//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : ZSOLTROK 59 - 67 rsz

ZSOLTROK 59 - 67 rsz


LIX. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a „npek” emltse miatt (6.9.12–14. versek) egyes rsmagyarzk nemzeti panaszneknek tartjk. Azonban a zsoltr az egyni panasznekekhez tartozik. Az emltett versek ksbb kerltek a zsoltrba: akkor, amikor a babiloni fogsgban az egyni panaszt is sokszor a np sorsra vonatkoztattk. – Ebben a zsoltrban is van refrn, mint pl. a Zsolt 56 s 57-ben. A 7. s 15. vers azonos, a 10. vers s a 11. vers eleje pedig megbzhatbb formban megismtldik a 18. versben. A zsoltr fogsg eltti is lehet, a npekre utal versek fogsg utniak.

Zsolt. 59,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 24., 3., 27. s 7. pontja alatt.

A cmfelirat Dvid trtnetnek egyik esemnyvel hozza kapcsolatba a zsoltrt (1Sm 19).

Zsolt. 59,2–3. vers.

A bevezetsben a zsoltrr segtsgrt, oltalomrt knyrg Istenhez (Zsolt 7:2; 31:3; 51:16). Az „oltalmazni” ige alapjelentse: magas helyre (pl. ksziklra, sziklavrba) vinni, ahova nem jut el az ellensg. Az imdkoz ember szmra a templom az a menedkhely, ahol oltalmat tallhat gonosz ellensgeitl, a „vr(onts) embereitl” (Zsolt 5:7; 26:9; 55:24). Zsolt. 59,4–11. vers. A panasznek f rsze az ellensg magatartst rajzolja meg. A 4. versben szksgtelen a szvegjavts; az egyik ige jelentse: „llkodnak”, a msik: „tmadnak”. A zsoltrrt teht nem nylt tmads fenyegeti, hanem alattomosan trnek az letre. A 4. vers vge s az 5. vers eleje a panasznekek ismert „rtatlansg-motvuma”. A zsoltrr nem rzi magt bnsnek abban, amivel ellensgei vdoljk. gy tmadnak neki, ahogyan a harcos ront neki az ellensgnek (Jb 15:26; 16:14; Zsolt 18:30; 62:4). Ezrt srgeti Istent, hogy keljen fel, bredjen fel (5. s 6. vers). Ez a kifejezs eredetileg a meghal s feltmad istensgek kultuszhoz tartozott (1Kir 18:27). A Szentrsban mr csak tvitt rtelemben fordul el s azt fejezi ki, hogy a zsoltrr srgs segtsget kr az rtl (Zsolt 35:23; 44:24; 78:65). A Seregek Ura igaz br: megbnteti a htleneket (6b. vers); ezeket ksbb a „npekkel” azonostottk (6a. vers). Itt nem szksges a szvegjavts („npek” helyett „ggsk”).

A 7. s 8. versben kbor kutyk falkjhoz hasonltja ellensgeit a zsoltrr. Ilyen kutyk bven voltak az kori keleti vrosokban. Tiszttalanoknak, st pl. Babilniban, dmoni erktl megszllottaknak tekintettk ket. A szemtben kerestek maguknak eledelt, de veszlyesek is voltak. A 8. vers vilgosan mutatja, hogy hasonlattal van dolgunk: a kutya szjban nincsenek kardok. A kard az ellensg veszlyes beszdt jelkpezi (Zsolt 52:4; 55:22; 57:5; 64:4). A vers vge pedig (br glossza) a bnsk gondolkozsmdjt fejezi ki: Isten nem lt, nem hall, teht nem kell bntetstl flnnk (v. Zsolt 10:4.11; 64:6; 73:11; 94:7). A 9. vers az r szavak nlkli vlaszt tartalmazza: nevet rajtuk (Zsolt 2:4; 37:13). Ez a nevets az r hatalmt s mindentudst fejezi ki. tudja azt, amit ellensgei (itt ismt: a „npek”) nem tudnak: az tlet idejt.

A 10–11. vers egytt olvasand a 18. verssel. Mindkt helyen „oltalmam” fordtand „erm” helyett. A hber sz kt jelentse kzl itt azrt vlasztand az „oltalom”, „menedk” sz, mert a prhuzamos sorban „ers vram” („fellegvram” vagy „sziklavram”, ld. a 2. vers magyarzatt) ll. Utna a 10. versben is „hadd zengjen nekem” olvasand, mint a 18. versben. A 11. vers eleje is a 18. vers alapjn olvasand: „hsgemnek Istene”, azaz hsges Istenem jn felm. (A hber szveg msoli is egyes szm 1. szemly birtokragot ajnlanak.) A zsoltrr kszl arra, hogy hlaneket zengjen az rnak, Akinl menedket tallt, s Aki mr kzeledik fel. A szabadtshoz hozztartozik az is, hogy a hvek meglthatjk az ellensgeiket r tletet (Zsolt 54:9; 58:11; zs 66:24).

Zsolt. 59,12–14. vers.

Ezekben a versekben ksbbi szerz szlal meg, aki az egyn ellensgeit r tletet npe ellensgeire vonatkoztatta. Kain bntetst kvnja nekik, akit Isten bujdosv tett (Gen 4:11k.). Msik bibliai kzirat az „alzd meg” szt tartalmazza; ez jl illik a kvetkez szhoz: „tasztsd le ket!” (v. Zsolt 56:8). Itt kellene vgzdnie a 12. versnek; az „Uram, mi pajzsunk” szavak mr a 13. vershez tartoznak. A „mi pajzsunk” szavak nem illenek ide; itt a mondat lltmnynak kellene llnia. A thangzk pen hagysval „szolgltasd ki ket” olvashat. rje utol a bnsket gonosz beszdk bntetse, a sok tok s hazugsg, amit kimondtak! A 14. vers eleje azt a krst tartalmazza, hogy az r vgezzen npe ellensgeivel. Ez klnbzik a vers vgn s a 12. versben kifejezett krstl: ne haljanak meg a bnsk, nehogy „npem” elfelejtse azokat s sorsukat: inkbb tudja meg mindenki, hogy Izrel Istene az egsz fld Ura. Ez Ezkiel tantsra emlkeztet, aki mind a bntets, mind a bocsnat cljt abban ltta, hogy „megtudjk, hogy n vagyok az R” (Ez 20:9.12.20.26.38.44).

Zsolt. 59,15–18. vers.

