//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig : ZSOLTÁROK 68 - 72 rész

ZSOLTÁROK 68 - 72 rész


LXVIII. ZSOLTÁR

A műfaj meghatározása nehézséget okozott. Egyesek győzelmi éneknek gondolták, mások himnusznak vagy eszkhatologikus himnusznak, ismét mások újévi ünnepen szokásos és Isten trónralépéséről szóló éneknek, vagy a Sion-ünnep processziós liturgiájának. Az újabb írásmagyarázók történelmi zsoltárnak tartják. Ilyenek még Zsolt 77; 105–107; 136. Izráel előtti ősi tradícióktól kezdve a pusztai vándorláson, a Sisera seregével vívott harcon és Jeruzsálem kiválasztásának tradícióin keresztül a babiloni fogság prófétáinak eszkhatologikus reménységéig gazdag témakört ölel át és többféle műfaj elemeit tartalmazza. Szövege jó néhány helyen romlott.

Zsolt. 68,1. vers. - Ld. a bevezetés 5., 3., 2., 1. és 7. pontja alatt.

Zsolt. 68,2–4. vers.

A 2. vers Num 10:35k.-t, az ún. „láda-mondást” idézi. Ha az Úr (a szövetségláda felett láthatatlanul trónolva) megjelenik a csatában, szétszóródnak népe ellenségei (1Sám 4:3; 2Sám 11:11). „Elsöpörtetnek” (mindkétszer passivum), ahogyan a polyvát elfújja a szél (Zsolt 1:4; Ézs 41:2), vagy a füst elenyészik (Zsolt 37:20; 102:4). Az Úr megjelenését (epifánia) tűz és füst kíséri (Ex 19:18; 20:18); ettől még a hegyek is megolvadnak (Zsolt 97:5; Mik 1:4). A hívek számára azonban diadalt és örömöt hoz az Úr megjelenése.

Zsolt. 68,5–7. vers.

Az 5. versben Izráel előtti, kánaáni tradíciók szólalnak meg, ahol Baalt nevezték felhőkön nyargalónak. Ezt a zsoltár szerkesztője némi változtatással „pusztában nyargalónak” írta át, mert ő már a pusztai vándorlásra gondolt (ld. Deut 33:26; Zsolt 29:10k.; Ézs 19:1; Dán 7:13; Lk 21:27; Jel 14:14). Himnikus stílusban, imperativusokkal szólítja fel a zsoltár a gyülekezetet Isten dicséretére, Akinek „Úr a neve”. Ezt a formulát olyankor használták, amikor az Úr győzelmét hirdették a környező népek istenei felett: nem Baal a világ teremtője és megtartója, hanem az Úr (Ézs 51:15; 54:5; Jer 31:35; 33:2; Ám 4:13; 5:8; 9:6). Hasonlóképpen állították isteneikről az ókori keleti népek, hogy igazságos bíróként kormányozzák a népeket, segítik az özvegyeket és árvákat. Izráel hite szerint az Úr „hajlékából” (Zsolt 76:3) árad az igazság (1Kir 8:31k.). Magányosoknak otthont, foglyoknak szabadságot ad az Úr. A lázadók és a társadalomból kivetettek a pusztában élnek; veszélyeztetik az ott átvonuló karavánokat.

Zsolt. 68,8–11. vers.

Ezek a versek Debóra énekét idézik (Bír 5:4kk.). Itt az exodus-tradíció elevenedik meg: az Úr a pusztában vezette népét. Az Úr megjelenésétől (epifánia) remegnek a hegyek, csepeg az ég. Különös, hogy még a honfoglalás után is sokáig úgy gondolták, hogy az Úr a Sínai-hegyen maradt, és onnan siet népe segítségére (Deut 33:2; Bír 5:4; 1Kir 19:8kk.; Hab 3:3). A 10. vers harcos hitvallás: nem Baal az eső és a termékenység ajándékozója, hanem az Úr (1Kir 18:1; Hós 2:10). A vers második fele szerint az Úr esőt adó, gondviselő szeretete az Ő „elfáradt örökségének” szól. Az ígéret földje az Úr kizárólagos tulajdona, „öröksége” (Deut 32:9; 1Sám 26:19; 2Sám 20:19; 21:3). A 11. vers első szava általában élőlényt szokott jelenteni; itt az új fordítású Biblia „nyájadat” mond. A legújabb szótár alapján így is fordítható: „Lakhelyed ez, melyben laknak; jóságodból készítetted a nyomorultnak, ó Isten”. A „nyomorult” = Izráel; a fogság utáni gyülekezet nevezte magát szegénynek és nyomorultnak.

Zsolt. 68,12–15. vers.

