ZSOLTR 90-106 --- 100 - 106
Zsoltr. C. ZSOLTR
Ez a zsoltr imperativusos himnusz. Az rsmagyarzk egy rsze kt rvid himnusznak tartja: 1–3. s 4–5. vers. Mindegyikben van imperativusos bevezets (felszlts az r magasztalsra) s „mert”-tel kezdd frsz, amely megokolja az istendicsretet. A pontosabb vizsglat azonban arra a felismersre vezetett, hogy az els „mert” nem megokolst rtelmez, hanem trgyi mellkmondatot vezet be: „Tudjtok meg, hogy az Isten” (3. vers). Ez az n. „megismersi formula” (Ez 5:13; 17:21.24; 21:10; 22:22; 35:12; 36:36; 37:14). A zsoltrban teht tlslyban vannak a himnikus imperativusok. Ezek formai tekintetben a himnusz bevezetshez tartoznak. F rsznek (corpus) csak az 5. vers tekinthet. Joggal beszlhetnk processzis himnuszrl, mely a templomba bevonul gylekezet szmra kszlt. Ez a gylekezet Istent Alkotjaknt nnepli s magasztalja. – A zsoltr ksi, fogsg utni.
Zsolt. 100,1a. vers.
Ld. a bevezets 2. s 9. pontja alatt. A „hlaadsra” sz a 4. vers alapjn ll a cmfeliratban. A hlaldozat trvnye Lev 7:12–15-ben olvashat. Az egyhzi hagyomny a 4. szzadtl kezdve reggeli neknek tartotta a 100. zsoltrt.
Zsolt. 100,1b–4. vers.
Az 1b. vers hangos ujjongsra hvja fel az egsz orszgot. Nem „minden orszgrl” vagy az „egsz fldrl” van sz, hanem csak az gret fldjrl. A vlasztott npnek kell bemutatnia istentisztelett. Ezt jelenti a „szolgljtok” ige (Ex 3:12; 2Sm 15:8; Zsolt 102:23; zs 19:21). Az nnepl gylekezet ujjong rmmel vonul be a templomba, Isten szne el (Ex 34:34; Zsolt 95:6; zs 1:12). Az istentiszteleten gy lehet megismerni Istent, mint npnek Alkotjt. A himnuszok ltalban a vilg teremtsrt s a vlasztott np szabadtsrt magasztaljk az Urat. A 3. vers htterben mindkt gondolat megtallhat. Isten gy „alkotta” npt (Zsolt 149:2) hogy kivlasztotta a npek kzl (Zsolt 33:12; 65:5; 132:13k.). Ez a np az „legeljnek npe” (Zsolt 74:1; 79:13; 95:6k.), amelyet mr az egyiptomi szabadts alkalmval is gy vezetett, mint nyjat a pusztban (Zsolt 78:52; 80:2). Megjegyzend, hogy a 3. versben helyesebb a qer szerinti fordts: „ teremtett minket, s az vi vagyunk.” A ketib szvege diktls utni hiba, s nem illik bele a zsoltr gondolatmenetbe („ teremtett minket, nem mi magunk”). A zsoltr itt arrl szl, hogy a vlasztott np a teremts jogn Isten tulajdona. Ezt a gondolatot legerteljesebben a Deuteronomium hangslyozza (Deut 4:35.39; 32:6.15; v. zs 43:1.21; 44:2). Az r Izrel Istene, Izrel pedig Isten npe: ez a szvetsgkts alapgondolata (Ex 6:7; Lev 26:12; Deut 26:17k.; 2Sm 7:24; Jer 7:23; 11:4). Az r „alkotta” npt, ami azt jelenti, hogy ezt a npet kivlasztotta s mint a szvetsg Ura, a trtnelem folyamn is hsgesen vezrelte. Ezrt jr Neki a hlaads. A „hlaads” sz hlaneket s hlaldozatot is jelenthet (Zsolt 22:26; 40:7–11; 50:14; 56:13; 69:31; 116:17). Jr Neki a dicsretmonds, amikor a gylekezet bevonul Isten templomnak kapuin a templom udvaraiba (intensiv pluralis, Zsolt 65:5; 84:3.11; de ld. 2Kir 21:5 s 23:12 szvegt: itt kt udvarrl van sz). Az r nevt ldani annyit jelent, mint magt az Urat ldani. Az r maga a mennyben lakozik (Deut 26:15), neve azonban a jeruzslemi templomban (Deut 12:5.11.21; 14:24).
Zsolt. 100,5. vers.
Formai tekintetben ez az egyetlen vers a zsoltr f rsze, amely az istendicsretet megokolja. Tartalmi tekintetben azonban mr az elz versekben is volt megokols: Istent azrt magasztalja npe, mert ezt a npet vlasztotta, teremtette, s vezrelte mint hsges psztor. Az 5. versben lev „megokols” mr a jvbe is tekint. Isten hsge rkkval, nemzedkrl nemzedkre megmarad. A vlasztott np a jvendben is ugyanazt a hsget remlheti az rtl, amit a trtnelem folyamn oly sokszor megtapasztalt (Zsolt 106:1; 118:1–4; 136:1–26; Jer 33:11).
Zsolt. CI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az n. kirly-zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 72; 89; 110; 132; 144. A zsoltr szvege rgi, a kirlysg korbl val. St mg rgebbi egyiptomi szvegeken alapul, amelyekben a kirly a trnra lps alkalmval kihirdeti uralkodsnak alaptrvnyeit. A zsoltr teht kirlyi fogadalomttel, melyet azonban a ksbbi, fogsg utni kor az egynre vonatkoztatott, s az erny dicsreteknt rtelmezett (1–2.6b. vers). A zsoltrban ms mfajokbl szrmaz rszek is vannak. Ez is a ksi korra mutat. A LXX szerdai neknek tartja.
Zsolt. 101,1a. vers.
Ld. a bevezets 3. s 2. pontjt.
Zsolt. 101,1b. vers.
A bevezet vers himnikus stlusban magasztalja az r hsgt, amelyet Dvid „hznak” grt meg (Zsolt 89:2.50; zs 55:3). A „trvny”, amelyrl a vers szl, az rtl szrmazik. Az r az igazsg forrsa (Zsolt 36:7; 48:11k.; 85:14; 89:14k.). A kirly az rtl kap megbzatst a trvny s igazsg rvnyestsre (Zsolt 72:1k.).
Zsolt. 101,2–3. vers.
A 2. versben a kirly fogadalmat tesz arra, hogy „okosan”, azaz: kegyesen fog viselkedni. A kvetkez flsor: „Mikor jssz hozzm?” a panasznekbl szrmazik. A bajban lev ember gy srgeti Istent a kzbelpsre. Az jabb magyarzk itt szvegjavtst hajtanak vgre: „(Csak) hsg jhet hozzm”. Azonban ezt nem tmogatjk a bibliai kziratok. A hber szveg a kirly remnysgt fejezi ki: nyomorsg idejn „eljn majd” hozz az r s megsegti, jutalmul hsgrt. Hiszen a kirly „feddhetetlen szvvel” (Gen 20:5k.; 1Kir 9:4) l palotjban. Nem tri a haszontalan beszdet, nem „tapad hozz”, nem maradhat meg a kzelben olyan ember, aki hazug rgalmakat terjeszt (v. zs 11:3–5).
Zsolt. 101,4–7. vers.
A ferde jellem embernek (Deut 32:5; 2Sm 22:27 = Zsolt 18:27; Pld 11:20; 17:20) tvoznia kell a kirly krnyezetbl. A gonoszt nem „ismeri”, nem vllal vele kzssget (2Kor 5:21). Elhallgattatja azt, aki titkon rgalmazza (hifil participium) embertrst (Lev 19:16; Zsolt 15:3; 24:4). A „nagyralt”, fennhjz (Zsolt 18:27; 131:1; Pld 21:4) s kevly (szles szv”) embereket a kirly nem viseli el. Ezt a szt a LXX s a szr fordts gy rtette, hogy nem eszem vele egytt”. A femberek ui. a kirly asztalnl tkeztek (2Sm 9:7; 19:29.34; 2Kir 25:29). A 6. vers szerint a kirllyal csak az orszg hsgesei” lakozhatnak egytt. Ezek llhatnak a kirly szemlyes szolglatra. Ezekre tekint (Zsolt 33:18; 34:16; Jer 40:4), s megadja a „tkletes ton jrsuk” jutalmt. Csellel, hazugsggal senki sem maradhat meg a kirlyi palotban.
