//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : Z S O L T R O K 35 - 41 rszek magyarzata

Z S O L T R O K 35 - 41 rszek magyarzata


Zsolt. XXXV. ZSOLTR

Ez a zsoltr az egyni panasznekek kz tartozik. Kzelebbrl a vdlott knyrgsvel van dolgunk. Br kpeket is hasznl (fegyverek, 2–3. vers; hl s gdr, 7–8. vers; oroszlnok, 17. vers), sz szerinti rtelemben vehetjk az 1. vers szavait. Eszerint peres gyrl van sz. Hamis tankrl beszl a 11. s 21. vers, akik olyan bnt akarnak rbizonytani a zsoltrrra, amit nem kvetett el. Ebben a helyzetben kr segtsget az rtl. A zsoltr szereztetsi idejt nehz meghatrozni. Inkbb a fogsg eltti korra gondolunk az archaikus gondolatok miatt: az r mint harcos (1–2. vers), s az r angyala (5. vers).

Zsolt. 35,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 35,1b–3. vers.

A bevezet versekben az Urat mint harcost hvja segtsgl peres gyben a zsoltrr. Isten a hbor Ura (ld. Ex 15:3; 17:16; Num 21:14; 1Sm 17:47; 18:17; 25:28). Ktfle pajzsot is emlt a 2. vers: a kisebb, kerek pajzsot s az egsz testet vd, fldig r nagy pajzsot. Az ugarit harci istensget, Resefet lndzsval s csatabrddal a kezben brzoltk. Lndzst „rteni” (rq) annyit jelent, mint levenni a lndzsa hegyt vd kupakot, s gy a fegyvert harcra ksz llapotba helyezni. A 3. vers vgn a zsoltrr feleletet, dvjvendlst vr az rtl, spedig a pap szja ltal (Zsolt 107:20; 130:5). Az r szl szent templomban (Zsolt 50:1k.; 60:8; 62:12k.; 85:9).

Zsolt. 35,4–8. vers.

A knyrgs nemcsak a szabadulsrt szl, hanem az ellensg megbntetsrt is. Mltn kri ezt a bajban lev hv, hiszen rtatlanul szenved: ok nlkl vdoljk (7. vers). Az lete (sz szerint: „lelke”) van veszlyben (4. vers). rthet, ha ellensgei megszgyenlsrt imdkozik. Az 5. vers a gabona tiszttsnak a kpt hasznlja (Zsolt 1:4; Mt 3:12). Ahogyan a szrlapttal feldobott gabonbl kifjja a szl a polyvt, gy szrja szt az r angyala a bnsket. A 6. vers skos trl beszl, mely a pusztulsba vezet (Zsolt 73:18). A 7. versben „hljuk gdre” furcsa kifejezs. A „hl” a vers els felhez tartozik, a „gdr” a msodikhoz: hlt rejtettek el, miutn gdrt stak (Zsolt 9:16k.; 31:5; 64:6; 140:6). Az korban veszlyes fegyver volt a hl. gy lcztk, hogy a vad ne vegye szre, hanem a gdrbe beleesve, belebonyoldjk a hlba. St kirlyokat is brzoltak gy, mint akik (az istenek segtsgvel) hlba kertik ellensgeiket; mshol az risknt brzolt kirly a kezvel fogja ssze fell a hlt, amelyben ellensgei vergdnek. A zsoltrr igazsgos bntetst kr, hiszen ok nlkl ldzik. Mlt bntets teht, ha ellensgei a sajt maguk ltal sott gdrbe esnek (Zsolt 7:16; 9:16; 57:7; 141:10).

Zsolt. 35,9–10. vers.

A panasznekhez tartozik a fogadalomttel is. A zsoltrr bizonyos abban, hogy imdsga meghallgatsra tallt, s eljn a hlaads ideje. „Lelkem ujjong”: itt a „llek” sz a szemlyes nvms helyett ll. A 10. versben lev „csontjaim” sz a vitalitst, letert fejezi ki. Az utna kvetkez klti krds himnikus jelleg: Kicsoda olyan, mint Te, Uram? (Ex 15:11; Zsolt 86:8; 89:7; Mik 7:18). Az istendicsret oka Istennek a hvek (= alzatosok, szegnyek) megmentsre munklkod kegyelme (Zsolt 9:19; 18:28; 74:19).

Zsolt. 35,11–16. vers.

Ezekbl a versekbl a zsoltrr ellensgeit ismerhetjk meg. Hamis tankrl van sz, akik olyan bnnel vdoljk, amirl nem is tud, ill. amihez nem volt kze. A hamis tanskodst szigoran tiltja a trvny (Ex 20:16; 23:1; Deut 5:20; 19:18; ld. Zsolt 4:3; 5:7; 12:3; 27:12). Radsul olyan emberek ezek, akikkel a zsoltrr jt tett. Most k ezt azzal viszonozzk, hogy „gyermektelenn teszik lelkemet”, mindentl meg akarjk fosztani. (Ms rtelmet ad, ha az egyik lamedet dittogrfinak tartjuk: leselkednek lelkemre = rm.) Pedig k is voltak betegek, mint most a zsoltrr. De akkor gyszruhban bjtlt s imdkozott rtk (2Sm 12:15k.; Jer 18:20). gy tekintett rjuk, mintha bartai s testvrei lettek volna. gy gyszolta ket, mint „az anya gysza”. Itt nem vilgos, hogy az anynak a firt, vagy a finak az anyjrt rzett gyszrl van-e sz. (A gyszszertartsokra nzve ld. Jzs 7:6; Ez 27:30; JSir 2:10 zskruha; por s hamu hintse a fejre zs 58:3.5; bjt s meggrnyedt testtarts.) Azonban most a sok kzbenjr ima az imdkoz „kebelbe” tr vissza (13c. vers); v. Mt 10:12k.: ha mltatlanokat kszntttek bkessggel a tantvnyok, a bkessg rjuk tr vissza. (Egyesek a kebelbe visszatr imdsgot ismtelt imdsgnak tartjk.) Mltatlanoknak bizonyultak a zsoltrr ellensgei „botlsomkor” (15. vers). Ez a szvegsszefggs alapjn betegsget jelent. A 15. versben kt szvegjavts szksges. A volt bartok sszegylnek, „mint idegenek”, akiket nem ismertem; „kiablnak” s nem hallgatnak el. A 16a. versben is van szvegromls; a sz szerinti fordts nem ad j rtelmet: „az lstr gnyolinak istenteleneivel”. Kt javaslat rdemes a megfontolsra: 1. mint az istentelenek, durvn (infinitivus absolutus) gnyoldnak, 2. mint a nyomorkot gnyol istentelenek. St az „istentelenek” szt is javtjk gy: amikor meginogtam (megingsomkor; infinitivus constructus). A gnyolds az ellensg magatartshoz tartozott (1Sm 17:10.25.36; Zsolt 22:7k.; 39:9). A versek rtelme a szvegromls ellenre vilgos: a volt bartok hltlansgot kvettek el, ellensgekk vltak. Csikorgatjk a fogukat, mint a vadllatok (16b. vers).

