NEHMIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Tussay Jnos
Bevezets - A knyv neve.
Esdrs s Nehmis knyve eredetileg egysges knyv s trtneti m volt a Krnikk kt knyvvel. Erre mutat a 2Krn 36:22–23 s Ezsd 1:1–3 versek azonossga is. Csak a Knon kialakulsa idejn vlasztottk el e kt knyvet a Krnikktl. Elbb gy, hogy Esdrs knyve nven egy knyvet kpezett a kett. Ksbb, mint elszr Origensznl lthat, a Septuagintban s a Vulgatban is kt knyvknt szerepel, de mindkett Esdrs neve alatt. Ezt a kt knyvre osztst vette t a hber Biblia s 1448 ta mr Esdrs s Nehmis knyve nven van a Knonban. Esdrs neve alatt ismert mg egy apokrif Esdrs-knyv, az n. 3. Esdrs, mely sok prhuzamot mutat Esdrs knyvvel s Esdrs apokalipszise. Esdrs neve: segtsg. Nehmis neve: Isten vigasztalsa. Mindketten nevkben hordjk Izrel remnysgt.
Szerz.
E knyvek szerzje nem Esdrs s nem Nehmis, hanem az a Krniks, aki a Krnikk kt knyvt is rta. Ezekben a knyvekben folytatta Izrel trtnetnek lerst. A hber Knonban gy kerlhetett mindkt knyv a Krnikk el, hogy elbb vehettk fel ezeket a kanonikus knyvek kz. Bizonyra azrt viselik az Esdrs s Nehmis nevet, mert a knyvek tartalma szerint az szemlyk s szolglatuk ll a lert esemnyek kzppontjban s a Krniks munkjnak alapjt fknt az emlkirataik kpeztk, mint kzvetlen s hiteles trtneti dokumentumok.
Forrsok.
A Krniks szerz sok rtkes s trtnetileg hiteles forrsanyagot hasznlt fel e knyvek megrsnl. Szerkeszti munkjra jellemz, hogy szabadon hasznlja fel a rendelkezsre ll forrsokat. Nha sztvlaszt sszetartoz esemnyeket, mskor pedig sszekapcsol tartalom s idpont szerint tvol es trtnseket is. Klnsen az Esdrs s Nehmis munkjrl szl forrsoknl ltszik ez jl. Mutatja ez azt a mdszert is, hogy nem veszi figyelembe a trtneti tvlatokat, hanem a forrsokat mondanivaljuk szempontjbl hasznlja. A maga feljegyzseit a szszerint vagy tartalmilag tvett kivonatok kz illeszti be s gy foglalja keretbe az esemnyeket.
Az els forrs az Ezsd 1–4:5 szakaszban van. Br itt nem dnthet el biztosan, hogy a Krniks egy eltte lev forrsanyagot ismertet-e, vagy sajt maga beszli el az esemnyeket Aggeus s Zakaris prfcija s ismert adatok (1:9–11; 2:1–67) alapjn.
Az Ezsd 4:6–6:18 versekben arm okmnyok vannak, melyek a falak s a templom ptsvel kapcsolatosan felmerlt nehzsgeket brzoljk. Kt rszbl ll ez az arm nyelv forrs. A 4:6–23 v. azokat az esemnyeket rja le, amelyek Ahasvros (485–465) s Artahsaszt (465–424) perzsa kirlyok alatt jtszdtak le, a 4:24–6:18 v. pedig a Driusz (521–485) alatt trtnteket. gy a kronolgiai sorrend fordtva van.
A 7:12–9:5 versek forrsa az Esdrs emlkirata. Esdrstl val szrmazsra mutat mind a gyakran hasznlt els szemly (7:28; 8:15–17.21–29; 9:1–5), mind az titrsakra is vonatkoz fogalmazs (7:27; 8:17–18.21–23.31–32).
A kvetkez forrs Nehmis emlkirata, mely a Neh 1:1–7:5 szakaszban van s a 7:6–72 kiegszt nvsorval egysges anyagot kpez. De szintn Nehmis emlkiratbl szrmaznak a 11:1–2; 12:27–13:31 versek is.
A Krniks forrsanyagul szolgltak a knyvekben feljegyzett nvsorok, listk. Ezek kzl nmelyik ahhoz a forrshoz tartozik, amelyikben van (Ezsd 8:1–14; Neh 3:1–32). A Neh 11:3–19 megvan az 1Krn 9:2–18-ban is. A Neh 11:20–36 versek listja nem illik bele Nehmis korba, azrt ksbbi ptls lehet, de a terletre nzve felttelezhet az is, hogy a fogsg eltti eredet feljegyzst vett t a Krniks. A papok s lvitk nvsora a 12:1–26-ban, amint a 23–26 versek utalsa is mutatja, a templomi krnikkbl val.
Az Ezsd 2 s a Neh 7:6–72 is feljegyezte a fogsgbl visszajttek nvsort. A ketts kzls alapja az lehet, hogy a Krniks kt forrsban is ott tallta ezt a nvsort. Esdrs knyvben trtnetileg van j helyen, Nehmis emlkiratban pedig az adott krlmnyek kztt volt fontos a templomi levltrban megtallt nvsor.
Vannak tovbb mindkt knyv anyaghoz a Krniksnak olyan forrsai is, melyeket az ismert emlkiratokon kvl felhasznlt, de mi mr nem ismernk. gy az Ezsd 10. fejezet elbeszlse br Esdrs munkjt rja le, de nem tartozott Esdrs emlkirathoz, hanem anyagt a Krniks ms forrsbl mertette. Erre mutat, hogy e fejezetben Esdrsrl mindentt harmadik szemlyben van sz. Ebbl a forrsbl vehette a 10:18–48 versek listjt is. Hasonl a helyzet a Neh 8–9. fejezetekkel is, melyek irodalmilag nem tartoznak Esdrs emlkirathoz, de trgyi s id szempontbl helyk az Esdrs knyvben lenne, mert kzvetlen sszefggsben vannak az ott elmondottakkal. Lehetsges azonban az is, hogy ezeket a fejezeteket Esdrs feljegyzseibl vette ki a Krniks s azrt tette t Nehmis knyvbe, hogy Nehmissal kapcsolatba hozza s kzben az els szemlyben rt elbeszlst az Esdrsrl val beszmolssal ptolta.
A Neh 10. fejezet anyaga pedig nem a Nehmis emlkirataibl szrmazik de Nehmis tettrl ad beszmolt. A Krniks anyagt a templomi levltrban tallt okmnybl vehette, avagy mint mellkletet mr a Nehmis emlkirataihoz csatoltan tallta s gy dolgozta be mvbe. A fejezet elbeszlse megfelel a 13. fejezetnek s idrendben az utn lenne a helye.
