ZSOLTR 90-106 NEGYEDIK KNYV 90 - 99
A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA NEGYEDIK KNYV (90–106)
Zsolt. XC. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak a szvege romlott llapotban maradt rnk. Nhny helyen j segtsget ad a LXX. Az rsmagyarzk ltal javasolt szvegjavtsokat nem tudjuk elfogadni, ha nem ll mgttk bibliai kzirat. A mfajt is sokig tvesen hatroztk meg: nemzeti panasznekre gondoltak. Azonban a nemzeti panasznek htterben termszeti vagy trtnelmi csaps ll. Ennek itt nincs nyoma. Az „ember” mulandsgrl van sz. Ez a blcsessgirodalom gondolatkrbe tartozik (v. Zsolt 39:5–7; 49:8kk.; 73:17–20 s klnsen Prd 1:2–11). Az ember mulandsgval a zsoltrr Isten rkkvalsgt lltja szembe. A zsoltrr ismeri a teremtstrtnetet s a bneset trtnett. Tudja, hogy a hall a bn bntetse. Az strtnet (Gen 1–11) ksbb kerlt Mzes knyvei el. A zsoltr is ksi, fogsg utni. A szele szt ld. a bevezets 7. pontja alatt.
Zsolt. 90,1a. vers.
Azrt gondoltk Mzest a zsoltr szerzjnek, mert a teremtsrl van benne sz. A Mzes irnti tisztelet jele az is, hogy t Isten embernek mondja az 1. vers (Deut 33:1; Jzs 14:6). Ez a prftk megtisztel cme (1Kir 17:18; 2Kir 1:10; 4:7.9.21). A bibliai hagyomny szerint Mzes nekeket is szerzett (Ex 15; Deut 32:1kk.; 33:1kk.). Mgsem tarthatjuk Mzest a zsoltr szerzjnek, hiszen a zsoltr hossz idn t tart szenvedsre tekint vissza (15. vers), valamint a ksi blcsessgirodalommal mutat rokonsgot.
Zsolt. 90,1b–2. vers.
A zsoltr bevezetse bizalmat fejez ki a teremt Isten irnt. volt a hajlkunk (a LXX szerint: „menedknk”) nemzedkeken t. Bzhatunk benne most is, mert rk Isten. Megvolt, mieltt a hegyek szlettek s a vilg „fogantatott” (itt a LXX s a rgi grg fordtsok nyomn plalt = passivumot olvasunk). A vers mgtt a „fld-anyrl” alkotott mitologikus elkpzels ll (Gen 1:11; Deut 32:18; Jb 32:8; Zsolt 139:15; Pld 8:25). Isten idejnek nincs kezdete s nincs vge (Zsolt 93:2; 145:13).
Zsolt. 90,3–12. vers.
A 2. vers utols szavt (’l = Isten) a LXX mskppen olvassa (’al = ne), s a 3. vershez kapcsolja: „Ne trtsd vissza a halandt a porba”. A prhuzamos flsor alapjn ezt tvedsnek tartjuk. Arrl van itt sz, hogy az embernek vissza kell trnie a porba, amelybl vtetett (Gen 3:19; Jb 4:19; Zsolt 22:30; 44:26; 104:29; 146:4; Prd 12:7). Isten viszont rkkval: szmra ezer esztend annyi, mint egy nap (Zsolt 84:11; 2Pt 3:8), st mint egy jszakai rvltsnyi id. Az jszakt hrom rszre osztottk; itt az jszaka harmadrszrl van sz (Ex 14:24; Br 7:19; Zsolt 63:7). Az 5. vers fordtsa nehz. Sz szerint: „vget vetsz nekik; olyanok lesznek, (mint) az lom”. Az lom a hall jelkpe (Zsolt 76:6; Jer 51:39.57; 1Kor 15:6). Ezutn az 5b–6. vers a gyorsan elszrad fhz hasonltja az emberi letet (Jb 14:1k.; Zsolt 103:14k.; zs 40:6k.).
Az emberi let rvidsgnek Istennek az ember bne feletti mlt haragja az oka. A bnre a 8. vers kt kifejezst hasznl. A bn az Isten akarattl tudatosan eltr gondolkozs s cselekvs. A vers msodik fele rejtett bnkrl beszl. Akaratlanul vagy tudatlansgbl is lehet bnt elkvetni. De Isten „orcja” eltt semmi sincs elrejtve: a bn miatt olyan hamar vget r az emberi let, mint egy shajts (9. vers).
A 10. vers az emberi let fels hatrnak tartja, ha valaki 70 vig l. Csak kivteles esetben lhet valaki 80 vig. Az korban az emberek letkora tlagosan kevesebb volt, mint most. A 10. vers szerint ez a rvid id jrszt bajjal s veszdsggel telik el. („Nagyobb rszk” a LXX s a rgi fordtsok szerint; a hber szvegben „dszk”, „pompjuk” ll.) A zsoltr szerzje teht nemcsak Gen 2:17-et ismeri, mely szerint a bn bntetse hall (Rm 6:23), hanem azt is tudja, hogy a bn miatt rvidebb s gytrelmesebb lett az ember lete (Gen 3:17–19.22k.; 6:3). A vers vgn ll „replnnk” sz arra az egyiptomi hiedelemre emlkeztet, hogy a llek madr alakban elhagyja a testet s a srverembe repl. A zsoltrban azonban a repls csak az let gyors elmlst fejezi ki. A 11. versben enyhe szvegjavtst javasolnak: „Ki ismeri haragod erejt, s ki fli felhborodsod slyt?” A klti krdsre az a felelet, hogy az ember ezt magtl nem tudja. ppen ezrt van szksg imdsgra: krni kell Istent, hogy adjon blcs szvet. Ez a krs a blcsessgirodalomhoz tartoz zsoltrokban (Zsolt 25 s 119) ismtelten elfordul.
Zsolt. 90,13–17. vers.
Egyes magyarzk nll nemzeti panaszneknek tartjk ezeket a verseket. Erre mutat az imperativusos bevezets: „trj vissza!”. Ez azt jelenti: hagyd abba a megalzsunkra (15. vers) rnk mrt bntetst (Ex 32:12), s hozd el a knyrlet idejt. A segtsg srgs; ezt fejezi ki a panasznekekben hasznlatos „meddig mg?” A segtsg ideje a reggel (Zsolt 46:6; 143:8). A httrben az a szoks ll, hogy peres gyekben reggel mondtak tletet (Zsolt 5:4). Ha az r szeretete npre rad, lehet majd rvendezni „minden napunkon”. Templomrl, hlaldozatrl nincs sz. A htkznapok is tele lesznek rmmel, ha megknyrl npn az r. A 15. vers a szenveds, a megalztats hossz idejre tekint vissza, s azt kvnja, hogy az r kegyelmnek ideje is olyan hossz legyen, amilyen hossz a bntets ideje volt. Itt is a fldi letre gondol a zsoltrr, nem az rk letre. – A zsoltr utols kt versben egyms mellett ll Isten munkja s az ember munkja. Elszr azrt knyrg a zsoltrr, hogy Isten munkja vljk lthatv az szolgin” s „fiain”. Mindkt sz Isten npre vonatkozik. A krs mgtt az a hit ll, hogy Isten munklkodik a trtnelemben s az ember szvben (Zsolt 92:5k.; 95:9). E munka rezhet, st msok is szrevehetik: megtudjk, hogy az r (Ez 6:10.13; 24:27; 36:23.36). Az r munkja „kedves” rajtunk (17a. vers). A vers msodik felben ktszer is elhangzik az a krs, hogy az r tegye llandv, maradandv hvei munkjt. Termszeti s trtnelmi csapsok fenyegetik az ember fradsgos munkjnak eredmnyt. Az r „megldja kezed munkjt” – hangzott az gret Deut 14:29; 16:15-ben. Isten npe, mely Isten bnbocst kegyelmben s gondvisel szeretetben rszesl, munklkodik, „amg nappal van” (Jn 9:4).