Zsolt. 101,8. vers.
Nemcsak kzvetlen krnyezetben nem tri meg a kirly a bnsket, hanem az orszgban sem. Az orszg legtbb brja ui. a kirly, aki reggelenknt dnttt a bonyolultabb jogi gyekben (2Sm 15:2–6; Jer 21:12). „Isten vrosban”, Jeruzslemben lltak a „bri szkek, Dvid hznak szkei” (Zsolt 122:5). A kirly mint az r megbzottja cselekszik gy; az r igazsgt rvnyesti (Zsolt 72:1k.).
Az jszvetsgi gylekezet is igyekszik megrizni bels tisztasgt. Nem vllal kzssget „Blillal” (Zsolt 101:3; 1Kor 5:9–13; 2Kor 6:15).
Zsolt. CII. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak a felirata jl fejezi ki a zsoltr tartalmt. Valban a szenved ember panaszrl van sz az 1–13.24k. versben. Ez n. egyni panasznek a fogsg eltti idbl. A fogsgban s a fogsg utn az egyni imdsgokat trtelmeztk, s a npre vonatkoztattk. gy kerltek a zsoltrba a nemzeti panasznek gondolatai (14–23.26–29. vers), amelyekhez hozztartozik a gylekezet l remnysge is: az rk Isten megknyrl npn, „megjelenik dicssgben” (17. vers). Jeruzslem a npek istentiszteletnek a helye lesz. – A zsoltr szmos helyen idz ms zsoltrokat: a 3. vers 69:18-at, a 4. vers 22:15k.-t s 37:20-at, a 20. vers 14:2-t s 33:13-at, a 21. vers 79:11-et, a 29. vers pedig 69:38k.-t. Ez is arra mutat, hogy a zsoltr mai formjban ksi korbl val. – Az egyhzi hagyomny ezt a zsoltrt a bnbnati zsoltrok kzt tartja szmon. Ilyenek: Zsolt 6; 32; 38; 51; 102; 130; 147.
Zsolt. 102,1. vers.
Az „imdsg” szra nzve ld. a bevezets 10. pontjt. A zsoltrt „a nyomorult(ak)” hasznlatra szntk, s a templom archvumban riztk.
Zsolt. 102,2–3. vers.
A panasznek bevezetsben a szenved ember abban a hitben mondja el panaszt, hogy az r hallja az imdsgot (Zsolt 5:2; 17:1; 54:4; 55:2; 94:9). Ha az r „elrejten arct”, az azt jelenten, hogy nem hallgatta meg a knyrgst (Zsolt 27:9; 69:18; 143:7). Isten szuvern r; a krs teljestst csak krni lehet, kiknyszerteni nem. A zsoltrr gye srgs. Azt kri az rtl, hogy siessen az imdsg meghallgatsban.
Zsolt. 102,4–12. vers.
A panasznek f rszt a szoksos „mert” ktsz vezeti be. A 4–8. versben sajt sorsa miatt panaszkodik a zsoltrr (n. „n-panasz”). A 4. vers vgn „tzhely” izzshoz hasonltja a csontjaiban lev fjdalmat. Az 5. versben lete mulandsgrl beszl; ezt fejezi ki a levgott (vagy elszradt) frl szl hasonlat (Zsolt 90:5k.; 103:16; 129:6; zs 40:6–8). Slyos betegsge miatt „elfeledkezett az evsrl”, nincs tvgya. A 6. vers utols szava itt nem testet jelent, hanem brt: „Csontom a brmhz tapadt” (ld. mg Jb 4:15; Zsolt 119:120). Az elpusztult vrosok romjai kztt lak madarakhoz (flesbagolyhoz s kuvikhoz) azrt hasonltja magt a zsoltrr, mert ezeknek a hangja jajgatsra emlkeztet. A 8. versben lev hasonlat (magnyos madr a hztetn) azt fejezi ki, hogy a szenved embert elhagytk bartai s ismersei (Jb 19:13–19; Zsolt 38:12; 41:10).
A 9. versben az ellensg elleni panasz (n. „te-panasz”) hangzik el. Ellensgei gyalzzk; gnyoli ellene „eskdtek”. Ez azt jelenti, hogy tokmondsra hasznljk nevt (zs 65:15; Jer 29:22; Zak 8:13).
A 10–12. versben tallhat a panasz megokolsa. A szenveds oka nem valamelyik gonosz dmon irigysge, hanem az r haragja. A 102. zsoltr egyike azoknak a rgi (fogsg eltti) zsoltroknak, amelyek a szenved ember bnbnatrl tanskodnak (v. Zsolt 6:2; 27:9). Az r mlt haragja forgszlhez hasonl, amely elszr felemel, azutn ledob (11b. vers; Jb 27:21k.; 30:22; zs 64:5). Emiatt a szenved ember lete a megnylt rnykhoz hasonlt: kzeledik az jszaka, a hall (Zsolt 109:23; 144:4). A 12. vers vgn megismtldik az 5. versben lev hasonlat: a Nap hevtl elszrad f az ember mulandsgra emlkeztet. Ezekben a versekben az „Isten elleni panasz” szlal meg.
Zsolt. 102,13. vers.
A gyenge s haland emberrel szemben ott ll a hatalmas Isten, Aki rkk l trnjn (Zsolt 9:8; 29:10; 90:2; 93:2), s Akinek „emlkezete” nemzedkrl nemzedkre tart. Magban vve ez himnikus gondolat. Mgtte si Jeruzslemi tradci ll; Jahve itt l istensgnek, a „teremtmnyek teremtjnek”, az istenek blcs s reg kirlynak a vonsait vette t. A panaszneken bell ez a zsoltrr bizalmt fejezi ki: a hatalmas s rk Isten knyrletben szabad remnykedni!
Zsolt. 102,14–23. vers.
Ezekben a versekben mr nem az egyn panasza, hanem a np panasza szlal meg. A 14. vers. arra kri az Urat, hogy „keljen fel”, induljon knyrletre Sion irnt (zs 30:18; 49:13; Jer 30:18; 31:20). A vers msodik felben „ideje knyrlni rajta” kifejezsben rendhagy qal infinitivusszal van dolgunk. Jeruzslem romokban van; a np, melynek tagjai az r szolginak mondjk magukat, Jeruzslemnek mg a kveit is szereti, mg a porn is sznakozik (15. vers). A np remnykedve vrja azt az idt, amikor Jeruzslembe zarndokolnak a npek, „flik az r nevt” (zs 41:5; 59:19; Mal 1:14). Ez a kifejezs az istentiszteletet fejezi ki (Zsolt 15:4; 22:26; 61:6; 86:11).
A kirlyok is megismerik az r dicssgt (zs 40:5; 52:15; Zsolt 57:6). A 17. vers prftai perfectumokban szl arrl, hogy az r felpti Siont (Zsolt 51:20; 147:2; Mik 7:11), s „megjelenik dicssgben” (zs 40:5; 52:8.10; Ez 43:2–5). Kegyelmesen „fordul” az r a „meztelenek” (tehetetlenek, gymoltalanok = babiloni foglyok) fel, nem veti meg imdsgukat. A 19. vers azt az kori keleti szokst tkrzi, hogy a papok felrtk s a templom archvumban riztk a hvek panasznekeit (s hlanekeit). Adand alkalommal ezeket fel is hasznltk (Deut 31:19–22; Jb 19:23k.; Zsolt 40:8). A 19. vers Isten jjteremt munkjrl szl (v. Zsolt 51:12; 104:30). Az r ui. l Isten: mindent lt a mennybl, trdik hveivel (Zsolt 10:14; 11:4; 14:2; 33:13k.; 35:22; 94:9; 113:5k.; 138:6). A „magassg” sz a „menny” szval prhuzamosan ll (Zsolt 148:1). A 21. versben a fogsg npe „megktzttnek” s „hall fiainak”, kihalsra, pusztulsra tlt npnek nevezi magt. De ez csak emberek szndka: az r meghallgatja „nygsket”! – A 22k. versben megismerjk a babiloni szabadts igazi cljt. Nem csupn orszgot s szabadsgot akar adni npnek az r, hanem azt akarja, hogy ez a np t dicstse, st a tbbi npek s orszgok is egytt imdjk (szolgljk) az Urat (zs 2:2–5; 60:3–14; Mik 7:12; Zak 14:16).
