//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
: 2 KRNIKK Knyve TRTNETI 30 - 36.

2 KRNIKK Knyve TRTNETI 30 - 36.


2 Krn. XXX. RSZ - A pskannep feljtsa.

Az r rezhet rdekeltsggel beszli el a pskannep megtartst. Azt akarja vele elmondani, hogy amint az els pskt az egyiptomi szabaduls megrendt tlsvel egytt nnepeltk, gy szletik most is jj ebben az jra nneplsben az egsz np. Az nnep sikere bizonytja, hogy az r az nneplkrt az egsz nppel megengeszteldtt. gy a gylekezet hitben li t, hogy az nnep megtartsval jjszletett s az r megbklt npvel. Az nneplk nknt vettek rszt a szertartsokon s az szaki zarndokok, akikben mind a tz trzs kpviselve volt, a szentsgi hinyossgok ellenre is rvnyesen tartottk meg az nnepet. A szv tisztasga, amit az r ad, tbb mint a ritulis tisztasg. A lvitk – nem gy, mint a papok – buzgsggal s szvk teljessgvl vgeztek minden nnepi szolglatot.

2 Krn. 30,1–12. Az nnep egyetemes meghirdetse.

Magt az nnep elksztst a kirly, a fejedelmek s a jeruzslemi politikai gyls hatrozta el. gy kzssgi gy lett az, ami eddig a papok vonakodsa s mulasztsai miatt htrnyt szenvedett. Ez a vilgi kezdemnyezs hitbl s teljes egyetrtsbl szletett. A np vezrei Dntl Bersebig minden trzshz rsos meghvst is kldenek. Nincs klnbsg; nagy idkben, nagy esemnyek kztt partikulris szempontok nem vlaszthatnak el egymstl. A kzs s klcsns bnbnat utn elvllalt testvrisg ersebb, mint a mlt vtkei. A megtrsre szl meghvs mindenki szmra rvnyes, az tlt nyomorsg s rabsg visszatrsre int az rhoz, nem hitetlen megkemnyedsre. Az egsz orszgot hvjk, mert a templom mind a tizenkt trzs. A hvs hangja testvri s a fenyeget asszr hatalom rnykban mondja ki, hogy az rhoz trni sohasem ks. Mert ha kezet adnak neki, ha elismerik az egy templomot, mint az szentsgnek helyt (ez mr a jsisi reformra utal), az r irgalmas lesz s a foglyok is megtrhetnek si fldjkre.

A hvst az szakiak kzl sokan kinevettk (10. v.) s visszautastottk (ami emlkeztet a kirlyi menyegz, Mt 22:1–14 s a nagy vacsora, Lk 14:16–24 pldzatra), de nmelyek megalzkodtak az r keze alatt s felmentek Jeruzslembe. Jda npnek egysgt maga az r adta meg. Az igazi egysg Istentl val ajndk.

2 Krn. 30,13–22. A pska megnneplse.

Az nnepet megtartjk s kovsztalan kenyerek nnepnek nevezik, mert a pskabrny levgsa csak egynapos nnep volt a kovsztalan kenyerek hetes nnephez kpest. Az nnepls azonban nem ment akadlyok nlkl. Elszr el kellett tvoltani a blvnyimds megmaradt megbotrnkoztat jeleit, mint a rgi kovszt (1Kor 5:6 skv.). A bnk gyakorlatval lthat mdon is szaktani kell (14. v.). A lvitk erejket megfesztve szolgltak a ritulis szentsg biztostsa rdekben, de fleg az szakiak nem tudtk megszentelni magukat s azrt megettk a pskt. A slyos kultuszi vtsgben, melyrt az r bntetse jr, a kirly mint summus episcopus jr kzben az rnl, hogy a szvekre tekintsen s ne a kultusz hinyossgaira, mert a szvek tiszta indulatt a gonosz krnyezetbl val feljvetelk s jszndkuk bizonytja. Az r elfogadja a kzbenjrst. A szv megszentelse a kls szentsg hinyossgait is elfedezheti. Csak az r adhat feloldozst s a szv szintesge lttn ksz a kegyelemre. Ezkis elismerte a lvitk nzetlen fradozst. Az rrt vgzett munknak nmagban van a jutalma, de a megrdemelt emberi dicsret s elismers nem kzmbs rads a jl vgzett munka rmre.

2 Krn. 30,23–27. Az nnep meghosszabbtsa.

Az rmben tlttt ht nap utn a felajnlott sok kirlyi s fejedelmi ldozati adomny s a papok ptllagos felkszlse lehetv tette az nnep meghosszabbtst. Az nnepi rm olyan nagy volt, hogy a Salamon templomszentelsi nnepnek emlkeivel s az els lombstrak hetvel hasonltottk ssze. Az rm azonban nem fajult el kicsapongss s papi lds fejezte be a nagy nnepet. Az ldst azzal a bizonyossggal vettk, hogy az r meghallgatta knyrgseiket s az lds erejt magukkal vittk otthonaikba.