Zsolt. XCI. ZSOLTR
Ez a zsoltr tantkltemny. A bevezetsben (1–2. vers) buzdts formjban, a f rszben (3–13. vers) tants formjban, a befejez versekben (14–16.) Isten ltal mondott dvjvendls (orkulum) formjban szl a zsoltr Isten gondvisel szeretetrl, mely oltalmazza a hveket mindenfle veszedelemben. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk. Megrtst nhol segti, mshol gtolja a LXX szvege. A 4. vers vge a 7. vers vgre helyezend. Ez a zsoltr a tbbi zsoltrnl bvebben emlt betegsget okoz dmonokat, ezrt az kori keleti npek vallsnak ismerete j segtsget nyjt a magyarzatban. A tantkltemnyek ltalban a babiloni fogsg utn keletkeztek.
Zsolt. 91,1–2. vers.
A hber szvegben a zsoltrnak nincs cmfelirata. A LXX szerint: „Dvid zsoltrneke”. Az 1. versben emltett kt istennv az Izrel eltti idkbl val. A „Felsges” az istenek kirlyt jelentette (Gen 14:18–24; Num 24:16; Deut 32:8; Zsolt 83:19; 97:9). A „Mindenhat” nv Ex 6:2 szerint megelzte a Mzesnek adott kijelentst. Mindkt istennv az szvetsgben mr csak gy fordul el, mint az r mltsgjelzi. Az r „rejtekhelyben” s „rnykban” menedket tall a hv. A hasonlat a vendgjogbl val: a vendglt hzigazda hajlknak „rnykban” oltalmat tall az ldzit (Gen 18:4; 19:8). ppen gy a hvek is menedket tallnak az r templomban (Zsolt 27:5; 31:21; 61:5). A 2. vers „mond” szavt a LXX alapjn imperfectumnak, ill. felszlt mdnak fordtjuk: „mondja ezt!” Itt a pap biztatja a hvt, hogy bzzk az rban.
Zsolt. 91,3–13. vers.
A 3. vers szerint az r a madarsz csapdjtl s a pusztt dgvsztl menti meg hveit. A zsoltrokban sokszor van sz csapdrl, melybe a madr gyantlanul repl bele (Zsolt 38:13; 124:7). A hber „pestis” sz ms magnhangzkkal „beszd”-et jelent. gy rtette a LXX: „pusztt beszd”. Az ellensg ui. hamis vdakkal, rgalmakkal igyekezett elpuszttani a hveket. A 4. versben az r oltalmaz szrnyairl van sz. Ezek nem a szvetsglda kerbjainak szrnyait jelentik; a kerbok ui. az r trnushoz tartoznak. Inkbb az egyiptomi vallsbl ismert oltalmaz istensgekre kell gondolni, amelyek kiterjesztett szrnnyal llnak (vagy pl. slyom alakban lebegnek) a kirly mgtt. A fistent, a napkorongot is kiterjesztett szrnyakkal brzoltk, pl. a templomok bejrata fltt. A kiterjesztett szrny az gboltozatot jelkpezi. Oltalmaz szrnyakrl van sz Zsolt 17:8; 36:8; 57:2; 61:5; 63:8-ban is. – A 4. vers vge a 7. vershez kapcsoland.
Az 5. versben az „jszaka rettegsrl” van sz. jszaka kbor kutyk kszltak a vrosban (Zsolt 59:7.15), s ezeket az kori Keleten dmonoktl megszllottaknak gondoltk. A nappal repl nyl betegsget okoz (Zsolt 38:3). A betegsg dmona Knanban Resef, a „nyl ura” volt (Zsolt 76:4). Az rsmagyarzk a napszrsra is gondolnak (Zsolt 121:6). A 6. versben lev „Deber” s „Qeteb” raglyos betegsgek dmonai (Deut 32:24; zs 28:2). Pusztt angyalokrl szl Ex 11:4k.; 12:23; Zsolt 78:49. (Tved a LXX, amikor „pestis” helyett „beszd”-et fordt, mint a 3. versben. A LXX a „pusztt” igt is dmonnak fordtja.) A 7. vers szerint pusztt csatban is tud oltalmazni az r. A vers msodik sorhoz kapcsold a 4. vers vge:… a veszedelem „tged nem r el: pajzs s fal az hsge”. A „fal” a legnagyobb pajzs neve, amelyet kln fegyverhordoz tartott a vezr eltt. Az ilyen pajzs a fldn llt, magassga meghaladta az embert. Msik harcos kerek pajzsot tartott a vezr fejnl. A zsoltr szerint az r a legnagyobb veszlyben is tud oltalmat adni hveinek (Zsolt 3:7k.; 34:8). St a hvek meglthatjk majd a bnsk bntetst is (Zsolt 54:9; zs 66:24).
Isten oltalmaz szeretete nemcsak a templomban munklkodik, hanem a hvek „storban” is (10. vers). A stor rgies kifejezs, mely hzat, otthont jelent. A 9. vers az Isten irnti bizalomra inti a hveket, s a veszedelemben oltalmaz r jelenltt gri. A 11–12. vers az r angyalairl beszl, akik „kzen hordozzk” a hveket, hogy lbukat ne srtsk meg az ton hever kvek. Az nnepi zarndokokra kell itt gondolni, akiknek minden lpsre gyel az r. A ksrt ezzel az igvel akarta eltntortani hivatstl az r Jzust (Mt 4:6k.). Az angyalok Isten szolgi, ment szeretetnek eszkzei (Gen 21:17kk.; 22:12k.; 32:2k.; Zsolt 34:8). A 13. vers mgtt egyiptomi mtosz ll: Ozirisz fit gy brzoltk, hogy lbval krokodilokon tapos, kezvel kgykat tart. A zsoltr ezt a hvekre terjeszti ki (v. Jb 5:22k.; zs 11:8; Lk 10:19; ApCsel 28:1–6). A vers elejn lev „oroszlnklyk” sz helyett a LXX „spiskgyt” fordt.
Zsolt. 91,14–16. vers.
A zsoltr vgn az r sajt beszde (orkulum) ersti meg az elhangzott tantst. Isten maga is „ragaszkodik nphez”. Ez a sz a „szeretet” szval prhuzamban tallhat Deut 7:7k.; 10:15-ben. Hveitl is azt kvnja, hogy „ragaszkodjanak hozz”, s „ismerjk nevt”. Isten neve itt Isten helyett ll, t magt jelenti. Az istenismeret, a Vele val kzssg nem jelent szenvedsektl mentes letet. De a hvnek mdja van Istenhez „kiltani”, s Isten meggri, hogy felel (15. vers; Jb 14:15; zs 30:19; 58:9; 65:24). A felelet szban is trtnhet, de szabadt tettekben is. Az r megmutatja szabadtst (16b. vers). A 16. vers elejn hossz letet gr az r a hveknek. Az szvetsg a hossz letet Isten ajndknak tartja (Ex 23:26). Ezzel ajndkozza meg az r a kirlyt (Zsolt 21:5) s a npet is (Ex 20:12; 30:20).
Zsolt. XCII. ZSOLTR
Ebben a zsoltrban a himnusz s a hlanek formai ismertetjelei tallhatk. Tartalmi szempontbl azonban inkbb a blcsessgirodalomhoz tartozik. Isten hsge s szeretete, amelyrl a bevezets (3. vers) beszl, itt nem a teremts vagy az egyiptomi szabadts hatalmas tetteire vonatkozik, hanem Isten igazsgos kormnyzsra. A zsoltr a blcsessgirodalom stlusban s gondolatkrben mozog: az igazak s a gonoszok sorst lltja egymssal szembe (ld. Zsolt 1; 37; 49; 73). Szerzje jl ismeri az Istent dicsr nekeket s a templomi zent. A zsoltr szvege – kevs kivteltl eltekintve – j llapotban maradt rnk. Szereztetsi ideje a fogsg utni kor.
