EZSDRS prfta TRTNETI 06 -10
Ezsdr. VI. RSZ
Ez a rsz folytatsa az elbbinek, s lerja a zsidk ltal emltett s a helytart jelentsben jelzett ciruszi parancs megtallst, annak tartalmt, majd Driusz utastst e parancs vgrehajtsra, tovbb a templompts befejezst, felszentelst. Vgl egy hber nyelv feljegyzst kzl a pska s a kovsztalan kenyerek nnepnek megtartsrl, amit a Krniks toldott hozz az arm nyelv irathoz.
Ezsdr. 6,1–5. A megtallt engedly.
Driusz kirly, Tattenaj helytart jelentst olvasva, utastst ad, hogy keressk meg Cirusz templomptsi parancst. Az iratot Ahmeta (ms nven Ekbatana, a perzsa uralkodk nyri tartzkodsi helye, a md birodalom rgi fvrosa) vrban talljk meg. A knyvnkben lev arm okmny szerzje – feltevsek szerint – csak kivonatosan jegyezte fel a kirlyi parancs lnyeges pontjait, mely hrom dologban rendelkezett: 1. a templomot fel kell pteni; 2. az ptsi kltsgeket kirlyi bevtelekbl kell fedezni; 3. az elhurcolt templomi felszerelst vissza kell szolgltatni. Szerepelnek a felptend templom mretei is s ehhez a salamoni templom a minta. A tervrajzra a kltsgvets sszelltsa cljbl volt szksg. A templomptsi kltsgekre vonatkoz kirlyi paranccsal s az ptkezs elhzdsval kapcsolatban meg kell jegyeznnk, hogy ez a kifejezs: „a kltsg a kirly palotjbl adassk” nem azt jelentette, hogy e parancsra megnylt a kincstr ajtaja s fedeztk a templompts minden kltsgeit, hanem a 8. versnek rtelmben a tartomnyi adkbl lehetett kifizetni a kltsgeket. gy az rsban kiadott kirlyi intzkeds vgrehajtsnak mdja nemcsak a tartomnyokban befoly adk mrtkn fordul meg, hanem nagymrtkben fggtt azoktl a szemlyektl is, akik a tartomnyok vezeti voltak.
Ezsdr. 6,6–12. Driusz kirly dntse.
Driusz tjkozdva a megtallt okmny tartalmrl, vlaszolt Tattenaj helytartnak. Vlaszban kivonatosan ismerteti az eredeti okmnyt s sajt dntst a templompts gyben. Utastja a helytartt s az rdekelteket, hogy 1. ne akadlyozzk az Isten hznak ptst. Ezzel az utastsval tiszteletben kvnja tartani Cirusz parancst is, a zsid hagyomnyokat is, de ez a dnts felel meg a birodalom vallspolitikjnak is. 2. is gondoskodik az ptsi kltsgek fedezsrl. 3. Gondoskodik az gldozatok kellkeirl s szksgleteirl. Ennek az ldozatnak rtushoz ui. hozztartozott „a kirly s fiairt” val knyrgs is. Fennmaradt dokumentumokbl ismeretes, hogy Driusz a tartomnya pogny kultuszainak gyakorlitl is krte az rette val knyrgst. Nem ktsges, hogy a zsidk teljestettk is ezt a kvnsgot, s gy rttk le hljukat a kirly jindulatrt. 4. Az uralkod megtorl intzkedseket rendel el mindazokkal szemben, akik megszegik parancsait. Ha egyes ember szegi meg utastst, romboltassk le a hza s a vtkes hza gerendjra feszttessk fel. Ha pedig kirly vagy np vetemedne a rendelet megszegsre, azt Izrel Istene fogja megrontani, akinek neve a templomban lakik (2Krn 7:16; Zsolt 132:13–14). Hasonl megtorl intzkedsek ismeretesek kirlyi rendeletek zradkbl.
Ezsdr. 6,13–18. A templom felszentelse.
Az arm ny16v okmnyt a Krniks egszti ki ezzel a tudstssal. A helytart uralkodja utastsa szerint jr el s gondoskodik arrl, hogy semmi ne zavarja az ptkezst. A Krniks a helytart lojalitst gy emlti, mint a templom zavartalan ptsnek s az pts befejezsnek felttelt, nem mulasztja el azonban megemlteni a prftai igehirdets fontossgt sem. Az pts krl tmadt sok nehzsg kzepette megfradt npet a prftai igehirdets erstette meg a munkra s gy sikerlt befejezni azt. A kt prfta szolglatra trtn utals az 5:1 versn alapszik, amivel kiegszti a Krniks az arm okmny tudstst.
Artaxerxes nevnek emltse ezen a helyen tvedsnek is mondhat, mivel a templompts befejezse utn lpett trnra. De helyesebb ton jrunk, ha arra a teolgiai koncepcira gondolunk, ami a Krnikst mve megrsban vezette, amelyben nem az esemnyek pontos idi egymsutnisga volt a fontos, hanem „Izrel Istennek” uralma, aki a perzsa uralkodkat is eszkzknt hasznlja fel terve vghezvitelre oly mdon, hogy azok parancsa „egybevg” Izrel Istene parancsval.
A Krniks szmra termszetesen magtl rtetd, hogy az pt munka befejezse utn a templom felszentelse kvetkezik (16–18) gy, ahogy az az els templom ptse utn is trtnt (1Kir 8; 2Krn 7:4kk.). A felszentels esemnynek lersnl is mintul szolglt az els templom felszentelsnek elbeszlse. Amikor a Krniks errl az rvendetes esemnyrl beszmol, jra szksgesnek tartja beleszni tudstsba, hogy a felszentels szertartsban rszt vevk alkotjk az igazi Izrelt. Ezrt beszl itt „Izrel fiai”-rl s nem zsidkrl, mint korbban cselekedte. Az ldozatbemutats is ennek megfelelen trtnik: „egsz Izrelrt, Izrel trzsei szma szerint tizenkt kecskebakot vtekldozatul” (17. v.). Az ldozat bemutatsa termszetesen nem mehet vgbe a papok s a lvitk szolglata nlkl, s a kultusz csak az kzremkdskkel kezddhetett meg. Ezrt szl a papok s a lvitk szolglatba lltsrl „rendjeik” s „osztlyaik” szerint. Ezt a „rendek” s „osztlyok” szerinti beosztst szolglati szempontok tettk szksgess s br a Krniks Mzest emlti, a beoszts nem Mzesre, hanem Dvidra vezethet vissza (Ex 29; Lev 8; 1Krn 23–26).
