ZSOLTROK 73-89 HARMADIK KNYV 73 - 80
A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA HARMADIK KNYV (73–89)
Zsolt. LXXIII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt sokig tankltemnynek tartottk, mely a blcsessgirodalomhoz tartozik: a bnsk s az igazak sorsval foglalkozik. Azonban itt nem csupn tanok tallhatk, hanem egy ember lelki harcai s az azokra kapott isteni kijelents, teht olyan trtnet, mely Isten s ember kztt ment vgbe. Mindez istendicsrettel kezddik, s a hlanekhez tartoz fogadalommal vgzdik. Tudjuk, hogy a fogsg utni korban lt blcsek minden mfajban otthon voltak. Itt – kibvtve s elmlytve – a hlaneknek az elbeszl rsze ll elttnk, melyben a zsoltrr vallst tesz mind az tlt nyomorsgrl, mind az Istentl kapott feleletrl. – A zsoltr szvege j nhny helyen romlott. A szvegjavtsban ezttal alig segt a LXX. Ez olykor egszen mst fordt (pl. a 4. versben „testk kvr” helyett „er van ostorukban”), mskor szolgai mdon veszi t a meg nem rtett szveget (20. vers). A fordtsi nehzsgek ellenre „annak a forrsnak a mlyre tekinthetnk itt, amelybl mr az szvetsgben is az let vize rad”. (H. Schmidt)
Zsolt. 73,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. s 4b. pontja alatt.
Zsolt. 73,1b. vers.
A bevezets himnikus stlusban szl Istenrl, aki j a becsletes(ek)hez [„Izrelhez” (lejiszrl) helyett „a becsleteshez Isten” (lajsr l) olvasand. A zsoltr tbbi versben nincs sz Izrelrl. A mssalhangzkat ezzel nem vltoztatjuk meg; a gondolatprhuzam gy helyrell]. A „tiszta szvek” a gylekezet tagjai (Zsolt 24:4; Mt 5:8).
Zsolt. 73,2–9. vers.
A zsoltrr mr majdnem elbukott. Megingott az Isten jsgba vetett hite. Ksrtst jelentett szmra az, hogy a „bolondok” („megzavarodottak”; nem elmebetegek, hanem, mint a prhuzamos flsor vilgosan kifejezi, „bnsk”) jmdban, bkben lnek. Ez t iriggy, fltkenny tette (3. vers). Ltta, hogy nincsenek fjdalmaik, „nekik p” (lm tm – gy vlasztjuk el a „hallukig” – lemtm – szt) s kvr a testk (4. vers), s nem rik ket csapsok (5. vers). A 6. vers kpekben beszl: ggjket nyaklncknt hordjk, az erszak ruha gyannt bortja be ket. „Kvrsgbl”, kvr arcukbl tekintenek ki szemeik, de szvkben gonosz gondolatokat forgatnak (7. vers). A 8. vers els szavt Hieronymus nyomn szoktk „gnyoldnak” szval fordtani. Egy bet ptlsval szp ellenttet fejez ki a vers: „mlyre hatolnak (abban, hogy) gonoszsgot beszlnek; a magasbl beszlnek elnyomst” (vagy betcservel: „ferdesget, megtveszt dolgokat”). A „magasbl” szt egyes magyarzk gy rtik, hogy lenzssel, „fellrl lefel”. De tbbrl van sz itt: arrl, hogy gy beszlnek, mintha mennyei lnyek, istenek lennnek. A 9. vers mgtt mitikus szrnyeteg ll, amelynek egyik ajka az gig, msik ajka a fldig r, hogy Baalt elnyelje. A zsoltrr mr csak a bnsk Istent srt s embereknek rt beszdre gondol.
Zsolt. 73,10–12. vers.
A npnek tetszik a gazdagok ggs beszde, s „feljk fordul”: gy „szrcsli” beszdket, mint a vizet. Tetszik nekik az Istent gnyol beszd. Nem elmleti ateizmust hirdettek ezek az emberek, hanem azt, hogy Isten nem tudja azt, ami a fldn trtnik; nem trdik az emberekkel (Jb 21:15; Zsolt 10:4.11.13; 94:7; zs 29:15; Ez 8:12).
Zsolt. 73,13–16. vers.
A zsoltrr itt rszletesen elmondja, hogyan ingott meg a hite. Hibavalnak rezte, hogy igyekszik tisztn tartani a szvt, s „rtatlansgban mosni kezt”. A knani templomok bejratnl kt vzmedence volt, melyekben a hvek megmoshattk a kezket. A kzmoss az rtatlansg bizonytsa (Deut 21:6; Zsolt 24:4; 26:6; Mt 27:24). A zsoltrrt rtatlansga ellenre naponta csapsok rtk; „reggelenknt” fenytst kapott az rtl annak ellenre, hogy a „reggel” a szabaduls idejnek szmtott (Zsolt 46:6; 90:14; 143:8). Mr arra gondolt, hogy is a bnskhz hasonlan fog beszlni: kzjk ll. De visszarettent ettl a gondolattl: nem akart „fiaid nemzedkhez” htlenn lenni. Isten fiai Isten npt jelenti (Deut 14:1; Hs 11:1). A zsoltrr szmra drga a gylekezethez tartozs! (Nhny grg kzirat a 15. vers vgt gy fordtja: „me, megtagadtad fiaid nemzetsgt”; eszerint a zsoltrr ksrtse abban llt, hogy Istent htlensggel vdolta). A 16. vers szerint a zsoltrr hiba tprengett a slyos krds megoldsn.
Zsolt. 73,17–20. vers.
Vgl bement Isten szentlybe, s ott Istentl vlaszt kapott (lehet, hogy a pap szja ltal, mint 1Sm 1:17): megtudta, mi lesz a bnsk vge (Deut 32:29; zs 47:7). Hirtelen fog elmlni szerencsjk. „Bkjknek”, jmdjuknak (3. vers) nincs szilrd alapja: skos, csalka talajon llnak (18. vers; v. Mt 7:24–27). „Egy pillanat alatt” utolri ket a pusztuls (19. vers). Olyanok lesznek, mint az lom breds utn (zs 29:8). A 20. vers msodik felben a „vrosbl” sz beti „bredskor”-nak is olvashatk: bredskor megvetjk az lomban ltott dolgokat (tkp. kpeket, de itt nem az istenkpsg rtelmben, mint Gen 1:27-ben).
Zsolt. 73,21–22. vers.
A kapott kijelents fnyben a zsoltrr mlysges bnbnatot rez. Eltli nmagt azrt, mert kesersg volt a szvben. Ennek az volt az oka, hogy nem rtette Isten dolgait, blcs, igazsgos s jsgos uralkodst. Igen kemny szavakkal baromnak s llatnak nevezi magt a zsoltrr ezrt az rtetlensgrt. Klnsen is fj neki, hogy Istennel szemben viselkedett gy. A hit megingsa azzal a veszllyel jrt, hogy elveszti rtelmi kpessgeit (Dn 5:21).
Zsolt. 73,23–28. vers.
Ugyanaz a ktsz, amely a 22. vers vgn mg negatv rtelemben llt („veled”, ti. veled szemben, ellened), itt mr szp hitvallst fejez ki: „De n mindig veled vagyok”. Ez nem csupn emberi erfeszts eredmnye, hanem Isten ajndka: „megfogtad a jobb kezemet” gy, mint valami kirlyt (zs 42:6; 45:1). Az r kzen fogva vezeti t, vgl dicssg()be fogadja. Ez a sz az Isten ltal trtn elragadtats ismert szava (Gen 5:24; 2Kir 2:1kk.; Zsolt 49:16). A zsoltrr itt az Istennel val kzssgrl beszl. Ezt a kzssget a hall sem veheti el tlnk (Rm 8:35–39). Azt lltja a 25. vers, hogy a mennyben sincs senki s semmi, ami ezzel felrne (ti. a mennyei lnyek sem segthetnek, Jb 5:1; Zsolt 89:6–9; ld. Zsolt 16:1–4 magyarzatt), s a fldn sincs. A bnsk fldi gazdagsga eltrpl emellett. Kzben a hv embert szenvedsek is rhetik: elfogy, elmlik „teste s szve”. Ilyenkor nem fldi segtsgben kell bzni, hanem abban, hogy Isten „az osztlyrszem”. Ez eredetileg lvita hitvalls. A lvitk nem kaptak rszt az orszgbl: nekik az r a rszk (Num 18:21; Deut 10:9; Jzs 14:4; Zsolt 16:5; Ez 44:28). St a zsoltrr ezt magasabb rtelemben mondja el magrl. Neki nem gy „osztlyrsze” az r, hogy az r szolglatrt fldi javakat kap, hanem „rkre”.
