//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: TRTNETI knyvek NEHMIS 06 - 13 rsz

TRTNETI knyvek NEHMIS 06 - 13 rsz


Nehem. VI. RSZ - Nehem. 6,1–14. Ksrletek Nehmis megflemltsre.

Ez a fejezet a szocilis krdsek rendezse utn a vrfalak ptsnek utols nehzsgeirl szmol be. Maguk a falak ugyan mr megpltek, csak a kapuk belltsa volt htra. Nehmis rgi ellensgei mg kapuzrs eltt jl szervezett sszeeskvssel ksrleteket tesznek arra, hogy magt Nehmist megflemltsk. Az sszeeskvsben egyek voltak a szomszdos tartomnyok vezeti, de rokoni s zleti kapcsolatok alapjn akadtak konspirnsok Jdbl is, st prftkat is sikerlt megnyerni cljaiknak. Amit nem tudtak elrni erszakkal s fenyegetssel, azt most klnfle cselekkel szeretnk elrni. A templomot mg egytt akarjk pteni Zerubbbellel (Ezsd 4:2). Ksbb, mint az elz fejezetek mutattk, ms mdokon grdtettek akadlyokat az pts el. Most pedig magt Nehmist szeretnk megflemlteni. Hrom ksrletkrl olvasunk.

Az els ksrlet szerint (1–4 v.) titkos tancskozsra hvjk egy faluba, az On-vlgybe, mely semleges terleten, Asdd s Samria tartomny kztt fekdt. A tbbszr megismtelt kvetsg ltal annak ltszatt keltik, mintha klnsen fontosnak tartank a Nehmissal val tancskozst. Nehmis nem ismerte tervket, de rezte, hogy valamit forralnak ellene, ezrt munkja fontossgra s srgssgre hivatkozva elutastotta meghvsukat. Felteheten trbe akartk csalni Nehmist, hogy meggyilkoltatsval meghistsk a vrfalptst.

Msik ksrletk (5–9 v.) arra irnyult, hogy a zsid vezetk s a perzsa kirly eltt kompromittljk Nehmist. Ezt a clt szolglta a tbbszr elkldtt nylt levl, melynek tartalmt a pogny npek s Gasmu: Gesem rgalmval is erstik. Mind a nylt levl tartalma, mind a 2:19 s Ezsd 4:12 versek mutatjk, hogy a zsidkat gyakran lehetett vdolni a messisi remnysg felbredsvel. A krnyez npek is emlkezhettek mg Aggeus s Zakaris prftk jvendlseire. Abban az idben valban lt a dvidi kirlysg politikai remnysge. Most nylt levlben lltjk azt, hogy a vrfal ptse lzads elksztse: a Jda trzsbl szrmaz Nehmis a rgi kirlysgot szeretn visszalltani s mr prftkat is rendelt a megfelel jvendls hirdetsre (v. 1Kir 11:37kk.). E politikai remnysg polsa a legslyosabb kvetkezmnyekkel jrt volna Nehmis szmra. Ezrt ultimtumot intztek hozz: ha trgyal velk, nem tesznek jelentst a perzsa kirlynak. Nehmis azonban az rtl kapott vilgossggal tltott ravaszsgukon. Nyugodt lelkiismerettel utastja el ezt a ksrletet is. Istentl krt ert kldetse elvgzshez.

A harmadik ksrlet is krmnfont s ravasz volt (11–14 v.). Cljuknak sikerlt megnyerni Semaj prftt, Nadja prfta asszonyt s ms prftkat is. Szmtottak arra, hogy az istenfl Nehmis kapcsolatot tart fenn velk, ezrt felbreltk ket. Nehmis taln segtsget, tancsot vagy lelki megerstst keresve mehetett el Semaj hzhoz. A 10. v. ’cr szavt klnbzkppen rtelmezik. Nmelyek szerint „kultikusan tiszttalant” jelent. De ha ez lenne az rtelme, nem hvhatta volna Nehmist a templomba. Msok „bezrta magt” rtelemben fordtjk s szimbolikus cselekmnynek fogjk fel annak kibrzolsra, hogy gy fogja magt Nehmis bezrni a templomba. Leghelyesebb azonban ebben a szban a prftai megszllottsg terminus technicust ltni (v. zs 8:11; Ez 3:14). Semaj teht Nehmis ltogatsa alkalmval elragadtatott llapotban volt. Br az szvetsg mshol nem hasznlja ezt a szt az elragadtats jellsre. Semaj sznlelte a prftai megszllottsgot s arra akarta rvenni Nehmist, hogy mint ldztt keressen menedket a templomban. Ha enged a hamis prftai sznak, bnssg ltszatba kerl az emberek eltt s hallos bnt kvet el Isten trvnye ellen (Num 18:7). Nehmis azonban az Istentl kapott vilgossggal felismerte, hogy ezt a prftt egy „nem-isten” bzta meg ezzel az zenettel, mert eladta magt ellensgei szolglatba. Bnkrt az tletet Istenre bzza.

Nehem. 6,15–19. Befejeztk a falak ptst.

Rvid hradst olvasunk itt a munkk teljes befejezsrl. Ell hnap az v hetedik hnapja. Az 52 nap valszntlennek ltszik, de az pts ms idtartamrl nem tudunk. Lehet, hogy az id meghatrozsnl valami kimaradt a szvegbl. Josephus szerint kt v s ngy hnapig tartott a falak ptse.

Az pts befejezsnek hre meglepte s megflemltette az ellensget. Szndkuk teht visszjra fordult. A megplt falak elttk is arrl tettek bizonysgot, hogy nem emberi erlkds s buzgsg, hanem Isten munkja volt az, ami ltal Jeruzslem jra megerstett vros lett.

A 17–19. versekbl az vehet ki, hogy a zsid elkelk egy csoportja konspirlt Tbijval s anyagot is szolgltatott neki a vdaskodshoz. De mr csak levelei ltal ksrletezett Nehmis megflemltsvel. Voltak tbben a jdai elkelk kzl, akik idegenekkel kerltek csaldi vagy zleti kapcsolatba.

Nehem. VII. RSZ - Nehem. 7,1–5. Gondoskods a vros vdelmrl s jvjrl.

A falak s kapuk megptse utn Nehmis a vros vdelmrl s biztonsgrl gondoskodott. Klnsen fontos volt a vros vezetjnek s parancsnoknak kivlasztsa. Nehmis szempontja az volt, hogy megbzhat s istenfl legyen.

A rendkvli krlmnyek, valamint a kls s bels ellensg miatt pontosan megszabta a vroskapuk rzsnek rendjt. Elrendelte polgri rsgek szervezst is. Ezutn Jeruzslem benpestsre tett intzkedseket, mert gyren lakott volt a vros s hzai is csak rszben voltak felptve. Csak a mdosabbak tudtak megfelel laksokat pteni (Hag 1:4), a kznpnek mg nem volt tehetsge erre. A fogsgbl hazatrtek fknt vidken telepedtek le. Nehmis azrt gyjti ssze a npet Jeruzslembe, hogy felvegye szrmazsi adataikat. J segtsget nyjt ehhez azok nvsora, akik Zerubbbellel trtek haza. Ezrt vette fel emlkirataiba is. Vgzett munkjnak eredmnyrl a 11. fejezet szmol be, gy a lers ott folytatdik.

Nehem. 7,6–72. A fogsgbl feljttek nvsora.

