//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig :

ZSOLTR 42-72 MSODIK KNYV 42 - 49 rsz

ZSOLTR 42-72 MSODIK KNYV 42 - 49 rsz


A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA

MSODIK KNYV (42–72) - Zsolt. XLII–XLIII. ZSOLTR

Ez a kt zsoltr sszetartozik. sszekti ket a kzs refrn (42:6.12; 43:5), a kzs versmrtk (3+2-es verssorok n. kina-metrum), a kzs gondolatok (42:5–43:3.4; 42:10–43:2), tovbb az a tny, hogy a 43. zsoltrnak nincs kln felirata. Ez a Zsolt 42–72-t magban foglal gyjtemnyben ritka; a Zsolt 43-on kvl csak a Zsolt 71-nl fordul el. A zsoltr kettvlasztsa azrt trtnhetett meg, mert a 43:1 szablyos panasznek-bevezets, 43:2 pedig a f rszt bevezet „mert” ktszval kezddik. A zsoltrok mfaja egyni panasznek. Nagy klti szpsge sztfeszti a mfaj kereteit; pl. hinyzik a bevezets (Isten megszltsa s segtsgl hvsa) s a f rszt bevezet „mert”. Az n. hirtelen hangulatvltozs a refrnben jut kifejezsre, s egszen bizonyosan nem a pap szja ltal elhangzott dvjvendlsbl fakad; hiszen a panasz oka az, hogy a zsoltrr nem mehet el a templomba. A refrn tartalmazza a fogadalomttelt is. Klti a szomjas szarvasrl szl hasonlat, s a zsoltrr prbeszde sajt lelkvel. Przai viszont a keletkezsi hely pontos meghatrozsa 42:7k.

Tartalmi szempontbl nzve van a zsoltrban n. „n-panasz”, melyben a zsoltrr a mltbeli boldogsgt hasonltja ssze a jelen nyomorsgval. Van n. „te-panasz”, amelyben ellensgeire panaszkodik. Van n. „Isten-panasz” is, amelyben azrt panaszkodik, mert Isten „elfeledkezett” rla (42:10), „elutastotta” t (43:2).

A zsoltr az szaki orszgrszben keletkezett, abban az idben, amikor mg llt a jeruzslemi templom. Zsolt. 42,42:1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a. s 26. pontjt.

Zsolt. 42,42:2–6. vers.

Palesztinban nemcsak lland viz patakok vannak, hanem olyanok is, amelyek a szraz vszakban kiszradnak. A nstny szarvas (az lltmny nnem; a tavat csak egyszer rta le a msol; ez haplographia) hiba megy a szraz patakmederhez inni. gy „szomjazik” a zsoltrr is az l Istenhez (Zsolt 63:2; 84:3). A panasznekekbl ismert „mikor” krdssel fejezi ki vgydst a templomba, ahol meglthatja Istent (3. v.). Ez a kifejezs az Izrel eltti idbl val, s a blvnyszobor megltst jelentette. Ezrt a msolk passzvumba tettk az igt: lttatni = megjelenni Isten eltt (ld. mg Deut 16:16; 1Sm 1:22; zs 1:12; Zsolt 63:3; 84:8). Nem tudjuk, mi gtolta a zsoltrrt abban, hogy Jeruzslembe zarndokoljon; taln betegsge. Emiatt „knny a kenyere” (Zsolt 80:6; 102:10). A szenved embert gnyoltk a hite miatt: Hol van a te Istened? (Zsolt 79:10; 115:2; Jel 2:17; Mik 7:10). Klti a krds, mert akik ezt krdezik, azt gondoljk, hogy az az Isten, Akiben a zsoltrr hisz, sehol sincs, nem fog s nem tud segteni.

Szenvedsei kzt a zsoltrr a boldog mltra tekint vissza, „kinti lelkt”, elmondja panaszt az rnak (1Sm 1:15; Zsolt 62:9; 102:1; 142:3). De nem hajdani gazdagsgt vagy tekintlyt emlegeti, mint Jb 29–30. rsz, hanem a boldog jeruzslemi zarndokutakat, amikor „vonultam a Felsges storba”, Isten hzba (5. vers). (Baszk eddaddm helyett beszk addr fordtand a LXX s a gondolatprhuzam alapjn.) A „stor” a templom rgies s klti neve (Zsolt 27:5; 76:3; JSir 2:6). A hvek itt nemcsak Isten jelenltnek rvendezhetnek, hanem az egymssal val kzssgnek is (Zsolt 55:15). Ld. mg: Zsolt 26:7; 48:13k.; 122:1–5. Ujjongs s hlanek hangja zeng az nnepl sokasgban. A refrnben (42:6.12; 43:5) a zsoltrr nmagt („sajt lelkt”, Zsolt 103:1k.; 116:7) btortja: jra eljn az a boldog alkalom, amelyben a mltban rsze volt, s mdja lesz arra, hogy hlaad istentiszteleten vegyen rszt.

Zsolt. 42,42:7–12. vers.

A zsoltrr a Jordn forrsainak vidkn l. A Hermn-hegy dli lejtjn ngy forrsbl ered a Jordn. A forrst Baal, majd Pan istensg laksnak gondoltk; ezrt itt si kultuszhely volt (Br 3:3). A 2750 m magas, hfedte Hermnhoz kpest kicsinek szmt a kzelben lev 814 m magas Micr-hegy. Itt ma is van egy cacora nev falu. A Jordnnak ezt az gt Pan istensgrl Paneionnak, majd Paneasnak neveztk el; arab neve Banias. Dn terlete ez, a ksbbi Caesarea Philippi. A Jordn itt nagyon bviz; szmos zuhatagban, sziklk kzt folyik. Mai ember szemvel nzve ez csodlatosan szp. A szenved zsoltrrt azonban a holtak hazjnak sodr radatra emlkezteti ez a ltvny (Zsolt 18:5; 69:3.15k.; 88:8). Mgsem dmoni hatalmak kezben rzi magt, hanem Isten kezben: az „rvnyben” is a „te zuhatagjaid…, habjaid s hullmaid” zgnak! s br ezek mr-mr tcsapnak a szenved ember feje fltt, rendthetetlen hittel bzik Urban. Hiszen az r munklkodik! Nappal, amikor az ellensg csfolja t, az r „rendeli mell hsgt”, jjel pedig nekre indtja, inspirlja (v. Jb 35:10; Zsolt 40:4; 51:17). Ez az nek: „imdsg az l Istenhez”, Aki egyedl kpes segteni. Nhny bibliai kzirat az „imdsg” sz helyett itt a „dicsret” szt tartalmazza.

