Jb. VII. RSZ - Jb. 7,1–6. Az let remnytelensge.
rtatlansgnak s erklcsi tlkpessgnek tudatban helyzett csak mg lesebben rzi, ezrt a panasz jult ervel tr ki szvbl. lett az emberi nyomorsg nagy sorskzssgben szemllve, nmagt is a hadvabonulthoz hasonltja, akinek napjai lland letveszedelemben, nlklzsekben, emberfeletti nehzsgekben telnek el. Hasonlan a rabszolghoz s a napszmoshoz, aki a forr napon robotolva epekedve vrja az estt, hogy az rnykban ledlhessen, is svrogva vrja, hogy vge legyen knokkal teli letnek. A realista rsmvszet eszkzeivel rja le vgetrni nem akar jszakinak knldsait s remnytelensgben tlttt napjainak mindezek ellenre gyors tovaszguldst.
1: rabszolga let a hb. cb’ fordtsa akar lenni, ennek jelentse azonban: hadiszolglat, v. 14:14; zs 40:2. – 1b: bres h. a napszmos jobb v. Mt 20:12. – 3: rszesltem h. rksgl nyertem. A hnapok a szenvedsek tartssgt, az jszakk a szenvedsek intenzitst fejezik ki.
Jb. 7,7–16. Jb panaszkod s szemrehny imdsga.
Jb beszde itt Isten megszltsba, azaz imdsgba megy t, amely felzaklatott lelki llapotnak minden hangulati rnyalatt hven tkrzi: a szomorsgot, a lemondst, szemrehnyst, ktsgbeesett knyrgst. Istent arra kri, emlkezzen meg, milyen rvid az emberi let, neki mr gy sincs sok htra, ht knyrljn meg rajta, amg nem ks. Hangja szenvedlyes indulatba csap t. Istennek felpanaszolja, hogy ellensgkppen rzi t s minden hatalmt mozgstja ellene. Mg lmban sem hagy nyugtot neki: lmokkal s ltomsokkal gytri s merti ki maradk erejt. Ezrt inkbb kvnja a megfojtatst, mint ezt a nyomorsgos ltezst.
11: n sem; viselkedse egyenes arnyban ll azzal, amit el kell hordoznia, joga van panaszkodni. – 12: v. 38:8–11; Jer 5:22; 31:35; Zsolt 104:9. A tenger s a tengeri szrny (Kroli ford. cethal) hberl tannn az skori kosz jelkpei. Ezeket Isten szortotta s tartja kordban, hogy fel ne bortsk a teremts rendjt. gy rzi t is Isten, mint valami foglyot, akinek az r minden mozdulatt figyeli a zrka kmlel nylsn keresztl. s ez szmra is szinte rjt helyzet. – 13–15: A rmiszt lmok Jb betegsgnek ksr tnetei lehettek a fulladsos rohamokkal egytt. – 16: csontjaimat helyett az eredeti szveg csekly mdostsval a fjdalmaimat fordtst nyerjk, ami jobban beleillik az sszefggsbe.
Jb. 7,17–21. Clzs Isten irgalmassgra.
Jb ebben a rettenetes llapotban csak egy pillanatnyi enyhlsre vgyik. Hiszen, ha vtkezett is, Isten megbocsthatna neki, mert vtke elenysz cseklysg lehet a rajta lev bntets nagysghoz kpest. Szavaibl, mintha a remnysgnek egy kis fnye csillanna ki.
17–18: A 8. zsoltr pardijnak tekinthet. – 19: Drasztikus szls-monds. rtelme: legalbb egy pillanatra. – 20: embereknek rizje. Ironikus hangsllyal mondja. – cltblul az lland s szndkos tmadsokra utal.
Jb beszde folyamn a vdekezsbl tmadsba megy t, de a bartjaiban val csalds kezdi Isten fel fordtani. Beszdei imdsgba torkollanak. Szeretne Isten ell meneklni, de l benne a vgy Isten szeretete s igazsga utn s ezrt kzd bartainak jogsz-dogmatikus istenfogalma ellen.
Jb. VIII. RSZ - Jb. 8,1–7. Az igazsgszolgltat Isten.
Bildd az eltte szl nyomdokain haladva az isteni visszafizetsi elvet fejtegeti, de rvidebben, lesebben s kmletlenebbl. Jb helyzetvel s rzseivel semmit sem trdik, egyttrzst keres vgyakozst teljesen figyelmen kvl hagyja. Szavait korholja s azokat a 7:17–21-ben foglaltakra clozva sebes szlhez hasonltja. Sznoki krds formjban szgezi le ttelt: Isten nem ferdti el az igazsgot s a jogot. mindenkivel rdemei szerint bnik. Jb gyermekei is sajt bneik bntetsekppen pusztultak el, csak azt kaptk, amire rszolgltak. De ha Jb valban olyan tiszta s igaz, amilyennek lltja magt, nem kell ktsgbe esnie. Trjen meg s tetzve kap vissza mindent, amit elvesztett.
3–4: Mltatlankodva utastja vissza Jb lltsait. Ami Jbbal trtnt nem lehet igazsgtalan, mert Istentl jtt. Bildd ugyan azt mondja: ha a te fiaid vtkeztek ellene, de szvben gy rzi, hogy mivel. Az igazsga is csak fl igazsg. Az igaz, hogy Isten igazsgos. De az mr nem igaz, hogy csak a visszafizetsi dogma alapjn cselekszik az emberrel. – 5: a te (’att) a nyomatkos v. 2:21b. Arra utal, amit Jb beszdnek vgn mondott: „ha keresel engem, nem leszek”. Nem Istennek kell tged keresnie, hanem neked kell Istent keresned. A shar ige szorgalmas, gondos keresst jelent. Ha szenvedsz is, de mg letben vagy, teht mg van alkalmad Istenhez trni. – 6: felserken rted v. Zsolt 35:23; azaz kzbelp rted. – 6b: bkessgess teszi, hb. sillm a. m. helyre lltja. V. Mt 17:11b.
Jb. 8,8–19. A trtnelem az let tantmestere.
