//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
- TRTNETI KNYVEK zsu knyvtl - Eszter
knyvig
:

2 KRNIKK Knyve TRTNETI 01 - 18.

2 KRNIKK Knyve TRTNETI 01 - 18.


A KRNIKA MSODIK KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Domjn Jnos lelksz

2 Krn. I. RSZ - 2 Krn. 1,1–13. Salamon ldozatot mutat be Gibeonban.

Az r azzal kezdi tudstst, hogy Salamon kirlysga megersdtt. Ebben lehet burkolt clzs a trnra lpse krl tmadt feszltsgekre s cselszvnyekre, amelyek felett sikerlt rr lenni. De sokkal inkbb azt akarja mondani, hogy azrt ersdtt meg Salamon hatalma, mert vele volt az r. Ez a megersds kedveztlen krlmnyek, politikai nehzsgek ellenre ment vgbe. Salamon az r kegyelmbl lett uralkod s az r ereje volt trnja biztonsgnak legmlyebb alapja. szvetsgi elhangja ez a Rm 8:31 gyzelmes hitnek.

Salamon els kirlyi tnykedse az volt, hogy az orszg polgri s katonai vezetivel egytt, teht mintegy hitvallst tve ldozatot mutat be Gibeonban. Magaslaton ldozik Salamon, de a rgi rzoltron az rnak mutatja be ldozatt. Az emberi hdolatra jszakai epifniban – az 1Kir 3:5.15 szerint lomban – felel az r s krdsvel prbra teszi a kirlyt: Krj, mit adjak neked? Salamon Isten eltt vallja meg hitt, hogy atyja az r kegyelmbl lett kirlly s hogy maga alkalmatlannak rzi magt a naggy lett np kormnyzsra. Ezrt kormnyzi blcsessget kr, mert erre van legnagyobb szksge s ezt csak az rtl kaphatja meg. Isten a megvallott szernysg s alzat lttn a krt blcsessg mell (v. zs 11:2) gazdagsgot s dicssget is gr, ami a kirlyi tekintly fldi alapja. Az emberi hatalom birtokosa radsul kaphatja meg a fldi dicssget, ha a hatalom birtokosban hitbl fakad engedelmessg s a kzssg szolglatnak szndka l (10. v.). Salamon nem hiba krt az rtl blcsessget. Olyan mrtkben kapta meg, hogy hre elterjedt az orszg hatrain tl is (v. 9:1–3) s a Pldabeszdek s Prdiktor knyve az neve alatt maradt fenn. Gazdagsggal is olyan mrtkben ldotta meg az r, mint eltte vagy utna egyetlen ms izreli uralkodt sem. De ppen letnek a knyelembl s pompaszeretetbl szrmazott nagy ksrtsei mutattk meg, hogy a kincs s gazdagsg lland veszlyt rejt magban, amelyet nehezen lehet elkerlni. A nagyobb ajndkok csak nagyobb hit mellett maradnak meg ldsnak, klnben tokk s tlett vlnak.

2 Krn. 1,14–18. (14–17) Salamon hatalmnak megersdse.
A Gibeonban nyert gretek a katonai vdelem erejben (1400 harckocsi!), a felhalmozott kincsekben s a nemzetkzi kereskedelem jvedelmeiben vltak valra. Isten gretei nemcsak a llek bels vilgban teljesednek be, hanem a kls, anyagi vilgban is. A 14. v. a hadszat rohamos fejldsrl beszl. Dvid idejben, amint lttuk (1Krn 18:4), mg nem ismertk fel a lovassg hadszati jelentsgt. A haditechnika s harci eszkzk tkletestse Salamon utn legkzelebb csak Uzzis idejben kvetkezett be (26:14). A katonai eszkzk s felszerelsek szak-szr llamokba szlltsa Izrel hatalmi befolysnak ersdst s a bke biztostst is jelentette. Az r tud bkt adni azoknak, akik t keresik, mondja vele a krniks.

2 Krn. II. RSZ - 2 Krn. 2,1–18. (2–17) Salamon Hirmtl munksokat kr a templom ptshez. Hirm kedvez vlasza.

A knyszermunka minden kori hzptkezs alapfelttele volt. Ezzel Salamon is lt, mert a templom s kirlyi palota ptsre elkerlhetetlenn vlt a knyszermunka bevezetse. A 17. v. szerint idegeneket knyszertettek robotra, ppgy mint Izrel npt Egyiptomban. A 10:4 skv. szerint azonban Izrel fiai is vgeztek ilyen munkt. A knyszermunkn klnsen rajta van az emberi munka fraszt jellege (Gen 3:17), de mg ez is szolglhatja az Isten cljait. A templom s kirlyi palota ptsre Salamon szerzdst kt Hirm tirusi uralkodval. A fejezet sajtossga, hogy vgig Salamon a kezdemnyez fl. Ismerteti Hirm eltt a tervezett kultuszi rendet s ezzel kifejezi azt, hogy a templom elssorban istentisztelet cljra s nem az r lakhelyl szolgl. Mert br igen nagy hzat akar pteni, amely mlt az r nagysghoz, de tudja, hogy Istent az egek egei sem fogadhatnk be, nemhogy kzzel csinlt templom. A szvetsges np a templomi kultuszban tallkozik Urval s az r kbd-jval s az isteni qdes-sel megjelenik a kultuszban. A kultusz teht olyan esemny, amelyben jelen van az r. Nem anyagban van jelen, hanem szemlyes tallkozsban. Ezrt a kultusz egyrszt Isten megjelense megjelensnek minden ajndkval: dicssgvel, szentsgvel, jkedvvel s az ltala nyjtott kzssggel (7:3 skv.). Msrszt a kultusz ldozatbemutats, vagyis az Istennel val viszony helyrelltsa s gyakorlsa. Az ldozati kultusz folyamatos gyakorlsra ezrt a vlasztott npnek van szksge. Az ldozati kultuszt az r rendelte el (4. v. vge) s nem az ember tallta ki. Ez a dnt klnbsg a kanani s izreli kultusz kztt. Mikor az r elfogadja az ldozatot (7:1), ezzel kzssgre lp npvel. Ezrt kell az ldozatokat „rkk cselekednik az izraelitknak”. Hirm vlasznak udvari stlusra emlkeztet szavai krniks szellem bizonysgttelt tartalmaznak az r teremt nagysga, valamint Dvid s fia irnt megmutatott szeretete fell. A Hirm ltal kldtt Hurm-Abi (13. v.) anyai gon izreli szrmazs s gy a legszentebb trgyakon vgzett munkja nem keltett megbotrnkozst, mert npe kz szmllhattk, s mint ilyen, most nagy szolglatot tehetett npnek s Istennek az idegen fldn szerzett tudomnyval. A munkt tirusi tvs s szvmester irnytotta ugyan, de a munka zmt Izrel fiainak legjobbjai vgeztk. Az r templomt az r npnek fiai ptik s nem idegen pogny erk. A jl vgzett kls templompts a bels kzssg nvekedst s Isten npe lelki sszetartozsnak ersdst szolglja.

2 Krn. III. RSZ - A 3. s 4. fejezet a Kir tudstsra tmaszkodva adja el az pts, majd a berendezs lerst. Ahol az r eltr ettl a forrstl, ott a fogsg utni templomot tarthatta szem eltt. Ezrt egyeztet, elhagy egymsnak ellentmond rszleteket, de ugyanakkor kifejezi a templom ms templomokat fellml nagysgt s pompjt.

2 Krn. 3,1. A templom helye.

A templom helynek megjellsvel az r utal a Gen 22:1–14 hagyomnyra s arra, hogy az r angyala itt jelent meg Dvidnak a dgvsz megsznsnek isteni jeleknt.
2 Krn. 3,2–14. Beosztsa.