A 27–28. versben az rtl val tvolsg s az r kzelsge ll egymssal szemben. Az r „elhallgattatja” azokat, akik parzna mdon eltvolodnak tle (a „parznasg” a htlensget fejezi ki, zs 1:21; Jer 3:1kk.; Ez 16:15kk.; 23:1kk.; Hs 2:4kk.); az „elhallgats” hallt, pusztulst jelent. Az Istenhez val kzeleds viszont a legnagyobb kivltsg (Zsolt 65:5; 119:169; Ez 44:15). A zsoltrr hlbl fogadalmat tesz arra, hogy tovbbra is az rnl keres oltalmat (perfectum confidentiae), s hirdetni fogja Isten tetteit.
Zsolt. LXXIV. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a babiloni fogsg idejn keletkezett nemzeti panaszneknek tartjuk, mint a Zsolt 44; 60; 80; 89; 108-t. A korbbi rsmagyarzk vlemnye az volt, hogy a Makkabeusok korban keletkezett ez a zsoltr, amikor IV. Antiochus Epiphanes meggyalzta a templomot (Kr. e. 187-ben). Errl szmolnak be az apokrifos Makkabeusok knyvei (1Makk 2:6; 4:38; 2Makk 5:16.21; 8:35). Arrl is olvasunk, amit a zsoltr 9. verse emlt, hogy ti. nincsenek prftk (1Makk 4:46; 9:27; 14:41). Azonban a zsoltrbl nem tnik ki, hogy az ellensg idegen vallst akar rerszakolni a npre, mint IV. Antiochus Epiphanes. viszont nem puszttotta el s nem perzselte fel a templomot, mint a babilniai hadsereg (2Kir 25:9kk.), amely elszr ki is fosztotta a templomot (2Kir 24:13kk.), majd fogsgba vitte a npet. Ez a zsoltr httere. gy ltszik, hogy a templom pusztulsa utn (Kr. e. 587) mr hossz id telt el: a 3. vers „rk” romokrl beszl.
Zsolt. 74,1a. Vers. - Ld. a bevezets 4b. s 26. pontjt.
Zsolt. 74,1b–3. vers.
A zsoltr a panasznekek jellemz „mirt” krdsvel kezddik (Zsolt 44:24; 80:13; zs 63:17). A sz szerinti „rkre elvetettl” kifejezst az j fordts Biblia is a „rgta elvetettl” kifejezssel adja vissza. Sok id telt mr el a babiloni fogsgban; haragszik az r az „legeljnek nyjra” (Zsolt 79:13; 95:7; 100:3). A bevezets knyrgst is tartalmaz; az r sajt gylekezetrl van sz, melyet az sidkben „teremtett” (Ex 15:16; Deut 32:6) s tulajdon npv tett (Deut 4:20; 9:26.29; 1Kir 8:51). Ez az egyiptomi szabadtsra vonatkozik. Innen „vltotta: ki” npt az r (Ex 6:6; 15:13; Zsolt 77:16; 106:10). Ehhez jrul Sion hegynek, mint az r lakhelynek a kivlasztsa. Ez Ntn jvendlsn alapul (2Sm 7:8–16; 1Kir 8:16), s a Deuteronomium egyik fontos gondolata (Deut 12:11; 16:2.6.11; 26:2). A 3. vers segtsgl hvja az Urat. Itt a hber szveg „emeld fel lpteidet” kifejezst a LXX „emeld fel kezeidet”-re vltoztatta. A hber szveg alapjn arra gondolhatunk, hogy az r a hegyek tetejn lpkedve siet npe segtsgre (Mik 1:3), hiszen az templomt rgta lerombolta az ellensg.
Zsolt. 74,4–8. vers.
Ezekben a versekben a panasz hangzik el. Ordtozott az ellensg azon a helyen, ahol szent csendnek kell uralkodnia (Zsolt 46:11; Hab 2:20; JSir 2:7). A maguk hadijelvnyeit lltottk fel, utna pedig gy viselkedtek, mint a favgk. Baltkkal fesztettk le az arany dszeket (2Kir 25:13–17), s kzben tnkretettk a szp faragvnyokat. Az arany zskmnyolsa utn az egsz templomot felgyjtottk. Ezzel „nevednek hajlkt gyalztk meg” (7. vers). Ez a gondolat arra val, hogy Istent beavatkozsra brja. A 8. vers az ellensg szndkt fejezi ki: „Igzzuk le ket egszen!” (A jnh igegyk qal imperfectum tbbes szm 1. szemly alakja.) Az r „hajlkainak” felgetse arra mutat, hogy Jsis kirly halla utn (Kr. e. 609) jbl sok kultuszhely lett az orszgban. Meghisult a deuteronomiumi reform egyik fontos vvmnya, a kultuszcentralizci.
Zsolt. 74,9–11. vers.
A panasz egyik oka: semmi jel sem mutat arra, hogy Isten kzbelp, s harcol nprt (v. Br 6:17.36–40; zs 7:11.14). Nincsenek gyzelmet jvendl prftk, mint hajdan (1Kir 22:11k.; JSir 2:9; Ez 7:26). A np panaszkodva krdezi: Meddig mg? (10. vers); mirt? (11. vers). Ismt azzal akarjk Istent beavatkozsra brni, hogy „a te nevedet gyalzza az ellensg”, Isten sajt gyrl van sz. A 11. vers krst tartalmaz: az r vegye el eddig „keblbe rejtett” jobbjt (a vers utols szavt nem „vgezz velk”-nek fordtjuk, hanem az „elrejt” ige passzv participiumnak), s mrjen csapst az ellensgre.
Zsolt. 74,12–17. vers.
Azok a „diadalmas tettek”, amelyeket hajdan vitt vghez az r, a teremtstrtnet esemnyei. A mitikus teremtstrtnet ll a httrben. Az si tengeri szrny a htfej Leviatn volt. Az kori keleti npek kultrjbl olyan kpek maradtak rnk, melyek a diadalmas istensget lndzsval a kezben brzoljk, amint a szrny egyik fejt a msik utn teszi rtalmatlann. Egyik tradci szerint a tengeri szrnyet a sajt letelembl, a vzbl kiveti a diadalmas r, s a pusztai vadak el dobja (Ez 29:5; 32:4). Nem a „puszta npnek” eledele lett a szrny, hiszen ez a harc az ember teremtse eltt trtnt. Ms, de j rtelmet ad, ha a mssalhangzkat srtetlenl hagyjuk, s mshol vlasztjuk szt: „a tenger cpinak”.
A gyztes harc utn (v. Jb 3:8; 26:12k.; Zsolt 89:10k.; 104:7–9; zs 51:9) a teremtett vilg rendjt llaptotta meg az r. Forrsokat „hastott”, hogy a hajdan ellensges vizek ezentl ntzzk a fldet (15. vers; Zsolt 46:5; 104:10kk.). Helyre tette a „vilgttestet” (azaz a Holdat s a Napot), hogy vilgtsanak jjel s nappal (Gen 1:16). Vgl mint mesterember (Deus faber) hatrokat (ti. hatrkveket) „lltott” (Deut 32:8; Pld 15:25), tovbb nyarat s telet „formlt” (ez a fazekas munkjt fejezi ki, Gen 2:7).
Zsolt. 74,18–23. vers.
A nemzeti panasznek utols rsze szabadtsrt mondott knyrgs. Ers antropomorfizmus a 18. vers els szava: „emlkezz!” Az ellensg „bolond” np (22. vers; Zsolt 14:1). Ez azt jelenti, hogy az rral nem trdnek. Az r beavatkozst srgeti az a gondolat, hogy az ellensg gyalzza az Urat, megveti az nevt (18. vers). A 19. vers elejn Isten irgalmrt knyrg a zsoltrr: „Ne add gerlicd lelkt (= lett) a vadllat(ok)nak”. kori keleti npek mvszetben olyan emberalak, vadllatfej dmon is tallhat, mely mancsai kzt galambot szorongat. Ezrt nincs szksg a LXX szvegjavtsra („gerlicd” helyett „magasztald”). A vers msodik fele megmagyarzza, kikrl van sz: „nyomorultjaid”-rl, azaz a gylekezet tagjairl. Ezekkel, ill. ezeknek az seivel szvetsget kttt az r. Ezrt nem nzheti el sokig, hogy az orszg „stt helyein”, zugaiban is erszak uralkodik. Nem folytatdhat a nincstelenek megalztatsa (21. vers), st el kell jnnie annak az idnek, amikor „a nyomorult s a szegny” dicsri az r nevt (21b. vers). A 22. vers arra kri az Urat, hogy brknt „keljen fel” (Zsolt 3:8; 7:7; 10:12; 12:6; 17:13). Sjtson le a „bolondokra” (18. vers), akik npt naprl napra gnyoljk. Ezek nemcsak npe ellensgei, hanem Isten tmadi is (23. vers), akiknek a harci zaja, ordtozsa (4. vers), „zgsa” a kosz vizeinek zgshoz hasonlt (Zsolt 65:8; 89:10; 93:3k.; zs 17:13). Ugyanaz az Isten, aki diadalmaskodott az si ellensg felett, a trtnelem Ura is, Aki szabadtst ad npnek.