Zsolt. 102,24–25. vers.
A zsoltrnak ez a rsze a 2–13. vershez, az egyni panasznekhez tartozik. A 24. vers fordtsa: „Megtrte ermet (a qere szerint!) az ton, megrvidtette napjaimat”. Itt kimondatlanul is Isten az alany. Folytatdik a 10–12. versben lev motvum, az Isten elleni panasz. Az rsmagyarzk egy rsze itt passivumot javasol („megtretett, megrvidttetett”); azonban nincs szksg vltoztatsra. Br a zsoltrr tudvn tudja, hogy Isten bnteti, mgis Isten karjaiba veti magt (2Sm 24:14). Azt kri, hogy az rk Isten ne vegye el lett „annak feln” (zs 38:10). A zsoltrr nem reg. Magas korban „betelve az lettel” meghalni nem szmtott bntetsnek (Gen 15:15; 25:8; 35:29; Deut 34:7). A zsoltrok felfogsa szerint a hall hazjban mr nincs istendicsret (Zsolt 6:6; 88:12k.). A zsoltrr azrt kvn mg lni, hogy dicsrhesse az Urat (Zsolt 30:10k.).
Zsolt. 102,26–29. vers.
Ezeket a verseket a 14–23. versben lev nemzeti panasznek himnikus befejezsnek tartjuk (v. 29. vers). A himnusz a teremt Istent dicsri, Aki a vilgcen mlyn „alapot vetett a fldnek”, azt hatalmas oszlopokra helyezte (Zsolt 24:2; 89:12; 104:5). Az g az r „kezeinek munkja” (Zsolt 8:4; 19:2; 33:6; 96:5). Az jszvetsg is idzi s Krisztusra vonatkoztatja a 26–28. verset (Zsid 1:10–12). A vilg s benne az ember muland, „mint a ruha” (zs 34:4; 51:6). Az r azonban nem muland s vltozand: rkre ugyanaz marad (zs 41:4; 46:4; 48:12; Jel 1:17; 2:8; 21:6; 22:13). A 29. vers a gylekezet tagjait az r szolginak nevezi (Zsolt 69:38k.). Az a remnysg fejezdik itt ki, hogy a gylekezet az jjpl Jeruzslemben lakhat, s az utnuk kvetkez nemzedkek is itt dicsrhetik az Urat (Zsolt 37:29).
Zsolt. CIII. ZSOLTR
Ez a zsoltr himnusz, istendicsret. Az 1–5. vers egyni himnusz. A 6–13. vers mr Mzesre s Isten npre tekint; Istennek az dvtrtnetben vghezvitt tetteit dicsri. A 14–16. versben tovbb tgul a kr: itt az ember mulandsgrl van sz. Ez tkp. panasznek-motvum. Vgl a 19–22. versben a mennyei lnyeket s az egsz teremtett vilgot szltja fel a zsoltrr az r magasztalsra. Az armos birtokragok (3–5. vers), az dvtrtnet emlegetse (7. vers), a nemzeti bnbnat kifejezse (10–13. vers) s a stluskevereds (14–16. vers: panasznek) a fogsg utni idre mutat. Vilgosan felismerhet „msodik” s „harmadik” zsais hatsa (9. s 15k. vers; zs 40:6.8; 57:16).
Zsolt. 103,1a. vers.
Ld. a bevezets 3. pontja alatt.
Zsolt. 103,1b–2. vers.
A zsoltr bevezetse himnikus imperativusokat tartalmaz. Ezek eredetileg a gylekezetet szltottk fel az r magasztalsra. Ebbl kpzdtt a zsoltrr sajt lelknek, nmagnak a biztatsa (v. 22. vers; Zsolt 104:1; 146:1). A „llek” sz itt a szemlyes nvms szerepben ll. Deuteronomiumi hats az r szent nevnek (tkp. „neve szentsgnek”) emltse, valamint az a gondolat, hogy nem szabad elfelejteni Isten nagy tetteit (Deut 4:23; 6:12; 32:18).
Zsolt. 103,3–5. vers.
Forma szerint itt himnikus participiumok llnak. Tartalmi szempontbl azonban az egyni hlanek ll a httrben. A 3. vers egyms mellett emlti az r bnbocst kegyelmt s testi betegsget gygyt erejt. A betegsg mgtt az kori keleti ember felfogsa szerint a bn ll; ez az, amire haragszik az Isten (Zsolt 32:1–5; 38:3–5; 39:12). Az r orvos; tud gygytani (Ex 15:26; 2Kir 5:7; Jb 5:18; Zsolt 30:3; 41:5). A gygyts a bnbocst kegyelem jele (Mt 9:1–6). a „srgdrtl” vltotta meg a zsoltrrt. A 4. vers msodik fele a kirly-zsoltrokra emlkeztet. A korona a kirlyi uralkods jelvnye (Zsolt 8:6; 21:4). Az 5. vers els fele bkez hzigazdaknt brzolja az Urat, Aki asztalt tert hveinek (Zsolt 23:5; 36:9; 63:6; 65:5). Az itt lev „kessged” szt a LXX „kvnsgod”-nak fordtotta. Az j fordts Biblia 104:33; 146:2 alapjn (mg htralev) „leted”-re gondol. – A vers vgn a sasmadrrl szl hasonlattal az ifji er megjtsrl van sz (zs 40:31). Az Izrelen kvli vallsokban ez az gret tkp. a kirlynak szlt.
Zsolt. 103,6–13. vers.
A zsoltrr itt Istennek Izrellel szemben tanstott szvetsgi hsgt dicsri. Ezt fejezi ki a kt distributiv pluralis: „igazsgok” (= igaz tettek; Br 5:11; 1Sm 12:7; Mik 6:5) s az elnyomottakat megment „tletek”. A zsoltrr nmagt is az elnyomottak kz sorolja. A 7. vers Mzesrl szl, akivel az r megismertette „utait”, isteni tervt (Ex 33:13; Deut 32:4; zs 55:6k.; 58:2). A ksbbi kor Mzest prftnak tartotta (Num 12:6–8; Deut 18:15). Az r „cselekedetei” kifejezs a Vrs-tengernl vghezvitt csodra (Zsolt 77:13; 78:11) vagy az egsz dvtrtnetre vonatkozik (Zsolt 9:12; 105:1). A 8. vers a liturgiban gyakran hasznlt kifejezssel szl az r „irgalmrl s kegyelmrl”. Mindkett intenzv kpzs sz, mely lland tulajdonsgot vagy magatartst fejez ki (Ex 34:6; Neh 9:17; Zsolt 86:15; 145:8; Jel 2:13; Jak 5:11). A kvetkez versek sszehasonltjk az r kegyelmt az r haragjval. A kegyelem nagyobb a haragnl. A harag csak ideiglenes (Zsolt 30:6; 78:38; zs 54:7k.; 57:16). A kegyelem azonban „az gig r”, vgtelen (Zsolt 36:6; 57:11; 89:3). A 11k. vers mgtt „msodik” zsais igehirdetse ll (zs 55:6k.). Ebben igen fontos, alapvet szerepe volt a bnbocsnat hirdetsnek (zs 40:1k.). Vgl az atyai szeretethez hasonltja a zsoltrr azt a knyrletet, amellyel Isten a gylekezet, az istenflk fel fordul (Ex 4:22; 14:1; 32:6; zs 1:2; 63:16; Jer 3:19; Hs 11:1; Mal 1:6; 3:17; Mt 6:9; Lk 15:11–32).