Zsolt. 35,17–26. vers.

Ez az igeszakasz a panasznekek jellegzetes krdsvel kezddik: Meddig mg? (Jb 7:19; Zsolt 6:4; 62:4; 74:10). A zsoltrr vgveszlyben van: „egyetlene”, az lete van veszlyben (Zsolt 22:21). A 18. vers fogadalomttel. A zsoltrr meggri, hogy a szabadts utn a gylekezet kzssgben fogja magasztalni az Urat (Zsolt 22:26; 40:10k.; 107:32). Srgeti Istent a kzbelpsre. Ellensgeit ordt oroszlnokhoz hasonltja (17. vers; Zsolt 7:3; 10:9; 17:12; 22:14:22). Megismtli, hogy ok nlkl gyllik (7., 19. vers; Zsolt 69:5). Ravaszul, lnokul tmadjk; ezt fejezi ki kacsintsuk (Pld 6:12k.; 10:10). A 20. versbl megtudjuk, hogy nemcsak a zsoltrr van veszlyben, hanem ltalban a hvek, „az orszg szeldei”. A 21. vers szerint a hamis tank (11. vers) felttjk a szjukat, mint a vadllatok (Zsolt 7:3; 22:14; 27:2). Azt lltjk, hogy szemtani voltak a vdlott ltal elkvetett bnnek. Ezzel szemben a vdlott a mindent lt Istent hvja tanul: Te lttad, Uram! (Zsolt 10:14; 11:4; 14:2; 33:13k.; 102:20; 113:6; 138:6). St azt kri, hogy Isten ne hallgasson (Zsolt 28:1; 39:13; 50:3; 83:2; 109:1), hanem szolgltasson igazsgot (1Kir 8:31k.; Zsolt 7:9; 26:1). A 23. vers „serkenj fel, bredj fel!” a krnyez npek kultuszban hasznlt kifejezsek, melyekkel a halott istensget biztattk feltmadsra. A Bibliban ez mr csak srget krst fejez ki (Zsolt 44:24; 59:5; zs 51:9). Isten tlete „szgyenbe ltzteti” a bnsket. Ez a kifejezs emlkeztet arra, hogy Sin, a babiloni holdistensg ruhaknt leprval burkolja be ellensgeit.

Zsolt. 35,27–28. vers.

Isten tlete napfnyre hozza hveinek igazsgt. Ez az egsz gylekezetet rvendezsre indtja. A megmentett ember s az rvendez gylekezet llandan magasztalja az Urat, Aki szolgjnak javt (sz szerint: „bkessgt”) akarja. A szabadtsra egyetlen mdon lehet mltkppen vlaszolni: Isten magasztalsval.

Zsolt. XXXVI. ZSOLTR

A zsoltr felptse: a 2–5. vers a bnsk jellemzse. Ez az egyni panasznek egyik alkotrsze. A 6–10. vers istendicsret, himnusz. A 11–13. versben a zsoltrr szabadtst kr; ez ismt egyni panasznek-motvum. A keletkezsi idre nzve nmi tmpontot ad a 9. vers, mely Isten hzt emlti; eszerint a templom mg megvan.

Zsolt. 36,1. vers. - Ld. a bevezets 5. s 3. pontja alatt. A cmfelirat Dvidot az r szolgjnak nevezi; v. 2Sm 3:18; 7:8; 1Kir 11:13.32.34.36.38.

Zsolt. 36,2–5. vers.

A 2. vers a ne’um szval kezddik. Ez sugallatot jelent, s legtbbszr a prftai ige vgt jelzi. Az rsmagyarzk egy rsze itt dmoni sugallatra gondol, mely a bns ember szve mlyn szlal meg. Figyelemre mlt a LXX: „A trvnyszeg bn elkvetsre gondol”, tkp. „mondja szvben”. Ez jl illik a prhuzamos sorhoz, s tkp. nem jelent szvegjavtst, csak ms magnhangzkat hasznl. Msok a „sugallat” sz helyett a „kellemes” szt ajnljk (ncm vagy na’ave): „Kellemes a htlensg a bnsnek”. A bnsnek nem szmt az istenflelem; nem szmol azzal, hogy Isten l s munklkodik (Deut 29:18; Zsolt 10:4; 14:1; 73:11; 94:7). Ezt a verset idzi Rm 3:18 is. – A bns ember nem szgyelli bnt, st gynyrkdik benne s trekszik elkvetsre (3. v.; Rm 1:30.32). A 4. vers a blcsessgirodalom jellegzetes kifejezst hasznlja: felhagyott azzal, hogy blcsen cselekedjk (Pld 10:5.19; 14:35; 15:24). jszaka is bnt tervez, s mint Mik 2:1k. mondja, nappal vgre is hajtja tervt. Hiszen „nem veti meg a gonoszt”, hanem a „nem j ton ll”; ismt a blcsessgirodalombl vett kifejezs. A bns ember jellemzsvel a zsoltrr Isten kzbelpst srgeti.

Zsolt. 36,6–10. vers.

