//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : ZSOLTROK 68 - 72 rsz

ZSOLTROK 68 - 72 rsz


LXVIII. ZSOLTR

A mfaj meghatrozsa nehzsget okozott. Egyesek gyzelmi neknek gondoltk, msok himnusznak vagy eszkhatologikus himnusznak, ismt msok jvi nnepen szoksos s Isten trnralpsrl szl neknek, vagy a Sion-nnep processzis liturgijnak. Az jabb rsmagyarzk trtnelmi zsoltrnak tartjk. Ilyenek mg Zsolt 77; 105–107; 136. Izrel eltti si tradciktl kezdve a pusztai vndorlson, a Sisera seregvel vvott harcon s Jeruzslem kivlasztsnak tradciin keresztl a babiloni fogsg prftinak eszkhatologikus remnysgig gazdag tmakrt lel t s tbbfle mfaj elemeit tartalmazza. Szvege j nhny helyen romlott.

Zsolt. 68,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3., 2., 1. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 68,2–4. vers.

A 2. vers Num 10:35k.-t, az n. „lda-mondst” idzi. Ha az r (a szvetsglda felett lthatatlanul trnolva) megjelenik a csatban, sztszrdnak npe ellensgei (1Sm 4:3; 2Sm 11:11). „Elsprtetnek” (mindktszer passivum), ahogyan a polyvt elfjja a szl (Zsolt 1:4; zs 41:2), vagy a fst elenyszik (Zsolt 37:20; 102:4). Az r megjelenst (epifnia) tz s fst ksri (Ex 19:18; 20:18); ettl mg a hegyek is megolvadnak (Zsolt 97:5; Mik 1:4). A hvek szmra azonban diadalt s rmt hoz az r megjelense.

Zsolt. 68,5–7. vers.

Az 5. versben Izrel eltti, knani tradcik szlalnak meg, ahol Baalt neveztk felhkn nyargalnak. Ezt a zsoltr szerkesztje nmi vltoztatssal „pusztban nyargalnak” rta t, mert mr a pusztai vndorlsra gondolt (ld. Deut 33:26; Zsolt 29:10k.; zs 19:1; Dn 7:13; Lk 21:27; Jel 14:14). Himnikus stlusban, imperativusokkal szltja fel a zsoltr a gylekezetet Isten dicsretre, Akinek „r a neve”. Ezt a formult olyankor hasznltk, amikor az r gyzelmt hirdettk a krnyez npek istenei felett: nem Baal a vilg teremtje s megtartja, hanem az r (zs 51:15; 54:5; Jer 31:35; 33:2; m 4:13; 5:8; 9:6). Hasonlkppen lltottk isteneikrl az kori keleti npek, hogy igazsgos brknt kormnyozzk a npeket, segtik az zvegyeket s rvkat. Izrel hite szerint az r „hajlkbl” (Zsolt 76:3) rad az igazsg (1Kir 8:31k.). Magnyosoknak otthont, foglyoknak szabadsgot ad az r. A lzadk s a trsadalombl kivetettek a pusztban lnek; veszlyeztetik az ott tvonul karavnokat.

Zsolt. 68,8–11. vers.

Ezek a versek Debra nekt idzik (Br 5:4kk.). Itt az exodus-tradci elevenedik meg: az r a pusztban vezette npt. Az r megjelenstl (epifnia) remegnek a hegyek, csepeg az g. Klns, hogy mg a honfoglals utn is sokig gy gondoltk, hogy az r a Snai-hegyen maradt, s onnan siet npe segtsgre (Deut 33:2; Br 5:4; 1Kir 19:8kk.; Hab 3:3). A 10. vers harcos hitvalls: nem Baal az es s a termkenysg ajndkozja, hanem az r (1Kir 18:1; Hs 2:10). A vers msodik fele szerint az r est ad, gondvisel szeretete az „elfradt rksgnek” szl. Az gret fldje az r kizrlagos tulajdona, „rksge” (Deut 32:9; 1Sm 26:19; 2Sm 20:19; 21:3). A 11. vers els szava ltalban llnyt szokott jelenteni; itt az j fordts Biblia „nyjadat” mond. A legjabb sztr alapjn gy is fordthat: „Lakhelyed ez, melyben laknak; jsgodbl ksztetted a nyomorultnak, Isten”. A „nyomorult” = Izrel; a fogsg utni gylekezet nevezte magt szegnynek s nyomorultnak.

Zsolt. 68,12–15. vers.

Ezek a versek jra Debra nekre emlkeztetnek. Az az Ige, amelyet az r adott (12. vers), itt nem prftai jvendls a gyzelemrl, hanem mr a diadal rmhrt hirdet asszonyok neke (v. Ex 15:20k.; 1Sm 18:6k.). Hiszen az ellensges seregek kirlyai hanyatt-homlok meneklnek, s a hz udvarn (a sz „legelt” jelent) zskmnyt oszt(anak) (v. Br 5:30). spedig azok is rszeslnek a zskmnybl, akik nem vettek rszt a harcban, hanem a mlht riztk (1Sm 30:24k.). Ez Dvid intzkedse volt; Debra neke mg kemnyen megdorglja azokat, akik tvol maradtak a harctl (Br 5:16k.). A zskmnyrl szl a 14. vers msodik fele. Az ezsttel bevont szrny galamb, melynek tollai aranysrgk, bizonyra valami rtkes fegyvert (kard, tr markolatt) dsztett. Egybknt a galamb a szerelem istennjnek a jelkpe volt az kori keleti npek vallsban (v. nekek 2:12.14; 5:2; 6:9). A gyzelmet ritka termszeti jelensg: havazs tette emlkezetess. A Calmn-hegy Sikem kzelben keresend (Br 9:48).