Zsolt. 103,14–18. vers.
Ezek a versek a panasznekbl valk. Az ember mulandsgnak gondolatt elszr gy fejezi ki a zsoltrr, hogy az ember porbl val; gyenge, gyarl (Gen 2:7; 3:19; Jb 7:10; 10:9; 14:2; Zsolt 39:5–7; 89:48; 102:12; 144:3k.). Ezutn a forr szltl elszrad mezei virghoz hasonltja az emberi letet (Jb 14:2; Zsolt 90:5k.; zs 40:6–8; 51:12). Ha meghal az ember, hamarosan elfelejtik (16b. vers). Mindez irgalomra indtja az Urat, Aki „ismeri formltatsunkat”, tudja, milyen gyengk vagyunk. A 14. vers msodik felben lev „emlkezik r” sz intransitiv igbl kpzett passiv participium, mely tarts tulajdonsgot fejez ki (egybknt az intransitiv igknek nincs passivuma). Az r hsge idben is vgtelen (17. vers). Bzhatnak benne az „istenflk”, „szvetsgnek megtarti”, akik „emlkeznek rendelkezseire, hogy teljestsk azokat”. A gylekezetrl van itt sz, azokrl, akik hittel s engedelmessggel felelnek a kegyelemre.
Zsolt. 103,19–22. vers.
A zsoltr zrrsze a mennyei lnyeket szltja fel az r magasztalsra. Az r trnja a mennyben van (1Kir 22:19; Zsolt 11:4; 29:10; 47:8; 93:2; zs 66:1; Mt 5:34). Mint rk kirlynak, udvartartsa is van: mennyei lnyek sokasga veszi krl (Jb 1–2; zs 6; Zsolt 148). Ezek az kvetei (angyalai), akik emberfeletti ervel hajtjk vgre az szavt; hiszen halljk Igjt. A „hallani” szban benne van az engedelmessg is. Mennyei seregek llnak a Seregek Ura rendelkezsre (Gen 32:2k.; Jzs 5:13–15; Br 5:20; 2Kir 6:17; Mt 26:53). Csak szolgkknt teljestik akaratt. De nemcsak a mennyei lnyeket szltja fel a zsoltrr az r dicsretre, hanem az egsz teremtett vilgot, hiszen az egsz vilg Isten uralma al tartozik. Vgl a zsoltr visszakanyarodik kiindulpontjhoz: a zsoltrr maga is bekapcsoldik Isten magasztalsba.
Zsolt. CIV. ZSOLTR
Ez a zsoltr istendicsret, himnusz. Ezt mutatja az 1.24.31.35. vers, valamint a sok himnikus participium. Participium olvashat az 5. s 19. vers elejn is. A zsoltrr ismerte az „eretnek-fra”, Echnaton (= IV. Amenophis, Kr. e. 1364–1347) hres Nap-himnuszt. Sz szerinti tvtelek tallhatk a zsoltr 10kk. verseiben (2., 10. sor), a 20. versben (2–4. sor), a 24. versben (2., 7. sor) s a 25k. versben (2., 6. sor). Azonban mlyrehat klnbsgek is vannak. Echnaton a Napot dicsri mint az let forrst; a zsoltr szerint a Nap s a Hold Isten teremtmnye. Az egyiptomi himnusz kzppontjban Echnaton kirly ll, aki Isten fia, Isten testbl szrmazik, s aki egyedl ismeri Isten tervt s hatalmt. A zsoltr az emberrl szl, akit krlvesz Isten gondvisel szeretete. Vgl a Naphimnusz Egyiptom fldrajzi krlmnyeit tkrzi: a Nlusrl szl, amely a fld alatti cenbl tr el. A zsoltr mgtt Palesztina fldrajza ll: Libnonrl, a hegyek oldaln fakad forrsokrl beszl. Tkrzi a zsoltr az egyiptomi blcsessgirodalom egyik jellegzetes vlfajt, az n. lista-tudomnyt is (onomastikon, „nevek”, sszetartoz fogalmak felsorolsa; 10kk. versek). Mai megfogalmazsban a zsoltr ksi korbl val; pl. a Naprl s Holdrl szl tantsa megegyezik a Papi r teremtstrtnetvel (19. vers; v. Gen 1:14kk.). A Leviathn mitologitlantsnak is megvan a megfelelje (26. vers, Gen 1:22). Vgl a zsoltrr sajt krse a 35a. vers. Mindez a fogsg utni korra mutat.
Zsolt. 104,1–4. vers.
A zsoltrr a sajt lelkt, nmagt biztatja az r magasztalsra. Ez nem si himnikus forma, hanem a gylekezetet buzdt imperativus ksbbi tformlsa. Az Urat ltzetknt veszi krl a fensg s a mltsg (Jb 40:10; Zsolt 93:1; 96:6), valamint a vilgossg (1Tim 6:16). Isten nem azonos a fnnyel, amint azt az Echnaton-himnusz gondolja. A 2. s 3. vers ktfle szemlletet tkrz. A nomdok szemllete szerint a teremt Isten gy fesztette ki az eget, mint valami strat (zs 40:22; 44:24; 45:12; 51:13; Jer 10:12). A letelepedett fldmves szemllete szerint az r clpkre ptette palotjt, mint valami emeletet (1Kir 17:19.23; 2Kir 4:10k.; m 9:6). Itt trnol a mennyei cen fltt (Zsolt 29:10). Felhkn nyargal, szelek szrnyn suhan: szrnyas kerbokra kell gondolnunk (Zsolt 18:10k.; 68:5.34), akik az r szolglatra llnak, ppen gy, mint a szerfok. Ezekre cloz a 4. vers vge (v. zs 6:2). A babiloni napisten kocsija egy ideig a jeruzslemi templomban babons tisztelet trgya volt. Vgl Jsis kirly parancsra elgettk (2Kir 23:11).
Zsolt. 104,5–9. vers.
Ezek a versek a vilg teremtsrl szl mtoszok nyelvn szlnak hozznk. Ezek szerint a fld „llvnyokon”, oszlopokon nyugszik (Zsolt 24:2; 78:69; 93:1k.; 96:10). Ezrt nem inog az cenon, mint a haj. A 6. vers szerint a fldet kezdetben hatalmas vz fedte be (Gen 1:9k.). A hegyek tetejn is llt a vz (Gen 7:19). A teremt Isten dorgl szava azonban megfutamtotta a vizeket (Zsolt 18:16; 106:9; zs 17:13; 50:2; Nh 1:4). A vizek „felmentek a hegyekre” (helyhatroz accusativus), s a hegyek oldaln ered forrsok vize lefolyt a vlgyekbe. A teremt Isten hatrok kz szortotta az ellensges vizeket (Jb 7:12; 26:10; 38:8–11; Pld 8:29; Jer 5:22), hogy ne raszthassk el tbb a fldet. Az r vdi a fldet s lakit!
Zsolt. 104,10–18. vers.
A hajdani ellensges vizeket ldsnak eszkzv tette az r (v. Zsolt 65:7k..10–14). Forrsok s patakok vizbl „megelgthetik” (gy olvassuk a szr fordts alapjn a 11. vers „megtrik” szavt) szomjsgukat a mezei vadak. A 12. vers a fk lombjai kzt nekl madarakrl szl. Mindez az r „munkjnak gymlcse”: az, Aki megitatja a fldet „fels szobjbl”, ahol az es gi raktrai vannak (3. vers; Jb 37:9; 38:37; Zsolt 135:7). A 14–15. versben mr „az ember fldmvelsrl” is sz van. Ennek hrom f termke a kenyr, a bor s az olaj. A kenyr „tmogatja a szvet” (Gen 18:5; Br 19:5), a bor „megrvendezteti az ember szvt” (Gen 5:29; Br 9:13; Prd 10:19), az olaj pedig „fnyess teszi az arcot”. Az olajat a br polsra hasznltk (Deut 28:40; Zsolt 92:11; Lk 7:46); az olajjal val megkens rmt jelentett (Zsolt 23:5; 45:8; zs 61:3). Ezek a versek a Gen 1. s 2. rszekben lev mindkt teremtstrtnettel egybehangzan az ember munkjt nem a bn bntetsnek tartjk, hanem a teremt s gondvisel Isten ldsnak.
