//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig : JB KNYVE TANT KV-EK 23 - 31

JB KNYVE TANT KV-EK 23 - 31


Jb. XXIII. RSZ

Jb vlasza olvashat a 23–24. rszben. Jb nem akar bnt l ellenbeszdet mondani, nem is vdekezik a vdak ellen. De a md, ahogyan Elifz mg mindig r akarja bizonytani bnssgt arra knyszerti, hogy ellenfelnek rveivel szembeszlljon. Mivel szenvedseinek egyedli okt Istenben ltja, jbl kifejezi az Istennel val szembests vgyt, hogy szemtl szembe bizonythassa eltte rtatlansgt s felmentst nyerjen. m Isten, aki pedig tisztban van Jb rtatlansgval, elrejtztt s t mg mindig gytrelmes helyzetben hagyja. De az effle igazsgtalansg egyltaln nem elszigetelt jelensg az Isten vilgkormnyzsban. A vilgban nagyon is sokan vannak, kikkel Isten sose szmol le, noha megrdemelnk. A legklnbzbb tpus bnsk ks vnsgkig bntetlenl maradnak. Ennek a visszssgnak bemutatsra szenteli az r majd az egsz 24. rszt, melynek vgn diadalmasan felkilt: Kicsoda tagadhatja ezt? Tulajdonkppen a 21. rszben elkezdett gondolatmenetet folytatja s fejezi be itt. A beszden vrs fonalknt hzdik vgig Isten rthetetlen magatartsnak gondolata, de ez csak fokozza a vgyt az Isten szemlyes dntse utn. Ugyanakkor ez a beszd tartalmazza a legslyosabb rveket a bartok ellen, akik Isten cselekedeteit egyetlen szablybl akarjk kiszmtani.

Jb. 23,1–7. Jb jabb krelme kihallgats trgyban.

Jb haja az, hogy kzte s Isten kzt peres eljrsra kerljn sor, mert akkor ktsgbevonhatatlan rtatlansga kiderl, feltve, hogy Isten nem fogja t mindenhatsgval lehengerelni. De alig fejezi ki ezt a kvnsgt, ismt szorongatni kezdi az a knz gondolat, hogy Isten szndkosan kitr a tallkozs ell.

2: Mg most is. A megbeszlsek Jb s trsai kztt tbb napig hzdhattak. Keser hberl mer, a. m. kesersg, prtts. Teht: mg most is dacos, lzad az n beszdem, ti. az ellen a szndk ellen, amely el akarja ismertetni vele bnssgt. – 2b: A hber jd kezem helyett a LXX gy fordt: keze. „Keze nehezedik shajtsomra.” – 3: Ezt a panaszt csak az szntetn meg, ha sikerlne igazt Isten tlszke eltt elismertetni. – 3b: elmennk az szkig, ti. tlszkig. – 4a: v. 13:18. – 4b: ment erssgekkel, azaz bizonytkokkal. – 6: Szorongs tlti el Isten vrhat magatartsa miatt, vajon hatalmnak teljessgt rvnyesti-e vele szemben? A sajt krdsre adott vlaszban kifejezdik kvnsga: Nem! Csak figyelmezzen rm! v. 13:15b; 16:17. – 7: Ha Isten meghallgatja, biztosan fel is menti. Jb. 23,8–17. Isten sehol se tallhat.

Hirtelen rbred azonban, hogy Isten nem tallhat meg. Isten nagyon jl tudja, hogy sohasem szegte meg parancsolatait, mgsem ll el szndktl. Ez a kiismerhetetlensg az oka annak, hogy Jb iszonyodik Istentl s nem csupn testi-lelki knjainak gytrelme.

8–9: A ngy gtj kifejezse. – 9b: rejtzkdik, hb. ctaf, jelentse: elkanyarodik, kitr valaki ell. – 10: De helyett a hb. k fordtsa: mert. Az indokolsok felsorolsa kezddik, amirt Isten nem hagyja magt megtallni. Az n utamat. Szszerint: az utat nlam, vagyis szoksos utamat, kvetett utamat. – 10b: Mg ugyan nem vizsglt meg engem, de ha megvizsglna, tiszta aranyknt kerlnk ki. – 11–12: Kegyes letmdjnak lersa, amellyel Elifz slyos vdjait akarja hatstalantani. – 12b: letem tpllka h. trvnyemet. A fordts: Jobban, mint a sajt trvnyemet, riztem meg szjnak beszdeit. Utals a 22:22-re. Nemcsak, hogy rgta azt teszi, amit Elifz ajnl, hanem annl tbbet s jobbat is tett, Isten szavait drga kincsknt rizte meg szvben s a sajt akarata trvnynl (Rm 7:23) is tbbre tartotta. – 13: Ezek ellenre Isten megmsthatatlan az elhatrozsban. – 14b: ti. hasonl rthetetlen rendelkezsek az emberek sorsa fell. – 15: A 15. vers indokolsa: az ok nlkli intzkedsek miatt rettegek tle. – 17: a 22:11 visszautastsa.

Jb. XXIV. RSZ - Jb. 24,1–12. A leggaldabb bnk bntetlenek maradnak.

Az isteni intzkedseknek ez a flelemkelt megfoghatatlansga msutt is kimutathat a vilgban. Szmtalan eset bizonytja a sokat emlegetett isteni igazsgossg hinyt. Kegyetlen emberek miatt, akiket senki se fkez meg, rtatlanok pusztulnak jajban s nyomorban. Rszletesen lerja az elnyomottak szomor letkrlmnyeit s az uralkod osztlyok rszrl elszenvedett srelmeiket. Szavain tizzik a klt mlysges felhborodsa kornak szocilis llapotai felett.

1: Az eredeti szszerinti fordtsa: Mirt nem tartatnak fenn a Mindenhattl idk? (hasonl, a mn elljrval alkotott szenved szerkezetre, plda az T-ban Prd 12:11). Ahogy egy kirly meghatrozott napokat llapt meg, amelyeken trvnyt tart s igazsgot szolgltat (v. 2Sm 15:2; Jer 21:12; 22:1–3), gy kellene Istennek is rendszeres tlnapokat tartania; hogy a gonoszokat felelssgre vonja s a kegyeseket gy megerstse az igazsgba vetett hitkben. De a fldn minden mskppen trtnik; amint azt a kvetkezkben ki fogja mutatni. – 2: a hatreltols ms eseteit lsd Deut 19:14; 27:17; Hs 5:10; Pld 22:28; 23:10. A nyjakat nemcsak elraboljk, hanem orctlanul nyltan legeltetik is, mintha az vk lenne. – 3: Az zvegyek s rvk tulajdont zlogba viszik. – 4: A szegnyek mg az utakon se mutatkozhatnak, mert ha biztonsgban akarnak lenni a hatalmaskodk vakmersgtl, el kell rejtzkdnik. – 5: Az alany a 4b nyomorultjai s nem valami jabb npnyzk. – Az 5b szszerinti fordtsa: lelem utn kutatva a steppe kenyr neki a fiak szmra. – 6: A hatrban a gazdagok aratsbl s szretjbl ott maradt kalszokat s frtket bngszik. – 7: A ruhtlansg s hajlktalansg kvetkeztben a viszontagsgos idjrsnak val kiszolgltatottsg. Olyan emberek sorsa van itt lerva, akiket gazdag elnyomk uzsorval javaikbl kiforgattak s akik gy el vannak adsodva, hogy tartozsaik miatt a rabszolgnak val elads veszlyben forognak. Hogy ezt elkerljk, knytelenek a steppre meneklni s miknt az ijeds vadszamarak, mindig meneklsre kszen lenni. Agyonhajszoltan, rks flelemben tengetik ezek a szerencstlenek letket. – 9: A hatalmaskodk galdsgainak rszletezse. Az alany ugyanaz, mint a 2–4. versekben: az anyamellrl ragadjk el a csecsemt, ti., hogy a tartozs fejben rabszolgnak adjk el. – 9b: A szegnyen lev ruht elzlogostjk, lehzzk a rajtalevt, elviszik a legfontosabb letszksgleti trgyait, teht tbbet, mint amennyi trvny szerint jr nekik. – 10–11: A rabszolgasorsra juttatottak nyomorsgos lete: rks robot, az elnyom gazdagok termst k aratjk le s takartjk be, de kzben heznek. – A 10. vers utals a 7-re. – 11: A gazdagok felgyelete alatt olajat tnek, de k szomjaznak, mert nem szabad semmihez hozzrnik. – 12: Nemcsak a fldbirtotokosok, hanem a gazdag vrosi polgrok is hasonl mdon viselkednek, a vrosban is a jogtalan erszak garzdlkodik. A kizskmnyolk bntetlenl zhetik gazsgaikat, de Isten nem lp kzbe. Hogyan fr bele ez a visszssg az erklcsi vilgrendbe?