Zsolt. 92,1. vers.
Ld. a bevezets 1. s 2. pontja alatt. A LXX nemcsak szombati zsoltrokat ismer (Zsolt 38; 92), hanem a ht ms napjain nekelt zsoltrokat is (24; 48; 93; 94).
Zsolt. 92,2–4. vers.
Ez a zsoltr himnikus bevezetse. De itt mr az si imperativusok helyett (dicsrjtek az Urat; boruljatok le eltte; zengedezzetek stb.) az istendicsret lersa, ill. az istendicsret dicsrete tallhat. J (vagy: szp) dolog az r magasztalsa. Az r mltsgjelzje a „Felsges” nv, mely Knanban az istenek kirlyt jelentette (Gen 14:18–20; Deut 32:8; Zsolt 46:5; 47:3). Hsgt hirdetni kell reggel, a szabadts idejn (Zsolt 46:6; 88:14; 143:8), de jjel is, amikor az kori keleti ember felfogsa szerint ellensges hatalmak munklkodtak (Jb 38:12k.; Zsolt 59:7k.; 82:5). A 4. vers ktfle lantot s zengsket (higgjn) emlti.
Zsolt. 92,5–16. vers.
A f rsz a himnuszokban szoksos „mert”-tel kezddik. St az 5. vers egyes szm 1. szemlyben ll lltmnyai (megrvendeztettl, ujjongok) a hlanekre emlkeztetnek. A 6. vers elejn ll klti krds (milyen nagyok mveid!) himnikus. Isten munki „mlyek”. Ezrt nem rti azokat az „ostoba”, az „esztelen”. Mindkt kifejezs a blcsessgirodalomban hasznlatos (Zsolt 49:11; 73:22; 94:8). Olyan embereket nevez gy a Szentrs, akik visszautastjk az igazi blcsessget, az istenflelmet (Pld 1:7). A 8–10. versbl megtudjuk, hogy az r tettei (5–6. vers) nem a vilg teremtsvel, nem is az egyiptomi szabadtssal kapcsolatos nagy tettek (Zsolt 77:12k.; 104:24; 106:2.13.21; 111:2), hanem az igazsgos kormnyzsa. Egy darabig sikeres lehet ugyan a gonosz lete, s ez ksrtst jelent a hveknek, azonban Isten elhozza az tlet idejt (Zsolt 1:4–6; 37:10–15.20.28.35k.; 49:12–15; 73:17–20). A bnsk szerencsje muland (Jb 20:5kk.). De az r rkk (trnol) a magassgban (Zsolt 18:17; 93:4; 144:7; 148:1). (A „magassg” szt a LXX „magasztos”-nak fordtja. Ez is j rtelmet ad.) Az ellensgnek azrt kell elpusztulnia, mert nem csupn a hvek ellensge, hanem az r is.
A 11–16. vers a gonoszok pusztulsval (7–10. vers) a hvekre vr ldsokat lltja szembe. A szarv felemelse az er megsokastst s diadalt fejez ki (1Sm 2:1; Zsolt 89:18; 148:14; Lk 1:69). Itt egyttal az szvetsg eszttikjhoz tartoz gondolattal is tallkozunk: ahogyan ill s szp az istendicsret (2. vers; Zsolt 33:1; 65:2; 147:1), gy szp az az ember is, akinek felemelte a fejt az r (Gen 4:7; Zsolt 3:4; 27:6; 34:6; 52:10). nnepi lakomkon szoks volt a megbecslt vendg fejre illatos olajat tlteni (Zsolt 23:5; 45:8; 133:2; 141:5; Mk 14:3–9). Az igazak abban az elgttelben rszeslnek, hogy meglthatjk a gonoszok bntetst (Zsolt 37:34; 54:9; 91:8; 112:8). A 13–14. vers virul fkhoz hasonltja a hveket (Zsolt 1:3; Jer 17:8). Termszetesen nem a templom belsejben voltak elltetve a fk, hanem a templom udvarn (Zsolt 52:10). Az ilyen fk az „r ltetvnyeinek” szmtottak (zs 61:3). Az r kzelben ldsokban rszesl az ember, ppen gy, mint a vz mell ltetett fa. A 15. vers hangslyozza, hogy a hvek mg regkorukban is olyan erket kapnak, amelyek a gymlcsterm letet lehetsgess teszik (v. Deut 34:7; 2Kor 4:16). Ez az leter nem ncl, hanem az r dicssgre val. Az r segtsgben rszesl embernek hirdetnie kell, hogy az r „egyenes”, cselekedetei helyesek s igazsgosak. Megbzhat , szilrd, mint a kszikla, s nincs Benne gonoszsg (itt a qere olvassi mdjt vlasztjuk). A himnikusan kezdd tantkltemny himnikus gondolattal, istendicsrettel vgzdik (Zsolt 7:18; 13:6; 30:13; 73:28).
Zsolt. XCIII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az r kirlysgrl szl zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: 47; 96–99. Alapvet fontossg a zsoltr magyarzatnl a 2. vers msodik sora: az r trnja „sidk ta” szilrdan ll (Zsolt 10:16; 29:10; 74:12), maga „rktl fogva” l s uralkodik (Ex 15:18; Zsolt 145:13; 146:10). Ezrt a zsoltr els kt szavt gy fordtjuk: „uralkodik az r”. Tveds lenne gy fordtani: „kirlly lett az r”; ez ui. azt jelenten, hogy volt olyan id is, amikor nem volt kirly. A bibliai bizonysgttel szerint az r ezen a ponton egszen ms, mint Baal, akinek Jam, a tenger elleni dz harcban kellett kivvnia kirlysgt, s azutn is minden sszel meghalt, s minden tavasszal feltmadt, mert termszeti istensg. Az 1–2. vers lltmnyai nem mozzanatot fejeznek ki, hanem llapotot. Fensgbe s hatalomba ltzve (Zsolt 104:1k.; zs 11:5; 59:17; Ef 6:14–17) uralkodik az r! az, Aki a teremts alkalmval „megszilrdtotta” a fldet. A fldet ui. az kori keleti ember felfogsa szerint az si cen veszi krl, azon szik. A hegyek risi oszlopfk; az oszlopok az cen mlyn nyugszanak (Jb 38:6; Zsolt 24:2). A 3–4. vers ennek az si cennak (ezt jelenti a „folyamok” sz) a zgsrl szl. A 3. vers vgn ll „morajlsuk” sz hberl hangutnz sz, amely a partot ostroml hullmok csattogst jelenti. A 3–4. versek mgtt az az si babiloni s knani mtosz ll, mely a teremt Isten s a kosz-szrny harcrl szlt (Jb 7:12; 26:12; Zsolt 74:12kk.; 89:10k.; 104:5–9; zs 51:9k.). Ebben a zsoltrban azonban mr nincs is sz harcrl. Az ellensges vizek az r hatalma alatt llnak: „fensgesebb nluk az r a magassgban” (Zsolt 7:8; 18:17; 68:19; 144:7). Legfeljebb a teremtett vilgot s benne az emberisget fenyegetik a kaotikus erk. A fld ingadozhat (Zsolt 46:3; 60:4; 75:4), az r azonban „megszilrdtja oszlopait” (Zsolt 75:4). A fld laki bzhatnak: a vilg s az emberisg az r kezben van!