Mg Elifz a sajt Istentl nyert kijelentsre ptette fel rvelst, Bildd a rgmlt nemzedkek kikristlyosodott blcsessgre tmaszkodik. llspontja szerint, ami igaz, nem jkelet s ami j, az nem is lehet igaz. Jbnak mr csak azrt sem lehet igaza, mert eddig sohasem hallott j gondolatoknak ad hangot. A rgiek blcsessgt persze az alzatossg kntsbe ltztetve adja el. A hagyomny igazsgt a nvnyvilgbl vett kppel vilgtja meg. Akik Istent elfelejtik, gy semmislnek meg hirtelen; mint ahogy a nd mocsr nlkl s a ss vz nlkl elszrad. Msik hasonlatt is a nvnyek letbl veszi, spedig gy, hogy a kp s a jellt dolog ssze vannak fondva. Az Istentl elszakadt ember, mint a mindenre felfut, mindent keresztl-kasul foly ksznvny egy csapssal hamar kiirthat, mg emlkezete is elvsz s mg csak nem is ptolhatatlan.
11: a papyrusz-ndrl van sz v. Ex 18:2; 35:7; amely 3–4 mter magasra is megn. A ss (’h) egyiptomi sz, amibl sokan joggal kvetkeztetnek arra, hogy Jb knyvnek szerzje jl ismerte ezt az orszgot v. 3:14. – 13: svnyeik hberl oreht kis vltoztatssal ’aharit-ra vltoztathat, jelentse vg, azaz: gy lesz vge minden Istent felejtnek. – 13: kpmutat gyenge visszaadsa a hber hnf sznak. Inkbb Istentl elrugaszkodott, renegt, hitetlen a jelentse, v. Jb 8:13; 13:16; 15:34; 17:18; 20:5; 27:8; 34:30; 36:13. Ezen kvl csak zs 9:16; 10:6; 33:14-ben, Zsolt 35:16-ban s Pld 19:4-ben fordul el. – 14: sztfoszlik homlyos eredet, bizonytalan jelents ige fordtsa. Mivel a gondolatprhuzamhoz jobban illik a fnv, mint az ige a jqt sztfoszlik (?) helyett a qrim (fonalak) szt veszik v. zs 59:5. – 15: A 14b tovbbfejlesztse. A hz itt csald, vagyon jelentsben rtend (Buddenbrok hz). – 17b: A hberben ll bt (hz) helyett bn (kztt) olvasand. Jelentse: thatolnak, tfrdnak a kvek kztt. – 18: Az alany nincs kifejezetten megnevezve: mha kiirtjk ket mgsem j fordts, mert itt nem ltalnos alany van, hanem Istenrl van sz, aki a gonoszt kiirtja, mint ahogy a ksz gyomot kiirtjk. – 19: A gonoszoknak itt lert buksa Jb sorshoz hasonl. Bildd szeretn, ha Jb magra ismerne.
Jb. 8,20–22. Az rtatlan bzvst remlhet.
Isten nem hagyja el az igazat, ha teht Jb olyan igaz, ahogy azt lltja (s akkor ezt mg a bartok sem vontk egszen ktsgbe), akkor bzhat a jvben.
21: v. Zsolt 126; Jb 38:7; zs 44:23. – 22: Bildd nem tartja magt Jb ellensgnek. – 22b: ppen az az ominzus, hogy Jb stora nincsen tbb.
Bildd egynisge impulzv, ideges, vakbuzg, szkkebl. Felfogsnak lnyege az, hogy mindenki a sajt dvssgnek kovcsa. A vilgossg forrsa szmra nem az Istennel val kzssg, hanem a hagyomnyon alapul orthodox dogma. Nincs tisztban azzal, hogy Jb merben j helyzete megkveteli a bevlt formulk jbl val tgondolst. Nem veszi szre, hogy a j s a rossz kzti vlaszvonal Jb esetben sem rvnyesthet, mert ez a vonal minden ember sajt szvn keresztl megy t.
Jb. IX. RSZ - Jb vlasza ismt a legvltozatosabb hangulatokrl tanskodik: keser harag, pthosz, fradsg, ktsgbeess, letuntsg s bszkesg.
Jb. 9,1–12. Isten mindenhatsgnak bizonytkai.
Jb Elifznak (4:17) s Bilddnak (8:3) vlaszol ebben a beszdben. Szavai irnit, de ugyanakkor bels feldltsgot, szttpettsget rulnak el: Persze, hogy Istennek mindig igaza van az emberrel szemben, hiszen az ersebb. Grandizus kifejezsekkel brzolja Isten mindenhatsgt gy, ahogy az rombol hatalomknt nyilvnul meg a termszetben, de aztn felmutatja az teremti s teremtst megtart hatalmi megnyilvnulsait is. Ezt a hatalmat az ember is nmagn rzi, amint erre a sajt lete plda. Isten lthatatlanul s ppen ezrt flelmesen halad el az ember mellett, amikor s ahol csak akar, mert az hatalma mindentt jelen van. Nincs ember, aki krdre vonhatn t.
2: Hogyan is lehetne igaz a haland ember Istennl? – krdi Jb. Ugyanezt krdi Elifz is v. 4:17. – 3: Ha perelni akarna vele, ti. abbl a clbl, hogy a maga vlt vagy valdi igazt vele szemben bizonytsa vagy rvnyestse. A kp a peres eljrsbl van vve, amely a dntbr eltt megy vgbe, aki a kezeknek vllra helyezse ltal bri funkcijt jelzi, v. 9:33. A vdlottat egy hatrozott napra megidzheti maga el v. 1:19. Miutn a panaszos elterjesztette gyt, a vdlott ellen – beszdben vlaszolhat v. 9:14–15.32. Ennek lehetleg sok tan eltt kell vgbemennie 10:17. A vdlott a maga rtatlansgt tisztasgi esk s az ehhez tartoz kzmoss ltal erstheti v. 9:30; Zsolt 26:6. Az gy megvizsglsa utn a br vagy elmarasztal (krhoztat) 10:2; mr amennyiben a panaszos krsekkel meg nem lgythat 9:15; vagy felment 9:28 s a vdlott ismt emelt fvel jrhat 10:15. Jbnak ppen az a panasza, hogy Isten mindenkppen krhoztat, akr rtatlan, akr bns az ember 9:20. – 5–7: Jb Isten mindenhatsgt rja le v. 5:9–16; de a kt lers kzt klnbsg van. Elifz gy mutatja be Isten mindenhatsgt, mint ami erklcsi clok szolglatban ll, a szenvedket vigasztalja. Jb pedig gy beszl rla, mint amit trvny s jog nem korltoz s az ember megrontsra val. – 9: Aki teremtette helyett teremti fordtand. A teremtsre gy gondol, mint valami folyton ismtld s megjul cselekvsre. Az emltett ngy csillagkp azonostsa vits. Dlnek titkos trai a dli gbolton lthat csillagkpek valamelyikt, taln az n. Dl Keresztjt jelenthetik. – 11: a lthatatlansg csak flelmesebb teszi Isten hatalmt.
