//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig
- TANTI KNYVEK Jb knyvtl - nekek nekig :

JB KNYVE TANT KV-EK 01 - 06
Dbrssy Lajos

JB KNYVE TANT KV-EK 01 - 06
Dbrssy Lajos


JB KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dbrssy Lajos lelksz

Bevezets - A knyv neve s jellege.

Jb knyve az T-ban ketubim nven ismert szentiratok kz tartozik. A hber Bibliban a Zsoltrok s a Pldabeszdek kztt, a Krolyi fordtsban Eszter utn s a Zsoltrok eltt foglal helyet. Trgya szerint a Pldabeszdek s a Prdiktor knyvvel egytt az testamentumi blcsessgirodalomhoz sorolhat. Azoktl az klnbzteti meg, hogy nem egyes blcs mondsok vagy tant beszdek gyjtemnye, hanem egyetlen mondanivalra van felptve, amelyet klnbz szemlyekkel gazdag klti nyelven prbeszdek formjban szlaltat meg a szerz. Jb knyve teht drmai kntsbe ltztetett tant kltemny.

A knyv felosztsa.

Jb knyve hrom frszre oszlik: I. Prolgus 1–2. rsz, przban rt elbeszls Jb kegyessgrl s boldogsgrl 1:1–5; a mennyei „kihallgatsrl”, ahol Isten s a Stn kzt fogads jn ltre Jb kegyessgnek kiprblsa cljbl 1:6–12; a Jbra zdul csapsokrl s hitnek szilrdsgrl 1:13–22. Majd egy msodik mennyei jelenet kvetkezik, melynek folyomnyakppen Jb vagyonnak s csaldjnak elvesztse utn elveszti egszsgt is 2:1–10. Jb bartainak rszvtltogatsa 2:11–13 kpezi az tmenetet a knyv II. rszhez, amely klti formba nttt beszdeket tartalmaz 3:1–42:6. A klti rsz Jb neltkozsval kezddik a 3. rszben s egy hrom menetbl ll hatalmas vitval folytatdik Jb s bartai kztt 4–14; 15–21; 22–27. A 28. rszben kvetkezik egy hatalmas kltemny a kikutathatatlan s egyedl Isten szmra hozzfrhet blcsessgrl. A 29–31. rszben Jb visszapillant egykori boldog s mostani boldogtalan llapotra s elmondja tisztasgi eskjt, melyben Istent vlaszadsra szltja fel. A 32–37. rszek egy eddig ismeretlen bartnak, Elihunak kzvett beszdeit tartalmazza. Az rnak a viharban val megszlalsa 38–39. utn Jb megalzkodik 39:36–38; majd az rnak egy msodik beszde 40:1–41:34; Jbnak megtrsvel vgzdik 42:1–6. A III. rsz, az epilgus 42:7–17 ismt przban van rva s tartalmazza az r tlett a bartok felett s Jb kzbenjr imdkozst 42:7–9; valamint Jb eredeti boldog llapotnak visszalltst 42:10–17. Az n. keret-elbeszls s a beszdeket tartalmaz frsz kzti klnbsg a figyelmes olvasnak azonnal feltnik s felveti a klnbz eredet problmjt. A klnbsg nemcsak abban van, hogy a prolgus s az epilgus przban, a beszdekbl ll frsz pedig versben van rva. Jb alakjnak brzolsban is eltrs van. A przai elbeszls szerint Jb megadssal fogadja s tri szenvedseit, mg a klti rszben gy ll elttnk, mint gigszi lzad. Az elbeszlsnek vigasztal jellege van: a trelmes Jb pldakpl van az olvas el lltva. Ezzel szemben a kltemnyben egy tusakod, ellentmondsokkal kzd llek szlal meg, aki a maga meredek s magnos tjt egyedl kzdi vgig. Ebbl is nyilvnval, hogy a keret-elbeszls nem a klti rsz szerzjnek alkotsa, hanem egy rgebbi npszer Jb-hagyomny alapjn nyugszik, v. Ez 14:14.20. Azt a nzetet azonban, hogy Jb trtnete egykor klnll rott formban ltezett, amelyet a klt vltoztats nlkl tvett, nem lehet bizonytani. Ez a felfogs azrt sem valszn, mert a keret-elbeszls cselekmnye kpezi azt az alapot, amelyre a beszdekben kifejtett mondanival felpl. A klt teht a npies hagyomnyt felhasznlta s a kltemnyben brzolt lelki problmt az elbeszlsbe szervesen beleptette. Azt sem lehet megllaptani, hogy az eredeti hagyomnyon mennyit alaktott. A klti rsz s az elbeszls kzti kt sszekt kapocs 2:11–13 (a bartok bemutatsa) s a 42:7 (Isten tlete a bartok felett) mostani alakjt a klttl nyerte. A kltemny problmjt magban hordoz kt mennyei jelenet (1:6–12; 2:1–6) lersa is, amely rszletessgvel s drmai elevensgvel elt a przai elbeszls tbbi rsztl, szintn a klt alkotsnak tekinthet. A 42:11–16 inkbb magn viseli egy hagyomnyos elbeszls nyomait.

Jb knyvnek problmja.

Jb knyvnek problmjt a Stnnak Istenhez intzett krdse foglalja magban: „Avagy ok nlkl fli- Jb az Istent?” 1:9. Ezzel azt lltja, hogy Jb kegyessgnek mozgat rugja a szmt nzs. Megri neki, hogy kegyes legyen, hiszen Isten mindennel bsgesen megldotta, kegyessgrt megjutalmazta. De ha elvenn tle, amije van, nem ktsges, hogy nyomban megtkozn az Istent. A Stn Jb gyanstsval a kegyessg ellen intz tmadst ltalban, ktsgbe vonja, hogy van-e nzetlen istenflelem egyltaln. A knyv erre a problmra akarja megtallni a feleletet. Az r belemegy a Stn ajnlatba s szabad kezet ad neki, hogy prbra tegye Jbot, mire az gyors egymsutnban elveszti javait, csaldjt s egszsgt. Miutn ezeket a vesztesgeket mg felesgnek ktsgbeesett tancsa ellenre is megadssal tudomsul veszi (1:22; 2:10), megjelennek bartai, akik terjedelmes beszdekben akarjk Jbot az t rt csapsok rtelme s clja fell felvilgostani, anlkl, hogy akr k, akr maga Jb sejtenk, hogy mi trtnt a mennyei kulisszk mgtt.

