ESZTER KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Molnr Mikls lelksz
Bevezets
Eszter knyvt a hber Biblia az „t nnepi tekercs” (Megillot) kz sorolja. Knyvnk nyilvnval clja: a zsid „purim”-nnep trtneti htternek megfestse. Ez az nnep mind a mai napig kiemelked esemnye a zsid gylekezeteknek. Ha gykerei nem is nylnak olyan mlyen Izrel trtnetbe, mint a pska-nnepi, virgai mgis szpen pompznak. Eszter knyvnek magyarzata kzben tbb olyan krdssel talljuk magunkat szemben, melyek megoldsn szmos bibliakutat s exegta fradozott, – egyrtelm megoldshoz mindazltal nem jutottak el. Anlkl, hogy e krdsek rszleteibe belebocstkoznnk, ttekintst igyeksznk adni azokrl.
Trtneti problma.
A knyv rja mintha tudatosan fradozna azon, hogy mvnek trtneti jelleget adjon. Nevek kzlse (1:10; 1:14; 2:21; 9:7–9), vszmok emltse (1:1–3; 2:16; 3:7; 3:13; 8:9), topogrfiai lersok (1:5.9; 2:3.8–9.14–16; 3:9) srn kvetik egymst. rtkes kincsesbnya ez a knyv azoknak, akik a perzsa birodalom letnek rszleteit akarjk kutatni. Felvilgostst kaphatnak az akkori postrl (1:22; 3:13–15; 8:10–14), a kirlyi hivatalnokokrl (1:3; 3:12), trvnykezsrl (1:19; 8:8), trtnetrsrl (2:23; 6:1), hremhlgyek szpsgpolsrl (2:12) stb.
Msrszt vannak olyan krdses helyek, pontatlansgok, Biblin kvli forrsokkal val ellentmondsok, melyek amellett szlnak, hogy Eszter knyve nem nyugszik trtneti alapokon. Vannak kommentrok, amelyek ezeket a kifogsokat rszletesen felsoroljk. Ezekbe a rszletekbe kr lenne belebocstkozni, futlag a ngy legnyomsabb rvet emltem csak meg:
a) Xerxes felesgnek neve nem Eszter, hanem Amestris volt.
b) Lehetetlen, hogy Mardokeus a babiloniai exilium (2:6) idejn kerlt Susnba, mert akkor e trtnet idejre legalbb 120 ves lett volna.
c) Ha az egyes perzsa kirlyokat sorra vesszk s azonostani akarjuk ket Ahasvrussal, nem sikerl minden ktsget kizran Eszter knyvnek trtneti httert megkapni.
d) Hihetetlennek tnik, hogy egy kirly engedlyt adjon arra, hogy idegen np sajt alattvali kzl 75 000-et kiirtson. Ugyancsak itt emltjk meg azt a feltn hasonlatossgot, amely a knyv fszereplinek neve s a babiloniai-elmita istensgek nevei kztt van:
Marduk s Istr – Uman s Masti
Mardokeus s Eszter – Hmn s Vsti.
Erre hivatkozva vannak, akik azt lltjk, hogy knyvnk a babiloniai s elmita istensgek kztti harcot tkrzi. Ez teht a vilgossg isteneinek harca lenne a sttsg isteneivel. Ezen llspont kpviselinek azonban nem sikerlt mg egyetlen egy ehhez hasonl mtoszt, vagy tredket sem tallni. Pusztn a nevek hasonlatossgbl pedig nem lehet ilyen messzemen kvetkeztetseket levonni. A legvalsznbb feltevs teht: Eszter knyve nem mtosz. Trtnelmi magva van. Ha szerzje nem is lte t kzvetlenl az esemnyeket, hanem forrsokat hasznlt – s ez magyarzhatja az eltrseket –, azok nagy vonalakban hsgesen tkrzik a fogsgban lev diaspora-zsidsg helyzett.
Irodalmi problma.
Eszter knyve szpen formlt, kerek irodalmi egysg. Vonalvezetse clratr, hatrozott mondanivalja van. Ennek rdekben egyes esemnyeket a legaprbb rszletekig kidolgoz, – ms rszletek felett (melyek az r szemszgbl lnyegtelenek) elsiklik. Gondosan szerkesztett, fordulatokban bvelked, feszltsgekkel teljes knyv. Amilyen egysges Eszter knyve irodalmilag, olyan szertegaz hagyomny- s formatrtnetileg.
Hrom hagyomnyozsi forrsra vezethet vissza, spedig egy hber s kt grg forrsra. Ezek kzl a kt utbbi lnyegesen hosszabb, mint az els. ltalnosnak mondhat vlemny az, hogy a hber szveg a rgebbi, mg a kt grg szveg kibvtett formja az eredetinek, s ezek egyre tbb vallsos sznezetet igyekeznek a trtnetbe vinni.