Zsolt. 68,16–19. vers.

Ezek a versek klti mdon megszemlyestik a Bsn-hegyet, mely a Jordntl keletre, szakon terl el. „Istenek hegye” ez, hasonl a Cfn-hegyhez (Zsolt 48:2; zs 14:13). si idk ta kultuszhely volt. Egyesek az „istenek hegye” kifejezst felsfoknak rtik: hatalmas hegy. A Bsn-hegy irigyen tekint a Sion-hegyre, melyet „kedvelt” az r, s rkkval lakhelyv tette. Az rsmagyarzk szerint ezek a versek hajdan a Tbor-hegyre vonatkoztak, amely jl lthat a Bsn-hegyrl. Itt volt Zebulon, Issakr s Naftli trzsnek kzs szentlye (Deut 33:19; Jzs 19:34; Zsolt 89:13). ppen ezek a trzsek vettek rszt legbtrabban a Sisera ellen vvott harcban (Br 5:14k..18). A zsoltrr azonban mr Jeruzslemre gondolt (30. vers). Ide vonult az r a Snairl, eredeti lakhelyrl. Harci kocsin jtt (Zsolt 18:11; 68:5; Ez 1), mennyei seregektl krlvve (2Kir 2:12; 6:17). Magval vitte „a magassgba”, azaz szentlybe, a legyztt ellensget is. Ezeket a verseket Ef 4:8–10 idzi s Jzus Krisztus kereszthallnak s mennybemenetelnek a fnyben rtelmezi: az r Jzus a hallon is diadalt aratva ment fel a mennybe, hogy betltsn mindent.

Zsolt. 68,20–24. vers.

A 20–21. vers a himnuszok stlusban magasztalja az Urat. Az szabadt munkja nemcsak hbor idejn valsul meg, hanem „naprl napra”: llandan hordozza npt. A 21. vers mgtt a mtosz ll, mely szerint Baalt Anat kiszabadtja a hall (Mot) hatalmbl. A klnbsg azonban nagy: az r ui. nem halt meg, nem Neki kell megszabadulnia a hallbl, hanem npnek ad szabadtst (1Sm 2:6). A 22. vers gy brzolja az Urat, mint gyztes kirlyt, aki stknl fogva ragadja meg ellensgt, s buzognyval zzza szf a fejt. Szmos ilyen brzols maradt rnk az kori keleti npek kultrjbl. Harc idejn szabadon leng, gondozatlan hajjal jrtak az emberek.

A 23–24. vers dvgret. Bsn s a mly tenger gy ll egyms mellett, mint ellenttpr: a legmagasabb s a legmlyebb helyrl is meg tudja szabadtani npt az r (zs 43:5k.; 49:12). Az egsz vilg Ura , hatalmnak nincsenek korltai (Zsolt 139:8kk.; m 9:3). – A Baal-mtosz Anatot, Baal hgt mondja vrengznek. A zsoltr szerint a hveket rszesti diadalban az r (Zsolt 149:6–9; Ez 39:10). Kzmondsszer igazsg az, hogy a kutyk nyaljk fel a bnsk vrt (1Kir 21:19; 22:38; 2Kir 9:36).

Zsolt. 68,25–28. vers.

Az izreli istentisztelet trtnetre nzve rtkes adatokat tartalmaznak ezek a versek. Isten „bevonulsa” szentlybe nem trnralpst jelent, hiszen nem az nnep alkalmval lett kirlly. gy kell elkpzelnnk ezt a bevonulst, ahogyan Zsolt 24:7–10; 47:6 is lerja. Az r a szvetsglda felett lthatatlanul trnolva, az nnepl gylekezet ln vonul be templomba. Kzben musica sacra ksretben zeng az istendicsret (27. vers). A vers vge sz szerint gy hangzik: „Izrel forrsbl”. Ezt a gondolatprhuzam helyrelltsa kedvrt „Izrel sszejvetelei”-nek szoktk rteni (v. zs 1:13). A 28. vers szerint az nnepi menetet Benjmin trzse vezette; ez a Saul idejre (vagy mg korbbi idre, a trzs leverse eltti idre; Br 5:10; 20. r.) mutat. A „Jda vezeti” mellett ll „tmegestl” sz fordtsa bizonytalan. A LXX szerint „vezreik”; ms hber kzirat szerint „tarka ruhban”. Zebulon s Naftli a Sisera elleni harcban btran kzd trzsek voltak.