Jb. 24,13–17. A sttben bujklk gonoszsgai.

Kln mondattal vezet t azoknak a gonoszoknak a lersra, akik a sttsg leple alatt, de ugyancsak bntetlenl zik frtelmessgeiket.

13: A hmmh fordtsa azok. Elre mutat a 14–17. versekben felvonultatott csoportra. A vilgossg a jog s igazsg kpe v. Zof 3:5; Zsolt 37:6; 119:105; Pld 6:23. – Hj mlt idben: a. m. lettek, vltak lzadkk. 13c: nem lnek helyett l’ jseb nem maradnak svnyein (ti. a vilgossg svnyein). – 14: Napkeltekor a hb. l’r helyett l’r olvasand, azaz mikor mg nincs vilgossg. Vagyis mikor mg nem jrnak kinn az emberek. jjel pedig gy viselkednek, mint a tolvajok: mg lopnak is. – 15: v. Pld 7:9 skv. – 16: Az alany nem ugyanaz. Egy msik valaki a sttsg fiai kzl. – 16b: bezrkznak, mert a betrk nem szeretik a vilgossgot. A 17. vers szszerint: Mert egytt nekik a reggel a hall rnyka. Vagyis kzs ismertetjelk a sttsg.

Jb. 24,18–21. Az emberek vlemnye szerint ezek megbnhdnek.

Jb a kzfelfogst idzi az ilyenek sorsval kapcsolatban. Ezek a szavak Jb szjban ironikusan hangzanak.

18: Vissza nem adhat szjtk a hber szvegben. Az a krds: kinek az tkrl van sz? Istenrl vagy az emberekrl? – 18b: birtoka, amelynek egy rsze a szl. – 19: Kzmondsba ltztetett tlet. Nyomtalanul eltnnek. – 21: rceh, aki lelegeli, kiszipolyozza, kizskmnyolja a meddt, akinek nincsenek gyermekei, hogy megvdelmezzk. Az zvegyekkel s a magukramaradt vdtelenekkel jt nem tenni a szvtelen durvasg bizonytka.

Jb. 24,22–25. A valsg rcfol a kzfelfogsra.

Az elbbiekben Jb a kzvlemnyben uralkod ltalnos nzeteket idzte ironikus hangsllyal, most azonban a sajt vlemnyt mondja. A vlsg az, hogy az Isten ereje tartja meg a zsarnokot. Hallos veszedelem idejn segt nekik talpra llni, letket s vagyonukat megmenteni, gyannyira, hogy rett kalszknt termszetes halllal mlnak ki.

22: Ellenttes ktszval kezddik a mondat. Alany: Isten. Megtmogatja hberl: msak a. m. hzni, hosszra nyjtani, sokig letben tartani. – 22b: felkel ti. a hatalmaskod, pedig mr nem is bzott az letbenmaradshoz. – 23: az alany ismt Isten. Hogy tmaszkodjk vejisscn: s megtmasztatik, ti. Isten tmasztja meg. De helyett a 23b-ben s olvasand. Szemmel tartja tjukat, vdelmez rtelemben. – 24: A betegsg s fjdalom nlkli gyors hall rzkeltetse. – 24c: levgattatnak mint a bzakalsz a hb. jmml jelentse: elszradnak. Teht rett korban s nem id eltt halnak meg: Halluk ltalnos emberi sors, nem pedig kln bntets. – 25: Ilyen megfigyelseken alapul vlemnyt ki tudna megcfolni?

Jb. XXV. RSZ

Bildd sem kpes a Jb ltal felsorakoztatott tnyeket se megmagyarzni, se megcfolni, ezrt nem is reflektl rjuk. Annyit azrt mgis megrtett Jb beszdbl, hogy kedvenc dogmjuknak gyenge pontjait tmadja s a maga jogait kveteli Istennel szemben. Ezrt Bildd az Isten s az ember kztti mrhetetlen kzbevettetsrl kezd beszlni. Szavai alkalmasak Jb tmadsra, de a megingatott dogma altmasztsra gyengk. Tulajdonkppen gyenge ismtlse az egsz a vita elejn felvonultatott rveknek. Ez a beszd mr a kimerls jeleit viseli magn s visszavonulsnak tekinthet. 2–4: Mg a hold s a csillagok sem tisztk eltte, mit akarhat ht a freg ember? – 2: hamsl (uralkodi hatalom) s pahad (rettegtets) megszemlyestve Isten szolgiknt llanak a mennyei trn krl. Arrl a rettegtetsrl van sz, amely az r mindent lenygz uralkodi hatalmbl rad ki s mindent trdre knyszert eltte, v. zs 2:10; 19:21. – 2b: bkessget szerez az magassgban. Ez a mondat a mennyei hatalomnak nmagval val meghasonlottsgt, vagy Isten elleni lzadst tkrzi, de hogy a szerz mire gondolt nem tudjuk megllaptani, v. 21:22; 26:13. – 3: az seregei v. 19:22. Nemcsak angyalokra vagy csillagokra vonatkoztathat, hanem a termszet erire is, m. a villm, a szl stb., amelyeknek a megszmllhatatlan serege ll Isten rendelkezsre. – 3b: az vilgossga; itt nem a nap, mint Isten gondvislsnek szimbluma (Mt 5:45), hanem Istennek sajt vilgossga, az isteni lnynek fnyessge rtend, teht nem kapott, levezetett vilgossg. – 4: Ezzel a vgtelen hatalommal, ezzel az svilgossggal szemben hogyan kpzelheti magt tisztnak az ember? Hogyan merszeli a maga igazt vitatni? v. 9:2; 15:14; 4:17. – 5: A nap azrt nincs megnevezve, mert a klt eltt az jszakai csillagos gbolt kpe lebegett. – 6: mennyivel kevsb hberl ’af k a. m. ht mg, v. 15:16. Az ember a fnyben pompz csillagokkal szemben is csak freg, ht mg az Isten szne eltt!


Jb. XXVI. RSZ Bildd szavaira Jb is csak rviden felel, hiszen ellenfele csak ltalnossgokra szortkozott. Az alzatossgra intst figyelmen kvl hagyja s gnnyal rasztja el Bildd gyenge rveit. Majd Istennek sszehasonlthatatlan nagysgrl kezd beszlni, de ellenfelnl kesszlbb, sokoldalbb brzolsban. Ezzel kimutatja, hogy nincs rszorulva Bildd kitantsra. Beszde hasonlt a 9:4–11 s 12:13–15 gondolatmenetre, de azoknl marknsabb kivitelben.

Jb. 26,1–4. Bildd okoskodsait keseren elutastja.