Ezsdr. 6,19–22. A pska megnneplse.
Ex 12:25 szerint a pska megnneplse az rtl kapott parancs. Ezzel zrta le Isten a „szolgasg hzban” val tartzkodst s ksztett j letlehetsget npe szmra. Az Egyiptombl trtnt szabadtstl kezdve a pska megnneplse fontos szerepet jtszik Izrel letben, sokkal fontosabbat mint ahogy azt a megnneplsrl szl feljegyzsek szmbl kvetkeztethetjk. A Num 9:1–5 a pusztai vndorls idejn megnnepelt pskrl tesz emltst. Jzs 5:10k. arrl a pskanneplsrl szmol be, amit Izrel fiai az gret fldjre trtnt bemenetel eltt, Jerich mezejn nnepeltek meg, a msodszori krlmetlkeds utn. Ksbb Ezkis (2Krn 30) s Jsis (2Kir 23:21–23) idejbl maradt fenn tudsts a pska megnneplsrl. A pska nneplse az emltett fejezetek tansga szerint, bizonysgttel Isten szabadt tetteirl s a npvel kttt szvetsg irnti hsgrl. Ennek a bizonysgttelnek dnt rsze volt az nneplsben. Hogy milyen fontos szerepe van a pska nnepnek Izrel letben, azt az is mutatja, hogy a zsidk ketts idszmtsa is ehhez kapcsoldik. A vilgi v a 7. hnappal kezddik, a zsid naptri v pedig niszn hnappal. Most is nagy dolgot cselekedett npvel az r s ezrt gy nneplik meg „a fogsgbl visszajttek” a pskt. Megnneplsben csak azok vehettek rszt, akik a „fogsgbl visszajttek” s „akik hozzjuk hasonlan elklnltek az orszg npeinek a tiszttalansgtl”. A krlmetlkeds s a pska, mint az szvetsgi np szvetsgnek kt jegye egyv tartozott.
De megtartottk a kovsztalan kenyerek nnept is. Az Ex 12:18 szerint a kovsztalan kenyr fogyasztsa mr az els pskval kapcsolatban el volt rva. A kovsztalan kenyr a pskval egytt emlkezteti Izrelt Isten szabadtsra, arra, hogy e szabadts ltal emberek szolglatbl Isten szolglatba lpett. A pska megnneplsnek itt lert mdja kezdete egy olyan gyakorlatnak, amelyben a papok s a lvitk megnvekedett jogokhoz jutnak a laikusok rovsra, mivel a trvny elrsai szerint a pskt a laikusoknak kellett elkszteni (Deut 16:1kk.; Ex 12).
A pska megnneplse rvendezs s hlaads kzepette ment vgbe. Ezt az rmt s hlt nemcsak az Egyiptombl trtnt szabadtsra val emlkezs bresztette bennk, hanem az is, hogy Isten, aki a rgmlt idkben vghezvitte a szabadt tettt, a jelenben is munklkod r, aki „hozzjuk fordtotta Assur kirlynak szvt” s „megerstette kezket” a templompts munkjban. Ezzel a megjegyzssel a Krniks itt a knyv els rsznek vgn, hasonlan a bevezetshez (1:1) az rra irnytja a figyelmt. Aki indt oka minden trtnsnek s irnytja az esemnyeket. Megjegyzsvel bizonysgot tesz, hogy azokban az esemnyekben, amiket itt az 1:1-tl kezdve elbeszl, Isten irgalmas uralkodsa szemllhet Izrel trtnetben.
Ezsdr. VII. RSZ
A VI. rsszel befejezdik Esdrs knyvnek els fele. A VII. rsszel kezdden olyan esemnyekrl van sz, amelyek nem kzvetlenl a knyv els felben lert esemnyek utn trtntek. Ezrt a VII. rsz magyarzata eltt szksges nhny ltalnos megjegyzs megttele az Esdrs knyvnek msodik rszvel kapcsolatos trtneti, irodalmi s tartalmi krdsekrl.
1. Trtneti szempontbl mr korbban is utaltunk arra, hogy az 1–6. s a 7–10. fejezetekben elbeszlt esemnyek kzt hosszabb-rvidebb id telik el. W. Rudolph pldul 6:15 s 7:7 kztt 57 esztends idkzt ttelez fel, mert az els esemnyt 511-re, a msodikat 458-ra helyezi. De felteszi a krdst, hogy nincsen-e vajon 57 esztendnl tbbrl is sz, amit a Krniks „s ezek utn az esemnyek utn” (7:1) fordulattal hidal t. Msokkal egytt gy vlekedik, hogy itt 70–80 esztend marad homlyban s erre az idre csak az Esdrs, Nehmis s Malakis prfta knyveiben lev feljegyzsekbl lehet visszakvetkeztetni.
2. Irodalmi szempontbl azt kell megjegyeznnk, hogy a knyv msodik felnek magvt az Esdrs emlkiratai nven ismert forrsanyag kpezi, ami a 7:12–9:15 szakaszban tallhat. Ezekben a feljegyzsekben Esdrs els szemlyben beszl. Az emlkiratban benne van Artaxerxes kirly engedlynek arm nyelv msolata (7:12–26) s az Esdrssal egytt hazatrtek nvsora (8:1–14). A 10. rsz mr harmadik szemlyben beszl Esdrsrl. Ez arrl tanskodik, hogy nem Esdrs, hanem olyan valaki jegyezte fel, aki munkjban figyelembe vette Esdrs feljegyzseit. Az is lehetsges, hogy a Krniks Esdrs emlkiratain kvl egy msik forrst is felhasznlt. Ebbl kvetkezik, hogy a tudstsok formja is vltozatos.