Zsolt. 68,29–32. vers. Ezek a versek a gylekezet knyrgst tartalmazzk. Rgi fordtsok s bibliai kziratok alapjn a 29. vers gy fordtand: „Rendeld el (= szedd ssze), Isten, erdet, isteni erdet” stb. A 30. vers szerint mr nem vits, hogy Jeruzslemben van az r temploma. Ezt a flsort az j fordts Biblia az elzvel kti ssze: „rtnk munklkodsz jeruzslemi templomodbl”. Ezzel elkerlhet az a flrerts, hogy az idegen npek kirlyai a jeruzslemi templombl hozzanak ajndkot az rnak. Az idegen kirlyok hdolatrl beszl a Zsolt 72:8–11; zs 60:1–14.

A „ndas vadja” Egyiptom klti neve (ld. mg zs 30:7; Ez 29:3–7; 32:2–8). A teremtskor Isten „megdorglta” az si ellensget, a tengert (Zsolt 18:16; 104:7; 106:9; zs 17:13). A zsoltrr itt mr npekre s azok fejedelmeire gondol. A vers msodik felben is imperativusok olvasandk: „taposd el… szrd szt” a pnzt kedvelket, a hbort akar npeket. A 32. vers iussivus: „Hozzanak bronztrgyakat Egyiptombl. Ks (= Etipia) emelje fel kezt (’futtassa’ kezt helyett) az rhoz”. Egyiptom a Kr. e. 4. szzadban jra nll lett, s veszlyt jelentett Isten npe szmra. Etipia hdolatt remltk a ksi prfcik (zs 18:7; Zof 3:10; Zak 14:16kk.). Egyiptomra vonatkoz jvendls olvashat zs 19:16–25-ben is.

Zsolt. 68,33–36. vers.

A zsoltr vge rvid himnusz, melyben imperativusos s participiumos mondatok llnak egyms mellett. Ez a stluskevereds a ksi kor egyik jele. A 33. s 35. vers imperativusos: nekeljetek, zengjetek, adjatok (Istennknek ert = ismerjtek el erejt; v. Zsolt 29:1k.; 96:7–8). A fld orszgainak rszt kell vennik Isten magasztalsban. Ez az univerzalizmus nem zrja ki azt, hogy Isten „fensge” Izrelre, vlasztott npre rad (35b. vers). – Participiumos stlus a 34. vers, mely az kori keleti himnuszokhoz hasonlan a felhkn (az si egekben) nyargalnak mondja az Urat; mennydrg hangja vihart tmaszt s ez termkenysget ad (v. 5. vers). A 36. vers is participiumos. Isten „flelmetes”, de ez npe szmra megtart, szabadt ert jelent (Zsolt 47:3; 66:5; 76:13; 89:8). Flelmes tettei npnek javt szolgljk (Deut 10:21; Zsolt 65:6; 106:22; 139:14; 145:6).

Zsolt. LXIX. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek, amely hlanekkel fejezdik be (31–37. vers). A zsoltrban tbbszr is ismtldik a panasz (2b–5.8–13.20–22.) s a knyrgs (7.14–19.23–30.). A knyrgs rszben a zsoltrr szabadulsrt hangzik el, rszben az ellensg megbntetsrt. Az rsmagyarzk egysgesnek tartjk a zsoltrt. A szereztetsi id a babiloni fogsg utni kor; Jeruzslem s Jda tbbi vrosai mg nem pltek fel. A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk.

Zsolt. 69,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 22. s 3. pontja alatt. - Zsolt. 69,2–5. vers.

Csak a 2. vers els fele tekinthet a panasznek bevezetsnek. Itt a zsoltrr megszltja s segtsgl hvja Istent. A vers msodik felben „mert” ktszval mr a panasz hangzik: „torkomig rnek a vizek”. A nefes = llek sz alapjelentse ui. „torok” (Zsolt 105:18; 124:4k.; zs 5:14). A holtak hazjnak rvnyl vizeirl s elnyelssel fenyeget iszapjrl szl (Zsolt 40:3; 88:7k.; JSir 3:54; Jn 2:6). Az letveszlyben a zsoltrr „kiltott”, azaz imdkozott addig, mg be nem rekedt. A segtsgre vrakozva, szeme elhomlyosodott, ti. a srstl. A panasz az 5. vers szerint n. „te-panasz”, azaz ellensg ellen mondott panasz. Sokan vannak ellensgei, s ok nlkl vdoljk (Zsolt 35:19; 38:20). A vd: lops vagy htlen kezels. Ilyenkor ktszeres krtrtst kellett fizetni (Ex 22:8). De a zsoltrr rtatlan (Zsolt 35:11).

Zsolt. 69,6–7. vers.

Ha fldi br nem tudja kiderteni az igazsgot, esk dnti el az gyet (Ex 22:7.10). Isten mindentud Isten, megvizsglja a szvet (Zsolt 7:10; 17:3). A zsoltrr „vak” volt, tudatlansgbl kvethetett el bnt, s ez az oka betegsgnek (Zsolt 32:1–7; 38:3–11). De az ilyen bnre van bocsnat (Zsolt 103:3). A zsoltrr „megszgyenlse”, a szabadts elmaradsa egyttal a hvek, a gylekezet megszgyenlse is lenne! a gylekezet tagja; sorsa tbb, mint egyni sors. Ennek az ellentte is igaz: nemcsak egyttrez a szenvedvel a gylekezet, hanem szabadulsnak is rl (1Kor 12:26). Zsolt. 69,8–13. vers.