Keser gnnyal vgja oda ellenfelnek: beszded ugyancsak sokat segtett az ertlennek s tudatlannak! Honnan is mertettl ennyi blcsessget? Ki segtett? Ki inspirlt?

2: tehetetlen hb. l’ kah: akinek nincs ereje. Jb sajt magra gondol, neki akart segteni a szenveds oknak s rtelmnek feltrsval. – 3: sok rtelmet tanstottl. A tsijjh rtelmezst lsd 5:12-nl lrb a. m. bsgesen. Gnyos utals Bildd beszdnek rvidsgre. – 4: Kivel beszlgettl? azaz kit akartl oktatni, kihez intzted szavaidat? Nekem nincs r szksgem, haszontalan mellbeszls volt az egsz, rgn tudott ltalnossgok halmazata. – Kinek a lelke jtt ki belled? Bildd ugyanis Cfr gondolatait vette klcsn.

Jb. 26,5–14. Isten uralkodi nagysgnak fellmlhatatlan lersa.

Nemcsak a mennyeiek, de a mlysgnek rnyai is reszketnek eltte. Isten hatalma lenylik az alvilgba, szemei egszen odig elltnak. Az rben lebeg fld is Isten teremt erejnek csodja. – 5: Hogy ezek az rzketlen s mozdulatlan alvilgi rnyak Istentl val mrhetetlen tvolsguk ellenre reaglnak Isten hatalmnak megnyilvnulsaira, Jb szemben nagyobb bizonytka az nagysgnak, mint a Bildd ltal felsorakoztatott rvek. Megremegnek hb. jehll a. m. fjdalomban s remegsben vonaglanak. – 5b: Mg a tenger mlysgei sem kpeznek akadlyt Isten szmra. – 6: Az alvilg meztelen, azaz vdtelen eltte. – 6b: Eltakaratlan a holtak orszga (abaddn a. m. a pusztuls helye). Vagyis ki van neki szolgltatva, v: 38:17; Pld 15:11; Zsolt 139:8. – 7: Az alvilgbl feljve a fldre irnytja tekintett, s azt, mint globlis egszet fogja t. terjeszti ki hb. nth kinyjtja. A hb. participiumok a folyamatossgot fejezik ki. Az szak kln van emltve, mert a rgiek elkpzelse szerint az szak az gbenyl hegyek hordozja, ott laknak – a hitregk szerint – az istenek is. Ez a rsz a fldnek legslyosabb pontja, szabad lebegse teht annl nagyobb csoda. – 7b: Semmisg hberl beli-mh (csak itt az T-ban), jelentse nemvalami, azaz semmi. De nem a creatio ex nihilo gondolatt fejezi ki, amint azt a rgi dogmatikusok vltk, hanem a th (ressg) szval egytt az res tr kpzett keltik, amelyben az kori-bibliai felfogs szerint a korong alak fld lebeg az Isten csodlatos erejtl tartva. – 8–10: Az alvilgbl a fldre, onnan az gbe emelkednek Jb gondolatai. A felhk lehellet finomsg ptmnynek az Isten trnja eltt elterl boltozatnak, a mindensg vilgos s stt tereinek brzolsa kvetkezik itt. – 8: A felhket tltsz finom buroknak kpzeli, amelybe Isten belekttte az est. A csoda az, hogy a burok csak Isten engedlye ltal reped meg. – 9: rejti el, hberl me’ ahz (’haz pi. mvsziesen beszegni) bevonja, ti. Isten trnjnak kls rszt, hogy eltakarja az alul levk tekintettl. Isten trnjn a mennyet rti, amelynek szne, azaz eleje az ember szemszgbl nzve a felhzettel van eltakarva. – 10: A vilgossgnak s a sttsgnek hatra valsznleg a horizont, az a vonal, amelyen a rgiek szerint a mennyboltozat a fld kereksgn vagy a vilgcenon nyugszik. E krn bell van a vilgossg birodalma, kvl pedig a sttsg. – 10–13: Isten hatalmi megnyilvnulsainak szmbavtele: megrendti a menny oszlopait, lecsendesti a tombol tengert, felderti az eget, tszrja a srknyt. – 11: Az egek oszlopai a magas hegyek, v. Nh 1:4; zs 50:2; Zsolt 104:7–13: Rhb megtrse, sztzzsa, v. 9:13. A 13. vers analgija kzenfekvv teszi azt a magyarzatot, hogy a rgi monda a dhng, s Isten ltal sztzzott tengeri szrnyrl s trsairl mg mindig lt a np krben, de csak szlsmonds formjban: Isten Rhbot sztzzza a. m. lecsendesti a tengert. – 13: Lehelletvel megkesti az eget, azaz a szelek sztkergetik a felhket s kiderl. – 13b: A nap- s holdfogyatkozs alkalmval mondott npi rtelmezs: „a fut kgy csavarodott krje”. A jelensg megszntekor pedig ezt mondtk: „Isten letertette a fut kgyt”. – 14: Mindaz, amit eddig mondott csak gyenge utals az Isten nagysgra. Az fensge felfoghatatlan az ember szmra. Bebizonytja teht, hogy t sokkal jobban megragadta Isten dicssgnek benyomsa, mint bartait. Gynyren fejezi ki magt: Isten nagysgbl csak egy suttogsnyit tudunk felfogni. Ki volna kpes az hatalma mennydrgsnek meghallsra?

Jb. XXVII. RSZ

Jb fell maradt a vitban. Bildd mr csak egy lejrt hanglemezt tudott harmadszorra elismtelni, Cfr pedig mondanival hinyban meg sem szlalt. Jb teht a Bilddnak adott vlasz utn mgegyszer megragadja a szt, hogy nyugodtan s vilgosan megfogalmazza a vita sorn kialakult meggyzdseket. Mindvgig h maradt nmaghoz: rtatlansgt kvetkezetesen hangslyozva visszautastotta bartainak azt a nzett, hogy a bn s a szenveds arnyban llnak egymssal. A vita eredmnye teht Jb szmra: hit a sajt rtatlansgban s rendletlen ragaszkods ehhez a hithez. Ha teht szenvedse ellenre nem bns, akkor bnssgnek pedig nem lehet ismrve a szenveds. Kzben feldereng eltte a klnbsg az igaz ember s a bns kztt. lelkiismereti tisztasgnak tudatban minden nyomorsga ellenre gy rzi, hogy nem szakadt el Istentl s remnysge is tretlen irnta. Lelke mlyn megvan az a boldogt rzs, amelybl a kls szabaduls mg mindig bekvetkezhet. Egy Istentl elrugaszkodott gonosznak ilyen bels rzse nincs s ezrt remnysgnek sem lehet alapja. Mivel a gonosz lelkben van tvol Istentl, kls szerencsje ellenre is boldogtalan. S ez a bels „dvssgtelensge” vglis kls nyomorsgok formjban folytatdhatik nla. Ez gy van, ennek gy kell lennie, mert az ember Isten rk rendje szerint, csak a vele szembeni alrendeltsgben lehet boldog. Ezeknek a gondolatoknak segtsgvel lltja helyre Jb a kegyes s a hitetlen ember kzti klnbsg igazi ismrveit, amelyeket bartai, illetleg kornak kzfelfogsa s pietista-dogmatikus kegyessge eltorztottak. Ami pedig igaz volt lltsukban, azt szilrdabb alapokra fundlta. De a maga szmra is szrt le tanulsgokat: amit egyoldalan hangslyozott s eltlzott, azt egyenslyba hozza. Mindenekeltt pedig azt ersti meg, hogy a sorsban mg mindig fennll megfejthetetlen rejtlyek ellenre, hsges odaadssal meg akar maradni Isten mellett.

Jb. 27,1–10. nneplyesen deklarlja rtatlansgt.