3. Tartalmi szempontbl Esdrs knyvnek msodik rsze a kvetkezkrl tudst: 7:1–10 bemutatja Esdrst; 7:12–26 tartalmazza a kirlyi parancsot; 7:27–28 megrkti Esdrs hlaadst; 8:1–14 kzli az Esdrssal hazatr foglyok nvsort; 8:15–33 az utazs krlmnyeirl tudst. A 9. rsztl Esdrs jeruzslemi mkdsrl kapunk tjkoztatst, majd a 10:18–44 kzli a vegyeshzasok nvsort.
Ezsdr. 7,1–10. Esdrs szemlye s hivatsa.
Ezek a versek bevezetl szolglnak a soron kvetkez tudstshoz. Azt az idi tvolsgot, ami a knyv els felben lert esemnyek s a most kvetkezk kzt van, a Krniks „s ezek utn az esemnyek utn” fordulattal hidalja t. Bizonyra az az id sem telt esemnyek nlkl el, de ami trtnt, annak a gylekezet s Isten gyre nzve nem volt olyan jelentsge, hogy feljegyzsk hasznos s szksges lett volna. Esdrs jvetelvel azonban valami j kezddtt s az mkdsnek megrktse lnyeges Isten gylekezete szmra. Ez az j s lnyeges, ami Esdrs fellpsvel elkezddtt s vgbe is ment, az volt, hogy jra „az rnak, az Istennek a keze” (6b.9b) cselekedett.
A tudstsbl Esdrsrl a kvetkezket tudjuk meg: 1. Pap volt, aki ron nemzetsgbl szrmazott. Ha a csaldfban bizonytalan is nhny adat (v. W. Rudolph i. m. 66 old.), a Krniks szmra annak bizonytsa volt a lnyeges, hogy Esdrst szrmazsa is s hivatsa is Istenhez s vlasztott npe szolglathoz kti (1–5). 2. A Mzes trvnyben jratos rstud volt. Mr E. Mayer, Entstehung des Judentums c. mvben megjegyzi, hogy Esdrst a Krniks teszi elszr olyan rstudv, aki jratos a Mzes trvnyben. Ezt a vlemnyt K. Marti is elfogadja s Schaeder kzvettsvel G. v. Rad-nl is megtalljuk. Utbbi Schaeder kutatsaira hivatkozva megjegyzi: Esdrs esetben klnsen fontos az, hogy tagja volt a perzsa llami hivatalnoki rendszernek. Az esetben „az rstud pap, aki sszerta az r Izrelnek adott parancsolatait s rendelsei igit” az udvari titkr hivatalos cme volt, aki a perzsa udvarban a zsidk vallsi gyeit kpviselte s elszr csak a Krniks tekintette Esdrst rstudnak. E ketts mltsgban – pap s magasrang udvari tisztvisel – ruhzta fel az uralkod megfelel tekintllyel minden kls s bels ellenllssal szemben.
A szfr r, kirlyi szoglatban ll titkr, szmvev jelentssel fordul el, csak a ksbbi, fogsg utni nyelvhasznlatban jelent rstudt. A Tra msolit mind a mai napig gy nevezik. Ezeknek – hogy munkjuk alapos legyen – nem volt szabad vagyonnal rendelkeznik s mindig a zsidsg legszegnyebb elemei kz tartoztak. A lemsoland szveget emlkezetbl kellett tudnia, de minta nlkl egy bett sem rhatott le. Esdrs kortl szfr-nak neveztk azokat a tantkat is, akik a npnek magyarztk a szent iratokat s e tantk fejnek Esdrst tekintik, akit nemcsak kitn msolnak, hanem ppen olyan j trvnymagyarznak is tart a hagyomny. Az kortl gy – szfr-en a trvny msoljt s magyarzjt is rtik. magyarzta s szksg esetn alkalmazta is a korviszonyokhoz a bibliai trvnyeket s ez utbbi volt a f ktelessge.
gy rthet, hogy Esdrs, mint magasrang kormnytisztvisel lvezte a mltsgval jr kivltsgokat s amikor a Jeruzslembl rkezett hrek alapjn szksgesnek ltta a hazautazst, hazatrshez engedlyt krt a kirlytl, amit az meg is adott „Mivel az rnak az Istennek keze volt rajta” (6). gy trt haza Esdrs Jeruzslembe.
A 7. versben lev idmegjellst szaktudsok tvesnek minstik. Galling hivatkozik M. Noth kutatsaira (Studien 125. old.), aki 7:1 s 8:1 alapjn azt llaptja meg, hogy Esdrs eredeti feljegyzseibl hinyoztak a pontos dtumok. Ezrt ezen a helyen is a kvetkez lehetett az eredeti feljegyzs: „Artaxerxes kirlysga alatt”, a „hetedik esztend” pedig a Krniks kombincija. W. Rudolph viszont arra utal, hogy az „gy jtt fel”-ben nincs kifejezve hatrozottan, hogy ez a feljvetel Esdrssal egytt trtnt volna s is ktsgesnek tartja az idmegjellst (v. i. m. 67. old.). Ma mr nem llapthat meg, hogy ezen a helyen mirt tartotta szksgesnek a Krniks az idpont kzlst. Ami pedig Esdrs utazsnak kezdett s vgt illeti, azt bizonyra Esdrs feljegyzsbl vette t (7-9).
A Krniks a 10. versben Esdrs misszijt s annak jelentsgt rja le. A kun sznak a kvetkez jelentseit talljuk: egyenesen llni, kiegyenesteni, a gondolatokat valamire irnytani, szilrdan llni. A dras itt az rs tudst, rtelmezst jelenti (ebbl szrmazik a midrs = rsmagyarzat). Esdrs Jahve trvnyt kutatta s magyarzta, sajt maga s Izrael szmra. Ezrt is utazott Jeruzslembe s mivel ez az tja Istennek tetsz szolglat volt, ezrt „Istennek jsgos keze volt rajta”.
Ezsdr. 7,11–26. A kirlyi engedly.
