Eszt. IV. RSZ - Eszt. 4,1–17. A zsidk gysza s bjtlse.
E fejezet tartalma az a drmai feszltsg zenetvlts, amely a kirlyi parancs kihirdetse utn Mardokeus s Eszter kztt trtnt. Mardokeus az ldkl parancs hallatra mly gyszba borul. A megtpett ruha, a zsk, a fejre szrt hamu s hangos kiltozs a gysznak s fjdalomnak kls jelei. (Gen 37:34; 2Sm 1:11; 2Kir 2:12; 11:14; Mt 26:65; Apcsel 14:14 stb.) Nemcsak Izrelben, hanem az egsz kori keleten ez volt a szoks. Herodotos tudst arrl, hogy a perzsk, amikor a salamisi vesztes csata hrt meghallottk, hasonl gyszszertartsba kezdtek, megtpett ruhval, jajszval s gyszkiltssal.
Mardokeus ll ugyan eltrben, de mgtte ott sr s zokog, gyszol s bjtl minden zsid. Megrendt ltvny az, amikor egy egsz np mly nemzeti gyszban van. Az egyes ember fjdalmban mennyire benne l egy egsz nemzet tragdija, – s egy nemzet sorsa mindig az egyes emberek sorsbl tevdik ssze.
Mardokeus a kirlyi palota el megy, hogy jajgatsval Eszter figyelmt felhvja. Udvari rendtarts szerint gyszruhban nem lphetett be a palotba. Amikor Eszter hrl veszi nagybtyja viselkedst, ruhkat kld neki, hogy ltzzn t s lpjen be a palotba. Mardokeus nem fogadja el a ruhkat, s ezzel is kifejezsre juttatja, hogy fjdalma nem kznsges fjdalom, sokkal tbbrl van itt sz, mint egyni bnatrl. Eszter most bizalmas szolgjt, Hatkot (perzsa sz, jelentse: hrviv) kldi ki Mardokeushoz, hogy megtudakolja szomorsgnak okt.
Klns, hogy a palotban l Eszter mg nem rteslt a nagy nemzeti szomorsgrl. Milyen ms az let a palotn kvl s bell! Mennyire szksg van Hatkra – „hrvivre” –, aki j kapcsolatot teremt Mardokeus s Eszter kztt.
Mardokeus hatrozott krse Eszterhez az, hogy jrjon kzbe nprt. Eszter kitrse a krs ell jzan megfontolsbl ered: perzsa udvari szoks szerint ugyanis bejelents nlkl senkinek sem volt szabad a kirly szne el lpni. Aki mgis megksrelte ezt, az halllal lakolt. vintzkeds volt ez, s httrben valsznleg az amgy is gyakorta elfordul sszeeskvsek megakadlyozsa, a kirly szemlyi vdelme llt. A teljhatalm kirlynak azonban itt is meg volt a joga ahhoz, hogy arany kirlyi jogart felemelje s brkit feloldjon e trvny all. Ez azonban kiszmthatatlan, hangulattl, az adott krlmnyektl fggtt, s ppen ezrt nagyon bizonytalan volt.
Slyosbtja Eszter helyzett, hogy mr 30 napja nem hivatta t maghoz a kirly. Gondolhatott arra is, hogy taln kiesett kegybl. Ezt a tnyt kzli Eszter Mardokeussal, de t ez sem trti el eredeti szndktl. Vilgosan ltja, hogy Eszter kulcshelyzetben van. Kt rvet hoz fel. Az egyik: ha a birodalomban minden zsidt kiirtanak, Eszter sem lesz kivtel. Nem mentheti meg t kirlyn mivolta sem. A msik: ha Eszter most kibjik a kockzat vllalsa all, jhet segtsg mshonnan Izrelnek, de ez Eszternek s csaldjnak szgyenteljes megvetst jelenten. A mqm ’ahr gy rtelmezhet, mint kzvetlen utals Izrel Istenre, a szabadt rra. Sorsdnt rkban hatrozottan, egyni szempontokat feladva, a szabadt Istenre hagyatkozva kell cselekedni. Mardokeus frfias hatrozottsga s Eszter ni ldozatvllalsa szpen tvzdik npk javra.
Ez az a pont, ahol evangliumi magassgban szrnyal Mardokeus gondolatfzse (14b), szavai prftai ervel szlnak. Eszter nem vletlenl kerlt a kirlyi udvarba, hanem azrt, hogy ott szolgljon egsz npnek. Valaki gy rendelte. S ez a valaki minden ktsget kizran az l Isten! Valljuk, hogy nincsenek vletlenek. Eszter nem vletlenl van a kirlyi udvarban. Istennek terve s clja van vele. Abban a krnyezetben, korban s helyzetben, amelyben lnk, egszsgben vagy betegsgben, fiatalon, vagy regen, mindig azt kell megkeresnnk, hogy mi Isten akarata itt s most velnk.
jra a diaspora-zsidsg helyzett lthatjuk Mardokeus kvetelen srget szavbl. A teljes egymsrautaltsg tnik ki: ami az egyiknek fj, fjjon a msiknak is (v. Neh 5:8).
