ESDRS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Molnr Mihly lelksz
Bevezets - Cm.
A m cme: Esdrs knyve. ltalnosan elfogadott felfogs szerint a Krnikk kt knyvvel s a Nehmis knyvvel egytt egysges irodalmi alkots, amit a szakirodalom a Krniks trtneti mveknt tart szmon. Ez a hatalmas m eredetileg a Krnikk knyvvel kezddtt s Esdrs-Nehmissal folytatdott, amit 2Krn utols s az Esdrs 1:1–3 verseinek azonossga is mutat, a Krniks egsz mvre jellemz stlus, beszd- s munkamdszer, valamint a sajtos gondolatvilg mellett. A m mai felosztsa s az egyes rszek sorrendje a hber Bibliban azok kanonizlsval van sszefggsben. Esdrs-Nehmis knyvei a Krnikk knyvei eltt nyertek knoni tekintlyt s viszonylag ksi keletkezsk miatt a hber Biblia harmadik rszbe (az n. Ketubm: rsok) kerltek. Egy ksbbi idszakban knoni rangra emeltettek a Krnikk knyvei is, de mr csak az elbbi kett mg kerlhettek. gy teht a hber knonnal ellenttben a knyvek helyes sorrendje az, amit magyar nyelv bibliafordtsunk is kvet, a Krnikk kt knyvt elbehelyezvn Esdrs-Nehmis knyveinek. Ezzel az eljrssal egy olyan gyakorlatot kvet, amire elszr az alexandriai gylekezet szolgltatott pldt, amely a trgyuk knlta sorrend szerint helyezi el a Krniks mvt a Kirlyok knyve utn.
A kanonizlsi eljrsok sorn elszr kt rszre tagolt m korbban knoni rangra emelt rsze, Esdrs knyve nven magban foglalja a Nehmis knyvt is. Az gy egysget alkot m els megosztsval Origenesnl tallkozunk, majd kveti ezt a felosztst a Septuaginta s a Vulgata is, de mind a kt rsz Esdrsrl van elnevezve. A 15. szzadban a hber kziratok is tveszik ezt a felosztst s ettl az idtl kezdik az egyes rszeket, s bennk fszerepet jtsz szemlyekrl; Esdrs, illetve Nehmis knyvnek nevezni. Az Esdrs neve alatt mg msik kt knonon kvli knyv is ismert, az n. 3Ezsd, mely a 2Krn 35:1-tl Ezsd 10 s Neh 7:72–8:13-ig terjed rszekben lev trtnelmi elbeszls anyagt dolgozza fel, s a 4Ezsd, amely a Kr. u. 1. szzad utols vtizedeibl szrmaz zsid apokalipszis.
Szerzje.
Esdrs knyvnek szerzjeknt az elzkben az eredetileg egysges trtnelmi m rjt, az ismeretlen Krnikst jelltk meg, aki mvben ttekintst nyjt Izrel trtnetrl dmtl Esdrs s Nehmis mkdsig. Esdrs knyve nem a m szerzjnek, hanem az elbeszlt esemnyek kzppontjban ll szemlynek a nevt viseli.
Forrsok.
A Krniks trtnelmi mvben nem alkotott teljesen jat, s amit r, az nem fggetlen a korbbi hagyomnyanyagtl. A mr meglev feljegyzsekbl s szjhagyomnyokbl sajt clkitzsnek megfelelen vlogat s azokat gy adja el, hogy sajtos teolgiai mondanivaljt tmasszk al. Mve els rszhez, a Krnikk knyve megrshoz a Genezis-Kirlyok knyveit hasznlja forrsknt s trtneti ttekintsben prhuzamosan halad ezekkel. Ezen kvl az egyes kirlyok trtnetnek vgn – a Kirlyok knyvhez hasonlan – ms forrst is megnevez, ahol tovbbi anyag tallhat az ppen szban forg kirly uralkodsrl. Ms a helyzet a Krniks mve msodik rszben: az Esdrs s Nehmis knyveinl. Itt hinyzik az utals a felhasznlt forrsanyagra, noha mvnek ez a rsze is arrl tanskodik, hogy megrshoz tbb forrst hasznlt fel.
Ezsd 1:1–4:5-ig terjed, a deportltak hazatrsrl, a templompts kezdetrl s az ezzel kapcsolatban tmadt nehzsgekrl tudst szakaszbl az 1:2–4:8–11a. s a 2. rsz rgi forrsokbl szrmaznak. Hogy ez az egsz szakasz ilyen rgi forrsanyag-e (Eissfeldt), vagy magnak a Krniksnak az elbeszlse, amit a jelzett rgi forrsanyag, valamint a Haggeus s Zakaris prftk knyvei alapjn lltott ssze (Noth, Rudolph, Schaeder), nehz volna eldnteni. Rudolph szerint az 1–6 fejezetek szerkesztsnl az r a kvetkez forrsokat hasznlja fel:
1. Egy eredetileg arm nyelv jegyzket a visszaszolgltatott templomi ednyekrl az 1:8–11a-ban. Ennek a jegyzknek a Cirusz korbl val datlst illeten nem egysges a kutatk vlemnye.
2. A hazatrk listjt (Ezsd 2) 537-bl (v. Neh 7).
3. Egy arm nyelv tudstst arrl, hogy minden nehzsg ellenre miknt fejezdtt be a templom s Jeruzslem falainak a felptse Ezsd 4:6–6:18-ban, ahol bizonyos okok miatt a Krniks megvltoztatta az esemnyek idi sorrendjt. A kutatk tbbsge ezt a forrsanyagot eredetinek tartja.
Az 1–6. rszek nem emltett rszei, gymint 1:1–7.11b; 3:1–4:5.24; 6:19–22 a Krnikstl szrmaznak.
