//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : Z S O L T R O K 26 - 34 rszek magyarzata

Z S O L T R O K 26 - 34 rszek magyarzata


Zsoltr XXVI. ZSOLTR

Ez a zsoltr az egyni panasznekek kz tartozik. Azonban itt nem a szoksos arnyban llnak egyms mellett a panasznek rszei, hanem tlslyba kerl az rtatlansg hangoztatsa. Hinyzik a panasz elbeszlse! Ezrt vannak olyan magyarzk, akik ezt a zsoltrt nem is panaszneknek gondoljk, hanem n. bizalom-zsoltrnak. Azonban ha rviden is, de van sz az ellenfelek viselkedsrl (9–10. vers), ez pedig a panasznek jellegzetessge. A zsoltr szereztetsi idejre nzve nmi tmpont lehet az, hogy ll a templom (8. vers).

Zsolt. 26,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 26,1b–2. vers.

A bevezetsben az r megszltsa s segtsgl hvsa trtnik, spedig jogi gyben: „tlj meg engem”, azaz „szolgltass nekem igazsgot” (j fordts Biblia). Ilyen rtelemben fordul el az „tlni” ige Zsolt 7:9; 35:24; 43:1-ben; az „tlet” sz Zsolt 17:2-ben. A zsoltrr vizsglatot kr az rtl. Ahogyan az tvs „megprblja” (tkp. megolvasztja) az rcet s a fmet, s megllaptja, hogy igaz-e vagy hamis, gy az r is megvizsglja az embert (Zsolt 17:3; 66:10). Az Urat sem tveszti meg a ltszat: belelt a szvekbe s „veskbe” (Zsolt 7:10; Jer 11:20). A vizsglat alkalmval az fog kiderlni, hogy a zsoltrr igaz ember, aki feddhetetlenl lt (1. vers). A vizsglat jjel trtnhetett, a templom egyik kamrjban (Zsolt 17:3).

Zsolt. 26,3–8. vers.

A zsoltrr hangslyozza rtatlansgt, elbb pozitv, majd negatv formban. Mind lelki lett, mind cselekedeteit Isten „hsge s igazsga”, llandan munklkod hsge szabja meg (Zsolt 16:8; 25:15). Nincs kzssgben a „hibaval emberekkel, az alattomosakkal”, a „gonoszok gylekezetvel”. Ezek az emberek sszetartanak, de az igaz ember nem tartozhat kzjk (Zsolt 1:1.5k.). A 6. versben emltett kzmoss nem a felelssg elhrtst jelenti, hanem az rtatlansg hangslyozst (Deut 21:6; Zsolt 73:13; v. Mt 27:24). Ritulis cselekedetre kell gondolnunk. Az kori Keleten a templomok bejratnl kt szentelt vizet tartalmaz medence llt: ezekben lehetett az rtatlansg bizonytsra kezet mosni (Zsolt 24:4; 73:13). Ehhez az oltr nneplyes krljrsa is hozztartozott (1Kir 18:26; Zsolt 118:27). Mindez az n. tisztulsi eskhz tartozott: az alaptalanul megvdolt embernek a templomban kellett megeskdnie arra, hogy rtatlan (Ex 22:7kk.; 1Kir 8:31). Isten tudta kiderteni s nyilvnossgra hozni az igazsgot. Amikor ez megtrtnt, kvetkezett a hlaads (7. vers). A „megigaztott”, igaznak nyilvntott ember hangos szval hirdette Isten csodlatos dolgait: azt is, amit npvel, azt is, amit szemly szerint vele tett. Szvesen vllalkozik a zsoltrr erre a hlaadsra, hiszen szereti Isten hzt (Zsolt 23:6; 27:4; 84:2.5), ahol Isten dicssge lakozik (1Kir 8:11; 2Krn 5:14; 7:1–3; Ez 43:4k.).

Zsolt. 26,9–10. vers.

A panasznekhez krs is tartozik: „Ne takartsd be letemet a vtkesekkel egytt”. Betakartani a learatott gabont szoktk (Ex 23:10; Jb 39:12), tovbb a szlskertek termst (Deut 16:13). tvitt rtelemben azt jelenti, hogy Isten elveszi vagy visszaveszi az embertl az letet (Jb 34:14; Zsolt 11:5k.; 28:3; 37:22; 104:29). A zsoltrr nem azt kri, hogy egyltaln ne haljon meg, hanem azt, hogy ne a gonosztevkkel egytt, ne gonosztevknt haljon meg: ne gy, mint aki bnsnek bizonyult. A 9. vers vge vrontkrl beszl; vronts a felebart tnkrettele, mindenfle embertelensg (Ez 22:1–16). Sz van mg „gyalzatrl”; ez szexulis bnket, fajtalansgot jelent (Lev 18:17; 19:29; 20:14; Jer 13:27; Ez 16:27; 22:9; 23:21). A brk megvesztegetst szigoran tiltotta a trvny (Ex 23:8; Deut 16:19; 27:25), s harcoltak ellene a prftk is (Ez 22:12; zs 1:17; m 2:6; Mik 2:2).

Zsolt. 26,11–12. vers.

A 11. vers megismtli az rtatlansg hangslyozst. A zsoltrr „megvltst” kr. Ahogyan „megvltotta” npt Isten Egyiptombl (Deut 9:26; 13:6; 21:8), s ahogyan kivltjk a rabszolgt a szolgasgbl (Deut 15:15; 24:18), gy az r is megvltja hveit (Zsolt 31:6; 34:23; 44:27; 49:16; 55:19; 69:19; 71:23; 130:8) – veszedelembl, ellensgtl, halltl s bnbl. A „megvltott” ember „egyenes” trre, azaz tgas, sk trre llhat (a templom udvarra gondolhatunk), s ott ldhatja hlanekben az egsz gylekezet eltt a kegyelmes Istent.

Luther Mrton s Klvin Jnos tantsa szerint a zsoltrr nem abszolt rtelemben tartotta magt rtatlannak vagy bntelennek. Isten eltt minden ember bns (Jb 4:17; 25:4–6). De nem kvette el azokat a bnket, melyekkel ellenfelei vdoljk; ezen a tren rtatlan.

Az utols tletet Jzus Krisztus is az aratshoz hasonltja (Mt 13:24–30).

Zsolt. XXVII. ZSOLTR

Ebben a zsoltrban bizalom-nek (1–6. vers) s egyni panasznek (7–14. vers) ll egyms mellett. sszekti ket a kzs versmrtk: mindkett 3+2-es sorokbl ll. Maga a bizalom-motvum is rsze lehet a panaszneknek, azonban itt vilgosan felismerhet, hogy a 7. vers a panasznek szablyos bevezetse. Innen kezdve a zsoltr egyes szm 2. szemlyben szltja meg az Urat, az 1–6. versben pedig az rrl egyes szm 3. szemlyben van sz. Ehhez jrul az is, hogy az 1–6. vers rja tvol van a templomtl (4. vers), a 7–14. vers rja pedig a templomban van (8. vers). Itt kapja a papi dvjvendlst is (14. vers). A zsoltr a fogsg eltti idbl val.