Ezek a versek újra Debóra énekére emlékeztetnek. Az az Ige, amelyet az Úr adott (12. vers), itt nem prófétai jövendölés a győzelemről, hanem már a diadal örömhírét hirdető asszonyok éneke (vö. Ex 15:20k.; 1Sám 18:6k.). Hiszen az ellenséges seregek királyai hanyatt-homlok menekülnek, és a ház udvarán (a szó „legelőt” jelent) zsákmányt oszt(anak) (vö. Bír 5:30). Éspedig azok is részesülnek a zsákmányból, akik nem vettek részt a harcban, hanem a málhát őrizték (1Sám 30:24k.). Ez Dávid intézkedése volt; Debóra éneke még keményen megdorgálja azokat, akik távol maradtak a harctól (Bír 5:16k.). A zsákmányról szól a 14. vers második fele. Az ezüsttel bevont szárnyú galamb, melynek tollai aranysárgák, bizonyára valami értékes fegyvert (kard, tőr markolatát) díszített. Egyébként a galamb a szerelem istennőjének a jelképe volt az ókori keleti népek vallásában (vö. Énekek 2:12.14; 5:2; 6:9). A győzelmet ritka természeti jelenség: havazás tette emlékezetessé. A Calmón-hegy Sikem közelében keresendő (Bír 9:48).

Zsolt. 68,16–19. vers.

Ezek a versek költői módon megszemélyesítik a Básán-hegyet, mely a Jordántól keletre, északon terül el. „Istenek hegye” ez, hasonló a Cáfón-hegyhez (Zsolt 48:2; Ézs 14:13). Ősi idők óta kultuszhely volt. Egyesek az „istenek hegye” kifejezést felsőfoknak értik: hatalmas hegy. A Básán-hegy irigyen tekint a Sion-hegyre, melyet „kedvelt” az Úr, és örökkévaló lakóhelyévé tette. Az írásmagyarázók szerint ezek a versek hajdan a Tábor-hegyre vonatkoztak, amely jól látható a Básán-hegyről. Itt volt Zebulon, Issakár és Naftáli törzsének közös szentélye (Deut 33:19; Józs 19:34; Zsolt 89:13). Éppen ezek a törzsek vettek részt legbátrabban a Sisera ellen vívott harcban (Bír 5:14k..18). A zsoltáríró azonban már Jeruzsálemre gondolt (30. vers). Ide vonult az Úr a Sínairól, eredeti lakóhelyéről. Harci kocsin jött (Zsolt 18:11; 68:5; Ez 1), mennyei seregektől körülvéve (2Kir 2:12; 6:17). Magával vitte „a magasságba”, azaz szentélyébe, a legyőzött ellenséget is. Ezeket a verseket Ef 4:8–10 idézi és Jézus Krisztus kereszthalálának és mennybemenetelének a fényében értelmezi: az Úr Jézus a halálon is diadalt aratva ment fel a mennybe, hogy betöltsön mindent.

Zsolt. 68,20–24. vers.

A 20–21. vers a himnuszok stílusában magasztalja az Urat. Az Ő szabadító munkája nemcsak háború idején valósul meg, hanem „napról napra”: állandóan hordozza népét. A 21. vers mögött a mítosz áll, mely szerint Baalt Anat kiszabadítja a halál (Mot) hatalmából. A különbség azonban nagy: az Úr ui. nem halt meg, nem Neki kell megszabadulnia a halálból, hanem népének ad szabadítást (1Sám 2:6). A 22. vers úgy ábrázolja az Urat, mint győztes királyt, aki üstökénél fogva ragadja meg ellenségét, és buzogányával zúzza széf a fejét. Számos ilyen ábrázolás maradt ránk az ókori keleti népek kultúrájából. Harc idején szabadon lengő, gondozatlan hajjal jártak az emberek.

A 23–24. vers üdvígéret. Básán és a mély tenger úgy áll egymás mellett, mint ellentétpár: a legmagasabb és a legmélyebb helyről is meg tudja szabadítani népét az Úr (Ézs 43:5k.; 49:12). Az egész világ Ura Ő, hatalmának nincsenek korlátai (Zsolt 139:8kk.; Ám 9:3). – A Baal-mítosz Anatot, Baal húgát mondja vérengzőnek. A zsoltár szerint a híveket részesíti diadalban az Úr (Zsolt 149:6–9; Ez 39:10). Közmondásszerű igazság az, hogy a kutyák nyalják fel a bűnösök vérét (1Kir 21:19; 22:38; 2Kir 9:36).

Zsolt. 68,25–28. vers.

Az izráeli istentisztelet történetére nézve értékes adatokat tartalmaznak ezek a versek. Isten „bevonulása” szentélyébe nem trónralépést jelent, hiszen Ő nem az ünnep alkalmával lett királlyá. Úgy kell elképzelnünk ezt a bevonulást, ahogyan Zsolt 24:7–10; 47:6 is leírja. Az Úr a szövetségláda felett láthatatlanul trónolva, az ünneplő gyülekezet élén vonul be templomába. Közben musica sacra kíséretében zeng az istendicséret (27. vers). A vers vége szó szerint így hangzik: „Izráel forrásából”. Ezt a gondolatpárhuzam helyreállítása kedvéért „Izráel összejövetelei”-nek szokták érteni (vö. Ézs 1:13). A 28. vers szerint az ünnepi menetet Benjámin törzse vezette; ez a Saul idejére (vagy még korábbi időre, a törzs leverése előtti időre; Bír 5:10; 20. r.) mutat. A „Júda vezetői” mellett álló „tömegestül” szó fordítása bizonytalan. A LXX szerint „vezéreik”; más héber kézirat szerint „tarka ruhában”. Zebulon és Naftáli a Sisera elleni harcban bátran küzdő törzsek voltak.