Zsolt. 42,42:10–11. vers.

E versek alapjn arra gondolhatunk, hogy a zsoltrr slyos betegsgben szenved. A panasznek stlusban krdezi Istent: Mirt felejtkeztl el rlam (ld. Zsolt 10:11; 77:10)? A gysz jell mr „feketn” jr (Jb 30:28; Zsolt 35:14; 38:7). A 11. versben „csontjaimban lev gyilkossg” helyett „csontjaimban lev fjdalom” olvasand. Ellensgei kzben gnyoljk, ktsgbe vonva Istene hatalmt (4. s 11. vers). A refrn magyarzatt ld. a 6. versnl.

Zsolt. 43,43:1–5. vers.

A panasznek rja itt perhez hasonltja gyt, s Istent arra kri, hogy szolgltasson neki igazsgot (Zsolt 7:9k.; 9:5; 26:1; 35:1). Joggal mondja ellensgeit „nem kegyes npnek”, hiszen a Jordn forrsvidkn idegen kultuszok hvei ltek. lnokul s gonoszul tmadtk a zsoltrrt (Zsolt 5:7; 36:4; 37:1; 107:42). A 2. versben a panasznekekben gyakori „mirt” krdsek vezetik be a panaszt (v. 42:10). A 3. vers krs: Kldd el vilgossgodat s igazsgodat. Isten vilgossga s hsge mint valami mennyei lnyek vezrlik a hv embert. Hasonl megszemlyests tallhat Zsolt 21:6; 55:11k.; 85:11–14; 89:9.15; 97:2-ben is. (Egyiptomi srokban lev kpeken kt istensg kzen fogva vezeti az elhunytat a fisten trnushoz.) A vers vgn jra elhangzik a krs: a zsoltrr az r szent hegyre, a Sion-hegyre vgydik, ahol Isten hajlka van (a „hajlk” sz n. intensiv-pluralisban ll, mint Zsolt 46:5; 84:2; 87:2; 132:5-ben is). A 4. vers szerint a zsoltrr az oltrhoz kvn jrulni „rmmnek Istenhez”. Nyilvnvalan hlaldozatot akar bemutatni Istennek, rme forrsnak. Hlaneket kvn mondani zene (lyra) ksretvel. A refrn azt a remnysget fejezi ki, hogy eljn mg a hlaads ideje.

Zsolt. XLIV. ZSOLTR

Ez a zsoltr nemzeti panasznek (ld. mg Zsolt 60; 74; 79–80; 83; 85; 89–90; 137). Szvege j llapotban maradt rnk, felptse vilgos. Az els rsze a dics mltrl beszl (2–9. vers) a msodik a panaszt tartalmazza (10–23. vers), vgl a harmadik rsz szabadtsrt mondott knyrgs (24–27. vers). A msodik rszen bell gondot okoz a magyarzknak a 18–23. vers, mely a np rtatlansgt hangslyozza. Valsznleg e versek a babiloni fogsg els veibl valk, amikor a np mg nem rtette az esemnyeket. A foglyok gyszistentiszteleteket tartottak, ahol nemzeti panasznekek hangzottak el. Ezekre elszr a prftai szellem trtnetrs (n. deuteronomista trtneti m) ltal, ksbb a fogsg nvtelen prftja, Deutero-zsais ltal vlaszolt Isten. Megmagyarzta npnek, hogy sajt bnei miatt kerlt fogsgba; mg istentisztelete is tiszttalan volt (zs 42:18–25; 43:22–28; 53:5–7). A bnbocsnat s a szabadts rmzenete sztfesztette a panasznek kereteit, s utat nyitott a himnusz, az istendicsret fel. A 44. zsoltr a Deutero-zsais eltti idbl val.

Zsolt. 44,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a., 26. s 27. pontjt Zsolt. 44,2–9. vers.

A boldog mlt emlegetse nem Izrel dicssgre trtnt, hanem Isten dicssgre. Az atyk az exodus s a honfoglals trtnett beszltk el fiaiknak (Ex 10:2; 12:28k.; 13:8.14; Deut 6:20kk.; Zsolt 78:3). Ezek az r mvei (Zsolt 64:10; 77:13; 90:16; 92:5; 95:9; 111:3; 143:5). A 3. vers mindkt felben elbb Knan slakirl, majd a honfoglal trzsekrl van sz: „nemzeteket ztl el, ket pedig elplntltad; npeket zztl ssze (armos igealak), ket pedig odakldted” (ld. 2Sm 7:10; Zsolt 80:9; Jer 11:17; 12:2). A 4. s 5. vers vilgosan kimondja, hogy a honfoglals nem Izrel sajt erejbl trtnt (Deut 8:17; Jzs 24:12), hanem az r maga mutatta meg hatalmt. Nem a np fegyverei vvtk ki a diadalt, hanem az r jobbja („orcjnak vilgossga”). Az r jtetszsnek, meg nem rdemelt kegyelmnek ksznhet a honfoglals. Kirlyi parancsra gyztt Jkb-Izrel. A 6. vers szerint a honfoglal Izrel az r segtsgvel tudta „felklelni” s „eltaposni” ellensgeit, a bikhoz hasonlan (Num 23:22; 24:8; Deut 33:17; 1Kir 22:11). A harcokat Isten „nevben”, az nevnek segtsgl hvsval folytattk (Zsolt 118:10). Mivel Isten a hbor Ura, npe nem bzhat fldi fegyverekben (1Sm 17:45; Zsolt 20:8; 33:16–18; 147:10). Ha pedig a diadalt az r adja, t illeti a dicsret s a hlaads (9. v.).

Zsolt. 44,10–17. vers.

