Z S O L T R O K 07 - 17 rszek magyarzata
Zsoltr. VII. ZSOLTR - Zsoltr. 7,1a. Vers. - Ld. a bevezets 11., 3., 7. pontja alatt.
Zsolt. 7,1b. vers.
A zsoltrfelirat ellentmondst tartalmaz. Az a ksi, azaz etip ember, aki Dvidnak hrt vitt (2Sm 18:21kk.), nem lehet egyttal benjmini is. A szerkesztk azrt gondoltak Dvidra, mert a zsoltrr ldzttnek mondja magt.
Zsolt. 7,2–3. vers.
A 2–3. vers bevezets: Isten segtsgl hvsa a veszedelemben. Az egyni panasznekekben a zsoltrrk gyakran hasonltjk ellensgeiket vadllatokhoz (Zsolt 10:9; 17:12; 22:13k..21k.; 35:17 stb.). Ellk menekl a zsoltrr az rhoz; a templom ui. menedkhely (Zsolt 57:2; 61:5).
Zsolt. 7,4–6. vers.
A 4–6. vers az rtatlansg bizonytsa, spedig n. feltteles neltkozs formjban. Az rtatlanul megvdolt ember Isten szne eltt eskszik meg arra, hogy nem tapad kezhez bn (Ex 22:6kk.; Deut 17:9kk.; 1Kir 8:31k.). Az tok-esk vagy tisztulsi esk azt mondja ki, hogy ha az esktev mgis bns lenne, ugyanaz trtnjk vele, amit msokkal vghezvitt. Alaptalan az a vd, hogy jakarjval rosszat tett, ellenfelt = vdljt „resre” fosztotta (5. vers). Ha gy lenne, ldzze t ellensg, tapossa porba lett s becslett. A „fld” s „por” szavak itt a hall hazjt jelentik (Zsolt 44:26; 63:10; 71:20).
Zsolt. 7,7–12. vers.
A 7–12. vers elszr a krseket tartalmazza. Imperativusokban srgeti Istent a zsoltrr: kelj fel, emelkedj fel (7. vers), trnolj (gy az j fordts Biblia is – nem pedig „trj vissza”; 8. vers), serkenj fel (7c. vers) (ez a 9a-val kapcsolhat ssze: „Serkenj fel, Istenem, parancsolj tletet; az r npeket tl”), tlj meg engem (9. vers). A „kelj fel” a Jahve-hbor jelszava (Num 10:35; zs 33:10); az r a szvetsglda kerbjainak a szrnyai felett trnol (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; Zsolt 99:1). Ha felemelkedik trnjrl, tletet tart (Zsolt 94:1kk.). A „serkenj fel” kilts eredeti rtelme az, hogy a knani vallsok hvei ezzel a kiltssal keltettk letre a halott istensget, aki minden sszel leszll az alvilgba (1Kir 18:27; Zsolt 35:23; 44:24). A zsoltrr mr tvitt rtelemben hasznlja az si kifejezst; itt csak seglykrsrl van sz. Mersz hittel azt remli, hogy az egsz vilg Ura s brja, Aki a „magassgban”, azaz a mennyben trnol (8. vers; v. Zsolt 102:20; 148:1), az gyben igazsgos tletet fog hozni (Zsolt 9:9; 17:13; 18:17k.; 58:12; 94:2).
A 9. versben nem abszolt rtelemben mondja magt igaznak s feddhetetlennek a zsoltrr, hiszen Isten eltt mindenki bns (Jb 15:4; 25:4). De azt a bnt, amivel most vdoljk, nem kvette el. Bizalommal kri Istent mint igaz brt (12a. vers), hogy vizsglja meg szvt s vesjt (10b. vers; Zsolt 17:3; 26:2) s pajzsknt oltalmazza t (11a. vers; v. Zsolt 18:3; 28:7). Ugyanakkor arra is kri, hogy sznjk meg a gonoszok gonoszsga (10a. vers); velk szemben naponknt rvnyesljn a mltn haragv Isten akarata (12b. vers).
Zsolt. 7,13–17. vers.
A 13–17. vers a gonosz ember magatartsnak s sorsnak jellemzse. Nehzsget okoz a 13a. vers fordtsa. Sz szerint: „ha meg nem tr” – ti. a gonosz – „akkor lesti kardjt” ti. Isten. Azonban a kvetkez versek tartalma lehetetlenn teszi ezt a fordtst; Isten ui. nem eshet abba a gdrbe, melyet maga sott. Ezek a versek alanyvltozs nlkl vgig a bnsrl szlnak; a „visszatr, megtr” ige azt is jelenti, hogy valamit jra, megint tenni. Ez az rtelmezs lthat az j fordts Bibliban is: „Mr megint kardjt lesti a gonosz”; itt gonosz, rtalmas beszdrl van sz. Az j s a tzes nyilak ugyanezt fejezik ki (Zsolt 11:2; 37:14; 57:5; 59:8; 64:4; 120:4). A 15. vers szp fokozst tartalmaz: fogan – teherbe esik – szl. A 16. vers a vadszok ltal sott gdrrl szl, amelyet a vadllat nem vesz szre s beleesik (Zsolt 9:16; 35:7; 57:7; Pld 26:27). Itt s a kvetkez versben a megfizets, az isteni igazsgszolgltats tana fejezdik ki. Nem vletlenl s nem a bns gyetlensge miatt trtnik az, hogy visszaszll r az a veszedelem, amit msoknak ksztett, hanem az igazsgos Isten hatalmas s blcs mve folytn (Zsolt 9:16; 34:22; 35:7k.; 37:15; 141:10). Ezekben a versekben kifejezsre jut a bizalom-motvum: a zsoltrr bzik abban, hogy Isten igazsgosan kormnyozza a vilgot. Eljn, hogy tlkezzk a fldn (Zsolt 7:13–15; 96:10–13).
Zsolt. 7,18. vers.
A 18. vers szerint a zsoltrr magasztalja az Urat, zengi nevnek dicsrett. Nemcsak a hlaad nnepen trtnhetett ez meg, hanem mr a nyomorsg s veszedelem idejn is, mert a zsoltrr szilrdan hitt knyrgsnek meghallgatsban. A hlaads a „Felsges rnak” (nhny bibliai kzirat szerint a „Felsges Istennek”) szl. Ez igen rgi istennv (Gen 14:18; Zsolt 47:3).
Zsolt. VIII. ZSOLTR - Zsolt. 8,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 23., 2. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 8,2–3. vers.
A 8. zsoltr himnusz, istendicsret. A bevezets klti krdst tartalmaz: Mily felsges a te neved! Klti krds tallhat az 5. versben s a 10. versben is; ez gyakran elfordul a himnuszokban (Zsolt 36:8; 76:8; 77:14; 89:7.9 stb.). A 2. versben nehzsget okoz a fordts: „aki add fensgedet az gen”. A LXX szerint: mert felemelkedett fensged. A szr fordts szerint: aki adtad fensgedet. Hieronymus szerint: aki rendelted fensgedet. Magyarzk javaslatai: „hadd nekeljem fensgedet az gen”, vagy: „mltsgod s fensged az gen!”. Az r dicssge a fldn is, az gben is megvalsul (Zsolt 113:3k.; 148:13; zs 6:3).