Jb bartai abbl az ltalnosan elfogadott s vallott dogmbl indulnak ki, hogy a vilgot igazsgval kormnyz Isten a jkat megjutalmazza, a gonoszakat megbnteti. A Jbot rt slyos csapsokbl teht arra a kvetkeztetsre rzik magukat feljogostva, hogy Jbnak valamilyen nagy bnt kellett elkvetnie, hogy ezek rtk. Ezrt felszltjk, hogy trjen meg s szintn forduljon Istenhez s akkor visszatr rgi boldogsga. Jb azonban ezt az rvelst nem tudja elfogadni. Hiba vizsglja lett, nem kpes olyan nagy bnt felfedezni mltjban, amely arnyban llna ekkora bntetssel. Meg van gyzdve rla, hogy Isten rtatlanul ldzi. Egyre hevesebb szavakkal lzad Isten igazsgossga ellen. Ebben a lelkillapotban bartainak egyre makacsabbul ismtelt intelmei s tancsai csak annl jobban megkemnytik.

De ez a hangulat nem tudja t vgleg hatalmba kerteni. Minl jobban megrti, hogy bartai rszrl nem szmthat megrtsre s segtsgre, annl jobban fellkerekedik benne a szve mlyn vltozatlanul ott l bizalom Isten irnt. Benne ltja meg azt, aki igazt ki fogja derteni, ha mindjrt a halla utn is. Noha szenvedsei nem enyhlnek s azoknak rtelmt s cljt egyltaln nem kpes megrteni, egyre jobban ragaszkodik istenflelmhez s egyre ersebben nyilatkozik meg benne a vgy az Istennel val szemlyes tallkozs utn, remlve, hogy sorsnak stt rejtlye megolddik s eljn szmra a szabaduls. A bartok vgl teljesen alulmaradnak a vitban s lassanknt egszen elnmulnak.

Kzben a kt vitatkoz fl kzti kzvett szerepben fellp az eddig teljesen ismeretlen Elihu, aki egyrszt Jb bartait dorglja meg, mivel nem voltak kpesek megcfolni Jbot, msrszt Jbot feddi azrt a vakmersgrt, hogy Istennel szemben is igaz embernek kpzelte magt. Noha beszde nem szklkdik rtkes szempontokban s gondolatokban, valjban semmivel sem jrul hozz a kibontakozshoz.

Vgre maga az r jelenik meg a viharban s szltja meg Jbot. Fensges beszdekben vezeti r lzadozsa vakmer s alaptalan voltnak megltsra. Jb elszr kszsgesen s alzatosan visszavon mindent, majd teljes megnyugvst tall Isten akaratban. A klti rsz csattanja 42:1–6 teht teljesen azonos az 1:22-ben s 2:10-ben foglaltakkal. Jbot az r ezek utn bartjainak jelenltben ismt elismeri szolgjnak, ket pedig megfeddi igazsgtalan s szeretetlen beszdeikrt. Az is kiderl, hogy Jb, noha zgoldott rthetetlen sorsnak rettenetes hnyattatsai kztt, valjban sose tagadta meg Istent, st hitben megjulva kerlt ki a megprbltatsok kohjbl. A Stn teht gyanstsval szgyent vallott, mert me kiderlt, hogy igenis van nzetlen istenszeretet.

Jb knyvnek szerzje s kora.

Hogy ki rta Jb knyvt, biztosan nem lehet megllaptani. Feltehetleg a szerz tagja volt a fogsg utni idkben szp szmmal meglev blcsessg-iskolk valamelyiknek, aki a sajt letben tlt szenvedsekkel nem tudott megvvni annak az elterjedt felfogsnak segtsgvel, amely szerint Isten a jkat megjutalmazza, a gonoszokat pedig megbnteti. A knyvnek csaknem minden sorban egy sokat szenvedett llek megoldst keres szintesgnek heve rint meg bennnket.

A szerz korrl s hazjrl mg kevesebbet tudunk mondani. A mbl teljesen hinyoznak a konkrt trtneti esemnyekre val clzsok, amin nem is lehet csodlkozni, mert a blcsessg irodalmat nem is rdekeltk az esemnyek. Az a feltevs, hogy a klt mr ismerhette a Pentateuch trtneti mvt s az ebbl levont chronolgiai kvetkeztetsek nem bizonythatk. Az az llts, amely szerint a 3:3 skv. a Jer 20:14 versnek s a 13:17 skv. az zs 50:4 skv. verseinek ismeretben rdott, szintn gyenge lbon ll.

Mivel a JzSir 49:9 elfelttelezi a Jb knyvnek ismerett a Kr. e. 200. v tekinthet a keltezs als hatrnak. A fels hatrt sem tehetjk a fogsg eltti idkre. A Jb knyve a blcsessg-irodalomnak hossz id alatt kialakult fejlett termke. Gazdag klti nyelvezete, az arm szavak s kifejezsi formk gyakori hasznlata szintn ksbbi elllsra enged kvetkeztetni. A visszafizetsi dogmnak megrendlse s ennek a megrendlsnek ilyen egyni formban val kifejezse is a fogsg utni idre utal. Jb knyvnek keletkezsi idejt teht a Kr. e. 5. s 3. szzad kztti idre lehet tenni. A klt hazjt is teljes homly bortja. Az, hogy az 1:3 a kelet fiait emlti, valamint az, hogy az r fldje 1:1 s Jb bartainak hazja 2:11 Palesztintl keletre keresend, legfeljebb a Jb-hagyomny eredett bizonytja, de semmit sem mond a knyv szerzjnek hazjrl. Azok a hagyomnyok, amelyek Jbot Haurnbl, vagy szak-Szribl szrmaztatjk, valamint azok a ksrletek, amelyek nyelvszeti rvek alapjn Edomot jellik meg a klt hazja gyannt, nincsenek elgsgesen megalapozva. A knyvben elfordul egyiptomi szavak 8:11; 9:26; 40:5; 40:25 stb. szintn nem elegendk annak a feltevsnek az altmasztsra, amely Egyiptomban (gazdag kultrj Alexandriban) keresi a szerz eredett.

Vgeredmnyben ezek a krdsek a megrts szempontjbl nem is fontosak. Annyi bizonyos, hogy a Jb knyve olyan problmkat vet fel, amelyek az embereket brmely korban s brhol, ma is foglalkoztatjk, teht szmunkra is van mondanivalja.

Irodalom.: Dillmann 1869, Hlscher 1937, Driver 1921, Weiser 1963, Herrmann vsz.? Herzberg 1961, Terrien 1954 (Interpreter’s), Franks vsz? (Peake), Irvin 1962 (Peake), Sietma vsz? Stier 1954, Junker 1951 (Echter), Lofthouse 1929 (Abingdon), Oettingen: Gott in der Faust 1947, Sas Bla: Jb knyvnek magyarzata (kzirat).

Jb. I. RSZ - Jb. 1,1–5. Jb kegyessge s boldogsga.