Jbnak az a bizonykodsa, hogy „mg lelkemet ki nem lehelem, rtatlansgombl magamat ki nem tagadom” nemcsak azt jelenti, hogy bartainak lltsait nem fogadja el, hanem azt is, hogy rthetetlen sorsa dacra a kegyes rzletet Istennel szemben meg akarja rizni. Ez a szilrd hit, amely szemben ll a hitetlenek gondolkodsmdjval (21:16) Lnyeges rsze annak az rtatlansgnak, amelyet itt Jb nneplyesen kinyilatkoztat.

2: Teljes ntudata birtokban Istenre eskszik, hogy bizonysgttele igaz. Jb eddig egyszer sem eskdtt, most pedig arra eskszik, aki igazt elfordtotta s lett megkesertette. Az esk a 4. versben kvetkezik, a 3. vers pedig az esk merszsgt indokolja. – 3: Magyarzat, amely Jb nneplyes lltst ketts rtelemben hatrozza meg. Nemcsak leterejnek van mg birtokban („az n lelkem nbennem van” kifejezs ilyen rtelmezsre nzve v. 2Sm 1:9), de szellemi tlkpessgvel is rendelkezik v. 32:8. Ezrt tudatos s visszavonhatatlan, amit itt llt: a) Hogy az Istentl rbocstott nehz sorsot nem rdemli meg; b) hogy ennek ellenre istenflelmt nem adja fel, teht nem tlhet el istentelen gyannt. Ebbl logikusan kvetkezik, hogy bartai maguk az istentelenek, akik t hamis vdolkknt eltltk. – 7: Aki azt lltotta rla, hogy istentelen, arrl derljn ki, hogy az. – 8–10: rtatlansgt azzal is bizonytja, hogy az helyzetben egy hitetlennek nem lenne olyan bizodalma s remnye Isten irnt, aminvel mg mindig rendelkezik, mert azt a szenvedsek kzepette is megrizte. Ez a bels lelkillapot klnbzteti meg a kegyest a hitetlentl. Ez az a bels kincs, amelyet semmifle viszontagsg nem vett el tle. Miutn bartjainak vdjait gy visszaverte, a fegyvert, amellyel hadakoztak ellene, most ellenk fordtja. Ez a fegyver pedig ppen a visszafizetsi tan. Jb itt ugyanazt a nyelvet hasznlja bartai ellen, amellyel azok tmadtk. Ezen az alapon nem egy tekintlyes magyarz a 27. rsszel kapcsolatban azt lltja, hogy ez a szveg nem Jb szavait rzi, hanem tulajdonkppen Cfr hinyz harmadik beszdvel azonos. De ezek a magyarzk nem veszik szre azt a finom irnit az brzolsban, amely a visszafizetsi tan kpviselinek meg akarja mutatni: gy fordul vissza a sajt fejetekre a blcsessgtek – 8: Micsoda remnysge lehet a kpmutatnak? Mert (Jb) mg a halllal szemben is remnykedik az Istenben, v. 16:11. – 9: Meghallja-e kiltst Isten? A 19:7-ben Jb arrl panaszkodott, hogy nem hallgatja meg Isten az kiltst. Azonban egy bizonyos ideig tart lelki elstteds utn itt mr visszanyerte bizodalmt a meghallgattatsra. Az itt felsorolt krdsek mind nagyon nyomatkosok annak bizonytsra, hogy Jb belsleg mennyire elhatrolja magt a hitetlenektl, akik kz most mr tmadit is sorolja.

Jb. 27,11–23. Kioktatja bartait a gonoszok sorsrl.

Jb bartai ismerik ugyan Isten erklcsi rendjt, de ezt az ismeretket szndkosan rossz rtelemben hasznltk fel. Ezrt is lerja az istentelenek sorst, hiszen eddig sem lltotta az ellenkezjt, csupn azt, hogy a tapasztalat nem mindig igazolja a gonoszok bnhdst. Itt olyan rejtlyek vannak, amelyekre sem , sem msok nem tudnak vlaszolni. Bartainak clja az volt az istentelenek sorst felmutat rvelskkel, hogy t bnssgrl meggyzzk, pedig azt akarja belttatni velk, hogy milyen kptelensg volt t a gonoszokkal egy kalap al venni.

11–13: Bartai ugyan felismertk Isten erklcsi rendjt, de rla hamisan beszltek. A 11. versben Isten dolgai hberl jad ’l, Isten keze, Isten cselekvsi mdja. – 11b: aki a Mindenhatnl van kifejezs az gondolataira s tetteinek elveire vonatkozik. – 12a: ltjtok; a hb. hzh jelentse: ltni, felismerni, vlemnyt formlni, v. 15:17. – 12b: hibavalsggal hivalkodtok, vagyis, amit felismertetek, azt hamisan alkalmazttok az n esetemre. Pont amiatt kell bnhdnik, hogy felismerseiket egy igaz ember hamis megvdolsra hasznltk. Jb tudatosan fordtja ellenk a sajt fegyvereiket. – 14–18: A bekvetkez tlet rszletezse. A 15. versben maradkai helyett megmenekltjei fordtand, vagyis nem a htramaradottakrl van sz, hanem azokrl, akik a megtizedelt csaldbl megmenekltek, v. Jer 15:2; Jb 14:12. – 15b: Nem lesz siratnek, azaz rendes temets v. Jer 16:6. – 16b: A sok ruha a vagyonossg jele volt. – 18: A pk helyett moly olvasand. Mindkt kp az ideiglenessg jelkpe. – 19–23: Egyetlen jszaka vge lesz neki is, vagyonnak is. A hallflelem gy lepi meg, mint az rvz, hirtelen vihar ragadja el, magasabb hatalom ldzi, meneklnie kell s az emberek kiftylik. – 19a: Nincsen kifosztva, a hb. j’ szf a LXX alapjn l jszif-ra javtand, aminek jelentse: nem folytatja, nem teszi ismt. Nem is sejti, hogy utoljra fekszik le gazdagknt s mire felbred mindennek vge. – 21: A keleti szl, azaz viharos szl, v. 1:19; 15:2; 38:24; Zsolt 48:8; zs 27:8; Ez 27:26. – 22: szr r helyett megdoblja. Alany: Isten. – 23: A taps a krrm jele. A kiftyls megszgyent vlemnynyilvnts.

Jb. XXVIII. RSZ

A visszafizetsi dogmt Jb a 27. rszben annak fanatikus kpviseli ellen fordtja, ami ltal a szerepek megcserldnek, bartai vdlkbl vdlottak lesznek, sajt elmletk ldozatv. A vita sorn a bartok clja az volt, hogy bebizonytsk, hogy az emberi sorsban isteni igazsgossg nyilvnul meg. Dogmjukban lttk azt a kulcsot, amellyel nemcsak az emberi letnek, hanem az isteni vilgkormnyzsnak a titkaihoz is hozz lehet frni. Jb ugyan cfolja ezt a nzetet, de ugyanakkor neki magnak sincs pozitv vlasza ezekre a krdsekre. De nem is lehet, mert a kulcs Isten blcsessgben van elrejtve, amellyel az ember sohasem rendelkezhet. Az ember szmra az egyetlen blcsessg az istenflelem s a gonosz kerlse, vagyis a teljes fggs s hdolatteljes bizalom rzse Isten irnt s az akaratnak cselekvse. Ezt a gondolatot fejezi ki a 28. rszben kzlt hatalmas himnusz, amely szmos rgi s jabb magyarz vlemnye ellenre beleillik Jb knyvnek sszefggsbe.

Jb. 28,1–12. A blcsessget tudssal nem lehet megszerezni.

Ez a szakasz rgisgtanilag is nagyon rdekes: az kori bnyszat legtkletesebb lerst talljuk benne. A bnyszat pldjn ppen azt akarja bemutatni, hogy az emberi munka s tuds szmra minden elrhet a blcsessgen kvl.

