//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : Z S O L T R O K 18 - 25 rszek magyarzata

Z S O L T R O K 18 - 25 rszek magyarzata


Zsoltr. XVIII. ZSOLTR

Ez a zsoltr a kirly-zsoltrok kz tartozik. Ilyenek: Zsolt 2; 20–21; 45; 72; 89; 101; 110; 132; 144. Krds, hogy az egsz zsoltr kirly-zsoltr-e, vagy az els fele, az 1–31. vers egyni hlanek. A zsoltr szerzje az egsz zsoltrt a kirlyrl rta. Erre mutat a szoksosnl nagyobb bevezets (1–4. vers), tovbb az egyni hlanek mreteit messze meghalad epifnia (8–15. vers), mely egybknt megszaktja az 5–7. s 17–20. versben tallhat egyni hlaneket. Val igaz, hogy a 21–25. vers nem illik Dvidra („feddhetetlen voltam eltte, rizkedtem a bntl”), viszont beleillik az kori keleti kirly-ideolgiba. Stlusa deuteronomiumi szhasznlatra mutat. A 32kk. versekben egszen rgi elemeket is felhasznl a zsoltrr. Bels ellentt viszont az, hogy itt az ellensgei felett diadalmaskod, hatalmas kirlyrl van sz, a zsoltr els felben pedig a hall szfrjba kerlt, ellensgei ltal ldztt gyenge emberrl (18k. vers). A zsoltrr teht a kirly-zsoltroktl idegen elemeket is beptett hatalmas kltemnybe. A szereztetsi id a kirlyok kornak utols vtizedeiben keresend. – Megjegyzend mg, hogy a Zsolt 18 szvege 2Sm 22-ben is megtallhat. Br a Zsoltrok knyvben lev szveg jobb llapotban van, egy-egy nehezebben rthet kifejezs megfejtshez j segtsget ad a 2Sm 22-ben lev szvegvltozat.

Zsolt. 18,1. vers.

Ld. a bevezets 5. s 3. pontja alatt. A cmfelirat Dvidot az r szolgjnak nevezi (2Sm 3:18; 7:8; 1Kir 11:13.32.34.36.38; Zsolt 36:1; 144:10), s a kvetkez egyni hlanek htternek Dvid s Saul trtnett gondolja. A zsoltr tartalma ezt nem igazolja.

Zsolt. 18,2–3. vers.

Bevezets. A 2. versben lev „szeretlek” sz a rhm gyk ksi arm rtelmhez ll kzel. A sz azt az irgalmat fejezi ki, melyet az ersebb gyakorol a gyengvel; ember Istennel szemben nem lehet irgalmas. Ezrt Zsolt 30:2; 145:1 alapjn a „magasztallak” (’aromimk) szt olvassk. Az egyes szm 1. szemly mr itt is mutatja, hogy egyni hlanekkel van dolgunk. A veszedelembl szabadt Istent dicsti a zsoltr. Isten „kszikla” (Zsolt 28:1; 31:3k.; 42:10; 62:3.7k.; zs 28:16; Mt 16:18), ami kifejezi az segtsgt, oltalmt. A jeruzslemi templom fundamentumban lev hatalmas sziklhoz si kultikus tradcik fzdnek. Menedkhely az, ahol a „segtsg szarvt” ragadhatjk meg a hvek. Az oltr szarvaira gondolhatunk itt (1Kir 2:28). Ezeket vrrel kentk meg, hogy engesztelst vgezzenek (Lev 8:15; 16:18). Az r „fellegvr”, mely menedket nyjt (Zsolt 59:10.17k.; 62:3.7; 94:22; 144:2); tovbb „pajzs” (Zsolt 7:11; 28:7; 33:20; 59:12).

Zsolt. 18,4–7. vers.

Az egyni hlanek els fele. Az els sz: mehulll = dicsrt, dicsrend, problmt okoz. Javtjk gy is: csfolimtl = csfolim miatt. Jobbnak ltszik a mehll sz: megsebzetten kiltok az rhoz. A hlanek rja visszaemlkezik az tlt nyomorsgra. Mr a hall szfrjban volt; a holtak hazjnak rad vizei rmtettk: „Blil patakjai” (Zsolt 42:8; 69:2k..15; 88:8; 93:3k.; Jn 2:4) s a hall csapdi (Zsolt 116:3; Pld 13:14; 14:27). A hall eszerint madarszhoz hasonlt, ldozatait hurokkal fogja, mint a madarat szoktk. Ebben a helyzetben kiltott a hv az rhoz, s az r meghallgatta az imdsgot. A 7. versben lev „templombl” sz a kvetkez versek alapjn nem a jeruzslemi templomot jelenti, hanem az r mennyei palotjt (17. vers).

Zsolt. 18,8–16. vers.

Az r megjelense. (Teofnirl akkor beszlnk, ha az r azrt jelenik meg, hogy kijelentst adjon. Itt inkbb epifnirl beszlnk, mert az r azrt jelenik meg, hogy szabadtst adjon.) Az r megjelensnek hatsa az egsz vilgra kiterjed: megrendl a fld, meginognak a hegyek fundamentumai (2Sm 22:8 szerint: az g fundamentumai). Ezeket gy kpzeltk el, mint valami hatalmas oszlopokat, amelyek a fld alatti cen legmlyig rnek le, s szilrdan tartjk a fldet (Zsolt 75:4; 82:5). Ksrjelensg a hatalmas fnyessg (Deut 33:2; Zsolt 50:2k.; 97:3k.; 104:2; Ez 1:22–28; Hab 3:4). Az eget „lehajltja” az r, mint valami ers fm boltozatot, s azon dbrgve szguld le kerbok ltal vontatott kocsija (Zsolt 144:5; zs 63:19). Az kori keleti ember elkpzelse szerint ez okozza a mennydrgst. Az r lba alatt lev homly a viharfelhket jelenti. A 11. vers mr ms kpet hasznl: az r maga nyargal egy szrnyas kerb htn (Zsolt 80:2; 99:1) s lecsap, mint valami ragadoz madr (2Sm 22:11 szerint „megjelenik”) „a szelek szrnyn” (Zsolt 104:3). A kp htterben Baal ll, akit felhkn nyargalnak kpzeltek el (v. Zsolt 68:5.34). A stt felhk az r „rejtekhelyei”, melyek storknt vannak krltte (12. vers). A 13. vers vgn s a 14. vers vgn emltett tzes parzs vulknkitrsre mutat (v. mg a 9. versben emltett fstt s emszt tzet). Itt a Snai-hegynl trtnt teofnia hatsa rezhet (Ex 19:16–20; 20:18; 1Kir 19:11k.; v. mg Zsolt 97:4k.). A hegyek „megolvadsa” a kiml lvt jelenti, a tzes parzs pedig a vulkn ltal a magasba dobott izz kveket. Az r szavnak, a mennydrgsnek flelmes erejt magasztalja a 14. vers s Zsolt 29. Az r „Felsges”: ez azt jelenti, hogy a mennyei lnyeknek a Kirlya (Zsolt 29:1; 82:1; 89:7). A 15. versben emltett nyilak a villmok (Zsolt 77:18; 144:6). A kp htterben itt is Baal ll, akinek egyes tulajdonsgait az rra ruhztk t. Vgl a 16. vers a teremtstrtnetre mutat. Hajdan a teremt Isten dorglsra htrltak meg az ellensges hatalmak (Jb 38:8–11; Zsolt 104:6–9; a babiloni mtosz szerint gy gyzte le Marduk Tiamatot). Az r „orrnak szeltl” feltrulnak a vilg fundamentumai. Ugyanez a hatalmas („isteni”) szl munklkodott a teremtskor is (Gen 1:2).

Zsolt. 18,17–20. vers.

