//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig :

Z S O L T R O K 01 - 06 rszek ELS KNYV
Dr. Karasszon Dezs

Z S O L T R O K 01 - 06 rszek ELS KNYV
Dr. Karasszon Dezs


A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA rta: Dr. Karasszon Dezs professzor

Bevezets - A zsoltrok mfajra s keletkezsi idejre vonatkoz tudnivalkat az egyes zsoltrok magyarzata elejn trgyaljuk.

Itt trgyaljuk a zsoltrok cmfelirataiban tallhat szakkifejezseket. Sajnos, nem tudjuk mindegyiknek a pontos rtelmt; olykor csak felttelezsekre tmaszkodhatunk.
1. nek (sr). Jelenthet vilgi s kultikus neket egyarnt. Elfordul nnem formban is (sr). gy nevezik pl. a szerelmi neket (zs 5:1; n 1:1), a diadalneket (Ex 15:1; Br 5:12), vagy akr a mulatozs alkalmval szoksos danolst (Ez 26:13; m 6:5) s a parzna nk nekt (zs 23:16). A Zsoltrok knyvben csak istentiszteleti neket jelent. ltalban zenei ksret is tartozik hozz. A „zsoltr” neve ppen gy lehet „sr”, mint „mizmr”: Zsolt 65; 75–76; 92.
2. Zsoltr (mizmr). Ez az a sz, amelyet a LXX a pszalmosz szval fordt le. Jelentse hasonl a sr (= nek) szhoz: ez is zenei ksrettel eladott neket jelent. Ez azonban nem fordul el vilgi rtelemben. St nem fordul el ms szvetsgi knyvben sem, csak a Zsoltrok knyvben, s mindig (75-szr) zsoltrt, spedig az r tiszteletre nekelt zsoltrt jelent. A zmr igegyk jelentse: nekelni, dicsrni, hangszeren jtszani. Mivel az ige msodik jelentse (szlt) metszeni (Lev 25:3k.; zs 5:6), egyesek a „tpni” alapjelentst tteleztk fel abban az rtelemben, hogy a hrokat pengetni szoktk. Az j fordts Biblia a „zengeni” szval fordtja.
3. Dvid; Dvid zsoltra (le david; mizmr ledavid). A „le” prepozci hromfle rtelm lehet.
a) Jelentheti azt, hogy Dvid a szerz. Ezt a vlemnyt kpviseli a zsid s a keresztyn hagyomny. Tny, hogy az szvetsgben van sz Dvid zenei s klti tehetsgrl (1Sm 16:17kk.; 18:10; 2Sm 1:17kk.; 3:33k.; 23:1–7; m 6:5). Azonban a Krnikk knyvnek felfogsa szerint a kultusz minden szertartsa s a templomi zene Dvidra vezethet vissza (1Krn 22:2–29:5). Ez sokkal inkbb tkrzi az utkor Dvid irnti tisztelett, mint a trtneti valsgot. A Zsoltrok knyvben egyetlen olyan zsoltrra sem tudunk rmutatni, melyrl ktsgtelen bizonyossggal azt llthatnnk, hogy Dvidtl val.
b) Ms vlemny szerint Dvid utdaira, a Dvid hzbl szrmaz kirlyokra kell gondolni. Hiszen egyes zsoltrokbl kiolvashat pldul, hogy a templom mr ll (Zsolt 24:7kk.), vagy Dvid a messze mltban lt (Zsolt 89:50), st a lerombolt Jeruzslemet jj kell pteni (Zsolt 51:20). Hasonlkppen Dvid utdaira kell gondolnunk az n. „kirly-zsoltrok” esetben is, amelyek a kirlyrt mondott knyrgst is tartalmaznak.
c) Egyes kutatk ugarit prhuzamokra is gondolnak. Itt vannak „Akhatnak”, „Baalnak”, „Keretnek” cmzett nekek. Ennek mintjra a „Dvid” kifejezst gy is szoktk rtelmezni, hogy a „dvidi gyjtemnyhez tartoz”, a jeruzslemi kirlyi palota archvumban rztt nek. Ez azonban csak felttelezs.
4. Voltak a musica sacra terletn kiemelked tevkenysget vgz lvitk, akiknek a neve egyes zsoltrok cmfeliratban olvashat. Lehettek k zsoltrrk ppgy, mint gyjtk vagy szerkesztk.
a) Krah fiai. Krah 1Krn 6:7.22; 9:19 szerint lvita volt, 2Krn 20:19 szerint nekkel dicsrte az Urat. Az nevt tartalmazza a Zsolt 42–49; 84–85; 87–88 cmfelirata.
b) szfot a Krnikk knyve Dvid korban lt nekes lvitnak mondja (1Krn 6:24; 15:17; 16:5–7; 2Krn 5:12). Tle templomi nekesek nemzedkei szrmaztak (Ezsd 2:41). Neve a Zsolt 50; 73–83 cmfeliratban fordul el.
c) Az ezrhi Hmn nevt Krah fiaival egytt emlti Zsolt 88:1. is hres nekes lvita volt (1Krn 6:18; 15:17.19; 16:41k.; 25:1.4–6 stb.).
d) Az ezrhi tn neve a Zsolt 89 cmfeliratban olvashat. Hmn mellett emlti 1Kir 5:11 (mint blcset) s 1Krn 15:17.19.
e) Jedtn nevvel Zsolt 39:1; 62:1; 77:1-ben tallkozunk. t is vezet nekes lvitnak mondja az 1Krn 16:41k.; az 1Krn 25:1.3–6; 2Krn 5:12; 29:14 szerint „fiai” is nekesek voltak.
5. A karmesternek (lamenaccah). A sz jelentst az arm nyelv fell kzelthetjk meg: hatalmasnak, kiemelkednek lenni (Dn 6:4); szr nyelven: ragyogni. A pil jelents: felgyelni, vezetni (1Krn 23:4; 2Krn 2:1); participiumban: karvezet, karmester. A ncah fnv fnyt s tartssgot jelent; lnecah = mindig, rkre. A grg fordts: eisz to telosz, vagy eisz nikosz. Mindkett jelentse „rkre”; mivel azonban a nikosz sz nnem alakja (nik) gyzelmet jelent, egyesek a „diadalra” szval fordtjk. tvent zsoltr cmfeliratban s a Hab 3:19-ben fordul el.
6. Zarndoknek (sr hammacalt). Ez a felirata a 120–134. zsoltroknak. A macal sz rtelmezsre tbbfle elmlet keletkezett:
a) A macal sz ezeknek a zsoltroknak a „lpcszetes” szerkesztsre mutat: sok versben ismtldik az elz vers egy-egy sora (anadiploszisz).
b) Vannak, akik a macal szt trtnelmi rtelemben veszik mint „felvonulst”, hazatrst a babiloni fogsgbl (Ezsd 2,1; 7,9). Eszerint ezek a zsoltrok a hazatrk nekei voltak.
c) A zsid hagyomny szerint az szi storos nnepen a lvitknak a Nikanor-kapu 15 lpcsfokn kellett felmennik a templom bels udvarba, s a 15 lpcsfokon nekeltk a 15 macalt zsoltrt. Ezrt fordtja a sr hammacalt kifejezst Hieronymus canticum graduum-nak s Kroli Gspr grdicsok neknek.
d) Legvalsznbb a hvek rendszeres jeruzslemi zarndoktjaira gondolni. A zarndokok „felmentek” Jeruzslembe, s kzben nekkel magasztaltk az Urat.
7. Szela. Ez a sz nem a cmfeliratokban tallhat, hanem a zsoltrok belsejben. A Zsoltrok knyve hber szvegben 71-szer, a LXX szvegben 92-szer fordul el. Jelentse a mai napig is vitatott: a) A LXX a diapszalma = kzjtk szval adja vissza. Ez arra mutat, hogy a zsoltr eladst megszaktottk, s megszlaltak a templomi hangszerek.
b) Rgi zsid hagyomny, Aquila s Hieronymus az aei = semper = mindig szval fordtja.
c) Megksreltk a szela szt a szlal = utat feltlt, felemel szbl szrmaztatni. Felttelezik, hogy a szela sz a hang felemelst, a zeneszerszmok hangosabb jtkt, esetleg a tekintet felemelst jelentette.
d) Msok szerint a szalah-szala’ igbl kell kiindulni, amelynek jelentse: megfordul, meghajol. Ez ktfle rtelmezsre ad mdot. Van, aki a szele szt ismtls jelnek tartja, hasonlan a zenei da capo-hoz. Ms rtelmezs szerint a szela sznl a hvek meghajoltak, imdkozs cljbl leborultak. Erre mr a sumerok s akkdok kultuszban is volt plda.