1: Bizony hb. ki kapcsolja ssze a kvetkezket nemcsak az elz gondolatokkal, hanem a prbeszdes rsz egszvel is. – 3–5: Lerja, hogy az ember miknt jut birtokba a nemesrcnek s eddig mi mindent hasznlt fel cljainak megvalstsra. – 3: Hatrt vet a sttsgnek, ti. a bnyalmpa segtsgvel s gy kutat a vgpont (hb. taklit v. 11:7; 26:10) irnyban a stt homlyban rejl kzet utn. – 4: A fld felsznn jrkelk nem gondolnak arra, hogy alattuk emberek dolgoznak: Teht a lbak nem a bnyszok lbaira vonatkoznak, hanem a klsznen jrkra, akik nincsenek tudatban, hogy mi trtnik alattuk. – 6–8: Visszatr az 1. versre s lerja a kincshez vezet elrejtett utakat. – 9–11: Hogyan gyzi le az ember az akadlyokat s veszi fradozsnak jutalmt. Nem a bnyszat egyes eljrsait s klnbz mozzanatait akarja brzolni, csupn az embernek semmi vakmersgtl vissza nem riad rtelmt, akaraterejt.

Jb. 28,13–22. Pnzrt sem vsrolhat meg a blcsessg.

A blcsessg nem valami anyagi, rzki dolog, a lthat vilgban sehol nem tallhat, pnzrt sem vsrolhat, felbecslhetetlen, sszehasonlthatatlan.

13: A hozz viv utat; a hber crk (r, rtk), h. a drk t olvasand. A szveg jelentse teht: a hozz vezet utat ember nem ismeri. – 13b: az lk fldje, vagyis a fels vilg, v. Zsolt 27:13; 52:7; zs 38:11. – 14: A mlysg, hberl tehm: a kozmikus mlysg, az svilgi radat, amely felett a rgi elkpzels szerint a vilg, a fld s a tenger nyugszik. – 15–17: A vilg minden kincsrt meg nem vsrolhat, drgasgokkal ssze nem hasonlthat. Az korban ismert drga holmik mindenike fel van sorolva. – 17: Nem r fel vele hb. rak a. m. rendezni, sszerendezni, sszehasonltani, valamivel felrni. A gymnt helyett veg fordtand, de ez nem vltoztat a mondanival rtelmn, mert az korban az veg is drga portka volt. – 18: A blcsessg keresse nehezebb, mint a bvr szmra a gyngy felhozsa a tenger fenekrl. – 22: A hall itt kltileg, mint az alvilg ura szerepel.

Jb. 28,23–28. A blcsessg Isten titka.

A blcsessget csak Isten ismeri; aki ttekinti az eget s a fldet s mindennek megszabja a mrtkt s a trvnyt. S mr a teremtsben megszabta azt az utat, amelyen jrva az ember a blcsessget megtallhatja. Ez az t az istenflelem s a gonosz kerlse. De nem arrl van itt sz, hogy az ember minden megismersrl lemondjon, vagy ne igyekezzk az emberi letben lev talnyokat (mint pl. a Jb letnek talnya) megoldani. St! A megismers az ember szmra az Isten rszrl nemcsak lehetv van tve, hanem egyenesen ktelez. Gondolkozva mindig mlyebbre kell hatolnia a dolgoknak s a trtnseknek sszefggseibe, az letboldogsgot cselekvleg meg kell alapoznia, de mindez csak akkor vlik ldsra, ha az istenflelemhez ragaszkodik.

gy tapasztalta ezt Jb is s ezt a tapasztalatt mondja el ebben a rszben. minden ellentmonds s viszontagsg kzepette is megrizte, illetleg visszaszerezte az Istenben val hitet s remnysget. A szenveds j, ha nem is tkletes felismersek forrsa lett szmra. Ennek a bels meggazdagodsnak birtokban nem lehet olyan vge, mint amilyent a bartok szntak neki.

Jb a 28:28-ban a vita eredmnyt bartai szmra is tmren sszefoglalta.

Jb. XXIX. RSZ

Jb a vitban legyzte bartainak merev felfogst s ezzel elnmtotta ket. De legyzte sajt knyszerkpzeteit is az t nknyesen ldz Istenrl. Nemcsak rtatlansgrl val meggyzdse ersdtt meg, de visszanyerte remnyt is, hogy Isten nem fogja t vgkppen eltasztani, hanem igazt elbb-utbb napvilgra hozza. Megersdtt benne az az eltkls is, hogy istenflelmbl nem enged. Egy szval: Jb a maga kegyessgben szilrdabb, biztosabb s blcsebb lett.

Ezzel Isten is elrte cljt, aki megengedte a Stnnak, hogy Jb hitt prbra tegye, v. 1:9–12; 2:5–6. Jb knyvnek olvasja itt mr tudja, hogy a megvlts mr nincs messze. A szenved Jb ezt persze mg nem rzi, mert a visszanyert bizakods dacra v. 27:8–10 kls szenvedse mg mindig teljes slyval nehezedik r. Ez a szenveds mg nem engedi megnyugodni, mg Isten valban be nem avatkozik s a krdst meg nem oldja. Ebben a hangulatban megolds s megvlts utn epekedve, bartaitl mr elfordulva, nmagval s Istennel folytatott magnbeszdben lett mg egyszer alapos vizsglatnak veti al s a) megeleventi a mltat, felidzi egykori zavartalan boldogsgt, azt az idt, amikor mg teljes birtokban volt Isten tetszsnek; b) rszvtet kelt brzolsban megjelenti a rgi boldogsggal teljes ellenttben lev mai nyomorsgos llapott vesztesgeivel, knjaival s megalztatsaival egyetemben; c) mg mindig nem lvn kpes a sorsban bellott hirtelen fordulatot megrteni, tisztasgnak esk alatti nneplyes megerstsvel fejezi ki szabadulsvgyt s igyekszik siettetni az isteni kedvez dntst. Ennek a beszdnek az a jelentsge, hogy ezt a dntst kszti el a szvbl jv szinte felkiltssal.

Jb fjdalmas visszapillantsa van ebben a rszben rgi boldogsgra. Ez a boldogsg sszhangban volt istenfl letvel s ezrt tartsnak s biztosnak ltszott. Boldogsgnak alapja Istennek kegye s Jb irnt rzett barti rzelme volt. Beszdben jra meg jra visszatr arra a nagy tekintlyre s tiszteletre, amelyet igazsgossga s emberszeretete kvetkeztben szltben-hosszban lvezett. Ez termszetes ellenhatsa annak a durva flreismrsnek, amelyel bartai kezeltk s megtltk.

Jb. 29,1–10. Isten kegynek s az emberek megbecslsnek ragyogsa.

Visszaemlkezik a rgi szp idkre, midn Isten kegyt lvezte, Isten vdelmezte, csaldja s vagyona srtetlen volt s az emberek megbecslse vezte.

1: Jb pedig folytatja, v. 27:1; az elz beszdtl elhatrol formula annak jellsre, hogy itt j nll beszd kvetkezik. – 2: Isten rztt engem: j rtelemben. Nem gy, mint 13:27-ben. – 4: Javakorom napjai, hb. href, jelentse: sz, vagyis az rett frfikor, mikor az let gymlcsei bernek. – 4b: Isten gondossga, hb. szd a. m. bizalmassg, bartsg: Isten bizalmas bartsga mellett, amikor Isten mg bizalmas bartknt rkdtt szemlyem s llapotom felett. – 5: Isten kzelsge utn rgtn gyermekeit emlti legfbb javnak. – 6: Az olaj a bsg jelkpe. Azt akarja mondani, hogy mg a termketlen szikla is nttte szmra az ldst. – 7–10: Mg a gyermekldst s jltet csak futlag emlti, az emberi trsadalomban betlttt helyt s tekintlyt jles rszletessggel. – 7: Fel a vroson. A vrosok rendszerint magaslatokon voltak. Jb vidken lakott, onnan jrt fel a vrosba trgyalsokra. – 7b: Szkemet fellltm. gy ltszik mindenki odalt, ahova akart. – 8: Az ifjak szernyen flrehzdtak a nagy sejk jelenltben, az regek pedig llva maradtak, amg helyet nem foglalt. – 9: A femberek (fejedelmek) ellltak a szlstl, amikor akart beszlni. – 10b: A sztlan figyelst akarja rzkeltetni.