A bns ember jellemzsvel nem az igaz ember jellemzst lltja szembe a zsoltrr, hanem Isten dicsrett. „A mindensget nem a bnsk szrny tevkenysge tlti be, hanem az r hsge” (H. J. Kraus). A 6–7. versben az kori keleti ember hromemeletes vilgkpe tkrzdik: g s fellegek – hegyek – fld alatti cen (Gen 7:11k.; Zsolt 69:35; 96:11; 135:6; 146:6). Az r hsge az gig r (Zsolt 57:11k.; 108:5k.), s betlti a fldet (Zsolt 33:5; 119:64), azaz vgtelen nagy. (Ld. mg Zsolt 8:2; 57:6.12; 113:4; 148:13). Az „Isten hegyei” kifejezs felsfokot fejez ki; a legnagyobb hegyekrl van sz (ld. mg Zsolt 50:10; 80:11). Az igazsg s trvny az Isten akaratnak megfelel jogrendet jelenti. A 8. vers csodlkoz himnikus krdssel kezddik: „Milyen drga a te hsged” (Zsolt 8:2.5.10; 31:20; 104:24), s n. „asylum”-hitvallssal vgzdik. Isten „szrnyainak rnykba” rejti hveit, akik „Hozz meneklnek” (Zsolt 17:8; 27:5; 61:5; 63:8; 91:4). Egyiptomi kpek a kirlyt gy brzoljk, hogy hta mgtt llva vagy feje mgtt slyom alakjban lebegve kiterjesztett szrnyakkal oltalmazza t az istensg. Az r gondvisel szeretete az llatokra is kiterjed (Zsolt 104:14.21.27kk.; 147:9; Jn 4:11). A 9. vers htterben az ldozati istentisztelet ll; „hzadnak kvrsge” az ldozati llat kvrjt, legrtkesebb rszt jelenti (Lev 3:16; Zsolt 65:5; zs 25:6; 43:24; Jer 31:14). A templombl „gynyrsg patakja” rad (Zsolt 46:5; 65:10; Ez 47:1kk.; Jel 4:18; Zak 14:6k.; Jel 22:1). A 10. vers az let forrsrl beszl (ld. mg Pld 10:11; 13:14; 14:27; 16:22). Ezzel prhuzamos rtelm a vers msodik fele: vilgossgot ltni annyit jelent, mint lni (Jb 3:16; Zsolt 49:20; ld. mg Zsolt 42:9). Ms vallsok is Istent tartjk az let forrsnak; pl. az egyiptomi valls ilyen rtelemben beszl a Nlus radsrl. A Biblia itt az egyetemes kultrkincsbl mert. Fontos tudni, hogy a 9–10. vers nem csupn lelki, mlyebb rtelemben veend, hanem sz szerinti rtelemben is rvnyes. A vilgossg az r orcjnak vilgossga (Zsolt 4:7; 44:4; 56:14; 89:16). Ez is az jszvetsg bizonysgttelhez vezet: Jzus Krisztus a vilg vilgossga (Jn 8:12).

Zsolt. 36,11–13. vers.

Itt a panasznek msik fontos alkotrsze, a knyrgs tallhat. Egyrszt a sajt szabadtsrt knyrg a zsoltrr. „Hsget” s „igazsgot” kr, mert az r ezekkel ajndkozza meg hveit (Zsolt 48:11k.; 85:14; 89:17). gy menti meg a zsoltrrt attl a sorstl, ami a hbort vesztett kirlyokat ri utol: a gyztes kirly a legyztt kirly nyakra helyezte a lbt (Zsolt 110:1). A perben nyertes gazdagok megfosztottk minden birtokuktl a veszteseket (zs 5:8; m 2:6; Mik 2:1.2.8k.). Egyttal a tbbi hvekrt is knyrg a zsoltrr (11. vers). Msrszt azt a remnysgt fejezi ki, hogy Isten igazsgos bntetse utolri a bnsket: elesnek, s nem kelnek fel tbb (13. vers).

Zsolt. XXXVII. ZSOLTR

Ez a zsoltr alfabetikus kltemny. Ilyenek: Zsolt 9–10; 34; 111–112; 119; 145. Ktszer fordul el a vav (11. s 12. vers) s a het (14. s 15. vers). Kisebb szvegjavtssal (a LXX segtsgvel) helyrellthat az ainnal s a tavval kezdd sor (28. s 39. vers). A kltemny a blcsessgirodalomhoz tartozik. A fgondolatok ismtelten elfordulnak benne. Ilyenek: a hvek az orszgban lakhatnak (9.11–22.27.29.34. vers), a bnsk viszont kiirtatnak (9.22.34.38. vers). Ez a gondolat klnsen is hangslyoss vlt a babiloni fogsg (Kr. e. 587–538) utn: 49 v utn a fld jbl eredeti tulajdonos lesz (Lev 25). A zsoltr szereztetsi ideje a fogsg utni kor. Szerzje ids s sokat tapasztalt ember volt (25. vers). Hasonl tartalm a Zsolt 49; 73.

Zsolt. 37,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt. - Zsolt. 37,1b–11. vers.

A zsoltrr gy fordul hallgatihoz, mint blcs tant a fiatal, hevesked tantvnyokhoz. A hvek szmra ksrtst jelentett az, hogy a bnsknek sikeres az letk (= „tja”, 7. vers), k pedig sok baj kztt lnek. rdemes ilyen krlmnyek kztt Istent szolglni (Mal 3:13–15)? A zsoltrr igennel felel, s az imperativusok egsz sorval biztatja a hveket az Istenbe vetett bizakodsra (3–5.7–8. vers). A 3. versben ngy imperativus van. Az els kett parancsot fejez ki, a harmadik s negyedik pedig kvetkezmnyt: bzzl az rban, tgy jt; akkor az orszgban lakhatsz (imperativus), s megtarthatod (rizheted, imperativus) az llandsgot = megmaradst. A 4. s 11. vers a fogsg utni kegyessg egyik jellegzetes gondolatt tartalmazza: a hvek gynyrkdnek az rban (Jb 22:26; zs 58:14). A kirly-ideolgibl val az a gondolat, hogy az r teljesti a krst (Zsolt 2:8; 20:5; 21:3); ez a hveknek is szl. Az 5. vers szerint a hv ember az rra „grdti tjt”, ti. terheit, gondjait (v. 1Pt 5:7). Az r pedig munklkodik (5b. vers): napfnyre hozza szolgi igazsgt (6. vers; Zsolt 17:2; v. zs 49:4; 50:6k.). Az 5. vers megismtli a 3. versben lev buzdtst: Bzzl az rban! A 7. vers hozzteszi: remnykedj az rban (v. Zsolt 25:3.21; 42:6.12; 69:4.7; 130:5k.). Aki remnykedik az rban, az tjn marad (34. vers). Ha a hv ember nem tudna „csendben maradni” (7. vers; v. Zsolt 62:2–6), s nem hagyn abba a heveskedst, akkor indulatai gonosz cselekedetre ksztetnk (8. vers). Meg kell gondolnia, hogy a bnsk szerencsje muland: nemsokra utolri ket az tlet, s kiszradnak, mint a f (Jb 14:2; Zsolt 90:5k.; 103:15k.; zs 40:6; Mt 6:30; Jak 1:10k.). A zsoltrr nem tlvilgi tletre gondol, hanem arra, hogy az gret fldje a hvek birtokba kerl. Ezt ksbb eszkhatolgiai rtelemben vettk (zs 57:13; 60:21; 65:9; Mt 5:5).