Jb. 9,13–20. A gyengbb flnek nem lehet igaza.
Jb Isten hatalmnak lttn megrti tehetetlensgt: akr vdlottknt kell megllnia Isten eltt; nem kpes felelni a krdsekre, akr panaszosknt keresi a maga igazsgt, alul marad, mert Isten cselekedeteit – gy ltja akkor – nkny mozgatja. Isten gy megzavarja ellenfelt a trgyalson, hogy hiba van igaza, sajt szja is ellene vall.
13: A babyloniai mythologiban a vilg teremtst Marduk Istennek a kozmikus szrnyeteggel Tiamattal, a kosz megszemlyestjvel vvott harca vezeti be. Ebben a kzdelemben Tiamat oldaln ms szrnyetegek is llnak, amelyeket a mythosz „a segtk (cinkosok)” nven ismer. Jb 26:12 s 38:8–11 arra utalnak, hogy Izrelben is el volt terjedve egy npszer felfogs, amely a rendezett vilg teremtst a kaotikus erknek az r rszrl trtnt megfkezsekppen kpzelte el s ezt a felfogst klti formban is kifejezte (Zsolt 89:11-ben szintn Rhb szerepel, ahol a kaoszt vagy az stengert szemlyesti meg). Rhb cinkosain teht azokra a kozmikus erkre kell gondolni, amelyekre az r a teremtsben a termszeti rend trvnyeit rknyszertette. – 14–16: Clzs Jb bartainak arra a vlemnyre, mely szerint Jb jobban tenn, ha nem ragaszkodnk olyan mereven a maga igazhoz, hanem bnt megvallva a br kegyelmrt knyrgne. Jb gondolata az, hogy olyan Istenben, akivel szemben fel kell adni az igazsgot, nem lehet bzni.
Jb. 9,21–28. Minden mindegy!
Jb teht bevallja tehetetlensgt Istennel szemben, de mg jobban hangoztatja rtatlansgt. Lesz, ami lesz! de Istennel szemben is kimondja az igazat: Isten nem bnik igazsgosan az emberekkel, mert rtatlant s bnst egyformn megsemmist. Hatalmat ad a gonoszok kezbe s fedezi gazsgaikat. Ezt tapasztalja sajt magn is. lete rohan a hall fel s sznni nem akar fjdalmai bizonytjk, hogy Isten bnsnek tartja s bnsknt is kezeli.
21b: Nem trdm lelkemmel helyett az eredetinek jobb s tbbet mond fordtsa: nem ismerem magamat, azaz talny vagyok nmagam szmra s nem trdve a kvetkezmnyekkel megmondom az igazat. – 22: Tapasztalat szerint a trtnelmi s termszeti katasztrfk az rtatlanokat a bnskkel egytt sjtjk. Ez a megllapts a bartok ttelt fenekestl felfordtja. – 23–24: Jb esettl fggetlen ltalnos pldk. – 25–26: Hrom fellmlhatatlanul szp hasonlat az let mulandsgrl. – 27: v. 10:20; 14:16; Zsolt 39:14.
Jb. 9,29–35. Isten nem engedi Jbot szhoz jutni.
Bnsnek kell lennie, mert minden arra irnyul ksrlete, hogy tisztzza magt, hibaval, Isten a maga hatalmi slynl fogva bnss blyegzi. Isten nem kznsges ellenfl, aki felett ott van a br, hanem ellenfl s br egy szemlyben. Ha Isten vele szemben lemondana errl az elnyrl s szhoz engedn jutni, flelem nlkl tisztzni tudn magt.
30: szappan hb. br, v. zs 1:25 nvnyi tiszttszer. – 31: A posvnyba tasztott embert mg a sajt ruhi is utljk. – 32–33: lsd az ad 3. mondottakat! Ha volna igazlt kzte s Isten kztt, aki biztostan a meghallgatst szmra, btran szlhatna, de sajnos ilyen nincs. – A 35. v. rtelme: Ez nem gy van! n magam vagyok nmagammal, a sajt ermre vagyok utalva.
Jb. X. RSZ - Jb. 10,1–7. j letuntsgi hullm bortja el.
A panaszkods ismt az imdsg formjt veszi fel. Noha Istent ellensgnek tartja, mgis benne keresi prtfogjt. A remnytelen helyzet megint letuntsgba kergeti. Azzal vdolja az Istent, hogy amint a bnldzk krlelhetetlenl nyomoznak a bns utn s szinte hajszoljk a bizonytkokat ellene, is akppen bnik vele, noha rtatlan. Isten mg arra is kpes, hogy megutlja keznek munkjt, csak hogy neki legyen igaza. Ez azonban sehogy se illik bele Istenrl alkotott felfogsba. Nem ll jl Istennek, hogy sajt teremtmnytl erszakkal bnvallomst csikarjon ki, mikor tisztban van annak bntelensgvel.
3: fordtsa jl l-e neked? – 3b: v. 9:22–24. Ilyen szeszlyessg elkpzelhetetlen Istennel kapcsolatban. – 4: Emberi rvidlts, elfogultsg s tveds sszefrhetetlen Isten csalatkozhatatlansgval s mindentudsvl.
Jb. 10,8–17. Az alkot s keze munkja.
A 3. vers gondolatt folytatva Jb emlkezteti Istent az alkot kteles szeretetre teremtmnye irnt, kzelebbrl arra az ellentmondsra, hogy Isten a maga mvszi alkotst jra megsemmisti spedig ok nlkl. Hogy Isten az szeretetnek oly szmtalan jele ellenre szenvedni hagyja t, abban Jb egy kezdettl fogva kigondolt titkos terv megvalsulst ltja. Ezt a tervet slyos formban szemre is hnyja Istennek, de azrt remnykedik is benne.
8b: Jb termszetesen nem tud a httrrl v. 2:8. – 9: V. Gen 2:7; zs 45:9; Jer 18. Isten szmra a sajt teremtmnye nem lehet olyan idegen, mint a brnak a vdlott. – 10–11: A fejld emberi test csodjnak a lersa. Jb mit sem tud a test veleszletett bnssgrl v. Zsolt 139:16. – 12: Isten megrz kegyelme s gondoskod szeretete foglalkoztatja, de annl szrnybb szmra az a gondolat, hogy Isten gy ldzi t, mint a vadsz az oroszlnt.
Jb. 10,18–22. Haladkot kr a meghals eltt.
Ha Isten ilyen sorsot sznt neki, mirt is hozta ki t az anyamhbl? v. 3:3.11. Megtkozza ltt s csak azt kvnja, hogy mieltt elmegy a sttsg birodalmba, legalbb egy rra knnytsen rajta, legalbb ezt az utols kvnsgt teljestse. – 20: v. 7:19; 11:16; Zsolt 39:14.