A szerz bemutatja a hst: hazjt, nevt, jellemt, de sem hazjrl, sem korrl rszletes formban nem beszl. Ezzel azt akarja rzkeltetni, hogy itt nem a trtneti s fldrajzi adatok a fontosak, hanem az egyetemes emberi mondanival. Jb: tpus s plda, akinek sorsban s tapasztalatban az ember a maga trtnett ismerheti fel brhol, vagy brmely korban ljen is. Jb hatalmas keleti sejk, akit Isten nagy gazdagsggal ldott meg. A jszg nagy szmbl lehet kvetkeztetni a birtok nagy terjedelmre. Jellemz, hogy gazdagsgnak lersban az arany nem szerepel. Isten ldsnak msik bizonytka a nagy csald. Jb szilrd s kvetkezetes istenflelmt mutatja, hogy nemcsak feje, hanem papja is csaldjnak, akinek mg arra is gondja van, hogy gyermekeinek feltehetleg elkvetett bneirt esetrl esetre ldozatot mutasson be. A szerz mindezt fontosnak tartja elmondani, mieltt a fggny felgrdlne s a drma megkezddnk.

1: Uz fldje v. Gen 10:23; 22:21; 36:38. A sznhely Izraelen kvl van, amivel azt akarja mondani, hogy itt egyetemes emberi problmrl lesz sz. – Jb neve, hberl ’Ijjb, nem mestersgesen kpzett nv, amelybe szndkosan helyeztek el valamilyen jelentst. A nv mr az amarnai levelekben is elfordul. Jelentst nem tudjuk. – A ngy jelz egyttesen fejezi ki Jb tkletes vallsi s erklcsi jellemt. Feddhetetlen hb. tm a. m. befejezett jellem; nem a bntelensg rtelmben, hiszen Jb maga is beismeri, hogy nem mentes az embert jellemz bnktl 13:26; 4:16; 14:4. V. Gen 6:9 (N), Gen 17:1 (brahm). Ellentte a ketts let, grbe utakon jr, hamis, csalafinta ember, aki mst mutat kvlrl, mint amilyen bellrl, ahogy azt a Stn s ksbb bartai is lltottk Jbrl. – Igaz hb. jsr a lojalits gondolatt fejezi ki. – Istenfl a. m. kegyes, vallsos. – A bn-gyll jelz arra cloz, hogy Jb letben is sok alkalom nylt a bnre v. 31. rsz, de a jhoz val llhatatos ragaszkodssal elkerlte ezeket. – 3: keletnek fiai a Kanantl keletre a sivatag szln elterl gazdag termfldek lakinak megjellsre szolgl.

Jb. 1,6–12. Pillants a fggny mg.

A klt bepillantst enged a mennyei kulisszk mg, ahol Jb sorsrl dntenek. Isten ott l a trnjn, eltte hatrozott idkzkben megjelennek „az Istennek fiai”, hogy jelentst tegyenek neki. Kzttk van a Stn is, akit Isten amazokkal egytt teljes ellenrzse alatt tart. A Stnhoz intzett krdsben Isten szinte megersti s igazolja a Jb jellemrl mondottakat. Mivel annak a kornak ltalnos gondolkozsa szerint a kegyessg s az lds ok s okozati sszefggsben vannak, Jb kegyessgnek Isten rszrl trtn alhzsa azt a clt szolglja, hogy a Jb sorsban csakhamar bell tragikus vltozs csak annl megdbbentbb hatst gyakoroljon az olvasra. Mivel a Stn Isten vlemnyt megcfolni nem tudja s knytelen a tnyeket tudomsul venni, Jb kegyessgnek szintesgt krdjelezi meg: „Avagy ok nlkl fli-e Jb az Istent? Nem te vetted-e krl t magt, hzt s mindent, amije van?” Jb kegyessgnek teht megvan a magyarzata, megri neki a dolog, hiszen Isten krlvette (vdelmezleg) s megldotta. A Stn szemben Jb kegyessge csak zlet. Ez a kt vers fejezi ki a Jb knyvnek tulajdonkppeni alapgondolatt s problmjt. Az a krds: van-e nzetlen istenflelem a fldn? Van-e olyan ember, aki Istent nmagrt szereti s nem a tle kapott vagy remlt anyagi vagy lelki ldsokrt? Erre a krdsre feleletet keresni az egyik f clja a Jb knyvnek.

Ehhez kapcsoldik a msik vezet gondolat: az igaz ember szenvedsnek problmja. Az r hozzjrult Jb kegyessgnek kiprblshoz, bizonyos hatrokat szabva a Stn tevkenysgnek. gy az olvas rgtn tudja, hogy a szenveds mgtt Isten megenged akarata ll. A csapsok clja, hogy bizonytkot szolgltassanak Jb hitnek szintesge s nzetlensge fell. Noha Isten tengedi szolgjt a Stnnak, de a szlakat mgis tartja a kezben s gy a Stn – noha rosszat akar – mgis a jt munklja. Jb termszetesen errl a mennyei egyezsgrl semmit sem tud.

6: hogy udvaroljanak v. 1Kir 22:18 skv.; Zak 6:5. – Istennek fiai mennyei lnyek, angyalok, akiket Isten abszolt ellenrzs alatt tart. – Stn a sztn hber gykbl, a. m. megtmadni, vdolni. Amint Zak 3:1–2 s 1Krn 21:1 alapjn kiderl, a nv meghatrozott s lland szemlyt jell, akinek funkcija az ember vdolsa Isten eltt, de mg nem bnre csbt, megront. Bebarangolja a fldet, hogy az emberek titkos bneit feldertse s azokat Isten trnja eltt elmondja. Lnyeghez tartozik, hogy mindenkiben ktelkedjk. – 10: Nem te vetted-e krl? A hber szk ige annyit jelent, mint kertssel krlkerteni v. zs 5:5; Hs 2:8. A kifejezsben az van benne, hogy Isten mintegy kertssel veszi krl az vit s azokkal az kifejezett akarata nlkl semmi sem trtnhetik, mint ahogy azt Jb esetbl is lthatjuk.

Jb. 1,13–19. A drma els felvonsa.

A klt egyszer, de hatsos eszkzkkel rzkelteti a csapsok vratlan s lesjt voltt. Egyetlen napon, amely ppoly bkessgben s boldogsgban kezddtt, mint a tbbi, megy vgbe az egsz tragdia. Az egyes csapsokat a hrnkk jelentseibl ismerjk meg. Az anyag elrendezse mesteri: az els s harmadik csaps eszkzei emberek, a msodik s negyedik termszeti erk. A drma cscspontja a 18. versben Jb gyermekeinek elvesztse.

15: Sabeusok, azaz sbaiak, dlnyugat-arbiai keresked np v. 1Kir 10:13; zs 60:4; Jer 6:20 etc. – 16: Isten tze, azaz villm v. 1Kir 18:38; 2Kir 1:12. De vulkn is lehet. – 17: Kldeusok tulajdonkppen egy arm beduin np neve, amely a Perzsa bltl Arbiig rettegsben tartotta a bks embereket. – 19: nagy szl v. 1Kir 19:11; Jn 1:4. – a puszta Palesztina keleti hatrvonaltl az Eufrtes vlgyig elterl sivatag. A puszta fell tmad nagy szl: a sivatagon tl keletkez elspr erej hatalmas orkn.