Ez a nvsor kevs eltrssel megvan az Esdrs knyve 2. fejezetben is. A ketts felvtel okrl szltunk mr a bevezetsben. A megtallt nvsort nem a visszatrs alkalmval lltottk ssze, hanem valamikor ksbb. Lehet, hogy ez a Tattenaj helytart kvetelsre (Ezsd 5:3–4) sszert nvsor a gylekezetrl. Nehmis idejn mr ott lehetett a templomi levltrban, gy tallta meg s csatolta hozz a munklkodsrl szl feljegyzseihez. gy tette Isten igv, az grett megtart hsgnek bizonysgv ezt a nagyobbrszt ismeretlen neveket tartalmaz nvsort. Isten tleteinek beteljesedse eltt azt hirdette sais prfta, hogy: „ha Izrel szm szerint annyi lenne is, mint a tenger fvnye, csak a maradka tr meg” (zs 10:22). me, itt a prftailag meggrt maradk, akik mint Isten gylekezete visszajttek az gret fldjre. Azrt utal vissza a nvsor felirata a Bbel kirlya ltal vgrehajtott tletre, hogy a felsorolt nevek s szmok Isten kegyelmnek hirdeti legyenek.

A 7–38. versekben a vezetk s nemzetsgfk nvsort talljuk. Zerubbbel a fogsgra vitt utols dvidi kirly, Jehjkin unokja (Mt 1:12–13). Jsa pedig a fogsg eltti templom utols fpapjnak unokja (2Kir 25:18). Aggeus s Zakaris prftk az szemlykhz ktik messisi jvendlsket. A Jeruzslembe feljttek nvsorban egy olyan j nemzedk els vezeti k, akik idben pontosan Dvid s Krisztus kztt lnek. Szemlyk sszekti a mltat s a jvt. Jelek a Dvidnak adott gret rvnyrl. – A tz nemzetsgfvel egytt 12-en az egsz Izrelt kpviselik. Azt jelkpezik, hogy a visszatrtek a rgi 12 trzs rkbe lpnek. Valszn, hogy a felsoroltak nem mindjrt a hazarkezskor, hanem csak ksbb lettek a np vezeti. A nvsor sszelltsa idejn ugyanis mr letelepedett mindenki a maga vrosban, vagyis a trzs rgi lakhelyn.

A csaldfket „Izrel npe frfiai” kifejezssel jelli a felsorols, ami ltal arra utal, hogy annak a vlasztott npnek a maradkai, akik szmra Isten gretei rvnyesek. A felsorolt nevek nem szemlynevek, hanem nemzetsgek, csaldfk nevei. St nha a nevezettek gyermekeirl vagy unokirl van sz. A 8:24 csaldfk szerint, a 25:37 pedig lakhely szerint nevezi meg a visszatrteket s a 38. v. jra mg egy nagy csaldot emlt meg. A sok nv kzl jellegzetes pldaknt csak Antt frfiait emeljk ki (27. v.). A Jeremis 11:21–23 jvendlse szerint egyetlen anttbeli sem maradhat meg. s me, lnek s hazajttek Antt frfiai 128-an. Nagyobb Isten kegyelme, mint azt Jeremis gondolta.

A 39–42 v. szerint mg ngy olyan papi nemzetsg van a fogsgbl feljttek kztt, akik a 24 papi rend femberei kzl valk (1Krn 24:7–8.14). Nincs utals a szrmazsukra. A cdki nemzetsgbl val szrmazs csak Jedaj fiainl bizonythat. Szmuk (4289) igen nagy a visszatrtek ltszmhoz (42 360) kpest. Ennek oka egyrszt az, hogy mivel idegen fldn nem mutathattak be ldozatot, vgytak haza, msrszt az, hogy Izrel gylekezett lett npkzssgben nagyobb megbecslsben rszeslt a papi szolglat.

A lvitk (43 v.) szma feltnen kevs. Ksbb Esdrs is nehezen tudott hazatr lvitkat toborozni (Ezsd 8:15). Feltehet, hogy az Izrel jvevny voltt kibrzol vagyontalan lvitk kzl a legtbben nem is kerltek fogsgba. A fogsgban levk pedig nem vgytak haza, mert a kultuszban csak szolgkknt vehettek volna rszt (Ez 44:10–14).

Az nekesek (44. v.) elklntse arra mutat, hogy a Krniks kszen tallta ezt a nvsort, mert nla egybknt szf fiai, mint lvitk szerepelnek. szf vezetje volt az egyik nekes nemzetsgnek. Zsoltrai: 50. s 73–83.

A kapurk (45. v.) hat csaldjt egytt emlti. Mr ez is utal arra, hogy alacsonyabb osztlyba tarteznak tekintettk ket, akik a papok felgyelete alatt szolgltak (2Kir 25:18).

A templomszolgk (46–56): hannetinm jelentse: „az ajndkozottak”. Azok utdai lehetnek, akik a rgi jeruzslemi templomnl szolgltak. Nevk idegen szrmazsukra mutat. Mr rgen is elfordult, hogy a szenthelyek krli szolglatra idegeneket is alkalmaztak (Jzs 9:27).

Salamon szolginak fiai (57–59 v.) alatt azok utdai rtendk, akiknek seit Salamon kirly lltotta szolglatba (1Kir 9:20–21).

A 61–65 versek feljegyzse a szrmazsukat igazolni nem tudkrl arra utal, hogy a fogsgban lk fontosnak tartottk szrmazsuk nyilvntartst s ezzel is poltk a mlthoz fzd kapcsolatokat. Akik nem tudtk, hogy melyik rgi nemzetsg ktelkbe tartoztak, azokat a fogsgban lev lakhelyk szerint tartottk nyilvn. k nem az sk, hanem a hagyomnyok rvn tartoztak Izrelhez a hit ltal. Ezrt vgytak vissza az gret fldjre. Jogaikat taln korltoztk, de a gylekezet tagjai voltak.

A papok szmra azonban tisztsgvesztst jelentett az igazols hinya, nem vehettek rszt a papi szolglatban. Barzillaj fiai esetben utal is az alkalmatlann nyilvnts okra. A giledi Barzillajnak, Dvid jtevjnek (2Sm 17:27–29; 19:32; 1Kir 2:7) egyik lnyt pap vette el s az a Barzillaj fia nevet viselte (Num 36). Taln ezrt nem volt a nemzetsg nyilvntartsban. Rehabilitlsukat csak az j jeruzslemi templom fpapja vgezheti majd el, akinek joga lesz az Urim (= vilgossg) s Tummim (= tkletessg) ltal val dntshez. A hber kifejezsmd szerint jelentsket gy helyes visszaadni: „tkletes vilgossg”. Kis sorsol kvecskk lehettek ezek, amelyek a fpap efdjhoz tartoztak s a fpap „az tlet hsenjben” hordott (lsd Ex 28:3 magyarzatnl). Dvid kora ta nem tudunk a hasznlatukrl. Itt a nvsorban jelkpes utalsknt lehet feljegyezve arra nzve, hogy majd az j templom fpapja lesz illetkes a dntsre. A kirlyi helytartra utal tirst’ sz perzsa eredet. A tilalom az ldozati hsra vonatkozik (Lev 2:3; 6:16–17).