Zsolt. LXXV. ZSOLTR
A zsoltr els pillantsra kzssgi hlaneknek ltszik. De mivel nincs sz benne az tlt nyomorsgrl, inkbb himnusznak tartjuk, melyben a gylekezet Istent mint a vilg brjt dicsri. Az tlet ideje mg nem jtt el – mondja isteni orkulum formjban a 3. s 4. vers. De mr szl az int prftai sz a „bolondoknak”, krkedknek (5–8. vers). Ezek a np krben lt bnsk, akik eltvolodtak Istentl. Az tlet rajza a nagy prftk igehirdetsre tmaszkodik (9. vers). A fogsg utni gylekezet l hite fejezdik ki ebben a zsoltrban.
Zsolt. 75,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 24., 2., 46., 1. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 75,2. vers.
A zsoltr bevezetse az istendicsret (himnusz) ritkbb formja. Ez nem felszlts Isten dicsretre, hanem megllaptsa, lersa annak, hogy a gylekezet magasztalja Istent. A msodik flsor „kzel van neved” kifejezse a LXX segtsgvel gy rtend: „s akik nevedet (segtsgl) hvjk”. Az r nevt istentiszteleten hvja segtsgl a gylekezet (Zsolt 79:6; 80:19; 99:6; 105:1; 116:4.13.17). A himnuszhoz hozztartozik Isten csodatetteinek az elbeszlse (Zsolt 9:2; 40:6; 71:17; 78:4.11.32; 105:2.5; 106:7.22).
Zsolt. 75,3–4. vers.
„Ha megllaptom a hatridt, n igazsgosan tlek”. Isten sajt szava ez, egyes szm 1. szemlyben hangz isteni orkulum. Az tlet idejnek megllaptsa egyedl Isten kezben van (Zsolt 102:14; Hab 2:3; Mt 24:36; ApCsel 1:7). Most mg inog a fld: a bnsk megingattk a fld „oszlopait”, az Isten ltal megszabott rendet. Isten azonban jra megszilrdtja ezeket az oszlopokat! E mgtt az kori keleti npek vilgkpe ll: a fld cenon szik, s hatalmas oszlopok tartjk, hogy ne inogjon (1Sm 2:8; Jb 9:6; 38:4.6; Zsolt 11:3; 24:2; 82:5). Isten, aki a vilgot teremtette, eljn tletet tartani a fldn (Zsolt 50:1–6; 96:13; 98:9).
Zsolt. 75,5–8. vers.
Az orkulum utn megokolt ints kvetkezik. Az 5–6. versben Isten inti (a pap vagy prfta szja ltal) a „bolondokat”, hogy ne viselkedjenek „bolond” mdra. Bolond az, aki Isten hatalmt nem veszi komolyan (Zsolt 5:6; 73:3). A prhuzamos flsor mr vilgosan megmondja, hogy bnskrl van sz, akik „felemeltk szarvukat”. A szarv az er jelkpe (Num 23:22; 24:8; 1Sm 2:1; Zsolt 18:3; 89:18.25; 92:11). A 6. vers a maguk erejben bz emberekre gondol, akik a „magassg ellen”, azaz Isten ellen „emeltk fel szarvukat”. A vers prhuzamos flsora a hber szvegben a nyakas, ggs beszdet tiltja. A hber „nyak” sz (defectiv helyesrssal) azonos a „kszikla” szval; ezt a LXX az „Isten” szval fordtja. Ezrt elfogadhat a LXX alapjn: „ne beszljetek ggsen Isten ellen!”. A gondolatprhuzam is tmogatja ezt a fordtst. Aki a sajt erejben bzik, Isten ellen lzad.
Az int sz utn megokols kvetkezik. A 7. vers szvege vitatott ugyan, rtelme mgis vilgos: semmifle irnybl nem jhet emberi segtsg („felmagasztaltats”). Egyetlen „br” az r. tudja, kit alz meg s kit magasztal fel (1Sm 2:3–10; Mt 23:12). Az elbizakodott, kevly bnsknek az Isten haragjnak a pohart kell kiinniuk, spedig a seprejig. Ez azt jelenti, hogy semmit sem kerlhetnek el abbl a bntetsbl, amit Isten mr rjuk (v. Zsolt 60:5). A harag poharrl ismtelten szltak a prftk (zs 51:17k.; Jer 25:15–29; 49:12; 51:39; Ez 23:31–34; Zak 12:2; ld. mg Jel 14:10; 17:4).
Zsolt. 75,10–11. vers.
A 10. vers az egyni hlanek egyik fontos alkotrsze, a fogadalomttel. Ennek tartalma, hogy a bajban lev ember a szabaduls utn hlaldozattal egybekttt istentiszteleten fogja magasztalni „Jkb Istent” (Zsolt 20:2; 24:6; 46:8.12; 76:7; 81:2.5; 84:9; 94:7). De ez a zsoltr kzssgi istendicsret, egyni nyomorsgrl s szabadulsrl nincs benne sz. Ezrt tveds lenne az egsz zsoltrt hlaneknek tartani. Arra sincs bizonytk, hogy itt az „n” a kzssg nevben beszl. Inkbb a ksi korra jellemz mfajkeveredsre kell gondolnunk. A 11. vers „n”-je viszont nem lehet egyszer gylekezeti tag. Csak kirly beszlhet gy: „sszetrm a bnsk sszes szarvt”. Mg inkbb gondolhatunk arra, hogy ennek a versnek ppen gy Isten az alanya, mint a 3–4. versnek. Egyedl trheti meg a bnsk hatalmt (Zsolt 101:3–8), s egyedl az kegyelmbl „emeltetik fel az igazak szarva”.
Zsolt. LXXVI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a korbbi rsmagyarzk Jeruzslem csodlatos szabadulsval hoztk kapcsolatba. Kr. e. 701-ben Szanherib asszr kirly elfoglalta Jda egsz terlett, de Jeruzslemet nem foglalta el, hanem vratlanul visszatrt hazjba (2Kir 18–19. rsz). Tmogatja ezt a felfogst a LXX, mely a cmfeliratban tbbletknt az „Asszrira” szt is tartalmazza. Azonban az jabb kutatsok alapjn vilgoss vlt, hogy nem lehet ezt a zsoltrt ennek a trtnelmi esemnynek alapjn magyarzni. Egyrszt az si mitikus teremtstrtnet ll a zsoltr htterben, msrszt s fkppen Jeruzslem kivlasztsnak a gondolata. E mgtt viszont Dvid kivlasztsnak gondolata ll (Ntn jvendlse, 2Sm 7:8–16), valamint az r hborinak a gondolatkre. ppen az figyelhet meg a zsoltrban, hogy a genuin izreli tradcik mr diadalmaskodtak a knani mtoszok felett. A 76. zsoltrt a Sion-nekek kzt tartjuk szmon. Ilyenek mg Zsolt 46; 48. Mfaja: eszkhatologikus himnusz, amely az egsz vilgot megtl Istent dicsti. A himnusz ritkbban elfordul formai elemeivel tallkozunk itt: az Isten dicsretre felszlt imperativusok helyett az istendicsret lersa (2k. vers), valamint a kvnsgot kifejez iussivusok (magasztaljon… nnepeljen… hozzanak ajndkot; 11k. vers). A keletkezsi kor a babiloni fogsg eltti id lehet.
Zsolt. 76,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 2., 4b., 1. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 76,2–3. vers.
Azrt „ismeretes” Isten Jdban, mert kijelentette nmagt, kijelentette nevt. A 3. vers rgies kifejezsekkel az r „strrl” beszl (Zsolt 27:5), amely „Slemben” van. Slam Jeruzslem neve (Gen 14:18). Ez a nv a hberl tud olvast a „bke” (slm) szra emlkezteti (Zsid 7:1–3). Jeruzslem akkor lett az r lakhelye, amikor Dvid odavitte a szvetsgldjt, s amikor Salamon megpttette a templomot (2Sm 6; 1Kir 8:12k.; Zsolt 13:13k.).
Zsolt. 76,4–8. vers.