8. Dicsret (tehill) csak a Zsolt 145-nl fordul el a cmfeliratban, ms esetekben a zsoltrok szvegben. Ezt nevezi himnusznak az szvetsgi bevezetstudomny. A himnusznak kt f fajtja van:
a) az imperativuszos himnusz, amely az egyiptomi szabadts s a honfoglals csodirt magasztalja az Urat, mint a trtnelem Urt;
b) a participiumos himnusz, amely a teremt, gondvisel s a vilgot kormnyz Istent – mint a teremtett vilg Urt magasztalja. Utbbi az kori keleti npek kzs kultrkincsbl mert. A Zsoltrok knyvnek hber neve tehillim, dicsretek (ez hmnem tbbes szm vgzds – a tehill sz nnem!), ami arra mutat, hogy a Zsoltrok knyvnek szerkeszti az egsz knyvet istendicsretnek tartottk.
9. Hlanek (td). Sokban hasonlt a himnuszra. Ez is istendicsret, de nem az dvtrtnet vagy a teremts csodirt, hanem az egyn letben vgbement szabadtsrt. Jellegzetes stlusa a cohortativus (imperfectum sing. 1. szemly, buzdt md): hadd magasztaljalak; hadd adjak Neked hlt; hadd nekeljek; hadd zengjem nevedet. Hozztartozik a hlaldozat is; ilyen a himnuszban nincs. Nha nehz eldnteni, hogy a td szt hlnak, hlaneknek vagy hlaldozatnak kell-e fordtani, hiszen mindhrmat jelentheti.
10. Imdsg (tefill). Tbbnyire a panasznekekben elfordul krst fejez ki. Zsolt 72:20-ban egy egsz zsoltrgyjtemny sszefoglal neve „Dvid imdsgai”. Br legtbbszr egyni panasznekben fordul el, de Zsolt 80:5-ben nemzeti panasznekre vonatkozik, Zsolt 109:4-ben pedig msokrt mondott kzbenjr knyrgsre.
11. Panasznek (siggjn). Ez a sz csak Zsolt 7:1-ben fordul el. Tbbes szm alakja Hab 3:1-ben tallhat. Akkd klcsnsznak tartjk (segu = siratnek).
12. Kzjtk (higgjn). A sz alapja a hagah ige, melynek jelentse: morog, mormol, flhangosan olvas, elmlkedik. Zsolt 9:17-ben s 92:4-ben a zeneszerszmok zengst, Zsolt 19:15-ben s JSir 3:62-ben elmlkedst, ill. kimondott gondolatot jelent.
13. Hros hangszerre (bingint). A sz alapja az ngn igegyk = hrokat pengetni.
14. Mly hang hros hangszerre (cal hassemnt). Sz szerinti fordtsa: a nyolcadikra. Itt egyesek egy oktvval magasabb hangra gondolnak, msok inkbb egy oktvval mlyebb hangra. Jelenthet nyolchr hangszert is.
15. Fvs hangszerre (cal hannehlt). A LXX itt (Zsolt 5:1) az „rksg” (nahal) szt veszi alapul: tsz klronomouszsz. Valsznbb a hll III. = fuvolzni ige alapjn fuvolra gondolni (1Sm 10:5). nnepi alkalmakon ez a hangszer is megszlalt (1Kir 1:40; zs 30:29). A babilniai npek kultuszban a panaszneket is fuvolasz ksrte.
16. A „Betegsg” (kezdet nek dallamra) (cal mohalat). Ezt a szt mr a LXX fordti sem rtettk, ezrt nem is fordtottk le, csak trtk grg betkkel. Felttelezhet, hogy a hlh = betegnek lenni ige szolgl alapul, tovbb, hogy valamelyik ismert nek kezddik gy (bizonyra panasznek), s ennek dallamra neklend a Zsolt 51; 88 is.
17. „neklend” (lecannt). Az elz pontnl emltett Zsolt 88:1-ben fordul el, az cal mahalat kifejezs mellett. Egyszeren az cn III. = nekelni ige pil infinitivusa prepozcival. Jelentse: neklsre, nekls cljbl.
18. „A messzi fk galambja” (kezdet nek dallamra) (cal jnat ’lim rehqm). Ezt is ismert dallam nek kezdsornak tartjk. Az ’lm = (nagy) fk olvassi md jobbnak ltszik, mint a szvegben lev ismeretlen ’elem, vagy az ’illm = nma sz. Csak Zsolt 56:1-ben fordul el.
19. „A hajnali szarvas” (kezdet nek dallamra) (cal ’ajjelet hassahar). Ezt is ismert dallam nek kezdsornak tartjk. A „szarvas” (’ajjelet) szt a LXX ’ejalutnak pontozta, mely ert s tmogatst, segtsget jelent. Egyesek a Sahar nev ugarit istensgre gondolnak, msok arra, hogy az isteni segtsg hajnalban jn.
20. nek magas hangra (cal calmt). A rgi fordtsok az calm = fiatal n tbbes szm alakjnak tartottk. A LXX a parthenosz, Aquila pedig a neanisz szval fordtja. Magas hangon (ni hangon) eladott nekre szoktak gondolni.
21. „A fi halla” (kezdet nek dallamra) (cal mut labbn). Egyesek az elz pontban trgyalt cal calmt kifejezssel egytt trgyaljk. A LXX cal calmt-nak olvassa s hyper tn kryphin-nak fordtja = a rejtett dolgokrl. Ezt is ismert dallam nek kezd szavnak tartjk. Nehz ennek a kifejezsnek a fordtsa Zsolt 48:15-ben. Egyesek mr a 49:1-hez kapcsoljk. Nhny hber kzirat clmt-nak pontozza; ennek alapjn a LXX eisz tousz ainasz-nak fordtja: rkk. Hieronymus: in mortem, hallig; ismt msok „hall ellen”.
22. A „Liliomok” (kezdet nek dallamra) (cal ssannm). Ismert dallam nek kezd szavnak tartjk. A susn sz ui. liliomot (s ltuszvirgot) jelent. 23. „A szltaposk” (kezdet nek dallamra) (cal haggittt). A „gat” sz borsajtt jelent. A LXX hyper tn lnn-nak fordtja: a borsajtrl (vagy kdrl). Ez a jelents valsznbbnek ltszik, mintha idegen (Gat filiszteus vrosbl val) nek dallamra gondolnnk.
24. A „Ne vesztsd el” (kezdet nek dallamra) (’al tasht). Ismert dallam nek kezd szavnak tartjk. Nmi tmpontot ad zs 65:8; mely a szretelk mondsaknt idzi: nem puszttjk el azt a szlfrtt, melyen van mg nhny p szem.
25. Emlkeztetl (lehazkr). Ez a zkr = emlkezni ige mveltet (hifil) formjnak infinitivusa, clhatrozi prepozcival. Ebben az igetrzsben a jelents „emleget, emlt, (himnuszban) magasztal” is lehet. A magyarzk azonban inkbb az n. emlkeztet ldozat (’azkr, Num 5:16 stb.) alapjn rtelmezik a lehazkr szt, mint ldozat bemutatsa alkalmval hasznlt szakkifejezst.
26. Tantkltemny (maszkl). A szkl igegyk alapjelentse: sikerlni. Ez a jelentse a mveltet igetrzsben is megvan; itt ezenkvl az „rtelmesnek lenni, rtelmesen, kegyesen cselekedni, viselkedni” jelents is lehetsges. Ennek alapjn rtelmesen, gyesen megrt kltemnyre, mvszi alkotsra szoktak gondolni.
27. Bizonysgttel (miktm). Nehezen rtelmezhet kifejezs. Luther a ketem = arany szbl indult ki, s aranykszerre (golden Kleinod) gondolt. Msok az akkd katamu = elfedez igbl indulnak ki, s engesztel, bnbn neknek tartjk a miktmot. Figyelemre mlt a LXX fordtsa: sztlografia = oszlopfelirat. Ez olyan kltemnyre mutat, melynek rvnyessge szilrd s tarts.
A fenti szakkifejezseken kvl tizenhrom zsoltr cmfeliratban Dvid trtnetre vonatkoz utalsok tallhatk. Ezek azonban ksi korbl szrmaznak, s alig van kzk a zsoltr tartalmhoz; inkbb a fogsg utni kornak Dvid irnt rzett tisztelett bizonytjk. Ezeket az elforduls helyn egyenknt trgyaljuk.

