Zsoltr . L. ZSOLTR
Ez a zsoltr az n. szt zsoltrok kz tartozik (ld. mg Zsolt 73–83). Ezek az szaki orszgrszbl, Izrelbl valk, s a szvetsgrl szl tradcikat kpviselik. A Zsolt 50; 81 s 95 htterben a szvetsg megjtsnak nnepe llhatott. Htvenknt a storos nnepen fel kellett olvasni az r parancsolatait a gylekezet eltt (Deut 31:9–13). Az Zsolt 50 a Snai-kijelentsen alapul. Az 1–6. vers Isten megjelensrl (teofnia), a 7–14. vers a helyes ldozatrl, a 16–23. vers pedig a Tzparancsolatnak a np letben val rvnyestsrl, azaz a helyes etoszrl szl. A Tzparancsolathoz hasonl a stlus is: a zsoltr a npet egyes szm 2. szemlyben szltja meg. A zsoltr els f rszben Deutero-zsaishoz hasonl felvilgosult gondolkozs tkrzdik, msodik felben lvita prdiktorokra jellemz intsek llnak. Az szak-izreli-deuteronomiumi hagyomnyok tovbb ltek a fogsg utni gylekezetben is.
Zsolt. 50,1a. Vers. - Ld. a bevezets 4b., 2. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 50,1b–6. vers.
A zsoltr a ritkn elfordul „Isten, az R-isten” kifejezssel kezddik (ld. mg Jzs 22:22). Megjelense (teofnia) fnyznben trtnik, mint hajdan a Snai-hegyen (Ex 19:18; Deut 33:2; Zsolt 80:2). De most mr a Sion-hegyen jelenik meg, mely „tkletes szpsg”. Itt mr a Sion-nekekben lev tradci szlal meg (v. Zsolt 48:2–4; 122:1.2). Amikor az r megjelenik, nem hallgat, azaz nem hallgatja el npe bnt. Az r orcja eltt emszt tz a villmokat jelenti (Zsolt 29:7; 97:3k.; 104:4; 148:8). A vihar is ksrje Isten megjelensnek (Jb 38:1; 40:6). Az eget s a fldet tanul hvja (Deut 31:28; 32:1; zs 1:2), amikor tlni akarja npt. A kegyesekrl van sz, akik szvetsget ktttek az rral a Snai-hegyen (Ex 24:1–11); ezekkel „azonosak” az utdaik (Deut 5:2k.). Az r „igazsgt” az egeknek kell hirdetnik (Zsolt 97:6). Ez az „igazsg” Isten npnek javt szolglja (Deut 4:6–8; 10:13; Zsolt 19:8–11).
A htvenknt tartott nnepen a templomban szolgl papok idztk fel a Snai-hegynl trtnt teofnit. Tradci polsrl lehet sz, s nem arrl, hogy Isten szemmel lthatan minden nnepi istentiszteleten megjelent. Mgis komolyan kell vennnk azt, hogy Isten jelen volt s a pap (vagy prfta) ltal szlt az istentiszteleten (Zsolt 60:8; 108:8).
Zsolt. 50,7–15. vers.
A „Halld meg Izrel!” felszlts az nnepl gylekezetnek szl, s Isten parancsolatainak kihirdetst vezeti be (Deut 5:1; 6:4; 9:1; 20:3). A 7. vers vge pedig a Tzparancsolat bevezet szavaira emlkeztet: „n vagyok az R, a te Istened”. A szerkeszt ebben a zsoltrgyjtemnyben ismtelten „Isten”-t rt „R” helyett. A kvetkezkben nem az ldozatok teljes elvetsrl van sz. A vres- s gldozatokrt nem feddi meg npt az r. Megfeddi azonban azrt a pogny nzetrt, mintha Istennek lenne szksge az ldozatra: mintha lenne „hes”, s az ldozat t tplln. Szrny tveds lenne azt gondolni, hogy az ldozati llatok vrt issza (13. vers). (Egyik mezopotmiai kpen a trnon l istensg s az eltte ll hv lthat, kzttk egy nagy kors, melybl egy-egy hossz ndszlon isznak mindketten.) Nem szorul r Isten az ldozatra, hiszen az egsz vilg az v! Egyttal az is tves nzet, hogy Isten „elfogadja” az ldozatot (9. vers), s ezzel ktelezi magt az ldozatot bemutat ember akaratnak teljestsre. Nem az az ldozat clja, hogy ezzel az ember rknyszertse a maga akaratt Istenre, hanem – a hlaads! A „hla” sz hlaneket is jelenthet; ezrt gy is fordtjk: „ldozz az rnak hlaneket” (Zsolt 69:31k.). Hlanekkel egybekttt hlaldozatrl van sz. Ehhez a szemlyes bizonysgttel is hozztartozott. A gylekezet eltt mondta el a hlaldozatot bemutat ember, hogy mi trtnt vele: hogyan jutott nyomorsgba, hogyan „hvta segtsgl” az Urat, s hogyan mentette meg. Hlaads alkalmval az Urat dicstettk, s a Neki tett fogadalmat teljestettk. Ebben gynyrkdik az Isten, s erre biztatja hveit. a jvben is ksz lesz meghallgatni a nyomorsgban mondott knyrgst, s vrja a hvek hls dicsretmondst. – Ilyen rtelemben idzi a 14. s 23. verset Zsid 13:15 is.
Ezek a versek tovbbfejlesztik a nagy prftk tantst. k az ldozati kultusszal az engedelmessget, a htkznapok istentisztelett lltottk szembe (1Sm 15:22k.; zs 1:10–17; Jer 7:22k.; Hs 6:6; m 5:21–24; Mik 6:6–8), a zsoltrr pedig a helytelen istentisztelettel szemben a helyes istentiszteletre tant.
Zsolt. 50,16–23. vers.
A 16. vers elejn van egy olyan flsor, mely nem illik bele a versmrtkbe: „A bnsknek pedig ezt mondja az Isten”. Ez ksbbi betoldsnak ltszik. A msol gy gondolta, hogy a kvetkez versek nem a gylekezet egsznek szlnak, hanem csak a gylekezet egy bns tagjnak. Azonban tovbbra is a gylekezetet szltja meg egyes szm 2. szemlyben a 16–23. vers. Itt is szvetsgrl van sz (16. vers), ppgy, mint az 5. versben. A 23. vers pedig a zsoltr mindkt rszre visszatekint. Olyan gylekezet tagjait ismerjk itt meg, akik fel tudtk sorolni az Istennel kttt szvetsg egyes rendelkezseit (16. vers); de htuk mg vetettk az „igket”. A Tzparancsolatot ui. „tz Ignek” nevezi az szvetsg (Ex 34:28). A 18–20. versben clzst tallunk a Tzparancsolat egyes rszeire. „A tolvajban gynyrkdsz” (a LXX szerint: „vele egytt futsz”) kifejezs a 8. parancsolatot idzi; „a parznkkal egytt van a rszed” kifejezs a 7. parancsolatot (18. vers). A 19. s 20. vers pedig a 9. parancsolat megszegst rja fel: gonosz, lnok beszd a „testvr” ellen. A tbbnejsg korban a testvrek kzt is azok lltak egymshoz kzelebb, akik ugyanattl az anytl szrmaztak.