Zsolt. 27,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt. - Zsolt. 27,1b–3. vers.

A bizalom-nek szerzje az Urat vilgossgnak nevezi. Ez azt jelenti, hogy minden fldi bajbl s szenvedsbl szabadtst tud adni az r (Zsolt 97:11; 112:4; zs 9:1). Kt klti krds fejezi ki az rba vetett bizodalmat: Kitl flnk? Kitl rettegnk?

A 2. vers szerint az ellensg szndka az, „hogy marcangoljanak engem”. Mshol is elfordul, hogy a zsoltrr a vadllatokhoz hasonltja ellensgeit (Zsolt 7:3; 10:9; 17:12; 22:13k. stb.). Sz szerint itt „testem evsrl” van sz. A kifejezs tvitt rtelemben veend; arm megfelelje rgalmazst jelent (Dn 3:8; 6:25). A zsoltrr biztos abban, hogy ellenfelei el fognak bukni (2b. vers). A perfectumok ezt a bizakodst fejezik ki. A 3. verset egyes magyarzk szerint a kirly mondja, de helyesebb arra gondolni, hogy a tbor s a hbor nem tnyleg fenyeget veszly, hanem elkpzelt veszly: a zsoltrr azt fejezi ki, hogy a legnagyobb bajban sem inogna meg a hite (v. Zsolt 3:7; 46:3k.).

Zsolt. 27,4–6. vers.

A 4. vers kzepe („az r hzban val lakozsom”) idzet Zsolt 23:6-bl (ld. mg Zsolt 61:5). Az r „kedvessgnek ltsa” az kori keleti npek vallsban az istenszoborban val gynyrkdst jelentette. Kis sumer szobrok maradtak rnk, melyek az istenszobrot hatalmas szemekkel bmul hveket brzolnak. A Bibliban errl sz sem lehet. De nem is orkulum-vrsrl van sz (ezt krs elzn meg!). Inkbb arra kell gondolni, hogy a hv ember a bajok kztt bizalommal, remnysggel tekint az rra (ld. 13. vers; Zsolt 17:15; 63:3). Az r megltsa a hit vgs clja (Ex 24:11; Jb 19:28k.; Zsolt 63:3; 1Kor 13:12). Az 5. vers szerint a templom: az r „hajlka” (Zsolt 31:21; 76:3; JSir 2:6) s „stra” (2Sm 7:2; Zsolt 61:5) – mindkett rgies kifejezs – menedket ad az ldzttnek. A vers vge magas ksziklrl beszl: itt nem ri utol a hvt az ellensg (Zsolt 18:3; 28:1; 31:3k.; 42:10; 62:3.7k.). A 6. vers fogadalomttel. A fej felemelse a diadal jele (Zsolt 3:4; 83:3; 110:7); ehhez tartozik a diadalkilts (2Sm 6:15; 2Krn 15:14; Ezsd 3:11k.; Zsolt 47:6; 89:16). A szabadts utn a zsoltrr hlaneket fog mondani s hlaldozatot fog bemutatni a templomban, az r „strban” (Zsolt 22:23kk.; 54:8; 107:22; 116:17–19).

Zsolt. 27,7–13. vers.

Panasznek. A bevezets (7. vers) az r megszltsa s segtsgl hvsa. A 8. versben szvegromlssal van dolgunk. Sz szerint: „Neked mondja szvem: keresstek orcmat! Orcdat keresem, Uram!” A kzps mondat („keresstek orcmat”) zavar duplum; kihagysval helyrell a vers rtelme, s a sok szvegjavtsi ksrlet feleslegess vlik. 9. vers: Ha Isten elrejti orcjt, az a harag s az elutasts jele (Zsolt 10:11; 22:25; 30:8; 44:25; 69:18; 102:3). Az „elhajlt” sz a bri tevkenysgre mutat, aki a vdlott krst elutastja (Pld 18:5; zs 29:21; m 5:12). A zsoltrr az r szolgjnak nevezi magt (Zsolt 19:12.14; 31:17; 69:18; 86:2; 116:16). Szenvedse oknak az r haragjt tartja (Zsolt 6:2; 102:11), mgis gy knyrg Hozz, mint segtsge Istenhez (Zsolt 18:47; 24:5; 25:5; 51:16; 88:2). – 10. vers: a bajban lev embert elhagytk bartai s csaldtagjai. Ebben a helyzetben az r „fogadja maghoz”. Itt adoptcirl van sz, mint Zsolt 2:7-ben is. A 11. vers a 13. verssel sszetartozik. Egyiptomi szvegek szerint a halottat az alvilgban veszedelmek fenyegetik az tlet helyre viv ton, ezrt vezett kap. A zsoltrr olyan vezetst kr az rtl, hogy ne kelljen a holtak kz kerlnie, hanem az lk fldjn maradhasson. A zsoltrr ellensgei hamis tank, akik erszakot ksztenek el (rgebbi fordtk szerint „lihegnek”) ellene. Az r azonban nem adja t t ellenfelei „kvnsgnak” (12. vers) – ezt jelenti itt a „llek” sz (tkp. „torok”, zs 5:14; Zsolt 69:2; Jn 2:6). Az ellensg fegyvere a rgalmazs (Zsolt 4:3; 5:7; 12:3; 35:11). A fenyeget veszlyben (13. vers) az rba vetett bizalom fejezdik ki: „Bizony hiszem, hogy megltom az r jsgt az lk fldjn” (Zsolt 52:7; 116:9; 142:6). Isten az let ajndkozja s megmentje. A zsoltrr hisz az r szabadtsban (Zsolt 118:14–17).

Zsolt. 27,14. vers.

Ez a vers a zsoltrr knyrgsre vlaszol n. papi dvjvendls, mely remnysgre biztatja az imdkozt; ilyen 1Sm 1:17 is.

Zsolt. XXVIII. ZSOLTR

Az els ht vers egyni panasznek, mely a bevezet imdsg utn (1–2. vers) a gonoszok jellemzst tartalmazza s bntetsket kri (3–5. vers), majd rvid himnikus hlaads kvetkezik (6–7. vers). Utna a kirlyrt s a nprt mondott knyrgs jn; ez tkp. nem szerves rsze a panaszneknek. Szereztetsi id a fogsg eltti kor; ld. a 9. vers magyarzatnl.

Zsolt. 28,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 28,1b–2. vers.