Zsolt. 68,29–32. vers. Ezek a versek a gyülekezet könyörgését tartalmazzák. Régi fordítások és bibliai kéziratok alapján a 29. vers így fordítandó: „Rendeld elő (= szedd össze), ó Isten, erődet, isteni erődet” stb. A 30. vers szerint már nem vitás, hogy Jeruzsálemben van az Úr temploma. Ezt a félsort az új fordítású Biblia az előzővel köti össze: „Értünk munkálkodsz jeruzsálemi templomodból”. Ezzel elkerülhető az a félreértés, hogy az idegen népek királyai a jeruzsálemi templomból hozzanak ajándékot az Úrnak. Az idegen királyok hódolatáról beszél a Zsolt 72:8–11; Ézs 60:1–14.

A „nádas vadja” Egyiptom költői neve (ld. még Ézs 30:7; Ez 29:3–7; 32:2–8). A teremtéskor Isten „megdorgálta” az ősi ellenséget, a tengert (Zsolt 18:16; 104:7; 106:9; Ézs 17:13). A zsoltáríró itt már népekre és azok fejedelmeire gondol. A vers második felében is imperativusok olvasandók: „taposd el… szórd szét” a pénzt kedvelőket, a háborút akaró népeket. A 32. vers iussivus: „Hozzanak bronztárgyakat Egyiptomból. Kús (= Etiópia) emelje fel kezét (’futtassa’ kezét helyett) az Úrhoz”. Egyiptom a Kr. e. 4. században újra önálló lett, és veszélyt jelentett Isten népe számára. Etiópia hódolatát remélték a késői próféciák (Ézs 18:7; Zof 3:10; Zak 14:16kk.). Egyiptomra vonatkozó jövendölés olvasható Ézs 19:16–25-ben is.

Zsolt. 68,33–36. vers.

A zsoltár vége rövid himnusz, melyben imperativusos és participiumos mondatok állnak egymás mellett. Ez a stíluskeveredés a késői kor egyik jele. A 33. és 35. vers imperativusos: Énekeljetek, zengjetek, adjatok (Istenünknek erőt = ismerjétek el erejét; vö. Zsolt 29:1k.; 96:7–8). A föld országainak részt kell venniük Isten magasztalásában. Ez az univerzalizmus nem zárja ki azt, hogy Isten „fensége” Izráelre, választott népére árad (35b. vers). – Participiumos stílusú a 34. vers, mely az ókori keleti himnuszokhoz hasonlóan a felhőkön (az ősi egekben) nyargalónak mondja az Urat; mennydörgő hangja vihart támaszt és ez termékenységet ad (vö. 5. vers). A 36. vers is participiumos. Isten „félelmetes”, de ez népe számára megtartó, szabadító erőt jelent (Zsolt 47:3; 66:5; 76:13; 89:8). Félelmes tettei népének javát szolgálják (Deut 10:21; Zsolt 65:6; 106:22; 139:14; 145:6).

Zsolt. LXIX. ZSOLTÁR

Ez a zsoltár egyéni panaszének, amely hálaénekkel fejeződik be (31–37. vers). A zsoltárban többször is ismétlődik a panasz (2b–5.8–13.20–22.) és a könyörgés (7.14–19.23–30.). A könyörgés részben a zsoltáríró szabadulásáért hangzik el, részben az ellenség megbüntetéséért. Az írásmagyarázók egységesnek tartják a zsoltárt. A szereztetési idő a babiloni fogság utáni kor; Jeruzsálem és Júda többi városai még nem épültek fel. A zsoltár szövege jó állapotban maradt ránk.

Zsolt. 69,1. vers. - Ld. a bevezetés 5., 22. és 3. pontja alatt. - Zsolt. 69,2–5. vers.

Csak a 2. vers első fele tekinthető a panaszének bevezetésének. Itt a zsoltáríró megszólítja és segítségül hívja Istent. A vers második felében „mert” kötőszóval már a panasz hangzik: „torkomig érnek a vizek”. A nefes = lélek szó alapjelentése ui. „torok” (Zsolt 105:18; 124:4k.; Ézs 5:14). A holtak hazájának örvénylő vizeiről és elnyeléssel fenyegető iszapjáról szól (Zsolt 40:3; 88:7k.; JSir 3:54; Jón 2:6). Az életveszélyben a zsoltáríró „kiáltott”, azaz imádkozott addig, míg be nem rekedt. A segítségre várakozva, szeme elhomályosodott, ti. a sírástól. A panasz az 5. vers szerint ún. „te-panasz”, azaz ellenség ellen mondott panasz. Sokan vannak ellenségei, és ok nélkül vádolják (Zsolt 35:19; 38:20). A vád: lopás vagy hűtlen kezelés. Ilyenkor kétszeres kártérítést kellett fizetni (Ex 22:8). De a zsoltáríró ártatlan (Zsolt 35:11).

Zsolt. 69,6–7. vers.

Ha földi bíró nem tudja kideríteni az igazságot, eskü dönti el az ügyet (Ex 22:7.10). Isten mindentudó Isten, megvizsgálja a szívet (Zsolt 7:10; 17:3). A zsoltáríró „vak” volt, tudatlanságból követhetett el bűnt, és ez az oka betegségének (Zsolt 32:1–7; 38:3–11). De az ilyen bűnre van bocsánat (Zsolt 103:3). A zsoltáríró „megszégyenülése”, a szabadítás elmaradása egyúttal a hívek, a gyülekezet megszégyenülése is lenne! Ő a gyülekezet tagja; sorsa több, mint egyéni sors. Ennek az ellentéte is igaz: nemcsak együttérez a szenvedővel a gyülekezet, hanem szabadulásának is örül (1Kor 12:26). Zsolt. 69,8–13. vers.