A Krniks egyetlen forrst hasznlt fel Esdrs tevkenysge lershoz (Rudolph, Fohrer): Esdrs feljegyzseit. E feljegyzseket illeten – az n. Esdrs-emlkiratok – a kutatk vlemnye megoszlik. Nmelyek (Torrey, Hlscher, Noth) Esdrsnak egy arm nyelv javadalmi okmnyra (Ezsd 7:12–26) visszavezethet, de a Krnikstl szrmaz koncepcinak tartjk. Msok viszont (Meyer, Schaeder, Rudolph) Esdrs feljegyzseit, emlkiratait ttelezik fel forrsknt. Schaeder s Rudolph szerint – akik Esdrst a zsid vallsi gyek egyfajta llambiztosnak tartjk – Esdrs ezzel az emlkiratval egyidejleg egy beszmolt is rt a perzsa udvar szmra arrl, hogy miknt teljestette megbzatst. Kapelrud ktsgbe vonja azt, hogy egy Esdrs-tradcit hasznlhatott volna a Krniks. Mowinckel viszont klnbsget akar tenni a Krniks feldolgozsa s az annak alapjul szolgl elbeszls kztt. Ez az anyag kpezi Esdrs knyvnek msodik felt, Ezsd 7:1–10:44-et, ezenkvl azonban az Esdrs trtnethez tartozik Neh 3:1–18 is.
Keletkezsi ideje.
Nem llapthat meg, hogy a Krniks pontosan mikor lt s mikor rta trtnelmi mvt. A kutatk a 4. szzadot emltik a m keletkezse legkorbbi, s a 3. szzadot, legksbbi idejeknt. Vannak viszont olyanok is, akik a 3. s 2. szzadra teszik a m keletkezst. A keletkezsi id meghatrozsnl fontos szerepet jtszik az a mg vitatott tny, hogy mikor mkdtt a Krniks elbeszlse msodik rsznek kt fszereplje: Esdrs s Nehmis?
Fohrer bevezetsben, sszegezve az e krdsrl foly vitt, Esdrs s Nehmis mkdsi idejt illeten a kvetkez lehetsgeket emlti meg: a) Esdrs 458-tl I. Artaxerxes idejben mkdtt, s t kvette Nehmis. b) Esdrs is s Nehmis is I. Artaxerxes idejben tevkenykedtek. Nehmis helytartsga alatt elszr megtrtnik a vros falainak a felptse. ptkezs kzben egy bels reform szksgessgt ismeri fel Nehmis, de annak vgrehajlsra nem vllalkozik. Ezt Esdrs helytart hajtja vgre, akit a perzsa udvar visszarendel a vegyeshzassgi trvny okozta nyugtalansg miatt. Ismt Nehmis megy Jeruzslembe s rvnyt szerez Esdrs trvnyeinek. c) Nehmis I. Artaxerxes idejben mkdtt Jeruzslemben, Esdrs viszont II. Artaxerxes uralkodsa alatt, 398-tl. Fohrer szerint az utbbi feltevs a legvalsznbb.
O. Kaiser viszont, 1969-ben megjelent bevezetsben arra mutat r, hogy nem lehet kizrni azt a feltevst sem, amely szerint annak a redaktornak, vagy Krniksnak, aki megszerkesztette a mvet mai formjban, megbzhat hagyomnyanyag llt rendelkezsre s az ebben val vlogatsban s az ltala vlasztott sorrendben teolgiai szempontok jtszottak szerepet. Neh 1:1 s 2:1 szerint Nehmis Artaxerxes kirly 20. vben kezdi meg mkdst. Ez I. Artaxerxes (464–424) uralkodsnak a 20. esztendeje. gy Nehmis 444-tl lehetett helytart Jeruzslemben s 5:14 tudstst figyelembe vve 433-ig tlthette be ezt a tisztsget, vagy ha Josephus tudstst fogadjuk el, akkor mkdse 439–428-ra tehet. Ami pedig Esdrs mkdst illeti, ebben 10:6 tudstsa dnt fontossg. E hrads szerint Esdrsnak Jhannnak, Elisb finak a templomi kamrjban kellett tartzkodnia. Neh 12:10-ben s kvetkez, versekben, valamint a 22. versben olvashat zsid fpapi listn a kvetkez sorrendet talljuk: Jsua, Jojkim, Elisib, Jjada s a 22. vers ezt a sort kiegszti Johann s Jaddua neveivel. 3:1 s kvetkezkbl tudjuk, hogy Elisib Nehmis idejben volt fpap. Ezzel szemben viszont Josephus gy tudja, hogy a 10:6-ban emltett Jhann Bagoas helytart, II. Artaxerxes (404–359) kortrsa idejben tlttte be a fpapi mltsgot. gy ez a Jhann Elisib unokja volt, aki II. Artaxerxes idejn volt fpap s Esdrs ebben az idszakban mkdhetett. Itt teht az I. s II. Artaxerxes idejben vgbement esemnyeket olvasztja egybe a Krniks teolgiai okokbl: Nehmis vgzi el a falak felptsnek feladatt, ezzel kszti el Esdrs tjt, vele a zsid vallsos kzssg fejldst s a theokrcia mkdst (v. O. Kaiser i. m.).
A m clja s teolgiai jelentsge.