A 15. versben a 7. vers ismtldik. A 16. vers a kbor kutyk falnksgt rajzolja meg. Ez utals lehet a bnsk anyagiassgra. A 17. vers hlaads: a zsoltrr ujjongva dicsri az Urat, aki „reggelre” segtsget adott (Zsolt 3:6; 4:9; 5:4; 30:6; 143:8). A 18. versben ismt a refrn szlal meg. Br az utols flsor csonka, kiegszthet a 11. vers alapjn: „hsges Istenem kzeledik hozzm”. A bizalom kifejezsvel vgzdik a zsoltr.

Zsolt. LX. ZSOLTR

Ez a zsoltr nemzeti panasznek. Ilyen mg Zsolt 44; 74; 79–80; 83; 85; 89–90; 137. Valszn, hogy az orszg Kr. e. 587-ben vgbement pusztulsa ll a httrben. A 8–10. vers isteni jvendls (orkulum). Ennek versmrtke is klnbzik a panasznek versmrtktl, s az rsmagyarzk vlemnye szerint rgebbi a panaszneknl. Ez azt bizonytja, hogy a nehz helyzetben Izrel kegyesei elvettk a rgi greteket, s hittek azok megvalsulsban (ld. Ez 37:15–28; zs 40:8; 55:10k.) A zsoltr 8–14. verse megtallhat a Zsolt 108:8–14-ben is.

Zsolt. 60,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 22., 3., 27. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 60,2. vers.

A cmfelirat Dvid harcaira utal; de 2Sm 8:13 nem 12 ezer edmi harcos legyzsrl beszl, hanem 18 ezerrl. Fleg pedig: ott Dvid gyzelmeirl van sz, itt meg a np slyos veresgrl.

Zsolt. 60,3–7. vers. A nemzeti panasznek azzal kezddik, hogy Isten elvetette npt. Ez nem vgleges, hanem csak ideiglenes elvetst jelent (Zsolt 43:2; 44:10.24; 74:1; 77:8; JSir 3:31). Az r „rst trt” npn, mint valami vrfalon (Br 21:15; 1Sm 5:20), mert haragudott r. Ebben a panasznekben nincs sz arrl, hogy Isten a np bne miatt haragudott meg. Haragja kiterjedt a kozmoszra: megrendlt a fld. A panasz mind a 3. vers vgn, mind a 4. vers vgn krssel vgzdik: „llts helyre minket!… Gygytsd be (a fld) hasadkait!” A np nehz, „kemny” esemnyeken ment t, amikor orszgt elvesztette (Kr. e. 587-ben); a harag pohart ki kellett innia (Zsolt 75:9; zs 51:17; Jer 25:15k.; Ez 23:33; Jel 14:10; 16:19; 17:2; 18:3). De mg ebben a helyzetben is felragyogott Isten kegyelme. maga adott „hadijelvnyt”, de ezttal nem harcra, hanem a meneklsre. maga menti meg az istenflket, az „kedvenceit” (7. vers; v. Deut 33:12; Zsolt 127:2; Jer 11:15). A 7. vers vgn mr nemcsak azt olvassuk, hogy az r jobbja (= hatalma) szabadtst adott, hanem azt is, hogy imdsgukra vlaszt adott. Ez az isteni vlasz (dvjvendls) olvashat a 8–10. versben.

Zsolt. 60,8–10. vers.

A szentlyben az r nemcsak meghallgatja a knyrgst, hanem szl is (Zsolt 35:3; 50:1; 62:12; 81:6; 85:9). Ezekben a versekben Isten rgi gretei csendlnek fel. A nyomorsg idejn Isten rgi tetteire s greteire figyelnek a hvek (Zsolt 42:2–4; 74:12–17; 77:12–21; 80:9; 83:10–13; 89:9–13.20–38; zs 51:9–11). Azt remlik, hogy az r jra rgi tetteihez hasonlan fog cselekedni. Az szaki orszgrsz pusztulsa idejn (Kr. e. 722) Izrel terlete idegen fennhatsg al kerlt. De ez a terlet az r tulajdona! osztotta ki a honfoglals utn Izrel trzseinek. Majd jra „kiosztja” npnek Sikemet (Gen 33:19). Visszakapja a np a Jordnon tli terleteket is (Stukkt az Arnn-patak torkolatnl van; Jer 50:19; Mik 7:14; Zak 10:10). jra egyesl az orszg (Ez 37:15kk.; Hs 2:2; Zak 10:6). Ismt Jda lesz a vezr (a „kormnyplca”; Gen 49:10; Num 24:17–19). Efraim az szaki orszgrsz vezet trzse, visszanyeri mltsgt: sisak lesz az r fejn. St a Dvid ltal meghdtott szomszdos orszgok is visszakerlnek: Edm, Mb s a filiszteusok (zs 11:14; m 9:12; Zof 2:4–7; Zak 9:7). Ezek az orszgok elvesztik mltsgukat, s szolgai llapotba kerlnek. Az rsmagyarzk itt breviloquenti-ra gondolnak: Mb (vizei, azaz a Holt-tenger) mosdmedence lesz, amely lbmossra (vagy akr kpcssznek) val; Edmra sarujt dobja az r (ez a birtokbavtel jele; ellentte a saru lehzsa, Ruth 4:7); Filisztea felett pedig dvrivalgst hallat (gyztes csata utn volt szoksban).

Zsolt. 60,11–14. vers.

„Ki visz el engem a megerstett vrosba?” A Zsolt 108:11-ben rnk maradt jobb szveg alapjn itt Bocrra, Edm fvrosra gondolhatunk. Ez a Holt-tengertl 38 km-re dlkeletre tallhat. Az otthon maradt np kpviselje beszl itt. Tudjuk, hogy a np egyes csoportjai Egyiptomba, msok az edmitkhoz menekltek Kr. e. 587 utn (Jer 40:11k.; 42. rsz; Abd 14). A 12. versben jra a panasz szlal meg (v. 3. s 4. vers). A 13. vers bizalom-motvummal egybekttt knyrgs: mivel az emberi segtsg hibaval (Zsolt 20:8; 33:16k.; 146:3; zs 2:22; 31:1–3), egyedl Isten adhat segtsget. A 14. vers az r harcainak hagyomnyaira pl, s tlmutat a zsoltrr korn, amikor csak az letben marads volt a tt. A hit szemvel mr azt is lehet ltni, hogy az r diadalra viszi, hatalmas tettek vghezvitelre segti npt (Zsolt 44:5–9; 118:15k.).

Zsolt. LXI. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek. Maga a panasz igen kevs helyet foglal el benne. Mgis megtudjuk, hogy a zsoltrr „a fld vgrl” kilt az rhoz (3. vers), s ellensg ellen kr menedket (4. vers). A zsoltr szvege igen j llapotban maradt rnk. Szerkezete: bevezets, 2–3. vers, frsz (benne bizalom-motvum, knyrgs s fogadalomttel), 4–6. vers, s kirlyrt mondott knyrgs 7–9. vers. A zsoltr fogsg eltti.

