Jb. XVI. RSZ
Amint a bartok is j pozcit foglalnak el Jbbal szemben a msodik vitamenetben, gy Jb is ms helyzetben van. Hiba hvta ki Istent (13:22), hogy tisztzza magt eltte, vlasz nem jtt. Mg elhagyatottabbnak rzi magt s mg nagyobb ervel lesz rr rajta az az rzs, hogy Isten ellensgknt ldzi. Bartait nem sikerlt meggyznie, st azok ppen beszdei alapjn ltjk bizonytottnak eredeti llspontjukat. Istenben csaldott, az emberek elhagytk. Mindentl megfosztva, a jv remnysgt feladva nem marad ms szmra, mint rtatlansgnak ntudata, st az annl ersebb lesz benne, minl jobban szenved. Vgl ppen ez az rzs az, ami az Istenhez kti. Nem tudja elhinni, hogy Isten rkre flreismerte volna. A bartoktl irgalmatlanul cserben hagyva Istenbe kapaszkodik, akinek egyszer mgis csak el kell ismernie az tisztasgt. A jelen nyomorsgt okoz Istentl gy fordul a jv Istenhez, gy is mondhatnnk, hogy a tapasztalt Istentl a hitt Istenhez. Jb teht nem hagyja el Istent, nem vlik hitehagyv. Ez a hitbeli tusakods jut fordulponthoz ebben a beszdben.
A bartok elleni vdekezs a beszd elejn s vgn szerepel. A beszd magva a jelenbl a jvbe val tlendls s annak a remnynek a kifejezse, hogyha a fldi boldogsgnak vge is van, Isten egyszer majd tanskodni fog mellette.
Jb. 16,1–6. A megszomort vigasztalk.
Jb indulatosan utastja vissza a vigasztalsnak sznt, de csak ingerelni tud beszdet. A szenved helyzetnek legcseklyebb megrtse nlkl, elkel trgyilagossggal hideg s szp szavakat ismtelgetnek az unalomig. „Volntok csak ti az n helyemben, n is tudnk szp szavakat fonogatni s azok bizonyra tbb vigaszt tartalmaznnak szmotokra!”
3: A vers retorikai krds. Jelentse: Az Elifzihoz hasonl res frzisokat vg nlkl lehet szaportani, mg csak erlkdni sem kell hozz. Az ellenfl csendes tiltakozsra azt krdezi: avagy beszdemben talltl-e okot arra, hogy gy vlaszolj? 5: Jb ironikusan bartainak nyelvt hasznlja. k azt vlik: a szenved bneinek megvallsa s az isteni fenyts elfogadsa ltal megfordthatja sorst. Ersthetnlek v. 4:3 skv. Bartai meg voltak gyzdve, hogy kmletesen beszltek Jb bneirl 11:5. Jb azt mondja: gy szeretnlek n is titeket felvidtani, s kzben azt kpzelni, hogy kmletes vagyok hozztok. – 6: tvezet gondolat. Mivel a bartok beszdei ressgknl s hatstalansguknl fogva cltalanok, gy Jb szmra is rtelmetlen a beszd, mert a fjdalom beszd ltal nem csillapthat. Mindazonltal nagy fjdalma egyben knyszerti is a szlsra.
Jb. 16,7–17. Istentl megblyegezve, emberektl elhagyatva.
Br nem vrhat enyhlst a beszdtl, knytelen kimondani, hogy Isten a sok egyb szenveds mell azzal is sjtotta, hogy elidegentette tle az vit, ellene fordtotta az embereket. Szenvedse miatt ugyanis mindenki bnsnek tartja. Mivel Isten ldzi t haragjban, az emberek is dhs gnyoldssal esnek neki. Vdtelenl ki van szolgltatva a legrosszabbnak. Majd az emberektl ismt visszafordul nmagnak szemllsre, les kpekkel brzolja Isten kegyetlen mdszereit: hogyan lepte meg csendes boldogsgban, hogyan zzott mindent szjjel, hogyan tette hallos fegyvereinek cltbljv, mint valami ostromlott vrfalon hogyan tr rajta rst rs utn s hogyan vltoztatta t minden emberi mltsgtl megfosztott gyszos alakk. – 7–8: Az rtelem s az sszhang vilgoss lesznek, ha figyelembe vesznk egy szjtkot, amelyet az eredeti szvegben az cdh (gylekezet) s az cd (tan) szavak kpeznek. Jb gylekezete, azaz csaldi kzssge megrendlt az Istentl jv slyos csapsok lttn v. 6:21 gy, hogy k sem mernek tbb az igaz voltban hinni, hiszen mg sztvrsge, azaz lass sorvadsa is ellene vall tan, v. Zsolt 109:24. A kvetkezkben azt panaszolja, hogy bartai is ellensg mdjra kmletlenl jrnak el vele szemben. – 9: Haragja ldz engem. ldz hberl sztam rokonsgban van a sztn szval. Mintha azt akarn kifejezni, hogy Jb sejteni kezdi szenvedseinek httert v. 1:9–10; 2:6. – 10: felttottk ellenem szjukat v. Zsolt 22:8.14. – 13: A szenvedsek, amelyekkel Isten Jbot megltogatta, olyanok, mint a nyllvsek a vesbe, s az epbe, klnsen fjdalmasok s gygythatatlanok. – 14: Jb Isten tmadsaival szemben elveszettnek rzi magt, mint a vros, amelynek falain kt oldalt trnek rst az ostromlk. – 15: A szarvat a porba frni a hatalom s a tekintly elvesztst jelenti. A szarv a bibliai kphasznlatban a hatalom s a tekintly jellje v. 1Sm 2:10; Zsolt 89:18.25 etc. – 17: Jb imdsga tiszta, mert kezeit gy tudja felemelni Istenhez, hogy azokhoz nem tapad erszak s jogtalansg v. zs 1:15.
Jb. 16,18–23. Van Isten az gben!
Jb a knyrgs s a remnysg karjaival kapaszkodik bele Istenbe, aki tanja s vdelmezje rtatlansgnak. A tle elfordult emberek gnyoldsval szemben kezd Istenhez fordulni, akiben egyre inkbb ismt felismeri egyetlen bartjt. A beszd gomolyg ellentmondsoktl feszl, de ez a bels feszltsg jl kifejezi Jb tusakodst, amellyel rtatlansgnak rk flreismerse ellen kzd. Istent esdekelve kri, hogy vllaljon rte sajt magnl kezessget, mg majd egyszer kiderl s elismerst nyer rtatlansga. Igaz ugyan, hogy az emberek szmra gny s megvets trgya lett, a kegyesek szrnylkdnek rajta, de t ez nem tntortja meg. Az igazn kegyes ember az ilyen tapasztalatok slya alatt csak mg jobban ragaszkodik Istenhez s a maga tjhoz.