A 66–68 v. a npszmlls eredmnyt jegyzi fel. Br a nvsor egyes szakaszainak sszeadsa utn a vgeredmny csak 31 089 (Ezsd 2-ben pedig: 29 819), a 66 v. adatban, a 42 360-ban az asszonyok s gyermekek is benne lehetnek. Ennyien voltak l tani Isten grete beteljesedsnek. Palesztinban ugyan mg sok ezer ember lhetett, akik tvszeltk a babiloni kirly pusztt hadjratt, de itt azok vannak feljegyezve, akik nemcsak lnek, hanem az Isten gylekezethez tartoznak. A rabszolgk, akiket magukkal hoztak, idegenek. Nyilvntarts kszlt llataikrl is.

A 69–72 versek a gylekezet offertriumt, hlaldozatt sszegezik. A Neh 7. rsznek adatai eltrnek az Ezsd 2-ben kzlt listtl. De az sszehasonltsbl lthat, hogy a Krniks mindkt listt ismerte. Csak az Ezsd 2-ben sszevonta s kikerektette a Neh 7-ben lev adatokat. A tudsts kiemeli a kirlyi helytart adakozst. Ha a megtallt listn is ott volt ez a feljegyzs, akkor csak Zerubbbelre gondolhatunk. De az is lehet, hogy a Krniks Nehmis helytart adomnyt jegyezte fel. Az adomnyok nagysga arra mutat, hogy a visszatrtek tudtk, van kinek s van mirt hlt adni. Nehem. VIII. RSZ - A bevezetsben lertak szerint ez a fejezet tartalmilag Esdrs munkssghoz tartozik, mert az feladata volt az, hogy az r trvnynek rvnyt szerezzen Jeruzslemben. Trtnetileg is csak Nehmis szolglata utn kpzelhet el az itt lert gyls megtartsa. gy irodalmi szempontbl eredeti helye az Ezsd 8. vagy 10. fejezete utn lenne. A Krniks rendezte gy anyagt, hogy sszekapcsolja Nehmis s Esdrs munkssgt.

Nehem. 8,1–12. A Trvnyknyv felolvassa.

Az els vers „akkor” szava pontosan nem keltezhet idpontra utal. A 7:72b dtuma ugyanis a Krniks megjegyzse, aki tudja, hogy az v hetedik hnapja nnepi hnap s a h els napja, mint a rgi jv napja, klnsen fontos alkalom volt. Azrt is tette erre a napra a Trvny felolvassnak alkalmt. Az v pedig a legnagyobb valsznsg szerint II. Artahsaszt kirly uralkodsnak hetedik ve, teht 398. A Trvny megismersnek vgya a Jeruzslemben sszegylt nptl ered, akik krtk a kzttk lev trvnytud Esdrst, hogy megismerhessk az r parancsait. Az egsz npen nem a qhl: a gylekezet tagjai rtendk, mert akkor a templomtren tartottk volna a gylst s nem a Vzi-kapu eltti tren, hanem mindazok, akik hallani akartk a Trvny igit. ltalnosan elfogadott nzet az, hogy az Esdrs ltal felolvasott Trvnyknyv a Papi-irattal is kiegsztett egsz Pentateuchost tartalmazta s nem csupn egyes rszleteit. A felolvass 5–6 rn t tarthatott. Az r igje utn val szomjsgnak h kifejezje, hogy kszek virradattl dlig csak az igrt egytt lenni. Mint az 5. fejezet mutatta, mindennapos letknek bven voltak problmi, mgis egyszerre az egy szksges dolog mindennl fontosabb lett. A 3. v. vajjiqr’b: „olvasott abbl” szava arra utal, hogy nem sorban olvasta az egsz Trvnyknyvet, hanem csak elre kivlasztott s kikeresett szakaszokat.

A 4–8 versek a trvnyolvass rszleteit ismertetik. Az elksztett szszk fbl kszlt torony, emelvny lehetett. A 2Krn 6:13 rzbl kszlt emelvnyt emlt a Salamon torncban. A liturgikus aktus a knyv felnyitsval kezddtt (Lk 4:16–17). A np felllt s gy adott tiszteletet az r igjnek. Aztn Esdrs ldst mondott, melyre a np felemelt kezekkel ketts mennel vlaszolt, s utna fldre borultak az r eltt. Ezutn kvetkezett a Trvny megrttetse, gy hogy a lvitk a szent szveget armra fordtottk. A trvnyek megismershez teht fontosak voltak a magyarzk is. Az olvask s magyarzk kzs munkjt fejezi ki a 8. v. Csoportokra osztva olvastk s magyarztk a trvnyeket. A 9–12 versek a felolvasott s megrtett igk hatst mutatjk. A 9. versben „Nehmis kirlyi helytart” szavak a Krniks toldsai Esdrs s Nehmis munkjnak sszehangolsrt. Az igk hatst a np srsa fejezi ki. gy ltszik, mr nem ismertk ilyen rszletesen az r trvnyeit. Az r rettk vgzett munkjnak megismersbl dbbentek r bneikre. Ezrt a nagy gysz s srs. Majd Esdrs pap arra hvta fel ket, hogy srs helyett az rm napja legyen ez az alkalom, mert Isten tlete ell csak hozz meneklve lehet menedket tallni. Az rban val rm a np igazi erssge, erforrsa. Az rmnnephez tartozott az nnepi lakoma s a szegnyekrl val gondoskods is.

Nehem. 8,13–18. A lombstor nnepe.

Az egsz npet betlt felbuzduls fknt a lelki s vilgi vezetket ksztette arra, hogy mg alaposabban tanulmnyozzk a trvnyeket. Mivel a Deut 31:10kk. versek szerint a lombstoros nnep alkalmval olvastk a Trvnyt, elrendelik ez nnep megtartst. A Trvny felolvassnak ilyen nagy nnepp val kiszlestse a Krniks mve. A lombstrakban val lakst a trvny rendeli el, emlkezsl az Egyiptombl val szabadulst kvet pusztai vndorlsra (Lev 23:40–43). A lombstrakat hzanknt ksztettk el, de a vidkrl feljvk miatt a templom udvarn s a tereken is kszltek lombstrak. Az nnepi menet alkalmval kezkben is gakat hordtak, mely szoks ksbb is az rvendez nnepls jele maradt (Jn 12:13; Jel 7:9). A 17. v. – hasonlan a 2Kir 23:22-hz azrt mondja, hogy Jzsu napjai ta nem nnepeltek gy, mert most egytt nnepelt az egsz np Jeruzslemben. Mindenben a trvnyek elrsa szerint nnepeltek.

Nehem. IX. RSZ

A 9. fejezet a Krniks mve lehet. Nem rta ezt az imdsgot, hanem egy ismert szveget vett t s azt kiegsztette. Nem llapthat meg az imdsg elmondja. A 2. versbl ugyan gy ltszik, mintha az egsz gylekezet egytt imdkozn, az imdsg hangja azonban arra mutat, hogy valaki a gylekezet nevben s kpviseletben mondta el. Nem Esdrs imdsga ez. nem mondhatott volna ilyen politikai sznezet knyrgst. De lthat az Ezsd 9. fejezettel val sszehasonltsbl is. Az imdsg tartalma sem mutat kapcsolatot Nehmis korval. Az korban a szomszdos tartomnyokkal voltak ellensges viszonyban. Legvalsznbbnek ltszik, hogy a nagy trtneti visszaemlkezsekhez hasonlan (Zsolt 78; 105; 106.) ismert volt egy ilyen imdsg a Krniks eltt s azt, mint a gylekezet hitvall s bnvall imdsgt, felvette mvbe. Azrt illeszthette be ide, hogy e nagy gylekezeti bnbnati alkalommal ksztse el a 10. fejezetben feljegyzett szvetsg-megjtst.