A 3. vers azt a bibliai zenetet tartalmazza, hogy Isten a gyengket s kicsinyeket hasznlja fel a hatalmasok s ersek megszgyentsre (Mt 21:16; 1Kor 1:27; 2Kor 12:9).
Zsolt. 8,4–9. vers.
Itt nem a gylekezet beszl, hanem egy szemly. szrevehet a Zsolt 19:2kk.-vel s Gen 1:1kk.-vel val sszefggs: Isten helyezte az gre az gitesteket, amelyek az dicssgt zengik. Utna az ember teremtsrl van sz (5kk. versek). Ez is rokon a bibliai teremtstrtnettel (Gen 1:28kk.: Isten rr tette az embert a fldn). Figyelemre mlt a 6. vers: Kevssel tetted t kisebb a mennyei lnyeknl. Itt nem Istenrl van sz, hiszen ha Istenrl akar beszlni a 8. zsoltr rja, a Jahve nevet hasznlja (2.10. vers). Az 5. vers ppen azt az thidalhatatlan klnbsget fejezi ki, ami a teremt Isten s az ember kzt van: Micsoda a haland? Istenhez kpest csak porszem (Jb 7:17 s Zsolt 144:3k.). A zsoltrr csodlkozik azon, hogy Isten mgis trdik az emberrel, st olyan mltsgot adott neki, hogy csak kevssel kisebb a mennyei lnyeknl. Joggal mondja Zsid 2:7 a LXX nyomn: kisebb tetted t az angyaloknl. rr tette a hzillatok felett, st a vadllatok felett. Az ember Isten megbzottjaknt uralkodhat a fldn. Isten megkoronzta, kirlyi mltsgra emelte t. Az uralkodssal egytt jr a gyengk vdelme is. kori keleti kpek az embert gy brzoljk, hogy egyik lba egy fekv hzillaton nyugszik, mikzben kardjval vadllat ellen harcol.
A teremtstrtnettel foglalkoz himnuszok nem a genuin izreli hagyomnyhoz tartoznak (ez az exodusrl, a szabadtsrl szl), hanem a kzs kori keleti kultra rszei. Ezen bell az ember teremtsnek titkval tallkozunk itt, ppgy, mint Zsolt 139:13–18-ban. Itt azonban mr nem annyira kultikus mfajjal van dolgunk, mint inkbb a blcsessgirodalom elrehaladottabb formjval. Az emberrl, az ember rendeltetsrl van mr sz – s arrl, hogy az ember Istennek gondoskod szeretetben rezheti magt.
Az jszvetsg ismtelten idzi s Krisztusra vonatkoztatja a 8. zsoltrt. az, akit az Atya egy idre emberr tett angyaloknl is kisebb (Zsid 2:6k.); az lba al vetett mindent (1Kor 15:28k.); idzi ellenfeleinek a Zsolt 8:3-at a Mt 21:16-ban.
Zsolt. IX–X. ZSOLTR
A Zsolt 9–10 sszetartoznak. Erre mutat az alfabetikus forma (ld. Zsolt 25; 34; 37; 111–112; 145; Pld 31:10–31; JSir 1–4), a Zsolt 9 vgn lev „szela” sz (ez taln kzjtkot jelent, teht utna mg kvetkezik valami), a kln cmfelirat hinya a Zsolt 10 eltt, valamint a hasonl szhasznlat. Szvegromls miatt nhny bet kiesett, gy a dalet (9:7-ben tammu = vgk van helyett a dalet-strfa helyrelltsra a damu = elhallgattak szt javasoltk), tovbb a mem-, a nun-, a szamek- s a cade-strfa. A nun-strfa a LXX segtsgvel helyrellthat; a 10:3 utols kt szava („megveti az r”) a 4. vershez vonhat. A 10:5 mrm = magassg szavban taln a szamek-strfa rejtzik: szru = tvol vannak tle tleteid. Ezutn a p-strfa megelzi az ain-strft; ez mshol is elfordul (JSir 2:16.17; 3:46.51; 4:16.17). A tartalmat az hatrozza meg, hogy a 9. zsoltr a hlanekek, a Zsolt 10 a panasznekek jellegzetes kifejezsvel kezddik. Ez okozta a zsoltr kettosztst is.
Zsolt. 9,9:1. vers. - Ld. a bevezets 5., 21., 2., 3., 7. pontja alatt.
Zsolt. 9,9:2–5. vers.
A zsoltr a hlanek stlusban kezddik: hadd adjak hlt, hadd beszljem el, hadd rljek s vigadjak, hadd zengjem nevedet. Ltszik a kultikus httr: az r csodatetteit elbeszlni, nevt zengeni a gylekezetben szoks. A „Felsges” rgi, knani eredet istennv, mely az rnak mint az istenek Kirlynak szl (Gen 14:18; Zsolt 47:3; 78:35). A zsoltrr azrt ad hlt az Urnak, mert peres gyben igazsgot szolgltatott neki, spedig teofnia ltal: „trnjra lt” – s kijelentette, ki az igaz, s ki a bns (1Kir 8:31–33; Zsolt 122:5).
Zsolt. 9,9:6–11. vers.
Itt az Urat mint az egsz vilg brjt dicsri a zsoltrr. Az r „dorglsa” a mitikus teremtstrtnetekben fordul el: a kosz-hatalmakat dorgl szavval gyzi le a teremt Isten. Ksbb az ellensges npek dorglsrl beszltek (zs 17:13; Zsolt 68:31; 76:7; 80:17; 104:7). Az sidkhz hasonlan a vgidkben is legyzi ellensgeit az r. Vget vet az ellensgnek (Zsolt 46:9kk.; 76:9); nevk eltrlse megsemmistst jelent (Zsolt 83:5). Mennyei trnusn lve igazsgban tli a npeket (Zsolt 82:8; 94:2; 96:13; 98,9; ApCsel 17:31). Ez az eszkatolgikus remnysg a jelenre nzve is bizalmat ad a hvek szvbe. Isten mr most is menedk a Benne bzknak, azoknak, akik „nevt ismerik” s t „keresik”, templomban Hozz folyamodnak (Zsolt 46:8.12).
Zsolt. 9,9:12–13. vers.
Rvid himnusz. Imperativusokban szltja fel a hveket a Sionon trnol Isten magasztalsra (Zsolt 76:3; 99:1k.; 132:13k.), tetteinek hirdetsre, s a „mert”-tel kezdd megokolsban Isten igazsgrl s a szenved emberhez lehajl kegyelmrl beszl: Isten szmon kri hveinek kiontott vrt (Zsolt 72:14; zs 1:15; Ez 22:3.6.9.12.27; Jel 6:10).
Zsolt. 9,9:14–15. vers.
Itt a panasznekek kt fontos ismertetjele lthat: a krs, mellyel a zsoltrr Istent singularis 2. szemlyben szltja meg (eddig az rrl singularis 3. szemlyben volt sz), s a fogadalom, melyet a nyomorsgban lev ember tesz. Ha mostani helyzetbl, a holtak hazjnak kapujbl, a hall szfrjbl (Zsolt 107:18; Jb 38:17; Mt 16:18) megszabadul, Sion lenynak kapuiban fogja magasztalni Istent (Zsolt 87:2; 100:4; 118:19k.; 122:2).
