2 Krn. XIX. RSZ - 2 Krn. 19,1–3. Jsaftot megtli az r.
Az r irgalmassga abban mutatkozik meg Jsaft letben, hogy tlete csak dorgls, mert az Akhbbal val szvetkezsvel szemben kultuszi intzkedsei, blvnyimds elleni tettei dicsekednek. Ha nmi j van az emberben, az nincs elrejtve Isten szeme ell. Az r feddst az a prfta mondja a kirly szembe, akinek atyjt a kirly atyja brtnztette be. Az erszak s flelem emlke sem tntortja el az Isten akaratnak s tletnek hirdetstl.
2 Krn. 19,4–11. Jsaft engedelmeskedik az rnak.
Jsaft az tletet alzattal s lelki nagysggal elfogadva ismt sajt orszga s npe javval trdik. A ftisztviselk, lvitk, papok tant munkja utn maga tart orszgjr krutat (4. v.) s a npet felhvja, trjenek jra az rhoz. Amikor Isten npe megtr az rhoz – gondoljunk a reformci szzadra – abbl bels s kls j szrmazhat. Az, hogy maga az uralkod jr ell lete pldjval, erklcsi slyt ad minden rendeletnek s oktatsnak. Utna megszervezi az igazsgszolgltatst annak a hitbeli ttelnek alapjn, hogy a j igazsgszolgltats sszefgg az r akaratnak ismeretvel. A brkat szemlyvlogats nlkli brskodsra a Deut 16:18–20 s 17:8.13 hagyomnyainak szellemben kpezheti ki. Eszerint vgs fokon minden ember Isten eltt felels tetteirt, az igazsgot oszt szemly ktszeresen az, mert az tlet az Isten (Deut 1:17). Az tletet az r nevben mondtk ki, az tl is, az igazsgszolgltats is Isten tlete alatt ll. A vidki, helyi brk felett a jeruzslemi fels brsg llt s mkdse kt rszre oszlott: az r dolgaiban, azaz templomi-kultuszi gyekben s vilgi, „profn” gyekben val vgs dntsre. De minden brsg, mg a felsfok is, felels volt az r eltt. A jogszolgltats egsz rendszere a kor valsgos viszonyait tkrzi. Ezrt arra gondolni (Wellhausen), hogy a reform a kirly nevnek jelentsbl szletett fikci: tveds.
2 Krn. XX. RSZ - 2 Krn. 20,1–13. Mob s Ammn Jda ellen vonul.
A fejezet a Krn sajt anyaga, konkrt s megbzhat tjismerete forrsnak hitelessge mellett szl. Az ammni, mobi s maoni (?) tmadk serege nem lehetett klnsen nagy, de Jda ereje mg gy is kevsnek ltszott a fegyveres ellenllsra. Jsaft s egsz Jda szvvel az rhoz fordulnak. Az ltalnos bjt s bnbnat imdsgt, mely Salamon templomszentel imdsgra emlkeztet, maga a kirly mondja el s az r dicssgnek elismerse utn az rba vetett felttlen bizalmukat megvallva knyrg szabadtsrt. Az j pitvar emltse (5. v.) mr a msodik templom ismerett tkrzi.
2 Krn. 20,14–30. Az r szabadtst gr. A gyzelem.
Az r vlaszt nem templomi prfta, hanem egy nekes lvita mondja el. Neve, Jahziel (Az r ltst ad), a szolglata jellegt fejezi ki. Az isteni vlasz a papi jvendlsek hagyomnyos fordulatval kezddik s fejezdik be: Ne fljetek! Az r azt gri, hogy maga harcol a npe gyzelmrt (v. Ex 14:13) s a np csak tanja lesz az csodjnak. A harc sznhelyre rve a kirly mg egy beszdet mond s az zs 7:9-re emlkezve a hit megtart s szabadt erejrl tesz bizonysgot. A harci kiltsok helyett a lvitk nekes liturgija zeng az r irgalmassgrl. Az tkzet hamar el is dl: az r olyan zavart tmaszt az ellensg soraiban, hogy egyms ellen fordulnak s megsemmistik egymst. A gazdag zskmny mint a bizalom jutalma a kirly s npe kezbe jut. A vlasztott np felttlen hite nagyobb gyzelmet adott, mint amit a legnagyobb emberi er elrhetett volna. A hlaads vlgyben tartott hlaad istentisztelet termszetesen fejezi be a np eddigi liturgikus magatartst s megersti a vlgy nevnek etiolgijt. A gyzelem hre flelmet tmaszt a krnyez pogny npek kztt. Knytelenek tudomsul venni, hogy aki Jda ellen harcol, az az r ellen harcol s az r ellen harcolni biztos veresget jelent. Ezrt Jsaft tovbb uralkodhat bkessgben.