Jb. 1,20–22. Jb belenyugvsa s hite.

Jb az egyms utn rkez hrmondkat lve hallgatja vgig. A hrek hallatra a csapsok okozta fjdalom jell megszaggatja fels ruhjt v. 2Sm 13:19 etc. s elvgzi a szoksos gyszszertartsokat. A fej megborotvlsa nem mehetett vgbe pillanatok alatt, teht a fldre ess s leboruls nem tekinthet flig tudatos idegreakcinak, hanem az Istentl val fggs, imdat s engedelmessg jelnek v. 2Sm 1:2; 9:6; 14:4 stb. A 21. vers azt fejezi ki, hogy az let s annak minden tartozka Jb hite szerint Isten ajndka, amit a hallban elbb-utbb gyis vissza kell adni, ha teht Isten hamarabb elvette, abszolt joga volt hozz v. Zsolt 49:18; Prd 5:15; 1Tim 6:7. A klt itt egy nem izraeli emberben a kegyes gondolkodsmd olyan magaslatt mutatja meg, amely mintakp lehet az izraelita szmra is. Jb tmren megfogalmazott vallomst minden istenfl ember utna mondhatja, aki hasonl helyzetbe kerl. Ezrt nem lehet vletlen, hogy itt a Jahve nevet hasznlja, amit klnben egsz mvben cltudatosan kerl.

22: semmi illetlent, hb. tiflh a. m. zetlensg, illetlensg v. Jb 24:12; Jer 13:13. A sz azonos gyk a Jb 6:6-ban tallhat tfl kifejezssel, melynek jelentse stalan tel.

Jb. II. RSZ - Jb. 2,1–8. A drma msodik felvonsa.

A msodik felvons sznhelye s lefolysa teljesen azonos az elsvel. Az rnak a Stnhoz intzett krdse is szszerint egyezik. A Stn nem szmol be, arrl, hogy mit vgzett. Az r maga llaptja meg, hogy Jb killotta a prbt, mg mindig ersen ll feddhetetlensgben, teht a Stn „ok nlkl” ingerelte fel t ellene. A Stn azonban nem ismeri el veresgt: Jbot szemlyben kell megtmadni, betegsggel kell sjtani, majd akkor megtkozza az Istent. Erre az r ismt kezbe adja Jbot azzal a megszortssal, hogy lett nem veheti el.

4: A Stn egy kzmondst idz, melynek eredete a beduinok ltal ztt cserekereskedelemben keresend, melyben az llatbr a pnz szerept jtszhatta. A mondst az sszefggsbl lehet megrteni: Jb ugyan mindent elvesztette, de mg mindig megri neki, hogy istenfl legyen, mert mg van veszteni valja, hiszen az embernek a legdrgbb kincs az lete. – 5: verd meg t csontjban. A rgiek szerint a betegsg a csontban szkel v. JSir 1:13; Zsolt 32:3 etc. – 7: Jb betegsge undok fekly, rosszindulat daganat, hberl sihn v. Deut 28:35; 2Kir 20:7; zs 38:21; Ex 9:9–11; Lev 13:18. Rokonsgban van az arab szahuna igvel a. m. forrnak, gyulladsban levnek lenni. A szban forg betegsget ltalban elephantizisnak vagy gums leprnak tartjk. A betegsg kvetkeztben a vgtagok megdagadnak, a br megfeketedik s olyan szn lesz, mint az elefnt. Pontos diagnzisra azonban nincs szksg, lehet, hogy maga a szerz sem gondolt konkrt betegsgre. A betegsg szimptmit a Jb knyve tbb helyen is emlti 6:4; 7:5; 19:17; 30:17. – 8: A hamuban ls a gysz jele, de az is lehet, hogy itt az arab falvak s vrosok peremn ma is lthat szemtlerakhely, trgyaraks – mazbala – forog szban. Mivel a hulladkot elgetik s a hamutmegek szilrd rtegekk kemnyednek, a mazbala az idk folyamn valsgos dombb alakul. Ide voltak kirakva, mintegy elklntben, az undok fertz betegsgekben szenvedk.

Jb. 2,9–10. Jb felesge.

Augustinus az rdg segttrsnak nevezi Jb felesgt, aki gy ksrtette rosszra frjt, mint va dmot. A krdsfeltevs arra szolgl, hogy Jb jellemnek pratlansgt mg jobban kiemelje a szerz. Jb elveti felesgnek sugalmazst, melyet az taln nem is rossz szndkkal, hanem csak a helyzet okozta stressz hatsa alatt mondott. – 9b: A hber brk ige tulajdonkppeni jelentse: ldani, megldani. A sz azonban ellenttes rtelemben euphmizmus gyannt is gyakran elfordul az T-ban a qilll s giddf a. m. tkozni, megtkozni helyett. Mivel az igt bcszkodskor is hasznltk pl. 2Kir 8:66 (v. „Isten ldja meg!” a magyar nyelvben), ebben az sszefggsben is jelenthet ilyesmit. Jb felesge, ltva frjnek kiltstalan llapott, arra szltja fel t, hogy mondjon bcst Istennek, fordtson neki htat, adja fel hitt, hiszen gysem vrhat mr tle semmit. Akrmelyik rtelemben fogjuk fel az asszony megnyilatkozst, az mindenkppen ksrtst jelentett Jb szmra, amelyet hatrozottan vissza kellett utastani. – 10: Mint egy a bolondok kzl. A hber nbl nem insania, rtelmi fogyatkossg, hanem erklcsi, vallsi rzktelensg. V. Jb 30:8; 2Sm 3:33; 13:3; Pld 17:7.21; Jer 17:11; Ez 13:3 etc. – Nem vtkezk Jb az ajkaival, v. Zsolt 39:2; Jak 3:2.

Jb. 2,11–13. Jb bartainak bemutatsa.

Hosszabb idnek kellett eltelnie, mg Jb bartaihoz eljutott a hr s mg k megszerveztk a kzs rszvtltogatst, v. 7:3 ahol Jb mr hnapok ta tart szenvedsekrl beszl.