Eszter vllalja a szolglatot, de elbb hrom napig tart bjtt kr. maga is bjtl rabszolganivel, akik felteheten ugyancsak zsidk voltak. Bajban, csaps idejn gyakorlat volt Izrelben az egyni s a kzssgi bjt. (1Sm 7:6; 1Kir 21:9; 2Krn 20:3; Jer 36:9; Jel 1:14; Jn 3:5 stb.). Mr az szvetsgben is egybekapcsoldott a bjtls az imdkozssal (2Sm 12:16; 2Krn 20:3kk.) s az egsz letgyakorlattal (zs 58:6kk.). Az jszvetsgben pedig a bjt s az imdsg elszakthatatlan egysgben van (Mt 17:21; Mk 9:29; Apcsel 13:3; 14:23; 1Kor 7:5). A bjt az imdsg szolgllenya. Eszter azrt bjtl s azrt kri a tbbieket bjtlsre, mert rzi ertlensgt s egszen Istenre akarja bzni magt. Az igazn nagy feladatok eltt dbbennk r igazn sajt ertelensgnkre. A hittel vllalt szolglat Isten szne el llt, imdkozsra s bjtlsre ksztet. Pillanatnyi fellngolsbl fakad lelkesltsgnl mennyivel tbbet r a tusakod, bjtl, Istent segtsgl hv helytlls. Elg, ha kt jszvetsgi lkusra utalunk: „Az n erm ertlensg ltal vgeztetik el” (2Kor 12:9) s: „Ez a faj semmivel sem zhet ki, csupn knyrgssel s bjtlssel” (Mk 9:29).
„Ha elveszek, ht elveszek” – mondja Eszter. A teljes odaads bizonysgttele ez. Wilhelm Lhe felvette ezt az Igt a diakonisszk „lelki tkrbe”. Az Istenben bz let: btorsgot nyert let. Nem vakon rohan vesztbe, hanem Istenre bzza magt, Aki hordozza t. Nem azrt menekl Istenhez, hogy nmagt biztonsgba helyezze, – hanem azrt, hogy szolglatt betlthesse. gy teszi lett Isten kezbe, hogy kzben nmaga lemond rla. Hasonltsuk ssze Eszternek ezt a magatartst Dniel (3:17), vagy Pl apostol (Apcsel 20:22–24) gondolkozsval. rdemes itt E. Stauffernek a rabbinus magyarzattal kapcsolatos megjegyzsre figyelni: „Eszter kpe megragad s felemel passi-kp, a zsidk konkurrens kpe a Golgotha crucifix-vel szemben. Eszter ugyanazon a napon szenvedett, mint amelyen Jzus s ugyanazt a passio-zsoltrt (Zsolt 22) imdkozta. De gy szenvedett, hogy nem halt meg. Nem a kereszten imdkozott, hanem „in conspectu crucis”. Mert Isten meghallgatta imdsgt s megszabadtotta t s npt minden szksgbl” („Jesus. Gestalt und Geschichte” 1957. 106. l.).
Eszt. V. RSZ - Eszt. 5,1–14. Eszter kzbenjrsa.
Az els versben hatszor fordul el a mlk-t, ami nyilvnvalan a kirlyi pompa, fny kifejezsre szolgl. Eszter Isten eltt bjtlt, – de a kirly el szpen felltzve s ragyog arccal lp (v. Mt 6:16–18). A kihallgatsi idben trnusn l kirly szvesen fogadja a vratlanul megjelen Esztert, aki szpsgvel jbl lenygzi t s megtri az udvari etikett fontos szablyait. A kirly nagylelk ajnlata nem plda nlkl ll. Herodotos is tudst hasonlrl, s az jszvetsgben is megtalljuk ennek paralleljt (Mk 6:23).
Eszter szpsgt s Isten eltti alzatt mr megismertk. Itt most okossga s alkalmazkod kpessge tnik elnk. Nem rohan ajtstl krsvel a kirly el, hanem lakomra hvja meg t s Hmnt. rdekes itt megint a Targum magyarzatra figyelni, ahogy megokolja Hmn meghvst: „Hrom okbl hvta meg Eszter Hmnt is a lakomra. Elszr azrt, mert Eszter tudta, hogy Hmn megneszelte az s Mardokeus kztti zenetvltst, s ezrt gy okoskodott: meghvom t, hogy haragjt csillaptsam. Msodszor azt gondolta: a kirly fltkenysgt felkeltem Hmnnal szemben, mert a kirlynak majd feltnik; hogyan lehetsges, hogy a femberek kzl csak Hmnt hvta meg Eszter? Harmadszor Eszter azt gondolta: Izrel figyelme most felm fordul s azt vrja tlem, hogy n lessem meg Hmnt a kirllyal. Ezrt n meghvom Hmnt is magamhoz, hogy ezzel Izrel fiai ms rtelemre jussanak, mennyei Atyjukhoz forduljanak s Hozz imdkozzanak” (kzli Cassel: „Das Buch Esther” 282 1.).