2 Krn. 20,31–37. Jsaft tovbbi uralma.
A hit ltal nyert gyzelem tant jelleg elbeszlse utn a Krn ismt visszatr szokott trtneti forrshoz s az 1Kir 22:41 skv. rvid tudstsa alapjn megismtli Jsaft letnek fbb esemnyeit: azt, hogy ami j volt sz letben, kvette, a magaslati kultuszt viszont teljesen nem szntette meg, vgl az Akhzival kttt szvetsg s bks – a Kir szerint hbrjelleg – kapcsolat az r tlett idzte Jsaft fejre. Az r tlett mutatja az is, hogy az szaki uralkodval egytt pttetett kereskedelmi hajflottjuk, az n. Trsis hajk mg Ofirba induls eltt sszetrtek a vihartl gyakran ltogatott eciongeberi kiktben. (Nem Trsisba jr, hanem Trsis-osztly, vagy rendszer hajkrl volt sz, mivel a spanyolorszgi Trsisba nyugatra jr hajk a fnciai s nem az eciongeberi kiktbl indultak s nem kerltk meg egsz Afrikt.)
Jsaft a Krn egyik kedvelt kirlya, akirl tbb mint szz versre, ngy fejezetre terjed elbeszlsben emlkezik meg. Nem hallgatja el gyengesgeit, uralkodsnak, klpolitikjnak ellentmondsossgt. De a Kir-tl fggetlen hagyomnyokbl is mertve nevel pldakppen emlegeti fel hitt, odaadst, az rba vetett bizalmt, gye irnt rzett buzgsgt, alzatt. Trdtt npe hitbeli nevelsvel, amirl eddig a tbbi uralkodnl nem hallottunk s ezzel megnyerte npe szeretett. Az r nevben gyakorolta az igazsgszolgltatst. Hsgrt az r ellensgeket megflemlt ereje ltal nemzetkzi megbecslsben rszeslt. Az szaki blvnyimd uralkodval tartott bartsgrt megbnteti Isten, de a hallt elfordtja rla s kegyelmes marad hozz, mert nem felejti el jcselekedeteit. Ha az irgalmassg dicsekedik az tlet ellen (Jak 2:13), a jtett is dicsekedik a gonosz cselekedet ellen. Az r feddse irgalmas, mert nem felejti el a hit jcselekedeteit sem (19:2–3). Az r tl, de tlete kegyelem az t flkn.
2 Krn. XXI. RSZ - 2 Krn. 21,1–20. Jrm kegyetlen uralma, betegsge.
Jrm (Az r fensges) klns kegyetlensggel rta be nevt Jda trtnetbe, mert trnralpse utn csakhamar meglette hat testvrt s a tnyleges vagy vlt ellenzk vezreit. Az Ills levele (ld. albb) alapjn joggal feltehet, hogy az ldozatok nemcsak az rhoz val ragaszkodsukban, de morlisan is jobbak voltak nla. Vres tette utn Jrm feljtotta a magaslati Bal-kultuszt, nyilvn felesge, Athlia befolysra, aki Akhb s Jzabel lenya volt. Feltehet (22:10), hogy a tmeges gyilkossg sugalmazja is volt. A magaslati Bal-kultusz azrt volt klnsen utlatos, mert a prftk kedvelt kpe szerint az r frje volt npnek s a nptl hsget vrt az oltalmaz szeretetrt, de helyette htlensget kapott. Mindkt bn, a testvrirts is s a htlensg is, magban vve elegend lett volna arra, hogy az r Jrmot s hzanpt eltrlje a fld sznrl, de szvetsge s grete miatt megtartotta a Dvid szvtnekt (7. v.).
A rossz kirlyi hzassgbl ered gonosztettek kvetkezmnyeknt Edom s Libna elszakad Jdtl, teht az orszg terlete cskken. De bntets az is (16–17), hogy filiszteus s arab rablcsapatok megrohanjk, kifosztjk a kirlyi palott s legkisebb fia, Akhzia kivtelvel a kirly gyermekeit, felesgeit mind elraboljk s meglik. Az ltala elkvetett gonosztett visszahull sajt fejre: kiirtotta testvreit, most az ellensg kiirtja az csaldjt. Bnei kvetkezmnyt senki el nem kerlheti. Vgl (18–20) a klnsen kegyetlen uralkod maga is nagyon knos hallos betegsget kap, ezt is az rtl val bntetskppen. Npe mg hallban sem adta meg neki azt a vgs tisztessgttelt, amellyel a tbbi kirlyt illette s nem engedtk kirlysrba temetni.
Mindezeket Ills prfta levlben (12–15) hozta Jrm tudomsra, mint az r tlett. A 2Kir 1:17 szerint Ills a Jrm uralkodsnak msodik esztendejben mg lt s megrte Jrmnak szaki kirlly vlasztst. A jdabeli nvrokon Jrmnak bne: htlensg Jahve irnt, testvrgyilkossg s a np flrevezetse. Mindezrt a bntets csaldjban, vagyonban, szemlyben egyformn elri. A vres tletben a kegyelem egyetlen sugara az, hogy legkisebb gyermeke letben maradt s az r benne mgis adott Dvidnak szvtneket.
Jrmon nevnek jelentse szerint is flelmes ervel ragyog fel az r tletnek fensge. Az emberi erszak nem emelkedhetik feljebb nla s nem ertlentheti meg az r erejt. Az elkvetett gonosztett bntetsknt visszahull elkvetje fejre, mert Isten nem csfoltatik meg. Aki elhagyja az Urat, azt bneiben magra hagyja az r. Az erszakossg erszakossgot szl, a lzads kvetkezmnye buks. Jrm fiatalon vgzetes elkerlhetetlensggel ldozata lesz sajt vgletes politikjnak.