Nehem. 9,1–4. A krlmnyek lersa.

Ez a nhny vers a Krniks szerkeszti munkja. Az 1. versben megjellt dtummal sszekti s elvlasztja az elz nneplst s a bnbnati alkalmat. Az nnepls helyt nem jelli meg, de a templomtrre gondolhatunk. Mg a Trvnyknyv felolvassa nagy nyilvnossg eltt trtnik, itt csak azok gylnek ssze s bjtlnek, akik elklnlten a gylekezethez tartoznak. Az imdsg eltt fontos volt Isten igjnek olvassa, mert gy kszltek vallomsuk elmondsra. Jellemz a nagy bnvall imdsgokra (Ezsd 9; Dn 9), hogy egyarnt vallst tesznek az atyk bnrl (cvn) s a maguk vtkrl (hatt’t). A grg megfelel szavak szerint van amartia = bn s van opheilema = adssg (Mt 6:12; 16:27). Az r irgalmt ismer npnek mindig vtekadssga van. Az r ellen val vtkekben s bnkben egyek az atyk s a fiak. A bn valsga kti ssze a nemzetsgeket.

A 4. versben megnevezett lvitk lehettek a Trvny felolvasi, s k hvtk fel a gylekezetet bnvall imdsg mondsra. A lvita nemzetsgek trtnetnek s egymshoz val viszonynak a tisztzsa szinte megoldhatatlan feladat.

Nehem. 9,5–37. Hitvall s bnvall imdsg.

Az a klns ebben az imdsgban, hogy az r nagy trtneti tetteinek fnyben mutat r a np bneire. Az r kegyelmrl s hsgrl szl vallsttelben fedi fel a np bnt s htlensgt. Isten szeretni akarta ket, de k megkemnytettk szvket. Isten vezetni akarta ket, k azonban ellenlltak, prtot tttek, st htat fordtottak Istennek. Isten adott, k pedig visszaltek ajndkaival. Trtneti esemnyek pldi mutatjk az r kegyelmnek s hossztrsnek nagysgt. A np egsz trtnetben Isten kegyelme megelzte s fellmlta bneiket. gy ez az imdsg nem csupn bneik megismersre vezet, hanem ert ad, felbtort a kegyelemben val bizakodsra.

Az 5. vers himnikus bevezets, felhvs az r dicstsre.

A 6–8. v. vallsttel a teremt s kivlaszt Istenrl. A teremt Isten az egyedli Isten. a vilg Ura. Az gben s a fldn minden az alkotsa s minden t szolglja. Nem hasonlthat teht a tbbi npek nemzeti isteneihez. Isten teremtette Izrelt is. Ez a teremts brahm kivlasztsval kezddtt s a szvetsgktsben lett a npek eltt is lthatv. ppen azrt nagy dolog brahm kivlasztsa, mert a teremt Isten dntse s tette. A kivlasztstl kezdve minden Isten kegyelmrl beszl Izrel trtnetben. A nvvltoztatsnak abban van a jelentsge, hogy szoros kapcsolatban van az gretekkel, melyek kzl az gret fldjnek birtoklsa ll els helyen. A szamt sem kifejezsben az ige a szim gykbl szrmazik. Jelentse: „helyezni, meghatrozni, irnyt szabni, valamiv tenni”. Az j nv jelentse teht elremutat arra, amiv brahmnak a jvben lennie kell. Az r megtartotta grett.

A 9–31. versek Isten irgalmas tetteit soroljk fel. A 9–21. v.-ben az Egyiptombl val szabadulstl a pusztai vndorls 40 esztendejn t tapasztalt isteni gondoskods s vezets fontos llomsairl olvasunk. Isten minden kls akadly s a np minden bne ellenre megtartotta grett. Gondoskodsnak sokfle jelvel vette krl ket s bocsnatval fedezte el bneik gyalzatt. Buksaik legmlyebb pontjain is adott nkik „j lelke” ltal jrakezdst (zs 63:10–14).

A 22–25. versek az orszg birtokbavtelben mutatnak r az gret teljesedsre. Nem emberi rdemk vagy sikerk, hanem Isten jsga, ajndka ltal lett az vk ez a fld. A 24. v.-ben a „fiak” sz arra utal, hogy a pusztban vndorl engedetlen nemzedk kihalt (Num 14:31) s a fiak rkltk az gret fldjt.

A 26–31. versek a honfoglalstl a fogsgig terjed szzadokat foglaljk ssze. A brk idejben bneikre mindig bocsnattal felelt az r s irgalmbl sokszor megmentette ket. De amikor ksbb annyira megkemnyedtek, hogy hiba hangzott a prftai sz, az r kimondta felettk az tletet. Egyedl Isten irgalma, hogy a fogsgban nem semmislt meg a vlasztott np.

32–37. v. Az „s most” kifejezssel a mltrl szl vallsttel utn a jelen helyzetet trja fel az imdkoz. De most is trtneti folyamatban szemlli a mlt s jelen nemzedkt. Megvallja, hogy az r most is nagy, ers s flelmes Isten, aki mgis hsges, k pedig bneik miatt ma is nyomorsgban vannak s rabszolgk az gret fldjn. Bnvall alzattal elvllalja, hogy az r igazsgos volt az tletben. Szavakban szinte krni sem meri bneikre nzve a bntets megsznst, de ppen a mltra visszatekintve remnykedik, mert az r ma is hsges Istenk. Visszaadhatja nkik az gret fldjt gy, hogy ne legyenek tovbb idegenek szolgi. Egy fjdalmas felkilts az imdsg befejez mondata: mi nagy szorongattatsban vagyunk!

Nehem. X. RSZ

A 10. fejezetet akkor rtjk meg, ha szem eltt tartjuk, hogy az itt lertak szoros kapcsolatban vannak a 13. fejezettel s az az rsban is rgztett megllapods, amelyet Nehmis a np vezetivel, papjaival s a lvitkkal kttt, felttelezi azokat a visszalseket, amelyekrl a 13. fejezet beszmol. Mivel a 13:6–7 utal arra, hogy a jeruzslemi bajok hrre Nehmis jra Jeruzslembe jtt, a 10. fejezetben lert megllapods is ebben az idben trtnt. gy a 10. fejezetet a 13. utn rthetjk helyesen. A fejezeten bell a feloszts gy rendezhet: az 1. v. folytatsa a 31–40. versekben van. A 2–28. versek nvsora egy idecsatolt lista. A 29–30. versek deuteronomista stlust tkrz megjegyzsek.

Nehem. 10,2–28. Papok, lvitk s femberek.

A 2. v. az elz versben emltett megllapodsra utalva, megpecstelt rsokrl beszl. Azrt emltheti tbbesben az rsokat, mert az egyik pldny a jeruzslemi templom levltrban maradt, a msik pldnyt pedig el kellett juttatni a perzsa udvar levltrba. Ezt a nvsort a Krniks csatolhatta a feljegyzsekhez. Nehmis helytart mellett 22 pap, 17 lvita s 44 fember szerepel az alrk kztt. A megnevezett papok kzl csak t volt jelen a falak felszentelsnl, 13 nv pedig a Zerubbbellel hazatrt papok kztt is szerepel (12:1–7), de a 12:12–21 szerint ezek csak a csaldfi a papi nemzetsgeknek. A lvitk felsorolsa mr szemlynevek szerint trtnik. Kzttk azonban nem csupn a hazajttek leszrmazottai lehetnek, hanem az orszgban maradtakbl is.