2 Krn. XXXI. RSZ - Ezkis helyrelltja a templomi kultuszt s gondoskodik a papokrl, lvitkrl. 2 Krn. 31,1–2. Cselekv hsg.

Az nnepi rm buzgsgban lett cselekedett: az egsz orszgban leromboltk a blvnyimds maradvnyait s megszntettk a magaslati kultuszt. A megtlt mlttal teljesen szaktani kell, hogy az jrakezds lett lehessen.

Ezkis ezutn a papok oltri-ldozati, valamint a lvitk nekes-kapurz szolglatainak rendjt llaptja meg s ehhez a salamoni si rendelkezseket (2Krn 8:14) veszi alapul. Szksg volt erre, mert Akhz idejben s mr eltte is feledsbe merlt vagy megromlott az istentisztelet rendje s a szolglattevk megfelel elltsa. Az eredeti az idk folyamn elfajulhat s ilyenkor a tiszta hagyomny kvetse az igazi jts. Ez az rtelme a reformcinak is. Az g ldozatok elltsrl maga Ezkis gondoskodik, mert ez a kirlyi tiszthez tartozik. A magas tisztsg az ldozathozatalban val elljrs ktelezettsgt is magba foglalja.

2 Krn. 31,3–19. A papok, lvitk szolglata. Elltsuk.

Ezkis a templomrl s a szolglattevkrl a zsenge (r’sit) s tized elrendelsvel gondoskodott. A pska nnep lelki megjhodsnak hatsait mutatja, hogy a felhvsra jval tbb adomny gylt be, mint vrtk. Mivel a np jkedvvel s a vrtnl tbbet adakozott, az r mg jobban megldotta ket. Az r a lelki megjulsra testi javakat is adhat radsnak. Tizedbl csak tnyleges szolglatban ll pap kaphatott javadalmat, de csaldja minden tagjrl gondoskodtak. Viszont elvrtk, hogy a tisztessgesen elltott csald tagjain is szrevehet legyen a papi szolglat szentsge. Gyermek utn hromves kortl jrt „csaldi ptlk”, mivel a szoptats ltalban hromves korban rt vget. Ez a nem feltn rendelkezs mutatja, hogy Izrel trsadalmi letben mennyire felismertk a csaldi let jelentsgt. Szinte mondhatjuk, csaldban gondolkoztak. A falun l paprl a kzeli vrosi papok tjn gondoskodtak. gy a falusi pap anyagilag s trsadalmilag sem volt elszigetelve a papi rend kzssgtl. A np buzgn adakozott, gy a papok annl inkbb lhettek az r trvnynek, papi szolglatuknak. A Krn szvesen ltta tkrzdni sajt kora rendezett viszonyait a viharos nemzeti mlt egyik fnyes forduljn.

2 Krn. 31,20–21. Ezkis uralkodsa sikernek titka.

E kt vers hen jellemzi a hv, kegyes kirlyt, a nagy szervezt. Kiemelked lelki vonsa az rhoz val hsg. Buzgsgnak titka az, hogy kereste az Urat, nemcsak a kultusz kls szertartsait. Tetteinek bels rtkt az adja, hogy mindent egsz szvvel cselekedett. Magatartst jutalmazta meg az r azzal, hogy hossz idn t szerencss volt minden utaiban. Politikai ingatagsgt, mellyel hallgatott a prftai szra is, vilgi tancsadira is, ellenslyozta hsge s hitnek ereje. Bizony erssge volt az r. 2 Krn. XXXII. RSZ - 2 Krn. 32,1–23. Jeruzslem ostroma. Szanhrib kevlysge s megszgyenlse.

Ezkisrl nemcsak kultuszi-papi intzkedseinek s igazsgos cselekedeteinek fnyl pldi maradtak fenn, hanem kormnyzsnak s politikjnak trtneti emlkei is. Uralkodsa idejn trtnt, hogy szembe kellett nznie Jda trtnetnek egyik legvlsgosabb helyzetvel, melybl a Krn szerint csak az r angyala ltal szabadult meg s amelyrl a Kir-hez kpest rvid s egyoldal tudstst olvasunk. A slyos trtnelmi helyzet abban llt, hogy az szaki orszg pusztulsa s Samria eleste utn (722) Jda kzvetlen szomszdja lett a hdt asszr vilgbirodalomnak. Milyen legyen az orszg politikja, hogyan rizheti meg ltt s fggetlensgt a maroknyi np a terjeszked katonai kolosszus rnykban. Erre a kikerlhetetlen s szorongat krdsre, amelyen Jda nemzeti lte vagy nemlte fordult meg, sais prfta hit alapjn ll feleletet adott s az az rba vetett felttlen bizalom volt: ha nem hisztek, bizony meg nem maradtok (7:9). Ez volt az egyik zenet. A msik pedig ez: aki benne hisz, az nem fut (28:16). Ezkis elszr hajlott a prftai szra, ugyanakkor atyja rvn lvezte az asszr hatalom viszonylagos bizalmt. Az Asszria tlslyt megrendt tvolkeleti politikai fordulatok, hatalmi vlsgok idejn azonban is megingott s vgl az asszr hbrr ellen lzad kisebb llamok szvetsgnek lre llt. Mindezekrl a 2Kir 18 s zs 36–39 tudst rszletesen. Ezrt a rszletes magyarzatot ld. ott. A Krn a Kir tudstsa alapjn ll, de szakaszunkban csak Szanhrib veresgrl (1–23), Ezkis betegsgrl, gazdagsgrl s Merodach-Baladan kveteinek jeruzslemi ltogatsrl olvasunk rvid tudstst.