A Krnikstl szrmaz rsok lnyegk szerint az Ezsd 3; 6:19–22; 7:1–11; Neh 12:27–43 s taln az Ezsd 9:6–15 s Neh 9:6–37-ben lev imdsgok.
Trtneti httr.
Az Izrelt fogsgban tart babilni birodalom Nabukodonozor halla utn (562) gyors hanyatlsnak indult. Ez id alatt a fogsgban lk remnysgt a jeremisi gretek mellett Ezkiel s Deutero-sais prfcii bresztgetik. Ez utbbi nven is nevezi, hogy Cirusz perzsa kirly ltal az r szabadtt kld szmukra (44:28; 45:1) s meghirdeti a babiloni birodalom romlst is (47. r.). Cirusz perzsa kirly (558–529), aki akkor mr tbb tartomny ura, 539-ben Babilon ellen indul s leigzza azt. Majd hamarosan bevltotta a hozzfztt remnysget, mert 538-ban engedlyt adott a jeruzslemi templom jjptsre s gondoskodott arrl is, hogy a babiloni kirly ltal elvitetett templomi felszerelsek visszakerljenek. Gondoskodott azonban a tbbi leigzott npekrl is s alattvali mindentt szabadon gyakorolhattk vallsos szertartsaikat.
Cirusz engedlyvel kapcsolatos a fogsgbl hazatrk els csoportjnak elindulsa is. A ciruszi engedly alapjn lnyegben hitkrdss lett a hazatrs mellett val dnts. Az a nemzedk ugyanis mr az elhurcoltak fiaibl s unokibl llt, akiket rzelmi szlak s patriotizmus nem fztek Jeruzslemhez s Jdhoz. A hazatrsre jelentkezk csak az gretekre s a prftk ltal hirdetett igre tmaszkodva vllaljk, hogy a viszonylag stabilizlt krlmnyeiket szegnysggel s nyomorsggal cserljk fel azrt, hogy az r npeknt, gylekezeteknt az gret fldjn ljenek.
Cirusz fia, Kambizesz (529–522) kveti a trnon, aki alatt gyenglt a birodalom ereje, halla pedig nmi lazulst s zavart is jelentett. Erre az idszakra s utda Driusz (521–485) els veire esik a messisi remnysgek jjledse. 520-ban Aggeus, majd 519-ben Zakaris prftk hirdetik meg prfcijukat. Driusz alatt jra ers s szervezett lett a perzsa birodalom. A meghdtott orszgok tartomnyait kirlyi helytartk kormnyoztk. A perzsa udvarban kln hivatal volt a zsid vallsi gyek intzsre is.
A templompts Cirusz engedlye utn 18 vre, Driusz uralkodsa alatt trtnt 520–515-ig. t Ahasvros (485–465) vltja fel az uralkodsban. Hozz rjk az els vdlevelet a zsidk ellen (Ezsd 4:6). Utda Artahsaszt (465–424), akihez az Ezsd 4:7–22-ben lev vdlevelet rtk, melyet a Krniks tvesen a templompts ksedelmnek indoklsra hasznlt fel. Az 515–445 kztti vekrl csak ezekbl a levelekbl tudunk a hazatrtek helyzetrl. Valsznleg Malakis prfta munkssga esik erre az idre. A gylekezet bels llapotrl ad ez idszakbl nmi tjkoztatst. Nehmis az uralkodsa 20. vben, 445-ben, kapott engedlyt, hogy Jeruzslembe jjjn s megbzst Jeruzslem vrfalainak felptsre. Nehmis, mint kirlyi helytart rkezett Jeruzslembe, gy Jda ekkor lett Samria tartomnytl elszakadva nll tartomny. Esdrs s vele egytt a hazatrk egy jabb csoportja csak jval ksbb II. Artahsaszt 7. vben (Ezsd 7:7), 398-ban rkezett Jeruzslembe kldetsnek teljestsre.
Munkssguk sorrendje.
Esdrs s Nehmis knyvnek sokat vitatott krdse munkssguk id sorrendjnek megllaptsa s ezzel a knyvekben lert esemnyek tisztzsa s megrtse. A knyvek tanulmnyozsa s trtneti ismereteink alapjn ma mr ktsgtelen szerintnk, hogy az a tradcionlis sorrend, mely szerint Esdrs jtt elbb Jeruzslembe s Nehmis csak ksbb kezdte el munkjt, nem felel meg sem a knyvek tartalmnak, sem a trtneti tnyeknek. A Krniksnak az a szndka, hogy Esdrs s Nehmis munkssgt a dnt esemnyekben sszekapcsolja s Esdrs szemlyt eltrbe helyezze, a forrsok sszekavarshoz s gy a trtneti kp eltorztshoz vezetett. A trtneti sorrendnl fontosabbnak tartotta a Krniks a trgyi sorrendet.
A Krniks ltal adott idrend szerint (Ezsd 7:7) Esdrs Artahsaszt kirly 7. vben jtt Jeruzslembe, vagyis ha I. Artahsaszt uralkodsra gondolunk (465–424), 458-ban. Nehmis pedig szintn az uralkodsa 20. vben, teht 445-ben. Maguk a knyvek, de ms trtneti bizonysgok is ellentmondanak azonban annak, hogy Esdrs munkssga megelzte a Nehmist. Csak nhnyat sorolunk fel: Jeruzslem falainak felptse eltt s a Jeruzslemben akkor uralkod llapotok kztt, nehezen lehet elkpzelni Esdrs reformjainak vgrehajtst. A falakat ptk nvsorban (Neh 3) senki sem szerepel az Esdrssal egytt visszatrtek kzl, s hinyoznak az Esdrssal hazajtt papi nemzetsgek is Nehmis korban. Az Ezsd 10:6 szerint Esdrs Jehhnn kamrjba ment, aki annak az Eljsibnak az unokja, aki Nehmis alatt volt fpap (Neh 12:10). Az elephantinei papiruszok Szanballat helytartsgt I. Artahsaszt idejre teszik, pedig Nehmis kortrsa, s a Krniks ltal bert ptlsokon kvl (Neh 8:9; 12:36) nem tudunk arrl, hogy Esdrs s Nehmis egytt munklkodtak volna Jeruzslemben. Vlemnynk szerint vitathatatlan, hogy Nehmis volt elbb Jeruzslemben s munkssga 445–432 kztt folyt. Krdses marad Esdrs jvetelnek s munklkodsnak ideje. Sokfle vlemny alakult ki. Noth s Galling azon a vlemnyen vannak, hogy az Ezsd 7:7-ben eredetileg nem volt ott a 7. v megjellse, hanem csak annyi llt: Artahsaszt uralkodsa alatt (v. 7:1; 8:1). k is Nehmis utni idre teszik Esdrs munkssgt, I. Artahsaszt utols vagy II. Artahsaszt els veire. Pawlovsky az Ezsd 7:7 v. 7. vt 37-re vltoztatja s gy 428-ra keltezi Esdrs Jeruzslembe jvetelt. Az utbbi vekben a kutatk nagy szma azt vallja, hogy helyes az Esdrs 7:7-ben megadott idpont, csak az uralkod kirly nem I., hanem II. Artahsaszt (404–359) s az uralkodsnak 7. ve 398. Ezt az idpontot tartjuk helyesnek mi is Esdrs munkssga kezdetl. Ez idpont mellett szl az a trtneti helyzet is, hogy mivel a perzsa hatalom az Egyiptom felett val uralmat 400–399 vekben vesztette el, szksgesnek ltta a jdai tartomny nyugodt krlmnynek biztostst, s Esdrs vallsi reformok vgrehajtsra szl kldetse mgtt ez a politikai httr van.