A np fembereinek nvsora (15–28 v.) majdnem ugyanaz, mint a Neh 7-ben. A 20. versben Antt nem elrs, hanem az antti emberek j nemzetsgknt szerepeltek s lakhelyk szerint kaptak nevet. Nehem. 10,29–30. A np eskje.

Az rsba foglalt megllapodst a np elfogadta s esk alatt grte meg, hogy az r trvnyben fog jrni. A gylekezethez tartozs alapfelttele volt az elklnls azoktl, akik nem vetettk al magukat Isten trvnynek. A zsid szrmazs nem volt dnt. Aki az orszg lakitl, a samaritnusoktl elklnlt, azt felvettk a jeruzslemi gylekezetbe. A faji egysg helyre teht a vallsi egysg lpett. A gylekezet magjt a hazatrtek alkottk s hozzjuk csatlakozhattak az orszgban maradtak. A 30. v. deuteronomista stlusban van megfogalmazva. Itt mg nem az Esdrs ltal megismertetett trvnyekre trtnik utals, hanem a Jsis alatt kttt szvetsgben megerstett deuteronmiumi trvnyre.

Nehem. 10,31–40. A megllapods rendelkezsei.

Az els vers szerint kttt megllapods rendelkezseirl ebben a szakaszban olvasunk. Az itt lert rendelkezsek nem kiegsztst s nem sszefoglalst adjk Isten trvnynek, hanem olyan intzkedsek ezek, melyek az adott krlmnyek kztt (13. v.) a visszalsek megszntetse s a gylekezeti let szablyozsa rdekben vltak szksgess. Nyolc rendelkezsrl olvasunk.

Az els a vegyeshzassgok tilalma (31. v.). E rendelkezs htterben azok a tapasztalatok llnak, melyekrl Nehmis szemlyesen gyzdtt meg (13:23–27). Nem hangslyozza a rendelkezs a mr meglev hzassgok felbontst, hanem a jvre nzve tiltja meg, hogy idegenekkel hzassgot kssenek. E rendelkezs trvnyes alapja a Deut 7:3 s Ex 34:16. Azt fogadjk el alapelvknt, hogy a hzassgot nem sajt tetszsk, hanem Isten akarata s a hit zsinrmrtke szerint ktik.

A msodik rendelkezs a szombat s az nnepek szigorbb megtartsra vonatkozik (32. v.). Kiadst azok a visszalsek tettk szksgess, melyekrl a 13:15–22 szmol be. Nagy slyt helyeztek a szombat elrsos megnneplsre, mert a szombat volt a kls ismertet s elvlaszt jel az idegenekkel szemben.

A harmadik rendelkezs (32b. v.) a szombatv (minden hetedik v) megtartsrl intzkedik (Ex 23:11; Lev 25:2–7; Deut 15:1–3). Erre az intzkedsre Nehmist korbbi tapasztalatai indtottk (5:1–13). A szegnyek eladsodsnak megakadlyozsa s a kzssgi let rendezse rdekben volt r szksg. A jubileumi v megtartsa ugyanis sok elgedetlensget okoz gazdasgi s trsadalmi krdst oldott meg.

A negyedik rendelkezs a templomadra s annak felhasznlsra vonatkozik (33–34 v.). A trvny szerint fejenknt fl sekelt kellett adni (Ex 30:11–16). A templom szolglatra rendelt adrl tud a 2Krn 2:6 s Mt 17:24–27 is. Az itt elrendelt sszeg (egyharmad skel) a pnzrtk vltozsval magyarzhat. A 34. v. az ad felhasznlsrl ad tjkoztatst. Ebbl gondoskodtak tbbek kztt a templomi kenyerekrl. A kenyerek kiraksa si gyakorlat volt (Ex 25:23–30; Lev 24:5–9; 1Sm 21:7; 1Kir 7:48). Eredetileg taln az r tpllkaknt tettk a szent kenyerek asztalra, ksbb mint hljuk jelkpt. Az adkbl fedeztk az ismert ldozatokat s a templom javtsra szksges kltsgeket is. Az tdik rendelkezs (35. v.) az ldozatokhoz szksges frl szl. A trvny ezt nem szablyozta, mert a templomszolgk gondoskodtak rla. Nehmis korban azonban mr sorsvets tjn kellett kiosztani, hogy meghatrozott idkben kik lssk el fval az ldozatokat (13:31; Lev 6:12; Jzs 9:27; zs 40:16).

A hatodik rendelkezs (36–37. v.) a zsengkrl s az elsszlttekrl szl trvnyek megtartst szorgalmazza. A zsenge felajnlsa rgi kvetelmny (Ex 23:19; 34:26; Deut 26:1). Az elsszlttek felajnlst s megvltst is trvnyek rjk el (Ex 34:19–20; Deut 15:19–23; Num 18:15–18). A hetedik rendelkezs (38. v.) a r’sit, az els, a legjobb rsz adst rendeli el a papok szolglatra. Ms ez, mint a zsenge s a tized. Trvnyes alapja: Deut 18:4; Num 15:20; 18:12; Ez 44:30. A nyolcadik rendelkezs a lvitk tizednek fizetsrl intzkedik (Num 18:21.24–32). Indokolja ezt a rendelkezst Nehmis szemlyes tapasztalata.

A 40. vers zradka mutatja, hogy br Nehmis ptsi munkkat irnytott s helytarti szolglatot vgzett, gondolkozsnak kzppontjban a templom llt. Nehmis, mint a perzsa kirlyi udvar ltal megbzott helytart, jl tudta, hogy a zsidsg nem lhet nll nemzeti llamknt, de mint gylekezet megjulhat s megersdhetik. A felsorolt rendelkezsek is a gylekezet kultikus lett szablyoztk s a mindennapi let megtiszttst cloztk.

Nehem. XI. RSZ - Nehem. 11,1–2. Jeruzslem benpestse.

A 11. fejezet kzvetlen folytatsa a 7:4–5-ben lertaknak, csak a Krniks vlasztotta el a 8–10. fejezetek kzbeiktatsa ltal. Ezek a versek is Nehmis emlkirathoz tartoznak. Az esemnyek tovbbi alakulsrl a 12:27-tl olvashatunk.

Br Nehmis ritkn beszl beszmoljban a nehzsgekrl, a valsgban nagy gondot jelentett a hossz id ta romokban hever Jeruzslem benpestse. A fogsgbl hazatrtek nagyobb rsze vidki vrosokban s falvakban telepedett le. Ennek oka az, hogy az orszg elfoglalsa sorn Jeruzslemben trtnt a legnagyobb pusztuls s valsznleg Jeruzslem laki kzl hurcoltak el a legtbbet, akik most a „babiloni hsosfazekak” melll nem kvntak hazajnni a romok kz. Az elhurcoltak fiai vagy unoki szmra mr nem volt vonz az atyk fldje s a szent vros.