Irodalom.
W. Staerk: Lyrik 1920. (SAT) – S. Mowinckel: Psalmenstudien I–VI. 1921–1924. – H. Gunkel: Die Psalmen 1926. – R. Kittel: Die Psalmen 1929. – H. Gunkel-J. Begrich: Einleitung in die Psalmen 1933. – H. Schmidt: Die Psalmen 1934. (HAT) – A. Weiser: Die Psalmen 1955. (ATD) – H. J. Kraus: Psalmen I–II. 1960. (BK) – G. von Rad: Theologie des Alten Testaments I–II. 1962. – A. R. Johnson: Sacral Kingship in Ancient Israel 1967. – F. Crsemann: Studien zur Formgeschichte von Hymnus und Danklied in Israel 1969. – T. N. D. Mettinger: King and Messiah 1976. – C. Westermann: Lob und Klage in den Psalmen 1977. – O. Keel: Die Welt der altorientalischen Bildsymbolik und das Alte Testament 1977. – K. Seybold: Die Wallfahrtspsalmen 1978. – H. J. Kraus: Theologie der Psalmen 1979. – A. A. Anderson: Psalms I–II. 1981. (NCBC) – C. Westermann: Ausgewhlte Psalmen 1984. – K. Seybold: Die Psalmen. Eine Einfhrung 1986. – Jrg Jeremias: Das Knigtum Gottes in den Psalmen 1987. – R. J. Tournay: Voir el entendre Dieu avec les Psaumes 1988. – H. Spieckermann: Heilsgegenwart. Eme Theologie der Psalmen 1989.
LEXIKONOK: S. Mandelkern: Veteris Testamenti Concordatiae Hebraicae atque Caldaicae 1937. – W. Gesenius-F. Buhl: Hebrisches und Aramisches Handwrterbuch ber das Alte Testament 1949. – Menge-Gthling: Enzyklopdisches Wrterbuch der griechischen und deutschen Sprache 1951. – L. Koehler-W. Baumgartner: Lexicon in Veteris Testamenti libros 1958. – B. Reicke-L. Rost: Biblisch-historisches Handwrterbuch I–III. 1962–1966. – W. Gesenius-F. Brown-S. R. Driver-C. A. Briggs: A Hebrew and English Lexicon of the Old Testament 1972. – E. Jenni-C. Westermann: Theologisches Handwrterbuch zum Alten Testament I–II. 1971–1976. – H. G. Liddell-R. Scott: A Greek-English Lexicon 1978. – L. Koehler-W. Baumgartner-J. J. Stamm: Hebrisches und aramisches Lexicon zum
A ZSOLTROK KNYVNEK MAGYARZATA
ELS KNYV (1–41)
Zsolt. I. ZSOLTR
A zsid hagyomny (a Jeruzslemi s a Babilniai Talmud) sszekti az els s a msodik zsoltrt; a msodikat az els folytatsnak tartja. Ezt a hagyomnyt az egyhzatyk egy rsze is kveti. Nyoma van ennek az n. D-kdexben is, mely szerint Pl apostol ApCsel 13:33-ban az els zsoltrbl idz, azonban a grg kziratok tbbsge itt msodik zsoltrt mond. Semmikppen sem helyes sszektni az els s a msodik zsoltrt; a kett nem tartozik ssze. Inkbb az trtnhetett, hogy az els zsoltrt a Zsoltrok knyvnek szerkesztje bevezetsknt helyezte a gyjtemny lre.
A zsoltrnak mr az els szava, a „boldog” sz is a blcsessgirodalom jellegzetes szava. Ez a sz legtbbszr a Zsoltrok knyvben s a Pldabeszdek knyvben fordul el. A zsoltr tartalma is a blcsessgirodalomra mutat. Itt tallkozunk a gonoszok s igazak szembelltsval, legtbbszr az n. ellenttes gondolatprhuzam formjban: a vers els sora az igaz emberrl vagy annak sorsrl, a msodik sora a gonosz emberrl vagy annak sorsrl szl (pl. Pld 10–15). Az Zsolt 1 3–3 versben lltja egymssal szembe az igaz s a gonosz ember sorst.
Zsolt. 1,1. vers.
Az 1. vers igaz ember ismertetjegyeit tartalmazza. Prhuzamosak mind az igk (jr-ll-l, mindhrom a jelenre is rvnyes perfectummal kifejezve); mind a fnevek (bnsk-vtkesek-csfoldk, ill. tancs-t-szk). A bnsk tancsa a bnsk gondolatait, cljait, terveit jelenti; tjuk a magatartsukat. A csfoldk szke azt fejezi ki, hogy ezek az emberek idnknt sszegyltek, s ellensgesen lltak szemben azokkal, akik ragaszkodtak az atyk tiszta hithez, s komolyan vettk Isten trvnyt. Vilgosan felismerhet, hogy kt embercsoport ll egymssal szemben: az igazak s a csfoldk, a bnsk. Ezek nemcsak a hveket csfoltk, hanem magt Istent is. t magt ertlennek, beszdt be nem teljeslnek tartottk (zs 5:19; Ez 8:12; 12:21–28; Zsolt 26:4; 73:10k.). Ilyen emberekkel 1Kor 5:11; 2Kor 6:14–18 szerint sem szabad kzssgben lennie a gylekezet tagjainak.