A bevezetsben a zsoltrr segtsgl hvja az Urat. Ksziklnak nevezi Istent, amivel azt fejezi ki, hogy Isten ers s lland oltalom a bajban lev hvek szmra (Zsolt 18:3; 42:10; 62:3.7): Ha az r nem felelne a seglykiltsra („nma maradna”, Zsolt 35:22; 39:13; 83:2; 109:1), az azt jelenten, hogy nem is ad segtsget, s a zsoltrr a srgdrbe jutna, meghalna. Ezrt az imdsg mozdulatval, kezt felemelve esedezik (Zsolt 63:5; 134:2; 141:2; 1Tim 2:8), s kzben a szentek szentje fel fordul. Itt volt a szvetsglda, mely felett lthatatlanul trnolt az r (1Kir 8:6k..12k.). Egybknt is szoks volt a templom fel fordulva (1Kir 8:35kk.; Ezsd 10:1; Zsolt 5:8; 134:2; Dn 6:11) vagy az g fel nyjtott kzzel imdkozni (1Kir 8:22; Ezsd 9:5; Neh 9:3; Zsolt 88:10; 143:6).

Zsolt. 28,3–5. vers.

A panasznek f rszben sszefondik a zsoltrrnak a sajt szabadulsrt mondott knyrgse az ellensg megbntetsrt mondott krssel, ill. az ellensg jellemzsvel. Elszr azt kri az rtl, hogy ne „hzza”, ne ragadja t el a gonoszokkal egytt. Emgtt az a meggyzds ll, hogy a gonoszok sorsa az id eltti, hirtelen hall (Zsolt 26:9k.; 34:22; 37:9k.20; 49:15; 73:17–20). Jellemz rjuk, hogy beszdk bks, de szvk s cselekedeteik gonoszok (Zsolt 5:10; 12:3–5; 58:3–6; Jer 9:7; Mt 23:3). Nem rtik az r cselekedeteit, a trtnelemben vghezvitt munkit (Zsolt 54:5; zs 5:12; 6:9k. Nem rtelmetlensg ez, hanem bns nemtrdmsg, hitetlensg. Igazsgos az r, ha megbnteti ket tetteikrt. Jeremis szavait idzve ezt gy fejezi ki a zsoltrr, hogy az r lerombolja s nem pti fel ket (Jer 1:10; 18:7.9; 24:6; 31:28; 42:10).

Zsolt. 28,6–7. vers.

Itt jl lthat a panasznekekben elfordul hirtelen hangulatvltozs. A panasz s a krs utn minden tmenet nlkl felcsendl a diadalmas rm hangja, pl. Zsolt 6:9–11; 56:10–12; 57:8kk.; 140:13k. A zsoltrr imdkozs kzben, esetleg pap szja ltal kijelentst kap. A himnuszok stlusban ldja az Urat (Zsolt 68:20.36; 124:6; 135:21). Idzi a 2. vers szavait: „esedez hangjt” (Zsolt 86:6; 116:1; 130:2; 140:7) meghallgatta az r. A 7. vers a bizalom-motvum utn hlanekkel vgzdik: „hlt adok Neki”, ti. a kapott segtsgrt. Az r pajzsknt vdelmezte hvt (Zsolt 7:11; 18:3; 33:20; 59:12). A hla szvbli rmben s hlanek mondsban nyilvnul meg. (A szvegjavtsi ksrletek itt feleslegesek.) Zsolt. 28,8–9. vers.

Egyni hlanekek s panasznekek vgn gyakran tallhat a kirlyrt s a nprt mondott knyrgs (1Sm 2:10; Zsolt 61:7k.; 63:12; 84:9k.; 89:19). A 8. vers elejn lev rgies alak „nekik” (lm) szbl kiesett egy bet; sok kzirat s a LXX alapjn „npnek” (lecamm) olvasand. A knyrgs a „felkentrt”, az ppen uralmon lev kirlyrt szl. Ez arra mutat, hogy a zsoltr a fogsg eltti idbl val, amikor mg volt kirly s llt a templom (2. vers). A npet a 9. vers az r rksgnek mondja (v. Deut 9:26.29; 32:9; Jer 12:7–9). Az r psztorknt vezrli npt (Zsolt 23:1; 80:2; zs 40:11). Az lds nem csupn egyneknek szl, hanem az r egsz npnek (Gen 12:1–3; Zsolt 3:9; 29:11).

Zsolt. XXIX. ZSOLTR

Ez a zsoltr istendicsret (himnusz). A bevezets (1–2. vers) imperativusokban szltja fel a mennyei lnyeket az r magasztalsra. A zsoltr f rsze (3–9ab. vers) a „ht mennydrgsrl”, az r „hangjrl” szl, a befejezs (9c–11. vers) az r ldsos uralkodsrl.

Zsolt. 29,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. s 2. pontja alatt.

Zsolt. 29,1b–2. vers.

A mennyei lnyek (sz szerint „istenfiak”) az r mennyei udvartartshoz tartoznak (1Kir 22:19; Jb 1:6; 2:1; 38:7). Mindegyikknek felette ll az r (Zsolt 82:1.6; 89:7; 96:4k.; 97:7.9). Az a dolguk, hogy az Urat magasztaljk (Zsolt 103:20; 148:1kk.; zs 6:2k.). „Dicssget s ert”, „neve dicssgt” adjk meg. Az „adjatok” sz az r dicssge elismerst fejezi ki. A 2. vers vgn lev „szent kessgben” j fordts nem kell vltoztats („amikor megjelenik szentlyben”), ld. mg Zsolt 96:9. A LXX s Zsolt 96:9 alapjn az r kessgre vagy mltsgra kell gondolnunk. Ez a kifejezs prhuzamban ll a vers els felben lev „dics nevt” kifejezssel. Ezt magasztaljk a mennyei lnyek.

Zsolt. 29,3–9b. vers.

A ht mennydrgs. A zsoltr f rsze mgtt szmos kori keleti szveg ll. Babiloni szvegek Mardukot dicsrik, akinek a szava megrendti az eget s a fldet. Az szava okozza a Tigris s az Eufrtesz radst, amely a termkenysget biztostja. De kzelebb llnak Izrelhez az ugarit szvegek amelyekben Baalt nnepeltk gy, mint vihar-istensget: egyik kezben lndzst tart, mely ht villmban vgzdik, msik kezben buzognyt, mellyel a mennydrgst okozza. A zivatar est s termkenysget hoz. Baal legyzte hatalmas ellensgt is, Jam-ot, a tengert, ill. a tengeri szrnyet; utna megptette palotjt.

