ZSOLTROK 73-89 --- 81 - 89
Zsolt. LXXXI. ZSOLTR
Ez a zsoltr hrom rszbl ll. A 2–6a. vers himnusz, a 6b–11. vers prftai fedds s ints, a 12–17. vers trtnelmi jelleg. Hasonl felpts a 95. zsoltr is. Mfaj szempontjbl n. liturgirl beszlhetnk. A zsoltr keletkezse mgtt az llhat, hogy a prftk gyakran egy-egy nnepi istentiszteleten lptek fel, s hirdettek tletet npk bnei miatt (zs 1:10kk.; 28:7kk.; Jer 7:1kk.; m 5:21kk.). A zsoltr Izrel egsz mltjt bns hltlansgnak brzolja, s arra inti a gylekezetet, hogy vgre vegye komolyan Isten parancsolatait. A nagy nnepeken kihirdettk az r parancsolatait (Deut 11:29; 27:9kk.; 31:10kk.). Ha ezeket megtartja a np, akkor ldst remlhet. Ez a deuteronomiumi trtnetszemlletnek felel meg. Ez hatrozza meg a zsoltr keletkezsi idejt. Ksbbi hagyomny szerint, melyet az latin s az arm fordts rztt meg, ez a zsoltr cstrtki napra val.
Zsolt. 81,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 23., 4b. s 7. pontja alatt
Zsolt. 81,2–6a. Vers. - A 2–4. versben lev imperativusok a himnuszok stlusban szltjk fel a gylekezetet Isten magasztalsra. A 2. vers Isten „oltalmunknak” (azonos alakja van az „erssg” sznak) s „Jkb Istennek” mondja (ld. 2Sm 23:1; Zsolt 46:8; 146:5; zs 2:3). Az istentiszteletet templomi zene ksri. Lant s lyra mellett mg a dobok is megszlalnak; az utbbiak inkbb a templom udvarn, szabadban (krtncban; Zsolt 149:3; 150:4). A kosszarvbl kszlt krtk a nagy szi nnepen, a lombstrak nnepn szlaltak meg (Lev 23:24; Num 10:10). Ez az az nnep, amely jholdkor, a Hold-hnap els napjn kezddtt (Lev 23:24; Num 29:1.6), s kt ht mlva, holdtltekor vgzdtt (Num 29:12).
A himnikus bevezets utn a frszt „mert” vezeti be (5. vers). Ez nevezi meg az istendicsret okt. Az ok itt egyszeren az, hogy az nnepet maga az r rendelte el npnek (Ex 23:14kk.; 34:18–22; Num 28–29. rsz). A 6. vers az egyiptomi szabadtsra hivatkozik. A hber szveg szerint az r Egyiptom „ellen” vonult. Gondolhatunk itt Ex 11:4kk.-re, az elsszlttek meglsre. A LXX Ex 20:2 mintjra „Egyiptom fldjrl”-t fordt. Az exodusban rszt vett trzseknek („Jzsefnek”) a kivonuls utn adott intelmeket az r (Ex 15:25b). Ezeket ksbb elhanyagolta a np (2Kir 23:22; Neh 8:17).
Zsolt. 81,6b–11. Vers. - A 6b. versben egyes szm 1. szemlyben a (kultusz)prfta szlal meg, aki kijelentst kapott az rtl. Az r szava az, amit „nem ismert”, mint pl. Smuel (1Sm 3:7). Idetartozik a 11. vers vge: az r a prfta szjba adta Igjt (Deut 18:18; 2Sm 23:2; zs 51:16; 59:21; Jer 1:9; 15:16; Ez 2:8–3:3).
Az isteni kijelents az egyiptomi szabadtsrl szl. Isten volt az, aki megszabadtotta npt a nehz rabszolga-munktl: a kosrtl, amelyben az agyagot s a ksz tglt hordtk. A 7. vers vgt (kezei „elvonultak = megszabadultak a kosrtl) a LXX gy fordtja: kezeit a kosrtl, (mellyel) dolgoztak (’br-’bd). De nemcsak szabadsgot adott az r, hanem ennl tbbet is: meghallgatta npe imdsgt (Ex 3:7–9; 14:10; Deut 26:7). Vlaszolt „a mennydrgs rejtekbl”, a viharfelhbl (Ex 20:18–21; Zsolt 18:14; 77:19; 104:7). A 8. vers vge szerint az r tette prbra npt Merib vizeinl. A tradci arrl ad hrt, hogy a np ksrtette Istent (Ex 17:1–7; Num 20:1–13; Zsolt 95:9). Nincs jogunk szvegkorrekcira („megksrtettek engem”). Inkbb arra kell gondolnunk, hogy a tradcinak msik ga is van, s ez Isten oldalrl mutatja be a trtnetet. Isten prbra tette npt: tud-e bzni Benne? (Ex 15:25; Deut 33:8). De a np nem llta ki a prbt, hanem „ksrtette” Istent. A „Halld meg, npem!” vagy „Halld meg, Izrel!” felszlts a Deuteronomium stlust tkrzi (Deut 4:1; 5:1; 6:4; 9:1; ld. mg Zsolt 50:7; ahol mg az „intelek” sz is megtallhat). A 10–11. versben az els parancsolat hangzik el (Ex 20:3; Deut 5:6k.), s a Tzparancsolat n. bemutatkozsi formulja is: „n vagyok az r, a te Istened.” A szabadt Isten nem tr meg maga mellett idegen isteneket (Gen 35:4; Jzs 24:21.23), npe csak t imdhatja. Az istentisztelet kizrlagossgnak ignye egyedlll volt az kori Keleten.
Zsolt. 81,12–17. vers. - Ezek a versek Izrel trtnelmre tekintenek vissza. Ezrt egyes rsmagyarzk a 81. zsoltrt az n. trtnelmi zsoltrok kz soroljk. Azonban a zsoltrnak csak az utols harmada trtnelmi jelleg; az els harmadrsz himnikus, a msodik harmadrsz pedig prftai. Elg teht, ha liturginak tartjuk a zsoltrt. Az utols versekben ugyanolyan trtnelemszemllet lthat, mint a Kirlyok knyveiben: Izrel mltja tele van bnnel. Ez a np nem „akart” engedelmeskedni az rnak (12. vers; v. zs 28:12; 30:9.15; 42:24; Ez 3:7; 20:8). Az engedetlensget Isten megkemnyedssel bntette: tengedte ket sajt rossz terveiknek (zs 6:8–10; Rm 1:26). Emiatt igen nehz helyzetbe kerltek: mindenfell ellensges npek veszik krl ket. A zsoltr feltteles dvgrettel zrul: ha a np vgre engedelmesen elkezdene Isten tjn jrni, Isten trdre knyszerten npe gyllit (Lev 26:3–13; Deut 28:1–14). Azok megadnk magukat s hzelegnnek (Zsolt 18:45; 66:3), s „idejk”, ti. megtltetsknek, nyomorsguknak az ideje tarts lenne, „rkk” tartana (zs 13:22; Jer 27:7; Ez 22:3; 30:3). Isten npe pedig mg nagyobb csodkat tapasztalna, mint a pusztai vndorls idejn. A bza „kvrjt” kapn meg (Num 18:12; Deut 32:14; Zsolt 147:14), s az r nem is vizet fakasztana a ksziklbl, mint Ex 17:6-ban, hanem mzet (Deut 32:13; Jb 29:6; zs 48:17–19). A klti tlzsok az r gondviselsnek bsgt fejezik ki. Az tel s ital az r ajndka (Zsolt 104:14kk.).
Zsolt. LXXXII. ZSOLTR
A zsoltr mfaja: prftai tlethirdets az idegen istenek ellen. Perbeszdeket a prftk knyveiben is olvashatunk (zs 1:18–20; 3:13.15; Jer 2:4–9; Jel 4:1–8; Mik 6:1–5). Blvnyok elleni perbeszdeket rt a babiloni fogsg nvtelen prftja, a „msodik” zsais (zs 41:21–24; 44:6–8; 45:20k.). azonban mr az abszolt monoteizmust hirdette, s tagadta az idegen istenek hatalmt, st mg a ltezsket is. A 82. zsoltr nem tagadja az istenek ltezst s hatalmt, de azt hirdeti, hogy visszaltek hatalmukkal, s ezrt felelnik kell az istenek Kirlya, az r eltt. A knani npek szerint l volt az istenek kirlya. az „vek atyja” (v. Dn 7:9), aki trnol az istenek kztt, s szigoran, de jsgosan tli ket. Baal s Astarte imdatt elutastotta Izrel; l egyes vonsait azonban truhztk az rra. az, Aki mennyei lnyektl krlvve trnol (1Kir 22:19kk.; Jb 1:6–12; Zsolt 29:1k.; 103:20; 148:2). Ez az mennyei „tancsa” (Jb 15:8; Zsolt 89:8; Jer 23:18). nagyobb az isteneknl; nincs Hozz hasonl (Ex 15:11; Zsolt 86:8; 89:7–9). az, Aki hajdan „megszabta a npek hatrait az istenek fiainak szma szerint” s magnak Izrelt tartotta meg (Deut 32:6k.). Az kori npek hite szerint minden npnek megvan a maga istene (Br 11:24; 1Sm 26:19; Dn 10:13.20). l s az r azonosulsa Gen 33:20-ban (l = Izrel Istene) s Jzs 22:22-ben (nneplyesen ktszer is: l Elohim Jahve) lthat. A 82. zsoltr igen rgi. Szvege j llapotban maradt rnk. Tartalmi szempontbl az 58. zsoltrral rokon.