A beoszts s mretek felsorolsnl emlkeztet arra, hogy a rgi mrtk ms volt, ktszerese az akkorinak. A drgak (6. v.) a mozaikkvet jelentheti, amellyel a szently padlzatt burkoltk. A szentlyt cdrus (1Kir 6:11) s ciprusfa bortotta. A szentek szentjnek bortsra hasznlt 600 talentum arany slya 180 mzsa lenne (rtkben tbb mint egymillird Ft). Ezrt a mennyisg a templom dsztsnek nagyszersgre jellemz. A 10 skv. ms forrsoktl eltren nttt kerubokrl beszl, amelyek a bejrat fel fordtva a szentek szentjt tltik be szrnyaikkal s nem a frigyldn foglalnak helyet, mint a pusztai szentstorban. A fggny itt is, mint a szentstorban, a szentek szentje bejratt fedte.

2 Krn. 3,15–17. A kt oszlop.

A templom bejrata el helyezett kt oszlop mrete itt megnvekedett, mr csak arra tekintettel is, hogy a templomplet magassga az r szerint 120 sing (knyk) azaz tbb mint tven mter volt, teht tbbszrse ms forrs adatainak. Nevk megfejtse bizonytalan. Ha elfogadjuk, hogy a Jkim jelentse: alapt, a Boz: benne az er, akkor a templomot alapt s vdelmez rra val utalst kell ltnunk benne. De a kt nvnek nincs klnsebb jelentsge. Akr ntssel, akr kbl kszltek, rendeltetsk az volt, hogy nnepi benyomst keltsenek a belpben s kifejezzk a hely szentsgt. A templom klssgeinek is a belsre kell utalniuk, mivel a klssg eszkz s nem cl. Ltalapja abban van, amire mutat.

2 Krn. IV. RSZ - 2 Krn. 4,1–22. A templom berendezse s felszerelse.

A hatalmas mret rzoltr gldozatok bemutatsra szolglt. A rztenger kozmikus szimbolikt rizhetett. A lers szerint legalbb szz kbmter vz befogadsra volt alkalmas. Ez lehetett a templom f vzgyjtje s a mosdmedenckkel egytt a szentsgi tisztasg s az ldozsi tisztasg cljt volt hivatva szolglni. A 7. v. tz arany mcstartt emlt, a 13:11 egyet. A 11 skv. a Hurm-Abi ltal ksztett kultuszi trgyakat sorolja fel, a 18 skv. a Salamon rendeletre kszlt ldozati eszkzk jegyzkt adja. A salamoni s hurm-abi tvsremekek az ldozatbemutats kls dicssgt szolgltk. Az arany a kirlyoknak jr ajndk (Mt 2:11) s az aranybl kszlt kultuszi eszkzk az r kultusznak kirlyi voltt, a tisztelet nagysgt fejeztk ki, egyszersmind a np ldozatra ksz hajlamnak kibrzolst szolgltk.

2 Krn. V. RSZ - 2 Krn. 5,1–14. A templom felszentelse.

Az rnak s a templomnak szentelt adomny felett az adakoz tbb nem rendelkezik. Az r kezbl visszavett adomnyon nem lenne lds, az rnak szentelt s visszavett let nem tallja meg tbb rendeltetst. Salamonnak gondja volt r, hogy az rnak szentelt minden kincs az r maradjon. A szentstort Gibeonbl, a szvetsgldt valsznleg a kirlyi palotbl vittk fel a lvitk a templomba. Itt tvettk tlk a papok s a szvetsgldt elhelyeztk a szentek szentjben. Ezzel megsznt a magaslati kultusz s a jeruzslemi lett az egyetlen trvnyes kultuszhely. A szvetsgldban rztt kt ktblrl azrt beszl az r, mert az rral kttt szvetsgnek lthat jele s bizonysga volt Izrel npe kzt Mzestl fogva (Deut 10:1–5) egszen a fogsgig. A szvetsg sz nem hiba fordul el tbb mint 280-szor az szvetsgben; a Kijelentsnek, az isteni dbr-nak ez a legfbb jellegzetessge s sajtos tartalma. Az r s Izrel viszonyt legjellemzbben s legmlyebben a szvetsg fejezi ki. E szerint az r Izrel npnek szvetsges Istene, Izrel az rnak szvetsges npe. Izrel kultuszt teljesen tjrta a szvetsg fogalmi kpe. Az r nem azrt vlasztotta Izrelt szvetsges npv, mintha minden npnl tbb volna, mert minden npnl kevesebb (Deut 7:7) volt, hanem azrt, mert gy cselekedett. Az r kivlasztsnak alapja az szabad kegyelme. Az r megszabadtotta Izrelt s a bkessg lett adta neki. Izrel az r kivlaszt s szabadt akaratra hsggel felel: megtartja a trvnyt, az igazsgot, az tletet, egyedl az Urat tiszteli, megtagadja az idegen isteneket s az r beszdnek vilgossgt tovbb adja. Ez a szvetsg: letkzssg. Izrel npnek igazi lete a szvetsg megtartsban van.

Feltn, hogy a 12. v. szerint az nekes lvitk papokat illet fehr bbor (byssus) ruhba ltzve zengtk az r dicsrett. Az r tiszteletben eltnik az emberi, szolglati klnbsg. A dicsretet minden zeneszerszm megszlaltatsval s a liturgia ismert verba solemnia-ival (Zsolt 118:4) mutathattk be. Az r felel a bemutatott tiszteletre s dicssgnek felhjvel mr az ldozatok bemutatsa eltt betlti a templomot. Nem az ldozatok illata vagy vre, hanem az emberi hdolat s magasztals indtotta arra, hogy dicssgvel megjelenjen. Igazi istentisztelet ott van, ahol nemcsak az ember mutat be hdolatot s ldozatot, hanem ahol Isten is megjelenik. Az isteni jelenltnek kifejezse a kbd. A dicssg nem egyb, mint Isten lthat szentsge, a szentsgnek megjelensi mdja, Buber szerint a dicssg egy emberfeletti lny hatalmnak sugrz megjelense. Isten a maga dicssgvel fleg vlasztott npe kzt s annak kultuszban jelenik meg. Azrt olvassuk itt (14. v. s 7:1 skv.), hogy az r dicssge megjelent, mert az rnak kedves volt a bemutatott tisztelet, az ptett hajlk s azrt a dicssge jelent meg, mert az ember ltal elviselhet mdon akarta kijelenteni nmagt, azaz szentsgt. Az r a dicssgvel szentelte meg a hzt.

2 Krn. VI. RSZ - 2 Krn. 6,1–2. Salamon templomszentelsi votuma.

Az korban a templomokat szlligv vlt votumokkal, rvid, pregnns felajnlssal szenteltk fel. Salamon templomszentelsi votuma hinyosnak ltszik. Eredeti formjban nem ismerjk, a LXX-vltozat sem ad sokkal bvebb tjkoztatst. A maszorta szveg mellett maradva azt az rtelmt tartjuk legmeggyzbbnek, hogy br az r dicssge a felh homlyban jelenik meg, a kirly olyan hzat ptett Istennek, amelynek homlyban (a szentek szentjben) dicssge a npe kztt megnyugodhat. Isten elrejtzve jelenik meg az ember eltt (Ex 20:21; Deut 4:11; 5:22; Zsolt 97:2 stb.), mert teljes dicssgt haland el nem viselheti. Elrejtve, emberi testben jelenik meg az idk teljessgben is. Ezrt csak hitben lehetsges a megismers. A „lts”, a sznrl-sznre lts a fldi letben nem adatik meg (1Kor 13:12). Megjelensnek azonban bizonysga a felh, br a megjelens ember ltal nem knyszerthet ki, mert ez egyedl csak Istentl fgg. Az elrejtz s magt kijelent Isten azonban benne van a vilgban, az esemnyekben, st az emberi exisztencia tudat alatti mlysgeiben is.