Az r Ezkis hsgt hromszor jutalmazta meg. Mindenekeltt a Szanhrib veresgben s Jeruzslem csodlatos megszabadulsban. A vdelmi intzkedsek vgeztvel (2–6), amelyek az elfoglalhat vzforrsok eltmsben, a vrosfal s tornyok megerstsben, tmad s vd fegyverek ksztsben llott, Ezkis lelkileg is felkszti a npet s arrl beszl elttk, hogy az r a legfbb szvetsges, aki nagyobb, mint minden emberi er s ksz nprt hadakozni. Az asszr uralkod, kvetei tjn, megadsra szltja fel Ezkist. A kirly buzdt beszdrl is rteslhetett, mert azt flrevezetnek mondja s Izrel Istenrl gy beszl, mint egyrl a blvnyistenek kzl, amelyek kzl egy sem tudta megszabadtani a maga npt az kezbl. Ezrt Jahvnak sem lesz ereje Izrelt a veresgtl megmenteni. Az zenet elhangzsa utn a kirly sais prftval egytt knyrg az rhoz szabadulsrt. Az r elkldi angyalt, vele megrontja az asszr sereget s Jeruzslem megszabadul, a hit elnyeri a gyzelmet az istenkroml pogny gggel szemben. Szanhrib a Kir szerint pestistl megtizedelt seregvel elvonul s letben tbb nem is veszlyezteti a vrost. Szanhrib elvonulsa utn az r azzal jutalmazza meg Ezkis hsgt, hogy megnyugvst s tekintlyt ad neki a tbbi ellensg eltt is. Az r nemcsak megszabadt, hanem jutalmaz is.

2 Krn. 32,24–33. Ezkis gygyulsa, prbattele.

A szabadts s megjutalmazs mellett vgl az r gygyulst ad Ezkisnak hallos betegsgbl is. Errl a 2Kir 20:1 skv. ad rszletes tudstst. Merodach-Baladant, mint asztronmiban jratos fejedelmet rdekelhette a csoda, amely szerint a nap rnyka visszafel ment a naprn, de mg inkbb rdekelhette Ezkis katonai ereje, ezrt kveteket kldtt a kirlyhoz. Ezkis hi dicsekedssel mutogatta meg a kveteknek kincses hzt, serege felszerelst s vele a felfuvalkodottsg bnbe esett az r eltt. A ksrtst a Krn tudstsa szerint maga az r adta, de Ezkis a megtveds s bizonytalansg utn vgl is jl dnttt, mert megalzkodott s visszatrt az rhoz. Az r ezrt megldotta. Mert ha ingatag volt is, volt hite s btorsga megvallani vtkt s az rra bzni magt. me, mondja a Krn, ilyen az istenldotta uralkod. A felfuvalkodottsg megalztatst hoz, a megalzkods felemeltetst. Uralkod s np sorskzssgben van az r eltt haragjban is, ldsai kztt is. Az r sematizmust tjrja a tants s szemlyes lmny melege. Hla s dicsret, amivel krlveszi Ezkis alakjt. Azrt tartja Jda kirlyai kzl egyik legrokonszenvesebb egynisgnek, mert lete vgig h maradt az rhoz s vele pldzza, hogy az r is h az t kereskhz. A legnagyobb veszedelmek kzt is ers marad az, akinek erssge az r.

2 Krn. XXXIII. RSZ - 2 Krn. 33,1–10. Manass blvnyimdst rendez be.

Az asszr vilgbirodalom tszomszdsgban a lt s nemlt szorongattatsai kztt Jda kirlyai s maroknyi npe a lzads dlibbja s a teljes behdols keser knyszere vlasztsval viaskodtak. Manass (Elfelejt) elfelejtette atyja, Ezkis reformjait, nem vette t hitt s a Krn szerint Akhzhoz hasonlan ellenkez vgletbe esett. Politikai megbzhatsgt az asszr vallsi kultusz feljtsval, csillagimdssal akarta bizonytani, de teret engedett a kanani kultusz Bal Aser isteneinek, a tirusi kultusz gyermekldozatnak, a magaslatok gyakorlsnak s varzslsnak is. Az r nem lt lnyeges klnbsget az asszr s kanani kultuszgyakorlat kztt. Nem is idzi az r prftai szavt, amelyet olvashatott, csak utal r (10. v.).