18: A fld nem issza be az rtatlanul kiontott vrt v. Gen 4:10. A fld-beitta vr nem tallhat magnak megbosszult. Ha az rtatlanul kiontott vrt flddel betakartk, vagyis a gyilkos a nyomokat eltntette, a vr tbb nem tudott bosszrt kiltani. Jb az erszak ldozatnak tekinti magt s felszltja a fldet, hogy vrt be ne igya s gy a vr kiltsa az igazsg utn el ne nmuljon. – 19–21: Jb meg van gyzdve kzeli hallrl s mr mindennel leszmolt. Az let mr nem sokat jelent neki, mr csak igazsgt szeretn biztostani s rtatlansgt elismertetni. Mivel ezt bartaitl tbb nem remlheti, Istenhez fordul, aki jelenleg ugyan ellensgesen viselkedik vele szemben, de Jb azrt szve mlyn rzi, hogy Isten is meg van gyzdve rtatlansgrl. Ugyanaz az Isten, aki a bajokat rhozta, a tanja s bizonysga a magassgban. Eljn az id, mikor Istennel rendbe fog jnni a viszonya s az Istennel val kapcsolata tisztzdsa utn az emberek eltt is tisztzni fogja magt. Ezrt nz fel Istenhez sr szemmel. – 22: Az igazsgos dnts gyben Istenhez intzett fellebbezs srgssgt az az utals indokolja, hogy Jb nemsokra elindul azon az ton, ahonnan nincs visszatrs.
Jb. XVII. RSZ - Jb. 17,1–8. jabb fellebbezs Istenhez.
1: Lelkem meghanyatlott szszerint lelkem agniban vonaglik, Jb jelenlegi vigasztalan llapotra vonatkozik. Napjaim elfogynak, jobb fordts: kialvban vannak. Vr rm a sr szszerint: csak a srok az enymek, ti. amelyben gyermekei s remnysgei nyugosznak. Esetleges ellenvetsekkel szemben helyzetnek vigasztalan lerst magyarzza: maradt-e egyb a szmra bartainak csfoldsain s ellentmondsain kvl? – 2–3: Jb gy rzi magt az ltalnos megvets kzepette, mint az ads az adsok brtnben. Kri Istent, hogy vltsa ki t onnan, vllaljon kezessget rte. Meghatrozott kezessgrl, zlogrl nincs sz. A kezessgvllals bartainak lenne ktelessge, ugyanis belts hjn elmarasztaljk t. A vers kpei a magnjogbl vannak vve. Ha valaki kezessget vllalt egy emberrt, azt a zlog lettbe helyezsn kvl nneplyes kzfogssal erstette meg. Itt termszetesen nem egy sszegnek kifizetsrl, hanem Jb rtatlansgnak elismersrl van sz. – 4: Valsznleg kzmonds. Az rtelem az eredeti szvegben szerepl hlq s jaggid szavak fordtstl fgg. hlaq a. m. sztosztani. Ha rossz rtelemben vesszk, fosztogatkra lehet gondolni, akiknek valaki elrulja (jaggid), hogy vagyonos bartja hol tartja kincseit. Ebben az rtelmezsben a bartok rulsrl van sz. A msik lehetsges magyarzat: valaki javak kiosztsra hv bartokat s kzben sajt fiait nlklzni hagyja, azaz bartai eltt nagyzol, mikzben sajt hzban a legnagyobb szegnysg uralkodik. Bartai blcsessgket fitogtatjk, de valjban lelki nincstelenek. – 6: Testt a betegsg gy elsorvasztja, hogy csak rnyka nmagnak. – 7–8: Az rtatlan ember szenvedsei elszrnyesztik az igazakat s kesersget tmasztanak bennk a gonosz ellen, aki ilyesmitl meg van kmlve. Jb azonban visszautastja a ksrtst, amelyet az ilyen megkesereds szmra jelenthetne, ti. hogy kesersgben az igazak tjrl letrjen. ppen az ilyen helyzetben kell megmutatni a maga llhatatossgt. Ezzel vlaszol a 15:4-ben hangoztatott szemrehnysra, hogy megrontja az istenflelem fundamentumait. Ez a felfogs jobban beleillik az sszefggsbe, mint az igazak s tisztk kifejezseknek Jb bartaira val vonatkoztatsa.
Jb. 17,9–15. Szttoszlott illzik.
Jb abban a tudatban, hogy helyesen, az istenflelemmel sszhangban vlaszolt, azt a kihv megjegyzst veti oda bartainak, nincs kztk blcs s hogy az vhez hasonl emberi sors szmra nincs semmi mondanivaljuk. Egyben ismt elutastja eddigi s ezutni biztatsaikat, mert mg mindig azzal traktljk, hogy sorsa jobbra fordul, mihelyt bnvallst tesz. Neki mr nincs remlni valja, mr a sr gondolatval is megbartkozott, hiszen szrny betegsge miatt abban mr flig-meddig benne is van. Noha ebben a beszdben emelkedett gondolatokig kzdtte fel magt, jra csak a hall szomor gondolata vesz ert rajta. – 11: Kik? A bartokra kell gondolni, akik azzal ltatjk, hogy jszakja hamarosan nappall fog vltozni, mintha „a vilgossg kzelebb lenne, mint a sttsg”. De Jb nem tpll illzikat. – 15b: remnysgem helyett a LXX alapjn tbti, azaz boldogsgom olvasand.
Jb. XVIII. RSZ
Sem Jb szinte vallomsa, sem szinte Istenre hivatkozsa s hozz meneklse nem kpes a bartokat thangolni. Makacsul megmaradnak eddigi vlemnyk mellett, st a „vigasztals” szndkrl is letesznek, a feddst pedig lestik. Jb magatartsban egy dhng rlt kitrst ltjk, aki az egsz vilgrendet szeretn felforgatni csak azrt, hogy igazt bebizonytsa. Bildd nem tud jat mondani, csupn megismtli azt a terrorizl beszdet, amellyel Elifz akart hatni Jbra. Csak annyi az j benne, hogy a gonoszok pusztulst Jb sorsnak mozzanataival rajzolja meg.
Jb. 18,1–4. Rendreutasts Jb cmre.
Elg a cltalan beszdbl, amg nincs megrts lobog felhborodssal utastja vissza a bolondsg vdjt egy rlt rszrl, aki haragjban nmagt marcangolja s az egsz vilgot fel akarja bortani.
2: Bildd tbb szemlyt szlt meg, nemcsak egyedl Jbot. Taln a Jbhoz hasonlan gondolkozkra gondol? A LXX-ban a felszlts egyesszmban van.
A beszdnek vget vetni. A hber szvegben egy arab eredet sz qnc van, amelynek jelentse: vadszni. Meddig vadsztok szavakra, hogy ti. valami jat tudjatok mondani. gy is fel lehet fogni, hogy Jb jra meg jra kibjik rveik all s ezrt kiltstalan a vele val vitatkozs, nem rdemes szavakra vadszni meggyzse cljbl v. 15:3. – 3: tiszttalanok; a hberben a tmh ige passzvuma ll, a. m. butnak, ostobnak tartani, vagyis olyannak, aki az istenflelem blcsessgbl semmit sem kpes megrteni. Bildd dhe Jb becsmrl megjegyzsei ellen irnyul v. 16:3–5; 17:3 skv. – 4: Ami rajtad trtnik, nem egyb igazsgos tletnl, de azrt a fldet nem kell sivr pusztasgnak tartani, ahonnan minl hamarabb tvozik az ember, annl jobb. A sziklk mg mindig llnak s miattad nem esnek szt a vilg eresztkei, nem lazulnak meg Isten igazsgos bntet rendelkezsei a gonoszokkal szemben.