Keletkezsi id.
A knyvek keletkezsi idejnek megllaptsnl Esdrs munkssgnak idpontjbl indulhatunk ki. Esdrs Jeruzslembe rkezsnek idpontjt 398-ra tettk. Mivel azonban a Krniks nem ismerte pontosan Esdrs s Nehmis szolglatnak idpontjt, felteheten nhny vtized elvlasztotta attl. gy a Krniks mvnek keletkezsi idpontja a 350–300 kztti idre eshet. Erre az idpontra utal az is, hogy a Krniks mr tud az Esdrs ltal Jeruzslembe hozott Pentateuchosrl.
Tartalom s feloszts.
A kt knyv tartalma a fogsg utni jeruzslemi gylekezet kialakulst s megjulst rja le. A valsgban egynek tekinthet kt knyv trtnetileg kt rszre oszlik.
Az Ezsd 1–6 rszek Cirusz engedlytl a templom felptsig terjed idszak esemnyeirl szmolnak be, azaz 538–515-ig.
Az Ezsd 7–Neh 13 rszek pedig Esdrs s Nehmis jeruzslemi munkssgt, a vrfalak felptst s a Trvny alapjn vgrehajtott reformokat rjk le. Ez idszak tartama 445 s 397 kztt elbb Nehmis szolglata 12 v, majd Esdrs munkssga kb. 1 v.
Trtneti s tartalmi szempontbl a fejezetek helyes sorrendje: Ezsd 1–6; Neh 1–7; 10; 11–13; Ezsd 7–8; Neh 8–9; Ezsd 9–10.
Theolgiai jelentsge.
A knyvek esemnyeinek s mondanivaljnak theolgiai jelentsgt kt szempontbl is vizsglhatjuk: a zsidsg s a keresztyn egyhz szempontjbl.
A zsidsg szempontjbl nzve Esdrs s Nehmis knyve a fogsgbl hazatrt zsid gylekezet l, majd rott vallsknyve lett. Arrl a folyamatrl szmolnak be, hogy a messisi vradalmt elvesztett vlasztott npbl hogyan lett a jeruzslemi templom kr csoportosult kultikus zsid gylekezet, Izrel llambl egy kis vallsi kzssg. Fknt Esdrs munkja utn olyan ton indultak el, mely a zsinagghoz vezetett. A templom s a trvny tlrtkelsbl pedig kialakult a farizeusi zsidsg. A fogsg utn mr csak a trvny alapjn volt lemrhet, hogy ki tartozik Izrelhez s ki nem. A trvny lett a kincsk s sorsuk. A trvny mellett val megmereveds kvetkeztben a theokrcia helyre a nomokrcia lpett. Nem az Istennel jr Izrel trtnete folytatdik tovbb, hanem egy, a vallsa ltal sszetartott, de a npek kztt sztszrd zsidsg, tletes, kzdelmes s igazi remnysg nlkl vrakoz lete.
Az szvetsget magnak vall keresztyn egyhz szempontjbl nzve pedig e knyvek bizonysga is az dvtrtnet rsze. A trtneteket sszefoglal Krniks az esemnyek alakulsa mgtt Isten munkjt, vilgkormnyz hatalmt s nphez fordul irgalmt kereste s ismerte fel, aki a sztszrt npbl egy maradk gylekezetet (glh) hvott haza. A megplt templomban folytatd kultusz, a felplt falak kztt elfogadott trvny, az greteit megtart Isten hsgnek bizonysgai. Megmaradsuk egyetlen tja: hsg Istenhez s az trvnyhez. Figyelmeztet tantsokat adnak ezek a knyvek arrl is, hogy a vilgi hatalom Isten eszkze lehet a gylekezet megjulsrt, Istenhez val hsgk igazabb meglsrt.
Nehmis csak „vigasztals”, Esdrs csak „segtsg” a gylekezetnek, de egsz llapotuk, nyomorsguk, keressk s fogadkozsuk csendben is a Szabadt, Jzus Krisztus fel kilt s mutat. Ott kell lenni a fogsgbl megmentett np maradknak jra az gret fldjn, hogy majd az idk teljessgben ne Zerubbbel, hanem Krisztus legyen az, aki jelenval s mgis az gret betltje, ne Jsua a fpap, hanem Jzus legyen az, aki tkletes engesztelst szerez az t felismer s elfogad npnek.
Irodalom.
Forrsul felhasznlt fontosabb kommentrok: C. Fr. Keil 1870, M. Haller 1925, W. Rudolf 1949, K. Galling 1954, M. Rehm 1950. Egyb forrsok: M. Noth: Geschichte Israels 1950, W. Lthi: Die Bauleute Gottes 1945, Rowley: Nehemiah’s Mission and its Background 1954–55, Pawlovsky: Die Chronologie der Ttigkeit Esras 1957, W. Wright: The Date of Ezra’s Coming to Jerusalem 1947, s az ismert bevezetsek.
Nehem. I. RSZ - Nehem. 1,1–3. Hrek Jeruzslem nyomorsgrl.
Mint a bevezetsnkbl ismeretes, az 1–7 rszek Nehmis emlkiratt tartalmazzk.