A kirlyi engedlyhez bevezetl szolgl hber mondat (11. v.), a Krnikstl szrmazik, s az a clja, hogy Esdrs szfr cmt (12. v.) megmagyarzza. Maga az engedly a 12. v.-sel kezddik. A kirlyi irat formailag s rszben tartalmilag is rokon a 4–6. fejezetekben lev okmnnyal, de irodalmi szempontbl ahhoz semmi kze nincs. Ez nemcsak olyan klssgekbl figyelhet meg, hogy a kirly neve itt mskppen van rva, s a kirly cmeknt csak itt fordul el a „kirlyok kirlya” megjells, hanem mindenekeltt abbl, hogy ez az engedly kezdettl fogva rsze Esdrs tudstsnak, miknt errl a 28. v.-bl rteslnk, mg a msik arm forrs felhasznlsnak megvolt a maga sajtos kzigazgatsi clja.
Az engedly formja egy Esdrshoz intzett rs. Kldje a kirly, aki magt az akkori korban szoksos mdon „kirlyok kirlynak” nevezi. Ezzel a fordulattal hatalmra utal. Az irat cmzettje Esdrs, akinek mltsgt kt cmmel jelli meg. Az els cme: „pap”, ami a gylekezeten bell jelli meg Esdrs hivatst, de egyidejleg azt is mutatja, hogy a kirly is elismeri Esdrs papi tisztt. Esdrs msodik cme: „a menny Istene trvnyben blcs rstud”, vagyis szfr. Ez a cme a kirlyi udvarnl betlttt tisztsgre, munkakrre utal. Amint mr emltettk, helyesen mutat r Schaeder arra, hogy ilyen cmet csak magasrang udvari tisztvisel viselhetett, akinek az volt a feladata, hogy a menny Istennek trvnyeit, azaz Jahve Trjt sszerja. Esdrs eszerint a zsid vallsi gyek eladja volt a kirlyi udvarban.
A kirlyi irat szerint Esdrs megbzatsa hrmas: 1. Jeruzslembe mehet s magval viheti mindazokat, akik nknt haza akarnak trni. 2. Vizsglja meg Isten trvnye alapjn Jeruzslemben a gylekezet llapott (a magyarzk „Istened trvnye, mely kezedben van” kifejezst tbbszr is gy rtettk s gy magyarztk, hogy itt Esdrs ltal szerkesztett trvnyrl van sz, azonban a 25. versbl kiderl, hogy ez a trvny a mr hazatrt zsidk eltt ismeretes, teht nem msrl van itt sz, mint Jahve Trjrl). 3. Anyagi gyek elintzse, ami megbzatsval kapcsolatos volt (12–20). Esdrs pnzadomnyokat s templomi felszerelseket hoz magval. A pnzadomnyok felhasznlsra nzve szabad kezet kap s a kiadsok fedezse utn fennmarad rsszel „Isten akarata szerint” cselekedhet. Ezek az adomnyok hrom forrsbl erednek: a kirly s tancsosai adomnybl, a babiloniaiak adomnybl s azoknak a zsidknak adomnybl, akik nem vllalkoztak a hazatrsre. Ha ennl tbbre is szksge lenne az Isten hznak, a tovbbi szksgleteket a kirlyi kincstrbl, vagyis a tartomnyok befolyt adjbl kell fedeznie Esdrsnak (21).
A 21–24. versekben utastja a kirly a folyamon tli kincstrnokokat, hogy kt vonatkozsban is segtsk el Esdrs kldetst. Elszr is, a 20. v. rtelmben lljanak Esdrs rendelkezsre, msodszor pedig azokra, akik a kultusz szolglatban tevkenykednek, ne vessenek ki adt. Intzkedseit a kirly azzal indokolja, hogy gy akarja elrni, „hogy harag ne rje a kirlynak s fiainak kirlysgt”. Teht ezen az ton akarja a maga s hzanpe szmra biztostani a „menny Istennek” jindulatt.
A 25–26. versekben Esdrs kln hatalmat s megbzatst kap arra, hogy szervezze meg a Jdban l zsidkat, („folyamon tli np”) brk kinevezsvel. Bri hatalommal intzkedhet s ha valaki ellene szegl az Isten trvnynek, amely egyben a kirly trvnye is, brtnbntetssel, st hallos tlettel is sjthat. Ezzel r vget a kirlyi parancs; amely elssorban nem a zsidk rdekeit, hanem a birodalom rdekeit szolglja. Az egyre ellensgeskedbb Egyiptom szomszdsgban kvnatos volt a nyugalom s a rend biztostsa. Ez az egyik, amivel magyarzni lehet a zsidk szmra kedvez kirlyi utasts kiadst. A msik magyarzat: Esdrs szemlye s szolglata a perzsa kirlyi udvarban, aminek kvetkeztben a pogny uralkod – szinte a Hegyi Beszd rtelmben (Mt 5:16) – magasztalja a „menny Istent”. Az is lehetsges – de ez az gy szempontjbl mr nem lnyeges –, hogy az egsz kirlyi rendeletet maga Esdrs szerkesztette meg. A lnyeges ez esetben is a kirlyi alrs, a parancs jvhagysa. A kirly ezzel az iratval nemcsak az gy mell ll, hanem azonostja magt az ggyel: „Ha pedig valaki nem cselekszi Istened trvnyt s a kirly trvnyt…” (26. v.).
Ezsdr. 7,27–28. ldott az r.
Esdrs nem tudja a kirlyi rendeletet kezbl gy letenni, hogy el ne mondja az Isten irnti hljt, amely szvt betlti. Abban, amit a kirly cselekedett, Istennek az npe s gylekezete irnti irgalmas munkjt szemlli. Isten munklkodott a kirly szvben, ezrt cselekedett gy. Magnak sem tulajdont rdemeket eszkzi szereprt, hiszen is csak gy vlhatott eszkzz, hogy az r „hozz hajolt hsgvel”. Ahol ilyen eredmnyek szlettek meg Isten npvel, de Isten templomval kapcsolatban, ott Isten munklkodott. Ezrt „ldott az r, atyink Istene”, mert miknt „atyink” korban, gy most is gondoskodik nprl.
