//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : JB KNYVE TANT KV-EK 32 - 42

JB KNYVE TANT KV-EK 32 - 42


Jb. XXXII. RSZ

A 31. rsz utn amely mind formai, mind tartalmi tekintetben Isten vlaszra van belltva, j szerepl lp fel, aki apja nevnek s hazjnak pontos megjellsvel mutatkozik be az olvasnak. Elihu ez az j szemly, aki vratlanul, minden elkszlet nlkl lp a sznre. Sem a prolgusban, sem az epilogusban nincs rla sz. gy szlal meg, mint aki vgighallgatta a vitt, de eddig tisztessgtudsbl hallgatott, most azonban bels knyszerbl knytelen hangot adni gondolatainak.

Az itt kvetkez hat rsszel kapcsolatban a magyarzk kzl sokan azt lltjk, hogy nem ugyanattl a szerztl szrmaznak, mint a knyv tbbi rsze. lltsaikat nyelvszeti s irodalomtrtneti rvekkel tmogatjk. Hogy ezek a beszdek ugyanattl a szerztl s ugyanabbl a korbl valk-e; ugyanaz a szerz fzte-e utlag mvhez, vagy valami ksbbi szerz, esetleg a szerznek egy tantvnya: nem lebecslend krdsek, amelyekre mg mindig keresik a vlaszt. Nyugodtan mondhatjuk azonban szintn tekintlyes kutatk vlemnye alapjn, hogy a knyv mondanivaljnak megrtse szempontjbl mgsem dnt jelentsg, hogy milyen vlaszt adnak ezekre a krdsekre. Ha ezek a fejezetek Jb knyvnek eredeti alkatrszt kpezik, azt kell megtudnunk: mit akart a szerz bennk kifejezsre juttatni? Ha pedig ksbb kerltek az eredeti mbe (ami termszetesen a hitelessg s ihletettsg krdst nem rinten), hasonlkppen azt kell krdezni: milyen hinyt reztek a ksbbiek a knyvnek ezen a pontjn, amit ptolni igyekeztek s hogyan oldottk meg ezt a feladatot?

Elihu a szenvedst j szempont al helyezi s abban nemcsak az elkvetett bnk bntetst ltja, mint a hrom elbbi vitatkoz, hanem a bntl, fleg a ggtl megrizni akar isteni szndkot. Jbot nem a mltja, azaz rgen elkvetett bnei miatt feddi, hanem meggondolatlan szavairt, amelyeket beszdei sorn Isten ellen mondott s mert igaznak tartja magt Isten eltt. Szerinte a szenveds lehet tisztt jelleg is, st jelentheti az Isten szeretetnek kiradst is. Akrhogy fogjuk is fel az Elihu beszdek irodalmi eredett s mondanivaljnak cljt, ezek a rszek fontos tmenetet kpeznek Jb utols (31:40) s az r beszdei kztt (38:1–41:34) s azokra ksztenek el.

Jb. 32,1–14. Elihu els beszde.

1: Jb elhallgattatott bartainak szvben a tisztasgi esk elhangzsa utn is tovbb lt az a meggyzds, hogy remnytelen esettel llnak szemben. Az ellensges feszltsg a szvekben a kt prt kztt csak elmlylt. Elihut az lobbantja haragra, hogy a bartok elhallgatst arra lehet magyarzni, mintha sikerlt volna Jbnak Isten eltt igazolnia magt. – 2a: Elihu szrmazsa: Buz s Uz testvrek voltak: Gen 22:21. Jer 25:23-ban Buz egy arab trzs neve. Elihu teht gy mutatkozik be, mint aki szrmazsra nzve kzelebb van Jbhoz, mint a hrom bart. – 2b–3: Igazabbnak tartotta magt Istennl, hberl: m’lhim. A min elljr Isten nevvel kapcsolatban nem azt jelenti, hogy: inkbb, mint, hanem: eltte, jelenltben. Jb arrogancija vltja ki belle a felhborodst. Ugyanakkor azonban a bartok is haragra ingereltk, mert noha nem tudtak megfelelni Jbnak, mgis eltltk. – 4–5: Elihu indulatkitrst csak hevtette az a krlmny, hogy fiatal kora miatt knytelen volt vrakozni a felszlalssal. (Elihu fiatalsgnak emltsvel azonban nem azt lltjuk, hogy Jb s bartai kimondott regek lettek volna.)

Jb. 32,6b–14. Jbot csak Isten kpes meggyzni.

Krlmnyes mdon j nhnyszor nekifog, hogy felszlalst megindokolja, s mondanivaljt bevezesse. Az j felszlalt a flnksg s a merszsg sajtos keverke jellemzi. A 7. vers mar gnyt tartalmaz. Elihu az Istentl val ihletsre cloz s nem az emberi llekben rejl kpessgekre. Az isteni llek s nem a magas kor a blcsessg forrsa. – 8 skv.: Jb s bartai csak az ember lelkrl beszlnek (v. 6:4; 7:11; 26:13), de azon csak az ember rzelmi, rtelmi s akarati kpessgeit rtik. Isten lelkt alig klnbztetik meg a viharos szltl. V. 4:3; 26:13. Ezzel ellenttben Elihu az isteni llekrl annak teremt mivoltrl szl, v. 33:4; 34:12–15; Gen 1:2; 2:7 vagy, mint a prftai kijelents forrsrl v. 32:18; Num 27:18; 2Kir 2:15; zs 29:10; Mik 2:11. Ugyanakkor azonban Elihuban, nincs meg a prfta alzatossga s hdolata Isten irnt. ignyli magnak az Isten lelkt, lltja, hogy az mris az v s ezrt akarja kinyilatkoztatni a vlemnyt. – 11k.: Elihu beszde itt nyerss vlik. A bartok hiba kutattak tudomnyuk kincstrban, Jbot mgse tudtk megcfolni. Hogyan mondhatjk, hogy megtalltk a blcsessget, mikor alulmaradtak? – 13: Ne mentegesstek magatokat azzal, hogy blcsessgre talltunk ti. Jbnl, amely az vkvel szemben flnyben van. – 14: Isten gyzheti meg t. A hberben ndaf elzni ige ll. Teht Isten zheti el t a kzdtrrl, ahol Jb a bartok felszlalsai ellenre szvsan kitartott. Elihut megdbbenti a bartok meghtrlsa s ezrt korholja ket.

Jb. 32,15–22. Bels knyszer alatt szl.

Telve megvetssel a tehetetlen bartok irnt Elihu ismt visszatr a lnyegre s folytatja annak indokolst, hogy mirt kell neki is fellpnie ebben a vitban: tele van mondanivalval, ami szinte sztfeszti lelkt, mint tmlt az erjed bor v. Mt 9:17. Nem teheti, hogy ne szljon, a llek szorongatja t. Hangjn rzik a tapintatlan szintesg, amelyet mg nem lgytott meg a szeretet. – 21–22: Clzssal a 13:7–11-ben foglalt szemrehnysra, amelyet Jb bartaihoz cmzett, Elihu hangoztatja, hogy prtatlanul s igazsgosan akar felszlalni, mert jl tudja, hogy Isten az ilyen peres gyben az elfogultsgot s rszlehajlst szigoran megbntetn.