Mindez arra mutat, hogy a gylekezetben kpmutatk is voltak, akik jl ismertk Isten parancsolatait, ott voltak a templomban, de az erklcsi letk tiszttalan volt. Csak szjukkal tiszteltk Istent, szvk tvol llt tle (zs 29:13). A zsoltrr itt is a nagy prftk nyomba lp, akik ismtelten ostoroztk npket a Tzparancsolat megszegse miatt (Jer 7:8–11; Hs 4:2).
A „hallgatni” ige (hrasz) panasznekekben szokott elfordulni (Zsolt 28:1; 35:22; 39:13; 83:2; 109:1). Ott a zsoltrrk arra krik Istent, hogy ne hallgasson, hanem szljon, s szavval vdje meg hveit. Itt viszont az nnepi istentiszteleten elhangz prftai dorglsrl van sz. Isten nem hallgat, ha gylekezete letben bnket lt. El kell hangzania a fedd sznak, npnek szeme el trja (tkp. „rendezi, sorolja”) annak bneit (21. vers). Ez a brsgi trgyals egyik szakkifejezse (Jb 13:18; 23:4; 33:5). A 22. vers els felben prftai ints hangzik az Istenrl „elfelejtkez”, azaz Vele nem trd nphez (ld. Deut 8:14.19; Br 3:7; 1Sm 12:9; Jer 3:21). A vers vge jra a panasznekek stlust tkrzi. Az tl Istent vadllathoz hasonltja, mely menthetetlenl szttpi ldozatt (v. Hs 2:12; 5:14; Zsolt 71:11). Vgl a 23. vers sszefoglalja a zsoltr kt f rsznek mondanivaljt: Istent hlaldozattal (s hlanekkel) kell tisztelni – s a helyes istentisztelethez hozztartozik a helyes „t”: a feddhetetlen let (ld. mg Zsolt 40:7–11; 51:17k.; 65:2; 69;31k.; 141:2). Az ilyen embernek megmutatja segtsgt, dvssgt az r.
Zsolt. LI. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt a bnbnati zsoltrok kztt tartjuk szmon. Ilyenek mg: Zsolt 6; 32; 38; 102; 130; 143. Mfaj tekintetben egyni panasznekkel van dolgunk, gy azonban, hogy a panasznek egyik motvuma – a bnbnat – a zsoltr f tartalmv vlt. Most mr alig lehet felismerni, hogy van sz a zsoltrr betegsgrl (10. vers: „csontjaimat sszetrted”) s a zsoltrr lett veszlyeztet ellensgrl (16. vers: „ments meg a vrontstl”). Vannak rsmagyarzk, akik ezt a kt verset mskppen rtik: a „csontok” a szemlyes nvmst helyettesti (= n), a tbbes szmban ll „vrek” sz pedig a zsoltrr ltal ontott vrt jelenten. Mltban elkvetett vronts bntetsrl lenne sz? Vagy mg ezutn kerlhet erre sor? Nem tudjuk. De valszn, hogy a zsoltrr lete van veszlyben, ill. a panasznek ilyen motvuma szlal meg. A keletkezsi kort az hatrozza meg, hogy Ezkiel s Deutero-zsais hatsa lthat a zsoltrban, st a 20. s 21. vers a Nehmis eltti vekre mutat.
Zsolt. 51,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3. s 2. pontja alatt. - Zsolt. 51,2. vers.
A cmfelirat Dvid letnek egyik esemnyvel (2Sm 12) magyarzza a zsoltr keletkezst. Ennek ellene mond nemcsak a 20. s 21. vers, hanem a zsoltr egsz corpusa, melyben a nagy prftk tantsnak hatsa kimutathat.
Zsolt. 51,3–4. vers.
A bevezets Isten megszltst s segtsgl hvst tartalmazza. A zsoltrr semmifle emberi rdemmel nem tmasztja al krst. Knyrletet, irgalmat kr, aminek forrsa egyedl Isten kegyelme, hsge. A htlensg „eltrlse” okmny szvegnek „trlst” jelenti (Ex 32:32; Num 5:23; Zsolt 69:29; 109:14; zs 43:25). A 4. vers mgtt si kultikus cselekmny ll. Aki a bnnel rintkezsbe kerlt, annak meg kell mosnia ruhjt (Lev 16:24.28). A zsoltrr magt Istent kri, hogy „ersen” mossa meg, tiszttsa meg t vtktl.
Zsolt. 51,5–8. vers.
A „mert” ktsz a zsoltr f rszt vezeti be. Ms panasznekekben itt a nyomorsg, a baj elbeszlse kvetkezik, de itt most a zsoltrr bntudatrl olvasunk. A 6. vers nem azt jelenti, hogy emberek ellen sohasem kvetett el bnt, hanem azt, hogy az emberek ellen elkvetett bnnel is elssorban Istent srtjk meg (Gen 39:9; 2Sm 12:13; Pld 17:5). „Azt tettem, ami a te szemedben rossz”: ez a Deuteronomium gyakran hasznlt kifejezse (Deut 4:25; 9:18; 17:2; 31:29). A 6. vers msodik fele a bnt bntet Isten dicstse. Egyes rsmagyarzk itt a babiloni fogsgot tartjk a vers trtnelmi htternek: amit Isten rgen megmondott a prftk ltal, az teljesedett be. Isten szava igaznak bizonyult. Ugyanez rvnyes az egyn szenvedsre is; a zsoltrr igaznak tartja Isten tlett. A 7. vers mg nem azonos az eredend bnrl szl tannal. De az szvetsg tud az ember bnssgrl (Gen 8:21; Jb 14:4; 15:14–16; 25:4–6; Zsolt 143:2; Jer 17:9). A 7. vers vgn a zsoltrr nem a sajt anyjt akarja gyalzni, mintha taln hzassgtrst kvetett volna el. Csak azt akarja kifejezni, hogy az ember gykerestl bns. Pedig Isten nem a bnben gynyrkdik, hanem az ember bels vilgban lev hsgben; s ppen itt (sz szerint: „titokban”) munklkodik azon, hogy az embert a blcsessg megismersre eljuttassa. A 8. vers vge inspircira, Istennek az ember szvben vgzett folyamatos munkjra mutat.
Zsolt. 51,9–17. vers.