Jb. 29,11–17. Vdelem az ldzttnek, flelem az ldznek.

Utals tekintlynek okra: Jb tetters, ldozatksz s igazsgos a szorongatottak rdekben. – 11: Jb ldsos mkdsre mutat, amelynek rszletes lersa itt kvetkezik. A ki csak ltja s hallja Jb tetteit boldognak mondja t. A hber ’issr jel. valakit tulajdonsgai s j tettei alapjn boldognak dicsrni. Az emberre magra szrmazik rm abbl, amit tesz. – 11b: bizonysgot tett, a hb. hcid a. m. valakirl tanskodni, valakit bizonysgttel trgyv tenni. Rossz rtelemben v. 1Kir 21:10. – 13: j rtelemben v. Lk 4:22. – 12: Mert; az elbbi gondolat indokolsa. A hber igk imperfectum alakja a szokst, a cselekvs lland jellegt fejezi ki. Figyeljk meg itt az ellenttet Elifz vdaskodsval; v. 22:6–9. – 13a: A veszni indult, hb. ’bd az elvesz, a pusztulflben lev ember. – 14. Az igazsgot ruhakppen lttte magra, azaz testet lttt benne, egszen betlttte, lnyv vlt. A palst s a sveg a kivlsg fogalmt fejezi ki. – 15: Kiptolta fogyatkossgaikat. – 16b: Gondosan tanulmnyozta gyeiket, hogy vdelmkre kelhessen. – 17: A 17. versben lev kp rtelme: Ragadoz llat szjbl a zskmnyt csak gy lehet kiragadni, ha elbb lekzdjk ket. Az lnok, cavvl itt a hamis brt, az erszakos elnyomt jelenti, akivel Jb a szegnyek rdekben megkzdtt, v. Zsolt 3:8; 58:7.

Jb. 29,18–25. A tarts boldogsg remnye nem volt alaptalan.

Itt az egykori boldogsgnak azt az oldalt rajzolja meg klns gonddal, amelyet a legfjdalmasabban nlklz: a kzmegbecslst s a mindig msok javra hasznlt kzleti befolyst.

19: Sajt magt madrral hasonltja ssze, mindazt pedig amije volt, m. csaldot, hzat, vagyont a madr fszkvel. Azt remlte, hogy anlkl fog meghalni, hogy fszkt elveszten, vagyis nem fszkestl, hanem ellenkezleg, fszknek birtokban. – 18: homok hberl hl, mdostssal hl-ra vltoztathat, aminek jelentse fnixmadr, a hossz letnek s az let megjulsnak szimbluma. Ez a sz a vers els felben kifejezett gondolathoz is jobban illik. – 19: Az alulrl s fellrl ntztt fa a tretlen leter kpe, v. Zsolt 1:3; Jb 38:38. – 20: tvezet a legdrgbbnak tartott kincs, a nyilvnos letben lvezett tekintly megrajzolshoz. – 21–25: Bizonyos rtelemben a 7–10 folytatsa. Ez utn a lers utn csak annl megrendtbben fog hatni a kvetkez rsz eleje. – 21: Vlemnyt s tancst beleegyezleg elfogadtk. – 22b: Hullott, hberl ntaf csepegett, mint valami jtkony es. – 23a: Ugyanannak a kpnek bvebb kifejtse: beszde megtermkenytleg hatott. – A 24. vers fordtsa: Rjuk mosolyogtam, mikor nem bztak, ti. csggedt lelkillapotukban biztatlag mosolyogtam s ez j ert nttt beljk, t magt pedig a msok csggedse sohasem kedvetlentette el. – 25: Vlasztottam tjukat, azaz szvesen mentem hozzjuk. Elssgemet mindentt elismertk s a szavam valban vigasztalt is. Utals a hrom bartra, akik csak kiadtk magukat vigasztalknak.

Jb. XXX. RSZ

Siralmas nek a jelen nyomorsgrl. A spredk np rszrl jv megvets, a balsors hatalmtl sszednttt boldogsg, testnek betegsgtl eltorzult llapota, valamint mlysges lelki gytrelmei tallnak itt megragad szavakkal val lerst. Ezekben mutatja be a sorsban bellott katasztroflis vltozst.

Jb. 30,1–8. A senkik tiszteletlensge.

Lerja azt a megvetst s gyalzatot, amelynek ki van szolgltatva, nem is volt bartainak, hanem a legselejtesebb cscselknek rszrl.

1: Most pedig. A beszd ngy perikpja kzl hrom kezddik ezekkel a szavakkal. A hajdani hnapok kiemelsre szolgl v 29:2. Nevetnek rajtam, ellentte a 29:24-ben mondott rjuk mosolyogtam kifejezsnek. Itt a gny, ott a nyjas szeretet kifejezse. – 1b: akik fiatalabbak nlam. Milyen ms volt a fiatalok viselkedse egykor! V 29:8. – 1c: Akiknek apjt arra sem mltatta, hogy nyjt a juhszkutykkal egytt rizzk. – 2: Az apk emltsvel csak a fiakat akarta jellemezni. – 2b: Gyenge, korcs, beteges teremtsek ezek, akik mg ktkezi munkra is alkalmatlanok. – 3 skv.: az eredeti szveg nagyon nehezen rthet. – 4: Ss z fvet tpnek. – 5 skv.: Megvetett llapotukat ms oldalrl mutatja be. Ha ezek a minden emberi kzssgbl kitasztottak oduikbl elbjnak, tolvajknt kergetik el ket s emiatt flelmes vlgyekben, sziklarepedsekben hzzk meg magukat. – 7: Ordtoznak, mint az hes vadszamarak s csalnok kzt (kutyatej?) verdnek ssze. – 8: Megvetett llapotuk teteje, hogy nvtelenek (bel-sm). Itt hasonlsg van a 24:4–8-ban bemutatottakkal. Ott azonban Jb elnyomottaknak ltja ket, itt pedig zlltt, romlott voltukat hangslyozza s az irnta kimutatott megvetsket nehezmnyezi. Valsznleg Edom slakosainak maradvnyairl van itt sz, akiket mindenki gyll s megvet, akik viszont minden alkalmat megragadnak, hogy gylletket s krrmket egy valamikor kztiszteletben ll ember irnt kimutathassk, annl is inkbb, mert ezt bntetlenl tehetik. Az ilyenek dhnek s gylletnek vdtelenl kiszolgltatva lenni a legkeservesebb sors, amely egy elkel gondolkods embert rhet.

Jb. 30,9–15. A trsadalom megblyegzse.

„s most” ettl a cscselktl kell gnyt s durva bnsmdot eltrnie csak azrt, mert Isten sszednttte boldogsgt s mintegy rohammal mindent elragadta.

9: Gnydalokat nekelnek rla s szbeszd trgyv teszik. A 11. vers helyesebb fordtsa: mert jam hrjt meglaztotta s megalzott engem. Az alany: Isten. Az j hrjnak meglaztsa az er pusztulst jelenti, v. 29:20. Msok a hber jtr szt storktl rtelemben fordtjk. A ktl meglaztsval kezddik a stor lebontsa, ami a hallnak a kpe, v. 4:21.