Zsolt. 61,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 3. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 61,2–3. vers.

A bevezetsben a zsoltrr segtsget, imdsga meghallgatst kri az rtl. Az r hallja az imdsgot (Zsolt 5:2; 17:1; 54:4; 55:2k.). A zsoltrr „a fld vgrl” kilt az rhoz. Ez nem csupn azt jelentheti, hogy a zsoltrr az orszg tvoli rszn vagy idegen orszgban tartzkodik, mint pl. 42:7; 84:3; 120:5k.; hanem – az kori keleti ember vilgkpe szerint – a fld szln mr a holtak hazjnak a vizei fenyegetik az embert (Zsolt 69:2k.). Jeruzslem viszont a vilg kzepe; a Sion-hegyen lev hatalmas kszikla menedket ad (Zsolt 18:3–7; 27:5; 95:1). Azonban a zsoltrr maga nem tud eljutni ide; ezrt kr vezetst az rtl (Zsolt 5:9). A 3. vers „magasabb nlam” (tl magas nekem) kifejezst a LXX „felemeltl engem”-nek fordtja.

Zsolt. 61,4–6. vers.

A zsoltr f rsze, a panasz, a szoksos mdon „mert”-tel kezddik, s bizalom-motvum keretben hangzik el. A 3. vers „szikla” szavhoz hasonlan van itt sz Istenrl, mint menedkrl s „ers toronyrl”. Az 5. vers „stor” szava rgies s klti kifejezs, mely a templomot jelenti. Itt az ember „jvevnyknt tartzkodhat” (Zsolt 15:1). A templomban oltalmat tallnak a bajban lev hvek az r „szrnyainak rnykban”. Ez nem a szvetsglda kerbjainak a szrnyait jelenti, hiszen ezek fltt lthatatlanul trnol az r. Nem is arra valk a szrnyak, hogy a hvek elmeneklhessenek a veszlybl (Zsolt 11:1; 55:7–9). Inkbb az egyiptomi brzolsok llnak a httrben; itt a kirly mgtt vagy feje fltt az istensget brzol slyom lebeg kiterjesztett szrnyakkal. A szrnyak teht oltalmat adnak (Zsolt 17:8; 36:8; 57:2; 63:8; 91:4). A 6. versbl megtudjuk, hogy a zsoltrr fogadalmat tett az rnak, s kszl ennek teljestsre. Ez a gylekezet kzssgben bemutatott ldozattal s istendicsrettel jrt egytt (Zsolt 22:26; 40:7–11; 50:14; 69:31k.; 116:14.18). A vers vge azt a remnysget fejezi ki, hogy az r „birtokot”, rksget ad neve tisztelinek. Ez az rksg az gret fldjt jelenti (Deut 2:12; 3:20; Jzs 1:15; 12:6k.). Egyesek itt szvegjavtst javasolnak Zsolt 21:3 alapjn: „…megadja neve tisztelinek a kvnsgt”.

Zsolt. 61,7–9. vers.

A kirlyrt mondott knyrgs gyakran elfordul a zsoltrokban (v. Zsolt 20; 28:6k.; 72; 84:9k.; 89). Ehhez hozztartozott a kirly hossz letrt mondott imdsg is (1Kir 3:11; Zsolt 21:5; 72:5.17). Az r szne eltt vagy az r jobbjn val ls („ls” = „lakozst” is jelenthet) gy is megvalsul, hogy az kori keleti vrosokban a kirly palotja a templomtl „jobbra”, azaz dlre fekszik. Jeruzslemben is gy volt. A 8. vers msodik felben sokan trlik az „oszd ki” igt. A mondat fordtsa gy hangzik: „Szeretet s hsg rizzk t”. A szeretet s hsg itt klti mdon megszemlyestve fordul el, mintha mennyei lnyek lennnek (Zsolt 40:12; 57:4; 85:11; 89:15). A 9. vers olyan fogadalom, melyet csak a kirlynak ll mdjban teljesteni: minden nap hlaldozatot mutat be a templomban s hlanekkel magasztalja az r nevt (Ez 46:13).

Zsolt. LXII. ZSOLTR

Ez a zsoltr bizalom-nek. Egy egyni panasznekek bizalom-motvuma lett nll zsoltrr – a panasz mg flismerhet a 4–5. versben. A bizalom-motvum refrnszeren ismtldik (2–3., ill. 6–7. vers). Refrnnel tallkozunk Zsolt 39; 49; 56–57; 59; 144-ben is. Azonban ez a „refrn” nem ll j helyen – nem osztja kt szablyos versszakra a zsoltrt. A zsoltr msodik fele a 9. versszakkal kezddik, ahol a zsoltrr blcs tantknt fordul a hvekhez, majd kihirdeti az Istentl kapott vlaszt (dvorkulum, 12. vers). A zsoltrt a babiloni fogsgot megelz vtizedekbl szrmaztatjk.

Zsolt. 62,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4e., 3., 2. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 62,2–3. vers.

A zsoltrr lelke csak Istennl tall nyugalmat (tkp. „elcsendesed”, rgies nnem participium). Ksziklnak (Zsolt 18:3; 28:1; 31:3k.; 42:10) s ers vrnak (sziklavrnak, fellegvrnak) nevezi Istent (Zsolt 18:3; 59:10.17k.; 94:22; 144:2). Ez megfelel Palesztina fldrajzi viszonyainak: az ldzttek sokszor talltak menedket a hegyekben lev barlangokban (Br 6:2; 1Sm 23:14.19.25; 24:1kk.). A „kszikla” sz a jeruzslemi templom fundamentumban lev sziklra mutat: itt van az r lakhelye, itt ad oltalmat bajba jutott hveinek.

Zsolt. 62,4–5. vers.

Az ellensg ellen mondott panaszt itt nem Istennek mondja el a zsoltrr, hanem egyenesen a bnsket szltja meg. Ez a prftai fedd beszdek stlusa. A „meddig mg?” krds a panasznekek jellegzetes krdse (Zsolt 6:4; 35:17; 74:10k.). Az ellensg seregestl tmad (Zsolt 3:7; 27:3; 55:19; 56:3). A tmadst a 4. vers els felben a „vdakkal elraszt” ige, a vers msodik felben a „gyilkol” ige fejezi ki. – A zsoltrr remnytelen helyzetben van. Olyan, mint a dledez fal s a betrt kerts. lett a koholt vdak veszlyeztetik. Radsul az ellensg kpmutat is: szja ldst mond, szve (belseje) pedig tkot (Zsolt 28:3; 55:22).