A zsoltrr gye nem csupn a gylekezet gye, hanem egyttal Isten gye is. „rted hordozok gyalzatot” mondja Jer 15:15 alapjn. Teht nemcsak rtatlan abban, amiben vdoljk, hanem Istenrt szenved. Szenvedsnek vgs oka Istenbe vetett hite. Amikor t tmadjk, egyttal Istent is tmadjk. Ez nemcsak mlyrtelm magyarzata a zsoltrr szenvedsnek, hanem kifejezi azt a remnysget is, hogy Isten kzbelp s segt, hiszen a sajt gyrl van sz. Az Isten hza irnt rzett buzg szeretet a 38k. vers alapjn azt jelentheti, hogy a zsoltrr Haggeus s Zakaris prfthoz hasonlan harcolt azrt, hogy a fogsgbl hazatrtek ptsk fel a jeruzslemi templomot. Ekzben mg legszkebb csaldjnak tagjai, anyjnak fiai is elidegenedtek tle (Jb 19:13kk.; Zsolt 27:10; 38:12; 88:9). (Az kori Izrelben megengedett dolog volt a tbbnejsg; ezrt az egy anytl szrmaz testvrek klnsen is kzel lltak egymshoz.)

A 11. vers „srtam lelkem bjtjben” mondata klns; a „bjttel gytrtem lelkemet” kifejezs, mely a LXX fordtsa mgtt llhat, megszokottabb lenne. A bjt s a „zskruha” a gysz jele (Zsolt 35:13k.; zs 58:3.5; Jer 6:26). De a szenved embernek mg a gyszt is kignyoltk. A vros kapujban, ahol a vros vnei a jogi gyeket szoktk intzni (Gen 23:10kk.; Deut 21:19; Jzs 20:4; m 5:15), vidm zenesz mellett mulatoz ittas emberek gnyoltk a szenvedt, s rgtnztt „pldabeszdekkel” tettk nevetsgess (v. m 6:5k.).

A zsoltr 10. verst idzi Jn 2:17 abban az rtelemben, hogy a templom megtiszttsa „megemszti”, hallba sodorja Jzust. A vers msodik felt Rm 15:3 idzi.

Zsolt. 69,14–19. vers.

Ezekben a versekben a panasznek fontos alkotrsze, a knyrgs szlal meg. A 14. vers ellenttes rtelm „s”-sel kezddik, s az „n” sz kiemelt mdon ll a mondat elejn: „De n – imdsgom Neked szl”. A zsoltrr nem ellenfeleivel ll prbeszdben, hanem az rral, aki megsegti t „a kegyelem idejn” (zs 49:8; 2Kor 6:2). A segtsg „reggelre” rkezik meg. Ezt azonban nem szabad sz szerinti rtelemben venni. A „kegyelem ideje” Isten kezben van: ubi et quando visum est Deo. A 15–16. versben megismtldnek a 2–3. vers szavai s gondolatai, de tbblet a 16. vers vge. A „kt” a holtak hazjt jelenti, mely mint valami hes vadllat nyeli el ldozatait (Pld 30:15k.; zs 5:14). A kt s a srverem nylst is nagy kvel szoktk lezrni (Gen 29:10; Mt 27:60; Mk 15:46; 16:2). A 17. vers „mert j a te hsged” szavait a kvetkez kifejezshez igaztjuk: „hsged jsga szerint s irgalmad sokasga szerint” kri a zsoltrr, hogy vlaszoljon neki az r s forduljon hozz. A 18. versben folytatdik a knyrgs: Ne rejtsd el orcdat tlem. Ez ui. a harag s nemtetszs jele lenne (Deut 31:17; Zsolt 27:9; 44:25; 102:3; zs 54:8). A baj nagy, a segtsg srgs, az r „szolgja” (gy nevezi magt a zsoltrr a 18. versben) megvltsra szorul. A megvltst kt ige fejezi ki. Az egyik csaldjogi jelleg, s az eladsodott rokonnak rabszolgasgbl trtn kivltst jelenti (Lev 25:48k.), a msik ezenkvl Istennek npt s hveit megvlt munkjra vonatkozik (Deut 9:26; 13:6; 21:8; Zsolt 26:11; 31:6; 34:23; 49:16).

Zsolt. 69,20–30. vers.