Jb. 18,5–21. A bnsre elkerlhetetlen megsemmisls vr.
Dhng makacssgod ellenre megll Isten rendje: a gonoszok szerencsje hirtelen erszakos vget r. Lerja, mikppen munklja Isten minden lehetsges eszkzzel ezt a bukst, s hogy miben fog llni ez a buks.
5–6: A 4b-ben feltett krdsre itt maga Bildd adja meg a vlaszt az 5. versben; st, a bnsk bnhdnek! A vilgossg a tzhellyel egytt a boldogsg jelkpe v. 30:26. A storon kvl fgg lmpa a biztonsg kifejezje ma is a nomd beduin letben. A lmpa s a tzhely kialvsa teht a bns boldogsgnak megsznst jelenti. – 7: Magabiztos lptei megrvidlnek, mint a hirtelen sttben maradt ember, aki bizonytalanul vakodva keresgli az utat. – 7b: rontja meg t helyett az eredeti szkp csekly megvltoztatsval botlatja el t rtelmet nyerjk. – 8–10: A vadszatbl vett kpek. Hat klnbz szt hasznl a csapda jellsre. – A 8. versben bonyoldik helyett a hb. sullah igealak jelentse veend, a. m. vettetik, hajszoltatik. Sajt flelmei hajszoljk bele a veszedelembe. – 12–14: Hrom fokozatban rajzolja meg a boldogsg elvesztst: Elveszti leterejt, testt felemszti a betegsg, vgl elragadja a hall. – 12a: szszerint hezik az ereje ti. a folyamatos betegsg kvetkeztben – 13 skv.: A leprt a hall elsszlttjnek neveztk. A kifejezs Jb betegsgnek lass, de biztos puszttsra utal. – 14: szszerint kitpetik ti. amiben bzott: a hatalom. – 14b: A flelmek kirlya nem az alvilg uralkodja, mert ilyent az T nem ismer, hanem maga az alvilg, amely itt megszemlyestve, mint a borzalmak borzalma jelenik meg. Folyamodik helyett az eredeti alapjn odalptetik olvasand. Mint ahogy az eltltet a bitfa al knyszertik, aki minden lpsvel kzelebb kerl a szrny vghez. – 15: aki nem az v h. kt lehetsget is ajnlanak a magyarzk: Beliacal lakik storban. A msik: a lilit lakik storban. Egy gonosz jszakai dmon neve volt ez. Ezt a vltozatot ajnlja az igei lltmny nnem alakja is, mert a dmont nnem lnynek kpzeltk. – 20: A vers helyes fordtsa: Az napjn elszrnyednek a nyugatiak s iszonyat fogja el a keletieket. Vagyis az egsz fldkereksg elborzad a gonosz sorsn. – 21: Bildd azonban tved abban, hogy Jb nem ismeri, vagy nem ismeri el az Istent. ppen az Istennel val hadakozsa bizonytja az ellenkezjt. Az els menetben a remnysg hirdetsvel fejezik be a bartok beszdeiket, a msodikban az tlet lersval.
Jb. XIX. RSZ
Bildd csak ismtelgette s fokozta Elifz srt gondolatait s ezltal Jbot mg jobban belehajszolta eddigi lelkillapotba, amelynek szrnysges voltt maga is egyre mlyebben rzi. Ugyanakkor rtatlansghoz mg jobban ragaszkodik s ezen az alapon mg nagyobb izgalommal fordul Isten fel. Mr nemcsak knyrg, hanem a bizonyossgnak olyan magaslatra emelkedik, hogy halla utn meg fogja ltni megvltjt. Minl jobban ersdik benne a bartaitl val ldzttsg rzse, annl jobban nvekszik bizalma Isten irnt. Elz beszdnek cscspontja az a gondolat volt, hogy a kegyes ember a szenveds ltal csak annl szilrdabb vlik a maga tjban. Itt heves tusakodsainak gymlcsekppen az a remnykeds rleldik meg benne, hogy a fldi letben megoldhatatlan ellenttek a hall utni megigazulsban ki fognak egyenltdni.
Jb. 19,1–6. Tiltakozs a megblyegzs ellen.
Jb szrl szra gy kezdi vlaszt, mint Bildd: Quo usque tandem? Elhrtja a megblyegz ltalnossgokat s megismtli azt az lltst, hogy szenvedseinek oka az Isten.
2b: Knoztok engem helyett a hber dka ige piel alakja (a. m. sszezzni, sztmorzsolni) alapjn zztok-trtk fordtand. Bartai ugyanis mindig ugyanazokat a szavakat „kalapljk”, szinte darabokra akarjk trni szavaikkal. – 3: Tzszer. ltalnost szm. Jelentse: szmtalanszor, v. Gen 31:7; Lev 26:26; Num 14:22. – 4: Itt nem, erklcsi vagy hitbeli tvelygsnek beismersrl van sz. „Tvedsem velem van” (hb. jln) kifejezssel azt akarja mondani, hogy tvedsem csak az n sajt tudatomban van, ms nem ismerheti, teht nektek nincs semmi kzzelfoghat okotok engem bnsknt megblyegezni. – 5: Velem szemben adjtok a nagyot s gyalzatomat ellenem szl bizonytkul akarjtok felhasznlni. – 6: Bevezetje a kvetkez fjdalmas szemlldsnek, amelyben Jb mg egyszer felpanaszolja sorst. Fenntartom lltsomat: igenis Isten bnik velem jogtalanul, fordtja el igazsgomat.
Jb. 19,7–20. Akit az Isten ldz, attl az emberek elfordulnak.
Helyzetnek szomor szmbavtelt azzal kezdi, hogy Isten fordtotta el az igazsgt. Panaszait s rtatlansgnak hangoztatst semmibe vve szenvedsekkel kertette krl. Megfosztotta becsletes hrnevtl, boldogsgt s remnysgt kitpte, t lobog haragjban a knok, rmtsek s szorongatsok seregvel sznet nlkl ostromolja. Mindezeknek kvetkezmnyekppen rte t a legfjdalmasabb tapasztalat: bartainak, rokonainak, hznpnek s felesgnek elidegenedse, elprtolsa. Itt ll elhagyatva, mg a gyermekektl is gnyolva, csontig lefogyva, egy p porcikja sincs mr.