Zsolt. 9,9:16–19. vers.
Itt az egyni panasznekekbl ismert bizalom-motvum tallhat. A 17. vers vilgosan kimondja, hogy Isten hajtja vgre az tletet a bns felett. Ezrt esik a bns ember abba a „gdrbe”, melyet maga sott, abba a „hlba”, melyet maga lltott fel (kpek a vadsz s a madarsz letbl Zsolt 7:16; 35:7k.; 57:7). Ez a kp eredetileg az egynre illik, s csak msodsorban vonatkoztatjk a npekre. (A 17. vers vgn lev szakkifejezsek magyarzatt ld. a bevezets 12. s 7. pontjnl.) St mg slyosabb a bntets: a holtak hazja vr a bnskre: a bnsk nem maradhatnak meg (Zsolt 1:4–6; 34:22; 37:13.20.38). De a szegny nem „felejtetik el”, s nem vsz el remnye. Ez azt jelenti, hogy Isten nem feledkezik el rla, s nem engedi, hogy remnysge meghisuljon.
Zsolt. 9,9:20–21. vers.
Megint krs. Ltszik, hogy a jelenben mg szenvednik kell a hveknek az ellensges „npektl”. Ezrt hangzik a krs: llj fel, Uram – ti. tletre. A 21. versben az j fordts Biblia j szvegvarinst vlasztott: „Kelts bennk flelmet” (LXX: trvnyadt, tantt). A flelem itt istenflelmet jelent, mellyel megalzkods jr egytt: az ember meggondolja, hogy csak haland, aki Istennek felelssggel tartozik (Zsolt 90:3; 103:15; zs 40:6–8).
Zsolt. 10,10:1. vers.
A 10:1. vers a panasznek bevezetse a jellegzetes „mirt” krdssel (Zsolt 13:2; 22:2; 43:2). A zsoltrr gy rzi, hogy Isten tvol van, elrejtzik (Zsolt 27:9; 30:8; 55:2; 69:18; az j fordts Biblia helyesen vlasztotta itt a visszahat rtelm nifal-t). A zsoltrr a ksbbi versekben is a panasznek gondolatkrben mozog.
Zsolt. 10,10:2–11. vers.
A 10:2–11. vers a bns magatartst mutatja meg. Klns szpsge a kltemnynek, hogy idzi magt a bnst (4.6.11.13. vers). (Vannak, akik a 11. verset a csgged hvek szavnak tartjk. De a 2–11. versekben vgig a bnsrl van sz; beszl „szvben”; 6.11. vers.) Ezekbl nem elmleti, hanem gyakorlati ateizmus csendl ki: a bns vlemnye szerint Isten nem „lt”, nem trdik az emberi dolgokkal, s nem cselekszik, nem kri szmon a bnt. (A hagyomnyos rtelmezs szerint a 2. vers vge tok: fogassanak meg rmnykodsaik ltal, melyeket kigondoltak. Itt azonban mg nem a bnsk bntetsrl van sz, hanem arrl, hogy a „nyomorultak megfogatnak” azok ltal az lnoksgok ltal, amelyeket a bnsk kigondoltak. Ezt az rtelmezst a gondolatprhuzam tmogatja.) A bns ember csak a nyerszkedsre vgyik, azt „ldja”. Panaszosan llaptja meg a zsoltrr, hogy ez sikerl is neki (5a. vers; mr fordts szerint „llandak” tjai; Jb 20:21). Elbizakodottsgban azt gondolja, hogy nem is ri utol Isten tlete; t nem rheti baj (Zsolt 30:7). A 7. vers tokrl beszl; v. Zsolt 109:17. Ez s az 5. vers vgn lev „rjuk fjnak” kifejezs egyesek szerint varzslatra mutat. Elg azonban ravasz mesterkedsekre gondolni. A szvegsszefggs a nyelv bneire mutat (7. vers). A gazdag s dlyfs emberek vadllathoz hasonlan lesik az alkalmat a gymoltalanok kifosztsra, st meglsre (8–9. vers); v. Zsolt 7:3; 14:4; 17:12; 22:13k.; 37:14. (A 8. vers vgn „elrejti” helyett az j fordts Biblia helyesen „figyeli”-t mond.) A 9. vers vge a vadszhoz hasonltja a hvek ellensgeit. A vadsz „sszehzza” a nagy hlt, s abbl mr nincs menekvs. Ez is a ravasz, titkos mesterkedsekre s a gonosz flnyes erejre mutat: a gyantlan, jhiszem hveket vratlan veszly fenyegeti (Zsolt 9:16; 25:15; 315; 35:7k.; 57:7). A 11. vers a 4. vershez hasonlan a bnsk szavait idzi. „Elfelejtett Isten”: nem trdik a fldi dolgokkal (Zsolt 30:8; zs 49:14). St nem is akar segteni; megvonta jindulatt, nem hallgatja meg hvei panaszt (Jb 13:24; Zsolt 13:2; 44:25; 88:15). Nem is ltja meg a bnt; tletre, szmonkrsre nem kell szmtani
Zsolt. 10,10:12–15. vers.
A srget krs tmegy a bizalom kifejezsbe. Az „llj fel” kifejezs az tlet elkezdst jelenti (Zsolt 7:7). A kz felemelse harcos mozdulat (2Sm 20:21; ld. mg zs 5:25; 10:4; 30:30–32). A 13. vers jbl a panasznekekre jellemz „mirt” krdst tartalmazza. Ezutn azonban egyre inkbb hangot kap a bizalom. Hiba mondja a bns, hogy az r nem lt s nem kri szmon a bnt (4.11.13. vers), a zsoltrr tudja s vallja, hogy Isten lt, s szmon kri a bnt (14k. vers; ld. mg Zsolt 11:4; 14:2; 33:13k.; 35:22; 94:9). a gymoltalan s rva segtje s vdelmezje (14.18. vers); ld. mg Zsolt 18:28; 37:11; 69:33k.; 147:6).
Zsolt. 10,10:16–18. vers.
A zsoltr istendicsrettel (himnusz) vgzdik: Isten Kirly! Nem ideiglenes kirly , mint a szomszd npek kirlyai, az sszel meghal s tavasszal feltmad istensgek, hanem rk Kirly (Zsolt 29:10; 145:13; 146:10). Orszgban igazsgosan uralkodik. Segti, „meghallgatja” a htrnyos helyzetben levket (Ex 22:21kk.; Lev 19:33kk.; Deut 24:17k.; zs 1:17; Jer 7:6). Nem engedi, hogy hvei felett „npek” hatalmaskodjanak (16b. vers) hiszen ezek csak haland, fldi emberek (18b. vers). Az tletet Isten, az rk Kirly magnak tartotta fenn (Zsolt 7:9; 9:20; 67,5; 96:10; Mt 7:1).
Mint az alfabetikus nekeket ltalban, a Zsolt 9–10-t is fogsg utn rt kltemnynek gondoljuk.
Zsolt. XI. ZSOLTR - Zsolt. 11,1a. Vers. - Ld. a bevezets 5. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 11,1b–3. vers.