Itt jra az n. „te-panasz”, az ellensg ellen mondott panasz hangzik el, st a 23. verstl kezdve tkokba torkollik. A zsoltrrnak fj a gny, a szgyen, amellyel illettk (12. vers). Fjdalmban ers tmasz szmra az a gondolat, hogy Isten, aki segteni tud, ismeri nyomorsgt (Zsolt 142:4; Jer 15:15; 17:16; 18:13). A gyalzat sszetrte, szve „gygythatatlan” (21. vers). Remnysgben csalatkozott, hiszen „rsztvevre” (participium) s vigasztalra vrt (Jb 2:11; 6:14; Zsolt 35:13k.). De bartai, akik szoks szerint telt vittek a betegnek (2Sm 12:17; 13:6k.), nem enyhtettk szenvedst, inkbb slyosbtottk (a 22. vers szavait: „mrget tettek telembe”, nem szksges sz szerinti rtelemben venni; JSir 3:15). A zsoltrr kri Istent, hogy vratlan veszedelemmel bntesse meg ket. Asztaluk legyen kelepcv, „bkeldozatuk” (enyhe szvegjavts „bkre” helyett) pedig csapdv: jrjanak gy, mint a madr, amely felett sszecsapdik a csapda, mihelyt a csaltekhez r. Ha szemeik elsttlnek, derekuk ingadozik, tehetetlenn vlnak. A „derk” egybknt az er szkhelye (Jb 38:3; Pld 31:17). A 25. vers Isten haragjnak mint valami folyadknak a kitltsrl beszl (v. a harag poharrl szl kijelentsekkel; zs 51:17; Jer 25:15; Jel 16:1). A zsoltrr azt vrja, hogy a bnsk „strai” is pusztv, lakatlann vlnak Isten igazsgos haragja folytn. A bntets fokozdik azltal, hogy a bns halla utn is folytatdik, s utdait is utolri (Jb 18:15kk.; Zsolt 37:28; 109:9kk.; Pld 14:11). A 27. vers megokolja a szrny bntetst. Mert igaz ugyan, hogy a zsoltrrt az r „szolgjt” maga az r sebezte meg (18., 27. vers; zs 53:4), de k egyttrzs helyett ldztk, s fokoztk („elbeszltk” helyett a „hozztesz” ige rgies formja) szenvedseit. Ezrt az r is „bntetst tesz bntetskhz” (a „bn” sz ui. bntetst is jelent); egyik bntetst adja a msik utn. Legnagyobb az, hogy nem mehetnek be az „igazsgba”. Az „igazsg” sz itt szinte fldrajzi rtelemben vett helyet jelent. Kitrltetnek az let knyvbl, mely az igazak neveit tartalmazza (Ex 32:32k.; zs 4:3; 56:5; Dn 12:1; Jel 3:5; 13:8; 17:8; 20:12.15; 21:27). A 30. vers az elz versekben lev „te-panasz” utn „n-panaszt” s segtsgkrst tartalmaz. A kett sszetartozik: a knyrgs az ellensg megbntetsrt s a szenved hv megsegtsrt hangzik el.

A 22. verset idzi Mt 27:34.48; Lk 23:36; Jn 19:28–30; a 23k. verset Rm 11:9k. (itt „derekukat tedd mindig ingadozv” helyett „htukat grnyeszd meg egszen” ll).

Zsolt. 69,31–37. vers.

A zsoltrt hlanek fejezi be. Jellemzk a 31. versben lev buzdt-mdok (cohortativusok): „hadd dicsrjem…, hadd magasztaljam”. A vers vgn lev „hla” sz itt hlaneket jelent. Ezt a kvetkez vers is mutatja, amely a hlaneket az ldozatoknl rtkesebbnek mondja (v. Zsolt 40:7–11; 50:14k.; 51:18; 141:2). (A nagy szarv s jl fejlett, „felfel hajl” patj bika klnsen is alkalmasnak szmtott az ldozatra.) A 33. versben a LXX imperativusokat olvas. Ezt (rszben) elfogadva, a sor gy hangzik: Lsstok meg (ezt, ti) alzatosak, s rvendezzetek; ti Istent keresk, ledjen szvetek!” Itt a hlaneket mond hv az istentiszteleten rszt vev gylekezetet Isten dicsretre hvja fel (Zsolt 22:27; 31:24k.). A 34. vers a „szegnyeket” a foglyokkal prhuzamosan emlti. Nekik szl Isten segt szeretete (Zsolt 147:6). Ezrt t dicsri az g, a fld s a tenger, a teremtett vilg hrom rsze (Zsolt 8:8; 33:6–8; 96:11; 135:6; 146:6). A zsoltr vge Sionnak s Jda vrosainak (a babiloni fogsg utni) jjplsrl s arrl szl, hogy az r „szolgjnak”, brahmnak az utdai fogjk rklni az orszgot. Isten gretei megvalsulnak! (Gen 12:1–3; 13:14–17; 15:18; 17:7k.; zs 40:8; Rm 11:29).

Zsolt. LXX. ZSOLTR

Magyarzatt ld. Zsolt 40:14–18-nl. A kt szvegben csak kisebb eltrsek vannak. Ezek a kvetkezk: 40:14 eltt nincs kln cmfelirat; 70:1 a zsoltr cmfelirata. Ennek magyarzatt ld. a bevezets 5., 3. s 25. pontja alatt.

40:14 „Lgy kegyelmes, Uram, s ments meg” – 70:2 „Istenem, ments meg engem”. 40:15 tbblete 70:3-hoz kpest: mindenki (tkp. „egytt”) s: elvenni. 40:16 tbblete a 70:4-hez kpest: rlam. 40:17 R – 70:5 Isten; tbblet itt a msodik sor elejn ll „is”. 40:18 „de gondol rm az r… Istenem” 70:6 „siess hozzm, Istenem… URam”. A „segtsg” sz 40:18-ban nnem formban ll, 70:6-ban hmnem formban.

Zsolt. LXXI. ZSOLTR

A 71. zsoltr egyni panasznek. rja ids, tapasztalt ember (5., 9., 17k. vers). Kltemnyben felhasznlja a 22. s 31. zsoltr gondolatait. Jl ismeri az dvtrtnetet, annak nagy esemnyeit (15–19. vers). A zsoltr szvege nhny helyen romlott, de knnyen helyrellthat. Keletkezsi ideje a fogsg utni kor.