2 Krn. 33,11–20. Manass bnhdse.

Az r azonban olyan anyagot is tallhatott forrsaiban, ami trtnetrsnak sajtos cljaira klnsen alkalmas volt. Ez a Manass megtrsrl szl egykor midrs. Az pt szndk elbeszls egyes trtneti vonatkozsai hitelessgre tarthatnak ignyt. gy pl. Assarhadon vknyveinek feljegyzse szerint Manass is szlltott anyagot Ninive ptshez. Egy msik feljegyzs szerint Assurbanipl hbrad fizetst s katonai segtsget kvetelt Jdtl egy egyiptomi hadjrathoz. Galling szerint Assurbanipl Szriba maghoz idzte Manasst s csak miutn megbzhatsgt igazolni tudta, maradhatott meg kirlysgban. Lehetsges teht, hogy Manass jrt Babilniban, taln ppen hsgnyilatkozat-ttelre az asszr hbrr eltt. Assurbaniplrl tudjuk, hogy I. Nk egyiptomi uralkodt is hazaengedte a fogsgbl s Sais vros urv tette.

Ezek az adatok, ms hasonlkkal egytt, nyjtanak lehetsget arra a kvetkeztetsre, hogy Manass jrt Babilniban, egykor trtneti emlkek azonban nem erstik meg. A Kir pl. nem r Manassrl, mert mr a vgrehajtott tlet s a fogsg fell nzve tli meg uralkodst. Amit r, az hogy – fennmaradt trtneti rteslsei szerint – Jeruzslem nem a Manass ltal vgrehajtott reform eredmnyeivel, hanem a Jahvhoz h ellenllk Manass ltal kiontott vrvel volt tele. Lehetsges, hogy valamely trtneti adatra plve alakultak ki a Manass megtrsnek midrsszer hagyomnyai, amelyeket a Krn megtallt (19. v.) s anyagba beptve azt akarta szemlltetni, hogy aki olyan gonosz letet lt, mint Manass s 55 ven t trnon maradt, annak egyszer meg kellett trnie a gonoszsgbl. A leggonoszabb ember is kerlhet gy Isten kezbe, hogy megbnja bneit s az rhoz tr.

A Manass megtrsnek elbeszlse teht trtneti emlkekkel meg nem ersthet s ms bibliai knyvben sem tallunk r utalst. A trtnet bels rtke azonban nem azon fordul meg, hogy megerstik-e egykor hiteles adatok, vagy nem. A Manass megtrse azrt nem ltszik az egykor feljegyzsek ellenre sem hitelt rdemlnek, mert hinyzik belle a megtrs bels igazsga. Nem vltoztatna ezen az sem, ha volna rla trtneti adat, hogy Manasst bilincsek kztt Babilniba hurcoltk. Mert mg ha megtrtnt volna is, bnbnatbl s az rhoz trsbl nem szrmazott semmi hitbeli gymlcs, mint amilyen az Ezkis, vagy Jsis reformja. Nem jrt letnek megvltozsval s a kzlet s kultusz megjulsval. (A 15–16. midrs anyagval szemben a 2Kir 21:16–17.20–22. sszefoglal trtneti tlete dnt ereje. Ha Manass tartott volna bnbnatot sorsnak egyik mlypontjn s errl maradt volna fenn elbeszls, ez nem lett volna egyb, mint a megkemnyedett s megrettent szv pillanatnyi flelme s tehetetlen felkiltsa. Ennek a „megtrsnek” soha nem volt gymlcse. Megmaradtak a magaslatok (33:22), vltozatlan maradt az Asszria irnt tanstott vallsi lojalits s Jsisnak kellett elhnyni a Manass ltal emelt utlatossgokat. A Manass megtrsnek nincs egykor trtneti, de nincs llektani s theolgiai alapja sem. Azrt nincs, mert nincs bels igazsga. Hitetlen, ktsgbeesett lleknek is lehet medd feljajdulsa. De ez nem rdemli meg a megtrs nevet. Az elbeszls trtnelmi illusztrci arra, hogy lehet olyan bnbnat, amely annak szoksos kls jegyeit viseli magn, de az igaz bnbnatnak torzkpe s megcsfolsa. Isten azonban nem csfoltatik meg. A Manass „megtrse” rtkes adalk a trtneti anyag kztt, mint a rosszul rtelmezett bnbnatnak s az r sematizmusnak int jele.

2 Krn. 33,21–25. mon. Erszakos halla.

Manass fia s utda mon (Megbzhat, h) a rosszban maradt h s kvetkezetes atyja rksghez. Ktvi uralkodsa utn erszakos halla rn ragadjk kezkbe a hatalmat hvei, de a fld npe megli a gyilkos prttket s akaratukbl a gyermek Jsis kerl atyja trnjra.