2 Krn. XXII. RSZ - 2 Krn. 22,1–9. Akhzia egyves uralkodsa, halla.
Akhzia „csaldi” politikt kvetett, vagyis az szaki kirlyi hznak vallsi s politikai gyakorlatt s emellett teljesen anyjnak, az anyakirlyn Athlinak hatsa al kerlt. Az r azonban nem csfoltatik meg. Az vgzsbl trtnt (7. v.), hogy Akhzia harcba szllt az szaki Jrmmal, Akhb fival s veresget szenvedett. Hallnak krlmnyeit a Krn ms forrsa tartalmazhatta, mely klnbztt a 2Kir 8–9. r. tudststl. A Krn szmra a klnbsg kzmbs. Fontos az, hogy Isten tlete ell nem lehet elrejtzni (9. v.) s bntet keze mindenkit elr, aki erre „mltv” tette magt. Eltemettetse Samriban megy vgbe, ott, ahol politikjval az r ellen vtkezett. Elfldelsnl nagyatyjra, Jsaftra vannak tekintettel, aki teljes szvvel kereste egykor az Urat. Az rhoz val hsg ldsa nemzedkekre is kihat, mg ha az csak a kegyelet megklnbztetse is. Az sk rdemeibl azonban sem lni, sem meghalni nem lehet, az r kinek-kinek sajt engedelmessgre, vagy engedetlensgre tekint. A Krn szerint Jahve trtnelemforml akarathoz tartozik az, hogy tletnek vgrehajtsra is felkenhet valakit. Van erszakos hall, amely nem kznsges gyilkossg, hanem Isten tletnek vgrehajtsa (7. v.). A gonoszok nem rklik a fldet.
2 Krn. 22,10–12. Athlia erszakkal megszerzi a trnt.
Akhzia hallhrre Athlia anyakirlyn maghoz ragadja a hatalmat s uralma biztostsra kori keleti gyakorlat szerint kiirtatja a kirlyi leszrmazottakat. Jjada fpap felesgnek azonban sikerl elrejteni s megmenteni Jost, Akhzia legkisebb fit. Jahve egy tiszta asszonyi kz megment szeretete ltal biztostja a Dvid magvnak uralmt a vres kez kirlyi asszonnyal szemben. Az r hza a megment oltalom helye. Isten akaratnak megvalsulst a legnagyobb emberi kegyetlensg sem tudja megakadlyozni.
Akhzit – akinek neve azt jelentette; hogy az r megtart, vagy az r ltal megragadott – az r nem tartotta meg. Gyenge volt, befolysolhat, a kirlyi trn betltsre alkalmatlan. Aki erszakos, az legtbbszr nemcsak gyenge, hanem gyva is, az r keze azonban csak hitben tart meg kegyelemre. Az Akhzia „megragadottsga” az elkerlhetetlen tlet beteljesedse volt.
2 Krn. XXIII. RSZ - 2 Krn. 23,1–20. (1–21) A gyermek Jos kirly lesz. Athlia vge.
szakon Jh vrfrd rendezsvel hajtotta vgre az r tlett, Akhb hznak kiirtst. Ennek esett ldozatul Akhzia s trnja resen maradt. A trnrklsre jogosult kirlyi utdok megletse utn Athlia lpett a trnra, de ez a Krn szerint bitorls volt. Hat v mlva jl elksztett palotaforradalom kvetkezik be, aminek lersa a Kir elbeszlstl nhny helyen eltr. A Krn szerint pl. a templomba nem mehetett be az idegen szrmazs testrsg, hanem Jjada fpap a lvitkat bzta meg a kapuk rzsvel s a szent helyen rztt dvidi fegyverekkel ltta el ket, br a 14. v.-ben nyoma van a vilgi katonai vezetk jelenltnek.
A papi vllalkozs sikerrel jr, a gyermek kirlyt megkoronzzk, felkenik s kezbe adjk a bizonysgttelt (Deut 17:18). Drmai jelenet, amikor Athlia a futkos np ujjongstl gyant fogva megjelenik az r hzban s szemben tallja magt a megkoronzott gyermekkirllyal, aki az akarata ellenre letben maradt. – ruls! kiltja s ez a sajt tlett jelenti. A fpap parancsra eltvoltjk a templombl s a menedkhely elhagysa utn beteljesedik rajta vres sorsa. Most mr nincs akadlya a templom megtiszttsnak, a Bal-kultusz kirlyi szentlye lerombolsnak, a templom jra berendezsnek, az ldozatok bemutatsnak s a szvetsg megjtsnak. A vgrehajtott vallsi reform utn kerl sor a kirly nneplyes trnra ltetsre a np eltt, amit az egsz fld npnek rme ksr.