A panasznek f rszhez a krs is hozztartozik. Ebben a zsoltrban a krs trgya a bnbocsnat: „szabadts meg vtkemtl izsppal, s tiszta leszek!” Az izsp vadon is term nvny, melynek gait sszektttk s vz vagy vr hintsre hasznltk, pl. pska-nnep (Ex 12:22) vagy beteg ember „tisztulsa” alkalmval (Lev 14:1–9). Ebbl egyes magyarzk azt a kvetkeztetst vontk le, hogy a zsoltrr leprs volt, de ez nem valszn. Lehet, hogy beteg volt; a 10. vers vgn csontjairl beszl, melyeket sszetrt az r. Egy mezopotmiai kpen a beteg gynl az desvizek istensgnek, a varzslshoz rt -nak a papja ll, s vizet hint a betegre. A zsoltrban azonban mr csak tvitt rtelemben van sz izsppal val meghintsrl. A krs igazi trgya a bnbocsnat. Ha megbocst az r, a bns a hnl is fehrebb lesz (v. zs 1:18). Hasonlkppen sajtos rtelemben ll a „rejtsd el orcdat” kifejezs. Az orca elrejtse jelenti, hogy Isten nem segt, megvonta jindulatt; a panasznekek ri azt krik, hogy Isten ne rejtse el orcjt ellk (Zsolt 13:2; 22:25; 27:9; 44:25; 69:18; 88:15 stb.). Itt azt kri a zsoltrr, hogy vtkei ell rejtse el orcjt az r; bocsssa meg s trlje el bneit (3. vers).
A 12. vers els fele: „Teremts bennem j szvet”, arra tant, hogy nem emberi erfeszts eredmnye az j szv, hanem a teremt Isten munkja. Teremteni csak tud; a br’ = teremt igt csak Istennel kapcsolatban hasznlja a Szentrs (Gen 1:1; zs 40:28; 42:5; 45:18). nemcsak az eget s a fldet teremtette, hanem az ember szvt is jjteremti (Jer 24:7; 31:33; Ez 11:19; 36:25–27; 2Kor 5:17). Az ers, szilrd llekre azrt van szksg, hogy az ember vissza ne essk bneibe. Akkor ui. nem maradhatna meg Isten kzelben: elvetn t szne ell az r (13. vers; v. Zsolt 27:9; 71:9). A szilrdsghoz ppen az r Lelkre, szent Lelke folyamatos segtsgre van szksg. A 14. vers ismt a panasznekekbl ismert krst tartalmazza. A „szabadts rme” egytt jr a hlaad istentiszteleten val rszvtellel. St tovbbra is „kszsges lelket” ad az r: segti hveit abban, hogy az parancsolatait megtartsk (Zsolt 143:10).
Ismtelten elfordult, hogy a hlaad istentiszteleten Isten segtsgrl bizonysgot tev hv a gylekezet tantjv vlt (Zsolt 32:8kk.; 34:12kk.). A 15. versben erre tesz fogadalmat a zsoltrr. St nem is csak a hveket akarja az r „tjra” tantani, hanem a htleneket, a vtkeseket is (v. Zsolt 25:8). A 16. versben a „vrektl”, vrontstl kr szabadtst a zsoltrr. Itt az t fenyeget veszlyre gondolhatunk. A szabadts egyttal az r „igazsgt” is napfnyre hozza; a szabadts hirdetse Isten dicssgre trtnik. De mg ehhez is maga Isten ad indtst, inspircit (17. vers; v. Zsolt 40:4; 42:9).
Zsolt. 51,18–19. vers.
A 18–19. vers mgtt a nagy prftk igehirdetse ll (v. zs 1:10–17; Jer 7:22k.; Hs 6:6; m 5:21–24). k az ldozatokkal az engedelmessget lltottk szembe. Ksbb (Zsolt 40:7–11; 50:7–15; 69:31) a hlaldozatot s a hlaneket tartja rtkesebbnek az ldozatoknl. Az Zsolt 51 rja pedig a megtrt szvet tartja Istennek tetsz ldozatnak (Zsolt 34:19; 109:22; 147:3; zs 57:15; 61:1; 66:2). A gylekezet tagjai a fogsg utni idben szegnyeknek s megtrt szveknek neveztk magukat.
Zsolt. 51,20–21. vers.
Ksbbi korbl valk ezek a versek. Szerzjk szerint csak addig nem kedves Istennek az ldozat, amg romban llnak Jeruzslem falai. Ezrt abban a remnyben knyrg Jeruzslem falainak jjplsrt, hogy utna majd kedvesek lesznek az rnak a templomban bemutatand ldozatok (Zsolt 102:14.17; 147:2; zs 62:6k.). A falak a Kr. e. 5. szzad msodik felben pltek jj Nehmis vezetsvel.
Zsolt. LII. ZSOLTR
Ezt a zsoltrt egyni panaszneknek tartjuk. Hinyzik a szablyos bevezets: Isten megszltsa s segtsgl hvsa. Az nek mindjrt a f rsszel kezddik, ahol a panasz, a bnsk jellemzse szokott llni. Ehelyett itt a bnsnek a prftai fedd beszdekbl ismert megszltsa kvetkezik. A zsoltr utols kt versben bizalom-motvumot s fogadalomttelt tallunk. Mindkett beleillik a panasznekbe.
Zsolt. 52,1. vers - Ld. a bevezets 5., 3., 26. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 52,2. vers.
A cmfeliratban emltett Dgra nem illik r az, amit a zsoltr a bnskrl mond. nem volt rgalmaz (1Sm 21:8; 22:9k..18), s az korban nem llt mg a jeruzslemi templom, melyre a 10. vers cloz.
Zsolt. 52,3–6. vers.
A prftai feddbeszdek stlusban szltja meg a bnst a zsoltrr (v. zs 22:15kk.). Gnyosan nevezi t hsnek, mint zs 5:22. Ez az ember dicsekszik gonoszsgval ahelyett, hogy megbnn s kzdene ellene. A 3. vers msodik fele: „Isten hsge minden nap” helyett a LXX-ban „az erszakkal minden nap”, a szr fordtsban pedig „a hv ellen minden nap” tallhat. Ez prhuzamban ll a vers els felvel. A 4. vers les kshez hasonltja a bns ember nyelvt (Zsolt 55:22; 57:5; 64:4). Ez a hasonlat a rgalmazst fejezi ki. A hamis vdak veszlyesek voltak; a cselszvsrl Zsolt 101:7 is beszl. Az 5. vers mgtt is prftai igehirdets ll. A rosszat kell gyllni, a jt pedig szeretni (m 5:15); a bns azonban ppen fordtva viselkedik. „Szeretni” s „gyllni” nemcsak rzelmet fejez ki, hanem azt, hogy a jt kell vlasztani, elnyben rszesteni a rosszal szemben (v. Deut 21:15kk.; Mal 1:2k.; Rm 9:13). Az 5. vers msodik fele s a 6. vers megint megmondja, milyen bnrl van sz: hazugsg, rgalom, lnok „nyelv”.
Zsolt. 52,7–9. vers.
