi zs 41:17–20-at. Ez a zsoltr is az nnepi „halll”-hoz tartozik (Zsolt 113–118).

Zsolt. 114,1–2. vers.

A zsoltr az dvtrtnet nagy esemnyvel, az egyiptomi szabadtssal kezddik. „Jkb hza”, Jkb csaldja (Gen 46:27k.; Ex 1:1–7) kiszabadult az „rthetetlenl beszl” np kzl (Gen 42:23; Deut 28:49; zs 28:11; Jer 5:15). Ezt a szabadtst Izrel llandan emlegette az istentiszteleteken (Zsolt 78:12.43.51; 80:9; 81:6; 105:43; 135:6k.; 136:10). Hatalmas idkzt hidal t a 2. vers: Jda lett az r „szentlye”. Hossz idnek kellett eltelnie, mg Salamon kirly megptette a templomot. Izrel lett az r uralmi terlete. (A hber szveg ezt tbbes szmban mondja: kirlysgai. A tbbes szm a terleti kiterjedsre vonatkozik. A LXX egyes szmot mond.) Az egsz npnek szent npnek, az r szent tulajdonnak kell lennie (Ex 19:6; Jer 2:3).

Zsolt. 114,3–4. vers.

„A tenger ltta – s elfutott”. Kit ltott a tenger? Az r megjelenst. Itt egyrszt a Vrs-tengernl trtnt csodra, a np megszabadtsra kell gondolni (Ex 14:10–31); msrszt azonban a teremt Isten gyzelmre is a kosz-hatalmak felett (Zsolt 48:6; 74:13k.; 77:17–21; 89:10k.; 93:3k.; 104:6–9; zs 51:9k.). Ugyanez a vers beszl a Jordn viznek „htratrsrl” is (Jzs 3:14–17; 4:23). A kt cselekmny kzt negyven v telt el. Mindkett az r hatalmt bizonytja. Az exodust a zsoltrr sszekapcsolja a honfoglalssal. A 4. vers a Snai-hegynl trtnt esemnyekre cloz: a hegy remegett (Ex 19:18). Ezt klti szpsggel a kosok ugrndozshoz hasonltja a zsoltrr. A hegyek remegnek, ha megjelenik az r (Br 5:5; Zsolt 29:6; 68:9; Hab 3:6).

Zsolt. 114,5–8. vers.

Az 5–6. vers klti krds formjban ismtli meg a 3–4. vers gondolatait. Mirt htrltak meg a vizek, mirt ugrndoztak a hegyek? Azrt, mert megjelent az r, s az r hatalmasabb a vizeknl s a hegyeknl. A 7. vers fel is szltja a fldet, hogy remegjen (szl nhz hasonlan vergdjk) az r eltt, Jkb Istene eltt (az „eltt” sz is az r megjelensre utal). A 8. vers htterben a ksziklbl fakasztott vz trtnete ll (Ex 17:1–7; Num 20:1–13; Deut 8:15; zs 48:21). De Mzes knyveiben mg nincs sz arrl, hogy ez a vz tv vlt. Errl zs 41:18 (s Zsolt 107:35) beszl, amikor a msodik nagy exodusrl, a babiloni szabadulsrl prftl. Ha az r a sziklt „vizek tavv”, a kovakvet vzforrss tudja vltoztatni, akkor mlt arra, hogy remegjen Eltte s t tisztelje az egsz fld.

Zsolt. CXV. ZSOLTR

Ebben a zsoltrban tbbfle mfaj elemei ismerhetk fel. Az 1–2. vers nemzeti panasznek, a 3–8. istendicsret (himnusz), a blvnyok tehetetlensgnek kignyolsval. A 9–11. vers ints, a 12–15. lds (kvnsg), a 16–18. pedig himnusz. Liturgikus, templomi hasznlatra sznt kltemny ez, amelyet felelget formban adtak el. A 9–11. vers az egsz nnepl gylekezetnek („Izrelnek”), a papoknak („ron hznak”) s taln a prozelitknak („istenflknek”) szl ints. Ezt valsznleg az istentiszteletet vezet pap mondhatta. Az utna jv ldsmonds (12–15. vers) a papok feladata. Az 1–2. vers elfelttelezi a fogsgot; a blvnyok elleni harc mgtt „msodik” zsais igehirdetse ll. Ez meghatrozza a zsoltr szereztetsi idejt: fogsg utni kor. Ez a zsoltr is az nnepi „halll”-hoz tartozik (Zsolt 113–118).

Zsolt. 115,1–2. vers.

Rendhagy mdon kezddik a zsoltr: „Ne neknk, Uram, ne neknk… (adj dicssget)”. A gylekezet megtanulta, hogy egyedl Isten a dicssg. Az istentiszteleten nem a gylekezet, nem a vallsos ember ll a kzppontban, hanem az r. Nem az ember hite, vallsos lmnye vagy ppen szenvedse a fontos, hanem az, hogy az rnak dicssg adassk (Zsolt 29:1). Izrel ui. bneivel gyalzatot hozott az r nevre (Ez 20:9.14.22.39; 36:22k.). A tbbi npek, klnsen a gyztesek gnyoltk Izrel Istent, s ezt krdeztk: hol van az Istenk? Aki ezt krdezi, gy gondolja, hogy ez az Isten nincs sehol, nem tudja megsegteni hveit s npt (Zsolt 42:4.11; 79:10).

Zsolt. 115,3–8. vers.