Zsolt. 82,1a. Vers. -Ld. a bevezets 4b., 2. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 82,1b–4. Vers. - A zsoltrr prftai ltomsban rszeslt. Ltta Istent, amint az istenek kztt tletet tart. Hiszen mindnyjuk felett ll (Zsolt 95:3; 96:4; 103:19; 135:5). Felelssgre vonja ket (zs 24:21). maga a vdl, aki megelgelte az istenek bneit, s megkrdezi: Meddig mg?! Ez a krds Ex 10:3-ban Istennek a fra elleni vdjt, Ex 16:28; Num 14:11.27-ben a np elleni vdjt vezeti be. Az istenek elleni vd tartalma a jogtalan tlkezs s a szemlyvlogats. Ezeket a trvny szigoran tiltja (Ex 23:3.6; Lev 19:15; Deut 10:17; zs 10:1k.; Mal 3:9). A 3–4. vers parancsot ad a personae miserae, az rvk, szegnyek s nyomorultak segtsre (zs 1:17; m 5:15; Mik 6:8; Zak 7:9k.). Ezen a tren a Biblia tantsa megegyezik az kori keleti vallsok tantsaival. Ott is az istenek brjnak szmt az istenek kirlya, s az zvegyek s rvk prtfogjnak tartjk. A Biblia osztozik az egyetemes kultra erklcsi rtkeiben (v. Fil 4:8). Isten npnek istentisztelete alkalmval jog s igazsg rad a vilgba (Zsolt 37:28; 50:16kk.; 98:9; 99:4; 103:6kk.). minden np Ura, s minden nptl megkveteli az igazsg kzismert trvnyeinek megtartst (m 1:3–2:3; Rm 2:11–16).
Zsolt. 82,5–7. vers. - Az 5. vers mr nem megszlts, hanem az istenekre vonatkoz megllapts. Hinyzik bellk az ismeret s a megrts, maguk is sttben jrnak. Ezrt kormnyozni sem tudnak jl: ingadoznak a fld alapjai (Zsolt 11:3; 75:4). Ez a kifejezs itt tvitt rtelemben ll. A „fld alapjai” tkp. azok az ers oszlopok, amelyek a korong alaknak elkpzelt fldet tartjk (1Sm 2:8: Zsolt 18:8; 104:5). Ilyen „oszlop” az erklcs s a jog! Ha ez meginog, a kosz tr be a vilgba. Isten azt ttelezte fel, hogy a „Felsges fiai”, az isteni lnyek rvnyesteni fogjk az igazsgot. Ez nem trtnt meg, s ezrt az r bntetssel sjtja ket: meghalnak, mint a kznsges emberek (Gen 2:17; 3:3). A sorok kzt az olvashat, hogy a mennyei lnyek halhatatlanok (Gen 3:22; zs 14:15; Dn 4:32). A zsoltr 6. verst Jn 10:34-ben Jzus Krisztus idzi. Ezzel bizonytja azt, hogy , mint Isten Fia, egy az Atyval (Jn 10:30).
Zsolt. 82,8. vers. - Ez a vers a gylekezet felelete. A gylekezet kri s vrja Isten tlett, hiszen ez az tlet igazsgot szolgltat a szegnyeknek s alzatosoknak, a gylekezet tagjainak. Egyttal hitvallst is tesz arrl, hogy az r jogosan „rkli”, birtokolja a fldet, a nemzeteket. , aki hajdan a nemzeteket az „isteneknek” adta rksgl (Deut 32:6k.), vgl rvnyesti sajt jogt s igazsgt.
Zsolt. LXXXIII. ZSOLTR
Ez a zsoltr nemzeti panasznek. Ilyenek mg: Zsolt 44; 60; 74; 79–80; 137. A zsoltr keletkezsi idejt nhny magyarz 1Makk 5:1kk. alapjn a Makkabeusok korba helyezi. Msok 2Krn 20:1–30 alapjn Jsaft kirly idejre (Kr. e. 872–848), vagy II. Jerobom kirly idejre (Kr. e. 786–746) gondolnak; a zsoltr 9. verse ui. Assrt emlti. Azonban nem valszn, hogy ez az asszr birodalmat jelenti. Klns lenne, hogy az asszr birodalom kilencedik helyen, utolsknt csatlakozott volna a 7–8. versben emltett kis npekhez s trzsekhez, hiszen Asszria maga is knnyen el tudott bnni Izrellel! Helyesebb a Gen 25:3.18-ban emltett kis arab trzsre gondolni. A zsoltr a babiloni fogsgban keletkezett, amikor valdi hborrl nem lehetett sz. Izrel azonban krte Istent, hogy bntesse meg az ellensges npeket (Zsolt 137:7–9).
Zsolt. 83,1. vers. - Ld. a bevezets 1., 2., 4b. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 83,2. vers. - A panasznek bevezetse. Isten megszltsa s segtsgl hvsa. A vers els felben lev „ne hallgass” (magadnak; ez n. dativus ethicus) kifejezst a LXX „ki hasonlthat hozzd”-nak fordtja, mert a „hallgatni” s a „hasonlnak lenni” ige hberl azonosan hangzik. De a vers msodik fele mutatja, hogy a krs tartalma: ne hallgasson az r, hanem szval is, tettel is feleljen bajban lev npe knyrgsre (Zsolt 28:1; 35:22; 39:13; zs 62:6k.).
Zsolt. 83,3–9. vers. - A zsoltr f rszben lev panaszt „mert” ktsz vezeti be. A zsoltrr ltomsban rtesl a npek tervrl. Titkos tancskozsukon fondorlatos tmadst ksztenek el Isten npe ellen, az „kincse” ellen (j fordts Biblia: „vdenceid ellen”; sz szerint: „elrejtetteid ellen”, Ez 7:22). Azonban ez a np Isten npe (4. vers), az ellensg Isten ellensge, Isten gylli (3. vers). Isten gyrl van sz! Ezzel a gondolattal a zsoltrr Istent beavatkozsra akarja indtani: hiszen az ellensg Isten npt akarja kiirtani!
A 6–9. vers kilenc npet emlt, amelyek szvetsget ktttek Izrel ellen. A trtnelemben nem ismernk ilyen esetet. Egyiptomi kpeken lthat a gyztes kirly, akinek a lba eltt trdelnek vagy trnjnl arcra borulnak ellensgei, szm szerint kilencen. A zsoltrr teht eszmei szmmal dolgozik, sszegyjti Izrel ellensgeinek neveit. Edm mr a honfoglals idejn is ellensges magatartst tanstott (Num 20:14–21); Jeruzslem eleste utn (Kr. e. 587) betrt Jda terletre (Ez 35:1kk.; 36:5; Abd 10–14). Izmel nhny kisebb trzs satyja (Gen 25:12–18). Mb s a 8. versben emltett Ammn Lt fiai (Gen 19:30kk.). Mb terlete Edmtl szakra, a Holt-tenger dli rsztl keletre fekszik; Ammn Mbtl szakkeletre tallhat. A hagriak a Jordntl keletre, Giled szaki rszn ltek (1Krn 5:10.19). A trzs tagjai Hgr utdainak tartottk magukat (Gen 16). Gebl egyes magyarzk szerint az edmi Petra kzelben keresend. Nem azonos a fnciai Geballal, a ksbbi Bblosszal. A szr fordts a „gebal” sz helyett „gebul”-t olvas: (Ammn) „terlete”. (Gebal nlkl ppen kilenc ellensgrl van sz.) A mlek rgi ellensg (Ex 17:8–16). A filiszteusok mr a brk kortl kezdve igen ers ellensgnek szmtottak. Trusz hres fnciai vros volt, amely szigeten plt. Dvid idejben s Salamon korban barti kapcsolat volt Trusz s Izrel kztt. A 9. versben emltett Assr nem a nagy asszr birodalom, hanem egy alig ismert kis nptrzs Jdtl dlkeletre (Gen 25:3.18). A kilenc ellensges np egyttes ereje („karja”, 9. vers) jelents. A vers vge azt mutatja, hogy a zsoltrr „Lt fiait”, az ammni s a mbi npet tartja fellensgnek.