11: Tmn Edomban volt, amely Jer 49:7 szerint hres volt blcsessgrl. Sukh, hberl Suah v. Gen 25:2. Naama helye bizonytalan, az T-ban ismeretlen. – Hogy bnkdjanak, a hber nd ige jelentse fejet csvlni, lnk, keleti gesztusokkal az egyttrzst kifejezni. – 12: Jb arca a felismerhetetlensgig el volt torzulva, ezrt nem ismerik meg, v. zs 52:14. – Tvolrl, nem mertek kzelbe menni a betegsgtl iszonyodva v. Mt 8:3; ahol Jzus megrinti a blpoklost. Mikor mgis felismerik az elttk lev emberroncsban bartjukat, hangosan srva fakadnak s port szrnak a fejkre, v. Jzs 7:5; 1Sm 4:12; 2Sm 13:19; JSir 2:10 etc. – 13: A htnapos hallgats a drmai hats fokozsra szolgl ri eszkz. Ezt a csendet fogja Jb megtrni. Fjdalom alatt itt fizikai fjdalom rtend. V. Jb 5:18; 14:22.

Jb. III. RSZ

Jb tragdijnak s a csapsokkal szemben tanstott viselkedsnek przai elbeszlsbl fensges nyugalom radt. A 3. rsztl a przt shakespeare-i gazdagsg klti nyelven rt vers vltja fel, de az egsz atmoszfra is megvltozik. Hatalmas szenvedlyek vihara kezd tombolni. Jb s bartai kzt megindul a vita, melynek folyamn mindegyik fl drmai feszltsgekben gazdag beszdekben ad kifejezst rzelmeinek s gondolatainak. Jb, aki hossz hnapokat tlthetett szrny knok kzt a mazbaln, egyre jobban rzi, hogy mindent elvesztett: csaldot, vagyont, egszsget, felesgnek szeretett, st azt a problmamentes kzssget is, amelyet eddig Istenvel lvezett. Fjdalmai, fjdalmas gondolatai felrlik lelki erejt s tbb nem tud uralkodni magn. A hossz hallgatst ltszlag tmenet nlkl, de valjban hossz bels forrongs s vergds utn ktsgbeesett felvlts tri meg. Jb a hv megads magassgbl egyszerre alzuhan a szakadkba. A rgi boldog idk emlke, melyet bartainak jelenlte csak mg gytrelmesebb tesz szmra, az elviselhetetlensgig fokozzk keser indulatait, melyek szinte forr lvaknt kezdenek mleni belle. Ez a kitrs mg nem Isten ellen irnyul, hanem a sajt ltvel fordul szembe. Els beszdben hrom panaszos kvnsgnak ad hangot: br sose szletett volna; vagy ha mr megszletett halt volna meg azonnal; br most halna meg!

Jb. 3,1–10. „Szegny anym, ha tudta volna, dehogy szlt volna engemet.”

Jb megtkozza szletse napjt, v. Jer 20:14–18 fogantatsnak jszakjval egytt. Felzaklatott lelkillapota szmra minden megszemlyesl, szinte kzzelfoghat formban jelennek meg a dolgok. 4. Legyen sttsg az a nap! V. Gen 1:3. Ktsgbeessben az egsz teremtst meg nem trtntt szeretn tenni a maga szemlyre nzve. Azt kvnja, hogy az a nap sllyedjen vissza a teremts eltti kosz llapotba. Az a nap teht nem idegysget jelent szmra, hanem szinte valamifle l szemlyt, aki magbl l szemlyeket s dolgokat hoz el. – A Zsolt 19-ben is a napok s jszakk lelkes lnyek, amelyek egymssal beszlgetve kzlik gondolataikat. A napoknak idnknt meg kell jelennik, mikor melyikre kerl sor, Isten szne eltt, aki felvonultatja ket, mint a csillagokat v. zs 40:26. De az a nap ne kerljn tbb el, ne hvja t az Isten! – 5. Tartsa fogva. Az eredeti szvegben szerepl g’al gyk jelentse: valamit (tulajdont) visszakvetelni a csald szmra v. ad 19:25. gy kvetelje vissza azt a napot az ssttsg! – A hall rnyka a legsibb hber sz a sttsg kifejezsre. – Nappali borulatok, amelyek napfogyatkozs, vagy homokviharok (szmum) kvetkeztben llnak el. – 8. Akik a nappalt tkozzk. Varzslkra, mgusokra gondol, akik egyes napokat szerencstlenn tudnak tenni. – Leviathn a rgi nphit szerint skori szrnyeteg, aki kpes lenyelni a napot s a holdat s gy nap- vagy holdfogyatkozst idz el a varzslk igzetre. A kifejezssel a klt a kosz visszatrst akarja rzkeltetni. – 9. Estvjnek csillagai. A hberben nesef ll, ami a hajnali derengs fnyt jelenti nem pedig az alkonyatt, v. Jb 7:4; Zsolt 119:147; zs 14:12. A hajnal prja helyett a hajnal szempilli fordtandk, ami nemcsak gynyr klti kp, hanem a rgi mitolgiai elkpzelst a hajnal istennjrl is tkrzi.

Jb. 3,11–19. Az let fjdalmas krdjelei.

Jb szenvedlyes kitrse taln knnyebbtett szvnek terhn, de a tnyeken nem vltoztatott. Gondolatai nmikpp lecsendesedtek, de ez csak ltszat: letereje ki van merlve, heves indulatainak helyt bskomorsg s hallvgy foglalja el. Krdezni kezd, de mirtjeire nem jn felelet. Megkrdezse nlkl, akarata ellenre dobtk bele ebbe a rettenetes helyzetbe, most mr csak a hall gondolata jelent neki nyugvpontot, a kimls lett vgyainak clja. Felfogsa az T ltalnos nzetvel is ellenkezik, mely szerint az let az Istennek legbecsesebb ajndka. Rgi boldogsgnak emlkei kiesnek lelkbl s azt is elfelejti, hogy a Seol sivr, nem kvnatos hely. gy rzi, hogy a hall nyugalom, az let pedig szvfjdalom.

12: A trdekre felvevs az jszltt elfogadsnak a jele volt. – 13–15: Ha szletse utn nyomban meghalt volna most nem fetrengene itt a szemtdombon, hanem fejedelmek s orszgtancsok elkel trsasgban pihenhetne. – Khalmok. Taln a piramisokra gondol a szerz. – 16: Koraszltt, v. 1Kor 15:8. – 17–19: Elidzik a Seol gondolatnl, ahol nemcsak nyugalom, de egyenlsg s igazsg is van. – 18: Foglyok, azaz rabszolgnak eladott hadifoglyok, akiket bnykban szoktak dolgoztatni. Jb. 3,20–26. Odalenn mr nem fj semmi.

Jb ismt izgatottan krdezni kezd: mirt hosszabbtja meg Isten azoknak lett, akik hozz hasonlkppen epekedve vrjk, st keresik a hallt?