A szakirodalom egytt elemzi a Krniks egsz trtnelmi mvt s annak cljt s teolgiai jelentsgt klnbz mdon rtkelik. Mg G. v. Rad elssorban a kultikus tisztsgek igazolst ltja ebben a mben s a messisi remnysg hordozjaknt rtkeli (Theol. des. AT. Mnchen 1966. 364 old.), Noth a m antisamaritnus tendencijt emeli ki. A legelfogadhatbbnak Rudolph vlemnyt tartjuk, aki szerint a Krniks clja a theokrcia megvalstsa, amit Izrel elklntsben lt s amit Jeruzslem s Jda kivlasztsra alapt. Az emltett clt Esdrs s Nehmis knyveire nzve a kvetkezkppen hatrozza meg Rudolph: „Ez a hrom aktus (ti. istentisztelet, templom felszentelse, vrosfalak felptse) olyann teszi Isten npt, amilyennek Isten akarata szerint lennie kell: olyan gylekezett, amely buzg kultuszval a templom kr sereglik, a biztonsgos falak mgtt az isteni trvny megcselekvsre sznja oda magt s belsleg elszakad mindentl, ami idegen” (i. m. XXIII. old.). Sehol nem ltszik vilgosabban, hogy az egsz vilg kormnyzja Izrel Istene, mint itt, ahol Jeruzslem s ennek az Istennek a temploma romokban hever s a zsid llamisg emberi tlet szerint rkre vget rt s ebben Nabukodonozor megsemmist eszkz volt az kezben (2Krn 36:17 ff.), most viszont Ciruszt lltotta szolglatba, hogy j let fakadjon a romokon (Ezsd 1:1k.). Az a tny, hogy Cirusz s utdja I. Driusz annyira sajt rdekknek tartottk a templom jjptst, ami a Babilniban l zsidkat is s a hazatrket is j vallsi kzponthoz juttatta, nem a pogny uralkodk jkedvnek, hanem Jahve tetteinek a kvetkezmnye (Ezsd 6:22). Esdrs knyvnek ez az idzett kt helye rzkelteti a Krniks trtnetszemllett. Mg amikor emberi fradozsokrl beszl is, s az ltala felhasznlt forrsok trtnelmet forml szemlyisgeket nv szerint emltenek meg, akkor sem mulasztja el arra emlkeztetni az olvast, hogy a vilgtrtnelem esemnyei mgtt Izrel Istene van (Ezsd 5:1.5; 6:14). Az esemnyeknek ez a teolgiai rtkelse jellemz az egsz mre. Ez a vilgkormnyz s trtnelmet forml Isten viszont akkor fordul nphez szabadt irgalmval, amikor az megtr hozz s csak akkor ksz megtartani npt, ha az trvnyei megtartsval engedelmeskedik neki. A gylekezet megmaradsnak teht egyetlen lehetsge van: engedelmessg Istennek, aki npvel ksz megjtani szvetsgt. A Krniks ezrt tartja fontosnak az istentisztelet megkezdsrl szl tudstst, a templom felptst s a szvetsg megjtst.
Esdrs knyvnek az emltett kt theolgiai koncepciban van ma is az rtke. Isten ma l npt egyrszt arra tantja, hogy a vilgban (a trtnelemben s a termszet vilgban) vgbemen esemnyek mgtt azt az Istent tudja, lssa, aki egyszltt Fiban mutatta meg a vilg irnti szeretett. Msrszt ez az Isten arra hvta el, azrt vlasztotta ki szvetsges npt, hogy megvlt szeretetnek eszkze legyen az egsz teremtett vilgra nzve, mert az ebben a szolglatban tanstott engedelmessgtl fgg a megmaradsa.
Feloszts.
Esdrs knyve kt rszre oszthat. Az els 6 fejezet tartalmazza Cirusz engedlyt a hazatrsre, a templom felptsre, a hazatrk nvsort, oltrpts s a templompts megkezdst. Beszmol az pts miatt tmadt nehzsgekrl, az abbamaradt templompts folytatsrl s befejezsrl. A knyv msodik rsze (7–10. fejezetek) Esdrs Jeruzslembe rkezsrl s ottani mkdsrl tudst.
Irodalom.
W. Rudolph: Esra und Nehemia. Tbingen, 1949. K. Galling: Die Bcher der Chronik, Esra, Nehemia. Gttingen, 1954. Sellin–Rost: Einleitung in das AT. Berlin 1959. A. Weiser: Einleitung in das AT. Berlin, 1963. Sellin–Fohrer: Einleitung in das AT. 10. Aufl. Heidelberg, 1965. Otto Kaiser: Einleitung in das AT. Gtersloh, 1969. J. Meinhold: Einfhrung in das AT. Giessen, 1926. G. v. Rad: Theologie des AT. Berlin, 1961. M. Noth: Geschichte Isreaels. Gttingen, 1956.
Ezsdrs. I. RSZ - Ezsdr. 1,1–4. Cirusz engedlye.
E rvid szakasz els rsze (1–3a) majdnem sz szerint megtallhat 2Krn 36:22–23-ban, ahol tulajdonkppen az eredeti helye van Esdrs knyvnek, s ahov a mondatkezd „s” is kapcsolja a knyvet. Miknt magtl rtetd s termszetes a Krniks szmra mvnek elz fejezetei szerint – a trtnelmi esemnyek nem stt erk jtknak kvetkezmnyei, hanem Izrel Istennek akaratbl kvetkeznek be, aki az tlet eszkzeknt hasznlta fel a pogny kirlyokat npe megfenytsre (1Krn 5:26; 2Krn 21:16; 36:17), most pedig az tletes helyzet megvltoztatsa is tle j. indtja fel „Cirusznak, Perzsia kirlynak lelkt” babilniai uralkodsa els esztendejben a jeruzslemi templom felptsre s ehhez engedlyezi a fogsgbl hazavgy zsidk hazatrst. Jahve cselekszik itt, Cirusz csupn eszkz, akit az r vlasztott ki, hogy vget vessen ltala a fogsgnak, amit hozott npre s aminek vgt a prftk ltal elre meggrte (Jer 25:11k.; 29:10). Az az Isten, aki ezt gy meggrte, most olyan cselekedetre indtja fel Cirusz lelkt, hogy annak kvetkezmnyeknt az gret beteljesedik. Cirusz azrt dnttt gy, „hogy beteljesedjk az rnak Jeremis szja ltal mondott igje” (1. v.).
A kvetkez versek (2–4) Cirusznak azt a dntst tartalmazzk, ami az emltett okbl ltott napvilgot. A dnts szvege, stlusa miatt, sz szerinti idzetnek tnik, de bizonysgttel-jellege s az „Izrel Istene” eltti meghdols emltse miatt inkbb a Krniks bizonysgttelnek tekinthet ez, amit a Cirusz dntse ismeretben mond el. Ilyen dnts csak azrt szlethetett, mert itt az az Isten munklkodott, aki Nabukodonozort, Babilon kirlyt „szolgmnak” (Jer 27:6), Ciruszt pedig „psztorom-nak” s „felkent”-jnek mondhatta (zs 44:28; 45:1), aki Ura a vilgnak s a fld minden kirlysgnak. Ez az Isten hasznlja fel Ciruszt akarata vghezvitelre s ebben az esetben ez az akarat a jeruzslemi templom felptsre irnyul, aminek felttele a fogsgban l np szabadonbocstsa (2. v.).