Jb. XI. RSZ - Cfr heves indulatkitrssel kezdi beszdt. Elifz mg nem beszlt Jb bnrl, Bildd is csak burkoltan utalt Jb fiaira, Cfr azonban nyltan s durvn tmad.
Jb. 11,1–6. Jb bekpzeltsge.
Cofr szerint Jb bbeszdsge csak hatrtalan bekpzeltsgt rulja el s ezrt rendre kell utastani. Jb a maga rtatlansgt hajtogatja, ami nem ms, mint Istennek igazsgtalansggal val vdolsa. Ha Isten megjelenten neki blcsessgnek titkait, rjnne, hogy Isten jobban ismeri t, mint sajt magt s azt is megrten, hogy Isten nemcsak nem bnik vele kemnyen, de mg sokat el is nz neki.
4: az n beszdem hberl leqah, a blcsessgirodalom szakkifejezse. Jelenti a tant, amelyet a tantvny a mestertl vett (gyke lqah venni, kapni). Ebben az sszefggsben Jb ltalnos vallsi felfogst jelenti. Jb azt akarja bizonytani, hogy Istenrl val gondolkodsa helyes s tiszta. Cfr jl sejti, hogy Jb szavai egy az vkvel szges ellenttben lev tantst akarnak rvnyre juttatni a szenvedssel kapcsolatban. – 5: Cfr is kvnja, hogy brcsak szlalna meg Isten! Csakhogy akkor mskppen trtnne, mint ahogy Jb elkpzeli s remli. Jb azt lltja 9:15; hogyha Isten engedne a szortsbl, szabadon be tudn bizonytani rtatlansgt. Cfr szerint Isten a maga vgteln blcsessgvel Jbot el tudn hallgattatni. Cfr elfelejti, hogy ellenfele ezt mr maga is elismerte. Cfr sem klnb bartainl, sem kpes megrteni Jb helyzett s szempontjait.
6: okoskods hb. tsjjh a. m. egszsges tancs, megbzhat tuds. Szintn a blcsessgirodalom terminus technicusai kzl val sz. V. Jb 6:13; 12:16; 26:3; 30:22; Pld 2:7; 3:21; 8:14; 18:1; zs 28:29; Mik 6:9. A mondat rtelme: Isten knytelen kijelenteni a maga titkos tudst az emberek bnssgrl, mert az emberi tuds szmra a bn felismerse lehetetlensg.
Jb. 11,7–12. Isten tkletes tudsa.
Lerja Istennek az ember titkos bneit is szmontart tkletes tudst. Clja, hogy Jbot kigygytsa „rtatlan” szenvedsnek rgeszmjbl az isteni tuds tkletessgnek elkpzeltetse ltal.
7: a Mindenhat tkletessge kifejezs az Isten blcsessgnek dimenziit, az mindent tfog tudst jelenti, amelyre a 8–9. kittelei vonatkoznak, v. Zsolt 139:1–8. – 10: A 9:11–12 fonalt veszi fel jra, ahol Jb Istennek az sorsba val beavatkozst erszaknak minstette. Cfr Bildddal egyrtelmen a Jbbal trtnteket Isten nyilvnos tletnek tartja v. 8:4. Ez az tlet az Istennek az emberek titkos bneit is ismer mindentudsn alapszik. – 12: E nehezen rthet kifejezsek valsznleg Jbnak eddigi rtelmetlen s fktelen viselkedsre cloznak. Gen 16:12 mondja Ismaellel kapcsolatban, hogy pr ’dm azaz vadszamr-ember, vad termszet ember (Kroli). Ha a vers msodik sorban jivvld (szletik) helyett a jillmd (tanttatik) olvass jogos, akkor a mondat gy hangzana: rtelmess vlhat a bolond s a vad termszet embert is megtanthatn. Vagyis Isten Jbot is jobb beltsra tudja brni. tmenet ez a mondat a kvetkez gondolatokra, melyek Jbot megtrsre buzdtjk.
Jb. 11,13–30. Trj meg, hogy lj!
Cfr az eltte szlkhoz hasonlan (5:17; 8:20 skv.) Istenhez fordulsra szltja fel Jbot s intelmeit gretekkel tmasztja al. Ha Istenhez fordulnl s az elkvetett bntl megtisztulnl, ismt emelt fvel jrhatnl. Szenvedseidet jvend boldogsgod elfeledtetn veled. Flelem nlkl lhetnl s msok is jbl elismernnek. Persze a gonoszok efflt nem remlhetnek. Azoknak remnysge – s itt Jb hallvgyra cloz – a llek kilehelse. – 16: Az rads az letveszly kedvelt kpe. V. 12:15; 22:11; 27:20; zs 43:2.
Cfr kevsb rokonszenves, mint Bildd. Hinyzik belle Elifz sima modora s udvariassga, de rtelmi kpessgeit nem lehet megtagadni. a leglesebben vitatkoz a hrom bart kzl s mly teolgus is. Elifz ltomsra hivatkozik, Bildd a rgiek hagyomnyaira, Cfr agnosztikus: Isten nagyobb, mint az emberi blcsessg. Beszdben ellentmonds van: Ha Jb nem ismeri a blcsessget, vajon honnan vette azt s honnan tudja, hogy Jb sorsa bneinek kvetkezmnye?
Jb. XII. RSZ - A 11–12 rszben Jb Cfrnak adott vlaszt olvassuk.
Amint lttuk Cfr mg lesebben fejezi ki magt Jbbal szemben: Isten mg el is engedett neked abbl, amit megrdemelnl! De minl inkbb ostromoljk t dogmatikjuk alapjn, Jb annl jobban megkemnyedik a maga felfogsban. Tvednek bartai, ha azt hiszik, hogy nincs tisztban azokkal a kzhelyekkel, amelyeket blcsessg cmn vagdosnak fejhez. Ugyanakkor lassan-lassan felenged flelme Istennel szemben, akiben eddig ellensget ltott. Kezd bzni abban; hogy nem utastja el igazt mr eleve, st egy fut pillanatra az a remnysg is megszletik benne, hogy mg a hall utn is van lehetsg szmra.
Jb. 12,1–12. A blcsessg nem a magas korban van.
A bartok blcsessgt azrt utastja vissza, mert kzhely. Nemcsak, hogy semmit se tudnak mondani, de mg flnyeskednek is, ahogy a bajba jutottakkal a vilgban szoktak az emberek. Amivel olyan nagyra vannak az az llatok vilgbl s a mindennapi letbl is nyilvnval a jzan sz szmra. Ami igazsgot mondani tudnak, azt sem tagadta sohasem.