20: Mirt is ad? Isten nevt itt mg elhallgatja, de mr rezni lehet a szvben keletkez elidegenedst, st kitrni kszl tmadst Isten ellen, aminek nemsokra hangot is ad majd v. 6:4. – A keseredett szveknek, v. Br 18:25; 1Sm 1:10; 22:2; 1Sm 30:6; 2Sm 17:8. – 23: Nemcsak testi, de lelki fjdalmak is gytrik: mivel rdemelte meg ezt a kegyetlen sorsot? Hogyan lehet ezt sszeegyeztetni az Isten igazsgossgval? Mikor lesz vge ennek a nyomorsgnak? Ezek a ki nem mondott krdsek tmasztjk lelkben azt az rzst, hogy tbb nincs kit. Akit az Isten bekertett krs-krl. Ebben a kifejezsben az 1:10-ben is hasznlt ige szerepel. Ott arrl van sz, hogy Isten vdelmezleg veszi krl Jbot, itt pedig arrl, hogy a nyomorsgok tvesztjbe zrta be. – 25–26: Ezek a versek Jb fjdalmainak szablyos idkznknti, rohamszer jelentkezseit fejezik ki. Kt roham kzt nincs annyi ideje, hogy egy kicsit megknnyebbljn, mris jn az jabb hullm. A 25. vers egyttal sszefoglalsa a rzuhant csapsoknak. – 26b: nyomorsg hberl rgez v. 17. jelenti az rzsek heves ssze-visszasgt s a ktsgbeesett riadalmat.

Jb. IV. RSZ

Elifz nyitja meg a vitt (4–5 r.). Megnyit beszdben vlaszolni prbl a 3. rszben elhangzottakra. Jb replikjban (6–7 r.) rszint Elifznak, rszint Istennek cmezi mondanivaljt, amelynek lnyege elutasts v. 7:16b. Bildd beszde rvidebb, de lesebb (8. r.) Jb vlaszban (9–10. r.) inkbb Istennek, mint Bilddnak szl. Teljess lesz a szakadk Jb s Isten kztt. Cfr (11. r.) Jbot megvetssel kezeli, de nem mond semmi jat. Jb (12–14. r.) mltatlankodva tmadja mind Istent, mind bartait s a ktsgbeess felkiltsval fejezi be vlaszt.

A hrom bart kzl Elifz szlal meg elsnek, mert a legidsebb. Szavai elruljk, hogy Jbot nagy bnsnek tartja a szve mlyn, hiszen mskppen rthetetlen lenne az a szenveds, mely rszakadt. Elifz szlaltatja meg elsknt kornak elmlett az Isten megfizet igazsgossgrl, mely a jk jutalmazst s a gonoszok bntetst kveteli meg. Jbot teht azzal „vigasztalja”, hogy minden jra fog fordulni, ha a zgolds helyett, mely a rossz lelkiismeret jele, megtr szvvel Istenhez folyamodik. Beszde kmletes s mrskelt, de egyttal hideg s visszatasztan flnyes. Nem az egyttrz jbart beszl itt, hanem a magabiztos, kioktat hang dogmatikus, akinek egy kicsiszolt tan s ksz recept van a kezben.

Jb. 4,1–11. Amit vet az ember, azt aratja is.

Szinte bocsnatot kr, ahogy a hallottak utn nem tudja magt tovbb trtztetni. Emlkezteti Jbot, hogy nem is olyan rgen mg maga is milyen ldsosan osztogatta a lelkigondozi tancsokat. Csodlkozik, hogy nehz helyzetben olyan hamar megfeledkezik azokrl az igazsgokrl, melyekre maga is bizonyra hivatkozni szokott: „Isten nem hagyja el az igazat, csak megprblja: „A gonoszok megbnhdnek, de a tiszta lelkiismeret embernek nem kell ktsgbeesnie.” Jb a sajt kegyessge alapjn maga is megtlhetn, hogy elbbi keser kifakadsa indokolatlan s tlmretezett. Elifz szre sem veszi, hogy kzte s Jb kztt mris ott van a szakadk, amely a vita sorn egyre mlylni fog. 8: Hamissg, hb. ’ven, a. m. res, kibrndt, rtktelen. A vets s arats hasonlatval azt fejezi ki, hogy a cselekedeteket trvnyszerleg, elkerlhetetlenl kvetik a kvetkezmnyek. V. Hs 8:7; 10:13; Pld 22:8. – 9: Isten bntet haragja olyan, mint a forr sivatagi szl, amelytl minden kiszrad v. Hs 13:15; zs 40:7. – 10–11: Ahogyan az oroszlncsald elpusztul, gy pusztul el a gonoszok hatalma. (A hber szvegben t klnbz sz van az oroszlnra!) Az oroszln megsemmislsnek emltsvel Istennek az ellensgein vgrehajtott tlett akarja illusztrlni. Nem vilgos azonban, hogy ezzel vigasztalni akar-e, vagy pedig mr burkoltan clozgat arra, ami sorsa mgtt van s ami vr r.

Jb. 4,12–21. lmny s dogma.

Elifz a maga okoskodst megerstend egy jszakai ltomsra hivatkozik, mivel Mzesre s a trvnyre nem tmaszkodhat. A 12–16. versekben mesteri mdon lert istenlmny magn hordozza a hitelessg blyegt.

13: Tprengsek; az eredeti alapjn inkbb zavaros, fllomban szletett gondolatok rtendk. – Mly lom; v. Jb 33:15; Gen 2:21; 15:2; 1Sm 26:12; Pld 19:15. – 14b: A csontok a hber kltszetben az egsz testalkatot jelentik, ahol egyszersmind az rzelmek s vonzalmak szkelnek v. Pld 3:8; 12:3; zs 66:14; Jb 30:30; Zsolt 102:4; JSir 1:13 stb. – 15: Valami szellem. A hber rah, mivel a mondat igei lltmnyrl meg lehet llaptani, hogy hmnem, itt hvs fuvallatot jelent, nem pedig szellemet, vagy ksrtetet. Ugyanakkor a klt a felfoghatatlan jelkpe gyannt hasznlja. – 16: v. 1Kir 19:12. – 17–19: Elifz kijelentsnek a lnyege. A haland nem lehet igaz Isten eltt. Az ember bnssgt a teremtmnynek teremtjvel szemben val ertlensgbl vezeti le, porbl-anyagbl lett mivoltval magyarzza. Hogyan lenne az ember igaz, mikor Isten mg az angyalokban is tall hibt! Ezekbl a szkre szabott sorokbl azonban nem lehet azt a vlemnyt megalapozni, hogy itt az angyalok bnbeessrl van sz. – 19: A srhzak lakosai, v. Gen 2:6; 3:19; 1Kor 15:47. A fundamentumuk kifejezs a ltfelttelek sszessgt jelenti, v. 22:16; Pld 10:25. – 19b: Az ember egynapos teremtmny, mint a moly, amely knnyen sztnyomhat. – Anlkl, hogy szrevennk, ti. maga az ember, vagy msok. – 21: Storuk ktele az let jelkpe. Ha a ktelet kiszaktjk, a stor sszeomlik. gy omlik ssze az ember is hirtelen. – 21: Blcsessg nlkl, azaz egsz letkben nem jutnak el a blcsessgre, vagyis, hogy mulandsguk s bnssgk tudatban megalzkodjanak Isten eltt. Ez a blcsessg vja meg az embert a gonosztl s gy a bntetstl is.