Az egyni hlanek msodik fele. A kzbekelt 8–16. vers utn folytatdik a szabadtsrl szl elbeszls. A 7. versben a nyomorsgban lev ember imdsgrl volt sz; a 17. vers az isteni feleletet mondja el. A magasbl, mennyei palotjbl lenylt hvrt az r s a hall szfrjbl, a nagy vizekbl kihzta (Zsolt 144:7). Ugyanez a 18. versben kpek nlkl is kifejezsre jut. A vers els fele ers ellensgrl beszl (a hber szveg itt egyes szmban ll, a LXX-ban tbbes szmban), aki ersebb volt a zsoltrrnl (a vers msodik fele a hber szvegben is tbbes szmban ll). Ez nem illik a zsoltr msodik felhez (32kk. vers), de jl beleillik az egyni hlanekbe. A „veszedelem napjn” (Deut 32:35; Jb 21:30; Jer 18:17; 46:21), amikor az ellensggel szembe kellett szllnia, az r volt hvnek tmasza. „Tgas trre” lltotta: ez szabadsgot jelent. A megokols: „mert gynyrkdik bennem”, tmenet a kvetkez szakaszhoz.

Zsolt. 18,21–25. vers.

Maradtak rnk olyan feliratok, melyekben az egyes kori keleti kirlyok azzal dicsekedtek, hogy jsgukrt s igazsgukrt ajndkoztk meg ket isteneik gyzelemmel. A kirly-zsoltrokban is arrl olvasunk, hogy a kirlynak igazsgosan kell uralkodnia, prtolnia kell a szegnyeket (Zsolt 45:8; 72:4.12–14; 101:4–8). Hasonl a prftai vradalom is: zs 11:1–5; Jer 23:5; Zak 9:9. Dvidra is gy emlkezett az utkor, mint az r tetszse szerint val kirlyra (2Kir 14:3; 16:2; 18:3; 22:2). Azonban Dvid szjba mgsem illenek ezek a szavak. Inkbb deuteronomiumi hats figyelhet meg itt (az r tja, trvnye, rendelkezsei, feddhetetlennek lenni, bntl rizkedni). Idetartozik az is, hogy az r cselekedetei felelnek az ember magatartsra: engedelmessgre lds, bnre pedig „tok” a felelet. A latin szveg (Vulgata) itt tvesen fogadalomttelre gondol („feddhetetlen leszek eltte”, 24. vers).

Zsolt. 18,26–31. vers.

Folytatdnak az elz szakasz gondolatai: Isten cselekedetei vlaszolnak az emberi magatartsra. A 25–26. vers hrom zben is szprokat hasznl: Isten cselekedett ugyanazzal a szval fejezi ki, amelyikkel az embert. A 27. vers vgn azt olvassuk, hogy a ravasz embernek Isten tljr az eszn (v. zs 19:11–15; 31:1–3; 1Kor 2:6–16). Ez a szakasz mgis eltr az elztl: ott a zsoltrr egyes szm 1. szemlyben beszlt, az Urat egyes szm 3. szemlyben emltette; itt pedig egyes szm 2. szemlyben szltja meg az Urat, s a 28. versben mr a nprl beszl: a „nyomorult np” Isten irgalmban rszesl (Zsolt 9:19; 10:17; 35:10; 74:19–21); de a bnsket, a „fennhjzkat” megalzza az r (Deut 32:39; 1Sm 2:9k.; Zsolt 147:6). A 29. vers megint a kirly szjba illik, aki egyes szm 1. szemlyben szl. A kirly „mcsesrl” 2Sm 21:17-ben s Zsolt 132:17-ben olvasunk. Az r ezt a mcsest nem engedi kialudni: rzi a kirlyt a veszedelemben. A 30. verset flrerti a LXX: „megmeneklk a tmadstl”. Itt ui. arrl van sz, hogy a kirly btran szembeszll az ellensges csapatokkal, st a vrfalra is felhg a harcban. A 31. vers a blcsessgirodalom stlusban dicsri az r „tjt” s „beszdt” (Pld 30:5). A vers vgn a bizalom-motvum csendl fel tanulsgknt. Ez a szakasz nem egysges.

Zsolt. 18,32–37. vers.

A hatalmas s sokfle mfaj elemeit tartalmaz bevezets utn a 32. versben kt klti krdssel kezddik a tulajdonkppeni kirly-nek. A stlus a himnuszokra jellemz. A dicsret azonban nem a kirlynak szl, hanem Istennek, akitl a kirly emberfeletti ereje szrmazik. Ms a fbl kszlt jat is csak gy tudja kifeszteni, ha fldre lltja s beletapos; a kirly az rcjat is kezvel feszti ki. A kirly olyan gyors lb, mint a szarvas; st emberfeletti mdon a hegyek cscsain lpked. Hatalmasak s biztosak lptei; boki nem inognak meg. Mindez azrt van, mert maga Isten tantotta a harcra. Itt egyiptomi gondolatok hatsa rezhet, ahol az jt kifeszt kirlyt gy brzoltk, hogy mgtte ll s karjt fogja az istensg. Harci jelenetek kpein a kirlyt emberfelettien nagynak brzoltk, aki maga gyzi le az ellensges sereget. Fontos gondolat fejezdik ki a 36. vers vgn. Itt 2Sm 22:36 szvege jobb: „vlaszodat megsokastod”. Isten a harc eltt elmondott imdsgokra vlaszol azzal, hogy dvjvendlst, majd gyzelmet ad (1Sm 23:2; 30:8; Zsolt 20:7 stb.). Egyttal rgi nzeteket is tkrz a szveg: a kirly itt mg maga harcol, neki magnak kell ersnek s gyorsnak lennie.

Zsolt. 18,38–43. vers.

A 38–43. vers a gyzelmes tkzetrl szl. A hadsereget vagy a harc nehzsgt, veszlyeit meg sem emlti. A kirly eltt megfutamodik az ellensg; lerogynak, fldn hevernek eltte. gy tapos rajtuk, mint az utca sarn (zs 10:6; Mik 7:10; Zak 10:5). (A 43. versben 2Sm 22:43 rizte meg a jobb szveget: „sszezzom”; a zsoltr szerint „kirtem”. A hasonl alak hber res s dalet bet cserldtt ssze.) A gyzelem lersa inkbb tipikus, mint konkrt; nehz lenne Izrel trtnetben elhelyezni. Feltn viszont, hogy az ellensg Izrel Istenhez kilt segtsgrt; pedig a 44kk. versek szerint idegen npekrl van sz. Megolds lehet, ha ezt a verset eredetileg egyni panasznek rsznek tartjuk, ahol Izrelen belli ellenttekrl van sz. Zsolt. 18,44–46. vers.

A gyzelem eredmnye az, hogy idegen npek hdolnak meg a kirly eltt, olyanok, amelyekhez azeltt nem volt kze (sz szerint: „nem ismertem”). A legyzttek hzelegnek a gyznek; akik pedig erdtmnyeikbe vagy rejtekhelyekre menekltek (barlangokba, pl. Jzs 10:16–27 vagy vrosaikba, 1Kir 20:30kk.), azok remnytelennek ltjk a tovbbi ellenllst, s meghdolnak a diadalmas kirly eltt, remlve, hogy megkmli letket. A kirly a vilguralmat is megkapja az rtl (Zsolt 2:6k.; 72:8–11; 89:23–26).

Zsolt. 18,47–51. vers.

A zsoltrnak kt befejezse van. Az els az „l az r” felkiltssal kezddik. Ez mshol eskformula, itt azonban istendicsret: participiumos stlusban rt himnusz (v. Zsolt 144:1k.). A kirly magasztalja az Urat a nagy gyzelemrt, a npek legyzsrt. Azonban a 49. vers az egyni hlanekbl val: itt a tmadk utn „az erszak emberrl” van sz, akitl megmentette hvt az r. Ez a megments egyttal igazsgszolgltats, bosszlls is volt. Erre egyedl az rnak van joga (Deut 32:35; Rm 12:19; Zsid 10:30).