2 Krn. 6,3–11. Salamon templomszentelsi beszde.

Salamon beszdt tjrja az r greteinek beteljesedse fell tpllt bizonyossg (4.10.16–17) s a hit ltal val beljk fogzs. Az r minden grete igaz s men, akr brahmnak (Gen 12:1 skv.), akr Izsknak (Gen 26:3–4), akr Jkbnak (Gen 28:14) tette s amit Dvidnak grt (1Krn 17:11 skv.), azt bizonyosan beteljesti. Dvid s Jeruzslem kivlasztsa mr a kivonuls idejn az r gondolata volt (6). Ezrt egy igazi fldi vezre van Izrelnek, Dvid s rtelemszeren az sarja, egy vrost vlasztott ki az r a neve imdsra, Jeruzslemet s nem Silt vagy Garizimet.

2 Krn. 6,12–42. Salamon templomszentel imdsga.

A 13. v. kln megemlti, hogy Salamon nem az oltr eltt knyrgtt az rhoz, hanem kln emelvnyrl. Vagyis a Krn szerint mg Salamon sem llhat meg papi tevkenysg gyakorlsra az oltr eltt, mint ahogy Uzzis sem tehette meg bntetlenl (2Krn 26:16 skv.). Ez a tudsts ugyan ellentmond a rgebbi trtneti forrsoknak, amelyek szerint Dvid kirly is vgzett papi teendket (1Krn 6:12).

A kirly knyrgse hrom rszre oszlik (10–14., 21–40., 41–42) s nagyjban megegyezik az 1Kir 8:23–53 szvegvel. Ezrt rszletes magyarzatt ld. ott. Van azonban nhny attl eltr krniks jellegzetessge. Ilyen az, hogy a 16 skv.-bl messisi remnysg csendl ki, aminek visszhangjt a Zsolt 89-ben is megtalljuk. Ilyen tovbb az, hogy a 37 skv. szerint a np egyes rszei fogsgban maradhatnak s az r ott hallgatja meg knyrgsket, ad nekik bnbocsnatot s szolgltat igazsgot. A szakasz utols eltti verse (41.) nem a np kivlasztsrl s kiszabadtsrl beszl (1Kir 8:53), hanem a Zsolt 132:8 skv. alapjn mond ldskvnst: itt lakik az r, itt van a szvetsglda, itt ltznek dvssgbe papjai s felkentje. Isten kegyelmi grete rkre megmarad.

2 Krn. VII. RSZ - 2 Krn. 7,1–10. Templomszentelsi ldozatok.

Az 1–3. a Krn kln anyaga s arra utal vissza, hogy a Dvid ldozatt is mennyei tz emsztette meg (1Krn 21:16) az Ornan szrjn ptett oltron. A felszentelsi nnep elejn megjelent isteni dicssg jbl megjelenik, jell annak, hogy az r kedvesen vette az ldozatban kifejezett hlt. Ezzel a hzat tulajdonkppen az r szenteli fel, nem az emberi ldozat. A np hlval s tisztessgttellel felel az r megjelensnek kegyelmre. Az 1Kir 8:55 skv.-ben Salamon e helyen ldst mond a npre. Ez azonban a Krn szerint a papi tiszt krbe tartozik, ami ellen mg Salamon sem vthet (1–3). Az ldozati llatok kerek s rendkvl nagy szma azt fejezi ki, hogy az egsz np, Hmthtl Egyiptom patakjig teljes rmmel rszt vett az nnepen. A lvitk nem csak zeneeszkzeikkel, hanem nekelt nekeikkel is a templompttet nagy halott kirly emlkt s buzgsgt idzik. A ktszer egy htig tart nnepen egybeolvadt a templomszentels s a lombstrak nnepe.

Miutn megplt a templom s elhangzott a felszentel beszd s knyrgs, kvetkezett a templomi kultusz lnyege s legjellemzbb rsze: az ldozat. Az ldozat bemutatsval Izrel npe ugyanolyan templomi gyakorlatot kezdett el, illetve folytatott, amilyennel Knan fldjn egykor leletek tansga szerint (Ras es Samra) mr szzadokkal elbb tallkozunk. Az ldozatnak mint kzs vallsos rksgnek alapvet gondolata a felsbb hatalmak kegynek megnyerse, az engesztels. A hv vagy vtkezett s vele megromlott a viszony kzte s istene kztt, vagy szksge volt a felsbb hatalom segtsgre s mindkt esetben ldozatbemutatssal igyekezett az isteni kegyet elnyerni. Az istenekre val ilyen rhatsnak s a vele val manipullsnak neve: theurgia. Csakhogy a knani s izreli ldozati kultusz kztt van egy dnt klnbsg s ez az, hogy az izreli kultuszt nem ember tallta ki, amellyel befolysolni akarn az Urat, hanem maga az r rendelte el. Az isteni parancs apodiktikus s kazuisztikus formulban egyformn elhangzott. Az apodiktikus rendelkezs pozitv rtelemben gy szlt: fldbl csinlj nekem oltrt (Ex 20:24). Negatv rtelemben ad parancsot az Ex 20:23. Ne csinljatok n mellm ezst isteneket. A kazuisztikus formult rzi az Ex 20:25: Ha pedig kvekbl csinlsz nekem oltrt… Magt az ldozatot is az r parancsa rja el a Lev 17:11 szerint: „mert a testnek lete a vrben van, n pedig az oltrra adtam azt nktek, hogy engesztelsl legyen a ti letetekrt, mert a vr a benne lev let ltal szerez engesztelst.” Az ldozatban teht az tlet-megbocsts kettssgvel maga az l r lpett kzssgre npvel. Itt mr eltnt az ldozatnak az az rtelme, hogy az ember hajt vgre valamit az Isten befolysolsra. Helyette dnt hangslyt kap az, hogy az r cselekszik, amikor kegyelmet ad, nem az ember. Ezrt nem az llat vre s az engesztel ldozat anyaga a fontos, mint a knani kultuszok gyakorlatban, hanem a hv szellemi, szemlyes jelleg magatartsa, a bels viszonyuls. Ennek rszei: a bn beismerse, megalzkods, megbns s bizalom. Az ldozati szertartsban Isten maga kzli s az ldozat ltal kzvetti a megbocstst. A lelki szakadkot teht Isten hidalja t a vtkez emberhez az ldozat elrendelsvel. maga adja a megbocsts kls formjt a helyettes engesztelsben. Az ldozatot akkor veszi kedvesen az r, ha bemutatsa mgtt bizalom, meghdols van. A bnbocsnatot mindig Isten adja s nem magtl rtetd kvetkezmnye, vagy automatikus jrulka az ldozatnak. A megbocstssal az r megrzi s fenntartja szvetsgt a bns, de bnt megbnt npvel. A kultusz klssgei gy az rral val sajtos viszony, a szvetsg kzssgnek hordoziv lettek. Mert a templomot ugyan tirusi mesterek ptettk, a krpit babiloni volt, de mindezek az Urat szolgltk s az ldozat igazi rtelmt hordoztk, ha nem is mindig egyforma tisztasggal. Az egyhz is tveheti a mai vilg nyelvt, mvszett, zenei kifejezsmdjt, ezek soha nem vlnak ncll, hanem mindenestl a kultuszt szolgljk.