Az 1a. vers a Krniks ltal adott felirat, mely fordthat Nehmis beszdei vagy Nehmis trtnete rtelemben. Apja Hakalj. Neve csak itt s a 10:2-ben fordul el. Jda trzsbl szrmazott. A Kiszlv hnap decembernek felel meg, a 20. v pedig a 445. vre utal. Nehmis mr a babiloni fogsgban szletett. Br a foglyok kz tartozik, elkel s bizalmi beosztsa volt. Artahsaszt kirly pohrnoka, akinek tli rezidencija Susn vra volt. Susn Elm rgi fvrosa (Dn 8:2). Az Ezsd 4:9 azok kztt a helyek kztt emlti, ahonnan Samriba foglyokat deportltak. Itt ltogatta meg egyik atyjafia, Hanni, aki hrt hozott neki Jeruzslem sorsrl s a fogsgbl mr megmeneklt zsidk nyomorsgos helyzetrl. Szznegyven v telt el ugyan mr Jeruzslem pusztulsa ta, de a vros romjai s a lakossg helyzete mg mindig az tlet hirdeti voltak. Amint az Ezsd 4. fejezet arm leveleibl tudjuk, ksrletet tettek ugyan mr arra, hogy felptik a vros falait, de az egykori izreli fvrosban, Samriban szkel kirlyi helytart nem nzte j szemmel a rgi jdai kirlyi vros falainak felptst.
A mr hazatrt s Jeruzslemben s Jda vrosaiban lak megmenekltek kapcsolatot tartottak fenn a deportciban lkkel. Hanni ltogatsa mgtt az a szndkuk van, hogy tudvn Nehmis beosztsrl, az segtsgt krjk a kirlyi engedly kiadsra a vr falainak felptshez. A herfh sz jelentse: csrls, gyalzat, gny. Arra az llapotra utal, amelyrl az 1Kir 9:7–8 szl. Megkezddtt ugyan mr a megjuls. A rgi romok helyn j templomot ptettek, de Jeruzslem falainak megptsvel mg vrt Isten, mert az jjpts idejt fogja meghatrozni.
Nehem. 1,4–11. Nehmis gysza, bjtje s imdsga.
Nehmisnak kevs kzvetlen kapcsolata volt Jeruzslemmel. Apja, vagy taln mr nagyapja is a deportltakkal egytt Babilonba kerlt. gy Nehmis a szmzetsben ntt fel. Emberileg szinte rthetetlen az a megdbbens, amellyel a Jeruzslembl kapott hreket fogadta. Az lett volna termszetes, ha j beosztsban csak a maga boldogulsa rdekli s feledni igyekezett volna szrmazst, a zsid nppel val kapcsolatt. Isten azonban t szemelte ki Jeruzslem jjptsre. Munklkodott rte, benne, hogy majd ltala vgrehajtsa terveit.
A hallott hrek olyan hatssal vannak r, hogy napokon t szinte bnultan s tehetetlenl l. A lelkillapott s magatartst jellemz szavak: „ltem, srtam, gyszoltam, bjtltem, imdkoztam”, arra mutatnak, hogy Nehmis a pogny krnyezetben is a zsid kegyessg hagyomnyai szerint lt s nagy egyttrzssel s felelssggel vette magra a jeruzslemiek terht. Elbb a srsban s gyszban passzv levertsg vesz ert rajta, majd a bjtlsben s knyrgsben az rnl keres feleletet a gytr krdsekre. A hallott hrek hatsra az a krds vetdhetett fel benne, hogy mirt nem vette mg le az r tl kezt nprl. Magatartst azonban nem a felhborods, hanem az tlet alatt val meghajls jellemzi. Br Hanni ltal honfitrsai a kirlynl, az embereknl val kzbenjrsra krtk, Nehmis mgis elbb az rhoz viszi npe gyt s szvnek fjdalmt. Imdsgt a npi panaszdalok stlusban mondja el. A perzsa udvarban megszokta ugyan, hogy az Urat a „menny Istennek” nevezi (Ezsd 5:11; 6:9), de a „nagy s flelmetes Isten” nem ismeretlen hatalmassg eltte, hanem Jahve, az atyk Istene. Els szemlyben imdkozik, de gy, mint annak a npnek egy tagja, akik flni szeretnk az r nevt. Krst annak az rnak mondja el, aki br nagy s flelmetes, de kegyelmes s hsges az szvetsgben nphez, akiktl parancsainak megtartst kvnja.
ppen ezrt lesz imdsga bnbnati imdsgg. Bnbnatban nem az pts akadlyozit, nem npe ellensgeit vdolja, sem nem az r ellen panaszkodik, hanem a maga s a npe bnnek terhvel borul le Isten eltt s vallst tesz cselekedeteik gonoszsgrl. Itt, Nehmis knyrgsben s bnvall alzatban kezddik el Jeruzslem jjptse. Izrel egsz trtnete azt mutatta, hogy az r akkor kezdett s ajndkozott valami jat, amikor npe bnbn alzattal kzeledett hozz. Bnbn vallsttelnek szintesgben bred j bizalom Nehmis szvben a kivlaszt s vezrl r irnt. Nem a maga kvnsgait szeretn elfogadtatni, hanem az igre, az gretekre hivatkozik. A Deuteronomium kifejezseit hasznlja (Deut 7:9.21; 9:20; 30:1–4). A szvben bredt bizalom alapjn szinte belefogdzik Isten greteibe s hiszi, hogy az r nem vetette el Jeruzslemet s npt. Az rba vetett bizalommal kszl a perzsa kirlynl val kzbenjrsra is. Tudja, hogy nem knny feladata lesz, mivel a kirly parancsra trtnt a falak ptsnek megakadlyozsa (Ezsd 4:17). Bzik mgis abban, hogy az r ad majd szerencst neki s trelmesen vr a kedvez alkalomra.
Nehem. II. RSZ - Nehem. 2,1–10. Nehmis engedlyt kap Jeruzslem ptsre.
A kedvez alkalom hamarosan elrkezett, Niszn, prilis havban, 445-ben, teht ngy hnappal Hanni ltogatsa utn. Ez id alatt imdkozott, terveket sztt s megfontolhatta a kirlynak elmondand krse rszleteit is. Mint a kirly pohrnoka, gyakran lehetett a kirly kzelben. A vidm sszejvetelek klnsen alkalmasak az egybknt knyes krdsek megbeszlsre is. A kirly Nehmis irnt rzett rokonszenvre mutat, hogy szrevette takargatni kvnt szomorsgt s krdezskdni kezdett az oka fell. A hnapok ta vrt alkalom most vratlanul jtt el s Nehmis nagyon meglepdtt, ismerve a kirly tilalmt a falak ptsre vonatkozlag (Ezsd 4:15–23), szemlyess igyekezett tenni krst. Nem a rgi kirlyi szkhelyknt s kultuszhelyknt emlti Jeruzslemet, hanem arra hivatkozik, hogy Jeruzslem az seinek srhelye. A keleti ember ui. nagy kegyelettel nzett a srhelyekre. A kirlyok szmra is tisztelt helyek voltak a rgi kirlyi srhelyek. gy krsnek elvette mindjrt a politikai lt. A kirly a benne felbredt kegyeletes rzsek alapjn tovbb krdezskdtt, gy Nehmis eladhatta eltervelt krseit. A 4. v. csak arra utalhat, hogy e vratlan helyzetben Nehmis csendben, a szvben, felshajtott Isten segtsgt krni. Annyira szent s komoly volt mgis ez a shajts, hogy mint imdsgot jegyezte fel emlkezsben. Isten el viszi elbb azt, amit a kirlynak akar elmondani. E rvid feljegyzs vallsttel arrl, hogy a fldi gyek is mindig a menny Istennek kezben vannak. Krse szempontjbl kedvez a kirlyn jelenlte, aki befolysolhatta a kirlyt.