Zsolt. 1,2. vers.

A negatv ismertetjelek utn a pozitv ismertetjelek kvetkeznek. Az igaz ember „gynyrkdik” az r trvnyben. Itt nem a megmerevedett trvnyvallssal van dolgunk; mivel a trvny mg nem tehernek szmt, amely ezernyi tiltssal kti gzsba az embert. A trvny rmt ad (v. Zsolt 19:8–11; 112:1; 119:24.77.92.143.174)! A vers msodik fele a kor kegyessgre jellemz, szinte a kor kegyeseinek az embereszmnyt mutatja: az irattekercs fl hajl, azt flhangosan olvas embert, aki igyekszik minl tbbet megrteni Isten trvnybl. Nem elgszik meg azzal, hogy a kultuszban hallotta Isten trvnyt. Foglalkozik vele „jjel-nappal”; azaz llandan (Deut 6:7; 17:19; Jzs 1:8). Ezen a ponton a zsoltr tlmutat a blcsessgirodalmon, mellyel pedig formai szempontbl sok szl kti ssze (v. Pld 1:7; 9:10: „A blcsessg kezdete az rnak flelme”). A zsoltrr nem nmagbl, tapasztalatbl s nem emberi tantsbl mert valamifle gyakorlati s hasznos blcsessget, hanem tantvnyknt figyel a magt Igjben kijelent Istenre. Olyan idben keletkezett ez a zsoltr, amikor a „trvny” mr rott formban megvolt.

Zsolt. 1,3. vers.

A 3. vers a „folyvz mell”, pontosabban az ntz csatorna mell ltetett fhoz hasonltja az igaz embert. A hasonlat Jer 17:5–8-bl val. Ott szp ellenttprok vannak: az tkozott frfival az ldott frfi, a pusztai cserjvel a vz mell ltetett fa, a „karjhoz hst tev”, azaz a maga erejben bz emberrel az rban bz ember ll szemben. Az ellenttprok e zsoltrban kevsb pontosak. „ldott” helyett itt „boldog” ll – s hinyzik az „tkozott” sz; az ntzcsatorna mell ltetett fval a polyva ll szemben, a tra tanulmnyozjval a csfold bns. (Az embert gyakran hasonltottk ssze a fval: Jb 29:19; Zsolt 52:10; 92:13–15; Jer 11:19; Ez 17:3kk.; Mt 7:15–20). A vers vge (minden sikerl, amit tesz) mr nem a frl szl. Vilgosan lthat, hogy az igaz ember nem a maga erejbl terem gymlcsket, hanem az r lland segtsge ltal.

Zsolt. 1,4–6. vers.

A bnsk hasonlk a polyvhoz, melyet elfj a szl. Cspls utn ers szljrskor szoktk feldobni a gabont. A slyos magvak visszahulltak a fldre, a knny polyvt elfjta a szl. A hasonlatot Jb 21:18; Zsolt 35:5; zs 17:13 is hasznlja. Ez a vers arra mutat, hogy Isten fog tletet gyakorolni (v. Mt 3:12). Megtiszttja gylekezett, amelyben mg egytt vannak az igazak s a bnsk. Fj a zsoltrrnak, hogy a gylekezet mg nem „igazak gylekezete”, hanem benne vannak a bnsk is. Igazakat s bnsket nem a templom fala vlasztja el egymstl; a fal a gylekezeten bell hzdik! Ezen csak az Isten tlete tud vltoztatni, amely napfnyre hozza, kik az igazak. Az igazak „felllnak”, igazsguk nyilvnvalv vlik; a gonoszok pedig, akik Istennel nem voltak kapcsolatban, a gylekezet kzssgben sem maradhatnak meg. Az r ugyanis – mondja a 6. vers – „ismeri” az igazak tjt; trdik velk, kzssgben van velk. A bnsk „tja” viszont semmibe vsz. A kifejezs elgg klns. Egyesek arra gondolnak, hogy a bnsk „tja” helyett a bnsk „remnye” illenk a szvegbe. A bnsk remnysge elvsz (Jb 8:13; Zsolt 9:19; Pld 10:28). Br a kifejezs gy simbb lenne, elveszne a szveg egyik jellegzetessge: a kt „t” szembelltsa. Az igazak „tja” az rral val maradand kzssg; a bnsk „tja” pedig gy vsz semmibe, hogy k maguk is elvesznek (Zsolt 34:22; 37:20.28.34).