A 3. versbeli kol-t (minden, egsz) az amm eltt a Krniksnak tulajdontjk, azt kvnja vele hangslyozni, hogy az otthonmaradtakkal szemben a fogsgbl hazatrk kpviselik az egsz Izrelt. Nyilvnval, hogy az itt meghzd zsid-samaritnus ellentt nem Cirusznak, hanem a Krniksnak gondolata ppen gy, mint a felhvs a hazatrk megsegtsre. A Krniks itt Deuterozsais gondolatait, kveti, aki tbbszr gy szl a fogsgbl val hazatrsrl, hogy azt az egyiptomi szabadtshoz hasonltja. A prfcik hatsa alatt csak gy tudta elkpzelni a fogsgbl val hazatrst, hogy abban megismtldnk az Ex 3:22; 11:2; 12:35-ben lert esemnyek.
Az arm okmny szerint Cirusz engedlye csak a templom jjptsre vonatkozott, de a Krniks sszekapcsolja ezzel az engedllyel a szmzttek hazatrst is, mivel az szemllete szerint a templomot nem pthette ms fel, csak a fogsgbl hazatrt maradk.
Amikor e versekkel kapcsolatban utaltunk a teolgiai szemlletre, amelynek a Krniks alrendeli a rendelkezsre ll forrsanyagot, nem utastjuk el annak lehetsgt, hogy Cirusz tudott arrl az Istenrl, aki t eszkzl hasznlta npe megszabadtsban. Nehezen kpzelhet el ugyanis, hogy a szmzttektl ne hallott volna a szemlyekrl szl prfcikrl, vagy hogy errl az Istenrl Dniel – aki Driusnak, Cirusz apsnak az udvarban fontos szerepet jtszott – ne beszlt volna.
Ezsdr. 1,5–6. Cirusz engedlynek hatsa.
Amint a hazatrsi engedly szerzje vgs fokon maga Isten, az engedllyel is hasonlkppen azok ltek, akiknek „felindtotta a lelkt az Isten” (5. v.). Az ottmaradk viszont, a kirly rendeletnek megfelelen, nkntes adomnyokkal jrultak hozz az r jeruzslemi hznak megptshez (6. v.). A Krniks csak Jda s Benjmin csaldfit emlti olyanokknt, mint akiknek lelkt Isten felindtotta a hazatrsre. Ezzel azt akarja hangslyozni, hogy az igazi Izrel ebben a kt trzsben keresend, k hordozi az isteni greteknek, k a prfcia szerinti „maradk”. Ezzel kzelebbrl meghatrozza, hogy a 3. v.-ben kit rt az „egsz np” alatt.
Ezsdr. 1,7–11. A templomi kincsek visszaadsa.
Vitatott krds – s taln az is marad –, hogy a Nabukodonozor ltal elhurcolt templomi ednyek s kincsek visszaadsa Cirusz nevhez fzdik-e, vagy pedig egy ksbbi perzsa uralkodhoz. Nmelyek nem Cirusz korra, hanem egy ksbbi idpontra helyezik az ednyek s kincsek visszaadst. Brmi legyen is a trtnelmi igazsg, a Krniks mr egy tnyrl tudsthat: arrl, hogy az tletben Nabukodonozor kezbe ad Isten – aki a tiszteletre emelt templomot is leromboltatta s a templomi ednyeket is odaadta a pogny kirly kezbe – ebben az tletben is kegyelmes volt, mert a fogsgban megtartotta npt s a templomi ednyeket is megrizte. Szabadt kegyelme viszont olyan teljes, hogy a templom ednyeire s kincseire is kiterjed (7. v.). Az ednyek felsorolsnl valsznleg egy arm nyelv leltr szolglhatott alapul, amit a Krniks Jeruzslemben tallhatott s fordtott le. Ezt a leltrjegyzket a perzsa udvar rszrl Mitredt kincstrnok, a zsid szmzttek kpviseletben pedig Ssbaccar rta al.
Ezsdr. II. RSZ - Ez a fejezet a fogsgbl hazatrtek nvsort tartalmazza, amit a Krniks felirattal (1. v.) s zradkkal (68–70k.) toldott meg. Ez a nvsor megismtldik a Neh 7:6–68-ban, azonban a kett nem azonos. A nvsorban szereplk trzsi hovatartozsa alig llapthat meg, br az nyilvnval, hogy a hazatrk magukat tartottk az igazi Izrelnek.
Ezsdr. 2,1–2a. Vezetk.
Ha a Krniks szmra az idrendi sorrend s nem a teolgiai szempont lett volna a fontos, akkor a nvsor elejn Ssbaccar s nem Zerubbel (akkd: zerbabili-Bbel magzata) neve szerepelne. A kt szemly s szerepk a fogsgbl visszatrt zsidk letben napjainkig nem tisztzott. Az 1:8 s az 5:14 szerint Cirusz Ssbaccart jelli ki helytartul. Itt viszont. s mg a 3:2.8 s 5:2-ben Zerubbel szerepel a nvsorban, az alapklettelnl s a templomptsnl. Galling szerint a kt szemly mkdse kzt majdnem 20 esztend az eltrs, a Krniks viszont azonostja a kt nevet. Msok szerint pedig a hazatr np ln egy 12 tag tancs ll s Zerubbel ennek a vezet testletnek egyik tagja, Ssbaccar pedig a helytart, akit Zerubbel kvet ebben a mltsgban. Zerubbel trtnelmi szereprl e nvsoron kvl nincs ms adatunk, viszont mint dvidi sarjhoz, szemlyhez kapcsoldnak a messisi vradalmak. Aggeus ltal Zerubbelhez szl az r (Hag 1:1) s szemlyhez fzi a messisi vradalom megvalsulst (Hag 2:20–23). Zakaris is gy szemlli s rtkeli t. Lehetsges, hogy Ssbaccar megemltse utn a Krniks is ilyen szempontok miatt helyezi a hangslyt Zerubbel szemlyre.
A nvsorban a kvetkez szemly Jsu, ms nven Jehsu, aki fpapi csaldbl szrmazik. Jcdk fia, a fogsg utni gylekezet els fpapja, s 1Krn 5:40 szerint az els templom utols fpapjnak unokja. A hazatr np vezetiknt e versben szerepl tbbi szemly ismeretlen. A vezetk szma nem vletlenl 12. E szm hasznlata szndkos s azt akarja mindenkinek tudomsra hozni; hogy a hazatrk magukat rzik s tartjk Izrel npe 12 trzse kpviselinek, az igazi Izrelnek, kizrva ezzel Izrel kzssgbl azokat, akik a fogsg vei alatt is Palesztinban ltek s az idegen telepesekkel sszekeveredtek.