Zsolt. 71,1–4. vers.

Az els hrom vers Zsolt 31:2–4a-bl val. Ott azonban jobb a szveg. gy pl. a 3. vers elejn lev „lgy nekem hajlkomnak ksziklja” helyett Zsolt 31:3 s sok bibliai kzirat alapjn „lgy ers ksziklm” fordts ltszik helyesebbnek. Az utna jv mondat „menni mindig parancsoltl” a Zsolt 31:3-ban lev „sziklavram hza” (= ers sziklavram) szavak betinek felcserlsbl llt el. – A bevezet versekben a zsoltrr Istennl keres menedket (Zsolt 11:1; 16:1; 25:20; 31:2.20). Az ldztt, beteg vagy brmi ms bajban lev hvek szmra menedket, oltalmat jelentett a templom. Ezt fejezi ki a „kszikla” s „sziklavr” sz is: ez az ellensg szmra elrhetetlen. Ms kppel kifejezve: a zsoltrr azrt knyrg, hogy az r fordtsa fel a flt”, azaz hallgassa meg knyrgst (Zsolt 17:6; 31:3; 102:3; 116:2). gy nem kell szgyenkeznie ellensgei eltt (Zsolt 25:2.20; 31:2.18; 119:6.80), akik lnok s erszakos emberek (4. vers).

Zsolt. 71,5–9. vers.

Ezekben a versekben a panasznek egyik fontos alkotrsze, az n. bizalom-motvum szlal meg. A zsoltrr visszaemlkezik ifjkorra, s azt mondja, hogy az r „vgta le” t, ti. a kldkzsinrjt, miutn megszletett. Itt nincs szksg szvegjavtsra (a „levgm” helyett „erm”), mert a prhuzamos Zsolt 22:10 is arrl szl, hogy az r „kihzta” t anyja mhbl. Az kori keleti npek mvszetben vannak olyan kpek, melyek a szlst bbaknt segt istensget brzoljk. Ha pedig Isten mr a szletse alkalmval is segtsgre volt hvnek, akkor bizonyra most sem hagyja el, amikor „csodajell” lett sokak eltt (7. vers). Szenvedst ui. gy rtelmeztk kortrsai, mint Isten igazsgos haragjnak a jelt (Deut 6:22; 28:46).

Zsolt. 71,10–13. vers.

A panasz n. „te-panasz”, ellensg ellen mondott panasz. Csoportosan tmadnak ellene, tancskoznak egymssal. Azrt merik tmadni, „megragadni” a szenvedt, mert gy gondoljk, hogy elhagyta t az Isten (Zsolt 3:2). A panasz a 12k. versben knyrgsbe megy t. Elszr sajt megmentsrt knyrg a zsoltrr: ne lgy tvol tlem (Zsolt 22:12; 35:22; 38:22), majd ellensgei megbntetsrt, megszgyenlsrt (Zsolt 35:4.26; 40:15k.). (A 13. vers msodik szava „mljanak el” helyett sok bibliai kzirat alapjn „szgyenljenek meg” olvasand.)

Zsolt. 71,14–24. vers.

A kvetkezkben a zsoltrr egyes szm 1. szemlyben beszl. A 14. vers az elz versekkel szemben ers ellenttet fejez ki: „de n”. Itt bizalom-motvum s fogadalomttel hangzik el: „folytatni fogom… dicsretedet”. A 15. vers vge valsznleg azt jelenti, hogy a zsoltrr nem tudja „megszmllni” az r sok szabadt tettt. Nincs szksg szvegjavtsra a 16. vers elejn („bemegyek” helyett „hirdetem”), mert a „bemegyek” sz a hlanek jellegzetes szava (Zsolt 66:13; 118:19). Ahogyan Zsolt 69:28 szerint be lehet menni az r igazsgba (mint valami terletre; (v. Mt 25:21), mely az r „rmbe”, nnepi lakomjra val bemensrl szl), gy a 16. vers szerint a zsoltrr az r „hatalmba”, uralkodsnak helyre megy be, s ott (himnuszban, istendicsretben) emlegeti Isten igazsgt. Az r rgtl fogva „tantotta” a zsoltrrt. Ez nagy ajndk, amelyrt knyrgnek a zsoltrrk (Zsolt 25:4k.; ld. mg Zsolt 94:10.12; 119:12.26.64.66.68). A 18. vers megismtli a 9. versben lev knyrgst, majd fogadalomttel kvetkezik: „hirdetem karodat, az eljvend nemzedknek hatalmadat” (Zsolt 22:31k.). „Karod” s „hatalmad” prhuzamos fogalmak. A 19. vers istendicsret: az r igazsga „a magassgig” r (Zsolt 36.6; 57:11). Az r nagy tettei a trtnelemben mentek vgbe (Zsolt 145:4–13; 150:2). Hitvallst fejez ki a klti krds is: „Kicsoda olyan, mint Te?” (Ex 15:11; Zsolt 86:8; 89:7). A 20. vers hber szvege ktfle olvassi mdot tesz lehetv: tbbes szm 1. szemlyt (ketib) s egyes szm 1. szemlyt (qer). Az utbbi nemcsak a szvegsszefggsbe illik bele jobban, hanem tartalma miatt is ezt vlasztjuk. Nprl ui. aligha lehet azt mondani, hogy a holtak hazjnak (ezt jelenti itt a „fld” sz) mly vizeibl „hozta fel” s eleventette meg jra az r. (A tbbes szm olvassi md Izrelnek a trtnelemben tlt nyomorsgaira gondol.) – A 21. versbl megtudjuk, hogy az Istentl kapott szabaduls emberek eltt is megnvelte a zsoltrr tekintlyt (tkp. „nagysgt”), s ezzel Isten „megvigasztalta” t. A vigasztals nem szavakkal trtnt, hanem szabadt isteni tettekkel.