Zsolt. 37,12–20. vers.

Az igazak hallos veszlyben vannak. A gonoszok aljas terveket sznek ellenk; hamis vdakat tallnak ki (32. vers). Csikorgatjk a fogukat, mint a vadllatok (12. vers; v. Zsolt 35:16; 112:10). Az r nevet rajtuk! Ez az nagy hatalmnak jele (Zsolt 2:4). tudja, hogy eljn a bnsk veszedelmnek a „napja” (1Sm 26:10; Jb 18:20; Abd 12–14. vers). A 14–15. vers kardrl s jrl beszl: a bnsk le akarjk vgni azokat, akiknek becsletes az tjuk (nhny kzirat szerint: „szvk”). De vgl az szvkbe hatol be a kard. A Szentrs ezt az r mvnek tartja (Zsolt 7:14–17; 11:5k.; 26:9; 34:22; Jer 2:19; 5:26–29; 6:21). A 16. versbl azt ltjuk, hogy az igazak, a gylekezet tagjai ltalban szegnyek voltak. Az r azonban „ismeri” ket, kzssget vllal velk s ez tbbet r a nagy vagyonnl (16. vers). Az r az nsges idkben is tmogatja hveit; ilyen idk Palesztinban gyakran voltak (Gen 12:10; 42:1kk.; Zsolt 33:19). A bnsk az r ellensgei „mg ha olyanok is, mint a rtek pompja, elmlnak: fstben mlnak el” (20. vers). De az rtkes rteket nem szoktk felgyjtani; legfeljebb a tarlt gettk le. A LXX a „rtek pompja” kifejezst mskppen rtette: „dicsttetnek s magasztaltatnak”. Figyelemre mlt szvegjavts mg: „mint a kemenck lngja”. Ez jl illik a prhuzamos flsorhoz. Izz kemenchez hasonltja a bnsket Hs 7:7 is.

Zsolt. 37,21–31. vers.

Ezekben a versekben a zsoltrr mr nem csupn az igazak s a bnsk sorst hasonltja ssze, hanem a magatartsukat is. A 21. s 26. vers szerint az igaz szvesen ad klcsnt a bajban levnek. Termszetesen nem kamatra vagy ppen uzsorra klcsnadott pnzrl van sz; ezt tiltja a trvny (Ex 22:24; Lev 25:36; Deut 15:7k.; 23:20k.). A bns viszont nyomorsgba jut, s a felvett klcsnt nem tudja megadni. A fizetni nem tud adsnak nehz sorsa volt (2Kir 4:1kk.; Neh 5:4kk.; m 2:6; 8:6; Mt 18:25kk.). A 22. vers a szvetsgktshez tartoz gondolatokat tartalmazza: ldsban rszeslnek azok, akik megtartjk a szvetsget, tok ri azokat, akik szvetsgszegv vlnak (Deut 27:9–13; 28:1–14.15–68). Az lds tartalma itt az, hogy birtokba vehetik az gret fldjt. A 23. vers mindkt sorban 3–3 sz ll: „Az rtl vannak a frfi lptei; irnytja azt, akinek tja tetszik neki”: A hber szvegben rossz helyen ll az elvlaszt jel (rebca). Az embert trjval, tantsval vezrli az r (Zsolt 119:105). Egyttal veszlyektl is vja (Zsolt 91:11k.; Mt 4:6). A 24. vers szmol azzal, hogy a hv ember is kerlhet veszedelembe, de itt is tmogatja az r (v. Zsolt 34:20; Pld 24:16; Mik 7:8). A 25. versben sajt tapasztalatt mondja el a zsoltrr: Isten gondviselse megltszik a hvek letben, st utdaikra is kiterjed (Ex 20:6; Deut 5:10). „Magva ldss lesz”, mondja a 26. vers. Ez rszben azt jelenti, hogy az Istentl jv lds tovbbadja lesz (v. Gen 12:1–3), rszben azt, hogy nevvel ldst mondanak (Gen 49:28; Zsolt 21:7; zs 19:24; Zak 8:13). Ezrt hangzik a prftai tartalm ints: kerld a gonoszt s tgy jt (zs 1:16k.; m 5:14k.; v. Zsolt 34:15; Pld 3:7; 16:6). Az r ui. „szereti a jogossgot” (zs 5:7); erre buzdtja gylekezett az istentiszteletek alkalmval (Zsolt 50:16kk.; 98:9; 99:4; 103:6k.; 147:19). Az igazak „rkk” az orszgban lakhatnak (27. vers) de „a gonoszok rkre kiirtatnak” onnan (gy llthat helyre az „ain”-strfa a 28. vers msodik felben a LXX alapjn (Jb 18:21; 27:7; 31:3). A 30–31. vers az igaz ember jellemzse: szja blcsen szl, szvbe pedig bele van rva Isten trvnye. Itt az j szvetsgrl szl prftai jvendlsek hatsa rezhet (Jer 31:31–34; Ez 11:19k.; 36:27; ld. mg Zsolt 40:9; zs 51:7).

Zsolt. 37,32–40. vers.