Ezsdr. VIII. RSZ - Ezsdr. 8,1–20. A visszatrk nvsora.
Az elz fejezet vgn lev hlaima hangvtele is mutatja, hogy Esdrs mr rgta kszl s vr az alkalomra, amikor hazaindulhat. Most mr kezben a kirlyi parancs s gy semmi akadlya annak, hogy felkszljn s elinduljon. Ez a fejezet a felkszlsrl, elindulsrl s megrkezsrl tudst.
Az elkszlet els teendi kz tartozott azok szmbavtele s sszegyjtse, akik kszek megvlni a megszokott krnyezettl, eddigi letkrlmnyeiktl s hajlandk hazatrni atyik fldjre. Valszn, hogy az itt kzlt nvsort a hazarkezs utn, Jeruzslemben lltotta ssze Esdrs. A msodik rszbl mr ismert nvsortl abban klnbzik, hogy itt a papok llnak a nvsor elejn. Ezt nemcsak azzal magyarzhatjuk, hogy maga Esdrs is pap volt, hanem azzal is, hogy a fogsg veiben a papok egyre nagyobb szerephez jutnak a gylekezet letben. Az roni szrmazs tlrtkelse a papi renden bell szintn ebbe a korba vezethet vissza. A papok felsorolsa utn kvetkeznek a csaldfk s nemzetsgek. A hazainduls idejrl a 7:9 tudst. A hazatrk szma – asszonyokkal s gyermekekkel egytt – tezer fre tehet.
A hazatrk hazainduls eltti gylekezsi helye az Ahva egyik mellkfolyjnak torkolata volt. Mind a kt foly ismeretlen, de a 7:9-ben kzlt id arra enged kvetkeztetni, hogy ez a gylekezhely nem volt messze Bbeltl. Az elkszletek sorn Esdrs megszemlli a tbort s akkor derlt ki, hogy egyetlen lvita sem jelentkezett hazatrsre. A kultusz irnt elszeretettel viseltet Esdrst ez rzkenyen rinti, ezrt femberekbl bizottsgot llt ssze s Kszifj helysgbe kldi ket azzal a feladattal, hogy az ott lak lvitk s templomszolgk kzl vegyenek r nmelyeket a hazatrsre. (Feltevsek szerint az elhurcolt lvitk ide telepedtek le, de az sincs kizrva, hogy ebben a helysgben kultuszhely is volt.) A kldttsg Iddt, a lvitk s templomszolgk fembert kereste fel, hogy vegyen r nmelyeket a hazatrsre. A kldttsg munkja nem volt eredmnytelen, mert 38 lvita s 220 templomszolga csatlakozott a hazatrkhz. Lehet, hogy ezek megnyerse nagyon nagy dolog volt s ezrt ldja Esdrs „Isten jsgos” keze munkjt rettk. Vagy annyira tele volt a szve Isten magasztalsval, hogy a hazaindul menet legkisebb nvekedsrt is kicsordult belle a hlaads.
Ezsdr. 8,21–23. Lelki felkszls.
Mieltt a menet elindulna a gylekez helyrl hazafel, Esdrs szksgesnek tartja Isten oltalmnak a krst. Ezrt bjtt hirdet, bnbnatra s Isten eltt val megalzkodsra hv fel. A kirly ksz lett volna a hazatrk vdelmt fegyveres ksrettel biztostani, ezt azonban Esdrs mltatlannak tartotta Isten nphez s Isten gyhez, ezrt nem fogadta el (22. v.) Isten elfogadta npnek megalzkodst, meghallgatta imdsgt s a hazaindul sereg fegyveres rizet nlkl Isten ldsval s az oltalmra hagyatkozva kelhetett tra.
Ezsdr. 8,24–30. Az adomnyok elksztse.
Esdrs az Isten hzra sszegylt adomnyokat szentnek tekinti, s ennek megfelelen gondoskodik azok szlltsrl is. Tizenkt papot vlaszt ki, hogy a szent terhet olyanok vigyk, akik maguk is szentek. gy ltta biztostottnak az adomnyok rizett, gy gondolvn, hogy Isten jobban meg fogja oltalmazni azt, ami az v s ez az oltalom hathatsabb a kirly ltal esetleg kirendelt fegyveres ksretnl is. Esdrsnak ez a hitbl fakad dntse nemcsak az Isten hsgre val hagyatkozsra tant, hanem arra is, hogy az Istennek szentelt anyagiakat miknt kezeljk.
Ezsdr. 8,31–36. Megrkezs Jeruzslembe.
A 7:9 s 8:31 szerint Esdrs s trsai ngy hnap alatt rkeztek meg Jeruzslembe. tjuk szerencss volt: mivel „a mi Istennk keze volt felettnk s az ton megmentett bennnket a rnk leselked ellensg markbl”. Az trl, az utazs krlmnyeirl egyebet nem is tudhatunk meg, de a hazatrk szmra ms nem is volt fontos, mint az, hogy az Isten oltalmaz keze alatt hazarkezzenek. Hromnapi pihens utn elszmolnak a templom szmra hozott kincsekkel, pontos kimutatst ksztenek a hozott rtkekrl s a leltrra feljegyzik mindazok nevt, akik hoztk s akik Jeruzslemben tvettk. Ez a hsg s aprlkos gondossg mlt az gy szentsghez s plda az egyhz javainak Isten kedve szerinti kezelsre.
A 35–36. versekben ismt elhallgat Esdrs s megszlal a Krniks. nem tudja mskpp elkpzelni a folytatst, csak gy, hogy azok, akik bjtlssel s imdsggal kszltek fel a nagy tra s szerencssen megrkeztek, mert Isten megvta ket, most ezrt az oltalomrt hlt adnak Istennek. Ezrt Esdrs beszmolja utn beiktatja ezt a kt verset, amely a szerencss megrkezsrt bemutatott hlaadsrl tudst. Ez valban nem is trtnhetett mskppen, mg ha Esdrs nem is jegyzett fel semmit, sem rgztett rsban mindent, s mg olyan tudstssal is ads marad, ami nem lnyegtelen a gylekezet letnek kibontakozsa szempontjbl, hogy ti. a kirly parancst mikor s hogyan kzlte a folyntli helytartkkal s egyltaln kzlte-e.