Az szvetsgi kultuszi ldozat az jszvetsg szerint Krisztus golgotai ldozatban teljesedett be, amelyben a kultuszi ldozat helyt az Isten s ember viszonyban maga Jzus foglalta el. Helyettes szenvedsben kibrzoldott az tletnek s kegyelemnek az a feszltsge, amely Isten s ember, a szvetsges r s htlen npe kztt fennllt s miutn engesztel ldozatval Jzus Isten szentsgnek s igazsgnak tkletesen eleget tett, a kultuszi ldozat rendeltetse megsznt.

2 Krn. 7,11–18. Az r vlasza Salamonnak.

Az r azonban nemcsak dicssge felhjben jelenik meg, hanem jszakai theofniban is. Ebben kijelenti Salamonnak, hogy meghallgatta knyrgst, elfogadja az ptett hzat, mint az ldozat s az imdsg helyt. gy a prftk minden szenvedlyes egyoldalsga ellenre is fennll az ldozat bemutatsnak isteni szksgessge. A Hses szava (irgalmassgot akarok s nem ldozatot) az irgalmatlan szvvel vgrehajtott, megresedett ldozat ellen szlt. A templom azonban az imdsgnak is hza. Az r meghallgat minden bnbn imdsgot s felel r. A templom nemcsak az r dicstsre szolgl himnuszok bemutatsnak helye. Az rnak kedves helyen kzdelem megy vgbe: a hv, vagy a np megalzza magt, felhagy bns letmdjval s j letet kezd. Az r eltt mondott imdsg szorosan sszefgg a valsgos lettel. ppen ezrt a templomban megtrs megy vgbe. A np nemcsak imdsgot mutat be, hanem visszatr az rhoz, jra engedelmeskedik s lete lesz ltala. A bns letmd elhagysa: az let tja. Ez ll mg az uralkodra is (18. v.).

2 Krn. 7,19–22. Az r kegyelme szabad kegyelem.

Vgl az r flrerthetetlenl tudtra adja a kirlynak s npnek, hogy mi az igazi theokrcia s hogy szabad, szuvern r Izrellel szemben is. Mert ha a legnagyobb bnt, az idegen istenek imdst elkvetik, akkor nem tlti be az isteni gretet, hanem hromflekppen is vgrehajtja az tletet: a np fogsgra megy, a szent hz elpusztul, a vlasztott np gny trgya lesz. Isten nem ad felttel nlkli dvgretet Izrelnek. Az engedelmessg vagy hsg ugyan felttel, de mg az engedelmessg sem vlhat jogcmm az dvssg kvetelsre. Az engedelmessg az dvssgnek nem jurisztikus felttele. Az dv egyetlen felttele: az r szabad kegyelme.

Ezt a kijelentst akkor rtjk meg, ha tudomsul vesszk, hogy itt az isteni szuverenits s kegyelem polris kettssgnek, illetve polris egysgnek flrerthetetlen, egyrtelm kijelentsvel llunk szemben. Az utols versek baljs kicsengse is mutatja, hogy itt nem kegyes hajrl, hanem a szabad, szuvern r kijelentsrl van sz. Jel ez egyszersmind, mert mg Dvid csak az engedelmessg parancsrl s a messisi gretrl hall, itt mr megszlal az tlet harsonja is: „ha pedig meg nem trtek”. A salamoni dicssg, gazdagsg, mveltsg fltt megzendl a kijelents igazsga. Mltn mondhatjuk Klostermann szavai nmi kiegsztsvel: ez a szakasz a templomszentels isteni pecstje.

2 Krn. VIII. RSZ - 2 Krn. 8,1–11. A birodalom gazdagodsa.

A templom s kirlyi palota hsz esztendeig tart ptsnek befejezse utn Salamon megptette s benpestette azokat a Krmel-Akko kzt lev vrosokat, amelyeket Hirm tirusi kirly a Krn hagyomnya szerint ajndkozott, a valsgban visszaadott (v. 1Kir 8:10–11) Izrelnek. A 3–6-hoz ld. az 1Kir 9:10 skv. magyarzatt. A knyszermunka krdsben szakaszunk a hagyomny 1Kir 9:20–23-ban foglalt gt kveti az 1Kir 5:27 skv. (a Kroliban 5:13 skv.) vltozatval szemben, mert szmra az utkor szemllete szerint elfogadhatatlan, hogy Izrel fiai robotosok lettek volna. A Krn nem mondhat tletet Salamon felett azrt, hogy a fra lenyt vette felesgl, ppen ezrt pogny szrmazsval indokolja a kirlyn kln lakosztlynak pttetst (11. v.). A hzassg nemzetkzi diplomciai sikert jelent jellege a knyv ratsnak idejre mr elhalvnyult a vegyes hzassg irnt rzett ellenszenvhez kpest. Az r ldjnak szentsgvel szemben nem lehetett rvelni semmifle politikai, llamkzi sikerrel s a szvetsglda a 11. v. szerint a kirlyi palotban volt. A szvetsglda megszentelte a palott s a fra lenya sem pogny mivoltnl fogva, sem n ltre nem lphetett a megszentelt helyre s nem tartzkodhatott ott. A 2Sm 7:2; 1Krn 15:1; 17:1 szerint a szvetsglda a Dvid palotjhoz kpest krpitok, azaz a szentstor lapjai alatt volt, azonban magnak a szentstornak a kirlyi palota falain bell kellett lennie.

2 Krn. 8,12–16. Az ldozatok salamoni rendje.

A templom megptse utn Salamon gondoskodik a kultuszi ldozatok rendjrl, a papok, lvitk szolglatnak megerstsrl. A heti, hnaponknti s vi hrom nagy nnepi ldozatok elrendelse eltt emlkezetbe idzi azok mzesi eredett, a szolglati tisztsgeket pedig Dvidra hivatkozva ersti meg kirlyi parancsval. A Krn Dvidot az Isten embere megtisztel kifejezssel Mzeshez hasonltja (v. 1Krn 23:14 stb., stb.). Dvid parancst Salamon hajtja vgre. A templomi kultuszban nemzedkek tallkoznak. Az igazi kultusz ppgy magban hordozza a mlt rksgt, mint a jelen parancst. A kultuszban l a mlt s jelenn lesz, ha betltik az engedelmessg parancst (15). A tengerentli kereskedelemrl szlva (17–18) a Krn az 1Kir 9:27 skv.-vel szemben azt akarja bizonytani, hogy az ofiri hajjratok szervezsben is Salamon volt a kezdemnyez fl.

2 Krn. IX. RSZ - 2 Krn. 9,1–12. Sba kirlynjnek ltogatsa.

Szakaszunk tudstsa az 1Kir 10:1–13-on nyugszik. Az utbbihoz fztt magyarzat kiegsztsl jegyezzk meg a kvetkezket. Az elbeszls jl jellemzi a kirlyn asszonyi rdekldst, amikor nemcsak Salamon blcsessgt teszi prbra az korban szoksos talls krdsekkel, pldzatokkal, hanem megnzi az asztali tkeket, a kirlyi szolgk ruhit, a szemlyzeti laksokat s a szmra idegen kultusznak, a templomi ldozatnak lefolyst. A kirlyn Salamon mess gazdagsgban s llegzetelllt blcsessgben Izrel Istennek hatalmt ltja. Az kori felfogs szerint egy orszg istent vagy isteneit akkor is valsgos hatalomnak ismertk el, ha nem tiszteltk s hdolatot eltte nem mutattak be. A kirlyn a Salamonnak adott gazdagsg s blcsessg alapjn kvetkeztet az Istene hatalmra s szeretetre, amellyel Salamont sajt isteni trnjra ltette (8. v.). (Szemben az 1Kir 10:1–13-mal. V. mg 1Kir 17:14; 28:5; 29:23; valamint a 2Krn 6:10–16 s 7:8.) A hatalom pogny szemllet szerint is isteni eredet. A kirlyn szavainak ezrt egyrszt theokratikus, msrszt misztikus jellege van.