Ez az igeszakasz a 12kk. versekhez hasonlan a bnsk magatartst rja le. Hamis vdakkal, lnokul tmadjk az igazakat. Az r mint br nem engedi, hogy az igazat bnsnek nyilvntsk (1Kir 8:31k.; Zsolt 26:1; 109:7). Aki az rban remnykedik, az az tjt „megtartja”: vigyz arra, hogy cselekedetei megfeleljenek Isten akaratnak. Ennek ketts jutalma van: egyrszt az orszg birtoklsa, msrszt az, hogy megltjk a bnsk pusztulst (Zsolt 91:8; zs 66:24). A 35. versben megint a zsoltrr sajt tapasztalatait ismerhetjk meg (v. 25. vers). „Lttam egy erszakos bnst”. A vers msodik fele a hber szvegben rthetetlen: „levetkzve mint egy zldell bennszlttet”. Itt a LXX alapjn „nvekedett, mint a Libnon cdrusai” olvasand. A magyar kzmonds azt mondja: Jegenyefk nem nnek az gig. Az a gonosz ember elbukott, s egy id mlva nyomtalanul eltnt (36. vers). ppen ezrt a 37. vers megint intst tartalmaz: „vigyzz a feddhetetlensgre, tekints a becsletessgre”. Az intshez gret is tartozik: a jvend a bke ember. Ennek ellentte olvashat a 38. vers vgn: a bnsk jvendje kiirtatik. Itt „jvendn” egyesek utdokat rtenek. De nem valszn, hogy ugyanaz a sz kt egyms utn kvetkez versben mst jelentsen. Inkbb gy kell rtennk ezt a kt verset, hogy Isten a hveket a jvendben is megtartja, a bnsket pedig elpuszttja. A jelen mg hozhat nyomorsgot a hveknek (39. vers), de mdjukban ll az rhoz meneklni; gy tapasztaljk meg az segt erejt s ment szeretett (39–40. vers).

Zsolt. XXXVIII. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek. A 2. vers bevezets: az r megszltsa s segtsgl hvsa. A 3–21. vers panasz. Ezen bell a 3–11. vers betegsg miatti panasz (n. „n-panasz”), a 12–21. vers ellensg miatti panasz (n. „te-panasz”). Ezt a 14k. versben rtatlansg-motvum, a 16. versben bizalom-motvum szaktja meg. A zradk krst tartalmaz (22k. vers). Az els verset leszmtva alfabetizl kltemnnyel van dolgunk: a zsoltrnak annyi verse van, amennyi mssalhangzja a hber bcnek. A zsoltrr slyos betegsgben szenved: 3–4.6.8.11.18. vers. Vallja, hogy ez sajt bnnek a bntetse (4–6.19. vers). Slyosbtja szenvedst, hogy ismersei a vesztre trnek (13.18.20k. vers). Ebben a helyzetben knyrg az rhoz szabadtsrt. Az egyhzi hagyomny ezt a zsoltrt a bnbnati zsoltrok kztt tartja szmon. Ilyenek: Zsolt 6; 32; 51; 102; 130; 143. A zsoltr keletkezsi ideje kzel llhatott Jeremis prfta korhoz (ld. Jer 30:11; 46:28).

Zsolt. 38,1. vers. - Ld. a bevezets 2., 3. s 25. pontja alatt.

Zsolt. 38,2–11. vers.

A bevezets azonos Zsolt 6:2-vel. rtelme nem az, hogy ne slyosan, hanem csak enyhbben bntesse hvt az r; hiszen a zsoltrr szabadulst kr (23. vers), ami egytt jr ellensgei megszgyenlsvel (16k. vers). De tudja, hogy Isten haragja miatt kell szenvednie (Zsolt 39:12; 90:7). Az „nyilai” hatoltak bele a testbe (Jb 6:4; 16:13; Zsolt 91:5). A knani panteonban Resef nyila okozza a betegsget; az szvetsg a bajt az rtl szrmaztatja (Zsolt 102:11; zs 45:7). Az keze nehezedik a szenvedre (Jb 19:21; Zsolt 32:4; 39:11). A zsoltrr testn nincs mr p hely (zs 1:6). Bneinek bntetse mint valami radat tcsapott a feje felett (Zsolt 69:3.16; 124:4). Sebei, kelsei mr bzlenek (6. vers). Testtartsa meggrnyedt, „feketn” jr, azaz gyszol (Zsolt 35:13k.; 42:10; zs 58:3.5.10). „gs”, azaz g fjdalom van a derekban (az „gs” szt a LXX gyalzatnak rti; a sznak kt jelentse van, de itt testi szenvedsrl van sz). Szve szaporn, hevesen dobog; ereje elhagyta, st mr nem is lt. Ez slyosabb llapotra mutat, mint a Zsolt 6:8; 13:4. A 10. versben bizalom-motvum olvashat: a zsoltrr hisz imdsgnak meghallgatsban.

Zsolt. 38,12–21. vers.

A 12. versben elfordul „csaps” sz leprt is jelenthet (Lev 13:2; Deut 24:8). Az rsmagyarzk egy rsze az elz versekben lev szenvedseket is a lepra tneteinek gondolja – ez azonban nem bizonyos. Tny, hogy a szenved embertl flrehzdtak bartai s rokonai (Jb 19:14–19; Zsolt 31:12; 35:15k.; 69:5; 88:9–19). St ellensgv vltak: trt vetettek, mint a madarsz, s veszedelmes, lnok beszddel trtek az letre (13. vers). (Ez a vers magyarz glosszk miatt hosszabb a tbbinl.) A 13–14. vers egyfajta rtatlansgi motvum: a hamis vdakra semmit sem felelt a zsoltrr. Trelme, alzata az r szenved szolgjra emlkeztet (zs 53:7; 1Pt 2:23). Ezzel Istent akarta knyrletre indtani. A 16. vers bizalom-motvum: a zsoltrr Isten vlaszt vrta (Zsolt 130:5), ami a pap szja ltal hangozhatott el mint dvjvendls. Szksges s srgs volt az r vlasza, hiszen a zsoltrr ellensgei mr-mr diadalmaskodtak (17. vers; Zsolt 13:5; 35:19). A zsoltrr a teljes elbuks szln volt (18. vers); joggal aggdott teht (19. vers). A 20. versben szvegromls van. A vers els felben lev „let” sz (hajjim) a „hiba” szra (hinnm) javtand. Ez megfelel a prhuzamos flsorban lev „hazugul” sznak. Br a zsoltrr Jbhoz hasonlan bnsnek rezte magt Istennel szemben, az emberek vdjait s rgalmait visszautastotta. St a 21. versben hltlanoknak is tartotta ket, akik ellensgeiv lettek, s rosszal fizettek neki a jrt (Zsolt 35:12; 41:10; 109:5).