Zsolt. 62,6–8. vers.

A 6–7. versben a 2–3. vers ismtldik (a 6. versben a „csendeslj el” imperativust participiumra javtjk a 2. vers alapjn). A 8. versben a zsoltrr nemcsak segtsgnek, kszikljnak s fellegvrnak nevezi az Urat, hanem dicssgnek is. Ez azt jelenti, hogy az r helyrelltja a zsoltrr ellensgei ltal megtpzott tekintlyt. A szabadts ltal a zsoltrr embertrsai kztt is megbecslsben rszesl.

Zsolt. 62,9–11. vers.

A zsoltrr a „npek gylekezett” (gy olvashat a LXX alapjn a hber szveg) felszltja az rban val bizakodsra (Zsolt 4:6; 37:3.5; 115:9–11; zs 26:4). Ennek az ellentte is igaz: nem szabad emberekben vagy vagyonban bzni (11. vers; v. Zsolt 34:10k.; 37:7; 49:6–21). Ez a vers az egyni bizalom-nek tanulsgait a „npekre” is kiterjeszti. A 10. vers szerint az ember: „lehelet”; ez az emberi let mulandsgt fejezi ki (Jb 7:16; Zsolt 39:6.12; 144:4). St nemcsak haland az ember, hanem „hazug” is. Ez derl ki, amikor az ember mrlegre kerl. Egyiptomi elkpzels szerint az elhunytak szve mrlegre kerl, s ha knnynek bizonyul, a „halottfal” (krokodilfej, kutyatest szrny) martalka lesz. Az szvetsg emberei mr a fldi letben vrjk a megmretst (Jb 31:6; Pld 16:2; 21:2; 24:12). Szemlyvlogats nincs; tletre kerl kzember s fember egyarnt (10a. vers).

Zsolt. 62,12–13. vers.

A zsoltr vgn olvashat Isten kijelentse, amelyet a zsoltrr meghallott. A templomban ui. szl az Isten, vlaszol azoknak, akik Nla keresnek menedket (Zsolt 35:3; 50:1; 60:8 = 108:8; 85:9). Isten szava itt szm-monds formjban hangzik el (v. Pld 6:16k.; 30:15–31; m 1:3–2:8). Az a kijelents, amelyet a zsoltrr kapott, fundamentlis jelentsg. Az a kt hatalmas pillr ismerhet meg itt, amelyen Istennek szvetsgi s jszvetsgi kijelentse nyugszik. Egyik pillr Isten hatalma, az mindenre kiterjed kirlyi uralma, „orszga”; msik pillr az szeretete, mellyel az embert nmagval kzssgbe vonja. Aki Isten uralmt elismeri s a Vele val kzssgben l, a hit gymlcseit termi (Mt 7:16–23). Az r szemlyvlogats nlkl mindenkit megtl, spedig cselekedetei szerint (Jb 34:11; Jer 25:14; 50:29; Mt 16:27; Rm 2:6; 2Tim 4:14; Jel 2:23; 20:12; 22:12).

Zsolt. LXIII. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt az egyhzi hagyomny reggeli neknek tartja, mert a 2. vers „vgyakozom” szavt a LXX a „hajnal” fnvbl szrmaztatva „korn kelek”-kel fordtja. A 2. vers, a bevezets, panasznek benyomst kelti. De a f rsz (3–9. vers) hlanek. A zsoltrr mr ltta Istent a szentlyben, rszt vett az ldozati lakomn, megtapasztalta, hogy az r az „segtsgre lett”. (A 8. vers „segtsgre” szava rgies accusativus, mely irnyt, tendencit fejez ki.) Itt teht a mr meghallgatott s orvosolt panasszal van dolgunk. A zr versek a bnsk bntetsrl (10–11. s 12c) s a kirlyrl szlnak (12ab). A zsoltr szvege j llapotban maradt rnk. Szereztetsi kora a babiloni fogsg eltti vtizedekben keresend, amikor mg volt kirly Izrelben.

Zsolt. 63,1. vers. - Ld. a bevezets 2. s 3. pontja alatt.

A cmfelirat szerzi azrt gondoltak Dvid pusztai tartzkodsra (1Sm 23:14; 24:2), mert a zsoltr kiszikkadt, kopr, vztelen fldrl beszl (2. vers), a zsoltrr menedket keres (8. vers), s a 12. vers a kirlyt emlti. Zsolt. 63,2. vers. A zsoltr szp hitvallssal kezddik: Te vagy az n Istenem (Zsolt 22:11; 118:28; 140:7). Isten oltalmaz szeretett s a hv ember gyermeki bizalmt fejezi ki. Az Istenhez val vgyakozs, „szomjhozs” a panasznekekben ismtelten elfordul (Zsolt 42:2k.; 143:6). A zsoltrr egsz lnye, lelke s teste epekedik Isten utn. Zsolt. 63,3–9. vers. A zsoltr f rsze hlaads. Hiszen a zsoltrr a szentlyben „ltta” az Urat. Nem testi szemekkel val ltsrl van itt sz, ahogyan az kori keleti npek rtettk; k ui. a blvnyszobor megltsra gondoltak. Sumr brkon tgra nyitott szem hvek lthatk, amint blvnyaikat szemllik. A 3. vers els fele olyan „lts”-rl beszl, amilyenben a prftk rszesltek. A vers msodik fele ezt is megmagyarzza: Az r hatalmnak s dicssgnek megltsrl van sz (Zsolt 17:15; 27:4.13). Ezen a mdon a templomban kzssgre lehet jutni Istennel, s ez az letnl is tbbet r (4. vers). Nem a testi let megvetsvel vagy lebecslsvel van itt dolgunk. Hiszen az let Isten ajndka, s ami az ember lett segti, az Isten ldsa. Azonban van ennl nagyobb rtk is: az Istennel val kzssg, ami tbbet r a testi letnl. Mltn hasonltjk ssze ezt a zsoltrt a Zsolt 73:24–26-tal, mely szerint az Istennel val kzssget a hall sem szakthatja meg. Isten hatalma ui. nem r vget a hall kapujnl (m 9:2).