Jb. XXXIII. RSZ - Jb. 33,1–7. Emberkzelbl szltja meg Jbot.

Ezek elrebocstsa utn mg mindig nem tud a trgyra trni, hanem mg egyszer „bevezet”. Felhvja Jbot, hogy figyeljen szinte s jszndk szavaira, hiszen gy akar hozz szlni, mint ember az emberhez, nem hatalmi flnnyel, mint Isten s tvolrl sem felelssgrevon szndkkal. 4: Az elz verssel egytt megindokolja Elihu, honnan mertette a blcsessget s a tehetsget, hogy a tiszta igazsgot tudja tantani. Istennek lelke, aki t is teremtette, forrsa minden ismeretnek s blcsessgnek az emberben, v. 32:8; Pld 20:27. Ktsgtelen, hogy Elihu itt nem kln isteni ihletsre hivatkozik, hanem ember voltra, emberi mltsgra. Mint Isten teremtmnye, az ember hordoz ednye az Isten lelknek. – 5: A llek birtoklsnak tudatban s ppen ezrt megcfolhatatlansgnak rzsben kihvja Jbot, st kveteli tle, hogy cfolja meg t, ha ugyan kpes erre. – 6: A flelem ne tartsa vissza a vele val kzdelemtl, mert mindketten egyenl fegyverekkel vannak felszerelve. – 6b: formltattam, a hb. eredeti jelentse: engem is agyagbl cspett le, ti. hogy abbl formljon. – 7b: kezem nem lesz slyos, hb. ’kf a. m. tekintly, nyoms, vagyis tekintlyem nyomsa nem lesz slyos rajtad.

Jb. 33,8–12. Summsan elveti Jb lltsait.

Tbbszri nekifuts utn vgre elkezdi tulajdonkppeni beszdt, amelynek elejn Jbnak a vita sorn elhangzott lltsait utastja vissza, de kzben olyan szavakat is ad szjba, melyeket nem is mondott. 9b: mocsoktalan, hb. haf, rtatlan, erklcsi rtelemben tiszta. – 10: vdakat, hberl ten’t vagyis rgyeket. A 9. vershez v. 9:21; 10:7; 16:17; 23:10; 27:5. A 10-hez: 10:13–17; 19:11; 30:11. – 11: Szszerinti idzet a 13:27-bl. Elihu kapcsolpontja teht Jbnak az az lltsa, hogy t Isten ellensgeskedssel kezeli. Termszetesen az idzet Jb panaszait nem kpes tkrztetni, hiszen Elihu is kptelen az egyttrzsre. Elihu vlasza ketts; negatv oldala: nincs igazad! Pozitv oldala: Isten nagyobb az embernl!

Jb. 33,13–33. Isten igenis szl, de kegyelmes szndkkal.

Jbnak arra az lltsra, hogy Isten nem felel Elihu tiltakozik: Isten igenis szl! „Egyszer vagy ktszer is”, br az ember nem mindig veszi szre, mert nem figyel oda. De akinek van fle a hallsra, annak szmra az rkkval beszde vilgos. Persze Isten mskppen szl, mint ahogy az ember szeretn s vrn, ezt Jb esete is bizonytja. Isten beszdnek a clja is ms: nem az emberi nigazsg rzst akarja ersteni, hanem a bntudatot felbreszteni.

15kk.: Rszletesen kifejti a mdot, ahogyan Isten szl: lomban s betegsg ltal. Az lom ltali figyelmeztetse clja, „hogy eltrtse az embert a rossz cselekedettl” s „elrejtse a kevlysget a frfi ell”. Ezltal menti meg lelkt a romlstl – 18: romls hb. sahat a. m. gdr, srgdr. – A betegsg okozta fjdalom is az isteni kijelents egyik csatornja, amely az embert elkszti, fogkonny teszi arra, hogy meg hallgassa s megrtse az Isten beszdt. – 23–25: Elihu a kzbenjr angyalt kzelebbrl is meghatrozza, mint aki „egy az ezer kzl, hogy az emberrel tudassa ktelessgt”. Ezzel azt akarja mondani, hogy az ilyen angyali kzbenjrs nagy ritkasg. Clja, hogy az embert Isten nevben intse a j cselekvsre. Ktelessg hberl jser jelenti a helyes utat, v. Pld 14:2; magyarz, hb. mlc azaz tolmcs, parakltosz. Ennek a kzbenjr funkcinak ketts clja van: tudatni az emberrel Isten akaratt, ugyanakkor kpviselni az embert Isten eltt. – 24: A kzbenjr gy imdkozik rte: „Szabadtsd meg t, hogy ne szlljon srba, vltsgdjat talltam”. Nagyon erteljes szp gondolat, amely arra mutat, Aki „kzbenjr Isten s emberek kztt” 1Tim 2:5 s aki eljvend, „hogy adja az lett vltsgul sokakrt” Mt 20:28. Termszetesen Elihu erre mg nem gondolhatott. Istenre gondol, akinek joga van irgalmassgot gyakorolni s vltsgdjat elfogadni. Az angyal tanstja Isten eltt, hogy vltsgdjat tallt, azaz, hogy , mint az ember letnek szemllje, szrevette annak megtrst s ezrt kri Istent, hogy a megtrnek a szmra tervbe vett korai hallt engedje el. – 26–28: Az angyal kzbenjrsa utn az embernek magnak is imdkoznia kell, a szabaduls utn pedig hlval tartozik.

Jb. XXXIV. RSZ

Elihu Jbnak abbl a kijelentsbl indul ki, hogy Isten t igazsgtalanul kezeli. Az ilyen csfold beszdek azonban csak felhborodst vltanak ki belle. Ennek a felhborodsnak akar most hangot adni. Igyekszik Isten tulajdonsgaibl s a vilg rendjbl bebizonytani, hogy Isten nem lehet igazsgtalan. Megllaptja, hogy Jb beszdei lelkileg elferdltek s krhozatosak.

Jb. 34,1–9. Jb tvelygse kiderl szavaibl.

Felhvja a blcseket, hogy hallgassanak r s vele egytt llaptsk meg mi az igazsg. Majd Jbnak az isteni igazsgossggal s a kegyessg hasznval kapcsolatban mondott szavait idzi, amelyeket tzetesen meg akar vizsglni. Mindezt lobog felhborodssal teszi.