Itt nem valami trtnelmi esemnyrl van sz, hanem a knani teremts-mtosz ll a httrben. A 4. vers „az j lngjairl”, a nyilakrl beszl gy, hogy a „lng” (resef) sz azonos Resef knani istensgnek, „a nyl urnak” a nevvel. A nphit szerint okozza a pestist (Zsolt 38:3; 91:5k.). De az r „ott”, ti. Jeruzslemben, sszetri az jat, pajzsot, kardot s „hbort”, azaz a harci eszkzket (Zsolt 46:10; 48:6k.; zs 9:4; 29:1–8; Jer 49:35; Ez 29:9k.; Hs 2:20). Ez sajtos jeruzslemi tradci, amely a vilg sszes npeinek Jeruzslem ellen indtott hborjrl s az r csodlatos szabadtsrl szl. Az 5. vers „a zskmny hegyeit” emlti. A megrtsben segt a LXX, mely rk (azaz: „si”) hegyekrl beszl. Taln eredetileg az ’ad sz llhatott a hber szvegben, amely „rkkvalsgot” s „zskmnyt” jelent. – A 6–7. vers mgtt az egyiptomi szabadts nagy csodja llhat. A harci kocsikkal felszerelt bszke hadsereg „zskmnny vlt”, lomba szenderlt. A harcosok „nem talltk a kezket”, nem is kerlt sor a harcra. Mindez „Jkb Istennek dorglsa” kvetkeztben trtnt. A teremts-mtoszokban a diadalmas istensg dorglsa, szjnak lehelete dnti el a harcot. Eredetileg az si ellensgnek, a kosz radatainak a visszaszortsrl volt sz (Zsolt 18:16; 104:7; zs 17:13; 50:2). A zsoltr azonban mr nem tengerrl beszl, hanem ggs fldi nagyhatalmakrl. De diadalmaskodik felettk „Jkb Istene” (Zsolt 20:2; 24:6; 46:8.12), a „flelmetes” Isten (7.13. vers; gy olvasand a sz az 5. vers elejn s a 12. vers vgn is). si nzet szerint Jeruzslem bevehetetlen (2Sm 5:6; Zsolt 46:6kk.; 48:5–9; zs 24:21–23; 26:1; 29:5–8). Ha Isten tletre megjelenik, nem „llhatnak meg” haragja eltt a bnsk (Zsolt 1:5).
Zsolt. 76,9–10. vers. - Isten a menny s a fld Ura. Br „stra” a Sionon van, s itt lakozik az „neve”, igazi lakhelye a mennyben van. Itt van az „palotja” (Zsolt 104:3; ld. mg Deut 4:39; 26:15; 1Kir 8:30; Zsolt 2:4). Ha a mennybl hirdet tletet, ez az tlet univerzlis. A br „felkel” az tlet kimondsra. Ez a flelmes cselekedet vigasztalst jelent a „fld alzatosainak”: k segtsget, szabadulst kapnak. Az tlet Isten s a hvek ellensgeit sjtja.
Zsolt. 76,11–13. vers. - A 11. vers minden erszakos szvegjavts nlkl, msfle pontozssal (= ms magnhangzkkal) gy olvashat: „Bizony, tged magasztal Edm haragja; Hamt maradka tged nnepel.” Az „nnepel” sz a LXX alapjn fogadhat el a hber szveg „felvez” szava helyett. Edm s Hamt a dvidi birodalomhoz tartoztak (2Sm 8). Egyik a birodalom szaki rszn van, msik a dli rszn. A hber gondolkodsi md szereti a teljessget gy kifejezni, hogy valaminek a kt szls pontjt nevezi meg, pl. g s fld, napkelettl napnyugatig, kicsitl nagyig stb. Ha a messze szakon s messze dlen lev ellensges orszgokat nevezi meg, ez azt jelenti, hogy valamennyi hajdan ellensges orszg hdolni fog az r eltt. Ezrt a 11. vers arra szltja fel a npeket, hogy teljestsk fogadalmaikat s drga ajndkokkal hdoljanak az r eltt (Zsolt 68:30; zs 18:7; 19:24k.; 60:1–15; Zak 8:20kk.). Az r ui. csak a „fld alzatosainak” szabadtja (10. vers); a bszke fldi mltsgok s kirlyok „lelkt” azonban megalzza.
Zsolt. LXXVII. ZSOLTR
Ez a zsoltr az n. trtnelmi zsoltrok kz tartozik. Ilyenek mg Zsolt 68; 78; 105–107; 136. Kt rszbl ll. A 2–11. vers formai tekintetben egyni panasznek. Tartalmi szempontbl azonban nem az egyn panasza tallhat benne, hanem a np. A 12–21. vers himnusz, amely Isten „hajdani csodit” emlegeti. spedig sszefondik a teremts a „megvltssal”, az egyiptomi szabadtssal. – A np azrt panaszkodott, hogy eltasztotta az r (8.11. vers; zs 40:27; 49:14). A fogsg nvtelen prftja, a „msodik” zsais erre a panaszra himnuszokkal felelt abban a hitben, hogy Isten, Aki a vilgot teremtette s npt Egyiptombl „megvltotta”, most is szabadtst fog adni. – A zsoltron a babiloni himnuszok hatsa is lthat. Ezekhez tartozik a krs is, szemben az igazi izreli himnuszokkal, amelyek csak istendicsretet tartalmaznak. – A zsoltr szereztetsi ideje a babiloni fogsg els fele. A szveg itt-ott kisebb javtsra szorul.
Zsolt. 77,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4e., 4b., 2. s 7. pontja alatt.
Zsolt. 77,2–5. vers. - Az egyni panasznek bevezetsben a zsoltrr „hangosan kilt” az rhoz (2. vers). A „hang” sz itt ktszer is elfordul. A hangos imdsg buzgsgot fejez ki; a hang nlkli imdsg szokatlan volt (1Sm 1:13). A zsoltrr Isten fel nyjtja kezt, t „keresi”. Nem nyjthatja kezt a templom fel (Zsolt 28:2), mert a templom elpusztult (Zsolt 143:6). Azonban br kimerl az imdkozsban, nem tall vigasztalst (Gen 37:35; Zsolt 6:7; Jer 31:15).
A 4–5. versben a zsoltrr elbeszli, hogy lmatlan jszakkon, amikor Isten „tartja” (ti. nyitva) a szemhjt, nmn tpreng s gytrdik (Zsolt 6:7; 30:6). Vvdsban az az egyetlen gretes mozzanat, hogy kzben Istenre „emlkezik”.
Zsolt. 77,6–11. vers. - A 7. vers els szava a 6. vershez tartozik: „a hajdani esztendkre gondolok”. Az utna kvetkez „nekeim” (tkp. „pengetsem”) sz a LXX alapjn javthat: „tndtem”. A tprengs trgya: mi az oka annak, hogy ellentt van Isten hajdani tettei s a np mostani sorsa kztt? Taln „elvetette” npt az r? (Zsolt 44:10.24; 60:3.12; 74:1). Taln nem „folytatja” jindulatt, rkre vget rt hsge, nemzedkek hossz sornak szl grete? „Elfelejtette” kegyelmt, haragjban „elzrta” irgalmt? A 11. vers fordtsa nehz. A vers els felben egyik grg varins nyomn „betegsgemet” szoktak fordtani.
Az jabb sztrak javaslata szerinti fordts: „Mr azt gondoltam: meggyenglt az! Megvltozott a Felsges jobbja!” A zsoltrr teht mr-mr ktelkedni kezdett az r hatalmban. gy gondolta, hogy Isten nem tudta megvdeni npt a babiloni seregektl, s nem tud szabadulst adni a fogsgbl. Ezek a gondolatok nem csupn a zsoltrr gondolatai, hanem a np panasza (Zsolt 44:24k.; 80:5–7; zs 40:27; 64:6). A 8–11. versben n. „Isten elleni panasz” hangzik el. A klti krdsek azonban mr utalnak a vlaszra: Nem! Lehetetlen, hogy gy legyen!
Zsolt. 77,12–16. s 21. vers. - A zsoltrnak ez a rsze himnusz: dicsti Isten hajdani csodlatos tetteit. Himnikus stlust mutat a 14. versben lev klti krds is: „Ki olyan nagy Isten, mint a mi Istennk?” A 14. vers eleje szerint Isten tja „szentsgben” van, azaz egszen ms, mint az ember tja (zs 55:6k.). Az ember magtl nem is rten meg Isten csodlatos tetteit. Ezrt Isten „tudtra adja hatalmt a npeknek” (15. vers). Ez a gondolat megegyezik a babiloni fogsg els felben munklkod nagy prftnak, Ezkielnek a tantsval: Izrelnek s a npeknek meg kell tudniuk, hogy „n vagyok az r” (Ez 6:10.13; 36:23.36; 37:28). – Az r legcsodlatosabb tette a „megvlts”, az egyiptomi szabadts volt. Ekkor tette npv „Jkbot s Jzsefet” (16. vers), ami itt az egsz Izrelt jelenti. Ide tartozik a 21. vers is, amely mr a pusztai vndorlsrl szl. A pusztban Isten gy vezrelte npt, mint valami nyjat (Zsolt 74:1; 78:52.70; 95:7). Mzest s ront a pusztai vndorls vezetiknt egytt emlti (1Sm 12:6k.).
Zsolt. 77,17–20. vers. - Ezekben a versekben az rnak mint teremtnek s megvltnak a hatalma fejezdik ki. A zsoltrr egyszerre beszl a teremtsrl s a megvltsrl. Isten megjelensnek (epifnia) hatsra megremegett a tenger, megrendltek a mly vizek (Zsolt 114:3.5; Hab 3:10). Az r megjelenst zivatar, mennydrgs s villmls ksrte. A villmok az r „nyilai” (Zsolt 18:8–16; 29:3–9; 144:6). A 19. vers az r (kocsijnak) kerekeirl szl, amelyek dbrgve robogtak vgig az gboltozaton (Ez 3:13). Kzben cikztak a villmok, s remegett a fld (Zsolt 50:3; 68:6k..34; 97:2–5; Mik 1:3k.; Nh 1:3–6). Az r gy vonult t a tengeren, hogy „lbnyomai” nem maradtak, „tja” nem volt felismerhet. Ez is a csodk kz tartozik (Pld 30:19). Az ember nem rti, nem tudja megmagyarzni Isten csods tetteit. Legfeljebb dicsrni tudja Istent.