A 6a vers felelet a 8:3 krdsre. Szenvedsei igenis azt bizonytjk, – hogy Isten elfordtotta a jogot. A hb. eivvt jelentse: ferdn, helytelenl kezelni valamit. – 6b: Isten gy kertette be a bajok hljval, mint a vadsz a vadat. Isten ellensges viselkedse ellen hiba kilt segtsgrt, nem jn felelet. – 7–9: Meg nem rdemelt sorsban olyan emberhez hasonltja magt, akit megtmadtak s most segtsgrt kilt, de hiba. Jb szenvedseinek itt kvetkez lersa lnk s vltozatos kpek segtsgvel ltalnostva mutatja be egy szerencstlen lett, akire mindenfle csaps zdult. A kpek rtelme: Jb helyzetbl nincs kit. – 9: Tisztessgem hb. kbd a. m. sly, azaz igaz voltnak, tekintlynek slya. A msik kp – fejemnek koronja – szintn ezt fejezi ki. Ettl fosztotta meg Isten azltal, hogy szenvedsei miatt mindenki bnsnek tartja. – 10: Megronta; a hb. ntac ige az plet lebontsnak terminus technicusa. Az ige jelen idben ll, mert a lerombols folyamata mg mindig tart v. 16:14. A mondat msodik fele: s tnkrementem vagy s mennem kell fordtsi vltozatokkal adhat vissza pontosabban. – 11: v. 13:24. – 12: a 16:24-ben hasznlt kp teljes kifejtse. Az utat feltlteni itt azt jelenti, hogy sncot emelni. – 15: A hzba befogadott idegen, t a hz gazdjt tartja idegennek, jvevnynek. – 16: Rgen csak intett rabszolgjnak, most az a mondott szt sem akarja megrteni, knyrgsre kell fognia a dolgot, ha valamit akar. – 17: knyrgsem helyett a hber hnan ige rossz szagnak lenni jelentse alkalmasabb fordtst ad. – 17b: gykom magzatai gyermekeire nem vonatkozhat (v. 1:18), de helyette megfelelbbet adni nagyon nehz, mert az sszefggsbe sem testvrei, sem unoki nem frnek bele. – 18: Mg a kis gyermekek is kinevetik mikor esetlenl fel akar tpszkodni. – 20: Leromlott testi llapotnak plasztikus brzolsa. Mr csak a foghs p, de betegsgnek utols stdiumban erre is sor fog kerlni.
Jb. 19,21–27. Jb az l megvltra apelll.
Nyomorsgrl mondott szavai sajt magt is ellgytjk s ebben a hangulatban mg egyszer r tudja sznni magt, hogy knyrletrt bartaihoz forduljon, hogy beljk kapaszkodhassk, rjuk tmaszkodhassk Istennel szemben, aki az tulajdonkppeni ldzje. A 6:28 ta nem beszlt gy. Fjdalmban eljutott a vgs pontig, utols ksrlet trtnik rszrl.
21–22: A bartokhoz fordul, tlk egyttrzst knyrg szavakban a szerz emberi magatartsa jut kifejezsre, amelyet a visszafizetsi theologia kpviselitl eltrleg a szenved irnt elfoglal. A szerz ktelessgnek tartja a szenvedt szomor sorsa alapjn el nem tlni, st inkbb megtrst s egyttrzst tanstani vele szemben v. 6:14. – 22b: Bibliai nyelven ez a kifejezs rgalmaz bevdolst jelent v. Dn 3:6; 6:25; illetleg valakinek minden elkpzelhet rosszat okozni v. Mik 3:3; Zsolt 27:2. – 23–24: Mivel bartaitl mr semmit sem vrhat elszr a jv nemzedkhez fordul s ezrt azt kvnja, hogy szavait brcsak rnk be egy knyvbe, vagy vsnk kbe, hogy az utkor dntsn rtatlansga fell. De ki teljesten ezt a kvnsgot? Senki! Ez a magramaradottsg dnt mdon fordtja aztn Isten fel. Hite itt olyan magasra tr fel, ami egyedlll a Jb knyvben, st az egsz T-ban.
25–27: A hitrejutott ember rmteli izgalma lobog a nyelvezetben, a rvid, szaggatottan is sokat mond szavakban. – 25: De n: va ’ani nem egyszeren az elzk folytatst jelenti, hanem j s magasabb gondolat bevezetse, amelyet hibaval kvnsgval szembellt: n meghalhatok, de megvltm l!
A g’l sz jelenti:
a) A legkzelebbi frfi rokont, aki kteles volt a kiontott vrrt bosszt llni 2Sm 14:11.
b) A legkzelebbi frfi rokont, akinek joga volt maghoz vltani egy elhalt szemly birtokt s akinek ktelessge volt utdot tmasztani, ha rokona utdok nlkl halt meg Deut 25:5–10; Ruth 2:20; 3:9; 4:4 skv.; Lev 25:25; Num 5:8.
c) Az elnyomottak vdjt Pld 23:10–11 s ppen ezrt
d) a legfbb vdelmezt, Istent.
A g’al gyk s annak jelen idej mellknvi igeneve Istennel kapcsolatosan hasznlatos:
a) Izrelnek az egyiptomi rabsgbl val szabadulsnak trtnetben Ex 6:6; 15:13; Zsolt 72:2 etc; s a fogsgbl val szabaduls trtnetben zs 41:14; 43:1 etc.
b) Egyeseknek az elnyoms all val szabadulsval kapcsolatban Zsolt 119:154; Pld 23:11; Jer 50:34: a gonosztl val szabaduls esetben Gen 48:16 s a halltl val szabadulssal kapcsolatban Zsolt 69:18; 72:14; 103:4; JSir 3:58; Hs 13:14.
E jelentsek kzl melyikre gondolhatott Jb? Emberekre nem gondolhatott, hiszen fiai meghaltak, az emberek pedig elhagytk. Jb remnye az, hogy a g’l be fogja bizonytani rtatlansgt, megvdi becslett, helyrelltja hrnevt. A hajj jelz az T nyelvhasznlatban eskformulkban Istennel kapcsolatos. Az ’aharn jelentse: aki utnam is lenni fog zs 40:6 vilgosan Istenre vonatkozik. A jqm (megll) a teofnik mkifejezse. Az cal cfr (por felett) eschatologiai remnysget fejez ki. Teht Isten az, aki megll a sr felett s kezbe veszi Jb vdelmt.
26: Nagyon nehezen fordthat szveg, amely minden idben szmtalan tallgatsra adott okot s alkalmat. A Kroli fordts ppen olyan joggal elfogadhat, mint brmely ms kombinci. Az cr nem csupn a brt jelenti a hberben, hanem az egsz testi megjelenst is. Teht: „miutn brmet megrgtk” (amit a kvetkez prhuzamos gondolat is altmaszt: „testem nlkl”) kifejezssel Jb azt akarja mondani, hogy testi ltnek pusztulsa utn Istent meg fogja ltni. A 13:24 szerint Isten most elrejti orcjt elle s Jb panaszt vonakodik tudomsul venni. Jb remnysge az, hogy ha csak a fldi lt utn is –, de vgl mgis megjelenhet Isten szne eltt. – 27: Isten megltsval kapcsolatban kt dolgot kell kiemelni. Azt a remnyt, hogy sajt szemeivel fogja Istent megltni, Jb nem bartaival ellenttben hangslyozza, hanem az a jelenlegi nemlt llapotval szemben. – Hogy a kegyelmes Istent fogja megltni, aki nem lesz tbb idegen s ellensges v. 13:14. A vesim megemsztettek kifejezs jellhet emszt vgyat valami utn (Zsolt 84:3), mert a vesk az T-ban a vgyaknak s rzelmeknek szkhelyt jelentik v. Jer 11:20; 17:10; Zsolt 7:10. A 25–27. mondanivaljban mindenkppen hitvallst kell ltnunk, melyet Jb bartainak visszafizetsi theolgijval szemben mondott. Mg ezek azt lltjk, hogy a sorsban az isteni igazsgossg valsul meg, Jb tisztn ltja a sors igazsgtalansgt (az igaz ember szenvedsben s a gonoszok szerencsjben) s a vilg jelenlegi folysban nem is vr vltozst, de azrt hitt az Isten igazsgossgban nem adja fel, jobban mondva, azt egy nagy bels lelki kzdelemben visszanyeri. Afell, hogy Isten nem engedheti meg a gonoszok diadalt, oly mlysgesen meg van gyzdve, hogy a vilg elmlsa utn olyan isteni kinyilatkoztatst vr, amely a sors minden elnyomottjnak szabadulst fogja hozni. Ktsgtelen, hogy az rk letben val hit fel tr utat azzal a kijelentsvel, hogy az isteni igazsgossg a szenved ember sorst vgl is meg fogja oldani. A hogyan krdsre termszetesen mg ftyol borul.