A boldog s dics mlttal a szomor jelent lltja szembe a zsoltrr. A panasz mindenekfelett Istennek szl, Aki elvetette npt (Zsolt 60:3.12; 74:1; 89:39). A np azt vrta, hogy a szvetsgldval egytt az r is kivonul a harcba (1Sm 4:3–11; Num 10:35). Mivel ez nem trtnt meg, a harcot elvesztettk. A np egy rszt kegyetlenl lemszroltk (Zsolt 79:3.10k.; 83:5), msik rsze pedig sztszrdott. Ez a kifejezs a babiloni fogsgra vonatkozik (Ez 5:10.12; 22:15; 29:12). Isten „eladta” npt (Br 2:14; 3:8; 4:2.9; 10:7; 1Sm 12:9), spedig ingyen (zs 50:1; 52:3; Jer 15:13). Isten maga tette npt „gyalzatt, gnny, szidalomm, pldabeszdd s fejcsvlss” a krnyez npek szmra (Deut 28:37; 1Kir 9:7; Jer 18:16; 24:9; JSir 2:15k.). A fejcsvls megdbbenst s megvetst fejez ki (Zsolt 22:8; 109:25; Mt 27:39; Mk 15:29). Ugyanezt a 16. s 17. vers egyes szm 1. szemlyben mondja el (ld. mg 5.7. vers). Ez taln arra mutat, hogy ezeket a verseket az elimdkoz mondta. De gondolhatunk arra is, hogy a nemzeti panasznek az egyni panasznek stlusbl mert.

Zsolt. 44,18–23. vers.

Az rtatlansg hangslyozsa az egyni panasznekekben is ismtelten elfordul. A szenved ember Isten eltt bnsnek tartja magt, de rtatlan azokban a bnkben, amelyekkel ellenfelei vdoljk. Hasonlkppen a nemzeti panasznekben is azt olvassuk, hogy a np nem szegte meg a szvetsget, nem feledkezett el Istenrl (Deut 8:14.19; Br 3:7; 1Sm 12:9; Zsolt 50:22; zs 17:10; Jer 3:21), s nem „terjesztette ki kezt”, azaz nem imdkozott idegen istenekhez (Ex 9:29.33; 2Krn 6:12; Ezsd 9:5; Zsolt 141:2; 143:6; 1Tim 2:8). Ennek ellenre az r „a saklok helyre” zte npt. Saklok a pusztban s a hborban elpuszttott vrosok romjai kzt tanyznak (zs 13:22; 34:13; Jer 10:22). Ilyen volt az orszg Jeruzslem eleste utn; de a Babilniba hurcolt npet is elpusztult vrosok helyre teleptettk le. (Szmos bibliai kzirat „saklok helye” helyett a „srknyok helye” kifejezst tartalmazza. Ez a mitikus kosz-szrnyet jelenti. Ehhez jl illenk a vers msodik felben lev kifejezs: „s sttsg borult rnk”, ti. a hall hazjnak sttsge.) A 21–22. vers folytatja az rtatlansg hangoztatst, s azt lltja, hogy ha lett volna a npnek bne, azt Isten szrevette volna, hiszen ismeri a szvek titkait (1Sm 16:7; Zsolt 7:10; 139:23k.; Pld 17:3; 21:2; 24:12). A 23. verset idzi Rm 8:36 is: „miattad gyilkoltatunk mindennap”. Istenrt kell szenvednik a hveknek (Zsolt 22:9; 34:20; 42:4.11; 79:10). Br a npnek nem volt igaza, amikor a babiloni fogsg els veiben rtatlannak gondolta magt, Isten mgis kegyelmesen vlaszolt a panaszra. Npt prfti ltal bneik felismersre s bnbnatra indtotta, s hirdette a bnbocsnat s szabaduls rmzenett. – A panaszban maradand rtk gondolat az, hogy a hv embernek Isten gyrt szenvednie is kell; Jzus Krisztus a kereszt felvtelre tant (Mt 16:24; Mk 8:34; Lk 9:23; v. 2Kor 4:17; 1Pt 4:12).

Zsolt. 44,24–27. vers.

A nemzeti panaszneket szabadtsrt mondott knyrgs fejezi ki. A „serkenj fel” (Zsolt 7:7; 35:23; 59:5), „bredj fel” (1Kir 18:27; Zsolt 78:65) kifejezsek Izrel krnyezetbl valk; gy biztattk a meghal s feltmad istensgeket arra, hogy keljenek letre. A Bibliban mr csak az r segtsgt srget krssel van dolgunk. A baj mr olyan nagy, hogy a np „lelke” mr porba hanyatlott, „hasa” a fldhz tapadt. A por s a fld itt a holtak hazjt jelenti (Zsolt 63:10; Ez 26:20; 32:18.24; ill. Zsolt 7:6; 119:25). Ha az r „elrejten orcjt” (Zsolt 13:2; 30:8; 69:18; 88:15; 104:29), az npe szmra a pusztulst jelenten. Ettl kr a zsoltr szabadtst, „megvltst”. Ez a megvlts ppengy kegyelembl trtnik (27. vers), mint hajdan az gret fldjnek odaajndkozsa (4. vers).

Zsolt. XLV. ZSOLTR

A Zsolt 45 a kirly-zsoltrok kz tartozik. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20–21; 72; 89; 101; 110; 132; 144. Kzelebbrl a kirly hzassgktse alkalmval keletkezett. Feltteleztk, hogy Ahbrl s Jezbelrl van sz; ui. a 13. vers Trusz lenyt szltja meg. Jezbel truszi kirlyleny volt. Ahbnak volt elefntcsonttal dsztett palotja (1Kir 22:39; ld. mg m 3:15). St taln a 8. vers „szeretted” (’habt) szava is utals Ahbra. Mindez azonban csak felttelezs. Bizonyosnak csak az vehet, hogy a kirly j felesge idegen szrmazs. A politikai rdekhzassgok gyakoriak voltak az szaki orszgrszben. Ksbbi zsid s keresztyn magyarzk allegorikus rtelmet tulajdontottak a zsoltrnak; eszerint a vlegny Isten, a menyasszony a gylekezet.

Zsolt. 45,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 22., 4a. s 26. pontja alatt. - Zsolt. 45,2–6. vers.