A zsoltáríró ügye nem csupán a gyülekezet ügye, hanem egyúttal Isten ügye is. „Érted hordozok gyalázatot” mondja Jer 15:15 alapján. Tehát nemcsak ártatlan abban, amiben vádolják, hanem Istenért szenved. Szenvedésének végső oka Istenbe vetett hite. Amikor őt támadják, egyúttal Istent is támadják. Ez nemcsak mélyértelmű magyarázata a zsoltáríró szenvedésének, hanem kifejezi azt a reménységet is, hogy Isten közbelép és segít, hiszen a saját ügyéről van szó. Az Isten háza iránt érzett buzgó szeretet a 38k. vers alapján azt jelentheti, hogy a zsoltáríró Haggeus és Zakariás prófétához hasonlóan harcolt azért, hogy a fogságból hazatértek építsék fel a jeruzsálemi templomot. Eközben még legszűkebb családjának tagjai, anyjának fiai is elidegenedtek tőle (Jób 19:13kk.; Zsolt 27:10; 38:12; 88:9). (Az ókori Izráelben megengedett dolog volt a többnejűség; ezért az egy anyától származó testvérek különösen is közel álltak egymáshoz.)

A 11. vers „sírtam lelkem böjtjében” mondata különös; a „böjttel gyötörtem lelkemet” kifejezés, mely a LXX fordítása mögött állhat, megszokottabb lenne. A böjt és a „zsákruha” a gyász jele (Zsolt 35:13k.; Ézs 58:3.5; Jer 6:26). De a szenvedő embernek még a gyászát is kigúnyolták. A város kapujában, ahol a város vénei a jogi ügyeket szokták intézni (Gen 23:10kk.; Deut 21:19; Józs 20:4; Ám 5:15), vidám zeneszó mellett mulatozó ittas emberek gúnyolták a szenvedőt, és rögtönzött „példabeszédekkel” tették nevetségessé (vö. Ám 6:5k.).

A zsoltár 10. versét idézi Jn 2:17 abban az értelemben, hogy a templom megtisztítása „megemészti”, halálba sodorja Jézust. A vers második felét Róm 15:3 idézi.

Zsolt. 69,14–19. vers.

Ezekben a versekben a panaszének fontos alkotórésze, a könyörgés szólal meg. A 14. vers ellentétes értelmű „és”-sel kezdődik, és az „én” szó kiemelt módon áll a mondat elején: „De én – imádságom Neked szól”. A zsoltáríró nem ellenfeleivel áll párbeszédben, hanem az Úrral, aki megsegíti őt „a kegyelem idején” (Ézs 49:8; 2Kor 6:2). A segítség „reggelre” érkezik meg. Ezt azonban nem szabad szó szerinti értelemben venni. A „kegyelem ideje” Isten kezében van: ubi et quando visum est Deo. A 15–16. versben megismétlődnek a 2–3. vers szavai és gondolatai, de többlet a 16. vers vége. A „kút” a holtak hazáját jelenti, mely mint valami éhes vadállat nyeli el áldozatait (Péld 30:15k.; Ézs 5:14). A kút és a sírverem nyílását is nagy kővel szokták lezárni (Gen 29:10; Mt 27:60; Mk 15:46; 16:2). A 17. vers „mert jó a te hűséged” szavait a következő kifejezéshez igazítjuk: „hűséged jósága szerint és irgalmad sokasága szerint” kéri a zsoltáríró, hogy válaszoljon neki az Úr és forduljon hozzá. A 18. versben folytatódik a könyörgés: Ne rejtsd el orcádat tőlem. Ez ui. a harag és nemtetszés jele lenne (Deut 31:17; Zsolt 27:9; 44:25; 102:3; Ézs 54:8). A baj nagy, a segítség sürgős, az Úr „szolgája” (így nevezi magát a zsoltáríró a 18. versben) megváltásra szorul. A megváltást két ige fejezi ki. Az egyik családjogi jellegű, és az eladósodott rokonnak rabszolgaságból történő kiváltását jelenti (Lev 25:48k.), a másik ezenkívül Istennek népét és híveit megváltó munkájára vonatkozik (Deut 9:26; 13:6; 21:8; Zsolt 26:11; 31:6; 34:23; 49:16).

Zsolt. 69,20–30. vers.