Eszter titokzatosan mg tovbb hzza a sznvallst s msnapra is meghvja a kirlyt s Hmnt. Ezltal az r nagy feszltsget tmaszt az olvasban, s alkalmat nyer arra, hogy Hmn gylletrl (5:9–14) s Mardokeus megjutalmazsrl (6. r.) is szljon.
Az 5:9–14-ben a szerz mesteri kzzel festi meg Hmn lelki arckpt. Nagy jkedvvel megy el a kirlyn lakomjrl, de szinte belebotlik Mardokeusba, aki mg a legegyszerbb tiszteletadst is megtagadja tle (v. Jb 29:7kk.). Hmn uralkodik magn, nem akarja elrontani nnepi jkedvt: siet haza, hogy jsgolhassa a nagy kitntetst, melyben rszeslt. Mert a boldogsg akkor igazi, ha van kivel kzlni azt. Felesge: Zeres (perzsa eredet sz, jelentse: kcoshaj, ledrhaj n). Hmn elsorolja minden gazdagsgt s dicssgt (a keleti ember milyen nagyra rtkelte a gyermekldst!) Felsorolsa vgn azt hinn az ember, hogy a legboldogabb a vilgon. De ppen itt jn a trs: „mindez semmit sem r nekem”! Krnyezetnek tancsa: pusztsd el azt, aki utadban van. gy lltjk fel az 50 knyk (25 mter) magas bitft. Meseszeren hangzik ez a tlmretezett akasztfa. Taln azt a gylletet akarja kifejezni, amely felllttatta. Eszter knyvnek kzepn teht felmagaslik egy risi mret bitfa. A pogny Hmn llttatta ezt a zsid Mardokeusnak. A ksbbiek sorn kiderl, hogy a zsid Mardokeus megmenekl s a pogny Hmn kerl a bitfra. Vajon nem szimbolikus jelentsg s rk rvny ez a bitfa? Hol a pognyok akarjk megsemmisteni rajta a zsidkat, vagy Izrel npe ll bosszt ellensgein. A trtnelem sorn ritkn maradt resen ez a bitfa. S vajon erltets-e, ha az evanglium szvt ppen abban ragadjuk meg, hogy Isten helyettnk, rettnk, miattunk egyszltt Fit adta az tok fjra? Hogy ezltal „megbkltesse az Isten mind a kettt egy testben a keresztfa ltal, meglvn azon az ellensgeskedst” (Ef 2:16).
Eszt. VI. RSZ - Eszt. 6,1–14. Mardokeus magas tisztsget kap.
Ez a fejezet jbl a kirlyi palotba vezet el minket. A kirly lmatlan. Szszerint fordtva: „elszktt a kirly lma”. Az testamentom az lmot Isten ajndknak tekinti (Zsolt 127:2; Pld 3:24; Jer 31:26). Szlhat Isten valakihez lomlts tjn (Gen 20:6; 37:5; Dn 2:1; Mt 1:20; 27:19), de meg is vonhatja az lmot (Gen 31:40; Pld 4:16).
Azt csak tallgatni lehet, hogy mirt volt lmatlan a kirly. Vajon Eszter titkoldz krse foglalkoztatta t, vagy orszgos gondjai gytrtk, esetleg – ahogy a Midras magyarzza – azrt hagyta el az lom Ahasvrus kirlyt, mert azt lmodta, hogy Hmn elveszi fegyvert s megli t. Mindez azonban csak tallgats.