2: Ti blcsek, tudk, tudsok! A megszlts ironikus. – 3: Elihu a maga vlemnyt a jzan beltsra alaptja, mert szerinte az ember maga dnti el, mi a j s igaz, mint ahogy flvel a szt, nyvel az tel zt kpes megllaptani. – 5: Szszerinti idzete Jb szavainak, v. 27:2. A tbbi csak rtelem szerinti idzet Jb beszdeibl, v. 9:15.20; 13:18. – 7–9: Elihu vlemnye szerint Jb gy issza a csfoldst, mint a vizet (v. Zsolt 73:10), vagyis az istentelenek gondolkodst s beszdt knnyedn a magv teszi. Azok azt lltjk, hogy haszontalan dolog Istennek szolglni s az tetszst keresni. Elihu theologiailag mlyebb s finomabb gondolkods, mint az eltte szlk: az ember bnssgt nem erklcsi tren, hanem az Istennel val kapcsolat vonaln ltja. A durva bns egy vagy kt erklcsi trvnybe vagy tilalomba tkzik bele. Jb ilyen durva bnket nem kvetett el, de bne mgis slyosabb azoknl, mivel teremtjnek szndkait s dntseit merszelte brlni. A 9. vers Jbnak egy, a jelen szvegben nem tallhat mondsra utal. (A Stn gondolata is a kegyessg hasznossga krl forog.) Elihu a Jb knyvnek kzponti gondolata krl tapogatzik, mintha kezden rteni, hogy nem a szenvedsrl van sz itt, hanem arrl, hogy van-e nzetlen kegyessg. is ltja, hogy a haszonrt val hit tulajdonkppen hitetlensg. Azonban flreismeri Jbot, amikor azt lltja rla, hogy elveti a kegyessget, mert nincs haszna.

Jb. 34,10–30. Isten termszete kizrja az igazsgtalansgot.

Azt az lltst, hogy Isten nem cselekszik igazsgtalanul mg egyszer nyomatkosan megismtelve mindenek eltt arra hivatkozik, hogy Isten, a vilg ura s teremtje, kptelen arra, hogy teremtmnyeivel igazsgtalanul vagy ellensgesen bnjon. Az igazsgtalan br nzsbl cselekszik. Isten azonban a vilgkormnyzst nem nzsbl vette magra, hanem teremtmnyei irnt szeretetbl s gondoskodsbl. Az emberi br igazsgtalansgnak msik motvuma a hatalmasoktl val flelem. Istennel kapcsolatban ez nem jhet szmtsba, hiszen a hatalmasokat brmikor felelssgre vonhatja s letaszthatja a trnrl. Isten egyben igazsgos s hatalmas. Szemei ell senki sem rejtzhet el s nincs arra rszorulva, hogy az embereket egy meghatrozott tletnapra maga el rendelje (amint azt Jb kpzelte v. 24:1), hanem a hosszadalmas vizsglat s trgyals nlkl szolgltat igazsgot, zzza ssze a hatalmasokat s ltet msokat a helykbe. A 10–15. versekben Elihu Bildd nzeteit brlja. – 12: v. 8:3. – 13–14: v. Zsolt 104:29–30. – 16–20: Jb szerint Isten amorlis. Elihu vlasza: Isten nem mrhet emberi mrtkkel. se nem erklcstelen, sem nem erklcsnlkli, hanem erklcs feletti. – 20: Jb felpanaszolta, hogy Isten megtagadja gynek megvizsglst, v. 9:20. Elihu vlasza: Istennek nincsenek kitztt hatridi, mert erre nincs szksge. Nyomozs nlkl is gyors s pontos az a igazsgszolgltatsa spedig az egsz vilg szemelttra. Helytelen teht azt lltani, hogy Isten nem hallja meg a szegnyek kiltst, v. 24:12.

Jb. 34,31–37. Jb megrdemli sorst.

31–33: Nagyon nehezen fordthat szveg, a fordtsok csak tallgatsokon alapulnak. Megkzeltleges rtelme: Jbnak azt a panaszt, hogy a gonoszok nem bnhdnek, azzal utastja vissza, hogy ez azrt van, mert idkzben a gonosz megtr s megjavul. Ezzel Elihu szmra a bartoknak Jb felett kimondott tlete vilgos: Jb bolond mdra beszlt s cselekedett, midn Istent vdolta ahelyett, hogy megtrt volna. Teht megrdemli sorst. – 36–37: Jb figyelmeztetse vgett valsznleg azt akarja mondani, hogy megprbltatsa mg sokig eltart, ha dacoskodik. – 37: vtkt gonoszsggal tetzi, hb. psac a. m. rebelli. Elihu szreveszi Jb bnnek lnyegt. Rszben a bartok llspontjn van, mert nem kpes Jbnak Isten igazsgossga elleni tmadsait sz nlkl hagyni, de amazokkal ellenttben, nem valami felttelezett vagy elkpzelt erklcsi vtekben ltja Jb bnssgt, hanem Isten uralkodsnak kromlssal hatros brlatban. A kzponti bn: az nigazsg.

Jb. XXXV. RSZ

Mg egyszer szembefordul Jbnak azzal az lltsval, hogy az ember sorsa szempontjbl kzmbs akr jt cselekszik, akr gonoszt, mivel Jb ezzel is Istennek igazsgossgt vitatja. Elihu arra mutat r, hogy Isten prtatlanul felette ll az ember cselekedeteinek s ezrt elfogulatlanul tudja azokat megtlni. Az ember cselekedetei ugyanis csak embertrsait rintik kzvetlenl, de Istent magt nem. Ezutn ismtelten hangoztatja, amit az elzkben mondott (v. 34:29–32), hogy az emberek a szorongattatsok idejn ugyan hangosan panaszkodnak s kiltanak, de mgsem fordulnak igazn Istenhez s ezrt imdsguk nem hallgattatik meg. Annl kevsb szmthat Jb is meghallgattatsra, minl trelmetlenebbl lzadozik Isten igazsgszolgltatsa ellen.

Jb. 35,1–8. Annak cfolata, hogy nem rdemes kegyesnek lenni.

3: Mi hasznod belle? helyett olv. mi hasznom belle, vagyis mi tbbet vrhatok, ha nem vtkezem. Jb kromlsa abban van, hogy a hitet s erklcst haszontalannak tartja a maga szmra. Elihut nem lehet a bartokkal egy kalap al vonni, mintha is csak a visszafizetsi dogmt szajkzn. Mind Jbnak, mind bartainak szemre hnyja, hogy Istenrl eltorztott ltsuk van. – 5–8: Elihu felfogsa itt is egyoldal ugyan, de egszsges ellenslyozsa minden nkzpont kegyessgnek. Az ember tettei nem lgres trben trtnnek: akr jk, akr rosszak, mindig ms emberek lett is rintik. A kegyessg valakinek mindig hasznl, a bn valakinek mindig rt. Mivel Isten a magassgban lakozik s az ember tettei t nem rintik, csak ember lehet az, akinek vagy rt vagy hasznl, amit cseleksznk.

Jb. 35,9–16. Isten nem minden imdsgot hallgat meg.