Formatrtnetileg ugyancsak hrom klnbz sznt fedezhetnk fel, melyek mesteri egybeszvsvel keletkezett a m. Ezek: a) Vsti tradci. b) Mardokeus–Hmn tradci. c) Eszter tradci.
A knyv szerzjnek szemlye ismeretlen elttnk. A szereztetsi id sem egszen tisztzott. Nyelvezett figyelembe vve a legals hatr, ameddig visszanylhat: Kr. e. 300. Fels hatra a grg fordts alapjn hatrozhat meg, s ez Kr. e. 50. Ezen a kereten bell – noha vannak, akik megksrlik a dtum rgztst – pontos idmeghatrozst adni nem tudunk.
Kultikus problma.
Eszter knyve egy ma is l s mlyen a zsid np vallsos letben gykerez nnepnek, a purim nnepnek trtneti httert, illetve eredett festi. A pur kifejezs elszr a 3:7-ben fordul el, s ezt maga a szveg a hber grl-lal magyarzza, amely „sorshzst” jelent. Mg a 3:7 s 9:24 egyes szmot hoz, addig a 9:26.28–29.31–32-ben tbbesszmval tallkozunk: purim. E vltozsra a legelfogadhatbb magyarzat az, hogy a pur a zsidk kiirtsra rendelt napot jellte. De mivel ez a nap a rkvetkezvel egytt gyzelmi rmnnepe lett a zsidknak, egytt emlegettk s tbbesszmot hasznltak. Maga a pur ignek a magyarzata is nagy fejtrst jelentett az exegtknak. A legjabb llspont az, hogy ez a sz sem nem hber, sem nem perzsa, hanem akkd eredet, melynek jelentse: sors, vgzet (Ringgren). A purim nnepnek tbb olyan vonsa van, amely a perzsa jv nneppel igen nagy hasonlsgot mutat. Herodotos is tudst egy perzsa nneprl, amely motvumaiban rokon vonsokat mutat Eszter knyvvel. A legvalsznbb feltevs: a Babiloniban vagy Perzsiban l zsid diaspora egy perzsa jv-nnep szoksait tvette. Szksgesnek ltszott, hogy ezt az nnepet – amelyet kitrlni mr nem lehetett a diaspora-zsidk letrendjbl – jdaizljk. Ez valsult meg Eszter knyvben, mely az nnep vilgi jellegnek megfelelen ugyancsak vilgi skon mozog, azon a hatron, amely a „vilgnl” s a „vlasztott npnl” kzs, ti. a npi krben. Mgis megllapthatjuk, hogy az r az esemnyeket Istentl irnytottnak ltja, s a „zsid” sokkal inkbb vallsi, mint ethnogrfiai fogalom (4:14; 8:17), – br e kett a szerznl elvlaszthatatlanul egy.
Teolgiai problma.
Eszter knyvben Isten neve nem fordul el. Knonban elfoglalt helyt tbben krdsess is tettk, tbbek kztt nem kisebb egyhztrtneti szemlyisg, mint Luther, aki ezt rta: „olyan ellensge vagyok a II. Makkabeus s az Eszter knyvnek, hogy legjobban szeretnm, ha ezek egyltaln nem is lteznnek. Ezek ugyanis tlsgosan tlkeznek s sok rossz pogny szokst tartalmaznak”. Az jszvetsg egyszer sem idzi Eszter knyvt. Az egyhzatyk kzl senki nem rt rla magyarzatot. Kevs helyet kapott ez a knyv az egyhzi kegyessgben, igehirdetsben s teolgiban. Bardtke megjegyzi, hogy mg egy, oly sok bibliai locuson nyugv, terjedelmes m sem idzi egyetlen egyszer sem, mint Barth „Dogmatikja”.
Aki Eszter knyvt magyarzza, az kt ksrtsnek van kitve. Egyik a trtneti tnyeket kutat s megkrdjelez, rszletekben elvesz, s tvlatot nyitni nem tud racionalizmus ksrtse. A msik a „Sitz im Leben” rsmagyarzati szablyt flretev, tlzott allegorizls veszlye, amely sokkal tbbet magyarz bele a szvegbe, mint amennyit ki lehet olvasni abbl.
E kt ksrtstl tudatosan vakodva azt az dvtrtneti vonalat igyeksznk teht megkeresni, amely Eszter knyvt is lncszemknt kapcsolja be Isten tervnek megvalsulsba.
Ez az dvtrtneti vonal – ha visszafel kvetjk – az 1Sm 15 s Ex 17:8–16-hoz vezet; ha elre nznk, akkor pedig Krisztus keresztjhez, ahol Isten oldotta meg Izrelnek s a pognyoknak egymssal val kapcsolatt: „Mert a mi bkessgnk, ki eggy tette mind a kt nemzetsget s lerontotta a kzbees vlasztfalat. Az ellensgeskedst az testben a parancsolatoknak ttelekben val trvnyt eltrlvn, hogy ama kettt egy j emberr teremtse magban, bkessget szerezvn s hogy megbkltesse az Istennel mind a kettt egy testben a keresztfa ltal, meglvn ezen az ellensgeskedst”. (Ef 2:14–16)
Ha ezen a vonalon haladva keressk Eszter knyvnek zenett, – akkor tallkozunk a nvszerint ugyan elrejtzkd, de tetteiben s szabadtsban, greteiben s azok beteljestsben mgis oly nyilvnvalan jelenlev rral.
t keressk e knyv tanulmnyozsa kzben!