Mr a zsoltr els szavaiban felcsendl a bizalom-motvum: Az rnl keresek menedket. A templom a rgi idben menedkhely volt; ide meneklt a veszlyben lev ember, itt nem lehetett t meglni (Ex 21:12kk.; 1Kir 1:50). Azonban a zsoltrrnak azt tancsoljk jakari, hogy menekljn a hegyek kz: „meneklj a hegyre, mint a madr” (ld. az j fordts Biblit; itt a jobb varins tallhat a szvegbli „menekljetek hegyetekre” helyett). A bartok meg is okoljk tancsukat: a bnsk mr kszen llnak a tmadsra. Mr fesztik (tkp. tapossk) az jat, rteszik a „nyilakat” (LXX) a hrra, s titokban (a hber szveg szerint „sttben;” ehelyett egyesek javasoljk: „mint valami madrra”) lni kszlnek az igazakra. A kp ismers; a gonoszok gy vadsznak az igazakra, mint a madarszok a madrra (Zsolt 57:7; 124:7). Alattomosan s kiszmthatatlanul tmadnak (Zsolt 64:4k.); s az igazak tehetetlenek velk szemben. Nincs mr jogrend, az erszak uralkodik; leromboltk mr az „alapokat”, amelyeken a fld nyugszik. Itt tvitt rtelemben a jogra s igazsgra kell gondolnunk (Zsolt 75:4; 82:5). (Az „alapok” sz helyett a LXX tvesen mlt idej igt fordt: ksztettl. De ez nem llhat hatrozott nvelvel.)
Ezt a jtancsot ksrtsnek ismeri fel s visszautastja a zsoltrr, ppengy, mint Nehmis (Neh 6:10–14) s ksbb Jzus (Lk 13:31–33). Ld. mg Zsolt 121:1k.: nem a hegyekbl jn a segtsg, hanem az rtl (zs 28:16). Ez azonban nem tehet dogmv. Mzes, Dvid, Ills, st Jzus s Pl is meneklt a fenyeget letveszly ell (Ex 2:15; 1Sm 19–27. rsz, 1Kir 19:3kk.; Mt 2:13kk.; Lk 4:30; ApCsel 9:25). Volt id, amikor Izrel npe is a hegyekben, barlangokban tallt menedket (Br 6:2; 1Sm 13:6); st egy zben Jzus is a meneklst tancsolja (Mt 24:16). Azt, hogy adott esetben mit tegyen az igaz (3b. vers), nem a bnsk ereje dnti el, hanem egyedl az r.
Zsolt. 11,4–7. vers.
A zsoltr nagyobbik rszben a bizalom-motvum szlal meg, ezrt az rsmagyarzk a 11. zsoltrt bizalom-zsoltrnak tartjk. A 4. versben Isten mennyei templomrl van sz. Itt van az trnusa (Zsolt 2:4; 103:19; 123:1; Mt 23:16–22). Br a menny magasan van, Isten jl ltja az embereket (Zsolt 14:2; 33:13–15; 35:22; 94:9; 102:20; 139:1kk.). Az 5. vers szavait ktflekppen lehet elvlasztani. Az egyik lehetsg szerint: „az r megvizsglja az igazat s a bnst; de aki az erszakot szereti, azt gylli az lelke”. A msik lehetsg: „az r megvizsglja az igazat; de a bnst s azt, aki az erszakot szereti, gylli a lelke”. A megvizsglst a 4–5. vers az tvs munkjhoz hasonltja, aki olvasztssal prblja meg az rcet s a fmet. A hber szveg szerint „hlkat hullat a gonoszokra” (6. vers). Valsznbb, hogy itt a pahm = hlk, csapdk sz helyett a pehm = parzs sz llt: paham ’s = tzes parazsat hullat az r a bnskre (Gen 19;24; ld. mg Zsolt 18:13kk.; 140:11; Ez 38:22). Egyrszt a Sodomrl s Gomorrl szl tradci ll a httrben, msrszt a teofnia gondolata. Az tl Isten megjelenst ers szlvihar is ksri (Zsolt 83:16; zs 30:28.33). Ez a rszk az rtl: a harag pohart kell kirtenik (zs 51:17; Hab 2:16; Zak 12:2). Vgl a 7. vers igaznak mondja az Urat, aki szereti az igaz tetteket. Az „egyenes”, becsletes embereket azzal jutalmazza, hogy meglthatjk az orcjt (a hber szveg itt romlott; „arcukat” mond). Isten arct megltni az Izrelen kvli vallsokban a templom s a benne lev blvnyszobor megltst jelentette. A Biblia tveszi az si kifejezst, de ms rtelemben hasznlja. Olykor passivumba teszi: meglttatik – megjelenik Istennl, pl. Deut 16:16; 31:11. Mskor, mint itt is, azt a kifejezst hasznlja az szvetsg, amely a prftai ltomst szokta kifejezni. Itt teht Istennek magasabb rtelemben vett megltsrl van sz (v. 1Kor 13:12).
Zsolt. XII. ZSOLTR - Ez a zsoltr kzssgi (kollektv) panasznek. Szvegnek magyarzatban zavart okoz, hogy az igk utragjai nem egysgesek; ezek azonban ms bibliai kziratok alapjn egyeztethetk.
Zsolt. 12,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 14., 2. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 12,2–5. vers.
Itt hangzik el a panasz. A 2. vers szablyos bevezets: az r megszltsa s segtsgl hvsa (LXX: „segts meg engem”). A panaszt rvid formban mr a 2b. vers elmondja: elfogytak a hvek az emberek kzl (gy javthat a szveg a LXX s a Targum alapjn). Itt nhny rsmagyarz arra gondol, hogy reg s csaldott embertl szrmazik ez a zsoltr; vagy ksi korbl val. De mr Illsnek is volt ilyen tapasztalata (1Kir 19:10.14; ld. mg zs 57:1k.; Mik 7:2kk.).
A romls a megromlott beszdben nyilvnul meg. Kpmutatsrl beszl a zsoltr; ezt jelenti a „sima nyelv” (zs 30:10; Dn 11:32) s a „ketts szv” (tkp. szv s szv); ez hasonlt a „ketts sly” kifejezshez (Deut 25:13).
A 4. vers tokmonds: irtson ki az r minden sima ajkat s nagyokat mond nyelvet! Az igaz Isten eltt nem maradhat meg az, aki hazugsgot beszl (Zsolt 5:7; 17:1k.; 144:11). Az 5. vers pedig idzi a bnsk szavait. Ezek nem ismernek el senkit rnak maguk felett, mg Istent sem. Nem abban bznak, hogy Isten velk van, hanem abban, hogy a nyelvk velk van, s a nyelvkkel minden helyzetben diadalmaskodni tudnak. Ez azt jelenti, hogy sajt magukban, a sajt rtelmkben bznak, nem pedig Istenben. gy gondoljk, hogy Isten nem kri szmon tetteiket (Zsolt 10:46).
Zsolt. 12,6–9. vers.