A zsoltr f rsze hitvalls, melynek tartalma az, hogy a Baalnak tulajdontott hatalmat s kirlyi uralmat az r gyakorolja. a „dicssg Istene” (3. vers; ApCsel 7:2). Az hangja („a mennydrgs”, Jb 37:4; Zsolt 18:14; 46:7; 68:34; 77:18; zs 30:30; Jer 25:30k.; Jel 4:16; m 1:2) zeng a nagy vizek felett, trdel cdrusokat; hangjra ugrndozni kezd a hatalmas Libnon-hegy s a Szrjn (a Hermn, Deut 3:9), mint a borj (Zsolt 114:4.6). Ahogyan a kbl szikrt lehet csiholni, gy „vg” az r hangja tzlngokat, azaz villmokat (Zsolt 18:15; 77:18). Megremegteti mg Kdes pusztjt is (8. vers). Itt nem a pusztai vndorls trtnetbl ismert Kdesre kell gondolnunk, hanem a Palesztina szaki rszn lev Kdesre. A 9. vers els felt ktflekppen fordtjk: 1. „Az r hangja megtncoltatja a tlgyeket, s lehntja az erdket”, 2: „Az r hangja vajdsra kszteti a szarvasteheneket, s elvetlsre kszteti a zergket”. Az utbbi hsgesebb.

Zsolt. 29,9c–11. vers.

A 9. vers vge visszakanyarodik a zsoltr elejhez: az istenek Kirlyt dicsrik alattvali mennyei palotjban. A mennyei s a fldi templom sszetartozik (Zsolt 78:68k.). Az 1–2. vers s a 9c. vers szerint az lnek, a knani istenek kirlynak tulajdontott hatalom az Urat illeti meg. trnol rk Kirlyknt a mennyei cen felett (Zsolt 104:3). A mtosz szerint l „a kt folyam forrsnl, a kt cen medrnek kzepn” lakozott, mint „rk” kirly, az istenek atyja s a „teremtmnyek teremtje”. Baal viszont nem volt rk kirly, hiszen minden sszel meghalt, s minden tavasszal feltmadt. Az r nagyobb Baalnl: rk Kirly (Ex 15:18; Zsolt 10:16; 93:2; 145:13; 146:10). A 11. vers ksbbi, mint a zsoltr egsze. Arrl tesz bizonysgot, hogy az r mint az g s a fld hatalmas Kirlya, hatalmt npe javra hasznlja fel. Npt „bkessggel” ldja meg: mindent megad neki, ami a np lett segti (Zsolt 3:9; 28:9; 33:12; 125:5; 128:6).

A zsoltr szereztetsi ideje a kirlyok kornak els fele. Maga a kltemny igen rgi. A benne lev gondolatok Izrel elttiek. A zsoltr bevezet s befejez rsze mgtt l-tradcik, f rsze mgtt pedig Baal-tradcik llnak. Krds, hogy mikor jtt el az ideje annak, hogy az r l s Baal rkbe lpett? Ennek els nyoma Gen 33:20-ban olvashat: „l (ti. l-istensg) Izrel Istene!” Baal legyzsrt pedig mg Ills s Hses is kemnyen harcolt (1Kir 18. rsz s Hs 2. rsz). Termszetesen a knani mitolgibl csak azt vette t az szvetsg, ami az r kijelentsvel megegyezik.

Zsolt. XXX. ZSOLTR

Ez a zsoltr hlanek. A bevezets (2–4. vers) a hallbl megment Urat dicsri, a f rsz elszr felszltja a hveket Isten magasztalsra, majd tantja ket Isten jsgra (5–6. vers). Ezutn a bnbnat (7–8. vers) s a nyomorsgban mondott knyrgs kvetkezik (9–11. vers). Vgl a befejezs megint hlaadst tartalmaz (12–13. vers). A zsoltr szhasznlata s a zsoltrr gondolkozsmdja (nem cgres bnrl beszl, hanem a szv mlyn lev bnrl) a fogsg utni korra mutat.

Zsolt. 30,1. vers.

Ld. a bevezets 2:, 1. s 3. pontja alatt. A cmfeliratban emltett templomszentels Kr. e. 185-ben, a Makkabeusok korban trtnt. A ksbbi korban az egyni neket a kzssgre vonatkoztattk.

Zsolt. 30,2–4. vers.

A hlanek jellegzetes stlust ltjuk itt: „Hadd magasztaljalak” (cohortativus) (Zsolt 118:28; 145:1). Isten ui. gy mentette ki a hallbl („gdrbl”, 10. vers) a zsoltrrt, mint valami ktbl (Ex 2:16.19). Hallos betegsgbl gygytotta meg (3. vers; Zsolt 6:3; 41:5; 103:3; 147:3), azok kzl emelte ki, akik a holtak hazjba trnek. A szabadts ltal az r megszgyentette a zsoltrr ellensgeit, akik hallnak rltek volna (Zsolt 25:2; 35:19; 38:14–17).

Zsolt. 30,5–11. vers.

A zsoltr f rszben himnikus stlusban szltja fel a zsoltrr a hveket az r magasztalsra. Sz szerint: Magasztaljtok szent emlkezett. Ez Isten szent nevnek nneplyes emlegetst jelenti (Zsolt 97:12; 102:13; 135:13) – arra mutat, hogy a hlaads a gylekezet kzssgben (valsznleg hlaldozat ksretben, br errl nem beszl kln a zsoltr) trtnt (Zsolt 22:23kk.; 35:18; 116:14.18). A zsoltrr tantst ad Isten jsgrl: nagyobb az kegyelme, mint a haragja. A harag csak pillanatnyi (opus alienum Dei), a kegyelem rk (opus proprium Dei); ld. Ex 20:5kk.; 34:6k.; Num 14:18; Deut 5:9k.; Zsolt 103:6kk.; zs 54:7k. Az jszakt a nagybeteg fjdalmak s knnyek kzt tlti el (Zsolt 6:7; 77:3–6), de reggelre megjn a segtsg (Zsolt 46:6; 90:14; 143:8; zs 17:14; 29:5–8).

A hlaadshoz hozztartozik az tlt nyomorsg elbeszlse. A zsoltrr egszen a nyomorsg okig nyl vissza: bnrl tesz vallst. Ez abban llt, hogy jmdjban elbizakodott: a sok ajndk mgtt nem ltta meg az ajndkoz Istent. Ettl a bntl v a Deut 8:11kk.; hiszen gy a bnsk gondolkoznak (Zsolt 10:6; 49:12; Pld 1:32; 1Kor 10:12). Egyedl Isten tudja megtartani az embert (Zsolt 15:5; 16:8; 21:8; 62:3.7). azonban megbntette elbizakodott hvt: „elrejtette orcjt” (Zsolt 13:2; 44:25; 69:18; 88:15; 102:3). A korbban elbizakodott ember ettl megrmlt (Ex 15:15; Zsolt 6:11; 48:6; 104:29). A 9–10. versben a zsoltrr elmondja azt a knyrgst, amellyel a nyomorsg idejn fordult az rhoz. rvelse megfelel az kori keleti ember gondolkodsnak: ha meghalna, nem tudn Istent dicsrni. A holtak hazjban nincs istendicsret (Zsolt 6:6; 88:11–13; 115:17; zs 38:18k.). Ezzel az rvelssel Istent akarja kzbelpsre brni a zsoltrr. Hite s meggyzdse szerint az emberi let legfbb rtke az, hogy magasztalhatja Istent. A 11. vers knyrgs Isten kegyelmrt (a LXX tvesen hasznl perfectumokat imperativusok helyett).