9–12: Jb panaszkodik, hogy Isten nem hallgatja meg, nem felel imdsgra. Ez azrt van, mert Istent nem nmagrt kereste, csak segtsget akart tle, mint ahogy az emberek ltalban. – 10: Ez a vers nemcsak Jb knyvnek, hanem az egsz Biblinak egyik legmlyebb gondolatt tartalmazza. Az imdsgban elszr az Istent kell keresni, hogy megjuljon bennnk a fggs s vgessg rzse. Aki gy keresi t, annak hlaneket ad a szjba, amelynek ereje ltal a jelen szomorsga a holnap remnysgv vltozik. Ha az ember sorsnak stt mlysgeiben dicsretet nekel, a szenveds ugyan nem, de a szenveds knyszersgnek rzse megvltozik. A termszetes ember nem kpes legyzni a szenvedst, de a kegyelem dacol vele, v. 2Kor 12:9. Ez tesz bennnket magasabbrendv az llatoknl. – 13–16: Isten nem hallgatja meg az res kiltozst s ezrt rejtzik el Jb ell is. Ilyen res kiltozs az is, mikor Jb azt lltja, hogy a gonosz bntetlenl ssza meg a bajokat. De ki tudja, nincs-e Istennek valami rejtett szndka azzal, hogy ltszlag elnz az orctlan gonoszokkal szemben? – Ez a szakasz is homlyos, magyarzata csak tallgats, de tvezet bennnket a kvetkez rsz mondanivaljra.

Jb. XXXVI. RSZ

Miutn Elihu eddigi beszdeiben Jb durva tvedseit prblta nven nevezni s helyreigaztani, utols s leghosszabb beszdben rszletesen kifejti nzett a szenvedsben is, kegyelmes s igazsgos isteni hatalomrl, amely eltt az embernek sajt dvssge rdekben meg kell hajolnia. A cfolat utn most pozitv gondolatokat akar nyjtani.

Jb. 36,1–4. Istenrt mg van mit mondania.

Elihu Isten igazolsra mg tbb mondanivalval br s azt bizonygatja, hogy amit mondani akar, azt tfog tudsbl merti s ezrt tvedhetetlen s igaz.

2: Vrj mg egy kevss, azaz figyelj tovbb, mert mg van mondanivalm. – 3: messznnen, hberl lemrhq (v. zs 37:26), a. m. rgtl fogva. Vagyis megvan a trtneti tvlata annak, amit mond. – 4: Annl is inkbb figyeljen, mert szavai igazsgot s kifogstalan ismeretet tartalmaznak. – 4b: helyes fordtsa: tkletes tuds ll mell: v. 37:15. Nem Elihura, hanem Istenre vonatkozik.

Jb. 36,5–15. A szenvedssel Isten az dvssgre nevel.

Isten mindenhatsga sszefr igazsgossgval s jsgval. hatalmas, de nem vet meg senkit s nem tart tl kicsinynek ahhoz, hogy ne trdjn vele. Nagysga nem hatlytalantja szeretett. A szenvedst ez a szeretet nevelsre hasznlja fel, de csak azoknak letben, akik engedelmeskednek. 5b: hatalmas az lelknek ereje. A sor jelenlegi formjban nem mond sokat. A hber szveg nmi megvltoztatsval a bar kehlb kifejezst kapjuk, melynek rtelme: tiszta, mint a tej. Isten teht nem veti meg azt, aki tiszta, mint a tej. Elihu, hogy a gondvisels morlis voltt vdelmezze, itt visszaesik a bartok hagyomnyos dogmjnak talajra. De azrt azoknl tovbb megy. Azok ugyanis, azt lltjk, hogy a szenveds a bn bntetse, Elihu pedig ragaszkodik ahhoz, hogy a szenveds tisztt s javt clzat.

Jb. 36,16–25. Jb is engedje magt bneitl megtiszttani.

16–19: Szvegnk szavai olyan homlyosak s tbbrtelmek, a szveg olyan romlott, hogy a pontos magyarzatrl le kell mondani. A 16kk.-ban azt mondja Jbnak, hogy zavartalan boldogsgban knyelmess, szenvedseiben pedig zgoldv, engedetlenn, nmaga irnt elnzv, msokkal szemben pedig tlkezv lett. – 17b: utolrnek a. m. megfogtak, fogvatartanak (hb. jitmk). A hber igealak kifejezi a mlt folytatdst a jelenben s a jvben. A maga igaznak tudata fejbe szllt, de most Isten igazsgnak hatalmba esett s bszkesgnek bntetst kell szenvednie, br ettl mg mindig hzdozik. Ezzel a vonakodssal bnnek terht arnytalanul megnveli. Sajt magn azonban sem arannyal, sem erfesztssel segteni nem tud, teht knytelen lesz magt megadni. – 22: Ne kvnjad az jszakt. Mind nmagban, mind az sszefggsben rthetetlen verssor. A magyarzk vagy lemondanak rtelmezsrl, vagy radiklis vltoztatsokkal prblkoznak. A hagyomnyos szveg lehetsges rtelme: Jb eddig kt hangulat kzt hnydott. Ktsgbeesve krte, hogy Isten hallgassa meg s mentse fel, vagy ha ez nem lehetsges, akkor vegye el lett. Elihu a 18–19. versben arra intette, hogy ne tetzze bszkesgt lzadssal, most pedig arra figyelmezteti, hogy a hallban nincs tbb remnysg szmra, v. 3:7; 7:2. – 21–25: Nincs ember, aki Isten tantja lehetne. Jbnak el kell ismernie, hogy az Isten Isten s az ember ember. , az Isten ellen lzad titn, lljon csak be a szrke emberek sorba s szemllje flelemmel vegyes mulattal Isten mveit. Lehet, hogy Jb nem kpes Isten titokzatos utait megrteni, de csendesedjk el a fldi let ellentmondsai felett s akkor nyomorsgbl fakad nygseit Isten magasztalsv tudja vltoztatni.

Jb. 36,26–34. Emlkeztets Istennek a termszetben megnyilvnul fensgre.

A prftk s a zsoltrok doxologiinak s himnuszainak emelkedett hangnemben Elihu Isten mveit magasztalja, amint azok az vszakoknak csodlatos jelensgeiben megjelennek. Szavaibl megtudjuk, hogyan magyarzta annak a kornak kegyes s tanult embere a felhknek kpzdst, a zivatar, a h s es s a jghoz fagy eredett.

Jb. XXXVII. RSZ - Jb. 37,1–23. Folytatja a termszeti jelensgek lerst.

Megcsodltatja Jbbal a szilrd acltkrhz hasonl gboltozatot, majd a 14–23. versekben folytatja az sz s a nyr tnemnyeinek lerst abbl a clbl, hogy megmutassa, miknt nyl bele ezek ltal az Isten ldlag, vagy bntetleg az emberek letbe, miknt mutatja meg ezeken keresztl vilgkormnyz hatalmt. Mindezekkel mgegyszer Jbra akar hatni: „Nem foghatjuk fel t; nagy az hatalma s tl ereje s a tiszta igazsgot el nem nyomja.”