A 2. versben a kltemny szerzjt ismerjk meg. Az rnok szlal meg itt, mint udvari klt. Az rnoknak minden fontos alkalomnl jelen kellett lennie. trzi feladata nagysgt, s megindult szvvel ajnlja mvt, kltemnyt a kirlynak. Elszr a kirly szpsgt dicsri (inf. absolutus-szal teszi lltst nyomatkoss); ez a kirly-ideolgia ismert gondolata (Br 8:18; 1Sm 9:2; 16:12.18; 17:42; 2Sm 14:25; 1Kir 1:6; zs 33:17). A kirly beszde is „kegyet” raszt (Prd 10:12), jindulat s megnyer. A 4–6. vers a kirlyt harcosknt brzolja. Kardjt csak „az igazsg vdelmben” hasznlja (Zsolt 72:4; zs 11:4k.); fegyvereivel npeket hdt meg. A vilguralom gondolata is a kirly-ideolgihoz tartozik (v. Zsolt 2:7–11; 72:8; 110:1k.).

Zsolt. 45,7–10. vers.

A 7. vers hagyomnyos (Kroli) fordtsa: „Trnod, Isten, rkkval”. Itt azonban meg kell gondolnunk, hogy az szvetsgben sehol sem szltjk a kirlyt Istennek. Izrel megismerkedett a kirlyi udvartarts szoksaival, de az n. „udvari stlus” kifejezseit nem szabad sz szerinti rtelemben venni. Isten fia a kirly, de nem testi rtelemben, hanem csak az rkbefogads alkalmval, Isten igje ltal vlik azz (Zsolt 2:7). „Kiemelte t npe kzl” s flkente t az r (Zsolt 89:20k.), s gy a kirly srthetetlenn is vlt (1Sm 24:7; 26:9). St a kirly Isten trnusn l (Zsolt 110:1.5; ld. mg 1Krn 28:5; 2Krn 9:8). A kirly azonban ember marad! Emberknt fenyti meg t Isten (2Sm 7:14). Ezrt az rsmagyarzk egy bet kiessvel szmolnak (a „kaf” haplographija), s gy fordtjk a verset: trnod, mint Isten, rkre (megmarad). A httrben Ntn jvendlse ll (2Sm 7:8–16; v. 1Kir 11:38; ahol I. Jerobom kap hasonl gretet). – Magasabb rtelemben idzi a 7–8. verset Zsid 1:8.9; itt azonban Jzusrl, mint Isten egyszltt Firl van sz.

A kirly „plcja” buzogny, mellyel sztzzza ellensgeit (Zsolt 2:9). Egyttal mltnyossgot, igazsgot valst meg. Ez is a kirly-ideolgihoz tartoz gondolat; a kirly feladata a bnsk megbntetse (Zsolt 101:7k.). Isten ppen azrt kente fel a kirlyt, mert „szereti”, azaz rvnyesti az igazsgot, s „gylli”, azaz nem engedi rvnyeslni a gonoszsgot. A kirly az isteni jogrend kpviselje (2Sm 8:15; 1Kir 10:9; Zsolt 72:12kk.; 89:15.17). A kirly uralkodsa rmt szerez (1Kir 5:21; 2Kir 11:20; Zsolt 21:2.7).

A 9. vers szerint a kirly minden ruhja „mirha, alo, kasszia”. A mirha keser illat gyanta (commiphora abessinica), melyet pder formjban is rultak. Kis tasakokban maguknl hordtk az asszonyok (nekek 1:13). Az alo az indiai alofbl (aquilaria agellocha) kszlt illatszer, melyet balzsamozsra is hasznltak. A kasszia fahjhoz hasonl fszer, mely a cinnamonum-fa virgjbl, leveleibl s krgbl ll. A kirly ruhja termszetesen nem illatszerekbl kszlt, hanem ezeknek az illatt rasztja. (Hasonl mondatszerkesztst tallunk zs 5:12-ben is.) Az elefntcsont dsztsekkel elltott palotbl hros hangszerek (itt tbbes szm olvasand) hangja szl, az alkalomhoz illen. Az arany kszerekkel felkestett kirlyn ott van a kirly jobbjn. fr valsznleg Arbia dli rszn keresend; aranyrl volt hres. A kirly jobbjn lenni mltsgot s megtiszteltetst jelent (1Kir 2:19; Zsolt 110:1). A kirlyn ksretben ott vannak udvarhlgyei, a „kirlyok lenyai” is drga ruhkban. (A „kirlyok lenyai” kifejezst egyesek a kirlyi hrem tagjaira vonatkoztatjk; msok az egyes szmban ll lltmny s a szr fordts alapjn egyes szmnak rtik: kirly[ok] lenya. Ez gy az j kirlynra vonatkozik, akinek kirlyok az sei. Ebben az esetben a truszi kirlylny maga a kirlyn, nem csupn a hrem j tagja.)

Zsolt. 45,11–17. vers.

Ezekben a versekben az udvari klt az j kirlynt szltja meg. „Hallgass ide, te leny!” Ez bizalmas megszlts. A klt valsznleg ids ember, a kirlyi csald bizalmasa; ezrt beszlhet gy. Arra tantja a fiatal kirlynt, hogy felejtse el apja hzt. Hiszen mr Salamont is rossz tra vittk az idegen asszonyok, akik magukkal hoztk szoksaikat s vallsukat (1Kir 11:1kk.). Keserves tapasztalatai voltak Izrelnek Jezbellel (1Kir 19; 21 r.), majd Ataljval is (2Kir 11:1kk.). Nem bszke idegen kirlylnyra van itt szksg, hanem engedelmes felesgre, aki leborul” frje eltt mint „ura” eltt (12. vers; ld. Ruth 1:16). Mint kirlynt el fogjk halmozni ajndkokkal; keresik a kedvt aranyfoglalatban lev korall (gy javthat a 14. vers „bell” szava) kszerekkel (v. Zsolt 72:10k.). Trsni, udvarhlgyei ksretben tarka ruhban (ms olvassi md szerint: „ajndkokkal”) vonul a kirly el. rm s ujjongs veszi krl.

A zsoltr kt utols verse a jvendbe tekint. Ha az j kirlyn „elfelejti apja hzt” (11. vers), gazdag krptlst kap. Fiai lesznek, akik az orszg egy-egy rsznek „fejedelmei” lesznek. Tapintatos mdon nem szl a klt arrl, hogy az elsszltt majd uralkodni fog apja halla utn.