Az azonban ktsgtelen, hogy a kirly nem haszontalansggal tlti lmatlansgnak idejt. Orszga trtnelmnek, krnikjnak knyvt olvastatja fel magnak, melyben birodalmnak jelents esemnyei voltak versben megrktve. A krnikk knyve kivl kltk munkja volt. Ebben rtk meg a kirly elleni sszeeskvs esemnyeit is, melynek leleplezse Mardokeus nvhez fzdtt. A kirly rdekldsre a szolgk jelentik, hogy Mardokeus nem kapott jutalmat tettrt. Kzben megvirradt, s Hmn megjelent a kls udvarban. A keleti letrendnek megfelel ez a korai ltogats. Dalman felsorolja azokat az intzni valkat, melyeket a harmadik kakassz utn kellett megtenni. Hmn nyilvn azrt siet, hogy az aznapi kihallgatsra jelentkezk sorban az els lehessen. Feltett szndka, hogy Mardokeust felakasztatja. A kirly talls-krds formjban tudakolja Hmntl: „mit kell cselekedni azzal a frfival, akinek a kirly tisztessget kvn?” Kedvelt keleti szoks volt pldabeszd formjban, a szbanforg szemlyek nevnek emltse nlkl krdezni (2Sm 12:1–7; 14:1–13). Hmn tipikus „n-ember”. Azt gondolja: „kinek akarna a kirly nagyobb tisztessget tenni, mint nekem?” Sajt magnak pedig a lehet legtbbet, legjobbat kvnja. Amit Hmn kvn, az nem kevesebb, mint a kirly utn kvetkez mltsg. Erre utal az ltzet, a fej-k, a lhton val megjelens (v. Gen 41:42–44). Micsoda irnija az letnek! Mindaz, amit Hmn nmagnak kvnt, most Mardokeus lesz. Radsul Hmnnak kell gondoskodni arrl – a kirly parancsra –, hogy ez a nagy tisztessg Mardokeussal megtrtnjk. ltzteti fel Mardokeust, vezeti lovt, kiltja dicssgt. Olyan sebet t ez Hmnon, hogy egycsapsra beleroppan. A trtet, a magasba kapaszkod ember milyen mlyre tud zuhanni. Az nz „n-ember” mennyire meg tud egy pillanat alatt semmislni. Nem is knny elviselni azt, hogy amit nmagunknak kvnunk, azt ms kapja meg. Ahhoz pedig a Szentllek vezetse kell, hogy valaki rmmel vllaljon htrattelt, hogy msok elbbre jussanak (Fil 2:17).
A 12. vers ellentte: Mardokeust a nagy dicssg nem szdti meg: visszatr eddigi feladatnak hsges vgzshez. Hmnt viszont a vratlan megalztats teljesen tnkreteszi. A betakart fej a bsulst, szgyenkezst jelenti. Amilyen nagy ksrts a hirtelen felemelkeds, ppen olyan nagy ksrts a vratlan csaps (v. Pld 30:8; Fil 4:12).
Most mr eddigi tancsadi is Hmn ellen fordultak. „Blcsei” – ezt klnflekppen is rthetjk: taln a kirly tancsosai? – taln okos bartai? – taln ismersei, akik a kirlyi tancshoz tartoztak? Pogny ajkakrl – taln nkntelenl – a zsidsg legnagyobb megbecslse hangzik: „a zsidk magvbl val, nem brsz vele”. A LXX hozzfzi: „mivel az l Isten van vele”. Egyes rsmagyarzk a Jn 11:50-el lltjk prhuzamba.
A kedveszegett Hmnnak most mr vgig kell jrnia az utat (14. v.). Szolgk jnnek rte, s hvjk a lakomra. A meghvs megismtlse a vendgsg rjban klnleges udvariassgnak szmtott, mely szokst Jeruzslem elkelinek kre gyakorolt is. (v. Lk 14:17).
Eszt. VII. RSZ - Eszt. 7,1–10. Hmn buksa.
Hmn jra egytt van a kirllyal (v. 3:15; 5:4), s isznak. A lakoma nem annyira teleknek, mint inkbb italoknak vlasztkos felszolglsbl llt. A vendgsg vgn, borivstl j hangulatban, a kirly jbl felteszi Eszternek a krdst. Itt szinte szrl szra megismtldik az 5:7 esemnye. Egyetlen formai klnbsg mgis van, s ez nem is lnyegtelen: ott harmadik szemlyben szltja meg Eszter a kirlyt, – itt pedig msodik szemlyben. Ezzel az jut kifejezsre, hogy Eszter most kirlynknt, felesgknt ll a kirllyal szemkzt, s ez nagyobb slyt ad krsnek. Szemlyes hangvtel megnyilatkozsa ez Eszternek.
A krs fontossgt mutatja ez a fogalmazs: „az n letem”, „az n nemzetsgem”. Borotvalen mozog a cselekmny. Eszter nem tud Mardokeus kitntetsrl (legalbbis errl hallgat az r). A kirly nem tudja, hogy melyik nphez is tartozik Eszter. Aki Vstit egycsapsra letette kirlyni tisztrl, vajon mit tesz most Eszterrel?
Eszter folytatja: „eladattunk”. Ez a megllapts az testamentumban ismert: (Deut 32:30; Br 2:14; 3:8; 4:2; 10:7 stb.). Utals ez arra a pnzre, amit Hmn a zsidk kiirtsval kapcsolatban a kirlynak grt. „Kipuszttsanak” – „megljenek” – „megsemmistsenek”, e kifejezseket nem lehet klti tlzsnak tartani. A zsidsg trtnetben az ilyen s ehhez hasonl szndk s annak szrny kvetkezmnye nem egyszer elfordult. Elg, ha csak a mi nemzedknkben lezajlott hitleri zsidldzsre utalunk.