Zsolt. II. ZSOLTR - A msodik zsoltrt ApCsel 13:33 egyik grg kzirata els zsoltrknt idzi (bvebben ld. a Zsolt 1. magyarzatnl).

A 2. zsoltr n. kirly-zsoltr (ld. mg Zsolt 18; 20–21; 45; 72; 89; 101; 110; 132; 144). A kirlysggal kapcsolatban Izrelnek nem voltak si hagyomnyai. Arnylag ksn, Jeruzslemnek Dvid ltal trtnt elfoglalsa utn radt be Izrel gondolkodsba az kori keleti kirly-ideolgia. Ennek a hatsai ltszanak ebben a zsoltrban is.

Zsolt. 2,1–3. vers.

Az 1–3. versben a fld npeinek s kirlyainak lzadsrl van sz. Ilyen lzadsok a nagy birodalmak trtnelmben akkor fordultak el, amikor j kirly kerlt a trnra, s a leigzott kisebb llamok megprbltak elszakadni. A zsoltr csodlkoz krdssel kezddik: Mirt nyugtalankodnak a npek? gyis hibaval, amit terveznek! Hiba a harcos kszlds, a vezetk tancskozsa. A 3. vers idzi a lzadk mondst. A „ktelek”, amelyeket a lzadk el akarnak szaktani, az ighoz tartoznak. Erre utal a LXX is, amely a vers msodik felben ktl helyett igt mond. Az igt ui. ktllel erstettk a jszg nyakra (v. Jer 27:2). Az iga a szolgasg jelkpe (Jer 27:11).

Br Dvid s Salamon korban Izrel ers birodalom volt, Izrelnek mgsem volt olyan tapasztalata, hogy az egsz fld minden orszga Jeruzslem ellen tmad. A dvidi birodalom bels bajok miatt szakadt szt. Az univerzlis tvlat a kirly-ideolgihoz tartozik.

Zsolt. 2,4–7. vers.

A mennyben trnol Isten nevetse ers antropomorfizmus. Azt fejezi ki, hogy az egsz vilg minden orszgnak katonai ereje sem kpes Istent veszlyeztetni. magasan a vilg s az ember felett ll, mint r s teremt (Zsolt 37:13; 59:9; zs 18:4). Az 5. vers szerint Isten az Ige ltal rmletet kelt ellensgei szvben, s ez mris eldnti a harcot. A 6. v.-tl kezdve maga az r beszl: „n kentem fel kirlyomat szent hegyemen, a Sionon”. Br itt nem a gyakoribb masah = felken ige fordul el, mgis kirlly szentelsrl van sz. A felkent kirly srthetetlennek szmtott (1Sm 24:11; 26:11). A felkens a Sion-hegyen trtnt, amely a zsoltr keletkezsnek korban mr az r szent hegynek szmtott. A 7. v.-ben a kirly jogait s ktelessgeit, valamint uralkodi neveit (zs 9:5) tartalmaz okmnyrl van sz. Ilyen okmnyrl 2Kir 11:12-ben is olvasunk. Az okmny tartalmazza a kirly istenfisgrl szl kijelentst is: „Fiam vagy te, ma nemzettelek tged”. Ezt nem sz szerint kell rteni, ahogyan pl. Egyiptomban a kirlyt az istensg test szerint val finak gondoltk. Inkbb a sumer s asszr elkpzelshez ll kzel ez a vers; eszerint a kirly az istensg megbzottja, felhatalmazottja. A 7. vers vgn lev perfectum („nemzettelek tged”) nem azt jelenti, hogy a kirly mg meg sem szletett; hiszen a kirly mr felntt ember, s ezek a szavak a trnra lps alkalmval hangzottak el. A perfectum a vghezvitel perfectuma (perfectum performativum): a kimonds ltal lp rvnybe. Ettl kezdve a kirly Isten fogadott finak szmt. A httrben a Ntn-fle jvendls ll (2Sm 7:14; Zsolt 89:27k.).

Zsolt. 2,8–9. vers.

A kirlynak a trnra lps alkalmval (s esetleg ksbb is) mdja van arra, hogy szabadon terjesztheti krseit az r el (1Kir 3:5; Zsolt 20:5; 21:3.5). Ha pedig a kirly Istennek, az egsz fld Urnak fia, akkor rksgl az egsz fldet megkaphatja (Zsolt 45:6; 72:8; 110:1k.; Mt 21:38; Mk 12:6k.; Gal 4:7). A vilguralmat a trnra lps alkalmval az kori Keleten mgikus ton, varzslattal igyekeztek elnyerni. Vasbl kszlt buzognyt adtak az j kirly kezbe, s ezzel verte szt az ellensgeit brzol agyagszobrocskkat, vagy az ellensgei neveivel telert agyagtblkat. – Megjegyzend mg, hogy a 9. vers armos kpzs „sztzzod” szavt a „legeltet” szval adja vissza a LXX, s ennek nyomn az jszvetsg is (Jel 2:27; 12:5; 19:15).

Zsolt. 2,10–12. vers.

A 10–12. versben ultimtum hangzik el. Az udvari klt felszltja a kirlyokat, a fld brit (kirly s br egyet jelent; ld. 1Sm 8:5; Mik 4:14): trjenek szre, fogadjk el a figyelmeztetst (ez az rtelme a toleratv nifalnak), s hdoljanak az r eltt. A 11. vers msodik felben srlt a szveg; helyrelltsban a vers els fele segt bennnket. Mr az „ujjongjatok reszketssel” kifejezs is klns. A „cskoljtok a fit”, pontosabban „cskoljatok egy fit” (nincs hatrozott nvel) hberl lehetetlen. Az arm „bar” (hberl: bn) sz nem fit jelent, hanem valakinek a fit (mint pl. a nmet „Sohn” sz); ez magban nem llhat. Az rsmagyarzk szcsert alkalmaznak: „cskoljtok lbait reszketssel”. Ez gy j prhuzamot kpez a vers els mondatval: „Szolgljtok az Urat flelemmel”. A legyztt kirly leborult a gyztes eltt, s megcskolta lbt a hdolat jell (Zsolt 18:45k.; 72:7.11; zs 49:23). Az ultimtumban jakarat fejezdik ki. Ha ui. a lzadk nem hdolnnak meg idejben, az r haragja rn utol ket. Mr nem sok hinyzik ennek a haragnak a kitrshez; kevs az id, de most mg lehet jl dnteni. Ebben az esetben, ha ui. nem lzads cljbl kzelednek az rhoz, hanem menedket keresnek nla, boldogok lesznek. – A zsoltr utols fl sora a zsoltrkltszet ismert kifejezseit tartalmazza, s mr nem a kirly-ideolgihoz tartozik. Itt fogsg utni szerkeszt fzi hozz hitvallst a rgi kirly-zsoltrhoz.