Athlia (Az r ers) mlt lenya volt Jzabelnek, a sidoni Ethbaal lenynak, Akhb felesgnek. Hatalomvgy s pompaszeretet, cltudatossg s kegyetlensg, realizmus s alattomossg voltak tetteinek bels lelki rugi. Anyjtl rklt erszakossgval teljesen hatalmba kertette fit, Jrmot. Gtls nlkl kiirtatta a vetlytrss vlhat kirlyi sarjakat, sajt vrnek leszrmazottait s utna hat ven t tartani tudta magt Jda trnjn. Csak az r tletvel szemben nem tudott megllni, akit sem anyja, sem nem ismert s a kirlyi mltsgot elfogadva el nem fogadott. Anyja tjt jrta, anyja vgzetben osztozott. Egyetlen asszony a Dvid trnjn, de erszak, gyllet, vr s megtorl tlet vezik stt emlkt. Neve az szmra baljsan azt hirdette, hogy az r ers. Ers, mert igazsgval szemben a leggonoszabb emberi erszak is eleve megsemmislsre van tlve. Isten a kevlyeknek ellene ll, az alzatosaknak pedig kegyelmet ad mg a kirlyi trnon is. Ez a kegyelem vette krl Jos trnralpst.
2 Krn. XXIV. RSZ - 2 Krn. 24,1–13. Jos buzgsga.
A Krn elbeszlsben Jos (Az r a segtsg) lettrtnete hrom rszre oszlik: a Jjada fpap gymsga alatt tanstott hsg (1–16), a ksbbi htlensg (17–22) s az isteni bntets s dicstelen hall (23–27) idejre. Tudstsnak a Kir-tl eltr vonsai a kvetkezk.
Az Athlia s hvei ltal berendezett blvnykultusz miatt elkerlhetetlenn vlt a templom megjtsa. Ezrt a kirly trvnyes adt vet ki (Ex 30:12 skv.; 38:25), mivel a papok ltal tvett adomnyok a kirly felhvsa ellenre sem jutottak el rendeltetsi cljukra. (ld. 2Kir 12:6 skv.) A lvitk azonban restek az ad begyjtsben, ami miatt a fpap knytelen elviselni a kirly szemrehnyst. Az adat hitelessgt ersti az, hogy a lvitkra s fpapra nzve htrnyos esemnyrl van sz, amit az r knytelen ismertetni. A hibk takargatsa nem mozdtja el az r gyt. Jos ezutn a templomban elhelyezett perselybe kri a np adomnyt. A np nknt oly bkezen adakozik, hogy a perselyt kirlyi s papi ellenrzs mellett naponknt – nem idnknt, mint a fordts mondja (11b) – ki kell rteni. Az nkntessg mindig eredmnyesebb, mert szvbl fakad. Csak a szv felelssgt kell felbreszteni.
2 Krn. 24,14–16. Jjada halla.
A templomrt az egsz np felelssget vllal s az nkntes ldozathozatal eredmnye mg a templomi berendezs feljtsra is elegend. A megjtott templomban ezutn szablyos kultusz folyik egszen Jjada hallig. A fpap kikerektett szokatlanul magas letkora (130 v) inkbb az irnta tanstott megbecslst fejezi ki, mint egszen pontos trtneti adatot. A hla s kztisztelet jele az is, hogy a kirlyok kz temetik. A hossz let Isten ldsa a templomrt s az uralkodhz megmentsrt vgzett sok fradozs jutalma. A hossz let s tisztessggel vezett vnsg: Isten ajndka.
2 Krn. 24,17–22. Zakaris prftt Jos megkvezteti.
Jjada hallval j s rosszabb korszak kezddik, mert a kirly, akinek npes csaldja, fiai, lenyai pedig szintn az r ldsnak bizonysgai, a fejedelmek hatsa al kerl s az orszg vezeti visszaesnek a knnyebb rzki termszetvallsnak, az Asera-kultusznak a gyakorlsba. Az emberi termszetbe gykerezett rosszat nehezebb kiirtani, mint beleplntlni a jt. Az eredend bn nem elvont tan, hanem letagadhatatlan valsg. Az r az tlet eltt figyelmeztet Zakaris prfta ltal, akit az Isten lelke arra indt, hogy megfeddje a kirlyt. Szava nemcsak hogy eredmnytelen, hanem Jos parancsbl megkvezik a templom torncban. A prfta sorsa vrtansors is. A Mt 23:35 s Lk 11:5 erre az szvetsgi helyre utal s Jzus benne a maga sorsnak s npe buksnak pldzatt ltja.
2 Krn. 24,23–27. Jos bnhdse s buksa.
Most mr nemcsak blvnyimds, megkemnyeds, hanem hltlansg s szentsgtr gyilkossg is terheli a kirly lelkt, ezrt a bntets elkerlhetetlen. Kisebb szr sereg tmadja meg Jdt, mgis elfoglalja Jeruzslemet is. Ha a np az rral vonul harcba, gyz vele s helyette az r (13:14; 14:10; 20:22). De ha a np vagy uralkodja elhagytk az Urat, mg kisebb ellensg is ert vesz rajtuk, mert az r az ellensg kezbe adja ket (24. v.). A szr sereg feldlja a szent vrost, a templom kincseit kiraboljk, a kirlyt flrevezet fejedelmek fegyver ltal vesznek el. A szr kirly s serege Isten tletnek vgrehajt eszkze. Jost a szrek slyos betegsgben hagytk htra, de alattvali gy is fellzadnak ellene s betegsgben sem kmlik. A prfta megkvezsrt neki is erszakos halllal kell meghalnia, mghozz idegen szrmazs szolgi keztl.