A 6. vers pap vagy prfta szja ltal elhangzott isteni sz, dvjvendls. Az r „felkel”, ti. tletttelre (Num 10:35; Zsolt 3:8; 7:7; 9:20; 10:12; 17:13; 74:22). Itt van sz arrl is, hogy a sima nyelv, de hibavalsgot beszl emberek (3. vers) veszlyesek: szenvedst okoznak a szegnyeknek. De az r meghallotta shajtsukat, s „szabadtsba helyezi” az arra vgyakozkat. (Kevsb valszn, hogy itt valami gonosz varzslrl van sz, aki „rfj” ldozataira.) A 7. vers Isten szavt magasztalja. Olyan tiszta az Isten szava, mint a fldbe vjt regben htszer megtiszttott ezst, amely mentes a salaktl (v. Zsolt 19:10k.; 119:140).
Nhny bibliai kzirat a 8. versben pluralis 1. szemly trgyragot tartalmaz: megtartasz bennnket, ill. rzl bennnket. Formai szempontbl a felszlt md (jussivus) is lehetsges. Az els esetben bizalom-motvummal van dolgunk, a msodik esetben krssel. Az r megtart erejre azrt van szksgk a hveknek, mert kevesen vannak, krlttk bnsk lnek („jrklnak”), akik az alvalsgot emelik magasra. Ez azt jelenti, hogy a vezet krk romlottak; a hvek csak Isten segtsgre tmaszkodhatnak.
Zsolt. XIII. ZSOLTR - Zsolt. 13,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 2. s 3. pontja alatt.
Ez a zsoltr az egyni panasznekek jellegzetes pldja. Szereztetsi idejt nehz meghatrozni, de tbbnyire fogsg elttinek tartjk.
Zsolt. 13,2–3. vers.
A 2–3. vers, a bevezets, ngyszer is tartalmazza az r segt beavatkozst srget krdst: Meddig mg? (v. Zsolt 6:4; 35:17; 74:10; 79:5; 80:5; 94:3). A panasznak hrom rsze van. Elszr Isten ellen szl a panasz, Aki „elfelejtette” bajban lev hvt (Zsolt 9:13; 10:11; 77:10; zs 49:14). E tekintetben a csgged hv ember panasza veszedelmesen kzel ll a bns ember vlemnyhez. Ha Isten elrejti orcjt, az az haragjnak a jele (Zsolt 27:9; 69:18; 102:3; zs 54:8; 57:17; 59:2; Ez 39:23). Ekkor az ember Istentl elhagyottnak rzi magt (Zsolt 22:2). A zsoltrr tlte, s mr elviselhetetlenl hossznak rzi ezt az llapotot (a 2. vers „rkk” szava nem abszolt rtelemben veend). A panasz msodik rsze az n. „n-panasz”. A zsoltrr itt a sajt szenvedseirl szl. Gytrdik, szeretne megoldst tallni, de nem tud. (A „nappal” sz utn a LXX tbblete: „s jjel”.) Ezutn a 3. vers vgn kvetkezik az ellensg ellen mondott panasz, az n. „te-panasz”. Az ellensg kapva kapna a zsoltrr megingsn s buksn. Az szemben ppen ez lenne a bizonytka annak, hogy valami slyos bnnek kell lennie a httrben; ezt bnteti Isten.
Zsolt. 13,4–5. vers.
A 4–5. versben a krs ll elttnk. A 4. vers hrom imperativust tartalmaz: tekints (rm), hallgass meg, ragyogtasd. A bnattl elhomlyosodik az ember szeme (Zsolt 6:8; 38:11), de ha az r megsegti az embert, ragyog a szeme (Zsolt 13:4; 19:9). A vers vge megmutatja, mi a baj: hallos lom fenyegeti a zsoltrrt, slyosan beteg. A hallt a Szentrs az lomhoz hasonltja (Jb 3:13; 14:12; 1Kor 15:6). Ez egyttal az ellensg diadalt is jelenten; hiszen annak a bizonytka lenne, hogy a zsoltrr hite nem volt igaz hit. Nemcsak bajbl kr szabadulst, hanem hitnek diadalrt is knyrg.
Zsolt. 13,6. vers.
A 6. versben a bizalom-motvum s a fogadalomttel tallhat. A hallos veszedelemben is tretlen hittel s bizalommal fordul a zsoltrr Isten fel, s mr kszl arra, hogy neket fog mondani az r magasztalsra. Tudja, hogy meg fogja tapasztalni a szabadtst; ksz arra, hogy ezrt hlsan magasztalja az Urat (a 6. vers msodik sora a hlanekre jellemz cohortativussal kezddik). Hite ltal mr a szenveds idejn is rtkes segtsget kap az rtl: remnykedik az r hsgben (Zsolt 52:10).
Zsolt. XIV. ZSOLTR - Zsolt. 14,1a. Vers. - Ld. a bevezets 5. s 3. pontja alatt.
A Zsolt 14 nemcsak a Zsoltrok els knyvbe (Zsolt 1–41) kerlt bele, hanem a Zsoltrok msodik knyvbe, az n. Elohim-zsoltrok kz is (Zsolt 42–72). Szvege ui. nhny eltrstl eltekintve azonos a Zsolt 53 szvegvel. Az eltrsek a kvetkezk: a cmfelirat tbblete 53:1-ben „a betegsgre” s a „tantkltemny” szavak; 14:1 „cselekedet” helyett 53:2 „gonoszsg”; 14:2 „Az r” – 53:3 „Isten”; 14:3 „Az sszes eltrt” – 53:4 „mindnyjan elprtoltak”; 14:4 „minden gonosztev” – 53:5 „gonosztevk”; 14:4 „az Urat” – 53:5 „Istent”; 53:6 tbblete „nem volt flelem”; 14:5b „mert Isten az igaz nemzedkkel van” – 53:6b „mert Isten sztszrja tmadid csontjait”; 14:6 „A nyomorult tervt meghist(hat)jtok, de az r az menedke” – 53:6 „megszgyented, mert Isten megvetette ket”; 14:7 „Izrel szabadtst” – 53:7 „Izrel szabadtsait”; 14:7b „az r” – 53:7b „Isten”.
Ezenkvl 14:3 utn (kln szmozs nlkl) a LXX-ban a Rm 3:13–18-bl ismert sorok olvashatk:
Nyitott sr a torkuk,
nyelvkkel cselt sznek,
ajkuk alatt kgymreg,
szjuk tokkal s kesersggel van tele,
pusztuls s nyomorsg van tjaikon,
s a bkessg tjt nem ismerik;
nincs istenflelem a szemk eltt.
Az rsmagyarzknak feltnt, hogy a 4. vers vgn egyms mellett ll a „kenyr” s az „r” sz. Igaz, hogy a „kenyr” sz alatt elvlasztjel (atnah) ll, de ennek thelyezsvel „az r kenyert” kifejezs jn ltre. Az r kenyert, azaz az ldozatot a papok fogyaszthatjk el (Lev 2:3.10; 6:9; 21:22; Ez 42:13; 44:29; Hs 4:8). gy aztn – j nhny szvegjavts rn – kialakult az a vlemny, hogy a zsoltr a papok bnei ellen szl prftai fedds, mint pl. zs 28:7k.; Jer 2:8; 4:9; 5:31; 6:13; 8:10kk.; 14:18; Ez 22:26; Hs 4:4kk.; 5:1; 6:9; Mal 1:6; 2:1–9.