A 4b a Krolyi fordtsban nem vilgos. A haccr igt a „szksg, szorongats” rtelmben kell vennnk, akrcsak az albbi helyeken: zs 5:30; 26:16; 30:20; Zsolt 4:2; 32:7; 119:143; Jb 7:11; 15:24; 38:23. A nzq rokon az arm nzq gykkel (Dn 6:2 = krt szenvedni). Mivel a grg szveg ezt a helyet enochltai-al fordtja, ezrt a Khler-Baumgartner sztr a nzq-et „zaklatsnak” ajnlja fordtani. Ezt figyelembe vve vilgos lesz a mondat rtelme: „ez a szorongs nem volna elg ahhoz, hogy zaklassam vele a kirlyt”. Eszternek ez a tmr, jl felptett beszde nem adott alkalmat Hmnnak arra, hogy kzbeszljon, magyarzkodjk, vagy elterelje a figyelmet a lnyegrl.
Az 5. vers ktszeres vajjmr-je nem szorul szvegmdostsra. Azt emeli ki, hogy a kirly nem Hmnhoz, hanem Eszterhez intzi szavt. A kirly krdse ketts: „ki az az ember?” s „hol van az az ember”? Erre a krdsre lehetett volna gy is vlaszolni, ahogy Ntn prfta vlaszolt Dvid kirlynak: „Te vagy az az ember!” – hiszen a kirly adott teljhatalmat Hmnnak. Eszter azonban nem gy jr el. kizrlag Hmnt teszi felelss. Valban Hmn szvben fogant a gonosz gondolat. „Hol van?” – ez a krds nem annyira a tartzkodsi helyre vonatkozik, hanem sokkal inkbb arra, hogy az llam-appartusnak melyik fokn ll az, aki ilyet tett. Hiszen nemrg lepleztek le egy sszeeskvst a kirly ellen (2:21–23), s most ugyanezt teszik a kirlyn s az nemzetsge ellen?
A feszltsg elri tetfokt, amikor Eszter kiejti Hmn nevt. Ekkor derl ki, hogy itt nem titkos sszeeskvsrl van sz, hanem leglis tettrl, amit a teljhatalommal felruhzott Hmn ksztett el. Vajon most kinek ad igazat a kirly? A kedves llamfrfinek: Hmnnak, vagy a szeretett felesgnek: Eszternek?
Hmn megretten. Flelmt az vltja ki, hogy tudatra bred: akarva-akaratlan a kirlynt is belevette a kiirtsi tervbe, – mgpedig ldozatknt.
A 7a msodik felbl kimaradt az lltmny, s ezzel is a kirly gyors mozdulatt fejezi ki a szveg, amellyel felindultan a kertbe tvozott. Hmn rzi, hogy vesztett gye van. Kegyelemrt knyrg Eszterhez. Trdrehull eltte. Az r itt jra nagyszer fny-rnyk hatst kelt: Hmn, aki trdreknyszertette a zsidkat, s mg gy sem kegyelmezett nekik, most trdreborulva rimnkodik egy zsid n eltt letbenmaradsrt.
Szigor perzsa trvny volt: „Ha udvari ember a palothoz tartoz nvel beszl, nem szabad t ht lpsnl jobban megkzelteni”. A kirly visszatr a kertbl s ltja, hogy Hmn ezt a trvnyt megszegve kzvetlenl Eszter eltt trdepel. A kbasrl nehezen kpzelhet el, hogy nemi rtelemben vett erszakttelt jelentene ebben a szituciban. Inkbb azt jelenti, hogy Hmn gondolatt erszakkal t akarja vinni Eszterre (v. Gen 1:28). A kirly mginkbb felbszl a kirlyi udvar rendjt is megsrt Hmn ellen. – Az arc befedse az azonnali tletet jelenti.
Nmelyek szemre vetik Eszternek azt, hogy Hmn knyrgse nem tudta t megindtani. Ms magyarzk hangslyozzk, hogy Eszter nem is lphetett volna kzbe, mert ezt a hrem trvnyei szigoran tiltottk. Msrszt itt nem lehet az jszvetsg erklcsi mrtkvel mrni a trtnteket. Itt letre-hallra men harcrl volt sz, s ebben az egyik flnek el kellett buknia.
Ugyanarra a fra akasztjk fel Hmnt, amit llttatott Mardokeusnak. Ez az esemny Michelangelot is megragadta s alkotsra ihlette. oszlopra szgezve brzolta Hmnt.
Hogy munkatrsai kztt sem lehetett npszer Hmn, arra az vet fnyt, hogy Harbona – kollgja – azonnal ksz az ellene szl tanccsal.
Eszt. VIII. RSZ - Eszt. 8,1–17. A zsid np megmeneklse.
A fordulat megtrtnt, s most gyorsan peregnek az esemnyek, melyek a zsidk megszabadulst eredmnyezik.