A zsoltrr, aki a templomban a legfbb jban rszeslt, fogadalmat tesz arra, hogy ezentl egsz letben Istent fogja ldani, dicsrni (Zsolt 34:2; 61:9; 104:33; 146:2), s Hozz fogja emelni kezt. A kz felemelse az imdsg s a hdolat kifejezse (Zsolt 28:2; 134:2; 141:2). „Ajkaim ujjongsaival dicsr szm”: ez trtnik a hlaad istentiszteleten, ahol Isten a vendglt hzigazda (Zsolt 23:5), s a hvek jllakhatnak az ldozati lakomn (Zsolt 22:27). A zsros falatokat klnsen is jnak tartottk (Zsolt 36:9; zs 25:6); az ldozati llat vre s kvrje az r volt (Lev 3:16k.).

A zsoltrr a templombl hazatrve is Istenre gondol (Zsolt 1:2; 16:7; 42:7.9; 77:3kk..13; 119:55). Hiszen megtapasztalta Isten segtsgt (perfectum!), az r „szrnyainak rnykban” volt, azaz az oltalmban rszeslt (Zsolt 17:8; 36:8; 57:2; 61:5; 91:4). A 9. vers vgn a zsoltrr arrl szl, hogy t kzen fogta Isten (zs 45:1). A httrben babiloni s hettita brzolsok llnak, melyeken az istensg a kirlyra teszi kezt s vezeti t. A zsoltrban ez azt jelenti, hogy a zsoltrr a jvben vezetst reml az rtl (Zsolt 73:23; zs 42:6).

Zsolt. 63,10–12. vers.

A bajban lev hv szabadulsval egytt jr ellensgeinek bntetse is. A 10. vers „pusztulsra” szavt a LXX alapjn a „hiba” szval fordtjuk: „De k hiba trnek letemre”. Sorsuk az lesz, hogy a holtak hazjba kerlnek; ezt jelenti a „fld mlye” kifejezs (Zsolt 71:20; 86:13; zs 44:23; Ez 26:20; 31:14.16.18; 32:18.24). Nem termszetes halllal halnak meg, hanem „kard lnek szolgltatja ki ket” az r (itt a LXX passivumot ajnl: „tadatnak”. A hber szveg mveltet rtelm, de „t” helyett „ket” olvasand). Holttestk temetetlenl hever a fldn, s saklok martalka lesz. Ez a bntets fokozst jelenti (Zsolt 68:24; 79:2k.; 83:11). A zsoltr utols mondatbl tudjuk meg, hogy a zsoltrr ellensgeinek bne a rgalmazs, a hazug beszd volt. Az tl Isten betmi a szjukat, elnmtja ket (Jb 5:16; Zsolt 107:42).

A 12. vers a zsoltrr tapasztalatt a kirlyra s a npre is kiterjeszti. A kirly Deut 17:18k. szerint istenflelem tekintetben is pldt ad npnek. rl Isten eltt, hiszen Isten erre rendelte, rm olajval kente fel t (Zsolt 45:8). Istent dicsrik alattvalik is, akik (Isten s) a kirly nevre esksznek (Gen 42:15k.; 1Sm 17:55; 25:26; 2Sm 11:11; 15:21). Isten dicssge s hatalma a kirlyra s az egsz npre kiterjed.

Zsolt. LXIV. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek. A bevezetsben a zsoltrr oltalmat kr ellensgeivel szemben (2–3. vers). A f rsz a gonoszok jellemzst tartalmazza (4–7. vers). A befejezs (8–11. vers) a zsoltrr remnysgt fejezi ki: Isten igaz br, megbnteti a bnsket. A zsoltr szvege tbb helyen is romlott llapotban maradt rnk. Szvegjavtst csak ott fogadunk el, ahol bibliai kzirat javasolja. A szereztetsi id megllaptsban nmi tmpontot ad a 3. vers, amely szerint a gonoszok zrt kzssget alkotnak. Ez a fogsg utni trsadalmi helyzetet tkrzi.

Zsolt. 64,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3. s 2. pontja alatt. - Zsolt. 64,2–3. vers.

A bevezetsben a zsoltrr „panasznak” meghallgatst kri (Zsolt 4:2; 28:2). A panasz n. „te-panasz”, ellensg ellen mondott panasz. Az ellensg a hv ember lett veszlyezteti. A zsoltrr kiszolgltatott helyzetben van, rettegnie kell. Azt kri, hogy „rejtse el” t az r. A szently menedkhely is volt. Az imdkoz ember Istennl keresett menedket (Zsolt 17:8; 57:2; 59:17; 61:5). A 3. vers a gonoszok titkos kzssgrl, a gonosztevk trsasgnak zgsrl beszl. Egyttesen tancskoznak a hvek ellen.

Zsolt. 64,4–7. vers.

A f rszt a szoksos „mert” helyett az „akik” sz vezeti be. A gonoszok rgalmakkal, hamis vdakkal tmadnak. Ezeket kardhoz s nyilakhoz hasonltja a 4. vers (v. Zsolt 7:13; 55:22; 57:5; 59:8). Ahogyan a vadsz rejtekhelyrl l a vadra, gy tmadnak k is vratlanul, hirtelen (5. vers). Gonosz beszdket titokban fellltott csapdhoz hasonltja a 6. vers. Itt is a vadszatbl val a hasonlat. A vadsz s a madarsz csapdt llt. A vad vagy a madr gyantlan, nem sejti a veszlyt: a hlba vagy verembe esik (Zsolt 9:16; 31:5; 35:7k.; 140:6; 142:4). A 6. vers vgn a bnsk sajt szavai olvashatk. Elbizakodottsgukban gy gondoljk, hogy brmit elkvethetnek, Isten nem ltja; nem is lesz szmonkrs (Zsolt 10:11; 73:11; 94:7; Jer 12:4). A 7. vers jra arrl szl, hogy a bnsk „elrejtik” azt a mernyletet, amelyet kigondoltak (az „elrejtik” szt szmos bibliai kzirat tartalmazza a szvegben lev „befejeztk” sz helyett. A klnbsg csak annyi, hogy a msol tet helyett tav-ot rt). A vers zr mondata olyan tanulsg, amely Jer 17:9-re emlkeztet. Az ember belseje, a szv („mly”) kiismerhetetlen.

Zsolt. 64,8–11. vers.