2b–58. A hazatrk.
a) 2b–35. A hazatr laikusok.
Az „Izrel npe frfiai” kifejezs egyrszt a fogsgbl visszatrt npnek elbb emltett ignyt fejezi ki – ti., hogy k az igazi Izrel –, msrszt jelenti magt a npet, megklnbztetve a kultusz szolgitl, papoktl s lvitktl – mint 10:25-ben –, akik a 36. v.-tl kezdve kln fel vannak sorolva. Az szaki orszgrsz Kr. e. 734-ben trtnt sszeomlsa utn Jdt nevezik gy s ez most a fogsg gylekezetre is rvnyes.
A nvsorban szerepl nevek magyarzattl el kell tekintennk (megtallhat a rszletes kommentrokban) s csupn annyit emltnk meg, hogy itt nem szemlynevekkel, hanem nemzetsg s nagycsaldfk neveivel van dolgunk. A nevek csoportostsa nemzetsgek s helysgek szerint trtnt. Az emltett nemzetsgekbl csak a listn kzlt szmban trtek vissza hazjukba. Az egyes nemzetsgek tbb tagja hazatrs helyett a Babilniban val maradst vlasztotta, mert ott jobb sorsuk volt annl, ami hazatrsk utn otthon vrt rjuk s amit otthon remlhettek.
b) 36–58. A kultuszi szemlyzet.
A kultuszi szemlyzet nvsort a papok nyitjk meg, akik 4 nemzetsgben vannak felsorolva. Az els nemzetsg „Jsua hzbl” trt vissza. Ez a nemzetsg aligha lehet ms, mint a 2. v.-ben szerepl Jsua hza. Az Immr nemzetsge a fogsg eltti idkbl, Jeremis mkdse idejbl ismert papi nemzetsg. Pashur nemzetsge szintn ebbl a korbl ismert papi csald (Jer 21:1; 38:1), amelyrl azonban nem sokat tudunk. Ugyanez vonatkozik a negyedik papi nemzetsgre is, a „Hrim fiai”-ra. Az viszont lnyeges mind a ngy nemzetsget illeten, hogy nincs kapcsolatuk sem a Cdki, sem az ron-i csalddal. A hazatr papok szmhoz viszonytva szembetn a lvitk csekly szma. Feltehet, hogy a lvitk kzl sokan nem vllalkoztak a hazatrsre, de lehetsges az is, hogy mivel vagyontalanok voltak, nem sokan kerltek kzlk fogsgba. Ezrt nehz ksbb Esdrsnak is nagyobb ltszm lvitt toborozni a hazatrsre (8:15). Az nekesek, szf fiai ismt nagyobb szmmal szerepelnek a hazatrk nvsorban, ket a Krniks a lvitk kz sorolja. A kapurk visszatr hat csaldjnak tagjait sszevonja, ami arra mutat, hogy ezek alacsonyabb trsadalmi rteghez tartoztak, s a papok felgyelete alatt vgeztk munkjukat (v. 2Kir 25:18). A netinim a templomszolgk s a Salamon fiainak szolgi egytt a kultuszi szemlyzetnek egyik csoportjt alkottk. Kisegt munksokknt tevkenykedtek s olyan munkt vgeztek, amire fleg idegeneket alkalmaztak, mert idegenek is elvgezhettk (Jzs 9:27). Ezeknek a neve is idegen szrmazsukra utal. Ezek a templomszolgk a lvitknak s a papoknak al voltak rendelve. A netinim sz is – jelentse: ajndkozottak, ti. a szentlynek voltak ajndkozva – helyzetkre utal. A szently krli alacsonyabbrend munkk vgzsre a fogsg eltt szvesen alkalmaztak idegeneket, fleg hadifoglyokat, akik bizonyra krlmetlkedtek s betagoldtak a zsid np kzssgbe. Salamon szolginak fiai is hasonl rteget kpeztek a hazatrk kzssgben s ezrt szmlltattak az elbbiekhez. Azok leszrmazottai lehettek, akikkel Salamon knyszermunkt vgeztetett (1Kir 9:21–22; 2Krn 8:7–8).
Ezsdr. 2,59–63. A szrmazs igazolsa.
Izrel fiai a fogsgban is fontosnak tartottk szrmazsuk nyilvntartst. Slyt helyeztek arra, hogy mltjukkal val vrsgi kapcsolatukat minden nehzsg ellenre s kzepette megrizzk. A szrmazsukat igazolni nem tudk esetben ennek a kapcsolatnak megszakadsa nem jrt slyosabb kvetkezmnnyel, mert korltozott jogokkal br, de mgis hozztartozott a gylekezethez. A papok esetben viszont komoly kvetkezmnyekkel jrt, ha szrmazsukat nem tudtk igazolni: elvesztettk tisztsgket. W. Rudolph gy vli, hogy az 59–60. v.-ben prozelitkrl van sz, akik egytt szmoltattak ssze a szrmazsukat igazolni nem tud, s ezrt jogaiktl megfosztott papokkal. Ez a jogfosztottsg addig maradt rvnyben, mg az Urim s a Tummim ltal isteni dntssel vglegesen nem hatroztak a jogfosztottak sorsrl, br Dvid kora utn nem tudunk az Urim s Tummim hasznlatrl.
A felesgl vett lnyok (61. v.) a frfig kihalsa utn jogot nyertek arra, hogy mint az atyai birtok rksei, sajt nevkn szerepeljenek (Num 36). Ezeket a lenyokat olyanoknak kellett felesgl vennik, akik az atyai trzshz tartoztak, hogy gy az si birtok megmaradjon a trzs tulajdonban. A tirst’ perzsa eredet sz, jelentse: kirlyi helytart, kormnyz, a gylekezet vilgi elljrja. A szrmazsukat igazolni nem tud papi utdokkal szemben lltja fel a tilalmat s szerez annak rvnyt.
Ezsdr. 2,64–67. Npszmlls.