Elszr Mardokeus s Eszter gye rendezdik. Eszter elgttelknt megkapja Hmn hzt. Ezalatt minden vagyont kell rteni. Herodotosnl is olvasunk arrl, hogy a kirlyi hatalom ellen lzadnak minden vagyont elkoboztk s a kincstrba helyeztk, a lzadt pedig kivgeztk. Mardokeus is bekerl a kirlyi udvarba. Ez nagy kivltsg volt, s rokoni alapon trtnhetett. A Kirlynnak ugyanis joga volt ahhoz, hogy legkzelebbi hozztartozit bemutassa a kirlynak. A Hmntl elvett gyr Mardokeus lesz, s minden tekintetben az utda lesz. Hogy egy zsid frfi a Perzsa birodalomban ilyen magas tisztsgre jut, az trtnelmileg egyltaln nem lehetetlen. Gondoljunk Nehmisra. A perzsa kirlyok vallspolitikjrl s a babyloniai zsidk megbecslt llami kzszolglatrl ad ismertetst R. Kittel: „A menny Istent bszkesggel szolgltk, s krnyezetkben val klnleges helyzetk ebbl addott… erklcsi s szellemi flnyk, sokoldalsguk, gyessgk folytn, vallsuk imponl flnynl fogva maguknak llst s jelentsget szereztek. Tny, hogy Esdrs s Nehmis I. Artaxerxesnl kimagasl bizalmi llst tlttt be. S hogy ilyesmi nem volt lehetetlen, st frfiaknl s nknl egyarnt elfordult, azt bizonytja a Juditrl, Eszterrl s Mardokeusrl szl elbeszls” („Gestalten und Gedanken in Israel”).
A zsid np szabadulsa kerl most eltrbe. Eszter nem elgszik meg azzal, hogy maga s csaldja megmeneklt a bajbl. Tovbb knyrg nprt. Kzbenjr. Ne az egyni biztonsg elrse legyen letnk fclja. Eszter s Mardokeus egynileg megmenekltek, st teljes elgttelt kaptak. De k nem lltak meg itt. Egsz npkrt felelssget reztek. Azrt, mert minket kzvetlenl nem fenyeget hsg, hbor, ldztets, – rezznk felelssget az ilyen helyzetben levkrt. A tbbrebizats ne tbb knyelmet, hanem tbb odaadst jelentsen a kz szolglatban!
Eszter leborul a kirly lba el. A leborulst a nfal ige fejezi ki, ugyanaz, amely Hmnnak Eszter eltti leborulsnl olvashat, – ellenttben a 3:2-ben hasznlt krac-cal. Terminolgiai klnbsg van a kett kztt.
A kirly kinyjtja jogart, jelezve ezzel, hogy Eszter keljen fel a fldrl s hogy hajland t tovbb hallgatni. A tbbszrs feltteles mondattal s udvariassgi formval bevezetett krs arra mutat, hogy nehz gyrl van sz: a visszavonhatatlan kirlyi trvny megvltoztatsrl. Eszter a kiadott parancsrt kizrlag Hmnt teszi felelss. Szavaibl kicsendl, hogy nem lenne kpes elnzni npnek bukst (v. Gen 44:34).
Eszter itt msodszor jr kzbe nprt. Elszr egy l ellensggel: Hmnnal kell megkzdenie; msodszor egy halott utn maradt, de mg mindig rvnyben lev rendelkezssel kel birokra. Most teht egy hatalmi appartus igazsgtalan, npt rt trvnye ellen lzad, amely az ellenfl halla utn is hat.
Valszn, hogy Eszter krse s a kirly vlasza kztt napok teltek el. Most mr Mardokeus is jelen van. Mardokeus neve mellett megint ott van a jehdi mellknv, ami itt mr nem gnynv, hanem kitntets szmba megy.
Mivel a kirly parancsa visszavonhatatlan, ezrt llamjogilag nem teljesthet Eszter krse (v. Gen 27:33!). A trvny knyszere – fggetlenl szemlyes rzsektl – gyakran tragikus esemnye a vilgtrtnelemnek.
A kirly hajlik Eszter krsre – a trvny lehetsgei kztt –, de most sem dnt. Semleges marad. tadja a gyrt, s vele a teljhatalmat Mardokeusnak. Vajon hogy oldja meg ezt a nehz helyzetet?
jabb dtum: harmadik h 23. napja Ez id alatt zajlott le az, amit az r a 4:1–8:8-ig eladott. Mardokeus parancsa nem rabszolgai utnzsa a 3:12–15-ben kiadott rendelkezsnk. A parancs formja jllehet ugyanaz, – tartalmilag s jellegnl fogva mgis ms. Mg az tmad, addig ez vdekez jelleg. A „szemet szemrt – fogat fogrt” szvetsgi parancsot tkrzi ez a rendelkezs. A mdszer ugyanaz, mint a 3:13-ban olvasott: „kipuszttsk – megljk – megsemmistsk”. A hozzfztt participium azonban korltozst jelent, ti. amennyiben szorongatjk ket, annyiban tmadjanak k is ellensgeikre.
A vgrehajts dtuma ugyanaz, mint a 3:13-ban volt. Akci s reakci, kiirtsi parancs s vdekezsi parancs ugyanazon a napon lp letbe. A parancsot gyorsan viszik a futrok a birodalom minden rszbe, s remlni lehet, hogy Adar h 13-ig eljut a legtvolabbi tartomnyba is. Hmn intzkedse annakidejn felhbortotta a fvrost, – Mardokeus rmmel tlti el annak lakit.