A msodik befejezs az 50. vers „ezrt” szavval kezddik. Az egyni hlanekek stlusban itt mr a felkent kirly ad hlt a gyzelemrt (Zsolt 2:2; 20:7; 45:8; 89:21; 132:17). A zsoltr vge meg is nevezi Dvidot s „magvt”. Ezt a verset idzi Rm 15:9.11. Nyilvnval teht, hogy a zsoltr mr Dvid utdait is ismeri; ezek azok, akikhez hsges az r a Ntn-fle jvendls rtelmben (2Sm 7:12–16). Egszben a zsoltr a maga grandizus mreteivel s tbbfle mfajbl vett rszeivel a Deuteronomium eltt nem keletkezhetett. Ebben a korban mr hdt hbor nem volt. gy a zsoltr mgtt nem konkrt trtnelmi esemnyek llnak, hanem a kirly-ideolgia ismert gondolatkre.

Zsolt. XIX. ZSOLTR

Ez a zsoltr hrom rszbl ll. Az els rsz (1b–7. vers) si Nap-himnuszok alapjn fogalmazza meg a teremt Isten dicssgrl szl bizonysgttelt. A msodik rsz (8–11. vers) is himnusz, amely a trvnyt ad Istent dicsri. A harmadik rsz (12–15. vers) krs, amelynek helye tkp. nem a himnusz, hanem a panasznek. A zsoltr szereztetsi ideje kzel llhat Ezsdrs korhoz.

Zsolt. 19,1a. Vers. - Ld. a bevezets 5., 2. s 3. pontja alatt. - Zsolt. 19,1b–7. vers.

Ennek a zsoltrnak a htterben si Nap-himnuszok llnak. Ilyenek bven maradtak rnk Egyiptomban s fleg Mezopotmiban. A Napot nll istensgnek tartottk, aki mint ifj vlegny futja plyjt kelettl nyugatig. Plyja vgre rve a tengerbe bukik al, ahol szeretje vrja. E himnuszok dicsrtk a Nap melegt s fnyt, mellyel mindent megvilgt. Mint igazsgos br, megbnteti a gonoszokat s megjutalmazza a becsleteseket. Ilyen Nap-himnuszbl szrmaz tredk a 6–7. vers.

Ezt a zsoltrr kiegszti s helyesbti a bibliai bizonysgttellel: „a Napnak ksztett bennk strat” (5. vers). Ennek a mondatnak kimondatlanul is Isten az alanya. Teht a Nap nem nll istensg, hanem csak teremtmny az ggel s a csillagokkal egytt; ezek Isten keznek munki (Gen 1:16k.; Zsolt 8:4; 102:26). St a zsoltrr azt is tudja, mirt teremtette Isten a vilgot: azrt, hogy minden az dicssgt zengje. Mint valami hatalmas krusok, melyek egymsnak felelgetnek, adjk t az Isten „ismeretrl” szl hrt egymsnak a nappalok s az jszakk (Zsolt 97:6). De mindezt – az ember fle nem hallja! Csak tvoli prhuzamban ll ezzel a szfrk zenjrl szl grg hiedelem; az ui. szp, de rtelmetlen. Ez viszont beszd, szably, ismeret (4–5. vers). Ld. Rm 1:20: Isten rk hatalma… alkotsainak rtelmes vizsglata rvn meglthat (ld. mg Rm 10:18.).

Zsolt. 19,8–11. vers. Az ember szmra nem hallhat istendicsrettel a zsoltrr a trvny dicsrett lltja szembe. A trvnyt az ember jl hallhatja, hiszen istentiszteleteken felolvassk (Deut 31:9–11), st az ember maga is olvashatja (Deut 17:18k.; Zsolt 1:2). A trvny a zsoltr keletkezsekor mr rsos formban kszen volt de mg nem lett teherr, mely gzsba kti az ember egsz lett. Ellenkezleg: „tkletes”, amilyennek az ldozati llatnak kellett lennie; de a kegyes ember is ilyen (Gen 6:9; Mt 5:48). A trvny rmt ad annak, aki megtartja: feldti a lelket (1Kir 17:22), az egygyt is blccs teszi. Az egygy embert knny lenne becsapni, ha az r nem rizn (Zsolt 116:6) s nem tenn rtelmess (Zsolt 119:130). Az ember rszrl viszont istenflelemre van szksg; ez mindenkor „megll”, megmarad (10. vers). (A 10. vers msodik felt Jel 16:7; 19:2 idzi.) A trvny, melyre a 8–10. versben mg tovbbi ngy prhuzamos kifejezst tallunk (ints, rendelkezs, parancsolat, dnts) olyan rmt ad, mint az telek kzt a mz (1Sm 14:27.29; Ez 3:3).

Zsolt. 19,12–15. vers.

A himnuszban tulajdonkppen nincs helye a krsnek. A zsoltrr mgis krst bocst Isten el, amelyben magt szolgnak nevezi (12.14. vers; Zsolt 27:9; 31:17; 69:18; 86:2; 116:16). Tudja, hogy a trvny megtartsnak gazdag jutalma van, de arra gondol, hogy az ember tvedsbl akaratlanul is megszegheti a trvnyt (Gen 20:5kk.; Lev 4:1kk..13kk.; Num 15:22kk.). A durva cgres bnket knnyebb elkerlni, mint azokat a bnket, amelyeket szre sem vesz az ember. St emberek rszrl is veszly fenyegeti a hveket: a „kevlyek” uralkodnak a fldn. A knyrgsbe beletartozik az is, hogy tlk is oltalmazza meg szolgit az r, hadd maradjanak feddhetetlenek.

Az utols versben a zsoltrr gy ajnlja fel knyrgst az rnak, ahogyan az ldozatot szoks (Zsolt 104:34; 119:108). Ekzben Istent kszikljnak s megvltjnak nevezi (Zsolt 18:3.47; 28:1; 62:3.7; ill. Zsolt 74:2; 77:16; 78:35; 106:10; 107:2; zs 41:14; 43:1.14; 44:6.22–24). Ezzel az Urat ers vdelmezjnek s bajbl, ellensgtl szabadt Urnak vallja.

Zsolt. XX. ZSOLTR

A Zsolt 20 a kirly-zsoltrok kz tartozik. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 21; 45; 72; 89; 101; 110; 132; 144. ltalban is igaz, hogy a kirlyrt imdkozni szoktak (Zsolt 61:7k.; 72:1; 84:10; 132:1; 1Tim 2:1k.), de klnsen akkor volt szksg buzg imdsgra, amikor a kirlyt veszly fenyegette: ha hborba kszlt (1Kir 8:44kk.; 2Krn 14:10; 20:4kk.; Zsolt 144:1–10). Ilyen helyzet ll a Zsolt 20 htterben is. Zsolt. 20,1. vers.

Ld. a bevezets 5., 2., 3., 7. pontja alatt

Zsolt. 20,2–6. vers.

Ezek a versek a kirlyt szltjk meg: Hallgasson meg tged az r. Az Urat istentiszteletek alkalmval nneplyesen Jkb Istennek neveztk (Zsolt 24:6; 46:8.12; 76:7; 84:9; zs 2:3). A kirly maga is jelen volt azon az istentiszteleten, amelyen rte s a gyzelemrt knyrgtek. Kzel volt a „veszedelem napja”, az tkzet ideje. A papok krusa nneplyesen krte az Urat, hogy adjon a kirlynak segtsget szentlybl, a Sionrl. Ez arra mutat, hogy ll mr a Salamon ltal ptett templom. Innen vrtk az r segtsgt (Zsolt 14:7; 53:7) s nem a Snai-hegyrl, mint a rgi idkben (Deut 33:2; Br 5:4k.). Az r maga a mennyben van (7. vers); de „neve” a Sionon lakozik (Deut 12:11; 14:23; 16:2.6.11; 26:2). Az r neve segtsget jelent mind az egynnek, mind a npnek (Zsolt 44:6; 118:10–12; 124:8). A zsoltrban erteljesen rvnyesl nvteolgia (2.6.8. vers) deuteronomiumi hats; ebbl a zsoltr szereztetsi korra is kvetkeztethetnk.