Elihu gondolatmenete magasrpt, de mgse vonz. is csak az „igazsgot” fejti ki, de nincs meg benne az elemi egyttrzs sem Jb irnt. Beszdei bizonytjk, hogy az ember mennyire kptelen a szenveds mlysgeit megrteni. Jelentsgk abban van, hogy Jbot felksztik az Istennel val tallkozsra. Elihunak nem sikerl Jbbal az emberi bnssg mlysgeit megrtetni. Ezt majd a forgszlben megszlal isteni hang ri el. De mgis sikerl Elihunak Jb gondolkodst az nkzpontsg szintjrl abba a rgiba emelni, ahol Isten uralkodik az dicssgben. Beszdei gy nemcsak tmenetet kpeznek a vita s az r beszdei kztt, hanem bizonyos tekintetben a Szentek szentjnek elcsarnokhoz is hasonlthatk.

Jb. XXXVIII. RSZ

A vita folyamn Jb tbbszr kvnta, hogy szemtl szembe tallkozhasson Istennel, v. 9:35; 13:3; 23:3; 31:25 s ebben a szembestsben dljn el igaza s nyerjen felmentst. Isten vgre teljesti ezt az hajt s megjelenik neki. Nem haraggal, nem megsemmist szndkkal, ahogy Jb bartai fenyegetztek, hanem Jb rdekben, az javra. De nem is gy jelenik meg, ahogy azt Jb sokszor elkpzelte, hogy ti. felvilgostst ad neki szenvedseinek okairl, mert errl egy szt sem beszl. Nem is kegyelme teljes fnyben rkezik, hanem mintegy elrejtzkdve, felhkbe burkolva, forgszlben, Jbot mgis megszltsval kitntetve. Ennek a theophaninak a clja, hogy Jbot rthetetlen sorsnak megoldsra elksztse. Jb ugyanis mg nincs megvlthat llapotban, elbb lelkileg kell megvlthat llapotba kerlnie, hogy kls szenvedseitl is megszabadulhasson. Br az Isten ellen intzett heves kirohansokat mr rgen abbahagyta s ktelkedseibl visszakzdtte magt a hit llapotba s ezltal lehetv vlt, hogy Isten megjelenhessk neki azonnali megsemmisls nlkl, de mg mindig ragaszkodik ahhoz a rgeszmhez, hogy rtatlanul, st jogtalanul szenved, v. 31:35–37. Emiatt rszrl szinte megbnsrl mg mindig nem lehet beszlni. Ebben a lelki belltottsgban Isten mg mindig nem tudja megszabadtani, hiszen akkor Jb azt gondolhatn, hogy igaza van Vele szemben. gy maga Isten sn al az istenflelmet. Elszr meg kell gyznie Jbot bekpzeltsgrl, Isten vilgrendje ellen lzad beszdeinek alaptalansgrl, vagyis bnssgrl. Ez a meggyzs az Isten megjelensnek a clja s ezt a clt el is ri. Amit a bartok sszes intelmeikkel, st szidalmaikkal nem voltak kpesek elrni nla, ti., hogy bneit megbnja, azt az Isten rvid id alatt elvgzi benne. Nem azltal, hogy j s ismeretlen terhel dolgokat tr fel eltte, hanem azltal, hogy neki megjelenve s t megszltva megtapasztaltatja, megrezteti vele isteni fennsgt, amelyrl Jbnak elmletileg mr rgta tudomsa volt, v. 9:4–10; 12:12–25; 26:5–14.

A klt gondolatmenetnek mlysges llektani igazsga van. Az a stt knyszerkpzet, hogy t Isten ellensgesen, ok nlkl ldzi, Jb lelkben azltal alakult ki, hogy bartai ferdn rtelmeztk az szenvedseit. Istennek teht elbb be kellett bizonytania, hogy Jbnak nem ellensge, hanem kegyes jakarja. Miutn Jbnak ezt a grcss rgeszmjt Isten feloldotta, azonnal kpes lett visszatrni a Tle val teljes fggs s engedelmessg lelkillapotba. Isten teht azrt jelenik meg, hogy ebben a megtrsben segtsgre legyen. gy jut el Jb nknt, meggyzdsbl az szinte megalzkodsra s nmagnak knyre-kegyre val tadsra. Az r ugyan felajnlkozik a Jb ltal annyiszor kvnt kzdelemre s felszltja, hogy kszljn fel r, ha mg mindig van kedve. De aztn olyan lenygz mdon adja tudtra isteni felsbbrendsgt, hogy Jbnak vitatkozhatnkja sztfoszlik s csak a teljes kiszolgltatottsgnak s bnbnatnak rzse marad meg lelkben. Mivel pedig nem csupn perbeszllssal s kihv beszdekkel, hanem kivltkppen az Isten igazsgos vilgkormnyzsnak ktsgbevonsval vtkezett, ktszer is szl hozz, hogy alkalma legyen mindkt bnt felismerni, beismerni, megbnni s visszavonni.

Ebben a tkletes mvszettel megformlt beszdben a vilg teremtje s ura isteni irnival teltett gyors s knnyed krdsek formjban elvonultatja a felette rr lenni akar ember eltt az egsz lettelen s l termszetet titokzatosan mkd erivel, az embertl fggetlenl is ltez csodlatos jelensgeivel. Felmutatja, hogy a teremtett vilgot milyen csodlatos rend tartja ssze, intsnek minden egyes rszlet miknt engedelmeskedik. Minden az teremt hatalmt, vgremehetetlen blcsessgt s gondvisel szeretett sugrozza s az erklcsi vilgrendjnek cljait szolglja. A beszd egy bevezet felszlts s egy befejez felelet kvetels kz van beillesztve.

Ez a csupa krdsekbl ll beszd, amellyel Isten Jbot kicsinysgrl s tudatlansgrl akarja meggyzni, el is ri a szndkolt hatst: Jb mlyen megszgyenlve ismeri be teljes tehetetlensgt s meggri, hogy soha tbb nem perel Istennel.

A beszd nagy terjedelmt trgya (az egsz teremts bemutatsa), a beszl szemlye (akinek a mondanival kimerthetetlen bsgben ll rendelkezsre) s a cl (a mersz perlekedt krdsekkel lenygzni) hatrozza meg. Noha a beszd az kori ember gyermekies, br klti termszetszemlletn nyugszik, rtke mgsem csupn fellmlhatatlan nyelvi szpsgben van, hanem rkrvny lelki igazsgban is. Az itt mg csodlatosnak feltntetett termszeti jelensgeket a modern tudomny meg tudja magyarzni, de az itt lert trvnyszersgek vltozhatatlansguk s lenygz hatsuk ltal sosem sznnek meg csodlattal s imdattal eltlteni a fogkony lelk hv embert a teremt Isten hatalma, blcsessge s szeretete irnt, amely a lthat vilg mgtt ll.

Jb. 38,1–3. Jb kihvsa a kzdelemre.

Isten nem testben jelenik meg Jbnak, hanem a viharfelhbe burkolzva, mgis a mennydrgs ltal a flnek hallhat s a villmls cikz fnyben a szemnek lthat mdon.