A nvjegyzkben eddig felsoroltak szma 29 818. Az itt kzlt szmban, a 42 360-ban, viszont bizonyra az asszonyok is benne vannak. Ennyi a hazatr „maradk”, akik tani lehetnek Isten hsgnek s a prftk ltal meghirdetett kijelentse igazsgnak.
Ezsdr. 2,68–70. Hlaldozat s letelepeds.
Ez az egyetlen rsz, amely a Neh 7-ben lev hasonl tartalm beszmoltl nagyobb mrtkben eltr. Az eltrs okt nem tudjuk. Isten arra hvta el gyermekeit, hogy hldatosan ljenek. Ebben a hldatos letfolytatsban vannak kiemelked alkalmak. A hazatrtek tudjk, hogy van mirt hlt adniuk. A Krniks mgis azt jegyzi fel rluk, hogy a hlaadsban nem mindenki vesz rszt.
Jeruzslem nem fogadhatta be valamennyi hazatrtet, ezrt ott csak a papok, lvitk s a np elljri telepedtek le. A tbbiek, akik rdekelve voltak a kultuszi szolglatban, de szolglatukat a templom hinya miatt mg nem gyakorolhattk, a nppel egytt vidken telepedtek le. A letelepeds nehzsgeit nem emlti a Krniks, Isten szabadtsnak ragyog napjait nem akarja bernykolni a nehzsgek felhivel. Brmilyen slyosak voltak is a nehzsgek, brmilyen kzdelmes volt is a hazatrs s a letelepeds, ezeket az esemnyeket beragyogja Isten grete beteljesedsnek napja, amirl a prfta szja ltal szlt.
Ezsdr. III. RSZ
Ebben a fejezetben arrl tudst a Krniks, hogy a fogsgbl visszatrt gylekezet miknt kezdi jra lett. A fogsg eltti idk nnepeire emlkeztet hetedik hnapban „egy emberknt” jttek ssze Jeruzslembe. Szvket kt vgy tlti el: az egyik az gldozati oltr fellltsa, a msik a romokban hever templom felptse. Errl r a Krniks ebben a rszben.
Ezsdr. 3,1–6. Megkezddik a kultusz.
Az sszejvetel vre csak a 8. versbl kvetkeztethetnk, mivel a Krniks nem tartja lnyegesnek az vszm feljegyzst. A pontosan meg nem hatrozhat esztend hetedik hnapjban tartott nagygylsen elszr az gldozati oltrt lltjk helyre. Az oltrt „rgi alapjaira” lltjk fel. Ez arra enged kvetkeztetni, hogy a templom lerombolsa utn vagy resen llt az oltr helye – vagy pedig hogy a lerombolt oltr helyre a fogsgba nem hurcolt np ltal fellltott ideiglenes oltrt a hazatrk nem ismertk el – ezt tartjuk valsznbbnek –, s ezt eltvoltva, maguk ptettek oltrt, hogy a hazai fldn lltsk helyre kzssgket az Istennel. Az atykhoz hasonlan, k is a kultusz kzssgben akarjk meglni Isten jelenltt s ldozataik ltal akarnak az r engesztelsben rszeslni. Ehhez az els lps: az oltr felptse. Mindenben Mzes elrsai szerint jrnak el, amivel jra s ismtelten azt bizonytjk, hogy k az igazi Izrel.
Az oltr fellltsnak indokolsa: „mert reszkettek a tartomnyok nptl…” (j fordts) azt jelenti, hogy a kultusz megkezdsvel helyrelltva a kzssget Istennel, biztostottk a maguk szmra Isten segtsgt a tartomnyok npeivel szemben, akik nem nagyon rltek a fogsgbl szabadultak hazatrsnek. Isten oltalmt akartk biztostani a maguk szmra ezek egyre jobban megnyilvnul s egyre fenyegetbb vl gylletvel szemben. Ezrt is kezdtek a Mzes elrsai szerint ldozni az rnak s ezrt kezdtk megnnepelni az nnepeket. A gylekezetet nem veszi krl a rgi falak oltalma, hinyzik a templom szpsge, de a romok kztt, ellensges indulatok kzepette, olykor flve is, mgis Isten jelenltt kerestk s tapasztaltk meg (4–6. v.).
Ezsdr. 3,7–13. Az j templom alapklettele.
Most mr haladktalanul megkezddnek az elkszletek a romokban hever templom felptsre. A munkval kapcsolatban a Krniks azrt emlti a szidniakat s a tirusziakat, mert gy teremt kapcsolatot a salamoni s az j templom ptse kztt (1Krn 22:4; 1Kir 5:25). A lerombolt rgi templom az jnak is elkpe volt, ezrt szksges, hogy az jjpts elkszlete is hasonl legyen a rgihez. Maga az pts a 2. hnapban kezddtt meg. Ennek az idpontnak megjellsben is szerepet jtszik a salamoni templom pldja (2Krn 3:2; 1Kir 6:1). Ismeretes ugyanis, hogy maga a templompts ksbb kezddtt el. A Krniks nem tudja elkpzelni Izrel lett templom nlkl, ezrt idben elbbre hozza azt, ami csak ksbb trtnt meg (8–9. v.).
Az alapk lettelt is a rgi plda szerint nnepelik meg (1Krn 23:27) s ezzel akaratlanul is azt a lelkletet szemllteti a Krniks, amely jellemz a fogsg utni zsidsgra. A np megrekedt a mltban s ez azzal a slyos kvetkezmnnyel jrt, hogy az gretekben val bizodalom helyt a trvnyek s rendtartsok szigor klssges megtartsa foglalta el. gy lett Izrelbl az, amit zsidsgnak neveznk. A teruch hangosan fjni, kiltani, a krtket megfjni, nnepi alkalmakon felhangz rmkilts, az Istennel egytt hadbaindul np gyzelmi kiltsa. A jelennek ez az rme az idsebb nemzedk letben fj mltat breszthetett. Akik emlkeznek mg a salamoni templom dicssgre, nem tudnak maradktalanul osztozni az nneplk rmben. A megtlt mlton merengenek s nem tudnak felszabadulni az jrakezdsben nyjtott ldsok felett ujjong rvendezsre. A szegnyes krlmnyek, amelyek kzt lerakjk az j templom alapkvt, ezekbl az emberekbl az jrakezdsrt rzett hla helyett keserves srst vltanak ki. Ezrt szlal meg a vigasztal prfcia Aggeus ajkn a msodik hz nagyobb dicssgrl (Agg 2:1–9). Az egyhz letben gyakran lehet egytt az rm s a srs. Akik nem tudnak a jelenrt hlt adni s nem tudnak bizakodva elre nzni, azok srnak; akik viszont erre kpesek, azok rvendeznek. Nem hagyhat figyelmen kvl, hogy a srk regek voltak. Az rmujjongs s a srs egytt hallatszott el messzire s „a np nem tudta megklnbztetni” egyiket a msiktl, Isten npe kldetse szempontjbl soha nem kzmbs, hogy mi hallatszik tisztbban s mi ltszik vilgosabban letbl.