2 Krn. XXXIV. RSZ - 2 Krn. 34,1–7. Jsis reformja. A magaslati kultusz megszntetse.

Jsis uralkodsval s letmvvel Jda npe letben mg egyszer felragyog az r kegyelmnek: a bnbocsnatnak s megtart irgalomnak ereje. Utna elkerlhetetlenl bekvetkezik a nemzeti lt katasztrfja. Jsis uralkodsa alatt nemcsak az r igaz tisztelete jul meg s nemcsak a blvnyokat romboljk le, hanem napfnyre kerl az a trvnyknyv, amely az r tisztelett Jeruzslembe kzpontostja s amelynek szvegt a np magval viheti a fogsgba, hogy megrendlt hithez s a nagy trtnelmi prba elhordozshoz belle ert merthessen. A megtallst kvet nnepen ismt megjtjk az rral kttt szvetsget s megnneplik a pskt, ami ltal szinte jjszletik a np. A tudsts azonban tbb helyen eltr forrstl, a 2Kir 22 skv.-tl s kuszltan adja el ms hagyomnyokbl is mertett anyagt. Az egsz felett ott lebeg a nemzeti lt kzelg buksnak rnyka. A reform nagy tantsa, hogy br az r az tletet vgrehajtja, mgis egyesek hsgrt, a np megtrsrt elhalasztja annak idejt.

Jsis (Az r vdi) mr ifj korban – a szveg szerint gyermekknt, ami az alzat kifejezse – kezdte keresni az Urat, Dvid Istent, vagyis igaz hitben ntt fel, megismerte a nemzetalapt kirly letmvt, npe mltjt s hszves korban, nagykorsga els vben vallsi reformot hajtott vgre. Feltn, hogy nem asszr, hanem kanaanita kultusztrgyak eltvoltsrl van sz. A reformot egyszerre kezdi el Jeruzslemben, Jdban, Samriban s krnykn (4 skv.). Az egyszerre vgrehajtott reform nagyobb eredmnyt gr. A reform tfog s teljes, mert az igaz istenhit s blvnyhit kzt nincs kzssg s nem lehet kiegyezs.

2 Krn. 34,8–28. A templom megjtsa.

Jsis, uralkodsnak 18. vben elrendeli a templom pletnek kijavtst, ezrt felbontjk a templomi pnzadomnyok ldjt. Ekzben – a Krn szerint (14. v.) nem a templomjavts sorn – megtalljk az r trvnyt, amit Mzes ltal adott. (Nem lehet sz semmi pia fraus-rl, hogy ti. elre kitervelt papi akcival llnnk szemben.) A kirly megrendlve hallgatja a trvny szavait, azt, hogy a trvny summja szerint egyedl az Urat kellett volna szolglni s ruhit megszaggatja, amikor rdbben, hogy az uralkodk s a np ezt a legfbb parancsot sorozatosan megrontottk. Ezrt Hulda prftaasszony ltal az rtl kr kijelentst, hogy elkerlhetik-e a katasztrft, amely az r trvnynek megrontsrt jr s amely most a kirlyt, Jda s Izrel maradkait vgpusztulssal fenyegeti. Bizonytalansgban, vlsgos helyzetben az r szava s akaratnak ismerete ad vilgos vlaszt. Hulda nem ltatja hamis remnyekkel a kirlyt. Azt zeni, hogy a veszedelem eljn a helyre s lakosaira. De mivel Jsis megalzta magt az r eltt, az napjai bkessgben telnek el s maga nem ltja meg a veszedelmet. Az szinte bnbnat irgalomra indtja az Urat.

2 Krn. 34,29–33. Szvetsgmegjts.

Jsis orszgos gylst hv egybe s a np el trja a megtallt trvnyknyv parancst s a megszegsrt bekvetkez tlett. Teht a trvnyknyvet nem kirlyi, hatalmi szval teszi ktelezv, hanem az orszg vneivel tancskozik a templomban s egytt tesznek fogadst, hogy megjtjk a sinai hagyomnyban gykerez szvetsget az rral.

A szvetsg megjtsa ismt rirnytja a templom, kultusz, kirlyi pompa klssgeihez ragaszkod np figyelmt az r beszdre, kivlaszt akaratra, kegyelmre, a kijelentsre. A dbr jelentsge a trvnyknyv megtallsval is nvekszik a kultusz kzelg megsznse eltt. A kultusz kls keretei megsznnek, mint ahogy megszrad a f s elhull a virg, de az r beszde megmarad s a fogsg tzbe vetett np lelkben j let alapja lesz. A trvnyknyv megtallsnak ez az igazi vallstrtneti-dvtrtneti jelentsge.

A szvetsgmegjts utn jbl eltvoltjk a blvnyok utlatossgait s most mr egyedliv teszik az r tisztelett Izrel fiainak egsz fldjn. Az r feljegyzi, hogy Jsis egsz letben megtartotta a megjtott szvetsget.