Mardokeus kirlyi ruhjt rszletesen lerja a knyv. A kpeny szne piros s fehr, az alatta viselt rh kk s fehr. Az aranykoszors fej-k a kirlyi mltsg jele (2Sm 1:10; Zsolt 21:4). Ezt csak kivtelesen magasrang tisztviselk viselhettk. rdekes itt Bardtke megllaptsra figyelni, aki Mardokeus ruhjnak szneit az Ex 26:1–6 s 28:6-tal egybeveti s ebbl arra a kvetkeztetsre jut, hogy Mardokeus mintegy szekulris, profn papi szolglatot vgez nprt. A 16–17 vers a zsidk rmt rja le. Ngy jelzt is hasznl rmk kifejezsre: vilgossg, a boldogsgnak s szerencsnek jelkpe (v. Zsolt 97:11; 112:4; 139:12).
Ez a sz rm, mr az 1:4-ben is elfordult. A 6:7–10-ben pedig tiszteletet jelent.
Szszn, vgsg ez a kls boldogsg lelki kvetkezmnye, ujjong rm.
Jeqr, tisztessg, kitntets. Ezt kollektv rtelemben is vehetjk: tiszteletads a pognyok rszrl.
Az a nagy flelem, amely stt felhknt bortotta be a zsidk lett, most szertefoszlik s a megmaradsnak, jltnek napfnye fnylik felettk.
Az amm ha’rc tagjai kzl sokan zsidkk lettek. Krds, hogy a jhd, amely itt hitpalben szerepel, hogyan rtend: zsidkk lettek, vagy zsidknak adtk ki magukat? Az elbbi az elfogadhat, mert elkpzelhetetlen, hogy a diasporban l zsidk egymst ne ismertk volna. A zsidv ttel alapokaknt a flelmet emlti knyvnk. Milyen szgyenteljes kls llpot az, amikor embereknek flelembl kell vallst, vagy sznt vltoztatniok. Nem igazn zsid az, aki flelembl zsid s nem igazn keresztyn az, aki flelembl keresztyn. Mert „nem flelemnek lelkt adott neknk az Isten, hanem ernek, szeretetnek s jzansgnak lelkt” (2Tim 1:7).
Eszt. IX–X. RSZ - Eszt. 9,9:1–10:3 Prim nnepe.
A 8:17 s 9:1 kztt lezajlott nyolc hnap esemnyeirl nem tudst a knyv rja. Mr csak a vgs gyzelemrl ad szmot. Elrkezett a pogrom napja, amelyet mg Hmn tztt ki. Most derl ki, hogy nem egyedl Hmn volt a zsidk ellensge. Br itt nem az egsz nprl van sz, hanem annak egy rtegrl, Izrel ellensgeirl. Ez ltalnos diasporatapasztalat: sohasem egy egsz np fordul a zsidk ellen, hanem mindig egy hol kisebb, hol nagyobb zsidgyll kr. Ez a nap azonban nem tallta kszletlenl a zsidkat. Ketts erssgk volt. Egyik az, hogy „egybegyltek vrosaikba”, teht kzs vdekezsre egyesltek. A msik az, hogy a nagy mltsgra emelkedett Mardokeus tekintlyt maguk mgtt tudtk.
Gyzelmk fnyes volt. „gy cselekedtek gyllikkel, ahogy akartak” (v. Neh 9:24; Dn 11:16).
Rszletesen megismerjk a Susnban zajlott esemnyeket. Az itt megltek szma magas volt, s ez arra mutat, hogy a fvrosban sok ellensge volt a zsidknak. Minden valsznsg szerint Hmn fiai lltak ezek ln, ezrt is van nevk feltntetve. Ez rthet is, hiszen apjuknak minden vagyonbl kiforgattk ket. Vagy-vagy eltt lltak: vagy elvesztik letket, vagy visszanyernek mindent. Egy mellkesnek ltsz, valjban mgis fontos megjegyzs: „zskmnyra nem tettk r kezket” a zsidk (10. v.). Olyan ez a megjegyzs, mint az alkotnak egy mvszi kp sarkba rejtett kzjegye. Arrl tanskodik, hogy a knyv szerzje bibliaismer s hv tagja volt Izrel npnek. Az -izrelita szellemisg szlal meg itt, amely azt tartja, hogy a zskmny Jahve tulajdona (Deut 20:16–18; Jzs 7; 1Sm 15). A zsidk harca teht az letrt, nem pedig szemlyes elny szerzsrt folyt. Annak ellenre, hogy a 8:11 szerint erre joguk lett volna, k nem prdltak (lsd mg 9:15–16).