A Krn trtnetszemllete s magyarzata szerint Jos (Az r segtsg) lete, mint annyi let, engedelmessgben indult s engedetlensgben erszakos halllal rt vget. Hajlott a jra s kezdettl fogva nemcsak segtsget, hanem ldst is vett az rtl. Mgis elfelejtette letnek csodval hatros megmentst s az lvezett szabadtst. Atyjtl rklt befolysolhatsga, tancsadi hzelgse megrontottk s a fiatalsgban tlt papi gymsgra ksbb lzad nfejsggel felelt. A prftai tletet s fenyegetst (Ha elhagyttok az Urat, is elhagy titeket) mr nem brta elviselni s az r lelktl indtott papi prfta hallra kveztetstl mg a Jjada rszrl lvezett lland szeretet – hszad – sem tartotta vissza (22. v.). tlett a Krn szerint maga idzte fel fejre, mert megtrs helyett megkemnytette szvt, a bnben val megtalkods viszont magban hordja a bnhdst. Ismt egy kirly, aki bntets alatt trik ssze. A Krn racionalista logikj tantsban mg nem derenghetett fel a bnrt val helyettes elgttel s hit ltal val szabaduls, mert mg nem ismerte a megvlt szeretet titkt.
2 Krn. XXV. RSZ - 2 Krn. 25,1–13. Amzia. Gyzelme Edom ellen.
Amzia (Akit az r megerst) trtnetnek krnikai sajtossgt elszr az edomi gyzelem elzmnyeinek rszletes lersban talljuk. Eszerint ugyan Amzia nagy ltszm sereget gyjt ssze, de mg ez is kevs a tmads sikerhez. Ezrt szz talentum ezstn szaki szabadcsapatokat fogad zsoldjba, fejenknt hrom sekelt szmtva mintegy 300 000 ft. Isten embere azonban figyelmezteti a kirlyt, hogy az r nincs az istentelen szakiakkal s a gyzelem s veresg nem a harcosok szmtl fgg, hanem egyedl Isten hatalmban van. Ezrt tancsolja, a kirly bocsssa el az efraimitkat. Amikor Amzia a zsoldpnz elvesztst sajnlja, Isten embere azzal biztatja, hogy az r az engedelmessgbl szrmaz vesztesget bsgesen tudja krptolni. A kirly enged a prftai sznak, elkldi a zsoldosokat s az rba vetett bizalom jutalmul gyzelmet arat az edomiak felett. Katoni beveszik Szelt, ami Petrval lehet azonos s Joktelnl (Az r megsemmist) az edomiak ezreit semmistik meg. A feltnen nagy szm s a vres esemny nyilvn a helynv etimolgiai magyarzatt is adja.
2 Krn. 25,14–16. Amzia vtke.
A Krn msik kln tudstsa az, hogy Amzia a hadizskmnnyal egytt magval hozza Edom isteneit s noha ezek nem segtettk meg az edomiakat, kultuszt rendez be tiszteletkre. Ez azonban slyos bn, az I. parancsolat megszegse. A prfta Isten parancsbl megfeddi a kirlyt, de az gnnyal s fenyegetssel utastja vissza. Ebbl ltja a prfta, hogy a blvnyimdsrt Isten el akarja veszteni a kirlyt. Amzia az edomi istenek behozatalval ltalnos keleti gyakorlatot kvethetett, mert babiloni, perzsa uralkodk a legyztt npek istenei tiszteletre gyakran kultuszt rendeztek be, hogy ezzel megnyerjk a legyztteket s sajt szolglatukba lltsk isteneiket.
2 Krn. 25,17–24. Amzia bntetse: veresg.
Amzia az idegen kultusz berendezsvel elkvetett htlensgrt azzal bnhdik, hogy politikailag is elvakultt lesz. Tvesen mri fel erit, hbort erszakol ki Jossal, az szaki uralkodval, aki legyzi, kifosztja s hbresv teszi. gy lesz az istentelen szaki kirly az r bntet eszkzv. Jos Amzit meghagyja a trnjn, mert az armiak miatt Dlrl biztonsgban akar lenni. A templomot s kirlyi palott azonban kifosztja s kezeseket visz magval Samriba. Amzia vaksga miatt az orszg szenvedett. A rossz kirly tkot s nyomorsgot hoz alattvalira.
2 Krn. 25,25–28. Amzia erszakos halla.
Amzia uralkodsnak ideje pontosan meg nem llapthat, de valsznleg nem tbb 15–17 esztendnl. Az ellene sztt sszeeskvs jeruzslemi vezet krkbl s nem a fld nptl indult ki, elssorban az idegen kultusz berendezse, a templom kifosztatsa s a katonai veresg miatt.
Amzia jl kezdte, de rosszul folytatta uralkodst. Elszr az Urat szolglta s kultuszt fenntartotta, de politikjt fggetlenteni akarta az rtl. Pnzben bzott, katonai erben, szmtsnak sszersgben s nem hallgatott hittel a prfta ltal hirdetett isteni szra. Az edomi gyzelem elvaktotta. gy gondolta, r a kultusz s a magavlasztotta istenek felett. A Jahve szavt elhallgattatta, mert nem akart engedelmeskedni. Vele azonban sajt vgzett idzte fel, mert az r szavnak megvetse s a htlensg veresget, fenyegettetst, meneklst s dicstelen erszakos hallt hoz elkvetjre.