Zsolt. 83,10–13. vers. - A nemzeti panaszneknek a krs is fontos alkotrsze. A 10–12. vers a himnuszokhoz hasonlan sorolja fel Isten nagy tetteit, melyeket npe szabadtsra vitt vghez. A midinitk ellen Gedeon harcolt (Br 6–8. rsz; zs 9:3). Jbnt Br 4:2.23k. emlti. Az hadseregparancsnoka volt Sisera, aki ellen Debra vezetsvel harcoltak az izreli trzsek (Br 4:12–5:31). n-Drt Jzs 17:11 emlti Taanakkal s Megiddval egytt; ez a Sisera ellen vvott harc sznhelye volt (Br 5:19). (Az En-Dr szt egyesek n-Harod-ra javtjk; v. Br 7:1.) A 11. vers msodik fele arra mutat, hogy a gyztes harc utn sokig temetetlenl hevertek az elesettek (Zsolt 63:11; 68:24; 79:2k.; Jer 8:2; 9:21). rb s Zeb midini vezrek voltak (Br 7:25), Zebah s Calmunn pedig midini kirlyok (Br 8:5), akiket megletett Gedeon. A himnikus felsorols clja az, hogy Isten most is ppen gy harcoljon nprt, mint a brk korban. Nem trheti, hogy az ellensg „Isten lakhelyt” veszi el s teszi tulajdonv.
Zsolt. 83,14–18. vers. - Az itt lev tokmondsok megrtshez tudnunk kell, hogy nemcsak Izrel ellensgeirl van sz a zsoltrban, hanem egyttal Isten ellensgeirl is (3–4.13. vers). Isten maga az, akit srelem rt (Zsolt 79:10kk.; 137:6k.). Isten igazsgos brknt jr el, amikor megbnteti ellensgeit. Meggondoland mg, hogy Isten npe nem maga akar bosszt llni, hanem Istenre bzza az tletet (Deut 32:35; Zsolt 58:7–10; 69:23–29; Rm 12:19).
Az els krs az, hogy az ellensg legyen olyan, mint az rdgszekr” s a polyva, amit elfj a szl (zs 17:13; 40:24; 41:2; Jer 13:24). Majd olyan pusztulst kr rjuk a 15. vers, mint a flelmes erdtz. A 16. vers mr a szlviharrl beszl, mely az tl Isten megjelenst ksri (zs 28:17; 29:6). A 17. vers els fele az ellensg „orcjnak” megszgyenlst kri. Ebben az rtelemben veend a vers msodik fele is: keresik az r „nevt”, de hiba, mert akkor mr ks lesz (m 8:12): nem lesz mr id a megtrsre (Jel 10:6). A szgyen rkk tart, s pusztulssal jr egytt (18. vers).
Zsolt. 83,19. vers. - A zsoltr utols verse a Soli Deo Gloria gondolatt tartalmazza. A gonoszok bntetse s Isten npnek (vdenceinek, rejtett kincsnek, 4. vers) szabadtsa ltal mindenki megismeri az r nevt. Felragyog az dicssge, s kiderl, hogy az egsz fld egyetlen „Felsgese”, Kirlya (Gen 14:19; Zsolt 47:3; 97:9).
Zsolt. LXXXIV. ZSOLTR
Ez a zsoltr mfaj tekintetben nem egysges. Vannak benne himnikus rszek (2.11k. vers), kirlyrt mondott knyrgs (9k. vers), s a blcsessgirodalomra jellemz boldog-mondsok (5k.13. vers). Mivel a zsoltrr az r hajlkba, a Sion-hegyen plt templomba vgydik, a zsoltr a Sion-nekek kz sorolhat. Ilyenek mg: Zsolt 46; 48; 76; 87; 122; 132. Olyan ember rta, aki maga is rszt vett a zarndokutakon nnepek alkalmval. A 7. vers szi esrl beszl; ezrt a magyarzk a nagy szi „storos” nnepre gondolnak. A kirlyrt mondott knyrgs fogsg eltti idre mutat.
Zsolt. 84,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 23., 4a., 2. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 84,2–4. vers. - A zsoltr bevezetse a himnuszokra jellemz klti krds: Milyen kedvesek hajlkaid! (v. Num 24:5; Zsolt 8:2). A „hajlk” sz n. intensiv pluralisban ll (Zsolt 43:3; 46:5). Egyesek a templom mellkpleteire (kamrira) is gondolnak. A 3. vers panasznek-motvumnak ltszik: a zsoltrr „lelke” (= maga) vgydik, st emsztdik az r (templomnak) udvaraiba. Az „udvar” sz is intensiv pluralis a 3. s a 11. versben. Azonban a vers msodik fele mutatja, hogy nem igazi panasszal van dolgunk, hiszen a zsoltrr vgya teljeslhet, s „teste-lelke”, egsz lnye ujjonghat az „l Isten” eltt. Az „l Isten” kifejezs a knani vallsokbl val. Az alvilgbl feljv, hallbl letre kel Baalt dvzlik hvei ezzel a kiltssal. Alijan Baal l! A Bibliban mr azt jelenti az „l Isten” kifejezs, hogy az r az let ajndkozja, veszly esetn Tle vrhatunk segtsget (Zsolt 36:10). – Megfigyelhet mg, hogy a zsoltrr az r udvaraiba vgydik. A zarndokok, akik nem voltak papok, itt tartzkodtak (Zsolt 65:5; 92:14; 96:8; 100:4). A 4. versben emltett madarak (verb s fecske, a LXX szerint galamb) nem az oltron fszkeltek, hiszen ott tz s fst volt, hanem a templom s a mellkpletek falnak fels szeglyn. Az „oltr” sz ppengy pluralisban ll, mint az „udvarok” s „hajlkok”. Csak egy oltrrl lehet sz, a templom udvarn ll gldozati oltrrl. A msik oltr, az illatldozati oltr a templom belsejben llt, ahol mr nem lehetett madrfszek. Az kori Keleten a templomok udvaraiban lev fk, az itt l (llatok s) madarak az istensg tulajdonainak szmtottak s vdelemben rszesltek. – A „Kirlyom s Istenem” kifejezs Zsolt 5:3; 44:5; 68:25; 74:12; 145:1-ben is megtallhat.
Zsolt. 84,5–8. vers. - A zsoltrr azokat mondja boldognak, akik mindig az r hzban „lakhatnak”. Ez a papok s lvitk kivltsga (1Sm 3:3; Neh 13:4–9), de a hvek is ezt krtk maguknak (Zsolt 23:6; 27:4; 61:5). A templom ui. menedkhely (asylum), amelyben oltalmat tall az ldztt. A vers vgn olyan „utakrl” van sz, amilyenek az kori templomokhoz vezet felvonulsi utak voltak (via sacra). Ezek „feltlttt”, elegyengetett, st olykor burkolattal elltott utak voltak. Felttelezik, hogy Jeruzslemben is volt ilyen t, amely a Ghn-forrstl a templomig vezetett (1Kir 1:38k..45; Neh 12:37). Az „t” sz n. intensiv pluralisban ll. A zarndokt maga nem knyelmes; vannak nehz, veszlyes szakaszai is (Zsolt 23:4; 91:11k.). A 7. vers a Bk-vlgyet emlti. A Bk sz 2Sm 5:23k.-ben fordul el; a vlgy hollte ismeretlen. (A LXX enyhe vltoztatssal Srs vlgyrl beszl.) De a zarndokok itt is „forrsbl ihatnak”, s ettl jra ert nyerhetnek (Zsolt 110:7; v. zs 35:1k.; 41:18k.; 43:19k.; 48:21). (gy rti a szveget nhny bibliai kzirat a nehezen rthet hber szveg helyett: a zarndokok a Bk-vlgyet „forrss teszik”.) A vers vge szerint szi es „bortja” ldssal az orszgot. Ebben a remnysgben folytatjk tjukat a zarndokok. Errl erre jutnak, folyamatosan kapnak ert, mg vgre „megjelennek Istennl a Sionon”. Ez a szveg dogmatikai okbl vgzett szvegjavts eredmnye. Mgtte az „istensget megltni” kifejezs ll. Ez az kori Kelet vallsaiban a templom ltogatst s a blvnyszoborban val gynyrkdst jelentette. Ezrt a „ltni” igt passivumba tettk: lttatni, ltszani, megjelenni (Zsolt 42:3; 63:3). A kifejezs bibliai rtelme: rszeslni abban az rmben, s azokban az ajndkokban, amelyeket gylekezetnek ksztett az r.
Zsolt. 84,9–10. vers. - Knyrgs a kirlyrt. Senkirt sem knyrgtek annyit, mint a kirlyrt. Az n. kirly-zsoltrokon kvl sok zsoltrban tallunk a kirlyrt mondott knyrgst (ld. 1Sm 2:10; Zsolt 28:6k.; 61:7k.; 63:12). A kirlyt a 10. vers „pajzsunknak” s „felkentednek” mondja. A „pajzsunk” sz itt nem Isten megszltsa, br a 12. vers Istent nevezi pajzsnak. Istentl kapott feladata a kirlynak, hogy pajzsknt vdelmezze npt akr a kls ellensgtl, akr a szegnyt s nyomorultat az elnyomstl (Zsolt 47:10; 72:12–14; 89:19). Mint „felkent”, a kirly srthetetlennek szmtott (1Sm 24:7.11; 26:9.11.16; 2Sm 1:14.16; 19:22). A felkens alkalmval a kirly az r Lelkt is megkapta (1Sm 16:13; zs 11:1kk.), hogy kpes legyen teljesteni az rtl kapott hivatst.