Mgis Nehmis buzdtsra most a np vezet emberei vllaltk elsnek a letelepedst Jeruzslemben, a rgi dvidi vrosban. A tovbbi benpestst sorsvets tjn kvntk megoldani, minden tizedik ember beteleptsvel. Nem vehet ki pontosan a szvegbl, hogy gy trtnt-e a benpests, avagy nkntes jelentkezs ltal. A 2. v. inkbb arra mutat, hogy Isten indtsbl nknt jelentkezk kltztek Jeruzslembe. Az nknt sznak s az nkntes cselekedetnek fontos szerepe van Esdrs s Nehmis knyvben. nknt indult el a hazatrk els csoportja. Az ott maradk nknt segtettk ket adomnyaikkal. A hazatrk nknt adakoztak. Nehmis buzdtsra nknt engedtk el a gazdagok a szegnyek adssgt. S most nknt jelentkeznek a szent vrosba val betelepedsre is. A „szent vros” kifejezs Deutero–zsais ta (48:2; 51:1) itt fordul el elszr, de ksbb gyakran hasznltk (Dn 9:24; Mt 4:5; 27:53; ApCsel 11:2).

A Jeruzslem falairt vgzett munka s a vros benpestsn val fradozs azt mutatja, hogy az sszezsugorodott gret fldjn most Isten akaratbl elssorban Jeruzslemnek kell az gret helyv vlnia. A remnytelensg vrosnak kell jra a remnysg helyv lenni az dvtrtnet tovbbi esemnyeirt (Lk 19:29–48; ApCsel 2). Jeruzslemet be kell npesteni s lni kell benne a holnaprt. Nehem. 11,3–36. Nvsorok.

Ezek a versek neveket rktenek meg a Jeruzslembe kltztt jdaiakrl, benjminiakrl, papokrl, lvitkrl s ms kultikus szemlyekrl (3–19), tovbb a Jda vrosaiban s falvaiban lakkrl. Ez a nvsor nem tarozott Nehmis emlkirathoz. A Krniks a templomi levltr feljegyzseibl csatolhatta ide, hogy a nvsorok ltal is hirdesse: a hazatrk jra birtokukba vettk Jeruzslem vrost, az gret fldjnek megmaradt darabjt s mindenki a maga rksgben lakik. Jzsu knyvre emlkeztet ez a fejezet, mert olyan, mint egy j honfoglals lersa. Nevek ltal val bizonysgttel arrl, hogy Isten grete beteljesedett, a vlasztott np maradka jra az gret fldjn l. Ltszmban ugyan megfogyatkoztak, hiszen a Jeruzslemben lak frfiak szma nem ri el a hromezret sem. Ezek nagyobb rszt is a kultusz szolglatban ll papok, lvitk s nekesek teszik ki. A felsorolt helysgek Jda s Benjamin terletn vannak, fekvsket Jzsu knyvbl ismerjk. A 25–35 versek azt is mutatjk, hogy a jeruzslemi templom hatskre tlterjedt Jda tartomnynak politikai terletn. A kultusz szolglatban tevkenyked lvitk a tartomnyon bell laktak (36. v.). Nehem. XII. RSZ - Nehem. 12,1–26. Papok, lvitk, nekesek, kapurk.

Mind Nehmis, mind Esdrs knyvben tbb nvsort tallunk a fogsgbl visszajtt papokrl, lvitkrl s ms kultikus szemlyekrl. E nvsorok kzlsvel – vlemnynk szerint – a Krniksnak ketts clja volt. Egyrszt azt kvnta kiemelni, hogy a fogsgbl visszajttek letben a legfontosabb krds az volt, hogy a jeruzslemi templomban a kultikus szolglat az elrt mdon folytatdjk s mint Isten gylekezete ljenek az gret fldjn. A visszajtteknek tbb mint tizedrsze kultuszi szemly. Msrszt a Krniks a beiktatott nvsorokkal kttte ssze egy gylekezett a mlt s a jelen nemzedkt. A fogsgbl visszajttek, a templomptk s a Jeruzslem falait ptk egy npet alkottak.

Az 1–9. v. a fogsgbl visszatrt s kzvetlen azutn szolgl papok s lvitk fembereit sorolja fel. A 10–11. v. kln kiemeli Jsa fpap nemzetsgt, majd kiegszti a Jsa fia, Jjkim napjaiban l papi nemzetsgek nvsorval (12–21). A cdki nemzetsgbl szrmaz Jsa utdai mindvgig a fpapi tiszt birtokosai maradtak. Az r 22 papi nemzetsget sorol fel, de egyiknl sem emlti szrmazsukat. Az 1Krn 24 szerint 24 papi nemzetsg volt, akik kzl 16 az Elezr, 8 pedig az Ittmr csaldjhoz tartozott. A Jjkim fpap idejben szolgl papok kztt talljuk Zekarjt, Idd fit, aki azonos lehet Zakaris prftval.

A 22–23. v. a forrsra hivatkozik, ahonnan az anyagot vette. A 24. v. a lvitkat s nekeseket, a 25. v. pedig a kapurket sorolja fel.

A 26. v. a Krniks megjegyzse, mely a 36. v.-hez hasonlan egy idre teszi Esdrs s Nehmis szolglatt.

Nehem. 12,27–43. Jeruzslem vrfalainak felszentelse.

Ez elbeszls irodalmi alapjt ktsgtelenl Nehmis emlkiratnak feljegyzsei kpezik. Erre mutat a 31., 38. s 40. versek els szemlyben rt fogalmazsa is. A Krniks azonban tdolgozta s kiegsztette az ltala ismert anyagot. Ez a tudsts eredetileg a 6:16 vagy 7:3 versek utn llhatott, csak a Krniks szerkesztette gy a knyvet, hogy Nehmis jeruzslemi tevkenysgnek els szakaszt zrja le a falak felszentelsnek nnepsgvel. Jl ltszik az egsz knyvn s itt is, hogy a Krnikst nem az esemnyek trtneti sorrendje rdekelte, hanem az esemnyeknek tulajdontott fontossg alapjn lltotta ssze a knyv anyagt.

A 27–29. versek a Krniks feljegyzsei a lvitkrl s nekesekrl. A felszentelsi nnepsg kls pompjnak elksztshez tartozott a Jeruzslemen kvl lak lvitk s nekesek sszegyjtse, mert a szentelsi alkalmakon fontos szolglatot vgeztek. Rgi, mg a Dvid idejbe visszanyl hagyomnyokat elevent fel itt a Krniks (1Krn 15:1–12; 25:6; 2Krn 5:12–13; 29:4–5). A szentelsi nnepsgeken rmk kifejezsre a Dvid parancsa szerint rendelt magasztal nekesek (11:23) dvidi hangszerekkel (36. v.) dicsrtk az Urat. Az nekesek emltett lakhelyei kzl Netfa Betlehem s Tkoa kztt, Bt-Gilgl Jerik kzelben, Geba s zmvet pedig Jeruzslemtl szakra fekdtek. Nem volt mindig szksg a szolglatukra, ezrt lakhattak a vroson kvl is.

A 30–43. versek az nnepls lefolyst rjk le. Elszr a papok s lvitk tiszttottk meg magukat, majd a np, a kapuk s a vrfal megtiszttsa kvetkezett. A trvnyekbl ismert tbb tisztulsi eljrsra gondolhatunk (Num 19:1–20; 2Krn 29:4–34). A kapuk s a falak megszentelst a Krniks a templom s a templomi ednyek megtiszttshoz hasonlan gondolja.