2: Ti vagytok a np! Jb gnyosan felnagytja „vigasztaljnak” nzeteit, mintha ezek a nzetek az egsz emberisg kzkincse volnnak. Ms magyarzk szerint itt szcsonkuls trtnt s az eredeti jelents ez volt: ti vagytok a tudk. Jbot srti az a md, ahogy bartai tudatlansgot hnynak szemre, mikzben a maguk felfogst mlyrtelm, fellmlhatatlan blcsessgnek lltjk be. V. 4:12; 5:26; 8:8–10; 11:2 etc. – 4: A szerencstlen Jb szmra gny volt, hogy bartai t, akit Isten egykor imdsgok meghallgatsval igaznak ismert el, most Istentl megvert bnsnek tntetik fel. – 5: rk emberi igazsgot fejez ki, mert a tmeg mindig megvetette a szerencstlent s mg mlyebbre tasztotta azt, aki amgy is roskadott. – 6b: Aki kezben hordja Istent kifejezs rtelme: akinek fegyvere vagy a puszta kl az Isten, mert szmra a nyers er s a sajt rdek mindenek felett ll. Azok az igazi blvnyimdk, akik nem vetik al magukat Isten akaratnak, akik Istent a sajt nz cljaikra, a kegyessget pedig nyerszkedsre hasznljk. – 9: Az egsz vilg tudja, hogy „az rnak keze cselekszi ezt”, azaz az ok, akire minden visszavezethet, teht a gonoszok boldogsga is, amelyrl a 6. versben sz van. – 11: Szlsmonds. A nehz dolgokat meg kell vizsglni alaposan, mieltt tletet mondunk rluk, v. 6:30; 34:3. Jb azt akarja bartainak mondani: elbb vegytek pontosan eszetekbe mi a problma; nem az, hogy Isten minden sorsot intz, mert ezt mindenki tudja. Jb szmra a krds az, hogy Isten az emberi sorsot a cselekvs igazsgos jutalmazsa szerint intzi-e?
Jb. 12,13–25. Isten blcsessge flelmes talny szmunkra.
Teht Jb szavaibl kiderl, hogy Isten blcsessgrl is tud beszlni, mg szebben s mg tbbet, mint amazok. Szerinte azonban Isten blcsessge nem vilgot rendez s pt, hanem a meglev rendet mintegy sszezavar s azt talnyos mdon feldl blcsessg. Pldkat sorol fel az emberi letbl s a npek trtnetbl, ahol minden Isten hatalmi szavtl fgg. Az isteni blcsessg az emberi blcsessget mindig megszgyenti. Jb kimondott krdse a bartokhoz: vajon azokat az itt felsorolt eseteket is olyan knnyen meg tudjtok magyarzni, mint a velem trtnteket? Ennek a hatalommal intzked blcsessgnek els pldja gyannt a sajt sorst idzi. Utal Cfr szavaira 11:10; v. 7:12; 10:14; 13:27.
14: Ha valakire rzrja az ajtt. Vermeket hasznltak brtnl, amelyeket fellrl zrtak be v. Jer 38:36; JSir 3:53. – 15: Istennek a termszet eri is rendelkezsre llnak, ha fenyteni akar, aszly s rvz egyarnt tle jnnek. – 16b: v az eltvelyedett s aki tvelygsre visz. Ez nemcsak erklcsi, de intellektulis rtelemben is rtend. Az okos ember, aki rtelmileg msok felett ll s aki kpes a gyengbb tehetsgt flre vezetni, knnyen blcsnek kpzeli magt. Isten szemben azonban a tvelygsre vv nem tbb, mint a megtvesztett. Mindkett az kezben van s sajt cljai szerint szabadon hasznlja fel ket. – 17 skv.: Tancsadk, brk, kirlyok, papok, kesen szlk, vnek s elkelk itt elssorban, mint blcsek jnnek szmtsba s csak msodsorban, mint hatalmasok. Minden okossgukkal sem tudjk ezek Istent abban megakadlyozni, amit velk vghez akar vinni. Fogsgra viszi, az eredetiben szerepl sll jelentse: meztlb, ruhtl megfosztottan, vagyis ahogyan a hadifoglyokat szoktk hajtani, v. zs 20:4; 2Krn 28:15. Termszetesen itt nem kell minden ron fogsgra vitelre gondolni. – 18: azokrl a bilincsekrl van sz, amelyekkel a kirlyok ktzik meg alattvalikat. – 22: A vilg, a kozmosz mlysgei s a Seol sttsge is az hatalmnak vannak alvetve. De a vers jelentheti azt is, hogy Isten feltrja azt a sttsget, mellyel az emberek terveiket s tetteiket krlveszik (v. zs 29:15), vagyis Isten minden hts szndkot napvilgra hoz. Ez persze flelmes gondolat a gonoszoknak s Jb bartai irnt is lehet benne fenyegetst rezni. – 23–25: Nemcsak az egyes emberek sorsa, de a npek emelkedse s buksa is Isten intstl fgg v. zs 19:11–15; 40:23; 43:25.
Jb. XIII. RSZ - Jb. 13,1–12. Rossz orvosok – hamis diagnzis.
Annak ellenre, hogy ez gy van, Jb Istennel szemben tovbb vdelmezi igazt. Ugyanakkor bartait a ltszat rvekre ptett hamis vdaskodsaik miatt megfenyegeti ugyanarra az isteni mindentudsgra utalva, amellyel azok t ijesztik. Br jl ismeri tteleiket Isten hatalmrl, kvetkeztetseiket nem hajland elismerni s hazugsg kovcsainak, hamis orvosoknak blyegzi ket. Bartai az Istennel folytatott vitjban minden tovbbi nlkl az ersebb oldalra llnak, st Istent akarjk vele szemben vdelmezni, mintha bizony ezzel hasznlhatnnak neki. De Isten tlt ktsznsgkn. Jb Isten bntetsvel fenyegeti ket: az fensgnek flelmes voltval szemben sszes rveik s szp szavaik sztmllanak.