Noha Jb itt semmilyen mdon nem cloz Krisztusra, ez a nhny sor a hitnek olyan szilrd s llhatatos erejt mutatja, amely az eredeti kltemny htrait messze tlszrnyalja. A keresztyn magyarzk ezrt nem alaptalanul lttk Jb szavaiban a keresztyn megvlts elkpt.
28–29: Nehezen magyarzhat szveg. Jb va inti bartait attl, hogy t tovbbra is elmarasztaljk, klnben az a br, aki t igaznak fogja kijelenteni, ket knytelen lesz eltlni. Mint hamis vdaskodk, akik t pellengrre lltjk, azt vetvn szemre, hogy a csapsok gykere benne van, ppen a visszafizetsi dogma rtelmben fognak bnhdni.
Jb. XX. RSZ
A hrom bart kzs terv szerint tmad s ugyanazt mondja: a gonosz ember jl megrdemelt pusztulst hajtogatja s ezzel akar Jbra hatni. Ezen a taktikn nem vltoztat sem az, hogy Jb szintn feltrta igazt, sem a krs, sem annak a remnysgnek megvallsa, hogy halla utn megltja majd az Istent. Cfr srtdtten. vlaszol a 19. rsz elejn mondott rendreutastsra s a fejezet vgn hangoztatott fenyegetsre. Hossz beszdben mg egyszer kisznezi a Jbra vr szrny vget. Beszde: jabb vltozatok a rgi tmra. Jb bizakodsval szemben hangoztatja a gonosz ujjongsnak rvid voltt, boldogsgnak nyomtalan eltnst s az gnek-fldnek egyttmkdst az megsemmistsben. Lersnak rdekessge, hogy a gonoszt olyan elkel s gazdag embernek tnteti fel, aki vagyont erszakos ton szerezte, de akinek ez a szerzemny hallos mregg vltozott a szjban, s mindent megemszt tzz storban. Jb bneire clozgat s a bartoknak a harmadik vitamenetben elfoglalt llspontjt kszti el. De mr szre lehet venni, hogy a bartoknak gye rosszul ll, mert csak ez az egy harci eszkz ll rendelkezskre.
Jb. 20,1–5. A gonoszok rme gyszra fordul.
A rendreutastst srtdtten elhrtja magrl. Feleletl azt a szerinte rk igazsgot vgja oda Jbnak, hogy a gonoszok rme csak rvid ideig tart s hirtelen vget r. Ismtelt clzs Jb katasztrfjnak vratlan voltra.
2–3: Bevezetsben megmagyarzza, hogy mirt ragadja meg a szt. Mindamellett helyett azrt olvasand. Izgatott bels indulatok s gondolatok knyszertik vlaszra, klnsen a 19:19 s 19:29 lltsaival kapcsolatban. – 3b: v. 32:8.
Jb. 20,6–10. gy eltnnek, mintha nem is lettek volna.
Akrmilyen magasra emelkedik is a gonosz, mindrkre megsemmisl dicssge, szertefoszlik s eltnik maga is. Vagyona msok lesz s mg ereje teljben szll srba.
6: v. Zsolt 36:6; 73:9. – 7: Durva kp, amely jl illik Cfr durva egynisghez, de kifejezi a gonosznak nemcsak teljes, de szgyenletes megsemmislst is. – 9: az helye jelenti a rangot, amelyet a gonosz eddig hordozott. – 10: kedvben jrnak, ti., hogy azoknak bosszjt csillaptsk.
Jb. 20,11–16. Szjban mg az des mz is keserv vlik.
Mint ahogy a gyermek az nyenc falatot lvezettel sokig forgatja szjban, gy szeretn a gonosz is a jogtalanul szerzett javait minl tovbb megtartani s lvezni, de olyan az, hogy nem tudja megemszteni, mert mregg vlik gyomrban.
14: elvltozik, a hber nhpk igealak jl kifejezi a vltozs hirtelensgt. – 15: Cfr nyers egyenessgre jellemz kittel.
Jb. 20,17–22. Ebl szerzett vagyon ebl vsz el.
A vgyott boldogsgot a gonosz nem lvezi a szerzett javait ki kell adnia kezbl jvttel fejben. Csillapthatatlan kapzsisgnak s lvhajhszsnak az a bntetse, hogy semmit se tud magnak megmenteni, minden msok prdjv vlik.
17: A tej s mz a bsges javak kifejezsre szolglnak v. Ex 3:8 etc. – 18: A gonosz elveszti szerzett gazdagsgt s nem nyer rte semmit cserbe. St! adott a vagyonrt cserbe j lelkiismeretet. – 19: sszezzta s magra hagyta az alacsony sorsakat. – 20: Szrl szra fordtva: Mert nem ismert nyugtot az hasban (a has a kapzsisg szkhelye), ezrt legkedvesebb javait sem tudja megmenteni. – 22: Nemcsak a bntudat szorongat rzsrl van sz, hanem valsgos nsgrl, amely hirtelen jn r azltal, hogy az nsgesek keze mind r tmad (szszerinti fordts), javait szthordjk, elgttell az elkvetett galdsgokrt.
Jb. 20,23–29. Isten senkinek sem marad adsa.
Isten utol fogja t rni, bntetst el nem kerlheti, minden sszedolgozik a gonosz megsemmistsben.
23: Isten ugyan nincs emltve, de magtl rtetdik, hogy rla van sz. A verskezd hb. jehi (a. m. gy legyen, gy trtnjen, Isten tegye, Isten rassza, Isten zporoztassa) hajt rtelmt a magyar fordts nem rzkelteti. Kifejezi, hogy az isteni vilgrendbl foly bntets mennyire egybeesik Cfr beleegyezsvel. – 24: Az isteni igazsgszolgltatsnak sok fegyvere van, teht lehetetlen elle meneklni: 25: Hromtag vers, melyben a msodik tag az elsnek hatrozatlan alanyt kzelebbrl meghatrozza. A brq itt nem a lvedket jelenti, hanem a sugarat, amely a lvedk kihzsa alkalmval az epbl kilvell v. 16:13. A meneklt htulrl talljk el. – 26: fvs nlkl val tz, azaz nem emberektl gyjtott s sztott tz. – 26b: A nehz szveg javasolt jobb fordtsa: legelje le a tz, ami megmeneklt A 23: hoz hasonlan ez is Cfr kvnsga. – 27: g s fld gyakran szerepelnek, mint Isten tletnek tani v. Deut 4:26; 30:19; 31:28.32; zs 2:1. Itt is gy jelennek meg a klti brzolsban, mint Isten tletnek szolgi, akik sszefognak, hogy a konok bnt feldertsk s a bntetst vgrehajtsk rajta. – Zrszavak (29. v.) Ez a sors van kiszabva Istentl a gonosz szmra. Cfr a gonoszt hallgatlagosan Jbbal azonostja. Jb teht trjen szre, vegye szre, hogy itt rla van sz s idben ismerje fel, hogy a vilgot igazsgos Isten kormnyozza.