Jb. V. RSZ - Jb. 5,1–7. A makacskods slyosbt krlmny.

Ha teht nincs Isten eltt bn nlkli ember, akkor a szenveds miatti zgolds nemcsak jogosulatlan, hanem esztelen dolog is, ami bntetst rdemel. Csak a bolond zgoldik Isten ellen, de sajt krra, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy makacssga miatt megsemmist tlet jn r. Legyen ez Jbnak int plda gyannt. 1: Kilts csak! Ha nem Istenben bzol s nem hozz folyamodsz, nyomorsgodban ki segthet rajtad? A szentek? v. 15:15 az angyalok, akiknek kzbenjrsban bztak v. Zak 14:5; Dn 10:5. – 2: Csak a bolond szll szembe Istennel, vagyis azzal az igazsggal, hogy Isten a jkat megjutalmazza, a gonoszokat pedig megbnteti. Ez a magatarts azonban biztos pusztulst jelent, akr gy, hogy kzvetlenl ri Isten tlete, akr gy, hogy lzong indulatai emsztik meg testt-lelkt. Ha nem is kimondott vd, de burkolt clzs van ezekben a szavakban is Jb cmre. – 3: Ismt a maga tapasztalatbl emlt egy esetet. A fa kedvenc kpe a blcsessgirodalomnak Jb 8:10; 14:7–9; 15:32; 18:16; 19:10; 24:20; 29:19. – 3b: A megtkozs itt a kegyes embernek az a helyesl beleegyezse, amelyet Istennek a gonosz felett kimondott tletre mond. Hajlk: mai nyelven lettr (az eredeti jelentsben a legel s a laks fogalma egytt van). – 4: Clzs Jb fiainak sorsra. A bolond fiait vdelmez hjn eltapossk, v. Ex 20:5. – 4b: A kapu az igazsgszolgltats helye volt a keleti vrosokban, v. 31:31; Deut 25:7; m 5:10; zs 29:21; Zsolt 127:5. A csald kipusztulsa, anyagi romlsa, sztesse a hber gondolkods szerint a legfjdalmasabb csaps. – 5: A termst tvises gakkal vdtk a krtevk ellen, de az hes beduinok szmra ez nem volt akadly. A verset klnben a magyarzk a lefordthatatlansgig romlottnak tartjk, minden fordts csak tallgatsokon nyugszik. – 6–7: Nem porbl tmad a veszedelem, azaz nem sorsszer velejrja a szenveds az emberi letnek, hanem azt maga az ember hozza a sajt fejre. A 7. versben szletik hberl julld helyett jlid vagy jld olvasand: szl, nemz, szerez, vagyis az ember maga okozza a bajt. – 7b: a parzs szikri helyett a szszerinti fordts a lng fiai. Ms magyarzatok szerint a resef (lng) egy fniciai isten neve, aki Ikaruszknt a napba akart szllni s gy rte utol a veszedelem.

Jb. 5,8–11. Az egyetlen kit.

Elifz megmutatja a kivezet utat is Jb szmra: adja fel eddig tanstott dacos magatartst s bzza sorst Istenre. Ebben termszetesen benne kell lenni bnssge elismersnek is. Lerja Isten gondviselsnek mkdst a vilgban s biztostja Jbot, hogy Istent a vilg kormnyzsban j szndkok vezrlik s mg a bntetst is ldsnak sznja. Felemeli a szegnyeket, megvidmtja a gyszolkat, megszabadtja az alacsonysorsakat a hatalmasok fondorlataitl. Mindezzel Jbot az Istenhez fordulsra akarja rbrni.

11a: v. 1Sm 2:8; Zsolt 113:7 stb. – 11b: a gyszolk hberl qderim (a qdr gykbl, a. m. piszkosnak lenni) nem a lelki llapotot fejezi ki, hanem a gyszolknak hamuval beszennyezett ruhjra gondol. V. 2Sm 13:19; Eszt 4:1. – 12: a csalrdok, hb. carmm rosszindulat terveire nzve lsd Gen 3:1; Mik 3:1–3; zs 32:7. – 12b: szndk hberl tsijjh, v. zs 28:29; Mik 6:9 versein kvl csak a Jb s a Pldabeszdek knyvben fordul el, a blcsessgirodalom kedvenc szava, jelentse bizonytalan, megkzeltleg rtelme: okos tervezs, jl tgondolt szndk. A sor fordtsa: kezeik meggondolt, rtelmes dolgot nem kpesek vghez vinni. – 13: Megfogja a blcseket v. m 3:4–5; Zsolt 35:8; azaz ravasz okoskodsuk a sajt romlsuk eszkze lesz v. Zsolt 7:15; 57:7 etc. – hamisak azaz cselszvk, akik grbe utakon trnek cljaik fel, v. Pld 8:8; Zsolt 18:18; Deut 32:5. A vers els fele az egyetlen hely Jb knyvbl, melyet az T idz, de a LXX szerint lsd 1Kor 3:19. – 14: Az Isten ltal meghistottak buksnak s zrzavarnak festi kpe; v. Jb 12:24; Deut 28:29; zs 59:10.

Jb. 5,12–27. A szebb jv grete.

Elifz szerint a szenveds clja, hogy a megprblt kegyesek mg nagyobb ldsban rszesljenek. Teht minden jra fordul, ha Jb is ezzel a llekkel fogadja Isten kezbl a verst. Idilli kpet fest a szebb jvrl, de sajnos szp szavai leperegnek Jbrl.

17: Boldog ember az v. Pld 3:11–12; Zsid 12:5–6. A boldog sz hber megfelelje az ’sr gykkel van kapcsolatban, melynek jelentse: btran tovbb haladni, egy tvoli clt elrni. A sz teht nem valami statikus llapotot jell, hanem magn hordja az lland fejlds s halads gondolatt. – 18: v. Hs 6:1; zs 30:26. – 19: Az emelked, rlicitl szmokkal azt akarja mondani, hogy Isten minden esetben gy jr el, v. Pld 6:16. – 20 skv. Felsorolja a bajokat s a biztonsgot (Hb. slm), amely Jbra vr, ha megtr. – 27: Elifz magabiztos befejezse. Szavai lelkigondozi felelssgbl szrmaznak s magukban vve igazak, azonban elmennek Jb felett. Oktat hangon olyan igazsgokat kzl Jbbal, amelyeket az maga is jl ismer. Elfelejti, hogy Jb helyzete gykeresen megvltozott. Nem veszi tudomsul, hogy bartja mi mindenen ment t s mit szenved. Hinyzik belle a szenved helyzetbe val belerzs kpessge. Beszde nem ms, mint orthodox-pietista kzhelyek szeretet nlkli halmozsa. Iskolapldja annak, hogyan nem szabad egy szenvedt vigasztalni. A rgi kegyessgre s a jobb jvre val utalgats gy eleve kudarcra van tlve. Elifz (s ltalban a bartok szavai mgtt) az a gondolat hzdik meg, amelyet a Stn 1:9 skv. versekben fejezett ki: rdemes jnak lenni, rdemes Istenhez megtrni, mert akkor minden rendbe fog jnni. Ez mindvgig a legfbb argumentuma, nem csoda, ha Jb vlasza mg lesebb lesz.