Zsolt. 30,12–13. vers.

A befejezsben a zsoltrr visszatekint az tlt szabadtsra: „Gyszomat krtncra fordtottad” (concretum pro abstractum), „leoldottad gyszruhmat, s rmmel veztl fel (abstractum pro concreto), v. zs 61:3. A krtnc a hlaad istentisztelet rsze lehetett (Zsolt 26:6k.; 118:27; 149:3; 150:4; ld. mg Jer 31:13; JSir 5:15). A 13. vers gy kezddik: „Ezrt dicssg zeng neked”. A LXX szerint „dicssgem” (kebdi); ez olykor „mjam” (kebdi) helyett ll – tvesen. Mindenkppen az a jelentse, hogy „n magam”; az j fordts Biblia szerint: „szvem”. Ez a vers a hlt ad ember fogadalma: Isten magasztalst folytatni fogja, Istent dicsr neke nem fog elhallgatni (Zsolt 103:1).

Zsolt. XXXI. ZSOLTR

Ez a zsoltr kt rszbl ll: 2–9. s 10–25. vers. A kt rsz kztt sok hasonlsg van. Mindkett egyni panasznek, melyet tsz az n. bizalom-motvum, s vgl hlaadsba torkollik. Mgis tny, hogy a 2–9. versben lev nek kerek egsz, s a 9. vers utn – a mr megkapott szabadts utn – jbl a panasznek jellegzetes bevezetse kvetkezik. Itt teht kt nek kerlt egyms mell.

Zsolt. 31,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 2. s 3. pontja alatt.

Zsolt. 31,2–3. vers.

A bevezetsben megszltja a zsoltrr az Urat s Tle kr segtsget, oltalmat (2. vers; ld. mg Zsolt 7:2; 11:1; 16:1). „Oltalmaz ksziklnak” s „vr hznak” nevezi az Urat (v. Zsolt 18:3; 71:1–3). Az r menedket ad az ldzttnek (Ex 21:12kk.; 1Kir 1:50). Az r rvnyesti igazsgt: tlettel sjtja a bnst (Zsolt 129:4), s rvnyesti a jogfosztottak igazsgt (Zsolt 116:5k.). Srgs a segtsg, a krs meghallgatsa! Egyiptomi templomokban gyakran tallunk fleket brzol rajzokat. Ez azt mutatja, hogy a hvek bztak imdsgaik meghallgatsban. A zsoltrok ri is krik az Urat: „Fordtsd felm fledet!” (Zsolt 17:6; 71:2; 86:1).

Zsolt. 31,4–6. vers.

A panasznek frsze „mert”-tel s a bizalom-motvummal kezddik. Sziklavrnak nevezi az Urat, mert bzik abban, hogy Nla menedket tall (Zsolt 18:3; 42:10; 71:3; 91:2; 144:2). Isten mint hzigazda vezeti a templomba igyekv zarndokot, akit veszly fenyeget (Zsolt 23:3). Ellensgei flnyben vannak vele szemben, mint a vadsz, aki csapdt kszt (Zsolt 9:16; 25:15; 35:7k.; 64:6; 140:6; 142:4). lete veszlyben van. Egyedl Istentl vr „megvltst” (Zsolt 26:11; 34:23; 44:27; 49:16; 69:19; 71:23). A 6. vers els mondatt Jzus Krisztus s Istvn vrtan is idzi (Lk 23:46; ApCsel 7:59).

Zsolt. 31,7–9. vers.

Az nek befejez rsze n. tisztulsi eskvel kezddik. Az r eltt felsoroltk az el nem kvetett bnket (Deut 26:13k.; Jb 31:1kk.; Zsolt 7:4–6). A „hibaval blvnyok” (Deut 32:21; 1Kir 16:13.26; Jer 8:19; 14:22) ksrtst jelentettek a hvek szmra. A zsoltrr hsgnyilatkozata utn a hla szava hangzik el. „Ujjongok s rlk” (cohortativusok) mondja a zsoltrr, mert az r megltta, „ismeri” a nyomorsgot, s a „szksgbl” kiszabadtvn „tgas trre” lltotta hvt (Zsolt 4:2; 18:20; 118:5; Hs 4:16). Itt a hamis vdtl megszabadult vdlottra gondolhatunk, akit Isten megmentett.

Zsolt. 31,10–14. vers.

Rvid imperativusos bevezets utn ktszer is tallkozunk a panasznek f rszt kezd „mert” ktszval. Ez utn a panasz elbeszlse kvetkezik. Slyos betegsgrl beszl a 10–11. vers. A zsoltrr szeme elhomlyosodott (Zsolt 6:8), lete vghez rt; ereje elfogyott, csontjai is elgyengltek (Zsolt 35:10). A 11. vers „bnm miatt” szavt a LXX „nyomorsgom miatt”-nak olvassa. A panaszneknek ez a rsze n. „n-panasz”.

Ebben a helyzetben a szenvedtl elfordultak az emberek (Zsolt 38:12–15; 55:14k.; 88:9). Ellensgei gyalztk, szomszdai fltek (sz szerint: „szomszdaimnak nagyon”; itt szvegjavtst alkalmazunk, me’d helyett mgr). Olyannak tekintettk, mint aki mr meg is halt: elfelejtettk (Zsolt 88:6). Hasonlv lett a tnkrement, eltrt ednyhez, melyet mr kidobtak. Hta mgtt rosszakarat sugdolzs folyt: „Iszonyat mindentt!” (Jer 6:25; 20:3k..10; 46:5; 49:29). (A LXX az ige msik jelentst veszi alapul: „akik krlttem tartzkodnak.) A szenved zsoltrr helyzett mr remnytelennek tartottk. A panaszneknek ez a rsze n. „te-panasz”: ellensg miatti panasz.

Zsolt. 31,15–19. vers.

Az „n pedig” kifejezs vratlan fordulatot, ers ellenttet jelent. A zsoltrr az Istenbe vetett bizodalmt lltja szembe a tmadssal. Az „Istenem” sz mindentt bizalmat fejez ki, ld. Zsolt 22:1. A 16. vers eleje sz szerint: „kezedben vannak idim”, azaz sorsom, letem folysa. Ezutn a panasznekben gyakran elfordul ketts krs kvetkezik. Egyrszt sajt szabadulst kri a zsoltrr. Ha az r orcja rragyog, az az r kegyelmes jelenltt fejezi ki (Num 6:25; Zsolt 4:7; 67:2; 80:4.8.20); ennek ellentte az orca elrejtse, ami az r haragjt fejezi ki (Zsolt 13:2; 22:25; 27:9; 30:8; 44:25; 69:18 stb.). Msrszt a bnsk megszgyenlsrt, bntetsrt is knyrg. A hber szveg „nmuljanak el a holtak hazjban” szavait a LXX gy fordtja: „vitessenek le a Hadesbe”. A 19. vers nevn nevezi bnket: hazug, orctlan s bns beszd az igazak ellen.