A zsoltrr szmra egybeesik a teremtstrtnet (az si ellensg legyzse) az egyiptomi szabadtssal. A felhkn nyargal, zivatart tmaszt, villmokat szr, majd termkeny esket raszt Baal helyre azonban az r lp, Aki a termszet Ura – s npnek ers Megvltja.
Zsolt. LXXVIII. ZSOLTR
Ez a zsoltr az n. trtnelmi zsoltrok kz tartozik. Ilyenek mg: Zsolt 68; 77; 105–107; 136. Ennl a zsoltrnl csak a Zsolt 119 hosszabb.
A ketts bevezets utn (1b–11. vers) a zsoltr az egyiptomi szabadtstl Dvid s Jeruzslem kivlasztsig tekinti t Isten npe trtnett. Szemllete megegyezik a deuteronomista trtneti m szemlletvel: Izrel htlen s hltlan volt, ismtelten megszegte a szvetsget. A zsoltrr mdszere ersen emlkeztet Ezkielre, aki knyvnek 20. fejezetben minden eldjnl radiklisabban rajzolja meg npe bnt. Eszerint a np bne nem akkor kezddtt, amikor a knani npekkel tallkozott (a honfoglals utn), hanem mr az egyiptomi szabadtstl kezdve megvolt, s nemzedkrl nemzedkre folytatdott. Megegyezik a zsoltr szemllete Ezkiel remnysgvel is, aki „Dvidot” vrta (Ez 34:23k.; 37:24–28). Ez a Dvid a Dvid hzbl szrmaz j kirly. A babiloni fogsgbl hazatrt np szvben mg lt ez a remnysg, de Jjkin kirly unokja, Zerubbbel nem kerlt trnra (Hag 2:20–23; Zak 4:9–14; 6:12k.). A zsoltr keletkezsi kora a babiloni fogsg els fele.
Zsolt. 78,1a. Vers. - Ld. a bevezets 26. s 4b. pontja alatt.
Zsolt. 78,1b–11. Vers. - A zsoltr ketts bevezetssel kezddik. Az els bevezets (2b–4. vers) a blcsessgirodalom ismertetjeleit hordozza. Idetartozik a figyelem felkeltse, a hvogat sz (Pld 1:6k..20kk.; 7:1kk.; 8:1–11). A npet szltja meg (Zsolt 50:7); valamennyi npet (Zsolt 49:2–5; ld. mg Mt 13:35). Idetartoz fogalmak: tants, pldzat s rejtly (1b.2. vers). A „tants” (tr) itt aprl fira szll hagyomnyt jelent (Ex 10:2; 12:28k.; 13:14k.; Deut 4:9; 6:7.20kk.). A 4. vers vge himnikus: az apk az r „dicsretre mlt tetteit, hatalmt s csodit” beszlik el a fiaknak.
A msodik bevezets (5–11. vers) elmondja, hogy mi volt az r clja azokkal a „csodlatos tettekkel” (4b. vers), melyekkel megszabadtotta npt Egyiptombl. intelmet, trvnyt (5. vers) s parancsolatot (5b.7c. vers) adott npnek, s szvetsget kttt vele (10. vers). Azt akarta, hogy npe mindezt tartsa meg, s adja tovbb a kvetkez nemzedknek (5b.6b. vers), st hogy ez a np „Istenbe vesse remnysgt” (7a. vers). Azonban az „atyk” nemzedkei dacosak s lzadk voltak (8a. vers). Nem volt llhatatos (ms bibliai kziratok szerint: „rtelmes”) a szvk, s nem volt h a lelkk Istenhez (6b. vers). Itt a deuteronomista trtneti mbl ismert bnbnat szlal meg (ld. mg Deut 32:5; Zak 1:4). A 8. versben a papok s lvitk int hang prdikcija ismerhet fel: Ti ne legyetek olyanok, mint atyitok! Az engedetlensg elrettent pldjaknt a 9–11. vers az szaki orszgrszt, Izrel-Efraimot emlti. De nem Jerobom bnrl, az aranyborj imdsrl szl (1Kir 12:28kk.), hanem csak az orszg buksrl. Br hres jszaik voltak, azok „meghtrltak a harc napjn” (9. vers). Az r, Aki hajdan nprt harcolt (Ex 15:1–10; 17:16; Br 5:20–23; 6:16), veresggel sjtotta „Efraimot”. Samria Kr. e. 722-ben elesett. Ennek oka a 10–11. vers szerint a szvetsg megszegse, Isten trvnynek meg nem tartsa („vonakodtak trvnye szerint jrni”) s az cselekedeteinek „elfelejtse”. A „vonakodtak” ige is mutatja, hogy ez a felejts bns elhanyagolst, engedetlensget jelent.
Zsolt. 78,12–16. vers. - Az egyiptomi szabadts alkalmval sok csodt tett az r. A 12. versben olvashat Cnt Num 13:22; zs 19:11.13; 30:4 emlti. Azonban ez a vros a szabaduls trtnetben, az Exodusban nem fordul el. A tenger kettvgsrl (Ex 14:16), a gtknt ll vizekrl Ex 15:8; Zsolt 114:3 beszl. Az r Ex 13:21; Zsolt 105:39 szerint nappal felhoszlopban, jjel pedig tzoszlopban vezette npt. A ksziklbl fakasztott vz trtnete Ex 17:1–7-ben, Num 20:1–13-ban s Zsolt 105:41-ben olvashat. A zsoltr itt nemcsak az exodus csodira emlkezik, hanem az kori keleti npek mtoszaibl ismert harcra, a kosz-szrny legyzsre is: ezt „hastotta kett” Isten a teremtskor, ez volt a „nagy mlyvz” (15. vers), melynek „folyamai” kiradtak a ksziklbl (16. vers). Teremtstrtnet s exodus sszetartozik (ld. mg zs 41:18k.; 44:3; 63:11–13).
Zsolt. 78,17–31. vers. - A np hltlansggal felelt az r csodlatos tetteire: „prbra tette”, ksrtette az Urat (Ex 17:2; Zsolt 95:9; 106:14; 1Kor 10:9; Zsid 3:9). Istennek joga van prbra tenni az embert (Gen 22:1; Mt 4:1kk.), de az embernek nem szabad „megksrteni” Istent (Deut 6:16; Mt 4:7). A ksrts a 23. zsoltr szavainak gnyos idzsvel fejezdik ki: tud-e Isten „asztalt terteni” a pusztban? (Zsolt 23:5). A 18. vers vgn lev „lelkk” sz itt kvnsgot jelent (Zsolt 33:19; 35:25). A np Ex 16:3; Num 11:4kk.; 21:5 szerint hst kvnt. Az r ezrt megharagudott npre, s tzet bocstott tborukra (Num 11:1–3). A zsoltrr a np kvnsga mgtt, az „istenksrts” bne mgtt az s-bnt: a hitetlensget ltja: „nem hittek Istennek” (22. vers; v. zs 7:9), s nem bztak segtsgben (zs 30:15).
Br a np megsrtette Istent hitetlensgvel s bizalmatlansgval, mgis teljestette npe kvnsgt. Mint az g s fld teremtje „parancsolt a fellegeknek odafent, s megnyitotta az g ajtit” (23. vers). gy hullatta rjuk „az gbl” a mannt, mint az est; „mennyei kenyeret”, „angyalok kenyert” ehettk (Zsolt 105:40; Jn 6:31; a „hatalmasok” szt „angyalok” szval adja vissza a LXX; ld. mg 1Kor 10:3). A mennyei kenyr: a manna, ers klti tlzssal. Hiszen a manna ma is elfordul jelensg: pajzstetvek tmege szv nedvet a tamarix mannifera-fbl. A nedvessg egy rsze a fldre csordul, s ott a hvs hajnalon megdermed. Majd ers szelet tmasztott az r, s ez a hossz replstl elfradt frjeket hozott (Ex 16:13kk.; Num 11:31kk.). Ezeket kzzel is meg lehetett fogni. Mohn nekifogtak az evsnek (29. vers), de az r haragja halllal bntette npe legrtkesebb tagjait, az ifjakat (Num 11:33k.).
Ebben az igeszakaszban a zsoltrr nem kveti pontosan az esemnyek sorrendjt. Az Exodusban elszr a mannrl van sz, azutn a frjekrl, vgl a ksziklbl fakasztott vzrl (Ex 16., 17. rsz). A zsoltr viszont elszr a sziklbl fakasztott vzrl beszl (15k. vers), majd az r megksrtsrl (17–20. vers) s haragjrl (21k. vers), s csak azutn a mannrl s a frjekrl (23–29. vers). Az r haragjrl ismtelten olvasunk a 30k. versben.