Zsolt. 84,11–13. vers. - A himnuszok stlusban dicsri a zsoltrr Isten hzt. Az ott tlttt id rtkesebb a htkznapoknl, amelyeket a templomtl tvol tltnk el. A templomban tlttt id ms, „j”, teljes id (Zsolt 63:4k.). A zsoltrr az r hznak kszbn is szvesebben llna (a jeruzslemi templom kes-kapujnl lev koldushoz hasonlan, ApCsel 3:2; nem a kszbrk tisztsgre kell gondolni), mint hogy az rtl tvol, a bnsk „storban” lakjk. A 12. vers Napnak mondja Istent. Ez itt nem tbb, mint hasonlat. Az egyiptomi vallsban a Napot istenknt tiszteltk (Ez 8:16), s a frat is „Napunk”-nak neveztk. Ahogyan a Nap ell „nincs rejtve semmi” (Zsolt 19:7), gy Isten mindent lt, s mint a fld brja (Zsolt 94:2), igazsgosan tli a npeket (Zsolt 82:8; 96:13; 98:9). Isten msik neve: pajzs (Gen 15:1; Deut 33:29; Zsolt 3:4; 7:11; 18:3.31.36; 28:7; 33:20). Ez Isten ment, oltalmaz szeretett fejezi ki, amellyel vdi a gynge s veszlyben lev embert. A vers msodik fele az ajndkoz Istenrl beszl, aki legdrgbb ajndkait adja az embernek: jindulatt (az ember Isten „jakaratnak embere”, Lk 2:14) s dicssgt (Zsolt 8:6; 73:24). A dicssg egyedl az r; a dicssg Kirlya (Zsolt 24:7–10; 29:3). Dicssgt nem adja ms isteneknek (zs 42:8), de dicssge „rragyog” npre, „megltszik” rajtuk (zs 60:1k.). Isten nphez azok tartoznak, akik „feddhetetlensgben jrnak”. A nagy ajndk ktelessgekkel is egytt jr. Ha valaki rosszul felel az ajndkoz Istennek, elveszti az ajndkot. A felelet nem pillanatnyi fellobbans, hanem folyamatos, egsz letnkn t tart „jrs”, feddhetetlen, Istennek tetsz magatarts. Az ilyennek szl az gret: az r nem tagadja meg a „jt”: mindazt megadja, ami az lethez s dvssghez szksges. A 13. vers boldognak mondja az Istenben bz embert, hiszen bizodalma nem szgyenl meg.
Zsolt. LXXXV. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a nemzeti panasznekek kz soroljuk. Ilyenek mg: Zsolt 44; 60; 74; 79–80; 83; 89–90; 137. Hrom rszbl ll: 1. 2–4. vers: emlkezs az r jtetteire, 2. 5–7. vers: knyrgs s panasz, 3. 9–14. vers: az isteni felelet. A zsoltr annak a kornak a nehzsgeit tkrzi, amelyben a np mr visszatrt a babiloni fogsgbl, de a templom mg nem plt fel, az r dicssge mg nem lakozik az orszgban (10. vers), nem trt haza (Ez 43:2–4). Rossz terms (Hag 1:1–11; 2:15–19), kls ellensg skldsa (Ezsd 4) s bels bajok (zs 56:9–12; 59:9–15) neheztettk a np lett. Ez slyos prbattelt jelentett a hit szmra is: hiszen gy ltszott, hogy meghisultak Isten gretei. A csggedst azonban legyzi Isten felelete.
Zsolt. 85,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a., 2. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 85,2–4. vers.
A nemzeti panasznekekben gyakran megtallhat az r hajdani nagy tetteinek emlegetse. A teremtstrtnetrt dicsri az Urat (Zsolt 77:12–17; 89:10–13), a honfoglalsrt (Zsolt 44:2–4; 80:9–12), a brk korban adott gyzelmekrt (Zsolt 83:10–13), Dvid kivlasztsrt (Zsolt 89:20kk.). A 85. zsoltr bevezet versei azrt dicsrik Istent, mert megszabadtotta npt a babiloni fogsgbl. Ez valdi sorsfordulat volt (Zsolt 126:4; Jer 29:14; 30:3.18; 31:23; m 9:14). Az egyiptomi szabadtstl abban klnbztt, hogy bnbocsnatot is adott npnek az r (zs 40:2; 43:25; 44:22), s ennek egyetlen oka a kegyelem (2. vers; Zsolt 44:4; 77:8). A 3. vers a bnbocsnatot a bn „elhordozsnak” mondja: a bn ui. teher (Lev 5:17; Jn 1:29). Ugyanitt a vtek „elfedezsrl”, eltakarsrl olvasunk: a bnbocst Isten nem kvn npe bneire tekinteni. Visszavonta mlt haragjt. Mindezeket azrt emlegetik, hogy Istent a jelenben is hasonl nagy tettekre indtsk.
Zsolt. 85,5–8. vers.
Ezekben a versekben sszefondik egymssal a knyrgs s a panasz. Az 5. vers elejn ll „trj hozznk” kifejezs tartalma azonos rtelm a Zsolt 80:4.8.20-ban olvashat „llts helyre minket” kifejezssel. A krs „segtsgnk Istenhez” szl, aki mr oly sokszor megmutatta szabadtst. A np a babiloni fogsg utni vek slyos megprbltatsait gy rtelmezte, hogy Isten haragja mg mindig nem mlt el. A panasz Isten elleni panasz, aki „rkre” haragszik, nemzedkrl nemzedkre nyjtja, „hzza” haragjt (6. vers); aki nem akarja npt jra megeleventeni (Zsolt 80:19; Ez 37:6; Hs 6:1kk.) s rvendezv tenni (7. vers). A panasz szemrehny, srget krdsek formjban hangzik el (6–7. vers), a krsek pedig imperativusokban (5.8. vers). A 8. versben arra kri a zsoltr az Urat, hogy mutassa meg szvetsgi hsgt, adjon megtapasztalhat segtsget npnek.
Zsolt. 85,9–14. vers.
A np panaszra s knyrgsre pap vagy prfta ltal ad feleletet az r. A prftnak elszr figyelnie kell az rra, csak azutn szlhat (zs 21:7k.; Jer 42:4; Hab 2:1). Ismtelten elfordult, hogy Isten az nnepi istentiszteleten, a templomban adott kijelentst (Zsolt 20:7kk.; 35:3; 60:8; 62:12; 89:20; 95:7). „Ismeretlen” beszdet, Isten szavt hallotta a Zsolt 81 rja is (6kk. vers). Az isteni felelet tartalma „bkessg”: az, ami a np lett elmozdtja, amire szksgk van. A 9. vers vge a hber szvegben ints: „ne trjenek vissza az oktalansghoz”. Ilyen ints tallhat Zsolt 50:7kk.; 81:9kk.; 95:7kk.-ben is. (A LXX fordti eltt ms szveg llhatott: „s akik szvk szerint Hozz trnek”.) Ez a vltozat prhuzamban ll a vers els felvel: „nphez s hveihez” szl az Isten. „Kzel van segtsge” – hangzik a felelet azoknak, akik gy rzik, hogy Isten tvol van tlk (zs 46:13; 51:5; 56:1; Mt 3:2). Isten jra ksz arra, hogy az dicssge „orszgukba” visszatrjen s ott lakozzk, mint rgen (1Kir 8:10k.; Ez 44:4kk.). A jeruzslemi templomot bizonyra azrt nem emlti itt a zsoltr, mert a hazatrt np mg nem ptette fel. Ha az r dicssge az orszgban fog lakni, megsznnek az nsges esztendk, b termst fog adni a fld (zs 4:2; 30:23k.; Jer 31:12kk.; Hs 2:23k.; m 9:13). Az r megjelensvel egytt jr az igazsg s a jog rvnyestse is (Zsolt 50:6; 97:6; Hs 10:12). A kvetkezkben klti mdon megszemlyesti a zsoltrr a szeretetet s hsget, melyek „tallkoznak” egymssal, tovbb az igazsgot s a bkessget, amelyek „megcskoljk egymst” (itt nifalknt pontozhat a szveg, s reciprok rtelm). A 12. vers szerint a fldbl hsg sarjad, az gbl igazsg tekint le: ezeknek ui. Isten az ajndkozja (Zsolt 36:7.11; 48:11k.; 89:17). Az orszgba hazatr r nem egyedl jn. Hatalmas kvetek ksrik: eltte az „igazsg” jr, lpteit „bkessg” (vagy „bsg”; mindkett szvegjavts) kveti (14. vers; zs 58:8). Ezek a „kvetek” az kori keleti vallsokban nll istenek; pl. Egyiptomban a napisten (R) hajjban ott l lenya Maat, az erklcsi vilgrend. A Szentrsban Isten egyetlen r. npnek nemcsak csodlatos szabadulst ad, hanem – Hses prfta szavval lve: jegyajndkul – trvnyt s igazsgot is (Hs 2:21k.).