Jb. XXI. RSZ
Az a makacssg, amellyel a hrom bart jra meg jra Jb el trjk az istentelen ember vgnek borzalmait, mutatja, hogy tteleiket megcfolhatatlan igazsgnak tartjk. Jb eddigel e ttelek igazsga fell nem vitatkozott. Most azonban nem hallgathat: vget akar vetni a tmadsoknak, teht belemegy gondolatmenetkbe s ktsgbe vonja rvnyessgket. A visszafizetsi dogmt flnyes biztonsggal tmadja, hiszen ppen ennek a knyrtelen hangoztatsa erstette meg benne a maga igaznak tudatt. Rszletesen cfolja ezt a tant s a 9:22–24; 10:3; 12:6-ban rintett gondolatokat mg alaposabban fejtegeti. rzi, hogy az isteni igazsgossg ellen is kell beszlnie, br ezt nem szvesen teszi rzkeny lelkiismerete miatt, de knytelen vele, mert nincs ms eszkze a vdekezsre.
Jb. 21,1–6. A panasz meghallgatsa tbb, mint a „vigasztals”.
Knyrg bartainak, hogy hallgassk meg. Amit mondani fog biztosan elveszi kedvket a tovbbi beszdtl s nem fogjk tbb istentelennek gnyolni. Hiszen itt rejtlyes dologrl, slyos isteni titokrl van sz, melynek komolysgtl maga is elborzad. Hallgati is hasonlkppen fognak jrni. Nem emberek ellen panaszkodik , hanem az isteni igazsgossg kiszmthatatlansga ellen.
2b: Legyen ez a ti vigasztalstok. Nem vigasztalst krek tletek, csak trelmes meghallgatst v. 15:11; 16:2. – 3: Szenvedjetek el ti., hogy beszlek, mert amit mondok, az klnsen kemny lesz szmotokra. – Gnyoljtok h. talcig egyesszmban, a. m. gnyol, gnyolhatsz. Cfrnak szl, akinek a 19. rszben foglalt beszdre adott vlasza klnsen bnt volt. De Cfrnak elmegy a kedve a gnyoldstl: harmadszorra mr nem is szlal fel a vitban. – 4: Az els sznoki krds, amelyet a bartokhoz intz azt fejezi ki, hogy panaszt nem emberek, teht a bartai ellen intzi, teht semmi okuk emiatt a trelmetlensgre. A msodik krds pedig arra utal, hogy ppen nehz sorsa miatt tle nem szabad zokon venni trelmetlensgt. – 5–6: Kezet a szj el tenni a hallgats gesztusa v. 29:9; 40:5. t magt is borzadly fogja el, ha arra gondol, amit mondania kell.
Jb. 21,7–11. A gonoszok bntetlensge.
Jb itt azt a megdbbent lltst rszletezi, hogy az isteni igazsgossgot cfolja a gonoszok boldog lete is. A legorctlanabb gonoszok virgoznak legjobban, teht a boldogsg s a boldogtalansg nem az ember erklcsi magatartsnak a gymlcse, ahogy azt bartai lltjk. ltalban az egsz beszd arra van belltva, hogy azoknak dogmatikus-pietista felfogst cfolja. Rszletezi a gonoszok boldog lett s a lersban a sajt elveszett boldogsgnak szneit hasznlja: magas letkor, gazdagsg, nagy csald, sikeres llattenyszts. Az testamentomi ember ezekben ltta Isten ldst.
7: Cfr lltsval van szembe lltva v. 20:5. – 8: A gyermekeitl megfosztott ember az ldsok kzt azt els helyen a gyermeksereget emlti. – 9: Hzaikat nem ri Isten fenyt csapsa, mint az vt. – 11: A szmos utddal bvelked csaldot, amellyel Isten a gonoszt megldotta – vaskosan –, ugrndoz brnyok nyjhoz hasonltja.
Jb. 21,12–16. A gonoszoknak minden napja lakodalom.
Folytatja az Istentl elrugaszkodottak szerencsjnek lerst. Hossz s szenvedsmentes let az osztlyrszk, holott nemcsak hogy nem trdnek Istennel, de t orctlanul el is utastjk maguktl. Jb azonban sem nem irigyli, sem nem helyesli letmdjukat.
12: Vidm zenesz mellett tnc s mulatozs az letk. – 13: Fjdalommentes hall zrja le az ilyen ember lett. – Tltik el hberl jeball a blh (elavulni) gykbl, jelentse: elviseldik. gy hasznldik el az letk, mint ahogyan a ruha a hasznlatban elkopik. Ellenttben a 15:32; 18:14; 20:11-ben emltett hirtelen halllal. – 14–15: A gonoszok letfilozfija a sajt szavaikba van ltztetve. Ebbl az letfelfogsbl kvetkezik, hogy szerencsjkben elbizakodva szinte flvllrl beszlnek Istennel. – 16: A szvegen nincs mit vltoztatni, amint azt a gondolatnak s kifejezsnek Elifz rszrl trtn gnyos idzse is igazolni fogja v. 22:18. Jb elhatrolja magt ettl az letmdtl s felfogstl. Tiltakozik az ellen, hogy elz megllaptsai alapjn azt az lltst tulajdontsk neki, hogy az ember a maga szerencsjt a sajt kezben hordja. – 16b: A gonoszok tancsa hb. cacat resm v. Zsolt 1:1; 14:16. ppen, mivel Isten tartja ezeknek a szerencss gonoszoknak a sorst a kezben, rthetetlen az egsz. Mert, ha a bartoknak igazuk van abban, amit Isten tkletes vilgkormnyzsval kapcsolatban oly gyakran hirdettek, akkor a gonoszok sorsnak mskppen kellene kinzni.
Jb. 21,17–21. A bartok lltsainak megkrdjelezse.
Ha valaki meg akarja dnteni lltsait, vajjon tud-e ellenk pldkat felhozni az letbl?
17–18: Ezek a versek tulajdonkppen krdsek. Hnyszor alszik ki a gonoszok mcsese? Hnyszor lesznek olyanok, mint a polyva? Teht nem mindig, mint ahogyan a bartok lltjk, jn pusztuls a gonoszokra, hanem csak nha-nha. A szvtnek kialszik kifejezs az let korai vgt jelenti v. Jb 35:5. – 19a: A bartok vlasznak idzse. – 19b–21: Jb maga vlaszol a kzbevetett krdsre. Micsoda igazsg az, amely mssal rezteti a bn bntetst? Fizessen meg neki (magnak)! Igyk (maga) a Mindenhat haragjbl! v. Jer 25:5. Az igaz ember megretten arra a gondolatra, hogy utdai fognak bnhdni a bnei miatt, de mit trdik azzal a gonosz, hogy mi lesz holta utn a csaldjval! –21b: Homlyos kifejezs, amely csak a vers els sorban kifejezett gondolatot ersti.