Nehmis krsei azt mutatjk, hogy br az rtl krt elbb segtsget s benne bzik, mgis relisan szmol krlmnyeivel, valamint kornak politikai s gazdasgi helyzetvel.
Hrom krse van. Engedlyt kr a kirlytl, hogy Jeruzslembe utazzk a vros falainak felptsre, ajnllevelet az utazs akadlyainak elhrtsra s az ptkezshez szksges ft a libanoni kirlyi erdkbl. Krsei teljestsben Nehmis nem csupn a kirly nagylelksgt ltja, hanem elssorban Isten jsgt, aki a kirlyok szvt is irnytani tudja. Az r eltt elmondott imdsgnak a kirly eltt is meglett a hatsa. Minden diplomatikus mesterkedsnl tbbet rt az r segtsgl hvsa. A kirly mg ksretet is adott Nehmis szolglatra.
A 10. vers megjegyzse Nehmis szolglatnak nehzsgeire mutat r. Ha csak az 5:14 utal is arra, hogy Nehmis helytartknt munklkodott Jdban, a kirlyi megbzs kezdettl fogva gy szlhatott. Ez vltotta ki a szomszdos helytartk ellensgeskedst. Eddig ugyanis Jda Samria tartomnynak egyik kerlete volt, melynek Samria vros szkhellyel Szanballat volt a helytartja, az Ezsd 4:8-ban emltett Rehm utda. Nehmis megbzatsa azt jelentette, hogy Jda nll tartomnya lett a perzsa birodalomnak. Samria helytartja nemcsak politikai hatalmnak cskkenst lthatta Jda elszakadsban, hanem szmolnia kellett Jeruzslem megerstse kvetkeztben a templom irnt rzett vonzalom felledsvel a rgi izreli terleten. St Samria gazdasgi s kereskedelmi tren is rdekelt volt Jeruzslemmel kapcsolatban. A Krniks megvetsbl nem nevezi helytartnak Szanballatot, hanem csak „hrninak”. Hron: Bt-Hron, Jeruzslemtl szakra fekv samriai helysg. Tbij neve: „az r j”, izreli eredet. Az ammoni szolga kifejezs gnyosan szrmazsra utal. a Jordn keleti rszn lev tartomny helytartja volt. Mindketten szoros kapcsolatban voltak Jeruzslem vezet kreivel (6:19; 13:4.28).
Nehem. 2,11–20. Az jjpts elksztse.
Nehmis az rtl kapott segtsg s a kirlyi engedly ellenre is gondosan s nagy krltekintssel kezdi el szolglatnak vgzst. Jzanul felmri helyzett, hogy gy keresse Izrel fiainak javt. Elvigyzatossgt indokoltt tettk az ellensges szomszdos helytartk s a Jeruzslemben uralkod llapotok is. Hrom napig senkinek sem szlt megbzatsrl s tervrl, hanem titokban, jszaknknt szemlt tartott a vros falai krl.
A 13–15. versek lersa a 3. fejezet listjval egytt kpet ad Jeruzslem fekvsrl. Elssorban a veszlyes pontokat, a vros kapuit szemllte meg. A Vlgy-kapu a vros dlnyugati sarkn volt s a Jeruzslem eltt lev mly dli vlgybe vezetett. A vlgy keleti vgn lehetett a Srkny-forrs. A Szemt-kapu a vros keleti oldaln volt. Nevt onnan kapta, hogy ezen a kapun t vittk a szemetet a Kidron patakhoz s a Hinnm vlgybe. A vlgybl megnzhette jl a falak llapott. A Forrs-kapu, vagy a vrostl Keletre a Silom forrshoz, vagy Nyugatra Gihon forrshoz vezetett. A „kirly tava” az Ezkis ltal csinltatott vzvezetkre utalhat (2Kir 20:20). A romok miatt nem volt hely az llat szmra s azrt ment tovbb gyalog.
A 16–20 versek szerint a csendben elvgzett szemlje utn Nehmis beszmolt a vezetk eltt kldetsrl. Bizonysgttelnek hatsa alatt egyttesen elhatroztk Jeruzslem falainak felptst. A „megerstettk kezket a jra” kifejezs az elvgzend szolglatra val kszsgket s fogadalomttelket szemllteti. A 19 v. az arab Gesem nevt is emlti, mint Nehmis ellensgt. Egy arab trzsf lehetett. Gnyoldsukkal s vdjukkal politikailag akarnak akadlyt grdteni Nehmis munkja el. Nehmis kifejezetten az rra utal, mint munkjuk oltalmazjra, aki hatalmasabb az ellensgeknl.
Nehem. III. RSZ - Nehem. 3,1–32. Az ptk nvsora.
Ezt a nvsort valsznleg nem Nehmis lltotta ssze, hanem, mint az ptkezs hivatalos feljegyzst a templomi levltrban riztk s innen jegyezte fel Nehmis emlkezseihez. Azok nevt tartalmazza, akik dolgoztak Jeruzslem falainak jjptsnl. A felsorols mr az elkszlt munkra tekint vissza. Megfigyelhet, hogy senki sem szerepel a nvsorban azok kzl, akik Esdrssal jttek Jeruzslembe (Ezsd 8). Fontos bizonytka ez annak, hogy Esdrs ksbb jtt, mint Nehmis Jeruzslembe. A nvsor tanulmnyozsa sok fontos adatot szolgltat az akkori llapotokrl.