Jb. VI. RSZ

Jb szenvedse olyan nagy s egyedlll, hogy kegyes kzhelyek segtsgvel nem lehet rjuk magyarzatot tallni. Panasza s kesersge nagyon is rthet, hiszen ereje fogytn fogy. A szebb jvre utals mr nem rdekli, mert a baj olyan elrehaladt stdiumban van, hogy nincs remlnivalja. Radsul bartainak rtetlen s szeretetlen magatartsa, az egyttrzs teljes hinya, valamint a bnssgre val clzsok csak fokozzk knjait. Elifz beszdnek teht ppen az ellenkez hatst kellett kivltania. Jb a vlaszban elszr Elifzt s bartait szltja meg s velk vitatkozik. Beszde aztn tmegy az Istennel val beszlgetsbe s panaszkod imdsgba, amely Jbnak felzaklatott lelkillapott jl tkrzi, de egyben annak is bizonytka, hogy zgoldsa s lzadozsa ellenre is ragaszkodik Istenhez.

Jb. 6,1–7. A nyomorsg mrhetetlen slya.

Elifz 5:2 szerint beszdben figyelmeztette Jbot, hogy a bolondot bosszsga (hb kcasz) li meg. Jb erre utal, mikor azt mondja: , ha az n bosszankodsomat (kacasz) mrlegre vetnk! V. Pld 27:3. Mert ha mrlegre tennk, kiderlne, hogy nem ok nlkl panaszkodott. Panasza arnyban ll szenvedseinek slyval, hiszen mindent elvesztett: vagyont, csaldot, egszsget, de mgis az a legrettenetesebb szmra, hogy nem tudja, mivel rdemelte ezt meg. A 4:30 csak clzs arra, hogy sorsa Istennel van sszefggsben, de itt mr nyltan kimondja, hogy a Mindenhat fordult s indtott ostromot ellene. ltte bele mrges nyilait, amelyek testt-lelkt lzas llapotba dntttk. Az itt kvetkez kpek is ugyanazt mondjk: ok nlkl az llat sem bg. Az is termszetes, hogy az ember utlja elfogyasztani az zetlen vagy romlott telt. gy is ellenkezik, lzadozik azt elfogadni, amitl teste-lelke rtzik. – 3: balgatagok az n szavaim, az eredetiben a lc tntorognak ige ll. Plasztikusan fejezik ki ezek a szavak a lelki egyenslynak elvesztst. – 7: Egyes magyarzk szerint Elifz szavaira vonatkozik. Az szavai zetlenek. A romlott kenyr tiszttalann tesz, teht is megfertztetn magt, ha bevenn bartjnak lvezhetetlen vigasztalst.

Jb. 6,8–13. A hall jttemny.

Oly nehz a nyomorsg terhe s oly visszataszt a szenveds, hogy jogosan kvnja magnak a hallt. De erre gondolva szavai jbl megteltdnek izgalommal, hevessggel: minl elbb vgez vele az Isten, annl jobb! A kzeli hall gondolatt az a tudat enyhti szmra, hogy eddig kmletlen fjdalmai ellenre sem tagadta meg Isten beszdeit, teht h maradt. Elifz arra az esetre, ha megtr, sorsnak jobbrafordulst helyezi kiltsba, csak ki kell vrnia a szabadtst. De hogyan vrjon, mikor, teste nem lvn rcbl s ereje kbl, ppen a trelmes kitartsra nem kpes.

10: mert nem tagadtam meg a szentnek beszdt – a hber ki ktsz ktflekppen rtelmezhet: Isten megadja krsemet, mert nem tagadtam meg az beszdt; a msik lehetsg: rlk, hogy nem tagadtam meg. Teht igaz voltt tartja vigasztalsnak hallos agnijban. Mintha attl flne, hogy a szenvedsek tovbbi elhzdsa Isten megtagadsra ragadtatn majd. – 11b: trtztessem magam hberl ’rak nefes a. m. a lelket meghosszabbtani, v. Num 21:4; Zak 11:8; Jb 21:4.

Jb. 6,14–23. A bartsg res dlibb.

Drmai ervel fejezi ki csaldst bartaiban, akik akkor mondtak csdt, mikor a legnagyobb szksg volna rjuk. Pedig nem anyagi ldozatot vrt tlk, csak egy kis egyttrzst s j szt, ami se pnzbe, se fradsgba nem kerl, csak szv kell hozz. Bartait a sivatagi vdihoz hasonltja, amely holvads idejn tele van vzzel, de a hsgtl csakhamar kiszrad. A vizet keres szomjas karavn, amely elpusztul, mert nem tall a kiszradt mederben vizet, maga. Ahogy a karavnokat megcsalja az res vdi, amelyben emlkezetk szerint legutbbi arrajrtukban mg vz volt s ahogy a vndor szeme el ozist hazudik a csalka dlibb, gy csaltk meg t is azok, akiktl segtsget remlt.

21b: Mivel bartainak nzete szerint Jbon Isten bntetse van, flnek szolidaritst vllalni vele, nehogy k is bajba keveredjenek.

Jb. 6,24–30. Gygyt sz helyett szavak ostorozsa.

Elifz clozgatsai s gyanstsai helyett vilgos, igaz beszdre vgyik, amelybl megrthetn, mit kvetett el. k azonban csak egy ktsgbeesett ember szavait ostorozzk. 27b: srt sntok; az eredetiben a krh gykbl szrmaz igealak ll, melynek jelentse ruba bocstani, megalkudni valamire. Helyes fordts: mg bartotokat is ruba bocstantok. Ez ki is telik tlk, mert olyan szvtelenek, mint a hitelez, aki a tartozs fejben az ads gyermekt rabszolgnak adja el. – 28: Azok gy ltszik nem mernek szembe nzni, azonban igazsga tudatban btran kijelenti, hogy nem hazudik. – 29: Lehet, hogy a hrom ltogat olyan mozdulatot tett, mintha felhborodva el akarnnak menni s Jb krleli ket, hogy maradjanak. De azt is jelentheti ez a vers, hogy Jb eddigi magatartsuk megvltoztatsra szltja fel ket, hiszen neki igaza van.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!