Ezsdr. IV. RSZ
A magyarzk ebbl a fejezetbl csak az 1–5. s a 24. verset tulajdontjk a Krniksnak. A 6–23: versek a bevezetsben emltett arm nyelv levelezsrl kszlt okmnyt tartalmazzk, aminek ismertetst a Krniks arra hasznlja fel, hogy a III. rszbl ismert, nagy lelkesedssel elkezdett templomptsi munklatok elhzdst magyarzza s indokolja. Az r az ptkezs ksedelmnek okt abban ltta, hogy „az orszg npe Jda npnek kezt megbntotta s elrettentette az ptstl” (4. v.). Az r ket kezdettl fogva „Jda s Benjmin szorongati”-nak nevezi, noha kezdetben ezek is rszt akartak venni az pts munkjban s csak visszautasts utn lptek fel ellensgesen. A Krniks ktfle ellensget emlt: a gyllkdket, akik elbb maguk is rszt akartak venni az ptsben s a vdaskodkat.
Ezsdr. 4,1–5. Gyllkdk.
Ezek a III. rszben mr emltett „tartomnyok npe” (3:3), Eszr-Haddn Assur kirly telepesei. Ezek a telepesek sszekeveredtek az otthonmaradottakkal s br pogny vallsukat megriztk, kszek voltak az j orszg Istennek is ldozatot bemutatni. Ezrt valljk magukrl: „mi is gy keressk Isteneteket, mint ti s neki ldozunk”. A hazatrtek viszont nem vllaltak kzssget a telepesekkel s elutast magatartsukkal azt juttattk kifejezsre, hogy Isten az Istenk s ennek az Istennek csak k a npe. Ezrt az pts gye is csak rjuk tartozik s senki msra, miknt a Cirusz engedlye is csak rjuk vonatkozik. Ez az elutast magatarts gylletet tmasztott az elutastottakban, akik elrtk az „orszg np”-nl, hogy azok meghistottk a templom ptst.
Ezsdr. 4,6–23. Vdaskodk.
A 6. verssel j szakasz kezddik, amit jeruzslemi arm krniknak is szoktak nevezni s ami – W. Rudolph szerint – „sok fejtrst okozott minden idk magyarzinak”. A Krniks e szakaszban ismertetett vdlevelekkel is magyarzni s indokolni akarja a templompts elhzdst, ezrt a leveleket a maga cljnak megfelel sorrendben s terjedelemben kzli. Ennek kvetkezmnye az, hogy a 6. vers Ahasvrus, a 7. vers Artaxerxes idejbe, a 24. vers pedig ismt Drius msodik esztendejbe vezet vissza.
Az Ashasvrushoz rt levl tartalmrl semmit nem tudunk. Errl a Krniks csupn annyit mond, hogy az szitenh „vdl” irat. A sz Gen 26:21-ben fordul mg el, mint egy kt neve a sztn gykbl szrmazik. Jelentse: ellensgeskeds, vdlevl, panaszos levl. Ez az rs ismeretlen s ismeretlenek ri is. Abbl viszont, ahogyan itt emltve van, arra kvetkeztetnk, hogy ez a levl is kzrejtszott a templomptsi munkk megakadlyozsban.
Az Artaxerxeshez kldtt levlrl mr tbbet tudhatunk meg. Noha a tartalma ennek is ismeretlen, a levl rinak nevt megrktette a Krniks. Ezek bizonyra egy ellensges indulat csoport vezeti voltak.
A 8–16. versekben viszont egsz levelet ismertet a Krniks s a 17–23-ban kzli a kirly vlaszt is. E levlnek riknt Rhum kormnyz s titkra Simsaj vannak megnevezve. A levlbl az derl ki, hogy a vdlk nem a templom, hanem a vros falainak az ptst kifogsoljk s errl tjkoztattk az uralkodt. Levelkben gy igyekeznek megnyerni a kirlyt ellensges szndkuk tmogatsra, hogy magukat hsges alattvalknak tntetik fel, Izrel mltjbl pedig olyan esemnyeket emltenek meg, amelyeknek megismtldse a kirly szemlyre s birodalmra nzve veszlyesek lehetnek. Amit a zsidk most csinlnak – rvelnek – veszlyt rejt magban. Ha a kirly beletekint a Jeruzslemre vonatkoz si feljegyzsekbe, meggyzdhet arrl, hogy komoly alapja van annak az aggodalomnak, ami a levl rit jelents rsra indtja. Ugyanis ha a zsidk felptik a lzad vrost, az ismt lzadsok kzpontjv vlik s a vros jra felplsvel veszlybe kerl az egsz „folyamon tl” lev kirlyi birtok.
A vdlk elrik cljukat, mert a kirly helyet ad a vdnak. Ismeretlenek azok az rsos feljegyzsek, amelyekre a vdlk utalnak levelkben, s amelyekbl a kirly tjkozdhatott Izrel s Jeruzslem mltjrl. Mivel a gylletbl tpllkoz alattvali feljelents igazoltnak ltszott a rgi feljegyzsekbl, a kirly ebben a krdsben alattvali sugallata szerint dnttt, parancsot ad a vros ptsnek abbahagysra, s a feljelentket bzza meg a kirlyi parancs vgreh
ajtsval.
Ezsdr. 4,24. A Krniks megjegyzse. - Ezzel a megjegyzssel vezet t a kvetkez fejezetre, ahol a templompts jrakezdsrl szl s az elbb emltett okmnyokkal azt akarja indokolni, hogy mirt is ksett ez a fontos munka a hazatrs utn ilyen sokig.