Megismerhetjk belle a Nehmis korabeli Jeruzslem topogrfijt. Az 1. s 32. vers mutatja, hogy a munkk szakaszainak felsorolsa kzben az egsz vros falt lerja. Az sszekt szveget a „mellette” s „utna” szavak kpezik. A Juh-kapu az szaki fal keleti rszn fekdt. Kzvetlen sszekttetsben volt a templommal. Nevt onnan kapta, hogy itt vezettk az ldozati llatokat a templomhoz. A Jn 5:2 szerint kzelben volt a Bethesda t. A Halak-kapuja Nyugatra fekdt. Nevt az ott tartott halpiacrl kapta (13:16). A kt kapu kztt lev tornyok az pts szakaszait jellik. A Rgi-kapu szintn Nyugatra fekdt. Azonos lehet a Szglet-kapuval (2Kir 14:13; Jer 31:38). A Vlgy-kapu a nyugati fal als rsznl volt. A 13–31 versekben lert szakasz a keleti falhoz tartozott, mely az szaki mellett a legtbb krt szenvedte. A Selah, vagy Siloah tava a vros keleti fala mellett, a vros s a Kidron patakja kztt fekdt. A Vzi-kapu nem vros-kapu volt, hanem a kirlyi palota keleti oldaln lev kapu, melyen t a szolgk a vizet hordtk. Az fel eredetileg egy dombrsz megjellse volt, ksbb a templomszolgk laksa. A Lovak-kapuja szakra fekdt a Vzi-kaputl. A templomszolgk hza (31 v.) nem a laksuk volt, hanem szolglati plet, melyet megosztottak a kereskedkkel, akik a kultuszhoz szksges ruikat knltk (Mt 21:12; Jn 2:14).
Mutatja a nvsor, hogy Jeruzslem falait nem csupn a vros laki ptettk, hanem ms jdai vrosok laki is segtsgkre voltak. Mivel Jeruzslem akkor gyren lakott volt, szksges volt a vidkiek segtsge. t vrost emlt a felsorols: Jerik, Tkoa, Gibeon, Micp s Znah. Az egykor megtlt s lerombolt Jerik laki Nehmis bizonysgttelre most kszsggel sietnek Jeruzslem falainak ptsre. Tkonak, mos prfta otthonnak laki is segtenek, de elkelik, akik ellen a prfta tletet hirdetett, most sem kszek a szolglatra. Gibeon laki (Jzs 9) mr nemcsak sznbl, de szvesen vllaljk a kzssget Jda maradkval. Micp a fogsg ideje alatt is fontos lelki kzpont volt. Laki a testi munkra is kszek Jeruzslem falainak ptsrt.
Kpet ad ez a nvsor a jdai tartomny kerleti beosztsrl is. Jda t kerletre volt osztva. Az egyes kerleteket kt kerleti vezet kormnyozta. Nem tudjuk, melyik korbl szrmazik ez a kerleti beoszts. A hber szvegben a kerlet neve akkd eredet szval: pilku – plk van megjellve, amibl arra kvetkeztethetnk, hogy ez a kerletekre oszts mr az jbabiloni birodalom idejn megtrtnt. Jeruzslem volt a kzponti kerlet szkhelye. A tbbi kerlet is a szkhelye alapjn fordul el, gy: Bt-Hakkerem, Micp, Bt-Cur s Keil. A kerletek vezeti nem idegenek, hanem Jda laki kzl valk voltak. Abbl a nemzetsgbl szrmaztak, amely 587-ben az orszgban maradt. A helysgnevekbl az is lthat, hogy az j jdai tartomny terlete mg a fele sincs a rgi jdai kirlysgnak. Az egyes kerletek vezeti kaptak egy-egy szakaszt a vrfal ptsbl s azt javtottk munkatrsaikkal.
Jeruzslem laki nemzetsgek szerint vettek rszt a munkban. Jelents rszt vllaltak a papok s lvitk is (1.17.22.24.28–29). J pldt mutatott maga a fpap Eljsib, Jsua unokja (12:10). Br megosztott szvvel dolgozhatott, mert az pts ellensgeivel rokoni kapcsolatban llott (13:4.28). Nehmis akaratereje s j bizonysgttele lehetett r hatssal. A nvsorban a bn = „fi” utn a nvre kvetkez tulajdonnevek nem az apt, hanem a nemzetsget jellik. Felfigyelhetnk a nemzetsgek kzl Rkb (14. v.) emltsre. Ha ez a nv valban a rkbitk kzssgbl val leszrmazottra utal (2Kir 10:15; Jer 35), akkor ez annak bizonysga, hogy Jeremis prfta grete beteljesedett.
Jeruzslem lakinl a nemzetsgek megjellse mellett a foglalkozsuk emltse is szerepel. gy megismerhetjk a nvsorbl a jeruzslemi gylekezet szocilis sszettelt is. A np tbb rtege rszt vett a munkban. Kln emlti a nvsor a kenetksztket, kzmveseket s tvsket, akik mint magnszemlyek, vagy mint valamelyik nemzetsg tagjai dolgoztak a falak ptsn. Az egyik vezet embernek mg a lenyai is osztoztak a falak ptsnek nehz fizikai munkjban (12. v.). Mindentt az olvashat a csoportoknl, hogy egyms mellett javtgattk a falakat. A kzs szolglat sorskzssgbe, a meghirdetett zenet hitkzssgbe kapcsolta ket. Nagy szksg volt arra Jeruzslemben, hogy mikzben plnek a kls falak, a bels rgi vlaszfalak leomoljanak (5. r.).
A falak ptsnek munkjt Nehmis szervezte meg. Az elvgzend munkt a lers szerint 42 szakaszra osztotta fel a falak llapottl fggen, s az ptst egyszerre kezdtk el. Egyes rszeket teljesen jj kellett pteni, de a legtbb helyen csak a falak kijavtsra volt szksg. Az 1–3 versekben jelzett szakaszoknl a bnh: „pteni” ige fordul el, mg a tovbbi versekben a hzaq: „ersteni, javtani” ige. Legrosszabb llapotban volt teht az szaki fal, legkevesebb javtsra a nyugati fal szorult. Volt olyan csoport, amelyik kt rszen is dolgozott (4 s 21; 5 s 27; 18 s 24). Nehmis maga ott segtett, ahol szksg volt r (5:16).
Nehem. 3,33–38. Az ellensg gnyoldik – a np dolgozik.
Mikzben Jeruzslemben „megerstettk kezket a jra” s kzs szolglattal ptettk Jeruzslem falait, a szomszdos tartomnyok vezeti bosszankodtak az elrt eredmnyek miatt. Gnyoldsuk utal a kis tredk np szegnysgre s krdsess teszi a Nehmisnak adott kirlyi engedly hitelessgt. Lehetetlennek tartjk, hogy megpthetik a falakat. Az „ldozni is akarnak” kifejezs azt jelenti, hogy valban be akarjk vgezni a munkt s utna a felszentelsre ldozati nnepsget tartani. Tbij szellemeskedse nevetsgess akarja tenni vllalkozsukat.