2 Krn. XXVI. RSZ - A Kir nagyon rvid elbeszlst kzl a poklos kirly, Uzzis letrl. A Krn, ms forrsokbl is mertve, j s hiteles adatok alapjn a maga pragmatikus trtnetszemlletnek hatrozott szempontjai szerint adja el a kirly sorst.
2 Krn. 26,1–5. Uzzist Jda npe kirlly teszi.
Uzzis (Erssgem az r) kereste az Urat, amg Zakaris prfta nevelte. Lehetsges, hogy az zs 8:2-ben emltett szemlyrl van sz, de nevn kvl egyebet nem tudunk rla, csak azt hogy isteni ltsra tantotta a 16 ves fvel kirlly lett ifjt. Ez mgis elg, st a leglnyegesebb, amit elmondhatunk rla: Isten ltst adott neki s tantott mst erre a ltsra. A prfta szava szerint ahol nincs lts, ott elvadul a np. A megnylt szemek (Blm, Num 24:16; Dvid, 1Krn 21:16) s az isteni lts (Jel 2:28) a Llek ajndka. A keresst Isten a kirly sikereivel (5–7) s j elmenetelvel jutalmazta meg.
2 Krn. 26,6–15. Uzzis gyzelmei a filiszteusok s arabok felett. Hadszati jtsai.
A felvirgzs lthat jele a Krn szerint katonailag az, hogy Uzzis gyzelmet arat a filiszteusok, arabok (v. 21:16), kusiak (?) s maoniak (20:1) felett s jra felptette s megerstette lt kiktjt, amit Dvid szerzett meg az Akabai-bl terletn s Jrm vesztett el (21:18). Belpolitikailag (9–15) jvtette az Amzia elvakult uralkodsbl szrmazott krokat: megptette Jeruzslem megronglt vdelmi falait, biztostotta a kirlyi uradalmak vzelltst, bks termel lett. A gazdlkodst kedvel kirly gondoskodsa, fldmves szolginak s vincellreinek eredmnyes munkja gazdasgi alapot adtak a kirlyi udvar fnynek, amirl sais prfta nem minden tlet nlkl emlkezik meg. A honvdelem megerstst szolglta j tvolsgi fegyverek: khajt s nylvet gpezetek tervezse s ksztse, amelyekhez hasonl hadi fegyverekrl egykor asszr s egyiptomi feliratok is hrt adnak. Az Uzzis haditechnikai jtsairl szl hrads hapax legomenon az szvetsgben.
2 Krn. 26,16–23. Uzzis felfuvalkodottsga, bntetse.
Az r segtsge ltal elrt sikerek azonban nem hlss s alzatoss, hanem felfuvalkodott tettk a kirlyt. Becsvgya abban rte el tetfokt, hogy a legsajtosabb papi funkcit, a templomi fstl oltri szolglatot, az ldozat bemutatst arroglta magnak. (Napoleon 1804-ben a prizsi Notre-Dame-ban kivette a ppa kezbl a koront s magt koronzta csszrr s a koronzs szertartsnak vgrehajtsra hvott legfbb egyhzfejedelemnek a nz szerepe jutott. Az nkoronzs az egyhzi hatalomtl val fggetlensget s a csszrsg nerbl lett voltt volt hivatva kifejezni.) Igaz, hogy kivteles nnepi alkalmakon Dvid s Salamon is ldoztak, de nem a fstl oltr eltt s nem a fpapi tiszt szolglatnak tvtele volt a cljuk, mint Uzzisnak. Igaz, Akhz is ldozott (2Kir 16:13), de a Damaskusbl hozott oltr eltt. gy Azris fpap s nyolcvan paptrsa az Ex 30:7 skv. s Num 18:1 skv. isteni trvnye alapjn joggal szegltek ellene a laikus Uzzis fpapi jogkr kisajttsi ksrletnek. A kirly szenvedlyesen utastja vissza a papsg ellenllst s a drmai pillanatban megjelennek rajta a blpoklossg jelei, amely mint tiszttalant eleve kirekeszti a szent helyrl (Lev 13:45) s az uralkods gyakorlsbl. letnek htralev veiben helyette fia, Jtm trsuralkodi minsgben gyakorolta a hatalmat. Uzzis biztonsgba helyezett csontjait egy rmai kori ossariumban talltk meg az Olajfk hegyn. A fiatalkori isteni ltsoktl ksbb nhitten elfordul egynisgnek s megrendt bntetsnek emlkt egykor forrs rizhette meg, amelybl kortrsai tantsra szvesen mertett a Krniks.