A megtisztts utn a szentelsi szertarts msodik rsze kvetkezett: nnepi menet vagy felvonuls a falak krl. A megtisztts ltal a mlt gonoszsgt tvoltottk el, mg a krmenettel mintegy szent krt vontak a falak krl, hogy kizrjanak minden gonoszsgot, a vrost Istennek ajnljk fel s az vdelme al helyezzk lakosaival egytt. Nehmis kt nagy menetet lltott fel, melyek ln egy-egy magasztal nekkar haladt. Az egyik menet jobbra indult el, valsznleg a Vlgy-kaputl s dlrl rt a templom-trre. Ezt a csoportot Hsaj vezette s vele ment Jda vezet embereinek fele a papokkal. A msik csoport vezetje maga Nehmis volt, az elljrk msik felvel s a papokkal. Ez a menet balra indult el s szak fell jutott a templomtrre. Hsaj szemlye nem ismert, Esdrst pedig csak a Krniks szerepelteti megjegyzsben, hiszen Nehmissal egy idben nem volt Jeruzslemben. Az nnepi istentiszteletet a templomtren tartottk. A templom kzelben lltak fel a magasztal nekkarok. Lehetsges, br nem bizonythat, hogy a Zsolt 147 neklse ehhez az alkalomhoz kapcsoldik.

Az nnepi alkalom legfontosabb rsze volt a nagy vresldozat s az azt kvet ldozati lakoma, melyen az egsz gylekezet, az asszonyok s gyermekek is rszt vettek. Hlaadsuk kicsordul rmnek jellemzsre tszr is elfordul az rm vagy rlni sz a 43. versben. Az r kegyelmbl l gylekezet hlaad rvendezse trben s idben egyarnt mindig messzire elhallatszik.

Nehem. 12,44–47. Az rmt ldozatkszsg kvette.

Ez a szakasz formailag s tartalmilag is a Krniks mve, aki a Nehmis ltal eddig feltrt bajokat azzal kvnta ellenslyozni, hogy lerta, milyen volt a gylekezet magatartsa a vrfal felszentelse utn. A 44. v. mg csak az nnepi napra utal, de a 45. v. mr hosszabb idre tekint, a 47. v. pedig mintegy sszefoglal rtkelse a fogsg utni gylekezet letnek.

Jeruzslemben s Jdban az ldozatkszsg jellemezte a gylekezetet. Szvesen megadtk a szent adomnyokat, valamint a klnfle szolglatban llk kijr rszt. rltek a papoknak, akik kzttk az r szolglatban lltak. jra nekl, Istent dicst gylekezett lettek s feleleventettk a Dvid s szf idejbl val nekeket. Rend volt az istentisztelet gyakorlsban, az adomnyok begyjtsben s kezelsben.

A 47. v. idmegjellse sszekapcsolja a templompt s a Nehmis idejben l gylekezetet egy kzssgg.

Nehem. XIII. RSZ

Ez a fejezet az 1–3. versek kivtelvel, Nehmis emlkirathoz tartozik. Amint a 6–7. versekben vilgosan kifejezsre jut, arrl az idszakrl ad itt Nehmis lerst, amikor 12 ves (445–433) jdai helytartsga utn visszatrt a kirlyi udvarba, majd onnan jra megbzst s engedlyt kapott arra, hogy Jeruzslembe jjjn. Ms trtneti pldk is mutatjk, hogy a perzsa kormnyzat kirendelt helytarti idnknt a kirlyi udvarba mentek s ksbb jra visszatrtek szolglati helykre. Nehmis visszajvetelnek politikai okt nem ismerjk. Feltehet, hogy a szomszdos helytartkkal konspirl jeruzslemi vezetk Nehmis tvolltt sajt politikai tervk megvalstsra hasznltk fel s j kapcsolatokat igyekeztek kipteni a szomszdos tartomnyok vezet rtegeivel. Nehmis viszont Jda nllsgnak s fggetlensgnek biztostsrt fradozott. – Nem ismerjk tvolltnek idtartamt sem, de mind az Eljsib s Tbij egyezsge, mind az a tny, hogy kzben gyermekek nttek fel, akik mr asddi nyelven beszltek (24. v.), mind a visszatrskor tapasztalt egyb bajok, arra engednek kvetkeztetni, hogy a jelzett „bizonyos id” tbb v volt.

Nehem. 13,1–3. Izrel elklnlse.

Az elz versekhez hasonlan, ezt a hrom verset is a Krniks illesztette be Nehmis emlkirata kz. Nehz lenne megmondani, mi volt vele a clja. Taln szpteni szeretn a kvetkez versekben lertakat azzal, hogy nemcsak bajok voltak, hanem Isten gylekezethez ill dolgok is trtntek s valahonnan ide iktatta be ezt a tredket. Az „azon a napon” kifejezs teljesen bizonytalan idmeghatrozs. A trvnybl olvasott szakasz a Deut 23:3–5; melynek hatsra trtnik Izrel elklnlse. Az ’rb sz ritkn hasznlatos. A keverk, az elegy, a gylevsz npet jelenti (Ex 12:38; Num 11:4; Jer 25:20). Itt az ammniakra s mobiakra vonatkozlag hasznlja a Krniks, mert egybknt a jvevny, a gr a krlmetlkeds ltal tagja lehetett a gylekezetnek (Ex 12:48).

Nehem. 13,4–9. A templom megtiszttsa.

Nehmis visszatrsekor sok bnt s sok bajt tallt Jeruzslemben s Jdban. Els feladata a jeruzslemi templom krl szlelt visszalsek rendezse volt. Az „ezt megelzleg” kifejezs nem az elz versekhez kapcsoldik, hanem Nehmis visszatrshez. rtelme: mieltt megrkeztem volna. Nehmis tvollte alatt ugyanis Eljsib pap s Tbij, az ammni szolga (2:10) rokonsgba kerltek s megegyeztek abban, hogy Eljsib a templomhoz tartoz kamrk kzl egyet Tbij rendelkezsre bocst. Az ilyen kamrk eredeti rendeltetse az volt, hogy ezekben troltk az telldozathoz szksges lisztet, a kultuszhoz hasznlt ednyeket, a befolyt tizedet s templomi adomnyokat (2Krn 31:11–12). Arrl nem olvasunk, hogy Tbij milyen clra hasznlta, de mivel egyni s zleti cljait szolgl holmija lehetett ott, ltaluk tiszttalann tette a kultikus clra rendelt kamrkat. Nehmis kiszratta onnan minden holmijt, majd a szksges s szoksos megtisztts utn a kamrt visszaadta eredeti rendeltetsnek. Nehmis elssorban Eljsib magatartst tli el s nem a pogny Tbijt. A Jzus ltal vgrehajtott templomtiszttsra is (Lk 19:45–47) nyilvnvalan a fpapok bne miatt volt szksg, akik eltrtk, hogy a templom latrok barlangjv legyen. Nem bizonyos, hogy az itt emltett Eljsib pap, aki a templom kamri felett rendelkezett, azonos a fpappal (3:1; 13:28), de ez nem kisebbti bnt s felelssgt.

A 6. v. Artaxerxes perzsa kirlyt „Bbel kirlynak” mondja. A zsidk szmra ugyanis Bbel maradt az ket leigz hatalom szkhelye, mg ha idkzben maga Bbel is a perzsa uralkodk hatalma al kerlt.

Nehem. 13,10–14. A templomi szolglat rendezse.