Irodalom.
Hans Bardtke: „Das Buch Esther” Gtersloh, 1963. Helmer Ringgren: „Das Buch Esther” Gttingen, 1958. Max Haller: „Die fnf Megilloth” Tbingen, 1940. Wilhelm Vischer: „Esther”, 1940.
Eszt. I. RSZ - Eszt. 1,1–22. Ahasvrus lakomja.
A knyv nagyszabs kirlyi nnep lersval kezddik. Az nnepsg rtelmi szerzje s kzppontja: Ahasvrus kirly. Exegtk vszzados tallgatst s vitjt sszefoglalva elmondhatjuk, hogy Xerxes perzsa kirlyrl van itt sz. A hber hsvrs mssalhangzk megfelelnek a perzsa forma mssalhangz-llomnynak. Apja a nagyhr uralkod: Drius volt. Herodotos szmagyarzata szerint a Xerxes nv „harcos”-t jelent, s ez igen jellemz nemcsak uralkodsnak kls krlmnyeit, hanem jellemt tekintve is. A Biblia, s a Biblin kvli klasszikus irodalom egyarnt gy emlegeti t, mint gyors elhatrozs, nagyvonal, knnyelmsgre hajl s harcoskedv uralkodt, akinek tehetsgnl taln csak gonoszsga volt nagyobb. Uralma alatt a Perzsa birodalom Inditl egszen Etipiig terjedt.
Hogy Ahasvrus uralkodsnak pontosabban mely idszakra teszi a szerz az esemnyeket, arra ebbl a flmondatbl lehet kvetkeztetni: „Amikor Ahasvrus kirly le kirlyi szkben” (2. v.). Az eredeti szveg rtelmt gy adhatjuk vissza: „amikor szilrdan lt kirlyi szkben”. Arra utal ez, hogy Ahasvrusnak felkelseket kellett levernie Egyiptomban s Babiloniban. Drius alatt, 486-ban is kitrt egy felkels s 484-ben Ahasvrus verte le azt. Ha Drius hallnak vt Xerxes uralkodsnak els veknt szmtjuk (485), akkor a felkels leverse 484-re, s uralkodsnak harmadik ve 483-ra esik. Ekkor tarthatta az e fejezetben lert nnepet. Vessnk itt egy pillantst Izrel trtnetre, hogy vilgosan el tudjuk azt helyezni ezek kztt az vszmok kztt. Izrel fogsgban van. A foglyok els csoportja Zorobbel vezetsvel 538-ban visszatrt mr Jeruzslembe. A kvetkez nagy csoport Esdrs vezetse alatt indul tnak hazja fel. E kt hazatrs kzti idre teszi a knyv szerzje Eszter trtnett.
A knyv esemnynek sznhelye a Perzsa birodalom, kzelebbrl Susn vra, mg szkebbre vve a krt: a kirlyi palota. Isten a trtnelem menett s benne az egyes ember lett vlasztja ki eszkzl arra, hogy benne vigye vgbe kivlaszt s dvzt tervt. A „profn” trtnelem hordozja az „dvtrtnetnek”. Nem gy, mintha a trtnelem hordozn Istent, hanem gy, hogy Isten kegyelme hordozza a trtnelmet. Mg Drius mve volt az, hogy a hatalmas birodalmat tartomnyokra osztotta. Ennek a sok orszgot magba olvaszt s klnbz nyelvet beszl birodalomnak egysges kzigazgatsa s hadserege volt, melyet Susnbl irnytottak. Susn a perzsa uralkodk tli tartzkodsi helye volt. Ma Sus nven romjait ismerjk.
Itt jtszdik teht a hatalmas mret nnepsgsorozat. Kezdett egy 180 napig tart, s a birodalom fembereinek rendezett nnepsggel veszi. A szrim a tartomnyfket, az cabdim pedig az udvartarts embereit jelli. Megjelentek ezen teht a felkels leversben rdemeket szerzett katonai vezetk, a feudlnemesek s a tartomnyok vezeti egyarnt. Tbb volt ez, mint lakoma: reprezentatv birodalmi demonstrci volt, ahol a kirly hatalmt, gazdagsgt, korltlan erejt s a np jltt akartk tobzdva kifejezsre juttatni. A mindenkori uralkodk ksrtse: dicssgk gazdagsgt mutogat fktelensg.