2 Krn. XXVII. RSZ - 2 Krn. 27,1–9. Jtm szerencss orszglsa.
Jtm (Az r tkletes) a Krn szerint atyja j nyomdokaiba lpett, de tanult annak hibibl. Polgri s katonai intzkedseivel tovbb erstette Jeruzslem s Jda biztonsgt. rdekes adat, hogy anyai nagyatyjnak neve azonos az 1Krn 5:38-beli Cdk fpap nevvel. Br nem volt kzs hatruk, a Krn szerint Jtm gyzelmes hadjratot vezetett Ammn fiai ellen s nagy hadisarcot vetett ki rjuk. A hbrad nagysga: az r ldsnak bizonysga. Nmely magyarz az ammniak helyett kevs szvegvltoztatssal a maoniakra (2Krn 20:1–3; 26:7 skv.) gondol. Egszben vve Jtm alatt tovbb virgzott az orszg, mintha csak az r a kirly kegyessgrt az elkvetkezend megprbltatsokra akarta volna megersteni. Jtm az r eltt jrt s az engedelmessg jutalma az r ldsa. A nvekv jlt azonban a magaslati kultuszt z npben nem nismeretet s megtrst bresztett, hanem elpuhultsgot s kevlysget keltett, amit sais szavai mint a vihar eltti villmls vilgtanak meg. Az elpuhultsg, knyelem, elbizakodottsg trsadalmi bnei tletet hoznak magukkal a vtkez nemzedk fejre, mert az r tkletes.
2 Krn. XXVIII. RSZ - 2 Krn. 28,1–8. Akhz gonosz uralma.
A Jtm, Uzzis, Amzia uralkodsval szemben Akhz egsz uralkodsra az volt jellemz, hogy nem cselekedte, ami kedves az rnak. Rszben ez lehet az oka annak, hogy az r a mltatlann lett uralkod megnevezsre az Akhz nevet ( megragadott) hasznlja az asszr kiratokon tallhat teljes Joakhz (Az r megragadott) nv helyett. Mert a Krn tudstsa szerint Akhz makacsul, megkemnyedve, elvakultan ment a htlensg tjn. Minl tbb veresg s bntets rte, annl kvetkezetesebben cselekedte a rosszat. Ezzel az rdgt Belzebubbal kizni akar makacssgval nemcsak nnn fejre idzte fel az r haragjt, hanem orszgt is a teljes pusztuls szlre sodorta. Nem volt vrengz uralkod, de vakon hitt az ltala jnak tartott rosszban. Ezrt fiait is felldozta a Molochnak, hbradt fizetett, szvetsgeket szerzett, az szaki testvrorszgot megtmadtatta, az r igaz kultuszt megszntette, csakhogy ezltal Jdnak s Jeruzslemnek szabadulst szerezzen. Nem fogta fel s nem hitte el, hogy az egyetlen szabaduls az rba vetett megtart hit ltal lehetsges (zs 7:9). me, kilt fel a Krn rja, ez volt Akhz kirly (22. v.).
Akhz emberileg okos politikt akart kvetni, de ez az okossg engedetlensg volt az rral szemben. A szmtsbl vllalt politikai fggsg anyagi, szellemi, vallsi szolgasgot eredmnyezett. Azzal, hogy hsge bizonytsra idegen kultuszt terjesztett el orszgban, meggylltette magt egsz npvel. Idegen hatalmat szolglt, Asszrit, hogy megtartsa npt s ppen ezzel sodorta npt a pusztuls szlre. Az lelkn szradt, hogy hvsra III. Tiglt Pilzer lerohanta Izrelt s a szr llamokat, tovbb hogy a meghdtott szaki testvrorszgban j nevekkel asszr tartomnyok ltesltek. A kirly kultuszi htlensgnek kvetkezmnye nemcsak veresg, hanem az orszg terletnek cskkense is.
Szakaszunk beszl arrl a kultuszi bnrl, amelyet Akhz a Hinnom vlgyben kvetett el s melyben fiait is felldozta. Az r tlete ezrt s a tbbi szrnysgrt ketts csapsban ri el: veresget szenved a szr Rcintl is s az szak-izreli Pekachtl is s nagyszm foglyot hajtanak el Samriba.
2 Krn. 28,9–15. dd prfta.
A dli foglyokkal Samriba hazatr gyztes vezreket azonban dd prfta az r nevben meglltja s megrz beszddel a testvrfoglyok hazabocstst kveteli. Ez a kln forrsbl szrmaz tudsts az egsz Krn egyik legnemesebb trtnete s az r igjnek erejt, az szaki orszgbeliek lelki nemessgt s erklcsi flnyt szemllteti az istentelen Akhzzal szemben. Mert szak vezeti hitbl engedelmeskednek a prfta ltal hirdetett isteni parancsnak s szabadon engedik a dli foglyokat. A testvrisg ereje mutatkozik meg megrendt mdon abban, ahogy legyzik magukban a gyllkdst, a bosszt, a zskmnyra hes nzst s engednek szvk megszlal legnemesebb rzseinek. Megrtik a prftai szbl, hogy nem k gyztek, hanem az r adta bntetsl kezkbe Akhz npt s k az r bntet akaratt vrengzskkel mr gbekilt mdon tlteljestettk. Ne vtkezzenek ht tovbb, mert az elfogottak: testvrek. Efraim femberei el is ismerik sajt bneiket, a hamis kultuszt, a szakadr kirlysgot s legyzik magukban a kapzsisg bnt. Ez az utols alkalom szak pusztulsa eltt, amikor a kt testvrllam npe tallkozik s egy lesz az r eltt a kzs vtek elismersben. me, mondja vele a krniks, milyen gonosz Akhz: a samriaiak engedtek a prftai sznak s legyztk gylletket, de Akhz nem fogadja meg a prftai szt. mg a samriabelieknl is istentelenebb. A trtnet cscspontja az, hogy a gyztes szakiak a foglyok szabadon bocstsn tl mg irgalmassgot is gyakorolnak: felltztetik a mezteleneket bektzik a sebeslteket s a hazatrket egszen a jeriki hatrig elksrik (v. Lk 10:33 skv.). A megtrs legbeszdesebb bizonysga a tett. Az irgalmassg grete rvnyes azokra, akik gyakoroljk (Mt 5:7). Az r haragjnak bntetstl megszabadul az, aki szabadon bocstja ellensgt, aki a kezbe esett.