1: a forgszlbl! hb. minhassze crh, a viharbl, amely, ha Isten a maga fensgben s haragjban az emberhez kzeledik, az megjelenst jelezni s ksrni szokta, v. zs 29:6; 40:24; Ez 1:4; 13:11.13; Nh 1:3; Zak 9:14; Zsolt 50:3; 107:25. – 2: Az r els szava Jbhoz a vakmersg haragos feddse. rk rend, hberl cch tancs, terv, szemben mindennel, ami szeszly vagy nkny, ahogy Jb Isten cselekvst eleinte elkpzelte s hangoztatta. – Elhomlyostja hberl mahsik vagyis mg mindig elhomlyostja. Kt dolgot akar itt az r Jbnak tudtra adni: a szenveds htterben Isten terve van. V. 1:12; 2:6 tovbb, hogy Jb ezt a tervet kiforgatott beszdvel flreismerte. De ezzel a feddssel most adva van szmra a helyes felismers s magatarts lehetsge. – 3: A felszltsban rezhet az irnia: No, itt vagyok, ahogy kvntad v. 9:34; 13:18.22; 23:3; 31:35. vezd fel derekadat, azaz kszlj fel a harcra frfi mdjra. Egyttal sejteti az itt kezdd krdsek szndkt s irnyt.

Jb. 38,4–15. Krdsek a teremts lefolysval kapcsolatban.

4–7: A fld teremtst egy mrhetetlen ptkezs kpben gondolja el. Jelen volt-e Jb akkor kzremkdknt vagy szemllknt? v. 15:7. Hogyan tulajdontja akkor magnak a beltst a vilg rendjbe? A rvid let ember kritikja az Isten munkival kapcsolatban megengedhetetlen, hiszen az angyalok, mint a teremts tani Isten mvt rmujjongssal dicstik. (Az alapk s a szegletk elhelyezst zenvel s nekszval szoktk nneplyess tenni, v. Ezsd 3:10; Zak 4:7). A hajnalcsillagokon nem egy klnleges csillagcsoportot kell rteni, hanem a hajnali gbolt csillagait, v. 3:9. A teremts hajnalnak csillagairl lehet sz, amelyek Isten teremt tevkenysgnek tani voltak. A csillagok s az angyalok egytt kpezik a mennyei seregeket, v. Gen 2:1; 1Kir 22:19. – 8–11: A mrhetetlen vztmegek hatrok kz szortsa, v. Pld 8:29; Jer 5:22; Zsolt 104:3. – 8b: az anyamhbl kifejezsen valsznleg „a nagy mlysg” rtend, amelybl az znvz is eltrt Gen 7:11. – 9: Mint valami hatalmas jszltt gyermeket takargatta be a tengert felhkkel s prkkal. – 10: A kaotikus szrnyetegnek elkpzelt tenger el Isten hatrt szabott. Rvontam trvnyemet hb. ’sbr a. m. hatromat trtem r. Ez a sajtos kifejezs a tengerpart szablytalan s meredek sziklit akarja rzkeltetni. – 12–15: Az els teremtsi nap ta szablyosan visszatr reggel nemcsak az id rendjt hatrozza meg, amelyben az ember l s munklkodik, hanem kpe annak a rendnek is, amelyet Isten az erklcsi vilgban fenntart. Mert mihelyt a nappali vilgossg feljn, a gonoszok lerzatnak, azaz sztriadnak, elrejtznek, vagy elfogjk ket. A fldet kitertett sznyegnek fogja fel, amelybe a hajnal belefogzik, hogy lerzza a gonoszokat. – 14: A pecst megvltoztatja az agyag, vagy a viasz alaktalan tmegt s hatrozott alakot ad neki. Az jszakt ilyen alaktalan massznak kpzeli, amelybl a vilgossg a leggynyrbb formknak vgtelen sort hozza el. – 14b: ellljon hb. jitjacceb a. m. sorakozzanak fel, ti. a fldi dolgok, mintegy ruhban, vagyis krvonalakkal s sznekkel elltva. – 15: v. 24:17 „a gonoszok vilgossga” – a sttsg.

Jb. 38,16–38. Jb nem ismeri az lettelen termszetet.

Az r folytatja krdseit Jbhoz: Amint az ember nem kpes „a reggelnek parancsolni s a hajnalnak helyt kijellni” (12), gy nem kpes a tenger mlysgnek titkait feltrni, a fld szlessgt ttekinteni, sem a csillagok tjt, sem az idjrs csodlatos jelensgeit irnytani. – 16–18: Az Isten teremtse a maga mlysgben s magassgban, szlessgben s hosszsgban az ember megismersnek hozzfrhetetlen, ezrt megtlni sem tudja azt. – 19–21: A vilgossg s sttsg antik felfogs szerint ellenttes erk, mindegyiknek meg van az Istentl kijellt lakhelye, ahova Isten szablyos vltakozsban visszaviszi, illetleg ahonnan ket elhozza. – 22–27: Isten rendelkezse alatt ll a h s a jges, a zpor s a villmls, rszint, mint hatalmas tmegben kszen tartott fegyverek az ellensgei ellen, rszint, mint az gondoskod szeretetnek jelei s szolgi. – 23: Ha Isten jgverssel sjtja a vetseket, mintegy hbort visel az emberek ellen, v. 37:12. Gondoljunk Jzs 9:11; Ez 13:13; zs 28:17; 30:30-ra, ahol Isten npnek ellensgei ellen hasznlta fel ezt a fegyvert. – 26–27: Hogy Isten mg lakatlan helyekre is ad est, az az egsz teremtett vilg irnt val nagyvonal gondoskodsnak jele. – 33: v. Gen 1:16. – 37–38: A fldnek es eltti llapott rja le. Ki tudja kiszmtani, hogy mennyi esfelhre van szksg, hogy a kiszradt, megrepedezett fld ismt mvelhetv, termv vljon? Mindezek a krdsek a teremt irnt val csodlkozst akarjk kivltani Jbbl.

Jb. XXXIX. RSZ - Jb. 39,1–33. Jb nem ismeri az l termszetet sem.

Az r az lettelen termszet jelensgeitl az l vilg fel fordtja Jb figyelmt: ismered-e a titkt az oroszlnnak, a hollnak, a kszli zergnek, a vadszamrnak, a blnynek, a buta, de flelmet nem ismer struccmadrnak, a ragadoz madaraknak? Az elz krdsek lnyege az volt: kpes vagy-e arra, amire Isten kpes? Itt: irnythatod-e, tanthatod-e ezeket az llatokat? 1: Vadszol-e prdt? ti. mint Isten az teremtjk, v. Zsolt 104:21. – 3: Ki szerez a hollnak eledelt? helyett jobb fordts: ki szerez szmra este eledelt? A holl emltse itt nincs helyn, v. 28–33. v. A hber creb = este s creb = holl kztt pontozs nlkli szvegben semmi klnbsg nincs. Ezek a vadllatok gyszlvn az ember tudta s gondoskodsa nlkl lnek, Isten tpllja ket, aki klykeik kihordst is knnyv teszi szmukra. – 8: A vadszamr pr’ klnbzik a hzi szamrtl ’tn (Num 22:23). A vers a kett kzti klnbsget rja le. – 12kk.: A blny rim lersa szemben az krrel cr. Mgha meg is lehetne a blnyt szeldteni, sosem lenne megbzhat. – 17: A szakasz szintn nem krdssel kezddik s gy ltszik szintn nincs a helyn (egy madr a blny s a strucc kztt). A vers egybknt is nagyon nehezen fordthat. – 22kk.: Nagyszer teremtmnye Istennek a paripa is (a lovat nem hasznltk munkra!), amely szintn fellmlja az embert. – 24: vermet snak helyett az eredeti szveg ’meq szava a. m. vlgy ll. Az tkzetekre a harckocsik vlgyekben szoktak felvonulni, v. 1Kir 20:28. – 29b: Vannak olyan fajtk hb. nc, amelyek lltlag kltzk.