A 16. vers „az r firl” beszl, amelyeket „ltetett” (Zsolt 80:11). Az kori keleti templomokat kertek vettk krl. A fk a rajtuk fszkel madarakkal s a kztk lak llatokkal szentnek szmtottak s vdelemben rszesltek (v. Zsolt 84:4). A 17. vers a 12. vershez hasonlan a madarakrl szl. Kln is emlti a glyt, melynek a ciprusfk (msok szerint cdrusfk, vagy fenyfk) tetejn van a „hza”. Vgl a 18. vers a hegyeken lak zergkrl s borzokrl (mormotkrl) szl, amelyek a sziklk kzt tallnak „menedkhelyet” a rjuk vadsz emberek ell. Isten mindent blcsen s clszeren teremtett.
Zsolt. 104,19–30. vers.
A Nap s a Hold nem nll istenek, nem sorsforml hatalmak, hanem csak teremtmnyek. A 19. vers a Holdat emlti els helyen, mert az r nnepeinek az idejt a Hold jrsa alapjn hatroztk meg (v. Gen 1:14–19). A Nap lenyugtval az Echnaton-himnusz szerint a hall s a dmonok uralma kezddik. Ilyenkor ui. „a teremt… nyugalomra tr”. Ezzel szemben a zsoltr arrl tesz hitvallst, hogy a sttsget is az r „teszi”. Ilyenkor indulnak tra az erdei vadak, kztk az oroszln. Ordtsa flelmetes az ember s az llatok szmra. De a zsoltrr szerint az oroszln gy kr eledelt Istentl. Mihelyt felragyog a Nap, rejtekhelykbe trnek vissza a vadllatok, s elindul napi munkjra az ember. Ezt a munkt – mint a 14k. versben is – Isten ldsa ksri.
A 24. vers klti krdssel kezddik. Ez a himnikus stlushoz tartozik. Utna a tengerben nyzsg llnyekrl van sz. A tengert „mindkt kz fel szlesnek” mondja a 25. vers. A fld s a tenger tele van azzal, amit Isten blcsen teremtett (24. vers). A 26. versben lev „hajk” sz nem szorul korrekcira, mert az Echnaton-himnuszban is benne van. Emlti a vers a cethalat is. A hber szveg Leviatnt mond. Leviatn a htfej tengeri szrny, amelyet a mtosz szerint a teremt Isten legyztt (Jb 3:8; Zsolt 74:14; zs 27:1). Neveztk mg Rahabnak (Jb 9:13; 26:12; Zsolt 89:11; zs 51:9) s Tanninnak is (Gen 1:21; Jb 7:12; Zsolt 74:13; 148:7). A 104. zsoltrban azonban a Leviatn nem mitologikus szrny tbb, hanem egyszeren cethal, amely a teremt Isten jtkszere. Mindenestl Isten hatalma alatt ll a tenger is. A 27k. vers gy brzolja a gondvisel Istent, mint j gazdaembert, aki bkezen szr eledelt jszgnak. A jszg „felszedegeti” az eledelt s jllakik vele (Zsolt 145:15k.; 147:9). A 28–30. vers feltteles mondatokat tartalmaz. (Figyelmet rdemel a 29. vers msodik felben lev „elveszed” ige, ’szat, melybl kiesett az els thangz, az alef, s gy az „ismtel” ige (jszaf) imperfectumnak ltszik. Ezekben a versekben a zsoltr mondanivalja eltr az Echnaton-himnusztl. Ott ui. a Nap lemenetelvel egytt jr a sttsg dmonainak s a hallnak az uralma. A zsoltr szerint let s hall nem a termszeti jelensgektl fgg, hanem az r kezben van. az, aki lelkt adja (Gen 2:7), vagy lelkt visszavonja (Gen 3:19; Jb 12:10; 34:14k.; Zsolt 146:4; Prd 12:7). A 30. vers Isten Lelknek folyamatos „kikldsrl”, creatio continu-rl beszl. Isten jat teremt (zs 42:9; 48:6k.; 2Kor 5:17; Jel 21:5).
Zsolt. 104,31–35. vers.
A zsoltr befejez rsze himnikus iussivusokkal fejezi ki a zsoltrr kvnsgt: maradjon meg rkre Isten dicssge, melyet az egsz teremtett vilg hirdet (Zsolt 19:2; 29:9; zs 6:3). A vilg ltnek az a legfbb clja, hogy rmt szerezzen teremt Urnak. A 32. vers szerint az r letekint a mennybl a fldre, s a fld az r puszta tekintettl is megremeg; a hegyek fstlgnek. E vers mgtt a snai-hegyi kijelents ll. Midin terletn ui. vulknok is voltak; az r megjelensekor fstbe borult a Snai-hegy (Ex 19:18). A teofnia flelmetes hats (Jb 9:4–6; Zsolt 29:3–9; 97:4k.; 99:1). A 33. vers a zsoltrr szemlyes fogadalomttele. Ez tkp. a panasznek s a hlanek egyik alkotrsze. A hlaad istentiszteleten teljesti a szabadulsban rszeslt ember azt a fogadalmat, amelyet a nyomorsg idejn tett az rnak. A zsoltrr azonban nem elgszik meg az egyszeri hlaadssal, hanem htralev letben mindig az r dicssgt akarja zengeni. Arra kri az Urat, hogy ezt fogadja kedvesen (a 34. vers mgtt Zsolt 19:15-hz hasonlan az ldozat bemutatst ksr n. „felajnl formula” ll).
A blcsen s clszeren megteremtett vilg rendjt csupn a bns ember zavarja meg. Ezrt kri a zsoltrr, hogy vesszenek ki a fldrl a vtkesek. Ezek elfordulnak Istentl, szembeszeglnek akaratval. Az r tlete azonban utolri az r ellensgeit (Jb 38:15; Zsolt 8:3; 68:2.22; 97:3; 145:20). Nem illenek bele az Isten dicssgre teremtett vilgba, nincs helyk az jjteremtett vilgban (Dn 12:2; Mt 7:23; 25:31–46). A zsoltr vge hasonl az elejhez. A zsoltrr nmagt buzdtja az r magasztalsra. Az utols szavakat („Dicsrjtek az Urat!”) a LXX mr a 105. zsoltrhoz kapcsolja.
Zsolt. CV. ZSOLTR
Ez a zsoltr a trtnelmi zsoltrok kz tartozik. Ilyenek: Zsolt 68; 77–78; 106–107; 136. Az dvtrtnetet az satyknak adott gretektl kezdve az egyiptomi csapsok s a pusztai vndorls trtnetn keresztl a honfoglalsig tekinti t. A tanulsgot a 45. versben vonja le: az r sok jttemnyre gy kell vlaszolnia a vlasztott npnek, hogy megtartja az r „rendelkezseit s tantsait” (itt a tra sz ll). Azonban ez a zsoltr nem csupn tantkltemny, hanem istentiszteleti hasznlatra sznt kltemny is. Ezt mutatja a himnikus bevezets, amely a gylekezetet Isten magasztalsra szltja fel. Erre mutat az is, hogy a zsoltr 1–15. verse elfordul 1Krn 16:8–22 verseiben is. Br a 105. zsoltr szvegt az rsmagyarzk rgebbinek tartjk a Krnikk knyvben lev szvegnl, a zsoltr az egyiptomi szabadts trtnetnek ksi vltozatt mutatja. Ezt bizonytja pl. a 15. vers, amely az satykat flkenteknek s prftknak nevezi. Ez a ksbbi korok szemllete, mely az satyk irnti tiszteletet fejez ki (ld. a magyarzatban). Az egyiptomi tz csaps trtnett nem az Exodus sorrendjben emlti. A felsorolsbl kimaradt az 5. s 6. csaps (Ex 9:1–12). A zsoltr szvege csak kevs helyen szorul javtsra.