Zsolt. 31,20–23. vers.

Ez az igeszakasz a himnuszok stlusban, klti krdssel kezddik: „Mily nagy a te jsgod!”. Utna nhny kzirat mg az „Uram” szt is tartalmazza. Az istendicsret oka Istennek hveit oltalmaz szeretete: menedket ad nekik, elrejti ket „szrnyai rejtekben” s storban. (A hber szveg „orcdnak rejtekben” kifejezse helyett javasoljk a „szrnyaid rejtekben” kifejezst; v. Zsolt 17:8; 36:8; 61:5; 63:8; 91:4; Mt 23:37.) Az r „stra” rgies sz; a templomot jelenti. A templom menedket nyjtott az ldztteknek (Zsolt 27:1.4; 36:8). Az oltalomra szksg van, mert az emberek viszlykodsai s perlekedsei veszlyeztetik a hveket. (A „viszlykods” – rkez – fordtsa nehz. zs 40:4-ben egyenetlen, hepehups utat jelent. Gondolnak rgalmazsra is; ez az ellensg ers fegyvere; Zsolt 4:3; 5:7; 12:3–5.) A 23. vers megint a himnuszok stlusban dicsri Istent, Akinek a hsge nagyobb volt a bajban lev ember hitnl. mr ktsgbeesett; azt gondolta, hogy elvettetett Isten szeme ell (msok a gyakoribb „kivgattam” szra gondolnak; Zsolt 88:6; zs 53:8; JSir 3:54). De az r mg ebben a helyzetben is meghallgatta a knyrgst. Ezt csodnak tartja a zsoltrr (Zsolt 17:7). Zsolt. 31,24–25. vers. A hlaads alkalmval, amikor a hvek elbeszltk az tlt nyomorsgot s szabadtst, a gylekezetet is felszltottk az r magasztalsra (Zsolt 22:24). Most a Deut 6:5; 10:12 rtelmben az r szeretetre hvja fel a zsoltrr a hveket. Az r ui. rzi a hsgeseket, de „bven” megfizet a ggsknek (zs 2:10–18). A 25. vers az rban remnyked hveket szltja fel az rhoz val ragaszkodsra (Jzs 1:7; Zsolt 27:14).

Zsolt. XXXII. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a ht bnbnati zsoltr kz sorolta az egyhzi hagyomny. Ilyenek: Zsolt 6; 38; 51; 102; 130; 143. De a zsoltrr nem mondja meg, mi volt a bne. A Zsolt 32-t inkbb hlaad zsoltrnak tartjuk, melyet a blcsessgirodalombl vett gondolatok sznek t. A zsoltr a ksi zsoltrok kz tartozik, azonban mg a Jb knyve eltti idbl val.

Zsolt. 32,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3., 26. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 32,1b–2. vers. A zsoltr bevezetse a blcsessgirodalombl ismert kifejezssel kezddik: „Boldog” (Zsolt 1:1; 34:9; 106:3; 112:1; 128:1). Ez a sz azt az embert jelli, aki eljutott a blcsessgre, elfogadta Isten akaratt s bzik az rban. A Zsolt 32 azonban a boldogsgnak nem a szubjektv oldalra helyezi a hangslyt, hanem az objektv oldalra. Boldog a „megbocstott htlensg” s „elfedezett vtk” ember, akinek az r nem „tulajdont” bnt. (Ezeket a szavakat idzi Rm 4:7k.) A papok joga s feladata volt ezt kihirdetni, deklarlni (Deut 6:25; 24:13; Ez 18:9).

Zsolt. 32,3–7. vers.

A hlanek f rszben a zsoltrr elbeszli a gylekezet kzssgben (11. vers) az tlt nyomorsgot s a kapott szabadulst. A betegsget az kori Kelet npei rt dmonoknak tulajdontottk. Rnk maradt amuletteken szrnyas, ember alak dmonok keze trden ll emberek fejre nehezedik, st a dmon lba is emberre tapos. Egyik dmon a sivatagi szelet brzolja, mely betegsget hoz. A zsoltrr azonban a bajt mr nem dmonoknak tulajdontja, hanem az r kezbl fogadja el (Zsolt 38:3k.; 39:11k.; zs 45:7). Isten igazsgosan bntette t; bns volt (1–2. vers). De amg nem jutott bnbnatra, egyre nttek szenvedsei. „Csontjai elkoptak”, nyelve (gy javtjk a 4. versben lev „stemny” szt lesadd helyett lesn szt) olyan lett, mint amit a nyri hsg szrt ki. Mr ordtott fjdalmban (Zsolt 38:3–5; 39:11k.), de mihelyt megvallotta bnt, azonnal megbocstott neki az r. Ez olyan rmzenet, amely az jszvetsgben is felcsendl (Mt 9:2). Isten elfogadja a bnbnatot!

A 6. versben a hlt ad ember msok szmra is levonja a tanulsgot abbl, amit tlt. A hveknek azt tancsolja, hogy a „nagy vizek” radsakor (Zsolt 18:5.17; zs 8:7k.; 17:12k.; 28:15.17–19) imdkozzanak. Isten tud szabadtst adni: a nagy vizek „nem rik el t” (ti. az imdkoz hvt) (6. vers), st nem is kzelednek hozz. (A 7. versben a „menekls” sz valsznleg dittogrfia: 3 bett ktszer rt le a msol.)

Zsolt. 32,8–9. vers.

A 8. vers vilgosan mutatja, hogy itt mr nem a zsoltrr beszl, hanem Isten: „Blccs teszlek, tancsollak, rajtad lesz a szemem”. A bnbocsnatot nyert embernek tettekkel kell vlaszolnia a kapott kegyelemre (Jn 8:11). Figyelnie kell arra, hogy milyen ton jrjon. De mellette van tantsval, tancsval az r. A 8. vers teht orkulum, mely a pap szjbl hangozhatott el. A 9. vers „mint a l, mint az szvr” szavai sszevonhatk: mint a makacs l. Az ilyen llatnak „kantrral s zablval kell fkezni szilajsgt” (sz szerint „kessgt”. Szvegjavtsi javaslatok: erejt, vagy llt). A „nem kzelt hozzd” kifejezs inkbb a 6. versben emltett veszedelmekre vonatkozhat, mint a lra.

Zsolt. 32,10–11. vers.

A 10. vers levonja a tanulsgot a zsoltrr tapasztalatbl (Pld 28:13). De ebbl nem szabad merev tant csinlni gy, ahogyan Jb bartai tettk (Jb 5:17kk.; 8:5–7; 11:13–20; 22:21kk.; 33:9–33). k ui. azt gondoltk, hogy a j embernek j dolga van, a bnsnek rossz. Jbnak szenvednie kell, teht bizonyra bns. Isten dolgai azonban nem frnek bele a merev dogmba. Nem minden szenvedsnek bn az oka (Jn 9:1–3). – A zsoltr utols verse az Isten szne eltt val rvendezsre szltja fel a hlaad istentiszteleten rszt vev hveket (Zsolt 30:5; 149:1).