Zsolt. 45,18. vers.

Az utols vers megint a kirlyhoz szl, akinek maradand emlket llt a klt: az tiszteletre rt „m” (2. vers) megmarad, s ennek a szavaival zengik majd a npek a kirly dicsrett.

Zsolt. XLVI. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a Sion-nekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek mg: Zsolt 48; 76; 84; 87; 122; 132. Formjt meghatrozza a refrn: „A Seregek Ura velnk van, Jkb Istene a mi vrunk” (8.12. vers). Ez olvasand a 4. vers utn is. A refrn a zsoltrt hrom versszakra osztja. Az els versszak mgtt a mitikus teremtstrtnet, a msodik mgtt a szent hbor (vagy Jahve-hbor) gondolatkre, a harmadik mgtt eszkhatologikus vradalmak llnak. Tveds lenne a zsoltrt brmelyik ismert trtnelmi esemnyhez (pl. Sanhrib tmadshoz Kr. e. 701-ben) ktni. Jellemz a zsoltrra az ers mitologitlants. Felismerhet nemcsak a Deuteronomium hatsa (az r hajlka Jeruzslemben van), hanem zsais prfta („velnk az Isten”, zs 7:14; 8:8) s Ezkiel prfta hatsa is: az n. megismersi formula (11. vers), valamint a Gg s Mgg megsemmistsre (Ez 38k.) emlkeztet harmadik strfa (9–12. vers). Az igen rgi, Izrel eltti tradciknak itt mr csak szolgl szerepk van: segtenek kifejezni Isten hatalmt s npt oltalmaz szeretett. A zsoltrban a bizalom-motvum az uralkod gondolat. Ez a zsoltr indtotta Luther Mrtont „Ers vr a mi Istennk” kezdet hres neknek a megrsra.

Zsolt. 46,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a., 7. s 20. pontja alatt. - Zsolt. 46,2–4. vers.

Nem Jeruzslem vrosa, nem is a templom az „ers menedkhely”, hanem maga az Isten (Zsolt 61:4; 62:8; 71:7). Ezt fejezi ki a refrn is, mely az els versszak utn is beiktatand: Jkb Istene „fellegvr”: olyan magas hely, melyhez nem fr hozz az ellensg (Zsolt 18:3; 59:10.17k.; 62:3.7). Ebben a versszakban a mitikus teremtstrtnetbl ismert si ellensgrl, a kaotikus radatrl van sz, amelyet hajdan a teremt Isten legyztt s korltok kz szortott (Jb 38:8–11; Zsolt 65:8; 89:10k.; 93:3k.; 104:6–9). Ggs hatalom volt ez, de Isten sszezzta (Zsolt 74:13k.; 89:10; zs 51:9k.). Izrel a Kosz hatalmtl fenyegetett vilgban rezte magt: a pusztt radat jbl elraszthatja a fldet (zs 17:12–14; Jer 47:2). Csak az r oltalmazza a fldet a kosz visszatrstl.

Zsolt. 46,5–8. vers.

A Felsges Isten legyzte s megszeldtette a kosz vizeit. Az scen forrsknt trt fel a fldbl, s gakra szakadt az den-kertben (Gen 2:6.10kk.). Jeruzslemet e foly gai „rvendeztetik meg”. Ezt ktflekppen magyarzzk: egyrszt oltalmat jelentenek a vrost krlvev sncok; msrszt Jeruzslem vizei termkenny teszik a fldet (Zsolt 74:15; 104:10; ld. mg Ez 47; Jel 4:18; Zak 14:8; Jel 22:1k.). Eszerint az utols idkben a jeruzslemi templombl csodlatos forrs fog fakadni. zsais prfta, a jeruzslemi tradcik kpviselje mr a Gihn-forrs csendes vizt is Isten hsges megtart munkjhoz hasonltotta (zs 8:6kk.). A Zsolt 46-ban azonban nem Jeruzslem tnyleges fldrajzi viszonyairl van sz, hanem Izrel eltti si hagyomnyrl. Eszerint l istensg „a kt folyam forrsnl”, az si cen mlyn lakozik. l istensg jelzje volt a „felsges” (Gen 14:19k.): a tbbi istenek kirlynak szmtott. Izrel hite lt az rral azonostotta. Az a hatalmas szikla, amelyen a jeruzslemi templom plt, a nphit szerint elzrja a fld alatti cent a fldtl. Egyttal a Deuteronomium egyik fgondolatt ismerhetjk fel itt: az r hajlka Jeruzslemben van (1Kir 8:26–43); ott lakozik az neve (Deut 12:11; 14:23; 16:2.6.11; 26:2). Ha meg is tmadhatjk Jeruzslemet hatalmas, ellensges npek (Zsolt 2:1kk.; 93; zs 17:12–14; 59:15–20; 63:1–6), elg Isten mennydrg szava ahhoz, hogy visszariadjanak (v. 1Sm 2:10; 7:10; zs 30:30kk.). A segtsg reggel rkezik (Ex 14:27; Zsolt 5:4; 17:15; 90:14; zs 37:36).

Zsolt. 46,9–12. vers.

A 9. vers felszltja a gylekezetet az r megdbbent tetteinek megltsra. Pusztt tettek lesznek ezek: a hbornak s a gyilkos fegyvereknek az elpuszttsa. Az jak s lndzsk sszetrse utn szekerek elgetsrl beszl a 10. vers. Mivel a „szekr” sz itt teherhord szekeret jelent, egyes magyarzk mlht szllt szekerekre gondolnak. Msok a szt a LXX alapjn ms magnhangzkkal ltjk el s „pajzsok”-nak olvassk. A gyztes harc utn szoks volt az ellensg fegyvereit elgetni (Jzs 11:6.9; zs 9:4; Ez 39:9k.; Hs 2:20). Ezzel Isten az rk bke birodalmt valstja meg (zs 2:4; 11:6kk.). Ennek az a clja, hogy mindenki „hagyjon fel” (ti. az ellensgeskedssel), s tudja meg, hogy az r az Isten (Zsolt 59:14; Jer 16:21; Ez 6:7.13; 7:27; 11:10; 12:15 stb.). Ez a kifejezs legtbbszr Ezkiel prfta knyvben fordul el, s azt jelenti, hogy akr szabadt, oltalmaz, akr „rettenetes” s pusztt tetteket visz vghez az r, mindig az a vgs cl, hogy npe s a tbbi npek megismerjk t s elismerjk hatalmt. Isten dicssgnek kell felragyognia; ez Isten munkjnak a clja: „Magasztos vagyok a npek kztt, magasztos vagyok a fldn” (11. vers).