Ezsdr. IX. RSZ
Ez a fejezet Esdrs knyvnek igen fontos rsze, mert ebben trul fel igazn Esdrs tevkenysge. Az 1–5. vers a vegyeshzassg krdst, a 6–15. pedig Esdrs bnbnati imjt tartalmazza.
Ezsdr. 9,1–5. A gylekezet helyzete.
Amiutn ezek befejezdtek kezdet rvid s hatrozatlan bevezetsbl nem llapthat meg, hogy mennyi id telt el Esdrs megrkezse ta, de ezalatt a femberek rszletesen tjkozdtak a gylekezet llapota fell s e tjkozds utn jelentst tettek Esdrsnak. Esdrs e jelentsek alapjn llaptja meg, hogy az idegenekkel kttt hzassgok kvetkeztben Izrel elszakadt az Istentl. Ebbe a htlensgbe beleestek mg a papok s lvitk is, st ppen k voltak az elsk e htlensg elkvetsben. Az itt felsorolt npek pogny kultusza klnsen megvetett volt.
A vezet emberek jelentsbl nemcsak a vallsos rzs csendl ki, hanem az adott krlmnyek kzt rthet nacionalizmus is, mivel a vegyeshzassg kvetkeztben Izrel fennmaradsa forgott vgveszlyben. Ilyen krds a fogsgban nem vetdtt fel, a fogsg eltti Izrel letben pedig nem jelentkezett ilyen lesen. Azt tartottk helyesnek, ha valaki nemzetsgn bell keres s tall magnak lettrsat (Gen 24:3; 29:19), de nem volt botrnkoztat az sem, hogy Jzsef Egyiptombl nslt (Gen 41:45), Mzes midianita lnyt vett felesgl (Ex 2:21), Elimlek fiai pedig moabita lnyokkal ktttek hzassgot (Ruth 1:4). A vegyeshzassgok krdse elszr a Bal-kultusz elleni kzdelem sorn vetdtt fel Izrelben. A vegyeshzassg annak a tapasztalatnak alapjn lett krdss, hogy az idegen felesgek idegen vallsok hordozi s kpviseli lettek a csaldban. A vegyeshzassg gy kros hatssal volt a csald vallsos letre, mert az idegen felesg sokszor a frjt, de mg inkbb a hzassgukbl szlet gyermekeket is elidegenthette hitktl. Esdrs szerint a helyzet olyan slyos volt, hogy nem lehetett elviselni, mindenkppen vget kellett vetni. Esdrs sem papi szemlletvel, sem a „szent mag”-rl tpllt remnyvel nem tudja sszeegyeztetni az elllott helyzetet. Ez magyarzza szenvedlyes magatartst. Amit jelkpesen cselekszik, a bnatrl s haragrl beszl. A ruha megszaggatsa a mlysges bnat jele, a haj s a szakll tpse pedig a heves harag s erklcsi felhborods kifejezse. Esdrs gyszban s felhborodsban osztoznak az egybegyltek is. Esdrs egszen az esti ldozs idejig ebben az sszetrt llapotban maradt, s gy kszlt fel e nehz gy megoldsra. Nem akart a kirlyi rendelet adta lehetsggel lni (7:26), hanem lelki hatssal akarta elrni, hogy bnbnat s megtrs eredmnyeknt a vegyeshzassgban lk nknt vllaljk hzassguk felbontst. Ezrt vrja meg az esti ldozat bemutatsnak rjt, mialatt „hozzm gyltek mindnyjan a fogsgbl visszajttek”. Ekkor ll fel s mondja el az egsz np nevben megrz imjt, amelyben vallst tesz a maga s a np bneirl.
Ezsdr. 9,6–15. Bnvall imdsg.
Esdrs fradozst ez az imdsg koronzza be. Kls formjrl a kvetkezket mondhatjuk: nyilvnos imdsg, amit Esdrs pap a templomban mond el Isten szne eltt. Egytt van a gylekezet s a gylekezet vezeti, gy Esdrs imdsga mr a gylekezet gye, mert a kultusz keretben hangzik el. Hangneme, stlusa szerint nemcsak imdsg, hanem igehirdets is. Kvnsga nemcsak az, hogy Isten hallgassa meg imdsgt, hanem az is, hogy a gylekezet is hallja meg s ezltal segtsget kapjon, ert nyerjen engedelmes dntsre a vegyeshzassgok felbontsnak sorsdnt krdsben. Ezrt hinyzik az imdsg jellegzetes stlusa s mfajilag inkbb prdikci.
Esdrs egyedl lp az Isten szne el: „n Istenem szgyellem s restelkedem flemelni, n Istenem, arcomat hozzd”, de csakhamar trsairt is imdkozik s az egyes szm els szemly helyett tbbes szm els szemlyben folytatja.
Esdrs imdsga bnvalls. imdkozik, alzkodik meg Isten szne eltt, de ezt gy cselekszi, mint a gylekezet kzssgnek egyik tagja, aki kzssget vllal a vtkesekkel, noha maga nem kvetett el bnt. Nem az „igaz” olvassa a „bnsk” fejre az Istentl val elszakads bnt, hanem a bns testvr, aki a szbanforg bnben ugyan nem vtkes, ll oda bns testvrei kz, akik ebben a bnben vtkeztek s velk azonostva magt, kegyelemrt esedezik.
Isten kegyelmt s hsges munkjt a np trtnelmben mutatja meg. Egszen a deuteronomista trtnetszemllet szellemben vallja, hogy a fogsg Isten bntetse volt; amire a np rszolglt. Isten azonban tletben is knyrletes volt, „mert hagyott megmeneklteket s adott nknk storft szent helyn, hogy gy a mi Istennk megvilgtsa szemnket s egy kiss megeleventsen bennnket rabszolgasgunkban”. A „megmenekltek” azok, akik visszatrhettek a fogsgbl. A „storfa” (jtd) fbl faragott szeg, amit a falba vertek, hogy kzi eszkzket akasszanak r (zs 22:23), vagy a stor kifesztsnl hasznltak. Ilyen nlklzhetetlen „szeget” kaptak a „megmenekltek” az jjptett templomban. Ez az a biztos „szeg” szmukra, mely megtartja, felemeli ket. Isten adta ezt npnek, hogy legyen mibe kapaszkodjk s az j letben megersdjk. Jelenleg mg rabszolgk, de Isten ebben az llapotukban sem hagyta magukra, mert a perzsa kirlyok jindulatt feljk fordtotta s gy jra felpthettk Isten hzt, megmaradsuk s felemeltetsk „storf”-jt (9. v.).