Itt újra az ún. „te-panasz”, az ellenség ellen mondott panasz hangzik el, sőt a 23. verstől kezdve átkokba torkollik. A zsoltárírónak fáj a gúny, a szégyen, amellyel illették (12. vers). Fájdalmában erős támasz számára az a gondolat, hogy Isten, aki segíteni tud, ismeri nyomorúságát (Zsolt 142:4; Jer 15:15; 17:16; 18:13). A gyalázat összetörte, szíve „gyógyíthatatlan” (21. vers). Reménységében csalatkozott, hiszen „résztvevőre” (participium) és vigasztalóra várt (Jób 2:11; 6:14; Zsolt 35:13k.). De barátai, akik szokás szerint ételt vittek a betegnek (2Sám 12:17; 13:6k.), nem enyhítették szenvedését, inkább súlyosbították (a 22. vers szavait: „mérget tettek ételembe”, nem szükséges szó szerinti értelemben venni; JSir 3:15). A zsoltáríró kéri Istent, hogy váratlan veszedelemmel büntesse meg őket. Asztaluk legyen kelepcévé, „békeáldozatuk” (enyhe szövegjavítás „békére” helyett) pedig csapdává: járjanak úgy, mint a madár, amely felett összecsapódik a csapda, mihelyt a csalétekhez ér. Ha szemeik elsötétülnek, derekuk ingadozik, tehetetlenné válnak. A „derék” egyébként az erő székhelye (Jób 38:3; Péld 31:17). A 25. vers Isten haragjának mint valami folyadéknak a kitöltéséről beszél (vö. a harag poharáról szóló kijelentésekkel; Ézs 51:17; Jer 25:15; Jel 16:1). A zsoltáríró azt várja, hogy a bűnösök „sátrai” is pusztává, lakatlanná válnak Isten igazságos haragja folytán. A büntetés fokozódik azáltal, hogy a bűnös halála után is folytatódik, és utódait is utoléri (Jób 18:15kk.; Zsolt 37:28; 109:9kk.; Péld 14:11). A 27. vers megokolja a szörnyű büntetést. Mert igaz ugyan, hogy a zsoltárírót az Úr „szolgáját” maga az Úr sebezte meg (18., 27. vers; Ézs 53:4), de ők együttérzés helyett üldözték, és fokozták („elbeszélték” helyett a „hozzátesz” ige régies formája) szenvedéseit. Ezért az Úr is „büntetést tesz büntetésükhöz” (a „bűn” szó ui. büntetést is jelent); egyik büntetést adja a másik után. Legnagyobb az, hogy nem mehetnek be az Ő „igazságába”. Az „igazság” szó itt szinte földrajzi értelemben vett helyet jelent. Kitöröltetnek az élet könyvéből, mely az igazak neveit tartalmazza (Ex 32:32k.; Ézs 4:3; 56:5; Dán 12:1; Jel 3:5; 13:8; 17:8; 20:12.15; 21:27). A 30. vers az előző versekben levő „te-panasz” után „én-panaszt” és segítségkérést tartalmaz. A kettő összetartozik: a könyörgés az ellenség megbüntetéséért és a szenvedő hívő megsegítéséért hangzik el.

A 22. verset idézi Mt 27:34.48; Lk 23:36; Jn 19:28–30; a 23k. verset Róm 11:9k. (itt „derekukat tedd mindig ingadozóvá” helyett „hátukat görnyeszd meg egészen” áll).

Zsolt. 69,31–37. vers.

A zsoltárt hálaének fejezi be. Jellemzők a 31. versben levő buzdító-módok (cohortativusok): „hadd dicsérjem…, hadd magasztaljam”. A vers végén levő „hála” szó itt hálaéneket jelent. Ezt a következő vers is mutatja, amely a hálaéneket az áldozatoknál értékesebbnek mondja (vö. Zsolt 40:7–11; 50:14k.; 51:18; 141:2). (A nagy szarvú és jól fejlett, „felfelé hajló” patájú bika különösen is alkalmasnak számított az áldozatra.) A 33. versben a LXX imperativusokat olvas. Ezt (részben) elfogadva, a sor így hangzik: Lássátok meg (ezt, ti) alázatosak, és örvendezzetek; ti Istent keresők, éledjen szívetek!” Itt a hálaéneket mondó hívő az istentiszteleten részt vevő gyülekezetet Isten dicséretére hívja fel (Zsolt 22:27; 31:24k.). A 34. vers a „szegényeket” a foglyokkal párhuzamosan említi. Nekik szól Isten segítő szeretete (Zsolt 147:6). Ezért Őt dicséri az ég, a föld és a tenger, a teremtett világ három része (Zsolt 8:8; 33:6–8; 96:11; 135:6; 146:6). A zsoltár vége Sionnak és Júda városainak (a babiloni fogság utáni) újjáépüléséről és arról szól, hogy az Úr „szolgájának”, Ábrahámnak az utódai fogják örökölni az országot. Isten ígéretei megvalósulnak! (Gen 12:1–3; 13:14–17; 15:18; 17:7k.; Ézs 40:8; Róm 11:29).

Zsolt. LXX. ZSOLTÁR

Magyarázatát ld. Zsolt 40:14–18-nál. A két szövegben csak kisebb eltérések vannak. Ezek a következők: 40:14 előtt nincs külön címfelirat; 70:1 a zsoltár címfelirata. Ennek magyarázatát ld. a bevezetés 5., 3. és 25. pontja alatt.

40:14 „Légy kegyelmes, Uram, és ments meg” – 70:2 „Istenem, ments meg engem”. 40:15 többlete 70:3-hoz képest: mindenki (tkp. „együtt”) és: elvenni. 40:16 többlete a 70:4-hez képest: rólam. 40:17 ÚR – 70:5 Isten; többlet itt a második sor elején álló „is”. 40:18 „de gondol rám az Úr… Istenem” 70:6 „siess hozzám, Istenem… URam”. A „segítség” szó 40:18-ban nőnemű formában áll, 70:6-ban hímnemű formában.