A bnsk tlete az igazak szeme lttra fog vgbemenni (Zsolt 40:4; zs 66:14.24). rlni fognak Isten igazsgos tletnek (Zsolt 58:11). A gonoszsg miatt sokat szenvedett hvek szmra ui. ez szabadtst jelent (v. zs 14:8). Az tlet vgrehajtsban azonban a hvek nem vesznek rszt; ehhez csak az rnak van joga (Deut 32:35; Zsolt 62:13; Mt 16:27; Rm 2:6; Zsid 10:30). – A 9. vers stlusa prftai gnydalra emlkeztet (zs 14:10kk.). A vers vgn „megrontsban volt ers” helyett a szr fordtsban „vagyonban volt ers” ll; ez jl illik a vers tartalmhoz. Mert igaz ugyan, hogy a gazdagsg Isten ajndka; de aki nem Istenben bzik, hanem gazdagsgban, az elbukik (Pld 11:28).
Zsolt. 52,10–11. vers.
A zsoltr vgn felcsendl a bizalom-motvum. A zsoltrr azokhoz a fkhoz hasonltja magt, amelyek a templomhoz tartoz tren llnak. Itt a mai napig is olajfk s ciprusfk tallhatk (Zsolt 92:13k.). A hv embert Zsolt 1:3; Jer 11:16; 17:8 is fhoz hasonltja. Itt az szvetsg eszttikjbl ismernk meg valamit. Isten hzban lenni j s szp (Zsolt 23:6; 27:4; 84:2–4). Itt zeng a hlanek. A 11. vers fogadalomttel hlanek mondsra, Isten nagy tetteinek magasztalsra: cselekedett! (Zsolt 22:32; zs 38:15): Az istendicsret azrt hangzik, mert „ j” (Zsolt 54:8; 100:5; 135:3).
Zsolt. LIII. ZSOLTR - Zsolt. 53,1. vers.-Ld. a bevezets 5., 16., 3. s 26. pontja alatt.
Ez a zsoltr megegyezik a 14. zsoltrral. A magyarzatot ld. ott. Csak kisebb klnbsgek vannak. Az 1. versben a „betegsg” s a „tant kltemny” sz itt tbblet. A 14:2-ben lev „tett” helyett 53:2-ben „gonoszsg” ll; az j fordts Biblia itt egyeztette a kt szveget. 14:2-ben „az r”, 53:3-ban „az Isten” sz ll. 14:3 „mind eltrt”, 53:4 „mindnyjan elprtoltak”. 14:4 „sszes gonosztev”, 53:5 „gonosztevk”. 14:4 „az rhoz”, 53:6 „Istenhez”. 14:5 „mert Isten az igaz nemzedkkel van” hinyzik 53:6-bl. Helyette hosszabb szveg tallhat: „…akik addig nem rettegtek! Mert sztszrja Isten tmadid csontjait, megszgyented ket, mert Isten megvetette ket”. 14:7 „az r” szava helyett 53:7-ben „Isten” ll.
Zsolt. 53,6. vers.
A 6. vers szerint teht a bnsket el nem ml rettegssel bnteti Isten. Ilyenrl olvasunk a szvetsg megszegit fenyeget tkokban Deut 28:65–68. A kvetkez sorban „tmadid” helyett a LXX „embereknek tetszeni akarkat” olvas, „megszgyented” helyett pedig passivumot: „megszgyenttetnek”. A csontok sztszrsa a hall utn bekvetkez tovbbi szgyent jelent (Jer 8:1; Ez 6:5). Ms olvassi md szerint Isten „ostromlid terveit” szrja szt. Igen kemny kifejezssel zrul a vers: Isten „megveti” ket. Ezt tette az asszr fogsg alkalmval a bns Izrellel (2Kir 17:20); „megveti” az r Asszrit, melyben npe bizakodik (Jer 2:37); npe bnseit (Jer 6:30); de az j szvetsgbe befogadott hveket sohasem veti meg (Jer 31:37).
Zsolt. LIV. ZSOLTR
Ez a zsoltr egyni panasznek. A zsoltr – rvidsge ellenre is – tartalmazza az egyni panasznek fbb alkotrszeit. Keletkezsi ideje a Deuteronomium utni kor lehet.
Zsolt. 54,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 3., 26. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 54,2. vers.
A cmfelirat az 1Sm 23:19; 26:1-ben olvashat esemnyre cloz. Lehet, hogy az 1Sm 23:15-ben s a zsoltr 5. versben lev „letre tr” kifejezs adott alkalmat arra, hogy a zsoltrt megprbljk sszekapcsolni Dvid trtnetvel. A ksbbi idben lt szerkeszt a Dvid irnti tiszteletbl tette ezt.
Zsolt. 54,3–4. vers.
A bevezets a zsoltr terjedelmhez kpest hossz, st ketts. Hiszen ktszer is elhangzik Isten megszltsa s segtsgl hvsa. A 3. versben az r nevtl vr a zsoltrr segtsget. Az r neve sok bibliai hely tansga szerint az rral azonos. Erre nhny plda: zs 24:15; 25:1; 26:13; 52:5.6; 56:6; Jer 23:27; 34:16; Ez 20:9.14.22.39; 36:20–23. Itt az r nevnek tisztelete vagy gyalzsa az r tisztelett vagy gyalzst jelenti.
Az kori keleti npek vallsaiban az isteneknek sok nevk van; pl. Marduknak 50. Ezek kztt titkos nevek is vannak. A Bibliban is van sz arrl, hogy Isten nem jelenti ki nevt pl. Jkbnak Penulnl (Gen 32:30), Mnahnak, Smson apjnak (Br 13:18). Amikor vgre kijelenti nevt Mzesnek, akkor is gy jelenti ki, hogy szuvern r marad, Aki nem adja magt az ember hatalmba (Ex 3:14). t nem lehet nevnl fogva megidzni s az ember szolglatba lltani; Ex 20:7 szerint „hibavalsg” cljbl nem szabad kimondani a nevt.
Az r maga a mennyben lakozik (Deut 26:15), de hatalma van arra, hogy brhol „emlkezetess tegye nevt” (Ex 20:24). Jeruzslemet tette nevnek lakhelyv (Deut 12:11; 14:23; 16:2.6.11; 26:2). Ezt a prftk hatsra hangslyozza a Deuteronomium – a npi kegyessg korriglsra, mely gy gondolta, hogy Isten a templomban lakik. De Isten nevt segtsgl lehet hvni! Ezt teszi a zsoltrr a 3. versben.