A 22–24. vers fogadalomttel. A megmentett ember gretet tesz Isten magasztalsra. Hlaad istentiszteleten zeneksrettel zengi „Izrel Szentjnek” dicsrett. Az Izrel Szentje” kifejezs zsais prfttl val (zs 1:4; 5:19.24; 31:1). A hall hatalmbl megvltott ember ujjong rmmel zengi az r dicsrett (23. vers). St nemcsak a templomban szl Isten igazsgrl, hanem templomon kvl is mindennap. A 24. vers els felben lev hber ige jelentse: „flhangosan olvas, mormolva meggondol” (v. Zsolt 1:2). A zsoltrr naprl napra Isten dolgain elmlkedik; vissza-visszagondol Isten tantsaira s nagy tetteire. – Rosszakari viszont megszgyenlnek; errl maga Isten gondoskodik.

Zsolt. LXXII. ZSOLTR

A zsoltrok szerkeszti Salamonnak tulajdontottk ezt a zsoltrt. t gondoltk „a kirly finak” (1. vers); Sba emltse (10., 15. vers) is Salamon trtnetre emlkeztet (1Kir 10:1kk.). Azonban Salamon s birodalma a zsoltr szmra legfeljebb csak eszmnykp. A „kirly fia” a Dvid hzbl szrmaz fiatal kirly. Az trnralpsekor fellngol remnysg szlal meg ebben a zsoltrban. A kirlysg korbl szrmaz kirlyzsoltrral van dolgunk. Ilyen mg Zsolt 2; 18; 20–21; 45; 89; 101; 110; 132; 144.

Zsolt. 72,1–4. vers.

Ez a zsoltr a kirlyrt mondott imdsg (15. vers; Zsolt 61:8; 84:10). Az kori keleti npek szerint a kirly az istensgtl kapja meg azokat az igazsgos trvnyeket, melyek szerint uralkodnia kell. 1Kir 3:5kk. szerint Salamon is imdsgban krt Istentl engedelmes szvet, „hogy tudja kormnyozni npedet”. A kirly a legfbb br (2Sm 8:15; 14:4kk.; 15:1kk.; 1Kir 3:16kk.); Jeruzslemben „llnak a bri szkek, Dvid hznak szkei” (Zsolt 122:5). Figyelemre mlt, hogy a trvnyek az r trvnyei (trvnyeidet… igazsgodat; 1. vers), a np pedig az r npe (tlje npedet; 2. vers). A kirly nem zsarnok, hanem az r megbzottja; ruhzza fel Lelkvel (zs 11:1kk.; Jer 23:5k.). „Igazsgban” s „trvnyben” gyakorolja hatalmt a nyomorultak javra. A 3. vers szerint a termszet letre is hatssal van a kirly igazsgos uralkodsa: a hegyek bkessget hordoznak, a halmok „igazsgban” vannak. Ez a gondolat az kori keleti kirly-ideolgibl val.

Zsolt. 72,5–7. vers.

Az 5. vers els szavt („fljk t”) a LXX alapjn (betcservel) „ljen hosszan”-nak rtjk. A prhuzamos flsor is ilyen rtelm. A kirly hossz lete az kori keleti kirly-ideolgia ismert gondolata (1Kir 3:11; Zsolt 21:5; 61:7k.). Uralkodsnak tartssgt Zsolt 89:36–38 is a Nap s a Hold maradandsghoz hasonltja. A msik hasonlat a Palesztinban igen fontos esrl szl. Ahogyan az es termkenny teszi a fldet, gy „virgozzk” az igazsg („igaz” helyett szmos bibliai kzirat s a LXX alapjn „igazsgot” olvasunk a 7. versben) s a bke a kirly uralkodsa idejn.

Zsolt. 72,8–11. vers.