A kegyelemnek e kzzel foghat jelei ellenre folytatja „mi mgis elhagytuk parancsolataidat” s gy rkezik el a jelen llapothoz, amelyben a gylekezet l. A parancsolatok elhagysnak bnt a vegyeshzassgokban ltja. Emlkeztet azokra a tilalmakra, amelyek a Bal-kultusz elleni kzdelmek sorn keletkeztek s a megszegsk miatti slyos kvetkezmnyekre, amelyek mg arnyban sem voltak a bn nagysgval, mivel „te mi Istennk kevsb bntettl bennnket, mint ahogy bneink miatt megrdemeltk volna” (13. v.). A np mg ezek utn is visszalt az Isten irgalmassgval s ezzel rszolglt Isten megsemmist haragjra.
Imdsga vgn Esdrs Isten igazsgra hivatkozik. Izrelnek el kellett volna vesznie, de ez nem kvetkezett be, mert Isten a nagy pusztulsban is megtartotta a „maradkot”. Most viszont ez a megtartott „maradk” olyan slyos vtekbe esett, hogy ezek miatt nem llhat meg Isten szne eltt (15. v.).
Ezsdr. X. RSZ
A rsz megszakts nlkl folytatja az esemnyek elbeszlst. Esdrs befejezte imdsgt s utna nem beszl, hanem a Krniks, aki az feljegyzseit hasznlja fel s ezek alapjn tudst az Esdrs imdsgt kvet esemnyekrl.
Ezsdr. 10,1–6. Esdrs imdsgnak a hatsa.
Imdsga kvetkezmnyeivel elgedett lehet Esdrs. Amg a fldre borulva s srva elmondja imdsgt, az t krlvev gylekezet „igen nagy srssal srt”. Imdsg kzben „igen nagy gylekezet” jtt ssze. Ebben a npes s Esdrssal sr gylekezetben felllt Sekanj s bnvallst tett az egsz gylekezet nevben: „htlenn vltunk Istennkhz, mert idegen asszonyokat vettnk magunknak”, de „mindezek ellenre is van remnysge Izrelnek”, csak jbl meg kell jtania Urval a szvetsget. A megjtott szvetsg irnti hsgt azzal mutatja meg, hogy kikszbli a bnt, ami megrontotta a szvetsget, felbontja a vegyeshzassgokat s elbocstja az idegen asszonyokat. A trvny rvnyestst kvnja, ezrt felhvja Esdrst s btortja azonnali cselekvsre, s egyben gretet tesz, hogy „mi veled lesznk”.
Esdrs az alkalmas pillanatot megragadva megesketi a vezetket s az egsz npet, hogy Sekanj beszde szerint fognak eljrni. Ezutn knyrgssel s bjtlssel kszl fel sok, a csaldi letet fjdalmasan rint, de a np megmaradsa szempontjbl szksgesnek tlt szolglatra.
Ezsdr. 10,7–17. A vegyeshzassgok felbontsa.
Br a 7. v. nem kzl idi adatot, arra kell kvetkeztetnnk, hogy az imdsg megrz hatsa utn nyomban „kzhrr tettk” a gyls napjt. A gylsen val megjelenst olyan komolyan veszik, hogy a tvolmaradni merszkedk vagyont hrm-mel, ket pedig kikzstssel bntetik. A hrm hram gykbl szrmazik. Jelentse: kiirtani, megsemmisteni, kitkozni. Eredetileg elklntst jelentett, olyan valamit, ami Istennek volt szentelve, ezrt az emberi hasznlatbl ki volt zrva. Harci cselekmnyek idejn szemlyekre s trgyakra alkalmazott tok volt (Jzs 6). A hrm kimondsnak s vgrehajtsnak clja, hogy a tiszttalan megsemmistsvel megrizzk a szent np tisztasgt. Volt olyan eset, amikor blvnyimds bne miatt vrosokat is hrm-m nyilvntottak. Ilyenkor a vrost felgettk (Deut 13:13–16; Jzs 10:28.35.37; 11:11).
A bnvall imdsgnak a npre gyakorolt hatsa s a slyos szankcik arra sztnztek mindenkit, hogy a megjellt idben s helyen pontosan jelenjk meg. Noha a gyls idpontja a leghidegebb s a legessebb hnapra volt kijellve, ennek ellenre „az egsz np ott lt az Isten hznak tern”, ahol nhny hnappal korbban Esdrs lt sszeroskadva. Az esemnyek s „a zpores miatt” remeg np el oda ll Esdrs s miutn bnnek mondja az idegen asszonyokkal kttt hzassgot, felszltja a npet vallsttelre s az idegen asszonyoktl val elvlsra (11 v.). A vallsttelre val felhvsban a tdh sz van: ez a jdh-bl szrmazik, amit tbbnyire „magasztalni, dicsteni” szavakkal fordtunk. Ez tulajdonkppen „megvalls”-t, „igenls”-t jelent s mindig egy elzetes isteni faktumra vonatkozik. Ha Izrel zens formban vallott Isten trtnelmi tetteirl, akkor ez nem volt ms, mint Isten magasztalsa. Az kori Kelet s Izrel is ismert olyan Istent magasztal hitvallst, amely Isten tl tetteire vonatkozott, s igaznak mondta Isten tl cselekedetben s igent mondott arra. Az ilyen esetben beszlnk tlet doxolgirl. A legjobb plda erre kn esete. Isten haragja nyilvnvalv lett npe felett. A nyomozs kidertette, hogy Isten haragjnak oka az a bn, amit kn kvetett el. Ezrt mieltt a hallos tletet vgrehajtank, knt felszltjk: „adj dicssget az rnak, Izrel Istennek s tgy neki vallst” (Jzs 7:19; tdh). A bns ezzel az tlet doxolgival nemcsak az tlet jogossgt ismerte el. Vallsttelnek volt mg egy nagyon lnyeges vallsjogi jelentsge: ezzel rt ugyanis vget az ellene foly eljrs (1Kir 8:33). Pontosan gy llnak a dolgok itt (Ezsd 10:7 s a kvetkezkben). A gylekezet „Isten fllngolt haragja” (14 v.) alatt tudja magt s ennek a haragnak okt is ismeri; ezrt kell vallst (tdh) tennie az rnak (11 v.). Ezt kvette az idegen asszonyok elbocstsa. A slyos dntsre gy felksztett gylekezet elismeri, hogy igaza van Esdrsnak s vllaljk a vegyeshzassgok felbontst. Ezrt a munka nagysgra s a rossz idre tekintettel bizottsgot alaktanak „vezetembereik”-bl, akiknek ellenriznik kellett a vllalt ktelezettsg vgrehajtst.