A szvetsg knyve pontosan nincs megnevezve, de az szvetsg ms helyeinek egybevetse alapjn ltalnosan elfogadott feltevs, hogy a Mzes tdik knyve ez, mely a rgi trvnyeket, tteleket foglalja ssze s ksri meleghang prdiktori intsekkel. A trvnyknyv egy rsze arrl intzkedik, hogy a kultuszt Jeruzslembe kzpontostja. Br az eredeti szveg sehol nem mondja ki, hogy ez a hely a jeruzslemi templom, hanem csak „a hely, amelyet kivlasztott magnak az r” (fleg Welch elmlete), mgis rtelemszeren a jeruzslemi kultuszra vonatkozik. Ez a trvny rvnyben is maradt mindaddig, mg az j szvetsg trvnye ki nem mondta, hogy Isten llek s az igazi imdk nem Jeruzslemben, hanem llekben s igazsgban imdjk Istent (Jn 4:21–24). A szvetsg knyvnek, illetve a szvetsg megjtsnak nem a kultusz kzpontostsa volt a f, illetve egyetlen clja, hanem ennl sokkal tbb: az r igaz tiszteletnek biztostsa a kanani kultusszal szemben s a szvetsges r akaratnak teljes elismerse, a theokrcia. Ennek egyik megnyilvnulsa volt az, hogy amely nemzedk komolyan vette a szvetsg knyvnek rendelkezseit, az bkessgben vagy szabadtst nyerve lhette le lett. Az r, mint npnek kirlya, sokflekppen adhat kegyelmet a hozz h, akaratnak engedelmesked nemzedknek.

A szvetsg knyve megtallsnak elbeszlsvel egyidejleg tudst az r a templom kijavtsrl. Itt termszetesen lvitk s nem kultuszi prftk a felgyelk, viszont nemcsak az elszmolst vgeztk (v. 2Kir tudstsval) hsggel s pontosan, hanem magt a munkt is. A teherhordk szorgalmazst, azaz munkjuk ritmusos vgzsnek, pl. a ritmusos teheremelsnek biztostst a zenert lvitk vgezhettk, ppen gy, mint ahogy Asszriban trombitaszra emeltk, a gizehi piramis alapozsnl ritmusos fuvolaszra vittk a terhet. A lvitk ezenfell rtk a javts adatait s rt lltak. Az Isten szolglatnak munki teljesen szt nem vlaszthatk. Szakmai tudson tl is minden kpessggel lehet, szabad s kell szolglni.

A fejezet utols verse elmondja, hogy Jsis mindenkit knyszertett az r szolglatra. A „knyszerts” eszkzeit s mdjait nem ismerjk, de tudjuk, hogy egyedl a Szentllek „knyszerthet” teljes szabadsgban (ApCsel 16:7), mert ahol az rnak lelke, ott a szabadsg (2Kor 3:17).

2 Krn. XXXV. RSZ - Izrel utols pskannepe.

Izrel npe a nemzeti lt kezdetn pskval nnepli egyiptomi szabadulst, most nll nemzeti ltnek vge eltt szintn pskannepet tart. Az elst a szabadsg hajnali fnye veszi krl, a msikat a fogsg elrevetett rnyka bortja be. nnepeltek ugyan pskt Ezkis idejben is s feljegyeztk rla, hogy hozz foghat nnep nem volt Salamon ta (2Krn 30:26). De a 18. v. szerint Izrel kirlyai kzl senki nem lt ilyen pskannepet Smuel prfta ta, aki az els kirlyt adta Izrelnek. Nincs sz ebben a tudstsban nagy vigassgrl s rmrl. De van sz arrl, hogy ers fogadssal visszatrnek az si tiszta hagyomnyokhoz s Mzes beszde, Dvid rendelkezse szerint tartjk meg a nagy nnepet, amelyen egybeforr az r eltt kirly, pap, lvita, fejedelem s np.

A kultuszi megjuls minden szent erfesztse sem volt azonban elegend ahhoz, hogy elfordtsa az isteni tletet. Itt is rvnyes a prftai sz: Az n gondolataim nem a ti gondolataitok (sais). Mert az r gondolata nem az tlet elfordtsa volt az tletre megrett np feje fell, hanem az tlet tzes kemencjn tvezetett np szent maradknak megtartsa s benne az egsz dvtrtnet folytatsa az idk teljessgnek eljvetelig.

2 Krn. 35,1–9. Az nnep elksztse.

Az nnep elksztse sorn szksg volt a papok biztatsra, a lvitkra nem. A lvitk amint Dvid idejben a ldahordozs szolglatt kaptk s ennek a szolglatnak megsznte utn a templomi neklst lttk el, gy most kirlyi rendeletbl a pska krli szolglat lett az j feladatuk. Ez mr nem kisegt munka (30:17), hanem tiszt, amit a csaldok szolglati csoportbeoszts szerint vgeztek. A Krn vlemnye szerint ez az j szolglat nemcsak megbzst, hanem magas rangot jelentett. Ezzel megnyugtat mdon rendezdik a papi s lvitai tiszt egymshoz val viszonya. A lvitk msik feladata volt, hogy tantsk a npet, fkppen az szakiakat, akik eltt ismeretlen volt a trvny s a jeruzslemi kultuszi rend. A kirlyi s fejedelmi felajnlsok ldozati llatllomnya 4–500 000 rsztvev szmra lett volna elgsges, holott korabeli adatok szerint mg Jzus idejben sem volt nagyobb az nneplk szma 150 000-nl.