A 3. vers msodik felben Isten nevvel prhuzamosan Isten hatalmrl van sz. Ez Istennek a harcokban megmutatkoz erejt fejezi ki (Deut 3:24; Jb 26:14; Zsolt 20:7). Az r harcol az igazsg rvnyestsrt (Zsolt 35:1–3.23k.; 74:13k..22). Ugyanitt peres gyre mutat az „tlj meg engem” kifejezs (j fordts Biblia: „szolgltass nekem igazsgot!”). Ugyanerrl kpek nlkl szl a 4. vers; itt imdsgrl s annak meghallgatsrl van sz. A zsoltrrk hittek abban, hogy az r hallja az imdsgot (Zsolt 5:2; 17:1; 55:2). St pl. egyiptomi brzolsokon a Nap s Hold szimbluma mellett kt hatalmas fl is tallhat annak kifejezsre, hogy az istensg hall!
Zsolt. 54,5. vers.
A panasz, spedig az emberek elleni panasz (az n. te-panasz) ebben az egyetlen versben tallhat. A hber szveg „idegenek” szava helyett szmos kzirat az „orctlanok” szt olvassa (ld. Zsolt 86:14). Ez jl illik a prhuzamos flsorhoz mely zsarnokokrl, erszakosokrl beszl (Jb 6:23; 27:13; Jer 15:21). Befolysos emberekrl, a hatalom birtokosairl van sz, akik nem riadnak vissza a szenved hv letnek veszlyeztetstl sem. A zsoltrr bizonyra az alacsonyabb nprtegekhez tartozik, s kiszolgltatott helyzetben van. Ha azonban a zsoltrr ellensgei „nem helyezik Istent maguk el”, nem trdnek Istennel, akkor ezek az emberek egyttal Isten ellensgei is! Ez remnysgre jogostja a hv embert.
Zsolt. 54,6–7. vers.
A 6. vers n. bizalom-motvum. A 3. versben krt segtsget meg fogja adni az r. A 7. vers a panasznekekben lev imdsghoz tartozik. A zsoltrr – bzva Isten igazsgban s hsgben – nemcsak segtsget kr igaz gyben, hanem ellensgei bntetst is. Abban a hitben teszi ezt, hogy Isten igaz br. A 7. vers elejn ktflekppen olvashat a szveg: a) „trtse”, b) „trjen”. Az utbbi a helyes. Ezt vlasztotta az j fordts Biblia is.
Zsolt. 54,8–9. vers.
A panasznek vgn megjel
enik a fogadalomttel. nkntes ldozatrl s Isten nevnek magasztalsrl szl a 8. vers. A hlaldozathoz ui. hozztartozik a hlanek s Isten nevnek a magasztalsa (Zsolt 40:10k.; 50:14k.; 69:31k.). Ez a magasztals himnikus formban trtnik: dicsrik az Urat, „mert j” (Zsolt 52:11; 100:5; 106:1; 135:3). A szabadtsban rszeslt hvek meglthatjk a bnsk bntetst is (Zsolt 58:11; 59:11; zs 66:24).
Zsolt. LV. ZSOLTR
Ennek a zsoltrnak a szvege j nhny helyen gondot okoz a magyarzknak. Egyszerbb az eset, ha elg a szveget mskppen pontozni (azaz a magnhangzkat megvltoztatni), vagy egy-egy szt a kvetkez vershez kapcsolni. Nehezebb s bizonytalanabb a magyarzat a zsoltr msodik felben, melynek szvege – nem egyrtelmen ugyan, csak nmi korrekcival – ms krnyezetre mutat, s taln a Jordntl keletre l nhny arab trzs nevt tartalmazza. Azonban a zsoltr mindkt rsze egyni panasznek, s jelen formjban mr egyetlen nekknt ll elttnk. A szereztetsi id a babiloni fogsg utni kor lehet. Erre mutat az imaidk emltse a 18. versben. Errl az szvetsg ezenkvl csak Dniel knyvben tesz emltst.
Zsolt. 55,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 3., 26. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 55,2–3. vers.
A bevezetsben azzal a hittel hvja segtsgl az Urat a zsoltrr, hogy meghallgatja hvei imdsgt (Zsolt 5:2; 17:1; 54:4). Ezt az egyiptomi valls hvei is hittk; Amon-Re istensg szimbluma mellett kt fl tallhat az si brzolsokon. Ez a hit harcol azzal a ksrtssel, hogy „elrejtette orcjt az r” (Zsolt 10:1; 27:9; 30:8; 104:29). Egy darabig ui. a ltszat azt mutatja, mintha nem trdne hvei imdsgval. A hit harcra van szksg ahhoz, hogy a szenved ember ilyenkor is buzgn imdkozzk. A 3. vers meghallgatst, ill. feleletet kr a gondban lev hv szmra, aki „bolyong” (ms fordts szerint „bnatos”, ill. „megalzott”).
Zsolt. 55,4–6. vers.
A 3. vers utols szavt a 4. vershez kapcsoljk s a LXX segtsgvel „zavarban vagyok”-nak fordtjk. A kvetkez flsor „nyomorgats” szava segt a vers megrtsben: hatalmaskodkrl, zsarnokokrl van itt sz, akik bajt „zdtanak” (LXX: „hajltanak, fordtanak”) a szenvedre s tmadjk t. A zsoltrr szvben a szlsi fjdalomhoz hasonl szenveds s hallflelem van; „bebortja” t a rettegs.
Zsolt. 55,7–12. vers.
A 7. vers els szava kvl ll a versmrtken, mint a zenben a „felts”: „Azt mondtam.” Ezzel a panasz egszen szemlyes rszt vezeti be a zsoltrr. Szeretne elmeneklni, mint a madr (Zsolt 11:1). Azt kvnja, hogy brcsak biztonsgban lehetne ellensgeitl s messze a pusztban „lakozhatna” (Jer 9:1kk.). A 9. vers msodik fele s a 10. vers els fele nehezen rthet: „rgalmaz (femininum) szeltl, vihartl; zavard ssze, Uram, hastsd szt nyelvket”. Az rsmagyarzk a „vihartl” szt a 10. vershez kapcsoljk, s az „Uram” sz helyett a gondolatprhuzamba ill „torkuk” szt ajnljk. A fordts gy alakul: 9. vers: Hadd fussak menedkhelyre a szlvihar ell, 10. vers: torkuk rgalmazsnak vihara ell, nyelvk (patak)medrei ell! A kvetkezkben pontosan ki is fejti a zsoltrr ezeknek a klti kpeknek az rtelmt. Eszerint a vrosban (Jeruzslemben?) nagy a baj s a nyomorsg. Nem a vrosra vigyz rk jrnak krl a falakon, mint mskor, hanem az erszakos s ravasz zsarnokok emberei. A vros kapujnl lev tren, ahol a jogi gyeket szoktk intzni a vnek, most elnyoms s lnoksg uralkodik (12. vers; v. Jb 29:7–17; zs 59:14; Jer 5:1k.; m 5:12).
Zsolt. 55,13–16. vers.