A vegyeshzassgok felbontsa tbb idt vett ignybe s ellene is csak nhnyan mertek tiltakozni, legalbbis nyilvnosan. A valsgban bizonyra nagyon sok nehzsg, szemlyi s csaldi problma vetdtt fel az ilyen hzassgok felbontsa sorn.
Ennek az esemnynek a jelentsgt nem ebbl a szkszav tudstsbl lehet lemrni, hanem az itt trtntek kvetkezmnyeibl. Esdrs mkdsvel valami egszen j kezddtt Izrel letben s ennek az jnak ez az esemny egyik fontos lncszeme. Ezt az jat nevezzk a zsidsgnak (v. G. v. Rad i. m. I. 103. old.). Ennek legszembetlbb vonsa a sajt llamisg elvesztse. Ez azonban mgsem legjellemzbb ismertet jegye a zsidsgnak. Azt mondhatjuk, hogy Izrel meglepen knnyedn, bels vlsg nlkl vetette le az nll llamisg s a kirlysg kls ruhjt, amely tulajdonkppen mindig is idegen volt a szmra. A Deuteronomiumban Izrel mg trtneti-termszeti ktttsg kzssg, teht a sz tulajdonkppeni rtelmben vett np. Szinte csak mellkesen kerl sor annak vitatsra, ki tartozhat Izrelhez, ki nem (v. Deut 23:1–8). A fogsg utni idben azonban mr egyre inkbb a trvnyhez val viszony hatrozza meg, ki tartozik Izrelhez s ki nem. A trvny lassan felttel nlkl, s trtnelemtl fggetlen, abszolt rvny hatalomm lesz. Ezzel viszont az isteni parancsok kinyilatkoztatsa egszen ms rtelmet nyert. Rgen a parancsolatok szolgltk Izrel npt, vezettk a trtnelem tjn, most pedig Izrel kezd szolglni a trvnynek. Mivel Isten akaratt idtlenn s abszoltt tette a fogsg utni gylekezet, az dvtrtnet elre halad vonalt elvesztette szem ell. Ez a szemlleti md kiszaktotta a tbbi npekkel val szolidaritsbl, s az elzrkz magatarts nem egy esetben gylletess tette a zsidsgot a tbbi np szemben.
Ezsdr. 10,18–44. Az rintettek nvsora.
Az elzmnyek utn egszen meglep, hogy csak 109 esetben llaptottk meg a vegyeshzassg tnyt. Esdrs imja alapjn, valamint annak a gylekezet letre gyakorolt hatsa utn tlve sokkal tbb vegyeshzassgra kell gondolnunk, mint amennyirl olvasunk. Galling azt, hogy Esdrs ilyen kevs vegyeshzassgbl olyan nagy dolgot csinlt, azzal magyarzza, hogy az itt felsorolt csaldok a vezetrteghez tartoztak. gy kis ltszmuk ellenre is nagy befolyst gyakoroltak a np letre. De gondolhatunk a mr emltett kn esetre is, amikor egy ember bne miatt az egsz np Isten haragja al kerlt. Az is lehetsges azonban, hogy nem maradt fenn a teljes nvsor. Ezt a feltevst altmasztja az a megfigyels is, hogy mg korbban a nvsorokban szerepelnek a templomszolgk, itt emlts sem trtnik rluk. Szinte elkpzelhetetlen, hogy a templomszolgk kzl – akik maguk is idegen szrmazsak voltak – egy se vett volna idegen felesget, vagy ha igen, azt Esdrs sz nlkl hagyta volna. Inkbb arrl lehet sz, hogy a templomszolgk s a laikusok kzt olyan sokan lhettek vegyeshzassgban, hogy a Krniks nem akarta a bajt a maga teljes nagysgban megrkteni az utkor szmra.
A 44. vers rzkelteti azt a szigorsgot, amivel vgrehajtottk a vegyeshzassgok felbontst. Mg a gyermek sem volt elfogadhat ok arra, hogy egy ilyen hzassg fennmaradjon, pedig bizonyra sok olyan vegyeshzassg volt, amelyikbl mr gyermekek szlettek.
A nvsor elejn a papok szerepelnek. A papok pldjt kvettk a kultusz tbbi szolgi, majd ezeket a gylekezet vilgi vezeti s vgl a kznp.
Esdrs knyve elejn is s vgn is egy-egy nvsor van. Ell a „megszabadultak” nvsora, a vgn a bnsk nvsora. Ezek a bnsk azonban, a sikemi (Jzs 24) orszggylshez hasonlan, ahol a np Jzsu mell ll, most is, mg ldozat rn is, odallnak Esdrs mell, hogy gy majd az „idk teljessgben” ebbl a npbl szlessk meg Jzus, „aki eggy tette mind a kt nemzetsget, s lerontotta a kzbevetett vlaszfalat, az ellensgeskedst az testben, hogy megbkltesse Istennel mind a kettt.” (Ef 2:14–16).
|