2 Krn. 35,10–19. A pska megnneplse.

A pskt megnneplik, de az eredetileg hzanknti csaldi nnepbl templomi ldozati nnep lesz, amelyen az ldozatok vrvel s a kvrje elgetsvel mutatnak be g ldozatot. Az ldozati rszek felajnlsa utn kvetkezik az nnepi lakoma s ezen a felajnlott tulkok ftt rszeinek sztosztsa az nnepl np kztt, amit a lvitk nagy buzgsggal vgeznek el. A np pskja utn kvetkezik a papok, kapurzk s nekesek pskjnak elksztse. A rszletes lersbl kvetkeztethetnk arra, hogy milyen lehetett az r korabeli jeruzslemi pskannep.

2 Krn. 35,20–27. Jsis halla.

A kegyes kirly a prftai jvendls ellenre is hborban, gyilkos kz ltal hal meg. Az r abban keresi az erszakos hall magyarzatt, hogy a kirly nem hallgatott Nk fra szavra, aki intette, ne tusakodjon az Isten ellen, aki vele van. A forrs a fra istenre gondolhatott, mert hiszen Nk nem volt Jahve-imd. A Krn azonban gy rtelmezte, hogy a Nk dbr-ja az Elohim szjbl val s Jsis bne az engedetlensg volt az r szava irnt. A jvendls alapjn hitt abban, hogy bkben hal meg s az tkzetben nem esik bntdsa. A prftai sz azonban mindig az engedelmessg felttele alatt rvnyes s Jsis a Krn szerint ebben engedetlen volt. A nla megrztt hagyomny, amely szerint Jsis megsebeslt az tkzetben, megbzhatbb a Kir rteslsnl. A Kir szerint Jsis harc nlkl jutott Nk kezbe, aki kivgeztette, hogy a tovbbi harcnak elejt vegye. Nk valsznleg Asszrinak akart hbri segtsget nyjtani a babilon-md-ummanmandai (szkitha) egyeslt erkkel szemben s a Jsis ellenllsa keresztlhzta volna ezt a tervt, de azt is, hogy a meggyenglt tvolkeleti nagyhatalom tehetetlensge rvn Szria llamai felett hbrurasgot gyakoroljon. A Jsis emlkre rt qin nek elveszett. A 28. v. utalst nem vonatkoztathatjuk a JSir-ra. Jsis emlke elevenen lt a np kztt, mert h volt az rhoz, harcolt neve tiszteletnek tisztasgrt. Blcs s tetters kirly volt, aki nagyvonal politikai terve szerint az szaki testvrorszg terlett s npt is egyesteni akarta Jdval a maga plcja alatt s ezt az rba vetett hit ltal akarta elrni. Npbe lelket nttt a szvetsg megjtsval s a pska jranneplsvel nemcsak si, vallsos s nemzeti emlkeket bresztett fel, hanem ezeket erforrss tette a hallos veszedelem rjban. ldozatul esett, mert az tletet feltartztatni tbb nem lehetett. Emlke azonban ltet erej volt s tetteivel holta utn is beszlt. Korai hallban a np nmagt siratta – s nem ok nlkl.

2 Krn. XXXVI. RSZ - 2 Krn. 36,1–4. Joakhzt Nk fogsgra veti.

Jsis halla utn az esemnyek villmszer gyorsasggal peregtek le. A fld npe hiba vlasztotta kirlly Sallumot (Megfizets), aki Joakhz (Az r megragadta) nven lpett trnra, mert Nk maghoz hvatta s fogsgra vetette. A 2Kir 23:32 szerint is atyi gonosz tjt kvette. Ez a kifejezs az r irnt engedetlensget, a trvny megtartsban htlensget s blvnyimds-gyakorlatot szokott jelenteni. A fra azonban mg gy is megbzhatatlannak tarthatta s a fiatal kirly hrom hnapi uralkodsrt egsz letre szl rabsggal fizetett. Vannak slyos trtnelmi korszakok, amikor az tlet nagyobb, mint a vtek. Az id megvallat, rostba tesz, a kegyelem, amely az esemnyek mgtt van, az esemnyekben nem lthat. Vannak idk, amikor a megfizets vastrvnye eltt a legjobbak is alig llhatnak meg.