2 Krn. 28,16–27. Akhz megtalkodottsga. Halla.
Akhz a szorongattats utn is vtkezik (22. v.). Az r helyett a gyztes szrek isteneinek mutat be ldozatot, holott az ellensget is az az r kldte, akinek imdst idegen kultusszal cserlte fel. Akhz mgis sszetreti az r hznak ednyeit, bezratja a templomot s idegen oltrokat emeltet Jeruzslem minden szegletn s Jda minden vrosaiban.
Ennek az elvetemlt uralkodsnak kvetkezmnyeknt csordultig telt az isteni harag pohara. Csak Ezkis kegyessgnek ksznhet, hogy mg nem csordult ki s az irgalom egyelre feltartztatta az tletet.
2 Krn. XXIX. RSZ - 2 Krn. 29,1–17. Ezkis trnra lp. A templom megtiszttsa.
Az Ezkis (Erssge az r) uralkodsrl szl feltnen rszletes (tbb mint 100 vers terjedelm elbeszls jele annak, hogy a Krn szmra Ezkis jeles kirly, akinek szvgye volt a templom megjtsa, a kultusz megtiszttsa s a lvitk, papok sorsrl val gondoskods. Mint Jsaftnak, neki is ngy fejezetre terjed helyet ad elbeszlsben s a Kir anyagnak szabad hasznlata mellett ms trtneti forrsbl is mert.
Ezkis els dolga a templom megnyitsa s ez mr uralkodsa els vnek els hnapjban vgbemegy. Az idegen kultusz tiszttalansgainak eltvoltst a lvitkkal vgezteti el. A papokhoz s lvitkhoz intzett buzdt szavaiban beszl a mlt bneirl, az r bntetsrl, a rajtuk aratott aram, szak-izreli, edomi, filiszteus s asszr gyzelmek puszttsairl, elszenvedett rabsgukrl s arrl az elhatrozsrl, hogy a megrontott szvetsget megjtja az rral. Szvetsgmegjtsrl mr ms eddigi reformok sorn is hallottunk; de nem ilyen hangslyosan. Az kori keleti szvetsgkts s -megjts rszletes rendjt, elemeit s szerkezett a legjabb formatrtneti kutatsok meglehets pontossggal megllaptottk (kitn monogrfia Baltzer: Das Bundesformular mve, 1960.). Ennek mintjra ment vgbe Izrel npnek szvetsgktse, de nem fldi szvetsgestrssal, hanem az l rral. A Krn-nak nem szndka, hogy ennek sematizmust kzlje, hanem hogy a szvetsg megjtsnak szksgessgt s a szvetsg megtart erejt hangslyozza.
A lvitk megszentelik magukat s hozzltnak az utlatossgok (5. v.) eltvoltshoz. Csak a templom bels rszt tiszttjk meg a papok, ahov a lvitk nem mehettek be. Feltn a lvitk igazszvsgrl s a papi restsgrl (34. v.) s passzv ellenllsrl tett feljegyzs, ami a lvitk s ronidk kzt fennllt korabeli feszltsget is tkrzi. A feljegyzs rtelme az, hogy lvitk nlkl, az egyszer szolglatok hsges vgzse nlkl nem ment volna vgbe sem a templom megtiszttsa, sem a kultusz visszalltsa. Az egyszer, nvtelen gylekezeti munka rtke nem kisebb a tetszetsnl, a fogaskerekek munkja az arany ramutatnl. Ha kztk ellentt tmad, Isten gye szenved krt.
2 Krn. 29,18–30. Az ldozatok feljtsa.
A templom megtiszttst az jraszentels s ldozatbemutats kveti. Mert nemcsak a templomot, hanem a szvet s letet is jra oda kell szentelni az rnak. Az nnepsgen ldozatot mutatnak be a kirlyi hzrt, a szenthelyrt, Jdrt, s bnrt val ldozatot egsz Izrelrt. A bnrt val ldozati bakok fejre helyezett kezek az llat letvel, felldozsval val azonostst fejezik ki. Az g ldozatot a lvitk hangszeres neke s a papok harsonzsa ksrte. Utna a kirly parancsra Dvid s szf zsoltrait nekeltk, amit a gylekezet leborulva hallgatott. Nincs igazi kultusz bnvalls s az r dicsrete nlkl.
2 Krn. 29,31–36. A gylekezet ldozatai.
A kirly s a fejedelmek ldozatnak bemutatsa utn a np ldozatra kerlt sor. Az egszen gldozatok, a dicsr, hla s ital ldozatok sokasga nagy terhet rtt a papokra, ezrt szksg volt a lvitk segtsgr. Az ldozssal helyrellt a kzssg az r s npe kztt. Az r felei az egyetemes bnbnatra s elfogadja a szvetsg megjtst.