Zsolt. 38,22–23. vers.

A zsoltr zr verseiben knyrgs hangzik el. A szenvedsben ppen az a legslyosabb, ha valakit elhagy az Isten (Zsolt 22:2k..12); ha Isten nem szlal meg s tvol marad (Zsolt 22:20; 28:1k.; 35:22; 71:12). Az „n Istenem” megszlts a Bibliban mindig a gyermeki bizalmat fejezi ki. A nagy bajban lev ember mr nem tud sokig vrni; azt kri az rtl, hogy siessen a segtsgnyjtssal (Zsolt 22:20; 40:14; 70:2.6; 71:12; 141:1).

Zsolt. XXXIX. ZSOLTR

Ez a zsoltr egyni panasznek. Formja szokatlan. A zsoltrr nem az r segtsgl hvsval kezdi, hanem elbeszli, hogyan jutott el odig, hogy megszlaljon (2–4. vers). Utna jn a frsz (corpus) (5–12. vers), melyben a panasz mellett a blcsessgirodalom gondolatai is megtallhatk. A zr versekben a zsoltrr segtsget kr az rtl (13–14. vers). A zsoltr a babiloni fogsgban eltrbe kerlt gondolatokat tartalmazza. Ilyen az ember mulandsga, az ers bntudat, valamint annak a felismerse, hogy jvevnyek s zsellrek vagyunk.

Zsolt. 39,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 39., 2., 3. s 7. pontja alatt. Zsolt. 39,2–4. vers.

A zsoltrr „zablt” (ms fordts szerint: „szjkosarat”) tesz a szjra. Nem akar szlni, amg eltte llanak a bnsk (Zsolt 37:7k.; 141:3k.). Bnt kvetne el, ha panaszkodna az jelenltkben. gy rtelmeznk, hogy perlekedik Istennel szenvedsei miatt, s ez j sznjtk lenne szmukra. Akkor is gy viselkedne, mint a bnsk (Zsolt 73:15)! Uralkodott magn s nmn trt. De ezen a mdon nem sznt meg a szenveds, hanem tovbb gett a szvben. A baj vltozatlan, rintetlen („tabu”) maradt (3. vers). Vgre panaszkodni kezdett (Zsolt 32:3–5; Jer 20:9).

Zsolt. 39,5–12. vers.

A panasz tartalma az emberi let rvidsge, mulandsga. Hromszor is elfordul ezekben a versekben a „hebel” sz (6.7.12. vers). Ez leheletet, hibavalsgot jelent, s a Prdiktor knyvnek jellegzetes szava: minden hibaval (Prd 1:2.14; 2:11.17; 3:19; 12:8). Hasonl rtelemben mondja a 7. vers, hogy az ember „rnykp” (Zsolt 73:20; 102:12; 144:4). Ugyanezt a szt Gen 1:27 egszen ms rtelemben hasznlja: ott ez az ember istenkpsgt jelenti. – A Prdiktor knyvre emlkeztet a 7. vers is: hibaval dolog sok vagyont gyjteni. Meghal az ember, s nem tudja, ki lesz a vagyona (Prd 2:18–23; ld. mg Zsolt 49:11kk.; 73:17–20). A zsoltrr az let nagy krdseinek a megfejtst Istentl kri (5. vers; v. Zsolt 73:17).

A 8. vers szp hitvalls: „Benned van remnysgem”. Ez mr a panasznekek n. bizalom-motvuma. A 9–11. vers ismt panasznek-jelleg: az ellene vtktl (gy olvasand a hber szveg „vtkeimtl” szava, ld. az j fordts Biblit) kr szabadulst. Ezek nem abban az rtelemben bolondok, mint az elmebetegek, hanem abban az rtelemben, hogy Istent nem veszik komolyan (Jb 2:10; Zsolt 10:4; 14:1; Jer 5:12). Ha a zsoltrr elpusztulna az t rt csaps miatt – s mr kzel ll ehhez (11. vers) –, akkor a gonoszok diadalmaskodnnak. Mr most is gyalzzk, gnyoljk t (9b. vers). A zsoltrr azrt tri nmn a meg nem rdemelt tmadst, mert az rra tekint, az segtsgt vrja. Tudja, hogy a csaps az rtl van: „te cselekedtl” (10. vers). Azt is tudja, hogy a fenyts a bn miatt van (12. vers). A slyos betegsg gy tnkreteszi az ember testt, ahogyan a moly sztrgja a ruht. De az r el is tudja venni a csapst (11. vers); meg tud knyrlni hvn, aki mr lete vghez kzeledik az r keznek ereje miatt (a hber szveg „felinduls” szavt a LXX az „er” szval adja vissza). A 12. vers megint a blcsessgirodalom gondolatait tartalmazza.

Zsolt. 39,13–14. vers.

A zsoltr befejez verseiben olyan krs hangzik el, amilyent ms panasznekekben tallunk: hallgasd meg imdsgomat (Zsolt 4:1; 54:4; 84:9), ne lgy nma (Zsolt 28:1k.; 35:22; 83:2; 109:1; 143:7). Ha az r vlaszt ad, az dnt fordulatot hoz a zsoltrr szmra. Ezrt vrja a pap szjbl elhangz n. dvjvendlst. Az r irgalmt remli s kri a zsoltrr akkor is, amikor jvevnynek s zsellrnek mondja magt. Az orszg ui. az r tulajdona (Lev 25:23; 1Krn 29:15; Zsolt 119:19; Zsid 11:13; 1Pt 2:11). A zsoltrr joggal remli, hogy Isten, Aki npe tagjaitl azt kvnta, hogy legyenek irgalmasak a jvevnyekhez, zvegyekhez s rvkhoz (Deut 14:29; 16:11k..14; 24:17.19–22; 26:12; 27:19), maga is megknyrl hvn, a nyomorsgba jutott „jvevnyen” (Deut 10:18). Mr brahm is jvevny volt (Gen 23:4)! A 14. vers szerny krst tartalmaz: „Tekints el tlem!” (a hber szveg „ragaszd be” szava nem illik ide. A szvegjavts Jb 14:6 alapjn trtnt; v. Jb 7:19; 10:20–22). A zsoltrrk ennek az ellenkezjt szoktk krni: azt, hogy tekintsen rjuk az r (Zsolt 13:4; 59:5; 119:159; v. Num 6:24–26). A zsoltrr azt kri, hogy sznjenek meg szenvedsei, hiszen nemsokra elmegy s nem lesz tbb: meg fog halni (Jb 7:9; 10:21k.; Zsolt 88:6–8). Az let rvidsgnek gondolata tkp. a blcsessgirodalomhoz tartozik. Itt, a panasznek vgn lev knyrgsben az Isten irgalmban val remnysget fejezi ki.