A zsoltrr fjdalmt szinte elviselhetetlenn teszi az, hogy egyik j bartja is ellensgv vlt. t teht nemcsak a vros lakit sjt zsarnoksg gytri, hanem az a mlysges csalds is, amelyet hittestvre okozott neki. Bizalmas bartrl, j ismersrl van sz, akivel ppen az r hzban, istentiszteletek alkalmval voltak egytt „des kzssgben”. Ez azt jelenti, hogy egytt rvendeztek az r eltt (ld. Zsolt 41:10). Tmegben (a LXX szerint: „egyetrtsben”) jrtak egytt; ez az egytt megtett zarndokutakra vonatkozhat. Mai kifejezssel erre azt mondannk: a zsoltrrnak az fjt, hogy a hvk s a hitetlenek kzti vlasztvonal a gylekezet krn bell hzdik! A bels ellensg tbbet tud rtani a klsnl. Nem csoda, ha az ilyenekre Isten bntetst kri. A 16. vers eleje a hber szvegben kettt jelenthet: 1. „rmlet rjuk!”, 2. „trjn rjuk a hall!”. Az els olvassi mddal (ketb) prhuzamos a vers vgn lev mondat, mely a szvkben (ezt meg is magyarzza az utna jv „belsejkben” sz) lev bajokrl beszl, a msodik olvassi mddal pedig (qer) prhuzamos az eltte lev mondat: „szlljanak elevenen a holtak hazjba”. Ilyenrl Kr s csoport lzadsa trtnetben olvasunk (Num 16:31–35; v. zs 5:14).
Zsolt. 55,17–19a. vers.
Ezekben a versekben a panasznek egyik alkotrsze, az n. bizalom-motvum szlal meg. A gonosz zsarnokokkal s a j bartbl lett ellensggel ellenttben a zsoltrr Istenhez „kilt”, imdkozik. Rendszeres imdsgrl van sz, amelyre naponta hromszor kerlt sor, spedig a meghatrozott idkben (Dn 6:11.14). Jzus Krisztus szavval ezt joggal nevezhetjk „zrgetsnek” (Mt 7:7). A zsoltrr szilrdan hitte, hogy Isten meghallgatja imdsgt, s megadja a krt szabadtst. – Ide tartoznak gondoljk a 19. vers els hrom szavt is: „Bkessggel megvltotta lelkemet”.
Zsolt. 55,19b–24. vers.
Itt mr eltr a hagyomnyos fordts egyes jabb magyarzk vlemnytl. A szveg gy szl: „Az ellenem tmadktl, mert tmegesen (ez a ’sokakban’ sz jelentse) lettek ellenem.” Ha a „sokak” szt mskppen pontozzuk, „jszokat” jelent. A 20. vers vgn lev „Kelet laki” kifejezst a rgebbi fordtk „rk(tl fogva) trnol”-nak fordtottk, s Istenre vonatkoztattk. Ha azonban valban Kelet lakirl van sz, akkor joggal lehet a vers elejn az „Isten meghallgat” kifejezsnl Izmael nevre gondolni; az utna jv „s megalzza ket” kifejezsben pedig (szvegjavtssal) egy msik arab trzs, Jalm neve rejtzhet (ld. Gen 36:5.14.18). Ezek a nomd trzsek valban hres jszok voltak. Nem fltk Istent (ti. Izrel Istent), s nem voltak hajlandk a „vltozsra”, az erklcsi megjobbulsra. – Ha ez a felttelezs helyes, a Zsolt 55 rja is idegen fldn (diaszprban?) lt (ld. mg Zsolt 42:7; 61:3; 120:5–7).
A 21. versben csak csekly, pontozsbeli vltoztatsra van szksg. A „bkjre” helyett „j bartjra” olvasand: „J bartja ellen nyjtotta ki kezt”. Ez a vers ersen emlkeztet a 14. versre, ahol a bizalmas bart htlensgrl van sz. Bnhez a 21. vers vge szerint a szvetsg meggyalzsa is hozztartozott. Bartok szvetsgktsrl olvasunk 1Sm 18:3-ban is. – A volt j bart nem nyltan s becsletesen harcolt, hanem lnok s kpmutat mdon: vajnl simbb szjjal, olajnl lgyabb beszddel. Szvben azonban rosszakarat lakott; a kedves beszd mgtt kivont fegyverhez hasonl rt szndk rejtztt (22. vers; v. Zsolt 52:4).
A 23. versben a pap btortja az imdkoz embert arra, hogy terht (a LXX szerint: „gondjt”) az rra vesse (1Pt 5:7). Ugyanakkor n. papi dvjvendls formjban kzli azt a vlaszt, amit Isten adott. Eszerint Isten gondoskodik hvrl, nem engedi „rkre ingadozni”, a szenveds nem tart rkk. A 24. vers a vront s lnok emberek bntetsrl szl (Zsolt 26:9; 51:16; 59:3; 139:19). Ezek az emberek „megfelezik napjaikat”, azaz id eltt fognak meghalni s a holtak hazjba, a mly gdrbe kerlnek. A hveket viszont hossz lettel ajndkozza meg az r (Gen 25:7; Zsolt 91:16). – A zsoltr utols mondata fogadalomttel: a zsoltrr a jvben is egyedl az rban fog bzni.
Zsolt. LVI. ZSOLTR
Ez a zsoltr egyni panasznek. A zsoltr szvege sok nehzsget ad; itt-ott szksg van szvegjavtsra. – Klti szpsg a refrn (5. s 11k. vers). A zsoltr vge mr hlanek: a zsoltrr hlaldozatot mutat be s magasztalja az Urat a szabadtsrt (13k. vers).
Zsolt. 56,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 18., 3. s 27. pontja alatt.
A zsoltr cmfelirata eltr a bibliai hagyomnytl: 1Sm 21:11kk. nem beszl arrl, hogy Dvidot elfogtk a filiszteusok.
Zsolt. 56,2–3. vers.
A bevezets ktszer mondja el ugyanazt. A klnbsg csak az, hogy a 2. vers egyes szmban szl „emberrl” s „tmadsrl”, a 3. vers pedig tbbes szmban. gy ltszik, a 3. vers figyelmeztet arra, hogy a 2. verset is tbbes szmnak rtsk (n. collectiv singularis). A zsoltrr azrt kri a kegyelmes Isten segtsgt, mert sokan vannak az ldzi (Zsolt 55:19; 59:5; 62:4).
Zsolt. 56,4–5. vers.
A 3. vers utols szava („magassg”) gondot okoz. Egyesek magra Istenre vonatkoztatjk: „, Felsges”. Msok szerint ez mr a 4. vershez tartozik, amely a zsoltrr bizalmt fejezi ki. Kri Istent, hogy „emelje fel” t (a „magassg” szt itt igei alakban rjk t), hiszen istenflelem van a szvben. Az 5. vers refrn, mely Isten Igjt dicsri. Ezzel az Igvel szemben az ember csak „test”: gyenge, trkeny, muland teremtmny (Jb 14:1k.; 25:6; Zsolt 90:5k.; 103:15k.; zs 2:22; 31:3; 40:6–8). Brmilyen sok s ers is az ellensg, Isten tud szabadtst adni.