4: Hazugsgnak mesterei. A hber tfal ige jelentse: kenni, meszelni, ragasztani. Azrt nevezi gy ket Jb, mert az isteni kormnyzs hamis vdelmvel az igazsgot s a tnyeket bemeszelik, rossz sznben tntetik fel. – 4b: haszontalan orvosok, mert nem tudjk megllaptani a bajt, hamis diagnzist lltanak fel, segteni pedig nem tudnak. – 5: Si tacuisses, philosophus mansisses. – 6: Feddzs helyett vdekezs fordtand. – 8: Szemlyvlogatst elkvetni (szszerint: az arcot felemelni) szigoran tilos volt a trvnyben v. Lev 19:15; Deut 1:17; 16:19 s ezt a prftk is a fbnk egyikeknt ostoroztk v. zs 1:17.23; m 5:10–13 stb. Istennek nincs szksge vdkre, prtfogkra. Akrmilyen indokbl cselekszik is ezt, helytelenl teszik. A bartok Istenrt val esztelen buzgsgukban nem riadnak vissza attl, hogy legjobb tudsuk s lelkiismeretk megerszakolsval ellene beszljenek. Ezrt Jb mltn tli el ket. – 12: A ti emlkezseitek, hberl zikkrn: valsznleg a hagyomnybl (8:8–10), mint a rgi nemzedkek emlkezetbl leszrt s az abbl alkotott szentencikat kell rteni, amelyeket a blcsessg-iskolk mesterei konkrt dolgokkal kapcsolatban megalkottak. Jb bartainak tantteleit hamuba rt pldabeszdeknek tartja, res szlamoknak, amibl nem lehet szilrd falakat pteni. – 12b: A hber gab snc htat is jelent v. Zsolt 129:3; spedig a pajzsnak dombor htt v. 15:26; amelyet a fbl vagy brbl kszlt paizsnak megszilrdtsa vgett rcbl szoktak csinlni. Ha a pajzs hta agyagbl volna, semmit sem rne a harcban. gy nem rnek semmit Jb bartainak rvei.
Jb. 13,13–22. Jb tlkezsre hvja ki Istent.
Ellenfeleinek htat fordtva Istennel akar beszlni, hogy vele szemben vvja ki igazt. Vllalkozsnak veszlyessge termszetesen szorongssal tlti meg lelkt, mert meglehet, hogy vakmersgrt esetleg letvel kell fizetnie. De ktsgbeesett btorsggal tlteszi magt ezeken a meggondolsokon, hiszen lete mr gysem r semmit. Hirtelen hangulatvltozs ll be nla: ppen ebben a vakmer vllalkozsban, melyet legszentebb jogrt kockztat meg mg az letveszly rn is, szletik meg benne a gyzelem remnysge s ez btortja prblkozsban. Dagad gyzelmi ntudattal szltja fel bartait, hogy figyeljenek szavaira, amelyeket Istenhez kszl intzni a maga igazrt. Meg van gyzdve, hogy senki sem kpes vele szembeszllni.
14b: Mirt szortanm, markomba lelkemet? A kifejezs rtelme: az letet kockra tenni, v. Br 12:3; 1Sm 19:5; 28:21; Zsolt 119:109. Hasonl rtelme kell, hogy legyen az sszefggs szerint a msik kifejezsnek is: Mirt szaggatnm fogaimmal testemet? A kifejezs mshol nem fordul el, de rthetv vlik, ha a ragadozra gondolunk, amely veszly esetn zskmnyt vagy klykeit fogai kz vve menekl, vagy kszl a vgs ellenllsra. Jb azt akarja mondani: Mirt trekednm n minden erm megfesztsvel letem megmentsre? – A 15. vers rtelme: gyis megl engem, mr lemondtam az letrl, nem vrok semmit, de arrl nem mondtam le, hogy tiszta igazsgomat bebizonytsam neki. Teht szavaiban nem a megads, hanem a vgs elszntsg hangja szlal meg. – A 16. vers els felt gy is lehet fordtani, hogy lesz nekem segtsgl. Jb abbl a meggyzdsbl merti bizakodst s ezt nem is adja fel sohasem, hogy Isten csak igaz ember gyt tmogatja. – 16b: nem juthat elbe, azaz nem tallhat nla vdelmet v. Zsolt 5:5–8. A 19. versnek tbbfle fordtsa lehetsges: Kicsoda merne perbe szllni velem? Ha volna ilyen s sikerlne neki bnssgemet bebizonytani – hallgatnk s kimlnk. – Ki az, aki perbe akar szllni velem? Tegye minl hamarabb, mert akkor el fogok hallgatni s meghalok. – Jb ellenfeltl, Istentl, gyors dntst kvetel, mert hamar meg fog halni. – 21: Kri, hogy Isten elbb tvoltsa el rla a csapst, hogy szabadon trgyalhassanak. – 22: A peres ellenfl kikrdezsre vonatkozik.
Jb. 13,23–28. Jb kvnsga teljesthetetlen.
Jb tisztasgnak tudatban egy pillanatig gy kpzelhette, hogy Isten felelni fog kihvsra, de ebben a bekpzeltsgben sokig nem maradhatott. Isten nem jelent meg. Hamarosan be kellett ltnia, hogy kvnsga teljesthetetlen. Krdseket tesz fel, mintha ellenfele ott llna vele szemben. Mi az oka, hogy Isten gy terheli, ldzi? De a krdsek azonnal talakulnak tallgatss, szemrehnyss s siralmas sorsa feletti jajgatss.
26: Ifjsgomnak vtkt rezteted velem? rett erklcsi megismers s tlkpessg hinyban elkvetett fiatalkori bnk nem indokolhatjk Jb szrny szenvedseit. – 27: Jb gy rzi magt, mint a bnz, akinek kalodba teszik lbait, v. Jer 20:2 skv. Isten jelet vgott talpaira (a hb hqh hitp. jelentse valamire jelet bevsni magnak), amirl lbnyomait felismeri s tjt kvetni tudja. – 28: Az elzkkel az a gondolat kti ssze, hogy az ilyen szigor bnsmd egy elesett emberrel szemben felfoghatatlan. A kvetkezkben visszatr ennek az embernek brzolsra. Ennek a lersnak a 28. vers a kezdete.
Jb. XIV. RSZ - Jb. 14,1–6. Az let rvid s izgalmakkal teljes.
Ellenttben a 7:7–10 hasonl gondolatval, az letnek itt nem a fradsgos, hanem inkbb rvidre szabott s a halltl meghatrozott voltt akarja hangslyozni s azt krdezi: Hogyan gyakorolhat az Isten ilyen szigor tletet azzal az emberrel szemben, akinek az lete ilyen kurta s knos? Az ember nem tud tiszta lenni, mert ember. Mirt kell ht amgy is rvid letben ilyen rendkvli nyomorsgokat elviselnie?