Zsolt. LXXXVI. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak a szerzje jl ismerte az istentiszteleteken hasznlatos zsoltrokat; szmos helyen idzte is azokat. Verssorai sokszor tlzsfoltak. Lehet, hogy a toldsok ksbbi msolktl vagy szerkesztktl szrmaznak. ltalban kifejt, magyarz glosszk ezek, amelyek sehol sem zavarjk a versek rtelmt. – Mfaj tekintetben egyni panasznek ez a zsoltr, tszve n. bizalom-motvummal. Nhny himnikus vers is van benne (5.8–10.15. vers). A magyarzk ltalban a fogsg utn rt neknek tartjk.
Zsolt. 86,1a. vers.
Ld. a bevezets 10. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 86,1b–7. vers.
Ezek a versek bvtett bevezetsnek tekinthetk. A panasznek bevezetsben a zsoltrrk megszltjk s segtsgl hvjk az Urat, majd „mert”-tel kezddik a frsz: a panasz elbeszlse. Itt ngyszer is elfordul a „mert”, de utna nem jn panasz. A panasz majd csak a zsoltr vgn hangzik el (14–17. vers). A zsoltrrk remnykednek imdsguk meghallgatsban (Zsolt 17:6; 31:3; 55:3; 71:2; 88:3; 102:3). gy ismerik Istent, mint akinek drga a „szegnyek s alzatosok” sorsa, „hvei” lete (1–2. vers). A zsoltrr az r „szolgjnak” nevezi magt (2.4.16. vers). Ez s a zsoltrr Istenbe vetett bizodalmnak emlegetse (2. vers) a panasznekek gyakran elfordul rsze: az rtatlansg hangslyozsa. De nem rdemre hivatkozik a zsoltrr, hanem az r kegyelmre (3–4. vers): az r nem marad ttlen, amikor hve Hozz imdkozik, „lelkt hozz emeli”, azaz Hozz vgyakozik (Zsolt 25:1; 143:8). szabadtssal „rvendezteti meg” szolglja szvt (Zsolt 51:14; 90:15). Az 5. vers a liturgiban hasznlatos szp hitvallssal szl az r bnbocst jsgrl (Ex 20:6; 34:6; Num 14:18; Zsolt 103:8). Itt a zsoltrr bizalmt fejezi ki. A 7. vers szerint a „nyomorsg napjn” knyrg a zsoltrr, s vrja Isten felelett; ez a pap kzvettsvel hangozhat el, mint Isten felment tlete (Deut 17:8–13; 1Kir 8:31k.).
Zsolt. 86,8–10. vers.
Ebben a rvid himnuszban a zsoltrr az rnak az istenek felett ll hatalmt dicsti (Ex 15:11; Deut 3:24; Zsolt 40:6; 71:19; 89:7k.). A zsoltrr nem tagadja ms istenek ltt, de vallja, hogy azok nem tudnak az r „mvei”-hez hasonlthat tetteket vghezvinni. A 8. vers csonka; kiegsztend a tlzsfolt 9. vers kt szavval: „nincs mveidhez foghat, melyeket alkottl”. A prftk s a zsoltrrk remnykedtek abban, hogy minden np el fogja ismerni az r hatalmt (zs 2:3k.; 45:23k.; Zsolt 22:28kk.; 66:18). Isten nagysgt csodi is bizonytjk (Ex 15:11; 34:10; Jzs 3:5; Zsolt 9:2; 40:6; 72:18; 77:15; 105:2.5). A 10. vers vgn a LXX tbblete a „nagy” sz: „Isten, te vagy egyedl nagy!”
Zsolt. 86,11–13. vers.
A blcsessgirodalom jellegzetes krse hangzik el a 11. versben: „Tants engem utaidra” (Zsolt 25:4k..12; 119:12.26.64.68). Az ember az r lland tantsa nlkl nem talln meg a helyes utat. A 11. vers msodik felben kt fordtsi lehetsg van: 1. „egyestsd” = tedd eggy szvemet. A magyarzk Jer 32:39-re gondolnak, s az „egy szv” kifejezst „teljes” (nem megosztott) szvnek rtik. 2. Helyesebb azonban a LXX s a szr fordts alapjn az „rlni” igt venni alapul: „rljn szvem”. A 12. vers a hlanek stlust mutatja. Ez a panaszneken bell fogadalomttelt jelenthet: a krs meghallgatsa utn a zsoltrr hlaad istentiszteleten fogja magasztalni az Urat. A magasztals oka a hallos veszedelembl trtnt szabadts: a zsoltrr mr a halottak hazjnak „mlyn” rezte magt (Deut 32:22; Zsolt 30:4; 63:10; 71:20). Istennek azonban a holtak hazja felett is hatalma van (m 9:2kk.).
Zsolt. 86,14–17. vers.
Itt hangzik el a panasz s a krs. A panasz n. „te-panasz”, azaz ellensg ellen mondott panasz. Orctlanoknak s „erszakosok gylekezetnek” mondja ellensgeit a zsoltrr. Nemcsak a sajt ellensgeirl van sz, hanem az r ellensgeirl is. A zsoltrr lete veszlyben van: letre trnek (Zsolt 35:4; 38:13; 40:15; 54:5; 63:10). Egyttal Istent sem „helyeztk maguk el”: nem tekintenek R, nem trdnek parancsolataival, nem szmolnak hatalmval (Zsolt 54:5). A 15. versben az 5. vershez hasonl himnikus hitvalls ll (v. Ex 34:6; Zsolt 103:8; 145:8). A 16. vers Zsolt 25:16-hoz hasonlan kri az Urat arra, hogy knyrljn „szolgjn” s forduljon hozz (ld. mg Zsolt 69:17; 102:18; 119:132). Klnsen is meleg hangvtel a knyrgs azltal, hogy a zsoltrr az desanyjt az r szolgllenynak nevezi (v. Zsolt 116:16; 2Tim 1:5). A 17. vers els flsora el a 16. vers els tlsora helyezend: „Fordulj hozzm s lgy kegyelmes hozzm; tgy velem j (irnyba mutat) jelet!” Az r sokszor adott jelet (Ex 4:6k.; Num 14:22; Br 6:36–40; Zsolt 78:43; 105:27; zs 7:14). A jelbl meg lehet tudni Isten akaratt (1Sm 14:10). Prfta ltal is tud jelet adni az r (1Sm 2:34; 2Kir 20:6k.; zs 7:11.14; Ez 4:3). St a hamis prftk is adhatnak jelet (Deut 13:2k.; Jer 28:10k.). A jel a kultuszban is bekvetkezhet (Zsolt 74:9), s erstheti az Istentl kapott feleletet gy, hogy mg a zsoltrr ellensgei is megrtik: Isten nem az oldalukon ll, hanem „szegny s nyomorult” (1. vers) szolgjnak ad segtsget.
Zsolt. LXXXVII. ZSOLTR
Ez a zsoltr Sion-nek. Ilyenek mg: Zsolt 46; 48; 76; 84; 122; 132. Szvege romlott llapotban maradt rnk. A magyarzk nagy rsze a 2. verset tartja a zsoltr elejnek; utna a csonka 1. verset kiegsztik a tlzsfolt 5. vers vgvel: „A szent hegyen alaptotta azt; maga a Felsges szilrdtotta meg” (ti. Siont). Sokan az 5. vers fordtsnl a LXX alapjn betoldjk az „anya” szt (ld. a vers magyarzatnl). A zsoltr mondanivaljnak megrtshez nagy segtsget ad zs 19:23–25. Nem csupn arrl van itt sz, hogy Egyiptomban s Asszriban zsid diaszpra van. zs 19:24 nem azt mondja, hogy Izrel „harmadik orszg lesz” az egyiptomi s asszr zsid diaszpra mellett, hanem azt, hogy Egyiptom s Asszria mellett lesz a „harmadik orszg”. ppen gy a zsoltr nem csak diaszpra-zsidkrl vagy prozelitkrl beszl, hanem valdi orszgokrl, amelyek megtrnek az rhoz. – A zsoltr keletkezsi ideje a perzsa kor lehet.
Zsolt. 87,1a. Vers. - Ld. a bevezets 4a., 2., 1. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 87,1b–3. vers.
Sion az r szent hegye (Zsolt 2:6; 3:5; 15:1; 43:3; 48:2; 99:9). A „hegy” sz n. intensiv pluralisban ll. A Sion-hegyen lev templomot maga az r alaptotta, s szilrdtotta meg (Ex 15:17; Zsolt 78:69). A mitikus teremtstrtnetben sszetartozik a vilg „alaptsa” (Jb 38:6; Zsolt 24:2; 78:69; 89:12; 102:26; 104:5) s a templom ptse; a mtoszban a templompts is az istensg munkja. A jeruzslemi templom hatalmas sziklra plt; ez tartja vissza a kosz rjait (Zsolt 18:3.5; 61:3–5; zs 28:16; Mt 16:18). A zsoltrok a templompt Salamon kirlyrl nem is beszlnek. Szlnak viszont arrl, hogy Siont az r vlasztotta (Zsolt 132:13), szerette (Zsolt 78:68) s kvnta (Zsolt 132:13). Szent terlet a templom kapuja is. Maga az r is ezen vonul be (Zsolt 24:7–10), s itt vonulnak be a gylekezet tagjai is (Zsolt 15:1kk.; 24:3kk.; 118:19k.). A 2. vers vge a jeruzslemi templomot „Jkb lakhelyeivel”, az szaki orszgrsz szentlyeivel hasonltja ssze. Itt a zsoltrr nem „Jerobom bne” ellen harcol (1Kir 12:25–33), hanem a samaritnusok klnll kultusza ellen. A 3. vers szerint „Isten vrosrl” (Zsolt 46:5; 48:2) s a benne plt templomrl tisztelettel s elismerssel beszlnek az emberek (Zsolt 48:3; Jer 17:12; 31:23).