12–15: Vltozatos kpekben mutatja be a cscselknek a szerencstlen ellen egyre fokozd arctlan, erszakos tolakodst. Miutn az ellk meneklhz utat trnek maguknak, gyllkd vdlkknt sr csapatokban llnak jobbja fell, (v. Zak 3:1; Zsolt 109:6), majd tjt elrontva, azaz a meneklst lehetetlenn tve elgncsoljk. Ahogy a trt rsen rad befel az ellensg az ostroml vrosba, gy znlenek ezek Jb ellen. – 12: A trvny eltt a vdl a vdlott jobb oldaln llott. – 13: Az eredeti szveg nagyon romlott llapotban van, minden fordts bizonytalan. – 14: Egyes magyarzk gy vlik, hogy itt mr nem az elbb bemutatott alja npsgrl van sz, hanem azokrl a ront hatalmakrl, amelyeket Isten bocstott Jbra. – 15: A viharszer gyorsasggal rtrt katasztrfra cloz.

Jb. 30,16–23. Isten kegyetlensge.

„s most” ilyen vltozsok utn a legborzalmasabb szenvedsek idejt li: jjel-nappal knozza a testt megemszt betegsg. Isten porba vetette, de hiba kilt hozz segtsgrt, mert Isten kegyetlen ellensgknt viselkedik, aki t, csakgy, mint a vihar a szraz gat, dirib-darabokra fogja sszetrni. 16: ontja ki magt lelkem, azaz knnyekben s panaszokban rad szt. Fognak meg engem, vagyis hatalmukban tartanak. – 17: Az jszaka meg van szemlyestve. Bennem hberl m claj, azaz rlam. Izmaim lassan levlnak rlam, mint ahogy az a lepra esetben trtnni szokott. – 17b: Inaim, hb. ’rekj, azaz rgim. Az les fjdalmakrl van sz, v. 7:3–5. – 18: Annyira le van sovnyodva (v. 19:20), hogy ruhja, amely egykor egszsges telt tagjairl szp redkben hullt al, most csak lig-lg rajta, vagy sokszor olyan szorosan csavarodik krje, mint a gallr a nyaka kr. – 19: Srba vetett engem, ti. Isten (16:5). A legmlyebb lealacsonyods kpe. – 19b: Gyszba s fjdalomba vagyok merlve. – 21b: harcolsz ellenem, a hber igealak gyke sztam (Stn!) v. 16:9. – 22: v 27:21. – 22b: szttpsz engem, pontosabban sztfolyatsz engem. rtelme: megsemmisls, feloldds a semmiben. – 23: Az elzmny megokolsa s a hasznlt kp magyarzata. Visszatrtesz engem stb. v. 1:21; 3:17 skv.

Jb. 30,24–31. A helyzet vigasztalansga.

Ilyen helyzetben ne legyen az embernek panaszkodni, rszvtet vrni kedve, klnsen, ha egykor maga is gyakorolta a szenvedkkel az egyttrzst? Ezrt hborsg s knok kzepette lelkt stt gysz s keser panasz tlti meg. Betegsge eltorztotta testt, segtsgre szorulva itt ll egy szl magban, mindenben pontosan az ellenkezje annak, ami egykor volt.

24: Igen nehezen fordthat s rtelmezhet vers. Feltehet rtelme: az sszeomlsban nem nyjtja-e ki az ember a kezt, nem kilt-e segtsgrt, mikor letsztne diktlja? – 24–26: panaszkodsnak hrom indoka van: az letsztn (24); egykor maga is segtett a bajba jutottaknak (25); vgl keser csaldsa (26). – 27: Szenvedseinek szinte egy shajtsba val sszefoglalsa. Bensm hberl mcaj, vagyis a beleim, az rzelmek szkhelye. – 28: Mivel a brnek betegsg kvetkeztben val megfeketedsrl a 30. versben szl, itt a qdar (piszkosnak lenni) csak a gyszban elhanyagolt kinzetre vonatkozik – 28b: A gylekezetben, vagyis nyilvnosan. – 29: v. 17:8. Az sszehasonltsi pont a hangosan panaszkod vlts. – 29b: A magnossgot, az elhagyatottsgot fejezi ki. – 30: v. 30:17. – 31: Egykori rme s vidmsga (a hangszerek ezt fejezik ki) szomorsgra fordult. Hatalmas volt zuhansa s hogy ennek nem az oka, azt a kvetkezkben fogja szavakba nteni.

Jb. XXXI. RSZ

Jb rtatlansgnak nneplyes megerstse kvetkezik eskk sorozatban. Minden bnt felsorol, amit csak elkvethet egy frfi lete folyamn. Kln-kln esk alatt tagadja, hogy brmelyiket is elkvette volna. Tbb, mint 16 bejelents kvetkezik a ha ktszval. Mikzben nmagt tzetesen megvizsglta, olyan magasrend erklcsi ntudat bontakozik ki elttnk, amelynek nincs prja az egsz T-ban. Ezrt ez a rsz klnsen fontos az testamentumi etika megismerse szempontjbl, mert noha az itt tkrzd erklcs kvetelmnyei az Izrelen kvli vilgban is megtallhatk, ilyen magasrend erklcsi vallsi rzletet s jellemet sehol mshol, csak az T talajn lehet tapasztalni. Az igaz letet nem csupn a bn kerlsben ltja, hanem az erklcsi motvumok s a pozitv erklcsi cselekedetek is nagy hangslyt kapnak benne. Uralkod erklcsi mozgatknt szerepel benne az a gondolat, hogy az ember mind bels rzletben, mind kls tetteiben az t teljesen ismer Istennek szemei eltt van. Az ember teht nem elgedhetik meg azzal, hogy csupn emberek tetszsnek tegyen eleget, nemcsak a bns tettet, hanem a bns vgyat is kerlnie kell, hiszen az Isten szvbe is belelt. Jb a slyosabb bnknl tokformulban Isten bntetst kvnja fejre, ha nem mondana igazat.

Jb. 31,1–8. Nemcsak tettei, kvnsgai is tisztk.

Mindenek eltt az rzki kvnsg s az abbl ered bns tett kerlst emeli ki. Ennek a bnnek a lnyegt felismerve Jb tallan abbl indul ki, hogy letszablly tette a szemei felett val rkdst: szvetsget kttt szemeivel, hogy nem nz oda, ahonnan szvnek rtatlansgt veszly fenyegetn. 1: Szszerint: Mit fogok n szzre tekinteni! A tisztasgnak jtestamentomi mrtke, v. Mt 5:28. – 3: Megvallja, hogy ennek a bnnek elkvetstl cavvl azaz lnok s gonosztev emberr vlt volna – 4: Ennek a bnnek bntetse biztosan bekvetkezik, hiszen az embernek egyetlen lpse sincs Isten ell elrejtve s gy az rzki vgy sem. Az alany – (Isten!) – a hber szvegben nyomatkosan ki van emelve. Teht az Isten mindentudsnak komolyan vtele ksztette t arra, hogy szigoran fegyelmezze magt. – 5–8: tokkal erstett bizonykods, hogy ehhez az elvhez tartotta magt s gy rzki kvnsgai sose vezettk tvtra. – 6: Az igk optativus rtelmek, hiszen igazsgnak elismertetse csak haj nla s nem tny. – 7: Az 5. vers lltst folytatja. Az igeidk itt is a cselekvs tartssgt fejezik ki. Az t (hb. drk), az Istentl kijellt t, amelyen az embereknek jrniuk kell, amelytl mr azltal is eltrnk, ha szemnk kvnsgnak engednk. – 8: maradkom hberl c’c’aj, a. m. sarjadkom, nem vonatkozhat gyermekeire, hanem sarjad vetseire, v. 5:25; 21:8; 27:14.