Azonban nem valszn, hogy a papok voltak azok, akik gy gondolkoztak, hogy nincs Isten. Az 1. versben lev „bolond” sz ellenttes rtelm prja a 2. versben lev „rtelmes” sz. Mindkett a blcsessgirodalom jellegzetes szava. A „bolondsg” olyan erklcstelen, fajtalan cselekedetet jelent, amelyet nem volt szabad elkvetni Izrelben (Gen 34:7; Deut 22:21; Br 19:23k.; 20:6.10; 2Sm 13:12; Jer 29:23). A „bolond” sz tartalmt tallan fejti ki zs 32:6. Itt a „bolond” beszd, a szv lnoksga s az elvetemlt tett egyarnt emltsre kerl. A „bolond” az hes embert „kirti”, mg hesebb teszi, s „megfosztja italtl a szomjazt”. Az rrl „tvelygst beszl”: ti. azt, hogy nincs Isten (Zsolt 14:1 = 53:2; 10:4). Nem teoretikus istentagadsrl van sz, hanem inkbb gyakorlati ateizmusrl, mely nem veszi komolyan Istent, nem hisz sem szeretetben, sem hatalmban (Zsolt 10:11; 73:11; zs 5:19; Jer 5:12; Rm 3:18). Ha elfogadjuk a Zsolt 53:6-ban tallhat furcsa „tborozd” (hnk) (j ford.: „tmadd”) sz korrekcijt: hnf = istentelen, Istentl elrugaszkodott (a LXX szerint „embereknek tetszeni akar”), ez is hasonl tartalm. Az Isten ellen elkvetett bnhz trsul az ember ellen elkvetett bn, a tettek megromlsa (1. vers). Megdbbent, hogy milyen nagy mret a romls. Ha az r, az g s a fld brja, letekint a fldre (Zsolt 9:6k.; 11:4; 33:13; 80:15; 94:9; 102:20), ltalnos romlst lt (Jb 4:17; 9:2; 25:4; Zsolt 130:3; Rm 3:20; Gal 2:16). Senki sem „keresi” Istent. Itt a keress nem a templomltogatsra vonatkozik, hanem mlyebb rtelm: Istenhez val fordulst, Hozz-folyamodst, az tetszsnek keresst jelenti. De nemcsak az igaz kegyessg hinya fj a zsoltrrnak, hanem az igaz embersg hinya is. „Npemet” gy eszik, mintha kenyeret ennnek: mindennapi dolognak tartjk honfitrsaik kijtszst, msok kihasznlst s sanyargatst (Pld 30:14; Mik 3:3). St az letket is el akarjk venni (Zsolt 10:8; 37:14; 94:6)! Nincs igaz ember! (1Kir 8:46 = 2Krn 6:36; Zsolt 143:2; Pld 20:9; Prd 7:20; zs 59:4–8).
Zsolt. 14,5. vers.
Az 5. vers mr a gonoszok bntetsrl beszl. Meg fognak rettenni – mondja a Zsolt 14 rja, s 53:6 hozzteszi, hogy csontjaikat sztszrja az r. Ez a hallos bntets tovbbi slyosbtsa: nem rszeslnek tisztessges temetsben sem (v. Deut 28:26; Jer 7:33; 8:2; 9:21; 14:16; 16:4; 19:7; 25:33; Ez 39:3kk.). Itt a kt zsoltr szvege klnbz. Zsolt 14:6 szerint a gonoszoknak most mg sikerl meghistaniuk a nyomorultak tervt; ezeknek viszont a bajban is menedke az r. Zsolt 53:6 ezen a helyen arrl beszl, hogy az r szgyenti meg (ti. ket), mert Isten megveti ket (Zsolt 1:4–6; 9:4.16k.; 26:9; 28:3; 34:22; 37:13.17.20.22.28).
A zsoltr az istenflk (= rtelmesek; v. Dn 12:3!) s az istentelenek sorsval foglalkozik. Tartalomban s korban kzel ll a Zsolt 1; 36; 58-hoz. Ezrt az utols verset, mely Izrel sorsnak jra fordulsrl, azaz a babiloni fogsgbl val hazatrsrl szl, nem tartjuk ksbbi betoldsnak. Ez jelzi a zsoltr szereztetsi idejt; ebben a korban az egyni panasznekeket mr a npre vonatkoztattk. Ersen rezhetk a blcsessgirodalom hatsai is.
Zsolt. XV. ZSOLTR - Zsolt. 15,1a. Vers. - Ld. a bevezets 2. s 3. pontja alatt.
Ezt a zsoltrt tra-liturginak tartjuk. Liturgia azrt, mert a zarndokok krdsre (1. vers) felel a pap (2–5. vers), spedig a templom kapujban (v. 1Sm 1:9; Zsolt 24:7–10; zs 33:13–16). A zarndokok a templomba akarnak bemenni, s ennek feltteleit krdezik meg az ott szolglatban lev pap(ok)tl. Ez volt a helyzet mr a honfoglals eltti idben is Knanban: minden templomban ms kultusz folyt; a vndoroknak kln-kln mindentt rdekldnik kellett a helyi istensg tiszteletnek mdjrl, ha nem akartk annak haragjt magukra vonni. Kultikus gyekben a pap illetkes arra, hogy trt, tantst adjon (Hag 2:10kk.; Zak 7:3kk.).
A krds gy hangzik: Ki tartzkodhat jvevnyknt stradban? Jvevny az, aki nem teljes jog polgrknt tartzkodik egy orszgban. Akr agyon is thetik (Gen 12:10kk.). De ha az orszg egyik polgra a hzba fogadta, akkor a hzigazda oltalmban lehetett. brahm s utdai jvevnyek az orszgban (Gen 23:4; Lev 25:23); a np Egyiptomban jvevny volt, ezrt sajt orszgban vdenie, st szeretnie kell a jvevnyt (Ex 22:20; 23:9; Lev 19:33; Deut 10:19). A templom menedkhely, ahol a hv ember az r uralma alatt s egyttal az r oltalma alatt ll (Zsolt 39:13). A templomot itt „stornak” mondja az ige (v. 2Sm 7:7; Zsolt 27:5k.; 61:5; 78:60). Itt lakozni nagy ajndk (Zsolt 23:6; 27:4; 84:5). A Sion-hegy az r szent hegye (Zsolt 2:6; 3:5; 43:3; 48:2; 87:1; 99:9).
Zsolt. 15,2–5. vers.