Zsolt. XL. ZSOLTR

A 40. zsoltr kt rszbl ll: a 2–12. vers egyni hlanek, a 14–18. egyni panasznek. A 13. vers sszekti a zsoltr kt rszt. A msodik rsz nll nekknt is megtallhat a 70. zsoltrban. A kt zsoltrt valsznleg a szerkeszts folyamn kapcsoltk ssze. A zsoltr Jeremis s a Deuteronomium hatsait mutatja.

Zsolt. 40,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 40,2–6. vers.

A hlanekben a zsoltrr visszatekint az tlt nyomorsgra. „Vrva vrta” az Urat: csak Tle remlt segtsget (Zsolt 27:14; 38:16; 39:8; 130:5). Az r pedig meghallgatta a „kiltst”, az imdsgot, s lehajolt hvhez (Zsolt 18:7.17). A zsoltrr mr a hall birodalmban rezte magt; ez olyan gdrhz hasonlt, amelynek iszap van az aljn (Jer 37:16; 38:6), st zg vizek sodorhatjk itt el az embert (Zsolt 42:8; 65:8; 69:2k..15k.). A pusztulsbl mentette meg Isten a zsoltrrt, amikor magas ksziklra, biztos talajra lltotta. A szabadts utn maga az r indtja hvt hlanekre (Jb 35:10; Zsolt 42:9). Az Urat dicsr nek Isten ajndka (Kol 3:16k.). j nek ez, mert a szabadt Isten adja hozz az inspircit (Zsolt 96:1; 98:1; 149:1; Jel 5:9k.).

A 4. vers msodik felben ltjuk, hogy a hlaads a gylekezet krben trtnik, s a gylekezet tagjainak hitt ersti (11. vers). A zsoltrr blcs tantknt szl az 5. versben; v. Zsolt 32:8kk.; 34:12kk.). A boldognak monds a blcsessgirodalom stlushoz tartozik. Boldog az, aki az rban bzik s „nem fordul a kevlyekhez”. Emgtt a hber „rahab” sz ll, amely eredetileg a teremt Istennel szembeszegl szrny egyik neve (Jb 9:13; 26:12; Zsolt 89:11; zs 51:9). Itt a „hazugsgot keverk” kifejezssel egytt a blvnyokra vonatkozik. Bn ezekben bzni, ezekhez „fordulni” (Lev 19:4; Deut 31:18.20; Hs 3:1). Hiszen senki sem hasonlthat az rhoz (Zsolt 86:8; 89:7; zs 40:18). Npe szabadtsra annyi csodt tett, hogy fel sem lehet sorolni (Zsolt 92:5k.; 104:24; 106:2; 139:17k.).

Zsolt. 40,7–12. vers.

A hlaads hlaldozat bemutatsval jrt egytt. A zsoltrr azonban azt lltja, hogy Isten nem gynyrkdik sem a hlaldozatban (ehhez tartozik a vresldozat, melyben a gylekezet tagjai is rszeslnek, s az telldozat, Lev 7:12kk.), sem pedig a bnkrt bemutatott ldozatokban (az gldozat mindenestl az r, hiszen fstknt szll fel; a vtekldozat rtelmt neve is mutatja). ldozat helyett engedelmessget kvn az r: „flet vjtl nekem”. A teremt Isten azrt adott flet az embernek, hogy meghallja s engedelmesen teljestse Isten parancsolatait (1Sm 15:22k.; zs 1:10–17; Jer 7:22k.; Hs 6:6; m 5:21–24; Mik 6:6–8). Az jszvetsg ehhez hozzteszi: ldozatok ltal nem dvzlhet az ember, csak Krisztus kereszthalla ltal (Zsid 10:5–10).

A 8. vers eleje annak az embernek a mondsa, aki hlaads cljbl megy a templomba (Zsolt 66:13; 118:19). A knyvtekercs, melyben „rva van rlam”, nem Mzes trvnye, hanem a zsoltrr nyomorsgnak s szabadulsnak trtnett tartalmaz irat. Szoks volt ezeket az kori Keleten a templomokban elhelyezni, st kbe vsni. Ezek alapjn ksztettk a papok s lvitk a zsoltrokat, immr liturgikus hasznlatra (Deut 31:19kk.; Jb 19:23k.; Zsolt 102:19). A 9. versben a zsoltrr elmondja, hogy Isten trvnye a szvben (tkp. a „belsejben”) van (v. Deut 30:11–14; Zsolt 37:31; Jer 31:31–34; Ez 36:28k.). A 10–11. versben Isten igazsgnak hirdetsrl van sz. A gylekezet eltt elhangz hlaneket emlti a Zsolt 22:23k..26; 35:18; 107:32 is. Nemcsak Isten parancsolatainak engedelmes megtartsa fontos (7. s 9. vers), hanem Isten tetteinek magasztalsa is (v. Zsolt 50:14k.; 51:16–19). Itt az imdsg s az istendicsret ll szemben az ldozattal (Zsolt 69:31k.; 141:2). A zsoltrr „nem zrja be szjt” (10. vers), hanem dicsri az Urat a gylekezet jelenltben. Remnykedve vrja, hogy az r sem „zrja be” hsgt s szeretett, hanem rizni fogja t (12. vers). Isten kegyelme (heszed) rk s vgtelen (Zsolt 89:3; 100:5; 106:1; 107:1; 136:1–26).