A vezetknek adott 180 napos „fogadst” 7 napig tart „npnneply” zrta be, melyet a palota kertjben rendeztek. Micsoda pompa s bkezsg volt itt is! Drga szvs napellenz draprik, kincseket r mozaik-borts padl, arannyal-ezsttel tsztt fekhelyek, melyeken a vendgek keleti szoks szerint hozzfekhettek az tkezshez. Az ivpoharak minden darabja kzmves remek, s a bennk gyngyz bor is kirlyi, amit mindenki a neki tetsz mdon s mennyisgben fogyaszthatott.
Kln lakomja volt a nknek, melyet Vsti kirlyn tartott. Vsti, perzsa sz, jelentse: kvnatos, szeretett. Szemlye a knyv trtnetisgnek vizsglatnl mindig fontos pont volt, s a mai napig sem egyrtelmleg megoldott krdst jelent. A Biblin kvli trtneti forrsok szerint Xerxes felesge Amestris volt: Nmelyek arra gondolnak, hogy a Vsti nv szimbolikus, – msok szerint a kirly hremnek feje, „kirlynje” volt. A Targum kedvesen sznezi ki ezt a jelenetet: a kirlyn megmutatja vendgeinek a kirly gazdagsgt, sajt lakosztlyait, elmesli hogyan tkezik s alszik. A ni llek j ismeretrl tesz tansgot ez a kisznezs.
gy kavarog ht napon t az nnepl vendgsereg a palotban s annak udvarn; csillog a pompa, folyik a bor, szrnyal a fktelen jkedv, s ennek betetzsre a megrszeglt kirly kiadja a parancsot: „Hozzk be Vsti kirlynt a kirly el, kirlyi koronval” (11. v.), azaz a perzsa kirlynnak kijr kk-fehrrel tsztt fejkkel. A kirlyi udvar ceremnija szerint ht eunuch viszi a kirly parancst Vstinak, – s ugyancsak k hozzk a vlaszt: „nem hajland” (12. v.). A kirlyi parancs megszegse arcultse a kirlynak. Hogy mirt vonakodott Vsti a kirly parancst teljesteni, az homlyban marad. Taln hisgt srtette volna az, ha italos, mulatoz frfiak trsasgba ment volna? A knyv ezt annyira csak fmondanivalja htternek tekinti, hogy nem is utal erre.
A felhborodott kirly elhvja az „idket ismer blcseket”, azaz azokat a magasrang tancsadit, akik tudjk, hogy adott idben s helyzetben mit kell cselekedni (v. Jer 10:7; Dn 2:2; Ezsd 7:14), s akik brmikor belphettek a kirlyhoz, – s tancsukat krte. Rabbinus magyarzat szerint nehz helyzetbe kerltek ezzel a tancsadk: „Mit tegynk most? Mondjuk neki, hogy lesse meg Vstit? – htha mr holnap, ha kijzanodik, rajtunk kveteli majd lett; mondjuk neki, hogy ne bntesse meg, – akkor meg mltsgban srtjk meg t” (Megilla 12b). Vgl egyikk – Memkm – gy oldja meg a nehz krdst, hogy az gy szemlyi jellegt jogi jellegg vltoztatja, ltalnostja s „birodalmi ggy” teszi. Eszerint Vsti engedetlensge nem egyszeren a kirllyal szembeni engedetlensg, hanem az egsz hatalmas perzsa birodalom erklcsi letre bomlasztan hat. (Egyes rsmagyarzk itt a szerz csendes irnijt rzkelik: egy n szeszlye az egsz Perzsa birodalmat felfordulssal fenyegetn?) gy szletik meg a megmsthatatlan trvny (Dn 6:8–12), minden nphez a maga nyelvn. Ez megint az uralkod hatalmt s a birodalom nagysgt mutatja. Inditl Etipiig sokfle np lt s klnfle nyelvet beszlt, s br az egsz birodalomban az arm volt a hivatalos nyelv, ezt a fontos trvnyt az egyes tagorszgok nemzeti nyelvn kzltk. Az Ahasvrusban forrong srtett hisg s lngol harag milyen erklcssnek ltsz trvnyformt tud magra lteni. Milyen megdbbent egy ilyen vilgbirodalomra rvnyes erklcsi trvny mgtt megltni az indtrugkat, hts gondolatokat!
A 22b nem egszen vilgos. Egyes magyarzk szerint a rendelet vgnek rtelme az, hogy a frfi sajt anyanyelvt tartsa meg, s azt beszlje az egsz csald, mg ha az asszony ms anyanyelv is. Msok szvegmdostst ajnlanak, mely szerint gy hangzana a szveg: „Minden frfi legyen r a maga hzban s tartsa felesgt uralma alatt”. (Ringgren) Nincs kizrva, hogy ez a parancs sszefggsben van az egyb forrsok ltal is megerstett tudstssal, hogy t nappal az jv eltt az asszonyok uralkodhattak Perzsia csaldjaiban s brmit krhettek frjktl. Taln ennek a helyzetnek feloldsa lett volna e trvny clja? Ltszlag minden a hatalmas kirly, Ahasvrus tetszse s akarata szerint trtnik, de mi tl lthatunk ezen s szrevehetnk egy hatalmasabb Urat, Istent s az akaratt. Az eddig festett httrbl ez ragyog el.