Ez a himnikus szakasz Istennek a vilg feletti hatalmt dicsri. a mennyben lakik (Deut 4:39; 1Kir 8:23; Zsolt 2:4; 11:4; 29:10). Mindent megtesz, amit akar (Zsolt 135:6). A 4–8. vers megtallhat Zsolt 135:15–18-ban is. A blvnyok „ember keznek csinlmnyai” (Deut 4:28; 27:15; 31:29; 2Kir 19:18; 22:17), s ezrt nem ersebbek az embernl, hanem gyengbbek, albbvalk nla. Szjukkal nem tudnak olyan igt mondani, amely beteljesedik, trtnelmet forml. Szemkkel nem ltjk meg hveik bajait, flk nem hallja imdsgaikat; orruk nem „szagolja” ldozataik illatt. Kezk nem tud tapintani, lbuk nem tud jrni, torkukon nem jn ki hang. Mindez azt jelenti, hogy tehetetlenek. Ezeknek a verseknek a htterben a fogsg nagy prftjnak, „msodik” zsaisnak a tantsa ll (zs 40:18–20; 41:7.21–24; 44:6–8.9–20; 46:1k..5–7). Az r az egyetlen Isten; rajta kvl nincs Isten (zs 44:8). Aki blvnyokban bzik, azokhoz hasonlv vlik s azoknak a sorsra jut (2Kir 17:15; Jer 2:5; Hs 9:10; Rm 1:21).

Zsolt. 115,9–11. vers.

Hrom csoportot szlt fel az istentiszteletet vezet pap arra, hogy bzzanak az rban. Elszr Izrelt emlti (sok hber kzirat s a LXX „Izrel hzt” mond): ez a lehet legtgabb fogalom Isten npe egsznek kifejezsre; Isten npnek megtisztel neve. ron hza a papokat jelenti, az Urat flk pedig azokat, akik tnylegesen, in actu jelen vannak az istentiszteleten (Zsolt 22:24.26; 31:20; 66:16). („Istenflkn” egyes rsmagyarzk a gylekezethez csatlakoz idegeneket, a prozelitkat rtettk 1Kir 8:41–43; Eszt 9:27; zs 56:6; Dn 11:34-re hivatkozva; ld. ApCsel 10:2.22; 13:16.26.) Az ints, a felszlts Istenben val bizakodsra elfordul tbb mfajban is, pl. panasznekben (Zsolt 31:25; 62:9.11), a hlanekben (Zsolt 22:24) s annak tant (blcsessgirodalomhoz tartoz) rszben (Zsolt 34:10–15; 37:1–8) s a himnuszban is (1Sm 2:3; Zsolt 46:11; 75:5k.; 76:12). A liturgiban klnsen is helye van az intsnek (v. Zsolt 118:2–4; 135:19k.). A LXX ezekben a versekben imperativusok helyett (9. vers: „bzzl”, 10–11. vers: „bzzatok”) indicativusokat tartalmaz („bzott”, „bztak”). A hber szveg helyesebb.

Zsolt. 115,12–15. vers.

A bibliai kziratok egy rszben itt j zsoltr kezddik. A 12. vers els flsora az lds bejelentsnek ltszik: „Gondol rnk az r, s meg akar ldani”. Utna iussivusokban kvetkezik maga a papi lds (Num 6:22–26). Itt is hrom csoportnak szl az ldskvnsg, ppen gy, mint az ints (9–11. vers). A 13. vers vge szerint az lds „kicsinyeknek s nagyoknak” szl, Isten npe minden tagjnak. Az lds mr brahm esetben is a np elszaporodst tartalmazta (Gen 12:1–3). rvnyes ez a slyos vrvesztesget szenvedett, fogsgban s sztszrtsgban l npre is (Deut 1:11; zs 49:20k.; 54:1–3; Zak 10:8–10). Attl jn a nemzedkek sorn t megvalsul lds, Aki az eget s a fldet alkotta (Zsolt 121:2; 124:8; 134:3; 146:6). A papi lds himnuszba, istendicsretbe torkollik (15. vers).

Zsolt. 115,16–18. vers.

A 16. vers himnikus hangon magasztalja Istent azrt, mert a fldet az embereknek adta. Ez a bibliai teremtstrtnet tantsa is: Isten gy ldotta meg az embert, hogy uralmat adott neki a fldn (v. Gen 1:28; Zsolt 8:4–9). A mennyet magnak tartotta meg: ott van az palotja s trnja (Zsolt 29:9; 104:3). Az ember nem fggetlen rr lett a fldn, hanem Isten sfrv; Isten az embernek is Ura maradt. A 17. vers szerint az ember legfbb dolga az istendicsret. Ez azonban nem lehetsges a holtak hazjban, a „hallgats” helyn (Zsolt 6:6; 30:10; 88:11k.; 94:17; zs 38:18k.). Mi azonban (a 18. versnl a LXX hozzteszi: „akik lnk”) ldjuk az Urat. Akikkel az r kzlte ldst, azok hls szvvel „ldjk” az Urat (Gen 24:27; 1Krn 29:10kk.). Az „lds” itt Isten dicsrett jelenti (Zsolt 34:2; 66:8; 100:4; 145:1.10.21). A „mostantl fogva rkk” kifejezs tartalma: a zsoltrr fogadalmat tesz arra, hogy amg csak l, dicsrni fogja az Urat. Erre szltja fel a gylekezetet is. Dicsrjtek az Urat!

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!