Zsolt. 105,1–6. vers.
A himnikus bevezetsben a zsoltr a gylekezetet szltja fel az r magasztalsra. Nehz lefordtani a hber kifejezst: „hvjtok nevt” vagy „szltstok nevn”. ltalban a „hvjtok segtsgl nevt” kifejezssel szoktk fordtani. Azonban ez nem mindentt jelent „segtsgl hvst”. Jelentheti azt is, hogy istentiszteleten, istendicsret cljbl hangozzk el az r neve (Zsolt 80:19; 99:6; 116:13.17). St a npek kztt is ismertt kell tenni az r tetteit; ez a vlasztott np szent feladata (Zsolt 9:12; 96:3). A gylekezetnek zenvel ksrt neklssel kell dicsrnie az Urat, s „elmlkednie” kell tettein (2. vers). Isten „nevnek szentsgvel dicsekedni” annyit jelent, mint az szent nevt dicsrni. Az r (orcjnak) keresse a templom ltogatst, az istentiszteleten val rszvtelt jelenti. Itt rvendezni lehet (3., 4. vers), s emlkezni kell az r csodira is, amik fleg az egyiptomi szabadts alkalmval vghezvitt cselekedetek. A csodatettek egytt jrtak az r „szjnak tleteivel”. Mieltt egy-egy csaps bekvetkezett volna, az r elre szlt (Ex 7:17k..27k.; 8:17; 9:3.17k.; 10:4–6; ld. mg Jer 1:16; 4:12). – A gylekezet megtisztel neveit tartalmazza a 6. vers: „Szolgjnak, brahmnak magva; vlasztottjnak, Jkbnak fiai” (Zsolt 22:24). (gy olvasand a qumrani szveg s kt kzirat alapjn a vers; a hber szveg „vlasztottai”-t mond. A gondolatprhuzam is a szvegjavts mellett szl.)
Zsolt. 105,7–15. vers.
Itt kezddik a himnusz f rsze (corpusa). „ az r, a mi Istennk”, Aki rk szvetsget kttt brahmmal (Gen 15:18; 17:7). Ezt a szvetsget eskvel is megerstette (Gen 24:7; Lk 1:72k.). grett megismtelte Izsknak (Gen 26:3–5), majd Jkbnak is (Gen 28:13–15; 35:11k.). Az az Ige, amelyet elrendelt, „ezer nemzedken t”, idtlen idkig rvnyben marad. Rendelkezse rtelmben brahm utdai lesz Knan fldje mint „rksgknek ktele” (11. vers). A fldet ktllel mrtk ki (Deut 32:9; Zsolt 78:55; Mik 2:5). Ezrt a „ktl” sz magt az rksgl kimrt fldterletet is jelenti. Az gret akkor hangzott el, amikor az satyk csaldjuk tagjaival egytt kevesen voltak. A bibliai elbeszls szerint mindssze hetvenen kerltek Egyiptomba (Ex 1:5). Nem volt mg orszguk: jvevnyknt ltek, ami veszlyekkel jrt (Gen 12:10–20; 20:1–18; 26:1–11.12–31). Mg srhelyet is csak nehzsgek rn s igen drgn tudott vsrolni brahm (Gen 23). A veszlyek kztt az r oltalmazta az atykat: kirlyokat feddett meg miattuk, spedig Sra s Rebeka vdelmre (Gen 12:10kk.; 20:1–18; 26:7kk.). A 15. vers az satykat az r felkentjeinek s prftinak nevezi. Ez a ksbbi kor felfogsa; az szvetsg ltalban a kirlyt nevezi felkentnek. A felkenets alkalmval a kirly az r Lelkt kapja meg, hogy alkalmass vljk az uralkodsra (1Sm 10:5kk.; 16:13k.; zs 11:2; 61:1). Egyttal a kirly mint az r felkentje srthetetlennek szmtott (1Sm 24:7; 2Sm 1:14–16; Zsolt 89:21kk.). Ebben az rtelemben nevezi az satykat felkenteknek a zsoltr: oltalmazta ket az r. Prftknak abban az rtelemben nevezi ket, hogy mg ellensgeikrt is kzbenjr imdsgot mondtak (Gen 18:23–33; 20:7).
Zsolt. 105,16–23. vers.
Ezek a versek Jzsef trtnett dolgozzk fel klti formban. Jzsefet rabszolgnak adtk el (Gen 37:27.36), s rtatlanul brtnbe kerlt. Az errl szl elbeszls (Gen 39:20–23) nem szl arrl, hogy Jzsef lba s nyaka vasbilincsben volt; ez csak a zsoltrrtl szrmaz klti tlzs. A vaskorszak ui. Jzsef idejn mg nem jtt el. A 19. vers arra cloz, hogy Jzsef lomfejt kpessge helyesnek bizonyult (Gen 40:8kk.). Ezen az ton szabadult meg a brtnbl (Gen 41:12kk.), majd nagy mltsgra jutott: a kirly „hznak” s minden tulajdonnak felgyelje lett (Gen 41:40kk.; ApCsel 7:10). A 22. versben a hber szveg „megktzsre” szava helyett a LXX alapjn a „megfenytsre” szt olvassuk. Eszerint Jzsefnek a fra vezreinl s vneinl nagyobb hatalma volt: „kedve szerint” (ezt jelenti itt a „lelke szerint” kifejezs) inthette s oktathatta ket. Ezutn trtnt az, amirl a 16. s 23. vers beszl: az r hsget kldtt az orszgra, „eltrte a kenyr botjt”. A lepny alak kenyereket ui. falba vert botra, cvekre szrva troltk. A bot eltrse azt jelenti, hogy nincs kenyr, nincs mit trolni (Lev 26:26; Ez 4:16; 5:16; 14:13). Ezrt kerl Jkb-Izrel s hza npe jvevnyknt Egyiptomba (Gen 46:1–7). Egyiptom klti neve Hm (Zsolt 78:51; 106:22).
Zsolt. 105,24–38. vers.
Jkb csaldja elszaporodott Egyiptomban. Klti tlzs, hogy az r „ersebb tette” npt ellensgeinl (24b. vers). Amikor ui. „j kirly kerlt Egyiptom lre” (Ex 1:8), „ravaszul bntak” az r npvel. De a 25. vers szerint titokzatos mdon „az r fordtotta meg szvket, hogy gylljk npt”. Az elnyoms nem az r nlkl trtnt. Ugyanaz az r, Aki gylletre indtotta Egyiptom urainak szvt, szabadtt is kldtt! A 26. versben Mzes mellett ron is megjelenik, ami a Papi irat hatsa. A 27. verstl kezdve azokrl a „jelekrl s csodkrl” van sz, amelyeket Mzes s ron ltal vitt vghez az r. A 28. vers a 9. csapsrl szl (Ex 10:21; a vers fordtsban segt a LXX s a szr fordts, ui. elhagyjk a hber szveg „nem” szavt: „mert fellzadtak Igje ellen”). A 29. vers az 1. csapsrl (Ex 7:20k.); a 30. vers a 2. csapsrl (Ex 8:2); a 31. vers a 4. s 3. csapsrl (Ex 8:17.12); a 32. vers a 7. csapsrl (Ex 9:22–25); a 34k. vers a 8. csapsrl (Ex 10:12kk.); a 36. vers a 10. csapsrl (Ex 11:4kk.) szl. A csapsok sorrendje eltr az Exodusbl ismert sorrendtl; az 5. s 6. csapsrl nincs sz a zsoltrban. A 37k. vers Ex 11:2k.-re s 12:35k.-re cloz.
Zsolt. 105,39–45. vers.