Eszt. II. RSZ - Eszt. 2,1–20. Eszter felemeltetse.
A kirly lngol haragja elcsendesedett, s helyette r maradt, amit ki kellett tlteni. E krl sernykedik most a kirly krnyezete. Elszr ltalnossgban tancsoljk t (2b), azutn konkrt javaslatot tesznek. Amilyen nagyszabs volt a lakoma, amelyen ltvnyos volt Vsti bntetse, ppen olyan sokatmond, sokakat megmozgat s a kirlysg minden tartomnyra kihat az j javaslat is. Ez is a kirly nagysgt, hatalmt fejezi ki. Nem szk krbl vlaszt felesget, hanem mindenki kzl. A sok szp kzl a legszebbet. Egsz llami appartus indul meg: j hivatalokat lltanak fel s hivatalnokokat neveznek ki. Egyes kommenttorok meseszernek talljk ezt a felesgkeressi mdot, msok trtnelmi prhuzamokat keresnek. A Talmud sszeveti ezt a hradst az 1Kir 1:2–4-el s kiemeli azt az ellenttet, amely a kett kztt van: mg Dvidnak versengve adtk oda az apk lenyaikat, – addig Ahasvrus ell rejtegettk ket.
Az eddig vzolt httrbl lpnek el a trtnet fszerepli, akik kzl elsnek Mardokeussal ismerkednk meg. Mardokeust ’is jehdi-nak mondja knyvnk, s ez az elnevezs – mint amely r a legjellemzbb – tbbszr is elfordul a knyvben (5:13; 6:10; 8:7; 9:29.31; 10:3). Hazjtl s templomtl tvol is az volt a legjellemzbb r, hogy „zsid frfi”. Prbattel idejn milyen nagy ert jelent neki Istenhez, nphez s sorstrsaihoz (diaspora-zsidk) val ragaszkodsa! Neve ugyan mr babiloniai nv – jelentse: „az, aki Mardukhoz tartozik” –, de szvben nphez s hithez h maradt. Ezt ersti meg nemzetsgtblzata is, amely nem annyira trtneti, mint inkbb ethnikai jelentsg. Jir (Num 32:41; Deut 3:14; Js 13:30; 1Kir 4:13; 1Krn 2:22), Simei s Kis (1Sm 9:1kk.; 2Sm 16:5–13; 19:16–20; 1Kir 2:8kk.) Benjminita eredetrl tanskodnak. A csald Jda foglyaival kerlt a Perzsa birodalomba. (az ’asr-t gy fogjuk fel, mint ami nemcsak Mardokeusra, hanem egsz nemzetsgre vonatkozik, s gy megolddik az az exegetikai problma, hogy amennyiben Mardokeus Jekonjval, Jda kirlyval kerlt volna fogsgba, akkor az Eszter knyvnek idejre mr lemedett kornak kellett volna lennie). Megismerjk a msik fszereplt: Esztert is. Kt neve van: egyik perzsa, msik hber eredet. Eszter = a perzsa starek szra vezethet vissza, s jelentse: csillag. Hadassa = hber sz, s mirtuszt jelent. Az ehhez hasonl ketts nv nem ritkasg az szvetsgben, gondoljunk csak a Dn 1:7-re. Sorsa hnyatott. Az esemnyek tovaragadjk. Elszr is teljesen rva. Aztn az t felkarol gym-apja melll elszaktja a kirlyi trvny. A dat sz mr az 1:19-ben is elfordult, s ott megvltozhatatlan trvnyt jelent. Itt is ezzel a szval rzkelteti az r, hogy Eszternek a kirly hrembe kerlse vgzetszer volt. Ez ellen sem Mardokeus, sem Eszter nem tehetett semmit. Ezt a passzivitst fejezi ki a hromszor egyms utn hasznlt nifal-igetrzs: „kihirdettetett” – „gyjtetett” – „felvtetett”.
Eszter magatartsrl is rteslnk. „Megkedveltette magt”, „kedvess tette magt”, „megszeretette magt” – ezek feltn jellemvonsai. A n-sz’ hszd (2:15 s 17) a kegy aktv elnyerst jelenti. Hangslyozza teht, hogy Eszter igyekezett megllni abban a helyzetben, amelybe kerlt. Nem vesztette el a fejt, hanem az adott krlmnyek kztt szpsgvel s kedvessgvel megnyerte krnyezett. Mennyivel msknt viselkedik, mint Dniel s trsai (Dn 1). Azok rizkednek a pogny kirly teltl is, Eszter elfogadja a kirlyi szptszereket, szolgllenyokat, st kri Hgai tancst is. Ami Dnielk szemben bn lett volna, az Eszter szemben termszetes volt. Nincs sablon Isten npnek trtnetben!