Az jszvetsg j nhnyszor idzi a Zsolt 2-t. Az 1–2. verset idzi ApCsel 4:25k.; Jel 11:18; 19:19; a 7. verset Jn 1:49; ApCsel 13:33; Zsid 1:5; 5:5 (a Jzus megkeresztelkedse alkalmval elhangzott mennyei szzat nem a 2. zsoltrt idzi, hanem az r szolgjrl szl zs 42:1-et); a 8–9. verset Zsid 1:2; Jel 2:28k.; 12:5; 19:15; a 11. verset Fil 2:11; v. Mt 28:18. Az jszvetsg ezekben az idzetekben Jzus Krisztusrl mint Isten firl tesz bizonysgot, akinek adatott minden hatalom mennyen s fldn.

Zsolt. III. ZSOLTR - Zsolt. 3,1a. Vers. - Ld. a bevezets 2., 3. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 3,1b–3. vers.

A zsoltr cmfelirata a 2Sm 15–18 rszekben lert trtnetre cloz. Bizonyra azrt hoztk kapcsolatba Dvid trtnett ezzel a zsoltrral, mert a 2., 3. s 7. v. sok ellensgrl beszl. Azonban ez nem elg ok arra, hogy Dvidot tartsuk a zsoltr szerzjnek, vagy a kirly-zsoltrok kz soroljuk a 3. zsoltrt. Inkbb egyni panaszneknek tartjuk; az ilyen nekek szerzi mskor is szoktak sok ellensgk miatt panaszkodni (Zsolt 25:19; 31:14; 38:20; 69:5; 119:157). Ide illik az ellenfelek szavainak az idzse is: Nincs szmra segtsg Istennl (3b). gy beszlnek a bajban lev ember ltogati, ismersei.

Zsolt. 3,4–7. vers.

Ezekben a versekben az egyni panasznekek gyakori alkotrsze, az n. bizalom-motvum olvashat. A zsoltrr az Urat olyan pajzsnak nevezi, mely mindenfell vd. A 4b-ben nem is csupn szabadtsrl van sz, hanem a fej felemelsrl, a megtpzott ember tekintlynek, mltsgnak a helyrelltsrl (Jb 19:9). Ez nem emberi erbl megy vgbe, hanem imameghallgats kvetkezmnye: a szenved ember „kiltott”, az r pedig meghallgatta „szent hegyrl”, Jeruzslembl (Zsolt 2:6; 15:1; 43:3; 99:9). A salamoni templom mr ll! Egyttal az szvetsg eszttikjnak egyik alapgondolata is kifejezdik itt: az az ember, akin Isten jtetszse nyugszik, s aki felemelheti fejt s rvendezhet, szp is (Zsolt 27:6; 34:6; 52:10; 92:11–16).

A 6–7. versnl az rsmagyarzk egy rsze az n. incubatiora gondol. Szoks volt az kori Keleten az, hogy a bajban lev ember a templom egyik kamrjban tlttte az jszakt, reggel pedig ldozatot mutatott be, gy krve Isten segtsgt (v. Zsolt 5:4). A templom menedkhely az ldztt hvek szmra. Az r jelenltben (= az szrnyainak rnykban) vdelmet tallnak (Zsolt 17:8; 27:5k.; 57:2; 63:8). Ezrt a zsoltrr nem fl az t krlvev sok ellensgtl (Zsolt 27:3; 56:5.12; 118:6).

Zsolt. 3,8–9. vers.

A zsoltr zradka knyrgs az r segtsgrt. De ezt a knyrgst is tjrja a zsoltr kzps rszben is meglev bizalom-motvum. „Arcul verted minden ellensgemet, kitrted a bnsk fogait” – mondja perfectumokban a zsoltrr, s a perfectum itt bizalmat fejez ki (n. perfectum confidentiae). Az ellensget vadllat kpben brzolja a zsoltrr (Zsolt 7:3; 10:9k.; 22:13k.; 27:2). Az r azonban rtalmatlann tette hvnek ellensgeit: sszetrte a fogaikat. A 9. vers a panasznekekben ismert mdon az egynnek szl segtsget a npre is kiterjeszti: a vers msodik fele a npre kr ldst az rtl. Ez az lds nemcsak a termszeti javak bsgben ll (Zsolt 29:11; 129:8), hanem hozztartozik a szabadts is.

Olyan nagy mrtkben tallunk itt bizalom-motvumokat, hogy ezt a zsoltrt nemcsak egyni panaszneknek lehet tartani, hanem bizalom-zsoltrnak is. Kirly-zsoltrnak semmikppen; hiszen a kirlyt ellensges np vagy hadsereg fenyegeti, nem pedig ismerseinek bnt beszde. Mikzben a zsoltrr a sajt „dicssgnek” helyrelltst kri, ezeknek a bnt beszdeknek a megszntetst is vrja (Zsolt 57:5; 58:7; 59:8).

Zsolt. IV. ZSOLTR - Zsolt. 4,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 2., 3. s 7. pontja alatt.

Zsolt. 4,2. vers.

Egyesek az ebben a versben tallhat imperativusokat gy pontozzk, ill. javtjk, hogy perfectumok legyenek. Ebben az esetben a zsoltrr a megkapott segtsgre tekintene vissza, s a zsoltrt bizalom-zsoltrnak lehetne tartani. Helyesebbnek ltszik azonban a vers egyetlen perfectumt is imperativusra javtani; ld. az j fordts Biblit („adj nekem kutat” sz szerint: „adj nekem tgas teret”). Ebben az esetben a 2. vers az egyni panasznek szablyszer bevezetse: Isten megszltsa s segtsgl hvsa. Itt a zsoltrr „igazsgom Istennek” nevezi az Urat. Isten tudja t megvdeni a hamis vdakkal szemben (Zsolt 17:2; 35:23; 37:6; zs 50:6k.; Rm 8:34).

Zsolt. 4,3–6. vers.

A zsoltr frszben a zsoltrr ellenfeleinek megszltsa, jellemzse s intse tallhat. „Az ember fiai” rangos, elkel embereket jelent, akik a 8. vers szerint mg gazdagok is. Ezek a zsoltrr becsletbe gzoltak, „tisztessgemet gyalzatra” fordtottk. (A LXX itt msknt vlasztja el a szavakat: „Emberek fiai, meddig lesztek kemnyszvek, mirt szeretitek a hibavalsgot, s keresitek a hazugsgot?”.) Bizonyra hamis, igaztalan vdakrl van sz. Ezzel szemben a zsoltrr tudtukra adja, hogy az r csodlatos szeretetet tanstott irnta. (Itt a hber szveg „klnlegesen bnt” szava helyett szmos kzirat, a LXX s Zsolt 31:22 segtsgvel „csodlatosan bnt” a helyesebb.) A zsoltrr bizonyos abban, hogy meghallgatta „kiltst” az r. ppen ezrt arra inti ellenfeleit, hogy ha haragszanak is (a kt imperativus gnyos megengedst fejez ki), ne vigyk vghez vtkes terveiket, hiszen Istennel tallnk szemben magukat. (Az 5. vers szavai jobb sorrendben: „Gondolkozzatok szvetekben, s ne vtkezzetek! Haragudjatok gyatokban, de hallgassatok el!”) Inkbb igaz ldozatokat mutassanak be. Itt nem csupn ritulis rtelemben kifogstalan ldozatokra kell gondolnunk, hanem – mint a 6. vers vge mutatja – olyan ldozatokra, melyek mgtt az rba vetett bizakods ll.