Zsolt. 40,13. s 14–18. vers.

A 13. vers sszekti a hlaneket (2–12. vers) a panasznekkel (14–18. vers), amely kevs eltrssel a Zsolt 70-ben is megtallhat. Maga a panasznek a szokott mdon az r megszltsval s segtsgl hvsval kezddik. Ehhez kpest az sszekt vers szokatlan; a „mert” ktsz mskor az nek frszt vezeti be. A zsoltrr itt megokolja szenvedseit. Bnbnattal mondja, hogy sok bne miatt kell szenvednie, s mr a szve is elhagyta t. Ez azt jelenti, hogy elfogyott a lelkiereje; kedvt vesztette, elcsggedt. Ezrt kri az Urat, hogy siessen segtsgre (Zsolt 22:20; 38:23; 70:2.6; 71:12). A bnbn bns szmra a segtsg bnbocsnatot jelent (Zsolt 25:6k.; 51:3k.). A krs msik fele a szenvedt gnyol ellensg megszgyentsrl szl (15k. vers). Az ellensg a szenved krt, st hallt kvnja. A 16. vers vgn hangutnz sz ll, amelyet az j fordts Biblia a „hahotzs” szval fejez ki (Zsolt 35:21.25; Ez 25:3; 26:2; 36:2). A 17. vers visszautal a 15. versre: ne azok diadalmaskodjanak, akik letemre trnek (tkp. „lelkemet keresik”), hanem azok, akik az Urat „keresik” (Zsolt 24:6; 69:7; 105:4), s t magasztaljk. Az utols vers megismtli a szabadulsrt mondott knyrgst, s a zsoltrrnak azt a bizalmt fejezi ki, hogy hamarosan megsegti t az r, Aki trdik az alzatosokkal s szegnyekkel (Zsolt 69:30; 86:1; 88:16).

Zsolt. XLI. ZSOLTR

Ez a zsoltr hlanek. A szoksos bevezets hinyzik („Hadd adjak neked hlt, hadd magasztaljalak”): mindjrt a tant jelleg mondsokkal kezddik (2–4. vers). Ezutn jn az tlt nyomorsg elbeszlse (5–10. vers), majd a knyrgs s annak meghallgatsa (11–13. vers). A 14. verset a szerkeszt kapcsolta a zsoltrhoz.

Zsolt. 41,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 41,2–4. vers.

A hlanekben ismtelten elfordul, hogy a zsoltrr blcs tantknt a gylekezethez fordul s tancsokat ad (Zsolt 31:24k.; 32:8kk.; 34:12kk.; 40:5). A boldognak monds a blcsessgirodalomban gyakran elfordul. Itt azt az embert mondja boldognak a zsoltrr, aki „rtelmesen”, megrten bnik a szegnnyel; v. Zsolt 35:13k.; Pld 14:31. Ms zsoltrok az istenflket mondjk boldognak (Zsolt 32:1k.; 34:9; 40:5; 65:5). Az igaz hit gymlcse a knyrl szeretet (Jak 1:27). Az ilyen ember is kerlhet bajba s betegsgbe, de megsegti az r (Mt 5:7). Nem engedi, hogy elnyelje t ellensgei „dhe” (sz szerint: „lelke”). A betegsg idejn pedig orvosnak bizonyul az r (Ex 15:26; 2Kir 1:3; Zsolt 6:3; 30:3; 103:3b).

Zsolt. 41,5–10. vers.

A hlaneknek ebben a rszben az tlt nyomorsgot beszli el a zsoltrr, s sz szerint idzi az akkor mondott knyrgst. A szenvedst bnei igazsgos bntetsnek tartotta, s bnbocsnatrt imdkozott (Zsolt 6:2; 38:2–6; 39:12; 69:6). Az 5. versben lev „llek” sz itt a szemlyes nvms helyett ll: „gygyts meg engem!”. A kvetkezkben a beteg ltogatit ismerjk meg (v. Jb 2:11kk.). Ezek nemcsak azt kvnjk, hogy haljon meg, hanem azt is, hogy a hall utn „vesszen el a neve”, ne is emlkezzenek r (Deut 7:24; 9:14; 25:6; Zsolt 109:13–15). Itt nem csupn azt tudjuk meg, hogy a ltogatk „hibavalsgot” beszlnek, egyms kzt sugdolznak, s rossz hreket terjesztenek a betegrl, hanem a 9. vers sz szerint idzi is szavaikat: „valami pusztt dolog radt r…” gy gondoljk, hogy pusztt dmon hatalmba kerlt a zsoltrr; innen mr nincs szabaduls. A zsoltrrnak klnsen is fj, hogy hajdani j bartja is ellene tmadt (sz szerint: „felemelte sarkt ellenem”; ez vagy „rgst”, vagy „taposst” jelenthet). Pedig egytt ettek kenyeret, s gy ktttek szvetsget egymssal. A volt j bart nemcsak hltlan lett, hanem szvetsgszeg is (Zsolt 55:21). Az jszvetsg ezt a verset Jdssal kapcsolatban idzi (Jn 13:18).

Zsolt. 41,11–13. vers.

Ezekben a versekben egytt van a zsoltrr szabadulsrt s ellensgei megszgyenlsrt mondott knyrgse. Nem gy akar „megfizetni nekik” (11. vers), hogy bosszt ll rajtuk, hanem megelgszik azzal, hogy „nem ujjonganak felettem” (12. vers). Az igazi jutalma az, hogy kiderlt az rtatlansga (ti. az ellene mondott „hibavalsgok” s koholt bnk valtlannak bizonyultak, 7–8. vers), s „rkre” ott llhat Isten szne eltt (Zsolt 16:11). Ebbl megtudta (12. vers; perfectum!), hogy Isten jakarattal van hozz, meghallgatta knyrgst.

Zsolt. 41,14. vers.

Ez a vers a zsoltrok els knyvnek liturgikus zradka. Hasonl zradk tallhat mind az t zsoltrgyjtemny („knyv”) vgn: Zsolt 72:18; 89:53; 106:48; 150. Mind az t esetben Isten dicstsvel van dolgunk: doxolgival.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!