Zsolt. 87,4–6. vers.
Ezekben a versekben maga az r beszl. A zsoltrr rszt vehet az r mennyei „tancsban” (Jb 15:8; Jer 23:18), s hallhatja szavait (Gen 6:7; 11:6k.). Ltja, amint az r felnyitja az emberekrl vezetett „knyvt” (Ex 32:32; Ez 13:9; Dn 7:10; Jel 20:12). Hallja, amint az r egyms utn emlti a npeket. Rahab Egyiptom klti neve (zs 30:7; eredetileg a teremtstrtnetbl ismert ellensges szrnyeteg neve, Jb 26:12k.; Zsolt 89:10k.; zs 51:9k.). De a kt hajdani ellensg, Egyiptom s Babilnia az r „ismeri” lettek, Vele kzssgbe jutottak! Hasonlkppen a filiszteusokat, trusziakat s etipokat is gy emlti az r, mint akik „ott”, Jeruzslemben szlettek, Isten nphez tartoznak. Az 5. vers a hber szveg szerint nem ltszik az r beszdnek: „s Sionrl ezt mondjk (= ez mondatik). Ez is, az is benne szletett”. A LXX az „ez is, az is” kifejezst (rtelme: ki-ki, mindenki) nem rtette s kettvgta: „Sion anya, mondja az ember, s ember szletett benne”. A nyelvtani tvedsen tl meg kellene magyarzni, hogy mifle ember szletett Jeruzslemben. Jobb teht megmaradni a hber szveg mellett: az r megllaptja, hogy „ez is, az is” Jeruzslemben szletett, Isten nphez tartozik. – Az idegen npek megtrst, prftk is vrtk s remltk (zs 2:2–4 = Mik 4:1–4; zs 49:20k.; 54:1–3; 60:1–7; 66:7–9; Zak 8:20–22).
Zsolt. 87,7. vers.
A zsoltr zr verse csonka: hinyzik belle az lltmny. „nekesek s krtncot jrk” kiegsztend: hirdetik. A musica sacr-hoz a tnc is hozztartozott, akr olyankor, amikor az r szabadtst, gyzelmet adott (Ex 15:21; Br 11:34; Zsolt 30:12 „gyszomat krtncra fordtottad!”), akr istentiszteleten (2Sm 6:20kk.; Zsolt 68:26; 149:3k.). A vers vge szvegjavts nlkl is jl rthet: „minden forrsom benned van”. Nem ad segtsget a LXX s a szr fordts: „minden hajlkom benned van”, hiszen az Urat dicsr gylekezet nagyobb rsze nem Jeruzslemben lakott. De a templomban, Isten kzelben valban „let forrsa” rad (Zsolt 36:10; 46:5).
Zsolt. LXXXVIII. ZSOLTR
Ez a zsoltr egyni panasznek. Hromszor is megtallhat benne a panasznek bevezetse s az utna jv f rsze, a panasz: 2–3 + 4–10a. vers, 10bc + 11–13. vers, 14 + 15–19. vers. Olyan sok szenvedsrl van itt sz, hogy az egyhzi hagyomny nagypntekre val zsoltrnak tartja. A zsoltrr gyermekkora ta slyos beteg (16. vers). Elklntve l, mint a leprsok (9c. vers); a hall birodalmba kerlt (6–8. vers); bartai s ismersei nem vllalnak vele kzssget (9.19. vers). A zsoltrt Jb knyvvel szoktk sszehasonltani. Keletkezsi ideje is kzel llhat Jb knyvhez.
Zsolt. 88,1. vers.
Ld. a bevezets 1., 2., 4a., 5., 16., 17., 26., 4c. s 7. pontjt. Megjegyzend, hogy az ezrhi Hmnt a 1Kir 5:11 nem nekesnek mondja, hanem blcsnek. Hmnt, mint nekest 1Krn 6:18; 15:17; 25:1–7; 2Krn 5:12; 29:14 emlti. A flrerts onnan szrmazik, hogy 1Krn 2:6 szerint Hmn Zerah fia („ezrhi”) volt.
Zsolt. 88,2–10a. vers.
A panasznek bevezetsben jut kifejezsre a zsoltrr bizalma Isten irnt. gy szltja meg az Urat: „szabadtsom Istene” (Zsolt 62:2k.; 89:27; 140:8; zs 12:2). Abban remnykedik, hogy jjel-nappal mondott imdsga („kiltsa”) eljut Isten el (n. „felajnlsi formula”). Remnykedve, bizalommal kri: Hajtsd hozzm fledet! (Zsolt 31:3; 71:2; 86:1; 102:3).
A 4. versben „mert” ktszval kezddik a f rsz, a panasz. A 4–6. vers n. „n-panasz”: a zsoltrr a sajt sorsrl panaszkodik. Kzel jutott a halottak hazjhoz. Olyannak szmt, mint a srba trk; ereje elfogyott. Nehzsget okoz a 6. vers eleje: „A halottak kztt szabad”-nak mondja magt a zsoltrr. A „szabad” szbl kpzett fnv azt az elklntett helyet jelenti, ahol a leprs betegnek lnie kell (2Kir 15:5). kori keleti iratokban (eufemizmussal) a hall orszgt jelenti (ld. Jb 3:19). Ilyen rtelm a vers msik fele is: itt a zsoltrr azokhoz hasonltja magt, akik hallos sebet kaptak s mr a srban fekszenek. A vers vgn az Isten elleni panasz kezddik: az ilyenekkel nem trdik Isten; kiszakadtak (tkp. kivgattak) a kezbl (6b. vers). A holtak hazjnak mlyn, sttsgben s mlysgben (a LXX szerint „a hall rnykban”) vannak. A zsoltrr nem beszl a sajt bnrl, de azt tudja, hogy Isten haragja nehezedik r (sz szerint: „tmaszkodik r”). A 8. vers vge nehezen fordthat: „minden hullmversed(del?) gytrtl”. Egyesek javasoljk a „megtrtnni engedted” kifejezst (halls utni hibra gondolnak: a msol alef helyett aint rt; Zsolt 42:8; 69:2k.). A 9. versben tartalom szerint ellensg elleni panaszrl van sz, de itt ez is Isten elleni panasz: Te tvoltottad el tlem ismerseimet (Jb 19:13–19; Zsolt 31:12–14). A „gyalzatt tettl elttk” kifejezs azt jelenti, hogy gyalzzk t (Zsolt 22:7–9; 39:9; 42:11). azonban tehetetlen: be van zrva, mint aki brtnben van, vagy mint a leprs (Lev 13:46; Zsolt 107:10; 142:8; JSir 3:7). Nyomorsgban csak srni tud. A sok srstl mr meggyenglt a szeme (10a. vers; Zsolt 6:8; 31:10).
Zsolt. 88,10b–13. vers.
A 10b. vers panasznek-bevezets. A zsoltrr kitartan „kiltott”, azaz imdkozott, amihez hozztartozik a kz „kiterjesztse”, felemelse (Zsolt 77:3; 143:6). A kvetkez hrom vers klti krdseket tartalmaz, melyekre „nem”-mel kell felelni: nem tesz csodt a halottakkal az r. Az rnykszer letet l halotti lelkek (Jb 26:5; Pld 2:18; 9:18; 21:16; zs 14:9; 26:14) nem magasztaljk Istent. Nem beszlnek igaz s hsges tetteirl. A hall a felejts helye (Zsolt 31:13; Prd 9:5). ppen az a legfjdalmasabb a hallban, hogy ott nincs md Isten magasztalsra (Zsolt 6:6; 30:10; 115:17; zs 38:18k.). De Istennek a hall hazja felett is hatalma van (Zsolt 139:8; m 9:2). A zsoltrr ppen azrt mondja el a 11–13. vers gondolatait, hogy Istent beavatkozsra indtsa. Hiszen Istennek nem lehet kzmbs, hogy hve dicsri-e t, vagy sem.
Zsolt. 88,14–19. vers.