A zr versek a zsoltrr vradalmt tartalmazzk. Bellk felismerhet az a felelet is, amelyet a zsoltrr (a templomban, a pap ltal) kapott. Isten ugyanolyan fegyverrel gyzi le a gonoszokat, amilyennel k harcolnak. Nyilat l rjuk, hirtelen ri ket a hallos sebesls (8. vers; ld. az 5. verset). Nyelvk, beszdk viszi ket buksba. A 9. vers vgn arrl a krrvend fejcsvlsrl van sz, amely a gonoszok bukst ksri (Zsolt 22:8; 44:15; 109:25; Jer 48:27; Mt 27:39). A 10. vers szerint a gonoszok bntetse istenflelemre, Isten cselekedeteinek jobb megrtsre segti az embereket. Ezt fejezi ki Ezkiel gy: Megtudjk, hogy n vagyok az r (Ez 20:5.12.20.26.38.42.44). Az igazak, akiket a 11. vers vgn „egyenes szveknek” is nevez a zsoltrr (magyar fordtsban „tiszta szvek”), rvendezni fognak az „rban” – mind sajt szabadtsuk miatt, mind pedig Isten igazsgos tlete miatt.

Zsolt. LXV. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt az rsmagyarzk egy rsze nemzeti hlaneknek tartja. Helyesebbnek ltszik a 2. vers alapjn „dicsretnek”, himnusznak tekinteni. Igaz, hogy a zsoltr 10–14. verse hasonlt a hlanekre, azonban tlslyban vannak benne az imperfectumok, ami arra mutat, hogy Istennek lland, ismtld ajndkrl van sz. A bevezets az istendicsret lersa (2–3. vers). Utna a bnbocsnatrt (4–5. vers), az dvtrtnet esemnyeirt (6. vers) s a teremtsrt (7–9. vers) hangzik az istendicsret. A teremtshez szervesen hozztartozik a gondvisels (10–14. vers). A himnusz participiumos stlusa (7–8. vers), a teremtstrtnet s az dvtrtnet sszekapcsolsa (6–9. vers), a kollektv bnbnatnak, valamint a bnbocsnatnak a hangslyozsa (4. vers), a teremts-mtosz historizlsa (8. vers) s a babiloni fogsg prftira emlkeztet univerzalizmus (3.6. s 9. vers) arra mutat, hogy a zsoltr a fogsg utn keletkezett.

Zsolt. 65,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3., 2. s 1. pontja alatt. - Zsolt. 65,2. vers.

A bevezetsben imperativusok szoktak llni: Dicsrjtek az Urat! Itt ehelyett az istendicsret brzolsa ll (ld. Zsolt 33:1; 92:2–4). „Ill dolog” (rgies nnem participium; az eredeti „jod” visszatrt) az istendicsret. Dicsrik t azok, akik nyomorsgukban Tle krtek segtsget; imdsguk meghallgatsra tallt, s elmentek a Sion-hegyen plt templomba, hogy a bajban tett gretket, fogadalmukat teljestsk. Ez kedves az rnak (1Sm 1:21; Zsolt 50:14; 66:13k.; 116:14.18). Zsolt. 65,3–5. vers. A 3. vershez tartozik a 4. vers els kt szava is. A 3–4. vers fordtsa: „Hozzd viszi minden test a bnk dolgait. Ersebbek nlunk vtkeink; te megbocstod azokat”. A nemzeti bnbnatot a babiloni fogsg prftitl tanulta meg a np. k hirdettk meg a bnbnatot is (zs 40:1k.; 43:25; 54:8; 55:6–7), A bnbocsnatot mindenki elnyerheti, aki (bnbnattal) az rhoz „viszi” bneit. A bnk „ersebbek nlunk”; slyuk alatt sszeroskadnnk (Zsolt 32:3k.; 38:5). A bnk „elfedezse”, megbocstsa (az „engesztels”) egyedl Isten ajndka (Zsolt 78:38; 79:9; Ez 16:63). Aki ezt megkapta, „boldog” – mondja az 5. vers a blcsessgirodalom stlusban. Boldog, hiszen Isten „kivlasztotta” s „kzel engedi maghoz”. A kivlaszts Isten szuvern cselekedete (Deut 7:7k.; Zsolt 33:12). Nem kzeledhet akrki az rhoz; ez tkp. hallos veszllyel jr (Jer 30:21). Csak ronnak s fiainak az eljoga ez (Num 25:10kk.; 1Sm 2:28), de a hvek is rszeslhetnek benne (Zsolt 73:28; zs 58:2). Nemcsak jvevnyknt tartzkodhatnak az r „storban” (Zsolt 15:1), hanem ott is lakhatnak (Zsolt 23:6; 27:4; 84:5). Itt betelhetnek testi s lelki javakkal: az ldozati lakoma s az ott hangz istendicsret rmvel. Isten, mint vendglt hzigazda, bsgesen gondoskodik hveirl (Zsolt 23:5; 36:9; 103:5; 132:15kk.). Zsolt. 65,6–9. vers.

A 6. vers az r flelmetes tetteirl szl. Ez az dvtrtnetben vghezvitt szabadt tettekre vonatkozik (a vers vgn a „szabadt Istennk” ll; Deut 10:21; 2Sm 7:23; Zsolt 66:5k.; 106:21; 145:6). spedig vlaszknt, a np knyrgsnek, panasznak meghallgatsaknt vitte vghez Isten ezeket a szabadt tetteket (Ex 3:7–9). Isten „igazsga” is a trtnelemben vghezvitt, npt megsegt tetteket jelent (Br 5:11; 1Sm 12:7; Zsolt 48:11k.; zs 45:8; 51:6.8). Isten tettei ltal nemcsak Izrel jut hitre, hanem a tvol lak npek is; hiszen rteslnek a trtntekrl.

A 7–9. vers a participiumos himnuszok stlusban magasztalja a teremt Istent, Aki „hatalmat vezett magra”, mint a harcos, aki felvezi ruhjt. A teremtshez tartozott a hegyek megszilrdtsa. A hegyek ui. az kori keleti emberek vlemnye szerint hatalmas oszlopokban folytatdnak, melyek a tenger mlyig rnek; ezek tartjk a fldet, hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 104:5). A teremtst a tenger(i szrny) legyzse elzte meg (Jb 26:12k.; Zsolt 46:4; 74:13k.; 89:10k.; 93:3k.). Jellemz azonban, hogy a mitikus eredet teremtstrtnetet itt mr a trtnelem erire, az ellensges npekre vonatkoztatja a zsoltrr, s hozzteszi: „a nemzetek hborgst” (v. zs 17:12–14). A himnusznak ez a rsze is univerzlis szemlletet tkrz: az r „jelei”, csodlatos tettei az egsz fldn hitet bresztenek az emberekben.

Zsolt. 65,10–14. vers.