Zsolt. XLVII. ZSOLTR

Ez a zsoltr az r uralkodst dicst nek. Ilyenek: Zsolt 93 s 96–99. Mfajt tekintve himnusz, istendicsret. Kt helyen is elfordul benne a himnuszok jellegzetes imperativusos bevezetse (2. s 6. vers). Utna mindktszer a himnuszok f rszt (corpust) jelz „mert” ktsz ll. De hiba lenne ebbl azt gondolni, hogy itt kt klnll himnuszt kapcsoltak ssze. sszekti a himnusz kt rszt a kzs tartalom, st a kzs forma is. A zsoltr mindkt felben lthat a mitikus httr (3.8. vers) s a kultikus httr (6.9k. vers). Ebbl emelkedik ki az dvtrtneti mondanival (4–5. vers). – A zsoltr szereztetsi ideje a kirlyok kora; gy ltszik, hogy a szvetsglda mg megvan, s Izrel mr feldolgozta a Jeruzslemben megismert knani tradcikat.

Zsolt. 47,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a., 2. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 47,2–6. vers.

Mr a 2. versben, a himnikus bevezetsben kifejezdik az a gondolat, hogy az r kirlyi uralmt minden npnek el kell ismernie. Tapsolssal, dvrivalgssal s hangos ujjongssal a kirlyokat szoktk nnepelni (2Kir 11:12; Zsolt 98:4.6.8; Zof 3:14; Zak 9:9). A 3. vers azt mutatja, hogy az r tvette l s Baal mltsgjelzit. l istensg jelzje volt a „Felsges”. A „Felsges” szabta meg az egyes istensgek uralmi terlett (Deut 32:6k.); v az egsz fld (Zsolt 24:1; 95:4k.; 97:5). A vers vgn lev „az egsz fld fltt” kifejezst j nhny kzirat s Zsolt 95:3 „minden isten fltt”-nek mondja; ez is l-re illik. A „flelmetes” jelz Baal-ra illik, aki harccal szerezte meg magnak az uralmat. Azonban a tengeri kosz-szrnnyel vvott harc helyett a zsoltr az dvtrtnetrl beszl. A nagy vizek helybe az ellensges npek lptek, melyeket a trtnelem Ura Jkb-Izrelnek, szeretett npnek alvetett. A gyztes kirly a legyzttek nyakra tette a lbt (Jzs 10:24; Zsolt 110:2); a legyztt kirly a nagykirly lba zsmolynak nevezte nmagt. Az exodus clhoz rt: a np „rksgnek” birtokba jutott. Ez az rksg tejjel s mzzel foly fld (Ex 3:8.17; Deut 6:3; 26:9.15), „Jkb bszkesge” (zs 58:14). – A 6. vers a kultuszra mutat. Az r „felmegy” jeruzslemi templomba. Itt a szvetsglda trtnetre kell gondolnunk, melyet Dvid nnepi menetben vitt be Jeruzslembe (2Sm 6; Zsolt 68:25; 132). Ezt a kultuszban is nnepeltk (Zsolt 24:7–10). Az nnepls alkalmval zengtek a krtk, ahogyan a kirlyok nneplse alkalmval is (2Sm 15:10; 2Kir 9:13).

Zsolt. 47,7–10. vers.

A 7. vers ismt himnikus bevezets. Ngy zben fordul el a felszlts: „Zengjetek!”. A vers elejn „Zengjetek, istenek” helyett szmos hber kzirat s a LXX alapjn „Zengjetek Istennek” olvashat. Ez a vers a 3. vershez hasonlan az egsz fld kirlynak mondja az Urat. A 9. vers szerint „Isten uralkodik”. Mivel ez az ige perfectumban ll, gy is fordtottk: „kirly lett”. Ez azonban azt jelenten, hogy azeltt nem volt kirly. Baalrl joggal mondhattk, hogy kirly lett, hiszen a mtosz szerint vente lement az alvilgba, s tavasszal mindig feltmadt. Ekkor dvzltk hvei: Kirly lett Baal! De az r sohasem vesztette el kirlysgt, rkkval Kirly (Zsolt 29:10). Nem az nnepsg alkalmval lt trnjra, hiszen trnusval, a szvetsgldval egytt, afltt lthatatlanul trnolva vonul be templomba (Zsolt 24:7–10). A szvetsglda az r trnja (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; Zsolt 99:1; Jer 3:16k.). A 10. vers szerint az r trnusa eltt gylnek ssze a „npek elkeli”. Ez utn „brahm Istennek npe” ll a szvegben. Itt egyesek kt bet (in s mem) kiessre, ill. haplographijra gondolnak, s gy rtik a verset, hogy a npek elkeli „brahm Istennek npvel egytt” gylnek ssze. Msok gy rtik a szveget, ahogyan van: a npek elkeli azonosak brahm Istennek npvel; szervesen a vlasztott nphez tartoznak. Nem ellensgek tbb, mint pl. a honfoglals idejn, hanem k is gy tisztelik az Urat, mint a vlasztott np tagjai. „Isteni a fld pajzsai” – olvassuk a vers msodik felben. Az uralkodk ui. pajzsknt oltalmazzk npket. Zsolt 84:10; 89:19 szerint maga az r a vlasztott np pajzsa.

Ez a zsoltr hasznlja ugyan a mtosz formanyelvt, de messze maga mgtt hagyja a mtoszokat. Az ellensges tengeri szrny helyett ellensges npekrl beszl, akiket az r a honfoglals alkalmval alvetett npnek. A „npek” vgl elismerik az r kirlyi uralmt. A zsoltr itt az brahmnak szl lds megvalsulsrl beszl. Ez az lds a npekre is kiterjed: „ltalad nyer ldst a fld minden nemzetsge” (Gen 12:3).