Az 5. vers ksbbi. Itt mr az r rendelkezseirl, npnek adott kijelentsrl van sz. A „rendelkezs” sz azonos rtelm a „trvny” szval. Isten fldi s mennyei temploma sszetartozik (2Krn 6:6; Zsolt 78:69): a Sion-hegy az istenek hegynek, a Cfn-hegynek a legmagasabb cscsa (Zsolt 48:3; zs 14:13k.). A templomban hangzanak Isten „rendelkezsei”. Itt trtnik Isten akaratnak s uralmnak hirdetse. A zsoltr 5. verse a fogsg utni idben keletkezett. gy rtelmeztk a hvek ezt a zsoltrt, mely Izrel eltti mtoszok felhasznlsval igen rgen, a kirlysg elejn keletkezett.
Az rnak az si ellensg, a tenger feletti uralmt az jszvetsgben a tengert megdorgl s azon jr Jzus Krisztus gyakorolja (Mk 4:35–41). St Isten orszga megvalsulsa ltal elpusztul az si ellensg: nem lesz tbb tenger (Jel 21:1)!
Zsolt. XCIV. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak a hber szvegben nincs cmfelirata. A LXX Dvid zsoltrnak s szerdai napra szl neknek tartja. Ez ksbbi hagyomny. Mfaj tekintetben az 1–15. vers kzssgi panasznek. Ezen bell a 8–11. vers vita, a 12–15. vers pedig a blcsessgirodalom hatsait mutatja. A 16–23. vers egyni panasznek. Azonban helytelen lenne ezt a zsoltrt kt rszre vlasztani, ill. kt nll zsoltrnak tartani, hiszen mindkt rsze mgtt ugyanaz a helyzet ll: a hvek panasza a gonoszok jogtalan uralma miatt. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk, ill. a rgi kziratok s fordtsok alapjn knnyen helyrellthat. A mfaj keveredse s a tartalom miatt a ksi perzsa kort tartjuk a zsoltr keletkezsi idejnek.
Zsolt. 94,1–2. vers.
A panasznek bevezetse gy szltja meg az Urat mint a bosszlls Istent. A bosszllshoz egyedl Istennek van joga (Deut 32:35; zs 35:4; Jer 51:56; Rm 12:19; Zsid 10:30). Az r bosszllsa a ggsket ri utol; az r a kevlyeknek ellene ll (Pld 15:25; zs 2:12; 13:11; Jak 4:6; 1Pt 5:5). A ggs ember kisajttja, magnak tulajdontja azt a dicssget s fensget, amely egyedl az Urat illeti meg (Jb 40:9–14; Zsolt 93:1). A zsoltrr remli s kri Isten megjelenst (az 1. vers utols szava imperativusnak olvasand: „ragyogj fel!”; v. Zsolt 50:2; 80:2). Kri Istent, az egsz fld brjt (Gen 18:25; Zsolt 7:9; 58:12; 76:9k.; 82:8; 96:10.13; 98:9), hogy „emelkedjk fel” tlethozatalra (Zsolt 7:7). Ezt az tletet, az r igazsgos „bosszllst” az jszvetsg hvei s vrtani is vrjk (Jel 6:10).
Zsolt. 94,3–7. vers.
A 3. vers klti mdon megismtli a panasznekek jellegzetes krdst: „Meddig mg?” A bnsk „rvendeznek” az igazak felett: sikerl elnyomni ket. A bnsk veszedelmes fegyvere a beszd. Buzog bellk az arctlan beszd; ebben egymst mljk fell (ezt fejezi ki a „mond” ige hitpael alakja; 4. vers). Az 5. versbl kiderl, hogy ez nemcsak a hvek gye, hanem az r is. Akiket ui. az uralmon lev bnsk „sztzznak” s „megalznak”, azok „a te nped”, „a te rksged”. Ezek a szavak a Deuteronomium ismert kifejezsei, s a szvetsgkts gondolatkrhez tartoznak (Deut 7:6; 14:2.21; 26:19; ill. Deut 4:20; 9:26.29; 12:9; 32:9; Zsolt 78:71). Az zvegyek, rvk s jvevnyek sanyargatsa s kifosztsa miatt a prftk is felemeltk szavukat (zs 1:15–17; Ez 22:7; Mik 3:1–4; Mal 3:5). A bnsknek az a nzetk, hogy az r nem ltja tetteiket: tehetnek, amit akarnak, Istennek nem jut tudomsra (Jb 22:13k.; Zsolt 10:11; 73:11). nz, embertelen magatartsuk mgtt hitbeli fogyatkozs ll (Mt 24:48k.).
Zsolt. 94,8–11. vers.
A 8. vers a blcsessgirodalom ismert kifejezseit tartalmazza. A zsoltrm gondolkozsra szltja fel az „ostobkat” (igen kemny kifejezs, mely az llathoz hasonltja az ilyen embereket) s az „eszteleneket” (Zsolt 49:11; 73:22; 92:7). Olyan emberekrl van sz, akik megvetik Istent. A kvetkez versek mfaja a vita. A zsoltrr rveket sorol fel, hogy megcfolja a bnsk hitetlensgt. A 9. vers az ember flnek plntlsrl s szemnek formlsrl szl. Ezek az ember teremtsvel kapcsolatos kifejezsek: az embert Isten formlta s hzta ki az anyamhbl (Jb 31:15; Zsolt 22:10; 33:15; 71:6; 139:13.16). Aki az embernek flet adott, maga is hall, s aki az embernek szemet adott, maga is lt. A 10. vers npek oktatjnak mondja Istent, Aki szksg esetn fegyelmezni is szokott. A vers msodik felt (egyik „mem” kiesst felttelezve) gy olvashatjuk: „Az ember(isg) tantja tuds nlkl lenne?!” Ez is vlasz a 7. versre, a bnsk vlemnyre. A 11. vers megfelel a klti krdsre: Isten ismeri az ember gondolatait. Ezek a gondolatok hibavalk; gy elmlnak, mint a lehelet (Zsolt 78:33; 1Kor 3:20).
Zsolt. 94,12–15. vers.
A 12. vers a blcsessgirodalom jellegzetes kifejezsvel, a boldog-mondssal kezddik. Boldog az, akit az r fegyelmez (Jb 5:17–27; Pld 3:12) s trvnyvel tant (Deut 4:5.36; 8:5; Zsolt 25:4.9; 119:12.26). gy ad az r nyugalmat a „rossz napokon”, amikor a gonoszok „rlnek” (3. vers) s uralkodnak. De ez nem tart rkk: a 13. vers msodik fele szerint „megsatik” a srjuk. A szenved igealak mgtt Isten rejtzik: „ssa meg” a srjukat! A 14. vers n. bizalom-motvumot tartalmaz: Isten nem hagyja cserben npt s rksgt (5. vers), azokat, akikkel szvetsget kttt. A 15. vers hber szvege szerint „mert az igazsghoz visszatr a jog”. Itt hber kziratok, szr s grg fordtsok alapjn „igazsg” helyett „igaz (ember)” olvasand: „Mert az igazhoz visszatr a jog”, kiderl igazsga, visszanyeri az t megillet jogokat. A vers folytatsa: „s utna minden szinte szv”. Zsolt 37:37; 73:17; Pld 23:18; 24:14 alapjn az „utna” szt „jvend”-nek fordtjk: „ez a jvendje minden szinte szvnek”. A zsoltrnak ez a verse n. bizalom-motvum.
Zsolt. 94,16–23. vers.