Termszetes, hogy harc eltt ldozatokat is mutattak be (1Sm 7:9; 13:9kk.): Br elfordult, hogy a kirly maga is mutatott be ldozatot (2Sm 6:13.17k.; 1Kir 3:3; 8:5.62kk.; 12:33; 2Kir 16:12–15), ez csak ritkn trtnt meg. A 4. versben emltett „telldozataid” s „gldozataid” (a tbbes szmot szmos kzirat alapjn indokoltnak tartjuk) nem felttlenl azt jelenti, hogy a kirly maga mutatta be ezeket. Mr az ldozatok mennyisge miatt is valszn, hogy papok vgeztk az ldozat bemutatst a kirlyrt, s k knyrgtek azrt, hogy az r fogadja ezeket szvesen (sz szerint: tekintse kvreknek). A kvrje ui. az r (Lev 3:16)! A kifejezs rgies; nem szksges a szvegjavts. Az 5–6. versben a kirly szve(vgyrl), tervrl, ill. krsrl van sz. A kirly kivltsgai kz tartozik, hogy szabadon terjesztheti krseit az r el (2Sm 24:11kk.; 1Kir 3:5kk.; Zsolt 2:8; 21:3.5). A 6. vers eleje fogadalomttel, melyet a „mi”, a np s a gylekezet nevben mondanak a papok: ha gyzelmet ad az r, ujjongani fogunk az nevben (a hber „zszlt emelnk” szt a LXX „naggy lesznk”-nek fordtja). A fogadalomttel teljestse a hlannepen trtnik.

Zsolt. 20,7–10. vers.

Ezek a versek stlus tekintetben is eltnek az elzektl. Nem a papok krusa beszl, hanem csak egy szemly: Jl tudom! (Zsolt 56:10; 81:6; 85:9; 140:13). Prftra vagy papra kell gondolnunk, aki istentisztelet kzben kapja a kijelentst az rtl (v. 2Krn 20:14kk.). Prftai (vagy papi) dvorkulummal van dolgunk, mint pl. 1Sm 1:17-ben is. Ez azt az rmhrt tartalmazza, hogy az r meghallgatta a knyrgst s megsegti felkentjt, a kirlyt (Zsolt 2:2; 84:10; 132:10). Ezutn a zsoltrr sszehasonltja Isten npnek s az ellensgnek a hitt is. Az ellensg harci kocsik s lovak sokasgban bzik; Izrelben ez bnnek szmt (Zsolt 33:16k.; 44:7; 147:10; zs 30:15–17; 31:1–3; Zak 4:6). Isten npe az r nevt dicsri s abban bzik (1Sm 17:45; Zsolt 113:1; 116:4.13.17; 118:10–12; 124:8). Azok „trdre esnek s elterlnek”, mi pedig „felllunk s felsegtjk egymst”. (Ez a sztri jelentse a 9. vers utols szavnak – a hagyomnyos fordts: llva maradunk, a LXX-hoz igazodik.) Az r hboriban ui. az ellensg soraiban zavar tmad, esetleg egyms ellen fordulnak (Ex 14:24; 23:27; Jzs 10:10; Br 4:15; 7:21k.; 1Sm 7:10). Az r seregben ennek az ellenkezje trtnik: aki ll, talpra segti a roskadt. – A zsoltr utols verse megismtli a 2–6. versben lev krst. Megjegyzend, hogy az ers elvlasztjel (atnah) rossz helyen van. Eszerint gy alakulna a fordts: Uram, segts! A kirly hallgasson meg minket, amikor (hozz) kiltunk”. Ez gy nem lehet helyes. A Bibliba ui. nem illik bele a kirlyhoz szl imdsg. A vers els fele gy fordtand: „Uram segtsd meg a kirlyt!” Msodik fele enyhe szvegjavtssal (a LXX alapjn): „s hallgass meg minket, amikor (hozzd) kiltunk”. A zsoltr a kirlyrt s nprt mondott knyrgssel vgzdik.

Zsolt. XXI. ZSOLTR

A Zsolt 21 kirly-zsoltr. Ilyenek: Zsolt 2; 18; 20; 45; 72; 89; 101; 110; 132; 144. Ez a zsoltr kt rszbl ll: 2–7. s 8–14. vers.

Zsolt. 21,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 2., 3. s 7. pontja alatt. - Zsolt. 21,2–7. vers.

Ezeket a verseket kirlyi hlaneknek tartja nhny rsmagyarz. Azonban a hlanek stlusa az egyes szm 1. szemly hasznlata: hadd adjak hlt, hadd magasztaljalak (cohortativus). Itt pedig a kirlyrl egyes szm 3. szemlyben van sz, s az Urat szltja meg a zsoltr egyes szm 2. szemlyben. Helyesebbnek ltszik kirlyi nnepre gondolni (trnra lpsi nnep vagy vfordul), amelyen az udvari prfta (vagy klt) ksznti a kirlyt. Erre mutat a hagyomnyos udvari stlus, mely a kirly-ideolgia ismert gondolatait tartalmazza. Ezrt a zsoltrt nem tudjuk ismert trtnelmi esemnyhez kapcsolni, legfeljebb annyit mondhatunk, hogy a kirlysg idejbl, teht a fogsg eltti idbl szrmaznak gondoljuk.

A 2. vers szerint rl a kirly. Az rm a kirly tisztsghez, felkenetshez tartozik (Zsolt 45:6k.). spedig Isten oltalmnak, segtsgnek rl (a gondolatprhuzam miatt jobb „er” helyett „oltalmat” fordtani; a hber sz mindkettt jelenti). Mr itt is ltszik, hogy a kirly Isten segtsgre szorul ember. A 3. vers a kirly kivltsgrl szl: szabadon terjesztheti krst az r el (2Sm 24:11kk.; 1Kir 3:5kk.; Zsolt 2:8; 20:5). „ldsokkal”, j ajndkokkal rasztja el t az r. Ha a kirly Istennek tetszen uralkodik, az orszg is ldsban rszeslt (Lev 26:3–13; Deut 28:1–14; Zsolt 72:16–19; 144:12–15). A kirlynak sznarany koront is ajndkoz az r (v. 2Sm 1:10; 12:30; 2Kir 11:12; Zsolt 132:18). Az 5. versben a kirly „rk” letrl olvasunk, de ezt nem a sz jszvetsgi rtelmben kell venni. Itt is a kirly-ideolgival van dolgunk: a kirly szrmazsa az sidkbe nylik vissza (Mik 5:1); a hajnal mhbl szletett (Zsolt 110:3), s lete is „nemzedkrl nemzedkre” tart (Zsolt 61:7k.; 72:5.7; 91:16). Aki a kirlyt ksznti, „rk letet” kvn neki (1Kir 1:31; Neh 2:3; Dn 2:4; 3:8; 6:22). A 6–7. vers a kirly dicssgrl, mltsgrl s pompjrl beszl, s megismtli azt a gondolatot, hogy a kirly rvendezhet Isten szne eltt (2. vers; Zsolt 31:17; 67:2; 80:4.8.20; 119:135). Npe szmra pedig ldss teszi az r a kirlyt, brahmhoz hasonlan (Gen 12:2).