A 39. vers a Vrs-tengernl trtnt nagy szabadtsrl szl. Ekkor a felh- s tzoszlop mg nem vezette, hanem oltalmazta a npet: kzjk s az ellensg kz llt (Ex 14:19k.). A 40. vers els szava a rgi fordtsok alapjn tbbes szmban olvasand: „krtek” (j fordts Biblia: „krskre”). A frjek s a manna trtnete Ex 16. s Num 11. fejezetben olvashat. A mannt Zsolt 78:24 is mennyei gabonnak nevezi. A 41. vers a ksziklbl fakasztott vz trtnetre utal (Ex 17:6; Num 21:17k.; Zsolt 78:15k.; zs 48:21). A sok csoda azt bizonytja, hogy az r „megemlkezik szent igjrl”, megtartja brahmnak tett grett. brahmot az r szolgjnak mondja a 42. vers. Ez azt jelenti, hogy brahm az rhoz tartozott, s az oltalma alatt llt (6. vers; Gen 26:24). A csodlatos szabadts rmmel tlttte be a np szvt (Ex 15:21; Deut 11:1–7). A 44. vers szerint az r vghez is vitte, amit elkezdett: ms npek orszgait, fradsgos munkjuk gymlcst sajt npnek adta a honfoglals alkalmval (Deut 6:10–15; 8:17k.; 11:22–25). A 45. vers szerint az r feleletet vr nptl. A sok nagy ajndkra csak gy lehet mltkppen felelni, ha Isten npe megtartja az r rendelkezseit s trvnyeit. Ha van hla a np szvben, azt csakis az rnak tetsz lettel lehet kifejezni.
Zsolt. CVI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a trtnelmi zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 68; 77–78; 105; 107; 136. Isten npnek trtnett az egyiptomi szabadtstl a babiloni fogsg idejig, a „sztszrats” korig trgyalja (6kk.27.47. vers). Tartalmi tekintetben a 106. zsoltr hasonlt az Ezsd 9; Neh 9; Dn 9-ben lev bnbnati imdsghoz. Azt tantja, hogy a np Egyiptomtl kezdve vtkezett. Ezt hirdette Ezkiel prfta is (20. rsz). A jelen nyomorsga az sk idejtl fogva felhalmozdott bnk mlt s igazsgos bntetse. gy a bnvalls is istendicsret. Az 1. s 47. versben lev „hlt adni” ige els jelentse: dicsrni, magasztalni. De ez a hitvallsra, st a bnvallsra is vonatkozhat, pl. kn esetben (Jzs 7:19; ld. mg Zsolt 32:5). A gylekezet gy dicsri az Urat, hogy bnbnatot tart. gy remli, hogy Isten megknyrl rajta, sszegyjti a npek kzl, s jra felcsendlhet az Urat magasztal dicsret (47. vers). A zsoltr szereztetsi ideje a babiloni fogsg kora. Az 1. s 47k. vers elfordul 1Krn 16:34–36-ban is.
Zsolt. 106,1–5. vers.
A zsoltrt kezd „halleluja” (= dicsrjtek az Urat) kifejezs azonos a 105. zsoltr vgvel. A kziratok egy rsze nem tartalmazza. Utna az r dicsretre szltja fel a gylekezetet a zsoltrr (1Krn 16:41; 2Krn 5:13; 7:3.6; 20:21; Zsolt 100:4k.; 107:1; 118:1–4.29; 136:1–26). A 2. vers klti krds. Az r hatalmas tetteit, melyeket a trtnelemben vitt vghez (Zsolt 20:7; 71:16; 145:4.12; 150:2), nem lehet elgg dicsrni (Zsolt 40:6). A 3. vers a blcsessgirodalom stlusban boldognak mondja azokat, akik megtartjk a jogossgot s akik (tbbes szm olvasand) igazsgot cselekszenek. A zsoltr egszt tekintve, ez a vers bnbnatot fejez ki: Isten npe hossz vszzadokon t nem lt Isten igazsga szerint. Egyttal tmutats is ez a fogsgban l npnek: ha megtrnk s Istennek tetszen lnk, akkor boldogok lehetnk! Megknyrl rajtunk az r! Ez a fogsg els felben hirdetett zenet az n. deuteronomista trtneti m rinak szp hitvallsa (1Kir 8:46–53). A 4. s 5. vers a panasznekbl val. Itt is tbbes szm olvasand a LXX s tbb grg kzirat segtsgvel. A gylekezet tagjai krik az Urat, hogy kegyelmezzen meg npnek: „ltogass meg minket szabadtsoddal” (ti. a babiloni fogsgbl), hogy jt (jobb sorsot) lsson s rvendezve dicsrhesse az Urat az npe, „rksge” (Deut 32:9; 1Sm 10:1; Zsolt 78:71; zs 19:25; 47:6).
Zsolt. 106,6–12. vers.
A 6. vers bnbnati formula (v. 1Kir 8:47; Dn 9:5). A jelen nemzedk, a fogsg npe felelssget rez az eldk bneirt (Ex 34:7; Neh 9:33k.; Jer 3:25). A np mr Egyiptomban is hltlan volt, s rtetlenl llt szemben Isten csodatetteivel. Ezek a trtnelem folyamn vghezvitt csodk (Neh 9:17; Zsolt 78:11.32), amelyek Isten „nagy hsgt” bizonytjk (egyes szmban rtend a „hsged” sz). A 7. vers vge: „s lzadoztak a tengernl” legegyszerbben a LXX alapjn javthat: „s lzadoztak, amikor a Vrs-tengernl vonultak fel”. Az r azonban „a sajt nevrt” szabadtst adott. Nem a np rdemrt, hanem az r dicssgre trtnt ez. Ugyanezt tantotta Ezkiel prfta is (20:9.14.17.22). A szabadtst a teremtstrtnetrl szl mtoszok nyelvn fejezi ki a 9. vers: az r „megdorglta a vizeket” (Jb 26:11kk.; 38:8–11; Zsolt 18:16; 104:7; zs 50:2). A np szraz lbbal vonult t a tengeren, s dicsrhette az Urat (Ex 15:21). Az ellensgtl megszabadtotta, „megvltotta” npt az r (Ex 14:28; 15:5). Ekkor „hitt a np” (Ex 14:31), s dicsreteket nekelt az rnak (Ex 15:1).
Zsolt. 106,13–15. vers.
A szabadts utn a np hamar elfelejtette („siettek, elfelejtettk”; az els ige adverbilis rtelemben ll) Isten tetteit. Ez a „felejts” bns nemtrdmsg jele (Deut 4:9.23; 6:12; 9:7; 32:18). Nem tudtak hittel s remnysggel vrni az r tervnek beteljeslsre: Mohsgukban „megksrtettk” az Urat (Ex 17:2.7; Num 14:22; Deut 6:16; Zsolt 78:18.41.56; 95:9), ktsgbe vontk hatalmt (Zsolt 78:20). A httrben a mannrl s a frjekrl szl trtnet ll (Ex 16. s Num 11. rsz). A np kvnsgt kielgtette ugyan az r, de ez egyttal bntets is volt: csmrt tmasztott bennk az r, s sokan meghaltak (Num 11:20.34). (A hber szveg sovnysgrl beszl. J segtsget ad a LXX: jllakottsg, csmr.)
Zsolt. 106,16–18. vers.
Ezek a versek Num 16. rszt idzik. Ott ktfle lzads trtnete tvzdik egybe: Dtn s Abirm Mzes ellen, mint vezet ellen lzadt fel (Num 16:12–14), Krah s a lvitk pedig ron ellen (Num 16:8–11). Egyik csoport alatt megnylt a fld, msikat mennyei tz emsztette meg. A zsoltr Krahot s a lvitkat nem emlti; Krah ui. nekes lvitk se volt a Zsolt 42; 44–49; 84k.; 87; cmfelirata szerint. Mind a Mzes elleni lzadst, mind az ron elleni lzadst Dtn s Abirm csoportjnak tulajdontja a 16. vers. Itt ron neve: „az r Szentje”. Ez volt a felirat a fpap homlokdszn (Ex 39:30). St a lvitk is „az r szentjei” (2Krn 35:3). A lzadst halllal bntette az r. A 17. vers szerint „a fld kinyitotta” ti. a szjt. A hinyos kifejezs helyett jobb a LXX alapjn: „megnylt a fld” (nifal). A 18. vers a (lzad lvitknak szl) mennyei tzrl beszl.