Jb. 31,9–15. Msok jogait tiszteletben tartotta.

Csaldi gyekben is ezen elvek szerint cselekedett. Hzassgtrs cljbl nem hatolt be msok hzba s nem srtette meg felebartainak jogait, mert ennek a gaztettnek is rezte teljes slyt. Nem srtette meg rabszolginak emberi jogait a sajt hzban, mert Istenre tekintve felismerte s elismerte, hogy azok vele egytt Istennek teremtmnyei.

A 9. vers els fele mg visszanz az elz gondolatra, a msodik fele azonban mr tovbb vezet. – 10 skv.: A kzimalom hajtsa a legnehezebb s legalantasabb rabszolgamunka volt. Azt kvnja itt, hogy felesge legyen msnak kiszolgltatott rabszolga. – 11: Elismeri, hogy a hzassgtrs is brk el tartoz gyalzatos dolog. – 12: Az egyszer lngra lobbant szenvedly mindig messzebbre sodorja az embert, de az isteni tok sem nyugszik, mg az ilyent szemlyestl, vagyonostul meg nem semmisti. – 12b: A 10. vers tokkvnsa bukkan fel jra. – 13–15: Hznak rabszolgi irnti embersgt hangoztatja. Figyeljk meg itt a magasrend szocilis szemlletet, amely nemcsak tisztban van azzal, hogy az r s szolga egyarnt Isten teremtmnye, de ezt az letben gyakorolja is. Mivel a rabszolgk teljesen jogfosztottak voltak, Jbnak jogban lett volna panaszaikat, gyesbajos dolgaikat elutastani magtl, de ezt nem tette. – 14: Kzbevetett megjegyzs! Mi volt a rugja annak, hogy gy jrt el? Isten eltti felelssg s az a felismers, hogy az urat s a rabszolgt egyarnt Isten teremtette (15), teht az urak felsbbrendsgi ggje teljesen indokolatlan. A rabszolga is teljesrtk ember.

Jb. 31,16–23. Nagylelk a rszorulval.

A rszorultakkal sose volt kemny s szvtelen, hanem tevkenyen gyakorolta a felebarti szeretetet. Ha hatalmt s befolyst a szegnyek elnyomsra hasznlta volna, mltn rn az Isten bntetse. (V. Elifz vdjait 22:6–9! A 31. rsz majdnem teljes egszben az Elifz vdjaira adott feleletnek is tekinthet.)

16: Egy j ha ltal bevezetett mondat, de utmondat nlkl. A 18. vers kzbevetett mondat: gyermekkortl ennek ellenkezjt tette meg vezet elvv letben, ti. nem az elnyomst, hanem a segtst. Az rvknak atyjuk, az zvegyeknek vezetjk volt. Anymnak mhtl kezdve, azaz ez a magatarts szinte vele szletett. – 18a: szszerint: felntt nekem, mint apnak. – 19 skv.: A meztelent sem hagyta ruhtlanul. – 20: A szegnynek hljt annak betakart gykval mondatja el. – 21 skv.: Aki gy gyakorolta a szegnyek irnti ktelessgt nem lhetett vissza gazdagsgval s befolysval. Miutn ezt a bnt is visszautastja, ismt megidz maga ellen egy tkot. Az tok s a bn egy sszefgg kpben van kifejezve. – 23: Az Isten bntet igazsgtl val flelem gy betlti, hogy kptelen volna ilyesmit elkvetni. Ez okolja meg a 21–22. verseket.

Jb. 31,24–32. szinte a kegyessgben.

Jb az Isten s emberek ellen elkvethet finomabb bnktl is tisztnak tudja magt. Ezeket nagy bizonykod mondatokban veszi sorra.

24: A pnz szeretetvel kezdi, amelyben egy finomabb fajta blvnyimdst lt. Ha a pnz szerzsben ltn rmt s nem trdne azzal, aki a javakat adja, ha a javakban tallna kielglst, akkor hitehagy volna. – 26: ezzel egytt emlt egy msik bnt is Isten igaz flelme ellen: a csillagos g titkos imdst. – 27b: Kzcskot a csillagok fel dobni az imdat jele volt. A keleti npek krben tbb-kevsb el volt terjedve a csillagkultusz. Csak izraelita llspontrl rthet meg teht, hogy Jb ezt is bnnek tartja. Finom kortrtneti vonatkozsa flrerthetetlen: Akhz s Manass korban lett divatt a csillagimds. Ettl az idtl kezdve szmtott a tiszta kegyessg jelnek, ha valaki ebbe nem keveredett bele. – 29: Nem tpllt gylletet s nem rzett krrmet ellensgeivel szemben. A Hegyi Beszd erklcsisgnek magassgban mozog ez a magatarts is, v. Ex 23:4; Pld 20:22; 24:17; 25:21–22. – 30: Kzbevetett mondat. – 31: A vendgbartsg ktelessgeinek is eleget tett. Az hsval ti. llatainak hsval. – 32: Szintn kzbevetett mondat.

Jb. 31,33–40. Kpmutats nlkl val egsz letben.

Vgl a kpmutats s a kegyes ltszatok bnt utastja vissza. Fkezhetetlen vgy tlti el, hogy az isteni br tlszke el juthasson s ezt a vgyt kes szavakkal ki is fejezi. Gyors fordulattal mgegyszer eltkozza magt, hogy tisztasgt bizonytsa, hiszen sem jogtalansg, sem erszak nem tapad kezeihez.

33: Nem tartozik azok kz, akik nem a bn elkvetstl, hanem csak leleplezstl flnek kpmutat mdon. Akik flnek a kzvlemnytl s ezrt bjnak az emberek ell. – 34: Az elrejtzs oka a nyilvnossg eltti megszgyenlstl val flelem. Nemzetsgek, azaz a tekintlyes csaldok a plebs ellenben. – 35–37: Brcsak volna valaki, aki dnteni tudna! Vgszm helyett jelem fordtand. A hber tav, ti. a „t” bet az alrs helyett szerepelt rstudatlanok esetben, mint ahogy manapsg a kereszt jele szolgl ugyanerre a clra. Persze itt nem szabad arra gondolnunk, hogy Jb rstudatlan lett volna. Ezzel a kzjeggyel szoktk a panasz- vagy a vdiratot elltni. Az hber abc-ben a tavnak keresztalakja volt. Az Ez 9:4 szerint ismertetjegyl hasznltk. Teht Jb azt mondja: n mindent elmondtam, feleljen most a Mindenhat! rjon knyvet ellenem az n vdolm! Nem a bartok valamelyikre gondol, hanem Istenre, hiszen vele van pere. rja meg ellene a vdiratot, hogy vgre megfelelhessen. A kpek mgtt olyan perrendtarts van, amelynek rendelkezsei szerint mind a panaszt, mind a vdelmet rsban kellett benyjtani. – 36: Jbnak ettl az rstl nincs flnivalja. St! Azt nyilvnosan mltsgnak jelekppen vllain hordozn, vagy mint kirlyi dszt turbn mdjra csavarn a feje kr. – 37: Lpteimnek szmt, vagyis minden cselekedetemet megmondanm neki nyltan, mint egy fejedelem, nem gy, mint egy bntudattl sjtott, bntetstl remeg nyomorult. De mivel mindez csak kvnsg, mg egyszer felveszi bizonykodsainak fonalt (38–40), hogy a durva erszak bnt is visszautastsa s ezzel sorozatt lezrja. – 38: Birtokait sem erszakkal szerezte tulajdonosaik elzse ltal. – 39b: gazdjnak helyett gazdinak olvasand. Ez a vers gy megmagyarzza a 38-at.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!