Ezekben a versekben olyan egyni panaszneket ismerhetnk meg, amelyben a feleletet nyert panasz szlal meg. St mr a 16. vers klti krdsre is a hlanek stlusban felel a zsoltrr: igaz ugyan, hogy az emberek kzl nem llt mell senki, de az r segtsgre volt. Pedig mr kis hjn a „csend honba”, a holtak hazjba kerlt (Zsolt 115:17). A 18. vers ezt hasonlattal is kifejezi: a zsoltrr lba mr megingott (Deut 32:35; Zsolt 38:17; 66:9; 121:3). Kzet volt az elbukshoz, de az r hsge tmogatta t (18b. vers). Kpek nlkl szl a 19. vers. A zsoltrr megvallja; hogy nyugtalan gondolatokkal volt tele, lelkierejt is prbra tette az t fenyeget veszly. ppen ezrt volt nagy ajndk az rtl jv vigasztals. A gytrds helyett feldlst, „gynyrkdst”, j bels erket adott az r (v. Zsolt 131:2; zs 66:13). A 20. vers klti krds. Fordtsa nehz: „Vajon trsulhatsz-e a pusztts trnusval, azzal, aki a rendelkezs(ek) ellenre bnt forml?” Isten nem lehet szvetsgben a „pusztts trnusval” (2Kor 6:15), olyan bri szkkel, amely a gonoszoknak ad igazat. A zsoltrr korban megromlott az igazsgszolgltats (v. zs 10:1–4; m 2:6–8; Mik 2:1k.). Azonban a hatalmasoknak gondjuk van arra, hogy a trvnyessg ltszatt megrizzk (ld. az j fordts Biblia szvegt). A 21. vers szerint a hatalmat gyakorl gazdagok nem elgszenek meg a szegnyek birtoknak elvtelvel, hanem az letket is el akarjk venni (6. s 21. vers; Zsolt 10:8; 14:4; 73:14). A 22. vers megint hlaadst fejez ki: „De nekem az r lett a fellegvram”, ahova meneklhettem (Zsolt 46:8.12; 48:4; 62:3.7; 144:2). Hasonl rtelemben mondjk a zsoltrrk Istent ksziklnak (Zsolt 18:3.47; 19:15; 28:1; 92:16). Isten az igazakat oltalmazza, de a gonoszokat megbnteti bneikrt: sajt fejkre trti vissza azt, amit elkvettek (Br 9:57; 2Sm 16:8; 1Kir 2:32; v. Zsolt 79:12). Az r igaz br!
Zsolt. XCV. ZSOLTR
A 95. zsoltrnak a hber szvegben nincs cmfelirata. A LXX szerint „Dvid zsoltrneke”. Mfaj tekintetben az 1–7c. vers az Urat, mint teremtt, magasztal himnusz, a 7d–11. vers pedig prftai int beszd. Hasonl felpts Zsolt 50 s 81. Ezrt a kt mfaj tallkozst nem tarthatjuk vletlennek. A liturgiban nemcsak az Isten eltti hdolatnak van helye, hanem az Isten parancsolatai is elhangzanak (Deut 31:9–13). A zsoltr keletkezsi ideje a babiloni fogsg kezdete, vagy az azt kzvetlenl megelz id.
Zsolt. 95,1–7c. vers.
Ezeknek a verseknek a htterben a zarndokt ll. Az 1. s a 6. vers himnikus bevezets, amelyben a pap szltja fel a gylekezetet (imperativusokban s cohortativusokban) az r eltti hdolatra. Az 1–5. versben a teremtsrl van sz. Az r „szabadt ksziklnk”: a Sion-hegyen lev hatalmas szikla vdi a fldet a fld alatti centl. A 2. versben az istendicsret hlaadssal prosul. gy lp a gylekezet az r „orcja” el. Az r „orcja” az r jelenltt fejezi ki. A hvek az r orcjt keresik (Zsolt 24:6; 27:8; 105:4). A 3. vers szerint az r az istenek kirlya (Ex 15:11; Zsolt 96:4k.; 97:9; ld. mg Zsolt 29:1; 82; 89:6–9). Uralmi terlete vertiklisan is, horizontlisan is vgtelen. teremtette a fld „mlysgeit” (a „fld” a holtak hazjt is jelenti, Zsolt 7:6; 44:26; 63:10; 71:20; 143:3). A „mlysg” szt felesleges megvltoztatni (ld. Jb 38:18; 1Kor 2:10) s a hegyek cscsait, valamint az kori keleti mtoszokban si ellensgnek tartott tengert s a szrazfldet is. Az 5. versben az „alkotta” sz mellett megtallhat a „formlta” sz is. Ez tkp. a fazekas tevkenysge (Deus faber. Gen 2:7.19). A zsoltrnak ez a rsze hatalmas bizonysgttel: hogyan jelenthetne a tenger veszlyt Istenre nzve?! Hiszen teremtette! Minden az kezben, az hatalmban van (4. vers).
A himnusz kvetkez rsze formai szempontbl hasonlt az elzhz. A bevezetsben imperativus s cohortativusok vannak (1–2.6. vers), a f rszt pedig „mert” vezeti be (3.7>. vers). De a hetedik vers mr nem a teremtsrl szl, hanem az exodusrl, a nagy trtnelmi szabadtsrl. A vers elejn az n. „szvetsgktsi formula” hangzik el: a mi Istennk, mi pedig az npe vagyunk (2Sm 7:24; Jer 31:33; Ez 11:20; 14:11; 34:30). „Az legeljnek npe” kifejezs a pusztai vndorlsra emlkeztet: az r psztorknt vezette npt a pusztban (Zsolt 77:21; 78:52; 80:2; 100:3). A np az „keznek nyja”. Az r keze az r oltalmaz hatalmt jelenti (Jer 16:21; Jn 10:1–18). (Nhny magyarz megvltoztatja a szavak sorrendjt, s betold egy szt: „Mi az npe s legeljnek nyja vagyunk. Ismerjtek meg ma az kezt!” De a hber szveg vltoztats nlkl is jl rthet; a toldsra pedig nincs jogunk.)
Zsolt. 95,7d–11. vers.
A himnusz msodik rszhez, a pusztai vndorls trtnethez kapcsoldik a prftai int sz. „Ma, ha az szavt halljtok”: ez a Deuteronomium jellegzetes stlusa s gondolata. A „ma” nemcsak a nagy zarndoknnep napja, hanem az a nap, amelyen az r a np el adja trvnyt (Deut 4:8; 5:1; 11:32), s amelyen ez a np Isten tulajdon npe lett (Deut 4:20; 27:9; 29:12). Kifejezetten is sz van arrl, hogy az r nemcsak a pusztban vndorl nppel kttt szvetsget, hanem utdaikkal is (Deut 5:3; 29:13k.). A kultuszban rszt vev gylekezet s a pusztban vndorl gylekezet kztti ht vszzados tvolsg eltnik. A jelenben l gylekezetet ugyanaz a veszly fenyegeti, mint az sket, akik nem hittek Isten jelenltben. Ezt krdeztk: Kzttnk van-e az r, vagy sem? (Ex 17:1–7; Num 20:1–13; Zsolt 81:8; 106:31). Ez volt az a bn, amely istenksrtsnek szmtott; ettl vja Isten npt Deut 6:16 is, a 95. zsoltrhoz hasonlan. Merb Kdes kzelben tallhat (Num 27:14; Deut 32:51).
Az „istenksrtsnek” az lett a bntetse, hogy a npnek negyven vig a pusztban kellett maradnia (Num 14:26–38; Deut 1:34–40). Lttk az r cselekedeteit (9b. vers), mgis „tvelyg szvek” maradtak, akik „nem ismertk (az r) tjait” (10b-c. vers). Az r a hitetlensget bntette. A 11. vers visszjra fordtja azt a gondolatot, hogy az r eskvel grte meg az atyknak Knan fldjt (Deut 1:8; 6:10.18.23; 7:8.12k. stb.). Haragjban az ellenkezjre eskszik azoknak, akik nem hittek Neki (Deut 1:34k.; 4:21). A „nyugodalom” (igei formban: „nyugalmat ad”) a deuteronomiumi nyelvhasznlatban az orszg nyugodt s zavartalan birtoklst jelentette (Deut 3:20; 12:9k.; 25:19; Jzs 1:13.15; 21:44; 2Sm 7:1.11; 1Kir 5:18). Itt azonban az r a sajt nyugodalmrl, ill. annak helyrl, a templomrl beszl (11b. vers; Zsolt 132:8.14!). Ha az nnepl gylekezet folytatja a pusztban vndorl nemzedk bneit, nemcsak az orszgot veszti el, hanem az r kzelsgt is! – Az r „megksrtsnek” trtnett az jszvetsgi gylekezetre vonatkoztatja a Zsid 3:7–4:11.