Az egykor trtnet varzsa annyira elevenen lt mg Jzus kora emlkezetben is, hogy a Lk 11:31 szerint Jzus maga is jelknt magyarzta a kirlyn ltogatst. Nem azrt, hogy a ltogats trtneti hitelessgt erstse. Nem is azrt, hogy a Salamon blcsessgvel az Atytl vett sajt blcsessgt szembelltsa. Hanem azrt, hogy a mlt dicssgt sugrz, lelket andalt trtnetet az rzketlen s hitetlen nemzetsg ellen fordtsa s rmutasson, hogy nem kell messze mennik, mint ama kirlynnek, ha megtallni akarjk az Isten blcsessgt s kegyelmt, amely kzttk megjelent. Mert a tvoli pogny kirlyn hitt s tra kelt, de Izrel fiai helyben is vakok az isteni kegyelem megjelent teljessgvel szemben. Ez nem egyb, mint tletet kihv hitetlensg.

2 Krn. 9,13–28. Salamon blcsessge, hre, gazdagsga.

Az r ezutn sszevonva sorolja fel Salamon dicssgnek s gazdagsgnak forrsait s jellemz vonsait. Ad, vm, hbrad (14. v.), hadizskmny, polgri s hadi kereskedelem (21., 28.) biztostottk annak a pompnak s fnyzsnek gazdasgi alapjait, amely tkrzdtt a sznaranybl kszlt 500 kirlyi testrsgi pajzson, az arannyal bortott elefntcsont kirlyi trnuson, tvolkeleti exotikumok meghonostsn (21. v.), a tizenktezer fnyi lovassg tartsn, a „fld minden kirlyainak” vi gazdag hbrajndkn.

A fny s dicssg felsorolsa ezek utn szinte flbeszakadva vget r. Az r mindent elmondott arrl a Salamonrl, aki dicssges atyjnak vgakarata szerint a templomot megptette s az egyedl trvnyes kultuszt megkezdte. letnek ez volt a f alkotsa, ami a jelenre is hitelesen, tant ervel kihat. Uralkodi hibinak, szemlyes emberi gyengesgeinek elbeszlse ppgy nem tartozik az r szndkai kz, mint ahogy nem tartozott oda atyja lete trtnetnek elbeszlsnl sem. Salamon letnek rnykai homlyba bortank a templom s kultusz fnyt is. De ri magatartsnak morljra jellemz, hogy a Salamon uralkodsnak kezdeti, majd utols nehzsgeire emlkezve (1Kir 11:29; v. 2Krn 10:15) utal a korban hozzfrhet trtneti forrsmunkkra (29 skv.). maga a templompt uralkod engedelmessgrl, trtneti mvrl akart tudstani s ezt hitelesen meg is tette. Salamon nla az engedelmessg pldja, a nemzeti egysg s izreli dicssg kes koronja – mg le nem hull. De ez hamar bekvetkezik.

2 Krn. 9,29–31. Salamon halla. Egynisge.

Egy izreli uralkod hallrl szl trtneti tudsts mindig az utkor rtkelse is s a 31. v. fordulatainak hasznlata a tisztelet kifejezse. A Krn felfogsa jogosultsgnak elismerse mellett a rendelkezsnkre ll adatok alapjn idzzk fel most Salamon szemlyisgnek nhny alapvonst. Egynisgnek bels lnyeges vonsait eltakarja ellnk orszga gazdagsga, kzhelyknt emlegetett blcsessge s pompjnak legendi. Ktsgtelenl uralkodi egynisg volt s a birodalom ltt, fnyt, pompjt a hatalom eszkzeivel, adval, knyszermunkval biztostotta. zlse, hajlamai a mvelds fejlesztsre tettk alkalmass. Uralmt a gazdagsg s eddig nem ltott fnyzs bvletrt elviseltk. Blcsessgrl legendk keletkeztek s az iszlm s perzsa legendknak is hsv vlt, ktsgtelenl nem ok nlkl. ptkezett s blcselkedett, harcolt s mess fnyzst fejtett ki. Ez utbbi azonban tl nagy ksrts volt szmra s megront varzsval szemben nem tudott megllni. Kezdeti vallsos buzgsga utn kzmbss vlt, az igaz kultusz mellett a blvnykultusznak is teret engedett. Tlsgosan megvolt mindene ahhoz, hogy kls s bels harcok tzben nagy egynisgg: hss vagy szentt vljon. Kirlyi egynisg volt, de nem mrhetjk a Dvid hitvel, tzvel, sugalmaz erejvel, teremt eredetisgvel s politikai talentumval. Uralkodsa alatt, rszben tle fggetlenl, olyan cscsra emelkedett a birodalom, amelyrl mr csak sllyedni lehetett. Salamont a Dvidot kivlaszt isteni akarat tartotta s a kegyelem hordozta el. Utna tlet kvetkezett.

2 Krn. X. RSZ - 2 Krn. 10,1–19. Az orszg kettszakadsa. Robom kirlysga.

A tizedik fejezettl kezdve az r csak Jda kirlyainak trtnett beszli el. Az szaki orszgrl s kirlyairl akkor esik sz, amikor a kt testvrorszg trtnete elkerlhetetlenl sszetkzik. Ennek indokolst Abija kirly fejti ki a 13:5 skv. szerint. Eszerint az r Dvidnak s utdainak adta a kirlysgot egsz Izrel felett, meg is erstette azt snak szvetsge ltal, ezrt minden ms emberi terv s szndk lzads az r akarata ellen, amit az r megtl s megbntet veresggel, szolgasggal, pusztulssal. szak a htlensg tjt jrja, nem rdemli meg, hogy az r npnek nevezzk. Idegen uralkodk alatt l, idegen kultuszt gyakorol. Az r npe Dlen l, a vlasztott np Jeruzslemben imdja igazn az Urat. Fejezetnk most azt mondja el, hogy mindez mirt s hogyan kvetkezett be. Az izreli kirlysg Dvid ta rklses intzmny volt, de a np kirlyonknt ismerte el az r vlasztottjt. Az j kirly elismersre Jeruzslemben is sszegylhetett volna a tizenkt trzs kpviselete. Azzal, hogy Sikembe, az si kirlyvlaszt helyre jttek ssze, fggetlensgi szndkukat fejeztk ki. A gylsen nem hangzik el isteni kijelents vagy prftai zenet Robom, Salamon fia mellett. A trzsek kirlyvlaszts helyett kvetelseiket terjesztik el. A kvetelseket a trzsek kztti feszltsgek, a robot s hadiszolglat terhe miatt tmadt elgedetlensg indulatai ftttk. Az ellenttek legmlyebb oka azonban a Krn szerint nem politikai, gazdasgi ok volt, hanem az r akarata. Robom az r akaratbl adott dlyfs vlaszt a Jerobom ltal elterjesztett kvetelsekre, azonban Robomnak mgis bne volt a dlyfssg s engedetlensg. Dvid mg legnagyobb sikerei kzt is gy kiltott fel: Kicsoda vagyok n Uram (1Krn 17:16 skv.), Salamon az rtl kr tudomnyt s uralkodi blcsessget (2Krn 1:10). Robom azonban csak emberekre, azok kzl is hzelg, ntelt s retlen bartaira hallgatott. Nem egyb ez, mint fggetlen magatartsnak, a kirlyi mltsg autonmijnak bejelentse. Ez azonban fbenjr bn, mert az engedelmessget tagadja meg az r irnt. A kirly bnnek kvetkezmnye lesz, hogy az szaki tz trzs elszakad, Dvid s Salamon mve megsemmisl.