Zsolt. 78,32–39. vers. - Isten igazsgos haragja s bntetse nem rte el cljt. A np nem jutott hitre (Num 14:11). Ezrt az a nemzedk nem mehetett be az gret fldjre: napjai „hibavalsgban”, esztendei „rmletben” (hallflelemben) teltek el (Num 14:22k.). A kvetkez versekben jellegzetes deuteronomiumi-deuteronomista gondolatok olvashatk (34–37. vers). A Brk knyvbl ismert trtnelemszemllet ez: a np vtkezik, az r csapst bocst a npre, a np megtr, az r szabadtst ad; azutn kezddik az egsz ellrl (Br 2:11kk.). Ennl tovbb is megy a 38k. vers: kimondja, hogy mr a megtrs sem volt igazi. A np csak szjval hitegette Istent, nyelvvel hazudott Neki (v. zs 29:13; Jer 12:2). A 37. vers megismtli a 8. vers deuteronomiumi ihlets szavait.
Az r a np slyos bnre, a szvekben lev hitetlensgre nemcsak bntetssel vlaszolt. irgalmas: „elfedezi”, megbocstja a bnt (Ex 33:19; 34:6; Num 14:18; Zsolt 103:8–10). A megbocsts kzzel foghat eredmnye az, hogy az r „nem pusztt el”: „megsokastja haragja visszavonst, s nem breszti fel egsz indulatt”. Isten kegyelme nagyobb Isten haragjnl (Zsolt 30:6; zs 54:7k.). Isten megknyrl az emberen, aki ertlen s haland: csak „test” (Zsolt 62:10; 89:48k.; 90:3–6.9; 103:13–16; zs 40:6–8).
Zsolt. 78,40–53. vers. - A pusztai nemzedk gyakori lzadozsrl szl a Num 14:22. Ezzel fjdalmat okoztak Istennek, Izrel Szentjnek, akit jra meg jra megksrtettek (41. vers). „Nem emlkeztek kezre”, azaz hatalmra, mellyel „kivltotta”, kiszabadtotta ket Egyiptombl. A kvetkez versekben az egyiptomi csapsok trtnett trgyalja a zsoltrr. Cn mezeje az exodus-tradciban nem szerepel (ld. a 12. vers magyarzatnl). A vizek vrr vltoztatsrl (els csaps) Ex 7:14–21-ben olvasunk; Ex 7:24 szerint nem tudtak inni a Nlus vizbl. – A bglykrl Ex 8:16–28-ban (negyedik csaps) van sz, bkkrl (msodik csaps) Ex 7:26–8,11-ben. A sskajrs (nyolcadik csaps) Ex 10:1–20-ban tallhat. A jges (hetedik csaps) Ex 9:13–35 szerint nagy krt okozott Egyiptomban; a zsoltr 47. verse szerint a szlt jgesvel „gyilkolta meg” az r, a fgefkat faggyal (vagy „drrel”; a LXX s a latin fordts gy adja vissza a „vzradattal” szt). Kln szl a 48. vers a (mezn maradt) llatok pusztulsrl. A vers ktflekppen fordthat: a) kiszolgltatta llataikat a jgesnek, jszgukat a tznek (ti. a villmoknak, Ex 9:23k.); b) kiszolgltatta llataikat a pestisnek (az 50. vers s egyes kziratok alapjn), jszgukat a raglynak. Ebben az esetben a dgvszre kell gondolnunk (tdik csaps) Ex 9:1–7.15. Meggondoland, hogy a versben szerepl „ragly” sz (Resef) a knani pestis-istensg neve. Egybknt kzvetlenl a dgvsz utn (hatodik csapsknt) hlyagos feklyrl is van sz Ex 9:8kk.-ben. Mindezek a csapsok betegsget okoz „gonosz angyaloktl” szrmaztak, akiket az r kldtt, hogy vgrehajtsk „haragjnak izzst”, dht s hborgst (49. vers). Pestist okoz angyalrl olvasunk 2Kir 19:35-ben is. Amikor az r „szabad utat nyitott haragjnak”, akkor mr nemcsak a jszg, a vagyon pusztult el, hanem az let is: nem kmlte meg ket a halltl (50. vers). Meglte Egyiptomban az elsszltteket, „a frfier legjavt” (Gen 49:3; Deut 21:17). Ez volt a tizedik csaps (Ex 12:29k.). Hm Egyiptom egyik neve (Gen 10:6; Zsolt 105:23.27; 106:22). – Az 52–53. vers elszr arrl szl, hogy Isten psztorknt vezette npt a pusztban, ti. a Vrs-tengerig (Ex 13:17k..21), utna azonban a npt ldz egyiptomi sereget „elbortotta a tenger” (Ex 14:28; 15:10).
Ez az igeszakasz nem illik bele a zsoltr gondolatmenetbe. Az itt trgyalt csapsok nem a pusztban trtntek, mint a 40. vers mondja, hanem mg Egyiptomban. Ezekkel nem „ksrtettk s srtettk” Istent (41. vers), hanem ezeket Isten vitte vghez npe szabadtsra (nem pedig bntetsre). Az elz igeszakaszban mr a pusztai vndorlsrl volt sz. Ennek egyenes folytatsa a honfoglals (54–55. vers). A kzbekeldtt 40–53. verset ksbbi kiegsztsnek tartjuk.
Zsolt. 78,54–55. vers. - Ezekben a versekben az exodus-trtnet clhoz r: megtrtnik a honfoglals. Egyttal a zsoltr f mondanivalja, a Sion-tradci is megszlal. Az egyiptomi szabadts clja ui. nem csupn a honfoglals volt, hanem az istentisztelet is, spedig kezdettl fogva (Ex 3:18; 5:1–5.8; 7:16.26; 8:4.16.22–24; 9:1.13; 10:3.26). Az gret fldjn a „hegy”, a Sion-hegy az istentisztelet helye (Ex 15:17k.); ezt Isten a sajt „jobbjval teremtette”. Ezrt az egsz orszg terlete szent (54. vers). A knani npeket az r „zte ki” npe ell (Ex 23:28–31; Deut 33:27; Jzs 24:18; Br 6:9). Az r parancsa szerint a trzsek szent sorsvetssel osztottk fel maguk kztt az orszg terlett (Jzs 13:6k.; 15:1; 16:1; 17:1; 18:10kk.; 19:51).
Zsolt. 78,56–64. vers. - Az r nagy ajndkaira megint „istenksrtssel”, lzadssal, Istentl elprtol htlensggel felelt a np. Olyan lett ez a np, mint a harcos kezben a „csal j”, amely a harc idejn hasznlhatatlann vlik. A knani npektl tvettk a magaslatokon foly kultuszt, az idegen istenek tisztelett. A kirlyok korban ez volt a np tipikus bne (1Kir 11:7; 12:32; 14:23; 2Kir 23:13.19). Ezrt az r megharagudott, s „elvette” sili szentlyt (1Sm 4–6. rsz). Pedig itt az r „stra” volt (1Sm 2:22), melyben az r „emberek kzt” lakott (az „’dm” sz itt nem a Hs 6:7-ben emltett Adam; ott ui. nem volt szently.) A filiszteusok Kr. e. 1050 tjn leromboltk a szentlyt (a romokat Jeremis is ltta, Jer 7:12kk.), s zskmnyul ejtettk az r szvetsgldjt. A sili szently pusztulsa alkalmat ad a zsoltrrnak arra, hogy a babiloni fogsgrl is elmondja panaszt. A 61. vers mr emlti a „fogsg” szt. Fogsgba kerlt az r „ereje s kessge”. J segtsget ad a szr fordts: „npe s kessge”. Az r kessge nem a szvetsglda, hanem Izrel (zs 46:13; 61:9). (Izrel ereje s kessge pedig az r, Zsolt 89:18.) Isten npe kerlt fogsgba! A 62. vers a nprl, mint Isten „rksgrl” szl. Ez jellegzetes deuteronomiumi gondolat (Deut 4:20; 9:26.29; 32:6k.; 1Sm 26:19). Meggondoland mg, hogy a sili szently papjairt, lirt s klnsen kt firt nem reztek akkora gyszt, amekkort a 64. vers kifejez. Ez sokkal inkbb JSir 1:4–6.18k.; 2:20–22; 5:11–14-re emlkeztet. Ahogyan a zsoltrr az egyiptomi szabadtst a (mitikus) teremtstrtnet segtsgvel rajzolja meg (12–16. vers), gy most Jeruzslem pusztulst gy beszli el, hogy sszekti azt a sili szently pusztulsval. (A 63. vers vgn a hber szvegben a „dicsrni” ige szenved formja ll; ui. eskv alkalmval a menyasszony szpsgt dicsr nekek hangzottak el. A LXX a „jajgat” ige szenved alakjra gondol: nem sirattk el ket. Azonban ez az ige nem fordul el szenved formban az szvetsgben; msrszt a lenyok letben maradtak, csak nem volt kihez felesgl mennik. A hber szveg jobb.)