Zsolt. LXXI. ZSOLTÁR

A 71. zsoltár egyéni panaszének. Írója idős, tapasztalt ember (5., 9., 17k. vers). Költeményében felhasználja a 22. és 31. zsoltár gondolatait. Jól ismeri az üdvtörténetet, annak nagy eseményeit (15–19. vers). A zsoltár szövege néhány helyen romlott, de könnyen helyreállítható. Keletkezési ideje a fogság utáni kor.

Zsolt. 71,1–4. vers.

Az első három vers Zsolt 31:2–4a-ból való. Ott azonban jobb a szöveg. Így pl. a 3. vers elején levő „légy nekem hajlékomnak kősziklája” helyett Zsolt 31:3 és sok bibliai kézirat alapján „légy erős kősziklám” fordítás látszik helyesebbnek. Az utána jövő mondat „menni mindig parancsoltál” a Zsolt 31:3-ban levő „sziklaváram háza” (= erős sziklaváram) szavak betűinek felcseréléséből állt elő. – A bevezető versekben a zsoltáríró Istennél keres menedéket (Zsolt 11:1; 16:1; 25:20; 31:2.20). Az üldözött, beteg vagy bármi más bajban levő hívek számára menedéket, oltalmat jelentett a templom. Ezt fejezi ki a „kőszikla” és „sziklavár” szó is: ez az ellenség számára elérhetetlen. Más képpel kifejezve: a zsoltáríró azért könyörög, hogy az Úr fordítsa felé a fülét”, azaz hallgassa meg könyörgését (Zsolt 17:6; 31:3; 102:3; 116:2). Így nem kell szégyenkeznie ellenségei előtt (Zsolt 25:2.20; 31:2.18; 119:6.80), akik álnok és erőszakos emberek (4. vers).

Zsolt. 71,5–9. vers.

Ezekben a versekben a panaszének egyik fontos alkotórésze, az ún. bizalom-motívum szólal meg. A zsoltáríró visszaemlékezik ifjúkorára, és azt mondja, hogy az Úr „vágta le” őt, ti. a köldökzsinórját, miután megszületett. Itt nincs szükség szövegjavításra (a „levágóm” helyett „erőm”), mert a párhuzamos Zsolt 22:10 is arról szól, hogy az Úr „kihúzta” őt anyja méhéből. Az ókori keleti népek művészetében vannak olyan képek, melyek a szülést bábaként segítő istenséget ábrázolják. Ha pedig Isten már a születése alkalmával is segítségére volt hívének, akkor bizonyára most sem hagyja el, amikor „csodajellé” lett sokak előtt (7. vers). Szenvedését ui. úgy értelmezték kortársai, mint Isten igazságos haragjának a jelét (Deut 6:22; 28:46).

Zsolt. 71,10–13. vers.

A panasz ún. „te-panasz”, ellenség ellen mondott panasz. Csoportosan támadnak ellene, tanácskoznak egymással. Azért merik támadni, „megragadni” a szenvedőt, mert úgy gondolják, hogy elhagyta őt az Isten (Zsolt 3:2). A panasz a 12k. versben könyörgésbe megy át. Először saját megmentéséért könyörög a zsoltáríró: ne légy távol tőlem (Zsolt 22:12; 35:22; 38:22), majd ellenségei megbüntetéséért, megszégyenüléséért (Zsolt 35:4.26; 40:15k.). (A 13. vers második szava „múljanak el” helyett sok bibliai kézirat alapján „szégyenüljenek meg” olvasandó.)

Zsolt. 71,14–24. vers.

A következőkben a zsoltáríró egyes szám 1. személyben beszél. A 14. vers az előző versekkel szemben erős ellentétet fejez ki: „de én”. Itt bizalom-motívum és fogadalomtétel hangzik el: „folytatni fogom… dicséretedet”. A 15. vers vége valószínűleg azt jelenti, hogy a zsoltáríró nem tudja „megszámlálni” az Úr sok szabadító tettét. Nincs szükség szövegjavításra a 16. vers elején („bemegyek” helyett „hirdetem”), mert a „bemegyek” szó a hálaének jellegzetes szava (Zsolt 66:13; 118:19). Ahogyan Zsolt 69:28 szerint be lehet menni az Úr igazságába (mint valami területre; (vö. Mt 25:21), mely az Úr „örömébe”, ünnepi lakomájára való bemenésről szól), úgy a 16. vers szerint a zsoltáríró az Úr „hatalmába”, uralkodásának helyére megy be, és ott (himnuszban, istendicséretben) emlegeti Isten igazságát. Az Úr régtől fogva „tanította” a zsoltárírót. Ez nagy ajándék, amelyért könyörögnek a zsoltárírók (Zsolt 25:4k.; ld. még Zsolt 94:10.12; 119:12.26.64.66.68). A 18. vers megismétli a 9. versben levő könyörgést, majd fogadalomtétel következik: „hirdetem karodat, az eljövendő nemzedéknek hatalmadat” (Zsolt 22:31k.). „Karod” és „hatalmad” párhuzamos fogalmak. A 19. vers istendicséret: az Úr igazsága „a magasságig” ér (Zsolt 36.6; 57:11). Az Úr nagy tettei a történelemben mentek végbe (Zsolt 145:4–13; 150:2). Hitvallást fejez ki a költői kérdés is: „Kicsoda olyan, mint Te?” (Ex 15:11; Zsolt 86:8; 89:7). A 20. vers héber szövege kétféle olvasási módot tesz lehetővé: többes szám 1. személyűt (ketib) és egyes szám 1. személyűt (qeré). Az utóbbi nemcsak a szövegösszefüggésbe illik bele jobban, hanem tartalma miatt is ezt választjuk. Népről ui. aligha lehet azt mondani, hogy a holtak hazájának (ezt jelenti itt a „föld” szó) mély vizeiből „hozta fel” és elevenítette meg újra az Úr. (A többes számú olvasási mód Izráelnek a történelemben átélt nyomorúságaira gondol.) – A 21. versből megtudjuk, hogy az Istentől kapott szabadulás emberek előtt is megnövelte a zsoltáríró tekintélyét (tkp. „nagyságát”), és ezzel Isten „megvigasztalta” őt. A vigasztalás nem szavakkal történt, hanem szabadító isteni tettekkel.