Zsolt. XXXIII. ZSOLTR

A 33. zsoltr n. „alfabetizl nek”: annyi sora van, ahny betje van a hber bcnek. A bevezets (1–3. vers) az imperativusos himnuszok stlusban, a f rsz (4–19. vers) a participiumos himnuszok stlusban dicsri az Urat. A befejezs (20–22. vers) rvid bizalom-motvumot s knyrgst tartalmaz. A himnikus igealakok vltakozsa s a gondolati tartalom ksi, fogsg utni szereztetsi idre mutat. Zsolt. 33,1–3. vers.

A himnikus bevezets az „igazakat” s „becsleteseket”, azaz a gylekezet tagjait szltja fel az r magasztalsra. Ez musica sacra ksretben trtnik (Zsolt 43:4; 81:3k.; 92:4; 98:5k.; 144:9; 147:7; 149:3; 150:3–5). Az „j nek” nem jonnan szerzett, a rgitl eltr neket jelent, hanem vlasz az r „j” cselekedetre, melyet a hv ember megtapasztalt (Zsolt 40:4; 96:1; 98:1; 149:1; Jel 5:9k.; 14:3). 4–19. vers. A zsoltr f rsze hrom rszre oszthat: 4–9. vers: az r Igje; 10–15. vers: az r terve; 16–19. vers: az r szeme.

Zsolt. 33,4–9. vers.

Az r Igjnek dicsrete; v. Zsolt 19:8–11; 119. Ez az Ige megbzhat: megvalsul, tettek lesznek belle. A fld tele van az r hsgvel (5b. vers) s dicssgvel (zs 6:3). az igazsg Istene (Zsolt 7:10.12). A participiumos himnuszoknak megfelelen a 6–7. vers a teremtstrtnetrl szl. Az r az Ige ltal, „szjnak lehelete ltal” teremtett; v. Gen 1:2; Zsolt 18:16. Az g seregei a Nap, a Hold s a csillagok (zs 40:26; 45:12). A 7. versben a „gt” s a „tml” (meder) sz hberl hasonlan hangzik. A hber szveg msoli a vrs-tengeri csodra gondoltak (Ex 14:22; 15:8; Zsolt 78:13). Helyesebb fordts a LXX s a gondolatprhuzam („raktr”) alapjn: „tmlbe (mederbe) gyjttte a tenger vizt” (Jb 26:8; 38:37). A 9. vers a Gen 1. rszben lev teremtstrtnet h sszefoglalsa. Ott ui. a Papi r a teremtst gy brzolja, mint ami az Ige s a megvalsuls egymsutnjban, ritmusban ment vgbe. Az embernek erre istenflelemmel kell vlaszolnia (8. vers).

Zsolt. 33,10–15. vers.

Az r terve az emberi trtnelemben valsul meg. Az r tervvel a nemzetek terve, a npek elgondolsa ll szemben. A zsoltrr a prftk bizonysgttelre tmaszkodva vallja, hogy az r terve „rkk megll”; v. zs 5:19; 46:10. A 12. vers a blcsessgirodalom stlusban boldognak mondja Isten npt. E vers mgtt a Deuteronomium ltal megfogalmazott kivlasztsi teolgia ll: Izrel Isten „rksge” (Deut 32:6k.; 1Sm 10:1; Zsolt 78:71; zs 19:25). A 13–15. vers visszatr a teremtstrtnethez. A teremtsbl kvetkezik a gondvisels is. Isten mindent lt, ami a fldn trtnik (Zsolt 11:4; 14:2; 80:15; 102:20). St nemcsak a kls esemnyeket ltja, hanem a szv elrejtett titkait is (Zsolt 44:22; 94:9; 139:13–16). Nem vletlen, hogy ppen a teremtstrtnettel foglalkoz versekben fordul el megint a participiumos istendicsret. A 15. vers szerint az r a szv „formlja” (5. vers; Gen 2:7).

Zsolt. 33,16–19. vers.

Ezekben a versekben ismt prftai trtnelemszemllet tkrzdik: Isten npnek nem szabad emberi haderben, harci lovak erejben bznia (zs 30:15k.; 31:1; Ez 17:15; v. Zsolt 20:8; 44:7k.; 147:10). „Hazugsg a l a megments tekintetben” – mondja a 17. vers. Ez ellentte a 4–5. versnek: az r Igje igaz, tettei megbzhatk. A vers vgt („nem ment meg”) a LXX passivumnak rti: „nem mentetik meg”, s a szr fordts hozzteszi a „lovasa” szt. A 18. vers megismtli a 14. vers gondolatt. A 19. vers alapjn nem szksges arra gondolnunk, hogy a zsoltr hnsg idejn rdott. Az hsg ui. a halllal prhuzamos rtelm. A versben lev „lelklet” szt az j fordts Biblia helyesen „ket”-nek fordtja. Itt a „llek” sz a szemlyes nvms helyett ll. A versben a bizalom-motvum jut kifejezsre. Zsolt. 33,20–22. vers.

A zsoltr befejez verseiben az szvetsgi kegyessg egyik fontos vonsa domborodik ki: a remnysg. A szenved ember vr s remnykedik. Bizakodsa gazdag trtnelmi tapasztalatokon alapszik: az r „segtsgnk s pajzsunk” (Deut 33:29; Zsolt 115:9–11). Ezt a kifejezst hendiadyoin-nak (azaz sszevonva) lehet rteni: az r a mi segt pajzsunk. Izrel bzik az r nevben; istentiszteletein segtsgl hvja az r nevt (Zsolt 80:19; 99:6; 105:1; 116:4.13.17). Ezen az ton joggal remlik a hvek, hogy Isten hsge velk marad (22. vers).

Zsolt. XXXIV. ZSOLTR

Ez a zsoltr alfabetikus kltemny. Ilyenek: Zsolt 9–10; 25; 37; 111–112; 119 s 145. A zsoltr elejn az egyni hlanek stlusval (cohortativus) s gondolatkrvel tallkozunk. De mr a 6.8kk. versben tantssal van dolgunk, a 12. verssel kezdden pedig a zsoltrr mint blcs tant a blcsessgirodalom gondolatkrben mozog. Ez arra mutat, hogy a zsoltr nem kzvetlenl a kultuszban keletkezett. Istentiszteleten nem rnak alfabetikus kltemnyt; ez rasztali munka. De a kltemny szerzje jl ismeri a kultuszt; ezt tkrzi a zsoltr eleje. A zsoltr szerzje aligha lehetett laikus; tuds pap vagy lvita munkjt s mlysges hitt tkrzi a zsoltr. A szereztetsi id ksi, fogsg utni, mint az alfabetikus kltemnyek ltalban.