Zsolt. 78,65–72. vers.
Az r megelgelte npe megalztatst, s „felbredt, mint az alv; mint a bormmorbl kijzanod hs”. Ezek ers antropomorfizmusok. A knani tenyszet-enyszet-istensgek egy ideig az alvilgban „alszanak” (1Kir 18:27; ld. mg Zsolt 35:23; 44:24; 59:5). Mg merszebb a 65. vers msodik fele, mely a bormmorbl kijzanod hshz hasonltja Istent. (A gondolatprhuzamba ez az rtelmezs jobban illik, mintha bortl felindult hsre gondolnnk.) Ezek a gondolatok a babiloni fogsgra vonatkoznak: az r hossz ideig „hallgatott” (zs 42:14). Mr-mr gy ltszott, hogy megfeledkezett nprl (zs 40:27; 49:14; 54:7k.). Az ellensg vgleges visszaverse Sil pusztulsakor mg nem trtnt meg; a filiszteusok mg sokig hatalmon maradtak. De Babilnia valban hirtelen omlott ssze. Az r „ellensgeinek htt sjtotta” (66. vers): megfutamtotta ket.
Ezutn a zsoltr f tmja kvetkezik: Jeruzslem s Dvid kivlasztsa. Br nem nevezi meg a zsoltr „Jerobom bnt”, szl arrl, hogy az szaki orszgrszt „megvetette” az r (1Kir 8:16). Izrel Kr. e. 722-ben asszr gyarmat lett. A Sion-hegyet azonban „szereti” az r (68. vers; Zsolt 87:2). A 69. vers gy beszl a jeruzslemi templom felplsrl, mint a vilg teremtsrl: „megalaptotta azt” az r (v. Jb 38:4; Zsolt 24:2; 89:12; 102:26). A templom fundamentuma az a hatalmas szikla, amely a vilg „legmagasabb” hegyn van (Zsolt 48:3; 61:3; zs 28:16; Mt 16:18); ezt az r helyezte oda, hogy a kosz rjait visszatartsa (Jb 38:8–11; Zsolt 87:1). gy ptette meg szentlyt a Sionon, „mint a magassgban”, azaz mennyei palotjhoz hasonlan (Ex 25:6k..40; 26:30; 1Krn 28:19). Az kori keleti npek a fldi templomot a mennyei templom msnak tartottk (ld. mg Zsolt 104:3; m 9:6). Sion s Jeruzslem kivlasztsa Dvid kivlasztsnak a kvetkezmnye. Dvidot az r „szolgjnak” mondja a 70. vers. Dvidot, aki elszr a juhok psztora volt, npe „psztorv” tette Isten (1Sm 16:11; 2Sm 7:8). Ez a np az r „rksge” (Deut 4:20; 9:26.29; 32:6k.; Zsolt 28:9; 74:2). Dvidra a ksbbi korok emberei gy tekintettek, mint idelis kirlyra, akinek a szve „teljesen” az r volt (1Kir 11:4.6; 15:3). „teljes szvvel s gyes kzzel” psztorolta az r npt. Ltszik, hogy a zsoltrr itt a tvoli mltba tekint vissza, s remnykedik abban, hogy az j Dvid, a Dvid hzbl szrmaz j kirly kerl a trnra.
A zsoltr bizonysgttele szerint az egyiptomi szabadtsnak, a pusztai vndorlsnak, a honfoglalsnak s Isten bnbocst irgalmnak az volt a clja, hogy Isten tulajdon npe a Sion-hegyen tisztelje az Urat.
Zsolt. LXXIX. ZSOLTR
Ez a zsoltr nemzeti panasznek. Ilyenek mg: Zsolt 44; 60; 74; 80; 89; 108. Felosztsa vilgos: Isten megszltsa utn mindjrt kvetkezik a panasz (1–4. vers), majd a krs (5–12. vers), vgl a fogadalomttel (13. vers). Az rsmagyarzk egy rsze a Makkabeusok kort tartja szereztetsi idnek. Valban arrl olvasunk 1Makk 1:29–39; 2:7–13; 2Makk 8:2–4-ben. hogy ellensg gyalzta meg a jeruzslemi templomot, a vrosban sok embert megltek, sok pletet leromboltak. Ez Kr. e. 187-ben trtnt. Azonban 1Makk 7:17 mr gy idzi Zsolt 79:2k. verst, mint „rst” („amint az rs mondja”). Ez arra mutat, hogy a zsoltr a Makkabeusok idejn mr Szentrsnak szmtott. A zsoltrban mg nincs sz vallsldzsrl, hellenizlsrl. Sz van viszont az elz nemzedk bnrl, ami a babiloni fogsg kornak jellegzetes problmja. Ezrt a zsoltrt a babiloni fogsg korban rt neknek tartjuk. Szvege j llapotban maradt rnk.
Zsolt. 79,1a. Vers. - Ld. a bevezets 4b. s 2. pontja alatt.
Zsolt. 79,1b–4. Vers. - A bevezets igen rvid: „ Isten!” Utna a panasz Istennek npvel val srgi kapcsolatrl szl: ez a np Isten „rksge” (Deut 4:20; 9:26.29; 32:6k.; Zsolt 28:9). Tiszttalann tettk a pognyok Isten templomt, ahova senki sem lphetett be, aki kultikus rtelemben tiszttalan volt (2Krn 23:19; JSir 1:10). Jeruzslemet romhalmazz tettk. Beteljesedtek Jeruzslem lakin a szvetsg megszeginek szl tkok: holttestk temetetlenl hevert a fldn, vadllatok s ragadoz madarak zskmnya lett (Deut 28:26; Jer 7:33; 8:2; 16:4). Ez igen slyos bntetsnek szmtott (2Sm 21:10). Ehhez jrult az a gnyolds, amely a szomszd npek rszrl rte a vesztes jdaiakat (Zsolt 44:14k.; 80:7; 123:4; JSir 2:15). A panasz teht ellensg elleni panasz. Clja az, hogy Istent szabadtsra indtsa, hiszen az rksgrl, az templomrl, az szolgirl, az hveirl van sz (1–2. vers).
Zsolt. 79,5–12. vers. - A panasznek jellegzetes krdse: „Meddig mg?” (Zsolt 6:4; 13:2; 89:47). Az ellensg elleni panasz utn az 5. versben az Isten elleni panasz szlal meg. A „foglyok” (11. vers) mr hossznak tartjk Isten haragjnak idejt. A krsnek kt rsze van: az ellensg megbntetse s Isten „szolginak” (10. vers) a megszabadtsa. Az ellensg „nem ismeri” az Urat, s nem hvja (segtsgl) nevt, nem mutat be Neki istentiszteletet (6. vers; v. Jer 10:25; 1Thessz 4:5). Ragadoz llathoz hasonlan „ettk” Isten npt. A legyzttek szlit s gymlcsseit kivgtk, pusztv tettk (7. vers).
A np legjobbjai gy gondoltk, hogy az elz nemzedkek bnei miatt haragudott meg az r. „Az apk ettek egrest, s a fiak foga vsott el tle” – mondogattk (Jer 31:29; Ez 18:2). A „fiak” mr nem vettek rszt az „atyk” bneiben, mgis fogsgban kell lnik. Ezrt krnek irgalmat Istentl (8. vers). De az irgalom oka nem valamifle emberi rdem. A np csak annyit tud mondani magrl: „igen kicsik vagyunk!” Az irgalom egyetlen oka s alapja Istenben van. lehajol ahhoz, aki kicsi, ksz megbocstani „a sajt nevrt”, nmagrt, dicssge regbtsre (Zsolt 23:3; 25:11; 31:4; 106:8; 115:1; zs 48:9; Ez 20:9.14.22.44). Hiszen a pognyok Istent is gnyoljk, amikor azt krdezik: „Hol van az Istenk?” (Zsolt 42:4.11; 115:2; Jel 2:17; Mik 7:10). Aki ezt krdezi, gy gondolja, hogy ez az Isten sehol sincs; nem kell vele szmolni, nincs hatalma, nem tudja megsegteni sajt npt sem. A zsoltrr Isten igazsgos „bosszllst” kri szolginak kiontott vrrt (Deut 32:43; 2Kir 9:7; Jel 6:10). Bzik abban, hogy a foglyok (collectiv singularis) nygse Isten szne el eljut, s az karjnak hatalma megtartja (sz szerint: „megmaradst ad”; egyesek itt Zsolt 105:20 alapjn a „szabadon enged” igre gondolnak) a „meghals fiait” (11. vers). Azt jelenti ez, hogy Isten meghallgatja hvei imdsgt, s a hallos veszedelembl is kimenti ket. Az rem msik oldala a bnsk „htszeres”, azaz slyos s teljes bntetse (Gen 4:15.24; Lev 26:18.21.24). A bntets szemlyes lesz. Ki-ki a „keblbe”, ruhjnak az v felett lev blbe (ahol rtkeit tartja) kapja a neki jr bntetst (zs 65:6; Jer 32:18), hiszen magt Istent gyalztk. A zsoltr az rra bzza a bosszllst (Deut 32:35; Rm 12:19; Jel 6:10).