Ezekben a versekben a kirly vilguralmnak a gondolata jut kifejezsre. Krds, hogy nem tlzs-e ez, ha a Salamon utn kettszakadt orszg kisebbik rsznek, Jdnak a kirlyra gondolunk? Erre a krdsre hromfle feleletet lehet adni. 1. Az udvari klt hzeleg a kirlynak. Ez hozztartozik az kori keleti kirlyok udvarban szoksos n. udvari stlushoz. 2. Valdi trtnelmi emlkek llnak a httrben: Dvid s Salamon birodalma a ksbbi korok embereinek az eszmnykpe. 3. Az r, aki „felkente” a kirlyt, az egsz vilg Ura. Ezrt tud „felkentjnek” univerzlis uralmat ajndkozni (Zsolt 2:7–11; 45:3–6). A kirly „tengertl tengerig” uralkodik. Ennek a kifejezsnek a htterben az kori keleti ember vilgkpe ll. A korong alaknak gondolt fldet tenger veszi krl. Ennek egyik szltl a msikig, teht mindentt uralkodik a kirly. A fld vgn a „tenger”, az si ellensg, a holtak hazja terl el. A 8. vers msodik fele Izrel idelis hatrait nevezi meg: az Eufrtesztl Egyiptom patakjig (wadi el caris, Beer-Sebtl dlkeletre; Gen 15:18; 1Kir 5:1; Zak 9:10). A 9. vers „pusztai dmonok” szavt a LXX etipoknak fordtja; a prhuzamos flsor alapjn valami ellensgre lehet gondolni. Az ellensg meghdol a kirly eltt (Zsolt 2:11k.; 18:45k.), s leborulva „nyalja a port” (zs 49:23; Mik 7:17). Tarsst a rgebbi magyarzk a mai Spanyolorszgban lev Tartessusszal azonostottk (Gen 10:4; zs 66:19; Ez 27:12). jabban Tunisz terlethez tartoznak tartjk. A „szigetek” a Fldkzi-tenger tvoli szigetei (zs 40:15; 41:1.5). Sba Dl-Arbiban, Szeba szak-Afrikban keresend (Gen 10:7; zs 43:3). A kirlyok Jeruzslembe viszik rtkes ajndkaikat (Zsolt 68:30; zs 45:14; 60:5–12).

Zsolt. 72,12–14. vers.

Ezekben a versekben folytatdik a 2. vers gondolata: a kirly, mint az r megbzottja segt a nyomorult s szegny emberen, aki „kilt”. Ez a kilts nem lehet imdsg (imdkozni csak Istenhez szabad), hanem seglykilts. A kirly sznalmat rez a kiszolgltatottak, a nincstelenek irnt. Megsegti azokat, akiknek nincs emberi segtjk. „Megvltja” ket az erszaktl s elnyomstl (14. vers). Itt a zsoltrr csaldjogi kifejezst hasznl. A „megvlt” az a kzeli rokon, aki az eladsodott (s rabszolgv lett) embert jra szabadd teszi (Lev 25:35–55). A vers vge megokolja ezt: „drgnak tekinti a vrket” (1Sm 26:21; 2Kir 1:13; Zsolt 116:15). A kirly teht „Isten kinyjtott karja”. Isten knyrl szeretetvel rvnyesti Isten igazsgt a fldn.

Zsolt. 72,15–17. vers.

„ljen a kirly”: ez ismtelten elhangzott kvnsg (1Sm 10:24; 2Sm 16:16; 1Kir 1:25.31.34.39; 2Kir 11:12). Ezzel dvzlik a kirlyt (Dn 6:22). „Adjanak”: vagy ltalnos alany (egyes szm 3. szemly), vagy ms pontozssal passivum: „adassk”. A sbai kincsekrl szl a 10. vers is. Fontos gondolat, hogy a kirlyrt „szntelenl” imdkozni kell, gy pl. hbor eltt (Zsolt 20:2–5.10). Ms zsoltrokban is (nemcsak a kirlyzsoltrokban) felhangzik a kirlyrt, a „felkentrt” mondott knyrgs (Zsolt 61:7k.; 84:10). A kirlyt „ldani” is kell. Az ldsmonds az kori Keleten nem szmtott res beszdnek. Az lds a Bibliban mgsem nmagban hatkony sz, hanem imdsgos szvvel mondott ldskvnsg, melyet Isten meghallgat. A kirly igazsgos uralkodsa a termszet letre is kihat. Isten a gabona „bsgvel” (arm sz) ldja meg az orszgot. A vers msodik sorban a „vrostl” sz betcservel „kalsz”-nak olvashat: „virgozzanak kalszai, mint a fld fve”. A 17. versben a LXX alapjn helye van az „ldott” sznak is: „Legyen neve rkre ldott”. A kirly „utdokat kap a Nap eltt”, ti. amg meglesz a Nap (Zsolt 89:37). A kirly a trnralps alkalmval kapja meg az uralkods okmnyt, benne az uralkodi nevekkel, a „nagy” nvvel (2Sm 7:9; 23:1–5; 1Kir 1:47; 2Kir 11:12; Zsolt 89:40; zs 9:5). St a 17. vers msodik fele az brahmnak szl ldst is a kirlyra vonatkoztatja. Az emberek a kirly nevvel kvnnak ldst egymsnak.

Zsolt. 72,18–19. vers.

Ezt az ldsmondst (doxolgia) ksbb kapcsoltk hozz a zsoltrhoz. A zsoltrok msodik knyvnek (42–72. zsoltr) liturgikus zradka ez. Himnikus stlusban dicsri az Urat, Aki csods tetteket vitt vghez mind a teremts alkalmval, mind pedig a trtnelemben. Az dicssgvel van tele a fld (Num 14:21; zs 6:3). A ktszeres men liturgikus formula; a Zsoltrok els knyvnek vgn is ez olvashat (Zsolt 41:14). A 20. versben lev megjegyzs Jb 31:40-re emlkeztet.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!