Nehmis nem szemlyes srtsnek vette az ellensg gnyoldst, hanem Isten gynek kignyolst rezte szavaikban. Ezrt az rtl krte bntetsket egy tokforma elmondsval. A 37. v. idzet a Jer 18:23-bl. Legpozitvabb vlaszuk azonban az volt a gnyoldsra, hogy buzgn tovbb dolgoztak.
Nehem. IV. RSZ - Nehem. 4,1–8. Flelem helyett: istenflelem.
Az elz fejezet 33–38. versei szerint az ellensg gnnyal, rgalommal s csfoldssal akarta elkedvetlenteni a falak ptit. Ez a szakasz arrl szmol be, hogy az ellensges szomszdok hatalmuk fitogtatsval igyekeznek flelmet kelteni a munksokban. Az 1. vers szerint minden oldalrl veszly fenyegette ket. Szanballat s Tbij mellett a tbbi szomszdok is rszt vesznek a megflemltskre tervezett sszeeskvsben. Asdd a nyugati szomszdos provincia volt, a filiszteusok fldje. Az asszr hatalomtl kapta ezt a nevet s mint perzsa tartomny is ezt viselte. Arabok alatt a dli szomszdokra gondolhatunk, akik a pusztkbl Edm tartomny Nyugat-jordni rszbe benyomultak. Nylt hborra a perzsa udvar miatt nem gondolhattak. Csupn harcosok kldsvel, mernyletek tervezsvel s klnfle zavarok keltsvel akartk megflemlteni az ptket. Titkos rajtatsek tervt ksztettk. Szndkuk rszben sikeres is volt. Erre mutat a 4. vers, mely a teherhordk egy munkadalt idzi. Csggedtek s megfradtak lettek az elbb mg nagy kedvvel dolgozk. Nehmis imdsga s buzdtsa ersti ket s folytatjk az ptst. Ha veszlyess lett is a falak ptse, nem hagytk abba. A hatrmenti helysgekben lak zsidktl rteslhettek mindig a kszl tervekrl s idben tehettek vdelmi elkszleteket.
Nehmis hitkben is igyekszik ersteni az ptket. A 8. vers felhvsnak rtelme: ne az ellensgre nzzetek, mert akkor flelem tlti be a szveteket, hanem az rra, aki minden ellensgnl hatalmasabb s flelmetesebb. Nem flhet az emberektl az, akinek a szvben igazi istenflelem van. Nem rluk van sz csupn, helytllsukkal gyermekeikrt, csaldjukrt, az egsz jv nemzedkrt is szolglnak.
Nehem. 4,9–17. Vakolkanllal s karddal.
Az sszeeskv ellensgek feladtk ugyan leleplezett terveik megvalstst, de Jeruzslem pti sohasem rezhettk magukat biztonsgban. Nehmis ppen azrt, mert megtapasztalta Isten hatalmt az ellensg szndknak meghistsban, azt teszi, amit az adott helyzetben jzanul tehet. Kt csoportra osztotta az ptket. Amg az egyik csoport dolgozott, a msik rszolglatot teljestett. Vakolkanllal s fegyverrel plnek teht tovbb a falak. St egy krts mg riadt is fjhatott, ha veszly fenyegetett. A Jeruzslemben dolgoz vidkiek jszakra sem hagyhattk el a vrost. Tisztlkodsuk s alvsuk is kszenlti llapotban trtnt. Az „Istennk harcol rettnk” kifejezsben a rgi szent hbork vallomsa csendl fel. Vigasztals s jelsz is volt ez egyszerre.
Nehem. V. RSZ - Nehem. 5,1–5. Szocilis krdsek Jeruzslemben.
E versek nhny mondata megdbbent hsggel tkrzi a Jeruzslemben uralkod szocilis viszonyokat. A fogsgbl hazatrt gylekezet megptette mr templomt. Jeruzslem falainak az ptse is a befejezs fel halad. Kls ltszatra teht pl, szpl Jeruzslem. Az pl falakon bell azonban feszl trsadalmi krdsek vrnak srgs megoldsra. Nyomorsgban vergd emberek, csaldok kiltanak segtsg, letlehetsg utn. Az 1. vers cecqh szava azt a ktsgbeesett kiltst fejezi ki, mellyel a csapsok terhe alatt nyg egyiptomiak kiltottak (Ex 11:6; 12:30). A hangos jajkiltsba kitr bajok gykerei messze visszanylnak a mltba. Mr a jdai kirlysg utols vtizedeiben ersen megromlottak a gazdasgi s szocilis viszonyok. Mikor pedig Jeruzslem pusztulsa utn a babiloni kirly elvitte a jdai vezetrteget, az itthon maradk kztt egyre mlyebb lett a szakadk s az ellentt a gazdagok s szegnyek kztt. A gazdagok, kihasznlva az elszegnyedett rteg helyzett, zrkedtek a nyomorultak krra, kiuzsorztk s tnkretettk ket. S mivel – W. Lthi hasonlatval lve – a pnz tja ellenttes a vzvel, mert mg a vz fellrl lefel folyik, a pnz alulrl felfel, a gazdagok mg gazdagabb, a szegnyek pedig mg szegnyebb lettek. Az llapotok slyosbodshoz hozzjrulhatott a deportltak hazatrse is, akik birtokukba szerettk volna venni atyik rksgt. Nehmis mr eladsodott s elszegnyedett nprtegeket tallt Jeruzslemben, akik a kiuzsorzs kvetkeztben honfitrsaik rabszolgiv lettek.
Jeruzslem falainak ptsre szvesen vllalkoztak ugyan a vros sszes laki, de az ptssel jr elfoglaltsg a szegnyek esetben azt jelentette, hogy nem folytathattk kenyrkeres foglalkozsukat s gy mg inkbb hinyzott a meglhetshez szksges pnz. A gazdagok pedig mg ezt a helyzetet is kihasznltk vagyonuk gyaraptsra s a szegnyek elnyomsra. A falak ptsnl kzsen s „egyms mellett” munklkodtak ugyan, de egyre mlyebb lett a szakadk a klnbz trsadalmi osztlyok kztt. Egytt buzglkodtak a szent vros falainak ptsben, egytt „vallsoskodtak”, de nem tekintettk testvrnek a msik embert s nem trdtek a megoldatlan krdsekkel. Ez a nyugtalan s kisemmizett rteg trt most ki, asszonyaikkal egytt, panaszos kiltsban. A „zsidk” alatt az elkelk, a gylekezet gazdagjai rtendk, akik atyjuk fiai s mgis embertelenl viselkednek velk szemben. A zgold tmeg hrom csoportjt emltik az 1–5. versek.