Zsolt. 79,13. vers. - A zsoltr befejez rsznek els fele n. bizalom-motvum. Isten psztorknt vezette ki npt Egyiptombl (Zsolt 77:21; 78:52; 80:2; 95:7). A babiloni „foglyokat” is gy fogja vezetni (zs 40:11). A megmentettek fogadalmat tesznek Isten magasztalsra. Isten npnek az a rendeltetse, hogy t dicstse (Zsolt 100:3k.).
Zsolt. LXXX. ZSOLTR
Ez a zsoltr nemzeti panasznek. Ilyenek: Zsolt 44; 60; 79; 83; 89. A zsoltr magva egy szaki orszgrszbl szrmaz rgi nek. A 3. vers csupa szaki trzset emlt; a zsoltr kzppontja, az Isten korbbi jttemnyeire val visszatekints az szaki trzsek krben otthonos exodus-tradcit tartalmazza (9kk. vers). A rgi hagyomnyanyag azonban szf rvn a fogsg utni gylekezet nekesknyvbe kerlt, s fontos gondolatokkal gazdagodott. Egyrszt Isten haragjnak fstlgsrl szl (5. vers). Ezt a gondolatot a babiloni fogsg nagy prfti rvn, hossz harc rn fogadta el a np. Msrszt: az szaki orszgrszben kevsb lehetett eszmnykp a dvidi birodalom (12. vers). Vgl: csakis a Dvid hzbl szrmaz (jdai) kirlyt lehet „jobbod frfinak” nevezni (16. s 18. vers). Hiszen mg a fogsg utn is ehhez hasonlan beszltek Zerubbbelrl (Hag 2:20–23; Zak 6:12k.). Meggondoland, hogy mr Jsis korban (Kr. e. 639–609) Jda npe az izreli tradcik rksnek tartotta magt, ppen gy, mint ksbb a Babilniban l foglyok (Jer 24; Ez 11:1–11.14–21; 33:23–29; 37:1–14.24kk.). – A zsoltr szvege nhny helyen jl mutatja ksbbi tolds jelt. Zavar az 5.8.15.20. versben, hogy a „Seregek Istene” kifejezsben az Isten szt a msol nem teszi birtokos esetbe (status constructusba), s gy nyelvtani hibt kvet el. A 16. versben alighanem diktls utni hibval van dolgunk (ld. a vers magyarzatnl).
Zsolt. 80,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 22., 4b. s 2. pontjt.
Zsolt. 80,2–4. vers. - A nemzeti panasznek bevezetse megszltja s segtsgl hvja az Urat. Hivatkozik az egyiptomi szabadtsra, amikor az r psztorknt vezette „Jzsefet” (Gen 48:15; 49:24; Zsolt 23:1; 78:52). A kvetkez sor „kerbokon trnolnak” nevezi az Urat. Ez knani kifejezs, ppen gy, mint a „felhkn nyargal” (Zsolt 68:5). Mr Silban „kerbokon trnolnak” neveztk Istent (1Sm 4:4; 2Sm 6:2), aki a szvetsglda kerbjai felett lthatatlanul trnol (v. Zsolt 18:11; 99:1). Ennek az rnak a „felragyogst”, fnyznben trtn megjelenst kri a zsoltr (Deut 33:2; Zsolt 50:2; 94:1). Az epifnia clja az, hogy az r „bressze fel” hatalmt, s siessen npe segtsgre. Ha ui. Isten „felragyogtatja orcjt”, akkor ez a nemzeti katasztrfa megsznst jelenti, a rgi, boldog llapot helyrelltst (v. Num 6:24–26; Zsolt 4:7; 31:17; 67:2). A szakaszt refrn zrja le (4. vers).
Zsolt. 80,5–8. vers. - Ezekben a versekben a panasz hangzik el. A jellegzetes „meddig mg?” krds arra mutat, hogy a np mr rgta szenved. A szenveds – oka Isten haragja, mely „fstlg” npe ellen (5. vers). Kzben a np – a babiloni fogsgban is – gyszistentiszteleteken mondta el panaszt Istennek. A 6. vers klti mdon mondja el, hogy Isten knnyel eteti s itatja npt. Mr egy „harmadrszt” (ismeretlen rmrtk, knnyek szmra bizonyra igen sok) telesrt a np. Az 5–6. versben az Isten elleni panasz hangzik el, a 7. versben a „mi-panasz” (sajt sorsunk elleni panasz) s az ellensg elleni panasz: civds (ezt a szt betcservel „fejcsvlsra” szoktk javtani; a fejcsvls a csfoldst fejezi ki) trgyv lettnk, csfolnak bennnket (gy fordtja a vers utols szavt a LXX is). Ez a csfols igen fjdalmas volt (Zsolt 44:14–17; 74:10.22; 79:4.10; 89:42k.); hiszen az ellensg nemcsak a legyztteket csfolta, hanem magt Istent is. – Ez a versszak is a refrnnel vgzdik.
Zsolt. 80,9–14. vers. - A zsoltr szvben az allegrival kifejezett egyiptomi szabadts ll. A szlt: Izrel. Szoks volt nemes nvnyeket messze fldrl hozatni (zs 17:10; Ez 17:3kk.); a prftk klti hasonlattal Isten npt nevezik szlnek (zs 5:1–7; 27:1–6; Jer 2:21; 12:10; Ez 15:1–8; 19:10–14; Hs 10:1; Jn 15:1–6) – br a szl Knan jellegzetes termke (Num 13:23k.). Ahhoz, hogy ezt a „szlt” elltesse az Isten, elszr ki kellett zni a knani npeket (Ex 23:27–33; Zsolt 44:3; 78:55). Ezutn az r „helyet ksztett” a szlnek (zs 5:2); a szlt pedig gykeret vert s nvekedni kezdett. Klti tlzssal mondja a 11. vers, hogy magasabbra ntt a hegyeknl (rnykot vetett rjuk), a „hatalmas cdrusoknl” is (Zsolt 104:16; ez sz szerint „Isten cdrusai”, tkp. felsfok). Szltben pedig „tengertl folyamig”, a Fldkzi-tengertl az Eufrteszig terjedt. Ezek a dvidi birodalomnak, az idelis Izrelnek a hatrai (Deut 11:24; Zsolt 72:8; Zak 9:10).
Az exodusra s a honfoglalsra azrt emlkezteti az Urat a zsoltrr, hogy annl jobban kifejezze az ellenttet az „egykor” s a „most” kztt (Zsolt 44:1–9; 83:11–12; zs 63:11–14). A panasznek jellegzetes „mirt?” krdse jellemzi a szomor jelent. A „szl” kertst maga az r rombolta le (13. vers; Zsolt 89:41k.; zs 5:5). Most aztn ember s llat egytt puszttja a „szlt”. A gyztesek fejszkkel irtottk ki a gymlcsfkat s szlskerteket (Zsolt 79:7; Jer 10:25).
Zsolt. 80,15–20. vers. - A 15–16. vers imperativusokban kri Isten szabadtst: „trj vissza (ti. npedhez)…, tekints le a mennybl s lsd meg” (tkp. itt a 15. vers vge), „gondozd”. Ezzel a szval kezddik a 16. vers, amelyben a „kann” hber sz lefordthatatlan. Felttelezik, hogy diktls utni hibval van dolgunk, s „gann” = kert olvasand. gy szp gondolatprhuzam keletkezik: „Gondozd ezt a szlt, s a kertet, melyet jobbod ltetett”. Azrt emlkezteti a panasznek Istent a korbbi jttemnyeire, hogy jra hasonlakat tegyen, „trjen vissza” nphez, melyet elhagyott egy idre (zs 50:1; 54:7). Azt a szrny bntetst, amelyet elszenvedett a np, a 17. vers a (mitikus) teremtstrtnet jellegzetes szavval fejezi ki: az r „megdorglta” npt, mint az si ellensget, a tengert (Jb 26:11k.; Zsolt 18:16; 76:7; 104:7). Most a sajt npe ellen harcolt az r!
Ha az r „visszatr” nphez, s a mennybl „rtekint”, jra kirlyt ad neki (16b. s 18. vers): keze megersti „jobbjnak frfit”, azt, aki kirlyknt az r jobbjn lhet (Zsolt 110:1). A kirly „ember fia” (Dn 7:13kk.). Ezzel helyrell a dvidi birodalom. A 19. vers fogadalom: a np a szabadts utn nem fog tbb eltrni az rtl, hanem az nevt hvja segtsgl, egyedl Neki mutat be istentiszteletet. Ezzel kvn felelni a np Istennek, aki megtartja npt s j letet ad neki (Zsolt 71:20; 85:7).
|