A vz, mely a mitikus teremtstrtnetben mg Isten ellensge volt, a teremt Isten diadala utn a fldet tpll, az letet segt erv vlt (Zsolt 46:5; 74:15; 104:6–15). Isten gy „ltogatja meg” (kegyelmesen) a fldet, hogy est ad. gi „csatorni” tele vannak vzzel (Zsolt 36:10; 46:5; zs 33:21; Ez 47:1kk.; Zak 14:8). A zporok meglgytjk a fld barzdit, elsimtjk grngyeit, s termv teszik a fldet. Az r „kerknyomaiban” bsg (tkp. „zsr”) fakad. Ez itt mr csak klti kp; de az kori keleti npek krben szoks volt ngy kerken grdl, vzzel telt ednyeket vinni keresztl a szntfldeken „escsinls” cljbl (2Kir 23:11). Fontosabb ennl az, hogy Ills prfta lethallharcbl megtudta Izrel: nem Baal adja az est s a termkenysget, hanem az r (1Kir 18:1.44; Hs 2:10). A 13–14. vers ezt klti mdon, megszemlyestssel fejezi ki: a puszta legeli (zsrtl) „csepegnek”, a halmok ujjongst „veznek magukra”, a legelk „juhokba ltzkdnek”, a vlgyeket pedig „gabona koszorzza”. Kpek nlkl: a pusztban fves legelk lesznek, a halmokon aratk ujjonganak a b termsnek, a legelket ellepik a nyjak, a vlgyeket gabonatblk szeglyezik. A zsoltr utols flsort egyes magyarzk a 9. vershez kapcsoljk, s gy rtik, hogy a fld egsz terletn kelettl (a reggel kijveteltl) nyugatig (estig) ujjongva nekelnek az emberek Isten magasztalsra.

Minden ezt a clt szolglja: a templomi gylekezet bnbnata s bnbocsnatban val rszesedse, az egsz trtnelem, Isten teremt s gondvisel munkja mind-mind arra val, hogy az emberek felismerjk s magasztaljk az dicssgt.

Zsolt. LXVI. ZSOLTR

Ez a zsoltr kt rszbl ll. Az 1–12. vers himnusz (a tehilla = istendicsret sz a 2. s a 8. versben is elfordul), mely Istent egyrszt az egyiptomi szabadtsrt, msrszt a babiloni fogsgbl trtnt „kivezetsrt” (12. vers) dicsri. A 13–20. vers alanya nem a np, hanem az egyn, aki bajban volt, s hlaldozatot mutat be a templomban, mert Isten meghallgatta knyrgst. Ilyen hlaldozatokat a gylekezeti istentisztelet keretben lehetett bemutatni (Zsolt 107). A zsoltr a babiloni fogsg utni idbl val.

Zsolt. 66,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 2., 1. s 7 pontja alatt. - Zsolt. 66,2–4. vers.

A zsoltr bevezetsben a jellegzetes himnikus imperativusok tallhatk: Harsogjatok, zengjetek, adjtok meg („neki dicsretnek dicssgt”; itt nehzkes a szveg), mondjtok! Ezekhez jrulnak a iussivusban ll kvnsgok: hzelegjenek, boruljanak le, zengedezzenek! Az istendicsretre az egsz fldet, mg az r ellensgeit is felszltja a zsoltr. Az kori keleti vallsokban az alsbbrend istenek dicsrtk a koszt legyz istensget (ld. Zsolt 29:1k.; 89:6–9; 96:4; 97:7). Az szvetsg mr istenek helyett npekrl beszl (Zsolt 22:28–30; 98:4; 117:1). spedig a legyztt ellensges npek is „hazudnak”, hdolatot sznlelnek eltte, hiszen „flelmetesek” tettei. A „flelmetes” tettek egyrszt az egyiptomi szabadtst (Deut 10:21; 2Sm 7:23; Zsolt 106:22), msrszt Istennek mint a termszet (Jb 37:22) s a trtnelem Urnak tetteit jelentik (Deut 7:21; Zsolt 47:3; 68:36; 76:8.13).

Zsolt. 66,5–7. vers.

A himnusz f rsze rendhagy mdon imperativusokkal kezddik: Jjjetek s lsstok meg Isten „flelmetes” cselekedeteit. A 6. vers vilgosan megmondja, hogy milyen cselekedetek ezek: a Vrs-tengernl vghezvitt szabadts csodi (Ex 14:21k.; 15:19). A „tenger” s a „folyam” sz nem kt klnll csodra mutat. Tveds lenne a „folyamon” trtnt tkelst a Jordnra vonatkoztatni (Jzs 3:14–17), hiszen a Jordnt sehol sem nevezi „folyamnak” az szvetsg. A „folyam” sz is tengert jelent (Zsolt 24:2; 72:8; 89:26; 93:3k.); itt teht gondolatprhuzammal van dolgunk. A vers vgn ll mondat: „Ott rljnk neki” eszerint nem Gilglra mutat (Jzs 4:19; 5:9), hanem Jeruzslemre vonatkozik, ahol a gylekezet „rvendezik” a szabadt Isten szne eltt. rkk uralkodik; ebben klnbzik a szomszd npek meghal s feltmad istensgeitl. St nem csupn egy kis np Ura ; szemei jl ltjk a tbbi npet is (Zsolt 11:4; 14:2; 33:13k.; 113:5k.), s ha a „lzadk” felemelkednek, idejben kzbelp (zs 18:4k.).

Zsolt. 66,8–12. vers.

A himnusz frsze jabb imperativusokkal folytatdik: ldjtok, hirdesstek! Ez is dicsret (tehill) (8. vers), de itt mr a babiloni fogsg ll a httrben. Vilgosan felismerhetk a babiloni fogsg nagy prftinak a gondolatai. A „megprbl” s „megtisztt” szavak az tvs munkjra mutatnak, aki olvasztssal vizsglja s tiszttja meg az ezstt s az aranyat (Zsolt 17:3; 26:2). Mr Jeremis is beszl a np megvizsglsrl s megtiszttsrl (Jer 6:27–29; 9:6). Isten „a nyomorsg kohjban”, a babiloni fogsgban „olvasztotta s prblta meg” npt (zs 48:10). A babiloni fogsgrl beszl Ezkiel is, amikor a „csapda” szt hasznlja (Ez 12:13; 17:20). A 11. vers msodik fele nehezen fordthat; a LXX alapjn gy rtik: „nyomorsgot raktl derekunkra”. Gondolhatunk itt zs 47:6-ra: „az regre is slyos igt raktl”. A 12. vers kzepn lev kifejezs is a fogsg nyomorsgra mutat: „hol tzbe, hol vzbe jutottunk” (v. zs 43:2). A 12. vers eleje: „embert ltettl a nyakunkra” (sz szerint: „embert nyargaltattl a fejnkn”) zs 51:23-ra emlkeztet. A vers vge mr a szabadulsrl beszl. Igen fontos gondolat fejezdik ki a 10. versben. Eszerint a sok szenvedst tisztt, nevel cllal bocstotta npre az r (Jb 33:17kk.; Zsolt 119:71; JSir 3:26–33). Itt teht a szenvedsnek nemcsak az okt rtettk meg a hvek (az ok a np bne volt; zs 40:1k.; 43:26–28), hanem a cljt is. Egyttal az is megfigyelhet, hogy a rgi tradci-anyag hogyan gyarapszik jabb elemekkel.