2 Krn. XI. RSZ - 2 Krn. 11,1–4. Robom engedelmeskedik a prftai sznak.

Robom fegyverrel akarja megtrni az szaki trzsek ellenllst, de hbors szndkt az r Semja prfta ltal megtli s ezzel szak elszakadst igazolja. Eddig nem krdeztk, most megszlal az r. Szava tlet s parancs.

Ami a prftai kijelentst illeti, Ahija s Semja mellett ksbb ms prftk is lpnek fel az r nevben. Mkdsk kzs jegye, hogy alkalmanknt lpnek fel, de leginkbb akkor, ha az uralkodval szemben Isten akaratt kell kpviselni. Nem egy kzlk a lvitk soraibl kerl ki, ha a Llek megragadja. Az r vagy nagyprftktl fkppen abban klnbznek, hogy Istennek nem tfog kijelentst veszik s nem az egyetemes dvakaratt hirdetik, hanem esetenknt adott trtneti-politikai helyzetben karizmatikus mdon az r dntst ismerik fel s azt proklamljk. A Krn meggyzdse, hogy az r nemcsak a nyj melll, hanem a hrfa melll s a templomajt rzse kzben is elhvhat s a Llek kultuszi szolglatban is megragadhat.

2 Krn. 11,5–12. Robom kirlysga megersdik.

Ha Robom akkor nem hallgatott az rra, amikor kellett volna, legalbb most rszben jvteszi engedetlensgt. Ezrt testvrhbor helyett az orszg hatrvidkeinek megerstsbe kezd, elssorban dlen a rgi ellensg, Egyiptom ellen. Hasonl vdelmi intzkedsekrl olvashatunk Jsis korban. Az szaki hatrvidk vdelme lnyegben Jeruzslemre nehezedett. A vdelem munkjban, de a np hitnek s hsgnek megerstsben is segtenek az szakrl kiztt Jahvhoz h maradt lvitk (13–17), akiket Jerobom tiszttalan kultusz s utlatossgok (bakok) tiszteletnek fellltsval megfosztott szolglatuktl. A lvitk szolglata biztostotta Jeruzslemben a kultusz tisztasgt s rendjt. Mindezzel Robom a Dvid tjn jrt, ezrt az r megerstette. Az r tiszteletben tanstott hsg ldst hoz mindaddig, mg a hsg megmarad.

2 Krn. 11,18–23. A trnrkls rendjnek megoldsa.

Robom nem az elsszltt fit vlasztotta ki rksl, hanem Abijt, kedvelt felesgnek, Maaknak fit s a trnrkls krl vrhat feszltsgeket gy kerlte el, hogy tbbi finak bsges birtokot juttatott Jda s Benjmin fldjn. A nagy csald ltalnos keleti gyakorlat szerint trsadalmi s politikai befolyst biztostott a kirlyi hatalom erstsre. A csaldi let j kihatsa: trsadalmi er.

2 Krn. XII. RSZ - 2 Krn. 12,1–12. Robom vtke s bntetse. Sisk hadjrata.

Az r a maga sajtos trtnetszemllete szerint beszli el Robom tovbbi sorst, de eladsa a sematizmus ellenre is drmai s pregnns. E sematizmus rszeit a magyarzk a kvetkezkben ltjk:

Amily mrtkben megersdtt Robom helyzete a kirlysgban, olyan mrtkben hagyta el az r trvnyt. A vtkes uralkodval egytt vtkezett az egsz np. Az uralkod vtke az alattvalkat is flrevezeti, bnbe sodorja s bntetse rjuk is visszahull. A vezetknek nagyobb a felelssgk. Az r bntetse Sisk egykori lbiai zsoldosvezr ltal ri el Robomot. Sisk a Nlus nyugati deltavidknek npeit gyjti ssze s a rgi egyiptomi hdtk tjra lp, aminek els ldozata a dli izreli kirlysg. Semja prfta a tmadsban az r bntetst ltja s hirdeti, hogy az r nem csfoltatik meg.

Robom a np vezetivel egytt megalzkodik az r tlete eltt s fenntarts nlkl kiszolgltatva magukat Jahve tletnek megvalljk: Az r az igaz! (6. v.)

Az igaz bnbnat lttra az r megkmli npt a pusztulstl s csak szolgasgra adja oda, hogy meglssk az r s az ellensg szolglata kzt lev fjdalmas klnbsget. A mlt dicssgtl elvakult np a szgyentl nem menekl meg: az r engedi, hogy hadizskmnyknt elvigyk a templom kincseit s a Salamon kszttette sznarany testrpajzsokat.

Az r azonban felgerjedt haragja mellett is ltja, hogy van azrt mg Izrelben, azaz a dli kirlysgban j dolog. Az r a vtkek kztt is megltja az igazi jt s ilyenkor a j dicsekedik az tlet ellen. Ezrt a meglev jrt azzal fizet az r (13:16), hogy Robom uralma megersdhet s mg 17 esztendeig uralkodhat. A kzj ldsa jabb jt szl. A hit kisugrzsa emelheti a kzj lelki rtkeit. Robom azonban a Krn trtnetltstl fggetlenl is a nagy eldk gyenge utdainak ismert pldja. Elbizakodott, indulatos, makacs s befolysolhat, az r helyett mg csak nem is a szmt, jzan regekre, hanem elvakult fiatalokra hallgat. Hajlamos a jra, de llhatatlan, megalzkodik, de csak flelembl s ha bnbnata igaz volt is, mgsem szve meggyzdse szerint kereste atyi Istent. Neve (A np kiterjedt) nem igazolta uralmt, mert nem nvekedett, hanem fogyott kirlysga. A np boldogulsa fggvnye uralkodja engedelmessgnek. Robom vtke az volt, hogy csak knyszerbl s nem szve bels indtsbl ismerte el Isten akaratt.

2 Krn. 12,13–16. Robom halla.

A hborskods s testvri villongs a prftai gret ellenre is Robom egsz uralkodsa idejn tartott. A kettszakadt birodalom mindkt utdllama hanyatlani kezdett, dicssge, ereje eltnt s ellensgek zskmnya lett. Az r annak magyarzatt, hogy Jda orszga a trtnelem viharai kzt mgis fennmaradt, csak az r szabadtsban, hossztrsben s megjul kegyelmben ltja.

2 Krn. XIII. RSZ - 2 Krn. 13,1–17. Abija hite s gyzelme.

Abija (Atym az r) tanult atyja llhatatlansgbl s elvakult indulatossgbl. Az elkerlhetetlenn vlt testvrharc eltt beszdet intz Jerobomhoz s sereghez s ebben az szaki orszg theolgiai megtlst adja. Abija szak bnt abban ltja, hogy megvetettk az r ltal vlasztott kirly hzt, aranyborj imdsval cserltk fel az igaz Isten tisztelett s a Jahve trvnyes papsga helyett trvnytelen papi rendet lltottak fel. Mindezeket a bnket az r ellen kvettk el s bnhdsk rte a veresg lesz. A beszd magban vve nem sokat rt volna (13. v.), mert Jerobom cselt vetett s kt tz kz fogta Abija seregt. A kirly azonban papjaival egytt az rhoz kiltott, seglykiltsukat krtk s trombitk szavval erstettk s az r megverte a tmadkat. A sebesltek nagy szma (17. v.), ppgy, mint a kt hadsereg ltszma (400 000 dli 800 000 szaki ellen), a hbor nagysgt akarja szemlltetni.