Zsolt. XLVIII. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a Sion-nekek kztt tartjuk szmon. Ilyenek mg: Zsolt 46; 76; 84; 87; 122; 132. Mfaj tekintetben himnusz. Helytelen lenne azonban Sion-himnusznak nevezni, mert elssorban nem Siont, hanem magt Istent magasztalja. Izrel eltti jeruzslemi tradcik tkrzdnek benne; de itt mr nem ellensges kosz-hatalmakkal tallkozunk, hanem kirlyokkal, trtnelmi hatalmakkal (5–9. vers). A zsoltr vge zarndoknekre emlkeztet; itt nnepi processzirl van sz. A templom mg ll; szereztetsi idnek a kirlyok kort tartjuk.

Zsolt. 48,1. vers. - Ld. a bevezets 1., 4a., 2. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 48,2–4. vers.

Mr a 2. vers kimondja, hogy az r „dicsrend”, dicsretre mlt. Dicsretnek helye Sion, az szent hegye (Zsolt 2:6; 15:1; 43:3; 87:1). Br a Sion-hegy csak 743 m magas, a 3. vers szerint mgis „szp magassg”, st ez „a Cfn cscsa”. Sion szpsgrl Zsolt 50:2; JSir 2:15 is beszl. A Cfn-hegy a knani mitolgia szerint a fldet krlvev cenbl emelkedik ki. Ez Baal szkhelye s az istenek gylekezhelye (v. mg zs 14:13). Az r hegye azonban „magasabb” a tbbi isten hegyeinl (Zsolt 68:16k.; zs 2:2). Az r kezben van a vilguralom, nem Baal kezben! Az r „nagy kirly” (Zsolt 47:3; 95:3; Mt 5:35). Ez tkp. az asszr kirlyok cme volt (2Kir 18:19.28; Hs 5:13), itt az r univerzlis uralmt fejezi ki. Az r oltalmazza vrost s npt (Zsolt 46:6.8.12).

Zsolt. 48,5–9. vers.

Nem lehet ezeket a verseket Izrel trtnelmnek valamelyik esemnyvel azonostani. Hiszen pl. Kr. e. 701-ben csak Asszria tmadt Jeruzslemre, nem pedig a fld (sszes) kirlya s npe. Itt si jeruzslemi tradcik szlalnak meg. Ezek szerint hatalmas ellensg tmad Jeruzslemre (Zsolt 2:1–3; 46:7; 76:7k.), de nem kerl sor harcra, mert mihelyt az Urat megltjk (Zsolt 77:17), rmletbe esnek (1Sm 7:10; 14:15; zs 8:9; 17:14) s megfutamodnak. A vesztes sereg szenvedst a szl n gytrelmeihez hasonltja a 7. vers (v. zs 13:8; 21:3). A kvetkez vers az kor legnagyobb hajirl, az n. Tarss-hajkrl szl, melyeket ssze tud trni a flelmes erej keleti szl (Jb 27:21; zs 27:8; Ez 27:26). Errl a gylekezet legfeljebb hallomsbl rteslt; ezt Jeruzslembl nem lehet ltni. Mit „lttak” teht Isten vrosban? A szabadt Istent, Akivel a kultuszban lehet tallkozni (Zsolt 68:25; 69:33; v. Zsolt 107:24). A gylekezet hittel elfogadta azt, hogy Isten megtart ereje munklkodik az vrosban.

Zsolt. 48,10–12. vers.

Az istentisztelethez az elmlkeds is hozztartozott. Az egsz vilg Ura a szvek Ura is. kelt riadalmat ellensgei szvben (5–6. vers) – s kelt htatot gylekezete szvben. vezrli hvei gondolatait, hogy megrtsk s elfogadjk az szeretett, s eljussanak az dicsretre. Isten neve dicsretnek a „fld vgig” zengenie kell, hiszen Isten az egsz fld kirlya, nagy kirly (3. vers). „Jobbja igazsggal van tele”: a sok ellensg legyzse arra szolgl, hogy utna igazsgos rend s bke valsuljon meg a fldn. Ennek rl Sion hegye s Jda „lenyai”, a Jdban lev falvak s azoknak laki (Num 21:25; Jzs 17:16).

Zsolt. 48,13–15. vers.

A messze fldrl jtt zarndokoknak szlnak ezek a versek. Az nnepi istentisztelethez hozztartozott a krmenet, a processzi. A gylekezet „bejrta” a vrost (a 14. vers msodik flsornak ezt a szavt csak a szvegsszefggs alapjn tudjuk lefordtani; rtelme taln „megszemll, szemgyre vesz”). A szemlnek az volt a clja, hogy hazatrve beszmolhassanak azoknak, akik nem tudtak rszt venni az nnepen (Zsolt 102:19). Az exodus-tradci tovbbadsrl ismtelten olvasunk (Ex 12:28k.; 13:14; Deut 6:20kk.; Zsolt 78:3kk.). A 48. zsoltr vgn a Sion-tradci tovbbadsnak parancsa ll. A Baalt legyz rrl tesz hitvallst a zsoltr utols verse is: Ez a mi Istennk mindrkre! A vers utols szavt nehz lefordtani. Legvalsznbb a LXX rtelmezse: vezrel bennnket rkk.

Zsolt. XLIX. ZSOLTR

A Zsolt 49 mfaj tekintetben a blcsessgirodalomhoz tartozik. Ez mr a zsoltr bevezetsbl kiderl: a zsoltrr „blcs dolgokat…, szvnek rtelmes gondolatait… pldzatot… a rejtly megfejtst” knlja olvasinak. A „rejtly” szt a LXX a „problma” szval fordtja le. A „problma” az igazak s a bnsk sorsa. Br a zsoltr szvege sok helyen romlott, mondanivalja jl rthet. Tartalma a Zsolt 37 s 73-ral rokon; st Jb knyvnek f rsze s a Prdiktor knyve is foglalkozik hasonl krdsekkel. Szereztetsi id a fogsg utni kor.

Zsolt. 49,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 4a., 2. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 49,2–5. vers.