A visszatrt Nehmis nem csupn Eljsib pap bnt vette szre, hanem a fellrl adott rossz plda kvetkezmnyeit is, amelyek mr az egsz templomi szolglat elhanyagolsban nyilvnultak meg. Mivel a np nem szolgltatta be a lvitk rszt, tizedt s az elljrk sem trdtek az adomnyok szorgalmazsval, veszlybe kerlt a templomi kultusz vgzse. A Nehmis ltal Jeruzslembe teleptett lvitk (11:1.15–18; 12:28) minimlis meglhetse sem volt biztostva, ezrt azok visszatelepedtek a maguk rgi lakhelyre, hogy meziket mvelve meglhessenek. Nem csupn a lvitk sorsrl volt itt sz, hanem Isten gyrl, a templomi szolglat rendjrl. Mal 3:8–10 egyenesen Isten megcsalsnak nevezi a tized s az ldozati ajndkok elhanyagolst.

Nehmis visszahozatta a lvitkat s gondoskodott szolglatuk anyagi feltteleinek biztostsrl is. Szavnak s hatrozott tetteinek eredmnyeknt egsz Jdban jra befolytak a szksges tizedek s adomnyok. A javak tovbbi kezelst Nehmis ngy megbzhat emberre bzta. Ezutn egy pap, egy rnok s kt lvita gondoskodott a raktrak kezelsrl. Nehmis, mint a gylekezet hsges tagja, rzett felelssget az r hznak dolgairt. Fohszban azt kri, hogy ne emberek eltt, hanem Isten eltt legyen nyilvnval az cselekedete.

Nehem. 13,15–22. Gondoskods a nyugalom napja megszentelsrl.

Az Isten gyrt felelssget rz Nehmis nyitott szemmel jrt s szrevette mindazokat a bajokat, amelyek megrontottk a gylekezet lett. Nemcsak Eljsib bne, vagy az adakozs elhanyagolsa volt a baj, hanem a nyugalom napjnak s ezzel az rral val kzssgnek a megromlsa is. Jdban s Jeruzslemben, vidken s vroson egyarnt munkanapp s piacnapp tettk azt a napot, melyet az r a trvnyek szerint az tiszteletre rendelt. A vidken lakk a nyugalom napjn is dolgoztak a fldeken s szlkben, a kereskedsre sznt ruikat is ezen a napon vittk el Jeruzslembe, amely idkzben kereskedelmi kzpont lett. Piacra a nyugalom napjn is felvonultak a vidkiek s ott ltek a tirusziak is, knlgatva a halakat s ms ruikat.

Nehmis, aki ismerte a prftk rsait (Jer 17:27; Ez 20:12kk.), elbb csak megintette s megszidta a nyugalom napjt megrontkat s azokat, akik ezrt felelsek, majd hatrozott intzkedseivel biztostotta, hogy a nyugalom napja mindenki szmra szent legyen Jeruzslemben. Nem az idegenek, nem a tirusziak az igazi okai a nyugalom napja megrontsnak. ket nem ktelezi erre Isten trvnye. Nehmis a nyugalom napja eltt bezratta a vros kapuit s csak elmltval engedte meg, hogy jra kinyissk. gy megakadlyozta, hogy vidkiek, vagy idegen kereskedk jhessenek ruikkal a vrosba. A kereskedk nhnyszor ksrletet tettek ez intzkeds kijtszsra gy, hogy Jeruzslemen kvl hltak s reggel a vrosbl kimentek hozzjuk az zleti gyek lebonyoltsra. Nehmis azonban, tltva ravaszsgukat, ezt a lehetsget is megakadlyozta. A lvitkat sajt embereinek felvltsra rendelte a kapuk rzsre. Megtisztulsukat azrt kvnta meg, mert az egyszer rszolglattal is szent gyet szolgltak.

A nyugalom napjnak megtartsrt rzett felelssgben Nehmis a fogsgban lk llspontjt is kpviselte. Ott ugyanis nagyon ragaszkodtak a szombathoz, mivel a kultikus rendnek ez a rsze volt az, amit idegen fldn is megtarthattak s egyben kls ismertet s elvlaszt jel volt az idegenek eltt. Ezrt a tettrt is a hsges Isten irgalmt kri.

Nehem. 13,23–27. A vegyeshzassgok bne.

A np Istenhez val htlensge, a nyugalom napjnak, az nnepszentelsnek a megszegse mellett, lthatv lett a hzassgok, a csaldi otthonok tiszttalansgban is. Izrel fiai az r gyakran megismtelt parancsai ellenre idegen asszonyokat vettek felesgl, mg olyan npek kzl is, amelyekkel semmi kzssget nem vllalhattak (1. v.). Az idegen asszonyok sem atyik hitre, sem atyik nyelvre nem tantottk gyermekeiket. Az asddiak, a filiszteusok nyelvt azrt emeli ki kln, mert – mint a Msa-feliratbl tudjuk – az ammni s mobi nyelv kevs eltrst mutat a hbertl. Npk s vallsuk elrulst ltja abban, hogy nem trdnek a nyelvkkel. szintn lerja, hogy felindulsban egyeseket mg tettlegesen is fegyelmezett. Esk alatt ktelezte el ket, hogy a jvben nem lesznek htlenek Istenhez s nem ktnek idegen nkkel hzassgot. Salamon kirly bnt lltja eljk int pldnak (lsd 1Kir 11 magyarzatnl).

Nehem. 13,28–29. A fpapi csald bne.

Vegyeshzassg ktsben maga a fpapi csald is rossz pldt adott, mert Eljsib fpap egyik unokja Nehmis rgi ellensgnek, a hrni Szanballatnak, Samria helytartjnak lnyt vette felesgl. A trvny ugyancsak a fpapra vonatkozan rja el, hogy csak npe kzl vehet felesget (Lev 21:14b), Nehmis azonban az adott krlmnyek kztt az egsz papsg eltt kvnt elrettent pldt statulni azzal, hogy elzte az orszgbl Eljsib unokjt. Josephus feljegyzse szerint Eljsib fpap elztt unokja alaptotta Samriban a Garizim hegyn lev szenthelyet (Jn 4:20). Ha trtnetileg bizonytalan is ez az adat, annyi valszn, hogy Szanballatnak kze volt a Garizim hegyen lev szenthelyhez. Nehmis fohsza mutatja, hogy Istentl mg nagyobb bntetst rdemelnek a papsg beszennyezsrt, mert az r eltt szent a lvitk papsgval kttt szvetsg (Num 25:12–13). E szvetsg rtelmt magyarzza a Mal 2:4–8.

Nehem. 13,30–31. Mindent az r szolglatrt.

Az emlkiratot befejez kt vers mg egyszer rviden megemlti Nehmisnak a gylekezet letrt s a kultusz rdekben vgzett szolglatt. Mint a 10. fejezet magyarzatnl lttuk, az ott lert megllapods s rendelkezsek a Nehmis ltal e fejezetben felsorolt bajok orvoslsra szlettek. Trtnetileg teht Nehmis munkssga a 10. fejezet esemnyeivel fejezdik be. Emlkiratt azonban, melyet a Krniks felvett mvbe, ezekkel a szavakkal zrta: mindent az r szolglatrt tett. Amikor Nehmis elszr Jeruzslembe rkezett, ellensgei nagy bosszsgot reztek afelett, hogy: jtt egy ember, aki Izrel fiainak javt keresi. Feljegyzsei vgn pedig maga Nehmis fohszkodik gy, hogy az r Isten az javra emlkezzk meg elvgzett szolglatairl. Milyen j egy letmvet s egy letet gy befejezni, hogy cselekedeteinkkel bkessgben llhassunk Urunk el.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!