A 22–24. vers fogadalomtétel. A megmentett ember ígéretet tesz Isten magasztalására. Hálaadó istentiszteleten zenekísérettel zengi „Izráel Szentjének” dicséretét. Az Izráel Szentje” kifejezés Ézsaiás prófétától való (Ézs 1:4; 5:19.24; 31:1). A halál hatalmából megváltott ember ujjongó örömmel zengi az Úr dicséretét (23. vers). Sőt nemcsak a templomban szól Isten igazságáról, hanem templomon kívül is mindennap. A 24. vers első felében levő héber ige jelentése: „félhangosan olvas, mormolva meggondol” (vö. Zsolt 1:2). A zsoltáríró napról napra Isten dolgain elmélkedik; vissza-visszagondol Isten tanításaira és nagy tetteire. – Rosszakarói viszont megszégyenülnek; erről maga Isten gondoskodik.

Zsolt. LXXII. ZSOLTÁR

A zsoltárok szerkesztői Salamonnak tulajdonították ezt a zsoltárt. Őt gondolták „a király fiának” (1. vers); Sába említése (10., 15. vers) is Salamon történetére emlékeztet (1Kir 10:1kk.). Azonban Salamon és birodalma a zsoltár számára legfeljebb csak eszménykép. A „király fia” a Dávid házából származó fiatal király. Az ő trónralépésekor fellángoló reménység szólal meg ebben a zsoltárban. A királyság korából származó királyzsoltárral van dolgunk. Ilyen még Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 89; 101; 110; 132; 144.

Zsolt. 72,1–4. vers.

Ez a zsoltár a királyért mondott imádság (15. vers; Zsolt 61:8; 84:10). Az ókori keleti népek szerint a király az istenségtől kapja meg azokat az igazságos törvényeket, melyek szerint uralkodnia kell. 1Kir 3:5kk. szerint Salamon is imádságban kért Istentől engedelmes szívet, „hogy tudja kormányozni népedet”. A király a legfőbb bíró (2Sám 8:15; 14:4kk.; 15:1kk.; 1Kir 3:16kk.); Jeruzsálemben „állnak a bírói székek, Dávid házának székei” (Zsolt 122:5). Figyelemre méltó, hogy a törvények az Úr törvényei (törvényeidet… igazságodat; 1. vers), a nép pedig az Úr népe (ítélje népedet; 2. vers). A király nem zsarnok, hanem az Úr megbízottja; Ő ruházza fel Lelkével (Ézs 11:1kk.; Jer 23:5k.). „Igazságban” és „törvényben” gyakorolja hatalmát a nyomorultak javára. A 3. vers szerint a természet életére is hatással van a király igazságos uralkodása: a hegyek békességet hordoznak, a halmok „igazságban” vannak. Ez a gondolat az ókori keleti király-ideológiából való.

Zsolt. 72,5–7. vers.

Az 5. vers első szavát („féljék őt”) a LXX alapján (betűcserével) „éljen hosszan”-nak értjük. A párhuzamos félsor is ilyen értelmű. A király hosszú élete az ókori keleti király-ideológia ismert gondolata (1Kir 3:11; Zsolt 21:5; 61:7k.). Uralkodásának tartósságát Zsolt 89:36–38 is a Nap és a Hold maradandóságához hasonlítja. A másik hasonlat a Palesztinában igen fontos esőről szól. Ahogyan az eső termékennyé teszi a földet, úgy „virágozzék” az igazság („igaz” helyett számos bibliai kézirat és a LXX alapján „igazságot” olvasunk a 7. versben) és a béke a király uralkodása idején.

Zsolt. 72,8–11. vers.