Az els csoport a nagycsaldos s vagyontalan szegnyek rtege, akik hesek, gabont s kenyeret krnek. A msik csoport krsben a kisparasztok hangja szlal meg. k knytelenek elzlogostani birtokukat a mindennapi kenyrrt. A harmadik csoport nem az hsg, hanem a perzsa kirlynak fizetend adk miatt panaszkodik. A rjuk nehezed adterhek miatt mr gyermekeiket kell rabszolgnak eladniok, st gyakran kellett elnznik lenyaik magalzst s meggyalzst. A trvny szerint megengedett volt ugyan zlog ellenben pnzt vagy gabont klcsn adni (Ex 22:25; Deut 24:10), de uzsora nlkl. Rendelkezik a trvny arrl az eshetsgrl is, ha valaki gyermekeit knytelen rabszolgul eladni (Ex 21:7; Lev 25:39; 2Kir 4:1; Mt 18:25), de nem tekinthettk gy, mint rabszolgkat (Lev 25:39), mert a szegnyek ppgy tagjai a vlasztott npnek, mint a gazdagok. A trvnyre hivatkoznak teht a visszalsek miatt elmondott panaszukban. S mint az 5. v. mutatja, az a baj, hogy: ve’jn le’l jdn: nincs er a kezkben, vagyis nincsenek abban a helyzetben, hogy ezen vltoztassanak. Kiltstalannak ltszott az is, hogy a falak felptse utn javulhat helyzetk. Srgs megoldsra vrtak teht ezek a szocilis krdsek, mind a np helyzete, mind a vros falainak ptse rdekben.
Nehem. 5,6–13. Nehmis megoldja a krdseket.
Nehmis Jeruzslembe rkezse utn mindjrt szrevette a vros falainak romjait, de a bels bajok csak most trultak fel eltte. A vros elkeli s elljri, akik a perzsa jog szerint a vros tancst alkottk, eltakartk eltte a np kztt lev bajokat.
Nehmis igen felhborodott a np jajkiltsn. Fjt neki a kznp nyomorsga s bntotta a gazdagok Isten nevt megcsfol kapzsisga. Az adott krlmnyek kztt az ptsi munka folytatsa is veszlybe kerlt. Srgs intzkedsre volt azrt szksg. Haragjval azonban nem a np ellen fordult, hanem az elkelk s elljrk ellen. Megfeddte ket a szegnyek, atyjuk fiai kiuzsorzsrt. Majd gylst hvott ssze ellenk. Elszr a fogsgban l zsidk magatartst lltotta pldaknt eljk, akik nem engedtk, hogy az eladsodott zsidk a pognyok rabszolgiv legyenek, hanem kzs akarattal sszeadtk rtk a vltsgdjat. Az emltett plda hatsra szhoz sem tudtak jutni. Sem menteni, sem igazolni nem tudtk testvrietlen cselekedetket.
Aztn istenflelmket teszi krdsess cselekedeteik miatt. Istenfl embereknek nem lehet ilyet tenni (Pld 14:31) az rrt, hogy a gylekezet ne gyalztassk a pognyok eltt.
Majd sajt maga s hznpe pldjt emlti. Tle is krtek klcsn pnzt s gabont. ksz elengedni. Kvessk mindnyjan az pldjt, engedjk el a klcsnket s adjk vissza az elzlogostott fldeket s hzakat. Nem lass reformokat akar bevezetni, hanem haladktalan dntsket kvnja az get szocilis krdsek rendezsre. A 11. v. helyes rtelme szerint, Nehmis nem csupn az ingatlanok visszaadst kvnja, hanem azt is, hogy a klcsnk zloglevelt is adjk vissza. Teht nem csupn a szzalk elengedsre utal. Ezt ersti meg a hitelezk vlasza: visszaadjuk s nem kvetelnk tlk semmit. ltalnos adssgelengedsrl van sz. Jeruzslem jjptsnek ideje az elengeds esztendeje legyen az r npe szmra. Eskvssel is fogadalmat tettek adott szavuk megtartsra. Nehmis mg egy szimbolikus cselekmny ltal is figyelmezteti ket. A szimbolikus cselekmnyek szerept a Kirlyok knyvbl ismerjk. Az itt lert szimbolikus cselekmny megrtshez tudnunk kell, hogy az Izrelben viselt ruhkon nem volt zseb, a magukkal vitt trgyakat a ruhk rncban az v tartotta meg. Rzs ltal mindent ki lehetett rteni a ruhkbl. Majd szavakkal is elmondta, hogy gy cselekszik Isten mindazokkal, akik megszegik fogadalmukat s eskjket. Az egsz gylekezet ment mondott r s dicsrte az Urat. Az r dicsrete az men rtelmezse (1Krn 16:36; Zsolt 106:48), annak megvallsa, hogy az r cselekedte ezt.
Nehem. 5,14–19. Nehmis szemlyes pldaadsa.
Nem dicsekszik az istenfl Nehmis ezekben a versekben, hanem szemlyes pldaadsnak emlegetse ltal is bizonysgot tesz.
Elszr nzetlensgt emlti. Mint a perzsa kirly ltal kirendelt helytartnak joga lett volna beszedni napi 40 sekelt. Eldei, a samriai helytartk, mg ezen fell is megterheltk ket. S pedig 12 ven t nem krte ezt tlk, mert figyelembe vette a np szegnysgt. Tudta, hogy elg terhet jelent a npnek a perzsa kirlynak fizetend ad (4. v.) s a teljestend szolglat (18. v.). Megelgedett a termszetbeni adomnyokkal, mivel azok nlklzhetetlenek voltak. nzetlensgben hite s istenflelme motivlta tetteit.
Szemlyes pldt adott szolglatkszsgvel a falak ptsnl, ahol maga s szolgi is rszt vettek a munkban.
Senki sem vdolhatja kapzsisggal, mert br is adott klcsn pnzt s gabont (10. v.), de nem szerzett magnak vagyont (16. v.).
Jszvsgrl s vendgszeretetrl beszl, hogy br lemondott a helytarti jvedelemrl, hza nyitva volt nem csupn az udvartartshoz tartoz tisztviselk s a zsidk elljri eltt, hanem vendgl ltta a szomszdos tartomnyokbl rkez zsidkat s pognyokat is. Ha nagy volt is a helytarti reprezentcis kltsg, mgsem terhelte meg a npet.
Mindeme tettrt nem emberektl vr elismerst, hanem Isten eltt szeretne kedvessget tallni.