A 14. vers ismt panasznek-bevezets, melyben a zsoltrr Istenhez „kilt”, s azt vrja, hogy reggel jusson imdsga az r el. A reggel a szabadts ideje (Zsolt 5:4; 46:6; 143:8; zs 17:14). A 15. vers Isten elleni panasz, mely a jellegzetes „mirt” krdszval kezddik (Zsolt 22:2; 74:1). A zsoltrr azt fjlalja, hogy Isten elrejtette elle orcjt (Zsolt 13:2; 27:9; 30:8; 44:25). Ez az oka minden szenvedsnek. A 16. vers szerint a zsoltrr mr kora ifjsgtl fogva slyos beteg (sz szerint: „kiml”). Taln ez az oka annak, hogy nem beszl a sajt bneirl (az ifjkorban elkvetett bnk kevsb slyosnak szmtottak, Jb 13:26). A vers msodik fele gy fordthat: „rmtseidet hordozom; csggedezem”. (A vers utols szavt az j fordts Biblia a LXX alapjn „tancstalan vagyok”-nak fordtja). A 17. vers gy beszl Isten haragjrl (amplificativ pluralis), mint a holtak hazjnak az rjairl, amelyek tcsapnak a szenved ember feje felett, s most mindenfell krlveszik (18. vers). Rmletben elnmul (17b. vers). A 19. vers a 9. vershez hasonlan arrl szl, hogy a szenved embert elhagytk a bartai s az ismersei. Egyetlen „ismerse” a hall hazjban uralkod sttsg.
Ezzel be is fejezdik a zsoltr. Lehetsges, hogy a kltemny csonka. Taln elveszett az a rsze, amely az imameghallgats bizonyossgt fejezte ki. A zsoltr azonban csonkn is megragad bizonytka a zsoltrr hitnek: Istennl nincs lehetetlen (Gen 18:14; Jer 32:17.27; Lk 18:27).
Zsolt. LXXXIX. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a kirly-zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 72; 101; 110; 132; 144. A zsoltrr az r kegyelmes tetteirl nekel, azokat dicsri. A 2–19. vers a kosz-szrnyet legyz teremt Isten dicsrete (himnusz), a 20–38. vers a Dvidot kivlaszt s utdaihoz rkre hsges Isten dicsrete (ez is himnusz), a 39–53. vers pedig panasznek a dvidi kirlysg buksa miatt. A himnusz s a panasznek kt klnll mfaj. A himnusz kizrlag Isten dicsrete; nem tartozik hozz a panasz s a krs. A babilniai zsoltrokban viszont egytt volt ez a kett. Ott a himnusz (az istendicsret) csak bevezette a krst. Himnusz s panasznek sszekapcsolsa babiloni hatsra mutat. A kosz-harcrl szl himnuszok sohasem nllak; mindig a babiloni fogsgban keletkezett panasznekekhez tartoznak (Zsolt 74:12–14; 77:17–21; zs 51:9k.). A fogsg els felben keletkezett n. deuteronomista trtneti m kapcsolta ssze az Izrellel kttt szvetsget a Dviddal kttt szvetsggel, s a Dvid hzbl szrmaz kirlyokat a mzesi trvnyek mrcje al helyezte (31k. vers). Ebben az idben mg lt a Dvid hzbl szrmaz Jjkin kirly, br elvesztette trnjt s koronjt (40. s 45. vers). Nem vletlen, hogy az zs 63:7–64:11-ben lev nagy nemzeti panasznek kezdete („Az r hsgt magasztalom, az r tetteit dicsrem”) s tartalma hasonlt a 89. zsoltrhoz: mindkett a babiloni fogsg els vtizedeiben keletkezett.
Zsolt. 89,1. vers. - Ld. a bevezets 26., 4c. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 89,2–5. vers.
Mr a zsoltr bevezetsbl megtudjuk, hogy mik azok a „kegyelmes tettek”, amelyekrl nekel a zsoltrr: a Dvidnak tett gretek (4–5. vers; zs 55:3). Ezek az gretek Ntn prfcijban hangzottak el (2Sm 7:8–16). A 89. zsoltrban Ntn prfcijnak klti tdolgozsval tallkozunk. Ott van sz arrl, hogy az r akarja Dvid „hzt” pteni (2Sm 7:11). A zsoltr 3. verse mr azt mondja, hogy az r kegyelme („szvetsgi hsge”) „pttetik meg” rkre, s ez lesz olyan lland, mint az g (Zsolt 36:6; 57:11; 72:5.7.17; Jer 33:25k.). A 4. vers az r grett szvetsgnek mondja, melyet eskvel erstett meg az r. Errl Smuel knyveiben mg nem olvasunk; ez a ksi kor bizonysgttele (Zsolt 132:11k.). Dvidot az r szolgjnak nevezi (2Sm 3:18; 7:5.8.20.25kk.; Zsolt 78:70; 144:10). Dvid trnja rkk megmarad, ppen gy, mint az r trnja (Zsolt 45:7; 61:8). St Dvid utdai „az r trnjn” lnek (1Krn 28:5; 29:23; 2Krn 9:8).
Zsolt. 89,6–9. vers.
A himnusz (6–16. vers) a Zsoltrok knyve legrgebbi rszei kz tartozik. A bevezet vers a „szentek gylekezett” szltja fel Isten dicsretre. „Szentek” a mennyei lnyek, Isten udvartartsnak tagjai (Ex 15:11; Deut 33:3; Jb 5:1; 15:15; Zsolt 16:3; Dn 8:13; Zak 14:5). A 7. s 9. vers klti krdssel fejezi ki, hogy az r felette ll a mennyei lnyeknek, az „istenek fiainak” (Jb 1:6kk.; 2:1kk.; Zsolt 29:1; 82:1.6).
Zsolt. 89,10–13. vers.
Ezekben a versekben nem az si mtoszokbl ismert kosz-harc elbeszlse olvashat, hanem a teremt Isten dicsrete. A zsoltrr mr csak a diadalrl beszl: Isten r a tenger „ggje” felett (Zsolt 46:4), melyet dorgl szavval felriasztott, sszezzott (Zsolt 74:13; 104:7), majd hatrt szabott neki s rsget lltott mell (Jb 7:12; Zsolt 104:9). A vers msodik felben hullmainak „felemelse” (szablytalanul kpzett infinitivus) helyett hullmainak „tombolsa” vagy „zgsa” fordtand a LXX segtsgvel. A 11. vers Rahab sszezzsrl beszl; ez a mitikus kosz-szrny egyik neve (Jb 9:13; 26:12; zs 51:9k.). Rahab olykor Egyiptom fedneve is (Zsolt 87:4; zs 30:7; Ez 29:3; 32:2). A legyztt kosz-szrny msik neve Leviatn (Zsolt 74:17); akit htfej srknyknt brzoltak az kori Kelet mvszetben. A 11. vers msodik fele a Rahabot segt hatalmakat emlti (v. Jb 9:13; „a szrnyeteg segti”). A diadal utn „alaptotta” az Isten a vilgot (12. vers; Zsolt 24:2; 102:26; 104:5). A vilg mindenestl a teremt Isten (Zsolt 24:1; 50:12; 95:3–5). A 13. versben emltett „szak” a Cfn-hegyet, az istenek gylekezhelyt jelenti (Zsolt 48:3; zs 14:13). Bizonytalan rtelm a „Dl” sz; a LXX „tenger”-nek mondja, amely Nyugatot jelent. Egyesek a „Dl” (jmin) szt az Amanus-hegy (klti?, torzult?) alakjnak tartjk. A Hab 3:3-ban emltett Tmn jelentse is „Dl”, s a Snai-hegyre utal: onnan jn az r. A Tbor-hegy a knani npek si istentiszteleti helye volt (Deut 33:19; Hs 5:1); hasonlkppen a Hermn-hegy is, a Jordn forrsvidke (Zsolt 42:7), a Baal-kultusz helye (Br 3:3; 1Krn 5:23). Br a ngy hegy kzl az egyik („Dl”) nem azonosthat, a vers zenete mgis vilgos: nemcsak a teremtett vilg egsze (12. vers „ami betlti”) az r, hanem azon bell az istentiszteleti helyek is! Ezek is az nevnek „rvendeznek” (13b. vers). Itt a zsoltrr eszkhatologikus remnysge jut kifejezsre.
Zsolt. 89,14–19. vers.
A teremts utn a vilg fenntartsa s kormnyzsa kvetkezik. Az r kerbokon trnol (1Sm 4:6; 1Kir 6:23kk.; Zsolt 99:1). Trnszke a kt kerb sszer szrnya, trnszknek „karjai” a jobb s bal fell ll kerbok. A 15. vers szerint „igazsg s jog” a trn tmaszai. Az asszr-babiloni vallsban „igazsg” s „jog” (Kettu s Misaru) a napisten szolglatban ll nll istensgek; knani megfelelik Sydyk s Misor. A zsoltrr klti mdon megszemlyesti az „igazsgot s jogot”, valamint a vers msodik felben ll „szeretetet s hsget”, melyek az r „orcja eltt jrnak” mint az tkszt szolgi (Zsolt 68:26). A 16. vers boldog-mondssal kezddik; ez egyrszt jkvnsg, msrszt burkolt istendicsret. Boldog az a np, mely „ismeri az dvrivalgst”, az nnepek alkalmval hangz templomi zene s nek hangjt (2Sm 6:15; Ezsd 3:13; Zsolt 47:6k.). Ilyenkor megszlalnak a krtk is (Lev 23:24; 25:9; Zsolt 81:4; v. Zsolt 42:5). A np az „r orcjnak fnyben jrhat”: megtapasztalhatja, hogy az r jakarattal fordul npe fel (Num 6:25; Zsolt 4:7; 44:4). Isten nemcsak teremtje s megtartja npnek, hanem rmnek forrsa is, aki „felemeli” npt (v. Deut 4:6; zs 1:2; Ez 16:8–14). A 18. vers vgt a szveg msoli ktflekppen rtettk: „emeled” szarvunkat (ketib) s „emelkedik” szarvunk (qere). A szarv az er, a hatalom jelkpe (Zsolt 18:3; 92:11; 112:9). Ktflekppen fordtjk a 19. verset is. A sz szerinti fordts: „Mert az r a pajzsunk, Izrel Szentj a kirlyunk”. Ms magyarzk szerint a -nak, -nek prepozci sok esetben nem fordtand (ld. pl. zs 8:1), hanem erst rtelme van: „Valban az r a mi pajzsunk, valban Izrel Szentje a mi Kirlyunk!” Az utbbi rtelmezs jl beleillik a himnusz gondolatmenetbe.