Ezsdr. V. RSZ
Ezt a fejezetet nyelvi s irodalmi szerkezete a VI. fejezethez kapcsolja. Olyan arm nyelv okmnyt tallunk itt (5:3–6:12), mely pratlan az szvetsgi irodalomban. Ennek az okmnynak kzppontjban egy levlvlts ll, mely Tattenaj helytart s Drius kirly kzt trtnt. A szerkeszt ezt arm nyelv kiegsztssel ltta el s gy hasznlta fel a helyzet ismertetsre (5:3–5; 6:1; 6:13–15). A Krniks szintn arm nyelven fzte hozz a bevezet 5:1–2 verseket s kiegsztsl az 5:16–17-et.
Ezsdr. 5,1–2. A templompts folytatsa.
Az pts, ami az ellensg kzbelpse kvetkeztben megszakadt, most jra kezddik. Aggeus s Zakaris prftk fellpse j lendletet ad a munknak. A prftk nem abban ltjk a munka elakadsnak az okt, amiben a Krniks. Aggeus a kls nehzsgeken tl a baj igazi okt nem a krnyezetben, hanem a gylekezetben keresi s tallja meg. A Krniks nem szl azokrl a messisi vradalmakrl sem, amelyeket Zerubbbel szemlyhez fztt a kt prfta, st a nevt sem emlti tbb. A 6:7 mr nv nlkl emlti a helytartt.
Az pts a prftk szavra folytatdik. gy ltszik, hogy a templom felptshez nem elegend a kirly engedlye, nem elg, ha egytt vannak a felptshez szksges anyagiak. A templomptshez igehirdets, az igehirdetsbl fakad s abbl tpllkoz hit szksges. A prftk feddse s bntetse nagyobb segtsget jelentett minden kls tmogatsnl s bels erfesztsnl, br ezeket sem szabad s nem lehet lebecslni. Az Istenre tekint s hagyatkoz hit szks anyagi felttelek mellett nagy dolgokat tud cselekedni.
Ezsdr. 5,3–5. Helyzetrajz.
A Krniks most is ads marad az esemnyek pontos idejnek kzlsvel, s csak annyit mond: „abban az idben”. Valamikor 520–515 kztt lehetett ez a ltogats, a templompts idejn. Amikor a prftk igehirdetsre a zsidk felbuzdulnak s j lendletet vesz az ptkezs, akkor jelenik meg Tattenaj „folyamon tli helytart”, vagyis az Eufrtesztl nyugatra es orszgrsz helytartja Jeruzslemben. A helytartnak ez a megjelense nem az idnknt szoksos hivatalos ellenrz krtja alkalmval trtnt. Noha a Krniks nem emlti, a helytart magatartsbl mgis arra kell kvetkeztetni, hogy jelents rkezett hozz a Jeruzslemben foly munkrl. Azrt megy Jeruzslembe, mert olyan tjkoztatst kapott, hogy a zsidk tiltott munkt vgeznek. A helytart a kirlyi parancs megszegsvel vdolja a zsidkat. Hogy a zsidk erre a szmonkrsre mit vlaszoltak, azt a helytart levelbl tudjuk meg. A helytart ugyanis jelentst kld a kirlynak ellenrz munkja eredmnyrl. A helytart krsre a zsidk felsoroljk elljrik nevt. Tattenaj (neve = ajndk) jindulat ember, aki dntst sem sieti el s erszakhoz sem folyamodik a munka megakadlyozsa vgett, hanem jelentst kld uralkodjnak s trelmesen vrt vlaszra. A Krniks a pogny helytartnak ebben a magatartsban Isten oltalmt ltta, aki rkdik npe lete s pt munkja felett.
Ezsdr. 5,6–17. A helytart levele.
Tattenaj az ptkezs jogi helyzetnek tisztzsa cljbl, levelet r Driusznak. A levlben kzli az ptkezs irnytinak s az ptknek nvsort. Ez a nvsor nem maradt fenn. A levelet arrl a templom okmnyai kzt rztt arm nyelv msolatrl rhattk le, amelyik az eredetirl kszlt.
A keleten szoksos ksznts utn kvetkezik a jelents, amelyben a helytart trgyilagosan igyekszik beszmolni a Jeruzslemben tett ellenrzse eredmnyeirl. A „nagy Isten” megjells nem vletlen.
A megkrdezett zsidk hrom dologra hivatkoznak vlaszukban s ebben Istenrl tesznek bizonysgot: 1. Az az Isten, akinek k templomot ptenek „mennynek s a fldnek Istene”, egy, a tbbi istenekkel sszehasonlthatatlan hatalm Isten, aki nem maradhat huzamosabb ideig kultuszhely nlkl s k, ennek az Istennek szolgiknt cselekszenek. 2. A templom ptsvel nem valami jat ltestenek, hanem csak helyrelltjk azt az Izrel nagy kirlya ltal ptett templomot, amit Nabukodonozor babilniai kirly Isten fenyt tlete vgrehajtsaknt lerombolt. 3. E bizonysgttel utn vlaszolnak a tulajdonkppeni krdsre, arra, hogy ki adott engedlyt, illetve parancsot a templom ptsre: Cirusz parancsolta meg a templom felptst a hazatrknek babiloni uralkodsnak els vben. A kirlyi parancsnak megfelelen le is raktk „az Isten hznak alapjt Jeruzslemben s azta mostanig llandan pl, de nincs kszen” (16. v.). Isten igazsgrl egszen a prftk trtnet-teolgija szellemben nyilatkoznak akkor, amikor a fogsgot Isten igazsgos tletnek mondjk, amire bnvel szolglt r a np. A Cirusz parancsra val hivatkozssal viszont munkjuk trvnyes voltt kvnjk hangslyozni.
Tattenaj vgre rve jelentsnek miheztarts vgett kri a zsidk lltsnak ellenrzst s a kirly dntst ebben az gyben. A bt ginzajj’ (kincstr, kincses hz, itt riztk a fontos okmnyokat is) az a hely, ahol meg kell lenni annak a kirlyi parancsnak is, amire a zsidk hivatkoznak.