Zsolt. 56,6–8. vers.
A 6. versben az n. „te-panasz”, az ellensg magatartsnak lersa kezddik. Rosszindulat rgalmazkkal ll szemben a zsoltrr, akik azon trik a fejket, hogyan rtsanak neki (v. Jer 11:18k.; 18:18). A 7. vers els szavnl nem szksges a szvegjavts („sszegylnek”); a sztri jelents: „tmadnak”. Ehhez jl illenek a kvetkez kifejezsek: „titokban tartjk, nyomaimra gyelnek, letemre trnek”. A kpek a vadszatbl valk: a vadsz kveti a vad nyomait. A 8. vers els felbl kimaradt a „nem” sz; ez a LXX-ban megvan: „a gonoszsg miatt ne legyen nekik megments!” A vers msodik fele az ellensget a „npekkel” azonostja, s arra kri Istent, hogy haragjban „szlltsa le ket”, ti. a holtak hazjba (Zsolt 55:16).
Zsolt. 56,9–12. vers.
A 9. vers els szava (nd) szenvedst jelent. Egyesek Jb 7:4-hez hasonl rtelemben itt is „nyugtalansgra”, lmatlan jszakkra gondolnak. Szenvedst „megszmolni” annyit jelent, mint a szenvedssel eltlttt napokat szmon tartani. Ezt a gondolatot fejezi ki a kvetkez mondat is: „Tedd tmlbe knnyeimet”. Klti krds zrja a verset: „Nincs-e berva knyvedbe?” E mgtt az a hit ll, hogy Istennek knyvei vannak, melyek az emberek j s rossz cselekedeteit tartalmazzk (Ex 32:32; Neh 13:14; Jb 19:23; Dn 7:10; Mal 3:16; Jel 5:1kk.). A 10. vers szerint „akkor” htrlnak meg a zsoltrr ellensgei, amikor „kilt”, azaz imdkozik; majd gy folytatja: „Ebbl tudom meg, hogy Isten velem van”. Ez arra mutat, hogy az tl Isten az istentisztelet alkalmval tesz igazsgot igazak s bnsk kztt. A 12. versben megismtld refrn teht nemcsak ltalban Isten igjnek, hanem annak a bri tletnek a dicsrete, mellyel Isten eltli a bnst s felmenti az igazat (Ex 22:8.10; Deut 17:8kk.; 1Kir 8:31k.).
Zsolt. 56,13–14. vers.
A szenveds idejn tett fogadalmt teljesti a zsoltrr. Hlaldozatot mutat be Istennek, s a gylekezet jelenltben magasztalja t. A magasztals oka az, hogy a halltl mentette meg t az Isten. A holtak hazjban az kori npek felfogsa szerint sttsg van. Ennek ellentte „az let vilgossgban” val jrs. A hallban nincs istendicsret (Zsolt 6:6; 30:10; 88:6.11k.); a zsoltrrnak azonban a kegyelmes Isten mdot adott arra, hogy t magasztalja (Zsolt 30:13) s Isten eltt jrjon (Gen 17:1; 24:40; 48:15; Zsolt 116:9). Ez azt jelenti, hogy a zsoltrr Isten akaratnak engedelmeskedve, az tetszse szerint fog lni.
Zsolt. LVII. ZSOLTR
Az 57. zsoltr kt rszbl ll. A 2–7. vers egyni panasznek, mely a 8–12. versben egyni hlanekhez vezet. A zsoltr kt rsze kztt a 7. vers vgn a „szela” sz ll. A szveg meglehetsen j llapotban maradt rnk. gy ltszik, hogy a refrn kt egyforma hosszsg versszak utn ll (6. s 12. vers). Azonban a 6. vers rossz helyen ll, felcserlend a 7. verssel, mely mg a panaszhoz tartozik. Kisebb szvegjavtsra van szksg a 4. versben s a 7. versben, de ez a LXX segtsgvel elvgezhet. – A szereztetsi id fogsg eltti is lehet. – A zsoltr msodik fele, a 8–12. vers (kisebb klnbsgekkel) megtallhat Zsolt 108:2–6-ban is.
Zsolt. 57,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 24., 3., 27. s 7. pontja alatt.
A cmfelirat 1Sm 22kk. fejezetekben lert esemnyekkel hozza kapcsolatba a zsoltrt. Ennek ellene mond a zsoltr corpusa.
Zsolt. 57,2–7. vers.
A bevezetsben (2. vers) a zsoltrr ktszer is knyrletet kr Istentl, spedig imperativusos formban. Az r „szrnyainak rnykban” keres oltalmat. Nem a szvetsglda kerbjainak a szrnyaira kell gondolni, hiszen ezek felett az r trnol lthatatlanul, hanem oltalmaz szrnyakra. Ilyenek (pl. slyom vagy szrnyas kobra) vannak egyiptomi kpeken a kirly mgtt (ld. mg Zsolt 17:8; 36:8; 61:5; 63:8; 91:4). A zsoltrr azt remli, hogy a veszedelem el fog vonulni, mint valami pusztt dmon (Zsolt 91:5k.).
A 3. verssel kezddik a panasz elbeszlse, spedig jelen idben (praesens hisroricum): „kiltok – kldi – fekszem” (3. s 4. vers). A zsoltrr a veszedelem idejn a „Felsges”-hez, az istenek kirlyhoz imdkozott. kikldte (kiegsztend: „kezt”) az gbl, azaz lenylt az gbl (Zsolt 18:17), s megmentette t azoktl, akik gyalztk t (a LXX alapjn itt tbbes szm 3. szemly olvasand) s letre trtek. A 4. vers msodik sora ismtls, magyarz glossza: Isten elkldte segtsgl szeretett s hsgt, mint valami megszemlyestett mennyei lnyeket (v. Zsolt 85:11k.; 89:15).
Az 5. vers szavait: „oroszlnok kztt fekszem”, nem szabad sz szerinti rtelemben venni. A zsoltrrk gyakran hasonltjk ellensgeiket oroszlnokhoz vagy ms vadllatokhoz (Zsolt 10:9; 17:12; 22:13k..17.22 stb.). (A szr fordts oroszlnok helyett kutykat mond.) A kvetkez verssorbl vilgos, hogy tmad s rtalmas beszdrl van sz: az ellensg foga s nyelve fegyverekhez hasonl (Zsolt 52:4; 59:8; 140:4). A zsoltrr s ellenfelei kzti harcban az r hozza meg a dntst. Ezrt kell a zsoltrrnak „fekdnie”, az jszakt a templom egyik kamrjban tltenie. Az r tlete reggel hangzik el (Zsolt 3:6; 4:9; 5:4; 17:3; 59:17). Akkor „felemelkedik”, magasztosnak bizonyul Isten; megjelenik egsz vilgot betlt dicssge. A zsoltrr itt a teofnia kifejezseit hasznlja. Isten tl igazsga viszi vghez a bnsk bukst. Most mg „megalzzk lelkemet” (a LXX alapjn itt tbbes szm olvasand), s „hlt ksztenek lpteimnek” (a hl a vadszat ismert eszkze volt; a kirlyok gyzelmt is gy brzoltk, hogy az ellensg abba a hlba kerlt, melyet a kirly tart a kezben); de hamarosan maguk esnek bele abba a gdrbe, amelyet stak (Zsolt 7:16k.; 9:16; 35:7k.).