Kivlasztatsa nyilvnval: Mr Hgai szeme megakadt rajta s a hremr eunuch kivtelesen bnik vele. Azutn a kirly „minden nnl jobban megszerette” t. Mind e mgtt azonban ott rezzk Isten kivlasztst: igazgatja a httrbl Eszter lett, vezeti tjt. gy trtnik, hogy Eszter csillaga csakhamar magasan ragyog: kirlyni mltsgra jut. Isten azonban sohasem „mltsgra” vlasztja ki vit, hanem „szolglat”-ra. Mg ha nagy magassgba emelkedik is Eszter, azrt jut oda, hogy ott szolglhasson. Isten gyermeke a legnagyobb mltsgot is szolglatra, s nem sajt cljaira kapja.
A kirly el llsnak pontos dtuma is fel van jegyezve, br egyes magyarzk szerint a masszorta szvegben szerepl hetes szm szimbolikus jelents, s a teljessg kifejezsre szolgl. Az szvetsgben ehhez hasonl trtnetet olvashatunk Jzsefnek (Gen 39:2; 39:21kk.), vagy Dnielnek (Dn 1:9.19kk.) pogny krnyezetben val gyors felemelkedsrl s mltsgra jutsrl. Az Eszter tiszteletre adott lakomn a kirly kegyet gyakorolt. A „nyugalmat adott” kifejezst klnbzkppen rtelmezik: hanhh a grg szvegben: aphesis (szabadonbocsjts), a Vulgatban: requies (nyugalom, feldls). A grg sz ad, vagy katonai szolglat elengedst sejteti. A Vulgata pihennapot, munkasznetet rt rajta. Herodotos hrom vi ad s hbors szolglat elengedsrl tudst. Egyesek amnesztira gondolnak.
Nem tisztzottabb a masz’t fogalma sem. Jelentse: ajndk (v. 2Sm 11:8; Jer 40:5; Ez 20:40). Valszn, hogy itt nem egyes ajndktrgyak osztogatsrl van sz, hanem olyan ltalnos adomnyrl, melyben az sszes tartomny rszeslt.
Megragad Eszternek Mardokeus irnti engedelmessge. Az akarata szerint nem mondta meg Eszter a perzsa udvarban, hogy zsid szrmazs. Engedelmes akkor is, amikor gymlenya Mardokeusnak, – de engedelmeskedik akkor is; amikor mr kirlyn. Egszen j „jogi helyzete” sem vltoztat semmit nphez s csaldjhoz val hsgn. Ez az engedelmessg nemcsak benssges rokoni kapcsolatrl beszl, hanem a diaspora-zsidk egyms irnti felttlen bizalmt s hsgt is kifejezsre juttatja. Tbb kommenttor is felveti a krdst: mirt kellett Eszternek elhallgatnia nemzetisgt? Hiszen a perzsa birodalomban nem volt antijdaizmus, hiszen Jojkim kirly is a babiloniai kirly asztalnl evett, hiszen Nehmis is magas kirlyi llsban volt. Nem is a gyvasgot, vagy megalkuvst kell ebben ltnunk, hanem inkbb a blcs „idztst”. „Mindennek rendelt ideje van… ideje van a hallgatsnak s ideje a szlsnak” (Prd 3:1 s 7). Eszter, ha kellett, tudott hallgatni, de amikor elrkezett az alkalmatos id, akkor a kirly eltt is merszelt beszlni (v. Mk 1:44; 3:12 stb.).
Eszt. III. RSZ - Eszt. 2,2:21–3:15. Hmn kegyetlen terve.
Bigtn s Tres, kt igen magasrang tisztvisel sszeeskvst sztt a kirly ellen. Az sszeeskvs nem volt ritkasg a perzsa kirlyi udvarokban. Az testamentom is feljegyez ilyeneket: 1Kir 15:27; 16:9; 2Kir 9:14; 10:25; 21:23 stb. Az sszeeskvst Mardokeus leleplezte, az sszeeskvk elnyertk mlt bntetsket: „mind a kettt felakasztottk egy fra”. Ezt a kivgzsi mdot az Ezsd 6:11-ben, valamint Herodotos feljegyzseiben is megtalljuk. Utbbi az anaskolopizein igt hasznlja, amelyben benne cseng a skolops, a kihegyezett clp fogalma. Ez a kivgzsi md egykori asszr brkrl elgg ismeretes. A kihegyezett kart az eltlt hasba szrtk, s aztn fellltottk a clpt.
A szerz nem merl bele az sszeeskvs rszleteibe, hanem egyenest igyekszik elre mondanivaljnak clja fel. Mardokeus nevt az esettel kapcsolatban feljegyeztk a krnikk knyvbe. Nmelyek ezt az esetet a mindkt helyen elfordul qcaf sz alapjn kapcsolatba hozzk a Gen 40:2-vel, Jzsef trtnetvel. Ott ppgy megharagudott az uralkod kt magasrang szolgjra, mint itt, s annak kvetkeztben jutott Jzsef nagy mltsgra.