Zsolt. 4,7. vers.

Egyedlll a 7. vers, amely „sokak” panaszt s krst fejezi ki. A np tbbsge nlklztt a nehz idkben, s jobb sorsot kvnt. „Ki lttat velnk jt?” – krdeztk. A vers msodik fele knyrgs: „Fordtsd (tkp. emeld) felnk orcd vilgossgt!” (Ms magnhangzkkal: eltvozott tlnk orcd vilgossga.) Az r orcjnak vilgossga ldst, bsget, segtsget jelent (Num 6:26; Zsolt 44:4; 89:16). A 7. versben nem a zsoltrr ellensgei szlalnak meg, hiszen ezek gazdagok (6b. vers), hanem a hvek. A zsoltrr nemcsak a gonoszok bne ellen harcol, hanem a hvek, ill. az tlagember csggedse ellen is.

Zsolt. 4,8–9. vers.

Ltszik, hogy a zsoltrr a szegnyekhez tartozik. Szemben ll azokkal, akiknek sok a gabonjuk s a boruk – de nem irigyli ket. Neki nagyobb rmt adott az r, mint amekkort a vagyon adhat: meghallgatta imdsgt, kidertette igazsgt. Ezrt amint lefekszik, el is alszik (Pld 3:24). A zsoltrr menedket tall a templomban, Isten jelenltben. vdi meg hvt az ellensges erktl; hoz igazsgos dntst gyben (Zsolt 3:6; 5:4; 26:1). Ez a vers a 6. verssel egytt a zsoltr szereztetsi kort is jelzi: a templom mg ll, az ldozatok folynak. Ez a fogsg eltti kor. Az r megengedi hvnek, hogy biztonsgban lakjk (az orszgban) (Zsolt 37:29).

A zsoltr tantsa megegyezik az jszvetsg tantsval: az r mellett rmben s biztonsgban lhet az ember, s ez tbbet r a fldi kincseknl (Zsolt 3:4; 27:3; 118:6; Mt 6:19–21; 1Tim 6:6–10).

Zsolt. V. ZSOLTR - Zsolt. 5,1. vers.

A zsoltrfeliratban a LXX rksget kap (vagy ad) nre gondol; valsznbb, hogy a hber sz fuvolt jelent. A babiloni kltszetben a fuvolra rt nekek siratnekek voltak. Ld. a bevezets 5., 15., 2. s 3. pontja alatt. A Zsolt 5 versmrtke 3+2, a siratnekek metruma.

Zsolt. 5,2–4. vers.

Tartalmi szempontbl azonban nem siratnekkel van dolgunk, hanem egyni panasznekkel. Ezt mutatja mr a bevezets is (2–4. vers), melyben az Urat arra kri a zsoltrr, hogy hallgassa meg „kiltst”. Imdsgban gy szltja meg az Urat: Istenem s Kirlyom. Az „Istenem” megszlts a Bibliban mindentt az imdkoz ember bizalmt fejezi ki. Kirlynak a rgebbi idkben ritkn neveztk az Istent (Num 23:21; Deut 33:5; zs 6:5); a zsoltrokban is ritkn fordul el (Zsolt 44:5; 84:4). Ksbb mr gyakrabban neveztk Istent kirlynak (zs 41:21; 43:15; 44:6 stb.). A 4. vers a reggeli ldozat bemutatshoz tartoz elkszletrl, a fa s az ldozati llat rszeinek sorba raksrl beszl (Num 22:41; 2Kir 3:20; 16:15; m 4:4 stb.). A zsoltrr most a maga gyt trja Isten el (Jb 13:18; 23:4): imdkozva s ldozatot bemutatva figyel a zsoltrr az r szavra, kijelentsre (kiegsztend: „rd” figyelek – zs 21:6–8; Mik 7:7; Hab 2:1). Ez a kijelents bizonyra a pap szja ltal hangzott el. Az r segtsge „reggel” rkezik (Ex 14:27; 16:7; Zsolt 46:6).

Zsolt. 5,5–11. vers.

A frszben elszr azt olvassuk, hogy nem tartzkodhat (jvevnyknt) az rnl, aki gonosz (v. Zsolt 15:1kk.; 24:3–6; zs 33:14–16). Isten szeme eltt nem llhatnak meg a bnsk. A „meglls”, odalls kultikus sszegylekezst jelent (Jzs 24:1; 1Sm 10:19). A zsoltrr a bnsket krkedknek (Zsolt 73:3; 75:5) s gonosztevknek is mondja. A 7. versben emltett hazugsg rgalmakat, hazug vdakat jelent (Zsolt 12:3; 26:4). Ezek a vdlott lett veszlyeztetik; ezt jelenti a „vront” kifejezs (sz szerint: „vr embere” – 2Sm 16:7k.; Zsolt 51:16; 139:19). Az ilyen emberek nem kerlhetik el az r tlett (Zsolt 12:4; 17:13k.).

A zsoltrr viszont tudja, hogy neki helye van az r templomban (8. vers). Ennek objektv oka az r hsge, szubjektv oka a zsoltrr istenflelme. A zsoltrr bemehet a templomba. Egyelre azonban a templom fel fordulva, leborulva imdkozik (1Kir 8:38; Zsolt 28:2; 138:2). (Ksbb a diaszporazsidsgban is szoks volt a templom fel fordulva imdkozni, Dn 6:11.) Ezt a btor bizodalmat az jszvetsgben is megtalljuk (Zsid 10:19); itt mr a mennyei szentlybe val bemenetelrl van sz. A 9. versben az ellensgeitl krlvett zsoltrr azrt fohszkodik, hogy Isten vezrelje t, egyengesse tjt. Ez a vezets s tmutats Isten kijelentse ltal trtnik (Zsolt 25:4k..8k..12; 27:11; 32:8).