Jb. 39,34–36. Az r els beszdnek vge.

A krdsek hossz sora s a termszet csodinak felvonultatsa utn az r ismt megszltja Jbot, hogy egy rvid krds formjban az egsz trgyals cljra figyelmeztesse. A 33. s 34. vers kztt egy kis sznet ttelezhet fel, amely alatt Jb a hallottak hatst tudatosthatja magban.

35a: Perel-e a Mindenhatval a feddz? Miutn az felhvta a figyelmt arra a mrhetetlen kzbevettetsre, amely kzte s Jb kztt van, ez nem valszn. – 35b: Aki Istent felelssgre vonja, az feleljen ezekre a krdsekre.

Jb. 39,37–38. Jb vlasza.

Jb kicsinysgnek teljes tudatban megvallja, hogy nem tud vlaszolni Isten krdseire, ezrt el kell nmulnia. A beszd egyik clja ezzel el van rve. Jb nknt alveti magt Istennek. Isten azonban mg mlyebbre hatol s a Jb ggjbl ered tvelygs ellen fordul.

Jb. XL. RSZ

Jb nemcsak perbe szllt Istennel, hanem az vilgkormnyzsnak igazsgossgt, klnsen a vele val bnsmd jogossgt is vitatta. Hogy az igazi bnbnatot ezen a tren is felkeltse benne s lelkben a teljes bizalmat helyrelltsa, Isten msodszor is megszltja t a viharbl. j krdst intz hozz s felszltja, hogy, ha mg mindig ksz Istent brlni vegye t a vilg kormnyzst s gyakorolja az Isten hatalmt, amellyel a gonoszokat igba hajtja s harckptelenn teszi. Amire ugyanis az ember nem kpes, azt ne akarja brlni. Ha Jb blcsebben tudn intzni a vilg folyst, mint Isten, akkor volna joga a brlatra is.

Jb. 40,1–9. Az r msodszor is megszltja Jbot.

Isten megjelense mg mindig nem tud tiszta vilgossgot s kegyelmet hozni, ezrt mgegyszer kell szlnia a vakmerhz.

2: v. 38:3. – 3: A 39:35. gondolatainak folytatsa s kiegsztse. Az n igazsgomat, amelyet a vilg kormnyzsban gyakorlok, fel akarod-e fggeszteni? A hb. tfr a. m. meghistod, hibavalv teszed. Tetteim helyessgt tagadod s azt akarod csinlni, amit te tartasz jnak. Vagyis: engem vdolsz igazsgtalansggal, hogy magadat igaznak tarthasd s a vilg eltt ne menj bns szmba. Itt ri el Jb drmja a legmagasabb cscsot: Jb bne ugyanis nem horizontlis skban keresend, hanem vertiklisan, azaz abban a vakmersgben, hogy teremtmny ltre teremtjvel szllt vitba. Mert a bn elssorban nem erklcsi hanem hitbeli, theologiai fogalom. – 4: Istennel egyenrang hatalomnak kpzeled magadat, v. 8:3; 21:4; 23:3. Ms szavakkal: Jb nmagt kpzelte Istennek s ez a bn. A kar a hatalom jelkpe, a mennydrg hang pedig a bri tevkenysg, v. 37:2–5. – Az 5kk.-ben felszltja Jbot: ha tnyleg azt hiszi, hogy Istennl igazsgosabban tud uralkodni, m tegyen ksrletet, ruhzza fel magt Isten fensgvel s erejvel s tletvel fkezze a vakmerket, bntesse a gonoszt, brhol tallhat. Majd akkor megltja, hogy a gonoszok boldogsgval kapcsolatos panasza milyen alaptalan volt. – 5: v. Zsolt 21:6; 104:1. – 6: v. Pld 5:16; Jb 21:30; zs 2:12. – 9: Megtartott tged a te jobb kezed, azaz jobb kezed segt neked, sajt erdbl vagy kpes magadon segteni. A hatalom az igazsgszolgltats szksges elfelttele.

Jb. 40,10–19. A behemt rszletes lersa.

Isten azzal akarja szemlltetni, hogy milyen nehz volna az embernek uralkodni a termszet vilgn, hogy Jb el lltja a legersebb s legflelmetesebb llatok kpt. Elszr a behemtra (vzil), a roppant nagy test s nagy erej llatra emlkeztet, amely a Nlusban lt s amelynek kzismerten vastag bre, szinte pnclul szolglt gy, hogy nem volt egyszer vadszzskmny. Jbot figyelmezteti Isten, ezt az llatot, amely az embernek flelmes ellensge, Isten teremtette ppgy, mint a krokodilust, a msik flelmes nlusi llatot. Neki van hatalma flttk.

Jb. XLI. RSZ - Jb. 41,1–34. A leviathn rszletes lersa.

A 40:9 versvel a beszd rezheten be van fejezve s a clnak, amelyet Isten el akart rni, teljesen megfelel. Jb az els beszd utn visszatrt az Istent megillet hdolat llapotba s a msodik beszd hatsra megbnja lzadozst is. Sokan teht a behemt s a leviathn (a vzil s a krokodil) lerst mr nem is tekintik a beszd szerves rsznek. Valjban azonban ezeknek is megvan a maguk rtelme az egsz sszefggsben. A szerz ezekben az llatokban ltta a legnagyobb s legellenllhatatlanabb ernek a megtesteslst, gyszlvn illusztrcijt s ezrt rja le ket ilyen rszletessggel, hogy Jbnak a sajt tehetetlensgt mg jobban szvbe vsse azzal az Istennel szemben, aki ezeket a szrnyetegeket is teremtette. Tovbb: mivel a msodik beszdben (40:5–9) a ggs lzadk megfkezsrl van sz, a leviathnnal kapcsolatos krdseket is Istennek a gonoszok irnti magatartsval lehet sszefggsbe hozni. Hiszen az a krds, hogy a gonoszok bntetlenl maradnak, klnsen gytrte Jbot. Teht: ha senki sem maradhat bntetlenl, aki a leviathnt megtmadni merszeli, azok sem maradnak bntets nlkl, akik ennek a rettenetes lnynek a teremtje ellen elvetemlten szembe mernek helyezkedni v. 41:10.