Zsolt. 66,13–20. vers.

Ezekben a versekben a szemlyes hlaads szlal meg. Azrt ment a zsoltrr a templomba, mert bajban volt s fogadalmat tett Istennek. Igaz ugyan, hogy a zsoltrokban az ldozati kultusz kritikjval is tallkozunk (Zsolt 40:7–11; 50:8–15; 69:31k.), de a hlaldozat s klnsen a gylekezet jelenltben elmondott istendicsret kedves az rnak (Zsolt 22:26; 50:14; 61:6.9; 65:2; 116:14.18). Feltn a 15. versben emltett sokfle s gazdag ldozat. Nem szksges arra gondolni, hogy a zsoltrr kirly, hiszen csak a kirly kpes ilyen gazdag ldozatokat bemutatni. Az azonban felttelezhet, hogy ami eredetileg a kirlyra vonatkozott, azt ksbb a hvek magukra vonatkoztattk. A hlaldozat alkalmval fontos volt az tlt nyomorsg s a szabadts elbeszlse (16. vers). A zsoltrr Istenhez „kiltott”, imdkozott (17. vers). A vers msodik fele gy hangzik: „s magasztals a nyelvem alatt”. Nem tudjuk, hogy mr a bajban magasztalta-e az Urat a zsoltrr, vagy ez a jelenre, az ldozati istentiszteletre vonatkozik. A 18. vers „negatv gynsnak” hangzik. Ha bn lett volna a zsoltrr szvben, Isten nem hallgatta volna meg az imdsgt (v. Zsolt 7:4–6; 18:21kk.; 26:1–3.11k.; Jn 9:31). A zsoltrrk nem abszolt rtelemben tartottk bntelennek magukat, hanem csak a hamis vdakat utastottk vissza. A zsoltr vgn himnikus stlusban ldja a zsoltrr az Istent a meghallgatott imdsgrt s fleg azrt, hogy nem vonta meg tle „szeretett”, nem szaktotta meg vele a kzssget.

Zsolt. LXVII. ZSOLTR

Rgta szrevettk az rsmagyarzk, hogy ez a zsoltr az roni ldsra emlkeztet (2. vers; v. Num 6:24–26). A zsoltrban lev igemdok (iussivus) imdsgos szvvel mondott ldskvnsgot fejeznek ki. A 7. versben lev perfectum is lehet kr (precativ) jelleg. Ezrt nem nemzeti hlaneknek tartjuk a zsoltrt (csak az igeidk megvltoztatsa rn lehetne ilyen eredmnyhez jutni), hanem lds-zsoltrnak. A kultuszban volt helye az ldsnak. A papok ldsmondssal fogadtk a templom kapujhoz rkez zarndokokat (Zsolt 118:26), s ldsmondssal bocstottk el a hazatrket (Zsolt 28:9; 29:11; 128:5; 129:8). Lehetsges, hogy azok az ldskvnsgok, amelyeket a 67. zsoltr tartalmaz, kovsztalan kenyerek nnepn (macct) hangzottak el. A zsoltrban felcsendl az univerzalizmus gondolata. A szereztetsi id ksi. Valszn, hogy a 4. s 6. versben tallhat refrn eredetileg a zsoltr vgn is ott llt. Ilyen mdon a zsoltr hrom egyformn hossz versszakbl llt. Zsolt. 67,1. vers.

Ld. a bevezets 5., 2., 13., 1. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 67,2–4. vers.

Az istentiszteletre egybegylt gylekezet ldst kr az rtl (Zsolt 3:9; 28:9; 29:11; 129:8). Az lds mindazt tartalmazza, ami az ember lett segti s gyaraptja. Benne van az ember szaporodsa, az egyms utn szlet nemzedkek (Gen 1:28), s benne van az gret fldjnek a birtoklsa is (Deut 28:3–14). Az lds ajndkozja egyedl Isten lehet. Ha az orcja felragyog, akkor gazdagon rad az lds (Zsolt 21:7; 31:17; 80:4.8.20; 119:135). Az lds nem csupn a termszetben valsul meg, hanem a npek letben, a trtnelemben is. Mr Gen 12:1–3 szerint is gy ldja meg brahmot s utdait az r, hogy az ldsbl minden np rszesljn. Hasonl rtelemben a 3–4. vers azt az ldskvnsgot tartalmazza, hogy az Urat minden np megismerje (Ez 7:27; 29:6; 36:23.36; 37:28) s magasztalja. A Soli Deo Gloria megvalsulsrt knyrg itt a gylekezet.

Zsolt. 67,5–6. vers.

Az 5. vers a LXX-ban teljesebb formban maradt rnk. Fordtsa: „rljenek, ujjongjanak a nemzetek, mert igazsggal tled a fldkereksget. Prtatlanul tled a npeket s vezeted a nemzeteket a fldn”. Isten igazsgos s prtatlan tlete jogorvoslst hoz az elnyomottaknak. rvnyesti a jogfosztottak s gyengk jogt; az tlet Istene (Zsolt 50:6), Aki az egsz fldet megtli (Zsolt 94:2; 96:10.13). Az igazak rvendezni fognak Isten tletn s imdkozva vrjk azt (Zsolt 58:12; 75:8). lds lesz a npek letben, ha az r tletet tart (zs 2:4). St itt nem csupn tletrl van sz, hanem vezetsrl is (5. vers). A npeket Igjvel, trjval vezeti az r (zs 2:2–4).

Zsolt. 67,7–8. vers.

A 7. versben van a Zsolt 67 egyetlen perfectuma: megadta termst a fld. Ha ezt mlt idnek rtjk, arra gondolhatunk, hogy a zsoltrt aratsi nnepen adtk el. Ha kr (precativ) perfectumnak tartjuk, akkor ez is a zsoltr ldskvnsgai kz tartozik. A zsoltr f gondolata az lds. A 7–8. versben ktszer is elfordul az „lds” sz. Ez a Zsolt 67-ban mr nem csupn termszeti javak bsgt jelenti, hanem lelki javakat is. A zsoltr azzal az ldskvnsggal zrul, hogy „a fld szlig” minden ember jusson istenflelemre.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!