Zsolt. XCVI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az r kirlysgrl szl zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A hber szvegnek nincs cmfelirata. A LXX szerinti cmfelirat: „Amikor a hz (ti. a templom) megpttetett a fogsg utn. nek Dvidnak”. A zsoltr mfaja himnusz, spedig kt bevezetssel (1–3. s 7–9. vers) s kt f rsszel (4–6. s 10–13. vers). Tveds lenne a zsoltrt emiatt kt klnll neknek tartani. Szvege rvidebb formban megtallhat 1Krn 16:23–33-ban. A Krnikk knyvben azonban a 6. versben lev „szentlyben” sz helyett „lakhelyn”, a 8. versben lev „udvaraiba” sz helyett pedig „szne el” olvashat, mert Dvid korban mg nem llt a templom. Az latin fordts a 10. versbe betold egy szt: „a frl” (Dominus regnavit a ligno). A tolds keresztyn krkbl szrmazik. Ez ihlette a Kr. u. 6. szzadban keletkezett hres nek szerzjt: Vexilla regis prodeunt, „Kirlyi zszlk lobognak” (nekesknyvnk 344. neke). A zsoltrr jl ismerte a 29. zsoltrt s a „msodik” zsais igehirdetst. A zsoltr szereztetsi ideje a babiloni fogsg elmlsa utni vekben lehetett.
Zsolt. 96,1–3. vers.
Az els bevezetsben a zsoltrr az egsz fldet szltja fel arra, hogy j neket nekeljen az rnak. Az „j nek” kifejezs az egyni panasznekbl s hlanekbl szrmazik. j neket gr a bajban lev hv a szabadt Istennek (Zsolt 144:9); st maga az r ad j neket hvei szjba (Zsolt 40:4). Nem a zsoltrr klns klti tehetsgre kell gondolnunk, hanem arra, hogy a hlaad istentiszteleten elbeszltk a szabadts trtnett (Zsolt 22:23; 66:16; 79:13; 107:22; 118:17). ldottk az r „nevt”, azaz magt az Urat. St nemcsak a templomi istentiszteleten kell hirdetni az Isten szabadtst, hanem „naprl napra”. Isten npnek az a feladata, hogy az r tetteit hirdesse a npek kztt (Zsolt 9:12; 105:1), st erre biztassa a npeket (Zsolt 66:8; 117:1).
Zsolt. 96,4–6. vers.
A himnusz f rsze a szoksos „mert” ktszval kezddik. Az istendicsret oka az, hogy Isten „flelmes”. A httrben az a mtosz ll, amely szerint a teremt Isten legyzte a vele szemben ll isteneket. Ezek elvesztettk hatalmukat, s az r udvartartsnak tagjai lettek (Zsolt 29:1; 82; 89:6–9; 95:3; 97:9). St ezek nem is istenek, csak „istenkk”, mondja az 5. vers: semmisgek k a teremt Istenhez kpest! A teremtett vilg a teremt Isten hatalmnak s blcsessgnek bizonytka (Zsolt 8:4; 97:6; 102:26; Pld 3:19). Azt, hogy a npek blvnyai nem istenek, elszr a fogsg prftja, „msodik” zsais mondta ki (zs 40:18–20; 44:9–20; 46:6k.). Az r eltt „fensg s mltsg” jr. Ezek klti megszemlyestsek, az r udvartartshoz tartoz mennyei lnyek, az r ksri, az „erhz s kessghez” hasonlan (6. vers).
Zsolt. 96,7–9. vers.
A zsoltrnak ez a msodik bevezetse gy veszi t a Zsolt 29:1k. szavait, hogy mr nem a mennyei lnyeket (az istenfiakat) szltja fel Isten magasztalsra, hanem a npek csaldjait, s ezzel kikszbli az si mtoszt. Egyben felszltja a npeket arra is, hogy hdolatuk jell ajndkokat vigyenek az r „udvaraiba” (Zsolt 68:30; 76:12; zs 60:1–15). A 9. versben lev „szent ltzetben” kifejezs fordtsa nehz. A LXX s a szr fordts a „szentsg” szt birtokraggal ltta el: „Szentsgnek dszben”. Eszerint nem a gylekezet tagjainak kes ruhjrl van sz, hanem az r szent pompjrl, fensgrl. A kifejezst hasonlnak tartjuk a „szentsgnek hegye” = szent hegye kifejezshez. A knani (ugarit) szvegekben ez a kifejezs az istensg szent „megjelenst” jelenti. A 9. vers msodik fele az r eltti „remegsre” szltja fel a fldet. A hber sz a szl n fjdalmt fejezi ki. Az r megjelensekor „megremeg a fld” (Zsolt 77:17; 97:4).
Zsolt. 96,10–13. vers.
A himnusznak msodik f rsze Isten npnek misszii ktelessgvel kezddik. A npek kztt kell hirdetni, hogy uralkodik az r. Ennek a mondatnak az lltmnya perfectumban ll, de ez nem mozzanatos rtelemben fordtand („Kirly lett az r”, mintha csak egy pillanatra is elvesztette volna a kirlysgot), hanem id felett ll rtelemben, hiszen rk Kirly (Zsolt 29:10; 93:2). A teremtskor szilrdtotta meg a fldet a tengereken, hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 93:1; 104:5). Ha meginognak a fld oszlopai, Isten jbl megszilrdtja azokat (Zsolt 11:3; 75:4). Rnk maradt egy kori kptredk, melynek bal oldaln egy hatalmas, oroszlnhoz hasonl vadllat szjnak s mancsainak egy rsze lthat, jobb oldaln pedig egy ers oszlopot a fldre helyez istensg kpe. A teremt Isten helyrelltja a vilg rendjt (Zsolt 104:30; 146:6), spedig tlet ltal. tlete nem nknyes, hanem jogos s igazsgos (10. s 13. vers; Zsolt 7:9; 9:9.20; 58:12; 82:8; 94:2; 98:9). Ennek nemcsak az emberek rlnek, hanem az egsz teremtett vilg is (Zsolt 97:6; 98:7k.; 103:22; zs 44:23; 49:13; 55:12). A 11. vers a hromemeletes vilgkpet tkrzi: g-fld-tenger (Zsolt 8:6k.; 33:6–8; 36:6k.; 69:35; 104:1–26; 135:6; 146:6). A zsoltr utols verse az r eljvetelt hirdeti (zs 40:10; 59:19k.; 60:1; 62:11). Ez az rmzenet az jszvetsgben Jzus Krisztus igehirdetsnek a kzppontja (Mt 3:2).
Zsolt. XCVII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az r kirlysgrl szl zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A hber szvegnek nincs cmfelirata. A LXX szerinti cmfelirat: „Dvid, amikor orszga helyrellttatott”. Mfaja himnusz, amely kt versszakbl ll. Az els versszak (1–6. vers) az r megjelensnek nneplsre szltja fel a fldet. Ez a versszak a teofnia rgi tradciira pl. A msodik versszak (7–12. vers) jval ksbbi korbl val. Vilgosan mutatja a „msodik” zsais knyvben (zs 40–55) tallhat gondolatokat. Jda s Sion rmrl s a blvnyimdk megszgyenlsrl szl. Itt a zsoltrr a maga korra alkalmazza az zenetet. Egyttal eszkhatologikus remnysget is hirdet: a teofniban Isten igaz brnak bizonyul.