A 2. vers a hallgatk figyelmt felhv n. tantst kezd formula (Deut 32:1; Jb 33:1–7; 34:2–4; zs 28:23). A tants az egsz vilghoz szl. A 3. versben az „ember fiai” kifejezs az alacsony szrmazsakat, a „frfi fiai” kifejezs az elkelket jelenti. A blcs tant azzal az ntudattal szl, hogy Istentl kapta blcsessgt, inspirci alapjn beszl: elszr „odahajtja flt”, Istenre figyel, s csak azutn tudja a rejtlyeket „megnyitni”, a problmk nyitjt megtallni, azokat megfejteni. A zeneksret rgi idkben a prftai ihlet elidzst segtette (1Sm 10:5; 2Kir 3:15).

Zsolt. 49,6–13. vers.

A zsoltr f rsze a panasznekek jellegzetes „mirt” krdsvel kezddik. Az igaz embernek flnie kellene, mert „csalrdak bne” veszi krl (ld. Jer 17:9). Ezek az emberek a vagyonukban bznak, nem Istenben. Pedig (gy olvasand a 8. vers els szava „fitestvr” helyett) az ember semmikppen nem vlthatja meg magt (toleratv rtelm nifal). A gazdag a fldn sok mindent elintzhet pnzzel; a nagyobb bntetstl megszabadulhat (Ex 21:29k.; Num 35:31; Jb 36:18; Pld 6:35; 13:8). Istennl azonban „drga az let vltsga”. A leggazdagabb ember sem tud vltsgot adni, „hogy tovbb ljen rkre, s ne lssa meg a srgdrt” (10. vers). Blcs s „bolond”, azaz Istent komolyan nem vev ember egyarnt meg fog halni (11. vers). A 12. vers szerint br az utdok fldeket fognak elnevezni rluk (mint a kirlyokrl, 2Sm 5:9; 12:28k.), knytelenek msokra hagyni vagyonukat (11. vers, Zsolt 39:7). A 13. vers refrn, mely ismtldik a 21. versben. A klnbsg csak az, hogy a 13. versben az „jszakzik” (jlin) ige ll, amit szabadon „marad”-nak fordtanak: „az ember vagyon ltal nem marad meg”; a 21. versben pedig a „megrt, belt” (jbin) ige: „ez ember a vagyon ltal nem ltja be, (hogy) az llatokhoz hasonlt, (amelyek) kimlnak”. A LXX a 13. verset is gy fordtotta. – A Prdiktor knyve is hasonl gondolatokkal foglalkozik: meg kell halnia mind a blcsnek, mind a bolondnak ppengy, mint az llatoknak (Prd 2:16; 3:18–22). A gazdag nem viszi magval vagyont, amikor meghal (Prd 5:14). Ld. mg Jzusnak a bolond gazdagrl szl tantst (Lk 12:16kk.).

Zsolt. 49,14–21. vers.

A vagyonban val bizakods hamis bizakods (Jb 31:24). A 14. vers „gynyrkdnek” szavt egyes grg fordtsok a „futnak” szval adjk vissza: „ez az svnyk azoknak, akik az szjuk utn futnak”. Ms felfogs szerint: „akik a sajt szjukban (= beszdkben) gynyrkdnek”. A kvetkez vers valszn fordtsa: „Mint juhok roskadnak a holtak hazjba; a hall psztorolja ket” stb. A hall itt mint megszemlyestett hatalom ll elttnk, mint Istennek, npe h psztornak ellentte. Nyilvnval, hogy a hall ms cl fel vezeti „juhait”, mint Isten! Az „alakjuk eltnik a holtak hazjban” (az „alakjuk” sz helyett a LXX „segtsgket” mond), s „reggelre a becsletesek fognak uralkodni”. A reggel az Istentl jv segtsg ideje (Zsolt 5:4; ld. mg Ex 16:7; 2Kir 3:20; Zsolt 46:6; 101:8; 130:6). A zsoltr mr ebben a versben is remnysget sugroz, rmzenetet hirdet. Mg inkbb gy van ez a 16. versben. Egyesek gy rtik ezt a verset, hogy csak ml fldi veszedelembl vr a zsoltrr szabadulst. Azonban a vers els fele („Isten megvltja lelkemet”) a 8. vers ltalnos igazsgval ll szges ellenttben, mely szerint az ember semmikppen sem tudja megvltani magt. Csak Isten kpes megvltani az embert! A vers msodik fele pedig az r ltal val „elragadtats” terminus technicusa. A zsoltrr abban remnykedik, hogy nkhoz s Illshez hasonlan t is maghoz fogja venni az r (Gen 5:24; 2Kir 2:9k.). Ez is ahhoz a szemlyes kijelentshez tartozik, amelyrl az 5. versben van sz. Ez itt nem az ltalnos feltmadsrl szl tants, hanem szemlyhez szl kijelents, mint pl. Lk 2:26. A zsoltrr szilrdan hisz abban, hogy Istennel val kapcsolatt a hall sem szakthatja meg (Rm 8:35–39).

A 17. versben ugyanazt mondja el a zsoltrr, amit a 6. versben mondott. Most azonban nem az egyni panasznek stlusban szl, hanem blcs tantmesterknt, aki vlaszt ad a problmra. „Ne flj, ha meggazdagodik valaki”, hiszen semmit sem vihet magval a srba. A 19. vers megenged rtelm; a vers msodik fele taln azt a mondatot tartalmazza, amit a gazdag a sajt lelknek mond (v. Lk 12:19): „Br letben gy ldja lelkt: Dicsrnek tged, mert jl csinltad!” (A LXX itt passivumot fordtott: „ldatik”; a vers vgt jl fejezi ki az j rk. fordts: „mert jl gazdlkodtl”). A gazdag teht meg van elgedve magval. Mgis oda kerl, ahova seinek nemzedke, ahol soha tbb nem lt vilgossgot: a hallba (Jb 3:16; Zsolt 88:13). A zsoltr vgn ismt felcsendl a refrn, mely nemcsak a gazdagsgban val bizakodst tli el, hanem az ember rtelmt is kevsnek tartja az igazi blcsessg elrsre: „az ember ezt gazdagsg ltal nem rti meg” (v. Jb 28:28; 1Kor 2:6–16).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!