A felelet, 2–5. vers, az igaz ember ismertetjegyeit tartalmazza. Nem kultikus kvetelmnyekrl (ldozatokrl, ceremnikrl) van itt sz, hanem igaz cselekedetekrl, igaz beszdrl, st igaz gondolatokrl, a szvben lev igazsgrl. A szv a gondolkozs, a tervezs, a trekvs szkhelynek szmtott (Zsolt 20:5; 33:10k..21). Az igazsg pedig a felebarttal val kapcsolatban nyilvnul meg: az igaz ember nem tesz rosszat embertrsnak. Klnsen kis kzssgben veszlyes a rgalmazs (v. Neh 6:6). Latin kzmonds szerint a rossz hr (fama) a felhk fltt tartja a fejt: nem lehet torkon ragadni, nem lehet harcolni ellene. – Az igaz ember nem hoz szgyent rokonsgra, csaldjra: a bns ui. csaldjra is gyalzatot hoz, hiszen 3–4 nemzedk is lakhat egy fedl alatt (Ex 20:5). A 4a. vers rtelmezst a 4b. vers szabja meg. Az igaz ember tiszteli azokat, akik az Urat flik, ezekhez tartozik, ezekkel van kzssgben. Az ezzel ellenkez magatartsakkal nincs kzssgben, „megveti” ket (Zsolt 1:1; 50:18; 1Kor 5:11; 6:9; 2Kor 6:15; Ef 5:5). Amikor Jzus Krisztus bnskkel vllalta az asztalkzssget (Mt 9:11; Mk 2:16; Lk 5:30), ez nem a bnnel val egyetrtst jelentette, hanem a bnbl megtisztt, a bnt legyz s megbocst isteni kegyelmet.
A 4. vers vgn a szveg gy hangzik: megeskszik, hogy rosszat tegyen. Mskppen olvasta s helyesen rtelmezi a LXX: megeskszik felebartjnak, s nem vltoztatja meg. Ez az rtelme a hagyomnyos „krra eskszik” fordtsnak is: ha idkzben vltozik is a helyzet, s htrnyoss vlik az gret megtartsa, az igaz ember akkor sem vltoztatja meg adott szavt.
Az 5. vers elszr a kamatszeds tilalmt tartalmazza (Ex 22:24; Lev 25:37; Deut 23:20; Ez 18:8.13.17), majd a megvesztegetst. Izrelben nem volt fizetsk a brknak. A brk megvesztegetse sok bajt okozott, hiszen a megvesztegetett br nem hozhatott igazsgos tletet; gy „rmm” vlt a trvny (m 5:7; 6:12; v. Ex 23:8; Deut 16:19; zs 1:23; 5:23; m 2:6k.; Mik 3:11; 7:3).
Aki az ilyen bnktl tartzkodik, „nem inog meg soha”. Az ige itt passivumban ll: nem ingattatik meg, sem emberi er ltal, sem Isten ltal; st Isten gondoskodik arrl, hogy az igaz ember az szent hegyn lakhasson s ldsban rszesljn.
Zsolt. XVI. ZSOLTR - Zsolt. 16,1a. Vers. - Ld. a bevezets 27. s 3. pontja alatt.
Ez a zsoltr gy kezddik, mint az egyni panasznekek: imperativusos formban trtnik Isten megszltsa s segtsgl hvsa; Nla keres menedket a zsoltrr (Zsolt 7:2; 11:1; 25:20; 31:1), akit a 10. vers szerint hallos veszly fenyeget. De mr a 2. verstl kezdve egyre inkbb a bizalom-motvum lp eltrbe, ezrt a zsoltrt bizalom-zsoltrnak nevezhetjk. A zsoltrr a 2. versben az Urat nevezi javnak, ami azt jelenti, hogy az r az legnagyobb, igazi kincse.
Zsolt. 16,2–4. vers.
A 2. vers vgn s a 3. versben szvegromlssal van dolgunk. Sz szerint: „Nincs feletted. A szenteknek, akik a fldn (vannak), s hatalmasai, bennk van minden gynyrsgem”. A sokfle szvegjavtsi ksrlet kzl az a legvalsznbb, amelyik abbl indul ki, hogy az eredetileg hzag nlkl rt szveget rosszul vlasztottk szt. A mssalhangzk msfle sztvlasztsval a kvetkez szveg ll el: „Haszontalanok mindazok a szentek, akik a fldn vannak, s a hatalmasok; nincs gynyrsgem bennk”. (Itt csak kisebb szvegjavts szksges: kol = „mind” helyett bal-t olvasunk: „nincs”.) – A „szentek” a Zsolt 16-ban mennyei lnyek, a hajdani knani panteon lefokozott istenei, akikhez az ember hiba fordul (Jb 5:1), s akikben az r hibt tall (Jb 15:15). A szenteknl nagyobb, hatalmasabb az r (Ex 15:11; Zsolt 89:6.8). (A „szentek” ms sszefggsben pozitv rtelemben Isten mennyei krnyezett vagy akr fldi npt is jelenthetik; Deut 33:3; Dn 4:14; 7:18.21; 8:13.) A „hatalmasok” sz a knani istenekkel kapcsolatban is hasznlatos (Ex 15:11; Zsolt 76:5; 93:4). Aki ezeknek az idegen istensgeknek (ital)ldozatot mutat be, arra szenveds vr (4. vers). Gygytani csak az r tud (Ex 15:26; 2Kir 1:2–4; Zsolt 103:3; 147:3).
gy rtve a 16. zsoltr rja elszr negatv hitvallst tesz. Nemet mond azoknak a „szenteknek”, akiknek vrrel egytt szoktak ldozatot bemutatni; ez az szvetsg szerint slyos bn (Lev 17:10–14; Deut 12:16.23). A zsoltrr ezeknek a knani blvnyoknak mg a nevt sem veszi szjra (Ex 23:13; Hs 2:18k.; Zak 13:2; ld. mg Zsolt 31:7; 96:5; 115:4kk.; 135:15kk.).
Zsolt. 16,5–8. vers.
A hitvalls pozitv rsze, a bizalom-motvum rszletes kifejtse itt kezddik. Az 5. vers els pillantsra n. lvitahitvallsnak ltszik: ui. a lvitnak az r a „rsze” (Num 18:21k.; Deut 10:9; Jzs 13:14; 14:4); az ldozatokbl l, fldbirtokot nem kap. A kvetkez vers azonban mr arrl az rksgrl beszl, mely sorsvetssel jutott a np tagjainak, s amelyet ktllel mrtek ki (Num 26:55; Zsolt 78:55; Mik 2:5). Ez mr nem lvita-tradci, hanem a honfoglalsi tradcik klti felhasznlsa. Ahogyan rlt az az ember, akinek szp darab fld jutott, gy rl az, akinek az r az rksge. Amit eredetileg a lvitk mondhattak el magukrl, az minden hv kzs hitvallsv vlt (Zsolt 73:26; 119:57; 142:6; JSir 3:24). Az r immr nemcsak olyan rtelemben „rksge” a hvnek, hogy gondvisel szeretetvel krlveszi; a 7. vers mr arrl is szl, hogy az r tancsolja t. Mg jszaka is intik t „vesi”; a vese sz sokszor a szv szval prhuzamosan ll, s az ember bels vilgt jelenti (Zsolt 7:10; 26,2; Jer 11:20; 17:10; 20:12). A 8. vers az rral val kzssget fejezi ki. Ha az Urat szntelenl maga el helyezi az ember, ez azt jelenti, hogy mindig R tekint, R gondol (v. Zsolt 25:15; 26:3; 51:5b). gy aztn az rtl megtart erk radnak, melyek nem engedik meginogni a hvt; az r „jobbjn” van (v. 110:1).
Zsolt. 16,9–11. vers.