Zsolt. 57,8–12. vers.
Ez a hlanek kevs klnbsggel Zsolt 108:2–6-ban is megtallhat. A szabadulst hoz reggelen (Zsolt 46:6; 90:14; 130:5k.; 143:8) a zsoltrr nek- s zeneszval „breszti a hajnalt”. Az nek s a zene a hlaad istentisztelet szerves rsze (Zsolt 43:4; 71:22). A zsoltrr alig vrja, hogy ssn a hlaads rja; erre ksz a szve s a „lelke” (a 9. vers „dicssgem” szava helyett „mjam” – „bensm” olvasand, mint a Gen 49:6; Zsolt 7:6; 16:9; 30:13; 108:2-ben is). Mivel Isten Felsges (3. vers), az g s fld Ura (6.12. vers), mlt, hogy minden nphez eljusson a Neki szl magasztals (10. vers). Hiszen az szeretete s hsge vgtelen: betlti a fldet (Zsolt 8:2.10; 48:11; 72:19) s az gig r (Zsolt 36:6; 89:3; 103:11). Isten univerzlis uralmnak 2 gondolata az si jeruzslemi tradcihoz tartozik (v. Gen 14:19k.).
Zsolt. LVIII. ZSOLTR
Ez a zsoltr a panasznekek fbb vonsait tartalmazza. Ilyen a bnsk jellemzse (2–6. vers), a bntetskrt mondott imdsg (7–10. vers) s a bizalom-motvum (11–12. vers). Prftai fedd beszd hatsa a bnsk megszltsa (2. s 3. vers). A zsoltr nyelvezete sok nehzsget ad; nhny szvegjavts elkerlhetetlen. Mg gy is marad ktfle rtelm sz (3.8–10. vers). A mfajok keveredse arra mutat, hogy a zsoltrr mr jl ismerte a nagy prftk knyveit.
Zsolt. 58,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 24., 3. s 27. pontjt. - Zsolt. 58,2–3. vers.
A bevezetsben prftai feddbeszd formjban szltja meg a zsoltrr a mennyei lnyeket, az „isteneket”. k azok, akik hajdan egy-egy npet s orszgot kaptak az rtl, hogy ott uralkodjanak (Deut 32:6k.). De nem uralkodtak igazsgosan; ezrt az r felelssgre vonja ket (Zsolt 82). A fldi brkat isteneknek nevezi (Ex 21:6; 22:7k.). Az isteneket ksbb angyalokk fokoztk le. Minden npnek megvan a maga angyala (zs 24:21–23; Dn 10:13.20kk.; ld. mg Jn 10:34!). A feddbeszd tartalma az, hogy az „istenek” igazsg s mltnyossg helyett a gonoszsg s az erszak szmra nyitottak utat. Ezt a rgi sztrak gy rtettk, hogy „kezk erszakossga (szerint) mrtek”. A „mrs” az egyiptomiak vallsban a halottak szvnek mrlegre kerlst jelentette (v. Jb 31:6; Zsolt 62:10; Dn 5:27; Mt 7:2).
Zsolt. 58,4–6. vers.
A f rszben a bnsk jellemzse tallhat. k „elfordultak” (a 3. vers utols betje mg egyszer rand a 4. vers els szavhoz; haplographia) Istentl. Klti tlzssal: anyjuk mhtl fogva tvelyegnek s hazudnak. Ez a hazugsg – bri tletekrl lvn sz – olyan veszlyes, mint a kgymreg. A kgyt meg tudja szeldteni az gyes kgybvl (Prd 10:11; Jer 8:17), ezeken az embereken azonban semmifle j szndk s igyekezet nem vltoztat. Nem hallgatnak a j szra; olyanok, mint a sket vipera.
Zsolt. 58,7–10. vers.
A bnsk bntetsrt mondott knyrgs szerves rsze a panasznekeknek. Nem egyszeren tokrl van itt sz, hiszen az tok szavai nmagukban hatsosak, itt pedig a zsoltrr Isten kezbe helyezi az igazsgszolgltatst. Helytelen dolog teht „tokzsoltrrl” beszlni. A 7. vers oroszlnokhoz hasonltja a bnsket, s arra kri Istent, hogy trje ssze fogaikat s llkapcsukat. A keleti npek vallsaiban az rtalmas dmonok sokszor oroszln alakak; a zsoltrrk sokszor hasonltjk ellensgeiket oroszlnokhoz (Zsolt 7:3; 10:9; 17:12; 22:14.22 stb.). A 8. versben azt kvnja a zsoltrr, hogy tnjenek el a bnsk, mint nyri szrazsgban a patakok vize (Jb 6:15), vagy a fldre nttt vz (2Sm 14:14). A vers msodik fele ktflekppen rthet: a) legyenek olyanok, mint az a nylvessz, mely kilvs alkalmval sszeomlik, sszebicsaklik, s b) hervadjanak el, mint f az ton. Az utbbi rtelmezs csak szvegjavtssal rhet el. A 9. vers a bnsknek a csiga sorst kvnja, mely a nphit szerint sajt nylban fogy el s mlik ki; a vers msodik felben pedig az elvetlt gyermek sorst, aki nem ltta meg a napvilgot, azaz halva szletett (Jb 3:16; 10:18k.; Prd 6:3–5). A 10. vers is ktflekppen rtelmezhet: a) „mieltt tske nne cserjteken” (j fordts Biblia), b) „mieltt megreznk fazekaitok a tvist” (ti. annak tzt), ragadja el a forgszl. A kt vltozat kzl az elbbi a hsgesebb. Mindkt esetben az a knyrgs tartalma, hogy hisuljon meg a gonoszok szndka, mieltt mg vghezvinnk.
Zsolt. 58,11–12. vers.
Ezekben a versekben a zsoltrr bizalma fejezdik ki. Az igazak nemcsak megszabadulnak, hanem tani is lesznek a bnsk bntetsnek (Zsolt 54:9; zs 66:24). A zsoltr utols verse szerint van „gymlcse”, azaz jutalma az igaznak. A vers msodik felben lev „Isten” sz mr az egy igaz Istenre vonatkozik, aki megtli „ket”, ti. a 2. versben emltett „isteneket”, s rvnyesti a fldn az igazsgot. Ez a remnysg az jszvetsgben is kifejezsre jut (Jel 6:10).