Jb. 21,22–26. Okosabbak akarnak lenni Istennl.
Bartai mereven ragaszkodnak az ellenkez lltsokhoz ahelyett, hogy az sszes tnyek figyelembevtelvel elismernk, hogy az egyik ember a boldogsg teljes lvezse kzben hal meg, mg a msik egsz letben hiba epekedik egy kis rm utn. Noha a hallban mindkettjk sorsa ugyanaz, ebben az letben egy kvetkezetes visszafizetsi trvny sem a boldog, sem a boldogtalan ember llapotbl be nem bizonythat.
22: Az elbb megrajzolt boldog llapot lttn, amelyet a gonoszok a maguknak mondhatnak Jb gnyosan krdezi: vajon Istent ember tanthat-e blcsessgre? A krds irnija a bartok vaksga ellen irnyul, akik azt tantjk, hogy minden egyes gonosz esetben ki lehet mutatni a visszafizet isteni igazsgossgot. – 23a: teljes boldogsgban; a tm itt nem erklcsi rtelemben, hanem a slm (bke s biztonsg) szinonimjakppen ll.
Jb. 21,27–34. Jl tudom a ti gondolataitokat.
A felsorolt rvek alapjn teht Jb megcfolja bartait, akik kitartanak ama szndkuk mellett, hogy a tnyek egyoldal belltsval bnsnek blyegezzk t. Ha azonban a tnyeket mindkt oldalrl megvilgtjuk, szavaikbl csak a tiszttalan szndk s a hamissg marad meg.
27–28: Hol van ama fembernek hza? akinek esetvel meg akarjk cfolni? A vers alig utalhat annak a kornak valamelyik kzismert nagy emberre, a bartok valsznleg Jbra gondoltak (v. 30:15), ahol Jb maga is fejedelmi pozcijrl beszl. Jb azt veti szemkre, hogy ezzel az utalssal erszakot kvetnek el ellene. Jb nagyon is megrtette, hogy Bildd a 18. rszben, Cfr a 20. rszben a hitetlen sorsrl beszlve re cloztak. – 29–30: Jb rtsre adja bartainak, hogy sorsrl korltolt ember mdjra szk ltkren tlnek. Mg nem utaztak a vilgban, sem msoktl nem hallottak arrl, ami a nagyvilgban trtnik. Ha nem gy volna, knnyszerrel hallhattak volna eseteket arrl, hogy a gonoszok mg nagy veszedelmek idejn is nemegyszer szerencssen megsszk Isten tlett. – 29b: jeleiket nem ismeritek-? Az ’t a. m. jel, de fordthat a plda szval is. – 30: Jb ppen konkrt pldkra hivatkozva azt akarja bizonytani, hogy a gonoszok gyakorta megszabadulnak a veszedelemnek napjn. – 33: maga utn vonsz h. jobb fordts: utna vonul minden ember, azaz nyomdokait sokan kvetik, mint ahogy mr eltte is sokan voltak ilyenek. Beszdben maga Jb is az egyoldalsg hibjba esik, ami ltal ellenfeleinek jabb tmpontot nyjt a tmadsra. De Isten ellen is vtkezik, amikor igazsgossgt tmadja, elfelejtvn, hogy itt az emberi rtelmet meghalad rejtlyrl van sz.
Jb. XXII. RSZ
Jb az elz prbeszdnek j fordulatot adott s ezltal biztostja magnak a gyzelmet. Azokat a rejtlyes tnyeket, amelyeket a 21. rszben Isten vilgkormnyzsval kapcsolatban emlt, bartai sem cfolni, sem magyarzni nem tudjk. Nem adjk meg ugyan magukat, ragaszkodnak igazukhoz, st Jbot most mr leplezetlen durvasggal, kzzelfoghat bnkkel vdoljk. Jb azonban nyugodt lelkiismerettel fogadja a vdakat s bizonytkokat kvetel, mire azok lassanknt elhallgatnak. Bildd mr csak gyenge ismtlsekre szortkozik, Cfr pedig harmadszorra meg se szlal. Jb nagy nyugalommal tudja summzni a vita eredmnyeit zrbeszdben.
Elifz, noha kptelen volt Jbot megcfolni, mgse hallgat el. Elmlett nem adja fel annak ellenre, hogy nem kpes vele az let valamennyi jelensgt megmagyarzni. is a jvtl vrja igazolst. Msrszt Jb a gonoszok boldogsgt olyan lesen s egyoldalan trta fel, hogy az mr az Isten vilgkormnyzsa tagadsnak ltszatt keltette. Elifz fel van hborodva, Jb gondolatai eddigi vlemnyben megerstik s szabadjra engedi rzseit. De mr ltszanak rajta a kimerls jelei. Annak ellenre, hogy Jb bneinek rszletes feltrsval ltszlag tbbet mond, mint elz beszdeiben, valjban folyton csak azt ismtelgeti, hogy hagyjon fel lzadsval s trjen vissza Istenhez, majd akkor minden jra fordul. A msodik menetben hasznlt tnust ti meg, de a megtrsre val biztatssal az els beszdre tr vissza. Engesztelkeny zradkkal prblja bizonytani Jb irnti bartsgt s jszndkt.
Jb. 22,1–10. Jb bnlajstroma.
rvelsnek menete a kvetkez: sorsod
oka Istenben nem kereshet, csak tebenned magadban. Mivel arra gondolni is kptelensg, hogy kegyessged miatt kerltl bajba, kzenfekv az a kvetkeztets, hogy helyzeted oka bneidben keresend. Fel is sorolja azokat a vlt bnket, amelyeket Jb nemcsak elkvethetett, hanem amelyeket el kellett kvetnie. Elifz gondolkozsmdjnak kemnysge s igazsgtalansga vilgos: szemrebbens nlkl vdolja Jbot olyan bnkkel, amelyekre annak szerencstlen llapotbl legfeljebb kvetkeztetni lehet, de amelyekre bizonytk nincs.