Zsolt. 97,1–6. vers.
A zsoltr els kt szava: „Uralkodik az r”. Az r kirlysgrl szl zsoltrokban ez nem fordthat mlt idvel („Kirlly lett az r”), mert rk Kirly (Zsolt 10:16; 29:10; 93:2). Mg rvid idre sem vesztette el kirlysgt. Az r kirlysgt az egsz fldnek nnepelnie kell, mg a szigeteknek is. Az kori keleti ember szerint a szigetek (a hegyek) a fld szln vannak, s az gboltozatot hordozzk, valamint az cen mlyig nylnak le, s szilrdan tartjk a fldet hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 93:1; 104:5). Az istendicsretnek, az egsz fld ujjong rmnek az oka Isten megjelense (teofnia). Ennek ksrjelensgei a felh s a homly (Deut 4:11; 5:22). Az r sr homlyban lakik (1Kir 8:12; Jb 22:13). A 2. vers msodik fele Zsolt 89:15a-bl val. A jog s az igazsg itt dologi rtelemben ll, mint a trnus tmaszai. A babiloni vallsban a jog s igazsg (Kettu s Mesaru) Samas istensg fiai; az ugarit pantheonban Sydyk s Mysor a nevk. Az tletre megjelen r igazsgot oszt! Tz jr Eltte (Ex 19:18; 24:17; Deut 5:4; Zsolt 18:9; 50:3), mely megemszti ellensgeit (Zsolt 68:3; 106:18). Villmai bevilgtjk a vilgot; a fld megremeg (Zsolt 77:19). A hegyek, amelyek az llandsg jelkpei, megolvadnak, mint a viasz (Zsolt 68:3; Mik 1:4). Itt vulkanikus jelensgekre (forr lvra) kell gondolnunk. Kozmikus hatsa van az r megjelensnek; az egsz fld Ura (Jzs 3:11.13; Mik 4:13; Zak 4:14; 6:5). „Igazsgt” az egek hirdetik; „dicssgt” minden np megltja (zs 40:5; 60:2; 66:18k.). Ahol az r megjelenik ott az igazsga, szvetsgi hsge rvnyesl (Zsolt 50:6; 85:14; Hs 10:12). – A zsoltr els versszaka az tletre megjelen Urat dicsri; eszkhatologikus himnusz.
Zsolt. 97,7–12. vers.
A zsoltr msodik versszaka „msodik” zsais (zs 40–55) s „harmadik” zsais (55–66) igehirdetsre pl. A blvnyimdk megszgyenlnek (zs 42:17; 45:16). Ez a gondolat tkp. nem illik bele a himnuszba, hanem a panasznekhez tartozik (v. Zsolt 129:5–8). Hiba dicsekednek az „istenkkkel”, hiszen maguk az istenek is meghajolnak (perfectum propheticum; a LXX tvesen imperativusnak fordtja) az r eltt (Jb 1:6; 2:1; Zsolt 29:1; 82:1; 89:6–9). A 8. versben emltett Sion nem a Sion-hegyet jelenti, hanem Isten Jeruzslemben l gylekezett. Jda „lenyai” a Jda terletn lev vrosok (Zsolt 48:12). rmk oka az r igazsgot oszt tlete. Az r „Felsges”. Ez a sz a knani vallsokban azt jelentette, hogy az istenek kirlya (Zsolt 47:3.10; 83:19; 95:3; 96:4; 135:5). A 10. vers eleje a hber szveg szerint: „Akik az Urat szeretitek, gylljtek a gonoszsgot”. (Itt nhny bibliai kzirat alapjn szvegjavtst javasolnak: „Szereti az r a gonoszsg gyllit”.) A vers tbbi rsze is arrl szl, hogy az r oltalmazza („rzi”) hveit, s megmenti ket a bnsktl. Itt nem idegen npekre kell gondolni, hanem a hveket sanyargat gonoszokra. A vlasztvonal nem Izrel s a npek kzt vonul vgig, hanem Isten npnek sorai kztt! Az igazakra vilgossg rad (enyhe szvegjavts Zsolt 112:4 alapjn). A vilgossg segtsget, jogorvoslst, letet jelent, s az tlet vgett jv rtl szrmazik (zs 9:1; 58:8.10; 60:1k.). A zsoltr utols verse himnikus imperativusokkal szltja fel az „igazakat”, az r gylekezetnek tagjait arra, hogy mr a jelenben rvendezve magasztaljk az r szent „emlkezett”, azaz az szent nevt. Mr most, amikor a gylekezet egytt l a bnskkel, lehet rlni az r eljvetelnek.
Zsolt. XCVIII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az r kirlysgrl szl zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A zsoltr mfaja himnusz. Az els versszak (1–3. vers) imperativusszal kezddik. Msodik flsora mr a f rszhez tartozik, amelyet „mert” vezet be. A msodik versszak (4–9. vers) bvtett bevezetssel kezddik, amelyben hat imperativus tallhat (4–6. vers). St ezeket mg hrom iussivus toldja meg (7–8. vers). A f rszt itt is „mert” vezeti be, terjedelme csupn egy vers (9. vers). A zsoltr „msodik” zsais igehirdetsre pl. Keletkezsi kora a babiloni fogsg utni id.
Zsolt. 98,1a. vers.
Ld. a bevezets 2. pontja alatt. A LXX hozzteszi a „Dvid” szt is (ld. a bevezets 3. pontja alatt).
Zsolt. 98,1b–3. vers.
Az els vers azrt szltja fel j nek neklsre a gylekezetet, mert az r csodlatos dolgokat vitt vghez. Az r „j” cselekedeteihez illik az j nek (Zsolt 96:1; 149:1; zs 42:10; Jel 5:9). Nem segtett neki senki, csak sajt szent jobbja (zs 59:16k.; 63:1–6). Az a szabadts s az az igazsg, amelyet a npek szeme lttra jelentett ki az r (2. vers; Rm 1:16k.), a babiloni fogsg megszntetse volt. A 3. vers els sorban a LXX-ban benne van a Jkb sz is. Ez szp gondolatprhuzamot ad: „Megemlkezett az r Jkb irnti szeretetrl, s Izrel hza irnti hsgrl”. E mgtt is a „msodik” zsais igehirdetse ll. harcolt az ellen a tvhit ellen, hogy elfeledkezett nprl az r (zs 40:27kk.; 49:14kk.). Isten „emlkezse” nem csupn gondolat volt, hanem npt a fogsgbl kiszabadt trtnelmi cselekedet is. Lttk ezt a npek (zs 40:5; 52:10; Lk 1:51; ApCsel 28:28), „a fld sszes vgei”. E mgtt az a nzet ll, hogy a fld kzepn („kldkn”, Br 9:37; Ez 38:12) a vlasztott np lakik. A tbbi npek a fld szln laknak, ahol megsznik a fld s kezddik az cen, st kzel van a hall hazja (Zsolt 22:28; 42:7k.; 59:14; 61:3; 65:9).
Zsolt. 98,4–9. vers.
Formja szerint a 4–8. vers himnikus bevezetsnek ltszik, melyben a zsoltrr az egsz fldet felszltja az r magasztalsra. Az 5. versben emltett lant 4–12 hros lehetett. A 6. versben emltett harsonk ezstbl kszltek (Num 10:1–10). A fogsg utni idben a harsonk kiszortottk a hasznlatbl a versben is emltett, kosszarvbl kszlt krtket. A „harsonk” sz csak itt fordul el a Zsoltrok knyvben. A 4. vers eleje s a 6. vers msodik fele az rnak mint Kirlynak szl dvrivalgst parancsolja meg (Num 23:21; Zsolt 47:2; 66:1; 81:2; 95:1k.; 100:1).