Krds, hogy reg kirlyrl van-e sz, aki mr megkapta a hossz let ajndkt, vagy fiatalrl, aki nemrgen kerlt a trnra. A zsoltr els felben 7 imperfectum mellett 4 perfectum ll. Ezek kzl pedig ppen a 4. vers „adtl” szava eltt a LXX-ban egy „s” ll; ez az igt jelen idejv teszi. Az igeidk vizsglata s a zsoltr msodik fele, mely nyilvnvalan a jvre vonatkozik (12 imperfectum s 1 imperativus mellett 2 perfectum), arra mutat, hogy a kirly uralkodshoz fzd remnysgre, teht fiatal kirlyra kell gondolnunk.

Zsolt. 21,8–14. vers.

A kirly kegyessgnek az a jutalma, hogy a Felsges Isten, a mennyei lnyek Kirlya, megsegti t a harcban, hiszen a hbornak is Ura (Ex 15:3; Zsolt 2:6k.; 24:8; 110:1k..5k.; 144:1k.). A Felsges Isten hsge oltalmazza a Dvid hzbl szrmaz kirlyokat (Zsolt 18:51; 89:2–5.25.29; zs 55:3). A 9. vers ktszer is gri, hogy a kirly keze (jobbja) „megtallja” az ellensget. Amikor a kirly megjelenik a harcban („orcdnak idejn”, 2Sm 17:11), az r haragja nyeli el s (gi) tz emszti meg az ellensget („az r” szt a 10. versben a msodik fl sorhoz kapcsoljuk, gy versmrtk tekintetben is helyrell a prhuzam). Az ellensg bntetst slyosbtja az, hogy az tlet az utdokat is utolri (Zsolt 37:28; 109:9–13; Hs 9:11–14). Mindez jogosan trtnik: a bnsk gonosz s aljas terveket forraltak (12. vers). Ezek a tervek nem valsulhatnak meg (Zsolt 2:2–4; zs 7:7–9; 29:8). A kirly megfutamtja ellensgeit, amikor jval clba veszi ket (Zsolt 45:6; j helyett csak hrt mond a 13b. vers. A sz tve „maradkot” is jelent; gy fordt – tvesen – a LXX).

Az utols vers els fele kri az Urat, hogy hatalmasan emelkedjk fel; msodik fele fogadalomttel Isten magasztalsra. A kirly ui., amint ezt mr az 1. vers is kimondja, csak Isten oltalma s segtsge ltal lehet az, akinek lennie kell.

Zsolt. XXII. ZSOLTR

Ennek a zsoltrnak az els rsze (2–22. vers) egyni panasznek. A rvid bevezets utn (2–3. vers) kvetkezik a bizalom-motvum (4–6. vers) s a panasz (7–19. vers). A panasz oka rszben betegsg, rszben az ellensg magatartsa. A panasznekhez tartozik a krs is (20–22. vers). A 23–32. vers hlaldozattal egybekttt hlanek. Itt mr ttri a zsoltr az szvetsgi hvek hitnek korltait (Zsolt 6:6; 30:10; 88:11–13; 115:17k.), s hirdeti, hogy az elhunytak is dicsrni fogjk Istent. Ez a hit az szvetsgi kijelentstrtnet utols szakaszban jelent meg (zs 26:19; Dn 12:2).

Zsolt. 22,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 19., 2. s 3. pontja alatt. - Zsolt. 22,2–6. vers.

Mr a zsoltr bevezetsben elhangzik az egyni panasznekek jellegzetes krdse: Mirt? A zsoltrr nem rti, mirt rte t a sok slyos szenveds. A ktszeres megszlts: n Istenem, n Istenem, a Bibliban mindig a gyermeki bizalom jele. A zsoltrrnak teht nem rendlt meg a hite, st jjel-nappal imdsgos szvvel fordult Istenhez. Azonban hossz ideig nem jtt vlasz, nem jtt segtsg. A 4. versben egy elvlaszt jel (atnah) rossz helyen ll. A vers nem gy fordtand: „De te szent vagy, Izrel dicsretei felett trnolsz”, hanem gy: „De te (mint) szent trnolsz; (Neked szl) Izrel dicsrete” (v. Deut 10:21; Zsolt 80:2; 99,1; zs 57:15). (Nhny bibliai kzirat s a LXX a „dicsretek” szt egyes szmban olvassa.) Az 5–6. vers a panasznek gyakori motvuma, az n. bizalom-motvum. Ez itt fokozott mrtkben szlal meg, hiszen a zsoltrr nem is a sajt kegyessgrl, hanem sei hitrl beszl. Ebbe az is belertend, hogy maga is ezen az ton jrt. Az eldk hitnek rtkelse 2Tim 1:5k.-ben is megtallhat.

Zsolt. 22,7–12. vers.

A panasz lersa azzal kezddik, hogy a boldog mltat a nyomorsgos jelennel hasonltja ssze a szenved. most „freg” (Jb 25:6; zs 41:24), akinek a klsejt mr elrttotta a betegsg (zs 52:14; 53:3). Elssorban csfolira panaszkodik. A gnyolds a zsoltrrk ellensgeinek ers fegyvere (Zsolt 35:16; 39:9). Ezek a hitt vonjk ktsgbe: „az rra bzta magt: mentse meg!” (Mt 27:49). Az ellensg arrl van meggyzdve, hogy a zsoltrr hite kpmutats volt, ezrt az r nem fogja t megmenteni. A gny jell elhzzk a szjukat s fejket csvljk (Zsolt 44:15; 64:9). Feleletkppen a zsoltrr a 10–12. versben rtatlansgra hivatkozik, s elmondja, hogy szletstl fogva bzott az rban. Mr az anyamhbl is az r „hzta ki” (Zsolt 71:6). Az r nem engedi meg, hogy hve nyomorultul elpusztuljon. Az n. bizalom-motvum krsbe torkollik (12. vers): Ne lgy tlem tvol! Zsolt. 22,13–14. vers. A 13–14. versben az ellensg vadllatok kpben ll elttnk. Bsn vidkn j legelk voltak; itt ers bikkat, bakokat s kvr teheneket tenysztettek (Deut 32:14; m 4:1). Majd oroszlnhoz hasonltja ellensgeit a zsoltrr (v. Zsolt 7:3; 10:9k.; 27:2; 35:17). Idetartozik a 17. vers is, melyben a zsoltrr ztt vadhoz hasonltja magt, ellensgeit pedig vadszkutykhoz. A vers vgn lev mondatban: „mint az oroszln, kezeimet s lbaimat” szvegromls van; gy rtelmetlen lenne. Nhny bibliai kzirat s a LXX „mint az oroszln” helyett az „tfrtk” vagy a „megktztk” szt olvassa. Az ennek megfelel hber ige mindkettt jelentheti. A vadszat hasonlathoz az utbbi jelents illik: az ztt vad vgl is hlba esik, s a hl ktelei rfondnak tagjaira. A fordts eszerint: „megktztk kezeimet s lbaimat”.

Zsolt. 22,15–19. vers.

A 15–16.18–19. vers slyos testi betegsgrl beszl. Az ers lz kvetkeztben a beteg szik sajt izzadsgban; csontjai fjnak, mintha sztestek volna; a 16. vers szerint „torka” (a szvegben „erm” ll; itt felcserldtt kt bet) kiszradt. Mr a hall szfrjban rzi magt; ott porban kell fekdni (Zsolt 44:26; zs 29:4). A betegsg miatt lesovnyodott, killnak a bordi (Jb 33:21; Zsolt 102:5k.). Ebben a helyzetben klnsen is fjdalmas az, hogy ellensgei krrvendve nznek r (18. vers vge), st gy bnnak vele, mintha mr meg is halt volna: a jelenltben osztozkodnak ruhin.