1: Jb knyvnek hber szvegben hrom klnbz szt tallunk az ember jellsre: ’ens, a haland, esend ember; ’dm gyjtfogalom az egsz emberisg jellsre; geber, a frfi ember. Itt az ’dm sz szerepel. – 2: Kt szp hasonlattal szemllteti azt a megdbbent s feltartztathatatlan gyorsasgot, amellyel az emberi let a vge fel siet. – 4: Mikor Jb rtatlansgt hangoztatja nem a bntelensget ignyli magnak, csupn azt lltja, hogy slyos szenvedsei nincsenek arnyban bneivel. Jb azt lltja, hogy a vele szletett bnssg Istent elnzbb kellene, hogy tegye, azt enyht krlmnynek kellene beszmtania. – 6: A felszlts – fordulj el azrt tle, hogy nyugalma legyen, Istenhez, mint szigor brhoz van intzve, aki felvigyz az emberre v. 7:19; 10:20; Zsolt 39:14. Mint ahogy a napszmosnak, aki kemnyen dolgozik ltstl vakulsig, csak sovny kis rmei vannak az letben, gy az embernek is sanyar a sorsa itt a fldn.
Jb. 14,7–12. A hall utn nincs tbb remnysg.
Az embernek nincs tbb remnye, ha egyszer eljtt a vge. Rosszabb helyzetben van, mint a fa: a levgott vagy elkorhadt trzsbl ismt sarjadhat j hajts, de az ember, ha meghal, sose bred fel tbb j letre.
11: A kifejezs zs 19:5-re hasonlt. Mg azonban a prftnl klti tlzsrl van sz, itt sznoki krdsknt szerepel, amely jabb pldt hoz arra nzve, hogy a termszet lete hosszabb, mint az ember. – 11b: A nhr sz nem patakot jelent, hanem folyamot. Nagy, soha ki nem apad folyamra gondol, mint, az Eufrtes vagy a Nlus. – 12: A 7–9 sszefggse szerint tagadja a fldi let megismtldst az ember szmra. Az rk letre val feltmads itt nem szerepel.
Jb. 14,13–22. Ktsgbeesst mr a hall gondolata sem csillaptja.
Jb azt szeretn, hogy amg Istennek haragja el nem mlik felle, Isten elrejten t a halottak birodalmba. Mily nyugalommal s trelmesen vrakozna ott hordozva mrhetetlen szenvedseit s mily rmmel kvetn Isten szavt, ha szeretettel visszafordulna hozz s jbl hvn t. De Isten hajthatatlan szigorsggal gyel minden lpsre s nem nzi el vtkeit. A termszetben a legszilrdabb s legnagyobb dolgok is al vannak vetve a romlsnak, megsemmislsnek. Mily sokkal trkenyebb az ember remnysge, melyet Isten megsemmist! Isten ldzttjeknt sodortatik oda, ahol az embert szeretteinek sorsa sem rdekli tbb, csak a sajt fjdalmait rzi.
14: Az sszefggs szerint Jb elrejtettsge az alvilgban mg a hadiszolglathoz tartozik, v. 7:1; gy, hogy a felvlts (az elvltozs helyett ez a jelents illik bele a gondolatba) nem a hallt, hanem az abbl val kiszabadulst, az letre val visszatrst s Isten kegyelmnek megjulst jelenti. – 15: Kisznezi vgynak megvalsulst. Isten, haragja elmltval, ismt vgyakoznk a korbban olyan sokra becslt hsges szolga utn s kiltana neki. pedig boldogan felelne s az alvilgban is rmmel sietne el. – 16–17. vers eredeti szvege ktfle rtelmezst is megenged: Mert akkor megszmllnd lpteimet, azaz gondosan s kegyelmesen vigyzna Jb letnek legaprbb rszleteire. Nem riznd vtkeimet. – Egy csomba volna ktve gonoszsgom, de tmeszelnd vtkeimet (vagyis eltrlnd). – A msik lehetsg ppen fordtott rtelm: De most megszmllod lpteimet. Nem nzed el vtkeimet. Egy csomba kttt gonoszsgomat s hozz ragasztod vtkeimet. Vagyis Isten azrt gyel r, hogy mindenrt meglakoltassa Jbot. – 18–21: Szomor ellentte az elbb kisznezett remnysgnek. A hegy hasonlatt v. a 7–9. v. kpvel. A hegy pusztulsa a helyrellts remnysge nlkli vg kpe. A hegycsuszamlskor nagy sziklatmbk zuhannak a vlgybe, ahol az ess idszak vztmegei grgetik tova a kveket s elbb-utbb felmorzsoljk. Ilyen visszavonhatatlanul semmistette meg Isten a Jb felcsillan remnysgt. – 22: Nehezen magyarzhat vers. Nem vonatkoztathat az embernek a Seolban val llapotra.
Az els vitamenetnek vge: Jb a csggeds mocsarban van. Beszde fjdalmas shajban r vget.
Jb. XV. RSZ
Az els menetben a bartok csak rtetlenek voltak, de szintn hittk, hogy Jbot meg lehet vigasztalni, Istenhez vissza lehet vezetni. Jbot azonban sem az isteni igazsgossg emlegetsvel, sem a szebb jv grgetsvel nem sikerl rvenni, hogy alzza meg magt s ismerje el bnssgt. St mg Jb megy t tmadsba ellenk s igaztalan vdjaik miatt Isten tletvel fenyegeti meg ket. A szakadk teht elmlylt a felek kztt. A felszlalknak j rvei nincsenek Jb ellenben. Jb beszdei alapjn bizonytottnak veszik, hogy igenis szksges volt megfenytse.
les sznekkel kezdik ecsetelni az Istentl elrugaszkodottak sorst, hogy ezzel bnbnat tartsra serkentsk, st ijesszk Jbot. Elifz immr mellzi a keleti udvariassgi formulkat s egyenesen tmad. A msik kett csak az gondolatait ismtli s varilja.
Jb szavai a sajt tiszta lelkiismeretrl Elifzra a legcseklyebb mrtkben sem hatnak. ncsalsnak, st mer csalsnak tartja Jb vdekezst, mellyel a gyant akarja elterelni magrl. Az a md, ahogy Jb Istenrl merszel beszlni s ahogy bartainak jszndk tancsait elutastja, bizonytja, hogy ez az ember hjval van az igaz istenflelemnek. Teht kemnyebben kell vele bnni s beszlni: Isten visszafizet igazsgossgnak lesebb hangoztatsa ltal kell benne az Isten irnti flelmet felkelteni.
Jb. 15,1–19. Vakmer s fennhjz beszdei bizonytanak Jb ellen.