2 Krn. 36,5–8. Eljkim-Jojkim uralma, buksa.

Az tlethez tartozott, hogy a np ezutn mr kirlyt sem vlaszthatott magnak, hanem a fra emelte fel s tette le a kirlyokat. Joakhz btyja, Eljkim a fra kegybl lpett a trnra. Nevt a fra Jojkimra (Az r feltmasztja) vltoztatta s ezzel legfelsbb felsgjogt fejezte ki az j bburalkod felett. Jojkim azzal kezdte uralkodst, hogy a np megadztatsval kifizette a nagy hadisarcot. Utna csakhamar a babiloni uralkod hbrese lett, de Belzebubot cserlt rdgrt (Rudolph) s az uralkodsa tizenegyedik vben j ura ellen is fellzadt. A lzadsrt elrendelt bntet hadjratot a trnrks Nabukodonozor vezette. Jeruzslem elesett, a kirlyt foglyul ejtettk, a templomi kincsek egy rszt elvittk Babilniba. Jojkim tnyleges elhurcolsrl nincs sz a tudstsban. Jeremis prfta Jojkimot ggjrt s nhittsgrt ostorozta (Jer 36). Jojkimrl jegyeztk fel, hogy Jeremis prfcis, tekercst elszaktotta s tzbe vetette, amikor a babiloni fogsg elkerlhetetlensgrl szl jvendlst olvastk fel eltte. Mg nagy trtnelmi idkben is kiki a sajt bnrt lakol. Isten igjt nem lehet megsemmisteni, de Isten igje megsemmist tz is.

2 Krn. 36,9–10. Jojkin kirlysga.

Jojkim buksa utn Jojkin (Az r fenntartja), elz nevn Jeknis (Az r rendelte), rvidtett nevn Knis kerlt a trnra. Trnralpse idejn 18 ves volt s a babiloni hatalom jvoltbl mindssze szz napig uralkodott. Ekkor Nabukodonozor Jeruzslemet megszllta, a templomot kifosztotta. Jojkint Babilonba hurcoltk s harmincht vet tlttt bilincsek kztt. Csak ezutn, Evil-Merodach idejn nyert kegyelmet s tisztessget. Szenvedsrl, megindt sorsrl hossz idn t vente megemlkeztek a zsidk (Josephus, Talmud). vtizedekig tart rabsgban nevnek jelentse szerint is az r tartotta fenn, de sorsa a szenveds volt s csak lete vge hozott elgttelt s felemeltetst. Az r irgalma el nem fogyatkozott, Dvid szvtneke megmaradt.

2 Krn. 36,11–21. Zedkis. Buksa. Jeruzslem pusztulsa, a fogsg.

A vg lersa, mint a tbbi tudsitsa is, rvid, sszevont, csak theolgiai megindokolsa hosszabb. Az indokols jeremisi szellemet raszt. Eszerint a kirly bne az volt, hogy megvetette az r szavt s eskszeg lett, amikor fellzadt babiloni hbrura ellen. Az eskt, mg ha hitetlennek teszik is, meg kell tartani. A kirly, a fejedelmek, a np csodavr vak hittel elkpzelhetetlennek tartottk, hogy az r valaha is pognyok kezbe adja szentsgnek helyt, amit azonban mr k maguk megfertztettek. Amikor az r kveteket kldtt a mltban, gnnyal s nevetsggel illettk ket. Ezrt az r haragja ellen tbb nem volt segtsg. Az r teht mint tlete eszkzt hozta el rjuk a kldeusok kirlyt, vele a vrfrdt, a fiatalok tmeges pusztulst a templom iszony ostromban, a szent ednyek, a fejedelmek kincsei elrablst, a templom, palotk felgyjtst, a vros falai lerombolst, a np elhurcoltatst. Az r szava beteljesedett s a pusztv lett megmveletlen fld most megnyugodhatott a meg nem tartott szombatvek munkjtl. A fld gy legalbb szent fld lesz a fogsg vtizedei alatt s a szent np szent fldre trhet vissza a theokrcia megvalstsra. Trvny (Lev 23:6 skv.; 26:27 skv.) s prftai sz (Jer 27:7.21; 29:10; 25:1 skv.) megjvendlte Jda pusztulst, ezrt senki sem mondhatta, hogy az r bntetse vratlanul kvetkezett be. De mg az r haragja, ez az opus alienum Dei is az akaratt fejezi ki. Az tlettel s kegyelemmel szabja meg a fogsg stt veit s a jvend tjt.

2 Krn. 36,22–23. Crus edictuma.

A befejez kt vers nemcsak az Ezsd-sal val eredeti sszefggsre utal, hanem a Crus hazatrsi engedlyre utalssal az szvetsg utols knyvnek vgn a fogsg tudstsa s jszakja felett a szabaduls s hazatrs remnysgnek halvny csillagt is meggyjtja. Vele azt mondja, hogy a fogsg nem a vg, hanem csak stt lloms volt az dvtrtnet tjn s az r akarata a fogsg gytrelmein keresztl is j kezdsre, j letre, egykor pedig teljessgre s dvssgre juttatja vlasztott npt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!