Zsolt. 22,20–22. vers.

A panasznekhez a krs is hozztartozik; ld. mr a 12. verset is. A zsoltrr szmra srgs a segtsg: Siess segtsgemre (20. vers; ld. mg Zsolt 38:23; 40:14; 70:2.6; 71:12; 141:1). Hiszen az lete („lelke”) van veszlyben. Ez az „egyetlene”, akit (vadsz)kutyk tmadnak (21. vers), s „nyomorultja”, aki bivalyok szarvai kz kerlt. gy rtelmezhet a szveg a grg fordtsok (LXX, Aquila) alapjn. Msik lehetsg a 22. versben lev gondolatprhuzamnak megfelel fordts: „Szabadts meg az oroszln szjbl, s a bivalyok szarvai kzl hallgass meg”. Egyes rsmagyarzk a 22. vers utols szavt „meghallgattl”-nak fordtjk, s mr a kvetkez hlanek bevezetsnek tartjk. Ez nem valszn, hiszen a hlanek stlusa ms, s semmi sem mutat arra, hogy itt csonka tredkkel van dolgunk. A vers utols szava mg a krshez tartozik.

Zsolt. 22,23–32. vers.

A hlanek szablyosan egyes szm 1. szemly lltmnyokkal kezddik: hadd beszljem el; hadd dicsrjelek (cohortativus). Az tlt szabadtst a „testvrek”, a gylekezet eltt (23. vers), az Urat flk, Jkb magva, Izrel magva eltt (24. vers), a nagy gylekezetben (Zsolt 35:18; 40:10k.; 66:16; 107:32), az t flk eltt (26. vers), az alzatosak, az Urat keresk eltt (27. vers) beszli el a zsoltrr. Egyttal fel is szltja ket az r dicsretre, tiszteletre s flelmre (24. vers), s mint blcs tant, oktatja ket arra, hogy Isten meghallgatja a nyomorultak imdsgt (25. vers). Nem veti meg ket (Zsolt 51:19; 69:34; 102:18); nem rejti el arct ellk (Zsolt 10:11; 27:9; 69:18; 102:3; 143:7), nem tagadja meg krsk teljestst.

A hlanekhez nemcsak bizonysgttel tartozik, hanem hlaldozat is. Mr a 26. versben is a (bajban tett) fogadalom teljestsrl van sz. A 27. vers szerint a gylekezet tagjai az ldozati lakomban rszesltek. A vers vge meghvs: „ljen (j ford.: legyen vidm) szvetek rkk!”. St a zsoltrr a fld szlig lak sszes npet felszltja Isten magasztalsra (Zsolt 47:10; 86:9; 96:7–10). Hiszen v az uralom (29. vers)! Megrdemli, hogy „csak eltte” (gy olvassuk a 30. vers els szavt „ettek” helyett) boruljanak le mind a meghaltak, mind az lk, mind az ezutn szlet nemzedkek. A 30. versben azokrl van sz, akik nem maradtak letben: mr leszlltak a porba, a halottak hazjba (Zsolt 28:1; 30:4.10; 71:20; 143:3.7; zs 14:12; 29:4). Ezrt a nehezen rthet „a fld sszes zsrjai (disn)” (gazdagai? hatalmasai?) helyett Dn 12:2 alapjn „a fld sszes alvi”-ra (jesn) gondolnak az rsmagyarzk. Megemltend, hogy a 31. vers els szavt („mag”) a LXX „magom”-nak azaz utdomnak, kollektv rtelemben utdaimnak fordtja. A 32. vers els szavt pedig mg a 31. vershez kell kapcsolni: „az eljvend nemzedknek”, a „szletend npnek” (32. vers) fogjk hirdetni az r igazsgt. Szp bizonysgttel a zsoltr vgn ll: „mert cselekedett”, munklkodott (Zsolt 52:11; zs 44:23). Benne van ebben az is, amit az r a trtnelemben vitt vghez npe javra; de az is, amit a zsoltrr a sajt letben tapasztalt meg.

Az jszvetsg ismtelten idzi a 22. zsoltrt. Ennek a szavaival imdkozott Jzus Krisztus a keresztfn (Mt 27:46; Mk 15:34). Ez az ajkn is az Atya Isten irnti gyermeki bizalmat fejezte ki. Egyttal annak is a jele ez, hogy az r Jzus kzssget vllal a szenvedkkel. A zsoltr 6. verst idzi Rm 5:5; a 8. verset Mt 27:39; Mk 15:29; Lk 23:35; a 9. verset Mt 27:43; a 16. verset Jn 19:28; a 19. verset Mt 27:35; Mk 15:24; Lk 23:34 s Jn 19:23–25. Utbbi a zsoltrban lev gondolatprhuzamot kt kln aktusnak rtette. A zsoltr 23. verse Zsid 2:12-ben, 24. verse Jel 19:5-ben, 29. verse pedig Jel 11:15-ben ismerhet fel.

Zsolt. XXIII. ZSOLTR

Ez a zsoltr n. bizalom-zsoltr. A bizalom-motvum a panasznek egyik alkoteleme; itt ez nll formban jelenik meg. Kt hasonlatot hasznl a zsoltrr. Elszr psztorhoz, majd vendglt hzigazdhoz hasonltja az Urat. Ennek a kt hasonlatnak az rtelmezse a fogsg utni kor elmlylt teolgiai gondolkozsra utal (ld. az 1. s 6. vers magyarzatnl).

Zsolt. 23,1a. Vers. - Ld. a bevezets 2. s 3. pontja alatt.

Zsolt. 23,1b–4. vers.

Az kori keleti npek gyakran neveztk isteneiket s kirlyaikat psztoroknak. A psztor sz gondoskodst fejez ki. Hasonlkppen a Biblia is psztornak nevezi Istent (Zsolt 28:9; 80:2), a npet pedig az nyjnak (Zsolt 74:1; 77:21; 78:52; 79:13; 95:7; 100:3; zs 40:11; Jer 23:3; Ez 34:11–16; Hs 4:16; Mik 7:14; Zak 9:16). Psztoroknak nevezi a Biblia a kirlyokat s ms vezet embereket is (2Sm 5:2; 7:7; Jer 3:15; 10:21; 22:22; Ez 34:1kk..23k.; Mik 5:4; Zak 11:3–17). A zsoltrr az rrl mint npe psztorrl szl gondolatokat nmagra vonatkoztatja, s ezt mondja: „Az r az n psztorom”. Az jszvetsg szerint Jzus Krisztus a j psztor (Jn 10:1–18; Jel 7:17).

Az 1b. vers kt rvid mondatbl ll. Br ktsz nincs kztk, oksgi kapcsolatban llnak egymssal. Przban gy mondannk: Psztorom az r, ezrt nem szklkdm. A psztor gy vezeti juhait, hogy zld legelhz s a pihenhelyen vzhez jussanak, amelytl feldlhetnek (Zsolt 31:4; zs 49:10). ismeri az „igaz” utat. A keleti psztor nem a nyj mgtt ment, hanem eltte. Ha stt vlgyn (a hber calmut – calmvet sz hagyomnyos fordtsa: „hall rnyka”) kell a nyjnak tmennie, brmelyik szikla mgl tmads rheti a nyjat. Ilyenkor a psztor a (szegekkel kivert) buzognyt hasznlja, s megvdi a nyjat. Van kisebb botja is; erre tmaszkodik, s a nyjbl elcsatangol juhokat ezzel hzza vissza. A juhoknak nem kell flni; „vigasztalja” ket a vdelmkre hasznlt fegyver. – Mindez „az nevrt” trtnik. Itt mr a tartalom sztfeszti a keretet. A fldi psztor a maga hasznrt munklkodik. Az r – az nevrt, neve dicssgrt (Zsolt 25:11; 31:4; 106:8; 143:11; zs 48:9; Jer 14:7; Ez 20:9.14.22).