2 Krn. 13,18–22. Abija kirlysga megersdik.

Abija, aki Armmal kthetett bartsgot vagy szvetsget, megelgedett nhny szaki helysg elfoglalsval s felhasznlta a viszonylagos bkellapotot hatalma megerstsre. Az r meg is tartotta az szvtnekt Dvidrt (1Kir 15:4) s Abija is megtartotta a szvetsget, mely Dvidnak s utdainak adta a kirlysgot. A snak szvetsgt (5. v.) mr a Lev 2:13 s Num 18:19 (v. Mk 9:49) emlti. A s a szvetsg tagjai egymshoz val viszonynak benssgt s llandsgt van hivatva jelkpezni: akik egytt fogyasztjk a st, azok a csald, a bartsg felbonthatatlan kzssgben lnek. Jerobom nem heverte ki tbb a veresget. Hallnak mdjban az r az r bntetsnek jelt ltja. A hall mdja kifejezheti az let minsgt.

2 Krn. XIV. RSZ - 2 Krn. 14,1–7. sz kultuszreformja.

sz (gygyt) az uralkodsa kezdetnek bks veit kt nagy gynek szentelte: leromboltatta a magaslatok pogny kultuszhelyeit, fstl oltrait (nem naposzlopait) s elrendelte, hogy a npet jra tantsk meg az r trvnyre s parancsolataira. Nemcsak a rosszat irtotta ki, hanem minden nevels aranyszablya szerint helybe adta a jt. A Krn feljegyzse szerint sz azt cselekedte, ami j s igaz volt az r eltt. A hv ember szmra a bks let nem a knyelem, hanem a bels megjuls s ersds alkalma. A nyugalmat is az r adja, a bke ideje az klns kairos-a. Miutn sz a np bels megjulsnak s egysgnek munkjt elvgezte, megerstette Jda vrosai vdelmt is. Nyilvnval, hogy ez a hadktelezettsg kiterjesztsvel mehetett vgbe.

2 Krn. 14,8–14. A kusiak veresge.

Alig fejeztk be a vdelmi intzkedseket, Zrah kusi hordi megrohantk Jda dli rszt. Az r 300 harciszekr mellett egymilli fnyi ellensgrl tudst, amivel nyilvn a veszly nagysgt akarta szemlltetni. sz az ellensg ellen vonul, de nem a haderejben bzik, hanem az rhoz kilt segtsgrt, mert az r a szabadts. Isten azzal felel sz hitbl fakad felttlen bizalmra, hogy flelmet tmaszt a tmadkban (14. v. v. mg 17:10; 19:7; 20:29; Gen 31:42–53). A harc hevben klnfle okbl kitrt pnik sokszor ad vratlan fordulatot a kzdelemnek. Ez a pnik azrt trt ki, mert Izrel seregt maga az r vezette (Ex 14:13) s ez az ellensg minden ellenll erejt megtrte. Ezt fejezi ki az, hogy senki sem maradt letben (13. v.). A megrettent s lelkileg demoralizlt hadat sz eri knnyen legyzik s nagy zskmnyt ejtenek. Az r harcol nprt, ha az hsget tanst irnta, mert az r erejnek semmi fldi er nem llhat ellen.

2 Krn. XV. RSZ - 2 Krn. 15,1–7. Azaris prfta intse.

A gyzelmesen hazatr kirlyt Azaris prfta fogadja s a lvitai prdikcik hangvtelvel arra mutat r, hogy amint a Brk idejben tant, pap nlkl s trvny nlkl nyomorsg, zrzavar kvetkezett Izrelre (v. Zak 8:10), gy a trvny s megtartsa jutalmat hoz magval. Az Istennek val engedelmessgbl lds fakad (Jer 29:13; 31:15).

2 Krn. 15,8–15. sz megjtja az rral kttt szvetsget.

A hsg gymlcse bkessg. A biztat felszlts, valamint a gyzelemmel nyert helyzeti elny ert s btorsgot ad sznak arra, hogy az esetleges ellenllssal szemben az orszg egsz terletn lerombolja a blvnykultuszhelyeket, visszalltsa az Isten igaz tisztelett, amelyben ezutn Jda s Benjmin trzse mellett Efraim, Manass s Simeon jvevnyei is rszt vehetnek. A jeruzslemi oltr megjtsa j nnep rendezsre adott alkalmat s a hetek nnepn megjtottk a szvetsget. Ennek rszei voltak az ldozs s fogadsttel. A kultusz megjtsa utn kvetkezett a szv megjtsa. Ha valaki nem kereste az Urat, azaz szndkosan elmaradt az nnepi kultuszi szertartsokrl, az arrl tett tansgot, hogy megtagadta az Urat. Az rtl val elprtols bntetse pedig: hall (13. v.). Az r felel a hsgfogadalom megjtsra, engedi, hogy megtalljk s ldst ad npre. Az ldsnak egyik gymlcse a hsz vig tart bke, amelyben csendes, nyugodt letet lhetett Isten npe.

2 Krn. 15,16–19. sz eltrli Maaka Asera kultuszt.

sz btorsgt s hitben val kvetkezetes engedelmessgt mutatja, hogy mg Maaka anyakirlynt is megfosztja mltsgtl s az ltala kszttetett Asera blvnyt sszetreti. Mg mltsg s kteles vrsgi tisztelet sem lehet akadly, ha az r tiszteletnek helyrelltsrl van sz. Nhny vons alapjn is les megvilgtsban ll elttnk Maaka. Robom az kedvrt mellzte a kor s rang szerint jogos trnrkst s Maaka fit tette kirlly. A befolysos, szmt asszony az unokja uralkodsa idejn megszerezte az anyakirlyni mltsgot s lete vgre megbotrnkoztat Asera-kultuszt rendezett be az r tisztelete mellett Jeruzslemben. A szmts, erszak, htlensg vgl is bukst s szgyent hozott. A bn magban hordja bntetst. Az rnak szentelt s felajnlott kincseket (18. v.) szksg esetn politikai, hbradi, hatalmi clokra vettk ignybe az uralkodk. sz teljestette mind a sajt, mind atyja felajnlst s a szent kincseket bevitte az r hzba. A 19. v. megjegyzse a testvrhborra vonatkozik s nem a kusiak rablhadjratra, amely mr sz uralkodsa tizedik esztendejben bekvetkezett.

2 Krn. XVI. RSZ - 2 Krn. 16,1–10. sz politikai botlsa, s vtke az r prftja ellen.

szrl azt mondta a Krn, hogy szve tiszta volt egsz letben (15:17) s mindazt cselekedte, ami j s igaz az r eltt. De ez nem tartja vissza az rt attl, hogy el ne mondja a kirly esztelen cselekedett, amellyel az szaki Basa fenyegetse miatt a szr Benhaddhoz fordult kzvetett hadi segtsgrt. szt ugyanis megflemltette az, hogy Basa a Jeruzslembe vezet t kulcsvrost, Rmt hadi erssgg kezdte kipteni Jda ellen. Ezrt sz hozznylt a templomi kincsekhez, amelyek kz sajt felajnlst is bevitte (15:18) s ajndkot kldtt Benhddnak, hogy rvegye egy mentest szaki hadjratra Basa ellen. Vllalkozsa sikerrel jrt, Benhdd szakon tbb izreli hatrvrost elfoglalt, mire Rma megerstse flbeszakadt s most mr sz ersthette meg sajt szaki (jdai) hatrvrosait. Azonban ami j volt az emberek szemben, rossz volt az r szemben. Hanni prfta az r nevben megjelent a kirly eltt s megfeddette. Arra emlkeztette, hogy Isten npnek ereje nem a pogny szr hader segtsgben van, hanem egyedl az rban, aki nptl engedelmessget s hsget vr. sz most mr nemcsak az rba vetett bizalmban botlik meg, hanem a prftja ellen is vtkezik, mert a sikeres hadjrat eltlse miatt a prftt brtnbe veti s a vele egyetrtket bntetteti.