A zsoltr legrgebbi rsze a 7–9a. vers. A „tenger” s a „folyamok” sz egyarnt a fldet krlvev cent jelentik. Tombolsuk eredetileg ellensges termszet volt: a fldet tmadtk, ostromoltk hullmaik (Jb 26:12; Zsolt 74:13k.; 77:17; 93:3k.; 104:6–9). Ebben a zsoltrban azonban az si ellensg mr hdol az r eltt: „tombolsa” nem egyb, mint hangos istendicsret.
A teremtett vilg istendicsretrl ismtelten szl „msodik” zsais. A zsoltr 4. verse vgn lev hrom ige zs 44:23-ban fordul el. A hrom ige kzl az els („rlni”) tszr is elfordul (zs 44:23; 49:13; 52:9; 54:1; 55:12). beszl a hegyek ujjongsrl (zs 44:23; 49:13; 55:12) s tapsolsrl is (zs 55:12). Klnsen is emltsre mlt zs 52:7–10.
A zsoltr utols verse a himnusz f rsze (corpusa). spedig eszkhatologikus himnusszal van dolgunk: az r jn! Sajt npe letben mr megmutatta csodlatos szabadtst a npek szeme lttra (1–3. vers). Kvetkezik a npek feletti tlet. A npek eredetileg (az si kosz helyre lp) ellensges hatalmak voltak (Zsolt 66:7k.; 68:2.31; 96:7kk.; 99:2; 135:10). De az r felettk ll, ppen gy, mint a kosz radatai felett (Zsolt 93:3k.). az egsz fld brja (Zsolt 82:8; 94:2; 96:13); nem nknyesen brskodik, hanem a jogot s igazsgot rvnyesti, ezekrt harcol (Zsolt 35:1–3; 54:3–7; 74:18–22). Isten jn; orszgban az egyetemes bke s igazsg valsul meg.
Zsolt. XCIX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt az r kirlysgrl szl zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A zsoltr mfaja himnusz. Hrom versszakbl ll. Minden versszak vgt refrnszeren jelzi a kilts: „Szent ” (3.5. vers), ill. „mert szent az r, a mi Istennk” (9. vers). Ez a hres trishagion liturgikus ismtlse (zs 6:3). Felttelezhet, hogy a trishagionnak helye volt a jeruzslemi templomi istentiszteletben. A zsoltr dvtrtneti vonatkozs rsze (6–8. vers) s a benne megszlal bnbnat, a kzbenjr imdsg s a bnbocsnat gondolata ksi, fogsg utni szereztetsi idre mutat, s az n. deuteronomista trtneti m (babiloni fogsg els fele) bizonysgttelre pl. A szveg j llapotban maradt rnk.
Zsolt. 99,1–3. vers.
„Uralkodik az r!”. A hber szvegben lev perfectum nem mozzanatosan fordtand („kirlly lett”, hanem rkrvny, idtlen rtelemben veend. Br az rnak vannak ellensgei (az 1–2. vers a npeket s a fldet emlti), harcra nem is kerl sor: a npek reszketnek, a fld meginog (gy fordtjuk a LXX segtsgvel az 1. vers vgn lev ismeretlen „nut” = mut igt) a kerbokon trnol r eltt. A szentek szentjben lev kerbok szrnyai felett trnol az r (1Kir 6:23; Zsolt 80:2). Az r trnusrl szl Zsolt 9:5; 47:9; 93:2; 97:2; zs 6:1 is. Az r mennyei s fldi trnusa sszetartozik; a jeruzslemi templom a mennyei templom mintjra kszlt (Ex 25:9.40; 26:30). rk s vltozhatatlan llapotot fejez ki a 2. vers vge is: „magasztos minden np felett”. Itt nhny kzirat „npek” helyett „isteneket” tartalmaz (ld. Zsolt 95:3; 96:4; 97:9). Az r a npek kirlya (Zsolt 47:9; 96:10.13). A 3. vers nem imperativusszal kezddik, hanem iussivusszal; ez kvnsgot fejez ki („dicstsk nevt!”). Az r nevnek emlegetse deuteronomiumi gondolat. Az r „flelmetes” volta tkp. a kosz-harcban diadalmas istensg jelzje.
Zsolt. 99,4–5. vers.
A 4. vers nem fldi kirlyrl beszl, hanem az rrl, mint kirlyrl: „A kirly hatalma szereti a jogossgot” (Zsolt 33:5). Parancsolatai tkp. rtkes ajndkok, amelyekkel szabadsgra vezette npt. Az r maga is szereti az igazsgot, s azokat is szereti, akik igazsgot cselekszenek (Zsolt 11:7; 37:28; 146:8; zs 61:8). A vlasztott np istentiszteletbl jog s igazsg rad a vilgba (Zsolt 37:28; 50:16–21; 82:3; 98:9; 103:6kk.; 146:7; 147:19). „megszilrdtotta” (teremtstrtnetbl vett kifejezs, Zsolt 8:4; 24:2; 119:90) a mltnyossgot. Az r teht nem csupn az ellensg legyzse ltal mutatja meg hatalmt, hanem a jog s az igazsg rvnyestsben is. Az 5. vers imperativusokban szltja fel a gylekezetet arra, hogy magasztalja az Urat s boruljon le „lbainak zsmolya” eltt. Az r lbainak zsmolya a szvetsglda (1Krn 28:2; Zsolt 132:7). Az jszvetsg szerint a fld Isten lbainak zsmolya (Mt 5:35).
Zsolt. 99,6–9. vers.
A 6. vers fordtsban a „-ban, -ben” prepozci nem „kztt”-nek fordtand („ron a papjai kztt”; „Smuel az nevt segtsgl hvk kztt”), hanem „mint”-nek (n. b’ essentiae): „Mzes s ron mint pap”; „Smuel, mint aki az nevt segtsgl hvta” stb. A „kilts” az Isten nprt mondott kzbenjr knyrgst jelenti. Mzes az Ex 17:11k.; 32:11–14.30–32; Num 12:13; 14:13–19; 21:7; Zsolt 106:23 szerint imdkozott nprt. ron Mzessel egytt imdkozott (Num 16:22), s tbb zben is vgzett engesztel tevkenysget (Ex 30:10; Num 17:11k.). Smuel is mondott nprt kzbenjr knyrgst (1Sm 7:6k.; 12:6kk.; Jer 15:1). Igaz, hogy Smuellel nem beszlt az r a felhoszlopbl, mint Mzessel (Ex 33:9k.; Num 12:5; Deut 31:15kk.); legfeljebb a sili templomban szltotta meg az jszaka sttsgben (1Sm 3:3kk.). De mindhrmukra vonatkozik az, hogy knyrgseiket meghallgatta az r (6., 8. vers). Az imdsg meghallgatsa bnbocsnattal is egytt jrt (Ex 32:30–32; Num 12:11kk.; 1Sm 12:19; 1Kir 8:33k..35–39.46–50). Ezt a gondolatot a 76b. s 8b. vers azzal egszti ki, hogy a bnbocst Isten megkvnja intelmeinek s rendelkezseinek megtartst; nem hagyja egszen bntets nlkl a bns cselekedetet (Ex 20:5.7; 34:6k.). Ez engedelmessgre inti Isten npt: nem szabad a bnbocsnattal visszalni. A kegyelem nem teszi knnyelmv a hveket (Rm 6:1k.). Az istentiszteleteken jra meg jra elhangzottak Isten parancsolatai (7b. vers; Deut 31:9–13; Zsolt 15; 24; 50; 81). Csak akkor kedves Istennek az szent hegyn foly istentisztelet, ha a gylekezet tagjai a htkznapok sorn is az parancsolatai szerint lnek. A zsoltr utols verse himnikus imperativusokban szltja fel a gylekezetet az r magasztalsra.
|