Zsolt. 23,5–6. vers.

A msodik hasonlat az Urat mint vendglt hzigazdt mutatja be. A nomd idben nagyra becsltk a vendgszeretetet (Gen 18:1kk.; 19:1kk.; Br 19:11kk.). A hzigazda szksg esetn meg is vdte vendgt, aki az hajlknak oltalma alatt volt (sz szerint: „gerendzatnak rnykban”, Gen 19:8). A zsoltrr olyan emberhez hasonltja magt, akinek mg idejben sikerlt elrnie ers oltalmazjnak hzt. Mire ldzi odarnek, mr tehetetlenek. Ltniuk kell, hogy mr biztonsgban van, st tertett asztal mellett foglal helyet. Megbecslt vendgknt bnt vele a hzigazda: fejt olajjal kente meg (Zsolt 92:11; 133:2a; Lk 7:44–46).

A 6. vers mr nem hasonlatokban beszl. Itt tudjuk meg, mire vonatkozott az elz kt hasonlat. A zsoltrr azrt nem fl, mert az r hzban lehet mint az r vendge (Zsolt 15:1; 24:3). Itt oltalmat nyer ldzitl (Zsolt 27:1.5; 36:8). Most mr az r jsga s szvetsgi hsge „ldzi”, kveti t. A vers msodik felben a hber szveg gy szl: „visszatrek az r hzba”. Ez arra utal, hogy a zsoltrr rendszeresen rszt fog venni a zarndokutakon. Ehelyett a LXX az r hzban val „lakozsrl” beszl. Ez a papok s a lvitk kivltsga, mely azonban a hvekre is kiterjed, hiszen velk van az r (4. vers; Gen 26:3.24; 28:15; 31:3; Deut 31:6k.).

Zsolt. XXIV. ZSOLTR

A Zsolt 24 hrom rszbl ll. Az 1–2. vers istendicsret (himnusz), a 3–6. vers tra-liturgia, a 7–10. vers pedig kapuliturgia. A 3–6. versben a hvek kvnnak bevonulni a templomba, a 7–10. versben maga az r. A Salamon ltal ptett templomra kell gondolnunk.

Zsolt. 24,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3., 2. s 7. pontja alatt. -Zsolt. 24,1b–2. vers.

Izrel kt okbl dicsrte Istent: a szabadtsrt s a teremtsrt. A np elszr gy ismerte meg Istent, mint szabadtjt (Ex 15:21); csak ksbb tgult s nvekedett a np hite annak felismersre, hogy a szabadt Isten az egsz vilg Teremtje. A teremts jogn az egsz fld az r (1Kor 10:26), alaptotta (mint valami pletet, Zsolt 78:69; 89:12; 102:26; 104:5), s „szilrdtotta meg” a fldet. Az kori keleti ember elkpzelse szerint a fld vzen szik (Gen 7:11; 49:25; Ex 20:4; Deut 33:13; Jb 26:10; Zsolt 136:6), s azrt nem inog, mert hatalmas oszlopok tartjk (1Sm 2:8; Jb 38:6; Zsolt 104:5; Pld 8:29; Jn 2:7).

Zsolt. 24,3–6. vers.

A 3–6. vers tra-liturgia (v. Zsolt 15; zs 33:13–16). A 3. vers „felmegy” szava a zarndoklst fejezi ki (1Sm 1:3; Zsolt 122:4), a „megll” sz pedig az istentiszteleten val rszvtelt (Zsolt 1:5). Az r hegye a Sion-hegy, az r lakhelye (Zsolt 68:17; 132:13). A Zsolt 15-hz hasonlan itt is a zarndokok krdezik a templomban lev papokat: ki vehet rszt az istentiszteleten. Palesztinban sok templom volt az izreli honfoglals eltt, amelyekben klnbz szertartsok voltak. A zarndokok s vndorok a helyi istensg haragjt nem akartk magukra vonni, ezrt kellett megkrdeznik egy-egy templomnl az istentiszteleti rendet. A papok vlasza akkor mg ldozatokra s szertartsokra vonatkozott. Mg a Bibliban is van nyoma a ritulis tisztasg kvetelmnynek, pl. Deut 26:13k.; 1Sm 21:5–7. Azonban a Zsolt 15 s 24-ben errl mr nincs sz. A zarndokok krdsre adott felelet, a papi tra (= tants; v. Hag 2:11kk.; Zak 7:3kk.) elszr a hr s a cselekedetek egyttes fontossgrl szl. A j cselekedet mgtt nem szabad tiszttalan indulatnak lennie (Jer 34:8kk.; Mt 26:47kk.). Tiszta szvre van szksg (Zsolt 51:12; 73:1; Mt 5:8). De a szv tisztasga sem elg, ha valaki nem terem j gymlcsket (Mt 7:15–20; Jak 2:18). A kvetkez mondat: „nem emeli lelkt hibavalsgra” (a hber szveg „lelkemet” szava helyett sok bibliai kzirat „lelkt” olvas), nemcsak hibaval fldi dolgokra vonatkozhat, hanem „hibaval” blvnyokra is (Zsolt 31:7; Jer 18:15; Jn 2:9). A szvet vagy lelket emelni annyit jelent, hogy vgydni (Zsolt 25:1; 86:4; 143:8). A blvnyimds tilalma (els parancsolat!) utn a hamis esk tilalmrl van mg sz (harmadik s kilencedik parancsolat). Hamis eskvel sok krt lehetett okozni; akr ki is lehetett vgeztetni valakit (1Kir 21:9kk.). A papok vlaszhoz hozztartozik az gret is: Isten ldst s igazsgot ajndkoz engedelmes hveinek. Az igazsg nem az ember termszetes tulajdona (Jb 4:17; 25:4–6; Dn 9:7; Fil 3:9), ezt csak az r, a „szabadt Isten” (Zsolt 18:47; 27:9; 65:6; 79:9; 85:5) ajndkozhatja az embernek. A 6. versben a hvek rszrl hangzik el a vlasz: k azok, akik „keresik” az Urat, azaz elltogatnak Jkb Istennek templomba, megtartjk az parancsolatait, s rszt vehetnek az istentiszteleten (Zsolt 100:4; 118:19k.; zs 26:2). A „Jkb orcjnak keresi” kifejezs csonka; a LXX alapjn azokra kell gondolnunk, akik „Jkb Istennek orcjt keresik”. A „Jkb Istene” kifejezs Zsolt 20:2; 46:8.12; 75:10; 76:7; 81:2.5; 84:9-ben is elfordul.

Zsolt. 24,7–10. vers.

Kapu-liturgia: az r bevonulsa templomba. Ezekben a versekben t zben nevezi a zsoltrr az Urat a dicssg Kirlynak. Ez nem volt szoks a pusztai vndorls idejn. Knanban s a szomszd npek krben (Asszriban s Egyiptomban) nevezik kirlyoknak a fisteneket, akik a tbbi istenek felett uralkodnak. Izrelben j darabig nem neveztk az Urat kirlynak, mert a „kirly” (hberl: melek a szt a boset = szgyen sz magnhangzival lttk el, s gy lett belle molek, majd molok) tisztelete gyermekldozatokat kvetelt (Lev 18:21; 20:2k.; 2Kir 23:10). De zsais mr Kirlynak, a Seregek Urnak nevezi Istent (zs 6:5). Hasonlkppen a Zsolt 24 is – miutn a 8. versben ersnek s hsnek, a harc hsnek mondja az Urat – a 10. versben Seregek Urnak is nevezi. Itt mr rgi izreli hagyomnnyal van dolgunk. Az r ers harcos (Ex 15:3; 2Sm 5:10; 1Kir 20:23.28). A harcba az r szvetsgldjt is elvittk (Num 10:35k.; 1Sm 4:4; 2Sm 11:11). A szvetsglda ui. az r trnusa (Jer 3:16k.; 17:12): a Seregek Ura a ldn lev kerbok szrnyai felett trnol lthatatlanul (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; 2Kir 19:15; Zsolt 80:2; 99:1).