2 Krn. 16,11–14. sz betegsge s halla.

Az rhoz val htlensg s megkemnyeds utn a kirly lbaira megbnul. Egyre slyosbod betegsgben sem kereste az Urat, hanem csak embereknl keresett gygytst – hiba. A Krn ezzel magt a gygyts tnyt nem tli tiltott dolognak. Ezkis is emberi kzbl vette az r ltal meggrt gygyulst (2Kir 20:7). De ha valaki kivlasztott ltre nem keresi az Urat, aki azt mondta: n az r vagyok a te gygytd (Ex 15:26) s csak orvosokhoz, varzslkhoz fordul, ezzel hitetlensgnek adja jelt.

A temetsn rendezett nagy illatldozat (14. v.) mindenesetre kortrsai s krnyezete tisztelett fejezte ki elhunyt uralkodjuk irnt. sz nem gygyult meg lete vgn. De uralkodsnak bks vei a magaslati kultusz eltvoltsra s Jda npe vallsos nevelsre alkalmas feltteleket hoztak. A Zrah felett aratott gyzelmet mindenestl az r kezbl vette el s az r irnti hsgben mg buzgbb lett. Maaka anyakirlyni mltsgtl val megfosztsa slyos csaldi vlsgot idzhetett volna fel, de mg ennek veszlye sem riasztotta vissza az r gynek kvetkezetes szolglattl. Szndka igaz volt, szve tiszta, az r ezrt megldotta sikerrel s bkvel. Akkor vtkezett, amikor az r helyett idegen, pogny hatalomba vetette bizalmt. Gyzelme elvakultsgban mr nem tudott megalzkodni az r eltt s makacssga haragra, erszakossgra indtotta. Betegsgben s vnsgben mr nem tudott a rgi bizalommal az rhoz kiltani s hitetlensgvel vtkezett az r ellen. Bneirt ugyan bnhdnie kellett, mg ha kirlyi mltsgot viselt is, eltvelyedse azonban nem tette semmiss azt a jt, amit engedelmes szvbl az r gyrt tett. Az r veletek van, ha vele lesztek s ha elhagyjtok t, elhagy titeket, mondja az r. Ugyanennek a kijelentsnek msik felt a 2Tim 2:13 gy mondja: Ha mi hitetlenkednk, h marad, magt meg nem tagadhatja.

2 Krn. XVII. RSZ - 2 Krn. 17,1–9. Jsaft az r utaira tantja npt.

sz fia s utda Jsaft (az r tl) gy jrt a Dvid utain, hogy az Urat kereste, parancsolatainak engedelmeskedett s nem krt segtsget a Baloktl, mint szakon Akhb s Jzabel. Ezrt az r t politikailag is megerstette s npe szeretett is megszerezte szmra, amit a nptl kapott ajndk sokasga s tekintlynek nvekedse fejezett ki. Az istenflelembl er, megbecsls s jlt szrmazhat az r szabad ajndkaknt. Jsaft buzgsgval bizonytja meg hsgt az r irnt (7–9). Az r trvnynek knyvvel t magasrang llami tisztviselt, nyolc lvitt s kt papot kld el Jdba a np tantsra. Rgi forrsra mutat az az adat, hogy a „vilgiak” a lvitk s papok eltt llnak a sorrendben. A trvnyknyv, amit magukkal vittek, a Pentateuchus lehetett. Jsaft tudta, hogy a legjobb trvnyek s intzkedsek is hatstalanok maradnak, ha ismeretlenek s ha a kzssg lelkt meg nem vltoztatjk. A hitet breszteni, nvelni kell.

2 Krn. 17,10–19. Jsaft tekintlye s katonai hatalma.

A Jahvhoz h kirly uralkodsa alatt azonban nemcsak az orszg bels helyzete javult, hanem klpolitikailag is megersdtt. A szomszdok elismerst, ajndkait, a nemzetkzi biztonsgot nem Jsaft hatalma biztostotta, hanem az a flelem, amit az r keltett a npekben Izrel irnt. Az r a kedvez trtnelmi helyzet bels magyarzatt keresi, ezrt nem fontos szmra a nemzetkzi helyzet trtneti ismertetse. Az ajndkokat Jsaft (14–19) Jda megerstsre fordtotta: Jeruzslemben helyrsget llomsoztatott s megszervezte a hadsereg parancsnoksgt. Amzis maga felajnlsnak (16. v.) rszleteit s indokt trtneti adatok hjn ma mr nem rtjk meg. De gy is vilgos az az rtelme, hogy lehetnek katonk, akik letket az rnak ajnljk fel s hivatsuk teljestsben mint az r katoni bizonytjk meg odaszentelt letk igazsgt.

2 Krn. XVIII. RSZ - 2 Krn. 18,1–34. Jsaft s Akhb hadviselst Mikes megtli. A Rmt-Giled-i veresg.

Az 1. v. tartalmt olyan rtelm fordts fejezi ki jobban, amely szerint noha Jsaftnak nagy gazdagsga s dicssge volt, mgis Akhbbal szerzett csaldi kapcsolatot. A jlt flrevezethet, Isten ajndkai nhitt s vakk tehetnek. A rokoni kapcsolat ltestse politikai clt szolglhatott, a kt orszg biztonsgnak megerstst, de az r rezhet rosszallssal jegyzi fel, mert az uralkodk csaldi kapcsolatai a hatalmat s gazdagsgot szolgljk s Jsaftnak egyikre sem volt szksge. Ez a tette engedetlen lps volt. Azzal lpett szoros kzssgre, aki gyllte az Urat (19:2). Az egyik engedetlensg msikat szl: Jsaft enged Akhb rbeszlsnek s hadba szll vele Rmt-Giled visszafoglalsra. Vtkt slyosbtja az, hogy megkrdezi az igaz prftt, Mikest, de mgsem hallgat az int szra s a hadba szllssal azt bizonytja, hogy mgis az szaki hamis prftk gyzelmet gr jvendlst fogadta el. Az igaz prfta nha egyedl kpviseli Isten gyt s zenett sokakkal szemben s mgis neki van igaza. Az Isten szava nem mindig s nem felttlenl a tbbsg szava. Az rnak val engedelmessg nem sztbbsg krdse. Isten megkrdezse s vlasza leleplezheti a szndk tiszttalansgt. Az Isten igazsgnak kimondsa Mikesra szenvedst hoz (26. v.), de Isten szava igaz marad (27. v.). Egyebekben ld. az 1Kir 22 magyarzatt. A Krn tudstsnak egyik sajt anyaga, hogy Jsaft hallos veszedelembe kerl, de az r elfordtja tle az arameusokat. A kirly felkiltsa nyilvn fohsz, az r nevnek segtsgl hvsa lehetett (3. v.). Viszont az Akhbot vletlenl eltall nyl az r tlett jelenti. Isten tlete fel nem tarthat, ki nem kerlhet mg lruhba ltzve sem. Az ellensget meg lehet tveszteni, Istent nem lehet megcsalni. Jsaftot azonban az tletben is krlvette a kegyelem.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!