Jb. XLII. RSZ - Jb. 42,1–6. Jb teljes bnbnata.

A 40:5–9 alapjn nyilvnvalv lett, hogy Isten az hatalmval tartja fenn az igazsgossgot. A kett egymstl el nem vlaszthat s egyms nlkl el nem kpzelhet. Isten mindenhatsga teht az ethikai magatartsnak alapja s garancija. Jb vlaszt Isten mindenhatsgnak elismersvel kezdi, teht teljesen benne marad az Istentl szmra kijellt gondolkozs irnyban. Alzatosan kijelenti, hogy „nincs olyan terved, amely neked lehetetlen volna”. Az ember nem illetheti ktellyel Isten igazsgossgt s nem llthatja, hogy hatalmt az igazsgossg rovsra rvnyesti. (Jb eddig sem ktelkedett Isten mindenhatsgban, csak azt lltotta, hogy azt nknyesen hasznlja fel, v. 9:4–23 etc.)

3: Most, hogy Jb a nyert belts magaslatrl visszapillant korbbi viselkedsre s kijelentseire, mlysges szgyen s bnat fogja el. Amidn a lelkbe hatol isteni szavakra vlaszol, knny vltoztatssal a 38:2 szavait ismtli, amelyben t az r az isteni terv elhomlyostjnak nevezte s ehhez fzi vallomst. – 3b: megvallom helyett higgadti a. m. kimondtam, kijelentettem ll. Azaz: kijelentseket tettem anlkl, hogy rtettem volna. Csodadolgok ezek nkem, nifl ’t mimmenni, azaz tl csodlatosak szmomra. Az egsz rtelme: nyilatkozatokat tettem olyan dolgokrl, amelyek szmomra tl magasak voltak. – 4: a 38:3 s 40:2 szabad idzse. Ezzel a felszltssal szembenzve akarja vdekezsnek lehetetlensgt s titni vllalkozsnak vakmersgt megvallani. Az eddig csak hallomsbl, kzvetett ton nyert, tanult hit most egy sajt tapasztalatn nyugv hitnek adta t a helyt. Maga a theophnia megrendt tlse, az Istentl szemlyesen hallottak, az Isten dicssgnek vagyis az hatalmnak, blcsessgnek, gondviselsnek s igazsgnak re gyakorolt hatsa gy betlti, hogy most mr minden gg s ktely eltnt a szvbl: – 6: hibztatom magamat a visszahat nvms hberben nincs benne; ’m’asz, a. m. visszavonom.

Jb megtrse teht teljes. Szavai az Istennel megbklt ember boldogsgrl tanskodnak. Mg mieltt szenvedseinek mirtjre brmin vlaszt kapott volna (nem is fog kapni) s valsgos szenvedseitl megszabadult volna, istenflelmt (melyhez szakadatlanul ragaszkodott v. 17:1; 28:28) vgkppen bebizonytotta. Eltnik az az ellentmonds, amely a prolgus trelmes Jbja (1:21; 2:10) s a klti rsz zgold, lzad Jbja kztt fennllt. A Stn is megszgyenl amaz lltsval, hogy Jb kegyessge „nem ok nlkl val”. A mg mindig szenved, de mr Istennel teljesen megbklt Jb bebizonytotta, hogy igenis van nzetlen istenflelem s istenszeretet.

Jb. 42,7–17. Jb szabadulsa a nyomorsgbl s rgi boldogsgnak visszalltsa.

Miutn Jb Isten megjelense ltal felismerte bneit s azokat megbnta, felttlen megalzkodsa ltal pedig Isten igazsga is tkletes elgttelt nyert, immr nincs tbb akadlya annak, hogy Isten az tr szolgja irnt helyrelltsa kegyelmt is. A harcot megharcolta, teht megkaphatja gyzelmnek djt. Ami mg trtnni fog, az olyan termszetes egymsutnban pereg, hogy elmondsra az egyszer przai nyelv is megteszi. Jbot az r ismt elismeri szolgjnak, v. 1:8; 2:3. Haragjval a hrom bart ellen fordul, de Jb kzbenjrsra irntuk is megengeszteldik. Jb megszabadul betegsgtl, az elvesztettekrt bsges krptlsban rszesl s mg sokig lvezi llhatatossgnak gymlcseit.

7–9. Jb s bartai egytt Isten szne eltt. 7: igazn hb. neknh azaz helyeset, igazat. A bels szintesg hinyzott beszdeikbl, v. 6:25; 13:7; 21:27; 27:12. De ugyanakkor helytelent is lltottak. Jb viszont meggyzdse irnti hsge s mondanivaljnak bels trzse miatt is elismerst rdemel.

Magtl rtetd, hogy a bartoknak nem minden szava tekinthet helytelennek, illetleg Jb minden szava igazsgnak. A megllapts a bels belltottsgukra vonatkozik. Hogy nem beszltek igazn, az tulajdonttatik nekik bnl, noha Jb ldozata s knyrgse ltal trleszthet bnl. Az igazsgot megismerhettk volna, ha a klszn megrzse, a flelem s a hagyomnyos felfogs kitaposott tja nem szmtott volna elttk tbbet, mint Jb letnek nyilvnval tnyei.

8: csak az szemlyre tekintek, v. Gen 19:21. Jb knyrgse ksrje az ldozatot s akkor azt Isten Jb kedvrt elfogadja. Micsoda megalztats szmukra! v. 22:30. Jbnak itt alkalom adatik, hogy megjult kegyessgt a bntalmazirt mondott knyrgssel bizonytsa be. – 8b: Hogy rettenetest ne cselekedjem veletek. Rettenetes helyett az eredeti alapjn balgasg (neblh) fordtand. A helyes fordts: Hogy ne cselekedjem a bennetek lev balgasg szerint.

10–17. Isten megszabadtja s jbl megldja Jbot. – 10: Eltvoltja Isten Jbrl a csapst, szszerint: megfordtotta Jb fogsgt (sebut), azaz sorst. Miutn imdkozott, hberl behitpallel; be idi rtelemben ll, azaz pont akkor llt be a kedvez fordulat, amikor bartai irnt engesztelkenysget s nagylelksget tanstott s imdkozott. – Ktszeresen. A visszaads termszetesen fokrl fokra trtnt. – 11: A sorsfordulat els jelei a teljes gygyuls s azoknak ltogatsa, akiknek rszvtlensgt oly keservesen kellett felpanaszolnia, v. 12:5; 19:13–19. – 13: Gyermekeinek szma nem duplzdik meg. – 14: Lnyainak neve a ni szpsggel van kapcsolatban. A szpsgen, mint Isten jtetszsnek megnyilvnulsn az T-ban klnleges hangsly van, v. Gen 12:11; 24:16; 27:7; 29:17; Pld 31:25 stb. – 16–17: A teljes letboldogsghoz tartozik az is, hogy magas korban, virgz utdaitl krlvve, lettel jllakva tvozik a fldi letbl.

Ilyen dics a jutalma a szenvedsben gyzelmesen megprblt istenflelemnek!

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!