Ennek alapjn az rsmagyarzk azt tantjk, hogy nagy nnepeken szoks volt a szvetsgldt nnepi krmenetben krlhordozni Jeruzslemen (Zsolt 68:25). Krmenetrl olvasunk Zsolt 48:13–15-ben is. Amikor a ldt hordoz papok visszartek a templomhoz, kltien szp felszltst intztek a templom kapuihoz. A templom (a mennyei s a fldi templom egyarnt) kapuival egytt rk, mint maga az r (Zsolt 29:9k.; 48:15; 78:69; 93:5). A kapuknak fel kell emelkednik, mert olyan nagy az r, hogy nem fr be rajtuk; v. Zsolt 47:3.10; 86:10; 95:3; zs 6:1kk.; 66:1kk.; Mik 1:3). A templomban rkd papok krdssel felelnek: Ki az a dics Kirly? A krds s a felelet ismtelten elhangzik. Az nneplyes liturgia rsztvevinek jra s jra alkalmuk van kimondani a hitvallst: az r a dicssg Kirlya!

Zsolt. XXV. ZSOLTR

Ez a zsoltr n. „alfabetikus zsoltr:” a verssorok a hber abc soron kvetkez betivel kezddnek. Ilyenek: Zsolt 9–10; 34; 37; 111–112; 119 s 145. A Zsolt 25-ben a hber abc rendje nem teljes. Hinyzik a vav az 5. versben (br ez szmos hber kziratban s a LXX-ban megvan; gy ptolhat) s a qof a 18. versben (itt a szveg helyrelltsa csak sejtseken alapul). A 22. vers tbblet; a hber abc utols betje (tv) mr a 21. vers elejn szerepelt.

A tuds szerz ltalban az egyni panasznek gondolatkrben mozog. Az 1–7. vers bizalom-motvumot s krst tartalmaz, a 8–10. vers himnikus jelleg, a 12–14. vers a blcsessgirodalom gondolatait tartalmazza, a 15–21. vers megint egyni panasznek: a nyomorsg rajza s krs. A zsoltr szereztetsi idejnek a fogsg utni kort tartjuk. Erre mutat az alfabetikus forma, a mfajok keveredse s az ers szemlyes bnbnat hangslyozsa. rtke a zsoltrnak a benne megnyilvnul hit s bizalom, valamint az igaz bnbnat.

Zsolt. 25,1a. Vers. - Ld. a bevezets 3. pontja alatt.

Zsolt. 25,1b–3. vers.

Az els vershez mg az „Istenem” sz is hozztartozik. A szvet Istenhez emelni annyit jelent, mint Istenhez vgyakozni (Zsolt 24:4; 86:4; 143:8). Az „Istenem” megszlts mindentt a bizalom kifejezse (ld. Zsolt 22:2 magyarzatnl). A 2. versben mr ki is mondja a zsoltrr, hogy az rban bzik. A bizalom-motvum mr itt is tmegy tantsba: nem szgyenl meg, aki az rban bzik. Nem nevetnek rajta ellensgei. A 3. vers vgn ellensgei megszgyenlsrt knyrg a zsoltrr (Zsolt 6:11; 31:18; 35:4).

Zsolt. 25,4–7. vers.

A zsoltrr tudja, hogy Isten tjai klnbznek az ember tjaitl (zs 55:6k.). Tudja, hogy Isten npt sokszor rtk csapsok azrt, mert letrtek az r tjrl (Ex 32:8; Deut 11:28; 1Kir 15:26). Ezrt kri, hogy Isten tantsa t tjra. Ez Isten trvnye, parancsolatai ltal trtnik (Deut 11:28). Egyttal bnbocsnatrt is knyrg a zsoltrr. Olyan bnt emlt, amelyet ltalban nem tartottak slyosnak: ifjkora vtkeit (Jb 13:26). Neki azonban ezek is fjnak. A bocsnat egyetlen alapja Isten jsga! (7. vers; Zsolt 51:3k.). szabadt Isten (5. vers; Zsolt 18:47; 24:5; 27:9; 51:16; 88:2).

Zsolt. 25,8–10. vers.

A himnuszok ltalban a teremtsrt s az Egyiptombl trtnt szabadtsrt szoktk dicsrni Istent. Itt az istendicsret oka az, hogy Isten tantja az embert, spedig az „alzatosokat” s a „vtkezket” az tjra. St „jratja” ket: maga segti hveit abban, hogy megtartsk szvetsgt, intelmeit. Isten munklkodik hvei letben.

Zsolt. 25,11. vers.

Ez a vers ismt krs. A 6–7. vershez hasonlan bnbocsnatrt knyrg a zsoltrr. Bnt nagynak tartja. A bocsnat alapja Isten „neve”, azaz hrneve, dicssge, nem pedig az emberi rdem (Zsolt 79:9; 106:8; 109:21; 143:11; Ez 20:9.14.22.44). Zsolt. 25,12–14. vers.

A zsoltrr mint tantmester, a blcsessgirodalom jellegzetes stlusban beszl: „Ki az az ember, aki fli az Urat?”. Az ilyen embert tantja az r (4–5.8–9.14. vers). Az istenflelem jutalma az utdokra is kihat: „rklik a fldet”: az gret fldjn lakhatnak (Ex 20:12; Deut 5:16; Zsolt 37:27–39; Mt 5:5). De mg ennl is nagyobb ajndk az, hogy bens, meghitt kzssgben lehetnek az rral (Zsolt 111:1; Pld 3:32). Zsolt. 25,15–21. vers.

Itt az egyni panasznek stlusban rt krsek tallhatk. Kezddik a 15. versben a bizalom-motvummal: llandan az rra nz (Zsolt 121:1; 123:1; 141:8). A zsoltrr gy rzi magt, mint a csapdba esett vad (vagy madr). Magnyossgt, szve szorongst emlegetve kr szabadulst, majd jra bnbocsnatrt esedezve imdkozik (18. vers). Ellensgei is vannak, akik „erszakos gyllettel” gyllik t (19. vers). A 20. versben szabadtsrt knyrg; ezzel egytt jr az a krs, hogy emberek eltt se kelljen megszgyenlnie. Ha nem segten meg az r, akkor hite, istenflelme hisulna meg; nem trtnhet ez meg azzal, aki Istennl keres oltalmat. Feddhetetlensg s becslet – klti mdon megszemlyestve, mint mennyei lnyek (Zsolt 85:11k.; 89:15; 97:2) – rzik az igazat.

Zsolt. 25,22. vers.

Ez a vers mr nem illik bele a hber abc-be. Tartalmi szempontbl itt az egyni knyrgs Isten nprt mondott knyrgss tgul. Lehetsges, hogy az els kt hber szban a zsoltrr sajt nevt rejtette el: Pedahel (Num 34:28) vagy Pedaja-Pedajh (2Kir 23:36; 1Krn 27:20). A zsoltrr bizonysgttelbl a kegyelmes Istent ismerjk meg, Aki tbbet tesz az emberrt, mint amire brmifle szerzds vagy szvetsg ktelezn! A szvetsgi hsg megsznik, mihelyt a msik fl megszegi a szvetsget. De Isten a vtkeseket is oktatja tjra; jsgrt, nevrt megbocst, s az embernek segtsget ad ahhoz, hogy az tjn jrjon. A szvetsgi hsgnl tbbet tesz Isten: szereti az embert (Jn 3:16).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!