A 10–11. vers megint a zsoltrr ellensgeirl szl. Hazug vdjaik letveszlyesek. Radsul gyesen, ravaszul beszlnek; annl veszlyesebbek. A zsoltrr nemcsak a maga szabadulsrt imdkozik, hanem ellenfelei buksrt is (Zsolt 17:14; 28:3k.; 56:8). Isten az, aki bnsnek tudja minsteni ket. derti ki, is deklarlja, ki az igaz s ki a bns (1Kir 8:31k.). A templomban trtnik azoknak az gyeknek a tisztzsa, melyekben a vnek nem tudtak dntst hozni (Ex 22:7kk.; Deut 17:8kk.)

. Zsolt. 5,12–13. vers.

Ezekben a versekben a panasznek bizalom-motvuma szlal meg: akik az rnl keresnek menedket, rkk ujjonganak (12. vers). Isten nevt szeretni annyi, mint Istent szeretni. Ez a legfbb parancsolat (Deut 6:4k.). A 12. vers „oltalmazod ket” szavai a 13. vers vgre illenek, a „mint pajzs” sz el. A szveg gy szp prhuzamot ad: „Oltalmazod t, pajzsknt veszed krl kegyelmeddel”.

A dvidi szerzsget kizrja a templom emltse (8. vers). Azonban felesleges a fogsg utni msodik templomra gondolnunk. ppen gy nem valszn, hogy a 6. versben emltett gonosztevk varzslk voltak. Br a varzsls az kori Izrelben gyakoribb lehetett, mint manapsg, elg, ha igaztalanul megvdolt embert tartunk a zsoltr rjnak, aki Istennl keresett s tallt menedket. A zsoltr 10. verst Rm 3:13 is idzi.

Zsolt. VI. ZSOLTR

Ezt a zsoltrt a ht, n. bnbnati zsoltr kz szoktk sorolni (Zsolt 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143). Azonban nem a bnbn bns szava hangzik el a zsoltrban, hanem a szenved s segtsget kr ember szava. Ezrt a zsoltrt egyni panaszneknek tartjuk. Felptse laza. Ha a 2. verset tartjuk bevezetsnek, azt ltjuk, hogy a „mert” ktsz, amely a frszt szokta bevezetni, nemcsak a 3. versben fordul el (ktszer is), hanem a 6. vers elejn is. A 3–8. versben panaszok s krsek vltjk egymst. – A zsoltr a babiloni fogsg eltt keletkezett.

Zsolt. 6,1. vers. - Ld. a bevezets 5., 13., 14., 2. s 3. pontja alatt.

Zsolt. 6,2. vers.

Ez a vers azt fejezi ki, hogy a zsoltrr mltnak rzi magt Isten haragjra. Tudja azonban, hogy ez a harag akr el is pusztthatn t (Zsolt 90:7; Jer 10:24); de Isten nem a bns hallt akarja (Ez 18:23.31). A fenyts nevel s tisztt cllal trtnik.

Zsolt. 6,3–5. vers.

Itt vilgosan lthat, hogy Isten betegsggel sjtotta a zsoltrrt. Az elallt, meggyenglt ember kegyelmet, gygyulst kr, hiszen az r az orvos (Ex 15:26; 2Kir 5:7; Zsolt 30:3; 41:5; 103,3; 147:3). A szenveds lelkileg is megrzta t (4a. vers). (A 3. vers vgn ugyanez az ige ll. Azonban a csontok nem szoktak „megzavarodni”. Itt inkbb „kiszradtak csontjaim” olvasand, v. Zsolt 32:3.) A 4. vers vgn a panasznekek jellegzetes srget krdse ll: Meddig mg? (Zsolt 90:13; zs 6:11; Hab 2:6; ld. mg Zsolt 74:10; 79:5; 80:5; 94:3). Az 5. vers nyomatkos krs. A „visszatr” ige nem azt jelenti itt, hogy az r trjen meg, hanem azt, hogy forduljon bajban lev hve fel, s mentse meg „lelkt”. A „lelkem” sz itt a szemlyes nvms helyett ll, s egyszeren azt jelenti: engem. A beteg ember testi gygyulsrt knyrg. Ennek forrsa egyedl az r szeretete, hsge (5b. vers).

Zsolt. 6,6. vers.

A zsoltrr a szabadtsrt mondott knyrgst azzal okolja meg, hogy a holtak hazjban nincs istendicsret (Zsolt 30:10; 88:11–13; zs 38:18k.). ppen ez benne a legfjdalmasabb. A sorok kztt fogadalomttel sejthet: ha az r meggygytja, megszabadtja a zsoltrrt, bizonyra el fog menni a templomba, s hlanekkel fogja magasztalni Istent. Panasznekekben gyakori az ilyen fogalom. Itt ez csak burkoltan hangzik el. A zsoltrr Istent akarja knyrletre, szabadtsra brni. Tudja, hogy Isten gynyrkdik a hlanekben. Egyttal az istendicsret adja meg az emberi let rtkt s rtelmt is.

Zsolt. 6,7–8. vers.

A 7–8. vers visszatr a panaszhoz. A keleti ember szereti a tlz kifejezseket. Ilyen az is, hogy gyt knnyeivel ntzi (Zsolt 30:6), jszaka lmatlanul hnykoldik (Zsolt 77:5k.), szeme „megregedett”, azaz ltsa meggynglt s elhomlyosodott a bnattl, a sok srstl (Zsolt 31:10).

Zsolt. 6,9–11. vers.

Itt a knyrgs meghallgatsnak bizonyossgt fejezi ki a zsoltrr. Minden tmenet nlkl hangzik fel a diadalmas kilts: „Tvozzatok tlem mind, ti gonosztevk!” (Zsolt 119:115). Itt hallunk elszr arrl is, hogy a zsoltrrnak ellensgei voltak, akik zavarba jutnak s megszgyenlnek (11. vers). Bizonyra olyan emberekrl van sz, akik a slyosan szenved embert tmadtk s vdoltk. A zsoltrrk azt remltk, hogy ellensgeiket Isten bntetse ri utol (Zsolt 3:8; 5:11; 7:17; 11:6).

Honnan van a 9. versben lthat hirtelen hangulatvltozs, a panasz s a knyrgs utn a diadalmas rm? Nem rtnk egyet azzal a magyarzattal, amely szerint kt zsoltrral van dolgunk; egyiket a bajban rta a zsoltrr, msikat a szabadts utn. Az sem biztos, hogy a pap szja ltal rteslt imja meghallgatsrl. Hiszen ilyen slyos beteg nem is tud elmenni a templomba! Inkbb arra gondolhatunk, hogy imdkozs folyamn kapott kijelentst az rtl, s mr a szenveds idejn szilrdan hitte, hogy meghallgatta knyrgst az r.

A 9. verset ms sszefggsben idzi az jszvetsg is (Mt 7:23; Lk 13:27).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!