Az lenne a termszetes ezekutn, ha a kirly a neki nagy szolglatot teljest Mardokeust nagy mltsgra emeln. Ehelyett azonban azt olvassuk: „Naggy tette Ahasvrus kirly az aggi Hmnt, Hammadata fit, felmagasztalta t”. A jutalmat nem mindig az kapja, aki rdemli. Hnyszor elfordult mr a trtnelem sorn, hogy Mardokeus szolglatrt Hmn vette el a jutalmat. Isten gyermeke nem emberektl remlt jutalomrt vgzi feladatt.
Hmn (-perzsa eredet: Umna, jelentse: jl elrendelt) neve eltt ez a jelz ll: „aggi”. Ez a megjegyzs Agg, amlekita kirllyal, Saul ellensgvel hozza t kapcsolatba (v. Num 24:7; 1Sm 15:8–33). Hmn egsz magatartsra jellemz ez a megllapts, amely t az amlekitkkal, Izrel si ellensgvel kti egybe. Az Amleket sjt tok (Ex 17:16; Deut 25:17–19) emlkezetes volt a zsidk eltt, s ez a nv jdaista apokalypszis irodalomban is jl ismert, szimbolikus rtelm volt. Ha sokszor hamu alatt is, de idnknt fel-fellobbanva mennyire ott parzslik emberi szvek mlyn az si gyllet! Hmn is, Mardokeus is csak hrbl tudott „Jehova Nisszi”-rl, a Mzes ltal elnevezett oltrrl, de vrkben ott volt annak tartalma: „harca lesz az rnak Amlek ellen nemzetsgrl nemzetsgre”. Ez magyarzza azt is, hogy mirt nem hajtott eltte trdet Mardokeus. Az Ex 17:8–16-ban emltett ellensgeskeds tovbb tart, s mg a perzsa diasporban is rezteti hatst. A tiszteletads megtagadsa nem ltalban a kirlyi hatalommal szemben trtnt, hanem szemly szerint a zsidkkal ellensgesked aggi Hmnnal szemben. Nmely rsmagyarz fantzija kisznezi ezt a szakaszt, s ezek tudni vlik, hogy Hmn ruhjn blvnykpms volt, s akik eltte leborultak, azok tulajdonkppen a blvny eltt hajtottak trdet. Ha ez nem is igazolhat a szvegbl, az ktsgtelen, hogy Mardokeus zsid voltra hivatkozva tagadta meg a trdhajtst.
Nem is Hmnnak tnik fel Mardokeus viselkedse, hanem a „kirly szolginak”. Ezek tbbszr figyelmeztetik Mardokeust, majd feljelentik t. Aki meghajol egy hatalmassg eltt, az nem nzheti el maga mellett azt, aki nem hajt trdet. A megflemltsnek s besgsnak si kplete az, amikor a szolgatrsak Mardokeus viselkedst jelentik Hmnnak. Hmn haragjt nem is a tiszteletlensg, hanem egy zsid tiszteletlensge lobbantja lngra. Ez sztnzi t arra, hogy ne csak Mardokeust, hanem „minden zsidt kipuszttson Ahasvrus egsz kirlysgban”. Az ltalnostsnak ez a mdja – a Kijelents s a trtnelem tansga szerint – dmoni vonst hordoz magn.
Ksrjk most figyelemmel, hogyan tr megvalsulsa fel a Hmn szvben fogant pusztt terv. Sorsvets tjn dnti el Hmn, hogy melyik a legalkalmasabb idpont a zsidk elleni terv vgrehajtsra. Teht Hmn a maga gyilkos tervhez segtsgl hvja „istenei” tancst. gy lesz a „sors” szemlytelen hatalomm, amelynek gy engedelmeskedik az ember, hogy kzben sajt maga irnytja azt. Emberi bossz, isteni segtsggel, – mennyire rk ksrtse ez pogny s keresztyn vallsnak egyarnt. Peruban, egy inkvizcis teremben jrva jegyzi fel Stanley Jones: „Szegny Krisztus, mennyit igeneltettnk veled rltsgeinkhez az idk folyamn!”
Nisan hnapban veti a sorsot, vagyis abban a hnapban, amikor Izrel a nagy egyiptomi szabadulsra gondol. A sorsvets az Adar hnapot jelli meg. Vannak, akik rthetetlennek s indokolatlannak tartjk azt, hogy Hmn ksz 11 hnappal elhalasztani tervt. De ha arra gondolunk, hogy az kori npeknl az „istenek tancsa” milyen hatalom volt, s hogy mg a klasszikus grgk sem ismertek leverbb dolgot, mint egy csata eltti kedveztlen jslatot, – akkor ezen nem csodlkozhatunk.
A pur – sorsvets – fogalmnak rszletes magyarzatt lsd a bevezetsben.