Zsolt. 89,20–38. vers.
A httr az n. Ntn-fle jvendls (2Sm 7:4–16). Ntn volt az rnak az a hve, akihez ltomsban szlt az r. (Sok kzirat szerint „hvedhez” sz egyes szmban ll. A tbbes szm „hveidhez” vltozat tbb prftra gondol, akik jvendlst mondtak a kirlyokrl, pl. Ahijj, aki I. Jerobomnak mondott Ntn jvendlshez hasonl gretet; 1Kir 11:29–39.) Az r segtsget grt Dvidnak, kivlasztotta s „szent olajjal kente fel t”. Itt 1Sm 16:1–13-ra kell gondolni: Smuel kirlly kente fel Dvidot. A rgebbi trtnet szerint Dvidot a np kpviseli kentk fel (2Sm 2:4; 5:3). A felkent kirlyt srthetetlennek tartottk (1Sm 24:7; 26:9; Zsolt 2:2.6; 20:7). Meggrte az r, hogy megsegti Dvidot ellensgeivel szemben: sem csellel, sem ervel nem gyzhetik le (23k. vers). A 26. versben a „tenger” s a „folyamok” sz egyarnt a fldet krlvev vilgcent jelenti. Isten a kosz-hatalmak legyzje, a kivvott diadal rszesv teszi a kirlyt: az egsz fld felett uralmat ad kirlynak (Zsolt 24:2; 72:8; 93:3k.). Az, hogy az Urat atyjnak nevezheti a kirly, a szvetsgktshez tartozik (4. vers; 2Sm 23:5; Zsolt 132:11k.; zs 55:3; Jer 33:21). A kirly viszont az r „elsszlttje”. Az elsszltt nagyobb rksget kap, mint testvrei (Deut 21:15–17). Ahogyan az r az istenek Kirlya, „Felsges” az istenek kztt (Gen 14:18k.; Deut 32:6k.; Zsolt 95:3; 96:4; 97:7.9), gy a kirly is „felsges” a fldi kirlyok kztt. Ez a gondolat ms szavakkal mr a Ntn-fle jvendlsben is megtallhat (2Sm 7:9).
A 29. vers mr kifejezetten is emlti a Dviddal kttt szvetsget. A „szeretet” (heszed) sz itt szvetsgi hsget jelent. Ez „rk”: nemcsak Dvidnak szl, hanem „magvnak”, utdainak is. A Dvid-hzi kirlyok trnja „rk”, mint az Isten (v. Zsolt 45:7). A 31–33. vers deuteronomista gondolatot tartalmaz: sszekti a Snai-hegynl kttt szvetsget a Dviddal kttt szvetsggel. Dvidot s utdait a mzesi trvny mrtkvel mri. Sorsuk a trvny megtartstl fgg. Jellemz a feltteles md: ha elhagyjk az r trjt, jn a fenyts. De maga a szvetsg, az r szvetsgi hsge nincs felttelhez ktve. Az r nem mstja meg grett; nem hazudik (35k. vers). Hiszen sajt szentsgre, nmagra eskdtt meg (36. vers; m 4:2; 6:8; Zsid 6:13). Errl az eskvsrl Smuel knyveiben mg nincs sz; ez a ksbbi klti tdolgozs folytn kerlt bele a szvegbe. A 37. vers megismtli a 30. vers gondolatt: Dvid „magva” rkk megmarad, trnja olyan lland lesz, mint a Nap. A Dvid hzbl szrmaz kirlyok ui. az r trnjn lhetnek (1Krn 28:5; 29:23; 2Krn 9:8; 13:8). A Nap llandsga utn a Hold llandsghoz hasonltja Dvid utdai kirlysgt. Az r ui. az ggel s a flddel, a nappallal s az jszakval is szvetsget kttt (Jer 33:25k.; Hs 2:20–25). Az gitestek is igaz „tani” Isten greteinek, melyeket eskvel megerstett.
Zsolt. 89,39–46. vers.
Mindaz, ami eddig a zsoltrban elhangzott, a panasz elksztsre szolglt. Az r, Akihez senki sem hasonlthat a mennyei lnyek kztt (7. vers), Aki sztzzta az si kosz-szrnyet (11. vers), Aki rk szvetsget kttt Dviddal (20–38. vers), most mgis „eltasztotta flkentjt” (Zsolt 44:10–24; 60:3–12; 74:1; 77:8). Haragjban „elvetette” a szolgjval kttt szvetsget; pedig errl azt grte, hogy addig fog tartani, amg a Nap s a Hold (30. s 37k. vers)! A kirly koronjt az r „megszentsgtelentette a fldre”: a kirly fejrl leesett a korona (Jer 13:18; JSir 5:16), s szentsgtelen, profn kezekbe jutott, hadizskmnny lett (2Sm 1:10; 2Kir 11:12; ld. mg 2Sm 12:30). A 41k. vers nem a kirlyrl szl, hanem az orszgrl: Jeruzslem eleste utn (Kr. e. 587) vdtelenn vlt az orszg. Szomszdai, klnsen az edmiak, behatoltak az orszg terletre, s raboltak, fosztogattak (Zsolt 80:13; Abd 11–14. vers). Ehhez jrult a sok gnyolds (Zsolt 44:14; 79:4; 80:7). Megengedte az r, hogy az ellensg diadalmaskodjk („magasra emelte ellensgei jobbjt”) s rvendezzk (43. vers). A 44. verstl kezdve megint a kirlyrl van sz. „Kardja lt is elvetted”, sz szerint „kardja szikljt visszafordtottad”. A „szikla” sznl a magyarzk a Jzs 5:2-ben emltett kksre gondolnak. A szr fordts szerint „kardjt is htrafel fordtottad”. A vers msodik felbl megtudjuk, mirl van sz: Isten akarata az volt, hogy a kirly ne tudjon helytllni a hborban. Elvesztette (kultikus) tisztasgt, hiszen fogsgba, tiszttalan orszgba kerlt (JSir 4:20). A kirlynak el kellett vesztenie „trnjt”, uralmt is (45. vers). A rgi kirly-ideolgia szerint a kirlyt hossz lettel ajndkozza meg az r (Zsolt 21:5; 72:5.7). Ennek a kirlynak azonban „megrvidtette ifjsga idejt”, s tisztessg helyett szgyennel bortotta el. Gondolhatunk itt Jjkin kirlyra, aki 18 ves volt, amikor fogsgba kerlt (2Kir 24:8–16). gy ltszott, hogy ezzel meghisultak Isten gretei. Nagy prbattel volt ez a hvek szmra (Ez 12:21–28; Rm 11:29).
Zsolt. 89,47–53. vers.
A zsoltr utols rsze a panasznekek jellegzetes „mirt?” krdsvel kezddik. Az r megharagudott npre. Ez a csaps oka. A szenved np hossznak tartotta a bntets idejt, s gy gondolta, hogy „rkre elrejtztt” elle az r. A 48. versben a blcsessgirodalombl vett gondolatokkal folytatdik a panasz. Az ember muland, nem meneklhet meg a halltl (Zsolt 39:5–7.12; 49:8–21; Prd 2:16; 3:18–22). Az 50–52. vers visszatr Dvidhoz, az r „szolgjhoz” (1Kir 8:66; Zsolt 78:70; 132:10; 144:10). Dviddal „kegyelmes tetteket” hajtott vgre az r (4. vers); eskvel erstette meg greteit (36. vers). A zsoltrr a panaszban szembelltja egymssal a „rgi kegyelmes tetteket” s a jelen nyomorsgt: a felkent kirly gyalzatt. Mindezt abban a remnyben teszi, hogy az r „megemlkezik” errl, s rgi hatalmval, mellyel a kosz-szrnyet legyzte, segtsget ad: megszabadtja a kirlyt s a npet.
Az 53. vers liturgikus istendicsret. Ez ll az egyes zsoltrgyjtemnyek vgn (Zsolt 42:14; 72:19; 106:48; 150).
|