A 9–11. vers elszr szp hrmas prhuzammal fejezi ki a hv ember rmt: rl a szvem – ujjong a mjam – biztonsgban lakozik a testem. (Itt tartalmi szempontbl jobb a „mjam” – bensm sz, mint a „dicssgem” sz; a kbd = dicssg s a kbd = mj sz gyakran felcserldik.) A 10. vers a hallos veszedelembl val szabadtsrl szl. Az jszvetsg kt zben is idzi ezt a verset (ApCsel 2:31; 13:35k.), mindktszer magasabb rtelemben, Jzus Krisztus feltmadsra vonatkoztatva.
A zsoltrr ujjong, mert nem „ltta meg a srgdrt”, hanem „az let svnyre tantja” az r. Az szne eltt rmk vannak, „jobbjn” „kedvessg”, gynyrsg (abstract pluralis). Nemcsak a templomban lehet Isten szne eltt s az r jobbjn, az segtsgt elnyerve lni, hanem mindentt s mindenkor.
A 16. zsoltr rjnak szent gye a blvnyok elleni harc s az igaz Istenbe vetett bizodalom. A szveg msoli a 3. versben lev „szentek” s „hatalmasok” szavakat flrertettk s j rtelemben vettk. Pedig a 4. vers elejn lev ’ahr = ms sz is idegen istensget jelent, akit az ember megvsrol (jegyajndkkal, mhar-ral). Br a szveget itt is javtani szoktk, javts nlkl is kifejezi a blvny s az igaz Isten kzti klnbsget: egyikrt fizetni kell, mgis megsokasodnak tisztelinek fjdalmai, a msik pedig maga ad hveinek rtkes rksget.
Zsolt. XVII. ZSOLTR - Ez a zsoltr egyni panasznek, amelyben fontos helyet foglal el az n. bizalom-motvum. Szvege tbb helyen is romlott. A versbeoszts tekintetben rdemes figyelni a LXX-ra is.
Zsolt. 17,1a. Vers. - Ld. a bevezets 10. s 3. pontja alatt.
Zsolt. 17,1b–2. vers.
Mr a bevezetsben is elhangzik – az r megszltsn s segtsgl hvsn tl – az rtatlansg hangslyozsa. A zsoltrr igaz gyben kri az r segtsgt. Nehz jogi gyekben az r dnttt (Deut 17:8–11; 1Kir 8:31–34). A zsoltrrt rt vd nem helytll; vdekezse viszont jogos, „ajka nem lnok” (v. Zsolt 5:7.10; 10:7; 12:3k.).
Zsolt. 17,3–5. vers.
Az rtatlansg bizonytsa. A 3. s a 15. vers is arra mutat, hogy a zsoltrr a templom egyik kamrjban tlttte az jszakt (n. incubatio). Az r jjel vizsglta meg t: az r ismeri a szv titkait (Zsolt 7:10; 26:2). Azrt jjel vizsglja meg az embert, mert lomban az embernek nincs mdja a sznlelsre. A szv vizsglatt a 3. vers msodik fele az tvs munkjhoz hasonltja, aki a fmet olvasztssal „prblja meg” (Zsolt 26:2; 66:10), ami tiszttst is jelent (zs 6:6k.). A vizsglat eredmnye negatv volt: az r semmi aljassgot nem tallt hvben. A 3. vers vgt a 4. vershez kapcsolva (ld. LXX) megllaptst nyert, hogy nem kvetett el bnt beszdvel, st az r beszdhez tartotta magt. A 4. vers vgt az 5. vershez kapcsolva azt lltja, hogy lptei nem tvedtek a rablk svnyeire. Ebbl kvetkeztethetnk arra, hogy mivel vdoltk. A vd nem igaz; llhatatosan az r „ajknak beszdre” figyelt, nem ingott meg.
Zsolt. 17,6–9. vers.
Knyrgs szabadtsrt. A knyrgs a meghallgats bizonyos remnyben trtnik (Zsolt 5:2; 31:3; 54:4; 55:2; 71:2; 86:1). A zsoltrr kri, hogy tegyen vele csodt az r (gy rtend a 7. vers els szava sok bibliai kzirat alapjn). Bizonyos abban, hogy az r nagyon szereti t; rzi, mint szeme fnyt (Deut 32:10; Pld 7:2; Zak 2:12). A templom menedkhely is volt (ld. Zsolt 36:8; 57:2; 61:5; 63:8; 91:4; zs 31:5; Mt 23:37). (Hasonlkppen oltalmazza a kirly is npt; JSir 4:20; st brmelyik ember a vendgt; Gen 19:8.) A zsoltrrnak ers ellensgei vannak, akik krlfogjk (sz szerint: llekben ellensgeim, 9b. vers).
Zsolt. 17,10–12. vers.
Az ellensg jellemzse. „Kvrsgk” helyett „szvk kvrsge” olvashat (helbm helyett hleb libbm; haplografia). A kvr szv rzketlensget jelent Istennel s emberrel szemben (Deut 32:15; Zsolt 73:7; 119:70; zs 6:10; Jer 5:28). „Lpteimet most krlvettk”: szvegjavts nlkl is rthet, hogy nincs kit, minden meneklsi lehetsget elzrtak, s le akarjk terteni ldozatukat (11b. vers). A 12. vers az egyni panasznekekben szoksos mdon vadllathoz hasonltja az ellensget (Zsolt 7:3; 10:9k.). A rejtekhelyn lapul oroszlnhoz hasonltanak a zsoltrr ellensgei: brmikor vrhat az alattomos tmads (Zsolt 7:3; 10:9; 22:22; 35:17; 58:7).
Zsolt. 17,13–14. vers.
A 13–14. vers: a szabadtsrt mondott knyrgsnek (6–9. vers) negatv megfelelje: az ellensg megbntetsrt szl imdsg. A zsoltrrk Istent igaz Istennek ismerik, Aki az igaz gyet viszi diadalra. Ehhez szervesen hozztartozik a bnsk megbntetse is: „Kelj fel, Uram!” Az tletre „felkel” az r (Zsolt 3:8; 7:7; 9:20; 10:12). Azt kri a zsoltrr, hogy az r knyszertse trdre a bnsket. A 14. vers elejn nem meggyz az egyik rgi fordts (Aquila) alapjn javasolt szvegjavts: kardoddal (13. vers vge) lje meg ket kezed. A vers tovbbi rsze ui. arrl szl, hogy ezek az emberek tltsk meg gyomrukat rejtett kincseikkel, st hagyjk r azokat gyermekeikre is. Inkbb arra gondolhatunk, hogy ezek az emberek maradjanak meg kincseik birtokban, de ne kapjk meg a legfbb kincset, az rral val kzssget. Hasonl rtelemben tant Jzus is: „megkaptk jutalmukat” (Mt 6:2).
A zsoltrr ennl sokkal nagyobb ajndkban rszesl. Meglthatja az Urat (Ex 24:10k.), megpillanthatja az r alakjt, mint Mzes (Num 12:8). Ez tbb, mint amit a Snai-hegynl kapott a np (Deut 4:12). A 15. vers prhuzamos flsora az r orcjnak a megltsrl beszl, spedig a prftai „lts” rtelmben. A hv ember jutalma az, hogy az istentiszteleten megtapasztalhatja az r jelenltt. Ez elremutat, az jszvetsgnek a sznrl sznre ltsrl szl zenete fel (1Kor 13:12; Jel 22:4).
|