Elifz hrom dolgot tesz szv vlaszban: csodlkozik, hogy egy magt blcsnek tart ember kpes ilyen szeles beszdekre, melyek radsul haszontalanok s minden istenflelmet felforgatnak. Ezeket csak a bn sugalmazhatja s br nyilvn azt a clt szolgljk, hogy a bnt ravaszul eltakarjk, valsgban Jb ktes lelki llapotnak s bnssgnek bizonytkai. De szv kell tennie mrtktelen fennhjzst is, hiszen msoknl okosabb akar lenni s gy viselkedik, mintha volna a teremtsben az els ember s egyedli birtokosa Isten titkainak, aki lenzi bartainak tiszteletre mlt letkort s semmibe veszi vigasztal szavaikat. Vissza kell utastani Isten ellen val lzadozsait is, mert Isten eltt egy ember sem hivatkozhatik a maga igaz voltra.
2: keleti szl v. 1:19. – Jb szenvedlyes beszdeinek kpe, amelyet a blcs ppoly kevss vehet komolyan, mint ahogy nem lehet szllel jl lakni. – 3: A megllaptsban, hogy Jbbal szemben a szavak haszontalanok, benne van az a kvetkeztets, hogy Istennek fenytssel kell kzbelpnie Jb szretrtse cljbl. – 4: Jb nemcsak a maga elvetemltsgt rulja el szavaival, hanem vallstalan beszdeivel msokat is megbotrnkoztat. Ha az elvei rvnyeslnnek, vge lenne az istenflelemnek, az htatnak. – 5: Beszdeidet ugyanaz a bn sugallja, amelynek bntetst ppen most szenveded. – 5b: a csalrdok nyeIve ti. ha valamivel vdoljk az ilyeneket, gy vdekeznek, hogy msokra terelik a felelssget. Jb is rtatlannak adja ki magt, viszont Istent s bartait tmadja. – 6: Hogy a legslyosabb feddst is megrdemli, azt a sajt szavai bizonytjk. – 7–8: A gnyos krdsek Jb eltr vlemnyt flnyesked bekpzeltsgnek akarjk feltntetni. – 7b: Sz szerinti idzet Pld 8:25 skv.-bl. A krds rtelme: Taln olyan ids vagy, mint az sszes teremtmnyek eltt teremtett blcsessg maga? v. Prd 8:22–31. A kor tapasztalatot s blcsessget jelent. – 11: Istennek vigasztalsai. gy nevezi Elifz a maga s a bartok beszdeit, amelyekkel Jbnak a kivezet utat akarjk megmutatni helyzetbl. Meg vannak gyzdve, hogy Isten nevben s az Isten gondolatai szerint valk ezek a beszdek. – 12: Pillantottak helyett villognak fordtand. – 11–16: v. 4:17.19. Szenteken az angyalok rtendk. Az egek az egekben lakozk helyett ll. – 19: Hangslyozza, hogy az blcsessgk tiszta hamistatlan hagyomny abbl az idbl, amikor idegenek nem ltek az orszgban, teht a kegyessgnek ez az igaz tantsa mg nincsen pogny nzetekkel megfertzve.
Jb. 15,20–35. Az atyk tantsai a gonoszok pusztulsrl.
Elifz figyelmet kvetel tantsa szmra, melyet sajt tapasztalatbl, de fleg a rgi j idk tiszteletremlt hagyomnyaibl mert. Egy Istennel-emberrel nem trd, csak a sajt hasznnak s gynyrsgnek l hatalmas urat brzol s bebizonytja, hogy minden kls boldogsg ellenre szerencstlen az ilyen, akit vivel egytt utol fog rni az Isten bosszllsa. Szemben azokkal a veszedelmes elvekkel, amelyeket Jb a jelen zrzavaros pldibl vezet le (12:6), Elifz azon fradozik, hogy ezeket a jelensgeket helyes megvilgtsba helyezze, de kzelebbi szndka termszetesen az, hogy ennek az letrajznak bemutatsa ltal Jb nismeretre jusson s dvs riadalommal teljen meg.
20: Elifz a kvetkezkben Jb panaszaira akar vlaszt adni. – 23b: szszerinti fordtsa: Tudja, hogy elksztve az keze ltal a sttsg napja. rtelme: a gonosz lelkiismerete mlyn tudja, hogy az igazsgos Isten keze ltal mr el van ksztve a megtorls. gy is lehet azonban rteni, hogy a sajt keze ltal, vagyis cselekedeteinek kvetkezmnyekppen. – 24b: hbor helyett roham, tmads fordtand az eredetiben ll kidr sz. – 25–27: A gonosz ember elveszi bntetst, mivel bnei elssorban nem etikai, hanem theolgiai eredetek, a gonosz ti. Isten ellensge. – 25b: erskdtt, azaz a hst jtsza Istennel szemben. – 26: A gonosz harcol ellensgknt egsz sereggel tmad Isten ellen pajzsainak fellege alatt. – 27: T felfogs szerint az Isten elleni lzads eredete a felfuvalkodott vakmersg, ez pedig a buja jltre vezethet vissza. Ezrt jelenik meg a gonosz a zsros kispolgr, a vagyonos gazda kpben. A zsros, jl tpllt arc (v. Deut 32:15; Zsolt 73:4 skv.) szinte flnyessget sugroz. Az elhjasod szles csp ugyancsak a magabiztos er jelkpe. – 28: Valsznleg olyan vros romos hzairl van sz, amelyeket egykor megtkoztak, tvig leromboltak. Az tok slyos szankcikat tartalmazott azok ellen, akik az ilyen vrosokat ismt felpteni merszkednnek v. Deut 13:17; Jzs 6:26; 1Kir 16:34. A gonosz azonban semmitl sem riad vissza, teht magabiztos vakmersggel az ilyen helyeken is megtelepszik. – 29b: Az eredeti szveg nehezen fordthat llapotban van, rtelmt csak tallgatni lehet. A 31. vers fordtsa: Ne bzza magt hibavalsgra. Eltvelyedik, mert hibavalsgot kap cserbe. A jogtalan vagyon, amelyet a gonosz az igazsgrt cserbe kapott (ti. az igazsg felldozsa rn), hibavalnak fog bizonyulni, mivel a fenyeget csapsoktl s a halltl nem tudja magt ltala megvltani v. Zsolt 49:8–10. – A 35. vers sszefoglallag azt mondja, hogy a gonosz a maga sorsnak kovcsa amennyiben a nyomorsg, amelyet csalrdsgval s lnoksgval msoknak okozott, most igaz megtorlskppen visszafordul sajt magra.