Zsolt. 34,1. vers.

Ld. a bevezets 3. pontja alatt. A cmfelirat 1Sm 21:11kk.-re utal, azonban ott kisrl, Gt kirlyrl van sz. Abimelekrl, Gerr kirlyrl Gen 20; 21 s 26 rszben olvasunk. A zsoltr nincs kapcsolatban Dvid trtnetvel. Szerzjt valsznleg inkbb a msodik „pe”-strfban, a 23. versben kereshetjk, amelyben Pedj nv rejtzhet; v. Zsolt 25:22. A zsoltrbl hinyzik a vavval kezdd sor. Clszer a pe-vel kezdd sort az ainnal kezdd sor el helyezni; ez a sorrend JSir 2; 3 s 4-ben is megtallhat. Zsolt. 34,2–11. vers.

A hlanek szerzje nem elgszik meg azzal, hogy csak egy alkalommal, a hlaad istentiszteleten ldja s dicsrje az Urat. Ksbb is „mindig” magasztalni akarja Istent, „vele akar dicsekedni” (3. vers; v. Jer 9:23; 1Kor 1:31). Azonban aki a maga hatalmval, vagyonval vagy blcsessgvel dicsekszik, bnt kvet el (Jer 9:22; Zsolt 49:7). – Az „alzatosok”, a gylekezet tagjai rszt vesznek a zsoltrr rmben, s vele egytt dicsrik az Urat (Zsolt 22:23k..28k.; 40:10k.; 69:33; 109:30; 116:14.18; 1Kor 12:26).

Az 5. vers az egyni hlanek elbeszl rszhez tartozik. A zsoltrr visszatekint az tlt nyomorsgra. „Kereste” az Urat, azaz elment a templomba, s ott imdkozott. Az imdsgot meghallgatta s felelt r az r (ezt a kettt egy szval fejezi ki a hber nyelv). A zsoltrr biztat vlaszt kapott az rtl. Ezzel megsznt minden rettegse („rettegs” helyett a LXX tvesen „jvevnyknt lakozst” rt; a kt sz egyformn hangzik hberl). A 6. versben szmos bibliai kzirat alapjn lehet imperativusokat fordtani: „Tekintsetek r s ragyogjatok”, ti. ragyogjon orctok. Ilyenkor a msodik imperativus kvetkezmnyes rtelm: „s akkor ragyogni fogtok”, orctok nem pirul (plur. 2.). Az rvendez embert az szvetsg szpnek tartja (Zsolt 3:4; 27:6; 52:10; 92:11).

A 7. vers mr a pap magatartsra emlkeztet, amint rmutat a hlt ad emberre: „Ez a nyomorult kiltott…”, s meghallgatta az r. Az r angyala s a vezetse alatt ll mennyei seregek oltalmazzk a hveket (Gen 32:2k.; Ex 14:19; Jzs 5:14; 2Kir 6:17; Zsolt 103:20k.). Ebbl az oltalombl zeltt kapnak a hvek a templomban (9. vers; Zsolt 27:4; 1Pt 2:3). A templom menedkhely (1Kir 1:50; Zsolt 91:1k..11). Nemcsak vdi hveit az r, hanem meg is vja a nlklzstl. Az oroszlnok (szksgtelen ehelyett „erszakrl” vagy a LXX alapjn „gazdagokrl” beszlni) viszont nlklznek (Lk 1:53). Az r gondvisel szeretete tbbet r az ernl. Csaldik, aki gazdagsgban bzik (Zsolt 52:9; 62:11).

Zsolt. 34,12–22. vers.

A zsoltr msodik fele a blcsessgirodalom formai s tartalmi ismertetjeleit mutatja. A zsoltrr blcs tantknt fordul a hvekhez, s fiainak szltja ket (Pld 1:8.10.15; 2:1; 3:1.11.21; 4:1). Hvogatja ket, knlja nekik a blcsessget (Zsolt 49:1kk.; Pld 8:1kk.). Nem akrmilyen blcsessget knl, hanem a blcsessg legjavt, az istenflelmet (Jb 28:28; Pld 1:7; 2:5; 9:10). A tantmester mdszerhez tartozik a krdezs is: Ki szereti az letet? Termszetesen: mindenki. De nem mindenki keresi j helyen. A 14. vers szerint a nyelv bneitl kell vakodnia (Zsolt 141:3; Pld 4:24; 13:3; 21:23; Jak 3:1–13; 1Pt 3:10–12). Ezutn a zsoltrr, a prftk tantsnak megfelelen, a j cselekvsre s a rossz kerlsre int (zs 1:16k.; Jer 13:23; m 5:15k.; ld. mg Zsolt 37:27; Pld 6:7; 16:6). Az intshez ketts gret kapcsoldik. Az r „orcja” a gonoszok ellen fordul. A bntets olyan gykeres, hogy a hall utn is tart: a bnsknek mg az emlkezete is kivsz (Jb 18:17; Zsolt 109:13–15; Jer 11:19). Az r „szeme” s „fle” viszont az igazakra figyel: ltja sorsukat, meghallgatja imdsgukat (a 16. vers utn a 18. vers kvetkezik; gy nincs szksg a 18. vers elejn az „igazak” sz betoldsra). A fogsg utni idk kegyessgre jellemz kifejezsek: megtrt szv, alzatos lelk (19. vers; Zsolt 51:19; 147:3; zs 57:15; 61:1). Ez s a 20. vers vilgosan mutatja, hogy a 34. zsoltrban nem a naiv megfizets-tannal van dolgunk, mely szerint a j embernek j dolga van, a gonosznak rossz. A zsoltrr tud a hvek szenvedsrl. De arrl is tud, hogy az r a szenvedsben is kzel van hveihez (19. vers; Zsolt 85:10; 145:18), s minden bajban tud segteni (20. vers). A „csonttr” az kori Keleten farkas, kutya vagy sakl alakjban brzolt dmon volt. A Biblia szerint maga az r tri ssze az ember csontjait (Zsolt 51:10; zs 38:13). De a 21. vers szerint ettl a sorstl megvdi az r az istenflket. Viszont a bnsk „halla gonosz lesz” (gy olvassuk a LXX segtsgvel a klns hber szveget: „megli a bnst a gonoszsg”). A gonoszoknak bnhdnik kell az igazak ellen elkvetett vtkeik miatt (Zsolt 28:5; 37:13.20.28.34).

Zsolt. 34,23. vers.

A 23. vers, a msodik „pe”-strfa sszefoglalja a zsoltr f zenett: aki az rnl keres oltalmat, azt megvltja bnei bntetstl (Zsolt 31:6; 44:27; 49:16; 71:23). A zsoltr Rm 8:28 zenett kszti el: akik az Istent szeretik, azoknak minden javukra szolgl.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!