Ezekben a versekben a király világuralmának a gondolata jut kifejezésre. Kérdés, hogy nem túlzás-e ez, ha a Salamon után kettészakadt ország kisebbik részének, Júdának a királyára gondolunk? Erre a kérdésre háromféle feleletet lehet adni. 1. Az udvari költő hízeleg a királynak. Ez hozzátartozik az ókori keleti királyok udvarában szokásos ún. udvari stílushoz. 2. Valódi történelmi emlékek állnak a háttérben: Dávid és Salamon birodalma a későbbi korok embereinek az eszményképe. 3. Az Úr, aki „felkente” a királyt, az egész világ Ura. Ezért tud „felkentjének” univerzális uralmat ajándékozni (Zsolt 2:7–11; 45:3–6). A király „tengertől tengerig” uralkodik. Ennek a kifejezésnek a hátterében az ókori keleti ember világképe áll. A korong alakúnak gondolt földet tenger veszi körül. Ennek egyik szélétől a másikig, tehát mindenütt uralkodik a király. A föld végén a „tenger”, az ősi ellenség, a holtak hazája terül el. A 8. vers második fele Izráel ideális határait nevezi meg: az Eufrátesztől Egyiptom patakjáig (wadi el caris, Beer-Sebától délkeletre; Gen 15:18; 1Kir 5:1; Zak 9:10). A 9. vers „pusztai démonok” szavát a LXX etiópoknak fordítja; a párhuzamos félsor alapján valami ellenségre lehet gondolni. Az ellenség meghódol a király előtt (Zsolt 2:11k.; 18:45k.), és leborulva „nyalja a port” (Ézs 49:23; Mik 7:17). Tarsíst a régebbi magyarázók a mai Spanyolországban levő Tartessusszal azonosították (Gen 10:4; Ézs 66:19; Ez 27:12). Újabban Tunisz területéhez tartozónak tartják. A „szigetek” a Földközi-tenger távoli szigetei (Ézs 40:15; 41:1.5). Sába Dél-Arábiában, Szeba Észak-Afrikában keresendő (Gen 10:7; Ézs 43:3). A királyok Jeruzsálembe viszik értékes ajándékaikat (Zsolt 68:30; Ézs 45:14; 60:5–12).

Zsolt. 72,12–14. vers.

Ezekben a versekben folytatódik a 2. vers gondolata: a király, mint az Úr megbízottja segít a nyomorult és szegény emberen, aki „kiált”. Ez a kiáltás nem lehet imádság (imádkozni csak Istenhez szabad), hanem segélykiáltás. A király szánalmat érez a kiszolgáltatottak, a nincstelenek iránt. Megsegíti azokat, akiknek nincs emberi segítőjük. „Megváltja” őket az erőszaktól és elnyomástól (14. vers). Itt a zsoltáríró családjogi kifejezést használ. A „megváltó” az a közeli rokon, aki az eladósodott (és rabszolgává lett) embert újra szabaddá teszi (Lev 25:35–55). A vers vége megokolja ezt: „drágának tekinti a vérüket” (1Sám 26:21; 2Kir 1:13; Zsolt 116:15). A király tehát „Isten kinyújtott karja”. Isten könyörülő szeretetével érvényesíti Isten igazságát a földön.

Zsolt. 72,15–17. vers.

„Éljen a király”: ez ismételten elhangzott kívánság (1Sám 10:24; 2Sám 16:16; 1Kir 1:25.31.34.39; 2Kir 11:12). Ezzel üdvözlik a királyt (Dán 6:22). „Adjanak”: vagy általános alany (egyes szám 3. személy), vagy más pontozással passivum: „adassék”. A sábai kincsekről szól a 10. vers is. Fontos gondolat, hogy a királyért „szüntelenül” imádkozni kell, így pl. háború előtt (Zsolt 20:2–5.10). Más zsoltárokban is (nemcsak a királyzsoltárokban) felhangzik a királyért, a „felkentért” mondott könyörgés (Zsolt 61:7k.; 84:10). A királyt „áldani” is kell. Az áldásmondás az ókori Keleten nem számított üres beszédnek. Az áldás a Bibliában mégsem önmagában hatékony szó, hanem imádságos szívvel mondott áldáskívánság, melyet Isten meghallgat. A király igazságos uralkodása a természet életére is kihat. Isten a gabona „bőségével” (arám szó) áldja meg az országot. A vers második sorában a „várostól” szó betűcserével „kalász”-nak olvasható: „virágozzanak kalászai, mint a föld füve”. A 17. versben a LXX alapján helye van az „áldott” szónak is: „Legyen neve örökre áldott”. A király „utódokat kap a Nap előtt”, ti. amíg meglesz a Nap (Zsolt 89:37). A király a trónralépés alkalmával kapja meg az uralkodás okmányát, benne az uralkodói nevekkel, a „nagy” névvel (2Sám 7:9; 23:1–5; 1Kir 1:47; 2Kir 11:12; Zsolt 89:40; Ézs 9:5). Sőt a 17. vers második fele az Ábrahámnak szóló áldást is a királyra vonatkoztatja. Az emberek a király nevével kívánnak áldást egymásnak.

Zsolt. 72,18–19. vers.

Ezt az áldásmondást (doxológia) később kapcsolták hozzá a zsoltárhoz. A zsoltárok második könyvének (42–72. zsoltár) liturgikus záradéka ez. Himnikus stílusban dicséri az Urat, Aki csodás tetteket vitt véghez mind a teremtés alkalmával, mind pedig a történelemben. Az Ő dicsőségével van tele a föld (Num 14:21; Ézs 6:3). A kétszeres ámen liturgikus formula; a Zsoltárok első könyvének végén is ez olvasható (Zsolt 41:14). A 20. versben levő megjegyzés Jób 31:40-re emlékeztet.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?