A kirlynak jelentik a megltek szmt. Klns, hogy a zsidk ldozatairl nincs sz, noha elkpzelhetetlen, hogy a harc heve ne okozott volna nekik is vesztesget. Az is klns, hogy a kirly sz nlkl tudomsul veszi, hogy Susnban 500 alattvaljt meggyilkoljk, olyanokat, akiket nemrgiben vendgl ltott (1:5). St arra is ksz, hogy Eszter jabb krst is teljestse.
Eszter krse ketts: elszr azt kri, hogy az Adr 13-ra adott fegyverhasznlati engedlyt 14-re is terjessze ki Susnban. A msodik kvnsg: Hmn fiainak holttestt akasztassa szgyenfra, s ezzel a mg letben lev ellensget rettentse meg s a zsidk vgs gyzelmt proklamlja (v. Jzs 8:29; 1Sm 31:9). Krse teljesl, s gy a kvetkez napon, Adr 14-n Susnban mg hromszz ellensget ltek meg a zsidk. Eszternek ez a teljeslt haja magyarzza a vrosi s vidki zsidk prim nnepe kztti egynapos eltoldst. Az ldozatok szma az egsz birodalomban: 75 000. A LXX csak 15 000-rl tud. A viszonylag magas szm a birodalom nagy kiterjedsvel magyarzhat.
A csaknem egy vig tart feszltsg s az utols napok fegyveres kzdelme all felszabadulva ujjong a zsid np. rzseit a „bkessg”, „megnyugvs”, „rm”; „vigalom”, „nnepls” szavak fejezik ki. Ajndkok kldse is hozztartozik az nneplshez (Neh 8:10–12). A zsid np szvbl fakad, tlrad rmt Mardokeus „prim – rendelete” egy j nnepi forma medrbe terelte. Levelet kldtt az orszg sszes zsid gylekezetnek, melyben kzli a prim-nnep rendjt, s dtumt. (Itt ktnapos az nnep, teht nem tesz klnbsget a vrosi s vidki zsidk nneplse kztt. Vagy csak rvidsg kedvrt nem emlti kln ezeket?). Trtneti megalapozst is ad (nyugalom napja, v. Deut 3:20; 12:10; 25:19). A klnbsg az, hogy mg az emltett bibliai helyeken Jahve eltrben ll, addig itt csak a httrben. Az nnep formjt is kzli. (Kimondottan vilgi rmnnep. Jellemzi: a lakoma s az rvendezs. j, eddig mg nem emltett vonsa: a szegnyeknek kldtt ajndkok.)
A 24–28. versekben az nnep trtnelmi elzmnynek s a prim sz jelentsnek magyarzatval tallkozunk jra. Feltehet, hogy ez a summs sszefoglals katechetikai cllal kerlt a knyvbe, s jl kivehet hrmas tagoltsga:
a) Hmn terve
b) a kirly kzbelpse
c) az ellensg halla.
A 26–28. versekben lmnyszeren s gazdagabban kibontva ismtldik meg a 21–23. tartalma. A prim nnep az ldztets szenvedsnek talajbl ntt ki s az rm s megbkls virgait hozta meg. Itt mr idben (ivadkok) s trben (prozelitk) is kiszlesedik a cselekvs. Ebben az nnepben a vilg sszes zsid gylekezete egybeforr az elnyomats s megszabaduls lmnyben.
Eszter, mint kirlyn sem feledkezett el nprl. Nemcsak a bajban, hanem az rmben is egy vele. Az levele is megersti prim-nnept s hitbeli lmnny igyekszik azt elmlyteni, amikor bjtlsrl s jaj-kiltsrl r. A zsid nnepi naptr Adr 13-at Eszter bjtjnek, Adr 14–15-t primnak jelzi.
„Knyvbe iratk”, azaz Eszter levelnek msolatt megriztk. Ez annak jelentsgt hzza al.
A 10:1–3-ban a befejez kerettrtnetet talljuk. Ahogy az esemny Ahasvrus kirly nnepvel kezddik, gy a vge is az kirlysghoz vezet vissza. Az, hogy a kirly adt (knyszermunka) vet ki, s ez nemcsak a szrazfld, hanem a partvidk, a szigetek s flszigetek lakira is vonatkozik, az mind a kirly hatalmt dicsri. Nincs kizrva, hogy itt meghatrozott trtnelmi esemny ll a szerz szeme eltt, ti. Drius adrendjnek bevezetse, teht tmenet az nkntes adomnyoktl a rendszeresen elrt adzshoz. A kirly nagysga egyben Mardokeus nagysgt is jelenti.
A 2Makk 15:36-ban a prim-nnepet „Mardokeus nap”-nak olvassuk.
A befejez versek elmondjk:
a) hogyan nznek a zsidk Mardokeusra („a zsidk kztt nagy”, azaz nemcsak egy bizonyos csoport tekinti t annak, hanem maradktalanul az egsz np);
b) mit tett Mardokeus a nprt (tb, slm). E befejez rsz teszi a knyvet kerek egssz.