Zsolt. 106,19–23. vers.
Ezek a versek az aranyborj trtnett foglaljk ssze. A 19. vers mg borjrl beszl, a 20. vers mr bikrl. Az Ex 32-ben lev trtnet is nttt blvnyrl szl (Ex 32:24). A blvnyimds rtelmetlen s rossz csere: „dicssgket” (a „dicssg” sz itt magt az Urat jelenti; v. Zsolt 3:4; Jer 2:11; Hs 4:7) felcserltk „nvnyev bika kpmsval”. A teremtmnyt imdtk a Teremt helyett – mondja Pl (Rm 1:25). A 22. vers ugyanarrl a bns s hltlan „elfelejtsrl” beszl, mint a 13. vers. A np nem trdtt Istenvel, pedig nagy s flelmetes tetteket vitt vghez, csodlatos szabadulst szerzett npnek. Ezrt az r elhatrozta, hogy elpuszttja npt. De Mzes a „rsre llt” (Ez 22:30), ahogyan a vrat vdk kzl egy-egy hs a vrfalon ttt rsre ll s testvel vdi a vrat az ellensgtl. Mzes ismtelten knyrgtt nprt (Ex 32:11–14; Num 14:19; Deut 9:25–29), st sajt lett is felajnlotta az rnak, hogy engesztelst szerezzen npe bnre (Ex 32:30–32).
Zsolt. 106,24–27. vers.
Ennek az igeszakasznak a htterben Knan kikmlelsnek a trtnete ll (Num 13. s 14. rsz). A np „megvetette a kvnatos fldet” (Jer 3:19; Zak 7:14): vissza akart trni Egyiptomba (Num 14:1–4). Nem hittek az r igjben, abban, hogy az r kpes teljesteni grett. Zgoldtak straikban (Num 14:28k.; Deut 1:27), amikor meghallottk, milyen bntetssel sjtja ket az r (Num 14:20–25). Ezrt az r (eskre) emelte kezt (Gen 14:22; Num 14:30; Ez 20:23; Jel 10:5k.): elhatrozta, hogy a pusztban fog meghalni a bns nemzedk (Num 14:23.32). A zsoltrr ezzel a bntetssel sszekapcsolja a babiloni fogsgot s a np sztszratst is. A 27. vers eleje megismtli a 26. vers „elejtsre” szavt. A szr fordts s Ez 20:23 alapjn „sztszrsra” olvasand.
Zsolt. 106,28–31. vers.
Ezek a versek a Num 25. rszben elbeszlt trtnetet idzik. Az gret fldje kzelben, Mb terletn nagy ksrts rte a npet. A Per-hegyen tisztelt istensghez, Baal-Perhoz csatlakoztak (Num 25:3.5). Rszt vettek az idegen istensg tiszteletre rendezett ldozatokon. Az asztalkzssg az idegen istensggel val kzssget jelenti (1Kor 10:20–22). Ezltal megszakadt a kzssg az rral, az l Istennel, a „halottak” kedvrt. A „halottak” jelenthetik a tehetetlen blvnyokat is (Zsolt 115:4–8; zs 44:18; 46:1k.), de jelenthetik a halott-kultuszt is, ami szigoran tilos volt Izrelben (Deut 14:1k.; 18:11; 1Sm 28:9; zs 8:19). Az els parancsolat megszegsnek hall a bntetse: „csaps trt rjuk” (29b. vers; Num 25:4k.; 1Kor 10:8). De Fines „tletet tartott” (30. vers; Num 25:6–9), s gy „visszatartatott” a csaps, nem halt meg mindenki. Ez Finesnak „igazsgul tulajdonttatott” (Gen 15:6; Rm 4:3; Gal 3:6): az r megajndkozta „bkessgnek szvetsgvel”, az rk papsg szvetsgvel (Num 25:12k.).
Zsolt. 106,32–33. vers.
Merb vizeinl azzal haragtotta meg a np az Urat, hogy „megksrtette” t (ld. a 14. vers magyarzatt). Itt egyttal Mzes is bajba kerlt (Num 11:11; Deut 1:37; 3:26). A np ui. Mzes lelkt is elkesertette, s meggondolatlanul beszlt (33. vers). Mzes vtkrl szl Num 20:12.24; 27:14; Deut 32:51. Mzes ezrt nem mehetett be az gret fldjre (Deut 32:52).
Zsolt. 106,34–47. vers.
Itt azokrl a bnkrl van sz, amelyeket a np a honfoglals utn kvetett el. Az r parancsa gy szlt, hogy a knani npeket ki kell irtani (Num 33:50–56; Deut 7:1–5.16; 20:16–18). A parancs clja az volt, hogy Isten npe ne tanulja el a knani npek cselekedeteit, ne imdja blvnyaikat. De k sszekeveredtek a pognyokkal, s beleestek abba a csapdba, amelytl vta ket az r (36. vers; Ex 23:33). A knani npek isteneit dmonoknak mondja a 37. vers. Ezeknek a tiszteletre Izrelben is bevezettk a gyermekldozatot, az rtatlan vr ontst (Lev 18:21; Deut 12:31; 2Kir 21:6; 23:10; Jer 7:31; 19:5; Mik 6:7). Mshol a szegnyek elnyomst s kifosztst is rtatlan vr ontsnak nevezi az szvetsg (zs 1:15–17; Jer 22:3; Ez 22:1–16; Mik 3:2k.). „rtatlan vrt ontottak, s a vrrel beszennyeztk az orszgot” – mondja a 38. vers. A vers kzepn lev mondat („fiaitok s lenyaitok vrt, akiket a knani blvnyoknak ldoztak”) ksbbi magyarz glossza. A blvnyimdst tiszttalansgnak s parznasgnak mondja a 39. vers, ami a prftai igehirdets hatsa (zs 1:21; Jer 2:20–28; Ez 16; 23; Hs 2. s 3. rsz). A 40k. vers a Brk knyve szerkesztinek (deuteronomista trtneti mnek) az alapgondolatt idzi: Isten megharagudott bns npre, s ellensges npek kezbe adta (Br 2:11–15). (A zsoltr 43. versnek vgn „elsllyedtek” helyett Lev 26:39 s egy bibliai kzirat alapjn a „megrothadtak” is olvashat.) A Brk kornak esemnyei a zsoltrr szmra sajt kornak esemnyeit vilgtjk meg: Isten most is hasonlan bnt npvel. s amint egykor meghallgatta szenved npe knyrgst, „megemlkezett szvetsgrl” s „knyrlt rajtuk nagy kegyelme szerint” (45. vers), gy tesz most is. Hajdan brkat kldtt szabadtkul, most pedig irgalmassgra indtja azokat, akik npt fogsgban tartjk (Gen 39:21; 1Kir 8:50; Neh 1:11; Dn 1:9). Isten irgalma diadalmaskodik Isten haragja felett! Ezrt mer a zsoltrr s vele a fogsgban s sztszrtsgban l gylekezet imdkozni azrt, hogy szabadtsa meg s gyjtse ssze ket az r. Ennek nemcsak az a clja, hogy a np visszanyerje seinek fldjt s jbl nll npknt lhessen, hanem mindenekfelett az, hogy hazatrve magasztalhassa az r nevt, s zenghesse az dicsrett. Ez Isten npnek az igazi rendeltetse (ld. az 1. vers magyarzatnl).
Zsolt. 106,48. vers.
Ez a vers nem tartozik szervesen a zsoltrhoz. A Zsoltrok knyve vgs szerkesztse alkalmval lttk el az egyes zsoltrgyjtemnyeket a liturgiban hasznlatos n. doxologikus (Istent dicsr) zrformulval (Zsolt 41:14; 72:19; 89:53; 106:48 s Zsolt 150). A Krnikk knyve a zsoltr utols verseit mr ebben a formban vette t (1Krn 16:35k.).
|