Az elterjeszts gondosan felptett, pontosan fogalmazott vdbeszd. A szemlyes srtettsgnek mg a ltszatt is elkerli. Ltszlag egyetlen szempont vezrli Hmnt: „a kirly java”. Mg annyira sem konkrt, hogy Izrel nevt kiejten a szjn. Csak ennyit mond: „van egy np”. Milyen sok fgg egy gy megvilgtstl, belltstl! Hmn a zsidellenes propaganda minden fegyverzett mozgstotta clja elrsnek rdekben. Milyen rgi trvny ez: a cl szentesti az eszkzt. Amilyen csalrd a szv, olyan sima a nyelv!
Flowers a 2Sm 18:10 s 1Kir 13:11-re hivatkozva „jelentktelen”-nek fordtja az ’am chd-ot. Msok ppen a kilencedik versre utalva hangslyozzk, hogy gazdag nprl van sz, hogyan lehetne akkor jelentktelen a kirly szemben? Taln arra utal itt Hmn, hogy e np kiirtsa nem jelentene a birodalomra nzve politikai felfordulst, vagy zavart. A vd hrmas: a) sztszrtan lnek, minden tartomnyban. Ennek a vilgmret diaspornak erteljes expanzv hatsa mindentt megmutatkozott. b) Elklnlve l ez a np, zrt vallsi rendben (Deut 4:5–8). Ennek az elklnlsnek a gykere: Izrel Istene s a Tra; gymlcse az erklcsi s vallsi let minden mozzanata (gondoljunk itt a zsidk nnepi naptrra!). c) A kirly trvnyeit nem cselekszik meg. Hmn ebben a vdban Mardokeus vele szemben tanstott magatartst ltalnostja s sajt srelmt llamellenesnek tnteti fel.
Anyagi httr is hzdik a vd elterjesztse mgtt: „n 10 000 talentom ezstt mrek le a megbzottak kezbe” – mondja Hmn. Cljnak elrse rdekben felcsillantja a kirly eltt azt az anyagi lehetsget, amellyel az eltulajdonthat zsid javakbl a kirlyi kincstrat lehetne gazdagtani. Eduard Meyer (Geschichte des Altertums IV–I. 80 l.) szmtsa szerint a Perzsa birodalom egsz vi adbevtele 7600 babiloniai ezst-talentom volt. A kirlyi kincstrral kapcsolatban v. Ezsd 5:17; 6:1; 7:20-at. Susnban is volt kirlyi kincstr. A trtnelem feljegyzse szerint, amikor Nagy Sndor legyzte a Perzsa birodalmat, annak kincstraibl sszesen 180 000 tlentomot zskmnyolt.
Annyira meggyz volt Hmn elterjesztse, hogy a kirly azonnal teljhatalommal ruhzta fel e dologban, – st nagylelken az ezst-tlentumokat is neki ajndkozta. A gyr tadsa a teljhatalom truhzst jelentette (Gen 41:42). Az kori npeknl nem volt szoksban a rendeletek alrsa, ezt ptolta a kirly gyrjnek pecstje. Milyen flelmetes gondolat: egyetlen ember kezben van egy egsz npnek, egy vallsi kzssgnek az gye, – s ez az ember ennek a npnek s vallsnak eskdt ellensge! Amint Mardokeus jellemz meghatrozsa: „zsid frfi”, – ppgy Hmn: „zsidk ellensge” (8:1.9–10 s 24).
Az elvi dnts teht megtrtnt, a tbbi mr csak adminisztratv krds. „Az els h 13. napjn” teht ppen a pska megnneplsnek elestjn, amikor a sztszrtsgban l zsidk az egyiptomi szabaduls nneplsre kszlnek, – Hmn tollbamondja a zsidk kiirtsrl szl parancsot. S nehogy brki is flrerthesse, vagy flremagyarzhassa: hrom rokonrtelm szval meg is ersti a parancs lnyegt: hasmid, – ’abbd, – harg. Mindhrom azt jelenti: meggyilkolni, megsemmisteni. Ez a parancs kivtel nlkl minden zsidra vonatkozott. Lehet-e ennl pontosabban elkszteni s megszervezni egy np kiirtst? S az llami appartus is olyan pontosan dolgozik, mint egy jl olajozott gpezet: a lovasfutrok – a kirlyi posta alkalmazottai – brtokba rejtve viszik llomshelyrl llomshelyre a gyilkos parancsot. El lehet-e kpzelni olyan ert, amely mindennek ellen tud llni? „Az embereknl lehetetlen, de nem az Istennl. Mert az Istennl minden lehetsges” (Mk 10:27).
E parancs kihirdetse nyomn emberi sorsok kerlnek vlsgba, exisztencik zuhannak porba, a fvros npe is izgalomba jn, – mindez azonban a legkevsb sem zavarja Hmnt abban, hogy nyugodtan ne poharazzon a kirllyal. A lelketlen cinizmusnak mesteri brzolsa ez a jelenet.