2: v. 15:3: Istennek hasznl-? A hber szkan jelentse: hasznot hoz valakinek, az okos hb. maszkil az a kegyes ember, aki magnak szerez hasznot az ltal, hogy tvol tartja magtl Isten bntetst s mindig nyitva van Isten ldsra. – 3: Istennek ugyan szvgye, hogy az ember igaz legyen, de nem nyeresg. t nem a haszon gondolata vezeti az emberekkel val bnsban s azrt kld rjuk szenvedseket, hogy mg nagyobb kegyessgre sarkallja ket. Elifz ezt a gondolatot, mint Istenhez mltatlant elutastja. Ha teht az ember sorsnak oka nem Istenben van, akkor az embernl keresend. Mivel pedig az istenflelem nem szerezhet bajt, akkor a szenveds oka az emberben magban kell, hogy legyen. A szenvedsek nagysgbl pedig a bnk nagysgra lehet kvetkeztetni. Jbnak az isteni igazsgossg irnti ktelyeivel szemben Elifz az isteni br tkletes igazsgossgt akarja bizonytani azltal, hogy utal annak nzetlensgre v. 34:12–15. Az igazsgtalansg forrst ltalban a br nz voltban lttk. Az okos teht elismeri az isteni tlkezs igazsgos voltt, meg hajol eltte s ez neki hasznot jelent, mert ezltal jbl kegyelmet tall. Ez indirekt intelem Jb szmra, hogy is hasonlkppen cselekedjk. – 5–9: Elifz Jb helyett vgez lelkiismeretvizsglatot. Krdsekkel kezdi, de aztn ingerltsgben nylt vdakat vagdos bartja fejhez. A felsorolt bnk az uralkod osztlyok bnei: irgalmatlansg, kapzsisg, hatalommal val visszals. – 6: atydfiaitl, azaz trzsednek tagjaitl. A mltatlanul (hinnm) helyett ok nlkl fordtand. Az ilyen knyrtelen zlogols mind az isteni trvnnyel, mind az emberiessg trvnyvel ellenkezik, v. Ex 22:25; Deut 24:6.10–13. – 7: vizet sem adtl: a keleti ember szemben risi bn. A Korn szerint mg a harcol ellensgt sem szabad az ivvztl megfosztani. – 8: az kljog alapjn jutottl vagyonodhoz. – 9: bocstottad el, azaz elzted sajt hzbl s forgattad ki vagyonbl. – 9b: v. Zsolt 37:17. A kar az er kpe. rtelme: az zvegyeket javaikbl, anyagi meglhetsk biztostkaibl kiforgatni. – 10a: hirtelen val remegs, vagyis a halltl val remegs, amely jbl megrohanja Jbot.
Jb. 22,11–20. A gonoszok kitaposott svnye.
Elifz szerint Jb nemcsak Isten igazsgos s blcs intzkedseit tagadja, hanem a bnsk si svnyt jrja, akiket majd mltn ragad el az tlet. Az igaz ezzel szemben nem hiba vrja, hogy az isteni igazsg egyszer minden ltszat ellenre ki fog derlni.
11–15: Elifz a gonosz f ismertetjelnek s Jb f bnnek az istenflelem hinyt tartja. A gonosz nem hiszi el, hogy Isten az gbl az embernek minden cselekedett szemmel tartja v. Zsolt 14:2; 33:13 skv.; 102:20. – 11: A sttsg s a vzr a szenveds s nyomorsg kpe, amelyben Jb mr-mr elmerl. – 12b: Elifz szeretn elkpzeltetni az ember felett mennyei magassgban trnol Isten titokzatos nagysgt s ezrt felszltja Jbot, hogy emelje fel szemeit a csillagos g magassgaiba s engedje t magt annak a hatsnak, amelyet ez a ltvny ltrehoz benne. Szerinte azonban Jb gy gondolkodik, hogy Isten az gben lakozik, de azzal nem trdik, ami a fldn trtnik v. 13–14. v.
16–20: Elifz gy vli, hogy a gonoszok sorsnak emlegetsvel Jb rjn, hogy mennyire tves az lltsa: Isten igenis nem ad szerencst a gonoszoknak! Az znvztl sjtott embereket teht ugyanazokkal a fordulatokkal rajzolja meg, amelyeket Jb is hasznlt a 21:14 skv.-ben. A 18. versben ironikusan utnozza Jb lltsait v. 21:16. A 19–20. versben visszautastja azt az lltst, hogy az igazak az sorsnak igazsgtalansgn megbotrnkoznak s ellmlkodnak v. 17:7. St ellenkezleg! Az igazak megrik gyk diadalt, szemllvn Istennek a gonoszok felett vgrehajtott tlett! gy akarja Elifz Jbnak, sajt szavainak gnyos ismtlse ltal tudatba vsni, hogy mly semmis a kifogsa az isteni sorsintzs ellen. – 16: Clzs az znvzre. rad foly lett lbuk alatt a fld, teht elsllyedtek. – 18 skv.: Csak ltszat volt jltk s az, hogy bntetlenl vtkezhetnek. – 19: v. 21:5–6. – 20: maradkukat tz emszti meg, hberl jitrm a. m. amijk megmaradt, maradk birtokaik s vagyonuk. Teht az igazak vgl is igazoltatnak. Jb teht jl teszi, ha visszatall erre a vonalra. Aki utoljra nevet, az nevet igazn.
Jb. 22,21–30. Biztos kit csak a megtrs.
Ezek alapjn Elifz utoljra felszltja Jbot, hogy trjen meg. Olyan kvnatos vonsokkal ecseteli a megtrsre biztosan bekvetkez boldogsgot, hogy beszde majdnem elveszti srt jellegt s egy igazi j bart intsnek sznben tnik fel.
21: Bzd csak azrt magadat re, hbrl haszkn a. m. j szomszdsgot polni, bartkozni valakivel. Lgy bkessgben hb. selm felsz. md, a. m. legyen bkessged. Ezekbl = bhm, vagyis ezek ltal, ti. a j szomszdsg s bkessg ltal. – 22: Elifz Isten tantsnak tolmcsa szeretne lenni. – 23: megpttetel; a kp: ami sszedlt azt jra felpteni. A rgi boldogsg visszalltsnak kpe. – 23b: v. 11:24. – 24: Nemes rc, hberl bcr (csak itt s a 25. versben fordul el) jelenti a bnybl felhozott nemes rcet. Porba vetni azaz, mint rtktelen lim-lomot eldobni. – 25: s akkor, vehjh, kvetkezmnyes mellkmondat, jel. s akkor fog lenni. – 25b: ragyog ezstd, a hb. tcft homlyos rtelm sz v. Zsolt 95:4; Num 23:22; 24:8. Valszn rtelme: ezst rudak halmaza. A megtrs kezdete az Isten irnti bizalom s szeretet, Jb a fldi kincsek helyett bzzon Istenben, Isten legyen legfbb kincse, mert ebben van az igazi boldogsg, a krptls azrt, amit elvesztett v. Mt 6:33. – 24: Az T mshol is jellemzi gy a gonoszt, mint aki Isten helyett a gazdagsgba veti bizodalmt v. Jb 31:34; Zsolt 49:7; 52:9; Pld 11:28. – 26–30: Az gretek cscsa. Ebben a megjult kzssgben Isten el viheti krseit s biztos meghallgatst nyer. Mindenben j szerencss lesz, a megalz helyzeteknek lelkileg flbe kerekedik, st imdkoz kzbenjrsval msokat is j tra vezrelhet. – 26: v. Zsolt 37:4. Az arcot Istenhez emelni, azt jelenti, hogy dersen, bizalmasan bntudat s szorongs nlkl Istenhez kzelteni. – 28: sikerl hb. vajjqom, azaz ltre jn, megvalsul. – 28b: szges ellenttben a 22:11; 19:8-ban mondottakkal. – 29: Nagyon nehezen fordthat vers. A hb. gvh indulatsz jelentssel br: nosza!, rajta! Fordtsi-kisrlet: „Ha megalznak azt mondod, nosza! rajta! s a szemt lestnek szabadtst ad.” – 30: Az gret legfels foka! Isten msokat is meg fog szabadtani ltalad, a te kezeidnek tisztasgrt, mert a kromlst, lzadst leraktad; v. 11:13 skv.; Zsolt 24:4.
Elifz ezzel szinte tlszrnyalja az elz menetben foglaltakat, visszatr a barti jindulat tjra s ezzel el is tnik a sznpadrl.